kdekker schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:44:
[...]
Formeel: een land mag zich verdedigen ja, maar Palestina is geen land, noch erkent de Hamas Israël. Hamas is zelfs geen regering die het beste voorheeft met haar eigen burgers, anders zou ze hen niet als schild gebruiken. Ik kan niet beoordelen hoeveel Palestijnen achter Hamas staan, maar als je als land wilt fungeren, gedraag je daar dan na. En begin met het stoppen van beschieten van je buren.
Aan de hand van je antwoorden weet ik al in welke hoek je zit ik heb jarenlang met Esther Voet op Twitter gediscussieerd over het conflict en de heer naftalian en ze kwamen met exact dezelfde retoriek altijd. Kijk Palestina is gewoon een land ik erken Israël bijvoorbeeld ook niet dit is een bezettingsmacht en dit is ook erkend door de VN en verschillende andere organisaties. Het beschieten van een bezettingsmacht is volkomen legitiem volgens het internationaal recht.
[...]
Ik denk niet dat je dit los kunt zien van de voorgeschiedenis en zeker niet wat 7 oktober gebeurde. Uiteraard is de voorgeschiedenis veel langer. Ik begrijp uit je reactie dat je de reactie van Israël erger vindt dan noodzakelijk.
Maar dan vraag ik jou: was de actie van 7 oktober legitiem? Ik merk namelijk weinig reacties uit de Palestijnse supporters wereldwijd dat ze actie van 7 oktober erg vonden. Integendeel. En hoe had Israël moeten reageren?
De actie van 7 oktober is inderdaad volgens internationaal recht volkomen legitiem en zoals Israël steeds aangeeft deze dagen is het jammer voor de burgerbevolking maar iedereen die zich doelbewust vestigd op bezet terrein loopt het risico om volledig legitiem aangevallen te worden volgens internationaal recht. En dat hierbij onschuldige mensen vermoord zijn is helaas de rekening die je betaald als kolonist of iemand die moedwillig in bezet gebied gaat wonen.
[...]
Dan gaat het over landen en dat hebben de Palestijnen niet. Je zult mijn reactie best formeel vinden, maar als de Friezen raketten af gaan schieten naar een buur provincie, dan hebben ze een probleem.
Dat zeg ik over Israël dat land is ook niet door alle landen ter wereld erkend dus ze hebben geen rechten omdat de hele wereld het niet unaniem eens is dat deze terroristische staat een officeel erkend land is.
Verder kan ik als individu geen invloed op de beoordeling van een land dat een terroristische organisatie is. Ik begrijp van je dat je daarmee niet eens ben. Gezien de daden van Hamas en de landen die Hamas niet als terroristische organisatie zien, dan zie ik wel dat die landen of schurkenstaten zijn (dictaturen) of islamitische wortels hebben of economische banden met Rusland of China. Gezien het leefklimaat voor niet-islamitische of niet-naar-de staatsideologie voegende burgers wil je daar niet wonen. Vrijheid, zoals wij in NL kennen, bestaat onder zulke landen niet. Dat ze dan Hamas niet als terroristische organisatie zien, betekent dat zij een andere maatstaf aanleggen, waar de gemiddelde westerling niet blij mee is. Of onder een soortgelijkel regime zou willen wonen of veilig voelen.
De wereld moet eens ophouden te doen alsof het westen de standaard is. Het westen heeft vele miljoenen doden en oorlogen achter zijn naam staan. Van Namibië tot Congo tot Irak en Afghanistan en de 2e wereldoorlog waarom denken mensen altijd toch dat het westen het moreel kompas heeft? De rest van de wereld noemt de westerse wereld de schurken. Elk westers land heeft wel op zn minst 100.000 doden op zijn geweten en toch wilt men altijd de wereld onderwijzen over wat de goede democratische waarden zijn.
Namibië is afgeslacht door Duitsland een miljoen doden voor de 1e wereldoorlog
België in Congo
Duitsland en Rusland in de 2e wereldoorlog
Spanje in Zuid Amerika
Nederland in Indonesië
Frankrijk in Afrika
Amerika zullen we niet eens over beginnen.
En dan moet de wereld dus horen van deze landen wat voor dictatuur bepaalde regimes zijn en hoe gevaarlijk sommige andere landen ( Iran) wel niet zijn?
[...]
Ik ken dat aantal niet en heb geen zicht op deze gegevens. Wel dat m.i. Israël nooit soortgelijke wreedheid heeft gebruikt.
Ze hebben in 2018 35000 Palestijnen vermoord?
Dood=dood of iemand nou doodgeschoten word of de heel doorgesneden is het eindresultaat is altijd hetzelfde de dood.
Voor de eenvoud zou ik Gaza (Hamas, terroristen) en westbank (Fatah, min of meer legitiem, al zijn de verkiezingen al veel te lang uitgesteld) gescheiden houden in deze discussie. Aangezien Fatah en Hamas geen vrienden zijn, moet je ook het gedrag van Hamas niet koppelen aan het gedrag van Israël naar de westbank. Waar zeker bij het gedrag van de kolonisten vraagtekens te plaatsen zijn. Maar hoe dan ook, ik kan niets verzinnen wat het gedrag van 7 oktober rechtvaardigt. Maar jij denkt daar anders over? Waarom?
Ik denk dat zeker anders over. Ik heb je al gezegd dat Hamas of andere vrijheidsstrijders het legitieme recht hebben de bezetting proberen te beëindigen en het aanvallen van de bezetter in dit geval de IDF is volledig legitiem. Het gedrag van de kolonisten keur je dus niet af? Je plaatst vraagtekens? Iets waar de hele wereld het over eens is namelijk dat deze illigaal zijn en daarnaast kolonisten met wapens worden uitgerust en zich volledig beschermd voelen door de idf ze kunnen moorden wat ze willen word ze geen stro breed gelegd.Je kunt absoluut Hamas en de westbank niet los van elkaar zien.
Israël is wel een land. Onder internationale regels tot stand gekomen. De internationale gemeenschap roept heel veel naar Israël. Via de VN wordt Israël wel, maar bijv. Jemen en Saudi Arabië niet of veel minder veroordeeld. Ook VN instanties geven Palestijnen een zetel in organisaties, ondanks dat ze geen land zijn. Objectief lijkt de VN veel meer pro Palestina dan pro Israël te zijn. Dat door de veto en zetel verdeling de VN behoorlijk politiek gedreven zijn, vermindert ook haar waarde behoorlijk. China, Rusland, VS hebben allemaal een dikke vinger in de pap. Waar dus eerlijkheid en waarheid al de eerste slachtoffers zijn en hypocrisie overblijft.
Ik kan me geen enkel land heugen dat nog nooit een VN resolutie naast zich neergelegd heeft. Ja Irak maar die werden 3 weken later gebombardeerd met 1 miljoen doden tot gevolg . Onder welke regels is Israël precies tot stand gekomen? Ze baseren zich op een boek van 3000 jaar oud hebben de oorspronkelijke bevolking met geweld en bloedvergieten eruit gegooid en dan spreek je hier over " internationale regels"? Jij weet net zo goed als mij als dit de internationale regels waren dat er elke week een nieuwe wereldoorlog zou starten als je zo een eigen staat kunt claimen.
En vergeet niet de Holocaust. Dat speelt ook een rol. Oneerbiedig gezegd: de Joden hebben maar 1 land waar ze - ondanks de terreur en de trauma's die dat geeft - veilig kunnen wonen. De Palestijnen zijn een volk wat de wortels heeft in omliggende landen en ook Israël. Maar als je op de kaart kijkt rondom Israël zijn er meer veilige gebieden voor de Palestijnen dan voor Israël.
Dit is de standaard cidi retoriek. De joden zijn verdreven in Europa door Europese mensen. Door een Europese oorlog. Het zijn meerendeels Europeanen uit Polen , Oekraïne en Rusland dan mag Europa het ook lekker daar oplossen bied ze maar een stuk grond aan ergens in Rusland. Nu mag een Arabisch land het probleem oplossen wat het niet veroorzaakt heeft. Palestina zou heel veilig zijn als dit nooit bezet was en de joden hij nieuwe staat elders claimde bij de veroorzakers van al deze ellende. Het is ook de vraag hoe ver mag je terug om iets te claimen? 3000 jaar terug hadden ze volgens een boek dus recht op dit land. Maar stel ik vind een ouder boek waarin de Romeinen dit stuk claimen? Hebben die er dan opeens meer recht op?
[...]
Ik vind het voor iemand als Nasrallah veel te veel eer om met Mandela vergeleken te worden. De geschiedenis kan best door de tijd heen een ander perspectief bieden om eerdere keuzes. Maar bijvoorbeeld Hitler blijft een schurk, Stalin ook (al wordt dat ook anders gezien). Arafat kreeg een Nobelprijs (of daar de geschiedenis helpt om te beoordelen of dat nog steeds terecht was, mag je zelf kiezen). Maar op koelbloedig vermoorden, gaat de geschiedenis je geen held maken. Dat kan alleen als in de geschiedenis selectief gewinkeld wordt. Zoals helaas in Palestijnse lesboeken gebeurt (dat was de uitkomst van een ik dacht EU onderzoek).
Hoe verwacht jij serieus dat Palestijnen die in een concentratiekamp gegooid worden gaan onderwijzen over Israël? Ik ben daar echt benieuwd na. Het zionisme is gewoon de oorzaak van al deze ellende. Het landjepik en de constante slachtofferrol van Israël en het constant opwerken van antisemitisme is iets waar mensen vroeger hun mond voor dicht hielden maar de wereld is gelukkig wakker geworden en ziet het ware gezicht van het zionisme.
[...]
Ik weet niet ik hier op moet antwoorden. Welk deel van Israël bedoelt hij? Leegvegen van de Gaza is nadrukkelijk niet zijn doel, dus heel Israël kan hij niet bedoelen (ondanks, ik hoop dat je de ironie ziet, Palestina formeel geen land is). Dus in die zin rekent hij al met het feit dat Gaza van de Palestijnen is.
Je weet heel goed wat hij bedoeld en dat het rechtse ultranationalistische kabinet uit is op de uitroeiing van de inwoners van Palestina. Kijk ik kom er vandaan ik heb er gewoon en ik heb het allemaal meegemaakt ik kan er dus over meepraten. Likud en de rest van dit kabinet zijn enkel en alleen uit of landjepik ik hoop dat er ooit 1 staat kan bestaan Palestina en waarin de oorspronkelijke vluchtelingen die na 1948 nooit meer terug mochten terugkomen en de staat Palestina in ere hersteld word. Israëliërs kunnen zich dan vestigen in de VS of ergens in Europa ze waren te gast maar ze houden zich niet aan de regels.
Ik denk dat (een parafrase van) de uitspraak van Golda Meir nog steeds waar is: als Israël de wapens neerlegt is dat het einde van het bestaan van Israël. Als Hamas dat doet, wordt het vrede.
Nee het is andersom je wilt serieus Israël een land met kernwapens dat Den Haag niet erkend en gebackt word door het modernste leger ter wereld de vs vergelijken met een vrijheidsgroep als Hamas welke 20000 man sterk zijn zonder vliegtuigen zonder tanks? De realiteit is dat als Hamas en Palestijnse strijders stoppen met het vechten van de bezetter, ze verdreven worden en hun eigen land verliezen. Israel is uit op volledige uitroeiing van de Palestijnse bevolking en dat is vandaag wederom uitgelekt.
Wat is eigenlijk het einddoel van Hamas cq de Palestijnen: een twee staten oplossing? Heel Israël? Of na 75 jaar doen alsof Israël niet bestaat? Hoe sta je daar zelf in?
Ik hoop op 1 staat genaamd Palestina. Wapens inleveren als Israël zijnde en als je het kunt mag je vredig in Palestina wonen. 2 staten oplossing alsof Israël hier ooit serieus over nagedacht heeft ze hebben Hamas zelf gefinancierd in de hoop op escalatie en het uitstellen van de 2 staten oplossing. Hamas in 2006 koos voor de ‘politieke weg’ en de Palestijnse verkiezingen glansrijk won, maar daarna door Israëlisch geweld en internationale sancties in een isolement werd gedreven dit heb je dus zelf gecreëerd als Israël zijnde.
Ik denk dat er geen vrede komt, zolang Israël niet erkend wordt. Helaas, triest maar waar. En de Palestijnen in hun slachtofferrol blijven steken. Er zijn al vele kansen geweest om het beter te krijgen. Ik heb de indruk dat je de Palestijnen en jezelf (?) als slachtoffer ziet? Of zie ik dat verkeerd?