Ik ben van internet provider gewijzigd en ik vroeg me af hoe ik in HA het ip adres van de quatt kan aanpassen. Hij kan hem nu niet meer vinden. Kan iemand me helpen?
Is je HA ip adres nog wel hetzelfde gebleven? Ik weet niet bij welke provider je zit en wat je nieuwe router is geworden, maar bij de meeste routers kun je daar inloggen en zie je vaak welke ip adressen er zijn uitgedeeld. Met een beetje geluk heeft deze de naam Quatt mee gekregen. Anders moet je even een IP scanner installeren om je gehele netwerk te scannen.dzuijlek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:07:
Ik ben van internet provider gewijzigd en ik vroeg me af hoe ik in HA het ip adres van de quatt kan aanpassen. Hij kan hem nu niet meer vinden. Kan iemand me helpen?
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Het ip adres is inderdaad gewijzigd en ik weet ook wat hij nu is. Maar ik kan nergens in HA vinden hoe je het ip adres verandert.clubeddie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:22:
[...]
Is je HA ip adres nog wel hetzelfde gebleven? Ik weet niet bij welke provider je zit en wat je nieuwe router is geworden, maar bij de meeste routers kun je daar inloggen en zie je vaak welke ip adressen er zijn uitgedeeld. Met een beetje geluk heeft deze de naam Quatt mee gekregen. Anders moet je even een IP scanner installeren om je gehele netwerk te scannen.
Met die reden heb ik voor de hostname (CIC-xxxxxx-xxx-xxxx-etc) gekozen, ipv het ip adres.dzuijlek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:46:
[...]
Het ip adres is inderdaad gewijzigd en ik weet ook wat hij nu is. Maar ik kan nergens in HA vinden hoe je het ip adres verandert.
Ik heb net gekeken, maar kan ook niet vinden waar je dat aan kan passen.
Maak je gebruik van deze addon?dzuijlek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:46:
[...]
Het ip adres is inderdaad gewijzigd en ik weet ook wat hij nu is. Maar ik kan nergens in HA vinden hoe je het ip adres verandert.
https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt
Anders daar even melding maken, maar ik denk dat het een kwestie wordt van je device weggooien en opnieuw toevoegen. Ik heb nog geen Quatt dus kan niet kijken of je ergens in HA ergens iets kunt aanpassen.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik gebruik idd deze addon. Wat jij voorstelt heb ik geprobeerd, dat is gelukt. Dank.clubeddie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:05:
[...]
Maak je gebruik van deze addon?
Anders daar even melding maken, maar ik denk dat het een kwestie wordt van je device weggooien en opnieuw toevoegen. Ik heb nog geen Quatt dus kan niet kijken of je ergens in HA ergens iets kunt aanpassen.
Is je data wel bewaard gebleven?dzuijlek schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:16:
[...]
Ik gebruik idd deze addon. Wat jij voorstelt heb ik geprobeerd, dat is gelukt. Dank.
Ik ga dit eindelijk eens uitvoeren. Een paar onduidelijkheden bij mij nog.Lasoul schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:00:
[...]
Als je een backup maakt moet je er zeker van zijn dat de recorder uitstaat omdat je anders een corrupte database kunt krijgen. Zelf maak ik gebruik van de AutoBackup (HACS) integratie waarmee je eenvoudig een backup schema kunt maken omdat hij oude backups automatisch weggooit. Je moet echter wel even zoals gezegd de database recorder uitzetten.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 alias: "Home Assistant: Weekly Backup" description: "" trigger: - platform: time at: "02:30:00" condition: - condition: time weekday: - mon action: - service: auto_backup.purge data: {} - service: recorder.disable data: {} - service: auto_backup.backup_full data: name: "WeeklyBackup: {{ now().strftime('%A, %B %-d, %Y') }}" keep_days: 28 alias: "Auto Backup: Weekly" - service: recorder.enable data: {} mode: single trace: stored_traces: 10
- Als ik de (full) backup terugzet, dan zit daar de historie ook bij toch?
- Een andere optie is het besturings systeem op de SD te laten en de SSD als data opslag te gebruiken. Heeft het voordelen om het op die manier te doen of beter alles naar SSD?
- De code van boven waar moet ik die ingeven? Is dat in configuration.yaml? Het lijkt op automation code.
- Ik heb ook de autobackup geinstalleerd. Hoe configureer ik die, is dat rechtstreeks in de code? Heb aantal voorbeelden gevonden op de ondersteunende pagina maar er staat niet bij waar ik die code erin klop?
Je ziet het, ik ben niet gehinderd door concrete kennis hoe het precies werkt in HA, maar het wordt langzaam beter ;-)
Ga naar settings, system, network.dzuijlek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:46:
[...]
Drop down box IPV4 droppen en dan je adres als static invullen. Hopelijk helpt het.
Ik heb het in mijn Ziggo router ook gereserveerd om IP conflicten te vermijden maar is niet 100% nodig denk ik.
:strip_exif()/f/image/vPIxLB2uipsjidpKUoeb9qjB.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de (full) backup terugzet, dan zit daar de historie ook bij toch?patrickvdhart schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:39:
[...]
Ik ga dit eindelijk eens uitvoeren. Een paar onduidelijkheden bij mij nog.
- Een andere optie is het besturings systeem op de SD te laten en de SSD als data opslag te gebruiken. Heeft het voordelen om het op die manier te doen of beter alles naar SSD?
- De code van boven waar moet ik die ingeven? Is dat in configuration.yaml? Het lijkt op automation code.
- Ik heb ook de autobackup geinstalleerd. Hoe configureer ik die, is dat rechtstreeks in de code? Heb aantal voorbeelden gevonden op de ondersteunende pagina maar er staat niet bij waar ik die code erin klop?
Je ziet het, ik ben niet gehinderd door concrete kennis hoe het precies werkt in HA, maar het wordt langzaam beter ;-)
Ja, vanuit een full backup kun je alles terugzetten inclusief historie
Een andere optie is het besturings systeem op de SD te laten en de SSD als data opslag te gebruiken.
Ik zou alles op de SSD zetten in verband met snelheid en betrouwbaarheid
De code van boven waar moet ik die ingeven? Is dat in configuration.yaml? Het lijkt op automation code.
Dit is inderdaad automation code.
Via Settings -> Automations & scenes -> + Create Automation -> Create new automation -> Edit in YAML (drie puntjes rechts bovenin) kun je de code pasten. Via Edit in visual editor (drie puntjes rechts bovenin kom je weer terug in de normale Automation editor.
Ik heb ook de autobackup geinstalleerd. Hoe configureer ik die, is dat rechtstreeks in de code?
Je hoeft verder niets echt te configureren maar Auto Backup maakt een aantal services binnen HA beschikbaar die je in Automations kunt gebruiken. Zie het voorbeeld hierboven. De voorbeelden op de site kun je op dezelfde manier in HA zetten.
Super, helder, dank je.Lasoul schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:16:
[...]
Als ik de (full) backup terugzet, dan zit daar de historie ook bij toch?
Een andere optie is het besturings systeem op de SD te laten en de SSD als data opslag te gebruiken.
De code van boven waar moet ik die ingeven? Is dat in configuration.yaml? Het lijkt op automation code.
Via Settings -> Automations & scenes -> + Create Automation -> Create new automation -> Edit in YAML (drie puntjes rechts bovenin) kun je de code pasten. Via Edit in visual editor (drie puntjes rechts bovenin kom je weer terug in de normale Automation editor.
Ik heb ook de autobackup geinstalleerd. Hoe configureer ik die, is dat rechtstreeks in de code?
Je hoeft verder niets echt te configureren maar Auto Backup maakt een aantal services binnen HA beschikbaar die je in Automations kunt gebruiken. Zie het voorbeeld hierboven. De voorbeelden op de site kun je op dezelfde manier in HA zetten.
Als ik de recorder even met de hand wil stoppen voor een goed backup, kan dat ook? Ik heb in terminal de service recorder.disable geprobeerd maar dat snapt hij niet.
Edit, is al gelukt door je automation gewoon nu te runnen
Neem ook eens een kijkje naar:patrickvdhart schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:39:
[...]
Ik ga dit eindelijk eens uitvoeren. Een paar onduidelijkheden bij mij nog.
https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup
Het is leuk om een lokale backup te hebben, maar als je disk of sd kaart corrupt raakt heb je alsnog een probleem.
Volgens mij werd het IP adres van de CIC bedoelt en niet van de HA zelf ;-)patrickvdhart schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:16:
[...]
Ga naar settings, system, network.
Drop down box IPV4 droppen en dan je adres als static invullen. Hopelijk helpt het.
Ik heb het in mijn Ziggo router ook gereserveerd om IP conflicten te vermijden maar is niet 100% nodig denk ik.
[Afbeelding]
Inmiddels de SD overgezet naar SSD. Dat leek prima te gaan en met de backup restore viel het me op hoeveel sneller het systeem is.Lasoul schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:16:
[...]
Als ik de (full) backup terugzet, dan zit daar de historie ook bij toch?
Edoch.... Hij had zijn netwerk setting terug gezet naar DHCP, en dus blijkbaar niet correct uit de backup gehaald, vreemd, maar snel verholpen.
Maar zowel ESPHOME als Zigbee2MQTT weigeren te starten. Vreemd genoeg komt de data wel binnen en kan ik ook schakelaars bedienen. Maar ik krijg ze niet gestart. Internet afgestruind, meest gehoorde is storing door USB3 SSD en de oplossing is USB verleng kabel op Zigbee module. Maar dat had ik al en helpt dus niet echt. Zie ook niet hoe dit invloed heeft op ESPHOME.
Enig idee, ik heb geen zin om terug te gaan naar SD maar dit is wel vervelend?
Update: Lange kabel aan SSD gehangen, omdat de bewering op internet is dat SSD op USB3 als een zender werkt die vele andere dingen stoort. Warempel, ESPHOME doet het nu weer, vind ik wel vreemd want die data komt over router maar goed.
No luck nog met ZIGBEE2MQTT - update: Zigbee2MQTT ook lopend gekregen. Ik zag in de log dat hij moeite had te connecten met de Zigbee stick - toen onder hardware gekeken wat het adres is van Zigbee stick en die was verplaatst van USB0 naar USB1. Veranderd in de code en toen deed hij het weer.
Geen idee waarom de USB poorten van nummer wisselen, maar voor diegenen die dezelfde problemen tegen komen, doe je voordeel ermee...
[ Voor 14% gewijzigd door patrickvdhart op 20-11-2023 22:56 ]
Herkenbaar probleem t.a.v. het wisselen van de USB poort. Ik gebruik het id van het USB device in plaats van het device nummer zelf zodat je niet meer tegen dit probleem aanloopt.
Je kunt via de terminal add-on het exacte id achterhalen door te kijken in de directory /dev/serial/by-id/
/f/image/TA2XbewjetQiLV4c2Wc08ZTO.png?f=fotoalbum_large)
Een andere methode is via Settings -> Hardware -> ALL HARDWARE en dan kijken bij ttyACMx.
code:
1
2
3
| port: >- /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949C5C6-if00 disable_led: true |
Je kunt via de terminal add-on het exacte id achterhalen door te kijken in de directory /dev/serial/by-id/
/f/image/TA2XbewjetQiLV4c2Wc08ZTO.png?f=fotoalbum_large)
Een andere methode is via Settings -> Hardware -> ALL HARDWARE en dan kijken bij ttyACMx.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hCnoGqsS2lEeBnOfehMY5x4U.png?f=user_large)
er is al een mooie DIY oplossing op de markt. misschien is dit iets voor je?patrickvdhart schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:46:
....
Vrees dat ik toch mijn eigen thermostaat zal moeten bouwen.
daarnaast ben ik benieuwd of iemand deze al getest heeft en wat de bevindingen zijn.
ik ben me aan het oriënteren voor de Quatt met deze thermostaat, zonde om die dure T6 thermostaat te kopen terwijl ik die niet wil gebruiken..
https://diyless.com/blog/home-assistant-opentherm-thermostat
:fill(white):strip_exif()/f/image/lY3GTbBZtJXVdOvi1fc8FDJO.png?f=user_large)
€14,- valt ook wel mee
https://diyless.com/product/master-opentherm-shield
Hoe ga je die in je woonkamer hangen dan? Zal toch iets omheen moeten. Honeywell heeft er ook een van 60 euro (dt4m), dat valt nogal mee, en gewoon ondersteund.JazekerXX schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:41:
[...]
er is al een mooie DIY oplossing op de markt. misschien is dit iets voor je?
daarnaast ben ik benieuwd of iemand deze al getest heeft en wat de bevindingen zijn.
ik ben me aan het oriënteren voor de Quatt met deze thermostaat, zonde om die dure T6 thermostaat te kopen terwijl ik die niet wil gebruiken..
[Afbeelding]
€14,- valt ook wel mee
nou het is niet de bedoeling dat je deze in je woonkamer hangt, dat ziet er niet uit. vanwege de onboard sensor kan het eventueel wel. maar mijn idee is om de data die uit een BME680 komt (wat echt een geweldige sensor is) te gebruiken als temperatuur sensor.Rowwan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:49:
[...]
Hoe ga je die in je woonkamer hangen dan? Zal toch iets omheen moeten. Honeywell heeft er ook een van 60 euro (dt4m), dat valt nogal mee, en gewoon ondersteund.
dat is dus het mooie van Home Assistant, je knoopt zo alles aan elkaar en kun je dus dat lompe grote blok bij de ketel houden en de piep kleine BME680 op de plek van de oorspronkelijke thermostaat.. die kan mooi achter de tablet die daar al hangt met een HA dashboard.
voordeel van de BME680 is dat je naast temperatuur ook gelijk luchtvochtigheid, luchtdruk, eCO2, VOC, IAQ, etc. hebt. ik gebruik dan de eCO2 (wat in huis dus uitgeademde lucht is) om de ventilatie mee te sturen..
en die dt4m kun je niet met HA sturen lijkt me, wat dus juist mijn doel is zodat ik allerlei automations kan toepassen en slimme sturingen kan doen.
de CO2 "meting" van de BME680 is een interpolatie, geen meting, 25% onnauwkeurigheidsfactorJazekerXX schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:31:
[...]
nou het is niet de bedoeling dat je deze in je woonkamer hangt, dat ziet er niet uit. vanwege de onboard sensor kan het eventueel wel. maar mijn idee is om de data die uit een BME680 komt (wat echt een geweldige sensor is) te gebruiken als temperatuur sensor.
dat is dus het mooie van Home Assistant, je knoopt zo alles aan elkaar en kun je dus dat lompe grote blok bij de ketel houden en de piep kleine BME680 op de plek van de oorspronkelijke thermostaat.. die kan mooi achter de tablet die daar al hangt met een HA dashboard.
voordeel van de BME680 is dat je naast temperatuur ook gelijk luchtvochtigheid, luchtdruk, eCO2, VOC, IAQ, etc. hebt. ik gebruik dan de eCO2 (wat in huis dus uitgeademde lucht is) om de ventilatie mee te sturen..
en die dt4m kun je niet met HA sturen lijkt me, wat dus juist mijn doel is zodat ik allerlei automations kan toepassen en slimme sturingen kan doen.
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Dank voor je opmerking - sta inderdaad op het punt om die te kopen, die had ik ook al gevonden.JazekerXX schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:41:
[...]
[Afbeelding]
€14,- valt ook wel mee
Ik zoek al een tijdje iets dergelijks en dit is de inderdaad de beste die ik gevonden heb tot nu toe, als bonus steun je ook nog Ukraine.
Zodra ik eraan toe kom, zal ik mijn bevindingen delen.
Overigens zag ik dat iemand anders op het forum hem al gebruikt (meen Marco Broers, van de Quatt in HACS dacht ik).
Ik heb overigens de T6 toch gekocht voor het geval er een issue is met mijn HA, dan heb ik backup.
Heb overal in huis temperatuur sensoren hangen en die zal ik als input gebruiken voor deze thermostaat.
Gebruikt zijn ze voor een redelijke prijs op de kop te tikken en je kan met diyless ook eerst het verkeer monitoren begrijp ik.
Mijn plan is om eerst de vloer temperatuur te regelen (heb DS18B20 sensoren op de vloer) en die slave te maken van de kamer temperatuur. Maar daar moet ik eerst de tijd voor vinden....
En zoals je zelf al aangeeft, zal deze zeker niet op de plek van de oorspronkelijke plaats hanhgen, misschien daar een mooi schermpje maken voor HA.
Honeywell valt erg weinig aan te beinvloeden in mijn ervaring. Bovendien vind ik de T6 niet best regelen, dat kann veel beter en heb weinig vertrouwen in hun andere dingen. Jammer dat home toepassingen van HoneWell niet in de buurt komen van de kwaliteit van hun industriele toepassingen, dat is mooi spul.Rowwan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:49:
[...]
Hoe ga je die in je woonkamer hangen dan? Zal toch iets omheen moeten. Honeywell heeft er ook een van 60 euro (dt4m), dat valt nogal mee, en gewoon ondersteund.
Ik heb deze gekocht en voor de Quatt werd geinstalleerd had ik deze tussen mijn ketel en thermostaat draaien om de boel te monitoren (Home Assistant) en bij te sturen. Hiervoor had ik zelf een stukje Arduino software geschreven.Nu met de Quatt heb ik hem er tussenuit gehaald omdat ik zeker wil weten dat de "keten" goed werkt zonder mijn toevoegingen.JazekerXX schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:41:
[...]
[Afbeelding]
€14,- valt ook wel mee
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3w3lHhLbchVq0Bx4jBhxA3y9.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Lasoul op 22-11-2023 09:35 ]
Dat is interessant. Is dit de optherm gateway van diyless of heb he zelf iets gebouwd en zo ja op basis van welke onderdelen. Wilde zelf eigenlijk de gateway bestellen.Lasoul schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:29:
[...]
Ik heb deze gekocht en voor de Quatt werd geinstalleerd had ik deze tussen mijn ketel en thermostaat draaien om de boel te monitoren (Home Assistant) en bij te sturen. Hiervoor had ik zelf een stukje Arduino software geschreven.Nu met de Quatt heb ik hem er tussenuit gehaald omdat ik zeker wil weten dat de "keten" goed werkt zonder mijn toevoegingen.
[Afbeelding]
Dit is op basis van diyless maar dan alleen in een behuizing gezet.patrickvdhart schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:26:
[...]
Dat is interessant. Is dit de optherm gateway van diyless of heb he zelf iets gebouwd en zo ja op basis van welke onderdelen. Wilde zelf eigenlijk de gateway bestellen.
Op het OTGW forum had ik ergens in januari de code gedeeld:
https://gathering.tweaker...message/73999732#73999732
Volgens mij heb ik de code ondertussen wel aangepast maar dan heb je in ieder geval een idee. Als je interesse hebt in de laatste versie dan kan ik die wel beschikbaar stellen.
[ Voor 17% gewijzigd door Lasoul op 22-11-2023 10:58 ]
ja klopt daarom zeg ik ook eCO2 en niet CO2.rvdgaag schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:04:
[...]
de CO2 "meting" van de BME680 is een interpolatie, geen meting, 25% onnauwkeurigheidsfactor
het is voor de sturing van de ventilatie meer dan voldoende nauwkeurig.
top! ik ben benieuwd naar je bevindingen en zal ook eens zoeken naar de bevindingen van Marco Broers. bedankt!patrickvdhart schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:11:
[...]
Zodra ik eraan toe kom, zal ik mijn bevindingen delen.
Overigens zag ik dat iemand anders op het forum hem al gebruikt (meen Marco Broers, van de Quatt in HACS dacht ik).
Mijn plan is om eerst de vloer temperatuur te regelen (heb DS18B20 sensoren op de vloer) en die slave te maken van de kamer temperatuur. Maar daar moet ik eerst de tijd voor vinden....
En zoals je zelf al aangeeft, zal deze zeker niet op de plek van de oorspronkelijke plaats hangen, misschien daar een mooi schermpje maken voor HA.
ik heb ook een aantal DS18B20 sensoren op mijn vloerverwarming retourleidngen etc. zitten. nadat je de offset bepaald hebt werken ze wel nauwkeurig. standaard uit de verpakking had ik tussen de sensor met de laagste en sensor met de hoogste waarde iets van 4 graden verschil. gelukkig is het temperatuurverloop heel lineair, dus calibreren met ijswater en kokend water, dan kun je de offset gewoon gebruiken..
ik heb gewoon een tablet aan de muur gehangen met 3D geprinte beugels. en met een buck converter vaste spanning intern op de usb connector gesoldeerd. op de accu werkt niet omdat hij dan gewoon uitschakeld na een bepaalde tijd, ook al blijft de accu dus op het voltage van een volle accu, het percentage loopt toch omlaag en schakelt de tablet uit. op de tablet kun je dan een mooi dashboard van HA weergeven..
:strip_exif()/f/image/B8aBU62cHXorNQURoYR85n3F.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk, dat zijn nog eens mooie projecten!JazekerXX schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:55:
[...]
top! ik ben benieuwd naar je bevindingen en zal ook eens zoeken naar de bevindingen van Marco Broers. bedankt!
ik heb ook een aantal DS18B20 sensoren op mijn vloerverwarming retourleidngen etc. zitten. nadat je de offset bepaald hebt werken ze wel nauwkeurig. standaard uit de verpakking had ik tussen de sensor met de laagste en sensor met de hoogste waarde iets van 4 graden verschil. gelukkig is het temperatuurverloop heel lineair, dus calibreren met ijswater en kokend water, dan kun je de offset gewoon gebruiken..
ik heb gewoon een tablet aan de muur gehangen met 3D geprinte beugels. en met een buck converter vaste spanning intern op de usb connector gesoldeerd. op de accu werkt niet omdat hij dan gewoon uitschakeld na een bepaalde tijd, ook al blijft de accu dus op het voltage van een volle accu, het percentage loopt toch omlaag en schakelt de tablet uit. op de tablet kun je dan een mooi dashboard van HA weergeven..
[Afbeelding]
Zie overigens dat je ventilate ook monitort of bestuurt, stoer. Ik zal niet vragen hoe je het doet, is wel ver van Quatt automations weg….
[ Voor 5% gewijzigd door patrickvdhart op 22-11-2023 20:49 ]
Als je alleen wilt meekijken met de communicatie tussen de thermostaat en de CiC: een goedkope Opentherm monitor alternatief hebben HBO studenten bij ons lectoraat ontwikkeld, dit is open source hardware, dus je bent vrij om deze met SMT componenten geassembleerd te bestellen bij je favoriete PCBA leverancier, komt op aantal euro per stuk uit.Lasoul schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:52:
[...]
Dit is op basis van diyless maar dan alleen in een behuizing gezet.
Op het OTGW forum had ik ergens in januari de code gedeeld:
https://gathering.tweaker...message/73999732#73999732
Volgens mij heb ik de code ondertussen wel aangepast maar dan heb je in ieder geval een idee. Als je interesse hebt in de laatste versie dan kan ik die wel beschikbaar stellen.
https://github.com/energi...pentherm-monitor-hardware
:strip_exif()/f/image/qkzfi7fQ2Wsjr8M2FDkfJ0Dv.jpg?f=fotoalbum_large)
Past op Wemos vormfactor, er draait op de Wemos dan specifieke software op voor metingen van het lectoraat, maar je kunt er ook de diyless library op draaien met de juiste poort configuratie.
misschien kijk ik er overheen, maar ik zie zo geen berichten van hem. is dat zijn gebruikersnaam?patrickvdhart schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:11:
[...]
Overigens zag ik dat iemand anders op het forum hem al gebruikt (meen Marco Boers, van de Quatt in HACS dacht ik).
Kijk, dat zijn nog eens mooie projecten!
Zie overigens dat je ventilate ook monitort of bestuurt, stoer. Ik zal niet vragen hoe je het doet, is wel ver van Quatt automations weg….
of zou je een linkje kunnen delen naar waar hij verteld over de diyless opentherm thermostaat oplossing?
bedankt! ik kan het hier wel on the side bij vermelden toch?...
het is eigenlijk heel simpel hoe ik de ventilatie automatisch regel, met optie om via de knoppen hem toch ook handmatig te kunnen regelen.
om te beginnen heb ik een WTW met perilex stekker, die kun je dus met relais aansturen. ik had eerst zelf wat gemaakt wat goed werkte maar later geupgrade naar shelly 2pm zodat ik ook energiemeting er bij heb. de shelly's kan ik ook zeker aanraden btw!
vervolgens heb ik eCO2 en %RH sensoren (BME280 en BME680) die dan de ventilatie met automatiën naar stand 1, 2 of 3 regelt.
de eCO2 geeft dus de uitgeademde lucht aan en de %RH de luchtvochtigheid (in de badkamer)
dus dat is het in het kort. ik zou zeggen als je meer details wil moet je even een nieuw topic starten..
de automatische zonnescherm sturing is ook echt top al zeg ik zelf.
en met de hybride airco/cv(vloerverwarming) heb ik afgelopen jaar 700m³ gas bespaard zonder in te leveren op comfort...
dit is ook een interessante oplossing. werkt dit ook standalone? dus zonder opentherm thermostaat?MWink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:28:
[...]
Als je alleen wilt meekijken met de communicatie tussen de thermostaat en de CiC: een goedkope Opentherm monitor alternatief hebben HBO studenten bij ons lectoraat ontwikkeld, dit is open source hardware, dus je bent vrij om deze met SMT componenten geassembleerd te bestellen bij je favoriete PCBA leverancier, komt op aantal euro per stuk uit.
[Afbeelding]
Past op Wemos vormfactor, er draait op de Wemos dan specifieke software op voor metingen van het lectoraat, maar je kunt er ook de diyless library op draaien met de juiste poort configuratie.
Ik kan het helaas even niet meer terug vinden waar hij vermelde dat hij DIYless gebruikt, ik had er een opmerking bijgeplaatst of er meer info was over diy, maar is waarschijnlijk verwijderd omdat te off topic.JazekerXX schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:21:
[...]
misschien kijk ik er overheen, maar ik zie zo geen berichten van hem. is dat zijn gebruikersnaam?
of zou je een linkje kunnen delen naar waar hij verteld over de diyless opentherm thermostaat oplossing?
bedankt! ik kan het hier wel on the side bij vermelden toch?...
het is eigenlijk heel simpel hoe ik de ventilatie automatisch regel, met optie om via de knoppen hem toch ook handmatig te kunnen regelen.
om te beginnen heb ik een WTW met perilex stekker, die kun je dus met relais aansturen. ik had eerst zelf wat gemaakt wat goed werkte maar later geupgrade naar shelly 2pm zodat ik ook energiemeting er bij heb. de shelly's kan ik ook zeker aanraden btw!
vervolgens heb ik eCO2 en %RH sensoren (BME280 en BME680) die dan de ventilatie met automatiën naar stand 1, 2 of 3 regelt.
de eCO2 geeft dus de uitgeademde lucht aan en de %RH de luchtvochtigheid (in de badkamer)
dus dat is het in het kort. ik zou zeggen als je meer details wil moet je even een nieuw topic starten..
de automatische zonnescherm sturing is ook echt top al zeg ik zelf.
en met de hybride airco/cv(vloerverwarming) heb ik afgelopen jaar 700m³ gas bespaard zonder in te leveren op comfort...
Ik meen dat het de ontwerper van de Quatt HA integratie is, maar sluit niet uit dat ik het me fout herinner.:
Je hebt al een hoop andere dingen gedaan zeg, daar kan ik (en vele anderen) een hoop van leren. Ik zal eens kijken of er een ander topic is waar dat zou passen, wil deze niet te veel kapen. Overigens stuur ik mijn afzuiging draadloos aan en dat is niet zo makkelijk te integreren in HA.
Die andere zaken ben ik ook mee bezig, wil ook heel graag de rolgordijnen automatiseren maar daar vind ik nog niet de goede hardware voor. Wordt vervolgs ergens anders...
Op verzoek hier ook even delen:
verguldebarman schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:41:
Met hulp van @WouterB (dank!!!) heb ik Mindergas om laten zetten op een kWh registratie, zodat ik een goede vergelijking kan maken tussen vorig jaar (gasverbruik) en dit jaar (stroomverbruik).
Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van het resultaat. Ja, ik heb een hoger warmteverbruik dan vorig jaar, maar toen waren we aan het koukleumen in huis....Nu standaard 20 graden in huis en 20,5 vanaf het begin van de middag.Wat kan je nog meer (#on-topic
- Hoge WAF (zelfs minder vaak onder een fleecedeken en zelfs ook op blote voeten!)
- Minder kosten
- Beter voor het milieu
!!!) wensen?
Mocht iemand ook met https://mindergas.nl/ aan de slag willen, dan help ik graag!
[Afbeelding]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Als je op mindergas.nl al een account hebt, waar je historische gasverbruik (voor verwarming) hebt vastgelegd, en je hebt nu een quatt, dan kun je je account (door een mailtje aan mindergas.nl ; zie daarvoor de warmtepomp sectie op de FAQ: https://www.mindergas.nl/faq ) om laten zetten op kWh.
Let op: Je historie wordt hiermee door mindergas omgerekend van m3 naar kWh.
Daarna kun je door quatt verzamelde geleverde warmte gaan invullen. Voer een meterwissel in, en bereken de nieuwe standen (vorige stand + sinds vorige stand geleverde warmte is nieuwe stand). Zelf doe ik dat nu met de hand (+ excel), maar @verguldebarman heeft hiervoor Home Assistent ingezet - voor meer info over het automatiseren kun je dus bij hem zijn
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Deze opentherm monitor kun je in principe tussen elke opentherm thermostaat en CV -ketel plaatsen, maar het is dus niet zelf een thermostaat, kan alleen de bestaande communicatie afluisteren. Deze PCB plaats je op een Wemos D1 vormfactor ESP32, evt ESP8266 kan ook, op de foto zie je de aansluitingen. De software gebruikt dezelfde diyless library van Melnyk.JazekerXX schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:28:
[...]
dit is ook een interessante oplossing. werkt dit ook standalone? dus zonder opentherm thermostaat?
Ik heb een Helper gemaakt in HA om de meterstand in HA te krijgen (zowel ouderwets gas in m3 als het verbruik van de QUatt in kWh):WouterB schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:06:
[...]
Als je op mindergas.nl al een account hebt, waar je historische gasverbruik (voor verwarming) hebt vastgelegd, en je hebt nu een quatt, dan kun je je account (door een mailtje aan mindergas.nl ; zie daarvoor de warmtepomp sectie op de FAQ: https://www.mindergas.nl/faq ) om laten zetten op kWh.
Daarna kun je door quatt verzamelde geleverde warmte gaan invullen. Voer een meterwissel in, en bereken de nieuwe standen (vorige stand + sinds vorige stand geleverde warmte is nieuwe stand). Zelf doe ik dat nu met de hand (+ excel), maar @verguldebarman heeft hiervoor Home Assistent ingezet - voor meer info over het automatiseren kun je dus bij hem zijn
Meterstand (kWh) = gas (m3) * 9.769 + Quatt (kWh)
Of in HA:
code:
1
| {{(states('sensor.gas_consumed')|float)*9.769+states('sensor.quatt_heat_energy_kwh')|float}} |
Zie voor "sensor.quatt_heat_energy_kwh" mijn eerdere post:
https://gathering.tweaker...message/76981848#76981848
Voor jhet automatisch uploaden van jouw meterstand van HA naar Mindergas.nl staat hier beschreven:
https://community.home-as...to-mindergas-nl/341135/18
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
kun je de hardware ook ergens kant en klaar kopen?MWink schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:28:
[...]
Als je alleen wilt meekijken met de communicatie tussen de thermostaat en de CiC: een goedkope Opentherm monitor alternatief hebben HBO studenten bij ons lectoraat ontwikkeld, dit is open source hardware, dus je bent vrij om deze met SMT componenten geassembleerd te bestellen bij je favoriete PCBA leverancier, komt op aantal euro per stuk uit.
[Afbeelding]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Yes, dat kan, specifiek voor HA gebouwd met alles er op en eraan:MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:12:
[...]
kun je de hardware ook ergens kant en klaar kopen?
https://www.home-assistant.io/green/
https://www.home-assistant.io/yellow/
[ Voor 8% gewijzigd door verguldebarman op 23-11-2023 17:17 ]
deze kende ik all, dat is bedoeld voor HA, wat ik bedoelde was de Opentherm monitor alternatief die de HBO studenten bij ons lectoraat van de post van @MWink geplaatst hebben.verguldebarman schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:16:
[...]
Yes, dat kan, specifiek voor HA gebouwd met alles er op en eraan:
https://www.home-assistant.io/green/
https://www.home-assistant.io/yellow/
gezien de prijs ben ik eerder op zoek naar een kleine NUC met een intel N-100 processor.
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 23-11-2023 18:29 ]
je kan het toch net zo goed zelf omrekenen?..WouterB schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:06:
[...]
1m³ gas = 9,77 kWh
als je dan het ketelverlies meerekent kom je op 8,8kWh/m³ uit.
8,8 wordt altijd standaard aangehouden..
Ik had dit een tijdje geleden gevonden: https://www.nodo-shop.nl/nl/48-opentherm-MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:12:
[...]
Een gateway waarmee je het opentherm verkeer kan bekijken en beïnvloeden. Ziet er interessant uit.
Dank, dat ziet er interessant uit. Wordt alleen lastiger, koop ik de DIYless of deze..? Deze lijkt wat meer bedoeld rond domotica systeem en ik heb home assistant maar dat valt wellicht wel mee.cranb schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:33:
[...]
Ik had dit een tijdje geleden gevonden: https://www.nodo-shop.nl/nl/48-opentherm-
Een gateway waarmee je het opentherm verkeer kan bekijken en beïnvloeden. Ziet er interessant uit.
Iemand ervaring met deze module, of de andere?
Ik zag dat deze redelijke fraaie code had met watchdog e.d. zodat voor het geval er iets mis gaat, hij standaard terug valt op de kamer themostaat. Weet niet helemaal zeker of DIYless dat ook doet.
[ Voor 15% gewijzigd door patrickvdhart op 24-11-2023 08:50 ]
4 graden is wel een erg grote fout, volgens spec van Maxim hebben deze sensoren ±0.5°C Accuracy from -10°C to +85°C. In de praktijk wijken ze uit dezelfde batch maar 0.1 °C onderling af. Dan hoef ik ze ook niet te kalibreren.JazekerXX schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:55:
[...]
[Afbeelding]
We werken ook met de Si7051 van Silicon Labs, deze hebben volgens de spec al een accuracy van 0.1°C.
Ìk heb ervaring met de oude generatie Nodo die werkt met de NodeMCU ESP8266, ik zie in de link van cranb https://www.nodo-shop.nl/...11-opentherm-gateway.html dat deze nu ook de Wemos gebruikt. Het voordeel van de Nodoshop is dat er een aparte microprocessor wordt gebruikt in de OpenTherm stream, als er een probleem is in de ESP of zelfs in de aparte microprocessor heeft dat geen effect op de Opentherm verbinding. Maar als je de power er helemaal af haalt dan heb je geen opentherm verbinding meer volgens mij.patrickvdhart schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:25:
[...]
Dank, dat ziet er interessant uit. Wordt alleen lastiger, koop ik de DIYless of deze..? Deze lijkt wat meer bedoeld rond domotica systeem en ik heb home assistant maar dat valt wellicht wel mee.
Iemand ervaring met deze module, of de andere?
Ik zag dat deze redelijke fraaie code had met watchdog e.d. zodat voor het geval er iets mis gaat, hij standaard terug valt op de kamer themostaat. Weet niet helemaal zeker of DIYless dat ook doet.
De DIYless gateway werkt niet meer als de ESP op de Wemos plat gaat, ik weet niet of daar nog een recovery ingebouwd is, bv met een watchdog, maar als je ESP code niet draait is het afgelopen en heb je een koud huis.
[ Voor 3% gewijzigd door MWink op 24-11-2023 14:01 ]
Ja, maar alleen voor de echte Tweakers en als je de moeite wilt nemen ze in China te bestellen:MacD007 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:12:
[...]
Je kunt die OpenTherm monitoren per minimaal 2 tegelijk geassembleerd bestellen bij JLCPCB volgens de aanwijzingen op https://github.com/energi...onitor-hardware#producing, ik zou dan gezien de verzendkosten meteen minimaal 5 bestellen. Je moet nog wel de connectoren zelf monteren, of gewoon de draden rechtstreeks op solderen.
Ik heb net even een eerdere order bij JLCPCB ge-resubmit voor een quote, en 5 stuks geassembleerd met SMT componenten kost op dit moment rond de 20 euro totaal, ex verzendkosten van 5 Euro (12 dagen goedkoopste optie incl BTW en invoerkosten), je kunt dan nog coupons gebruiken voor gratis assembly, kom je op 18,50 euro uit voor 5 stuks totaal geassembleerd, incl BTW en verzendkosten. Bij grotere aantallen nog veel goedkoper, rond 2 euro per stuk (edit: 55 euro voor 50 !) totaal.
Je zou er een handeltje in kunnen beginnen, maar is voor mij te veel moeite. (zie nu dat schakelaartje SW1 gedraaid zit in de placement file, dus die zou nog even aangepast moeten worden, maar daar corrigeren de engineers bij JLCPCB wel voor)
Ik denk dat die Melnyk van de DIYless Opentherm gateway het ook op die manier laat maken. Is volledig machinaal geproduceerd in moderne schone fabriek.
Deze opentherm monitor wordt dan wel in de kabel tussen de Opentherm thermostaat en ketel of CiC geplaatst, maar als de ESP niet wordt gepowered via de USB of gecrasht is dan blijft de Opentherm verbinding werken, want het analoge circuit krijgt via een parasitaire voeding power uit de ketel of CiC, zie: https://github.com/energi...rdware/tree/main#features
:fill(white):strip_exif()/f/image/spc4SrpCNKlhcn7tT7enysOW.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door MWink op 24-11-2023 15:07 ]
bedanktMWink schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:46:
[...]
Ja, maar alleen voor de echte Tweakers en als je de moeite wilt nemen ze in China te bestellen:
Je kunt die OpenTherm monitoren per minimaal 2 tegelijk geassembleerd bestellen bij JLCPCB volgens de aanwijzingen op https://github.com/energi...onitor-hardware#producing, ik zou dan gezien de verzendkosten meteen minimaal 5 bestellen. Je moet nog wel de connectoren zelf monteren, of gewoon de draden rechtstreeks op solderen.
Ik heb net even een eerdere order bij JLCPCB ge-resubmit voor een quote, en 5 stuks geassembleerd met SMT componenten kost op dit moment rond de 20 euro totaal, ex verzendkosten van 5 Euro (12 dagen goedkoopste optie incl BTW en invoerkosten), je kunt dan nog coupons gebruiken voor gratis assembly, kom je op 18,50 euro uit voor 5 stuks totaal geassembleerd, incl BTW en verzendkosten. Bij grotere aantallen nog veel goedkoper, rond 2 euro per stuk (edit: 55 euro voor 50 !) totaal.
Je zou er een handeltje in kunnen beginnen, maar is voor mij te veel moeite. (zie nu dat schakelaartje SW1 gedraaid zit in de placement file, dus die zou nog even aangepast moeten worden, maar daar corrigeren de engineers bij JLCPCB wel voor)
Ik denk dat die Melnyk van de DIYless Opentherm gateway het ook op die manier laat maken. Is volledig machinaal geproduceerd in moderne schone fabriek.
Deze opentherm monitor wordt dan wel in de kabel tussen de Opentherm thermostaat en ketel of CiC geplaatst, maar als de ESP niet wordt gepowered via de USB of gecrasht is dan blijft de Opentherm verbinding werken, want het analoge circuit krijgt via een parasitaire voeding power uit de ketel of CiC, zie: https://github.com/energi...rdware/tree/main#features
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 24-11-2023 15:19 ]
Ik heb nu een paar keer gehad dat de Quatt het huis bijna op temperatuur heeft (zeg 20,9 op een setpoint van 21) en dan het laatste stukje de CV gaat aanzetten. Leek me onnodig dus heb een kleine automation gemaakt die de thermostaat een halve graad lager zet als de quatt de CV gebruikt maar het verschil tussen setpoint en temperatuur minder dan een halve graad is (en ook een push notificatie geeft):
Wel even de entities aanpassen natuurlijk
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| alias: Quatt CV description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.quatt_local_cic_boiler_heat to: "on" for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 condition: [] action: - service: notify.mobile_app_pixel_7_pro data: message: Quatt gebruikt CV - if: - condition: template value_template: >- {{ (states['sensor.quatt_local_room_setpoint'].state | float - states['sensor.quatt_local_room_temperature'].state | float) < 0.5 }} then: - service: climate.set_temperature data: temperature: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') | float - 0.5 }}" target: entity_id: climate.woonkamer mode: single |
Wel even de entities aanpassen natuurlijk
[ Voor 6% gewijzigd door Slurpgeit op 24-11-2023 16:34 ]
dat zal het verschil tussen origineel en goedkoop uit china wel zijn.. ik had ze uit china, maar als je eenmaal de afwijking bepaald hebt, zijn ze wel heel precies.MWink schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:51:
[...]
4 graden is wel een erg grote fout, volgens spec van Maxim hebben deze sensoren ±0.5°C Accuracy from -10°C to +85°C. In de praktijk wijken ze uit dezelfde batch maar 0.1 °C onderling af. Dan hoef ik ze ook niet te kalibreren.
We werken ook met de Si7051 van Silicon Labs, deze hebben volgens de spec al een accuracy van 0.1°C.
Die wij gebruiken komen ook uit China (welke niet?), zijn van UMW (Youtai Semiconductor), https://jlcpcb.com/partdetail/729487-DS18B20Z/C695837 , ik zie nu dat deze betere specs hebben dan de originele van Maxim. Deze gebruik ik voor metingen aan de Quatt en de convectoren.JazekerXX schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:22:
[...]
dat zal het verschil tussen origineel en goedkoop uit china wel zijn.. ik had ze uit china, maar als je eenmaal de afwijking bepaald hebt, zijn ze wel heel precies.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4AXw6wE3lssYbguzvEuP87nf.png?f=user_large)
Ziet er goed uit. Ik ben bezig maar nog niet tevreden. Ik zou graag een card over de volle breedte van het venster willen gebruiken, maar ik zie nog nergens eenvoudige oplossingen om dit binnen HA te regelen.
Dat kan met een custom card layout. Google daar maar eens op.HGBMason schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:41:
... Ik zou graag een card over de volle breedte van het venster willen gebruiken, maar ik zie nog nergens eenvoudige oplossingen om dit binnen HA te regelen.
Ik heb wel interesse, ziet er goed overzichtelijk uitMMBD schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:21:
Mocht iemand interesse hebben; zo ziet mijn HA dashboard voor onze Quatt Duo er momenteel uit.
Zeker nog niet af, maar toont wel de meest belangrijke informatie.
[Afbeelding]
Dank! Geprobeerd en het gaat heel goed!MMBD schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:09:
[...]
Dat kan met een custom card layout. Google daar maar eens op.
[ Voor 7% gewijzigd door HGBMason op 27-11-2023 13:04 ]
Dat kan met een panel, in te stellen via edit dashboard (3 puntjes rechtsboven) en daarna settings van je Lovelace dashboard Nadeel is dan alleen wel dat je maar 1 card in je dashboard kunt plaatsen. Voordeel is wel dat ie full screen is.HGBMason schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:41:
Ziet er goed uit. Ik ben bezig maar nog niet tevreden. Ik zou graag een card over de volle breedte van het venster willen gebruiken, maar ik zie nog nergens eenvoudige oplossingen om dit binnen HA te regelen.
Trucje wat ik wil eens gebruik is deze card als eerste card van je dashboard plaatsen:
code:
1
2
| type: horizontal-stack cards: [] |
Daarmee komen ook alle cards netjes onder elkaar ipv naast elkaar als je een breder scherm hebt of je scherm draait....
[ Voor 22% gewijzigd door verguldebarman op 27-11-2023 17:39 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door verguldebarman op 27-11-2023 17:36 ]
Om op een correcte manier een COP van een bepaalde periode te berekenen wel de juiste methode gebruiken.
Dus alle opgenomen vermogen optellen, idem voor alle geleverde termische vermogen.
En dan pas met deze cijfers de COP berekenen.
Dus alle opgenomen vermogen optellen, idem voor alle geleverde termische vermogen.
En dan pas met deze cijfers de COP berekenen.
heel simpel, klik gewoon rechtsboven op dashboard bewerken en dan op het potloodje naast de tab waarvan je een pagina wil maken, en die zet je op paneel.HGBMason schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:41:
/f/image/Xn9QogoOpEwX5mdqxFp1xVjj.png?f=fotoalbum_large)
ziet er al goed uit hoor!MMBD schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:21:
Mocht iemand interesse hebben; zo ziet mijn HA dashboard voor onze Quatt Duo er momenteel uit.
[Afbeelding]
wat kun je nou eigenlijk allemaal zelf instellen in de quatt?
kun je alles zelf helemaal perfect tweaken of moet alles via quatt?
ook waren er mogelijkheden om dingen via het lan/wifi netwerk uit te lezen, dingen sturen kon dacht ik nog niet. kun je daar wat over vertellen?
ben wel benieuwd..
Mocht iemand geïnteresseerd zijn. Ik heb met custom:apexcharts-card (deze: https://github.com/RomRider/apexcharts-card) de Insights info van Quatt nagebootst en ook de temperaturen erbij geplaatst. Vandaag ook eens nachtverlaging en dagverhoging toegepast, om het effect te kunnen zien van de Quatt + CV.
:fill(white):strip_exif()/f/image/uctQD2xWQ5GEGJG8fyyIHYQ3.png?f=user_large)
Hierbij de code, waarbij je wel verschillende sensors moet bouwen om de energie per uur in HA te krijgen. Zie daarvoor een eerder post: verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
:fill(white):strip_exif()/f/image/uctQD2xWQ5GEGJG8fyyIHYQ3.png?f=user_large)
Hierbij de code, waarbij je wel verschillende sensors moet bouwen om de energie per uur in HA te krijgen. Zie daarvoor een eerder post: verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 1d span: start: day stacked: false header: show: false title: ApexCharts-Card show_states: true colorize_states: true yaxis: - id: first decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 - id: second opposite: true decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 - id: third opposite: true decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 series: - entity: sensor.meter_reading name: Total Heat yaxis_id: first type: column stroke_width: 5 group_by: duration: 1h func: delta start_with_last: true - entity: sensor.quatt_heat_kwh_hourly name: Quatt Heat yaxis_id: first type: column stroke_width: 5 group_by: duration: 1h func: max - entity: sensor.quatt_input_kwh_hourly name: Quatt Input yaxis_id: first type: column stroke_width: 5 group_by: duration: 1h func: max - entity: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature name: Room Temp type: line stroke_width: 4 yaxis_id: second curve: smooth - entity: sensor.heatpump_thermostat_room_setpoint name: Room Target type: line stroke_width: 4 yaxis_id: second curve: smooth - entity: sensor.tstat_33adca_outdoor_temperature name: Outside Temp type: line stroke_width: 4 yaxis_id: third curve: smooth |
Je oranje total heat is je CV gasverbruik (omgezet naar kWh) toch?verguldebarman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:02:
Mocht iemand geïnteresseerd zijn. Ik heb met custom:apexcharts-card (deze: https://github.com/RomRider/apexcharts-card) de Insights info van Quatt nagebootst en ook de temperaturen erbij geplaatst. Vandaag ook eens nachtverlaging en dagverhoging toegepast, om het effect te kunnen zien van de Quatt + CV.
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 type: custom:apexcharts-card graph_span: 1d span: start: day stacked: false header: show: false title: ApexCharts-Card show_states: true colorize_states: true yaxis: - id: first decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 - id: second opposite: true decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 - id: third opposite: true decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 series: - entity: sensor.meter_reading name: Total Heat yaxis_id: first type: column stroke_width: 5 group_by: duration: 1h func: delta start_with_last: true - entity: sensor.quatt_heat_kwh_hourly name: Quatt Heat yaxis_id: first type: column stroke_width: 5 group_by: duration: 1h func: max - entity: sensor.quatt_input_kwh_hourly name: Quatt Input yaxis_id: first type: column stroke_width: 5 group_by: duration: 1h func: max - entity: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature name: Room Temp type: line stroke_width: 4 yaxis_id: second curve: smooth - entity: sensor.heatpump_thermostat_room_setpoint name: Room Target type: line stroke_width: 4 yaxis_id: second curve: smooth - entity: sensor.tstat_33adca_outdoor_temperature name: Outside Temp type: line stroke_width: 4 yaxis_id: third curve: smooth
Dan is de naam total heat wat verwarrend, zou CV heat moeten zijn?
Nee, de oranje is het totaal verbruik in kWh. Alleen omdat ik deze achteraan in de grafiek plot, wordt alleen gas zichtbaar. Is inderdaad verwarrend, maar had geen andere oplossing. Hernoemen naar CV heat is dus niet logisch, want het toont het totaal......HBO88 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 03:29:
[...]
Je oranje total heat is je CV gasverbruik (omgezet naar kWh) toch?
Dan is de naam total heat wat verwarrend, zou CV heat moeten zijn?
Ziet er zeer goed uit. Complimenten, wil hem zeker gaan gebruiken.verguldebarman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:02:
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 type: custom:apexcharts-card graph_span: 1d span: start: day stacked: false header: show: false title: ApexCharts-Card show_states: true colorize_states: true yaxis: - id: first decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 - id: second opposite: true decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 - id: third opposite: true decimals: 1 apex_config: tickAmount: 4 series: - entity: sensor.meter_reading name: Total Heat yaxis_id: first type: column stroke_width: 5 group_by: duration: 1h func: delta start_with_last: true - entity: sensor.quatt_heat_kwh_hourly name: Quatt Heat yaxis_id: first type: column stroke_width: 5 group_by: duration: 1h func: max - entity: sensor.quatt_input_kwh_hourly name: Quatt Input yaxis_id: first type: column stroke_width: 5 group_by: duration: 1h func: max - entity: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature name: Room Temp type: line stroke_width: 4 yaxis_id: second curve: smooth - entity: sensor.heatpump_thermostat_room_setpoint name: Room Target type: line stroke_width: 4 yaxis_id: second curve: smooth - entity: sensor.tstat_33adca_outdoor_temperature name: Outside Temp type: line stroke_width: 4 yaxis_id: third curve: smooth
Heb geprobeerd om hem te implementeren, maar als ik je code kopieer krijg ik de volgende fouten:
apexcharts-card
Entity not available: sensor.meter_reading
Entity not available: sensor.quatt_heat_kwh_hourly
Entity not available: sensor.quatt_input_kwh_hourly
Entity not available: sensor.tstat_33adca_outdoor_temperature
De eerste sensor heb ik inderdaad niet, de laatste heb ik uiteraard met een andere naam.
Maar de middelste twee zou ik moeten hebben. Ik heb hiervoor je stappen uit https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76981848 gevolgd.
Maar dan krijg ik toch de volgende 2 sensoren.
sensor.quatt_heat_power_kwh_hourly
sensor.quatt_power_input_kwh_hourly
Die hebben dus een andere naam dan in je apex voorbeeld. Kan het zijn dat je de namen gewijizgd hebt? Als ik ze qua naam aanpas zoals hierboven krijg ik hem wel te zien.
De enigde die ik niet heb is
sensor.meter_reading
Waar komt deze vandaan. Is dat als je de Quatt app toevoegd, waarbij je in het eerste veld het ip adres van de CIC moet invoeren en in het tweede veld je P1 meter (dat zag ik laatst pas ergens voorbij komen, maar toen had ik hem al toegevoegd). Maar die heb ik dus niet ingevuld. Daarnaast maak ik gebruik van DSMR reader, dus zou niet weten welke ik daar zout moeten toevoegen,
Ah, das waar... Ik had er even bij moeten vermelden dat ik nog een extra 'helper' in HA had aangemaakt.clubeddie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:21:
[...]
Ziet er zeer goed uit. Complimenten, wil hem zeker gaan gebruiken.
Heb geprobeerd om hem te implementeren, maar als ik je code kopieer krijg ik de volgende fouten:
apexcharts-card
Entity not available: sensor.meter_reading
Entity not available: sensor.quatt_heat_kwh_hourly
Entity not available: sensor.quatt_input_kwh_hourly
Entity not available: sensor.tstat_33adca_outdoor_temperature
De eerste sensor heb ik inderdaad niet, de laatste heb ik uiteraard met een andere naam.
Maar de middelste twee zou ik moeten hebben. Ik heb hiervoor je stappen uit https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76981848 gevolgd.
Maar dan krijg ik toch de volgende 2 sensoren.
sensor.quatt_heat_power_kwh_hourly
sensor.quatt_power_input_kwh_hourly
Die hebben dus een andere naam dan in je apex voorbeeld. Kan het zijn dat je de namen gewijizgd hebt? Als ik ze qua naam aanpas zoals hierboven krijg ik hem wel te zien.
De enigde die ik niet heb is
sensor.meter_reading
Waar komt deze vandaan. Is dat als je de Quatt app toevoegd, waarbij je in het eerste veld het ip adres van de CIC moet invoeren en in het tweede veld je P1 meter (dat zag ik laatst pas ergens voorbij komen, maar toen had ik hem al toegevoegd). Maar die heb ik dus niet ingevuld. Daarnaast maak ik gebruik van DSMR reader, dus zou niet weten welke ik daar zout moeten toevoegen,
code:
1
2
3
| sensor.meter_reading = {{(states('sensor.gas_consumed')|float)*8.8+states('sensor.quatt_heat_power_kwh')|float}} |
Deze sensor houdt mijn totale warmte opbrengst in kWh bij en deze gebruik ik om mijn meterstanden in Mindergas.nl in te vullen.
Kan je stapsgewijs uitleggen hoe je de sensor.meter_reading hebt aangemaakt. Ik ben niet heel erg bekend met de helpers, maar volgens mij is dit geen officiele helper die je via de GUI aanmaakt toch en plaats je deze denk ik ergens onder het juiste kopje in de configuration.yaml ?verguldebarman schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:38:
[...]
Ah, das waar... Ik had er even bij moeten vermelden dat ik nog een extra 'helper' in HA had aangemaakt.
code:
1 2 3 sensor.meter_reading = {{(states('sensor.gas_consumed')|float)*8.8+states('sensor.quatt_heat_power_kwh')|float}}
Deze sensor houdt mijn totale warmte opbrengst in kWh bij en deze gebruik ik om mijn meterstanden in Mindergas.nl in te vullen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pg4iZG1Dq4grzXd7HkIU2Haj.png?f=user_large)
Sinds afgelopen dinsdag ook een Quatt eigenaar en geinspireerd door de officiele Quatt app heb ik een custom dashboard gemaakt voor Home Assistant. Dit is via een picture entity card. Mijn grafische skills zijn beperkt dus heb het gedaan met een afbeelding die ik heb gevonden op internet. De overlay heb ik er zelf bij geknutseld. Mocht hier iemand zitten met grafische skills en een andere achtergrond in elkaar kunnen knutselen, let me know. Sta open voor suggesties en verbeteringen.
In dit dashboard kan je realtime al je data zien vanuit je Quatt. Op basis van de working mode wijzigen de diverse afbeeldingen. Indien je CV mee gaat doen krijg je net als in de app een oranje leidng en een rookpluimpje. Bij een defrost verandert het icoontje op de quatt.
Ook heb ik het huidige weer opgenomen door middel van een icoon, just for fun. Ik heb zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van mdi-icons.
Dit is een eerste versie, ik heb al wel wat uitbreidings ideeën, maar ben nog druk aan het knutselen. Mocht je interesse hebben, ik heb zojuist ook voor het eerst een Github pagina aangemaakt met een korte instructie en alle codes/afbeeldingen. Voor het (on)gemak in het Engels, moet nog even door de spellingcontrole, maar staat pas net online.
Ik deel de link nu nog even alleen in dit forum om de eerste reacties eventueel te horen. Ik kan de huidige setup op github nu niet goed testen omdat alles al is geintegreerd, als er geen fouten zijn dan deel ik hem ook even in de algemene Quatt discussie.
Het meeste wat ik hier doe is nieuw voor mij, dus tips, adviezen, onjuiste configratie coding, let me know
Link naar instructie en codes:
https://github.com/Clubeddie/Quatt-dashboard
[ Voor 6% gewijzigd door clubeddie op 03-12-2023 16:07 ]
Hoe detecteer je een defrost? Een helper gemaakt als je cop negatief wordt?clubeddie schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:03:
[Afbeelding]
Sinds afgelopen dinsdag ook een Quatt eigenaar en geinspireerd door de officiele Quatt app heb ik een custom dashboard gemaakt voor Home Assistant. Dit is via een picture entity card. Mijn grafische skills zijn beperkt dus heb het gedaan met een afbeelding die ik heb gevonden op internet. De overlay heb ik er zelf bij geknutseld. Mocht hier iemand zitten met grafische skills en een andere achtergrond in elkaar kunnen knutselen, let me know. Sta open voor suggesties en verbeteringen.
In dit dashboard kan je realtime al je data zien vanuit je Quatt. Op basis van de working mode wijzigen de diverse afbeeldingen. Indien je CV mee gaat doen krijg je net als in de app een oranje leidng en een rookpluimpje. Bij een defrost verandert het icoontje op de quatt.
Ook heb ik het huidige weer opgenomen door middel van een icoon, just for fun. Ik heb zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van mdi-icons.
Dit is een eerste versie, ik heb al wel wat uitbreidings ideeën, maar ben nog druk aan het knutselen. Mocht je interesse hebben, ik heb zojuist ook voor het eerst een Github pagina aangemaakt met een korte instructie en alle codes/afbeeldingen. Voor het (on)gemak in het Engels, moet nog even door de spellingcontrole, maar staat pas net online.
Ik deel de link nu nog even alleen in dit forum om de eerste reacties eventueel te horen. Ik kan de huidige setup op github nu niet goed testen omdat alles al is geintegreerd, als er geen fouten zijn dan deel ik hem ook even in de algemene Quatt discussie.
Het meeste wat ik hier doe is nieuw voor mij, dus tips, adviezen, onjuiste configratie coding, let me know
Link naar instructie en codes:
https://github.com/Clubeddie/Quatt-dashboard
Ik heb dit aan mijn configuration.yaml toegevoegd, kan ook met een negatieve cop inderdaad, ik heb gekozen voor de power, aangezien die waarde ook negatief wordt.HBO88 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:00:
[...]
Hoe detecteer je een defrost? Een helper gemaakt als je cop negatief wordt?
code:
1
2
3
4
| quatt_defrost: value_template: "{{ states('sensor.heatpump_hp1_power') | float(0) < 0 }}" quatt_working: value_template: "{{ states('sensor.heatpump_hp1_power') | float(0) > 100 }}" |
Ga naar Settings, Devices and Services, Helpers, create helper, template, template a sensor en kopieer onder "State template" de volgende code:clubeddie schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:08:
[...]
Kan je stapsgewijs uitleggen hoe je de sensor.meter_reading hebt aangemaakt. Ik ben niet heel erg bekend met de helpers, maar volgens mij is dit geen officiele helper die je via de GUI aanmaakt toch en plaats je deze denk ik ergens onder het juiste kopje in de configuration.yaml ?
code:
1
| {{(states('sensor.gas_consumed')|float)*8.8+states('sensor.quatt_heat_power_kwh')|float}} |
Rest van de velden spreken voor zich.
Daarbij moet je natuurlijk wel even de naam van de sensor gebruiken die jij hebt:
sensor.gas_consumed --> zet hier de naam van jouw sensor voor jouw gasgebruik (van jouw p1 meter).
[ Voor 13% gewijzigd door verguldebarman op 03-12-2023 20:23 ]
Ik heb een history stat gemaakt voor het aantal draaiuren van de Quatt. Maar de history stat is gebaseerd op work mode 2. Workmode 3 (CV+ Quatt) telt dus niet mee.
Ik kan ook een history stats entiteit aanmaken voor workmode 3, maar hoe tel ik die 2 dan bij elkaar op?
Met een helper state template en dan die entiteit 1 + entiteit 2?
Andere vraag, ik wil ook weten hoelang de brander van de CV aan staat. Dit kan ook met een history stats, maar dan telt hij dus het douchen mee.
Hoe krijg ik dit voor elkaar dat hij alleen de tijd van CV brander telt als status CV verwarming hoog is?
Ik kan ook een history stats entiteit aanmaken voor workmode 3, maar hoe tel ik die 2 dan bij elkaar op?
Andere vraag, ik wil ook weten hoelang de brander van de CV aan staat. Dit kan ook met een history stats, maar dan telt hij dus het douchen mee.
Hoe krijg ik dit voor elkaar dat hij alleen de tijd van CV brander telt als status CV verwarming hoog is?
boiler.flame true + boiler.Domestic_Hot_Water false?HBO88 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:45:
Ik heb een history stat gemaakt voor het aantal draaiuren van de Quatt. Maar de history stat is gebaseerd op work mode 2. Workmode 3 (CV+ Quatt) telt dus niet mee.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Kun je deze delen op één of andere manier?MMBD schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:21:
[Afbeelding]
De laatste versie van de custom Quatt integratie heeft nu een sensor voor de defrost. maakt het net weer iets makkelijkerclubeddie schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:41:
[...]
Ik heb dit aan mijn configuration.yaml toegevoegd, kan ook met een negatieve cop inderdaad, ik heb gekozen voor de power, aangezien die waarde ook negatief wordt.
code:
1 2 3 4 quatt_defrost: value_template: "{{ states('sensor.heatpump_hp1_power') | float(0) < 0 }}" quatt_working: value_template: "{{ states('sensor.heatpump_hp1_power') | float(0) > 100 }}"
He, die had ik nog niet gezien. Ik kon hem nog niet vinden maar zag dat ik ondanks de update van gisteren inderdaad alweer een dubbele versie achter liep. Maar na de update zie ik inderdaad deze:Lasoul schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:52:
[...]
De laatste versie van de custom Quatt integratie heeft nu een sensor voor de defrost. maakt het net weer iets makkelijker
binary_sensor.heatpump_hp1_defrost
Ik ga er even naar kijken en die verwerken.
Credits voor @MMBD voor het ontwerp, bij deze nagebouwd.emilejager schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:07:
[...]
Kun je deze delen op één of andere manier?
Benodigdheden voor deze overview, zorg dat je de addons apexcharts-card en mini-graph-card hebt geinstalleerd. Vervolgens kan je als je wilt in de raw editor onderstaande code overnemen.
Nog wel even de volgorde instellen zoals je wilt.
Ben zelf nog niet echt bekend met de apexchart addon, dus die is niet 100% hetzelfde als het origineel. Heb nog wat kleine dingetjes aangepast qua vertaling en weergave.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
| - title: Quatt Overzicht path: quatt-view badges: [] cards: - type: custom:apexcharts-card header: show: true title: Quatt in output show_states: true colorize_states: true series: - entity: sensor.heatpump_hp1_powerinput - entity: sensor.heatpump_hp1_power - type: custom:mini-graph-card name: Buitentemperatuur entities: - sensor.heatpump_hp1_temperatureoutside - type: entities entities: - sensor.heatpump_flowmeter_flowrate - sensor.heatpump_flowmeter_temperature - sensor.heatpump_hp1_power - sensor.heatpump_hp1_powerinput - sensor.heatpump_hp1_temperatureoutside - sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterin - sensor.heatpump_hp1_temperaturewaterout - sensor.heatpump_hp1_workingmode - sensor.heatpump_thermostat_control_setpoint - sensor.heatpump_thermostat_room_setpoint - sensor.heatpump_thermostat_room_temperature title: Quatt Status - type: custom:mini-graph-card name: COP Quatt entities: - sensor.heatpump_hp1_quatt_cop - type: gauge entity: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate name: Stroomsnelheid max: 1000 min: 0 needle: true severity: green: 350 yellow: 820 red: 0 - type: gauge entity: sensor.quatt_draaiuren_vandaag unit: uur max: 24 min: 0 needle: true - show_current: true show_forecast: true type: weather-forecast entity: weather.forecast_thuis forecast_type: daily - type: grid square: false columns: 1 cards: - type: entities entities: - button.thermostaat_woonkamer_identify - sensor.tstat_a6fccc_current_temperature - sensor.thermostaat_indoor_temperature - sensor.thermostaat_next_period_time - sensor.thermostaat_outdoor_humidity - sensor.thermostaat_outdoor_temperature - sensor.thermostaat_setpoint_status - type: thermostat entity: climate.tstat_a6fccc_lyric_t6_thermostat - type: history-graph entities: - entity: sensor.heatpump_hp1_workingmode - entity: sensor.quatt_qc_controlmode - entity: sensor.heatpump_qc_supervisorycontrolmode - entity: sensor.heatpump_qc_supervisory_control_mode title: Werkmodus hours_to_show: 18 - type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 12h show: last_updated: true header: standard_format: false show: true title: Living Room Temperature now: show: true color: red label: Now span: start: day series: - entity: sensor.heatpump_thermostat_room_setpoint type: line - entity: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature show: in_chart: true - entity: sensor.heatpump_hp1_temperatureoutside show: in_chart: true |
Dan zou dit je eindresultaat moeten zijn.
/f/image/NLuPhtKgyCER67ktFxPnoUCa.png?f=fotoalbum_large)
Eindelijk heb ik het forse aan/uit geschakel van mijn TADO/Quatt onder controle weten te brengen.
Aanleiding was onder meer het voluit laten bijschakelen van de CV terwijl dat niet nodige was (ref. Tado gedrag ).
:fill(white):strip_exif()/f/image/tAXyDgNYywQ19gso4WrqF5la.png?f=user_large)
Met HA laat ik tussen 6:30-22:00 het Tado setpoint oplopen van de nachtverlaging 18,5 naar 19,5 in stapjes van 0,2 C. Zo'n stapje wordt gezet als de temperatuur in de kamer boven het setpoint gekomen is. Bij zo'n frisse dag als vandaag is de Quatt hiermee tot circa 12:00 uur zoet. Geen probleem voor ons. Het gasverbruik is vrijwel nihil nu
.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gWF1oc1ciHml8snPzo16yUfF.png?f=user_large)
De automatisering is gebaseerd op het originele idee van @Mr_thebrown . Deze bestaat bij mij nu slechts uit een run van 18,5-19,6 C tussen 6:30 en 22.00 gevolgd door de nacht van 18,5. Hieronder zie je de code. Deze code ziet er verschrikkelijk uit. Als ik tijd heb zal ik hem flink inkorten met een paar handige in te stellen variabelen.
Aanleiding was onder meer het voluit laten bijschakelen van de CV terwijl dat niet nodige was (ref. Tado gedrag ).
:fill(white):strip_exif()/f/image/tAXyDgNYywQ19gso4WrqF5la.png?f=user_large)
Met HA laat ik tussen 6:30-22:00 het Tado setpoint oplopen van de nachtverlaging 18,5 naar 19,5 in stapjes van 0,2 C. Zo'n stapje wordt gezet als de temperatuur in de kamer boven het setpoint gekomen is. Bij zo'n frisse dag als vandaag is de Quatt hiermee tot circa 12:00 uur zoet. Geen probleem voor ons. Het gasverbruik is vrijwel nihil nu
:fill(white):strip_exif()/f/image/gWF1oc1ciHml8snPzo16yUfF.png?f=user_large)
De automatisering is gebaseerd op het originele idee van @Mr_thebrown . Deze bestaat bij mij nu slechts uit een run van 18,5-19,6 C tussen 6:30 en 22.00 gevolgd door de nacht van 18,5. Hieronder zie je de code. Deze code ziet er verschrikkelijk uit. Als ik tijd heb zal ik hem flink inkorten met een paar handige in te stellen variabelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
| ######################################################### # # # QUATT TADO NIGHT 18.5 # # # ######################################################### - alias: 'TADO Night 18.5 C' trigger: - platform: state entity_id: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate condition: - or: - condition: time before: '06:30' - condition: time after: '22:00' action: - if: - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature above: 18.60 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.50 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature below: 18.20 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.20 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.20 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.20 below: 18.30 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.30 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.30 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.30 below: 18.40 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.40 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.40 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.40 below: 18.50 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.50 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.50 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.50 below: 18.60 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.60 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.60 target: entity_id: climate.heating mode: single ######################################################### # # # QUATT TADO MORNING WARM-UP 18.20 -> 19.60 # # # ######################################################### - alias: 'TADO Warm up 19.60 C' trigger: - platform: state entity_id: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate condition: - condition: time after: '06:30' before: '22:00' action: - if: - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.20 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.20 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.20 below: 18.40 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.40 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.40 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.40 below: 18.60 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.60 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.60 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.60 below: 18.80 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.80 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.80 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.80 below: 19.00 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.00 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.00 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.00 below: 19.20 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.20 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.20 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.20 below: 19.40 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.40 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.40 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.40 below: 19.50 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.50 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.50 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.50 below: 19.60 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.60 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.60 target: entity_id: climate.heating mode: single |
Bedankt voor de moeite, het is jammer dat wij dit moeten doen en dat Quatt de CIC niet slimmer maakt.ruubert schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:33:
Eindelijk heb ik het forse aan/uit geschakel van mijn TADO/Quatt onder controle weten te brengen.
[Afbeelding]
Met HA laat ik tussen 6:30-22:00 het Tado setpoint oplopen van de nachtverlaging 18,5 naar 19,5 in stapjes van 0,2 C. Zo'n stapje wordt gezet als de temperatuur in de kamer boven het setpoint gekomen is. Bij zo'n frisse dag als vandaag is de Quatt hiermee tot circa 12:00 uur zoet. Geen probleem voor ons. Het gasverbruik is vrijwel nihil nu.
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 ######################################################### # # # QUATT TADO NIGHT 18.5 # # # ######################################################### - alias: 'TADO Night 18.5 C' trigger: - platform: state entity_id: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate condition: - or: - condition: time before: '06:30' - condition: time after: '22:00' action: - if: - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature above: 18.60 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.50 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature below: 18.20 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.20 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.20 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.20 below: 18.30 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.30 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.30 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.30 below: 18.40 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.40 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.40 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.40 below: 18.50 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.50 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.50 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.50 below: 18.60 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.60 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.60 target: entity_id: climate.heating mode: single ######################################################### # # # QUATT TADO MORNING WARM-UP 18.20 -> 19.60 # # # ######################################################### - alias: 'TADO Warm up 19.60 C' trigger: - platform: state entity_id: sensor.heatpump_flowmeter_flowrate condition: - condition: time after: '06:30' before: '22:00' action: - if: - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.20 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.20 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.20 below: 18.40 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.40 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.40 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.40 below: 18.60 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.60 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.60 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.60 below: 18.80 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 18.80 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 18.80 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 18.80 below: 19.00 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.00 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.00 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.00 below: 19.20 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.20 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.20 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.20 below: 19.40 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.40 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.40 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.40 below: 19.50 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.50 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.50 target: entity_id: climate.heating - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.heatpump_thermostat_room_temperature above: 19.50 below: 19.60 - condition: numeric_state entity_id: climate.heating attribute: temperature below: 19.60 then: - service: climate.set_temperature data: temperature: 19.60 target: entity_id: climate.heating mode: single
Met jouw idee heb ik een dummy thermostaat gemaakt in Home Assistant samen met een Automation, kan deze ( als het goed is ) de temperatuur welke je in de dummy thermostaat instelt verhogen per 0.2 graden tot de gewenste temperatuur van de dummy is bereikt.
De automation bekijkt elke minuut de temperaturen en verhoogd het met stappen van 0.2 graden als dit nodig is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| # Dummy switch for Tado switch: - platform: template switches: dummy_tado_switch: value_template: "{{ false }}" turn_on: service: switch.turn_off entity_id: switch.dummy_tado_switch turn_off: service: switch.turn_off entity_id: switch.dummy_tado_switch # Create a fake thermostat using the generic thermostat platform climate: - platform: generic_thermostat name: Fake Thermostat heater: switch.dummy_tado_switch target_sensor: sensor.tado_verwarming_temperature min_temp: 15 max_temp: 25 ac_mode: false # target_temp: 20 cold_tolerance: 0.1 hot_tolerance: 0.1 initial_hvac_mode: "heat" precision: 0.1 # Automation to increment real thermostat temperature in steps automation: - alias: 'Adjust Real Thermostat Temperature' mode: restart trigger: - platform: time_pattern minutes: '/1' - platform: state entity_id: climate.fake_thermostat attribute: temperature action: - variables: room_temp: "{{ states('sensor.tado_verwarming_temperature') | float }}" target_temp: "{{ state_attr('climate.fake_thermostat', 'temperature') | float }}" - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ room_temp < target_temp }}" sequence: # If room temp is less than target, increment the thermostat setting - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.tado_verwarming data: temperature: "{{ room_temp + 0.2 }}" - conditions: - condition: template value_template: "{{ room_temp >= target_temp }}" sequence: # If room temp is greater than or equal to target, set to the target temp - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.tado_verwarming data: temperature: "{{ target_temp }}" |
De code plak je in je configuration.yaml, na een herstart van Home Assistant, kan je de nieuwe dummy thermostaat toevoegen en gebruiken.
Belangrijk hierbij is dat je de volgende ID's nakijk en vervang voor je eigen situatie:
tado_verwarming_temperature (kamer temperatuur sensor)
en
climate.tado_verwarming ( de tado zelf )
Het is nog niet 100% getest omdat ik nog steeds ruzie heb met de Quatt, de lyric t6 en de Tado welke nu even niet is aangesloten.
Ik heb een test Thermostaat ernaast gezet en volgens mij doet ie het.prakka schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:01:
[...]
Bedankt voor de moeite, het is jammer dat wij dit moeten doen en dat Quatt de CIC niet slimmer maakt.
Met jouw idee heb ik een dummy thermostaat gemaakt in Home Assistant samen met een Automation, kan deze ( als het goed is ) de temperatuur welke je in de dummy thermostaat instelt verhogen per 0.2 graden tot de gewenste temperatuur van de dummy is bereikt.
De automation bekijkt elke minuut de temperaturen en verhoogd het met stappen van 0.2 graden als dit nodig is.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 # Dummy switch for Tado switch: - platform: template switches: dummy_tado_switch: value_template: "{{ false }}" turn_on: service: switch.turn_off entity_id: switch.dummy_tado_switch turn_off: service: switch.turn_off entity_id: switch.dummy_tado_switch # Create a fake thermostat using the generic thermostat platform climate: - platform: generic_thermostat name: Fake Thermostat heater: switch.dummy_tado_switch target_sensor: sensor.tado_verwarming_temperature min_temp: 15 max_temp: 25 ac_mode: false # target_temp: 20 cold_tolerance: 0.1 hot_tolerance: 0.1 initial_hvac_mode: "heat" precision: 0.1 # Automation to increment real thermostat temperature in steps automation: - alias: 'Adjust Real Thermostat Temperature' mode: restart trigger: - platform: time_pattern minutes: '/1' - platform: state entity_id: climate.fake_thermostat attribute: temperature action: - variables: room_temp: "{{ states('sensor.tado_verwarming_temperature') | float }}" target_temp: "{{ state_attr('climate.fake_thermostat', 'temperature') | float }}" - choose: - conditions: - condition: template value_template: "{{ room_temp < target_temp }}" sequence: # If room temp is less than target, increment the thermostat setting - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.tado_verwarming data: temperature: "{{ room_temp + 0.2 }}" - conditions: - condition: template value_template: "{{ room_temp >= target_temp }}" sequence: # If room temp is greater than or equal to target, set to the target temp - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.tado_verwarming data: temperature: "{{ target_temp }}"
De code plak je in je configuration.yaml, na een herstart van Home Assistant, kan je de nieuwe dummy thermostaat toevoegen en gebruiken.
Belangrijk hierbij is dat je de volgende ID's nakijk en vervang voor je eigen situatie:
tado_verwarming_temperature (kamer temperatuur sensor)
en
climate.tado_verwarming ( de tado zelf )
Het is nog niet 100% getest omdat ik nog steeds ruzie heb met de Quatt, de lyric t6 en de Tado welke nu even niet is aangesloten.
De dummy switch heb ik wat simpeler uitgevoerd.
code:
1
2
3
4
5
| - platform: template switches: dummy_tado_switch: turn_on: turn_off: |
So far so good
Toch nog even een vraag over deze sensoren, ik heb ze inmiddels aan de praat gekregen in HA, mijn dank is groot! Maar waarom gebruik je hier de (berekende) sensor quatt_hp1_heatpower en niet de Quatt-sensor quatt_hp1_power? Heeft dat te maken met de negatieve waarden tgv defrosts?verguldebarman schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:23:
Ik heb 4 sensoren in HA gemaakt om de input power en de heat power in Watt om te zetten naar kWh. Ik ben nu aan het vergelijken met de grafieken in de Quatt app en het komt redelijk overeen.
Mocht je interesse hebben, doe er je voordeel mee....
…
Hoe wordt die heatpower trouwens bepaald? Hij fluctueert flink wat meer dan power.
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
Goede vraag,!Cella schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:13:
[...]
Toch nog even een vraag over deze sensoren, ik heb ze inmiddels aan de praat gekregen in HA, mijn dank is groot! Maar waarom gebruik je hier de (berekende) sensor quatt_hp1_heatpower en niet de Quatt-sensor quatt_hp1_power? Heeft dat te maken met de negatieve waarden tgv defrosts?
Hoe wordt die heatpower trouwens bepaald? Hij fluctueert flink wat meer dan power.
Ik heb de vraag gesteld bij in de GitHub van de integratie:
https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt/issues/66
Lijkt inderdaad logischer om de originele sensor van Quatt te gebruiken in deze. Ik pas de post even aan. Thx!!!
Ik ben de maker van de integratie, ik zal proberen om dit topic in de gaten te houden omtrent vragen. Voel je vrij om me hier te taggen, dan kan het GitHub issues gedeelte voor bugs en feature requests blijven
Zoals ook zojuist in het issue beantwoord. In het begin had de API van de CIC geen power en powerInput. Vandaar dat de heatPower sensor en een het kunnen selecteren van een sensor voor powerInput zodat de COP kon worden berekend. Momenteel zou ik afraden die te gebruiken en zou ik de power en powerInput gebruiken die rechtstreeks vanaf de Quatt komen. Ik zal de readme een dezer dagen bijwerken over deze en de recent toegevoegde sensors (defrost, totaal sensors voor Quatt Duo gebruikers).
Zoals ook zojuist in het issue beantwoord. In het begin had de API van de CIC geen power en powerInput. Vandaar dat de heatPower sensor en een het kunnen selecteren van een sensor voor powerInput zodat de COP kon worden berekend. Momenteel zou ik afraden die te gebruiken en zou ik de power en powerInput gebruiken die rechtstreeks vanaf de Quatt komen. Ik zal de readme een dezer dagen bijwerken over deze en de recent toegevoegde sensors (defrost, totaal sensors voor Quatt Duo gebruikers).
Thx Marco!! Echt fantastisch werk gedaan met de integratie 💪marcoboers94 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:54:
Ik ben de maker van de integratie, ik zal proberen om dit topic in de gaten te houden omtrent vragen. Voel je vrij om me hier te taggen, dan kan het GitHub issues gedeelte voor bugs en feature requests blijven![]()
P.s. ik zal volgende keer de issues voor issues gebruiken 🤣
Ook als ik HA alleen wil gebruiken voor het loggen van de CiC data? Ik heb geen smart devices die ik met HA wil aansturenMacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:19:
HA draait helaas niet op windows (10 of 11) maar daarvoor heb je een eigen linux versie voor nodig of gewoon een linux.
Zou dat niet in een gratis virtuele machine in Google Cloud kunnen draaien zoals de Teslamate logger dat ook kan? Ik ben geen programmeur maar met deze instructie logt Teslamate al 3 jaar kosteloos alle data die mijn Tesla streamt. https://www.teslaev.co.uk...for-free-on-google-cloud/
JWT schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:49:
[...]
Nee, je wilt connecten met je smart devices en die zijn als het goed isniet zo te benaderen van buiten je netwerk.
[ Voor 67% gewijzigd door TeslaNerd op 10-12-2023 10:26 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
juist voor het loggen, dat wil je eigenlijk dus continu, anders weet je eigenlijk nog niets, wil je niet met een normale pc, die van mij verbruikt op de laagste stand al rond de 250-300W dat 24h 7 dagen in de week , een heel stookseizoen (6 maanden) lang. (kost je ergens tussen 400-450 euro per jaar).TeslaNerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:19:
[...]
Ook als ik HA alleen wil gebruiken voor het loggen van de CiC data? Ik heb geen smart devices die ik met HA wil aansturen
los het feit dat een normale pc eigenlijk niet geschikt is om zo lang continu te draaien (je HDD bv zou dan van een NAS type moeten zijn).
Dus daarvoor wil je iets heel kleins met heel weinig power, denk hierbij aan een Rasp. Pi of NUC intel N95-N100, die verbruiken nog geen 10W. (kost je rond 15 euro per jaar) Dus binnen 3 maanden heb je alleen al de kosten van een nieuwe nuc of rasp pi volledig terugverdient, neem je een tweede hands thin client (die verbruiken het dubbele, kosten de helft dus kom je onder de streep het zelfde uit.
een NUC met N95 of N100 kun je daarnaast ook prima gebruiken als mediacenter aan je TV, kan 4k prima aan. kies dan een linux versie waar beide tegelijkertijd kunnen draaien.
Een N100 is een behoorlijk krachtig klein ding, vergelijk dat maar met een intel i5 uit de 4000 serie.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 10-12-2023 11:01 ]
Dankjewel voor deze uitleg voor een lokale logger. Ik wil echter graag via HA loggen in een Google cloud VM die via externe toegang bij de CiC data kan komen.MacD007 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:59:
[...]
juist voor het loggen, dat wil je eigenlijk dus continu, anders weet je eigenlijk nog niets, wil je niet met een normale pc, die van mij verbruikt op de laagste stand al rond de 250-300W dat 24h 7 dagen in de week , een heel stookseizoen (6 maanden) lang. (kost je ergens tussen 400-450 euro per jaar).
los het feit dat een normale pc eigenlijk niet geschikt is om zo lang continu te draaien (je HDD bv zou dan van een NAS type moeten zijn).
Dus daarvoor wil je iets heel kleins met heel weinig power, denk hierbij aan een Rasp. Pi of NUC intel N95-N100, die verbruiken nog geen 10W. (kost je rond 15 euro per jaar) Dus binnen 3 maanden heb je alleen al de kosten van een nieuwe nuc of rasp pi volledig terugverdient, neem je een tweede hands thin client (die verbruiken het dubbele, kosten de helft dus kom je onder de streep het zelfde uit.
een NUC met N95 of N100 kun je daarnaast ook prima gebruiken als mediacenter aan je TV, kan 4k prima aan. kies dan een linux versie waar beide tegelijkertijd kunnen draaien.
Een N100 is een behoorlijk krachtig klein ding, vergelijk dat maar met een intel i5 uit de 4000 serie.
Dan hoef ik thuis geen extra hardware te onderhouden en het is gratis
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dus je wilt iets wat niet kan?TeslaNerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:41:
[...]
Dankjewel voor deze uitleg voor een lokale logger. Ik wil echter graag via HA loggen in een Google cloud VM die via externe toegang bij de CiC data kan komen.
Kijk, zo komen we verder. Wat kan hier niet?
Kan HA niet draaien op een virtuele machine in Google Cloud?
Kan de json data uit de CiC niet via mijn router vanuit een cloud worden gelezen?
Kan HA niet een databron integreren als die niet lokaal is?
Ik hoor graag van je of dit kan.TeslaNerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:59:
[...]
Kijk, zo komen we verder. Wat kan hier niet?
Kan HA niet draaien op een virtuele machine in Google Cloud?
Kan de json data uit de CiC niet via mijn router vanuit een cloud worden gelezen?
Kan HA niet een databron integreren als die niet lokaal is?
Of heb je zelf al antwoord op de vragen, in dat geval mag je ze delen op dit forum.
- Zover ik weet kan HA niet in een virtuele machine in Google Cloud draaien.
- Volgens mij is Google Cloud niet gratis (een van je wensen)
- JSON Data uit de CIC naar google cloud is denk ik wel mogelijk, maar waarschijnlijk niet gratis.
- HA kan prima uit een niet lokale databron data halen, mits hier een API voor beschikbaar is of je deze zelf ontwikkeld.
Maar volgens mij ga je dan helemaal voorbij aan het systeem en het principe van Home Assistant.
In mijn ogen, maar correct me if i am wrong, vraag je iets wat niet kan, namelijk
HA gratis in een cloud draaien die een JSON van je cic integreert.
Wat er wel is is een platform wat op diverse soorten (betaalbare) hardware eenvoudig te installeren is. HA is gratis, er is een hele mooie addon door @marcoboers94 ontwikkeld die alle beschikbare Quatt data op eenvoudige wijze integreert in Home Assistant, waarmee je allerlei overzichten, automatiseringen en wat je maar wilt kunt bouwen. Dus wat je wilt is er, diverse integraties en mogelijkheden worden hier in dit forum besproken. Echter wat Tesla gebouwd heeft en waar je gratis gebruik van maakt is er zover ik weet (nog) niet voor de Quatt.
Ik weet dat niet maar zal eens kijken of het mij lukt HA in een Google Cloud virtuele machine te installerenclubeddie schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:12:
[...]
Ik hoor graag van je of dit kan.
Of heb je zelf al antwoord op de vragen, in dat geval mag je ze delen op dit forum.
- Zover ik weet kan HA niet in een virtuele machine in Google Cloud draaien.
Google Cloud is meestal niet gratis maar met een beperkte machine (zgn e2-micro VM) kan dat wel. Dat heb ik nu al 3 jaar gratis voor mijn Teslamate datalogger- Volgens mij is Google Cloud niet gratis (een van je wensen)
Vraag: waarom niet gratis? Niet bij Google? Niet gratis bij Quatt?- JSON Data uit de CIC naar google cloud is denk ik wel mogelijk, maar waarschijnlijk niet gratis.
Wat is het principe van Home Assistant?- HA kan prima uit een niet lokale databron data halen, mits hier een API voor beschikbaar is of je deze zelf ontwikkeld.
Maar volgens mij ga je dan helemaal voorbij aan het systeem en het principe van Home Assistant.
Deze overzichten obv de gelogde data in HA is precies waar ik naar op zoek ben, maar dan op virtuele hardware in een (bij voorkeur gratis) cloudomgevingIn mijn ogen, maar correct me if i am wrong, vraag je iets wat niet kan, namelijk
HA gratis in een cloud draaien die een JSON van je cic integreert.
Wat er wel is is een platform wat op diverse soorten (betaalbare) hardware eenvoudig te installeren is. HA is gratis, er is een hele mooie addon door @marcoboers94 ontwikkeld die alle beschikbare Quatt data op eenvoudige wijze integreert in Home Assistant, waarmee je allerlei overzichten, automatiseringen en wat je maar wilt kunt bouwen. Dus wat je wilt is er, diverse integraties en mogelijkheden worden hier in dit forum besproken.
[quote]
1. Ben heel benieuwd of je dat gaat lukken, ik heb verder online nog niets of niemand kunnen vinden die dat gelukt is. Alhoewel HA op diverse platformen draait is het misschien een goede start om hier te kijken https://www.home-assistant.io/installation/ Ik weet niet wat je op het google platform kan hosten, maar misschien zit er iets voor je tussen wat werkt.TeslaNerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:11:
[...]
Ik weet dat niet maar zal eens kijken of het mij lukt HA in een Google Cloud virtuele machine te installeren
[...]
Google Cloud is meestal niet gratis maar met een beperkte machine (zgn e2-micro VM) kan dat wel. Dat heb ik nu al 3 jaar gratis voor mijn Teslamate datalogger
[...]
Vraag: waarom niet gratis? Niet bij Google? Niet gratis bij Quatt?
[...]
Wat is het principe van Home Assistant?
[...]
Deze overzichten obv de gelogde data in HA is precies waar ik naar op zoek ben, maar dan op virtuele hardware in een (bij voorkeur gratis) cloudomgeving
[quote]
2. Ik dacht dat je alleen gebruik kon maken van een trial voor 3 maanden bij google en daarna moest gaan betalen, maar dat is dus niet zo?
3. Ik vermoed dat je gebruik moet gaan maken van BigQuery om de data in je google cloud te krijgen, en volgens mij zit hier ook een free tier bij, maar of deze afdoende gaat staan. Aangezien de json data nagenoeg elke seconde geupdate wordt kan ik me voorstellen dat je over je free tier heen gaat.
4. Uit je vraag begrijp ik dat je totaal niet bekend bent met HA? Is dat correct? Heel kort samengevat. Home Assistant houdt zoveel als mogelijk je data uit de cloud en zorgt dat je zelf de controle hebt. Ook laat Home Assistant je met honderden apparaten tegelijkertijd praten of kan deze laten communiceren met elkaar. Afhankelijk welke 'slimme' apparaten je in huis hebt, de data hiervan staat niet in china of amerika. En je bent dus niet afhankelijk.
Je kan dus jouw data straks in Google Cloud zetten, maar op het moment dat zij de stekker eruit trekken ben jij het kwijt. Als dat geen probleem is gewoon proberen, wil je zelf meer controle (en in de toekomst uitbreiden?) dan is HA een hele mooie tool met een zeer actieve ontwikkelingsgroep en een nog grote community.
Ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken en je naast de 2 domotica oplossingen zoals Home Assistant of Domoticz, een excel sheet een nieuwe oplossing kunt bieden om de data naar weg te schrijven. Succes ermee en keep us posted.
Interessant!! Laat even weten of dit lukt en zo ja, hoe je het gedaan hebt.TeslaNerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:11:
[...]
Ik weet dat niet maar zal eens kijken of het mij lukt HA in een Google Cloud virtuele machine te installeren
[...]
Google Cloud is meestal niet gratis maar met een beperkte machine (zgn e2-micro VM) kan dat wel.
Het is mijn data en dat wil ook zo houden, dus voor mij geen cloud ( in ieder geval zo weinig mogelijk, en zeker geen google cloud. Ik bepaal zelf wel wat ik wil delen en wat niet.TeslaNerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:41:
[...]
Dankjewel voor deze uitleg voor een lokale logger. Ik wil echter graag via HA loggen in een Google cloud VM die via externe toegang bij de CiC data kan komen.
Wat denk je wat google met je data doet, zeker als ze het gratis aanbieden, bij goolge is niets griatis, ze hebben maar één doel, dat is geld verdienen met jou data.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 10-12-2023 16:03 ]
If you're not paying for the product, then you're the product.MacD007 schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:02:
[...]
Het is mijn data en dat wil ook zo houden, dus voor mij geen cloud ( in ieder geval zo weinig mogelijk, en zeker geen google cloud. Ik bepaal zelf wel wat ik wil delen en wat niet.
Wat denk je wat google met je data doet, zeker als ze het gratis aanbieden, bij goolge is niets griatis, ze hebben maar één doel, dat is geld verdienen met jou data.
Ik til daar duidelijk niet zo zwaar aan als anderen dat doen.
Ja, mijn data staat bij Google op een amerikaanse server
Ja, het is anonieme data van mijn warmtepomp
Ja, het is een virtuele server die ik zelf beheer
Ja, ik maak iedere avond een backup die wordt weggeschreven buiten de cloud
Ja, de toegang tot mijn web server bij Google is beveiligd met Traefik, daar komt niemand bij
Ja, mijn data staat bij Google op een amerikaanse server
Ja, het is anonieme data van mijn warmtepomp
Ja, het is een virtuele server die ik zelf beheer
Ja, ik maak iedere avond een backup die wordt weggeschreven buiten de cloud
Ja, de toegang tot mijn web server bij Google is beveiligd met Traefik, daar komt niemand bij
Het is vast te doen maar niet eenvoudig. Je moet een tunnel maken voor het verkeer tussen de cic en je ha in de cloud. Alles kan maar vereist wel behoorlijk wat netwerk kennis en routers e.d. die het mogelijk maken.
Een gewone pc verbruikt niet zoveel, de meeste hebben maar een 300w voeding. Je moet natuurlijk niet een zware desktop gebruiken oid. Maar een N5150 ofzo met windows op een ssd is ook iets van 20 a 30w. En je disk houdt het wel vol, en qua stroom ga je dan toch voor een ssd. Maar op een pi draait het ook gewoon goed, ook binnen docker.
Een gewone pc verbruikt niet zoveel, de meeste hebben maar een 300w voeding. Je moet natuurlijk niet een zware desktop gebruiken oid. Maar een N5150 ofzo met windows op een ssd is ook iets van 20 a 30w. En je disk houdt het wel vol, en qua stroom ga je dan toch voor een ssd. Maar op een pi draait het ook gewoon goed, ook binnen docker.
Om hier even op in te haken.
Ik weet dat mensen omtrend HA en IOT nogal afgeschrikt worden door het woord cloud. Maar als je een vps afneemt en die zelf installeert zou ik me daar niet druk om maken. De gratis tiers zijn "samples" in de hoop dat je tevreden bent met de diensten en uiteindelijk als je meer rekenkracht nodig hebt meer geld uitgeeft, ze zijn dan ook gericht op developers die hun werkgevers of startups naar de cloud trekken. Denk aan het blokje kaas die je mag proeven bij de kaasboer.
Echter, wat anderen ook aangegeven, de lokale API bereiken vanaf buiten je lokale netwerk zonder extra apparaat zal lastiger worden. Je zou kunnen kijken of je router als vpn server kan dienen. Dan zou je vanaf de vps op die manier je lokale netwerk op kunnen. Anders zul je toch al snel hardware nodig hebben. Dat zou een simpele esp32 kunnen zijn die de Quatt API uitleest en de json naar een webhook pusht. Je zou een stapje verder kunnen gaan en een Pi Zero met tailscale neer kunnen zetten om een tunnel naar je vps op te zetten zonder gedoe met firewalls.
Ik weet dat mensen omtrend HA en IOT nogal afgeschrikt worden door het woord cloud. Maar als je een vps afneemt en die zelf installeert zou ik me daar niet druk om maken. De gratis tiers zijn "samples" in de hoop dat je tevreden bent met de diensten en uiteindelijk als je meer rekenkracht nodig hebt meer geld uitgeeft, ze zijn dan ook gericht op developers die hun werkgevers of startups naar de cloud trekken. Denk aan het blokje kaas die je mag proeven bij de kaasboer.
Echter, wat anderen ook aangegeven, de lokale API bereiken vanaf buiten je lokale netwerk zonder extra apparaat zal lastiger worden. Je zou kunnen kijken of je router als vpn server kan dienen. Dan zou je vanaf de vps op die manier je lokale netwerk op kunnen. Anders zul je toch al snel hardware nodig hebben. Dat zou een simpele esp32 kunnen zijn die de Quatt API uitleest en de json naar een webhook pusht. Je zou een stapje verder kunnen gaan en een Pi Zero met tailscale neer kunnen zetten om een tunnel naar je vps op te zetten zonder gedoe met firewalls.
Dank voor deze tip Marcomarcoboers94 schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:00:
Ik heb nog een Pi 2 liggen waar ik tailscale op kan zetten. Ik heb inmiddels ook mijn virtuele machine draaien in Google Cloud met Home Assistant en deze virtuele machine toegevoegd aan mijn tailscale netwerk.
Kunnen jullie mij helpen hoe ik de lokale Quatt API dan kan uitlezen door deze tunnel?
Oh ja, en nog even geduld tot de 21e, dan wordt mijn Quatt hier geinstalleerd
@TeslaNerd Als de HA instance toegang heeft tot je lokale netwerk via tailscale (ik ga er vanuit dat je die instelling aan hebt gezet) zou je straks gewoon het lokale ip van de Quatt in de HA integratie moeten kunnen invullen.
Als je bekend bent met nginx of docker zou je de Quatt API kunnen mocken op een pc of laptop om het te testen. Anders toch even wachten tot de 21e.
Als je bekend bent met nginx of docker zou je de Quatt API kunnen mocken op een pc of laptop om het te testen. Anders toch even wachten tot de 21e.
Heb ik het goed begrepen dat de huidige HA integratie alleen met de lokale Quatt API werkt en niet met de server API van Quatt.io?
Heb hem via mijn vps lopen. Werkt prima!