Glasvezel nieuwkomer hier

Afgelopen mei is er een vezeltje van Delta Fiber aangelegd, en gisteren van Glaspoort.
offtopic:
Wat an zich wel "interessant" is. Want eerst jaren niks. Vervolgens een haalbaarheidsonderzoek van Delta dat schijnbaar de drempel niet gehaald had maar de gemeente bijlapte met eis dat het in de gehele gemeente wordt aangelegd. Vervolgens heeft Delta er ~3 jaar over gedaan (ook bij "abonnees"). En paar maanden later valt brief van Glaspoort in de bus en die realiseren binnen half, driekwart, jaar een aansluiting in huis komende vanaf 0. En Glaspoort is ook aan de andere kant van de gemeente aan het graven, waar Delta wel reclame heeft gemaakt maar nooit gestart is.
Als ik nu bij Glasnet kijk dan zie ik daar op de "Regio's" pagina dat ze leveren via Delta, waarbij bv de 1Gbit/s €55 p/m kost. In hoeverre valt te verwachten dat Glasnet ook via Glaspoort gaat leveren en wat doet dat evt met de prijs? Ik meen dat Delta Fiber relatief duur is/was (in de zin dat bij mijn weten Odido over DFN duurder is/was dan over KPN/Glaspoort en ODF).
offtopic:
Bij Odido is nu leuk en postcodechecks van buren waar Glaspoort blijkbaar nog niet is aangesloten resulteert in DSL. Voorheen / laatste keer dat ik keek leverde Odido wel glasvezel, over DFN dan.
Wat me bij een potentiële overstap (vanaf Ziggo) in ieder geval wel tegen staat is PPPoE (alleen over KPN/Glaspoort?). Draai een volledige zelfbouw router (TopTon mini PC met Debian) en PPPoE voegt dan weer "extra werk" (+ CPU overhead

) toe "voor niks". Want PPPoE is volgens mij een overblijfsel van de DSL tijd waar het nodig was? Terwijl dat bij glasvezel niks oplevert? (Zeker gezien bij mijn weten een KPN geen authenticatie doet / willekeurige credentials accepteert. Het is dus niet om de verbinding aan de klant te koppelen).
Edit:
Overigens gaat het me niet om exacte antwoorden ("het duurt X maanden voordat je via Glaspoort aangesloten kan worden en kost €...").
Meer iets als zeg een volgorde van voorkeur die Glasnet heeft v.w.b. infra en of ze bij een "dubbele aansluiting" ook over stappen (kan ook zijn dat er een contract van X jaar met in dit geval Delta is en er daardoor niet wordt over gestapt). En wat een prijs in een mogelijke toekomst zou kunnen is natuurlijk ook lastig te zeggen
[
Voor 11% gewijzigd door
RobertMe op 15-01-2026 12:29
]