[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:03
@aartvg Bij het bezoeken van de meldingen pagina in Safari op iPhone begint dit mp4tje altijd full screen te spelen. Kunnen jullie dat misschien veranderen?

https://glasnet.nl/animations/televisie.mp4

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:03
brigges schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:38:
Benadrukt de noodzaak van fysiek gescheiden paden (redundantie) maar weer eens :o
Ik vraag me af in hoeverre het E-Fiber netwerk hierin voorziet. Dat de laatste paden naar de huizen niet redundant zijn is begrijpelijk, maar verder in het netwerk lijkt dit ook niet het geval.

Dit is al de tweede keer een lange storing doordat er door een kabel geboord is. Daarbij vraag ik me ook af, is het bedrijf van de boringen slordig bezig, of zijn de paden van de glasvezel niet goed geadministreerd.

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:11
vinniefireman schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:54:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre het E-Fiber netwerk hierin voorziet. Dat de laatste paden naar de huizen niet redundant zijn is begrijpelijk, maar verder in het netwerk lijkt dit ook niet het geval.

Dit is al de tweede keer een lange storing doordat er door een kabel geboord is. Daarbij vraag ik me ook af, is het bedrijf van de boringen slordig bezig, of zijn de paden van de glasvezel niet goed geadministreerd.
Denk dat netwerk niet redundant is aangelegd. Anders had hier een omleiding op plaatsgevonden. Maar weet ook niet precies waar de kabel geraakt is. Gezien de impact op Koggenland denk ik op de hoofdverbinding en ja die zou eigenlijk wel redundant moeten zijn (hoewel dit ook weer kostenplaatje is).
Gezien de afhankelijkheid van thuiswerken etc zijn dit soort verstoringen eigen niet acceptabel. 8)

Hoop dat die aannemer een flinke kostenpost voor hun kiezen krijgt (als ze slordig geboord hebben)

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:39
Lijkt mij gewoon kosten vs baten hoor. Je kunt redundant aanleggen maar die aanleg en onderhoud ervan kost gewoon centjes. Die moet je doorberekenen, en dan lopen je klanten weer vrolijk terug naar ziggo.

Doe mij maar een paar centjes minder in de maand en zo af en toe een storingkje; zolang dat niet de spuigaten uitloopt is dat niet het eind van de wereld.
Wil ik redundantie, dan kan ik beter zelf een 2e abonnement afsluiten bij KPN, odido over 5G, starlink, ziggo kabel, whatever.

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:11
DaBit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:05:
Wil ik redundantie, dan kan ik beter zelf een 2e abonnement afsluiten bij KPN, odido over 5G, starlink, ziggo kabel, whatever.
Denk dat die kosten toch wel ff hoger liggen dan de doorberekening van de redundantie van je hoofdpaden.

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:39
Oh, vast wel. Maar daar moet dan iedereen voor betalen, of-ie wil of niet.

En ik vermoed dat als de afnemers van een glasvezeldienst gevraag word 'willen jullie elke maand meer betalen zodat je in plaats van eens per jaar maar eens per 3 jaar storing hebt?' dat het merendeel zoiets heeft van 'neuh, ik overleef de storing wel met mobiele data'.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
DaBit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:39:
Oh, vast wel. Maar daar moet dan iedereen voor betalen, of-ie wil of niet.

En ik vermoed dat als de afnemers van een glasvezeldienst gevraag word 'willen jullie elke maand meer betalen zodat je in plaats van eens per jaar maar eens per 3 jaar storing hebt?' dat het merendeel zoiets heeft van 'neuh, ik overleef de storing wel met mobiele data'.
Leuke redenatie voor consumenten maar besef dat op diezelfde verbinding ook bedrijven aangesloten zijn. En dan wordt het een ander verhaal. Dan is vanuit business continuity meer betalen voor zekerheid heel normaal.

Overigens is redundantie leuk, maar ergens komen de verbindingen toch weer samen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste