Hoi allemaal, graag zou ik een aantal vragen willen stellen.
- Als het goed is moet ik voor de Xiaomi 14 Pro eerst de bootloader unlocken door iemand met een Chinese bankkaart (via Teamviewer)? Is er inmiddels al een werkend alternatief geprobeerd door iemand?
- Als ik de [xiaomi.eu](
http://xiaomi.eu) ROM installeer, is de telefoon dan automatisch geroot of moet ik dit nog apart doen? Ervan uitgaande dat het antwoord op 2 apart is, kom ik op de volgende opties:
(A) xiaomi.eu incl. root
(

xiaomi.eu + daarnaast rooten
(C) Chinese ROM
(D) Chinese ROM + daarnaast rooten
Global EEA lijkt me voorlopig geen optie, aangezien er geen plannen zijn voor een global launch.
Wat zijn voor jullie de grootste voor- en nadelen voor xiaomi.eu vs de Chinese ROM en voor wel/geen root? Ik vind het erg lastig om een keuze te maken en zou graag input krijgen.
Wat ik prettig zou vinden (ja, sommige keuzes zijn wellicht wat meer op de details gericht

) is:
- Om de datum in DD/MM/YY format te krijgen. Bij mij blijft dit constant MM/DD/YY.
- Daarnaast is de search balk voor je apps gebaseerd op een Chinese zoekmachine met Chinese tekens. Als ik een custom launcher probeer te gebruiken met een normale zoekbalk, kan ik geen full screen gestures + hide full screen indicator gebruiken. Side question: heeft iemand toevallig een manier gevonden om dit wel werkend te krijgen?)
- Om zoals vroeger meer toegang te hebben tot mijn app data. Ik loop er tegenaan dat bepaalde data niet meer gemakkelijk toegankelijk is.
- Een leuk extraatje voor mij zou zijn als Android Auto het doet. Ik maakte vaak gebruik van de functie op mijn telefoon zelf (Spotify onderin, snel schakelen tussen apps, Google Assistant om song requests te doen)
Wat voor mij bruikbaar moet blijven:
- Mijn bank app (dan bedoel ik niet Google Pay)
- Widevine L1
Wat voor mij niet per se werkend hoeft te blijven:
- Google Pay voor bankpassen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op mijn voormalige Mi 9 nooit de moeite heb genomen om dit te installeren. Nu op mijn 14 Pro zou het leuk zijn als het werkt, maar ben ik het gewend om altijd mijn portemonnee mee te nemen.
Als ik de xiaomi.eu ROM installeer en er komt een update, moet ik deze dan altijd handmatig toepassen (waarbij de telefoon gereset wordt en alle bestanden er opnieuw op gezet moeten worden?)
Graag hoor ik hoe jullie hierin staan. Is de xiaomi.eu ROM voor de Xiaomi 14 Pro stabiel genoeg om over te stappen? Wegen de extraatjes op tegen eventuele nadelen of zie ik zaken over het hoofd? En zijn er nog extra's die de xiaomi.eu ROM te bieden heeft boven de officiële ROM's?
Alvast heel erg bedankt!