Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 10:45
Mijn Draytek Vigor 2133-router accepteert ineens mijn wachtwoord niet meer wanneer ik probeer in te loggen in de routersoftware op http://192.168.1.1/weblogin.htm (het vaste inlogadres waarop ik al twee jaar met mijn vaste wachtwoord inlog bij het admin-account, geen veranderingen dus). De tekst "The username or password you entered is incorrect." staat al in rode tekst weergegeven nog voordat ik op de knop "Login" klik.

Systeem: dekstop-pc met Windows 10 Pro 64 bit, Firefox 142.0.1. De pc is aangesloten op een onbeheerde Linksys-switch, die weer is aangesloten op de Draytek, alles via kabels, geen wifi. Afgelopen week hebben we een korte stroomonderbreking gehad (zelf de zekeringautomaat in de meterkast afgeschakeld waarop de router is aangesloten); dat is het enige wat ik in verband kan brengen met deze routerstoring.

Ik heb in Firefox het opgeslagen wachtwoord voor het admin-account al verwijderd en het opnieuw ingevoerd bij een nieuwe aanmeldpoging. Geen succes. Daarna heb ik in Chrome de pagina http://192.168.1.1/weblogin.htm opgeroepen om daar in te loggen. Ik had Chrome nog nooit gebruikt om de router te benaderen, en tot mijn verbazing verscheen daarin dezelfde foutmelding nog voordat ik ook maar iets had ingevoerd (dus met de tekstvakken 'Username' en 'Password' leeg).

Hoe kan ik weer in het admin-account van mijn router komen (liefst zonder mijn instellingen te verliezen)?

[ Voor 0% gewijzigd door Paut op 08-09-2025 09:02 . Reden: schrijffoutje ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Klinkt alsof de web interface van die Draytek defect is en hij daar al data van opvangt voor je zelf iets invult.

Je kunt een factory reset proberen.
Paperclip 5 seconden in het reset gaatje aan de achterkant duwen.
Default username/password is admin/admin na een factory reset.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2025 09:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
JavaScript foutmeldingen in de console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 10:45
Bedankt voor de suggesties tot zover. Ik heb ook maar eens gebeld met mijn provider Glasnet (de leverancier van mijn router), en het probleem bleek vaker voor te komen. Glasnet had voor het admin-account een reservewachtwoord paraat waarmee ik op de router kon inloggen (en een nieuw wachtwoord kon instellen).

Opgelost :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

Workaround...is niet echt opgelost (totdat het opgelost is ;) )
Kan je ook via SSH/telnet de Draytek managen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

lier schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:38:
[...]

Workaround...is niet echt opgelost (totdat het opgelost is ;) )
Kan je ook via SSH/telnet de Draytek managen?
Ook daar heb je dan wel weer een werkende username/password voor nodig :+
Ervan uitgaande dat het een probleem in de authenticatie database is en niet alleen de web interface.

SSH e.d. moet je v.z.i.w. expliciet aanzetten, dus dat zou nu dan wel kunnen nu TS er weer in kan :D

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 13:58
De Draytek 2133 is op dit moment end of life en heeft een ernstig beveiligingslek erin zitten. Hierdoor kan, bij een aanval, de webinterface regelmatig crashen waardoor inlogpogingen niet lijken te werken.

Oftewel, je zult een nieuwe firewall/router moeten zoeken.
Pagina: 1