120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Hmm, ja, heb ik niet echt lekker uitgelegd. Hij gaat dus aan en ook weer redelijk snel weer uit. En onder het setpoint gaat de Quatt aan, wat je verwacht, maar gaat ook weer uit voordat het setpoint bereikt is. En gaat dan redelijk snel weer aan. Ik kan niet echt een pijl trekken op waar op geschakeld wordt. Bovenste grafiek is compressor frequency:TeslaNerd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:18:
[...]
Als jouw quatt al gaat draaien als de kamertemperatuur zakt dan maakt de quatt toch een langere run? Beschrijf eens wat voor jouw situatie het gewenste effect is?
/f/image/UUcpzOOiSqi4VDoTpELIJveX.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik zou willen is dat er minder geschakeld wordt en wat langere runs gemaakt worden.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Jij hebt ook alleen radiatoren toch? Loopt de watertemperatuur snel op? Voldoende flow (800 l/u)?s020506 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:34:
[...]
Hmm, ja, heb ik niet echt lekker uitgelegd. Hij gaat dus aan en ook weer redelijk snel weer uit. En onder het setpoint gaat de Quatt aan, wat je verwacht, maar gaat ook weer uit voordat het setpoint bereikt is. En gaat dan redelijk snel weer aan. Ik kan niet echt een pijl trekken op waar op geschakeld wordt. Bovenste grafiek is compressor frequency:
[Afbeelding]
Wat ik zou willen is dat er minder geschakeld wordt en wat langere runs gemaakt worden.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Mijn doelen hiermee:s020506 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:05:
[...]
Ziet er netjes uit hoor. Wat wil je bereiken met deze automations? En lukt dat hiermee ook?
Ik wil dat mijn Quatt langere runs maakt, maar deze automations werken bij mij niet. De Quatt gaat al draaien als de kamertemperatuur zakt maar nog boven het setpoint ligt. Automation op aangepast, maar dat heeft hier niet het gewenste effect.
- gasverbruik voorkomen (dat lukt)
- een vorm van zoneregeling (dat lukt ook)
- UI en smart schema’s van de Tado gebruiken (dat lukt ook)
- lange runs van de Quatt (dat lukt vooralsnog niet)
Je kunt natuurlijk de temp laten zakken en niet meteen opschakelen als room_temp < target_temp, maar bijv pas als room_temp + 1 < target_temp.
Maar ik weet niet precies wat anderen verder nog doen om lange runs te krijgen.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
setback temperatuur in de ochtend en de avond en daling/stijging van 0,1 graad per uur?
Ja. Ja, op laagste stand loopt deze op naar ongeveer 30 graden. Ja.TeslaNerd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:50:
[...]
Jij hebt ook alleen radiatoren toch? Loopt de watertemperatuur snel op? Voldoende flow (800 l/u)?
Is jouw Quatt/CiC ingesteld op waterbesturing of op besturing op kamertemperatuur?s020506 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:01:
[...]
Ja. Ja, op laagste stand loopt deze op naar ongeveer 30 graden. Ja.
Besturing op kamertemperatuur. Volgens mij is dit nooit aangepast bij mij.TeslaNerd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:16:
[...]
Is jouw Quatt/CiC ingesteld op waterbesturing of op besturing op kamertemperatuur?
En jij ziet de watertemperatuur niet/nooit hoger gaan dan ongeveer 30 graden?s020506 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Besturing op kamertemperatuur. Volgens mij is dit nooit aangepast bij mij.
Jawel hoor. Als het vermogen omhoog gaat, gaat de watertemperatuur ook omhoog. Het weer is alleen niet koud genoeg, dus de Quatt levert niet vaak meer dan minimaal vermogen voor langere tijd.TeslaNerd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
En jij ziet de watertemperatuur niet/nooit hoger gaan dan ongeveer 30 graden?
Ik snap er niks van waar op geschakeld wordt, en heb het daarom al een beetje opgegeven. Op dit moment heb ik een automation die het setpoint 0.1 omhoog zet als de kamertemperatuur rond het setpoint zit en de quatt aan gaat. Die gaat uit na 20 min, of als de quatt stopt. Als dit het aantal start-stops verminderd, ben ik tevreden.
[ Voor 29% gewijzigd door s020506 op 08-10-2024 11:24 ]
Hoe krijg jij de compressor frequentie in Home Assistant?s020506 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:34:
[...]
Hmm, ja, heb ik niet echt lekker uitgelegd. Hij gaat dus aan en ook weer redelijk snel weer uit. En onder het setpoint gaat de Quatt aan, wat je verwacht, maar gaat ook weer uit voordat het setpoint bereikt is. En gaat dan redelijk snel weer aan. Ik kan niet echt een pijl trekken op waar op geschakeld wordt. Bovenste grafiek is compressor frequency:
[Afbeelding]
Staat in deel 1 uitgelegd:TeslaNerd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:36:
[...]
Hoe krijg jij de compressor frequentie in Home Assistant?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74717120
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74058332
Ik had ook de power kunnen weergeven, gaf hetzelfde beeld. Ik weet niet of dit nu extra informatie geeft, maar het was wel leuk om het in HA te krijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door s020506 op 08-10-2024 13:27 ]
Interessante toevoeging 👍s020506 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:26:
[...]
Staat in deel 1 uitgelegd:
Ik had ook de power kunnen weergeven, gaf hetzelfde beeld. Ik weet niet of dit nu extra informatie geeft, maar het was wel leuk om het in HA te krijgen.
Heb jij die gerookte android telefoon eenmalig nodig? Of blijft die Android telefoon permanent gekoppeld aan jouw Home Assistant?
Ik heb die telefoon hierna nog wel een paar keer gebruikt voor muziek te luisteren, maar hij ligt nu alweer ruime tijd uit in een la. Geen idee dus eigenlijk. Ik denk dat je dat hierna niet meer nodig hebt.TeslaNerd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:33:
[...]
Interessante toevoeging 👍
Heb jij die gerookte android telefoon eenmalig nodig? Of blijft die Android telefoon permanent gekoppeld aan jouw Home Assistant?
Ik noem dat geen uitleg hoors020506 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:26:
[...]
Staat in deel 1 uitgelegd:
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Je gebruikt je Android telefoon met root om achter het secret token te komen. Hiermee kan je data opvragen bij de API die de app ook gebruikt. Deze API heeft meer en andere data dan de JSON.Freeckje schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:26:
[...]
Ik noem dat geen uitleg hoor. Hoe werkt het mechanisme mbt de communicatie tussen HA en de wp? Wat is de rol van de Android? Staat eea ergens gedocumenteerd?
Ik heb dit niet verzonnen, voor meer informatie moet je zelf even door deel 1 gaan akkeren.
Even over een andere boeg.s020506 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
Je gebruikt je Android telefoon met root om achter het secret token te komen. Hiermee kan je data opvragen bij de API die de app ook gebruikt. Deze API heeft meer en andere data dan de JSON.
Ik heb dit niet verzonnen, voor meer informatie moet je zelf even door deel 1 gaan akkeren.
Indien je het zo uit de API voor de APP kunt halen is het ooit ontvangen door de CiC via de ModBus.
Uit mijn decoding sessie zie ik register 2102 (als vraag-frequentie?) tussen 0x00, 0x27 en 0x1e schakelen.
Register 2103 rapporteert (de daadwerkelijke frequentie?) met waarden die register 2102 benaderen.
@s020506 Welke variatie zie je in de frequentie, over wat langere tijd genomen?
Herken je de 39 en 30 Hz?? En zijn dat de enige waarden, of ook waarden daaromheen?
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Ik ben een geïnteresseerde meelezer. Mijn ervaring met modus is volledig nul.m10tech schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:22:
Ik denk het wel, op mijn eerste rapportage, waar men via een PB de excel kon opvragen heb ik geen verzoek gekregen.
Momenteel ben ik mijn eigen thermostaat aan het inregelen (want voor het eerst een beetje echte kou) maar dat is hopelijk snel voorbij.
Dan kunnen we verder gaan met ModBus decoderen.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan het detecteren van onbekende register adressen en niet standaard patronen.
Voor die personen die hier aan mee willen doen, graag een PB...
Ok, bedankt, dat is al weer een stuk duidelijker. Als die scret token al een keer aangemaakt is, waarom Is die secret token dan niet voor iedereen daarna te gebruiken? (Ik vermoed dat die afhankelijk is van lokale parameters oid?)s020506 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
Je gebruikt je Android telefoon met root om achter het secret token te komen. Hiermee kan je data opvragen bij de API die de app ook gebruikt. Deze API heeft meer en andere data dan de JSON.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
30, 39, 49, 55, 61 voor frequentie vraag. Hoger is dit nog niet gegaan in de afgelopen 2 weken. Hij kan nog hoger, volgens mij tot 90 als ik het me goed herinner. En het zijn altijd deze cijfers.m10tech schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:00:
[...]
Even over een andere boeg.
Indien je het zo uit de API voor de APP kunt halen is het ooit ontvangen door de CiC via de ModBus.
Uit mijn decoding sessie zie ik register 2102 (als vraag-frequentie?) tussen 0x00, 0x27 en 0x1e schakelen.
Register 2103 rapporteert (de daadwerkelijke frequentie?) met waarden die register 2102 benaderen.
@s020506 Welke variatie zie je in de frequentie, over wat langere tijd genomen?
Herken je de 39 en 30 Hz?? En zijn dat de enige waarden, of ook waarden daaromheen?
Lijkt me onhandig dat je mijn Quatt parameters gaat uilezenFreeckje schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:06:
[...]
Ok, bedankt, dat is al weer een stuk duidelijker. Als die scret token al een keer aangemaakt is, waarom Is die secret token dan niet voor iedereen daarna te gebruiken? (Ik vermoed dat die afhankelijk is van lokale parameters oid?)
Aha, die token is dus gekoppeld aan je eigen database in de Quatt-server. Weer wat wijzer geworden.s020506 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:40:
[...]
Lijkt me onhandig dat je mijn Quatt parameters gaat uilezen
Hoe real time zijn die gegevens?
[ Voor 8% gewijzigd door Freeckje op 08-10-2024 19:58 ]
Nou ja, dat is een aanname. Aangezien de secret token het enige is wat nodig is om de data uit te lezen. Ik weet niet precies hoe de toegang werkt, want er wordt ook met google gecommuniceerd. En de interval staat nu op 15 seconden.Freeckje schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:56:
[...]
Aha, die token is dus gekoppeld aan je eigen database in de Quatt-server. Weer wat wijzer geworden.
Hoe real time zijn die gegevens?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| - resource: https://securetoken.googleapis.com/v1/token?key=AIzaSyDlk06uNNeEz2k509xb8-50cS6Z2_9pcw8 payload: !secret quatt_refresh_token method: POST headers: Content-Type: application/json X-Android-Package: io.quatt.mobile.android X-Android-Cert: 1110A8F9B0DE16D417086A4BDBCF956070F0FD97 scan_interval: 3500 sensor: - name: Quatt login json_attributes: - access_token value_template: ok - resource: https://mobile-api.quatt.io/api/v1/me method: GET headers: Authorization: 'Bearer {{ states.sensor.quatt_login.attributes["access_token"] }}' Accept: application/json scan_interval: 15 |
Dan denk ik dat dit de doel-frequentie is, want de metingen zijn diverser dan dat...s020506 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:40:
[...]
30, 39, 49, 55, 61 voor frequentie vraag. Hoger is dit nog niet gegaan in de afgelopen 2 weken. Hij kan nog hoger, volgens mij tot 90 als ik het me goed herinner. En het zijn altijd deze cijfers.
Ik neem aan dat dit is wat je HA script oppikt en niet de metingen zelf?
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Ja. En ja, dit komt uit de app.m10tech schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:45:
[...]
Dan denk ik dat dit de doel-frequentie is, want de metingen zijn diverser dan dat...
Heb jij al geprobeerd een modbus register te schrijven en daarmee de doelwaarde voor de compressor frequentie te wijzigen?m10tech schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:45:
[...]
Dan denk ik dat dit de doel-frequentie is, want de metingen zijn diverser dan dat...
Oef, dat is een delicate vraag en dat ga ik zeker niet doen (zonder een heel goed plan).TeslaNerd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:09:
[...]
Heb jij al geprobeerd een modbus register te schrijven en daarmee de doelwaarde voor de compressor frequentie te wijzigen?
Om te beginnen hoort er maar 1 master op de ModBus te zitten, en dat is de CiC.
Om daar qua timing tussen te gaan zitten is echt best moeilijk en gevaarlijk.
Daarboven is er het aspect van commandos van CiC naar Quatt en het uitlezen waar de info van Quatt naar CiC gaat.
De registers die ik noemde zijn uitlees registers, dus daar kun je niets naar toe sturen.
De commando registers uit mijn test hadden waarden die of bijna boolean zijn, of een waarde die niet veel veranderde (van 0x0208 - 0x0192). Zeker niet en range die past bij de frequentie
Ik betwijfel dat de CiC de Quatt aanstuurt op details.
Hoe dan ook, eerst 100% begrijpen voordat er ooit wordt ingegrepen... if at all
Ik zag dat jij ook het schema in de buitenunit hebt bekeken. Ik heb daar eerder ook eens gezien dat daar 2 modbus aansluitingen op staan en dat de in schema aangesloten connector wordt benoemd als aan te sluiten op een “operating panel”. Als ik google op heat pump operating panel en modbus dan zie ik bijvoorbeeld op Aliexpress meerdere operating panels voor heat pump met modbus voor prijzen vanaf ca €25. Zou zo een besturingsunit ook iets doen op de buitenunit van onze Quatt?m10tech schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:38:
[...]
Oef, dat is een delicate vraag en dat ga ik zeker niet doen (zonder een heel goed plan).
Om te beginnen hoort er maar 1 master op de ModBus te zitten, en dat is de CiC.
Om daar qua timing tussen te gaan zitten is echt best moeilijk en gevaarlijk.
Daarboven is er het aspect van commandos van CiC naar Quatt en het uitlezen waar de info van Quatt naar CiC gaat.
De registers die ik noemde zijn uitlees registers, dus daar kun je niets naar toe sturen.
De commando registers uit mijn test hadden waarden die of bijna boolean zijn, of een waarde die niet veel veranderde (van 0x0208 - 0x0192). Zeker niet en range die past bij de frequentie
Ik betwijfel dat de CiC de Quatt aanstuurt op details.
Hoe dan ook, eerst 100% begrijpen voordat er ooit wordt ingegrepen... if at all
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €59,98 | RS485 en Modbus Rtu 0-10V 24V 95-240V Op Afstand Bestuurt Thuis Temperatuurregeling Thermostaat schakelaar Voor Fan Coil Warmte Cool
https://a.aliexpress.com/_EIaztot
[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 09-10-2024 12:52 ]
[ Voor 79% gewijzigd door m10tech op 09-10-2024 13:26 ]
Ik dacht de CiC dan los te koppelen en te zien of zo een operating paneel van Aliexpress ook met onze Quatt buitenunit kan communiceren over ModBus (als nieuwe master)m10tech schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:59:
Slecht idee, want de CiC is al ModBus master. Dat operating panel is de CiC. En die tweede is om de Dual-Quatt mee door te lussen.
Dat is handig, een graties bericht van HA naar mijn mobieltje. Veel dank voor deze tip!Slurpgeit schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:15:
Ik heb nu een paar keer gehad dat de Quatt het huis bijna op temperatuur heeft (zeg 20,9 op een setpoint van 21) en dan het laatste stukje de CV gaat aanzetten. Leek me onnodig dus heb een kleine automation gemaakt die de thermostaat een halve graad lager zet als de quatt de CV gebruikt maar het verschil tussen setpoint en temperatuur minder dan een halve graad is (en ook een push notificatie geeft):
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 alias: Quatt CV description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.quatt_local_cic_boiler_heat to: "on" for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 condition: [] action: - service: notify.mobile_app_pixel_7_pro data: message: Quatt gebruikt CV - if: - condition: template value_template: >- {{ (states['sensor.quatt_local_room_setpoint'].state | float - states['sensor.quatt_local_room_temperature'].state | float) < 0.5 }} then: - service: climate.set_temperature data: temperature: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float - 0.5 }}" target: entity_id: climate.woonkamer mode: single
Wel even de entities aanpassen natuurlijk
Nu kan ik de prestaties van mijn zelf geknutselde Quattbesturing volgen via handige popup berichtjes
:strip_exif()/f/image/X9nZJL4L6sAgQ5gZbhAlC8fI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oeWNvalXNEcMqZTRgoA9c1aF.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor dit mooie dashboard. Ik heb het bijna aan de praat in Home Assistant, echter lukt het me nog niet om het plaatje wat groter te krijgen. Het is nu best klein en op elkaar gepropt:gwjonker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:35:
In de topic gwjonker in "Ervaringen met Quatt Deel 2" kreeg ik van een aantal het verzoek de code voor het onderstaande dashboard te delen. Hierbij een eerste poging.
[Afbeelding]
Vooraf
Btw, het is een picture-elements weergave. Het achtergrondplaatje heb ik gemaakt in PowerPoint en middels een screenshot opgeslagen als png.
De plaatsing en grootte van de tekstelementen is relatief en op maat gemaakt voor mijn Iphone 12 Pro Max (portrait).
Benodigd
- Geinstalleerde Quatt Duo (duh...)
- Home Assistant draaiend (duh...)
- HACS
- Quatt-integratie draaiend: https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt
- Achtergrondplaatje m.b.v. bijvoorbeeld de add-on Samba-share geplaatst op je HA in /config/www [Afbeelding]
- De code van de kaart toegevoegd aan een dashboardpagina:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 type: picture-elements card_mod: style: | ha-card { height: 150px !important; } elements: - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_powerinput style: top: 12% left: 9% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.costs_kwh_heat_cv suffix: ' CV heat' style: top: 7% left: 25% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.costs_kwh_heat_hp suffix: ' HP heat' style: top: 12% left: 25% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_quatt_cop style: top: 12% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 130% state: | [[[ return (entity.state === 'Onbekend') ? '-' : entity.state; ]]] - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_waterdelta style: top: 10% left: 76% font-weight: bold color: white font-size: 110% - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_power style: top: 12% left: 88% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_powerinput style: top: 30% left: 15% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_power style: top: 30% left: 33% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_powerinput style: top: 30% left: 66% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_power style: top: 30% left: 87% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_quatt_cop style: top: 52% left: 15% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_quatt_cop style: top: 52% left: 66% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperatureoutside style: top: 63% left: 38% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperatureoutside style: top: 63% left: 61% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_hp2_control_mode style: top: 72% left: 76% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_hp1_control_mode style: top: 72% left: 24% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature prefix: 'CiC ' style: top: 29% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.t6_thermostaat_thermostat_indoor_temperature style: top: 42% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 120% - type: state-label entity: sensor.heatpump_thermostat_room_setpoint style: top: 45% left: 50% color: white font-weight: bold font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterin style: top: 72% left: 7% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterout style: top: 72% left: 41% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperaturewaterin style: top: 72% left: 58% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperaturewaterout style: top: 72% left: 93% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate style: top: 88% left: 17% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_flowmeter_temperature style: top: 92% left: 17% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily prefix: 'Today input: ' style: top: 87% left: 33% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily prefix: 'Today heat: ' style: top: 90% left: 33% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.gas_daily prefix: 'Today gas: ' style: top: 93% left: 33% color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.quatt_cop_daily prefix: 'Today CoP: ' style: top: 86% left: 53% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_costs_input_daily prefix: 'Today costs: ' style: top: 89% left: 53% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_savings_heat_daily prefix: 'Today savings: ' style: top: 92% left: 53% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.quatt_gas_saving_daily prefix: 'Today gas savings: ' style: top: 95% left: 53% color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.heatpump_qc_supervisory_control_mode style: top: 90% left: 80% font-weight: bold color: white font-size: 90% image: /local/quatt12.png
- de volgende template-sensors toegevoegd aan je HA-config:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 #Quatt #HP1 working mode - name: "Quatt HP1 Control Mode" icon: mdi:auto-mode state: > {% if is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '0') %} Standby {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '1') %} Standby - heating {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '2') %} Heating - heatpump only {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '3') %} Heating - heatpump + boiler {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '4') %} Heating - boiler only {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '96') %} Anti-freeze protection - boiler on {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '97') %} Anti-freeze protection - boiler pre-pump {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '98') %} Anti-freeze protection - water circulation {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '99') %} Fault - circulation pump on {% endif %} #HP2 working mode - name: "Quatt HP2 Control Mode" icon: mdi:auto-mode state: > {% if is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '0') %} Standby {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '1') %} Standby - heating {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '2') %} Heating - heatpump only {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '3') %} Heating - heatpump + boiler {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '4') %} Heating - boiler only {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '96') %} Anti-freeze protection - boiler on {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '97') %} Anti-freeze protection - boiler pre-pump {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '98') %} Anti-freeze protection - water circulation {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '99') %} Fault - circulation pump on {% endif %} # Quatt Costs per kWh heat for CV and HP - name: Costs kWh heat CV unique_id: costs_kwh_heat_cv unit_of_measurement: "€/kWh" state: > {% set priceGas = states('sensor.gasprijs') | float %} {% set kwhPerM3Gas = 9.8 | float %} {% set efficiencyCV = 0.9 | float %} {{ '%.4f'%(priceGas / kwhPerM3Gas / efficiencyCV) | float }} - name: Costs kWh heat HP unique_id: costs_kwh_heat_hp unit_of_measurement: "€/kWh" state: > {% set priceElec = states('sensor.tarief_dal_en_normaal_gemiddeld_variabel') | float %} {% set totalCOP = states('sensor.heatpump_total_quatt_cop') | float %} {{ '%.4f'%(priceElec/totalCOP) | float }} # Quatt costs and savings daily - name: Quatt costs input daily unique_id: quatt_costs_input_daily unit_of_measurement: "€" state: > {% set kwhInput = states('sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily') | float %} {% set kwhPrice = states('sensor.tarief_dal_en_normaal_gemiddeld_variabel') | float %} {{ '%.2f'%(kwhInput * kwhPrice) | float }} - name: Quatt savings heat daily unique_id: quatt_savings_heat_daily unit_of_measurement: "€" state: > {% set kwhHeat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set kwhPriceCVHeat = states('sensor.costs_kwh_heat_cv') | float %} {% set costsInputDaily = states('sensor.quatt_costs_input_daily') | float %} {{ '%.2f'%(kwhHeat * kwhPriceCVHeat - costsInputDaily ) | float }} - name: Quatt gas saving daily unique_id: quatt_gas_savings_daily unit_of_measurement: "m3" state: > {% set kwhHeat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set kwhPerM3Gas = 9.8 | float %} {% set efficiencyCV = 0.9 | float %} {{ '%1f'%(kwhHeat / efficiencyCV / kwhPerM3Gas ) | float }} # Quatt daily CoP - name: Quatt COP daily unique_id: quatt_cop_daily unit_of_measurement: "CoP" state: > {% set total_heat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set total_input = states('sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily') | float %} {{ '%.2f'%(total_heat/total_input) | float }}
- de volgende utility-meters toegevoegd aan je HA-config:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 # Quatt daily #HP1 quatt_hp1_power_input_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp1_energy_input_kwh name: Quatt HP1 Power Input kWh Daily cycle: daily quatt_hp1_heat_power_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp1_heat_energy_kwh name: Quatt HP1 Heat Power kWh Daily cycle: daily #HP2 quatt_hp2_power_input_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp2_energy_input_kwh name: Quatt HP2 Power Input kWh Daily cycle: daily quatt_hp2_heat_power_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp2_heat_energy_kwh name: Quatt HP2 Heat Power kWh Daily cycle: daily #Total quatt_total_power_input_kwh_daily: source: sensor.quatt_total_energy_input_kwh name: Quatt Total Power Input kWh Daily cycle: daily quatt_total_heat_power_kwh_daily: source: sensor.quatt_total_heat_energy_kwh name: Quatt Total Heat Power kWh Daily cycle: daily
- Daarnaast moet deze template sensor gevuld zijn: sensor.tarief_dal_en_normaal_gemiddeld_variabel. Gebruik ik nu om mijn maandvariabele waarden te middelen. Kan nauwkeuriger, maar voor de eerste indruk prima mee te leven.
Ik denk dat dit het is wat je nodig hebt. Benieuwd of jullie het geheel aan de praat krijgen. Verbeteringen zijn altijd welkom!
:fill(white):strip_exif()/f/image/q3Ue5n0o7wP6D1PbDmQ5pseD.png?f=user_large)
Ik zal vast iets fout doen
Er staan nog enkele waarschuwingen, maar die komen zeer waarschijnlijk omdat de tarieven nog niet als variable zijn ingesteld.
Ik heb een dashboard gemaakt met deze code (plaatje heb ik even naar Tweakers verwezen, maar staat in mijn configuratie lokaal)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
| views: - title: Home cards: - type: picture-elements card_mod: style: | ha-card { height: 150px !important; } elements: - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_powerinput style: top: 12% left: 9% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.costs_kwh_heat_cv suffix: ' CV heat' style: top: 7% left: 25% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.costs_kwh_heat_hp suffix: ' HP heat' style: top: 12% left: 25% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_quatt_cop style: top: 12% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 130% state: | [[[ return (entity.state === 'Onbekend') ? '-' : entity.state; ]]] - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_waterdelta style: top: 10% left: 76% font-weight: bold color: white font-size: 110% - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_power style: top: 12% left: 88% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_powerinput style: top: 30% left: 15% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_power style: top: 30% left: 33% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_powerinput style: top: 30% left: 66% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_power style: top: 30% left: 87% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_quatt_cop style: top: 52% left: 15% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_quatt_cop style: top: 52% left: 66% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperatureoutside style: top: 63% left: 38% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperatureoutside style: top: 63% left: 61% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_hp2_control_mode style: top: 72% left: 76% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_hp1_control_mode style: top: 72% left: 24% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature prefix: 'CiC ' style: top: 29% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.t6_thermostaat_thermostat_indoor_temperature style: top: 42% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 120% - type: state-label entity: sensor.heatpump_thermostat_room_setpoint style: top: 45% left: 50% color: white font-weight: bold font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterin style: top: 72% left: 7% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterout style: top: 72% left: 41% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperaturewaterin style: top: 72% left: 58% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperaturewaterout style: top: 72% left: 93% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate style: top: 88% left: 17% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_flowmeter_temperature style: top: 92% left: 17% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily prefix: 'Today input: ' style: top: 87% left: 33% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily prefix: 'Today heat: ' style: top: 90% left: 33% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.gas_daily prefix: 'Today gas: ' style: top: 93% left: 33% color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.quatt_cop_daily prefix: 'Today CoP: ' style: top: 86% left: 53% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_costs_input_daily prefix: 'Today costs: ' style: top: 89% left: 53% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_savings_heat_daily prefix: 'Today savings: ' style: top: 92% left: 53% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.quatt_gas_saving_daily prefix: 'Today gas savings: ' style: top: 95% left: 53% color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.heatpump_qc_supervisory_control_mode style: top: 90% left: 80% font-weight: bold color: white font-size: 90% image: https://tweakers.net/fotoalbum/image/trxAfp7s7uyg6wFmQjVFt5OF.png |
@m10tech heeft het monnikenwerk verricht de waarden uit de modbus-registers te vergelijken met de json-data van zijn Quatt en daarmee de registers te definieren. De huidige stand is dat er 4 commando-registers bekend zijn voor WorkMode, compressor level, PumpMode, en PumpLevel en een reeks registers met temperaturen, pompvermogen en flow (voor recente buitenunits met ingebouwde flowmeters).
Verwachting is dat wanneer het in het midden van het land koud genoeg zal zijn voor defrosts dat wij dan meer inzicht zullen krijgen in de modbus aansturing van de compressor en de nog onbekende temperatuur-registers.
De ESPHome integratie werkt nog niet foutloos maar wij zijn een goede stap verder:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Wo2nkmluYKtnbWsZ31cCD7m0.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/tzn32l9GTy1UN49x0GMZVgkn.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door TeslaNerd op 11-10-2024 23:24 ]
Ik heb de pagina ingesteld als Paneel; dan schaalt de pagina mee met de grootte van je window. Je gebruikt nu Secties, dat schaalt denk ik niet zo lekker.bundit schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:36:
[...]
Bedankt voor dit mooie dashboard. Ik heb het bijna aan de praat in Home Assistant, echter lukt het me nog niet om het plaatje wat groter te krijgen. Het is nu best klein en op elkaar gepropt:
[Afbeelding]
Ik zal vast iets fout doenAlleen kom ik er nog niet achter wat...
Er staan nog enkele waarschuwingen, maar die komen zeer waarschijnlijk omdat de tarieven nog niet als variable zijn ingesteld.
Ik heb een dashboard gemaakt met deze code (plaatje heb ik even naar Tweakers verwezen, maar staat in mijn configuratie lokaal)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 views: - title: Home cards: - type: picture-elements card_mod: style: | ha-card { height: 150px !important; } elements: - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_powerinput style: top: 12% left: 9% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.costs_kwh_heat_cv suffix: ' CV heat' style: top: 7% left: 25% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.costs_kwh_heat_hp suffix: ' HP heat' style: top: 12% left: 25% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_quatt_cop style: top: 12% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 130% state: | [[[ return (entity.state === 'Onbekend') ? '-' : entity.state; ]]] - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_waterdelta style: top: 10% left: 76% font-weight: bold color: white font-size: 110% - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_power style: top: 12% left: 88% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_powerinput style: top: 30% left: 15% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_power style: top: 30% left: 33% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_powerinput style: top: 30% left: 66% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_power style: top: 30% left: 87% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_quatt_cop style: top: 52% left: 15% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_quatt_cop style: top: 52% left: 66% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperatureoutside style: top: 63% left: 38% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperatureoutside style: top: 63% left: 61% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_hp2_control_mode style: top: 72% left: 76% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_hp1_control_mode style: top: 72% left: 24% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature prefix: 'CiC ' style: top: 29% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.t6_thermostaat_thermostat_indoor_temperature style: top: 42% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 120% - type: state-label entity: sensor.heatpump_thermostat_room_setpoint style: top: 45% left: 50% color: white font-weight: bold font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterin style: top: 72% left: 7% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterout style: top: 72% left: 41% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperaturewaterin style: top: 72% left: 58% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperaturewaterout style: top: 72% left: 93% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate style: top: 88% left: 17% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_flowmeter_temperature style: top: 92% left: 17% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily prefix: 'Today input: ' style: top: 87% left: 33% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily prefix: 'Today heat: ' style: top: 90% left: 33% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.gas_daily prefix: 'Today gas: ' style: top: 93% left: 33% color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.quatt_cop_daily prefix: 'Today CoP: ' style: top: 86% left: 53% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_costs_input_daily prefix: 'Today costs: ' style: top: 89% left: 53% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_savings_heat_daily prefix: 'Today savings: ' style: top: 92% left: 53% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.quatt_gas_saving_daily prefix: 'Today gas savings: ' style: top: 95% left: 53% color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.heatpump_qc_supervisory_control_mode style: top: 90% left: 80% font-weight: bold color: white font-size: 90% image: https://tweakers.net/fotoalbum/image/trxAfp7s7uyg6wFmQjVFt5OF.png
Inderdaad mis je een aantal variabelen voor de gasprijs en elektraprijs.
Zoals @TeslaNerd al aangaf kunnen jullie deze info in HomeAssistant, Domoticz of ander platform integreren.
Enjoy,
M10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| This info was taken from 9-12 October, so early morning temperatures are just a bit above freezing, ~4 deg Experiments with a Quatt which has an internal flowmeter (model=summer2024) Deep winter operation will have to reveal more info... There are 4 write commands, two for the heating and two for the pump reg2010 commands pump on/off with value 0x1000/0x0000 reg2015 negatively drives pump speed, from ~400 for 800l/h @32W to 800 for ~100l/h @4W (AntiFreezeProtection) this relation is not fixed, and the CiC has a control loop to achieve the intended flow reg3999 command to generate heat in general (2) or off (0) reg1999 the power mode, from 0 (off) to 9 (highest) (observed so far, might go even higher) There is a read command to read registers 2099-2138 NOTE: at least two registers are left with stale or garbage values when off, 2102freqDemand an 2137pumpPower No variation observed in registers: 2106,2109,2114,2115,2118-2125,2127-2130,2136 No meaning yet for registers: 2100,2104,2105,2107,2116,2117,2126 No register seems to be related to pressure, at least no variation during idle pressurization experiment Temperature registers, but not all meanings are known: 2110-2113, 2131-2135 All temperatures are calculated by taking the value, divide by 100 and substract 30 reg2099 is .hp1.getMainWorkingMode 0 or 2 and reflects reg3999 command reg2101 is compressor power contribution. Multiply by 23 to get a decent estimate (still open issues) reg2102 compressor frequency demand follows reg1999 power mode 0->0Hz, 1->30Hz, 2->39Hz, 3->49Hz, 4->55Hz, 5->61Hz, 6->67Hz, 7->72Hz, 8->79Hz, 9->85Hz reg2103 is actual compressor frequency which the Quatt internally regulates based on frequency demand reg2105 tracks reg2104 which has values 650 and 700, unknown meaning reg2108 statusbits 0x0800 is pump running, 0x0001,0x0010 and 0x0020 during heat generation powermode 1-3 -> 0x0001 powermode 4-9 -> 0x0020 BUT in August 0x0010 observed in powermode 1 and 2, so incomplete reg2110 outside Temperature as reported in jsonfeed reg2111 cold Temperature with values from outsideT to -2.2 degrees Celcius, unknown meaning reg2112 hot Temperature with values from outsideT to 93.7 degrees Celcius, unknown meaning reg2113 cold Temperature with values from that get a little below outsideT when active 2112 and 2113 are physically close and well isolated, when active, delta increases, when off, they get close reg2116 and reg2117 are almost equal, between 90 and 120 when off. When active 2116 drops to 80 and 2117 up to 310 reg2132 might be the air exit temperature, it drops from outdoorT to -3.75 deg in high power mode reg2133 is waterInT as reported in jsonfeed reg2134 is waterOutT as reported in jsonfeed reg2135 warm temperature that during heating is within 1 deg warmer than waterInT reg2137 is power contribution from pump, but reports a ghost value when hp is off. use value divided by 10 reg2138 is flow of flowsensor. multiply value by 0.618 to get litres per hour power consumption reported by jsonflow seems the addition of several contributions done by CiC 5.150232 fixed + reg2137(pump) + reg2101(compressor?) + unknown small bits during high power mode Thermic power generated is based on delta between waterInT and waterOutT times ml/s times 4.18J/gK for water. example 800l/h=222ml/s. With deltaT of 3 degrees, power is 2787W. See excel 'modbus decoding raw2.xlsx' for intensive analysis jsonfeed is 9x per 10s and modbus seems much more 10x per 10s so syncing is a bit of a mess Sticky pump protection runs every 24h after last pump activity Experiments with an older Quatt with external flowmeter show it also reads registers 3000-3039 In the registers 2128,2129 and 2136 there is the value 3000 which is a static value. All unchanging values of the old Quatt are identical to those of the new Quatt. This does not allow a dynamic CiC behaviour based on those, but we cannot discard this 100% yet. Probably they just set the config based on the QuattModel at installation. |
Wil je de Quatt dus knijpen om lange runs te krijgen, dan moet je het setpoint manipuleren.
Morgen ga ik proberen een tabel te maken tussen deltaT en powermode.
Eerst mijn thermostaat iets preciezer manipuleren ;-)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| deltaT powermode 1 0.4 2 0.55 3 0.7 4 0.78 5 0.85 6 0.95 7 1.15 8 ??? 9 |
EDIT: Waarschijnlijk maakt de buitentemperatuur de vertaaltabel variabel.
Ik heb met deltaT van 0.1 al een powermode van 2 gezien...
Maar dat je met deltaT de powermode kunt beïnvloeden lijkt me zeker waar.
Dat je daarmee je doeltemperatuur onbereikbaar maakt of heel ver weg is dan wel logisch..
Het is dan net wat je wilt
[ Voor 68% gewijzigd door m10tech op 15-10-2024 20:50 ]
[ Voor 71% gewijzigd door HGBMason op 17-10-2024 16:21 ]
Ik moet me nog verdiepen in Hass (fijne speurtocht waarin je snel verdwaald) maar heb de eerste integratie van Marco Boers actief. Jammer dat ik een Duo heb en die er dus niet standaard in zit.
Tevens maak ik gebruik van standaard Tuya temperatuur sensoren dus ik kan in de Tuyau app zien wat de temperatuur is in een ruimte.
Daarnaast heb ik een Tuya dinrail sensor welke realtime stroom verbruik kan laten zien en historie per uur heeft.
Maar bij mijn weten kan Hass niet overweg met het uitlezen van die gegevens.
Ik heb topic start doorgenomen maar daar is niet echt één overzicht van de meest nuttige integraties/sensoren/logging te vinden. Alle 26 pagina's doornemen ga ik nog wel doen.
Wat ik graag zou willen weten is het volgende:
Momenteel verwarm ik alleen de huiskamer/keuken met de Quatt (één ruimte).
Ik wil ruimtes gaan toevoegen om te verwarmen maar ik wil een goede vertaling hebben naar extra kosten daarvan (of vermogen oid) en het effect op de installatie.
Ik wil ook uitzoeken of die ruimtes dan het beste continue verwarmd kunnen worden of dat ze naar gelang verwarmd kunnen worden (ja ik weet dat het langer duurt om ze op temp te krijgen).
Daarnaast wil ik wat standaard gegevens hebben en historie opbouwen van de Quatts, daarvoor heb ik hier ook al iets gezien.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Heb je dit gelezen op de GitHub van Marco Boers zijn pluginCPM schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:51:
Ik haak ook aan. Inmiddels hass draaien als een Linux VM op een Synology.
Ik moet me nog verdiepen in Hass (fijne speurtocht waarin je snel verdwaald) maar heb de eerste integratie van Marco Boers actief. Jammer dat ik een Duo heb en die er dus niet standaard in zit.
Tevens maak ik gebruik van standaard Tuya temperatuur sensoren dus ik kan in de Tuyau app zien wat de temperatuur is in een ruimte.
Daarnaast heb ik een Tuya dinrail sensor welke realtime stroom verbruik kan laten zien en historie per uur heeft.
Ik heb topic start doorgenomen maar daar is niet echt één overzicht van de meest nuttige integraties/sensoren/logging te vinden. Alle 26 pagina's doornemen ga ik nog wel doen.
Wat ik graag zou willen weten is het volgende:
Momenteel verwarm ik alleen de huiskamer/keuken met de Quatt (één ruimte).
Ik wil ruimtes gaan toevoegen om te verwarmen maar ik wil een goede vertaling hebben naar extra kosten daarvan (of vermogen oid) en het effect op de installatie.
Ik wil ook uitzoeken of die ruimtes dan het beste continue verwarmd kunnen worden of dat ze naar gelang verwarmd kunnen worden (ja ik weet dat het langer duurt om ze op temp te krijgen).
Daarnaast wil ik wat standaard gegevens hebben en historie opbouwen van de Quatts, daarvoor heb ik hier ook al iets gezien.
Sensors for heatpump 2 are disabled by default. These can be enabled manually: Go to Quatt -> device -> "+6 entities not shown" -> click on a disabled sensor -> click gear -> click enable.
De addon is zeker bruikbaar en geschikt voor een duo, maar staat dus default uit. Even aanzetten en gaan...
Ik weet niet welke historie je wilt opbouwen, maar daar is HA ook prima geschikt voor.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
CPM schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:51:
Er is maar weinig wat je niet in HA kan inlezen. Ongetwijfeld dat er ook voor deze Tuya sensoren een mogelijkheid is (via bluetooth of wifi of zigbee of...). Kwestie van eens even rondzoeken hier op Tweakers of bijv de HA community
Mijn HA ontvangt geen data meer van de Quatt. Waarschijnlijk IP adres veranderd van CIC.(stroom uitval?)
Hoe kan ik dit in HA weer aanpassen/goed zetten?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Waarom niet tegen je modem vertellen dat hij de Quatt een vast adres geeft? Dat welk hij al had...berrieberrie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:00:
beste
Mijn HA ontvangt geen data meer van de Quatt. Waarschijnlijk IP adres veranderd van CIC.(stroom uitval?)
Hoe kan ik dit in HA weer aanpassen/goed zetten?
Hoe moet ik dan te werk gaan?
Overigens hebben de Quatts hier elk hun eigen groep
[ Voor 12% gewijzigd door VindiGoosh op 22-10-2024 09:17 ]
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Waarom zou je dat willen? De CIC rapporteert ook stroomverbruik en volgens de ervaringen is het verschil tussen deze waarde en de gemeten waarden (via bijv Homewizard) erg klein: 2-4%VindiGoosh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:16:
Ik wil ook graag gebruik maken van de home wizard voor mijn Quatt Duo, maar die zit rechtstreeks op een groep aangesloten en daar past verder niets meer bij.
Hoe moet ik dan te werk gaan?
Overigens hebben de Quatts hier elk hun eigen groep
SBL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
OmeJoyo in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ik wil duidelijker data in kunnen zien. Ik wil bijvoorbeeld kunnen zien welke Quatt wat gebruikt en preciezer zien hoe ze reageren op de tado thermostaatjj85 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:27:
[...]
Waarom zou je dat willen? De CIC rapporteert ook stroomverbruik en volgens de ervaringen is het verschil tussen deze waarde en de gemeten waarden (via bijv Homewizard) erg klein: 2-4%
SBL in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
OmeJoyo in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Per Quatt en het totaal.
:strip_exif()/f/image/5dsPAB8KRxPhcvYzpk0EY9O4.png?f=user_large)
Anders zou ergens de kabel naar de Quatts kunnen onderbreken, daar een klein kastje met kWh meters tussen plaatsen.
[ Voor 36% gewijzigd door jj85 op 22-10-2024 10:04 ]
Bedankt voor het meedenken.jj85 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:00:
@VindiGoosh CIC geeft die informatie al elke 10 seconden aan Home Assistant![]()
Per Quatt en het totaal.
[Afbeelding]
Anders zou ergens de kabel naar de Quatts kunnen onderbreken, daar een klein kastje met kWh meters tussen plaatsen.
Ik ga er nog ff over prakkiseren
Ik probeer dit in HA te krijgen maar probeer HA te doorgronden maar loop vast.gwjonker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:35:
In de topic gwjonker in "Ervaringen met Quatt Deel 2" kreeg ik van een aantal het verzoek de code voor het onderstaande dashboard te delen. Hierbij een eerste poging.
[Afbeelding]
Vooraf
Btw, het is een picture-elements weergave. Het achtergrondplaatje heb ik gemaakt in PowerPoint en middels een screenshot opgeslagen als png.
De plaatsing en grootte van de tekstelementen is relatief en op maat gemaakt voor mijn Iphone 12 Pro Max (portrait).
Benodigd
- Geinstalleerde Quatt Duo (duh...)
- Home Assistant draaiend (duh...)
- HACS
- Quatt-integratie draaiend: https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt
- Achtergrondplaatje m.b.v. bijvoorbeeld de add-on Samba-share geplaatst op je HA in /config/www [Afbeelding]
- De code van de kaart toegevoegd aan een dashboardpagina:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 type: picture-elements card_mod: style: | ha-card { height: 150px !important; } elements: - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_powerinput style: top: 12% left: 9% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.costs_kwh_heat_cv suffix: ' CV heat' style: top: 7% left: 25% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.costs_kwh_heat_hp suffix: ' HP heat' style: top: 12% left: 25% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_quatt_cop style: top: 12% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 130% state: | [[[ return (entity.state === 'Onbekend') ? '-' : entity.state; ]]] - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_waterdelta style: top: 10% left: 76% font-weight: bold color: white font-size: 110% - type: state-label entity: sensor.heatpump_total_power style: top: 12% left: 88% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_powerinput style: top: 30% left: 15% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_power style: top: 30% left: 33% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_powerinput style: top: 30% left: 66% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_power style: top: 30% left: 87% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_quatt_cop style: top: 52% left: 15% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_quatt_cop style: top: 52% left: 66% font-weight: bold color: white font-size: 130% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperatureoutside style: top: 63% left: 38% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperatureoutside style: top: 63% left: 61% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_hp2_control_mode style: top: 72% left: 76% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_hp1_control_mode style: top: 72% left: 24% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature prefix: 'CiC ' style: top: 29% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.t6_thermostaat_thermostat_indoor_temperature style: top: 42% left: 50% font-weight: bold color: white font-size: 120% - type: state-label entity: sensor.heatpump_thermostat_room_setpoint style: top: 45% left: 50% color: white font-weight: bold font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterin style: top: 72% left: 7% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterout style: top: 72% left: 41% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperaturewaterin style: top: 72% left: 58% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_hp2_temperaturewaterout style: top: 72% left: 93% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate style: top: 88% left: 17% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.heatpump_flowmeter_temperature style: top: 92% left: 17% font-weight: bold color: white font-size: 100% - type: state-label entity: sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily prefix: 'Today input: ' style: top: 87% left: 33% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily prefix: 'Today heat: ' style: top: 90% left: 33% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.gas_daily prefix: 'Today gas: ' style: top: 93% left: 33% color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.quatt_cop_daily prefix: 'Today CoP: ' style: top: 86% left: 53% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_costs_input_daily prefix: 'Today costs: ' style: top: 89% left: 53% color: white font-size: 80% align: left - type: state-label entity: sensor.quatt_savings_heat_daily prefix: 'Today savings: ' style: top: 92% left: 53% font-weight: bold color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.quatt_gas_saving_daily prefix: 'Today gas savings: ' style: top: 95% left: 53% color: white font-size: 80% - type: state-label entity: sensor.heatpump_qc_supervisory_control_mode style: top: 90% left: 80% font-weight: bold color: white font-size: 90% image: /local/quatt12.png
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 #Quatt #HP1 working mode - name: "Quatt HP1 Control Mode" icon: mdi:auto-mode state: > {% if is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '0') %} Standby {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '1') %} Standby - heating {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '2') %} Heating - heatpump only {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '3') %} Heating - heatpump + boiler {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '4') %} Heating - boiler only {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '96') %} Anti-freeze protection - boiler on {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '97') %} Anti-freeze protection - boiler pre-pump {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '98') %} Anti-freeze protection - water circulation {% elif is_state('sensor.heatpump_hp1_workingmode', '99') %} Fault - circulation pump on {% endif %} #HP2 working mode - name: "Quatt HP2 Control Mode" icon: mdi:auto-mode state: > {% if is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '0') %} Standby {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '1') %} Standby - heating {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '2') %} Heating - heatpump only {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '3') %} Heating - heatpump + boiler {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '4') %} Heating - boiler only {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '96') %} Anti-freeze protection - boiler on {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '97') %} Anti-freeze protection - boiler pre-pump {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '98') %} Anti-freeze protection - water circulation {% elif is_state('sensor.heatpump_hp2_workingmode', '99') %} Fault - circulation pump on {% endif %} # Quatt Costs per kWh heat for CV and HP - name: Costs kWh heat CV unique_id: costs_kwh_heat_cv unit_of_measurement: "€/kWh" state: > {% set priceGas = states('sensor.gasprijs') | float %} {% set kwhPerM3Gas = 9.8 | float %} {% set efficiencyCV = 0.9 | float %} {{ '%.4f'%(priceGas / kwhPerM3Gas / efficiencyCV) | float }} - name: Costs kWh heat HP unique_id: costs_kwh_heat_hp unit_of_measurement: "€/kWh" state: > {% set priceElec = states('sensor.tarief_dal_en_normaal_gemiddeld_variabel') | float %} {% set totalCOP = states('sensor.heatpump_total_quatt_cop') | float %} {{ '%.4f'%(priceElec/totalCOP) | float }} # Quatt costs and savings daily - name: Quatt costs input daily unique_id: quatt_costs_input_daily unit_of_measurement: "€" state: > {% set kwhInput = states('sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily') | float %} {% set kwhPrice = states('sensor.tarief_dal_en_normaal_gemiddeld_variabel') | float %} {{ '%.2f'%(kwhInput * kwhPrice) | float }} - name: Quatt savings heat daily unique_id: quatt_savings_heat_daily unit_of_measurement: "€" state: > {% set kwhHeat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set kwhPriceCVHeat = states('sensor.costs_kwh_heat_cv') | float %} {% set costsInputDaily = states('sensor.quatt_costs_input_daily') | float %} {{ '%.2f'%(kwhHeat * kwhPriceCVHeat - costsInputDaily ) | float }} - name: Quatt gas saving daily unique_id: quatt_gas_savings_daily unit_of_measurement: "m3" state: > {% set kwhHeat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set kwhPerM3Gas = 9.8 | float %} {% set efficiencyCV = 0.9 | float %} {{ '%1f'%(kwhHeat / efficiencyCV / kwhPerM3Gas ) | float }} # Quatt daily CoP - name: Quatt COP daily unique_id: quatt_cop_daily unit_of_measurement: "CoP" state: > {% set total_heat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set total_input = states('sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily') | float %} {{ '%.2f'%(total_heat/total_input) | float }}
- de volgende utility-meters toegevoegd aan je HA-config:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 # Quatt daily #HP1 quatt_hp1_power_input_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp1_energy_input_kwh name: Quatt HP1 Power Input kWh Daily cycle: daily quatt_hp1_heat_power_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp1_heat_energy_kwh name: Quatt HP1 Heat Power kWh Daily cycle: daily #HP2 quatt_hp2_power_input_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp2_energy_input_kwh name: Quatt HP2 Power Input kWh Daily cycle: daily quatt_hp2_heat_power_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp2_heat_energy_kwh name: Quatt HP2 Heat Power kWh Daily cycle: daily #Total quatt_total_power_input_kwh_daily: source: sensor.quatt_total_energy_input_kwh name: Quatt Total Power Input kWh Daily cycle: daily quatt_total_heat_power_kwh_daily: source: sensor.quatt_total_heat_energy_kwh name: Quatt Total Heat Power kWh Daily cycle: daily
- Daarnaast moet deze template sensor gevuld zijn: sensor.tarief_dal_en_normaal_gemiddeld_variabel. Gebruik ik nu om mijn maandvariabele waarden te middelen. Kan nauwkeuriger, maar voor de eerste indruk prima mee te leven.
Ik denk dat dit het is wat je nodig hebt. Benieuwd of jullie het geheel aan de praat krijgen. Verbeteringen zijn altijd welkom!
De Quatt kan worden uitgelezen.
Ik ga naar: Settings->Devices & Services->Helpers -> Create helper.
- Entity ID: sensor.quatt_control_mode_en_kosten
- Type: Template
- Template Options: Daar plak ik dan de code
- Unit of measurements: leeg gelaten?
- Device class: leeg gelaten?
- State class: leeg gelaten?
- Device: Quatt
Save. Done.
Maar...:
Preview:
Quatt Control Mode en Kosten
Unavailable
This template listens for the following state changed events:
Entity: sensor.gasprijs
Entity: sensor.heatpump_hp1_workingmode
Entity: sensor.heatpump_hp2_workingmode
Vervolgens loop ik vast bij deze:
En dan: - de volgende utility-meters toegevoegd aan je HA-config:
Ik ga naar: Settings->Devices & Services->Helpers -> Create helper-> Utility meter.
ik moet daar een sensor kiezen en kan nergens code plakken.
ik heb het idee dat er simpele stappen niet beschreven zijn bij create helper, kan dat kloppen?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Graag zou ik een mechanisme ontwerpen waarbij ik op basis van een voorspelling van de zonneschijn kan besluiten mijn thermostaat lager te zetten, wetende dat de zon een paar uur later alles toch gaat opwarmen.
Misschien is dit niet Quatt specifiek, dus als dit elders besproken moet/kan worden (of al gedaan) dan hoor ik dat graag. Zeker met de traagheid van warmtepompopwarmen lijkt het me zeker relevant.
Mijn eerste gedachte is de Weer API van het knmi te gebruiken die een uurvoorspelling heeft MET zonnevermogen.
Als je de datum (=hoek van instralen), richting van de gevel (=ook hoek) en het zonnevermogen combineert voor de tijd dat je er op kan wachten, dan kun je besluiten de thermostaat een paar tiende graden lager zetten en daarmee energie besparen.
De API demo is https://weerlive.nl/api/w...ey=demo&locatie=Amsterdam met gr=global radiation
1
2
3
4
5
| "uur_verw": [ { "uur": "23-10-2024 17:00", "gr": 55 }, |
Wie heeft er zin om dit te helpen uitwerken (of me te verwijzen)?
[ Voor 5% gewijzigd door m10tech op 23-10-2024 20:04 ]
Niet echt tijd voor, wel een leuk onderwerp!m10tech schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:02:
Compensatie zonneinstraling.
Graag zou ik een mechanisme ontwerpen waarbij ik op basis van een voorspelling van de zonneschijn kan besluiten mijn thermostaat lager te zetten, wetende dat de zon een paar uur later alles toch gaat opwarmen.
Misschien is dit niet Quatt specifiek, dus als dit elders besproken moet/kan worden (of al gedaan) dan hoor ik dat graag. Zeker met de traagheid van warmtepompopwarmen lijkt het me zeker relevant.
Mijn eerste gedachte is de Weer API van het knmi te gebruiken die een uurvoorspelling heeft MET zonnevermogen.
Als je de datum (=hoek van instralen), richting van de gevel (=ook hoek) en het zonnevermogen combineert voor de tijd dat je er op kan wachten, dan kun je besluiten de thermostaat een paar tiende graden lager zetten en daarmee energie besparen.
De API demo is https://weerlive.nl/api/w...ey=demo&locatie=Amsterdam met gr=global radiation
code:
1 2 3 4 5 "uur_verw": [ { "uur": "23-10-2024 17:00", "gr": 55 },
Antwoord van chatgpt:
No. Source Key Insight Citations
1 ASHRAE Clear Sky Model Berekent zonne-instraling voor tijd van de dag en weersomstandigheden -
2 EnergyPlus Simuleert warmteinstraling in woningen op basis van woning- en weerdata -
3 OpenWeatherMap API Biedt actuele zonnestraling en weersvoorspellingen voor warmtelastberekeningen
Zou je met OpenWeatherMap icm de actuele instraling van je zonnepanelen en je historische data al niet een heel eind komen?
https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar/
Mijn eerste kort door de bocht reacties.
Misschien dat tip2 een goede match is voor de invloed op je huis, want daar gaat het specifiek om.
tip1 is instraling op een zonnepaneel en op basis van algemeen weer (gok ik, nog niet gelezen)
tip3 en forcastSolar zijn waarschijnlijk net zo goed als weerlive.nl API maar die laatste is specifiek op Nederland gericht.
Ik zal er dit weekend eens dieper induiken en al deze aannames toetsen.
Het gaat juist NIET om de actuele zonneinstraling (van bijv je panelen) maar om in de vroege ochtend te besluiten je huis nog niet te verwarmen, voordat het zelfs licht is.Freeckje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:07:
[...]
Zou je met OpenWeatherMap icm de actuele instraling van je zonnepanelen en je historische data al niet een heel eind komen?
Mijn huis is goed geïsoleerd en heeft grote ramen op het zuiden, dus op een dag als morgen, helemaal zonnig volgens de voorspelling, vanaf 10 uur schiet de temperatuur vanzelf met 1 graad omhoog zonder verwarming.
Ik hoef dus niet met de Quatt de woonkamer vanaf 4 uur te gaan verwarmen zoals dat op een bewolkte dag wel moet. Dat scheelt dan 2kWh of zo.
M.i. WELm10tech schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:35:
[...]
Het gaat juist NIET om de actuele zonneinstraling (van bijv je panelen) maar om in de vroege ochtend te besluiten je huis nog niet te verwarmen, voordat het zelfs licht is.
[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 23-10-2024 22:50 ]
Ik zou een tijd de globale (zonne)straling in Watt/M2 per uur loggen van weerlive API. Met die data kijken in hoeverre je de temperatuur stijgingen in huis kan verklaren op dagen dat je niet stookt. Afhankelijk van je isolatieniveau kan het nog nuttig zijn om buitentemperatuur mee te nemen.m10tech schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:35:
[...]
Het gaat juist NIET om de actuele zonneinstraling (van bijv je panelen) maar om in de vroege ochtend te besluiten je huis nog niet te verwarmen, voordat het zelfs licht is.
Mijn huis is goed geïsoleerd en heeft grote ramen op het zuiden, dus op een dag als morgen, helemaal zonnig volgens de voorspelling, vanaf 10 uur schiet de temperatuur vanzelf met 1 graad omhoog zonder verwarming.
Ik hoef dus niet met de Quatt de woonkamer vanaf 4 uur te gaan verwarmen zoals dat op een bewolkte dag wel moet. Dat scheelt dan 2kWh of zo.
Dan zou je met de vooruit voorspelde 'gr' waarde van dezelfde API enigszins kunnen voorspellen hoeveel je huis op gaat warmen de volgende dag.
Wel een leuk idee overigens. Merk zelf ook redelijk vaak een temperatuur overshoot door vroeg stoken. Ga mogelijk zelf ook eens wat knutselen.
Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt om te bepalen of mijn zonnescherm omlaag moet of niet.... Is wel een ingewikkeld algoritme geworden, maar werkt eigenlijk heel goed. Het algoritme kijkt naar o.a. de zonnestand (azimut), sterkte (irradiance) en wolken. Er zitten ook wel wat 'features' in die voor Quatt niet nodig zijn, zoals harde wind of regen, maar die kan je er uit knippen...m10tech schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:02:
Compensatie zonneinstraling.
code:
1 2 3 4 5 "uur_verw": [ { "uur": "23-10-2024 17:00", "gr": 55 },
EDIT: en nu ook de code

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| sensor: sunscreen_prediction: friendly_name: "Predictive Algorithm for Sunscreen" value_template: >- {%- set result = 100 %} {%- set max_irradiance= 1000 %} {%- set max_clouds= 25 %} {%- set max_wind= 22 %} {%- set max_rain= 0.01 %} {%- set max_rain_fc= 0.01 %} {%- set max_humidity= 95 %} {%- set min_azimuth= 40 %} {%- set max_azimuth= 200 %} {%- set sun_state= "above_horizon" %} {%- set curr_irradiance = states('sensor.buienradar_irradiance') | float %} {%- set curr_clouds= states('sensor.tomorrow_io_home_cloud_cover') | float %} {%- set curr_wind= state_attr('weather.tomorrow_io_home_daily','wind_speed')| float %} {%- set curr_rain= states('sensor.buienradar_precipitation') | float %} {%- set curr_rain_fc= states('sensor.buienradar_precipitation_forecast_average') | float %} {%- set curr_humidity= state_attr('weather.tomorrow_io_home_daily','humidity') | float /2 %} {%- set curr_azimuth= state_attr('sun.sun','azimuth') | float %} {%- set curr_sun_state= states('sun.sun') %} {%- set curr_temp = state_attr('weather.tomorrow_io_home_daily','temperature') | float %} {# azimuth percentage correction, see formula https://www.thoughtco.com/normal-distribution-bell-curve-formula-3126278 #} {% set st_dev= 40 %} {# standard deviation (trail and error) for normal Bell curve formula #} {% set mean= (min_azimuth+max_azimuth)/2 %} {# mean for normal Bell curve formula #} {% set curr_azimuth_perc = (1 / (st_dev * sqrt(2* pi) ) ) * (e **( - ( ( (curr_azimuth - mean) ** 2) / (2 * st_dev **2) ))) *100.2650886 %} {# factor 100.2650886 used to get 100% at mean value and ~zero at min&max_azimuth #} {%- set curr_irradiance_perc = ( curr_irradiance / max_irradiance * 100 ) %} {%- set curr_inv_clouds_perc = (1 - ( ( 1- max_clouds / 100) * ( curr_clouds / 100) ** 2 )) %} {%- set curr_humidity_perc = 0 if (curr_humidity >= max_humidity) else 1 %} {%- set curr_rain_fc_perc = 0 if (curr_rain_fc >= max_rain_fc) else 1 %} {%- set curr_rain_perc = 0 if (curr_rain >= max_rain) else 1 %} {%- set curr_wind_perc = 0 if (curr_wind >= max_wind) else 1 %} {%- set curr_temp_booster = ((curr_temp * 2 + 70) /100) %} {%- set result = curr_irradiance_perc * curr_inv_clouds_perc * curr_wind_perc * curr_rain_perc * curr_rain_fc_perc * curr_humidity_perc * curr_azimuth_perc * curr_temp_booster %} {%- set result = (result) | round(1, 'common') %} {%- set result = 0 if (curr_rain >= max_rain) else result*1 %} {%- set result = 0 if (curr_rain_fc >= max_rain_fc) else result*1 %} {%- set result = 0 if (curr_wind >= max_wind) else result*1 %} {%- set result = 0 if (curr_azimuth < min_azimuth or curr_azimuth > max_azimuth) else result*1 %} {{ result }} unit_of_measurement: '%' device_class: 'power_factor' |
De uitkomst van de sensor is vervolgens een percentage van de kans of het zonnescherm omhoog moet, omdat de zon te sterk wordt. Als je dat in een grafiek bekijkt, dan ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/1PmocxsRko5ZxbfBYfRTCdkK.png?f=user_large)
Bij meer dan 20% gaat het scherm omlaag.
[ Voor 63% gewijzigd door verguldebarman op 24-10-2024 16:53 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Ik denk dat dit toch een interssant concept is.jj85 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:25:
@m10tech mogelijk is deze integratie goed toepasbaar voor een zon-voorspelling
https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar/
Hierbij denk ik als volgt:
Een raam is als een zonnepaneel met 90 graden downtilt.
Een hoeveelheid energie is gelijk aan een hoeveelheid graden opwarming (experimenteel vaststellen).
Dus als ik deze API aanroep met het aantal milligraden opwarming op een perfect zonnige dag als Wp,
dan krijg elke dag in de watt_hours groep het aantal milligraden dat het die dag door de zon warmer wordt.
Stel dat ik de temperatuur tot 12:00 van ondergeschikt belang vind,
Dan trek ik de milligraden voorspeld voor 12:00 af van mijn thermostaatsinstelling totdat het 12 uur is,
dus vanaf middernacht of zo.
Ik ga kijken of de voorspelling varieert over de nacht, of dat het 1x per 24h wordt vastgesteld.
Morgen meer... Het blijkt inderdaad dat de voorspelling elk uur weer anders kan zijn, en best dramatisch ook. Tussen de eerste voorspelling van vandaag (om 0:37) over vandaag en die van nu (8:37) zit een factor twee.
Maar dat is natuurlijk omdat het maar voorspellingen zijn natuurlijk
[ Voor 12% gewijzigd door m10tech op 25-10-2024 08:55 ]
Het is mij gelukt om op een Pi 4 de Quatt integratie op HA te krijgen. Nu wil ik graag een overzicht in een grafiek terug zien van het eea.
Wat gebruiken jullie en hoe krijg ik dat aan de praat?
Bedankt voor jullie hulp alvast!
/f/image/92vrMfIziRFZluqmqwu6llCr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door TeslaNerd op 26-10-2024 10:26 ]
Ik ga zo direct even kijken, dankjewel!TeslaNerd schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:54:
Links in het HA menu kun jij met History zelf grafieken maken. Kies een Entity en jij krijgt zoiets als hieronder. Voor meer complexe grafieken gebruik ik Apex charts in HA. Hoe dat werkt zal prof dr Google beter kunnen uitleggen
Ik gebruik daar tegenwoordig geen Google meer voor, zoals @TeslaNerd voorstelt, maar ChatGPT. Echt bizar hoe dit je kunt helpen. Ik heb jouw post 1 op 1 als vraag in ChatGPT gekopieerd en dit is het antwoord:VindiGoosh schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:09:
Hoi allemaal,
Het is mij gelukt om op een Pi 4 de Quatt integratie op HA te krijgen. Nu wil ik graag een overzicht in een grafiek terug zien van het eea.
Fantastisch dat het je gelukt is om de Quatt-integratie op Home Assistant te krijgen! Om de gegevens van je Quatt-systeem in een grafiek te kunnen bekijken, heb je verschillende opties binnen Home Assistant. Hier zijn een paar manieren om data te visualiseren:
1. History Graph Card
De eenvoudigste manier om een grafiek toe te voegen is met de History Graph Card. Dit is een standaard functionaliteit in Home Assistant die historische data in een eenvoudige lijn- of staafgrafiek weergeeft.
Configuratie: Voeg een history-graph kaart toe in je dashboard (Lovelace UI) en selecteer de entiteiten die je wilt visualiseren.
Voorbeeld configuratie:
1
2
3
4
5
6
| type: history-graph entities: - entity: sensor.quatt_temperature - entity: sensor.quatt_power_usage hours_to_show: 24 refresh_interval: 60 |
Hiermee krijg je een overzicht van bijvoorbeeld de temperatuur en het stroomverbruik van de afgelopen 24 uur.
2. Statistics Graph Card
De Statistics Graph Card kan je gebruiken voor entiteiten die statistieken bijhouden. Dit werkt goed als je geavanceerdere weergaven wilt zoals gemiddelden, minima en maxima over tijd.
Configuratie: Voeg een statistics-graph kaart toe en kies de entiteiten die je wilt weergeven.
Voorbeeld configuratie:
1
2
3
4
5
| type: statistics-graph entities: - entity: sensor.quatt_energy_consumption - entity: sensor.quatt_temperature period: hour |
3. Grafana voor Geavanceerde Visualisaties
Wil je een krachtigere, flexibelere visualisatie dan de standaardkaarten in Home Assistant, dan is Grafana een goede optie. Grafana kan worden geïntegreerd met Home Assistant om data uit de database (meestal InfluxDB) te visualiseren.
Installatie:
1. Voeg InfluxDB toe als add-on in Home Assistant. Hiermee kan je data uit Home Assistant opslaan en opvragen.
2. Voeg daarna Grafana toe als add-on en verbind deze met InfluxDB.
Configuratie: In Grafana kan je dashboards maken met gedetailleerde grafieken en metrics. Grafana biedt veel opties zoals het aanpassen van de tijdspanne, verschillende grafiektype en meer.
4. Mini Graph Card (Custom Card)
Voor meer aanpasbare grafieken direct in Home Assistant kun je de Mini Graph Card gebruiken. Dit is een custom card die meer opties biedt dan de standaard History Graph Card.
Installatie: Je moet de Mini Graph Card eerst installeren via HACS (Home Assistant Community Store).
Voorbeeld configuratie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| type: custom:mini-graph-card entities: - sensor.quatt_temperature - sensor.quatt_power_usage name: Quatt Data hours_to_show: 48 points_per_hour: 1 aggregate_func: avg show: legend: true extrema: true |
Dit geeft je veel flexibiliteit om de kaart aan te passen en is zeer populair voor gedetailleerde grafieken in Home Assistant.
Samenvatting
Als je net begint, is de History Graph Card een goede en gemakkelijke optie. Wil je meer opties en aanpassingen, overweeg dan Grafana of de Mini Graph Card.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Als je nog een paar nog een paar euro over hebt investeer dan in een SSD (kost een paar tientjes), gaat je een hoop ellende besparen - ervan uitgaande dat je een SD kaart gebruikt.VindiGoosh schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:09:
Hoi allemaal,
Dit soort KISS uitleg vat mij wel. Ik moet mezelf er meer aan gaan herinneren ChatGPT te gebruiken i.p.v. google. Het is inderdaad wel echt extreem gedetailleerd ook.verguldebarman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:59:
[...]
Ik gebruik daar tegenwoordig geen Google meer voor, zoals @TeslaNerd voorstelt, maar ChatGPT. Echt bizar hoe dit je kunt helpen. Ik heb jouw post 1 op 1 als vraag in ChatGPT gekopieerd en dit is het antwoord:
Fantastisch dat het je gelukt is om de Quatt-integratie op Home Assistant te krijgen! Om de gegevens van je Quatt-systeem in een grafiek te kunnen bekijken, heb je verschillende opties binnen Home Assistant. Hier zijn een paar manieren om data te visualiseren:
1. History Graph Card
De eenvoudigste manier om een grafiek toe te voegen is met de History Graph Card. Dit is een standaard functionaliteit in Home Assistant die historische data in een eenvoudige lijn- of staafgrafiek weergeeft.
Configuratie: Voeg een history-graph kaart toe in je dashboard (Lovelace UI) en selecteer de entiteiten die je wilt visualiseren.
Voorbeeld configuratie:
code:
1 2 3 4 5 6 type: history-graph entities: - entity: sensor.quatt_temperature - entity: sensor.quatt_power_usage hours_to_show: 24 refresh_interval: 60
Hiermee krijg je een overzicht van bijvoorbeeld de temperatuur en het stroomverbruik van de afgelopen 24 uur.
2. Statistics Graph Card
De Statistics Graph Card kan je gebruiken voor entiteiten die statistieken bijhouden. Dit werkt goed als je geavanceerdere weergaven wilt zoals gemiddelden, minima en maxima over tijd.
Configuratie: Voeg een statistics-graph kaart toe en kies de entiteiten die je wilt weergeven.
Voorbeeld configuratie:
code:
1 2 3 4 5 type: statistics-graph entities: - entity: sensor.quatt_energy_consumption - entity: sensor.quatt_temperature period: hour
3. Grafana voor Geavanceerde Visualisaties
Wil je een krachtigere, flexibelere visualisatie dan de standaardkaarten in Home Assistant, dan is Grafana een goede optie. Grafana kan worden geïntegreerd met Home Assistant om data uit de database (meestal InfluxDB) te visualiseren.
Installatie:
1. Voeg InfluxDB toe als add-on in Home Assistant. Hiermee kan je data uit Home Assistant opslaan en opvragen.
2. Voeg daarna Grafana toe als add-on en verbind deze met InfluxDB.
Configuratie: In Grafana kan je dashboards maken met gedetailleerde grafieken en metrics. Grafana biedt veel opties zoals het aanpassen van de tijdspanne, verschillende grafiektype en meer.
4. Mini Graph Card (Custom Card)
Voor meer aanpasbare grafieken direct in Home Assistant kun je de Mini Graph Card gebruiken. Dit is een custom card die meer opties biedt dan de standaard History Graph Card.
Installatie: Je moet de Mini Graph Card eerst installeren via HACS (Home Assistant Community Store).
Voorbeeld configuratie:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 type: custom:mini-graph-card entities: - sensor.quatt_temperature - sensor.quatt_power_usage name: Quatt Data hours_to_show: 48 points_per_hour: 1 aggregate_func: avg show: legend: true extrema: true
Dit geeft je veel flexibiliteit om de kaart aan te passen en is zeer populair voor gedetailleerde grafieken in Home Assistant.
Samenvatting
Als je net begint, is de History Graph Card een goede en gemakkelijke optie. Wil je meer opties en aanpassingen, overweeg dan Grafana of de Mini Graph Card.
Ik gebruik nu een SD kaart inderdaad, daarop staat HA nu geïnstalleerd.Rowwan schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:22:
[...]
Als je nog een paar nog een paar euro over hebt investeer dan in een SSD (kost een paar tientjes), gaat je een hoop ellende besparen - ervan uitgaande dat je een SD kaart gebruikt.
Is de SSD suggestie dan ook bedoeld voor de installatie? Of als opslagmedium?
Wat doe ik hier fout?
Het grote nadeel van een Pi is de SD kaart. Een SD kaart heeft een beperkte levensduur. Daarom is aan te raden een SSD te gebruiken. Echter een SSD aansluiten op een Pi, zonder SD, is best ingewikkeld (vond ik).VindiGoosh schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:41:
[...]
Dit soort KISS uitleg vat mij wel. Ik moet mezelf er meer aan gaan herinneren ChatGPT te gebruiken i.p.v. google. Het is inderdaad wel echt extreem gedetailleerd ook.
[...]
Ik gebruik nu een SD kaart inderdaad, daarop staat HA nu geïnstalleerd.
Is de SSD suggestie dan ook bedoeld voor de installatie? Of als opslagmedium?
Daarom is het verstandiger om een oude mini pc of NUC te gebruiken met ingebouwde SSD. Zoek maar eens op HP thin client met Home Assistant op Marktplaats. Dan vind je legio aanbiedingen.
Zelf gebruik ik een oude laptop. Dan heb ik ook een accu, mocht tijdelijk de stroom uitvallen.....
[ Voor 5% gewijzigd door verguldebarman op 26-10-2024 10:57 ]
Die staat standaard verborgen in de integratie. Ga naar settings-integratie en zoek de Quatt integratie. Vervolgens onder entities alles bekijken en de verborgen, beschikbaar maken.VindiGoosh schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:54:
Ik heb het voor elkaar, maar het lukt mij niet om de gegevens van de tweede Quatt in te laden. Deze zie ik niet terug in de lijst van entiteiten.
Wat doe ik hier fout?
Maar als je back-ups maakt is dat opzich geen ramp toch?verguldebarman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Het grote nadeel van een Pi is de SD kaart. Een SD kaart heeft een beperkte levensduur. Daarom is aan te raden een SSD te gebruiken. Echter een SSD aansluiten op een Pi, zonder SD, is best ingewikkeld (vond ik).
Daarom is het verstandiger om een oude mini pc of NUC te gebruiken met ingebouwde SSD. Zoek maar eens op HP thin client met Home Assistant op Marktplaats. Dan vind je legio aanbiedingen.
Zelf gebruik ik een oude laptop. Dan heb ik ook een accu, mocht tijdelijk de stroom uitvallen.....
Ik zit er ook niet echt op te wachten om hiervoor een mini PC aan te schaffen. Ik wil verder niets bijzonders, enkel een log van mijn Quatt data, zodat ik het eea kan monitoren. Alles meer dan dat is overkil, want dat ga ik (voorlopig) toch niet gebruiken.
Ik zal de SSD optie in gedachte houden in ieder geval, bedankt!
Op zich niet idd, maar onthoudt dan wel dat, als je rare fouten krijgt over 1 à 2 jaar ofzo, dat je de installatie opnieuw op een nieuwe SD moet doen...VindiGoosh schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:01:
[...]
Maar als je back-ups maakt is dat opzich geen ramp toch?
Ik zit er ook niet echt op te wachten om hiervoor een mini PC aan te schaffen. Ik wil verder niets bijzonders, enkel een log van mijn Quatt data, zodat ik het eea kan monitoren. Alles meer dan dat is overkil, want dat ga ik (voorlopig) toch niet gebruiken.
Ik zal de SSD optie in gedachte houden in ieder geval, bedankt!
Hmm. Vond het helemaal niet ingewikkeld eigenlijk.verguldebarman schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Het grote nadeel van een Pi is de SD kaart. Een SD kaart heeft een beperkte levensduur. Daarom is aan te raden een SSD te gebruiken. Echter een SSD aansluiten op een Pi, zonder SD, is best ingewikkeld (vond ik).
Volgens mij heb ik het via deze tutorial gedaan: https://homeassistanttips...raspberry-pi-sd-naar-ssd/
Gewoon een externe SSD via USB-C.
:strip_exif()/f/image/cglUWt3xHzktp9GJQ5hDJwbM.jpg?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Ik vrees dat je even moet studeren op Home Assistant..... Het gaat niet vanzelf namelijk.VindiGoosh schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:13:
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar om ook maar enigszins in de buurt te komen van de overzichten die ik hier van tijd tot tijd voorbij zie komen.
Begin hier eens:
YouTube: EASY Lovelace Mobile Dashboard | Home Assistant Tutorial
Of kies er zelf eentje, hier:
https://m.youtube.com/res...omeassistant+how+to+start
[ Voor 17% gewijzigd door verguldebarman op 27-10-2024 08:20 ]
Ik weet niet hoelang je al met Home Assistant werkt, maar die heeft best wel een leercurve. Als je Apexcharts voorbij ziet komen zien die er schitterend uit, maar die zijn heel bewerkelijk om te maken omdat je ze bijna volledig moet coden. Je kunt een paar dingen doen.VindiGoosh schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:13:
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar om ook maar enigszins in de buurt te komen van de overzichten die ik hier van tijd tot tijd voorbij zie komen.
Hou het simpel.
Kopieer codes uit dit forum en ga ermee spelen.
Laat chatgpt je codes schrijven.
Check het home assistant forum, lees de GitHub van de makers, Google op tutorial.
Maar het meest belangrijke. Geef het tijd.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Bedankt voor jullie adviezen in elk geval, en zal daar op termijn eerst even wat tijd voor gaan vrijmaken.
Laat maar eens zien wat jij nu wel voor elkaar krijgt dan kunnen wij meer gericht helpenVindiGoosh schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:13:
Zodra ik er weer mee aan de gang ga, zal ik weer in dit topic terug komen!TeslaNerd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:57:
[...]
Laat maar eens zien wat jij nu wel voor elkaar krijgt dan kunnen wij meer gericht helpen
Iemand die mij hier verder in kan helpen?CPM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:02:
[...]
Ik probeer dit in HA te krijgen maar probeer HA te doorgronden maar loop vast.
De Quatt kan worden uitgelezen.
Ik ga naar: Settings->Devices & Services->Helpers -> Create helper.
- Entity ID: sensor.quatt_control_mode_en_kosten
- Type: Template
- Template Options: Daar plak ik dan de code
- Unit of measurements: leeg gelaten?
- Device class: leeg gelaten?
- State class: leeg gelaten?
- Device: Quatt
Save. Done.
Maar...:
Preview:
Quatt Control Mode en Kosten
Unavailable
This template listens for the following state changed events:
Entity: sensor.gasprijs
Entity: sensor.heatpump_hp1_workingmode
Entity: sensor.heatpump_hp2_workingmode
Vervolgens loop ik vast bij deze:
En dan: - de volgende utility-meters toegevoegd aan je HA-config:
Ik ga naar: Settings->Devices & Services->Helpers -> Create helper-> Utility meter.
ik moet daar een sensor kiezen en kan nergens code plakken.
ik heb het idee dat er simpele stappen niet beschreven zijn bij create helper, kan dat kloppen?
@VindiGoosh
Je kunt op de History tab de Entity: heatpump flowmeter flowrate
Toevoegen en dan een tijdspanne kiezen (volgens mij max. 10 dagen in het verleden).
[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 30-10-2024 21:18 ]
Super, bedankt voor de ping. Ik heb t op mn lijstje gezetCPM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
Iemand die mij hier verder in kan helpen?
@VindiGoosh
Toevoegen en dan een tijdspanne kiezen (volgens mij max. 10 dagen in het verleden).
Hopelijk vind ik dit weekend tijd om er verder mee te spelen
Ik denk dat @gwjonker hier even naar moet kijken, want het is zijn code...
Er valt mee wel gelijk 1 ding op,:
1
2
3
| This template listens for the following state changed events: Entity: sensor.gasprijs |
Bestaat de entity sensor.gasprijs bij jou wel?
Heb er eindelijk ff tijd voor kunnen vinden en het is inmiddels allemaal gelukt. Ook de flowrate!CPM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
@VindiGoosh
Bedank voor de hulp allemaal!
Volgende stap andere layout e.d. maar voorlopig kan ik even vooruit
Hi CPM,CPM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
@VindiGoosh
Ik werk zelf direct op de configuratie-file(s) en niet via het menu om helpers / template sensors aan te maken.
Weet niet of je ook de add-on Sudio Code Server hebt geinstalleerd, of via een share direct bij je config-files kunt komen.
Bij mij werkt het als volgt:
Configuration.yaml bevat een verwijzing naar separate configuratie files:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| # Includes automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml group: !include groups.yaml sensor: !include sensor.yaml template: !include template.yaml utility_meter: !include utility_meter.yaml rest_command: !include rest_command.yaml |
Vervolgens heb ik voor de template sensors in dezelfde directory als waar de configuration.yaml staat een bestand template.yaml staan. Deze bevat als volgt de template sensors voor de Quatt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| - sensor: # Quatt Costs per kWh heat for CV and HP - name: Costs kWh heat CV unique_id: costs_kwh_heat_cv unit_of_measurement: "€/kWh" state: > {% set priceGas = states('sensor.gasprijs') | float %} {% set kwhPerM3Gas = 9.8 | float %} {% set efficiencyCV = 0.9 | float %} {{ '%.4f'%(priceGas / kwhPerM3Gas / efficiencyCV) | float }} - name: Costs kWh heat HP unique_id: costs_kwh_heat_hp unit_of_measurement: "€/kWh" state: > {% set priceElec = states('sensor.tarief_dal_en_normaal_gemiddeld_variabel') | float %} {% set totalCOP = states('sensor.quatt_cop_daily') | float %} {{ '%.4f'%(priceElec/totalCOP) | float }} # Quatt costs and savings daily - name: Quatt costs input daily unique_id: quatt_costs_input_daily unit_of_measurement: "€" state: > {% set kwhInput = states('sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily') | float %} {% set kwhPrice = states('sensor.tarief_dal_en_normaal_gemiddeld_variabel') | float %} {{ '%.2f'%(kwhInput * kwhPrice) | float }} - name: Quatt savings heat daily unique_id: quatt_savings_heat_daily unit_of_measurement: "€" state: > {% set kwhHeat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set kwhPriceCVHeat = states('sensor.costs_kwh_heat_cv') | float %} {% set costsInputDaily = states('sensor.quatt_costs_input_daily') | float %} {{ '%.2f'%(kwhHeat * kwhPriceCVHeat - costsInputDaily ) | float }} - name: Quatt gas saving daily unique_id: quatt_gas_savings_daily unit_of_measurement: "m3" state: > {% set kwhHeat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set kwhPerM3Gas = 9.8 | float %} {% set efficiencyCV = 0.9 | float %} {{ '%1f'%(kwhHeat / efficiencyCV / kwhPerM3Gas ) | float }} - name: Quatt gas saving costs daily unique_id: quatt_gas_savings_costs_daily unit_of_measurement: "€" state: > {% set kwhHeat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set kwhPerM3Gas = 9.8 | float %} {% set efficiencyCV = 0.9 | float %} {% set gasPrice = states('sensor.gasprijs') | float %} {{ '%1f'%(kwhHeat / efficiencyCV / kwhPerM3Gas * gasPrice) | float }} # Quatt daily CoP - name: Quatt COP daily unique_id: quatt_cop_daily unit_of_measurement: "CoP" state: > {% set total_heat = states('sensor.quatt_total_heat_power_kwh_daily') | float %} {% set total_input = states('sensor.quatt_total_power_input_kwh_daily') | float %} {{ '%.2f'%(total_heat/total_input) | float }} |
Hetzelfde heb ik voor de utility-meters:
utility_meter.yaml:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
| # QUATT # Quatt hourly #HP1 quatt_hp1_power_input_kwh_hourly: source: sensor.quatt_hp1_energy_input_kwh name: Quatt HP1 Power Input kWh Hourly cycle: hourly offset: 00:00 quatt_hp1_heat_power_kwh_hourly: source: sensor.quatt_hp1_heat_energy_kwh name: Quatt HP1 Heat Power kWh Hourly cycle: hourly offset: 00:00 #HP2 quatt_hp2_power_input_kwh_hourly: source: sensor.quatt_hp2_energy_input_kwh name: Quatt HP2 Power Input kWh Hourly cycle: hourly offset: 00:00 quatt_hp2_heat_power_kwh_hourly: source: sensor.quatt_hp2_heat_energy_kwh name: Quatt HP2 Heat Power kWh Hourly cycle: hourly offset: 00:00 #Total quatt_total_power_input_kwh_hourly: source: sensor.quatt_total_energy_input_kwh name: Quatt Total Power Input kWh Hourly cycle: hourly offset: 00:00 quatt_total_heat_power_kwh_hourly: source: sensor.quatt_total_heat_energy_kwh name: Quatt Total Heat Power kWh Hourly cycle: hourly offset: 00:00 # Quatt daily #HP1 quatt_hp1_power_input_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp1_energy_input_kwh name: Quatt HP1 Power Input kWh Daily cycle: daily quatt_hp1_heat_power_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp1_heat_energy_kwh name: Quatt HP1 Heat Power kWh Daily cycle: daily #HP2 quatt_hp2_power_input_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp2_energy_input_kwh name: Quatt HP2 Power Input kWh Daily cycle: daily quatt_hp2_heat_power_kwh_daily: source: sensor.quatt_hp2_heat_energy_kwh name: Quatt HP2 Heat Power kWh Daily cycle: daily #Total quatt_total_power_input_kwh_daily: source: sensor.quatt_total_energy_input_kwh name: Quatt Total Power Input kWh Daily cycle: daily quatt_total_heat_power_kwh_daily: source: sensor.quatt_total_heat_energy_kwh name: Quatt Total Heat Power kWh Daily cycle: daily |
Hoop dat dit je een beetje verder helpt.
Erg interessant deze, hoe heb deze in de configuration.xml verwerkt? Is dit een template of iets dergelijks?verguldebarman schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:42:
[...]
Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt om te bepalen of mijn zonnescherm omlaag moet of niet.... Is wel een ingewikkeld algoritme geworden, maar werkt eigenlijk heel goed. Het algoritme kijkt naar o.a. de zonnestand (azimut), sterkte (irradiance) en wolken. Er zitten ook wel wat 'features' in die voor Quatt niet nodig zijn, zoals harde wind of regen, maar die kan je er uit knippen...
EDIT: en nu ook de code![]()
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 sensor: sunscreen_prediction: friendly_name: "Predictive Algorithm for Sunscreen" value_template: >- {%- set result = 100 %} {%- set max_irradiance= 1000 %} {%- set max_clouds= 25 %} {%- set max_wind= 22 %} {%- set max_rain= 0.01 %} {%- set max_rain_fc= 0.01 %} {%- set max_humidity= 95 %} {%- set min_azimuth= 40 %} {%- set max_azimuth= 200 %} {%- set sun_state= "above_horizon" %} {%- set curr_irradiance = states('sensor.buienradar_irradiance') | float %} {%- set curr_clouds= states('sensor.tomorrow_io_home_cloud_cover') | float %} {%- set curr_wind= state_attr('weather.tomorrow_io_home_daily','wind_speed')| float %} {%- set curr_rain= states('sensor.buienradar_precipitation') | float %} {%- set curr_rain_fc= states('sensor.buienradar_precipitation_forecast_average') | float %} {%- set curr_humidity= state_attr('weather.tomorrow_io_home_daily','humidity') | float /2 %} {%- set curr_azimuth= state_attr('sun.sun','azimuth') | float %} {%- set curr_sun_state= states('sun.sun') %} {%- set curr_temp = state_attr('weather.tomorrow_io_home_daily','temperature') | float %} {# azimuth percentage correction, see formula https://www.thoughtco.com/normal-distribution-bell-curve-formula-3126278 #} {% set st_dev= 40 %} {# standard deviation (trail and error) for normal Bell curve formula #} {% set mean= (min_azimuth+max_azimuth)/2 %} {# mean for normal Bell curve formula #} {% set curr_azimuth_perc = (1 / (st_dev * sqrt(2* pi) ) ) * (e **( - ( ( (curr_azimuth - mean) ** 2) / (2 * st_dev **2) ))) *100.2650886 %} {# factor 100.2650886 used to get 100% at mean value and ~zero at min&max_azimuth #} {%- set curr_irradiance_perc = ( curr_irradiance / max_irradiance * 100 ) %} {%- set curr_inv_clouds_perc = (1 - ( ( 1- max_clouds / 100) * ( curr_clouds / 100) ** 2 )) %} {%- set curr_humidity_perc = 0 if (curr_humidity >= max_humidity) else 1 %} {%- set curr_rain_fc_perc = 0 if (curr_rain_fc >= max_rain_fc) else 1 %} {%- set curr_rain_perc = 0 if (curr_rain >= max_rain) else 1 %} {%- set curr_wind_perc = 0 if (curr_wind >= max_wind) else 1 %} {%- set curr_temp_booster = ((curr_temp * 2 + 70) /100) %} {%- set result = curr_irradiance_perc * curr_inv_clouds_perc * curr_wind_perc * curr_rain_perc * curr_rain_fc_perc * curr_humidity_perc * curr_azimuth_perc * curr_temp_booster %} {%- set result = (result) | round(1, 'common') %} {%- set result = 0 if (curr_rain >= max_rain) else result*1 %} {%- set result = 0 if (curr_rain_fc >= max_rain_fc) else result*1 %} {%- set result = 0 if (curr_wind >= max_wind) else result*1 %} {%- set result = 0 if (curr_azimuth < min_azimuth or curr_azimuth > max_azimuth) else result*1 %} {{ result }} unit_of_measurement: '%' device_class: 'power_factor'
De uitkomst van de sensor is vervolgens een percentage van de kans of het zonnescherm omhoog moet, omdat de zon te sterk wordt. Als je dat in een grafiek bekijkt, dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Bij meer dan 20% gaat het scherm omlaag.
Ik heb mijn config file gesplitst, zie https://www.home-assistan...arization-and-granularity. Ik heb dus een losse file voor mijn sensors, waar deze code in staat.Jeroennl schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:18:
[...]
Erg interessant deze, hoe heb deze in de configuration.xml verwerkt? Is dit een template of iets dergelijks?
Alternatief is een Template Helper maken, zie https://www.home-assistant.io/integrations/template/. Dat kan je ook de code in plakken.
Ik vind dat laatste alleen wat onoverzichtelijk en gebruik liever oldskool YAML.
Ik heb 2 utility meters gemaakt (PowerOut en PowerIn) en kan die met
statistics:
type: change
period: hour (of bv day, month, year)
in een graph zetten, wat eigenlijk een representatie van de CoP geeft. Maar is het ook mogelijk om in de graph aan de hand van de ingestelde 'period' de CoP te berekenen, bv met de data generator?
Ik heb wat zitten spelen en ben wat wezen zoeken maar kan niet echt wat vinden. Maar de graph berekent aan de hand van de 'period' steeds de delta dus lijkt het mij logisch dat een CoP berekening ook moet kunnen. En het lijkt me erg omslachtig om voor iedere gewenste 'period' een apparte helper sensor te maken.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
De COP zit in de grafieken als jij de oppervlakten onder de lijnen voor PowerOut en PowerIn kan vinden in de data generator en dan die twee waarden op elkaar kan laten delen in de data generator.Flesym schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:00:
Vraagje:
Ik heb 2 utility meters gemaakt (PowerOut en PowerIn) en kan die met
statistics:
type: change
period: hour (of bv day, month, year)
in een graph zetten, wat eigenlijk een representatie van de CoP geeft. Maar is het ook mogelijk om in de graph aan de hand van de ingestelde 'period' de CoP te berekenen, bv met de data generator?
Ik heb wat zitten spelen en ben wat wezen zoeken maar kan niet echt wat vinden. Maar de graph berekent aan de hand van de 'period' steeds de delta dus lijkt het mij logisch dat een CoP berekening ook moet kunnen. En het lijkt me erg omslachtig om voor iedere gewenste 'period' een apparte helper sensor te maken.
Is mij niet gelukt, daarom toch maar zelf een paar helpers aangemaakt voor COP_numeric, COP_totaal (inclusief de negatieve cop waarden) en dag_cop die gedurende de dag de ontwikkeling van de cop laat zien zoals de COP ook in de Quatt app wordt getoond
[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 06-11-2024 11:40 ]
Hierbij de laatste stand van de modBus analyse. Betere power berekening. Verrassend is dat er negatieve powerbijdragen zijn... En er zijn nog kleine verschillen die nog niet verklaard zijn.m10tech schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:18:
Hierbij de laatste stand van de modBus analyse. En met dank aan @s020506 voor de uitleg over de compressorfrequentie. De genoemde excel is verkrijgbaar op verzoek via persoonlijk bericht.
Zoals @TeslaNerd al aangaf kunnen jullie deze info in HomeAssistant, Domoticz of ander platform integreren.
Enjoy,
M10
code:
1 This info was taken from 9-12 October...
De genoemde excel is verkrijgbaar op verzoek via persoonlijk bericht.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| This info was taken on 3 November, so early morning temperatures are around freezing, ~1 deg Includes previous insights Experiments with a Quatt which has an internal flowmeter (model=summer2024) Deep winter operation will have to reveal more info... There are 4 write commands, two for the heating and two for the pump reg2010 commands pump on/off with value 0x1000/0x0000 reg2015 negatively drives pump speed, from ~400 for 800l/h @32W to 800 for ~100l/h @4W (AntiFreezeProtection) this relation is not fixed, and the CiC has a control loop to achieve the intended flow reg3999 command to generate heat in general (2) or off (0) reg1999 the power mode, from 0 (off) to 9 (highest) (observed so far, might go even higher) There is a read command to read registers 2099-2138 NOTE: at least two registers are left with stale or garbage values when off, 2102freqDemand an 2137pumpPower No variation observed in registers: 2106,2109,2114,2115,2120-2125,2127-2130,2136 No meaning yet for registers: 2100,2104,2105,2107,2116-2119,2126 No register seems to be related to pressure, at least no variation during idle pressurization experiment Temperature registers, but not all meanings are known: 2110-2113, 2131-2135 All temperatures are calculated by taking the value, divide by 100 and substract 30 reg2099 is .hp1.getMainWorkingMode 0 or 2 and reflects reg3999 command reg2100 is unknown power contribution. Add 4.721*(reg2100-224) when reg2108bit11 is true. This is always negative! reg2101 is compressor power contribution. Add 25.17783*reg2101. reg2102 compressor frequency demand follows reg1999 power mode 0->0Hz, 1->30Hz, 2->39Hz, 3->49Hz, 4->55Hz, 5->61Hz, 6->67Hz, 7->72Hz, 8->79Hz, 9->85Hz reg2103 is actual compressor frequency which the Quatt internally regulates based on frequency demand reg2105 tracks reg2104 which has values 650 and 700, unknown power contribution. Add -0.048588*reg2105 Always negative! reg2108 statusbits 0x0800 is pump running, 0x0001,0x0010 and 0x0020 during heat generation powermode 1-3 -> 0x0001 powermode 4-9 -> 0x0020 BUT in August 0x0010 observed in powermode 1 and 2, so incomplete (at least) bits 0,2,4-6,11 are used. Bit 2 is a power contribution, if set add 150.064 reg2110 outside Temperature as reported in jsonfeed reg2111 cold Temperature with values from outsideT to -2.2 degrees Celcius, unknown meaning reg2112 hot Temperature with values from outsideT to 93.7 degrees Celcius, unknown meaning reg2113 cold Temperature with values from that get a little below outsideT when active 2112 and 2113 are physically close and well isolated, when active, delta increases, when off, they get close reg2116 and reg2117 are almost equal, between 90 and 120 when off. When active 2116 drops to 80 and 2117 up to 310 reg2118 is an internal bit with value 0001 which is loosly related to defreezing. unclear what it does in detail reg2119 is an internal bit with value 0008 and it boosts the compressor frequency to high level, and a higher heat output the rest of the control values remain the same, so it is truly internal. This happens every 2 hours during operation. reg2132 might be the air exit temperature, it drops from outdoorT to -3.75 deg in high power mode reg2133 is waterInT as reported in jsonfeed reg2134 is waterOutT as reported in jsonfeed reg2135 warm temperature that during heating is within 1 deg warmer than waterInT reg2137 is power contribution from pump, but reports a ghost value when hp is off. use value divided by 10 reg2138 is flow of flowsensor. multiply value by 0.618 to get litres per hour power consumption reported by jsonflow seems the addition of several contributions done by CiC 5.150232 fixed + reg2137(pump) + reg2101(compressor?) + reg2100 + reg2105 + reg2108bit2 Thermic power generated is based on delta between waterInT and waterOutT times ml/s times 4.18J/gK for water. example 800l/h=222ml/s. With deltaT of 3 degrees, power is 2787W. See excel 'modbus decoding raw3.xlsx' for intensive analysis jsonfeed is 9x per 10s and modbus seems much more 10x per 10s so syncing is a bit of a mess Sticky pump protection runs every 24h after last pump activity Experiments with an older Quatt with external flowmeter show it also reads registers 3000-3039 In the registers 2128,2129 and 2136 there is the value 3000 which is a static value. All unchanging values of the old Quatt are identical to those of the new Quatt. This does not allow a dynamic CiC behaviour based on those, but we cannot discard this 100% yet. Probably they just set the config based on the QuattModel at installation. |
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YDd78bdmOwk6nk5Vl7pImNSH.jpg?f=user_large)
Op het plotje zie je zeer fluctuerende signalen van hp1.powerinput en hp1.poweroutput. Kunnen jullie a.d.h.v. jullie HA-dataloggers afleiden of die fluctuaties het gevolg zijn van de frequentie-aansturing of dat die het gevolg zouden kunnen zijn b.v. de belasting van de compressor zelf? Ik maak me nogal ongerust over die fluctuaties mbt slijtage van de compressor.
Het zou mogelijk het gevolg kunnen zijn van een instabiele regelaar in de wp zelf of in het regelalgoritme van de CiC!?
PS: ik zal er morgen een meer gedetailleerd plotje aan toevoegen.
@m10tech Je hebt gelijk , morgen een betere plot. De flow van 650 is inmiddels verhoogd naar 750, maar dat heeft geen effect op de fluctuaties.
[ Voor 12% gewijzigd door Freeckje op 06-11-2024 22:05 ]
Ik vind het fluctueren best meevallen. Mis ik iets?
En is de flow rond de 6.5 eigenlijk 650 l/uur? Dat lijkt me niet de bedoeling.
/f/image/CetUGlehxiTjJOgxCTkiIGz8.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij mijn grafiek van vandaag
Die heeft een onhandig formaat waar alleen de deltas worden aangegeven.
Zodoende heb ik onderstaande AWK script gemaakt die er een traditioneel CSV formaat van maakt:
eerste regel de verschillende sensor namen
andere regels, elke 10 seconden alle sensor waarden, ook indien niet veranderd.
Was dat wiel reeds eerder uitgevonden?
Anders, enjoy, maar het werkt alleen bij specifieke tijdblokken export etc.
In mijn geval een export van 6:00:00 tot 8:00:00 UTC
Vragen mogen hier, of in persoonlijk bericht.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| #!/usr/local/bin/gawk -f # homeassistant csv export file converter # (c) 2024 M10tech under Apache 2.0 license BEGIN {FS=",";ts_count=0;idx=0; labelsplit="heatpump_" interval=10 timestamp[ts_count++]="06:00:00" #first timestamp usually does not align with readings for (h=6;h<8;h++) { for (m=0;m<60;m++) { for (s=1;s<60;s+=interval) { stamp=sprintf("%02d:%02d:%02d",h,m,s) timestamp[ts_count++]=stamp } } } } {if (FNR==1) next} #skip the input csv header { ts=substr($3,12,8) if ($1==old_label) { while (idx<ts_count && timestamp[idx]!=ts) { sensor[old_label,timestamp[idx++]]=old_val } } else { #close final label values while (idx<ts_count) { sensor[old_label,timestamp[idx++]]=old_val } labels[$1]=$1 idx=0 } old_label=$1; old_val=$2 } END{#first close final label values while (idx<ts_count) { sensor[old_label,timestamp[idx++]]=old_val } #csv header printf("timestamp") for (label in labels) { sub_label=substr(label,index(label,labelsplit)+length(labelsplit)) printf(",%s",sub_label) } printf("\n") #csv values for (idx=0;idx<ts_count;idx++) { printf("%s", timestamp[idx]) for (label in labels) { printf(",%s", sensor[label,timestamp[idx]]) } for (i=0;i<interval;i++) printf("\n") #printf("\n") #choose between additional empty lines or not } } |
Goede vooruitgang op de modbus decodering! Kun jij inmiddels de compressor frequentie ook al in jouw HA grafieken laten zien?m10tech schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:53:
Overigens heb ik mijn analyse gedaan met een export.csv van HA
Die heeft een onhandig formaat waar alleen de deltas worden aangegeven.
Zodoende heb ik onderstaande AWK script gemaakt die er een traditioneel CSV formaat van maakt:
eerste regel de verschillende sensor namen
andere regels, elke 10 seconden alle sensor waarden, ook indien niet veranderd.
Was dat wiel reeds eerder uitgevonden?
Anders, enjoy, maar het werkt alleen bij specifieke tijdblokken export etc.
In mijn geval een export van 6:00:00 tot 8:00:00 UTC
Vragen mogen hier, of in persoonlijk bericht.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 #!/usr/local/bin/gawk -f # homeassistant csv export file converter # (c) 2024 M10tech under Apache 2.0 license BEGIN {FS=",";ts_count=0;idx=0; labelsplit="heatpump_" interval=10 timestamp[ts_count++]="06:00:00" #first timestamp usually does not align with readings for (h=6;h<8;h++) { for (m=0;m<60;m++) { for (s=1;s<60;s+=interval) { stamp=sprintf("%02d:%02d:%02d",h,m,s) timestamp[ts_count++]=stamp } } } } {if (FNR==1) next} #skip the input csv header { ts=substr($3,12,8) if ($1==old_label) { while (idx<ts_count && timestamp[idx]!=ts) { sensor[old_label,timestamp[idx++]]=old_val } } else { #close final label values while (idx<ts_count) { sensor[old_label,timestamp[idx++]]=old_val } labels[$1]=$1 idx=0 } old_label=$1; old_val=$2 } END{#first close final label values while (idx<ts_count) { sensor[old_label,timestamp[idx++]]=old_val } #csv header printf("timestamp") for (label in labels) { sub_label=substr(label,index(label,labelsplit)+length(labelsplit)) printf(",%s",sub_label) } printf("\n") #csv values for (idx=0;idx<ts_count;idx++) { printf("%s", timestamp[idx]) for (label in labels) { printf(",%s", sensor[label,timestamp[idx]]) } for (i=0;i<interval;i++) printf("\n") #printf("\n") #choose between additional empty lines or not } }
Mensen die mij kunnen helpen hiermee mogen natuurlijk uitleggen wat die geest is... ik zie het nog niet
Freeckje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:09:
@TeslaNerd @m10tech en andere HA-dataloggers.
Op het plotje zie je zeer fluctuerende signalen van hp1.powerinput en hp1.poweroutput. Kunnen jullie a.d.h.v. jullie HA-dataloggers afleiden of die fluctuaties het gevolg zijn van de frequentie-aansturing of dat die het gevolg zouden kunnen zijn b.v. de belasting van de compressor zelf? Ik maak me nogal ongerust over die fluctuaties mbt slijtage van de compressor.
Het zou mogelijk het gevolg kunnen zijn van een instabiele regelaar in de wp zelf of in het regelalgoritme van de CiC!?
PS: ik zal er morgen een meer gedetailleerd plotje aan toevoegen.
@m10tech Je hebt gelijk , morgen een betere plot. De flow van 650 is inmiddels verhoogd naar 750, maar dat heeft geen effect op de fluctuaties.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UV62dSm4rgfnZa9plNkvJUsP.jpg?f=user_large)
Als ik uitzoom dan zie je pas echt wat er zich afspeelt. Een rimpel of m.i. een oscillatie van de PID-regelaar? Optisch lijkt powerinput redelijk stabiel maar de rimpel is toch ca + en - 20 % max! Om de ca 30 seconden, lijkt het, wordt het setpoint powerinput geupdate. Belangrijk te vermelden dat de sample rate 0.5 Hz was, daarna komt de echte vorm van de signalen goed naar voren (denk aan Nyquist-frequentie).
Kunnen jullie de compressor frequentie hieraan toevoegen? Zie mijn oorspronkelijke vraag.
Er zijn ook periodes dat de signalen heel stabiel zijn!

[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 07-11-2024 22:31 ]
Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb jij gedacht aan de ESPHome integratie in HA?m10tech schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:07:
Het zal nog enige tijd duren voor ik dat kan doen. Ik heb altijd Domoticz gebruikt en heb sinds 2 weken een HA draaien. Als ik dit integreer wil ik het in de geest van HA doen en niet zomaar een puist er op plakken.
Mensen die mij kunnen helpen hiermee mogen natuurlijk uitleggen wat die geest is... ik zie het nog niet
Draait jouw Quatt nog steeds met de flow geknepen op 650 l/u?Freeckje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:24:
[...]
[Afbeelding]
Als ik uitzoom dan zie je pas echt wat er zich afspeelt. Een rimpel of m.i. een oscillatie van de PID-regelaar? Optisch lijkt powerinput redelijk stabiel maar de rimpel is toch ca + en - 20 % max! Om de ca 30 seconden, lijkt het, wordt het setpoint powerinput geupdate. Belangrijk te vermelden dat de sample rate 0.5 Hz was, daarna komt de echte vorm van de signalen goed naar voren (denk aan Nyquist-frequentie).
Kunnen jullie de compressor frequentie hieraan toevoegen? Zie mijn oorspronkelijke vraag.
Dan verwacht ik dat de flow pomp van jouw Quatt altijd op vol vermogen staat te pompen omdat de CiC probeert naar 800 l/u te gaan.
Kan het daar mee te maken hebben?
Ik heb begrepen dat de geest van HA graag alles met triggers doetm10tech schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:07:
Het zal nog enige tijd duren voor ik dat kan doen. Ik heb altijd Domoticz gebruikt en heb sinds 2 weken een HA draaien. Als ik dit integreer wil ik het in de geest van HA doen en niet zomaar een puist er op plakken.
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Jazeker, en ik heb mijn P1 meter daar al mee gekoppeld. Dat ging heel makkelijk.TeslaNerd schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:48:
[...]
Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb jij gedacht aan de ESPHome integratie in HA?
MAAR, waarom die P1 meter werkt snap ik nog niet...
Misschien met MQTT, maar dat is ook niet een heel simpel verhaal.
En alle ondersteuning, wat moet ik daar voor regelen als IK degene ben die zo'n software schrijft...
Kortom, 'in de geest van' heeft nog een hele leercurve voor de boeg.
Een kort door de bocht MQTT kan ik makkelijk maken op mijn eigen manier (als ik de HA kant daarvan snap), maar de vraag is wat de rest daar aan heeft.
En de trigger geest (poltergeist

Dat klinkt wel als een goed idee als HA daar fijn aan meewerkt.
Maar dus nog geen idee hoe
2Bcontinued...
Met mijn eigen thermostaat (eigen code op ESP32) kan ik het verschil tussen setpoint en kamertemperatuur laten knijpen tot een veelvoud van 0.05 graden. Dat doet ie elke minuut bij het updaten van de opentherm commandos.Freeckje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:24:
[...]
[Afbeelding]
Daarmee kan ik direct de power mode beïnvloeden.
En die bepaald weer de frequentie setting en het opgenomen vermogen. (zie analyse voor details)
(De power mode wordt denk ik OOK beïnvloed door de buitentemperatuur)
Ik ben dus nieuwsgierig naar de grafiek van alleen roomtemp en roomsetpoint en of daar in de delta ook zo'n rimpel te zien is. Dan zou dat voor mij een verklaring zijn.
En daarna kunnen we denken hoe je daar vanafkomt.
Plaatje is gemaakt door met de knijp factor te spelen tussen 0.15, 0.05, 0.20 en 0.15, en op dat moment was de daadwerkelijk delta ongeveer 0.16. Schalen: 0.2 graden en 1000W per division.
De Quatt schakelt hier tussen power mode 5 en 6
/f/image/sQasUYWHIhzYTvedEGzJKtdK.png?f=fotoalbum_large)
De P1 meter kun je ook via je browser uitlezen via http://192.168.0.XXX/api/v1/telegram. De integratie in HA is volgens mij niet veel meer dan een kleine applicatie die data ophaalt en parsed.m10tech schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:53:
[...]
Jazeker, en ik heb mijn P1 meter daar al mee gekoppeld. Dat ging heel makkelijk.
MAAR, waarom die P1 meter werkt snap ik nog niet...