[ZT] Conflict Israël-Hamas: dagelijkse ontwikkelingen

Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste
Acties:
  • 198.796 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
Shamalamadindon schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:44:
[...]
Tenzij je actief of recent militair personeel bent met een specializatie in dit soort zaken ben jij net zo goed zolderkamer expert.
[...]
Nog even los van dat er naar verluid wel een aantal goed ingelichte mensen op dit forum rondhangen, zal geen van hun dat ooit (openlijk) bekennen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Mooi dat je toegeeft dat de spreekwoordelijke gleufhoed met regenjas dus wel gewoon een optie is aan het einde.
Het mag hopelijk duidelijk zijn dat mijn argument niet beperkt was tot video surveillance of enig ander soort aanwijzing/bewijs.
Niet afdoen alsof het zo impliciet was dat onder video opnames ook niet-video opnames vallen.
[...]

Tenzij je actief of recent militair personeel bent met een specializatie in dit soort zaken ben jij net zo goed zolderkamer expert.
Niet alleen is dat geen logische gevolgtrekking (ik maak geen onrealistische aannames en eisen), je noemt allerlei irrelevante functies en termen. Er zijn burgers mét die (overigens doorsnee) kennis, militaire collega's zonder die kennis en burgers buiten de organisatie die ook een bijzonder waardevolle bijdrage kunnen plaatsen op dit vlak (bijv. @DaniëlWW2 ).
[...]

Nogmaals. Waar we daadwerkelijk 100% zeker bewijs van hebben is dat dat ziekenhuis volzit met medisch personeel, gewonden en vluchtelingen. Waar we geen bewijs van hebben is militaire activiteit, daarvoor moeten we Israel op hun woord nemen.
Dat ben ik wel geneigd te doen: ik zie geen reden om aan te nemen dat dat anders gaat dan een reguliere politie missie in zo'n gebies (voor zover je militair ingrijpen regulier kan noemen).
[...]

En dat vind ik gewoon niet genoeg als je het hebt over een airstrike op een ziekenhuis, school of weet ik wat die vol zit met vluchtelingen.
Even oneerbiedig gezegd: wie ben jij dan? Wat voor werk doe jij en wat vind jij er van als men bij controverse jou wel even vertellen wat nodig is om dat te verbeteren?
[...]

Voor mijn part organiseren ze iets met een groepje third parties die door beide kanten redelijk vertrouwd kunnen worden om dit soort zaken te reviewen. Maar het kan gewoon niet meer door om aan de lopende band ziekenhuizen, scholen, ambulances, etc te bombarderen en elke maar "was Hamas" te roepen zonder bewijs.
Wanneer heeft dat ooit gewerkt?
[...]

Het probleem daarmee zien we al 20 jaar in de rest van het midden oosten met Amerikaanse drone strikes die dan later oeps toch niet op een stel militanten bleek te zijn.
En gaat dat moedwillig denk je? Buigt niemand zich daar over? Als je dat denkt: waarom denk je dat te weten? Je geeft net toe dat je niet in de MIC of mindef zit.
[...]

Dit soort verantwoording mag er overigens van mij komen voor iedereen hoor. Of je nu Israel, Rusland, Oekraine, de VS of eender welk ander land bent.
Zo werkt de wereld niet, het is westerse naïviteit en decadentie om te denken dat de wereld zo eenvoudig in elkaar steekt. Er zijn altijd al ontzettend veel oorlogen gaande en we zijn als ras nog lang niet op een punt waar we als geheel verantwoording afleggen aan een centraal orgaan. We hebben onze eigen belangen en de keren dat we die kunnen beschermen terwijl we van morele verhevenheid kunnen spreken zijn nog gering. Daar heb je een veel groter overwicht in capaciteiten voor nodig, tot op het punt dat we interventies kunnen doen die minimaal risico voor onze eigen (dun gezaaide) militaiten inhouden.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
downtime schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:36:
[...]

Dan moet je ook vertellen dat de Palestijnen onder de Iraakse bezetting collaboreerden met de Irakezen en niet alleen maar slachtoffer waren.
De andere helft is destijds voor de Iraqi's gevlucht. En de vraag is of 'ze' collaboreerden, of dat hun leiderschap steun uitsprak voor Iraq.... Maar either way is het niet iets wat verder leeft in de wereld. En qua aantallen komt het nogal in de buurt van de Naqba.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
nst6ldr schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:28:
Niet afdoen alsof het zo impliciet was dat onder video opnames ook niet-video opnames vallen.
De volgende keer vraag ik ChatGPT wel om het in advocaat vorm te gieten (<methodes> maar niet gelimiteerd tot, etc).
Even oneerbiedig gezegd: wie ben jij dan? Wat voor werk doe jij en wat vind jij er van als men bij controverse jou wel even vertellen wat nodig is om dat te verbeteren?
Ik ben in mijn ervaring meestal degene die zegt "Maar eh, kan dat wettelijk wel", in mijn vakgebied als ICTer. Denk daarbij vooral aan data verzameling/retentie. (echt veel teveel bedrijven denken er niet over na)
In de context van het topic onderwerp ben ik gewoon een van de vele die in de leegte schreeuwt.
Is het al eens geprobeerd? De VS staat er in ieder geval hetzelfde in als Israel, niets over zeggen, ontkennen, of anders maar claimen dat je echt 100% zeker weet dat het terroristen waren.
En gaat dat moedwillig denk je? Buigt niemand zich daar over? Als je dat denkt: waarom denk je dat te weten? Je geeft net toe dat je niet in de MIC of mindef zit.
Moedwilling =/= "don't care" / "liever teveel dan te weinig" mindset.
Bij mijn weten is de VS niet geintereseerd in commentaar op dit onderwerp. Er zijn wat third party groepen zijn die zo goed mogelijk bijhouden wat er gebeurt. Maar bij mijn weten is er niemand met enige invloed die actief er mee bezig is om het te stoppen.
Zo werkt de wereld niet, het is westerse naïviteit en decadentie om te denken dat de wereld zo eenvoudig in elkaar steekt. Er zijn altijd al ontzettend veel oorlogen gaande en we zijn als ras nog lang niet op een punt waar we als geheel verantwoording afleggen aan een centraal orgaan. We hebben onze eigen belangen en de keren dat we die kunnen beschermen terwijl we van morele verhevenheid kunnen spreken zijn nog gering. Daar heb je een veel groter overwicht in capaciteiten voor nodig, tot op het punt dat we interventies kunnen doen die minimaal risico voor onze eigen (dun gezaaide) militaiten inhouden.
De wereld werkt zo niet, totdat we met zijn allen beslissen dat het wel zo werkt. (Zie bv de geneefse conventie en dat soort zaken)

Verder stop ik met reageren gezien het al een reply of 2 niet meer inhoudelijk over Israel-Palestina gaat.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Shamalamadindon schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:53:
[...]

De volgende keer vraag ik ChatGPT wel om het in advocaat vorm te gieten (<methodes> maar niet gelimiteerd tot, etc).
Lekker sarcastisch, terwijl je ook gewoon duidelijk had kunnen vragen wanneer inlichten UNCLAS worden in plaats van specifiek vragen naar camerabeelden.
[...]

Ik ben in mijn ervaring meestal degene die zegt "Maar eh, kan dat wettelijk wel", in mijn vakgebied als ICTer. Denk daarbij vooral aan data verzameling/retentie. (echt veel teveel bedrijven denken er niet over na)
In de context van het topic onderwerp ben ik gewoon een van de vele die in de leegte schreeuwt.
In deze context ben je op macro schaal bezig, in de context van oorlog is dat irrelevant: niet alleen is er een web van verdragen en bondgenootschappen waar ondertekening en lidmaatschap niet vanzelfsprekend is, recht en oorlog zijn zelden actueel verenigbaar omdat juist rechten niet effectief gehandhaafd kunnen worden in oorlog.
[...]

Is het al eens geprobeerd? De VS staat er in ieder geval hetzelfde in als Israel, niets over zeggen, ontkennen, of anders maar claimen dat je echt 100% zeker weet dat het terroristen waren.
Er bestaat meer op de wereld dan Amerika en Israël.
[...]

Moedwilling =/= "don't care" / "liever teveel dan te weinig" mindset.
Bij mijn weten is de VS niet geintereseerd in commentaar op dit onderwerp. Er zijn wat third party groepen zijn die zo goed mogelijk bijhouden wat er gebeurt. Maar bij mijn weten is er niemand met enige invloed die actief er mee bezig is om het te stoppen.
Recent de minister zelf nog, en zover ik weet zijn alle krijgsmachten waar Nederland zaken mee doet (dus ook de VS) onderworpen aan een rechtsorde die daar specifiek voor is ingericht. Dat daar niet alles van naar buiten komt mag voor zich spreken, dat is ook nergens voor nodig.
[...]

De wereld werkt zo niet, totdat we met zijn allen beslissen dat het wel zo werkt. (Zie bv de geneefse conventie en dat soort zaken)
Sorry maar dit kan ik niet serieus nemen. Waar slaat dit op?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 00:31
https://x.com/mylordbebo/...&t=VfQFhwk8thvh3T2ckTQbkg

Enige wateropslag gebombardeerd in Gaza.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Caelorum schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:36:
[...]

Ik denk dat je dan beter moet lezen. De term wordt (vertaald naar Nederlands) letterlijk gebruikt.

Speciaal voor jou:

[...]
Speciaal voor jou: Met "Nieuwe Wereldorde" bedoel ik natuurlijk niet 'jouw NWO'.. maar de praktische Wereldorde die aan het verschuiven is van NAVO > BRICS. Niets complotterig aan. :)

Al mijn bronnen worden door experts neutraal genoeg geacht en zijn onderbouwd. @Trishul Niet zo snel toegeven aan @Caelorum . O+

Gulfstream G650

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:43

Amphiebietje

In de blubber

nst6ldr schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:21:
Sorry maar dit kan ik niet serieus nemen. Waar slaat dit op?
Mijn gok:

Dat Israel weliswaar kan doen alsof internationale verdragen, mensenrechten, etc. er niet toe doen als ze en passant ook een terrorist kunnen doden, maar dat zij zich met die "het doel machtigt de middelen, en die middelen mogen zo grof mogelijk zijn"-instelling zich op den duur alleen maar tot een internationale pariah maakt.

Maar blijkbaar snappen sommige mensen niet dat "collaterale schade" (zo'n mooi ontmenselijkend eufemisme) iets is dat eigenlijk ongewenst is in een samenleving met regels en wetten die voor iedereen in gelijke mate horen te gelden.

En wat dat betreft snap ik opmerkingen over "moreel verval" helemaal; het is behoorlijk hypocriet om enerzijds telkens je mond vol te hebben over mensenrechten en de superioriteit van de eigen samenleving als je anderzijds diezelfde principes als het even goed uitkomt overboord smijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

SalimRMAF schreef op zondag 5 november 2023 @ 02:08:
[...]

Speciaal voor jou: Met "Nieuwe Wereldorde" bedoel ik natuurlijk niet 'jouw NWO'.. maar de praktische Wereldorde die aan het verschuiven is van NAVO > BRICS. Niets complotterig aan. :)

Al mijn bronnen worden door experts neutraal genoeg geacht en zijn onderbouwd. @Trishul Niet zo snel toegeven aan @Caelorum . O+
De NAVO is een militaire alliantie waar de BRICS slechts een economische alliantie vormen.

Ik weet het niet trouwens, maar toen ik gisteren ging slapen was de Dollar nog de wereldmunt.

Dusja, wat mij betreft valt dit voorlopig echt wel onder het kopje complottheorieën.

De BRICS als wereldmacht vind ik trouwens een vreemde natte droom van sommigen, want met de autocratische regimes in een aantal van deze landen zie ik de wereld op de korte termijn niet zo'n betere plek worden, om het maar zacht uit te drukken :+

Met deze landen aan de macht is het een kwestie van tijd tot de pleuris uitbreekt, als één van die hyena's niet genoeg te vreten krijgt.

Maargoed, dit gaat wel heel erg ver offtopic.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik snap echt niet hoe iemand het terreur van IDF kan waarnemen en het nog gooien op ‘zelfverdediging’. Het is echt afgrijselijk wat Israel ongeremd aan het flikken. Zo veel onschuldig leed… hartverscheurend. Er is al lang geen sprake van vergelding of verdediging.

*knip*, niet andere deelnemers aanvallen en onderbouwd reageren.

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 05-11-2023 20:03 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

HollovVpo1nt schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:46:
Ik snap echt niet hoe iemand het terreur van IDF kan waarnemen en het nog gooien op ‘zelfverdediging’. Het is echt afgrijselijk wat Israel ongeremd aan het flikken. Zo veel onschuldig leed… hartverscheurend. Er is al lang geen sprake van vergelding of verdediging.

*knip*
De 'terreur' van Israel is reactief. De terreur van Hamas is op eigen initiatief en met grote steun en gejuich van de Palestijnse bevolking. Het onderscheid tussen burger en strijder is klein.

Doe eens een goed voorstel hoe Israel kan voorkomen dat ze nog eens zo barbaars en onaangekondigd uitgemoord worden?

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 05-11-2023 20:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

JPS schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:52:
[...]
De 'terreur' van Israel is reactief.
Wat op de Westbank plaatsvindt is niet echt reactief. *knip*, onvriendelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 05-11-2023 19:52 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Kheos

FP ProMod
[...]

De 'terreur' van Israel is reactief. De terreur van Hamas is op eigen initiatief en met grote steun en gejuich van de Palestijnse bevolking. Het onderscheid tussen burger en strijder is klein.

Doe eens een goed voorstel hoe Israel kan voorkomen dat ze nog eens zo barbaars en onaangekondigd uitgemoord worden?
Alle kolonisten terugtrekken uit de Westbank, alle verwoeste Palestijnse huizen opnieuw opbouwen, gepaste schadevergoeding aan alle getroffen gezinnen, publieke excuses voor gedane leed, actief bijdragen aan verbetering in levensomstandigheden in Gaza en Westbank... zou al een mooi begin zijn.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Kom op, even serieus, niet doen alsof dit conflict op 7 oktober begon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Mijn reactie ging niet over de westbank, Israel moet zeker ook het probleem met die provocerende kolonisten oplossen.

Mijn reactie ging wel over Gaza/Hamas, waar vandaan Israel voortdurend wordt aangevallen. Hamas zal gezien ideologie in ieder geval geen deel van de oplossing kunnen zijn. Kolonisten waarschijnlijk ook niet.

Maarre, ik stel vooral gewoon de vraag voor oplossingsrichtingen. Er lijkt hier een nogal radicale kampenstrijd gaande, zo aan de reacties te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Joker
100 Israëlische 'doktoren' hebben een gezamenlijke brief geschreven en hebben geeist om alle ziekenhuizen te bombarderen in Gaza:

https://x.com/QudsNen/status/1721066364738158806?s=20

In ander nieuws, een minister van de Israëlische overheid zei dat het een optie was om een atoombom op Gaza te laten vallen of dat ze maar naar Ierland of het woestijn moeten vluchten:

https://www.timesofisrael...go-to-ireland-or-deserts/

8)7

Hij is wel ontslagen, maar ze zullen gezien hun modus operandi achter gesloten deuren semi-hetzelfde denken

[ Voor 9% gewijzigd door Mr.Joker op 05-11-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
JPS schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:50:
Mijn reactie ging niet over de westbank, Israel moet zeker ook het probleem met die provocerende kolonisten oplossen.

Mijn reactie ging wel over Gaza/Hamas, waar vandaan Israel voortdurend wordt aangevallen. Hamas zal gezien ideologie in ieder geval geen deel van de oplossing kunnen zijn. Kolonisten waarschijnlijk ook niet.

Maarre, ik stel vooral gewoon de vraag voor oplossingsrichtingen. Er lijkt hier een nogal radicale kampenstrijd gaande, zo aan de reacties te zien.
*knip* s.v.p. niet generaliseren, wees specifiek en onderbouw met betrouwbare bronnen.

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 05-11-2023 12:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JPS schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:50:

Hamas is een creatie van Netanyahu die de meest extreme groepen in Gaza hun gang liet gaan omdat Israel geen vrede wil en Hamas hen precies gaf wat ze wilden. De gebeurtenissen van 7 oktober zijn een zure bevestiging van die oude wijsheid, “be careful what you wish for, because you might get what you want”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:19

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Enkele reacties zijn verwijderd, dagelijkse herinnering dat we voor achtergronden dit topic hebben:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden

We gaan kijken of het mogelijk is om sneller naar dat topic te posten.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

downtime schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:11:
[...]

Hamas is een creatie van Netanyahu die de meest extreme groepen in Gaza hun gang liet gaan omdat Israel geen vrede wil en Hamas hen precies gaf wat ze wilden. De gebeurtenissen van 7 oktober zijn een zure bevestiging van die oude wijsheid, “be careful what you wish for, because you might get what you want”.
Ik ben absoluut bedacht op de onderliggend politiek. Hoe kan het dat de veiligheidsdiensten 7 oktober niet hebben zien aankomen? Ik sluit een dubbele agenda van Netanyahu uiteraard niet uit (zoals de meeste politici hebben overigens) en de meeste leiders bestaan bij gratie van een duidelijke vijand.
Maar dat Hamas een 'creatie' is van Netanyahu gaat me veel te ver. Hamas heeft toch echt zelf vaste grond onder de voeten gekregen in Gaza en een groot eigen bestaansbelang voor de volgevreten leiders, die zich ten koste van de gehersenspoelde bevolking, in het buitenland ophouden en in luxe leven. In essentie een vergelijkbaar business model als de oligarchen in Rusland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JPS schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:36:
[...]

Maar dat Hamas een 'creatie' is van Netanyahu gaat me veel te ver. Hamas heeft toch echt zelf vaste grond onder de voeten gekregen in Gaza en een groot eigen bestaansbelang voor de volgevreten leiders, die zich ten koste van de gehersenspoelde bevolking, in het buitenland ophouden en in luxe leven. In essentie een vergelijkbaar business model als de oligarchen in Rusland.
Sure. Netanyahu was natuurlijk niet de oprichter van Hamas. Maar het stoppen van het vredesproces na de moord op Rabin (met zegen van Netanyahu) heeft Hamas in de kaart gespeeld.
Fatah bleek daardoor niet in staat om de omstandigheden van de Palestijnen te verbeteren. Israel had daar een grote rol kunnen spelen, door te helpen om de situatie in de Palestijnse gebieden te verbeteren, maar zij vonden het belangrijker om Fatah te ondermijnen en “verdeel en heers” te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

downtime schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:53:
[...]

Sure. Netanyahu was natuurlijk niet de oprichter van Hamas. Maar het stoppen van het vredesproces na de moord op Rabin (met zegen van Netanyahu) heeft Hamas in de kaart gespeeld.
Fatah bleek daardoor niet in staat om de omstandigheden van de Palestijnen te verbeteren. Israel had daar een grote rol kunnen spelen, door te helpen om de situatie in de Palestijnse gebieden te verbeteren, maar zij vonden het belangrijker om Fatah te ondermijnen en “verdeel en heers” te spelen.
Eens, verdeel en heers is een favoriet spel van machtshebbers.
Ik zie net trouwens de modbreak dus ik zal evt verdere discussie in het achtergrondentopic voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
downtime schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:53:
[...]

En van Ben-Gvir.
In 1995, Ben-Gvir came to public attention for the first time, when he appeared on television brandishing a Cadillac hood ornament that had been stolen from Prime Minister Yitzhak Rabin's car, and declared: "We got to his car, and we'll get to him too." Several weeks later, Rabin was assassinated by right-wing extremist Yigal Amir.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Ook Hamas is reactief. Israel pikt immers meer en meer land in op de westbank door nederzettingen te blijven bouwen en het leven van Palestijnen volstrekt onmogelijk te maken in de gaza. Het is domweg een vicieuze cirkel. Daar kom je ook niet meer uit. Hamas wil alle Joden dood. Israel wil eigenlijk alle Palestijnen weg uit Westbank en gaza en het rijk alleen.

[ Voor 9% gewijzigd door FunkyTrip op 05-11-2023 13:23 ]

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
FunkyTrip schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:22:
[...]

Ook Hamas is reactief. Israel pikt immers meer en meer land in op de westbank door nederzettingen te blijven bouwen en het leven van Palestijnen volstrekt onmogelijk te maken in de gaza. Het is domweg een vicieuze cirkel. Daar kom je ook niet meer uit. Hamas wil alle Joden dood. Israel wil eigenlijk alle Palestijnen weg uit Westbank en gaza en het rijk alleen.
Ik denk zionisten of kolonisten, dat is niet hetzelfde als Joden.

Vanuit een puur historisch punt gezien is het niet gek dat je indringers en onderdrukken uit je eigen huis wilt verdrijven, dat is hun manier van beredeneren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:40

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Beste mensen, de discussie lijkt steeds heftiger en emotioneler te worden met af en toe grote woorden. Het is logisch dat conflicten als deze (heftige) emoties oproepen, maar probeer desondanks toch een beetje rustig, beheerst en onderbouwd te reageren. Dan verloopt de discussie beter en heb je meer kans de ander te overtuigen. Probeer daarnaast een beetje ontopic te blijven; de plaats van dit conflict in de geopolitiek past beter in het achtergrondentopic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Zal Netanyahu vervolgd worden voor 7 oktober?

Opinion | Why Did Netanyahu Want to Strengthen Hamas?
The purpose of the doctrine was to perpetuate the rift between Hamas in Gaza and the Palestinian Authority in the West Bank. That would preserve the diplomatic paralysis and forever remove the “danger” of negotiations with the Palestinians over the partition of Israel into two states – on the argument that the Palestinian Authority doesn’t represent all the Palestinians.

Netanyahu gave Qatar approval to transfer a cumulative sum of about a billion dollars to Gaza, at least half of which reached Hamas, including its military wing.

Netanyahu associate Gershon Hacohen, a major general in reserves, said, “We need to tell the truth. Netanyahu’s strategy is to prevent the option of two states, so he is turning Hamas into his closest partner. Openly Hamas is an enemy. Covertly, it’s an ally.”

https://www.haaretz.com/israel-news/2023-10-11/ty-article/.premium/netanyahu-needed-a-strong-hamas/0000018b-1e9f-d47b-a7fb-bfdfd8f30000

@Caelorum @Trishul

Gulfstream G650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:50
Jordanië dropt medische hulp:

"Onze plicht"

De Jordaanse luchtmacht heeft de voorbije nacht medische noodhulp gedropt in de Gazastrook, voor een Jordaans veldhospitaal daar. Het ging om een gecoördineerde actie met Israël. "Het is onze plicht onze gewonde broeders en zusters te helpen", tweette de Jordaanse koning Abdullah.

Wel opvallende actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SalimRMAF schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:59:

Zal Netanyahu vervolgd worden voor 7 oktober?

The purpose of the doctrine was to perpetuate the rift between Hamas in Gaza and the Palestinian Authority in the West Bank. That would preserve the diplomatic paralysis and forever remove the “danger” of negotiations with the Palestinians over the partition of Israel into two states – on the argument that the Palestinian Authority doesn’t represent all the Palestinians.

Netanyahu gave Qatar approval to transfer a cumulative sum of about a billion dollars to Gaza, at least half of which reached Hamas, including its military wing.

Netanyahu associate Gershon Hacohen, a major general in reserves, said, “We need to tell the truth. Netanyahu’s strategy is to prevent the option of two states, so he is turning Hamas into his closest partner. Openly Hamas is an enemy. Covertly, it’s an ally.”

https://www.haaretz.com/israel-news/2023-10-11/ty-article/.premium/netanyahu-needed-a-strong-hamas/0000018b-1e9f-d47b-a7fb-bfdfd8f30000

@Caelorum @Trishul
Dat zijn nogal harde woorden. Kan ze wel wat lastig op waarde schatten eerlijk gezegd. Het is een opiniestuk.

Over professor Shumsky:
Dimitry Shumsky is Lecturer in the Department of History of the Jewish People at the Hebrew University of Jerusalem. He studies the intellectual and cultural history of Zionism as well as contemporary Israeli society. Shumsky will research Zionist travel literature with an eye to understanding the complex relations between Diaspora and Zion.
en:
https://en.jewish-history.huji.ac.il/people/dmitry-shumsky

Het is wel opmerkelijk dat er inderdaad zoveel geld richting gaza is gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Maar weer eens een kaartupdate
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-NAXYTWEAA6uxY?format=jpg&name=large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 15:49

Falastine

Think about my signature...

[...]

Hamas bedacht zich in 2006 we gaan het op een andere manier proberen de diplomatieke manier. We gaan via verkiezingen aan de macht komen en kijken of het wellicht op deze manier lukt onze vrijheid terug te krijgen. Toen Hamas de democratische verkiezingen won werden ze in Israel gek en hebben ze vanaf dag 1 hamas geisoleerd en de uitslag niet erkend. Ze hebben ze op allerlei manieren proberen tegen te werken door boycotten en niet overmaken van belastingen. En daarna hamas compleet lam gemaakt terwijl deze verkiezingen eerlijk gewonnen had volgens internationale waarnemers.

Ik vraag me soms echt af wat mensen verwachten van de Palestijnen dat ze moeten doen?

Doe je het via het internationale recht: Dan krijg je een veto vanuit de VS om israel te straffen
Krijg je een straf internationaal dan zegt israel leuk maar doen we toch niks mee
Je land word ingepikt, dagelijks vinden er moordpartijen plaats kolonisten moorden ook tegenwoordig omdat ze wapens uitgereikt krijgen.

Wat moeten Palestijnen precies doen zodat hun basis rechten erkend worden die al 75 jaar geschonden worden? En kom niet mer Hamas verhaaltjes want voordat hamas bestond hadden we exact hetzelfde probleem. De wereld kijkt erna en doet niks. Dan krijg je dus dat mensen zich gaan verzetten en er een hamas ontstaat.wat ik absoluut snap. Legitiem mag hamas idf soldaten aanvallen als bezettingsmacht en de mensen die daarbij omgekomen zijn is colleteral damage zoals israel het zelf ook noemt in de gaza.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Falastine schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:00:
[...]

Legitiem mag hamas idf soldaten aanvallen als bezettingsmacht en de mensen die daarbij omgekomen zijn is colleteral damage zoals israel het zelf ook noemt in de gaza.
Zo werkt het niet. Het is geen collateral damage meer als je de huizen van burgers binnen gaat om daar de burgers één voor één te doden. Het is niet alsof die burgers per ongeluk in het kruisvuur terecht kwamen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Joker
downtime schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]

Zo werkt het niet. Het is geen collateral damage meer als je de huizen van burgers binnen gaat om daar de burgers één voor één te doden. Het is niet alsof die burgers per ongeluk in het kruisvuur terecht kwamen.
Dagelijkse praktijk in de westbank. (Ik keur het ten zeerste af)

Actie = reactie.

Geef de Palestijnen waar ze recht op hebben, behandel ze als gelijken, dat is het enige waar ze om vragen, al 75 jaar. Ze krijgen steeds minder rechten en er wordt steeds meer afgepakt. Je gaat dus steeds meer tegengas krijgen, zo simpel is het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Laatst online: 21:16
Mr.Joker schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:20:
[...]

Actie = reactie.

Geef de Palestijnen waar ze recht op hebben, behandel ze als gelijken, dat is het enige waar ze om vragen, al 75 jaar. Ze krijgen steeds minder rechten en er wordt steeds meer afgepakt. Je gaat dus steeds meer tegengas krijgen, zo simpel is het
De vraag is: waar hebben ze recht op? Daar verschillen Palestijnen en Israeli's nogal over van mening. Tenzij je 'behandel ze als gelijken' bedoelt met hetgene waar ze recht op hebben. Dat lijkt me sowieso evident (niet voor de Israelische overheid).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
autje schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:24:
[...]
De vraag is: waar hebben ze recht op? Daar verschillen Palestijnen en Israeli's nogal over van mening. Tenzij je 'behandel ze als gelijken' bedoelt met hetgene waar ze recht op hebben. Dat lijkt me sowieso evident (niet voor de Israelische overheid).
Da's nochtans redelijk duidelijk vastgelegd in internationale akkoorden waar beiden mee akkoord gegaan zijn.
Waar ze van maning over verschillen is of Israel zich daar nu aan moet houden.
Elke kolonist en elk Israelische op de westelijk jordaanoever is daar illegaal. Daar kun je moeilijk een speld tussen krijgen. Alleen moedigt Israel hen aan, bewapent hen, laat het leger heb begeleiden en geeft hen bulldozers om Palestijnse huizen op Palestijns grondgebeid plat te gooien om daar dan illegale nederzettingen te zetten bewoond door Israelische kolonisten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Laatst online: 21:16
Kheos schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:31:
[...]

Da's nochtans redelijk duidelijk vastgelegd in internationale akkoorden waar beiden mee akkoord gegaan zijn.
Waar ze van maning over verschillen is of Israel zich daar nu aan moet houden.
Elke kolonist en elk Israelische op de westelijk jordaanoever is daar illegaal. Daar kun je moeilijk een speld tussen krijgen. Alleen moedigt Israel hen aan, bewapent hen, laat het leger heb begeleiden en geeft hen bulldozers om Palestijnse huizen op Palestijns grondgebeid plat te gooien om daar dan illegale nederzettingen te zetten bewoond door Israelische kolonisten.
Dat zeg ik: ze verschillen van mening. Israel is nogal makkelijk in het aan de laars lappen van internationale afspraken en resoluties, en zolang ze daarin gesteund worden door de VS zullen de Palestijnen dus niet krijgen waar ze volgens de internationale gemeenschap recht op hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 15:45
[...]

Hamas bedacht zich in 2006 we gaan het op een andere manier proberen de diplomatieke manier.
Je vergeet er even bij te zeggen dat na die verkiezingen een halve burgeroorlog uitbrak in Gaza, waarbij Hamas honderden Palestijnen heeft vermoord en gemarteld (o.a. van Fatah, hun politieke concurrent). Lekker diplomatiek. Daarnaast was Israël bereid de geldkraan naar Gaza weer te openen als Hamas geweld zou afzweren.

Hamas vecht geen oorlog voor het terugkrijgen van land, maar een godsdienstoorlog voor het Moslimbroederschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine

Falastine

sheepdog schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:57:
[...]

Je vergeet er even bij te zeggen dat na die verkiezingen een halve burgeroorlog uitbrak in Gaza, waarbij Hamas honderden Palestijnen heeft vermoord en gemarteld (o.a. van Fatah, hun politieke concurrent). Lekker diplomatiek. Daarnaast was Israël bereid de geldkraan naar Gaza weer te openen als Hamas geweld zou afzweren.

Hamas vecht geen oorlog voor het terugkrijgen van land, maar een godsdienstoorlog voor het Moslimbroederschap.
*knip*, niet inhoudelijk en op de man

[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 06-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 20:29

Winkiller

De Mopperpot

Blinken reist regio af, maar krijgt handen niet op elkaar voor gevechtspauzes.

Er ging de afgelopen dagen geen dag voorbij zonder dat nieuwsvolgers de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Blinken ergens zagen opduiken: afdalend van een vliegtuigtrap, in of uit een auto stappend of handenschuddend met weer een minister in het Midden-Oosten.

De wereld wil dat er een eind komt aan de oorlog tussen Hamas en Israël, die onder meer leidt tot een grote humanitaire crisis in Gaza.

bron: NOS.nl

---
Mr.Joker schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:20:
[...]
Actie = reactie.
Makkelijk gesteld, ook ik keur het af maar ik keur ook 1000+ Hamas raketten op Israel af.
Actie = reactie.

[ Voor 46% gewijzigd door Winkiller op 06-11-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Winkiller schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:15:
Blinken reist regio af, maar krijgt handen niet op elkaar voor gevechtspauzes.

Er ging de afgelopen dagen geen dag voorbij zonder dat nieuwsvolgers de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Blinken ergens zagen opduiken: afdalend van een vliegtuigtrap, in of uit een auto stappend of handenschuddend met weer een minister in het Midden-Oosten.

De wereld wil dat er een eind komt aan de oorlog tussen Hamas en Israël, die onder meer leidt tot een grote humanitaire crisis in Gaza.

bron: NOS.nl

---

[...]

Makkelijk gesteld, ook ik keur het af maar ik keur ook 1000+ Hamas raketten op Israel af.
Actie = reactie.
Als jouw huis van je wordt afgepakt en vreedzaam demonstreren behaalt niet het gewenste resultaat , tsja, dan kun je zulke dingen verwachten.

Dit gaat niet meer om hamas. 10000 doden verder en er vallen nog evenveel raketten op Israel. Waar stoppen ze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Mr.Joker schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:35:
[...]
Als jouw huis van je wordt afgepakt en vreedzaam demonstreren behaalt niet het gewenste resultaat , tsja, dan kun je zulke dingen verwachten.
Toch niet, ze hadden moeten gaan praten, tot ze een ons wegen, net zo lang tot er een oplossing is.
Mr.Joker schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:35:
[...]
Dit gaat niet meer om hamas. 10000 doden verder en er vallen nog evenveel raketten op Israel. Waar stoppen ze?
Toch wel, ik verwacht dat Hamas gezien hun heilige godsdienst oorlog er niet eens over nadenkt en het liefst de gehele islamitische wereld er in meezuigt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sheepdog
*knip*, niet inhoudelijk en op de man

[ Voor 57% gewijzigd door NMH op 06-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quasem
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 21:43
[...]

Wat moeten Palestijnen precies doen zodat hun basis rechten erkend worden die al 75 jaar geschonden worden? En kom niet mer Hamas verhaaltjes want voordat hamas bestond hadden we exact hetzelfde probleem. De wereld kijkt erna en doet niks. Dan krijg je dus dat mensen zich gaan verzetten en er een hamas ontstaat.wat ik absoluut snap. Legitiem mag hamas idf soldaten aanvallen als bezettingsmacht en de mensen die daarbij omgekomen zijn is colleteral damage zoals israel het zelf ook noemt in de gaza.
Als je verder kijkt dan zie je dat Joden natuurlijk (bv in Europa) ook al vele honderden jaren geleden hebben. En de conflicten in dat deel van de wereld gaan zelfs duizenden jaren terug.
In de afgelopen 75 jaren zijn er veel directe aanvallen op Israël geweest oa door landen die niet akkoord gingen met internationale voorstellen. Dat je dan een land daar later wel aan wilt houden, zo werkt dat niet (iig niet bij mij).
Ik kan me nog wel inleven in je opmerking dat als Hamas IDF aanvalt er collateral damage kan zijn. Maar dat is met de aanval op 7 oktober natuurlijk niet gebeurd. Ook het massaal afschieten van raketten door Hamas gebeurt op burgerdoelen. Niet eens een intentie om militair iets te raken. En ook dat gebeurt iedere dag.

Ben ik blij met wat er gebeurt? Nee, er is een oplossing nodig, zowel in Gaza als de Westbank. Doet Israel genoeg om burgers te ontzien? Heb ik vanuit mijn stoel best vraagtekens bij.
Maar ik kan me goed voorstellen dat Israel nu door wil pakken. Militair gezien is een wapenstilstand verlies voor Israel, want Hamas kan blijven bestaan en opnieuw bevoorraden. Dat zie ik niet gebeuren.
Ook denk ik dat te vroeg stoppen politieke zelfmoord is; de drang naar wraak op Hamas vanuit de bevolking is momenteel nog te groot.

Maar noem mij een pessimist of realist: dit conflict gaat nog vele tientallen jaren duren ben ik bang… Het helpt niet als zelfs wij in het vrije Westen de nuances niet willen zien en het onderlinge gesprek niet aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Winkiller schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:42:
Toch niet, ze hadden moeten gaan praten, tot ze een ons wegen, net zo lang tot er een oplossing is
Dan ga je er dus vanuit dat praten altijd tot een oplossing leidt. Wat als de tegenpartij niet wil praten, wat dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Kheos schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:42:
[...]

Dan ga je er dus vanuit dat praten altijd tot een oplossing leidt. Wat als de tegenpartij niet wil praten, wat dan?
Mediaton :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Belgische premier spreekt zich uit over het leed in de Gazastrook:
Premier Alexander De Croo heeft maandag in zijn tussenkomst op de diplomatieke contactdagen in Brussel uitgehaald naar de situatie in de Gazastrook. De Croo beklemtoonde dat de Belgische regering de aanval van Hamas onmiddellijk heeft veroordeeld en erkent dat Israël het recht heeft om zijn bevolking te beschermen en toekomstige aanslagen te vermijden.

Maar 'wat vandaag in Gaza gebeurt, is niet meer proportioneel', aldus de premier. 'Als men een volledig vluchtelingenkamp platbombardeert met de bedoeling om één terrorist uit te schakelen, dan denk ik niet dat dit nog proportioneel is', zei hij. 'Zoiets is een brug te ver.'
De Croo wees er op dat de psychologische impact van de aanslagen op de Israëlische bevolking moeilijk overschat kan worden. Het is volgens hem 'volkomen logisch' dat er 'een oplossing' wordt gezocht voor Hamas, de Palestijnse organisatie 'die een dagelijkse bedreiging vormt voor de Israëlische bevolking, met Gaza als vertrekbasis.' 'De vraag is op welke manier de oplossing gevonden moet worden', aldus de premier.

Tegelijkertijd mag volgens De Croo ook de decennialange strijd van de Palestijnen voor zelfbeschikking niet onderschat worden. Uiteindelijk zal een politieke dialoog tot de oplossing voor het conflict moeten leiden, aldus de eerste minister, die opnieuw opriep tot een pauze in de gevechten en de vrijlating van de gijzelaars in de Gazastrook. 'Ons land kiest geen kant. Waar we wel voor kiezen, is het einde van het geweld en duizenden burgerslachtoffers.'

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Geweldig nieuws, Hamas is verslagen. Althans, die gevolgtrekking zou je kunnen trekken uit een aantal zaken.

https://www.ynet.co.il/blogs/gazawar29eve
Crtl-F voor het bericht van Itamar Eichner op 4.11.23 met "20 thousand" in de titel.
(Ik zoek nog naar het artikel zelf)

Volgens Israel zijn er dus 20.000 "voornamelijk terroristen" gedood.
Diverse bronnen plaatsen Hamas op rond de 20.000 leden.
Ergo ipso Hamas zou verslagen moeten zijn, en dat voordat de IDF uberhaupt Gaza stad in is gegaan.

Alternatief zou je kunnen concluderen dat een flink flink deel van die 20.000 gewoon burgers zijn, dat de cijfers van het Gaza Health Ministry wel eens zouden kunnen kloppen en dat er dus erg veel kinderen dood zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05:49
XWB schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:55:
De Belgische premier spreekt zich uit over het leed in de Gazastrook:

[...]

[...]
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Shamalamadindon schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:57:

Alternatief zou je kunnen concluderen dat een flink flink deel van die 20.000 gewoon burgers zijn, dat de cijfers van het Gaza Health Ministry wel eens zouden kunnen kloppen en dat er dus erg veel kinderen dood zijn.
Dat er heel veel dode kinderen zijn is gewoon logica. Als het dodental (bij benadering) klopt, en je weet dat de bevolking van Gaza gemiddeld heel jong is, dan zegt pure logica dat er duizenden dode kinderen moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
downtime schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:08:
[...]

Dat er heel veel dode kinderen zijn is gewoon logica. Als het dodental (bij benadering) klopt, en je weet dat de bevolking van Gaza gemiddeld heel jong is, dan zegt pure logica dat er duizenden dode kinderen moeten zijn.
Daarnaast, diverse betrouwbare westerse instanties geven aan dat er geen enkele reden is om te twijfelen aan de cijfers die het ministerie van gezondheid in Gaza naar buiten brengt (initiële claims in "the fog of war" zoals de 500 bij het ziekenhuis daargelaten).

De westerse wereld en zelfs president Biden wilt maar wat graag die cijfers in twijfel trekken, want het is anders wel erg confronterend en niet goed voor je eigen imago als ze echt waar zijn. Helaas is het wel de realiteit die we onder ogen moeten zien.

*knip* onderbouw dit soort statements s.v.p. met betrouwbare bronnen.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 06-11-2023 20:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Hatsjoe schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:11:
[...]
De westerse wereld en zelfs president Biden wilt maar wat graag die cijfers in twijfel trekken, want het is anders wel erg confronterend en niet goed voor je eigen imago als ze echt waar zijn. Helaas is het wel de realiteit die we onder ogen moeten zien.

*knip*
*knip* maak of een alleen topic report aan of reageer inhoudelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 06-11-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheepdog
Shamalamadindon schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:57:
Geweldig nieuws, Hamas is verslagen. Althans, die gevolgtrekking zou je kunnen trekken uit een aantal zaken.

https://www.ynet.co.il/blogs/gazawar29eve
Crtl-F voor het bericht van Itamar Eichner op 4.11.23 met "20 thousand" in de titel.
(Ik zoek nog naar het artikel zelf)

Volgens Israel zijn er dus 20.000 "voornamelijk terroristen" gedood.
Diverse bronnen plaatsen Hamas op rond de 20.000 leden.
Ergo ipso Hamas zou verslagen moeten zijn, en dat voordat de IDF uberhaupt Gaza stad in is gegaan.

Een vage titel ergens op het internet is voor jou genoeg om een conclusie trekken over iets dat "volgens Israël" waar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Winkiller schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:45:
[...]

Min of meer op veel van je posts maar vooral door deze opmerking:

[...]

:)
Israel heeft vaker gelogen. Waarom zou dat nu anders zijn? Idem voor MSM.

Betekent niet dat ze nooit de waarheid vertellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falastine

Falastine

Aan mijn gebruikersnaam zie je toch wel dat ikzelf Palestijns ben en iets meer van het conflict meegemaakt heb dan menigeen hier via de gekleurde media? Maar helaas hoor ik telkens dezelfde retoriek die de staat Israël volledig heeft voorgekauwd voor zijn supporters.

[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 06-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

*knip* discussie verwijderd
----

Operatiekamers in Shifa-ziekenhuis Gaza-Stad moeten over 48 uur dicht'

Het Shifa-ziekenhuis in Gaza-Stad heeft besloten om zes operatiekamers te sluiten vanwege een gebrek aan brandstof. Dat zegt de Brits-Palestijnse arts Ghassan Abu Sitteh tegen de NOS. "Voor de andere afdelingen waar geopereerd kan worden is nog maar genoeg brandstof voor 48 uur, terwijl het aantal gewonden blijft toenemen.

Bron: NOS.nl

[ Voor 70% gewijzigd door defiant op 06-11-2023 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shamalamadindon
https://edition.cnn.com/m...e9c5241b04ddc3434aa66d039
Netanyahu: Israel will have “overall security responsibility” for Gaza for “indefinite period” after war ends
Een "indefinite" occupation van Gaza zal de gemoederen ook niet bedaren. De IDF zal het waarschijnlijk nog harder aanpakken dan in de West Bank dus dat betekent constante raid, huis afbreken bij iedereen die iets doet wat niet bevalt, etc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Falastine schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:13:
[...]
Aan mijn gebruikersnaam zie je toch wel dat ikzelf Palestijns ben en iets meer van het conflict meegemaakt heb dan menigeen hier via de gekleurde media? Maar helaas hoor ik telkens dezelfde retoriek die de staat Israël volledig heeft voorgekauwd voor zijn supporters.
Niet leuk om te horen dat jij misschien direct of indirect erbij betrokken bent. Laat ik het zo verworden dat ik dat vanuit de andere kant indirect ben. Ik probeer zo objectief te blijven kijken omdat ik heel duidelijk zie en hoor uit eerste hand dat wat jij de Israëlische kant verwijt namelijk de retoriek vanuit Israël echt geen haar beter is vanuit Palestijnse kant. Israël noemt elke dode vaak een Hamas terrorist en aan Palestijnse kant wordt dezelfde dode als een kind of onschuldige bewoner geidentificeerd. Het zou beide kanten sieren om hierin eerlijk te zijn toch? Beide kanten zitten hierin bewust de boel te verdraaien, pure om de opinie aan hun kant te krijgen. Israel en de Palestijnse autoriteiten zijn hier allebei schuldig aan.

Hoe graag de Palestijnse kant ons wil doen geloven dat IDF een bewuste genocide laat plaatsvinden en ELKE Palestijn vermoord die in de buurt komt weet ik dat 100% zeker dat dit niet waar is (Ik heb een neef nu in IDF) en ik weet zelfs dat vele Palestijnen letterlijk Hamas nu de schuld geven voor de ellende alleen door de druk en omgeving is dat onmogelijk om te tonen (Polarisatie in de meest extreme vorm).

Helaas is geen enkele bron objectief meer te noemen. Hoe graag we dat ook willen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:52:
[...]

Niet leuk om te horen dat jij misschien direct of indirect erbij betrokken bent. Laat ik het zo verworden dat ik dat vanuit de andere kant indirect ben. Ik probeer zo objectief te blijven kijken omdat ik heel duidelijk zie en hoor uit eerste hand dat wat jij de Israëlische kant verwijt namelijk de retoriek vanuit Israël echt geen haar beter is vanuit Palestijnse kant. Israël noemt elke dode vaak een Hamas terrorist en aan Palestijnse kant wordt dezelfde dode als een kind of onschuldige bewoner geidentificeerd. Het zou beide kanten sieren om hierin eerlijk te zijn toch? Beide kanten zitten hierin bewust de boel te verdraaien, pure om de opinie aan hun kant te krijgen. Israel en de Palestijnse autoriteiten zijn hier allebei schuldig aan.

Hoe graag de Palestijnse kant ons wil doen geloven dat IDF een bewuste genocide laat plaatsvinden en ELKE Palestijn vermoord die in de buurt komt weet ik dat 100% zeker dat dit niet waar is (Ik heb een neef nu in IDF) en ik weet zelfs dat vele Palestijnen letterlijk Hamas nu de schuld geven voor de ellende alleen door de druk en omgeving is dat onmogelijk om te tonen (Polarisatie in de meest extreme vorm).

Helaas is geen enkele bron objectief meer te noemen. Hoe graag we dat ook willen :(
Uw laatste zin diskwalificeert ook uw eigen bron, uw neef bij de IDF. Overigens zijn er nog wel betrouwbare bronnen in het gebied. Bijvoorbeeld het Rode Kruis en de VN. Die hebben ook veel burgerdoden bevestigd helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-09 15:56

Baseman77

We move

rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:52:
Israël noemt elke dode vaak een Hamas terrorist en aan Palestijnse kant wordt dezelfde dode als een kind of onschuldige bewoner geidentificeerd.
Mee eens dat beide kanten zullen overdrijven.

Alleen heeft Gaza een 2,3 miljoen inwoners, waarvan bijna de helft jonger is dan 18 jaar.
Verder zou de gewapende tak van Hamas bestaan uit een 40.000 strijders.

De kans dat een dode in Gaza een onschuldig kind betreft is derhalve vele malen groter dan dat deze dode een Hamas terrorist zou zijn. Het moge daarom in ieder geval overduidelijk zijn welke kant het meest overdrijft.

En vergeet niet dat onafhankelijke bronnen in Gaza aanwezig zijn en de 'Palestijnse' cijfers (grotendeels) ondersteunen. Israël heeft alleen de eigen cijfers.

[ Voor 10% gewijzigd door Baseman77 op 07-11-2023 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikoos
Baseman77 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:54:
[...]

Mee eens dat beide kanten zullen overdrijven.

Alleen heeft Gaza een 2,3 miljoen inwoners, waarvan bijna de helft jonger is dan 18 jaar.
Verder zou de gewapende tak van Hamas bestaan uit een 40.000 strijders.

De kans dat een dode in Gaza een onschuldig kind betreft is derhalve vele malen groter dan dat deze dode een Hamas terrorist zou zijn. Het moge daarom in ieder geval overduidelijk zijn welke kant het meest overdrijft.

En vergeet niet dat onafhankelijke bronnen in Gaza aanwezig zijn en de 'Palestijnse' cijfers (grotendeels) ondersteunen. Israël heeft alleen de eigen cijfers.
True, hoe bizar dit ook mag klinken dit is mede de oorzaak van hoe Hamas zichzelf neerzet. Ik zeg ECHT niet dat het prima is of dat het geen probleem is dat er onschuldige doden vallen. Maar er wordt nu al dagen vanuit Israël geroepen dat als de gijzelaars vrij worden gelaten er een wapenstilstand komt. Doe dat dan en dan mag je Israël aanspreken of veroordelen als ze alsnog doorgaan.

Het is verschrikkelijk wat er gebeurt maar het gebeurt en het kan echt wel stoppen.
Trishul schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:54:
[...]

Uw laatste zin diskwalificeert ook uw eigen bron, uw neef bij de IDF. Overigens zijn er nog wel betrouwbare bronnen in het gebied. Bijvoorbeeld het Rode Kruis en de VN. Die hebben ook veel burgerdoden bevestigd helaas.
Dit soort opmerkingen had ik ook al verwacht op het moment dat ik het schreef. Elke goed bedoelde opmerking met als doel zo eerlijk weer te geven wat voor informatie er binnenkomt wordt direct in twijfel getrokken en krijg je opmerking als diskwalificatie.

Jij mist dus volledig de bedoeling op mijn boodschap op wie ik reageerde, ik ontken ook niet dat er burger doden vielen alleen over het gekleurde stuk qua berichtgeving van de vele partijen en op de retoriek vanuit Israël. Dat is helaas aan beide kanten zo (zie het ziekenhuis bericht wat in eerste instantie ook door de halve maan/rode kruis werd bevestigt maar nooit meer is ontkracht). Ik geef ook HEEL duidelijk aan dat ik probeer objectief te blijven echter strookt zelfs de informatie van het rode kruis dus niet met duidelijk eerste hand verhalen die wij binnenkrijgen. Mijn neef is absoluut niet blij dat hij verplicht hierin is getrokken maar ik weet wel hoe hij erin staat en dat staat dus 100% recht tegenover hoe IDF soldaten worden neergezet.

Ik twijfel niet aan zijn woorden en dat andere partijen dat anderen wel doen is prima voor mij hoor maar daar is dus de polarisatie want het is een aanname dat IDF alles en iedereen neerschiet want dat is gewoon niet waar. Als anderen dat wel doen prima maar dan heb je dus direct de oorzaak van het probleem namelijk de andere partij altijd als schuldige aanwijzen ongeacht de waarheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baseman77

Baseman77

We move

rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:11:
Maar er wordt nu al dagen vanuit Israël geroepen dat als de gijzelaars vrij worden gelaten er een wapenstilstand komt. Doe dat dan en dan mag je Israël aanspreken of veroordelen als ze alsnog doorgaan.
Dus tot die tijd mag Israël rustig doorgaan met het bombarderen van onschuldige burgers?
Ondertussen zijn er bijna 10.000 doden in Gaza, waarbij minstens het grootste gedeelte zal bestaan uit burgers. Wat hebben die ermee te maken?

En dit staat nog los van het volledig afsluiten van water en elektriciteit in Gaza door Israël.
Met proportionaliteit heeft dit echt helemaal niets te maken.
(zie het ziekenhuis bericht wat in eerste instantie ook door de halve maan/rode kruis werd bevestigt maar nooit meer is ontkracht).
Pardon?
Dit is juist vanuit alle kanten ontkracht. Of in ieder geval is duidelijk gemaakt dat het mogelijk is dat Israël niet de schuldige is.

Zie bijv. hier:
https://www.vrt.be/vrtnws...pitaal-wat-is-er-gebeurd/

https://www.rtlnieuws.nl/...ie-ziekenhuis-gaza-bewijs

https://nos.nl/collectie/...htaanval-onwaarschijnlijk

[ Voor 34% gewijzigd door Baseman77 op 07-11-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
True, hoe bizar dit ook mag klinken dit is mede de oorzaak van hoe Hamas zichzelf neerzet. Ik zeg ECHT niet dat het prima is of dat het geen probleem is dat er onschuldige doden vallen. Maar er wordt nu al dagen vanuit Israël geroepen dat als de gijzelaars vrij worden gelaten er een wapenstilstand komt. Doe dat dan en dan mag je Israël aanspreken of veroordelen als ze alsnog doorgaan.
Incorrect.
Prime Minister Benjamin Netanyahu said Israel would consider "tactical little pauses" in fighting in the Gaza Strip to let hostages leave or aid get through, but again rejected calls for a ceasefire despite international pressure.
https://www.reuters.com/w...-aid-hostages-2023-11-07/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikoos
Baseman77 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:15:
[...]

Dus tot die tijd mag Israël rustig doorgaan met het bombarderen van onschuldige burgers?
Ondertussen zijn er bijna 10.000 doden in Gaza, waarbij minstens het grootste gedeelte zal bestaan uit burgers. Wat hebben die ermee te maken?

En dit staat nog los van het volledig afsluiten van water en elektriciteit in Gaza door Israël.
Met proportionaliteit heeft dit echt helemaal niets te maken.
Die cijfers ontken ik toch ook niet. Wat de oplossing is weet ik niet maar moet Israël niets doen dan?

Diplomatiek is niet mogelijk met een partij als Hamas die alleen geweld gebruikt als politiek. Je geeft nu alleen als oplossing om vanuit Israël te stoppen met de aanval op Gaza stad en dus Hamas weer vrij speel geven? Ik kan je vertellen dat dit niets gaat oplossen in dit conflict. Vanuit Israëls kant gezien is dit de enige oplossing totdat er een echt oplossing komt die zou werken is dat voor Israël de enige manier voor hun eigen veiligheid te waarborgen en ja inderdaad daarbij vallen HEEL VEEL onschuldige slachtoffers en dat is verschrikkelijk.

Dus laat de gijzelaars vrij, Hamas heeft de sleutel tot de oplossing hierin.
Sorry maar maar ik begrijp niet wat je bedoelt hiermee te zeggen? (Zal aan mij liggen waarschijnlijk)

[ Voor 12% gewijzigd door rikoos op 07-11-2023 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shamalamadindon
rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:22:
Sorry maar maar ik begrijp niet wat je bedoelt hiermee te zeggen? (Zal aan mij liggen waarschijnlijk)
Israel bied geen wapenstilstand aan in ruil voor de gijzelaars.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baseman77

Baseman77

We move

rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:22:
Je geeft nu alleen als oplossing om vanuit Israël te stoppen met de aanval op Gaza stad en dus Hamas weer vrij speel geven?
Euhm nee, ik heb het nergens over oplossingen gehad namelijk.

Het begint ermee dat jij zegt dat beide kanten hun cijfers overdrijven. Ik zeg dat dit klopt, maar dat de cijfers aan Palestijnse kant veel betrouwbaarder zijn dan die van Israëlische kant. Alleen al door pure logica.

Dit negeer je vervolgens in je reactie naar mij en je geeft aan dat onschuldige doden weliswaar rot is maar dat Hamas de oplossing in handen heeft, ze moeten gewoon de gijzelaars opgeven. Wat onjuist is, zoals @Shamalamadindon aantoont. Netanyahu heeft namelijk gezegd dat een staakt het vuren geen optie is.

Dat verder de proportionaliteit in de acties van Israël volledig zoek is negeer je ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikoos
Shamalamadindon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:27:
[...]
Israel bied geen wapenstilstand aan in ruil voor de gijzelaars.
Okay ik heb gisteren de dagelijkse persconferentie van woordvoerder van IDF zitten kijken en die gaf aan dat Israël door gaat tot elke gijzelaar vrij is dus daarop baseerde ik mijn opmerkingen.
Baseman77 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:36:
[...]

Euhm nee, ik heb het nergens over oplossingen gehad namelijk.

Het begint ermee dat jij zegt dat beide kanten hun cijfers overdrijven. Ik zeg dat dit klopt, maar dat de cijfers aan Palestijnse kant veel betrouwbaarder zijn dan die van Israëlische kant. Alleen al door pure logica.

Dit negeer je vervolgens in je reactie naar mij en je geeft aan dat onschuldige doden weliswaar rot is maar dat Hamas de oplossing in handen heeft, ze moeten gewoon de gijzelaars opgeven. Wat onjuist is, zoals @Shamalamadindon aantoont. Netanyahu heeft namelijk gezegd dat een staakt het vuren geen optie is.

Dat verder de proportionaliteit in de acties van Israël volledig zoek is negeer je ook.
Je bagatelliseert wel heel erg nu wat ik schrijf, ik geef duidelijk aan dat het HEEL erg is en zeg absoluut niet dat het alleen maar "rot" is. Dat is hetzelfde als roepen dat de terroristische aanval op oa het festival vervelend was maar begrijpelijk en dat het onderdeel is van het probleem. NEE slachtoffers aan beide kanten zijn verschrikkelijk!

Ik hoor toch echt net dat ook Israël niet ontkent dat er enorme aantallen burger slachtoffers echter betwijfel ik wel dat Palestijnse cijfers betrouwbaarder zijn want dat is ook een aanname dat dat zo is. Israël is gebaat bij lage getallen en de Palestijnse kant bij hoge cijfers (vooral kinderen) voor de opinie. Geeft verder niet daar zijn we het niet met elkaar eens maar dat toont dus wel aan hoe kwetsbaar de informatie is.

Dat er enorme aantallen slachtoffers vallen aan Palestijnse kant twijfelt ook niemand aan hoor, ik moet de eerste nog tegenkomen die dat beweert maar dat is ook logisch lijkt mij (IDF modern leger, 1 van de beste in de wereld tov Hamas).

Maar nogmaals ik weet de defintieve oplossing niet echter moet er een oplossing komen in het conflict en die komt er niet door Israël alleen keihard te veroordelen en door de vele burgerslachtoffers nu de Palestijnen als onschuldige partij neer te zetten (Hamas is heel duidelijk mede schuldige en misbruikt het eigen volk hierin en om het maar duidelijk te maken voordat er weer commentaar komt: Ja burgers zijn hier de onschuldige slachtoffers door de strijd tussen Hamas en IDF).

De PM heeft nu ook aangeven dat er tijdelijke staak het vuren komen van enkele uren om hulp goederen Gaza stad in te laten en om evt gijzelaars te laten gaan. Laat die gijzelaars dan ook gaan als Hamas ook een staak het vuren wilt en als ze allemaal vrij zijn (mits ze nog leven) en er komt GEEN staak het vuren dan mag je Israël van mij aanpakken/veroordelen/etc. Nu laat Hamas de eigen bevolking aan het lot over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 16:18
Wat ik me al sinds het begin van de 'operatie' van Israël af vraag is:

Als voor Israël het aller belangrijkste is, om de gijzelaars terug te krijgen. Waarom ga je dan met zeer veel geweld alle mogelijke schuilplaatsen van Hamas (en waar dus ook de gijzelaars worden vastgehouden) bombarderen?
rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:58:
[...]

Okay ik heb gisteren de dagelijkse persconferentie van woordvoerder van IDF zitten kijken en die gaf aan dat Israël door gaat tot elke gijzelaar vrij is dus daarop baseerde ik mijn opmerkingen.
[...]
Wat betekend dit m.b.t. de gijzelaars die al gedood zijn door Israëlische bombardementen? Dan zou Israël door kunnen gaan met bombarderen ook nadat alle nog levende gijzelaars zijn vrijgelaten, want niet alle gijzelaars zijn vrij...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02
[...]
Maar nogmaals ik weet de defintieve oplossing niet echter moet er een oplossing komen in het conflict en die komt er niet door Israël alleen keihard te veroordelen en door de vele burgerslachtoffers nu de Palestijnen als onschuldige partij neer te zetten (Hamas is heel duidelijk mede schuldige en misbruikt het eigen volk hierin en om het maar duidelijk te maken voordat er weer commentaar komt: Ja burgers zijn hier de onschuldige slachtoffers door de strijd tussen Hamas en IDF).
Dit is inderdaad de allergrootste frustratie. Heb dit het de afgelopen weken ook al een paar keer aangekaart.

Iedereen en z'n moeder buitelt over elkaar heen om te roepen dat wat Israël doet echt niet kan en buitenproportioneel is, maar werkelijk niemand is tot nu toe met een werkbaar alternatief gekomen. Je hoort het ook op radio en tv als iemand die kritisch is op Israël sporadisch de vraag krijgt wat er dan wel zou moeten gebeuren. Het antwoord is echt zonder uitzondering iets in de trant van 'ja, dat weet ik ook niet, weet alleen dat wat er nu gebeurt niet kan'.

Met enkel een verplaswedstrijd over welke van de 2 partijen het meest verschrikkelijk is gaan we er in ieder geval nooit uit komen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
chrisO schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:03:
Wat ik me al sinds het begin van de 'operatie' van Israël af vraag is:

Als voor Israël het aller belangrijkste is, om de gijzelaars terug te krijgen. Waarom ga je dan met zeer veel geweld alle mogelijke schuilplaatsen van Hamas (en waar dus ook de gijzelaars worden vastgehouden) bombarderen?

[...]

Wat betekend dit m.b.t. de gijzelaars die al gedood zijn door Israëlische bombardementen? Dan zou Israël door kunnen gaan met bombarderen ook nadat alle nog levende gijzelaars zijn vrijgelaten, want niet alle gijzelaars zijn vrij...
Dat schrijf ik in mijn laatste regel van mijn commentaar: "als ze allemaal vrij zijn (mits ze nog leven)"

Geen idee helaas.........

(PS en dat laat ik in het midden of ze "gewoon" vermoord zijn door Hamas of door de bombardementen)

[ Voor 5% gewijzigd door rikoos op 07-11-2023 11:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baseman77

Baseman77

We move

Ik hoor toch echt net dat ook Israël niet ontkent dat er enorme aantallen burger slachtoffers echter betwijfel ik wel dat Palestijnse cijfers betrouwbaarder zijn want dat is ook een aanname dat dat zo is.
Zoals al meerdere malen aangetoond is dat juist helemaal geen aanname.
De Palestijnse cijfers zijn tot dit conflict iedere keer betrouwbaar gebleken, want ze kwamen overeen met de cijfers van onafhankelijke en daar aanwezige partijen. En ook in dit conflict worden de Palestijnse cijfers ondersteund door onafhankelijke en daar aanwezige partijen.

Voor Israël geldt dit alles echter niet, zij hebben alleen hun eigen weergave van de cijfers.
Waarom blijf je dan toch ontkennen dat de Palestijnse cijfers betrouwbaar(der) zijn?
maar dat toont dus wel aan hoe kwetsbaar de informatie is.
Dat geeft dit dus helemaal niet aan.
Maar nogmaals ik weet de defintieve oplossing niet
Waarom moeten wij die bedenken?
Wat heeft het constateren dat Israël buitenproportioneel reageert en verantwoordelijk is voor het doden van duizenden onschuldige burgers (waaronder velen kinderen) te maken met een eventuele oplossing?
en door de vele burgerslachtoffers nu de Palestijnen als onschuldige partij neer te zetten
Waar zijn deze slachtoffers schuldig aan dan?
Niemand zegt dat Hamas onschuldig is, integendeel, maar waarom maakt dat 'de Palestijnen' ook schuldig?
Nu laat Hamas de eigen bevolking aan het lot over.
Klopt helemaal, wat ook precies het doel is geweest van 7 oktober.
Sla beestachtig toe, wacht tot Israël met hun extreem-rechtse regering buitenproportioneel reageert en zit rustig achterover de puinhopen te overzien. Dankzij de acties van Israël is nieuwe aanwas gegarandeerd en de hele wereld is erdoor verdeeld geraakt, waarbij met name het Westen en de VS er heel slecht vanaf komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 16:28
alexbl69 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:13:
[...]

Dit is inderdaad de allergrootste frustratie. Heb dit het de afgelopen weken ook al een paar keer aangekaart.

Iedereen en z'n moeder buitelt over elkaar heen om te roepen dat wat Israël doet echt niet kan en buitenproportioneel is, maar werkelijk niemand is tot nu toe met een werkbaar alternatief alternatief gekomen. Je hoort het ook op radio en tv als iemand die kritisch is op Israël sporadisch de vraag krijgt wat er dan wel zou moeten gebeuren. Het antwoord is echt zonder uitzondering iets in de trant van 'ja, dat weet ik ook niet, weet alleen dat wat er nu gebeurt niet kan'.

Met enkel een verplaswedstrijd over welke van de 2 partijen het meest verschrikkelijk is gaan we er in ieder geval nooit uit komen.
Dat irriteert mij inderdaad ook constant aan de "discussies". Dat wordt natuurlijk ook geholpen door de eindeloze stroom aan beelden van burgers en "burgers" uit de Gaza strook. En het feit, of we het nu leuk vinden of niet, er, zoals ergens zo mooi beschreven, gewoon een prachtig vol reservoir van anti semitische motieven en drogredenen is om uit te tappen om Israël als enige schuldige aan te wijzen.

Feit is ook, het grote merendeel van landen, zou over zijn gegaan tot grof geweld na wat er gebeurt is. Hoe zou de Gaza strook er nu uit zien als het om Amerika, Rusland, China, Frankrijk, VK of bijvoorbeeld de Saudi's zouden zijn geweest? Zijn daarbij alle keuzes die gemaakt worden goed? Ongetwijfeld niet. Maar kan dat uberhaupt als je tegen een vijand vecht die doelbewust de bevolking als levend schild gebruikt?

En daarom probeer ik zelf ook terughoudend te zijn in een oordeel. Die ambulances bijvoorbeeld, het is absoluut iets dat Hamas zou doen, om dat te gebruiken om wapens/strijders te verplaatsen. Maar was dat nu ook zo? Geen idee. Zo niet, is het natuurlijk een oorlogsmisdaad. Maar dat Hamas zegt dat er alleen patienten in lagen, betekent natuurlijk net zoveel als dat Putin zegt dat Zelensky een Nazi is. Helemaal niks. Maar de hele wereld valt meteen over Israel heen want ze moeten wel slecht zijn. Alsof ze niet tegen terroristen vechten, die zich werkelijk geen bal aantrekken van mensenrechten, of oorlogsrecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02
Baseman77 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:31:
[...]
Sla beestachtig toe, wacht tot Israël met hun extreem-rechtse regering buitenproportioneel reageert en zit rustig achterover de puinhopen te overzien. Dankzij de acties van Israël is nieuwe aanwas gegarandeerd en de hele wereld is erdoor verdeeld geraakt, waarbij met name het Westen en de VS er heel slecht vanaf komen.
Dat klopt helemaal. Maar nogmaals: wat moet Israël dan doen om tot een oplossing te komen? Zelfs het afsluiten van de nutsvoorzieningen tot de gijzelaars vrij zouden worden gelaten was voor velen al buitenproportioneel.

Je zegt dat je niet zelf een alternatief aan wilt of kunt dragen, maar je zegt wel dat wat Israël nu doet buitenproportioneel is. Die 2 dingen gaan niet samen.

Wat is volgens jou dan wel proportioneel?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikoos
Baseman77 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:31:
[...]

Zoals al meerdere malen aangetoond is dat juist helemaal geen aanname.
De Palestijnse cijfers zijn tot dit conflict iedere keer betrouwbaar gebleken, want ze kwamen overeen met de cijfers van onafhankelijke en daar aanwezige partijen. En ook in dit conflict worden de Palestijnse cijfers ondersteund door onafhankelijke en daar aanwezige partijen.

Voor Israël geldt dit alles echter niet, zij hebben alleen hun eigen weergave van de cijfers.
Waarom blijf je dan toch ontkennen dat de Palestijnse cijfers betrouwbaar(der) zijn?

[...]

Dat geeft dit dus helemaal niet aan.

[...]

Waarom moeten wij die bedenken?
Wat heeft het constateren dat Israël buitenproportioneel reageert en verantwoordelijk is voor het doden van duizenden onschuldige burgers (waaronder velen kinderen) te maken met een eventuele oplossing?

[...]

Waar zijn deze slachtoffers schuldig aan dan?
Niemand zegt dat Hamas onschuldig is, integendeel, maar waarom maakt dat 'de Palestijnen' ook schuldig?

[...]

Je zal er altijd anders overdenken dan ik doe en wat jij als betrouwbare bewijs/feiten ziet zie ik toch vaak anders en ik ben ook overtuigd dat ik ook betrouwbare bronnen heb dus wat jij ook vindt zullen we niet verder komen in deze discussie. En om het compleet te maken ik neem niet lukraak aan dat wat vanuit de Israëlische kant komt waar is en gebruik ook eerste eerstelijnsberichten van mijn neef die ik 100% vertrouw en hoog heb zitten qua ethiek en die stroken gewoon niet met de beeldvorming vanuit Palestijnse kant dat ELKE militair van IDF schietend en moordend door Gaza gaan. Ik probeer het ALTIJD daarom van 2 kanten te blijven volgen (deden meer mensen dat maar ipv in de bende bubble te blijven).

Maar ik wil wel één ding aanhalen wat jij zegt en dat is dat de opmerking over de oplossing dat je roept: "
Waarom moeten wij die bedenken?" Dat doe jij namelijk wel door te zeggen dat Israël fout is door extreem te reageren op Hamas geweld en MOET stoppen. Doet Israël niets meer dan zullen de aanslagen vanuit Hamas doorgaan en of dat de oplossing is?

Ik zal het voor de zoveelste keer roepen/schrijven hier: Het is verschrikkelijk wat er gebeurt maar kom met een oplossing ipv alleen roepen dat Israël moet stoppen want daarmee stopt het zinloze gewoonweg niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trishul
Ik zei het al vier weken geleden hier inmiddels; Israël had een grondoffensief kunnen starten om Hamas doelgericht uit te schakelen. Israël heeft gekozen voor een oplossing waarbij veel burgerdoden vallen, namelijk op veilige afstand bombarderen met zware bommen. Kraters van 15 meter breed bv.
Dat is een keuze die ze gemaakt hebben, al dan niet voor hun moverende redenen (wraak, of uh vergelding).
Maar dan moet je niet raar opkijken als de publieke opinie tegen je keert na zoveel duizenden burgerdoden waaronder kinderen.

Maar een serieus grondoffensief wilde Netanyahu en co niet aan, want 'te zachte aanpak' en politiek niet verkoopbaar (grote kans op veel dode IDF soldaten) vanuit zijn toch al wankele positie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shamalamadindon
alexbl69 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:36:
Dat klopt helemaal. Maar nogmaals: wat moet Israël dan doen om tot een oplossing te komen? Zelfs het afsluiten van de nutsvoorzieningen tot de gijzelaars vrij zouden worden gelaten was voor velen al buitenproportioneel.
Laten we even niet minimaliseren wat voor effect nuts heeft op een dichtbevolkt gebied in 2023 met 2 miljoen mensen waar bv deze hele week een temperatuur van 27 graden voorspelt word.
We hebben het hier niet simpelweg over even geen TV of internet.

Geen electriciteit betekent dat de koelkast stopt met koelen, je eten is na een paar dagen bedorven en er komt maar mondjesmaat voedsel het gebied binnen.
Het betekent geen licht als het buiten donker is, wat het onmogelijk maakt om snachts naar onder puin bedolven slachtoffers te zoeken.
Uiteindelijk zullen ook de ziekenhuizen zonder stroom zitten, operaties zijn dan niet meer mogelijk tijdens de nacht. Apparatuur heeft ook stroom nodig, beeld je iemand in die afhankelijk is van een beademingsapparaat of dialyse.

Water is theoretisch terug ingeschakeld maar tussen vernielde infra en geen stroom is de toevoer miniem,
https://www.theguardian.c...a-threatens-health-crisis

[ Voor 9% gewijzigd door Shamalamadindon op 07-11-2023 12:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 16:18
alexbl69 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:36:
[...]

Je zegt dat je niet zelf een alternatief aan wilt of kunt dragen, maar je zegt wel dat wat Israël nu doet buitenproportioneel is. Die 2 dingen gaan niet samen.

Wat is volgens jou dan wel proportioneel?
Misschien als geciviliseerd land het voortouw nemen en stoppen met het beschieten van hulpeloze burgers, dan eisen dat de gijzelaars vrij komen en daarna plannen maken voor (langdurige) vrede?

Als je zo graag de gijzelaars vrij wilt hebben, waarom bombardeer je ze dan zelf? 8)7 Nee, wat Israël doet is wraak nemen en de gijzelaars interesseert de regering van Israël (waarschijnlijk) helemaal niks, die zijn gewoon het excuus om excessief geweld te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
chrisO schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:02:
[...]

Misschien als geciviliseerd land het voortouw nemen en stoppen met het beschieten van hulpeloze burgers, dan eisen dat de gijzelaars vrij komen en daarna plannen maken voor (langdurige) vrede?
Dat zou het allermooiste mooiste natuurlijk zijn als dat kon maar wat als niet aan die eisen wordt voldaan?

Het is heel triest allemaal deze situatie maar even roepen dat Israël moet stoppen is echt niet de oplossing om het geweld te laten stoppen (al moet Israël natuurlijk er alles aan doen om onschuldige mensen tot het minimum te beperken, HOE MOEILIJK DAT OOK IS!!!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:20:
[...]

Dat zou het allermooiste mooiste natuurlijk zijn als dat kon maar wat als niet aan die eisen wordt voldaan?

Het is heel triest allemaal deze situatie maar even roepen dat Israël moet stoppen is echt niet de oplossing om het geweld te laten stoppen (al moet Israël natuurlijk er alles aan doen om onschuldige mensen tot het minimum te beperken, HOE MOEILIJK DAT OOK IS!!!).
Als Israël in plaats van witte fosfor bommen op onschuldige slachtoffers te gooien, een land zonder en eten en drinken zetten en ziekenhuizen plat te leggen inderdaad een grondoffensief had ingezet.
Stuur daar een troep soldaten met wat gepantserde voertuigen naartoe en hang dat allemaal vol camera's zodat de wereld ziet dat Hamas inderdaad burgers als levend schild inzet, dat die tunnels inderdaad vol Hamas strijders zitten, dat die ambulance inderdaad vol strijders zit... Je zult snel zien dat de globale opinie dan volledig achter Israël staat en de burgerslachtoffers die bij zo'n offensief vallen zullen snel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
Kheos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:26:
[...]

Als Israël in plaats van witte fosfor bommen op onschuldige slachtoffers te gooien, een land zonder en eten en drinken zetten en ziekenhuizen plat te leggen inderdaad een grondoffensief had ingezet.
Stuur daar een troep soldaten met wat gepantserde voertuigen naartoe en hang dat allemaal vol camera's zodat de wereld ziet dat Hamas inderdaad burgers als levend schild inzet, dat die tunnels inderdaad vol Hamas strijders zitten, dat die ambulance inderdaad vol strijders zit... Je zult snel zien dat de globale opinie dan volledig achter Israël staat en de burgerslachtoffers die bij zo'n offensief vallen zullen snel vergeten.
Als het zo makkelijk was zou ik de grootste voorstander zijn van je voorstel maar elke (Joodse) militair zonder backup dat gebied in te laten gaan is onmogelijk want komt niet levend meer terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:20:
[...]

Het overgrote probleem is dat zelfs als je hamas volledig uitroeit er geen oplossing is.
Hamas is niet de oorzaak van het probleem. De voorturende bezetting en ethnische zuivering is het grootste probleem daar. Zolang dat blijft duren is er geen kans op vrede en de enige die dat kan stoppen is israel.

Dus ja israel meot stoppen want die is gewoon de zoveelste actie die perfect past in hun kraampje om palestijnen allemaal af te schilderen als terroristen waar je niet mee kan onderhandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

chrisO schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:02:
[...]

Als je zo graag de gijzelaars vrij wilt hebben, waarom bombardeer je ze dan zelf? 8)7 Nee, wat Israël doet is wraak nemen en de gijzelaars interesseert de regering van Israël (waarschijnlijk) helemaal niks, die zijn gewoon het excuus om excessief geweld te rechtvaardigen.
Schitterend plan. Ware het niet dat Hamas niets geeft om de bevolking, en dat deze dialoog nergens toe zou leiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shamalamadindon
rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:32:
Als het zo makkelijk was zou ik de grootste voorstander zijn van je voorstel maar elke (Joodse) militair zonder backup dat gebied in te laten gaan is onmogelijk want komt niet levend meer terug.
Ik hoor graag hoe je dit interpreteert alsof er 1 soldaat met een gopro de grens over gejopt moet worden.
Stuur daar een troep soldaten met wat gepantserde voertuigen naartoe en hang dat allemaal vol camera's zodat de wereld ziet dat Hamas inderdaad burgers als levend schild inzet, dat die tunnels inderdaad vol Hamas strijders zitten, dat die ambulance inderdaad vol strijders zit
off-topic, dit valt me voor de eerste keer op. Is dit nieuw?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqHrU1LabUNcOvEEGRtjKAD-CSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/StmIknV4HhbQMLa7NFBjGtNQ.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38
[...]

Iedereen en z'n moeder buitelt over elkaar heen om te roepen dat wat Israël doet echt niet kan en buitenproportioneel is, maar werkelijk niemand is tot nu toe met een werkbaar alternatief gekomen.
Waar moeten we precies een alternatief voor bieden? Welk doel streeft Israël nu precies na?
Hopelijk is het dit: Hamas uitschakelen zonder genocide te plegen of etnisch te zuiveren.

Wat ze nu doen is proberen een asymmetrische oorlog te winnen door gebruik van overweldigende hoeveelheden materieel en manschappen. Het verleden heeft aangetoond dat je hiermee zeker geen asymmetrische oorlog wint. Dat moet Israël ook weten. Wat ze vooral doen is een volgende generatie van Hamas strijders creëren. Hiermee schiet Israël zich dus in de voet. Op korte termijn zullen ze Hamas wel wat terug dringen, maar ik hoop dat de horizon wat verder ligt.

Een gerichtere actie met counterinsurgency heeft meer effect. En wat natuurlijk structureel het probleem gaat oplossen is het bieden van perspectief aan de Palestijnen. Zolang er twee volken zo dicht naast elkaar leven met zo'n groot verschil in welvaart en perspectief, houd je een vorm van geweld.

Er zijn natuurlijk andere mogelijkheden als je zonder genocide of etnisch zuiveren niet meer onderdeel van je doel maakt. En het lijkt er nu toch op dat Israël gaat voor het etnisch zuiveren. Het lijkt er op dat ze hopen iemand de Palestijnen uit de Gazastrook gaat opvangen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21
k995 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:38:
[...]

Het overgrote probleem is dat zelfs als je hamas volledig uitroeit er geen oplossing is.
Hamas is niet de oorzaak van het probleem. De voorturende bezetting en ethnische zuivering is het grootste probleem daar. Zolang dat blijft duren is er geen kans op vrede en de enige die dat kan stoppen is israel.

Dus ja israel meot stoppen want die is gewoon de zoveelste actie die perfect past in hun kraampje om palestijnen allemaal af te schilderen als terroristen waar je niet mee kan onderhandelen.
Er zijn maar twee manieren waarop het rustig wordt in dat gebied. 1) Israël houdt op met bestaan (want gaza teruggeven gaat echt hamas niet ineens stoppen). 2) Gaza houdt op met bestaan.
Alle andere opties resulteren alleen maar in een langer doorslepend conflict.

Wat het minste van deze twee kwaden zal zijn zal afhangen van hoe begaand je bent met Israël en de inwoners van Gaza, maar het is een illusie dat dit conflict gaat worden beëindigt door miljarden te pompen in dat gebied voordat optie 1 of 2 werkelijkheid is.
Shamalamadindon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:48:
[...]
off-topic, dit valt me voor de eerste keer op. Is dit nieuw?
[Afbeelding]
Jep, en zeer welkom :) Ik vraag me zelfs af of deze hele post er niet heen had moeten gaan :D

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 07-11-2023 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikoos
Shamalamadindon schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:48:
[...]

Ik hoor graag hoe je dit interpreteert alsof er 1 soldaat met een gopro de grens over gejopt moet worden.

[...]
In ELK geval is het zelfmoord door hoe Gaza is gebouwd. Infiltreren is bijna onmogelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Beetje goed nieuws met video;

Wat er nu gebeurt: duizenden passeren de evacuatiecorridor die de @IDF opengesteld heeft voor burgers in het noorden van Gaza om naar het zuiden te trekken.

https://x.com/cogatonline/status/1721823085467222399?s=20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:06
Trishul schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:59:
Ik zei het al vier weken geleden hier inmiddels; Israël had een grondoffensief kunnen starten om Hamas doelgericht uit te schakelen. Israël heeft gekozen voor een oplossing waarbij veel burgerdoden vallen, namelijk op veilige afstand bombarderen met zware bommen. Kraters van 15 meter breed bv.
Dat is een keuze die ze gemaakt hebben, al dan niet voor hun moverende redenen (wraak, of uh vergelding).
Maar dan moet je niet raar opkijken als de publieke opinie tegen je keert na zoveel duizenden burgerdoden waaronder kinderen.

Maar een serieus grondoffensief wilde Netanyahu en co niet aan, want 'te zachte aanpak' en politiek niet verkoopbaar (grote kans op veel dode IDF soldaten) vanuit zijn toch al wankele positie.
Waar haal je het idee vandaan dat een grond offensief tot minder burger doden zou leiden? Vergelijkbare operaties op veel kleinere schaal, met in vergelijking veel slechter voorbereidde tegenstanders, lagen de doden aantallen per operatie op hetzelfde niveau als ze hier nu liggen. Met het cruciale verschil dat dit was nadat er eerst alle mogelijk gegeven werd te vluchten.

Dat laatste is nu juist niet mogelijk hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rikoos
Winkiller schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:56:
Beetje goed nieuws met video;

Wat er nu gebeurt: duizenden passeren de evacuatiecorridor die de @IDF opengesteld heeft voor burgers in het noorden van Gaza om naar het zuiden te trekken.

https://x.com/cogatonline/status/1721823085467222399?s=20
Idd mooi dat het eindelijk gebeurt!!! Zag het bericht ook op Reddit verschijnen en het walgelijke waren de reacties erop namelijk dat het pure propaganda was van Israël om niet de slechterik te lijken in de internationale gemeenschap en dat Israël naar alle waarschijnlijk straks deze exodus vast zal gaan bombarderen. Zo ziek is deze discussie ondertussen dat wat welke partij ook doet er altijd een zieke twist aan wordt gegeven door de andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
rikoos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:10:
[...]

Idd mooi dat het eindelijk gebeurt!!! Zag het bericht ook op Reddit verschijnen en het walgelijke waren de reacties erop namelijk dat het pure propaganda was van Israël om niet de slechterik te lijken in de internationale gemeenschap en dat Israël naar alle waarschijnlijk straks deze exodus vast zal gaan bombarderen. Zo ziek is deze discussie ondertussen dat wat welke partij ook doet er altijd een zieke twist aan wordt gegeven door de andere partij.
Ik verwacht niet dat Israël die Exodus gaat bombarderen. Ik verwacht wel dat -net zoals vorige keer- geen van die mensen ooit nog terug mag van Israël. Hoe onschuldig dat ze ook waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
Kheos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:19:
[...]

Ik verwacht niet dat Israël die Exodus gaat bombarderen. Ik verwacht wel dat -net zoals vorige keer- geen van die mensen ooit nog terug mag van Israël. Hoe onschuldig dat ze ook waren.
Ik denk niet dat 'mogen' het probleem is. Momenteel word het complete gangenstelsel in het noorden van Gaza opgeblazen dus denk ik dat 'kunnen' het probleem gaat zijn.
De grond zal daar op sommige plaatsen instabiel zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
Ashilh schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:07:
[...]

Waar haal je het idee vandaan dat een grond offensief tot minder burger doden zou leiden? Vergelijkbare operaties op veel kleinere schaal, met in vergelijking veel slechter voorbereidde tegenstanders, lagen de doden aantallen per operatie op hetzelfde niveau als ze hier nu liggen. Met het cruciale verschil dat dit was nadat er eerst alle mogelijk gegeven werd te vluchten.

Dat laatste is nu juist niet mogelijk hier.
Omdat je daarmee kan voorkomen dat je zware bommen dropt op een vluchtelingenkamp bv. waar een Hamas terrorist 'zou kunnen zitten volgens intel'.
In plaats daarvan ga je dan gerichter te werk en ik geloof niet dat een IDF soldaat op de grond bv geen onderscheid zal maken tussen een kind van 8 jaar en volwassenen. Dat onderscheid kan een JDAM vanuit de lucht namelijk niet maken.
Israël is van alle landen enorm ver op het gebied van informatie vergaring en beveiliging. Daarnaast krijgen ze de meest geavanceerde apparatuur van de VS. Ze hebben de capaciteiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Update
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F-SEoxEXcAAtGnR?format=jpg&name=large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 16:28
k995 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:38:
[...]

Oprechte vraag, maar waarom denk jij dat als Israel unilateraal kiest om niks meer te doen en Hamas gewoon haar gang te laten gaan, dat er dan vrede is? Mij lijkt dat namelijk een heel simplistische gedachtegang. We hebben het over een terroristische groepering, met minimaal 40k terroristen, die als expliciet doel hebben om de staat Israel te vernietigen. Wat is jouw verwachting dat Hamas gaat doen op het moment dat Israel zegt, soit, we stoppen ermee hoor jongens?

Mijn verwachting is namelijk dat dan de terreur gewoon doorgaat. Als dat gepaard gaat met het loslaten van alle blokkades en dergelijke, wordt de leiding van Hamas rijker, maar de terreur gaat echt niet stoppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:03

koudepinda

Don't Panic

Kist schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:41:
[...]

Oprechte vraag, maar waarom denk jij dat als Israel unilateraal kiest om niks meer te doen en Hamas gewoon haar gang te laten gaan, dat er dan vrede is? ...............de rest.........
Plaatsvervangend antwoord. Niemand die zegt dat Israël niets moet doen. Ze moeten stoppen met wat ze nu doen.

Jullie moeten eens stoppen om elk woord van een reactie uit de context te trekken.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:06
Trishul schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:32:
[...]

Omdat je daarmee kan voorkomen dat je zware bommen dropt op een vluchtelingenkamp bv. waar een Hamas terrorist 'zou kunnen zitten volgens intel'.
In plaats daarvan ga je dan gerichter te werk en ik geloof niet dat een IDF soldaat op de grond bv geen onderscheid zal maken tussen een kind van 8 jaar en volwassenen. Dat onderscheid kan een JDAM vanuit de lucht namelijk niet maken.
Israël is van alle landen enorm ver op het gebied van informatie vergaring en beveiliging. Daarnaast krijgen ze de meest geavanceerde apparatuur van de VS. Ze hebben de capaciteiten.
Je bedoelt 3e generatie sloppenwijk gedesigneerd als vluchtelingenkamp zodat Hamas zich kan drukken voor de bestuurlijke verantwoordelijkheid, maar wel internationale subsidie ervoor onvangt.
De situatie creëren die tot je scenario leidt waar beter onderscheid gemaakt kan worden kost meer mensen levens dan de huidige aanpak.

Gezien de start van de huidige problematiek zou een meer realitische kijk op informatie vergaring in die regio op zijn plaats zijn. Je hebt ook meer vertrouwen in de kwaliteiten van het US materiaal dan de PR afdelingen van de fabrikanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Het is verschrikkelijk wat er gebeurt maar het gebeurt en het kan echt wel stoppen.
Maar moet dat dan per se volgens de voorwaarden van Israel?
Als Israel de bezette gebieden verlaat en de kolonisten op Palestijns gebied weghaalt dan komen die gijzelaars ook in no time vrij... Waarom doet Israel dat dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Iedereen en z'n moeder buitelt over elkaar heen om te roepen dat wat Israël doet echt niet kan en buitenproportioneel is, maar werkelijk niemand is tot nu toe met een werkbaar alternatief gekomen. Je hoort het ook op radio en tv als iemand die kritisch is op Israël sporadisch de vraag krijgt wat er dan wel zou moeten gebeuren. Het antwoord is echt zonder uitzondering iets in de trant van 'ja, dat weet ik ook niet, weet alleen dat wat er nu gebeurt niet kan'.

Er is een prima werkbaar alternatief. Israel wegwezen uit de bezette gebieden. Geen beperkingen meer op invoer water, elektriciteit, medicijnen en andere 1e levensbehoeften.
Bied de deal van 1990 nog maar eens aan, ik geloof nooit dat die dan geweigerd gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Hatsjoe schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:11:
[...]

Daarnaast, diverse betrouwbare westerse instanties geven aan dat er geen enkele reden is om te twijfelen aan de cijfers die het ministerie van gezondheid in Gaza naar buiten brengt (initiële claims in "the fog of war" zoals de 500 bij het ziekenhuis daargelaten).

[mbr]*knip* onderbouw dit soort statements s.v.p. met betrouwbare bronnen.[/mbr]
En die 500 claim bleek een vertaal fout te zijn. Het bericht 500 dood of gewond dat vertaald werd naar killed. Ik geloof dat de term martiers gebruikt werd, ryan grim heeft daar nog over getweet geloof inmiddels al 2 weken geleden. Die correctie heeft niet veel tractie gekregen helaas waardoor de zelfde foute informatie herhaald blijft worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trishul
Ashilh schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:51:
[...]

Je bedoelt 3e generatie sloppenwijk gedesigneerd als vluchtelingenkamp zodat Hamas zich kan drukken voor de bestuurlijke verantwoordelijkheid, maar wel internationale subsidie ervoor onvangt.
De situatie creëren die tot je scenario leidt waar beter onderscheid gemaakt kan worden kost meer mensen levens dan de huidige aanpak.

Gezien de start van de huidige problematiek zou een meer realitische kijk op informatie vergaring in die regio op zijn plaats zijn. Je hebt ook meer vertrouwen in de kwaliteiten van het US materiaal dan de PR afdelingen van de fabrikanten.
Je lijkt een beetje overtuigd te zijn dat de 10000+ doden, waarvan 4000+ kinderen, niet te voorkomen waren door Israël. Dan heb je denk ik teveel geloof in de goede bedoelingen van het extreemrechtse Israëlische bestuur. Hier kun je lezen hoe mensen uit de Israëlische regering denken en welke acties zij uitvoeren: https://www.nytimes.com/2...us-weapons-west-bank.html

Verder doet het er helemaal niks toe of het nou een vluchtelingenkamp uit tenten betreft of een derde generatie sloppenwijk. Als je zo wil discussiëren, stel jezelf dan de vraag: wat is de voedingsbodem voor die sloppenwijken? Krijgen de mensen kans om zich te ontwikkelen? Zijn er economische restricties? Is er vrij verkeer van goederen en diensten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:03

koudepinda

Don't Panic

toolkist schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:04:
[...]

Maar moet dat dan per se volgens de voorwaarden van Israel?
Als Israel de bezette gebieden verlaat en de kolonisten op Palestijns gebied weghaalt dan komen die gijzelaars ook in no time vrij... Waarom doet Israel dat dan niet?
Vanwege de gebruikelijke bull shit.
> dont negotiate with terrorists
> hamas liegt altijd dus je kan ze niet geloven
> de gegijzelden zijn allang dood (want kijk ze hebben babys onthoofd)
> waarom moet israel toegeven (ze vielen ons aan, dus nu is het onze beurt)
> en de beste dat is niet hoe de wereld werkt

Insert ander infantiel geleuter. Het zijn allemaal oog om oog tis for tat redenaties.

En dus moet hamas zich maar overgeven, want ze weten toch dat israel de overhand heeft??? Dus ze weten toch dat ze niet kunnen winnen??
Newsflash: Dat is niet hoe de menselijke psyche werkt!! gesteund door een eerder gepost wetenschappelijk onderzoek wat genegeerd werd.

always bring a towel

Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag

Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties

[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]