nocalimero schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:41:
[...]
Volgens mij is er trouwens wel nog steeds duidelijk dat de claim van Hamas van 500 dodelijke slachtoffers (later zelfs meer dan 800 werd er beweerd) niet klopt. En dat een aantal van hooguit enkele tientallen veel aannemelijker is.
Dat is een factor 10!!
Dat laat mij wel de dodencijfers vanuit Gaza ernstig betwijfelen. Moeten die ook met een factor 10 naar beneden bijgesteld worden?
Dat denk ik niet helemaal. Maar wel is voor mij duidelijk dat er ook een informatie-oorlog aan de gang is. En dat te veel media de cijfers van Hamas gewoon voor waar aannemen. Dat is toch naief?
Eigenlijk geen idee wat je nou probeert te zeggen. In elke oorlog is de waarheid lastig te vinden. Wij pretenderen vanuit Westerse optiek vaak morele superioriteit en doen alsof wij de waarheid in pacht hebben en het juiste doen. Terwijl zoveel oorlogen wel hebben aangetoond dat dat ongefundeerd is. Ik noem er een paar: Onafhankelijkheid Bangladesh, oorlogen Vietnam, Afghanistan, Irak, enz.
De argumentatie die jij gebruikt om de cijfers van Hamas in twijfel te trekken, kun je net zo goed toe passen op de cijfers die Israël opgeeft. In het begin waren er bv. een paar tientallen gegijzelden. Na een paar dagen 100. Nog een paar dagen later 150. Een week later was het 200. Inmiddels, dik twee weken later is het meer dan 200 blijkbaar. Worden we dat ook geacht 1-op-1 voor waarheid aan te nemen? Als we onze media moeten geloven wel. Kijk ik zeg niet dat ik het in twijfel trek, maar ik geef dit even als voorbeeld aan dat beide partijen hier niet vies van zijn.
Wellicht overbodig omdat het al honderden keren herhaald is hier; in een oorlog is de waarheid lastig te vinden.
Ik vind het noemenswaardig dat het VK niet dezelfde lijn volgt als de VS, Israël en Frankrijk maar dat hun inlichtingendiensten zich neutraal opstellen in de ziekenhuis case.