[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:50
Rb5009 heeft een probleem met de 10gbit sfp+ poort icm met de switch wat ook een 10g sfp+ is. Ze willen bijde 10gbit gaan praten maar de optic ondersteund alleen 1gb.

Je port staat nu bij ons op 1gbit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:17
aartvg schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:51:
Rb5009 heeft een probleem met de 10gbit sfp+ poort icm met de switch wat ook een 10g sfp+ is. Ze willen bijde 10gbit gaan praten maar de optic ondersteund alleen 1gb.

Je port staat nu bij ons op 1gbit!
Ja, hoewel de module zelf natuurlijk ook alleen 1Gbit doet. Maar zodra ik auto-negotiate aanzet dan blijft link per definitie down, zelfs als ik alleen "1G BaseX" advertise en de andere mogelijkheden weghaal.

Module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLXmtTD0xHvCXcTIVnIJYvMUKhc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f38HR690lS7OU4b2MaT9E2Lh.png?f=user_large

Alleen 1 BaseX advertise
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrjY1SmaIa85DRe-OVK9BYe34w0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8dDqx8pRkXMfAX8yAN8Bvng1.png?f=user_large

Geen link wanneer autonegotiate aan staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEsposw19WRVtHNMZ8x6wwZz2bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XXRqcfbT6whWFcmbUinKUJzl.png?f=fotoalbum_large

Wel link, als auto-negotiate uit staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2BNQsQc--4QOoOmIMBWBln_krE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sPoJB0ZTl5K7WOOI1DItg0sg.png?f=user_large

Echter, ter illustratie, veel keren link down/up in korte tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMiQgd5jIfeGNd7W9Y8JPrUh7iY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sz7rsjWJpBJugQG6GOQ27P3l.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htb65VBXV1MnUQHmlPVtronk9eI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VfB5stjGjNogdlRw9G52pcGf.png?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door VHware op 21-06-2025 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
De switches wat wij gebruiken doen soms ook moeilijk;).

We gaan uiteindelijk overstappen op xgspon. Als je op aon zit blijft dit nog wel even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
@aartvg Enige oplossing is een mediaconverter denk ik dan ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VHware
Inmiddels contact gehad met @aartvg en is de switchpoort nu hard op 1Gbit ingesteld.
Met testen nu, waarbij Auto Negotiation disabled staat werkt alles nu naar behoren :)

Bedankt @aartvg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 23:03

tismij

???

buiten vragen om nieuw IP is er nog geen oplossing gevonden voor de semi-blacklisted IP ranges ?

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-08 18:11
Zijn er mensen die problemen hebben met een EdgeRouter X SFP na een stroomstoring? De verbinding wordt opgezet via een SFP module en staat geforceerd op 1Gbit. Dit is ook door de helpdesk van Glasnet aan hun kant ingesteld en als de verbinding online is werkt het prima.

Valt echter de stroom uit aan onze kant, dan kan het zijn dat de verbinding niet online komt doordat de poort aan de Glasnet kant geblokkeerd wordt vanwege vreemde pakketten.
Is dit iets wat de router standaard uitstuurt bij het opstarten? Misschien om de verbinding te detecteren? Of moet de PPPoE MTU naar 1492?

De interface staat momenteel zo ingesteld en er is geen TCP MSS clamping actief:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    ethernet eth5 {
        description Internet
        duplex full
        mtu 1508
        pppoe 1 {
            default-route auto
            firewall {
                in {
                    name WAN_IN
                }
                local {
                    name WAN_LOCAL
                }
            }
            mtu 1500
            name-server auto
            password <GLASNETPASSWORD>
            user-id <GLASNETUSER>
        }
        speed 1000
    }

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
tismij schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:44:
buiten vragen om nieuw IP is er nog geen oplossing gevonden voor de semi-blacklisted IP ranges ?
Waar ik al beetje bang voor was is is gebeurd. Tot op heden nog geen response van die club.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Dear Valnetinc Team,

I hope this message finds you well. My name is Aart from BlackGATE, a small ISP based in the Netherlands. We have encountered an issue affecting our clients who utilize services hosted on Valnetinc's platforms.

Specifically, customers from our subnet 45.153.252.0/22 are experiencing connectivity problems when trying to access your platform via web browsers. They receive an ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR. During our tests using curl, we observed that the connection is terminated abruptly.

Upon investigation, we've found that assigning these clients IPs from different subnets resolves the issue immediately. This suggests that there may be a configuration or compatibility issue related to this specific IP range.

Could you please forward this issue to your technical team for further investigation? We would greatly appreciate any assistance in resolving this matter. 

Thank you for your attention to this issue. I look forward to your prompt response.

Dit is de verzonden mail. Als jullie dit ook proberen te versturen (Misschien eigen woorden) dan gaan ze wel iets doen.

Anders is mijn optie jullie een ander IP geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

aartvg schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Waar ik al beetje bang voor was is is gebeurd. Tot op heden nog geen response van die club.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Dear Valnetinc Team,

I hope this message finds you well. My name is Aart from BlackGATE, a small ISP based in the Netherlands. We have encountered an issue affecting our clients who utilize services hosted on Valnetinc's platforms.

Specifically, customers from our subnet 45.153.252.0/22 are experiencing connectivity problems when trying to access your platform via web browsers. They receive an ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR. During our tests using curl, we observed that the connection is terminated abruptly.

Upon investigation, we've found that assigning these clients IPs from different subnets resolves the issue immediately. This suggests that there may be a configuration or compatibility issue related to this specific IP range.

Could you please forward this issue to your technical team for further investigation? We would greatly appreciate any assistance in resolving this matter. 

Thank you for your attention to this issue. I look forward to your prompt response.

Dit is de verzonden mail. Als jullie dit ook proberen te versturen (Misschien eigen woorden) dan gaan ze wel iets doen.

Nog een week of 2 te druk met werk om IP te gaan veranderen nu dus ik wacht nog ff af, als dan nog niet is opgelost dan vraag ik wel een nieuw IP aan.
Mijn IP is in range 45.153.255.0/22 overigens en ook 253 en 254 hebben hierboven al meldingen gedaan.
Moet dan dus wel een IP worden in een heel andere range dan 25x.0/22 (en jullie hebben een flink blok met "mindere" IP adressen)

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:09
aartvg schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:13:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Dear Valnetinc Team,

Ik heb ze zojuist ook een mail verstuurd:
I’m reaching out because I’m currently unable to access several websites that fall under your organization’s network.

For instance, these websites consistently fail to load and return a "ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR":
www.xda-developers.com
www.thegamer.com
www.collider.com
www.androidpolice.com
www.howtogeek.com
www.topspeed.com
www.cbr.com
www.screenrant.com
www.gamerant.com
www.movieweb.com
www.dualshockers.com
www.pocket-lint.com

According to my Internet Service Provider, this may be due to a block or filter applied to a particular IP range. For reference, my current IPv4 address is 45.153.254.x.

Could you please look into this issue and let me know if my IP has been inadvertently blocked, or if there’s another reason for the access failure?

Thank you in advance for your assistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaBit
  • Laatst online: 17:38
Bij die Valnet krijg ik van die Umbrella Corporation bibbers, brrr.
Misschien moeten we de mail anders formuleren? 'Ik was van plan om 10M+ van mijn jaarlijkse marketingbudget bij jullie te besteden, maar dat laat ik maar omdat een groot deel van mijn doelgroep niet bereikbaar is vanwege een blokkade door jullie. Als jullie dit oplossen en beloven dat nooit weer te doen kunnen we eventueel verder praten'
Werkt vast beter bij dat soort tokos :P

Maar alle gekheid op een stokje: ik kan er ook wel eens een mail op persoonlijke titel aan wagen; nooit geschoten is altijd mis.
Hadden jullie een mailadres voor technische zaken? Of hebben jullie dat naar info gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
10M+ marketing budget dan zijn we failliet ;).
Denk dat zelfs een Ziggo/Odido dit niet uitgeeft aan 1 partij aan marketing.

Zelf heb ik geen andere algemeen email adres gevonden dan info@.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Las net wat meer over valnet maar misschien is het wel een mooi iets dat ik niet meer bij die sites kan :)
Heb in ieder geval nog minder haast om op te lossen en als ik vanuit huis niet bij een site kan weet ik meteen dat hij waarschijnlijk is overgenomen door valnet en toch niet meer voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:10
112fan schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:40:
Zijn er mensen die problemen hebben met een EdgeRouter X SFP na een stroomstoring? De verbinding wordt opgezet via een SFP module en staat geforceerd op 1Gbit. Dit is ook door de helpdesk van Glasnet aan hun kant ingesteld en als de verbinding online is werkt het prima.

Valt echter de stroom uit aan onze kant, dan kan het zijn dat de verbinding niet online komt doordat de poort aan de Glasnet kant geblokkeerd wordt vanwege vreemde pakketten.
Is dit iets wat de router standaard uitstuurt bij het opstarten? Misschien om de verbinding te detecteren? Of moet de PPPoE MTU naar 1492?

De interface staat momenteel zo ingesteld en er is geen TCP MSS clamping actief:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    ethernet eth5 {
        description Internet
        duplex full
        mtu 1508
        pppoe 1 {
            default-route auto
            firewall {
                in {
                    name WAN_IN
                }
                local {
                    name WAN_LOCAL
                }
            }
            mtu 1500
            name-server auto
            password <GLASNETPASSWORD>
            user-id <GLASNETUSER>
        }
        speed 1000
    }
Op een lijn via het KPN netwerk heb ik een MTU van 1492 staan, maar dat is vanwege "If it ain't broken don't fix it", op een DFN verbinding heb ik de MTU van de interface op 1508 en die van PPPoE op 1500. Het is vooral belangrijk dat de MTU van PPPoE 8 kleiner is dan die van de interface volgens mij.

Overigens heb ik op de meeste locaties een kleine UPS staan voor de router zodat een korte stroomstoring niet tot problemen leidt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
Help ons Glasnet verbeteren – test onze nieuwe website!

We hebben hard gewerkt aan een gloednieuwe versie van onze website, en we zijn heel benieuwd wat jij ervan vindt! Je vindt de nieuwe site hier:
👉 https://beta.glasnet.nl/

We nodigen je van harte uit om mee te testen. We horen graag je feedback over:
  • Spelfouten of taalkundige onduidelijkheden
  • Teksten die volgens jou beter of duidelijker kunnen
  • Suggesties voor extra informatie of functionaliteit
De bestelstraat: je kunt deze doorlopen tot het punt waar je je gegevens invult (tenzij je daadwerkelijk een bestelling wilt plaatsen)

💡 En om je te bedanken…
Onder de twee meest waardevolle inzendingen verloten we een gratis maand internet! Dus heb je een scherp oog voor detail of goede ideeën? Laat ze vooral aan ons weten.

📩 Feedback insturen?
Mail je opmerkingen en suggesties naar: hallo@glasnet.nl

Jouw input helpt ons enorm om de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Alvast bedankt voor je tijd en moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
aartvg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:06:
10M+ marketing budget dan zijn we failliet ;).
Denk dat zelfs een Ziggo/Odido dit niet uitgeeft aan 1 partij aan marketing.
Och, marketing, dat impliceert al dat je best wat, euh, creatief met de feiten om mag springen. Die 10M, tsja, dat is 10k geworden. Vogelgriep he, sja, dat heeft nogal wat impact op de postduiven die USB-sticks van en naar de AMS-IX moeten vliegen. Heel begrijpelijk. En je zei ook nergens iets over dollars of euro's, je bedoelde Libanese ponden.

Maar tegen de tijd dat je dat hebt mogen uitleggen zijn ze wel wakker daar >:)

Dan nu zonder geinen: Ik zal een mailtje naar info@ doen dan. Effect zal wel 0 zijn, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:08
DaBit schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:19:
[...]
Och, marketing, dat impliceert al dat je best wat, euh, creatief met de feiten om mag springen.
Marketing is gelegaliseerd liegen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:40
Mocht er iemand geen internet hebben, omgeving 3261.
Ik verbaas mij trouwens over de aanleg, wij legde het vroeger in HDPE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEWSD1NseeGAIRVKUPTJtNfzuic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQzmDJGiYe6ZM2vDMEctL26a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN1L2-3DlxCcAwVmwaWZLLMnr8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Q6BBJHgxjKRFbA3x9Gz9v7n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door iMode op 03-07-2025 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:40
iMode schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:00:
Mocht er iemand geen internet hebben, omgeving 3261.
Ik verbaas mij trouwens over de aanleg, wij legde het vroeger in HDPE.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels ligt het er bij mij sinds vanmorgen ook uit, net even bij de lassers langs geweest, zijn druk bezig met herstellen.
Stedin heeft de boel kapotgemaakt met nieuwe kabels trekken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 19:44
Vaste ipv4 address, met ipv6 (ja oddido die missen jullie).

Lumen, NTT transit 🥰
HE, Zayo, Broadband Hosting -> Arelion | Liberty Global. Dat maakt wel een goede indruk kwa transit mix.

Im convinced, gisteren besteld. Ik ga het ervaren 😊

[Edit: en de peering via AS20562 naar vrijwel alle grote internet exchanges in europa is echt wel fraai O+ tenminste als ik het goed lees ]

[ Voor 22% gewijzigd door smerz op 08-07-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:57
EDIT: inmiddels wel wat normale uploadsnelheden gezien, maar soms gaat het toch weer fout.

Iemand toevallig ook last van packetloss en lage uploadsnelheden sinds ongeveer de middag? Ik haal op speedtest.net 10Mbps, soms 200, meestal ~60 maar nooit 800+. Download werkt wel prima. Mijn Linux ISOs zijn ook vrijwel helemaal gestopt met uploaden.
Mijn SFP+ module geeft geen TX-sterkte informatie, ik kan momenteel niet uitsluiten of het aan mijn module ligt buiten een router restart aangezien er mensen in huis zijn die het internet wel willen gebruiken :+

Regio Noord-Limburg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AEV2r8tVSEqH_hEPb95TBzw8wg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pPvoDp0q1O73KZnVCX8ExAbp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKwvUw27sW5O_tJRpYEieVNcZ38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oaIbULm1nf37uYw70zyX7zqv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door FearMe op 10-07-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
Mijn Smokeping laat geen issues zien, ook naar oa 1.1.1.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hier ook niets aan de hand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD7QcWFXJPR2O5TgM80Xn4H5fyM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/reOJU0lRHk0s3G49o5JEGGTO.png?f=user_large

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aartvg
Ee komen meldingen binnen van slechte naar gemeenten Gennep.

Wordt aan gewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearMe
aartvg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:56:
Ee komen meldingen binnen van slechte naar gemeenten Gennep.

Wordt aan gewerkt!
Dank, vooral fijn om te horen dat ik niet meteen de tweede dag van mijn vakantie hoef te gaan troubleshooten _/-\o_

Moet overigens zeggen dat het internet verder wel verrassend goed werkt met 0.3Mbps upload, had verwacht dat dat anno 2025 toch wat meer problemen zou opleveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 12:13

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Zijn er meer mensen die afgelopen nacht ineens een hele hoge latency hebben gezien? Ik zie overigens dat meerdere providers hier kennelijk last van hebben gehad. Maar kan niet goed plaatsen wat het geweest zou kunnen zijn.

*empty*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evharten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 07:15
MR_VIPER schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:06:
Zijn er meer mensen die afgelopen nacht ineens een hele hoge latency hebben gezien? Ik zie overigens dat meerdere providers hier kennelijk last van hebben gehad. Maar kan niet goed plaatsen wat het geweest zou kunnen zijn.
Er waren vannacht issues met de Cloudflare resolver 1.1.1.1 (zie https://www.cloudflarestatus.com/)

22:13 UTC (00:13 NL tijd) hebben ze de storing ontdekt, grote kans dat dit de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Gebruik geen DNS van ze dus niets aan de latency gemerkt.

Volgens PRTG lag 1.1.1.1 er zelfs even uit
Mailtje ontvangen: Cloudflaire - 1.1.1.1 Ping (Ping) Down ended (now: Up) (Downtime: 23 m 59 s)

Hier wat screenshots.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8R-zg0IQsqVA6hHf8U_zMwxEwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i4P3gVlglUcU611SDdrr6m9N.png?f=fotoalbum_large
Als backup smokeping draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGypp3NaU3CovoYa4iI5anPxsVY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ycCYsLn7xZnBORWAYFLgobk8.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 11:09
Heeft waarschijnlijk met dit te maken

https://x.com/DougMadory/status/1944914535518765492

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@MR_VIPER oorzaak gevonden:

Cloudflare: Storing in DNS-resolver 1.1.1.1 kwam door wijziging in servicetopologie

[ Voor 24% gewijzigd door RobbyTown op 17-07-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Dacht 'ff de router' vervangen maar ik heb geen internet.

Recent een Draytek V2136F gekocht. Voorheen een TP-Link ER7206. Beide via SFP verbonden.

Vooraf 1 op 1 gecheckt wat er in TP-Link stond, in de Draytek gezet en omgezet. Maar helaas geen internet.

Tijd router goed gezet
PPPoE gegevens ingevuld
MTU 1492 uit zichzelf maar 1500 werkt ook niet en hoger kan ik niet
Voor de zekerheid poort op 1 Gbit gezet ipv auto
DNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4 doet ook geen wonderen
Reboot gedaan

SPF module krijgt wel signaal zie foto.

Wat doe ik fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hUO5SCrVLCPAaMHgnEJdJ9X5g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SG1lwiTih6h8okbBClI2D9L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikLzuACxr_Y70x9XnwutmNy3g7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Brxcnu3BFqCdPSpyt5rvEbLO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNwebnodscwlX9YjHVS8pO8P0v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwM26ezIfFqnNA04wriRN5jW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:07
RobbyTown schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 04:13:
Dacht 'ff de router' vervangen maar ik heb geen internet.

Recent een Draytek V2136F gekocht. Voorheen een TP-Link ER7206. Beide via SFP verbonden.

Vooraf 1 op 1 gecheckt wat er in TP-Link stond, in de Draytek gezet en omgezet. Maar helaas geen internet.

Tijd router goed gezet
PPPoE gegevens ingevuld
MTU 1492 uit zichzelf maar 1500 werkt ook niet en hoger kan ik niet
Voor de zekerheid poort op 1 Gbit gezet ipv auto
DNS 8.8.8.8 en 8.8.4.4 doet ook geen wonderen
Reboot gedaan

SPF module krijgt wel signaal zie foto.

Wat doe ik fout?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer eens zonder profile name? @RobbyTown

Ik vermoed dat profile name meegestuurd wordt naar de pppoe server en dan moet het exact matchen met wat de naam van de server is. Aangezien Glasnes meerdere servers heeft wil je dit niet specificeren. Leeg laten is de oplossingen.
Draytek is heel onduidelijk dat dit niet persee ingevuld hoeft te worden.

[ Voor 96% gewijzigd door Quas op 19-07-2025 08:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Quas schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Probeer eens zonder profile name? @RobbyTown

Ik vermoed dat profile name meegestuurd wordt naar de pppoe server en dan moet het exact matchen met wat de naam van de server is. Aangezien Glasnes meerdere servers heeft wil je dit niet specificeren. Leeg laten is de oplossingen.
Draytek is heel onduidelijk dat dit niet persee ingevuld hoeft te worden.
Oogjes weer open. Je post gecheckt. Snel die PC aan even dat veld leeg maken. Hmm geeft aan dat ik internet heb.... Niets gedaan behalve paar uur de ogen dicht.

Even in de router inloggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwpN8kfTtx8AA6sDLV5vN-HnKUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFjq45QNa8j1ZjMXEJPmDsOM.png?f=fotoalbum_large
Er is uptime van bijna een uurtje!

Even checken als het na een reboot ook nog heel blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z79hxz_BTs2WIKsJssuW_PhsjdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AcuUONu8UxqN80KvppAdSsFj.png?f=fotoalbum_large
Ja nog steeds internet.

Profile heb ik niet leeg gemaakt (durf ik ook niet, straks werkt het internet niet meer).

Even een speedtest gedaan by KPN pagina
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9VPCbCS6VkHAGeRoHfvsYLAg0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SMJ0Z3JwY5aMzIynUwkldia2.png?f=fotoalbum_large

Fix by aartvg: port speed op 1000 full gezet in de pop _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:57

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb sinds 15 juli Glasnet in onze nieuwe woning. Op zich lijkt het meeste goed te werken, maar ik kan niet op HBO Max inloggen. Zowel via mijn laptop (up-to-date windows 11) als via mijn iPhone blijft hij hangen bij het inloggen. Daarnaast werkt de wifi (vooralsnog via de standaard Draytek modem, maar ik ga nog mijn eigen wifi point installeren) op de Samsung Galaxy S10e van mijn vrouw ook niet lekker: regelmatig duurt het bij haar heel lang voor website laden en willen berichten via Whatsapp niet verstuurd worden. Ik heb dat probleem niet op mijn iPhone dus wellicht ligt dat aan het feit dat haar telefoon al wat ouder is, maar dan nog zou het toch wel gewoon moeten werken.

Iemand een suggestie voor bovenstaande issues?

<edit>
Het probleem met HBO Max doet zich alleen voor als ik via Wifi verbonden ben: als ik mijn laptop direct op de Draytek via UTP aansluit kom ik er wel gewoon in. Dus blijkbaar zit er iets in de Wifi instellingen van de Draytek dat niet lekker werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door jasjenl op 26-07-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 22:23
Omdat je het over een nieuwe woning hebt. Voorheen heb je misschien met jouw iPhone een hotspot gemaakt voor de Samsung van je vrouw. Kijk even goed of er geen hotspot actief is waar de Samsung nog mee verbindt.
En doe eens een speedtest, bijv deze:
https://www.speedtest.net/result/16295379524
Het liefst met een laptop welke rechtstreeks op een poort van de Draytek met een internetkabel verbonden is.
Hoe zien de resultaten hiervan er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
[b]jasjenl in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"

Iemand een suggestie voor bovenstaande issues?
Wil je eens een test doen op ipv6-test.com?
Heeft je pc of telefoon ipv6 addressen of hard ingestelde dns servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:57

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb nu mijn eigen wifi access point aangesloten (Unifi) en daarmee verbonden werkt alles gewoon goed. De problemen die ik hierboven noemde liggen dus toch echt aan de wifi van de Draytek. Nu was ik sowieso van plan mijn eigen accesspoints te gaan gebruiken dus een heel groot probleem is dit niet, maar toch gek dat het met de wifi van die Draytek allemaal niet zo lekker werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smerz
Vrijdag is het zover.
Ik vroeg me af wanneer ik dingen zoals pppoe username/ww en algemene router instellingen kan verwachten (ODF icm Fritzbox).

[Edit: Ik zal even een mail sturen. Hier is misschien niet de beste plek :) ]

[Edit2: ik moet gewoon de modem aansluiten.
Ik kreeg geen mail omdat de Fritzbox al ingesteld is en/of zichzelf instelt ofzo _/-\o_
Goed chat gesprek gehad met Robert, ik stap namelijk morgen al over :D ]

[ Voor 52% gewijzigd door smerz op 05-08-2025 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aartvg
Als je router van ons ontvangt heeft deze al de juiste instellingen (Of onze provisioning doet zijn ding op het moment dat hij aangesloten is en verbinding kan maken)

Wil je zelf de instellingen er in zetten kan de supportdesk met 1 druk op de knop alle gegevens die je nodig heb versturen :).

Veel klanten sturen we niet de informatie omdat ze geen idee hebben wat ze er mee moeten doen. We hebben ook klanten buiten tweakers.net om :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smerz
Ik ben over en alles werkt soepel :)
Routing en dergelijke ziet er zeer netjes uit.

Het enige wat mij opvalt is dat er geen europeese route naar cogent lijkt te zijn (iig wordt ie niet gekozen).
Cogent->glasnet/blackgate gaat via lumen met een strakke route.
maar glasnet->cogent ipv4 gaat over NTT door New York heen :-)

Bijvoorbeeld deze twee routers:
gi100-0-0-23.4.agr21.ams03.atlas.cogentco.com (130.117.254.1)
gi100-0-0-43.agr63.fra05.atlas.cogentco.com (130.117.254.33)
Ipv6 lijkt hetzelfde.

Ik ben niet getrouwt met Cogent en als iemand single homed achter cogent zit is het een beunhaas zoals we het in het nederlands graag zeggen :)
Cogent en NTT zitten blijkbaar beetje in de clinch (AI samenvatting). [Edit: Volgens dat artikel hebben Arelion en NTT ook geen europeese peering, maar glasnet heeft Arelion transit O+ ]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  2.|-- redacted.customer.blackgate.nl             0.0%    10    4.5  17.7   4.4 134.1  40.9
  3.|-- 100.65.1.6                                     0.0%    10    5.5  11.7   4.9  67.3  19.5
  4.|-- 100.65.0.117                                   0.0%    10    5.3  13.7   5.1  67.5  19.6
  5.|-- 100.65.0.25                                    0.0%    10    6.0  15.0   5.5  95.9  28.4
  6.|-- 81.20.68.161                                   0.0%    10    8.5  14.0   5.0  33.0   8.6
  7.|-- ae-7.r22.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net            0.0%    10    5.3   5.3   4.9   5.5   0.2
  8.|-- ae-0.r22.londen12.uk.bb.gin.ntt.net            0.0%    10   10.6  11.0  10.6  12.9   0.7
  9.|-- ae-7.r22.nwrknj03.us.bb.gin.ntt.net            0.0%    10   87.5  98.7  86.9 199.2  35.3
 10.|-- ae-0.a03.nycmny17.us.bb.gin.ntt.net            0.0%    10   87.3  92.1  87.2 132.4  14.2
 11.|-- ???                                           100.0    10    0.0   0.0   0.0   0.0   0.0
 12.|-- be3496.ccr42.jfk02.atlas.cogentco.com          0.0%    10   86.0  98.1  84.5 215.7  41.3
 13.|-- be2490.ccr42.lon13.atlas.cogentco.com          0.0%    10   83.1  90.0  83.1 148.9  20.7
 14.|-- be12488.ccr42.ams03.atlas.cogentco.com         0.0%    10   83.4 100.4  83.3 165.0  26.7
 15.|-- gi100-0-0-23.4.agr21.ams03.atlas.cogentco.com  0.0%    10   83.6  84.7  82.6  98.2   4.8

Niets van wat ik dagelijks gebruik heeft hier last van, maar ik verwacht eigenlijk dat Zayo | JointTransit->Liberty | JointTransit->Arelion hier lokale peering naar cogent hebben (moet niet meteen de dure Lumen zijn).

Verder eigenlijk alleen gelijke of betere latencies. Een hoog op glasnet :)
En dan nog nu officieel hallo allemaal! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Cogent 🤮
Sorry :)

Op dit moment routeren we verkeer via Arelion naar Atom86. We maken gebruik van Level 3 (Lumen, Colt) (door de verschillende overnames is het soms lastig bij te houden) en NTT als directe transitleveranciers. Daarnaast hebben we directe peering via NL-IX, AMS-IX en FRY-IX.

Ook hebben we via NL-IX en Atom86 transitverbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

tismij schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Nog een week of 2 te druk met werk om IP te gaan veranderen nu dus ik wacht nog ff af, als dan nog niet is opgelost dan vraag ik wel een nieuw IP aan.
Mijn IP is in range 45.153.255.0/22 overigens en ook 253 en 254 hebben hierboven al meldingen gedaan.
Moet dan dus wel een IP worden in een heel andere range dan 25x.0/22 (en jullie hebben een flink blok met "mindere" IP adressen)
De moeite genomen om bij abusix mijn IP te laten delisten maar die AWS sites werken nog steeds niet.
Kan het zijn dat ze maar af en toe updaten ipv live bij abusix te checken?
Kan nergens anders nog een blacklist vinden voor die IP range dus als dit niet gaat werken moet ik alsnog mijn IP laten wijzigen.
Iemand al gelukt om zonder IP te wijzigen weer bij die sites te komen? (screenrant.com etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
Ik ben geen Cogent fan ofzo. Maar in hun verdediging, het lijkt het resultaat te zijn van het feit dat NTT zijn "home turf" wil beschermen en in Azie niet will peeren met Cogent. En wat het verhaal achter Arelion en NTT is weet ik ook niet :O

Maar zoals gezegd ik loop er niet tegen aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Bij Cogent trekken ze ongeveer elke maand een nieuwe sales medewerker aan die alle partijen waar ze geen zaken mee doen proberen over te halen om voor xyz euro transit aan te verkopen. Ze contacteren dan iedereen uit de organisatie ook collega's die er niks mee te maken hebben.

We weten nooit of NTT een probleem heeft met Cogent of Cogent met NTT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

tismij schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

De moeite genomen om bij abusix mijn IP te laten delisten maar die AWS sites werken nog steeds niet.
Kan het zijn dat ze maar af en toe updaten ipv live bij abusix te checken?
Kan nergens anders nog een blacklist vinden voor die IP range dus als dit niet gaat werken moet ik alsnog mijn IP laten wijzigen.
Iemand al gelukt om zonder IP te wijzigen weer bij die sites te komen? (screenrant.com etc)
Mijn IP adres is netjes en snel veranderd en nu doen alle sites het weer, bedankt voor de hulp @aartvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Zijn er meer mensen die de site van Rotterdam niet kunnen bereiken, bijvoorbeeld https://www.rotterdam.nl/pr-slinge en dan expliciet over IPv6 ? Wanneer ik IPv6 even uitzet, waardoor alles over IPv4 loopt werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:58
Is er al nieuws wanneer Glas beschikbaar komt op de Burgwal in Oss (5341 CS )? We hebben ondertussen het modem ontvangen, maar zijn ook benieuwd wanneer deze aangelegd wordt. Hebben jullie enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
@Buzzfeed Het E-fiber netwerk is daar toch al lang opgeleverd? Kan me niet voorstellen dat dat nog niet klaar is. KPN is inmiddels overal een tweede verbinding naar binnen aan het duwen in Oss..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
Ik heb beide glasvezels in huis (5345TS). Ik verwacht niet dat ik dat KPN glas ooit zal gebruiken 🙈
Ik zou ook verwachten dat het glas al in de stoep ligt, mss ff ODF bellen om het in huis te krijgen 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 18:59
VHware schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:22:
Zijn er meer mensen die de site van Rotterdam niet kunnen bereiken, bijvoorbeeld https://www.rotterdam.nl/pr-slinge en dan expliciet over IPv6 ? Wanneer ik IPv6 even uitzet, waardoor alles over IPv4 loopt werkt het wel.
@VHware
Geen idee of je dit voorlopig verder helpt, maar ikzelf heb op Klik&Klaar zelfs via IPv4 (soms) moeite om de site in te laden. Denk persoonlijk dat IPv6 in jouw geval slechts een symptoom is, en dat de oorzaak elders bij een ketenpartner ligt. Zou dus ook zomaar een routing of name resolving issue kunnen zijn. Je kunt het beste je syslog checken of je firewall/gateway geen IPv6 pakketten dropt, en van die meldingen de IPv4 en IPv6 origin van de site met elkaar vergelijken.

Bij mij bleek ik soms binnen dezelfde sessie "opeens" data van een ander bronadres terug te krijgen, en dat hield mijn firewall dan ook tegen...Aangezien IPv6-aan-WAN-zijde bij mij niet werkt, weet ik niet of mijn situatie voldoende vergelijkbaar met jouw situatie is.

Overigens heb ik er met AlwaysConnected (data sim, momenteel verbonden over KPN) verder nergens last van, dus het hoeft niet eens aan de site zelf te liggen. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door ProjWorld op 10-08-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 18:59
Buzzfeed schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:41:
Is er al nieuws wanneer Glas beschikbaar komt op de Burgwal in Oss (5341 CS )? We hebben ondertussen het modem ontvangen, maar zijn ook benieuwd wanneer deze aangelegd wordt. Hebben jullie enig idee?
@Buzzfeed Als jouw adres een na-aansluiting betreft, ben jij waarschijnlijk de eerste die het weet. De aannemer zal met jou namelijk nog moeten afspreken voor het binnenbrengen van de vezel. Als dat al gebeurd is, wacht Glasnet waarschijnlijk alleen nog op een bericht dat jouw adres gereed is voor levering van diensten. Als je bij je aanmelding bij Support van Glasnet hebt aangegeven, dat de vezel al naar binnen is gebracht en de aansluitdoos is gemonteerd, wacht Glasnet eigenlijk alleen maar op de aannemer/beheerder voor de oplevering van de glasvezelverbinding.

Aangezien je het installatiepakket al hebt ontvangen, kun je deze het beste aan en aangesloten laten. Zodra de patch is gezet, ontvang je waarschijnlijk je al licht voordat Glasnet het bericht krijgt, dat de glasvezelverbinding is opgeleverd.

Het kan in elk geval géén kwaad om af en toe te bellen/mailen met Support, en daar naar de laatste status te vragen, zodat er voor jouw adres specifiek contact wordt gezocht met de beheerder. Glasnet wil immers jouw verbinding ook zo snel mogelijk online hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Buzzfeed schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:41:
De aannemer die op jouw adres werkt geeft niet goed updates door over de voortgang.
Mijn advies is dat je zelf even belt naar ODF zodat je met ODF kan proberen een afspraak te plannen voor het binnen brengen van de vezel. Kom je er met ODF niet uit, neem dan even contact op met support van Glasnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optimelk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-08 10:45
Welke SFP modules hebben jullie ervaring mee of kun je aanbevelen bij glasnet? Dit is voor gebruik in een pc met OPNsense.
Eigenlijk alleen modules met een snelheid hoger als 1gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:10
Optimelk schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:04:
Welke SFP modules hebben jullie ervaring mee of kun je aanbevelen bij glasnet? Dit is voor gebruik in een pc met OPNsense.
Eigenlijk alleen modules met een snelheid hoger als 1gigabit.
Welk netwerk zit je op? Je geeft aan meer dan 1Gbit te willen dus dan zal het wel XGS-PON zijn, maar dat is via KPN net even anders dan via bijvoorbeeld Delta (DFN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
Quas schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:03:
[...]

De aannemer die op jouw adres werkt geeft niet goed updates door over de voortgang.
Mijn advies is dat je zelf even belt naar ODF zodat je met ODF kan proberen een afspraak te plannen voor het binnen brengen van de vezel. Kom je er met ODF niet uit, neem dan even contact op met support van Glasnes.
Ik heb ze net gebeld, over 4 weken wordt er een planning gemaakt zo begreep ik. Ze konden niet zeggen wanneer ongeveer er actie gaat komen. Helaas afwachten maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzfeed
ProjWorld schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:30:
[...]

@Buzzfeed Als jouw adres een na-aansluiting betreft, ben jij waarschijnlijk de eerste die het weet. De aannemer zal met jou namelijk nog moeten afspreken voor het binnenbrengen van de vezel. Als dat al gebeurd is, wacht Glasnet waarschijnlijk alleen nog op een bericht dat jouw adres gereed is voor levering van diensten. Als je bij je aanmelding bij Support van Glasnet hebt aangegeven, dat de vezel al naar binnen is gebracht en de aansluitdoos is gemonteerd, wacht Glasnet eigenlijk alleen maar op de aannemer/beheerder voor de oplevering van de glasvezelverbinding.

Aangezien je het installatiepakket al hebt ontvangen, kun je deze het beste aan en aangesloten laten. Zodra de patch is gezet, ontvang je waarschijnlijk je al licht voordat Glasnet het bericht krijgt, dat de glasvezelverbinding is opgeleverd.

Het kan in elk geval géén kwaad om af en toe te bellen/mailen met Support, en daar naar de laatste status te vragen, zodat er voor jouw adres specifiek contact wordt gezocht met de beheerder. Glasnet wil immers jouw verbinding ook zo snel mogelijk online hebben...
Nee het betreft blijkbaar geen na aansluiting, maar het moet nog het appartementen gebouw binnen gebracht worden? Althans zoals ik begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Central
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08 19:23
Hey Aarts, ik heb nog een paar sites die niet laden, maar niet wegens de HTTP2 fouten maar gewoon timeouts.
https://www.frankysnieuwegein.nl/ en https://fbto.nl zo ver als ik kan zien zie ik geen blacklist op me IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Neko Central schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:32:
Hey Aarts, ik heb nog een paar sites die niet laden, maar niet wegens de HTTP2 fouten maar gewoon timeouts.
https://www.frankysnieuwegein.nl/ en https://fbto.nl zo ver als ik kan zien zie ik geen blacklist op me IP.
Bij mij werken deze 2 sites wel op Glasnet vanuit subnet 45.153.254.x

Wat betreft fbto, kun je eens kijken op https://test-ipv6.com/ of deze 100% scoort?
frankysnieuwegein.nl heeft geen IPv6, dus dat is een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Central
bundit schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Bij mij werken deze 2 sites wel op Glasnet vanuit subnet 45.153.254.x

Wat betreft fbto, kun je eens kijken op https://test-ipv6.com/ of deze 100% scoort?
frankysnieuwegein.nl heeft geen IPv6, dus dat is een ander probleem.
10/10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXYkc0U0r7H-evl3rLk6_97toB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYTkslRhcGgULIM9JpO810Q8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Jouw IP-adres lijkt in hetzelfde subnet te vallen als bij mij. Dus dan lijkt het me geen subnet blokkade.
Ik zou wel even je IP adressen van de screenshot zodanig maken dat ze niet herleidbaar zijn.

Wellicht heeft Aart nog een idee wat er mis kan zijn. Maar ik betwijfel of dit bij Glasnet ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
Mss even de MTU instellingen dubbelchecken? Verkeerde instellingen daar kunnen ertoe leiden dat sommige sites niet bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Central
Interface staat op 9000, PPPOE sessie staat op 1492, MSS op 1452

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
Ik heb ipv4 mss gemeten (volgens https://bgp.tools) van 1440 ipv4 en 1420 ipv6.
1492 MTU is het hoogst mogelijke, probeer eens 1480 als MTU. Als het niets veranderd dan kan je dit iig uitsluiten i guess 🤷‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neko Central
Heb het opgelost probleem was de MMS, default van 1452 werkt niet door een skill issue bij de andere kant, ik heb die aangepast naar path based MTU met behulp van clamp-mss-to-pmtu, hierna is het meteen verholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
Ha mooi!
Doet Fritzbox dat automatisch ofzo?
Ik zou niet weten waar ik dat kan instellen 🙈

[ Voor 35% gewijzigd door smerz op 17-08-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Als je die Fritz van Glasnet krijgt is dat al ingericht en nog een paar instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Central
Loop wel tegen een andere probleem aan, random sites timen out
Voorbeeld troostwijkauction.com timed zelf out bij een traceroute maar ping werkt wel. en site laad niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Central
smerz schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:00:
Ha mooi!
Doet Fritzbox dat automatisch ofzo?
Ik zou niet weten waar ik dat kan instellen 🙈
Verwacht het wel, Ik draai Vyos wegens dat ik ook de /29 van glasnet gebruik
Dus heb momenteel 6 virtuele routers draaien, 1 voor main IP, 5 voor de extra, plus een edge router van maat voor zijn stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Neko Central schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:26:
Voorbeeld troostwijkauction.com timed zelf out bij een traceroute maar ping werkt wel. en site laad niet
Mogelijke fix ... aartvg in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:19

XallaX

Meow

Neko Central schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:26:
https://www.troostwijkauctions.com

Heb je de juiste site? +s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Central
Ja was een typo, heb het zelfde met bepaalde dingen zoals powerautomate van microsoft laad niet, maar microsoft.com zelf wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Nieuwe website is live zo te zien. Hier andere ook last van? Bestellen is niet te doen, lang laden. Browser hangt en vraagt als je wilt stoppen. De beta omgeving was het laden een stuk sneller.

Nog optimalisatie nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
RobbyTown schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:18:
Nieuwe website is live zo te zien. Hier andere ook last van? Bestellen is niet te doen, lang laden. Browser hangt en vraagt als je wilt stoppen. De beta omgeving was het laden een stuk sneller.

Nog optimalisatie nodig?
Yes! Sinds deze ochtend live!
Ik heb ook nog nieuwe status details toegevoegd. Het lijkt er op of iets een soort JS loop creërt, maar alleen op bepaalde postcode huisnummer combinatie. Dit lokaal en op de bèta nog niet tegen gekomen.
Kan je misschien van DM de postcode huisnummer combina sturen die je getest hebt? Dan zoek ik het morgen gelijk even uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:54
Iemand anders omgeving Hoeksche Waard ook problemen?

Kan nauwelijks streamen en websites laden ook erg langzaam sinds vanavond. Router al een schop gegeven maar hielp niet

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-09 08:49
Wel in Oss gister overdag, dat het allemaal niet betrouwbaar was. Was op 't werkt en de desktop verbinding klapte er regelmatig uit en ook het gezin had gebeld verbindingsproblemen.

<Homepage>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaBit
Ik lees wel vaker over gedoe in Oss. Even een tegengeluid voor mensen die via de zoek hier komen: dat zal ook wel locatie-afhankelijk zijn; ik heb de afgelopen anderhalf jaar ofzo nul problemen gehad. Postcode 5346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
PC 5375 ook weinig / geen problemen (zie mijn onderschrift voor de storingen die ik heb gehad met glasnet :D ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 22:23
Voor de gebruikers van de FRITZ!Box 5530 Fiber:
Zojuist heb ik OS 8.20 handmatig gedownload en succesvol geinstalleerd.
De Update knop, als je die liever gebruikt, kon hem nog niet vinden. Maar dat zal een kwestie van tijd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan_2teP op 03-09-2025 22:23 ]

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:19

XallaX

Meow

Jan_2teP schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:22:
Voor de gebruikers van de FRITZ!Box 5530 Fiber:
Zojuist heb ik OS 8.20 handmatig gedownload en succesvol geinstalleerd.
De Update knop, als je die liever gebruikt, kon hem nog niet vinden. Maar dat zal een kwestie van tijd zijn.
5530 is vrijgegeven :) niet iedereen krijgt tegelijk een update push melding.

Voor de Fritz!Box 5590 nog even wachten of kiezen voor de AVM Labs 8.10-124232 BETA die is stabiel maar 8.20 zal binnenkort ook wel volgen. (Gebruik Labs = eigen risico.)
https://en.fritz.com/frit...t/fresh-from-development/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:03
In afgelopen weekends hebben we bij Glasnet steeds maar 10% van de beloofde snelheid van 1000 Mbps, dus rond de 100 Mbps. Ook gisteren en vandaag is dat weer het geval. Het maakt niet uit of ik Glasnet, Trinet, Odido of een andere optie kies in de Ookla Speedtest-app (niet de website), ik kom steeds op dezelfde snelheid uit:

https://www.speedtest.net...88-4f41-8b23-8ac5ef797667

Door de week heb ik steevast 944 up en down. Ik heb er al eens over gebeld met Glasnet, en de medewerker die ik sprak zei dat de oorzaak van het probleem in mijn LAN moest zitten, in het bijzonder in de communicatie tussen mijn twee routers. Ik heb achter mijn Draytek Vigor2133 namelijk een tweede router (TP Link Archer) voor gasten. Die Archer bedient een ander netwerksegment (192.168.10.nnn). In mijn eigen segment (192.168.1.nnn) staat bovendien nog een switch om verkeer naar andere netwerkapparaten te verdelen. Ik gebruik in mijn hele LAN (beide routers) alleen IPv4.

Nu heb ik er dit weekend wat tijd in gestoken om die traagheid te onderzoeken, dus alle ftp-kabels uit de Draytek getrokken behalve één kabel die direct naar mijn pc loopt. De Draytek gereboot, uit en weer aangezet (stroom eraf), de computer opnieuw gestart, en het resultaat is nog steeds circa 94 Mbps up en down. Dat dus zonder die tweede router en zonder de switch, in een volledig bekabeld LAN (een wifi-probleem kan het dus niet zijn).

Zijn hier meer mensen die in het weekend ook zo'n sterk verlaagde snelheid hebben, en op doordeweekse dagen de normale snelheid? Wat kan de oorzaak zijn? Glasnet zegt desgevraagd dat niet aan onderhoudswerkzaamheden aan hun kant ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:11
Paut schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:28:
Zijn hier meer mensen die in het weekend ook zo'n sterk verlaagde snelheid hebben, en op doordeweekse dagen de normale snelheid? Wat kan de oorzaak zijn? Glasnet zegt desgevraagd dat niet aan onderhoudswerkzaamheden aan hun kant ligt.
Test je het elke keer met dezelfde PC? Heb je eventueel (al zou het gek zijn!) een andere machine om te testen als het nog maar rond de 100 ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@Paut 94Mbps is meestal een kabel probleem. Bij veel switches en routers kun je ook wel zien dat die terugschakelt van 1000Mbps waarbij de ledjes groen zijn naar 100Mbps waar de ledjes oranje aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Hier geen problemen met Glasnet. Altijd volledige snelheid.
Nu heb ik er dit weekend wat tijd in gestoken om die traagheid te onderzoeken, dus alle ftp-kabels uit de Draytek getrokken behalve één kabel die direct naar mijn pc loopt. De Draytek gereboot, uit en weer aangezet (stroom eraf), de computer opnieuw gestart, en het resultaat is nog steeds circa 94 Mbps up en down. Dat dus zonder die tweede router en zonder de switch, in een volledig bekabeld LAN (een wifi-probleem kan het dus niet zijn).
Wat dan nog niet is getest / uitgesloten, omdat onveranderd is.
  • De kabel naar de pc kan niet goed zijn > Andere kabel gebruiken om uit te sluiten
  • Iets met de pc > Laptop ipv pc als je die mogelijkheid hebt
  • Betreffende poort van de Draytek > in een andere poort doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Ik dacht ook in eerste instantie aan een kabelprobleem (want bij een bijna-kabelbreuk of een te lange kabel schakelt de verbinding terug naar 100 Mbps), maar wie goed gelezen heeft, heeft opgemerkt dat dit probleem er alleen in het weekend is. Kabels trekken zich doorgaans niet veel aan van de dag van de week. We hebben, als gezegd, op werkdagen de (bijna) volle 1000 Mbps en alleen op zaterdag en zondag een kleine 100 Mbps.

Wat is er in het weekend nou anders dan door de week? Mijn LAN in elk geval niet.

Daarom ben ik benieuwd of anderen eens in het weekend en door de week willen testen.
bjusterbaarlik schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:49:
@Paut 94Mbps is meestal een kabel probleem. Bij veel switches en routers kun je ook wel zien dat die terugschakelt van 1000Mbps waarbij de ledjes groen zijn naar 100Mbps waar de ledjes oranje aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:12

Osxy

Holy crap on a cracker

Paut schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:42:
Ik dacht ook in eerste instantie aan een kabelprobleem (want bij een bijna-kabelbreuk of een te lange kabel schakelt de verbinding terug naar 100 Mbps), maar wie goed gelezen heeft, heeft opgemerkt dat dit probleem er alleen in het weekend is. Kabels trekken zich doorgaans niet veel aan van de dag van de week. We hebben, als gezegd, op werkdagen de (bijna) volle 1000 Mbps en alleen op zaterdag en zondag een kleine 100 Mbps.

Wat is er in het weekend nou anders dan door de week? Mijn LAN in elk geval niet.

Daarom ben ik benieuwd of anderen eens in het weekend en door de week willen testen.

[...]
Hier totaal geen dergelijke fluctuaties te zien, snelheid is stabiel over de gehele week.

Ik zou toch echt eerst alle interne componenten uitsluiten. In theorie kunnen externe radio invloeden je ethernet beïnvloeden, heb dit nog nooit meegemaakt maar dit is wel de reden van de twist en shielding.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Ik heb getest met drie pc's, waarvan er twee op Windows draaien en een op Linux. In de Ookla-app en in een browser. Met de switch ertussen en zonder switch ertussen. Allemaal bekabeld (ook kabeltjes verwisseld).

Maar het resultaat is in alle gevallen gelijk: 94 Mbps in het weekend tegenover 944 Mbps door de week. Heel merkwaardig. Mijn idee is dat het aan Glasnet of Blackgate ligt, maar waarom zouden die bedrijven in het weekend de kraan een stukje dicht willen draaien? En waarom dan hier en niet bij anderen? Dat lijkt me al met al toch niet zo logisch.
king006 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:38:
[...]

Test je het elke keer met dezelfde PC? Heb je eventueel (al zou het gek zijn!) een andere machine om te testen als het nog maar rond de 100 ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Hmm blijft een vaag iets. Aangezien een en ander uitgesloten is. Je zou haast zeggen dat een job actief is dat het limiet op 100Mbit gaat op zaterdag en zondag.

Die 2133 router is wel EOL. Zie: https://www.draytek.nl/support/end-of-life/

Krijgt nog wel security updates (nieuws: Kritieke kwetsbaarheden ontdekt in DrayTek Vigor-routers). Welke fw versie heeft de router?

Vanuit Glasnet misschien een optie de router te vangen (aangezien admin ww niet werkte + EOL router)? Als het probleem nog speelt is de router uitgesloten en zit het zeker in je LAN (ergens).

[ Voor 31% gewijzigd door RobbyTown op 14-09-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Ik waardeer het meedenken, maar het punt is dat de router door de week net zo out-of-life is als in het weekend. En de firmware van de router is door de week net zo recent als in het weekend. Waarom zou er op zaterdan en zondag een limiet worden ingesteld, en door wie of door wat?
RobbyTown schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:03:
Hmm blijft een vaag iets. Aangezien een en ander uitgesloten is. Je zou haast zeggen dat een job actief is dat het limiet op 100Mbit gaat op zaterdag en zondag.

Die 2133 router is wel EOL. Zie: https://www.draytek.nl/support/end-of-life/

Krijgt nog wel security updates (nieuws: Kritieke kwetsbaarheden ontdekt in DrayTek Vigor-routers). Welke fw versie heeft de router?

Vanuit Glasnet misschien een optie de router te vangen (aangezien admin ww niet werkte + EOL router)? Als het probleem nog speelt is de router uitgesloten en zit het zeker in je LAN (ergens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:11
@Paut,
En als je de test uitvoert via WiFi i.p.v. via een netwerkkabel? En dan WiFi direct via de Draytek.

Mogelijk een capaciteit issue in de POP waardoor de verbindingen omlaag zakken. Toevallig geen buren met glas?

[ Voor 34% gewijzigd door king006 op 14-09-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Wat geeft je pc aan als snelheid van de netwerk interface?

Op welk netwerk zit je? Efiber Delta of iets anders?

De Draytek 2133 word niet meer verkocht en geen uitgebreide software update maar security patches worden nog komen jaren voorzien.

Alle Draytek 2133 routers van Glasnet zijn recent geupdate naar 3.9.9.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Paut schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:32:
Ik waardeer het meedenken, maar het punt is dat de router door de week net zo out-of-life is als in het weekend. En de firmware van de router is door de week net zo recent als in het weekend. Waarom zou er op zaterdan en zondag een limiet worden ingesteld, en door wie of door wat?

[...]
Zo diep ken ik het Draytek lek niet.

Maar Forti had na de fix nog steeds van geïnjecteerd code op de firewalls (eenmaal erop stond eraf kon niet ook niet na de fix).

Waarom in het weekend 100 Mbit. Omdat er maandag tm vrijdag normaal word gewerkt en zaterdag en zondag de bedrijven dicht zijn. Laat 100 Mbit over de 900 word gepakt door iemand anders (geïnjecteerde code wat je dus niet ziet). Maar nu staat die router bij jou thuis en word dit dus opgemerkt ipv die zakelijk is ingezet dan valt dat die niet op.
Dat zou een reden kunnen zijn. Maar weet niet of dit speelt.
Dit valt de testen bij een router wissel.

Na router wissel nog steeds 100 Mbit in het weekend?
Iets in je LAN verziekt de boel, de vraag is wat of in de buurt word in weekend vol op gedownload wat dan knap is elk weekend precies van zaterdag tm zondag en door de week niet en ook niet in de avond. Maar dit zou Glasnet na kunnen kijken of er de weekenden capaciteit problemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
Hebben jullie wel het premium Plus weekend internet abonnement afgesloten?

Nee even zonder dollen. Het kan een probleem zijn in het netwerk van de glasvezel leverancier, netwerk van Glasnet, netwerk bij jou thuis en/of het apparaat waar je het op test.
Als je mij je postcode huisnummer stuurt dan zal ik even wat gegevens er bij zoeken en kijken of ik het ticket kan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
@king006 Dat kan ik proberen, maar wifi staat in de Draytek nooit aan, noch door de week noch in het weekend. Het zou dus geen verschil mogen maken, logischerwijs.

Alle buren (in de hele straat) hebben glavezel en zijn door de week én in het weekend thuis (veel thuiswerkers en pensionado's hier). Ook daarin zie ik geen verklaring voor zo'n groot verschil in snelheid.
king006 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:39:
@Paut,
En als je de test uitvoert via WiFi i.p.v. via een netwerkkabel? En dan WiFi direct via de Draytek.

Mogelijk een capaciteit issue in de POP waardoor de verbindingen omlaag zakken. Toevallig geen buren met glas?

[ Voor 13% gewijzigd door Paut op 14-09-2025 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paut
NB: Ik heb intussen contact met iemand van Glasnet die hier meeleest. Als dat nieuwe feiten oplevert of zelfs tot een oplossing leidt, zal ik dat hier melden.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Paut schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:40:
NB: Ik heb intussen contact met iemand van Glasnet die hier meeleest. Als dat nieuwe feiten oplevert of zelfs tot een oplossing leidt, zal ik dat hier melden.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
Het is ik ;)

Maar ik heb even snel in de siwtch gekeken. Geen port changes voor een week. Port klappert dus niet. Link is netjes 1000 Full Duplex. Ook geen beperking dat die klappert tussen de 100 en 1000.
Traffic op de switch is niks bijzonders. Geen capaciteits issues (10G poorten voor de links tussen switches) en verbruik komt niet hoger dan iets boven een 1G.

Ik zou even controleren wat de snelheid is van de link van je utp kabel op je computer. Direct kabel aansluiten en dan in de windows instellingen duiken om te zien wat de link snelheid is van de interface. (ik weet even niet zo snel uit mijn hoofd waar ik dat kan vinden).

Als die 1000 Mbps full duplex is met een direct kabel naar jouw Draytek en je haalt toch maar 94 Mbps dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
:-)

Eh... Is "Direct kabel aansluiten en dan in de windows instellingen duiken om te zien wat de link snelheid is van de interface."? hetzelfde als de netwerkkabel die uit de Draytek komt direct op de netwerkkaart van de pc aansluiten (zonder de switch of andere apparaten ertussen)?

Heeft dat zin, nu de verbinding na mijn lange wandeling weer spontaan 950 Mbps is, of moet ik wachten tot de verbinding opnieuw langzamer wordt, waarschijnlijk volgend weekend?
Quas schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:48:
[...]
Het is ik ;)

Maar ik heb even snel in de siwtch gekeken. Geen port changes voor een week. Port klappert dus niet. Link is netjes 1000 Full Duplex. Ook geen beperking dat die klappert tussen de 100 en 1000.
Traffic op de switch is niks bijzonders. Geen capaciteits issues (10G poorten voor de links tussen switches) en verbruik komt niet hoger dan iets boven een 1G.

Ik zou even controleren wat de snelheid is van de link van je utp kabel op je computer. Direct kabel aansluiten en dan in de windows instellingen duiken om te zien wat de link snelheid is van de interface. (ik weet even niet zo snel uit mijn hoofd waar ik dat kan vinden).

Als die 1000 Mbps full duplex is met een direct kabel naar jouw Draytek en je haalt toch maar 94 Mbps dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
Aha, de linksnelheid in Windows -> Netwerkcentrum -> Ethernet -> Eigenschappen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3Y8Bd7HQ/SNAG-299.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heel misschien kan je in de Windows event viewer zien dat die ethernet interface van snelheid is gewisseld.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Paut schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:11:
Aha, de linksnelheid in Windows -> Netwerkcentrum -> Ethernet -> Eigenschappen:

[Afbeelding]
Precies! Volgende keer even controleren wat hier staat als je maar 100/100 haalt. Staat er 1000/1000 probeer dan even een directe kabel naar de draytek. Als er dan 1000/1000 staat en je haalt maar 94 Mbps dan kunnen we weer verder zoeken wat er mis is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FearMe
Om even als 534e persoon met advies te komen:
Het lijkt er inderdaad wel heel erg op dat er ergens een 100mbps link zit, maar dit kan eigenlijk overal zijn.. Wat ik meestal doe in zo'n geval is een iperf server draaien zo dicht mogelijk bij de WAN(of zelfs als 'WAN') en door zo veel mogelijk LAN-apparatuur, om zeker te weten dat het niet ergens in mijn lokale netwerk is.

[ Voor 5% gewijzigd door FearMe op 14-09-2025 19:11 ]

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste