Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcoboers94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-06 20:10
TeslaNerd schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:08:
Heb ik het goed begrepen dat de huidige HA integratie alleen met de lokale Quatt API werkt en niet met de server API van Quatt.io?
Klopt, voor de server API heb je een rooted Android telefoon nodig om de firebase AppCheck te omzeilen en een access token te bemachtigen. De integratie is er juist om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken om zoveel mogelijk Quatt data in HA te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:05
Bacteria1980 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:26:
Heb hem via mijn vps lopen. Werkt prima!
Waar draait jouw vps en hoe heb jij het gedaan?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-06 19:36
Taming Tado

Het lijkt erop dat ik nu eindelijk het fors aan uit schakelen van de Quatt door de Tado onder controle heb weten te brengen (zie ook mijn eerdere posts). Met dank aan @prakka

Probleem volgens Quatt: " De Tado is zo ingesteld dat bij het kleinste verschil tussen uw kamertemperatuur en de ingestelde temperatuur hij een signaal naar de warmtepomp stuurt waardoor deze op volle toeren gaat draaien. Als de temperatuur dus rond de setpoint schommelt krijg je dit aan en uit gedrag. Dit probleem met de Tado is bekend bij ons en wordt aan gewerkt. "

Dit kun je goed zien aan dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHUT9s_8E_yCk1zf2D-kj3CJF1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/votYXWjBXT4GmQZG469KBEbk.png?f=user_large

Op relatief warme dagen zonder noodzaak voor defrosts had ik 10-25 herstarts van de Quatt.
Met de hieronder beschreven tweak gaat het nu heel mooi rustig. Sinds deze automatisering nog maar een stuk of 4 starts, en dan 1 lange run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_euH1mUIO7jxcdgHnTJgMWQOFQk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n7XZKiilSXCJ8OOxB7GbB774.png?f=user_large

Hoe heb ik dit nu gedaan:

Ik ga er vanuit dat de Tado thermostaat al in HA is opgenomen: bij mij heet hij climate.heating

Maak een Fake Thermostaat in configuration:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Fake Thermostat
    unique_id: ft01
    heater: switch.dummy_tado_switch
    target_sensor: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature
    min_temp: 15
    max_temp: 25
    ac_mode: false
    # target_temp: 20
    # cold_tolerance: 0.1
    # hot_tolerance: 0.1
    initial_hvac_mode: 'heat'
    precision: 0.1

Maak een dummy switch:

code:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
    switches:
      dummy_tado_switch:
        #value_template: "{{ false  }}"
        turn_on:
        turn_off:

De automatisering bepaalt het setpoint van de Tado thermostaat via de Fake thermostaat.
Voor overdag gebruik ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- alias: 'TADO Day'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate
  condition:
    - or: 
      - condition: time
        after: '06:30'
        before: '22:00'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - fri
          - sat
          - sun
        before: '19:00'
        weekday:
          - thu    
  action:
    - if: 
      - condition: numeric_state
        entity_id: climate.heating
        attribute: temperature
        below: 19.60
      then:
        - service: climate.set_temperature
          data:
            temperature: 19.60
          target:
            entity_id: climate.fake_thermostat

Op alle dagen is de dagtemperatuur 19,6C de nachtverlaging gaat in om 22:00 of 19:00 uur. Je kan 'zien' dat ik op donderdagavond buiten de deur aan het biljarten ben.

Voor de nacht is dit het schema:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- alias: 'TADO Night'
  trigger:
  condition:
    - or:
        after: '22:00'
        before: '06:30'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - fri
          - sat
          - sun
        after: '19:00'
        weekday:
          - thu    
  action:
      data:
        temperature: 18.50
      target:

In beide schema's wordt de target temperatuur doorgegeven aan de fake thermostaat. Deze 'jongen' heeft als taak om de gewenste temperatuur naar de Tado te sturen in stapjes van 0,1 C (of iets meer 0,2 C) .
Dit gebeurt zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- alias: 'Adjust Real Thermostat Temperature'
  mode: restart
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: '/1'
  action:
    - variables:
        room_temp: "{{ states('sensor.heating_temperature') | float }}"
        target_temp: "{{ state_attr('climate.fake_thermostat', 'temperature') | float }}"
    - choose:
        - conditions: 
            - condition: template
              value_template: "{{ room_temp < target_temp }}"
          sequence:
              # If room temp is less than target, increment the thermostat setting
              target:
              data:
                temperature: "{{ room_temp + 0.1 }}"
        - conditions:
              value_template: "{{ room_temp >= target_temp }}"
          sequence:
              # If room temp is greater than or equal to target, set to the target temp
              target:
              data:
                temperature: "{{ target_temp }}"

Je kan die 0,1 C stapjes eenvoudig aanpassen. Het leuke is dat met dit schema de opwarming gecontroleerd traag gebeurd en als de zon weer gaat schijnen dan heb maak je daar met dit schema ook handig gebruik van.

Wil je helemaal geen herstarts meer in de nacht dan kun je overwegen om een additionele automatisering te maken die de nachttemperatuur gaat verhogen naar de dagtemperatuur als de kamertemperatuur onder de 18,5 C is gekomen. Dan gaat het huis opwarmen afhankelijk van de afkoelsnelheid in de nacht.

Het leven zit vol met keuzes en compromissen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:03
Voor een ieder die Home Assistant overweegt, Home assistant Green is vanaf nu beschikbaar voor 130,-.

Je hoeft er alleen wat kabels in te prikken en daarna kan je aan de slag met de Quatt integratie.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02 10:59
Lasoul schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:45:
Herkenbaar probleem t.a.v. het wisselen van de USB poort. Ik gebruik het id van het USB device in plaats van het device nummer zelf zodat je niet meer tegen dit probleem aanloopt.

code:
1
2
3
port: >-
  /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949C5C6-if00
disable_led: true

Je kunt via de terminal add-on het exacte id achterhalen door te kijken in de directory /dev/serial/by-id/

[Afbeelding]

Een andere methode is via Settings -> Hardware -> ALL HARDWARE en dan kijken bij ttyACMx.
[Afbeelding]
Na problemen met Home assistant (kon config.yaml niet meer vinden, ik vraag me of er iets met de SSD is) heb ik hem hard rebooted, wat de meeste issues oploste

Toen zijn de USB poorten weer verwisseld, USB0 en USB1 waardoor zowel mijn P1 poort uitlezing als mijn Zigbee gestopt zijn. Vraagjes:
Ik heb de Zigbee weer aan de praat door het volle pad in de config te zetten. Hopelijk maakt het nu niet meer uit als USB verwisselt.
Moer hoe verander ik pad van P1 Monitor? Ik kan die niet editen, kan de files itt QUATT e.d nergens vinden.
Ook het pad wat je in de terminal laat zien kan ik niet vinden, en een heleboel andere files ook niet. Waar staan de config files voor de standaard addons zoals P1 monitor?

Is er overigens een manier om zelf de USB indeling vast te leggen en houden, irritant dat dat random wisselt?

En laatste vraag: mijn log zit bom vol met elke 10 sec update cvan Quatt. Bij debugging van problemen is dat heel vervelend. Is er een manier om de scan frequentie van Quatt te verlagen en/of de entry in het logbook te onderdrukken?

Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:05
marcoboers94 schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:00:
Om hier even op in te haken.
Ik weet dat mensen omtrend HA en IOT nogal afgeschrikt worden door het woord cloud. Maar als je een vps afneemt en die zelf installeert zou ik me daar niet druk om maken. De gratis tiers zijn "samples" in de hoop dat je tevreden bent met de diensten en uiteindelijk als je meer rekenkracht nodig hebt meer geld uitgeeft, ze zijn dan ook gericht op developers die hun werkgevers of startups naar de cloud trekken. Denk aan het blokje kaas die je mag proeven bij de kaasboer.

Echter, wat anderen ook aangegeven, de lokale API bereiken vanaf buiten je lokale netwerk zonder extra apparaat zal lastiger worden. Je zou kunnen kijken of je router als vpn server kan dienen. Dan zou je vanaf de vps op die manier je lokale netwerk op kunnen. Anders zul je toch al snel hardware nodig hebben. Dat zou een simpele esp32 kunnen zijn die de Quatt API uitleest en de json naar een webhook pusht. Je zou een stapje verder kunnen gaan en een Pi Zero met tailscale neer kunnen zetten om een tunnel naar je vps op te zetten zonder gedoe met firewalls.
Eenvoudigste is idd een Arduino/ESP32/Pi Zero (pick your poison) die de lokale Quatt API uitleest en dit bv via MQTT doorstuurt naar je cloud provider. Ik stuur nu (zonder overigens enig praktisch nut) de Quatt data via een Arduino naar AWS (IoT Core) en vervolgens naar een time series database. Kosten van zoiets zit waarsch. in free tier/max ongeveer $2/maand oid. Dit is overigens makkelijker met een Pi Zero W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 13:17
patrickvdhart schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:22:
[...]

Na problemen met Home assistant (kon config.yaml niet meer vinden, ik vraag me of er iets met de SSD is) heb ik hem hard rebooted, wat de meeste issues oploste

Toen zijn de USB poorten weer verwisseld, USB0 en USB1 waardoor zowel mijn P1 poort uitlezing als mijn Zigbee gestopt zijn. Vraagjes:
Ik heb de Zigbee weer aan de praat door het volle pad in de config te zetten. Hopelijk maakt het nu niet meer uit als USB verwisselt.
Moer hoe verander ik pad van P1 Monitor? Ik kan die niet editen, kan de files itt QUATT e.d nergens vinden.
Ook het pad wat je in de terminal laat zien kan ik niet vinden, en een heleboel andere files ook niet. Waar staan de config files voor de standaard addons zoals P1 monitor?

Is er overigens een manier om zelf de USB indeling vast te leggen en houden, irritant dat dat random wisselt?

En laatste vraag: mijn log zit bom vol met elke 10 sec update cvan Quatt. Bij debugging van problemen is dat heel vervelend. Is er een manier om de scan frequentie van Quatt te verlagen en/of de entry in het logbook te onderdrukken?

Dank alvast
P1
Bij mij gebruikt de P1 add-on automatisch het device-by-id pad en niet een specifieke usb poort. Je kunt eventueel de bestaande weggooien en dan opnieuw toevoegen. Welke integratie gebruik je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia-SdIF1v0-FfQp671VFIElP6Sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trCeLQfxe2kjKqn8M8BEJTtb.png?f=fotoalbum_large

Locatie config
De code van de custom_components staat in de directory /config/custom_components. Daar staat niet de config maar wel de Python code van de integratie. Als je opzoek bent naar de config van een integratie dan moet je naar /config/.storage en dan de file core.config_entries. Ik zou het met het handje wijzigen van deze bestanden alleen doen als je echt weet wat je aan het doen bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRLxhZTTgyw5aWFG_6gMOiTdrbI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9nhn93FvSDArh2aiRArgEuXl.png?f=user_large

Quatt logging
Quatt geeft bij mij weinig loginformatie behalve als je debug hebt aanstaan (Enable debug logging). Heb je die toevallig bij de Quatt aangezet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKCvE4Wt2At9R2wkMRgTUGFw23c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mARRrpAXRuNYKTzac5HNpE2M.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Lasoul schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:10:
[...]

P1
Bij mij gebruikt de P1 add-on automatisch het device-by-id pad en niet een specifieke usb poort. Je kunt eventueel de bestaande weggooien en dan opnieuw toevoegen. Welke integratie gebruik je?

[Afbeelding]

Locatie config
De code van de custom_components staat in de directory /config/custom_components. Daar staat niet de config maar wel de Python code van de integratie. Als je opzoek bent naar de config van een integratie dan moet je naar /config/.storage en dan de file core.config_entries. Ik zou het met het handje wijzigen van deze bestanden alleen doen als je echt weet wat je aan het doen bent.

[Afbeelding]

Quatt logging
Quatt geeft bij mij weinig loginformatie behalve als je debug hebt aanstaan (Enable debug logging). Heb je die toevallig bij de Quatt aangezet?

[Afbeelding]
Dank voor je snelle antwoord. Ik heb zelfde integrate voor P1 en daar staat het pad al correct. Waarom die dus is uitgevallen snap ik dan niet..
De config files zal ik dan maar vanaf blijven.

Logging. Staat uit bij Quatt maar screen shot log bij gesloten - is dat niet zo bij jou?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI1ZE6CIrsjZ7ZJsEVMtSPKcqS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1snCUx0STeDMmAnOcKeIOgFC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcoboers94
patrickvdhart schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:55:
[...]

Dank voor je snelle antwoord. Ik heb zelfde integrate voor P1 en daar staat het pad al correct. Waarom die dus is uitgevallen snap ik dan niet..
De config files zal ik dan maar vanaf blijven.

Logging. Staat uit bij Quatt maar screen shot log bij gesloten - is dat niet zo bij jou?
[Afbeelding]
Ik heb helaas nog niet kunnen vinden hoe ik dat binnen de integratie kan uitzetten. Je kan het wel uitzetten door ofwel die entity te disablen of door dit in je configuration.yaml te zetten:
code:
1
2
3
4
logbook:
  exclude:
    entities:
      - sensor.heatpump_timestamp_last_update

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasoul
marcoboers94 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:25:
[...]

Ik heb helaas nog niet kunnen vinden hoe ik dat binnen de integratie kan uitzetten. Je kan het wel uitzetten door ofwel die entity te disablen of door dit in je configuration.yaml te zetten:
code:
1
2
3
4
logbook:
  exclude:
    entities:
      - sensor.heatpump_timestamp_last_update
Als je unit_of_measurement specificeert dan wordt een sensor automatisch ge-exclude uit het logbook. Voor tijd sensor zou je als workaround een sensor met als device class "duration" kunnen gebruiken en dan unit of measurement "s".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7jjPeqHnnVuDfKjEKyovl109CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6YR0AbsXC9UkpAuT6tEOncT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
Dank heren, beide oplossingen lijken me prima, ik ga 1 van beide toepassen.

Toch mooi hoe op dit forum binnen no time goede oplossingen voor issues worden aangedragen.
De kracht van een community :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ruubert
Taming Tado 2

Ik ben nu sinds een paar dagen af van de in mijn ogen onnodige herstarts van de Quatt, bijvoorbeeld omdat de watertemperatuur onder de 18,5 C kwam.

Wat heb ik gedaan:
- Nachtverlaging beperkt tot 0,5C
- De delta waarmee de Tado de gewenste temperatuur variabel gemaakt. In de ochtend stapjes van 0,2 C, vanaf de middag 0,5 C en tijdens de nacht 0,1 C.

Waarom deze verschillen (0,1 , 0,2 , 0,5C). Ik merkte dat bij 0,2C stapjes de huiskamer zeer moeilijk of niet op de target temperatuur kwam, met 0,5 C wel. Dus in de ochtend stapjes van 0,2 C en als het dan met of zonder zon niet lukt vanaaf 12:00 0,5 C. Dit werkte fijn.
Met een stap van 0,6 C werd af en toe de CV bijgeschakeld en dat willen we natuurlijk niet.
Tijdens de nacht is een stapje van 0,1 C voldoende om pendelen van de Quatt te vermijden.

In mij chat met Tado wilden ze niet inhoudelijk ingaan op deze problematiek. Ze laten het probleem bij Quatt...
"Helaas hebben we vanuit tado ook geen mogelijkheid om parameters hiervoor aan te passen, voor de opentherm aansturing. Deze worden namelijk niet overgenomen, vandaar dat ik hoop dat quatt dit kan oplossen"

Niet getreurd hier is mijn fix voor een mooi continue draaiende pomp :)

Voor de volledigheid hier de complete HA automatisering:

Ik ga er vanuit dat de Tado thermostaat al in HA is opgenomen: bij mij heet hij climate.heating

Maak een Fake Thermostaat in configuration:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Fake Thermostat
    unique_id: ft01
    heater: switch.dummy_tado_switch
    target_sensor: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature
    min_temp: 15
    max_temp: 25
    ac_mode: false
    # target_temp: 20
    #cold_tolerance: 0.1
    #hot_tolerance: 0.1
    initial_hvac_mode: 'heat'
    precision: 0.1

Maak een dummy switch:
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
    switches:
      dummy_tado_switch:
        #value_template: "{{ false  }}"
        turn_on:
        turn_off:

Maak een input_number in configuration.yaml voor de variabele temperatuur delta
code:
1
2
3
4
5
6
delta:
    name: Delta
    initial: 0.1
    min: 0.1
    max: 0.5
    step: 0.1

De automatisering bepaalt het setpoint van de Tado thermostaat via de Fake thermostaat.
Voor overdag gebruik ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
- alias: 'TADO Day'
  trigger:
  condition:
    - or: 
        before: '22:00'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - fri
          - sat
          - sun
        before: '19:00'
        weekday:
          - thu    
  action:
    - if: 
      - condition: numeric_state
        below: 19.90
      then:
          data:
            temperature: 20.00
          target:
    - if:
        before: '12:00'
      then:
        - service: input_number.set_value
          data:
            value: 0.2  
          target:
            entity_id: input_number.delta 
    - if:
        after: '12:00'
      then:
          data:
            value: 0.5  
          target:

Voor de nacht gebruik ik 2 schema's :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- alias: 'TADO Night 1'
  trigger:
  condition:
    - or:
        after: '22:00'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - fri
          - sat
          - sun
        after: '19:00'
        weekday:
          - thu    
  action:
      data:
        temperature: 19.75
      target:
      data:
        value: 0.1  
      target:

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- alias: 'TADO Night 2'
  trigger:
  condition:
    - or:
        after: '00:01'
        weekday:
          - mon
          - tue
          - wed
          - fri
          - sat
          - sun
        after: '21:00'
        weekday:
          - thu    
  action:
      data:
        temperature: 19.50
      target:
      data:
        value: 0.1  
      target:

In alle schema's wordt de target temperatuur doorgegeven aan de fake thermostaat. Deze 'jongen' heeft als taak om de gewenste temperatuur naar de Tado te sturen in stapjes van 0,1 C , 0,2 of 0,5 C .
Dit gebeurt zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
- alias: 'Adjust Real Thermostat Temperature'
  mode: restart
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: '/1'
  action:
    - variables:
        room_temp: "{{ states('sensor.heating_temperature') | float }}"
        target_temp: "{{ state_attr('climate.fake_thermostat', 'temperature') | float }}"
        delta_temp: "{{ states('input_number.delta') | float }}"
    - choose:
        - conditions: 
              value_template: "{{ room_temp < target_temp }}"
          sequence:
              # If room temp is less than target, increment the thermostat setting
              target:
              data:
                temperature: "{{ room_temp + delta_temp }}"
        - conditions:
              value_template: "{{ room_temp >= target_temp }}"
          sequence:
              # If room temp is greater than or equal to target, set to the target temp
              target:
              data:
                temperature: "{{ target_temp }}"

Doe er je voordeel mee!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-06 16:41
ruubert schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:51:
Taming Tado 2

delta:
name: Delta
initial: 0.1
min: 0.1
max: 0.5
step: 0.1

Doe er je voordeel mee!
Ik krijg deze in mijn configuration.yaml er prima in maar na reboot krijg ik een foutmelding ??

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• ruubert
rvdgaag schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:55:
[...]

Ik krijg deze in mijn configuration.yaml er prima in maar na reboot krijg ik een foutmelding ??
yaml is super gevoelig voor de spaties en 'indentation'. Voordat je reboot is het handig om in het Developer tools menu onder yaml je configuratie eerst te checken. Vervolgens kun je aan de slag met die foutmelding.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-06 16:41
ruubert schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:14:
[...]

yaml is super gevoelig voor de spaties en 'indentation'. Voordat je reboot is het handig om in het Developer tools menu onder yaml je configuratie eerst te checken. Vervolgens kun je aan de slag met die foutmelding.
Thanks is nu gelukt, echter bij het opslaan van de 1e automation:

Message malformed: extra keys not allowed @ data['0']

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• ruubert
rvdgaag schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:18:
[...]

Thanks is nu gelukt, echter bij het opslaan van de 1e automation:

Message malformed: extra keys not allowed @ data['0']
https://community.home-as...llowed-data-action/292601

Ik denk opnieuw spaties en dat soort dingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Ik heb HA opnieuw geïnstalleerd. Werkt goed, alleen zie ik in de grafische weergaven bijvoorbeeld van SupervisoryContolMode en WorkingModes van hp1 en hp2 op onregelmatige momenten grijze onderbrekingen met de tekst "unavailable". De onderbrekingen zijn kort (enkele seconden) maar frequent.
Ik kan aan de aansluitingen van het Pi-doosje niets verkeerds zien. Aansluitingen of configuraties zijn niet veranderd.
Heeft iemand een verklaring?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW8rzog7CYgMkCj80kK6Bhnj3bI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pt252wZM51h7FeO06SLxPU0x.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-06 23:09
HGBMason schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:58:
Ik heb HA opnieuw geïnstalleerd. Werkt goed, alleen zie ik in de grafische weergaven bijvoorbeeld van SupervisoryContolMode en WorkingModes van hp1 en hp2 op onregelmatige momenten grijze onderbrekingen met de tekst "unavailable". De onderbrekingen zijn kort (enkele seconden) maar frequent.
Ik kan aan de aansluitingen van het Pi-doosje niets verkeerds zien. Aansluitingen of configuraties zijn niet veranderd.
Heeft iemand een verklaring?
[Afbeelding]
Unavailable lijkt erop alsof HA geen data binnen krijgt, maar dan zou je in de logging moeten kijken of je daar op hetzelfde tijdstip time-outs of iets dergelijks ziet verschijnen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 08:34
clubeddie schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:03:
[Afbeelding]

Dit is een eerste versie, ik heb al wel wat uitbreidings ideeën, maar ben nog druk aan het knutselen. Mocht je interesse hebben, ik heb zojuist ook voor het eerst een Github pagina aangemaakt met een korte instructie en alle codes/afbeeldingen. Voor het (on)gemak in het Engels, moet nog even door de spellingcontrole, maar staat pas net online.

Het meeste wat ik hier doe is nieuw voor mij, dus tips, adviezen, onjuiste configratie coding, let me know
Link naar instructie en codes:
https://github.com/Clubeddie/Quatt-dashboard
Dank hiervoor. Ik gebruik hem ook, mooi overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
jk-d schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:27:
[...]

Dank hiervoor. Ik gebruik hem ook, mooi overzichtelijk.
Mooi, als je nog iets ziet wat niet klopt hoor ik het graag. Ik heb nu zelf gezien dat er bij servicecontrol mode 0 geen afbeelding wordt geladen, maar deze modus had ik nog niet eerder gehad ten tijde van maken en configueren (erg koude periode toen). Dus er komt nog een update aan als ik tijd heb. Maar elk feedback is welkom.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
clubeddie schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:17:
[...]

Ik heb nu zelf gezien dat er bij servicecontrol mode 0 geen afbeelding wordt geladen, maar deze modus had ik nog niet eerder gehad ten tijde van maken en configueren (erg koude periode toen). Dus er komt nog een update aan als ik tijd heb. Maar elk feedback is welkom.
Die was mij ook al opgevallen.
Verder nog geen gekke dingen gezien.

Wellicht verbruik op een dag ergens tonen. Die heb ik nu in een afzonderlijk dashboard. Daarvoor heb ik een helper toegevoegd op basis van de Riemann integraal. Die helper heet bij mij ‘ sensor.quatt_total_energy ’ en leest ‘sensor.heatpump_hp1_powerinput’ uit en op basis daarvan heb ik wat statistieken in mijn dashboard gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkIxIPtIKaidilMCnLBHjKuUnwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeMH2256ufOluUdwlZOkz0yz.jpg?f=fotoalbum_large

De Quatt werkt nu bijna de eerste volle week, vandaar nog een verschil tussen deze week en vorige week :)

[ Voor 34% gewijzigd door jk-d op 24-12-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
clubeddie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:29:
[...]

Unavailable lijkt erop alsof HA geen data binnen krijgt, maar dan zou je in de logging moeten kijken of je daar op hetzelfde tijdstip time-outs of iets dergelijks ziet verschijnen.
In de logging zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTQZ8Yi6Kioy3ZOqd6umKjSUDMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4RkRPWLqE8XSjm2QFRVcbrB8.png?f=fotoalbum_large

Geeft dat een aanknopingspunt waar ik iets mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
jk-d schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:59:
[...]

Die was mij ook al opgevallen.
Verder nog geen gekke dingen gezien.

Wellicht verbruik op een dag ergens tonen. Die heb ik nu in een afzonderlijk dashboard. Daarvoor heb ik een helper toegevoegd op basis van de Riemann integraal. Die helper heet bij mij ‘ sensor.quatt_total_energy ’ en leest ‘sensor.heatpump_hp1_powerinput’ uit en op basis daarvan heb ik wat statistieken in mijn dashboard gehangen.

[Afbeelding]

De Quatt werkt nu bijna de eerste volle week, vandaar nog een verschil tussen deze week en vorige week :)
Dat is een goede. Die zal ik even noteren en kijken waar ik die mooi weg kan zetten.
Mooi dashboardje trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
HGBMason schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:36:
[...]

In de logging zie ik:

[Afbeelding]

Geeft dat een aanknopingspunt waar ik iets mee kan?
Dit is inderdaad een aanknopingspunt, ergens gaat er iets mis met de communicatie. Zoals je ziet heeft hij met regelmaat geen data. Nu is alleen de vraag waardoor dit misgaat. Is je CiC bedraad of draadloos aangesloten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-d
clubeddie schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:47:
[...]

Dat is een goede. Die zal ik even noteren en kijken waar ik die mooi weg kan zetten.
Mooi dashboardje trouwens.
De code voor de sensor heb ik uit deze post: https://gathering.tweaker...message/76981786#76981786, ik heb de sensor quatt_total_energy genoemd
Bijgaand ook de code voor het dashboard op basis van de sensor, scheelt weer puzzelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
square: false
type: grid
title: Quatt electriciteit
cards:
  - square: false
    type: grid
    cards:
      - type: statistic
        period:
          calendar:
            period: day
        stat_type: change
        entity: sensor.quatt_total_energy
        name: Vandaag
        period:
          calendar:
            offset: -1
        name: Gisteren
        period:
          calendar:
            period: week
        name: Deze week
        period:
          calendar:
            offset: -1
        name: Vrg wk
    columns: 4
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - chart_type: bar
        type: statistics-graph
        entities:
          - sensor.quatt_total_energy
        stat_types:
          - change
        days_to_show: 7
      - chart_type: bar
        type: statistics-graph
        entities:
          - sensor.quatt_total_energy
        stat_types:
          - change
        days_to_show: 30
columns: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
clubeddie schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:48:
[...]

Dit is inderdaad een aanknopingspunt, ergens gaat er iets mis met de communicatie. Zoals je ziet heeft hij met regelmaat geen data. Nu is alleen de vraag waardoor dit misgaat. Is je CiC bedraad of draadloos aangesloten?
De CIC is draadloos aangesloten. Tot voor kort geen probleem en in de aansluitingen is er niets gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
HGBMason schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:58:
[...]

De CIC is draadloos aangesloten. Tot voor kort geen probleem en in de aansluitingen is er niets gewijzigd.
Heb je de mogelijkheid om hem bedraad aan te sluiten. Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat het daarmee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
clubeddie schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:04:
[...]

Heb je de mogelijkheid om hem bedraad aan te sluiten. Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat het daarmee te maken heeft.
Zal ik gaan proberen. Vergt een hoop gedoe met kabels. Ik meld tzt het resultaat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-06 12:30
Op verzoek van @MacD007 hierbij link naar Smart Autotune Thermostat.

https://github.com/Alexwijn/SAT

Dit betreft een home assistant integratie die van de OTGW (nodoshop) een OpenTherm thermostaat maakt.

Ik draai deze sinds een aantal weken, heb een elga ace en ben de afgelopen maand met de ontwikkelaars in contact geweest om de integratie aan te passen voor een warmtepomp. Het is nu onder andere mogelijk om de agressiviteit (gains) lager te zetten en er is een speciale instelling voor warmtepompen die voorkomt dat de compressor te vaak schakelt.

Kort gezegd maakt deze integratie op basis van buitentemperatuur en het verschil tussen binnentemperatuur en set point een inschatting van de intensiteit waarmee de ketel (of warmtepomp) draait. Anders dan bij een reguliere thermostaat heb je hier de mogelijkheid om allerlei variabelen aan te passen, inclusief de heatcurve zelf.

Geen idee of de OpenTherm implementatie van Quatt zich goed laat aansturen maar als je al een OTGW hebt zeker een aanrader om te experimenteren.

De mannen zijn actief op discord en denken graag mee:

https://discord.com/invite/64gauU8b

En er is ook een home assistant forum draadje:

https://community.home-as...utotune-thermostat/550542

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
HGBMason schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:58:
[...]

Zal ik gaan proberen. Vergt een hoop gedoe met kabels. Ik meld tzt het resultaat.
Probleem heeft zich vanzelf (?) opgelost. Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:04
rft80 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:44:
Op verzoek van @MacD007 hierbij link naar Smart Autotune Thermostat.

https://github.com/Alexwijn/SAT

Dit betreft een home assistant integratie die van de OTGW (nodoshop) een OpenTherm thermostaat maakt.

Ik draai deze sinds een aantal weken, heb een elga ace en ben de afgelopen maand met de ontwikkelaars in contact geweest om de integratie aan te passen voor een warmtepomp. Het is nu onder andere mogelijk om de agressiviteit (gains) lager te zetten en er is een speciale instelling voor warmtepompen die voorkomt dat de compressor te vaak schakelt.

Kort gezegd maakt deze integratie op basis van buitentemperatuur en het verschil tussen binnentemperatuur en set point een inschatting van de intensiteit waarmee de ketel (of warmtepomp) draait. Anders dan bij een reguliere thermostaat heb je hier de mogelijkheid om allerlei variabelen aan te passen, inclusief de heatcurve zelf.

Geen idee of de OpenTherm implementatie van Quatt zich goed laat aansturen maar als je al een OTGW hebt zeker een aanrader om te experimenteren.

De mannen zijn actief op discord en denken graag mee:

https://discord.com/invite/64gauU8b

En er is ook een home assistant forum draadje:

https://community.home-as...utotune-thermostat/550542
Wat mij opvalt is dat SAT niet de gewenste en huidige kamertemperatuur verstuurd. SAT werkt op basis van Control Setpoint. Het kan zijn dat het werkt, maar het is niet optimaal....

Het kan ook zijn dat ik het natuurlijk niet helemaal goed heb ingesteld.

In OTGW heb ik:

MQTT OT msg Enable
De Topic op OTGW staan

[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 27-12-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
medu80 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:18:
[...]

Wat mij opvalt is dat SAT niet de gewenste en huidige kamertemperatuur verstuurd. SAT werkt op basis van Control Setpoint. Het kan zijn dat het werkt, maar het is niet optimaal....

Het kan ook zijn dat ik het natuurlijk niet helemaal goed heb ingesteld.

In OTGW heb ik:

MQTT OT msg Enable
De Topic op OTGW staan
Je ketel of warmtepomp doet niet zoveel met de setpoint en actuele kamertemperatuur, gaat om CS en Modulatie.

De parameter die, in combinatie met de heatcurve en de gains, het control setpoint bepaalt is de "error", deze representeert het verschil tussen actuele kamertemperatuur en het setpoint

Je zult zien dat wanneer de error tussen -0.1 en 0.1 komt er stabiliteit optreedt. Dit vereist wat experimenteren met de heatcurve. Staat bij mij (radiatoren met ventilatoren) op 1.7, gains op 1, max setpoint staat in mijn geval op 38. Maar elk huis en elk afgifte systeem is anders.

Zou je zeker aanraden om je specifieke vragen te delen op discord of het HA forum. Daar lezen ze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:04
rft80 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:14:
[...]

Je ketel of warmtepomp doet niet zoveel met de setpoint en actuele kamertemperatuur, gaat om CS en Modulatie.

De parameter die, in combinatie met de heatcurve en de gains, het control setpoint bepaalt is de "error", deze representeert het verschil tussen actuele kamertemperatuur en het setpoint

Je zult zien dat wanneer de error tussen -0.1 en 0.1 komt er stabiliteit optreedt. Dit vereist wat experimenteren met de heatcurve. Staat bij mij (radiatoren met ventilatoren) op 1.7, gains op 1, max setpoint staat in mijn geval op 38. Maar elk huis en elk afgifte systeem is anders.

Zou je zeker aanraden om je specifieke vragen te delen op discord of het HA forum. Daar lezen ze mee.
Dan weet ik genoeg. De Quatt werkt namelijk op setpoint en actuele kamertemperatuur. Dit is dus ongeschikt voor gebruik met de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Jammer, Quatt bepaalt dus zelf zn modulatie en stooklijn op basis van de gewenste ruimte temperatuur? Dat verklaart wellicht waarom er zoveel gedoe is met thermostaten, lijkt vrij atypisch in vergelijking met de bulk van OT aangestuurde ketels en warmtepompen.

Denk nog steeds goed om deze casus voor te leggen aan de mannen van SAT - succes met inregelen!

• HGBMason
  • Niet online
ruubert schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:51:
Taming Tado 2
Voor de volledigheid hier de complete HA automatisering:

Ik ga er vanuit dat de Tado thermostaat al in HA is opgenomen: bij mij heet hij climate.heating

Doe er je voordeel mee!
Ziet er goed uit, ik wil daar graag mijn voordeel mee doen! Alleen weet ik als beginnend HA-er nog niet precies waar alles ondergebracht moet worden. Komt alles na elkaar in configuration.yaml te staan? Of staan sommige delen in automations.yaml? Of nog ergens anders? Zou je dat nog aan willen geven, dan kan ik het gaan proberen. De Tado thermostaat en de Quatt heb ik opgenomen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Lasoul schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:52:
[...]

Dit is op basis van diyless maar dan alleen in een behuizing gezet.

Op het OTGW forum had ik ergens in januari de code gedeeld:
https://gathering.tweaker...message/73999732#73999732

Volgens mij heb ik de code ondertussen wel aangepast maar dan heb je in ieder geval een idee. Als je interesse hebt in de laatste versie dan kan ik die wel beschikbaar stellen.
Ok, de DIYless is binnen, de open therm gateway. Ik ben de combi T6 Quatt zo zat, de vloer temperatuur oscilleert dag in dag uit. Dus tijd voor eigen ingrijpen via Home assistant, ga de vloer temperatuur regelen en de vloer wordt gestuurd door kamer temperatuur

Nu moet ik hem gaan programmeren, en zie nu dat ik een aantal fundamentele dingen niet begrijp, komt ook omdat ik 0 ervaring heb met Arduino. Wie weet of ik het zo goed zo doe:

1. Installeer via PC Arduino code op master open therm shield. Geloof dat ik die code ergens kan vinden.

2. Installeer via PC Arduino code op slave open therm shield. Geloof dat ik die code ergens kan vinden.

3. Maar dan, ik heb een D1 Mini ESP32. Normaal programmeer ik die via home assistant voor DS18B20 temp metingen e.d. Moet ik deze via ESPhome in home assistant programmeren zoals al mijn andere boards?
Of moet deze ook via Arduino op de PC geprogrammeerd worden? Hoe zou ik die dan koppelen via ESPhome in Home assistant?

Zoals jullie zien, ontbreekt het mij aan sommige fundamentele begrippen, maar de praktijk leert dat je via forum en youtube fimpjes een heel eind komt. Het control deel maak ik me weinig zorgen om, daar heb ik genoeg ervaring via mijn werk.

Sorry als sommige vragen erg triviaal zijn, maar de meeste forum posts merk ik, duiken in details maar ik zit vast in de hoofdlijnen voor nu..
@Lasoul, ik heb je code bekeken die je gelinked had, maar die is idd erg lang en weet niet zo goed waar je die geinstalleerd hebt? Op de ESP8266? En indien ja, heb je standaard code op de DIYLESS staan?

[ Voor 5% gewijzigd door patrickvdhart op 29-12-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
HGBMason schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:30:
[...]

Ziet er goed uit, ik wil daar graag mijn voordeel mee doen! Alleen weet ik als beginnend HA-er nog niet precies waar alles ondergebracht moet worden. Komt alles na elkaar in configuration.yaml te staan? Of staan sommige delen in automations.yaml? Of nog ergens anders? Zou je dat nog aan willen geven, dan kan ik het gaan proberen. De Tado thermostaat en de Quatt heb ik opgenomen in HA.
Als ik weer in Nederland ben dan zal ik het uitschrijven. Nog een weekje geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
ruubert schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:59:
[...]

Als ik weer in Nederland ben dan zal ik het uitschrijven. Nog een weekje geduld
Dat zou heel mooi zijn! Ik heb geen haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
voor Ervaringen met Quatt is er per 1-1-2024
Ervaringen met Quatt - Deel 2

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:03
Ik heb by far te weinig kennis om in dit forum iets bij te dragen maar volg het met veel interesse. Mooie ontwikkelingen, bedankt zover. Maar misschien voor anderen als mij ook interessant, omdat ik wel ermee wilde spelen en niet gelijk hardware wilde kopen heb ik inmiddels Home Assistant met Quatt integratie al een paar weken uiterst stabiel op een oude 64Gb Android tablet draaien. Met als voordeel dat ik het scherm gelijk als dashbord gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1VGmbqNkowjhm93DKL-ve4aMCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mU9HoybGDMUtTEFKC2BGfpp5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Flesym op 30-12-2023 21:08 ]

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:54
Is er al iemand die een automation gemaakt heeft om de thermostaat te flippen als de temperatuur boven zn setpoint komt en nog steeds gas gebruikt? Scheelt me zelf weer een uur pielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik wil wat analyses maken op de sturing van de quatt op power input vs (kamer)temperaturen. Hoe kan ik alle historische json data die HA heeft gelogd exporteren?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:58
TeslaNerd schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:03:
Ik wil wat analyses maken op de sturing van de quatt op power input vs (kamer)temperaturen. Hoe kan ik alle historische json data die HA heeft gelogd exporteren?
Kijk hier eens naar;

https://community.home-as...plorer-custom-card/369450

Geen idee of een hoe het werkt, maar ik las ergens dat je mogelijk een export naar CSV kunt maken van de data die wordt getoond.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasoul
patrickvdhart schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:45:
[...]

Ok, de DIYless is binnen, de open therm gateway. Ik ben de combi T6 Quatt zo zat, de vloer temperatuur oscilleert dag in dag uit. Dus tijd voor eigen ingrijpen via Home assistant, ga de vloer temperatuur regelen en de vloer wordt gestuurd door kamer temperatuur

Nu moet ik hem gaan programmeren, en zie nu dat ik een aantal fundamentele dingen niet begrijp, komt ook omdat ik 0 ervaring heb met Arduino. Wie weet of ik het zo goed zo doe:

1. Installeer via PC Arduino code op master open therm shield. Geloof dat ik die code ergens kan vinden.

2. Installeer via PC Arduino code op slave open therm shield. Geloof dat ik die code ergens kan vinden.

3. Maar dan, ik heb een D1 Mini ESP32. Normaal programmeer ik die via home assistant voor DS18B20 temp metingen e.d. Moet ik deze via ESPhome in home assistant programmeren zoals al mijn andere boards?
Of moet deze ook via Arduino op de PC geprogrammeerd worden? Hoe zou ik die dan koppelen via ESPhome in Home assistant?

Zoals jullie zien, ontbreekt het mij aan sommige fundamentele begrippen, maar de praktijk leert dat je via forum en youtube fimpjes een heel eind komt. Het control deel maak ik me weinig zorgen om, daar heb ik genoeg ervaring via mijn werk.

Sorry als sommige vragen erg triviaal zijn, maar de meeste forum posts merk ik, duiken in details maar ik zit vast in de hoofdlijnen voor nu..
@Lasoul, ik heb je code bekeken die je gelinked had, maar die is idd erg lang en weet niet zo goed waar je die geinstalleerd hebt? Op de ESP8266? En indien ja, heb je standaard code op de DIYLESS staan?
Je moet de slave, master en esp samen assembleren/solderen. Ik heb het zelf in een stack vorm gedaan zoals op de website staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5P24RQR41mqR300U1p9ENza5vY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o1LiaqBdiyMFTEwUcCOGY2pZ.png?f=user_large

De ESP (D1 mini) is de enige die je programmeert aangezien dat de controller is. De ESP D1 mini kun je volgens mij direct aansluiten op je PC en als je de juiste Windows drivers (CH340) hebt geïnstalleerd dan zie je een extra COM poort op je PC. Deze COM poort moet je weer gebruiken in de Arduino ontwikkelomgeving om het bordje te programmeren. Om het bordje te kunnen programmeren moet je zorgen dat deze in de programmeerstand staat. Dit krijg je door pin0 te verbinden met GND of tijdens het opstarten van het bordje de reset-knop vast te houden.

In mijn code maak ik gebruik van MQTT om berichten te publiceren. Als je in Home Assistant de Mosquitto broker add-on hebt draaien dan worden de sensoren automatisch opgepikt aangezien er gebruik wordt gemaakt van het Home Assistant Discovery MQTT topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Er komen ook regelmatig vragen voorbij over een alternatief voor de pompschakelaar. Ik gebruik nu een standaard Shelly plug in combinatie met home assistant. Via een automation stuurt Home assistant de plug aan als de Quatt aan het verwarmen is (en zet hem uit als er geen vraag is).

Verder monitored mijn plug de home assistant. Zodra home assistant offline gaat, gaat de pomp automatisch draaien om te zorgen dat ik niks kapot draai. Als er warmtevraag is, kleurt de plug donker groen. Als er geen warmtevraag is, is hij lichtgroen. Bij storing (geen verbinding met HA), dan is ie rood.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruubert
HGBMason schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:30:
[...]

Je kan in principe 'alles' in de configuration.yaml zetten. Op een gegeven moment wordt dat wel onoverzichtelijk en dan kan je beter met directories gaan werken. (https://www.home-assistan.../splitting_configuration/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-05 15:02
Lasoul schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Om het bordje te kunnen programmeren moet je zorgen dat deze in de programmeerstand staat. Dit krijg je door pin0 te verbinden met GND of tijdens het opstarten van het bordje de reset-knop vast te houden.
Wist je dat het bij die Wemos D1 mini bordjes niet nodig is om in de programmeer stand te zetten?...

aan de onderkant zitten 2 transistoren die icm de usb chip dit automatisch voor je doen. super handig.
op internet had ik al eens een schema gevonden voor zo iets en gebruik dat ook altijd bij het programmeren van mijn esp01's. veel fijner dan dat geklooi met GPIO0 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
ruubert schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Je kan in principe 'alles' in de configuration.yaml zetten. Op een gegeven moment wordt dat wel onoverzichtelijk en dan kan je beter met directories gaan werken. (https://www.home-assistan.../splitting_configuration/)
dan word het idd wel een hele lange onoverzichtelijke file ja.

gebruik gewoon dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
group: !include groups.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
recorder: !include recorder_exclude_by_default.yaml 
sensor: !include_dir_merge_list sensors
automation: !include_dir_merge_list automations
#automation: !include automations.yaml
mqtt:
  light: !include mqtt_light.yaml
  sensor: !include mqtt_sensor.yaml
  climate: !include mqtt_climate.yaml
  switch: !include mqtt_switch.yaml
  text: !include mqtt_text.yaml

de namen die eidigen op .yaml zijn gewoon losse bestanden in de hoofd directory, en de merge_list zijn mappen met daarin de losse .yaml files. dat werkt veel overzichtelijker. er is een maar, als je de automations via de UI wilt kunnen aanpassen dan moet alles in de automations.yaml staan ipv de losse bestanden in de automations map. maar aangezien ik best wel veel automations heb vind ik het niet echt overzichtelijk via de UI, of misschien moet ik er nog aan wennen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JazekerXX
patrickvdhart schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:45:
[...]

ik heb ook net de DIYLESS gateway binnen en geprogrammeerd met de Arduino IDE software. ik kan me voorstellen dat als je nog niet eerder de Arduino IDE gebruikt hebt dat je nog wel wat vragen hebt?..
je moet eerst verschillende libraries installeren en de ESP boards installeren. dan de juiste com poort en board type selecteren. en dan de software (staat een link op de DIYLESS website) opentherm-ha.ino openen in de Arduino IDE (vergeet niet het bestand config.h aan te passen met jouw gegevens) en dan uploaden met de upload knop. als het er in zit kun je de esp even herstarten (is niet altijd nodig) en dan op het knopje van serial monitor drukken, dan kun je zien of alles goed werkt en of hij vebinding heeft met je Quatt. mijn Quatt is nog niet geïnstalleerd dus ik kan nog niks testen maar kwam er daardoor wel achter dat er een foutje in de code zit wanneer er geen verbinding met een opentherm apparaat is. dit is op te lossen door op regel 125 dit te plakken: t = getTemp();

hopelijk lukt het hiermee, als je nog vragen hebt hoor ik het wel..
wel ben ik benieuwd of het meteen werkt met de Quatt (ik heb eerder gehoord van wel) maar ook hoe goed het werkt. dus als je dat wil delen zou top zijn! ik was namelijk niet van plan om een thermostaat te kopen maar meteen deze thermostaat gekoppeld aan HA te gebruiken..

ps. als je nog een behuizing nodig hebt, ik heb er een ontworpen die je zo 3D kan printen..
https://www.tinkercad.com...less-thermostat-enclosure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
JazekerXX schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:43:
[...]

ik heb ook net de DIYLESS gateway binnen en geprogrammeerd met de Arduino IDE software. ik kan me voorstellen dat als je nog niet eerder de Arduino IDE gebruikt hebt dat je nog wel wat vragen hebt?..
je moet eerst verschillende libraries installeren en de ESP boards installeren. dan de juiste com poort en board type selecteren. en dan de software (staat een link op de DIYLESS website) opentherm-ha.ino openen in de Arduino IDE (vergeet niet het bestand config.h aan te passen met jouw gegevens) en dan uploaden met de upload knop. als het er in zit kun je de esp even herstarten (is niet altijd nodig) en dan op het knopje van serial monitor drukken, dan kun je zien of alles goed werkt en of hij vebinding heeft met je Quatt. mijn Quatt is nog niet geïnstalleerd dus ik kan nog niks testen maar kwam er daardoor wel achter dat er een foutje in de code zit wanneer er geen verbinding met een opentherm apparaat is. dit is op te lossen door op regel 125 dit te plakken: t = getTemp();

hopelijk lukt het hiermee, als je nog vragen hebt hoor ik het wel..
wel ben ik benieuwd of het meteen werkt met de Quatt (ik heb eerder gehoord van wel) maar ook hoe goed het werkt. dus als je dat wil delen zou top zijn! ik was namelijk niet van plan om een thermostaat te kopen maar meteen deze thermostaat gekoppeld aan HA te gebruiken..

ps. als je nog een behuizing nodig hebt, ik heb er een ontworpen die je zo 3D kan printen..
https://www.tinkercad.com...less-thermostat-enclosure
Kijk, dat hoor ik graag, iemand met dezelfde plannen :-)
Helaas heb ik geen 3d printer (wellicht wordt het toch tijd).

Heb het nog niet durven starten omdat het nu zo koud is en uitval verwarming niet heel fijn is nu.

Ik heb alvast 2 vragen van zeer praktische aard:
Ik wil graag een switch maken voor de kabel van de T6 naar CiC die ik of T6 naar CIC zet (zoals vandaag de dag), of omzet en dan T6 - Gateway - CiC heb. Zodat ik naar hartelust kan experimateren zonder de hele tijd kabels om te pluggen - heb je nog suggesties, kan gewoon hand schakelaar zijn?
Als ik straks aan het pielen ben dan moet ik dus vaak de gateway opnieuw programmeren (via de ESP32). Kan ik in Arduino als ik hem eenmaal aan netwerk heb hangen de code over LAN/Wifi aanpassen, zoals bij ESPhome? Anders moet ik geregeld mijn computer in de koude garage eraan hangen, dat vind ik geen fijne gedachte..

Ik hou je zeker op de hoogte, ben zelf razend benieuwd of wat ik wil (via vloerverwarming temperatuur huis regelen) beter werkt, ik ben overtuigd dat dat beter wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lasoul
patrickvdhart schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Heb het nog niet durven starten omdat het nu zo koud is en uitval verwarming niet heel fijn is nu.

Ik wil graag een switch maken voor de kabel van de T6 naar CiC die ik of T6 naar CIC zet (zoals vandaag de dag), of omzet en dan T6 - Gateway - CiC heb. Zodat ik naar hartelust kan experimateren zonder de hele tijd kabels om te pluggen - heb je nog suggesties, kan gewoon hand schakelaar zijn?
Als ik straks aan het pielen ben dan moet ik dus vaak de gateway opnieuw programmeren (via de ESP32). Kan ik in Arduino als ik hem eenmaal aan netwerk heb hangen de code over LAN/Wifi aanpassen, zoals bij ESPhome? Anders moet ik geregeld mijn computer in de koude garage eraan hangen, dat vind ik geen fijne gedachte..

Ik hou je zeker op de hoogte, ben zelf razend benieuwd of wat ik wil (via vloerverwarming temperatuur huis regelen) beter werkt, ik ben overtuigd dat dat beter wordt.
Ik mijn code staat een stuk voor OTA (Over The Air) updates. Als je dan in je eerste versie opneemt dan kun je via de Arduino IDE icm LAN/WiFi je boardje voorzien van nieuwe versies.

Je kunt DIYLess in principe op twee plekken in de keten zetten als je een Quatt hebt
  1. Tussen T6 en CiC
  2. Tussen CiC en CV
Als je hem tussen T6 en CiC zet dan kun je als het ware de OpenTherm commando's van de T6 overrulen en als je hem tussen de CiC en de CV zet dan kun je de CiC overrulen richting de CV.

Ik zou in de eerste versie gewoon alle OpenTherm berichten monitoren en tussen slave/master 1-op-1 overzetten en nog niet ingrijpen. Als dat werkt kun je hem redelijk "veilig" er tussen zetten. Als je dan verder bent dan kun je bijvoorbeeld een switch maken in Home Assistant die je functionaliteit in de Gateway aan of uit zet. Dus standaard doet hij alleen een copy van de berichten en als je de switch omzet dan grijpt hij ook in en past OpenTherm berichten aan of genereert zelf OpenTherm berichten.

Als je een eerste versie hebt dan zou je ook een GitHub repository kunnen aanmaken zodat meer personen er aan kunnen meehelpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lasoul op 08-01-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
patrickvdhart schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:21:
[...]

mij lijkt dat dat gewoon kan, oftewel wanneer de WP en thermostaat (de ene of de andere) elkaar zien dat ze weer communiceren. maar ik heb nul ervaring met OT dus.. even testen zou ik zeggen.

qua hardware is dat niet heel moeilijk ik zou dan een relais gebruiken (zo'n klein wip schakelaartje kan ook natuurlijk) met minimaal 2 wisselcontacten, helemaal mooi zou zijn als dan de ene thermostaat unknown of unavailable dat dan het relais door een automatie omgezet wordt. dan heb je wat redundantie..

wat betreft het programmeren van je esp. ja dat kan OTA over the air, maar dan moet je wel die library installeren en code toevoegen om het te laten werken. en een stukje html schrijven zodat je in de browser daar bij kunt komen zodat je de .bin file kunt uploaden. dus ja het kan maar zeker niet zo mooi als bij esphome. heel jammer dat esphome nog geen OT integratie heeft ja..
maar wat ook kan is dat je hem via usb programmeert, voordeel is dat je dan ook de serial monitor kunt zien.
maar ipv in de koude garage kun je ook 2 draadjes naar binnen halen en de gateway binnen aansluiten ;)

en een 3D printer kan ik je aanraden. super handig als je even een bakje, beugeltje, blokje of een attribuut nodig hebt. en met tinkercad leer 3D ontwerpen in 5 minuten.. dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
JazekerXX schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:47:
[...]

mij lijkt dat dat gewoon kan, oftewel wanneer de WP en thermostaat (de ene of de andere) elkaar zien dat ze weer communiceren. maar ik heb nul ervaring met OT dus.. even testen zou ik zeggen.

qua hardware is dat niet heel moeilijk ik zou dan een relais gebruiken (zo'n klein wip schakelaartje kan ook natuurlijk) met minimaal 2 wisselcontacten, helemaal mooi zou zijn als dan de ene thermostaat unknown of unavailable dat dan het relais door een automatie omgezet wordt. dan heb je wat redundantie..

wat betreft het programmeren van je esp. ja dat kan OTA over the air, maar dan moet je wel die library installeren en code toevoegen om het te laten werken. en een stukje html schrijven zodat je in de browser daar bij kunt komen zodat je de .bin file kunt uploaden. dus ja het kan maar zeker niet zo mooi als bij esphome. heel jammer dat esphome nog geen OT integratie heeft ja..
maar wat ook kan is dat je hem via usb programmeert, voordeel is dat je dan ook de serial monitor kunt zien.
maar ipv in de koude garage kun je ook 2 draadjes naar binnen halen en de gateway binnen aansluiten ;)

en een 3D printer kan ik je aanraden. super handig als je even een bakje, beugeltje, blokje of een attribuut nodig hebt. en met tinkercad leer 3D ontwerpen in 5 minuten.. dus...
Browser met HTML is niet nodig om de bin-file te uploaden (kan wel maar niet nodig). In de Arduino IDE zie je naast de COM poort ook de netwerk-OTA poorten. Als je een netwerk-OTA poort selecteert dan kun je rechtstreeks vanuit de Arduino IDE de nieuwe versie uploaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av2hAE0h91pK0CsMopW3zwF9YaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b4JhnudggnCd3v9K2O7LGV3m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
clubeddie schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:17:
[...]

Mooi, als je nog iets ziet wat niet klopt hoor ik het graag. Ik heb nu zelf gezien dat er bij servicecontrol mode 0 geen afbeelding wordt geladen, maar deze modus had ik nog niet eerder gehad ten tijde van maken en configueren (erg koude periode toen). Dus er komt nog een update aan als ik tijd heb. Maar elk feedback is welkom.
Vandaag een paar keer Service control mode 4 (CV only). Daar lijkt de kaart zich ook in te verslikken. Heb zelf nog geen tijd gevonden om in de code te duiken om te kijken wat het is en hoe te verhelpen.

Ik heb het nu tijdelijk opgelost door onder 'sensor.heatpump_qc_supervisorycontrolmode' controlmode '4' toe te voegen met het plaatje van control mode 3.

Daarnaast code toegevoegd om de temperatuur van de flowmeter zichtbaar te maken en dan krijg je dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Zhy2eoUaBY2_uWAYvVvuBpYoa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b7MtxuAnIldGrbhBHMNIXAYy.png?f=fotoalbum_large
De toegevoegde code in de kaart daarvoor is
code:
1
2
3
4
5
6
  - type: state-label
    entity: sensor.heatpump_flowmeter_temperature
    style:
      top: 55%
      left: 23%
      color: white

[ Voor 38% gewijzigd door jk-d op 11-01-2024 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
Home Assistant op Windows
Portable version of Home Assistant for Windows (no need to install)

Ik heb zojuist een interessante oplossing gevonden voor iedereen die graag meer informatie van de Quatt wilt, maar geen mogelijkheid heeft of wilt om Home Assistant te installeren.

Je kan blijkbaar gebruik maken van een zogenaamde 'portable' versie, die direct onder Windows draait. Je hebt verder dus geen kennis nodig van Linux of virtuele systemen of iets dergelijks....Het enige dat nodig is, is een Windows pc of laptop!

Via onderstaande link kan je alle info vinden en lezen hoe je dit installeert:

https://github.com/AlexxIT/HassWP

Vervolgens kan je op standaard wijze de integratie met jouw Quatt installeren en heb je exact dezelfde civiele mechanismes als iedereen met Home Assistant.

Nadeel: de pc/laptop moet wel aanstaan om de data uit de Quatt te lezen, dus als je altijd de info wilt hebben, dan moet de pc/laptop altijd aanstaan. Je kan hem natuurlijk ook alleen aanzetten als je wilt troubleshooting ....

Mocht iemand hulp nodig hebben met de installatie, stuur me dan even een DM.

[ Voor 11% gewijzigd door verguldebarman op 16-01-2024 09:12 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
jk-d schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Vandaag een paar keer Service control mode 4 (CV only). Daar lijkt de kaart zich ook in te verslikken. Heb zelf nog geen tijd gevonden om in de code te duiken om te kijken wat het is en hoe te verhelpen.

Ik heb het nu tijdelijk opgelost door onder 'sensor.heatpump_qc_supervisorycontrolmode' controlmode '4' toe te voegen met het plaatje van control mode 3.

Daarnaast code toegevoegd om de temperatuur van de flowmeter zichtbaar te maken en dan krijg je dit plaatje:
[Afbeelding]
De toegevoegde code in de kaart daarvoor is
code:
1
2
3
4
5
6
  - type: state-label
    entity: sensor.heatpump_flowmeter_temperature
    style:
      top: 55%
      left: 23%
      color: white
Thanks voor de terugkoppeling, door gebrek aan tijd ligt het een beetje stil. Maar ik neem hem mee in de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
clubeddie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Thanks voor de terugkoppeling, door gebrek aan tijd ligt het een beetje stil. Maar ik neem hem mee in de update.
Heb een pull request gemaakt met de wijzigingen . Kijk maar of je ze overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
verguldebarman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:31:
Home Assistant op Windows
Portable version of Home Assistant for Windows (no need to install)

Je kan blijkbaar gebruik maken van een zogenaamde 'portable' versie, die direct onder Windows draait. Je hebt verder dus geen kennis nodig van Linux of virtuele systemen of iets dergelijks....Het enige dat nodig is, is een Windows pc of laptop!

Nadeel: de pc/laptop moet wel aanstaan om de data uit de Quatt te lezen, dus als je altijd de info wilt hebben, dan moet de pc/laptop altijd aanstaan. Je kan hem natuurlijk ook alleen aanzetten als je wilt troubleshooting ....
Ook om Home assistant te installeren op een raspberry pi 4 hoef je geen kennis van linux oid te hebben.
het is niet meer dan een sd kaart in je pc te steken en een programma te starten die de image er op zet voor je. sd kaart in je Rpi en je kan beginnen.. dan heb je wel altijd alle data en kun je mooie grafieken maken zodat je ook ziet wat er de afgelopen uren gebeurd is ipv alleen een moment opname. en wie weet vind je het daarna ook wel leuk om meer dingen te koppelen met HA ;)
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
JazekerXX schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Ook om Home assistant te installeren op een raspberry pi 4 hoef je geen kennis van linux oid te hebben.
het is niet meer dan een sd kaart in je pc te steken en een programma te starten die de image er op zet voor je. sd kaart in je Rpi en je kan beginnen.. dan heb je wel altijd alle data en kun je mooie grafieken maken zodat je ook ziet wat er de afgelopen uren gebeurd is ipv alleen een moment opname. en wie weet vind je het daarna ook wel leuk om meer dingen te koppelen met HA ;)
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi/
Klopt helemaal en ik ben het ook volledig met je eens. rPi, NUC, Green, Yellow zijn allemaal veel betere opties, HA op Windows is verre van optimaal.....maar!

Voor diegene die geen home automation willen of daar nul interesse in hebben, maar wel meer details over hun Quatt, dan is "HA op Windows" een mooie tussenweg; simpel op Windows en toch meer info over de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
verguldebarman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Klopt helemaal en ik ben het ook volledig met je eens. rPi, NUC, Green, Yellow zijn allemaal veel betere opties, HA op Windows is verre van optimaal.....maar!

Voor diegene die geen home automation willen of daar nul interesse in hebben, maar wel meer details over hun Quatt, dan is "HA op Windows" een mooie tussenweg; simpel op Windows en toch meer info over de Quatt.
je vergeet één ding, als je nu een raspPi5 wilt dan ben je ondertussen ook al tegen de 150 euro kwijt.
Mijn nieuwe mini-pc (NUC) die een heel stuk sneller is dan een raspPi5, 4 keer zo veel geheugen wat ook nog een heel stuk sneller is en ook over veel betrouwbarder en veel meer opslaggeheugen (SSD van 512 GB).
Die kan zelfs via dual boot ook windows en een linux OS (bv HAOS) draaien. en dat met een verbruik van 4W, wat dus ook niet meer is dan de rasp.
plus deze minipc wordt ook nog geleverd met een windows11pro.
dus toen ik mijn keuze moest maken was ik al snel over. mijn vorige rasp vraat SD kaartjes bij de vleet, ik weet nu niet hoe dat met de nieuwe rasp versie 5 is, maar vind zeker gezien huidige prijzen een SSD een veel betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
MacD007 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:19:
[...]

je vergeet één ding, als je nu een raspPi5 wilt dan ben je ondertussen ook al tegen de 150 euro kwijt.
Mijn nieuwe mini-pc (NUC) die een heel stuk sneller is dan een raspPi5, 4 keer zo veel geheugen wat ook nog een heel stuk sneller is en ook over veel betrouwbarder en veel meer opslaggeheugen (SSD van 512 GB).
Die kan zelfs via dual boot ook windows en een linux OS (bv HAOS) draaien. en dat met een verbruik van 4W, wat dus ook niet meer is dan de rasp.
plus deze minipc wordt ook nog geleverd met een windows11pro.
dus toen ik mijn keuze moest maken was ik al snel over. mijn vorige rasp vraat SD kaartjes bij de vleet, ik weet nu niet hoe dat met de nieuwe rasp versie 5 is, maar vind zeker gezien huidige prijzen een SSD een veel betere keuze.
Begrijp je punt maar ik heb mijn raspberry Pi4 aan een SSD gehangen en gebruik geen SD kaartjes meer. Geen problemen gehad eigenlijk. Overigens heb ik wel een RPI5 net gekocht als backup voor de RPI4, nu ik steeds meer vertrouw op deze apparaten.
Koste €92 euro met 8Gb, en bij ALi Express nog een voeding, dus die €150 is wel wat veel
Moet eerlijk zeggen dat ik die NUC nog nooi bekeken heb, zal hem eens googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
MacD007 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:19:
[...]

dus toen ik mijn keuze moest maken was ik al snel over. mijn vorige rasp vraat SD kaartjes bij de vleet.
een NUC met zo weinig verbruik is idd ook wel interessant..
welke NUC heb je dan?
die zal wel een stukje duurder zijn dan een Rpi?

eigenlijk heb ik alleen voor local voice control een krachtigere processor nodig, dat gaat op de Rpi4 veel te langzaam. voor de rest van de HA onderdelen is de Rpi4 meer dan voldoende.

wat betreft de SD kaartjes, ik heb eigenlijk meteen een externe USB SSD aan de Rpi4 gehangen en die bootable gemaakt. draait al jaren perfect..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 18:09
JazekerXX schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:33:
[...]

welke NUC heb je dan?

eigenlijk heb ik alleen voor local voice control een krachtigere processor nodig, dat gaat op de Rpi4 veel te langzaam. voor de rest van de HA onderdelen is de Rpi4 meer dan voldoende.

wat betreft de SD kaartjes, ik heb eigenlijk meteen een externe USB SSD aan de Rpi4 gehangen en die bootable gemaakt. draait al jaren perfect..
Afgelopen week heb ik via mede-tweaker le-el de volgende NUC gekocht:

- 1x Intel NUC NUC5PPYH
- 1x voedingsadapter
- 4GB DDR3L werkgeheugen
- 120GB SSD
€ 75,- ex verzending.

Daarna aanzetten, backup van HA inladen en gaan met die banaan! Een stuk sneller dan mijn vorige RPi3 B+. _/-\o_

Misschien goed om even met le-el contact op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Zigg schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:17:
[...]

- 1x Intel NUC NUC5PPYH
- 1x voedingsadapter
- 4GB DDR3L werkgeheugen
- 120GB SSD
€ 75,- ex verzending.

Daarna aanzetten, backup van HA inladen en gaan met die banaan! Een stuk sneller dan mijn vorige RPi3 B+. _/-\o_

€75 voor zo een opstelling is behoorlijk interessant als idd het verbuik zo laag is.

Edoch, deze NUC kost normaal tussen de de €100 en €200 exclusief SSD. Dan is dit of een restpartij of refurbished o.id.
Geloof niet dat we appels met appels vergelijken hier.

Overigens is 4 Gb wel wat weinig, mijn ervaring met grafieken, trending e.d. is dat een gezonde slok geheugen meet zoden aan de dijk zet dan een snellere processor.
Maar kan zeker interessant zijn voor mede forummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
[...]

- 1x Intel NUC NUC5PPYH
- 1x voedingsadapter
- 4GB DDR3L werkgeheugen
- 120GB SSD
€ 75,- ex verzending.

voor €75,- is het een mooie vervanging voor een Rpi3 idd. alleen zie ik hem nergens voor die prijs en ook als vervanging van een Rpi4 is het niet interessant, hij is iets sneller dan de Rpi4.

https://www.cpu-monkey.co...y_pi_4_b_broadcom_bcm2711

maar contact opnemen? verkoopt hij deze dan of voor info met instellen of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 18:09
Ja gewoon even berichtje doen aan 'le-el'. Hij had er recent meerdere op Vraag en Aanbod staan, maar de advertentie is verlopen. Toen ik er daarna naar vroeg had hij ze nog.

Hij levert hem met voorgeinstalleerde HA, dus echt een makkie. Hij heeft trouwens ook meerdere opties qua hardware, gewoon even naar vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

- 1x Intel NUC NUC5PPYH
- 1x voedingsadapter
- 4GB DDR3L werkgeheugen
- 120GB SSD
€ 75,- ex verzending.

leuk dingetje, ook heel zuinig en ook een mooie prijs, echter deze is wel wat jaartjes oud (2015), voor iets meer (120 euro) krijg je een N100 of N95 (uit 2023) die een heel stuk sneller is, net zo zuinig en met 8 GB geheugen en 265 GB SSD opslag. voor nog geen 150 euro heb je zelfs een N100 met 16 GB RAM (DDR5) en 512 GB SSD, en dat in een heel klein doosje (met windows 11pro), kun je via remote desktop prima vanuit je eigen pc aanspreken, dus na installatie geen eigen scherm en toetsenboard nodig. werkt ook ideal met dual boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
JazekerXX schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:33:
[...]

welke NUC heb je dan?

Dat valt eigenlijk best wel mee, als ik nu zie wat een Rpi5 kost dan zit je niet echt ver van mijn nuc verwijderd, die overigens bijna net zo klein is. ik heb bewust een iets duurder model gekozen met meer geheugen (DDR5) en meer opslag 512GB, omdat ik er ook nog andere dingen mee wil doen. kunt hem prima ook als mediacenter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
MacD007 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:41:
[...]

leuk dingetje, ook heel zuinig en ook een mooie prijs, echter deze is wel wat jaartjes oud (2015), voor iets meer (120 euro) krijg je een N100 of N95 (uit 2023) die een heel stuk sneller is, net zo zuinig en met 8 GB geheugen en 265 GB SSD opslag. voor nog geen 150 euro heb je zelfs een N100 met 16 GB RAM (DDR5) en 512 GB SSD, en dat in een heel klein doosje (met windows 11pro), kun je via remote desktop prima vanuit je eigen pc aanspreken, dus na installatie geen eigen scherm en toetsenboard nodig. werkt ook ideal met dual boot.
dat zijn interessante prijzen, maar waar zie jij die dan?
een N100 met 16 GB RAM (DDR5) en 512 GB SSD voor €150,- vind ik wel interessant..

en 5x zo snel dan een Rpi4, netjes hoor. dat is zelfs flink sneller dan de Rpi5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
kijk eens bij de bekende ome ali exp shop onder firebat T8 pro plus en dan heb je de N100 nodig, die is of met 8/265 gb of met 16/512 gb te krijgen. zilver kleur, hij is ook als T9 in zwart met led lampjes aan de onderkant te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 18-01-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Die staat iid ook op pepper.
Maar dit gaat inmiddels wel een beetje richting een "wat is de ideale HA hardware" topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
MacD007 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:44:
kijk eens bij de bekende ome ali exp shop onder firebat T8 pro plus en dan heb je de N100 nodig, die is of met 8/265 gb of met 16/512 gb te krijgen. zilver kleur, hij is ook als T9 in zwart met led lampjes aan de onderkant te krijgen.
dat zijn wel interessante prijzen, maar is dat wel betrouwbaar dan? je hoort toch vaak dat er met processors en videokaarten dan een goedkopere chip in zit dan geadverteerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
JazekerXX schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:05:
[...]

dat zijn wel interessante prijzen, maar is dat wel betrouwbaar dan? je hoort toch vaak dat er met processors en videokaarten dan een goedkopere chip in zit dan geadverteerd..
ja, daar heb je wel gelijk, dat was voor mij ook een punt om het in eerste instantie niet te doen, dus ik heb wel een beetje gekeken wat de resenties waren, hoewel je daar ook niet helemaal op kunt vertrouwen.
bij mij was het echter helemaal juist, je juiste processor en juiste hoeveelheid geheugen en opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 18:49

geerttttt

Manisch positief

Vraag. Ik heb home assistant en een dubbele quatt. Ik wil graag het kWh verbruikt zien zonder weer een aparte Shelly te kopen hiervoor. Het huidige wattage is af te lezen binnen home assistant. Is er een manier om de daily kWh te berekenen? Dat is niet 100% perfect natuurlijk, maar gezien hij toch eens per x seconden de info ophaalt is het accuraat genoeg denk ik.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
geerttttt schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:02:
Vraag. Ik heb home assistant en een dubbele quatt. Ik wil graag het kWh verbruikt zien zonder weer een aparte Shelly te kopen hiervoor. Het huidige wattage is af te lezen binnen home assistant. Is er een manier om de daily kWh te berekenen? Dat is niet 100% perfect natuurlijk, maar gezien hij toch eens per x seconden de info ophaalt is het accuraat genoeg denk ik.
Yup, check hier.

verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik heb een oudere gateway v2.0 obv PIC16F88 van Nodoshop met de NodeMCU als wifimodule aan de praat gekregen. Deze gateway zit tussen mijn Honeywell Round Modulation (T87M1003) en de CiC. In Home Assistant is een integratie voor deze gateway beschikbaar.
Ik gebruik de gateway nu voornamelijk om via mijn iphone de thermostaat op afstand te kunnen bedienen dmv een room setpoint override. Ik moet nog met de nieuwe data die hiermee in HA beschikbaar is aan de slag om te zien of daar meer inzicht in de werking van mijn Quatt Hybrid zit dan ik al uit de CiC json data kan zien. Zijn er andere gateway gebruikers die daar iets nuttigs mee doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67qlOhtctRM77JhIyGIo3rcPZPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaITwXafhii3jFrhNqHmZ18F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YInxIvmmD9QUo_XHHM1a-5x4D0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuVTPCWHqR2dV2hWdnwPSUEp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Klgp0vgtEbFgv4IjJpZCxCptNVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JeF5nL68y5NNHyKtavBS1pnE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 02-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:41
JazekerXX schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Beetje late reactie, maar kwam hier terecht via draadje "ervaringen met de Quatt".
Een heel verstandige zet om de OT-koppelingen redundant uit voeren en liefst ook galvanisch te ontkoppelen van de gateway. Of het nu de OTGW van Nodoshop is of een andere; een crash van de micro is altijd mogelijk.
4 jaar geleden had ik de OTGW geinstalleerd, die functioneerde als monitor. Midden in de nacht werd ik wakker vanwege de hitte. De OTGW was gecrash en de OT-uitgang stond geblokkeerd waardoor de CV continue stond te loeien. OTGW had ik daarna verkocht 8)7 . Het vertrouwen in de OTGW was geheel verdwenen.

Binnenkort komt bij ons een Quatt. Maar lees allerlei ellende met thermostaten in relatie tot de instabiliteit van de regeling. Heb nu de iSense van Remeha.

[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 07-04-2024 15:42 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 20:49
MacD007 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:41:
[...]

voor iets meer (120 euro) krijg je een N100 of N95 (uit 2023) die een heel stuk sneller is, net zo zuinig en met 8 GB geheugen en 265 GB SSD opslag. voor nog geen 150 euro heb je zelfs een N100 met 16 GB RAM (DDR5) en 512 GB SSD, en dat in een heel klein doosje (met windows 11pro), kun je via remote desktop prima vanuit je eigen pc aanspreken, dus na installatie geen eigen scherm en toetsenboard nodig. werkt ook ideal met dual boot.
Hoe heb je HA draaien hierop, core/docker/HAOS of supervised?
Maakt dat nog uit voor de Quatt integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
stroom schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:56:
[...]

De manier waarop je HA draait is niet gerelateerd aan de werking of installatie van de Quatt integratie. Werkt in alle gevallen op dezelfde manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
stroom schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Ik heb HA direct onder Windows 11 pro lopen. Deze versie is ook in de TS besproken,
Echter ik zou deze ook onder Linux kunnen draaien, dual boot is met dit systeem ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
Meer mensen dit probleem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNY9jf8hHe0Zo6matGEU1yB3W_c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6hhcwZL1ym25dwITwWK1YtsD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y6DZ-aWIE0RPejAF5e5ahHw41A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lrW8gViyllH6PiGrAf16AkXQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT0e89wz7ZDBhStT9_C7suCt_I0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvrqVf6h2ka6knmWJQ1mFcZ2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
@marcoboers94 heeft een nieuwe release uitgebracht voor de Quatt integratie in HA. Deze is nodig om alle sensoren in HA te laten werken (in dit geval specifiek de flowrate) nadat de CIC de update naar 2.10.0 heeft ontvangen.

De nieuwste release kan je hier vinden:

https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt/releases

Daarnaast is het mogelijk ook interessant om dit topic te volgen;

https://community.home-as...ump-integration/553378/81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris-NL
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Helaas heeft deze update de computedHeatPower niet bijgewerkt. Deze heb ik handmatig ( voor mezelf) geupdate naar
flowRate = self.getValue("qc.flowRateFiltered") in coordinator.phy

ook in de const.py staat de 'suggested_display_precision' nog op 2 ipv 0 ( een vorige update had de JSON aangepast naar volledige getallen zonder decimaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcoboers94
@Kris-NL Ahh duidelijk, ik kreeg het wel in een reactie maar heb er half overheen gelezen. Aangezien mijn CIC nog op 2.9.1 zit kon ik het niet zelf testen. Ik zal zometeen daar ook een fix voor releasen. New relase https://github.com/marcob...-quatt/releases/tag/0.5.1

[ Voor 17% gewijzigd door marcoboers94 op 07-02-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
marcoboers94 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:53:
@Kris-NL Ahh duidelijk, ik kreeg het wel in een reactie maar heb er half overheen gelezen. Aangezien mijn CIC nog op 2.9.1 zit kon ik het niet zelf testen. Ik zal zometeen daar ook een fix voor releasen.
Top, nu hopen dat Quatt de webserver in de CiC snel fixt. Zonder webserver werkt de integragtie helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 08:48
verguldebarman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:33:
@marcoboers94 heeft een nieuwe release uitgebracht voor de Quatt integratie in HA. Deze is nodig om alle sensoren in HA te laten werken (in dit geval specifiek de flowrate) nadat de CIC de update naar 2.10.0 heeft ontvangen.

De nieuwste release kan je hier vinden:

https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt/releases

Daarnaast is het mogelijk ook interessant om dit topic te volgen;

https://community.home-as...ump-integration/553378/81
Wat is de simpelste manier om die update te installeren gegeven dat HA hier al draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
abbeyrules schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:37:
[...]

Wat is de simpelste manier om die update te installeren gegeven dat HA hier al draait?
De simpelste manier is met HACS, maar ik ga gezien jouw vraag er vanuit dat je dit niet hebt draaien. De installatie van HACS (https://hacs.xyz/) is niet heel simpel namelijk.

De tweede (handmatige) manier staat uitgelegd in de github van Marco;

https://github.com/marcob...-ov-file#install-manually

In het kort:
- download de ZIP file van de release
- en plaats alle bestanden in de ZIP in de folder "custom_components/quatt/". Dat is een subfolder in jouw Home Assistant folder

Laat maar even weten of je daar uit komt. Zo niet, stuur me even een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestel2k
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Vandaag heb ik de CiC firmware versie 2.11.0 gekregen. Dit is een beta versie met een algehele betere beveiliging volgens Quatt. Ik heb me aangemeld voor de beta testers. Echter sinds deze update draait kan ik m’n Quatt niet meer uitlezen in HA. Zijn er andere die dit probleem ook hebben en is er al een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
bestel2k schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:26:
Vandaag heb ik de CiC firmware versie 2.11.0 gekregen. Dit is een beta versie met een algehele betere beveiliging volgens Quatt. Ik heb me aangemeld voor de beta testers. Echter sinds deze update draait kan ik m’n Quatt niet meer uitlezen in HA. Zijn er andere die dit probleem ook hebben en is er al een oplossing voor?
Ik zit sinds vandaag op firmware 2.10, geen beta versie maar de api toegang werkt nu ook niet goed meer. Na een herstart van de cic werkt het tijdelijk goed en stopt daarna met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
2.10.0 hier sinds vandaag. Vrijwel direct daarna de Quatt integratie in HA naar 0.5.1 geüpgraded. Ik heb tot nog toe geen problemen ervaren. Alles werkt nog steeds. Zelfs geen herstart van de CIC nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
bestel2k schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:26:
Kan je nog wel via een browser bij de JSON file van de CIC komen?

http://<IP address CIC>:8080/beta/feed/data.json

@marcoboers94 , wellicht is het een idee om een oproep te doen om beta testers in jouw GitHub. Een aantal personen heeft een invite van Quatt ontvangen om beta updates van de CIC te ontvangen. Lijkt me goed dat iemand met kennis van HA integratie én beta tester jou helpt met testen? Ik zou het wel willen, maar ik ben helaas geen beta tester voor de CIC......

[ Voor 24% gewijzigd door verguldebarman op 07-02-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
verguldebarman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:44:
2.10.0 hier sinds vandaag. Vrijwel direct daarna de Quatt integratie in HA naar 0.5.1 geüpgraded. Ik heb tot nog toe geen problemen ervaren. Alles werkt nog steeds. Zelfs geen herstart van de CIC nodig gehad.
Vreemd ik heb ook de integratie geüpgraded ik probeer nog een keertje een cic herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestel2k
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Als ik er vanuit ga dat het IP adres sinds de update niet aangepast is kan ik de json niet meer bereiken. Helaas kan ik in m’n Experia box niet het IP adres van de CiC controleren, die geeft alleen het (externe) IP adres van de LTE verbinding weer.
Laatste update Quatt integratie HA is ook 0.5.1 en CiC herstart.

Na wat zoeken. Het IP adres van m’n CiC is nog het zelfde. CiC json niet benaderbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door bestel2k op 07-02-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Ik had het idee dat bij de vorige versie de json niet elke seconde werd geupdate. Bij 2.10 gebeurt dit in elk geval wel elke seconde.

Hij draait hier al een paar dagen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
bestel2k schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:11:
Als ik er vanuit ga dat het IP adres sinds de update niet aangepast is kan ik de json niet meer bereiken. Helaas kan ik in m’n Experia box niet het IP adres van de CiC controleren, die geeft alleen het (externe) IP adres van de LTE verbinding weer.
Laatste update Quatt integratie HA is ook 0.5.1 en CiC herstart.

Na wat zoeken. Het IP adres van m’n CiC is nog het zelfde. CiC json niet benaderbaar.
Waarschijnlijk een compleet overbodige vraag en waarschijnlijk vraag ik naar de bekende weg, maar toch.... Als jij aangeeft dat JSON niet benaderbaar is, dan is ook de CIC webserver er niet?

Deze:
http://<IP address CIC>:8080

Mocht je een Android telefoon hebben en geconnect met hetzelfde netwerk als de CIC, dan kan je eens een tool als deze proberen:

https://play.google.com/s....com.streamsoft.pingtools

Daarmee kan je een overzicht krijgen van alle devices op het netwerk met hun ip-adres. Bovendien kan je ook een monitor instellen en dus devices "in de gaten houden".

[ Voor 19% gewijzigd door verguldebarman op 07-02-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
verguldebarman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Waarschijnlijk een compleet overbodige vraag en waarschijnlijk vraag ik naar de bekende weg, maar toch.... Als jij aangeeft dat JSON niet benaderbaar is, dan is ook de CIC webserver er niet?

Deze:
http://<IP address CIC>:8080
Sinds gisteravond geen webserver en geen JSON meer vanuit de CiC en dus ook geen HA :'(
Mocht je een Android telefoon hebben en geconnect met hetzelfde netwerk als de CIC, dan kan je eens een tool als deze proberen:

https://play.google.com/s....com.streamsoft.pingtools

Daarmee kan je een overzicht krijgen van alle devices op het netwerk met hun ip-adres. Bovendien kan je ook een monitor instellen en dus devices "in de gaten houden".
Heb ik niet, maar als je de Cic-xxxxxxxxxxx pingt, heb je kans dat je het IP adres ook ziet. Mijn CiC reageert in ieder geval wel op pingen en de Quatt App functioneert ook gewoon. Er is waarschijnlijk iets grondig mis met de webserver in de CiC sinds 2.10.0.

Stekker uit de CiC halen levert een korte periode van activiteit van de webserver op, maar ieder uur meerdere keren resetten, wordt ie waarschijnlijk ook niet beter van. Ik hoop dat in een snelle volgende update de webserver in de CiC weer gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Opvallend dat er CiCs zijn waar de webserver met 2.10.0 niet meer goed werkt voor HA. Ik heb hier wel een paar minuten de stroom van de CiC er af gehad en daarna gewoon weer alle data in HA en met 0.5.1 ook weer de flowrate
Veel dank en complimenten aan @marcoboers94 en zijn team voor de snelle update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
Ik gebruik de gateway nu voornamelijk om via mijn iphone de thermostaat op afstand te kunnen bedienen dmv een room setpoint override. Ik moet nog met de nieuwe data die hiermee in HA beschikbaar is aan de slag om te zien of daar meer inzicht in de werking van mijn Quatt Hybrid zit dan ik al uit de CiC json data kan zien. Zijn er andere gateway gebruikers die daar iets nuttigs mee doen?
Ik probeer mijn EvoHome te temmen. Ik ga nu eerst proberen of ik dat met https://github.com/zxdavb/ramses_cc voor elkaar krijg. Mocht dat niet naar mijn tevredenheid lukken, dan ga ik de Gateway proberen. Ik ben wel beniewd naar je bevindingen.

Probleem met de EvoHome is dat de CiC wordt aangestuurd op Thermostat Control setpoint (TCS) en niet op Thermostat room temperature. Met een TCS boven de 42 wordt de CV altijd voor kortere of langere tijd bijgeschakeld. Als alle ruimtes op temperatuur zijn, gaat de Quatt op temperatuur, als er dan warmtevraag vanuit de EVOHome komt, ligt de TCS in eerste instantie altijd boven de 45 graden. Ik wil die TCS kunnen dempen om te kijken wat dat betekent voor CV bijschakelen en de opwarmtijd van mijn ruimtes.Het knelpunt zit dus niet in de CiC, maar in de EvoHome.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcoboers94
verguldebarman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:46:
[...]

Kan je nog wel via een browser bij de JSON file van de CIC komen?

http://<IP address CIC>:8080/beta/feed/data.json

@marcoboers94 , wellicht is het een idee om een oproep te doen om beta testers in jouw GitHub. Een aantal personen heeft een invite van Quatt ontvangen om beta updates van de CIC te ontvangen. Lijkt me goed dat iemand met kennis van HA integratie én beta tester jou helpt met testen? Ik zou het wel willen, maar ik ben helaas geen beta tester voor de CIC......
Interessant, ik zal nog eens een poging doen om met Quatt in contact te komen voor een samenwerking of op zijn minst beta toegang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jk-d schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:56:
[...]

Ik probeer mijn EvoHome te temmen. Ik ga nu eerst proberen of ik dat met https://github.com/zxdavb/ramses_cc voor elkaar krijg. Mocht dat niet naar mijn tevredenheid lukken, dan ga ik de Gateway proberen. Ik ben wel beniewd naar je bevindingen.

Probleem met de EvoHome is dat de CiC wordt aangestuurd op Thermostat Control setpoint (TCS) en niet op Thermostat room temperature. Met een TCS boven de 42 wordt de CV altijd voor kortere of langere tijd bijgeschakeld. Als alle ruimtes op temperatuur zijn, gaat de Quatt op temperatuur, als er dan warmtevraag vanuit de EVOHome komt, ligt de TCS in eerste instantie altijd boven de 45 graden. Ik wil die TCS kunnen dempen om te kijken wat dat betekent voor CV bijschakelen en de opwarmtijd van mijn ruimtes.Het knelpunt zit dus niet in de CiC, maar in de EvoHome.
Welke ketel heb jij? Met mijn Intergas wordt de maximale watertemperatuur die ik op mijn Intergas instel via opentherm overgenomen door mijn Honeywell thermostaat. Maar dat kan ook via een gateway en een HA automation

Het is voor een CiC ingesteld op “bestuurd op watertemperatuur” wel essentieel dat de maximale watertemperatuur niet te hoog oploopt. Je kan ook aan Quatt vragen of ze een setting in de app maken om zelf een maximale watertemperatuur in te stellen 😜

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 08-02-2024 09:45 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 14 Laatste