Ha mooi!
Doet Fritzbox dat automatisch ofzo?
Ik zou niet weten waar ik dat kan instellen 🙈
[ Voor 35% gewijzigd door smerz op 17-08-2025 21:10 ]
[ Voor 35% gewijzigd door smerz op 17-08-2025 21:10 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Verwacht het wel, Ik draai Vyos wegens dat ik ook de /29 van glasnet gebruiksmerz schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:00:
Ha mooi!
Mogelijke fix ... aartvg in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"Neko Central schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:26:
Loop wel tegen een andere probleem aan, random sites timen out
Voorbeeld troostwijkauction.com timed zelf out bij een traceroute maar ping werkt wel. en site laad niet
https://www.troostwijkauctions.comNeko Central schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:26:
Loop wel tegen een andere probleem aan, random sites timen out
Voorbeeld troostwijkauction.com timed zelf out bij een traceroute maar ping werkt wel. en site laad niet
Ja was een typo, heb het zelfde met bepaalde dingen zoals powerautomate van microsoft laad niet, maar microsoft.com zelf welXallaX schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:38:
[...]
https://www.troostwijkauctions.com
Heb je de juiste site? +s
Yes! Sinds deze ochtend live!RobbyTown schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:18:
Nieuwe website is live zo te zien. Hier andere ook last van? Bestellen is niet te doen, lang laden. Browser hangt en vraagt als je wilt stoppen. De beta omgeving was het laden een stuk sneller.
Nog optimalisatie nodig?
Only dead fish go with the flow
<Homepage>
[ Voor 6% gewijzigd door Jan_2teP op 03-09-2025 22:23 ]
5530 is vrijgegevenJan_2teP schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:22:
Voor de gebruikers van de FRITZ!Box 5530 Fiber:
Zojuist heb ik OS 8.20 handmatig gedownload en succesvol geinstalleerd.
De Update knop, als je die liever gebruikt, kon hem nog niet vinden. Maar dat zal een kwestie van tijd zijn.
Test je het elke keer met dezelfde PC? Heb je eventueel (al zou het gek zijn!) een andere machine om te testen als het nog maar rond de 100 ligt?Paut schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:28:
Zijn hier meer mensen die in het weekend ook zo'n sterk verlaagde snelheid hebben, en op doordeweekse dagen de normale snelheid? Wat kan de oorzaak zijn? Glasnet zegt desgevraagd dat niet aan onderhoudswerkzaamheden aan hun kant ligt.
Wat dan nog niet is getest / uitgesloten, omdat onveranderd is.Nu heb ik er dit weekend wat tijd in gestoken om die traagheid te onderzoeken, dus alle ftp-kabels uit de Draytek getrokken behalve één kabel die direct naar mijn pc loopt. De Draytek gereboot, uit en weer aangezet (stroom eraf), de computer opnieuw gestart, en het resultaat is nog steeds circa 94 Mbps up en down. Dat dus zonder die tweede router en zonder de switch, in een volledig bekabeld LAN (een wifi-probleem kan het dus niet zijn).
bjusterbaarlik schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:49:
@Paut 94Mbps is meestal een kabel probleem. Bij veel switches en routers kun je ook wel zien dat die terugschakelt van 1000Mbps waarbij de ledjes groen zijn naar 100Mbps waar de ledjes oranje aangeven.
Hier totaal geen dergelijke fluctuaties te zien, snelheid is stabiel over de gehele week.Paut schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:42:
Ik dacht ook in eerste instantie aan een kabelprobleem (want bij een bijna-kabelbreuk of een te lange kabel schakelt de verbinding terug naar 100 Mbps), maar wie goed gelezen heeft, heeft opgemerkt dat dit probleem er alleen in het weekend is. Kabels trekken zich doorgaans niet veel aan van de dag van de week. We hebben, als gezegd, op werkdagen de (bijna) volle 1000 Mbps en alleen op zaterdag en zondag een kleine 100 Mbps.
Wat is er in het weekend nou anders dan door de week? Mijn LAN in elk geval niet.
Daarom ben ik benieuwd of anderen eens in het weekend en door de week willen testen.
[...]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
king006 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:38:
[...]
Test je het elke keer met dezelfde PC? Heb je eventueel (al zou het gek zijn!) een andere machine om te testen als het nog maar rond de 100 ligt?
[ Voor 31% gewijzigd door RobbyTown op 14-09-2025 13:11 ]
RobbyTown schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:03:
Hmm blijft een vaag iets. Aangezien een en ander uitgesloten is. Je zou haast zeggen dat een job actief is dat het limiet op 100Mbit gaat op zaterdag en zondag.
Die 2133 router is wel EOL. Zie: https://www.draytek.nl/support/end-of-life/
Krijgt nog wel security updates (nieuws: Kritieke kwetsbaarheden ontdekt in DrayTek Vigor-routers). Welke fw versie heeft de router?
Vanuit Glasnet misschien een optie de router te vangen (aangezien admin ww niet werkte + EOL router)? Als het probleem nog speelt is de router uitgesloten en zit het zeker in je LAN (ergens).
Zo diep ken ik het Draytek lek niet.Paut schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:32:
Ik waardeer het meedenken, maar het punt is dat de router door de week net zo out-of-life is als in het weekend. En de firmware van de router is door de week net zo recent als in het weekend. Waarom zou er op zaterdan en zondag een limiet worden ingesteld, en door wie of door wat?
[...]
king006 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:39:
@Paut,
En als je de test uitvoert via WiFi i.p.v. via een netwerkkabel? En dan WiFi direct via de Draytek.
Mogelijk een capaciteit issue in de POP waardoor de verbindingen omlaag zakken. Toevallig geen buren met glas?
[ Voor 13% gewijzigd door Paut op 14-09-2025 15:35 ]
Het is ikPaut schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:40:
NB: Ik heb intussen contact met iemand van Glasnet die hier meeleest. Als dat nieuwe feiten oplevert of zelfs tot een oplossing leidt, zal ik dat hier melden.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
Quas schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:48:
[...]
Het is ik
Maar ik heb even snel in de siwtch gekeken. Geen port changes voor een week. Port klappert dus niet. Link is netjes 1000 Full Duplex. Ook geen beperking dat die klappert tussen de 100 en 1000.
Traffic op de switch is niks bijzonders. Geen capaciteits issues (10G poorten voor de links tussen switches) en verbruik komt niet hoger dan iets boven een 1G.
Ik zou even controleren wat de snelheid is van de link van je utp kabel op je computer. Direct kabel aansluiten en dan in de windows instellingen duiken om te zien wat de link snelheid is van de interface. (ik weet even niet zo snel uit mijn hoofd waar ik dat kan vinden).
Als die 1000 Mbps full duplex is met een direct kabel naar jouw Draytek en je haalt toch maar 94 Mbps dan hoor ik het graag!
Alles kan stuk.
Precies! Volgende keer even controleren wat hier staat als je maar 100/100 haalt. Staat er 1000/1000 probeer dan even een directe kabel naar de draytek. Als er dan 1000/1000 staat en je haalt maar 94 Mbps dan kunnen we weer verder zoeken wat er mis isPaut schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:11:
Aha, de linksnelheid in Windows -> Netwerkcentrum -> Ethernet -> Eigenschappen:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door FearMe op 14-09-2025 19:11 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq