[ZT] Conflict Israël-Hamas: dagelijkse ontwikkelingen

Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste
Acties:
  • 198.792 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Caelorum schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:47:
@London zo lang die partij die optreed regen terrorisme niet zelf ook terroristische trekjes gaat vertonen.

Mijn begrip voor de manier waarop Israël reageert begint wel minder te worden. Of nouja, ik snap waarom ze zo reageren, ik ben het er alleen niet volledig mee eens.
Ik merk dit ook rondom mij, en dat is echt niet vanuit een Arabische bril of dergelijke (integendeel).

Maar blijkbaar zijn we dan verkeerd geïnformeerd.

Oke dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 11:54
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:33:

Je spreekt jezelf dan nu wel tegen t.o.v. je eerdere post waarin je Hamas beschouwd als het enige kwaad.
..................
Dat heb ik nergens gezegd. Ik heb gesteld dat niemand die zich enigszins ingelezen heeft kleur zou moeten bekennen.
Ik ga hier niet meer op in..

[ Voor 45% gewijzigd door murphydrz op 28-10-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Eisenhower is inmiddels ook door de Straat van Gibraltar.
Ik ben benieuwd of die de oude positie inneemt van Ford, of dat die zichzelf aansluit.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
Caelorum schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:47:
@London zo lang die partij die optreed regen terrorisme niet zelf ook terroristische trekjes gaat vertonen.

Mijn begrip voor de manier waarop Israël reageert begint wel minder te worden. Of nouja, ik snap waarom ze zo reageren, ik ben het er alleen niet volledig mee eens.
Het blijft een bijkans onmogelijke situatie waar Israël zich in bevindt.

Je wordt aangevallen door een terroristische organisatie. Een terroristische organisatie die ook het leven van de inwoners van het gebied waarvoor ze zeggen op te komen tot een hel maakt. Een organisatie die de 'eigen' inwoners martelt als die inwoners kritiek op ze hebben.

Hoe moet je daar als Israël zijnde in hemelsnaam mee om gaan?

Wat ik zelf compleet debiel van ze vind is dat ze de kolonisten nu hun gang laten gaan, dat kan ik echt niet begrijpen.

Maar hoe ze nu in Gaza opereren? Zie eerlijk gezegd niet hoe ze het anders aan moeten pakken. Ze roepen de burgers op te vertrekken omdat ze Hamas nu moeten vernietigen, anders verandert er daar nooit iets. Dat Hamas de burgers niet toestaat te vertrekken en ze in plaats daarvan als menselijk schild gebruikt is een beslissing van Hamas. Israël heeft helaas niet de luxe om daar nog langer rekening mee te houden.

Gelukkig zien de meeste regeringsleiders dat ook wel in, en krijgt Israël vrij veel steun. De publieke opinie is een ander verhaal, maar daarbij speelt dat Hamas de PR blijkbaar beter voor elkaar heeft dan Israël. Maar ook daarvoor geldt dat Israël na 7 oktober niet meer de luxe heeft om zich daar al te druk om te maken.

De wereldgemeenschap zou er beter aan doen om na te denken over wat er hierna moet gaan gebeuren. Israël zal Hamas blijven opjagen tot ze verpletterd zijn, de vraag is nu wat er daarna moet gebeuren. Want dat kun je niet alleen aan Israël overlaten, dan krijg je weer dezelfde puinhoop.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:15
alexbl69 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Het blijft een bijkans onmogelijke situatie waar Israël zich in bevindt.

Je wordt aangevallen door een terroristische organisatie. Een terroristische organisatie die ook het leven van de inwoners van het gebied waarvoor ze zeggen op te komen tot een hel maakt. Een organisatie die de 'eigen' inwoners martelt als die inwoners kritiek op ze hebben.

Hoe moet je daar als Israël zijnde in hemelsnaam mee om gaan?

Wat ik zelf compleet debiel van ze vind is dat ze de kolonisten nu hun gang laten gaan, dat kan ik echt niet begrijpen.

Maar hoe ze nu in Gaza opereren? Zie eerlijk gezegd niet hoe ze het anders aan moeten pakken. Ze roepen de burgers op te vertrekken omdat ze Hamas nu moeten vernietigen, anders verandert er daar nooit iets. Dat Hamas de burgers niet toestaat te vertrekken en ze in plaats daarvan als menselijk schild gebruikt is een beslissing van Hamas. Israël heeft helaas niet de luxe om daar nog langer rekening mee te houden.

Gelukkig zien de meeste regeringsleiders dat ook wel in, en krijgt Israël vrij veel steun. De publieke opinie is een ander verhaal, maar daarbij speelt dat Hamas de PR blijkbaar beter voor elkaar heeft dan Israël. Maar ook daarvoor geldt dat Israël na 7 oktober niet meer de luxe heeft om zich daar al te druk om te maken.

De wereldgemeenschap zou er beter aan doen om na te denken over wat er hierna moet gaan gebeuren. Israël zal Hamas blijven opjagen tot ze verpletterd zijn, de vraag is nu wat er daarna moet gebeuren. Want dat kun je niet alleen aan Israël overlaten, dan krijg je weer dezelfde puinhoop.
Ik denk dat Hamas nooit meer weggaat of er komt een andere groepering. Potato Potáto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Tja de IRA ook, maar daar hoor je toch minder van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Caelorum schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:04:
RAF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:15
Ik hoop dat Islamitische terreurorganisatie op een gegeven moment ook stoppen, ook zoals de Christelijke, Protestante, Katholieke etc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05

bloody

0.000 KB!!

Ik vind het echt interessant om te zien dat iedereen wil laten weten aan de wereld waar ze precies ‘staan’ in dit conflict. Je ziet het in dit topic, op Twitter etc.
Vervolgens krijg je geheid de wind van voren , want er is altijd wel iemand met een andere mening of een andere versie van de waarheid.
Armpje drukken begint dan, met alleen maar verliezers en sfeerverlies.
De strijdende partijen hebben er iig precies niets aan.

Tot zover mijn metacommentaar, nu lekker ff wandelen 🚶‍♂️

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:12
Daar zijn wel akkoorden over een tweestatenoplossing gesloten en ook nagekomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Alleen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 18:45
Israel is idd alle krediet aan het verspelen. Dat de bewoners van, de afgelopen 50 jaar, Palestina obv geloof elkaar uitmoorden moet zsm worden gestopt. Bij voorkeur dat gehele gebied een politiek neutrale zone qua geloof maken. Zo lang dat niet mogelijk is zullen daar spanningen zijn. Je ziet dat de gematigd gelovigen die hun leven leiden zonder al te veel geloofsregels extreem veel moeite hebben met hun extreme gelovigen.

Zo is het bizar dat de extreme kant van Israel al jaren de politiek beheerst, de de gematigden zich te veel opsplitsen in verschillende partijen waardoor waardoor die ene grote extreme partij steeds de grootste partij lijkt te worden (alhoewel ook extreemrechts in Israel verschillende partijen kent).

En de "palestijnen" worden volledig gegijzeld door de denkbeelden van hun extreme landgenoten zonder dat daar een functionerend politiek stelsel achter zit.

Ik voorspel nog vele jaren ellende daar.... Al was het alleen al door alle extreem gelovigen in de wereld die zich menen te bemoeien met dit conflict....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 06:16
tiswat schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Ik hoop dat Islamitische terreurorganisatie op een gegeven moment ook stoppen, ook zoals de Christelijke, Protestante, Katholieke etc
*knip*, niet hele religies op deze manier wegzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 28-10-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nu Israël communicatie van hulporganisaties de facto onmogelijk maakt om de hulpverlening zo moeilijk mogelijk te maken, heeft Musk aangekondigd deze communicatie alsnog te willen gaan aanbieden via Starlink:
Zakenman Elon Musk zegt hulporganisaties in Gaza te helpen met internet via zijn satellietbedrijf Starlink, schreef hij op berichtendienst X. Die verbindingen zijn volgens hem alleen voorbehouden aan "internationaal erkende" hulporganisaties.

Nadat Gaza vrijdag van vrijwel alle communicatielijnen werd afgesloten na militaire operaties van Israël, deden veel mensen een oproep aan Musk om Starlink in te zetten in de kleine strook land waar Palestijnen wonen.

"Starlink zal connectiviteit verzorgen voor internationaal erkende hulporganisaties", antwoordde Musk op een bericht op X van het Democratische congreslid Alexandria Ocasio-Cortez. Zij sprak haar zorgen uit over de uitgevallen communicatielijnen in Gaza, waar het Israëlische leger na wekenlange bombardementen vrijdag ook grondoperaties uitvoerde in de oorlog tegen de Palestijnse militante beweging Hamas.
Bron: Musk belooft hulporganisaties in Gaza internet via Starlink

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
*knip*, reactie op geknipte reactie

[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 28-10-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:12
*knip*, dat soort dingen liever niet in het topic noemen.

[ Voor 74% gewijzigd door NMH op 28-10-2023 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 06:16
*knip*, zulke opmerkingen hoeven hier helemaal niet.

[ Voor 56% gewijzigd door NMH op 28-10-2023 17:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Het probleem zit niet direct bij de Koran, maar bij de interpretatie daar van. Eigenlijk zoals bij vrijwel alle religieuze geschriften.

Het grootste probleem zit toch echt bij de mensen zelf die besluiten elkaar te haten en uit te willen moorden om een totaal onzinnige reden, beide kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
bloody schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:40:
De strijdende partijen hebben er iig precies niets aan.
De strijdende partijen hebben sowieso precies niets aan zo'n topic op Tweakers. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
*knip*, reactie op geknipte reactie.

Mensen willen het gewoon een beetje goed hebben. Niet al te veel geldzorgen, een beetje nuttig bezig zijn in een baan of anderszins. Genoeg te eten, een beetje comfort.

Iemand die het goed heeft zal nooit een terrorist worden. Ik laat het verder aan iedereen zelf om te bepalen waar de grens ligt tussen een soldaat en een terrorist.

Het verengen van dit conflict tot een citaat in de Koran doet geen recht aan het feit dat de Joden een eigen staat is beloofd en dat de Palestijnen van hun grond zijn verjaagd.

[ Voor 25% gewijzigd door NMH op 28-10-2023 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Een drukke dag met overleg binnen verschillende (extreme) Palestijnse partijen/bewegingen, waarbij sommigen onderdeel zijn van de PLO (naast Fatah). Onderstaande is natuurlijk een bericht geschreven vanuit een bepaald standpunt.

(niet direct klikbare bron): t.me/PalestineResist/17054
🟢⚫️🔴♦️🟩 Statement issued by the Palestinian forces: Hamas (Islamic Resistance Movement), Palestinian Islamic Jihad, Popular Front for the Liberation of Palestine, Democratic Front for the Liberation of Palestine, and Popular Front for the Liberation of Palestine - General Command:

The five Palestinian powers held a leadership meeting, in Beirut, today, Saturday, October 28, 2023, to discuss the course of Al-Aqsa Flood Battle with the zionist enemy and its brutal aggression against the Gaza Strip.

In their statement, the five powers saluted the martyrs of our Palestinian people and our steadfast and proud people in the Gaza Strip who are facing an organized campaign of extermination, stressing that they are the people of pride, dignity and steadfastness and that they are the people of victory who are loyal to their cause and their homeland, and [the Palestinian forces] pledged to them to continue on the path of resistance until victory is achieved over the zionist enemy.

The attendees affirmed the following:

• This heroic epic is the battle of the entire Palestinian people, which they are waging in defense of their land, their sanctities, their existence, and their right to freedom, against a barbaric enemy that does not spare any of our people from its crimes. It targets hospitals, mosques, churches, universities, and ambulances, and cuts off electricity, water, fuel, the Internet, and cellular communications for our besieged people.

• Adhering to national unity is a main pillar in confronting the zionist war of genocide against our people, as well as rejecting the enemy’s attempts to divide our people or monopolize any part of it. We stress unifying efforts and closing ranks in this fateful battle.

• We call on the masses of our Arab and Islamic nation and the free people of the world to continue their movements to stop the American-zionist aggression, open the border crossings, bring in humanitarian aid and fuel, and remove the wounded from the Gaza Strip.

• We salute the resistance forces in our nation, especially in Lebanon, Syria, Iraq, Yemen and Iran, and we affirm that our Palestinian people are not alone in this battle.

• We hold the United States of America fully responsible for the war of genocide against our people as it chose to support, escalate, and participate in the war of genocide against our people, which requires a strong response from the Arab and Islamic countries as well as countries friendly to our people to stop this ongoing massacre of our Palestinian people.

• We demand the opening of the Rafah crossing and the entry of aid, humanitarian needs, fuel, and medical and relief teams to our people without delay, allowing the wounded to be transported to Egypt and the Arab and Islamic countries, without interference from the occupation or any of the aggression countries.

• We call on the masses of our people throughout occupied Palestine to escalate all forms of resistance and struggle against the zionist enemy, targeting its soldiers and settlers, and strengthening popular initiatives of struggle in the face of settler attacks and the encroachment of enemy forces.

• The enemy’s cutting of all access to Gaza, besieging it, and cutting off communications and the Internet completely is a cover for a major crime of genocide that the enemy does not want witnesses to, and we stress breaking this siege with an “official and popular” Arab position.

• We adhere to the right of our people to resist, and its confidence in the victory of our people in this battle, as we fight this battle in defense of our land, our people, and our sanctities, and for the sake of liberation, return, self-determination, and the establishment of the Palestinian state with Jerusalem as its capital.

Glory to the martyrs.
Healing for the wounded.
Freedom for the prisoners.
Victory to our people and their valiant resistance.

Saturday, October 28, 2023
Israël bij monde van de huidige Minister van Communicatie Shlomo Karhi, gaat trouwens hard tegen Musks plan in om Starlink in Gaza beschikbaar te maken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En in de Westelijke Jordaanoever zijn veel mensen op de been om te protesteren. Video beelden in de post op Telegram.

Bron: t.me/PalestineResist/17060
As cities in the West Bank are on a general strike in support of #Gaza, marches continue and new ones break out across cities. A massive march is held in the middle of #Jenin now in support of #Gaza, the resistance, and the prisoners, accompanied by a convoy of ambulances. Marches broke out in #Areeha, #Ramallah, #Tubas, and #Tulkarem.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Kalentum schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:42:
Iemand die het goed heeft zal nooit een terrorist worden.
Ik denk dat dit veel te kort door de bocht is. Er is een correlatie, maar geen causatie. Er zijn zat voorbeelden te vinden van terroristen van bovengemiddelde achtergrond. De literatuur lijkt dat verband ook niet zo eenduidig te willen maken voor zover ik kan vinden.
It turns out that members of Islamist terrorist ­groups—­Al Qaeda, Hezbollah, Hamas, etc.—tend to be from relatively privileged backgrounds. As a group, terrorists are better educated and from wealthier families than the typical person in the same age group of the societies from which they originate.('What Makes A Terrorist', Allan Krueger)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:39:
Een drukke dag met overleg binnen verschillende (extreme) Palestijnse partijen/bewegingen, waarbij sommigen onderdeel zijn van de PLO (naast Fatah). Onderstaande is natuurlijk een bericht geschreven vanuit een bepaald standpunt.
Tja je mag zeggen wat je wil van standpunt (heb quote doorgelezen probeer eruit de herleiden of nieuwe ontwikkelingen meldt?), ben ik naast dat ik het niet eens ben met standpunt dat poogt de rest van de Palstijnse bevolking zoveel mogelijk in het (toch inmiddels wel aardig verdoemde) schuitje van Hamas te duwen, baart dit soort visies mij op z’n lichts gezegd zorgen. Ik snap dat eenieder hier vrijheid heeft bepaalde kanalen tot zich te nemen, maar op persoonlijke noot heb ik toch wel stille hoop dat dit soort teksten zo min mogelijk de mogelijkheid op verspreiding krijgt, om het niet de kans te geven om te kunnen gedeien op desastreuze polariserende dogma die tussen elke regel door druipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 13:48
*knip* dit is al een aantal keer langskomen en hoort ook hier:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict: achtergronden

[ Voor 63% gewijzigd door defiant op 28-10-2023 22:57 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel frappant inkijk hierop ‘hele dag druk overlegd’ (overigens ver weg van alle ellende onder genot van veilige onderkomen van ‘leiderschap’ in buurstaten), het gequote bericht ervaart vanuit veeltal aan redenen zelfs met poging van neutrale bril toch aardig ver van de realiteit verwijderd, geen woord gerept wat er overleg van gevangenenruil (ook in Arabische media breed uitgemeten nieuws vandaag) maar vooral het beetpakken van bepaalde termen zoals ik noem maar even wat genocide om standpunt aan te wakkeren waarbij het toch duidelijk leest als dat Hamas en gelieerden 2,2 miljoen martyrs klaar zien staan voor offer. Moge naast deze uittingen toch ook in de uiteindelijke bikkelharde realiteit echt zoveel mogelijk Palestijnen uit de weg weten te komen tussen IDF en de echte martyrs / aanhangers van deze opofferingen, dat laatstgenoemde zo snel mogelijk hoe dan ook uit macht over zoveel miljoenen levens vandaan gerukt mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qatar’s minister van buitenlandse zaken deelt aan pers mede dat gesprekken gaande zijn over onderhandelingen over de gegijzelden door Hamas
Qatar's Foreign Ministry: Parties are considering a deal for a prisoner exchange; there is a gap between the number of hostages presented by Hamas and Israel

Qatar's Foreign Ministry Spokesperson Majed Al-Ansari said that the parties involved in negotiations for the release of hostages are considering the possibility of a prisoner exchange deal. According to him, Hamas' handling of the hostage issue is being conducted in a chaotic manner.

"Talks are ongoing with all parties around the clock to make sure we reach an agreement, and we hope to succeed," Al-Ansari said, adding that the expansion of Israeli military activity in Gaza makes this difficult. According to him, "Despite the expansion of activity, today Netanyahu mentioned the mediation talks for a deal to release prisoners. A Hamas spokesman said a few minutes ago that they are ready for a prisoner exchange. The efforts will make it possible to lead to the release of more hostages."
https://www.haaretz.com/i...f-f77f6f340000#1291965400

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Analyse op basis van geolocatie
De gebruikte beelden en een kaartje in de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:58:
Analyse op basis van geolocatie
[Embed] De gebruikte beelden en een kaartje in de post.
Israël gaat langzaam maar gecontroleerd Gaza binnen, zo lijkt het.

Zou het leger zoeken naar ingangen van tunnels?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 18:13

nFo

XWB schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Israël gaat langzaam maar gecontroleerd Gaza binnen, zo lijkt het.

Zou het leger zoeken naar ingangen van tunnels?
Misschien het, al shifa hospital, waar volgens Israël het Hamas HQ zit.
Israel claims Al Shifa Hospital is Hamas command center; https://edition.cnn.com/v...02812aseg2-cnni-world.cnn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lVtUKa3j3bnjNnMfv_YOUo1nBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oaufw0pDCcwJq38INBFshWeB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05:48
The Palestinian death toll passed 7,700, most of them women and children, according to the Health Ministry in Hamas-ruled Gaza. In the occupied West Bank, more than 110 Palestinians have been killed in violence and Israeli raids.

More than 1,400 people were slain in Israel during a surprise incursion by Hamas militants, including at least 310 soldiers, according to the Israeli government. Four of the 229 hostages have been released.

Bron: https://apnews.com/articl...5101bffdce24f21801b440a51

Bovenstaande zijn gegevens van zaterdagochtend als ik het goed begrijp. Tel daar (in ieder geval aan de Palestijnse kant) maar gerust nog wat bij op na afgelopen nacht. Ik kan bijzonder weinig info vinden over Israelische doden sinds de inval door de IDF of überhaupt sinds 7 oktober.

Ik vraag me ten zeerste af of het uitroeien van Hamas al deze Palestijnse doden waard is. Laat staan de doden die nog zullen vallen.

Edit: Ik heb het dan nog niet over de doden die zijn gevallen in de Westelijke Jordaanoever, wat ronduit walgelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door RazorMaron op 29-10-2023 11:40 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:00

Phntm

Tlingelingeling

RazorMaron schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:39:
The Palestinian death toll passed 7,700, most of them women and children, according to the Health Ministry in Hamas-ruled Gaza. In the occupied West Bank, more than 110 Palestinians have been killed in violence and Israeli raids.

More than 1,400 people were slain in Israel during a surprise incursion by Hamas militants, including at least 310 soldiers, according to the Israeli government. Four of the 229 hostages have been released.

Bron: https://apnews.com/articl...5101bffdce24f21801b440a51

Bovenstaande zijn gegevens van zaterdagochtend als ik het goed begrijp. Tel daar (in ieder geval aan de Palestijnse kant) maar gerust nog wat bij op na afgelopen nacht. Ik kan bijzonder weinig info vinden over Israelische doden sinds de inval door de IDF of überhaupt sinds 7 oktober.

Ik vraag me ten zeerste af of het uitroeien van Hamas al deze Palestijnse doden waard is. Laat staan de doden die nog zullen vallen.

Edit: Ik heb het dan nog niet over de doden die zijn gevallen in de Westelijke Jordaanoever, wat ronduit walgelijk is.
Taal gebruik is ook interessant. “Palestinian deathtoll” vs “slain Israelis”. De een is een statistiek en de andere is een misdaad tegen de mensheid. Zolang media ook dit soort zaken op deze manier blijft afbeelden snap ik ook wel dat mensen nog de andere kant op kunnen blijven kijken.

Diep triest.

[ Voor 5% gewijzigd door Phntm op 29-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
RazorMaron schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:39:
Er veranderd uiiteindelijk niets aan de status quo voor de normale burger van Gaza behalve dat ze de komende jaren weer in een ruine leven.

Zelfs in een "best-case" (voor Israel) scenario waar het Hamas compleet vernietigd zal de getraumatiseerde jeugd van vandaag morgen de wapens opnemen om zich te wreken.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Mensen willen het gewoon een beetje goed hebben. Niet al te veel geldzorgen, een beetje nuttig bezig zijn in een baan of anderszins. Genoeg te eten, een beetje comfort.

Iemand die het goed heeft zal nooit een terrorist worden.
Bin Laden kwam uit één van de rijkste families van Saudi Arabië. Dat is een extreem voorbeeld maar je ziet juist vaak dat terroristen relatief welvarend en hoog opgeleid zijn.

Misschien zelfs dat je kunt stellen dat de echte armen wel andere zorgen hebben dan wereldrevolutie, het stichten van een Kalifaat, of een heilige oorlog om je buren in zee te drijven. Die proberen gewoon te overleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:25
Phntm schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Taal gebruik is ook interessant. “Palestinian deathtoll” vs “slain Israelis”. De een is een statistiek en de andere is een misdaad tegen de mensheid. Zolang media ook dit soort zaken op deze manier blijft afbeelden snap ik ook wel dat mensen nog de andere kant op kunnen blijven kijken.

Diep triest.
Ik denk dat je hier leest wat je wilt lezen. Het gequote artikel laat volgens geen twijfel mogelijk dat beide partijen er een zooitje van maken ‘most of them women and children’. Laten we niet te hard van stapel lopen naar de gedachtengang achter taalgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
downtime schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Bin Laden kwam uit één van de rijkste families van Saudi Arabië. Dat is een extreem voorbeeld maar je ziet juist vaak dat terroristen relatief welvarend en hoog opgeleid zijn.
......en goed weten hoe je kansarme stakkers voor het karretje kunt spannen zonder zelf geraakt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

murphydrz schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

......en goed weten hoe je kansarme stakkers voor het karretje kunt spannen zonder zelf geraakt te worden.
(nadruk toegevoegd)

Ik heb zo het vermoeden dat dat in het geval van Bin Laden, uiteindelijk, toch een beetje is tegengevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Ik vind het knap dat zo'n dichtbevolkt gebied zich naar het zuiden moet trekken. Hoewel het in het zuiden misschien iets minder dichtbevolkt is, maar toch. Dat is toch ook niet werkbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shamalamadindon

Op verzoek: NSFL beelden in het artikel

Inmiddels een stukje ontwikkeling over 7/10 wat gemist lijkt te worden. Het lijkt er op dat een noemenswaardig deel van de inmiddels 1400 doden omgekomen zijn door al dan niet opzettelijk friendly fire.

Het artikel schetst verder een beeld van een ongeorganiseerd leger wat de eerste 24u eigenlijk geen idee had wat het aan het doen was op operationeel niveau.

*knip* let s.v.p. op de topic warning, geen schokkende beelden.

Obviously geen neutrale bron, het citeerd echter Israelische media en media die op hun beurd weer Israelische media citeren.
According to Haaretz, the army was only able to restore control over Be’eri after admittedly “shelling” the homes of Israelis who had been taken captive. “The price was terrible: at least 112 Be’eri residents were killed,” the paper chronicled. “Others were kidnapped. Yesterday, 11 days after the massacre, the bodies of a mother and her son were discovered in one of the destroyed houses. It is believed that more bodies are still lying in the rubble.”
Yasmin Porat, an attendee of the Nova music festival who fled into Kibbutz Be’eri, told Israeli Radio that when Israeli special forces arrived during a hostage standoff, “They eliminated everyone, including the hostages because there was very, very heavy crossfire.”

“After insane crossfire,” Porat continued, “two tank shells were shot into the house. It’s a small kibbutz house, nothing big.”

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 29-10-2023 21:38 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Meanwhile in Rusland...

Mensen hebben het vliegveld bestormd nadat een vliegtuig uit Tel Aviv geplanned stond, op zoek naar Joden.
Jodenhaat is weer volop aanwezig :|
Dagestan, Russia: according to Russian Telegram channels, a crowd near the airport stops and searches all vehicles, even police ones. They are looking for people arriving from Israel on a flight from Tel Aviv.

Russian Telegram channels report that the plane from Tel Aviv did not land in that airport and landed in an alternative one close to Makhachkala.

On the video the children say they "came after Jews to kill them and brought a knife".

This is happening in 2023...
en met subs:

Betere video van het gedoe op het vliegveld zelfL

Russische gestapo gaat van deur tot deur in een hotel:

Echt, whut! :/

[ Voor 13% gewijzigd door bloody op 29-10-2023 19:11 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
bloody schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:09:
Meanwhile in Rusland...

Mensen hebben het vliegveld bestormd nadat een vliegtuig uit Tel Aviv geplanned stond, op zoek naar Joden.
[Twitter]

[...]

en met subs:
[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Ik begrijp dat Rusland "ruilmateriaal" zoekt? Het ziet er naar uit dat Rusland er een machtige vijand bij gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2023 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:33
Meanwhile in Rusland...

[Twitter]

[...]

en met subs:
[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Echt verschrikkelijk om te zien.. Men zou toch mogen verwachten dat we die geschiedenis als mens niet meer zouden herhalen.

Wel opvallend, als je protesteert tegen de oorlog in Oekraïne vlieg je de gulag in. Dit is dan wel toegestaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Rubberen op 29-10-2023 19:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Rubberen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Echt verschrikkelijk om te zien.. Men zou toch mogen verwachten dat we die geschiedenis als mens niet meer zouden herhalen.

Wel opvallend, als je protesteert tegen de oorlog in Oekraïne vlieg je de gulag in. Dit is dan wel toegestaan?
Zou je denken idd. Ook dat slachtoffers zich wel achter te oren zouden krabben voor eenzelfde genocide of mensonterende situaties te creëren. Maar how the tables have turned. Niet alleen nu, maar het jarenlange getreiter door kolonosten in de Westelijke Jordaanoever. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:51:
https://thegrayzone.com/2...urning-tanks-helicopters/

Obviously geen neutrale bron, het citeerd echter Israelische media en media die op hun beurd weer Israelische media citeren.
Voor degenen die deze website niet kennen: "geen neutrale bron" is een understatement. Dit is een berucht kanaal vol Russische/anti-Westerse propaganda en leugens. Zaak dus om die bronnen na te trekken want ik vermoed dat er heel wat dingen zijn verdraaid of selectief gequote.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubberen
TereZz schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Zou je denken idd. Ook dat slachtoffers zich wel achter te oren zouden krabben voor eenzelfde genocide of mensonterende situaties te creëren. Maar how the tables have turned. Niet alleen nu, maar het jarenlange getreiter door kolonosten in de Westelijke Jordaanoever. |:(
Misschien moet je eerst eens opzoeken wat de betekenis van genocide is voor je bovenstaande claims geeft. Kijk daarna eens naar de context van de situatie in Gaza.

Kom je nog altijd tot dezelfde conclusie dan? Zoja ga terug naar start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bizar vervolg, toegeven aan de mob:

Voor Poetin prima: geef ze een nieuwe vijand in plaats van dat ze zich afvragen waar hun landgenoten zijn:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Shamalamadindon schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:51:

Op verzoek: NSFL beelden in het artikel

Inmiddels een stukje ontwikkeling over 7/10 wat gemist lijkt te worden. Het lijkt er op dat een noemenswaardig deel van de inmiddels 1400 doden omgekomen zijn door al dan niet opzettelijk friendly fire.

Het artikel schetst verder een beeld van een ongeorganiseerd leger wat de eerste 24u eigenlijk geen idee had wat het aan het doen was op operationeel niveau.

*knip*

[...]

[...]
Zo ook een politiekantoor:
Vanaf de heuvels van Sderot kun je de bommen op Gaza zien vallen. Tijdens de vorige oorlog, in 2014, kwamen de bewoners van het Israëlische grensstadje ’s avonds naar het spektakel kijken. Ze sleepten hun oude zetels, tuinstoelen en wijnkistjes naar boven en juichten bij elke explosie. Iemand maakte zelfs een schommel vast tussen de bomen, met uitstekend zicht op het inferno in de verte. Een reporter van The Guardian zag de bewoners aperitieven met chips, biertjes en waterpijpen. ‘Wat een schoonheid’, riep iemand, terwijl in de verte een koolzwarte rookpluim opsteeg.

Hoe anders is het vandaag. De heuvels van Sderot zijn afgesloten door het leger. Vanaf het enige uitkijkpunt dat nog open is, berichten fotografen en filmploegen over de hel aan de horizon. Beneden zijn de straten uitgestorven, alsof iemand met een vingerknip iedereen heeft weggetoverd. De bouwwerven liggen stil. De bloemen op de vensterbanken verwelken. In de verte klinken doffe dreunen van bommen en ergens blaft een soldaat dat hij een paspoort wil zien. Het contrast met de dodelijke chaos vijf kilometer verderop in de dichtbevolkte Gazastrook kan niet groter zijn.
Waar het politiekantoor stond, is nu een gapend gat. Een handvol Hamas-strijders dat op 7 oktober Israël binnenviel, verschanste zich in het kantoor. Het gebouw werd daarna zo zwaar bestookt met bommen en raketten dat er niets van overblijft. ‘De zeven Israëlische agenten die nog binnen waren, werden ook gedood’, zegt ­Shlevet Ademola (49). Ze woont tegenover het kantoor. Op de ochtend van 7 oktober hoorde ze het geluid van automatische ­wapens nog voor het luchtalarm afging. ‘Terroristen in de stad, hoe kan dat? We hebben muisstil binnen gewacht. Het was als een nare droom, waarbij je niet helemaal weet of je al wakker bent of niet.’

[ Voor 1% gewijzigd door defiant op 29-10-2023 21:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

user109731 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:18:

Voor Poetin prima: geef ze een nieuwe vijand in plaats van dat ze zich afvragen waar hun landgenoten zijn:
Ik denk dat je hiermee de spijker op z'n kop slaat; het is een perfecte afleiding zo.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is eigenlijk een beetje off-topic, maar ook in Noord Ierland zijn er nog steeds extremistische splinter groeperingen die hun oorsprong in de IRA en aanverwanten kennen. Zo werd in 2018 nog de Irish Republican Movement (IRM) opgericht die weer afstamt van tal van eerdere splinter groepjes die samen klonteren en uiteenvallen. Ook zijn andere groepen semi-actief zoals de Continuity IRA, IRLA (sinds 2006), New IRA (sinds 2012).

Ook helpt een recent datalek door blunders bij de politie, waardoor de volledige namen, aanstellingen, en andere details gelekt werden, niet met de veiligheid voor agenten en familie. In een omgeving waar paramilitaire organisaties een rol spelen met actief gerichte acties, is het wachten op aanslagen.

Zoals de IRA laat zien is het goed mogelijk om in het algemeen tot een vrede te komen, maar je zal altijd nog een aantal extremistische splinter groepjes houden. Waarbij die voornamelijk op criminaliteit zullen drijven dan op echte ideologie een bepaald punt zullen en kunnen maken. Het uitroeien van Hamas is dan eigenlijk ook een onbereikbare taak, net zoals ISIS en Al-Qaeda nog steeds bestaan. De draagkracht voor die groeperingen is gelukkig een stuk lager dan eerder, en er wordt ook eigenlijk nergens ruimte geboden waar deze organisaties zich kunnen huisvesten. Wellicht sterft de groep Hamas uit, maar krijg vervangers ala "New Hamas" of "Real Hamas" als je de namen naast die van de IRA zou leggen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 18:39
Rubberen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Misschien moet je eerst eens opzoeken wat de betekenis van genocide is voor je bovenstaande claims geeft. Kijk daarna eens naar de context van de situatie in Gaza.

Nou zware vliegtuigbommen gooien op dichtbevolkt, stedelijk gebied kwalificateert wel als zodanig hoor. Neem daarbij nog de ommuring als een concentratiekamp, het onthouden van basale voorzieningen, en je mag het beestje gewoon bij z'n naam noemen. De verliezen aan Israëlische kant staan in geen enkele verhouding tot die aan de Palestijnse kant.

Israël heeft een nieuw dieptepunt bereikt in het verdrijven van de Palestijnen. Na jarenlang VN resoluties te negeren schenden ze nu op grove wijze het internationale recht.

Ja de terroristische aanslag was niet goed te praten, maar die woede komt ook ergens vandaan. En Israël heeft genoeg kansen gehad om een ander pad te kiezen. Maar kennelijk gaan ze voor het schoonvegen van Palestina.

[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 29-10-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:59

Iemand die het goed heeft zal nooit een terrorist worden. Ik laat het verder aan iedereen zelf om te bepalen waar de grens ligt tussen een soldaat en een terrorist.

Het verengen van dit conflict tot een citaat in de Koran doet geen recht aan het feit dat de Joden een eigen staat is beloofd en dat de Palestijnen van hun grond zijn verjaagd.
downtime schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Misschien zelfs dat je kunt stellen dat de echte armen wel andere zorgen hebben dan wereldrevolutie, het stichten van een Kalifaat, of een heilige oorlog om je buren in zee te drijven. Die proberen gewoon te overleven.
Uiteindelijk denk ik dat jullie beiden in zekere zin gelijk hebben.

Kijk je naar de daadwerkelijke leidende figuren binnen dit soort terroristische organisaties, dan zijn dit doorgaans niet laag opgeleiden, mensen met uitgebreide resources. Financieel, dan wel in de vorm van een rijk netwerk aan contacten.

Maar tegelijkertijd zijn dit soort leidende figuren nu ook niet bepaald de mensen die aan de "frontlinie" staan. Zo ook Ismail Haniyeh niet als politiek leider van Hamas, die gewoon veilig genesteld in Qatar zit.

De daadwerkelijke pionnen though, verkeren vaak niet in soortgelijke positie. Verreweg de meesten zijn nagenoeg naamloos. In dat opzicht, is het dan ook zeer zeker de vraag, tot op wat voor een hoogte een beweging als Hamas zou kunnen bestaan op het moment dat leven voorspoedig zou zijn voor de gemiddelde Palestijn in Gaza.
user109731 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:18:
Bizar vervolg, toegeven aan de mob:
[Twitter]
[Twitter]
Voor Poetin vast en zeker prima, maar belangrijkste motivatie voor deze mensen zal in deze vermoedelijk niet zozeer de wens van Poetin zijn.

Dagestan is niet bepaald Moskou. Het is een relatief autonome republiek. Nog geen 1 op de 20 inwoners is Slavisch/Russisch. Islam is de belangrijkste religie, met meer dan 80%. Slechts een minimaal aandeel hanteert het Russisch Orthodoxe geloof. Binnen federale aangelegenheden heeft Rusland een dwingende hand, maar daarbuiten, bestaat er tussen Dagestan meer gelijkenis met leden van de Arabische Liga dan met Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
psychodude schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:07:
Maar tegelijkertijd zijn dit soort leidende figuren nu ook niet bepaald de mensen die aan de "frontlinie" staan. Zo ook Ismail Haniyeh niet als politiek leider van Hamas, die gewoon veilig genesteld in Qatar zit.
Overigens is dat wel wat je uiteindelijk wil hebben met dit soort organisaties. Er moet een politiek leiderschap zijn wat een beetje opleiding heeft en met een been in de buitenwereld wat eventueel met de andere kant kan praten en deel kan nemen in het politieke proces.
Zie bijvoorbeeld Gerry Adams, om even bij de IRA te blijven.
Anders kom je nooit verder.

Overigens historisch detail, Ismail Haniyeh (op dat moment premier van de PA) heeft in 2006 enkele maanden na de verkiezing maar voor de burgeroorlog met Fatah een brief naar toen President Bush gestuurd met een voorstel om over vrede te praten.

(ik quote even vanaf wikipedia, ik loop tegen de paywall van Haaretz op)
Several months after Hamas' 2006 election victory, Haniyeh sent a letter to US President Bush, in which he called on the "American government to have direct negotiations with the elected government", offered a long-term truce with Israel, while accepting a Palestinian state within the 1967 borders and urged an end the international boycott, claiming that it would "encourage violence and chaos". The U.S. government did not respond and maintained its boycott.
http://www.haaretz.com/pr...mise-with-israel-1.257213

We zullen helaas nooit weten of dit een good-faith serieus voorstel was.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rubberen
Morrar schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:05:
[...]

Nou zware vliegtuigbommen gooien op dichtbevolkt, stedelijk gebied kwalificateert wel als zodanig hoor. Neem daarbij nog de ommuring als een concentratiekamp, het onthouden van basale voorzieningen, en je mag het beestje gewoon bij z'n naam noemen. De verliezen aan Israëlische kant staan in geen enkele verhouding tot die aan de Palestijnse kant.

Israël heeft een nieuw dieptepunt bereikt in het verdrijven van de Palestijnen. Na jarenlang VN resoluties te negeren schenden ze nu op grove wijze het internationale recht.

Ja de terroristische aanslag was niet goed te praten, maar die woede komt ook ergens vandaan. En Israël heeft genoeg kansen gehad om een ander pad te kiezen. Maar kennelijk gaan ze voor het schoonvegen van Palestina.
De definitie van genocide, toegepast op het conflict in Gaza.

Kunnen we spreken van een genocide tegenover de Palestijnen?

"Je moet erg voorzichtig zijn met woorden. Een genocide is het bewust willen uitroeien van een bevolkingsgroep omwille van religieuze redenen, politieke redenen... Ik denk dat iedereen hier in Israël zal ontkennen dat het gaat om een genocide. Israël wil Hamas als politieke beweging uitschakelen, niet de volledige Palestijnse bevolking. Dus genocide is een veel algemenere term. Men heeft de Jezidi's in Irak willen uitmoorden, de Armeniërs, de Roma, de Joden, maar dit is geen genocide op Palestijnen."

Dus neen de term genocide is niet van toepassing.

Daarbij komt dus nog dat Hamas de Palestijnen doelbewust gebruikt als menselijk schild. Dat lijkt iedereen te vergeten? 7 oktober is duidelijk ook al bij velen uit het geheugen gewist.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Rubberen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Kunnen we wellicht beter zeggen dat er geen correcte term is voor deze situatie maar dat het niet niets is?
Ethnic cleansing, ghettofication, apartheid, bantustans, ongelijke behandeling, racisme
Het tikt het allemaal niet schoon aan maar er is wel "iets" al een halve eeuw aan de hand.

Het is ook niet zo alsof Palestijnse Christenen het veel beter hebben.
https://www.bbc.com/news/magazine-27883685
As they watched the settlements rise around them in the 1980s, the Nassars began to worry. Their farm was in a prime location, close to the main north-south road through the West Bank and on high ground.

In 1991 their fears were confirmed. The military authorities declared that more than 90% of the farm now belonged to the State of Israel. Gush Etzion, one of the biggest settlement blocks in the West Bank, looked set to expand on to the Nassar farm.

The Nassars, though, refused to leave, or to see the land divided. And virtually alone among Palestinian farmers, they had the documents they needed to launch an appeal in the Israeli courts.

[ Voor 39% gewijzigd door Shamalamadindon op 29-10-2023 21:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 18:39
Rubberen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

"Je moet erg voorzichtig zijn met woorden. Een genocide is het bewust willen uitroeien van een bevolkingsgroep omwille van religieuze redenen, politieke redenen... Ik denk dat iedereen hier in Israël zal ontkennen dat het gaat om een genocide. Israël wil Hamas als politieke beweging uitschakelen, niet de volledige Palestijnse bevolking. Dus genocide is een veel algemenere term. Men heeft de Jezidi's in Irak willen uitmoorden, de Armeniërs, de Roma, de Joden, maar dit is geen genocide op Palestijnen."

Daarbij komt dus nog dat Hamas de Palestijnen doelbewust gebruikt als menselijk schild. Dat lijkt iedereen te vergeten? 7 oktober is duidelijk ook al bij velen uit het geheugen gewist.
Wij van WC eend.... Natuurlijk spreken ze in Israël liever niet van genocide doh.

Maar kijk even naar de Westoever: daar worden Palestijnen al jaren structureel weggepest en zelfs beschoten. Kijk naar de Gaza strook: ommuurd en afgescheiden van de rest van het land. Kijk naar hoe de bevolking vroeger verdeeld was: de Israëliërs hebben het land bijna volledig overgenomen.

Dus ja, er is al decennia lang een structurele, moedwillige uitdrijving aan de gang. En op welke basis: het zou het beloofde land zijn. Die claim is net zo ongeloofwaardig als dat de Italianen half Europa zouden claimen omdat het ooit tot het Romeinse rijk behoorde.

Hoe je het wilt noemen, is vooral een politieke kwestie. En Hamas is vooral een mooi vijandsbeeld om die agenda te pushen, maar stelt qua slagkracht natuurlijk weinig voor. Dat is precies de reden waarom ze guerilla taktieken gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 29-10-2023 21:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:49
Morrar schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Wij van WC eend.... Natuurlijk spreken ze in Israël liever niet van genocide doh.

Maar kijk even naar de Westoever: daar worden Palestijnen al jaren structureel weggepest en zelfs beschoten. Kijk naar de Gaza strook: ommuurd en afgescheiden van de rest van het land.

Kijk naar hoe de bevolking vroeger verdeeld was: de Israëliërs hebben het land bijna volledig overgenomen. Dus ja, er is al decennia lang een structurele uitdrijving aan de gang. En op welke basis: het zou het beloofde land zijn. Die claim is net zo ongeloofwaardig als dat de Italianen half Europa zouden claimen omdat het ooit tot het Romeinse rijk behoorde.

Hoe je het wilt noemen, is vooral een politieke kwestie. En Hamas is vooral een mooi vijandsbeeld om die agenda te pushen, maar stelt qua slagkracht natuurlijk weinig voor. Dat is precies de reden waarom ze guerilla taktieken gebruiken.
Hoewel ik het het nederzettingen beleid belachelijk vind, de acties van Israël in het geheel geen schoonheid verdienen ( maar ze nu wel echt moeten en willen doorpakken)…

Genocide lijkt me redelijk makkelijk te weerleggen, de bevolking van de Gaza strook is in de afgelopen jaren zeer sterk gegroeid. Als je dan al vind dat Israël die bevolking structureel en systematisch probeert uit te moorden, dan kan de enige conclusie zijn dat ze daar erg slecht in slagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

psychodude schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:07:
[...]

In dat opzicht, is het dan ook zeer zeker de vraag, tot op wat voor een hoogte een beweging als Hamas zou kunnen bestaan op het moment dat leven voorspoedig zou zijn voor de gemiddelde Palestijn in Gaza.
Dat is juist waarom de malaise in Gaza zo groot is. Het kwam Netanyahu goed uit dat de macht daar in handen is van een club waarvan niemand verwacht dat Israel ermee onderhandelt.
Om dat te bereiken moeten gewone Palestijnen in uitzichtloze ellende leven. Haat, ook Palestijnse haat tegen Israel, is voor iemand als Netanyahu gewoon een stuk politiek gereedschap.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er lekt informatie uit dat Palestijnse gevangenen in Israëlische gevangenissen sinds de Hamas aanval veel slechter behandeld worden. Waar er zelfs wordt gewezen naar gestegen cijfers van overlijden (met een verwijzing naar systematisch geweld door gevangenenbewaarders).

Bron: t.me/RNN_Prisoners/311
Let er daarbij wel op dat dit gelieerd aan een pro gewapend verzetskanaal is. Al richt men zich hier specifiek op gevangenen in Israëlische gevangenissen.
🔴 Statement issued by the Office of Martyrs, Prisoners, and the Wounded of the Popular Front for the Liberation of Palestine:

Horrific testimonies about the crimes committed by the occupation and prison administration against prisoners and detainees in its jails.

The information and data we receive from inside zionist prisons about the systematic crimes committed by the occupation's prison administration against prisoners, since October 7th, are terrifying. There is a systematic decision to assassinate the prisoners through punitive measures carried out by the prison service, and evidence of this is the martyrdom of several prisoners.

The magnitude of crimes, both collective and individual assaults on prisoners—which occur during the raids on sections and cells and which are continuously escalating—is alarming, in addition to the adoption of a starvation policy against them, as the prisoners only have tuna, corn, and sometimes inedible eggs as food.

The aggression against the prisoners began on October 7th. The prisoners face ongoing aggression, with continuous punitive operations and retaliatory measures affecting them and their families.

The Office of Martyrs, Prisoners, and the Wounded for the PFLP is closely following the issues of prisoners and detainees, which is challenging. We consider the silence of human rights, humanitarian, and international institutions unjustifiable. They must fulfill their humanitarian duty and what their conscience dictates, obliging the occupation to respect international laws and conventions established for this purpose. We hold them fully responsible for their lives.

The Office highlights the measures that the prison administration continues to impose on prisoners. The prison administration cuts off electricity to the prisoners' cells and rooms, deliberately cuts off their water supply, enforces a starvation policy, has withdrawn food supplies from prisoner sections, reduced meals to two times a day, closed the canteen, and deprived prisoners of other basic necessities.

Furthermore, heavily armed suppression forces raid all prisoners' sections and rooms, maltreat them, physically assault them, and use police dogs. They have escalated policies of depriving prisoners of medical treatment, forbidding visits from families and lawyers, and denying them treatment in hospitals, especially for sick prisoners. The prison administration also reduced the space available to a prisoner inside a cell, where the number of prisoners in one cell reached more than ten, and many prisoners were transferred to solitary cells. Solitary confinement was imposed on prisoners and some sections were isolated from others.

We note that the prison administration has removed available television sets and electrical appliances, destroyed all of the prisoners' belongings, confiscated their clothes, leaving only one change of clothing for each prisoner. They have also confiscated radios, blankets, and shoes from them, prevented them from bathing and going to the courtyard, closed the sinks used for washing, and carried out collective transfer operations, including moving prisoners from one section to another and from one prison to another.

We, in the Office of Martyrs, Prisoners, and the Wounded of the Popular Front for the Liberation of Palestine, want to reassure our people that the General Secretary of the Popular Front, the comrade, leader, and prisoner Ahmed Saadat, and his comrades are well. They are at the heart of the battle with the prison administration, and they will achieve a great victory over the jailer and will soon gain their freedom. We are closely following all the developments inside the prisons, as well as the ongoing communications and negotiations for a prisoner exchange process being carried out by the Palestinian resistance to empty the prisons and release all the prisoners.

Freedom to our heroic prisoners.
Glory and eternity to the martyrs.
Speedy recovery to the wounded.

Victory is the ally of our people, and the occupation will inevitably come to an end.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Qwerty-273 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:27:
Er lekt informatie uit dat Palestijnse gevangenen in Israëlische gevangenissen sinds de Hamas aanval veel slechter behandeld worden. Waar er zelfs wordt gewezen naar gestegen cijfers van overlijden (met een verwijzing naar systematisch geweld door gevangenenbewaarders).

Let er daarbij wel op dat dit gelieerd aan een pro gewapend verzetskanaal is. Al richt men zich hier specifiek op gevangenen in Israëlische gevangenissen.

[...]
Ongeacht hoe waar het is (zelfs in het beste geval is het aannemelijk dat er momenteel iets harder gemept word) ook een goed moment om te herinneren dat velen van hen zonder enige kans op een civiele rechtszaak, wettelijke bijstand of het horen van een aanklacht vastzit.
https://apnews.com/articl...a1ce8439d08756da8c63e5435

Ze vallen ook onder de jurisdictie van het Ministerie van Nationale Veiligheid waar de eerder genoemde Itamar Ben-Gvir (radicale settler) minister van is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 14:12

Amphiebietje

In de blubber

Qwerty-273 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:27:

[...]
Dit is al eerder gemeld door Israelische mensenrechtenorganisaties die het gedrag van de overheid daarzo bijhouden in o.a. gevangenissen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Shamalamadindon schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:42:
Ongeacht hoe waar het is (zelfs in het beste geval is het aannemelijk dat er momenteel iets harder gemept word) ook een goed moment om te herinneren dat velen van hen zonder enige kans op een civiele rechtszaak, wettelijke bijstand of het horen van een aanklacht vastzit.
https://apnews.com/articl...a1ce8439d08756da8c63e5435
De organisatie HaMoked, uit het AP artikel, houdt inderdaad een overzicht bij, en verleent ook ondersteuning in deze gevallen. Het team bestaat uit zowel Israelis, Palestijnen en anderen. Volgens deze organisatie zijn de huidige aantallen per 01.10.2023 (dus voor alle extra ellende deze maand):
"Security" Prisoners2,410
"Security" Detainees1,463
Administrative Detainees1,319
While imprisonment inherently restricts a person's liberty, prisoners and detainees retain all their fundamental rights. The conditions of "security" inmates differ from "regular" inmates. Israel's treatment of security inmates violates their rights to equality, dignity, family life, education, and more, in contravention of international law.

The overwhelming majority of security inmates are Palestinians from the Occupied Territories. Holding prisoners and detainees from the OPT inside Israel constitutes a blatant violation of the Fourth Geneva Convention, prohibiting the transfer of prisoners and detainees outside the occupied territory, and also violates basic human rights enshrined, inter alia, in Israeli law.
  1. Announcement of human rights organizations in Israel, October 2023
  2. Human rights organizations in an urgent High Court petition: Stop the violation of basic rights and minimal living conditions of Palestinian “security” prisoners
  3. Six human rights organizations in High Court petition against secret and illegal detention of thousands of Palestinian permit-holders from Gaza

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:22
TereZz schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

Wat een compleet idiote vergelijking.

Hoe kun je deze mensen (of de Joden in Amsterdam, Berlijn, Parijs en weet ik welke plaatsen meer waar ze niet meer over straat kunnen) verantwoordelijk houden voor de gedragingen van een paar godsdienstfanaten?

We hebben al heel lang geleden afgeleerd om alle moslims verantwoordelijk te houden voor de wandaden van enkelen. Is het teveel gevraagd om dat ook voor de Joden te vragen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45
Meanwhile in Rusland...

Jodenhaat is weer volop aanwezig.

...

Kunnen die Russen daar niet wat aan doen. Nazi's uitroeien is toch hun ding? /s . Lijkt me voldoende Nazi tuig hier op deze vliegvelden om 3 smo te beginnen op z'n minst. Daar is het ze toch allemaal om begonnen?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Rubberen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Ik heb het hier volgens mij al vaker gezegd: het vak geschiedenis zou in het onderwijs veel belangrijker moeten worden. Het wordt te vaak afgedaan als een nutteloos vak en historici worden te vaak neergezet als mensen die geen echte studie konden doen. Maar zonder kennis van het verleden komen we ook geen stap verder. Alsof we in ons vakgebied denken dat de wet van Ohm niet belangrijk is omdat die al zo oud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Frame164 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:35:
[...]

Ik heb het hier volgens mij al vaker gezegd: het vak geschiedenis zou in het onderwijs veel belangrijker moeten worden. Het wordt te vaak afgedaan als een nutteloos vak en historici worden te vaak neergezet als mensen die geen echte studie konden doen. Maar zonder kennis van het verleden komen we ook geen stap verder. Alsof we in ons vakgebied denken dat de wet van Ohm niet belangrijk is omdat die al zo oud is.
Ligt er toch volkomen aan hoe die kennis word geïnterpreteerd?
'this is my land'

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Rubberen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Volgens Amnesty: Genocide is een ander woord voor volkenmoord, de misdaad van stelselmatige en opzettelijke uitroeiing van een etnische groep, of van een deel daarvan.

Dus ja, ik kom tot dezelfde conclusie. Je stopt een bevolking in een de grootste open lucht gevangenis van de wereld waar je de grenzen en nutsvoorzieningen beheert. Om maar te zwijgen over de onderdrukking en handelswijze in de Westbank. Hoe is moeilijker om uit te leggen waarom het geen genocide zou zijn dan wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
HollovVpo1nt schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Volgens Amnesty: Genocide is een ander woord voor volkenmoord, de misdaad van stelselmatige en opzettelijke uitroeiing van een etnische groep, of van een deel daarvan.

Dus ja, ik kom tot dezelfde conclusie. Je stopt een bevolking in een de grootste open lucht gevangenis van de wereld waar je de grenzen en nutsvoorzieningen beheert. Om maar te zwijgen over de onderdrukking en handelswijze in de Westbank. Hoe is moeilijker om uit te leggen waarom het geen genocide zou zijn dan wel.
"Je stopt een bevolking in een de grootste open lucht gevangenis van de wereld"??
Waar in de geschiedenis is dit plotseling gebeurd?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

murphydrz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

"Je stopt een bevolking in een de grootste open lucht gevangenis van de wereld"??
*knip*, op de man.

In het kader van dagelijkse ontwikkelingen; het lijkt erop dat het Israëlische leger een gedeelte van de main road Salah Al Deen in Gaza heeft bezet.

[ Voor 18% gewijzigd door NMH op 30-10-2023 12:18 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De resten van een Duitse gijzelaar zijn gevonden:
The body of Israeli-German citizen Shani Louk, who was believed to have been kidnapped alive amid Hamas's assault on the music festival in Reim, was found on Monday, with Louk's sister, Adi, confirming Shani's death on Instagram.

Louk was seen in footage shared on the day of the attack laying motionless in the back of a truck after being kidnapped and brought into Gaza. It was unclear if she was alive in the video, although Louk's mother stated a few days later that she was alive and being held in a hospital in Gaza. Louk's mother, Ricarda, told the German RTL/ntv that she was informed on Sunday that her daughter was no longer alive.

A cousin of Louk's said that the family received an official notice from the IDF and ZAKA that a bone from the base of Louk's skull had been found matched with Louk's DNA. Doctors determined that a person cannot live without the bone found and concluded that Louk could not possibly still be alive.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

murphydrz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Waar beweer ik dat dit plotseling is gebeurd? De definitie spreekt van systematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
XWB schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:50:
De resten van een Duitse gijzelaar zijn gevonden:
Ik vond haar lichaam er op de beelden in de pickup truck er al vrij levenloos uitzien eigenlijk. Ik snap dat je als familie hoop wil koesteren. Maar bij die beelden werd ook al benoemd dat de Palestijnen met haar levenloze lichaam rond paradeerden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

HollovVpo1nt schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:39:
Ik ben van mening dat de scheidslijn tussen genocide en etnische zuiveringen erg dun is, maar wel eentje waar Israël nog niet overheen is gestapt. Het beleid richt zich nog voornamelijk op verdrijven en niet zo zeer op compleet vernietigen van de Palestijnen. Dat daarbij vele gewonden en doden vallen is nog niet de graadmeter om bij genocide te komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
TheBrut3 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:07:
[...]

Ik vond haar lichaam er op de beelden in de pickup truck er al vrij levenloos uitzien eigenlijk. Ik snap dat je als familie hoop wil koesteren. Maar bij die beelden werd ook al benoemd dat de Palestijnen met haar levenloze lichaam rond paradeerden.
Eén van de beelden die ik maar niet uit mijn hoofd kan krijgen. Het beesten noemen is nog te veel voor die lieden, aangezien ze er nog minder menswaardig mee om gingen. Verschrikkelijk om dat als ouders te moeten zien en nu te weten dat het klaar is. Rest in peace.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011

Roozzz

Plus ultra

Dat is dan weer net te kort door de bocht de andere kant op. Artikeltje van vanochtend met een hoogleraar Internationaal Strafrecht, het Internationaal Strafhof en de VN: https://nos.nl/nieuwsuur/...gelijk-etnische-zuivering
Dit "collectief straffen en wegjagen" van Palestijnen is mogelijk etnische zuivering, zegt De Hoon. De VN waarschuwde al voor "een massale zuivering" van inwoners van Gaza en pleit voor een staakt-het-vuren.

Of er ook sprake is van genocide, zoals Palestijnse organisaties en onder andere een Spaanse minister zeggen, vindt De Hoon lastig te bepalen. "Daarvoor moet je aantonen dat er bij Israëlische leiders een specifieke opzet is om de Palestijnen uit te roeien. Dat zeggen ze niet. Hamas is er bijvoorbeeld wel heel duidelijk in dat ze de joden willen uitroeien. Maar Israël zit wel op het duistere randje."

Hoe dan ook, zegt De Hoon, zijn er signalen dat genocide kan gaan plaatsvinden. "Maar aan strafzaken hebben we nu niks. Andere landen moeten ingrijpen om te voorkomen dat Israël die genocide zal plegen. Staten hebben die plicht."
Nu verkondigen dat het genocide is lijkt me voorbarig, maar andersom absoluut ook. De kop in zand steken werkt een mogelijke genocide alleen maar in de hand.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 30-10-2023 12:18 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:24
Roozzz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Dat is dan weer net te kort door de bocht de andere kant op. Artikeltje van vanochtend met een hoogleraar Internationaal Strafrecht, het Internationaal Strafhof en de VN: https://nos.nl/nieuwsuur/...gelijk-etnische-zuivering

[...]

Nu verkondigen dat het genocide is lijkt me voorbarig, maar andersom absoluut ook. De kop in zand steken werkt een mogelijke genocide alleen maar in de hand.
Wel een vreemde argumentatie vind ik. Dus de tegenpartij moet specifiek zeggen dat ze de ander willen uitroeien anders is het geen genocide. Laten we gewoon naar de acties en resultaten kijken, lijkt mij beter wetenschappelijk vast te stellen.

De oorlog is nu nog volop aan de gang, over een paar jaar zal er wel een onderzoek gestart worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:58
Trishul schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Wel een vreemde argumentatie vind ik. Dus de tegenpartij moet specifiek zeggen dat ze de ander willen uitroeien anders is het geen genocide. Laten we gewoon naar de acties en resultaten kijken, lijkt mij beter wetenschappelijk vast te stellen.

De oorlog is nu nog volop aan de gang, over een paar jaar zal er wel een onderzoek gestart worden.
Volgens mij bedoelt ie vooral dat je het moet aantonen en bij b.v. Hamas is dat makkelijk omdat ze het gewoon zeggen. Bij Israel is dat anders omdat ze zeggen het niet als doelstelling te hebben. En dan moet je het met andere bewijzen doen, en die zijn er (nog) niet voldoende. Voorlopig kun/mag je het dus geen genocide noemen, het kan het altijd wel worden natuurlijk.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

[...]

*knip*, niet onderbouwd.

[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 30-10-2023 21:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Artikeltje van vanochtend met een hoogleraar Internationaal Strafrecht, het Internationaal Strafhof en de VN: https://nos.nl/nieuwsuur/...gelijk-etnische-zuivering
Ik vind het wel frappant dat men blijft vasthouden dat Hamas de vernietiging van alle Joden nastreeft. Dat was inderdaad onderdeel van hun eerdere doelstellingen, maar in het vernieuwde handvest van 2017 is dat herschreven naar Zionisten en de staat Israël (of de Zionist Entity in hun eigen bewoordingen). Nog steeds radicaal en extreem, maar een klein stukje genuanceerder dan elke Joodse persoon op aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ik heb het niet gezien, dus ik neem het van je aan. Maar zijn er ook argumenten waarom je dit vind, of zit het puur in de vorm?

[ Voor 40% gewijzigd door NMH op 30-10-2023 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

London schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:48:

In het kader van dagelijkse ontwikkelingen; het lijkt erop dat het Israëlische leger een gedeelte van de main road Salah Al Deen in Gaza heeft bezet.

[Twitter]
En in aanvulling daarop meldt NOS dit op basis van bevestiging bij IDF: Israëlische leger bevestigt grondtroepen Gaza-stad - https://nos.nl/l/2495936#UPDATE-container-73064766

Journalisten van AFP en Al Jazeera melden dit ook op basis van getuigen.

Het is moeilijk een overzicht te creëeren op dit moment, er is nog behoorlijk wat fog of war, maar er begint een beetje een beeld te ontstaan dat IDF noord Gaza aan het afknijpen is. Uiteraard zal het controleren van Gaza stad nog een hele kluif worden, maar als deze berichten kloppen dan lijkt er militair gezien toch al wel snel een opmars te zijn gemaakt. Maar wellicht laat Hamas dit gebeuren om de strijd meer naar de stad zelf te kunnen verplaatsen omdat ze daar sterker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier aanvulling van Ropcke op basis van geolocatie
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F9rYmEmXYAAyi-b?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:24
RoD schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

En in aanvulling daarop meldt NOS dit op basis van bevestiging bij IDF: Israëlische leger bevestigt grondtroepen Gaza-stad - https://nos.nl/l/2495936#UPDATE-container-73064766

Journalisten van AFP en Al Jazeera melden dit ook op basis van getuigen.

Het is moeilijk een overzicht te creëeren op dit moment, er is nog behoorlijk wat fog of war, maar er begint een beetje een beeld te ontstaan dat IDF noord Gaza aan het afknijpen is. Uiteraard zal het controleren van Gaza stad nog een hele kluif worden, maar als deze berichten kloppen dan lijkt er militair gezien toch al wel snel een opmars te zijn gemaakt. Maar wellicht laat Hamas dit gebeuren om de strijd meer naar de stad zelf te kunnen verplaatsen omdat ze daar sterker zijn.
Zou een mooi teken van goodwill zijn als Israël dan de grens met Egypte openzet voor hulpgoederen in het Zuiden. De grens met het Noorden hebben ze toch gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Deze van gisteren ook nog maar even posten mbt de incursie vanuit het noordwesten
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F9njPfrXMAAdyDh?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05:48
In het nos-liveblog:
Ooggetuigen in Gaza-stad vertellen aan Al-Jazeera dat de situatie daar uiterst gespannen is. Israëlische tanks zouden de evacuatieroutes vanuit Gaza-stad naar het zuiden blokkeren. De ooggetuigen zeggen dat ze berichten hebben ontvangen van het Israëlische leger dat er geschoten wordt op voertuigen die de stad proberen te verlaten.

De Israëlische aanvallen op de grond zouden nog altijd worden ondersteund door de Israëlische luchtmacht.
Wellicht dat het volgens Israel nu te laat is om te vertrekken en dat ze willen voorkomen dat vermeende Hamas-strijders Gaza-stad ontvluchten?

In de tussentijd zou Hamas in hetzelfde liveblog aangeven dat Israel geen winst boekt:
Het hoofd van het Hamas regeringskantoor zegt tegen Al-Jazeera dat het Israëlische leger "absoluut geen vooruitgang boekt" in de straten van Gaza-stad. Hij spreekt zelfs van gedwongen terugtrekking van de Israëlische tanks. De uitspraken zijn niet onafhankelijk geverifieerd.

Meerdere grondtroepen van het Israëlische leger zijn zo'n drie kilometer de Gazastrook ingetrokken. Ze blokkeren op dit moment de Salah al-Din straat, een belangrijke doorgaande route van het noorden naar het zuiden van de Gazastrook.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Roozzz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

Ik heb het niet gezien, dus ik neem het van je aan. Maar zijn er ook argumenten waarom je dit vind, of zit het puur in de vorm?
Dan raad ik je aan om het interview sowieso even met eigen ogen te zien.
Evenwicht was ver te zoeken met matige onderbouwing waarom het Israelische gedrag dan 'disproportioneel' en 'mogelijke etnische zuivering' zou zijn. Je komt hier door allerlei aannames in een erg grijs discussiegebied terecht waar ook makkelijk argumenten te noemen zijn waarom de acties wel te rechtvaardigen zijn. Het is maar net welke subjectieve vlag je wil dragen.

Het was mij wel duidelijk welke vlag deze mevrouw droeg vanwege het gebrek aan een blik vanaf de andere kant. Ze kwam niet verder dan dat ze ook wel begreep dat Israel moest reageren, maar geen enkele onderbouwing wat dan *wel* toegelaten is binnen het internationale strafrecht om de Israelische belangen op eigen veiligheid te verdedigen. Kortom, onvoldoende evenwichtige analyse die je van een academicus mag verwachten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:02

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
JPS schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Dan raad ik je aan om het interview sowieso even met eigen ogen te zien.
Evenwicht was ver te zoeken met matige onderbouwing waarom het Israelische gedrag dan 'disproportioneel' en 'mogelijke etnische zuivering' zou zijn. Je komt hier door allerlei aannames in een erg grijs discussiegebied terecht waar ook makkelijk argumenten te noemen zijn waarom de acties wel te rechtvaardigen zijn. Het is maar net welke subjectieve vlag je wil dragen.

Het was mij wel duidelijk welke vlag deze mevrouw droeg vanwege het gebrek aan een blik vanaf de andere kant. Ze kwam niet verder dan dat ze ook wel begreep dat Israel moest reageren, maar geen enkele onderbouwing wat dan *wel* toegelaten is binnen het internationale strafrecht om de Israelische belangen op eigen veiligheid te verdedigen. Kortom, onvoldoende evenwichtige analyse die je van een academicus mag verwachten.
Sinds wanneer moet je dan een alternatief aanbieden als je erop wijst dat er mogelijk overtredingen van internationaal/humanitair recht plaats vinden? Beetje opmerkelijke manier om iemand zijn professionele mening aan de kant te parkeren.

Misschien zijn er gewoon geen alternatieven binnen het internationale recht. Dat kan, het doet geen afbreuk aan een vaststelling dat er mogelijk sprake is van inbreuk op datzelfde internationale recht.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

polthemol schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Sinds wanneer moet je dan een alternatief aanbieden als je erop wijst dat er mogelijk overtredingen van internationaal/humanitair recht plaats vinden? Beetje opmerkelijke manier om iemand zijn professionele mening aan de kant te parkeren.

Misschien zijn er gewoon geen alternatieven binnen het internationale recht. Dat kan, het doet geen afbreuk aan een vaststelling dat er mogelijk sprake is van inbreuk op datzelfde internationale recht.
Half mee eens: een alternatief zou niet hoeven aangezien dat niet haar vakgebied is (militair dan), maar van een 'professional' mag je op z'n minst verwachten dat constateringen van duiding voorzien worden. Zonder duiding is het insinuatie, wat weer richting sentiment sturing gaat.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Qwerty-273 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Ik vind het wel frappant dat men blijft vasthouden dat Hamas de vernietiging van alle Joden nastreeft. Dat was inderdaad onderdeel van hun eerdere doelstellingen, maar in het vernieuwde handvest van 2017 is dat herschreven naar Zionisten en de staat Israël (of de Zionist Entity in hun eigen bewoordingen). Nog steeds radicaal en extreem, maar een klein stukje genuanceerder dan elke Joodse persoon op aarde.
*knip*, reageer graag inhoudelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 30-10-2023 21:26 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Qwerty-273 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Die nuance was zeer goed te merken op 7 oktober, waarbij Hamas duidelijk op zoek ging naar alleen Zionisten en staatsmensen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:07
Phoe ik zag op twitter een video voorbij komen uit Dagestan waarbij een kind aangeeft en mes bij te hebben omdat hij daar is om Joden te vermoorden. (Context; men zoekt Joden op een vlucht die van Tel Aviv kwamen).

*knip* geen schokkende afbeeldingen of video's hier

Chaos in de luchthaven zelf

De schaal is enorm (zeker duizend mensen als ik dit zo bekijk)

Als ik dit moet duiden dan zie ik een conflict zonder einde waarbij het hoogst haalbare een soort standoff is waarbij iedereen zich aan het bewapenen is tot de dag dat ze elkaar kunnen uitroeien. Triest maar zo wordt men blijkbaar opgevoed.

[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 30-10-2023 18:44 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:18
[...]

[...]

[...]
*universitair docent. Maakt voor de verdere discussie niet zo uit, maar hoogleraar is wel twee stevige promoties hoger.

Verder heb ik zelf niet de indruk dat De Hoon's reactie per se heel emotioneel is, eigenlijk, maar dat ze heel erg strak op de definities zit. In dit geval is een focus op de strikte definities en conventies alleen ook weer ingewikkeld, juist omdat Hamas die naar eigen voordeel uitbuit. Iemand die strak op de juridische context kijkt, komt dan vrij kritisch over op het Israëlische optreden, vooral als de journalist alleen daarnaar vraagt.

Ik zie in die laatste alinea's in ieder geval een actieve focus op het onderscheid tussen etnische zuivering en genocide, net als een aantal uitspraken die sterk hinten naar analyse volgens Stanton's Ten stages of genocide. Een rationele analyse volgens een dergelijk academisch framework zou haar uitspraken prima verklaren, ook gezien de aard en context van het conflict. Dat een puur objectieve focus het beeld vertekent, is een tweede: als je alles doodnuanceert, is bijna elke reactie problematisch, terwijl het me logisch lijkt dat Israël reageert op de acties van Hamas.

Dat gezegd hebbende: waarschuwen dat genocide onwenselijk is, lijkt me nog altijd een open deur, niet een controversieel standpunt.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 30-10-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
sdk1985 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:26:
Phoe ik zag op twitter een video voorbij komen uit Dagestan waarbij een kind aangeeft en mes bij te hebben omdat hij daar is om Joden te vermoorden. (Context; men zoekt Joden op een vlucht die van Tel Aviv kwamen).

[Twitter]

Hier nog wat beelden van de startbaan waar de menigte iemand in elkaar aan het slaan is (mogelijk schokkend):
[Twitter]

[Twitter]

[Embed]
[Embed]

Als ik dit moet duiden dan zie ik een conflict zonder einde waarbij het hoogst haalbare een soort standoff is waarbij iedereen zich aan het bewapenen is tot de dag dat ze elkaar kunnen uitroeien. Triest maar zo wordt men blijkbaar opgevoed.
Dit is gisteren gepost.
bloody in "[ZT] Conflict Israël-Hamas: dagelijkse ontwikkelingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:07
Het gaat mij primair om de video van het kind die daar is om joden neer te steken in combinatie met het aantal mensen dat mee doet aan deze actie. Niet zozeer om het plaatsvinden van het evenement.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hier nog wat beelden van de startbaan waar de menigte iemand in elkaar aan het slaan is (mogelijk schokkend):
[Twitter]
Heb je het filmpje zelf wel gezien? En de kleding?
De 2 personen die de man op de grond aan te slaan zijn, hebben kleding aan van de politie en het leger.
Je ziet ook politieagenten en militairen de menigte uit elkaar drijven. Wel met harde hand... en door met geweren in de lucht te schieten.

Volgens mij is het niet echt een menigte die 1 persoon in elkaar aan het slaan is.... In ieder geval niet in dit filmpje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[Twitter]
Als je goed kijkt zie je dat de man links met z'n pistool slaat, mist en de grond raakt waardoor het pistool af gaat. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Embed]
[Embed]

Met Hamas dat op bezoek gaat bij het Kremlin is het ook wel duidelijk welke lijn vanuit de overheid geambieerd wordt.
Dit soort opstootjes zullen daar vast door geïnspireerd zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@Twam , ik heb even teruggekeken en ze is inderdaad docent, dat had ik dus verkeerd onthouden van gisteravond. Maakt principieel inderdaad niet veel verschil, maar daardoor klopte mijn verwachting niet goed met wat ik zag. Dank voor de correctie.
Inderdaad zat ze nogal strak in definities (zoals van ziekenhuis), met daardoor redeneringen die m.i. te kort door de bocht gingen (even platgeslagen: Israel valt 'ziekenhuis' aan; dat is collectief straffen en mag niet van het internationaal strafrecht; disproportionele actie met onvoldoende waarborging van burgerveiligheid > schurkt aan tegen genocide).

Overigens is het niet mijn bedoeling hier op de docent/persoon te spelen en zeker niet haar kennis van strafrecht in twijfel trekken (al lijkt dat misschien wel zo). Ik vond de de hele opzet en interviewer namelijk zwak, waardoor de afdronk bleef hangen dat Israel wel of net niet genocide pleegt.
Ik vind dat je met zo'n zware duiding/frame niet lichtzinnig om mag gaan en dat dan ook andere invalshoeken belicht moeten worden ('wat mag Israel dan wel doen'). Daar ontbrak het aan, en als deze geinterviewde docent de expertise niet heeft had ze dat mogen benoemen of had Nieuwsuur ook een ander perspectief aan tafel moeten zetten.

Er was laatst interview met een Britse strafrechtdeskundige die nou juist een sterk betoog had dat de Israelische aanpak wel gerechtvaardigd is. Kortom, als het juridisch drijfzand is, dan moet je al helemaal oppassen met zware framing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

In dat oogpunt is Israël natuurlijk al tot de tanden toe bewapend. Puur gekeken naar de aangenomen wapenkracht zou Israël de regio (en trouwens ook de wereld) een aantal keer kunnen uitroeien. Maar dat zorgt niet er voor dat de andere kant(en) niet langer Israël proberen aan te vallen. Net zoals een IDF soldaat in volledige uitrusting en pantservoertuig nog steeds kans heeft dat een minderjarige Palestijn met een slinger een steen gooit in zijn/haar richting.

En standoff zie ik dan ook niet gebeuren in deze regio (hoe zwaar men zich ook zal bewapenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Twam schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

*universitair docent. Maakt voor de verdere discussie niet zo uit, maar hoogleraar is wel twee stevige promoties hoger.
Grappig, ik zie het nu ook staan. Dat moet zijn aangepast gedurende de dag. Ik had het namelijk dubbel gecheckt vanochtend. Zo'n titel moet kloppen, want dat maakt inderdaad wat uit.

Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor dagelijkse ontwikkelingen. Voor achtergronden is er:
[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict : achtergronden
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Hoofdregels:
• Hou de discussie professioneel en nieuwswaardig qua brongebruik en bij de hoofdzaken.
• Geen propaganda
• Geen blindelings partijdige posts
• Geen suggesties hoe geweld moet worden gebruikt op manieren buiten de Geneefse conventie.
• Geen meta-discussie of commentaar op elkaars postgedrag

Overige topic regels:
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Geen godwins
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties

[html]<script> // Dit script voegt een extra verstuur-knop toe op de plaats-reactie-pagina, om direct naar het achtergrondentopic te posten! // Auteur: .oisyn, getweaked door NMH achtergrondenTopicId = 2211418; // Pas deze aan als het achtergronden discussietopic wijzigt! window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { var form = document.getElementById("message_form"); if (!form) return; var el = document.querySelector("#message_form input~[type=submit]~[value=Verstuur]"); if (!el) return; var formAction = form.action.substr(0, form.action.lastIndexOf("/") + 1) + achtergrondenTopicId ; el.insertAdjacentHTML("afterEnd", '<input type="submit" class="ctaButton" value="Plaats in achtergrondentopic" formaction="' + formAction + '">'); }); </script>[/html]