En om Zaram te challengen heb ik deze 5 regels net aan ze gemailed. Zo van… “zo eenvoudig kan het zijn, nu jullie beurt”._BLAST3R schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Ik denk niet interessant. Men geeft ook al aan dat alle bekende opties voor hen so far 200 USD of meer waren. Als Zaram ook in de US zou kunnen leveren hebben ze er bij deze mogelijk weer wat geinteresseerden bij.
Nou jongens, ik ga mezelf even in een hoekje zitten schamen want de 'makkelijke methode' lijkt gewoon te werken (as a matter of fact, ik post dit nu via de module).
code:
1 2 3 4 5 enable /system/shell sh echo ETH10GESLOT=1 > /mnt/rwdir/sys.cfg reboot
Makkelijker kunnen we het niet maken..
Ja, zoiets heb ik ook naar mijn FS accountmanager gestuurd. Zo van "R&D kan vast een mooie veilige cli optie bouwen voor deze kleine change". Ook de reactie daarop gaan we meemaken.ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:24:
[...]
En om Zaram te challengen heb ik deze 5 regels net aan ze gemailed. Zo van… “zo eenvoudig kan het zijn, nu jullie beurt”.
We steken de Tweakers vlag uit als ze binnenkort bevestigen dat dit mogelijk is of wordt.
Daarom heb ik ook 2 dagen ingepland met de beste man. De eerste dag de theorie in, in de middag reproduceren en daarna verwacht ik ga dat hij op zijn hotelkamertje een fix schrijft om die de volgende dag te testen 😜ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:24:
[...]
En om Zaram te challengen heb ik deze 5 regels net aan ze gemailed. Zo van… “zo eenvoudig kan het zijn, nu jullie beurt”.
Zie GitHub. Comment geplaatst._BLAST3R schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:22:
@wbschenk @ernstoud kan een van jullie misschien even contact opnemen met rssor anders? Anders gaat het weer via mij als doorgeefluikje. Ik denk dat ie' wel blij wordt als we hem aan zo'n module helpen.
Discussie is gaande hier; https://github.com/rssor/fs_xgspon_mod/pull/2
Begrijpen jullie elkaar? Is al duidelijk wat er fout gaat? Dan moet het snel kunnen gaan, immers zij maken de firmware zelf.Economics schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:33:
[...]
Daarom heb ik ook 2 dagen ingepland met de beste man. De eerste dag de theorie in, in de middag reproduceren en daarna verwacht ik ga dat hij op zijn hotelkamertje een fix schrijft om die de volgende dag te testen 😜
ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:44:
[...]
Begrijpen jullie elkaar? Is al duidelijk wat er fout gaat? Dan moet het snel kunnen gaan, immers zij maken de firmware zelf.

Mijn eigen ervaring met Koreaanse tech partijen is dat de technisch mega slimme persoon een soort hybride Engels spreekt - wat een en het ander op communicatief vlak soms bemoeilijkt. Maar als het kwartje eenmaal is gevallen van hoe of wat, is het wel echt zo opgelost - inderdaad gaat men gewoon door op de hotelkamer. Zijn dan ook echt harde werkers. Dus ik denk dat @Economics zijn vermoeden best wel eens kan kloppen; 1 dag samen in een kamer even communiceren, de volgende dag is het gefikst.ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:44:
[...]
Begrijpen jullie elkaar? Is al duidelijk wat er fout gaat? Dan moet het snel kunnen gaan, immers zij maken de firmware zelf.
We plakken een Henk sticker op elk Zaram doosje!robertwebbe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:32:
We steken de Tweakers vlag uit als ze binnenkort bevestigen dat dit mogelijk is of wordt.
Je was me net voor! Ik zal ook blijven meelezen op github.
Ik moet nog wel ergens wat casebadges hebben liggen, met de verhuizing tegen gekomen, samen met de stickers van de Dutch Power Cowsernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:51:
[...]
We plakken een Henk sticker op elk Zaram doosje!

Voor de lezers hier die denken “waar gaat dit over?”:ernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:51:
[...]
We plakken een Henk sticker op elk Zaram doosje!
review: Tweakers trakteert - Dag 1: ode aan Henk
Elkaar begrijpen begint met het snappen hoe wij het configureren en het verkeer verwachten (en andersom), Vandaar dat een stuk theorie geen kwaad kan om te begrijpen waar we over praten. Wij hebben wel een idee waar het mis gaat en dat is op het moment dat er meerdere vlans in een stack zitten er onverklaarbare dingen gebeuren, althans zo ver ik kan zien. Ook met priority aan de haal gegaan daar lijkt het geen invloed op te hebben. Ik heb diverse werkende en niet werkende scenario’s geconfigureerd dus met een team van de juiste mensen gaan we er wel uitkomen schat ik zoernstoud schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:44:
[...]
Mooi zo. Ik bespeur ook echte wil bij jou om er uit te komen.Economics schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:59:
[...]
. Elkaar begrijpen begint met het snappen hoe wij het configureren en het verkeer verwachten, Vandaar dat een stuk theorie geen kwaad kan om te begrijpen waar we over praten. Wij hebben wel een idee waar het mis gaat en dat is op het moment dat er meerdere vlans in een stack zitten er onverklaarbare dingen gebeuren, althans zo ver ik kan zien. Ook met priority aan de haal gegaan daar lijkt het geen invloed op te hebben. Ik heb diverse werkende en niet werkende scenario’s geconfigureerd dus met een team van de juiste mensen gaan we er wel uitkomen schat ik zo
Zoals je wellicht gezien hebt, is het in de Delta thread hier op Tweakers een verrassing geweest hoe ver de support niet alleen van @R3D en @fagao aldaar gaat maar ook hoe de support van vrije modemkeuze door hun management gesupport wordt.
Als het bezoek van Zaram een succes is, misschien zelfs ook als dat niet zo is, geef ik ter overweging om eens na te gaan of jij, jouw management e.a., ook niet eens daar wat over kwijt willen. Ik vermoed dat de Tweakers redactie er dan zomaar ook een frontpage artikel van zouden kunnen maken. Enorme goodwill!
Ondertussen heb ik de FS module van @infernix overgenomen en zal ik de komende dagen kijken of er geen rare dingen gebeuren. Paar speedtestjes erdoorheen duwen, dat soort dingen.
Ik denk wel dat zodra Zaram de fix rond heeft, ik er ook wel eentje moet hebben. Al helemaal als de prijs goed is. Is toch weer 0.2 watt zuiniger.
Overigens; mocht iemand nog een Henk sticker hebben liggen; ik plak 'm graag op mijn rack in de buurt van de module.
Ik denk wel dat zodra Zaram de fix rond heeft, ik er ook wel eentje moet hebben. Al helemaal als de prijs goed is. Is toch weer 0.2 watt zuiniger.
Overigens; mocht iemand nog een Henk sticker hebben liggen; ik plak 'm graag op mijn rack in de buurt van de module.
[ Voor 15% gewijzigd door _BLAST3R op 01-02-2024 00:21 ]
Komt goed. Regel ik._BLAST3R schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:17:
Ik denk wel dat zodra Zaram de fix rond heeft, ik er ook wel eentje moet hebben.
Fijn om de updates hier te lezen! Ik lees mee en update de TS zodra er meer duidelijk is over wat FS en Zaram kunnen doen aan de firmware van de modules.
Ik zou bijna zeggen dat er een stuk mag komen over hoe GoT-Tweakers XGS-PON markt in Nederland openbreken. Voorheen voornamelijk closed Nokia en wat Genexis naar nu meer "open" met meer merk mogelijkheden.ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:05:
[...]
Mooi zo. Ik bespeur ook echte wil bij jou om er uit te komen.
Zoals je wellicht gezien hebt, is het in de Delta thread hier op Tweakers een verrassing geweest hoe ver de support niet alleen van @R3D en @fagao aldaar gaat maar ook hoe de support van vrije modemkeuze door hun management gesupport wordt.
Als het bezoek van Zaram een succes is, misschien zelfs ook als dat niet zo is, geef ik ter overweging om eens na te gaan of jij, jouw management e.a., ook niet eens daar wat over kwijt willen. Ik vermoed dat de Tweakers redactie er dan zomaar ook een frontpage artikel van zouden kunnen maken. Enorme goodwill!
*empty*
Die ken ik. Maar is wel specifiek Delta gericht. Ik keek iets verder naar het brede verhaal. Het gaat nu zelfs zover dat er samengewerkt word met Fabrikanten en ook KPN.
*empty*
Super tof dat we steeds dichterbij een concrete oplossing komen!
(En dan ook nog wordt gekeken naar het correct instellen/implementatie door minder technisch aangelegde mensen).
Zo blij als ik eindelijk van de Genexis kastje af kan komen... Om de ongeveer drie maanden tijd een reboot van de ONT moeten uitvoeren omdat de UDM SE "packet loss" detecteert en/of na paar maanden periodiek hinder ondervinden van onvoorspelbare uitval van WAN connectie (paar seconden/minuten) is ook niet fijn...
En het kastje houdt ook niet van stroomuitval, maar kan ook weer niet "gracious" worden afgesloten...
(En dan ook nog wordt gekeken naar het correct instellen/implementatie door minder technisch aangelegde mensen).
Zo blij als ik eindelijk van de Genexis kastje af kan komen... Om de ongeveer drie maanden tijd een reboot van de ONT moeten uitvoeren omdat de UDM SE "packet loss" detecteert en/of na paar maanden periodiek hinder ondervinden van onvoorspelbare uitval van WAN connectie (paar seconden/minuten) is ook niet fijn...
En het kastje houdt ook niet van stroomuitval, maar kan ook weer niet "gracious" worden afgesloten...
Kan ik je in de tussentijd alvast een Nokia aanbieden?gjz3000 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:29:
Super tof dat we steeds dichterbij een concrete oplossing komen!
Heb het zelfde probleem, mij kan je er in de tussentijd wel blij mee maken :-)Economics schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Kan ik je in de tussentijd alvast een Nokia aanbieden?
Ga jij dit nog even bij FS voorleggen of zal ik t doen? Dit weerlegt hun argument dat het niet kan, dus nu komt het aan op willen._BLAST3R schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:51:
[...]
code:
1 2 3 4 5 enable /system/shell sh echo ETH10GESLOT=1 > /mnt/rwdir/sys.cfg reboot
Heb ik gedaan, Jason heeft de mail thread vervolgens voortgezet zonder jou erin sorry, lijkt erop dat ik per ongeluk op reply ipv reply all heb geklikt, dus dat was mijn foutinfernix schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:52:
[...]
Ga jij dit nog even bij FS voorleggen of zal ik t doen? Dit weerlegt hun argument dat het niet kan, dus nu komt het aan op willen.

Daarom heb ik FS nu gevraagd contact op te nemen met @wbschenk om te kijken wat de opties zijn voor hem om aangepaste modules in te kopen direct bij FS en in zijn shop te verkopen.
Ik heb ook een nieuwe pull request geopend in de `fs_xgspon_mod` repo waarbij in een alternatieve methode toevoeg `overrideslot` waarmee precies die telnet commands uitgevoerd worden voor het veranderen van de slot. En een optie toevoegt aan de `install kpn` operatie die de keuze geeft om de volledige mod te installeren of alleen de override, waarbij de override natuurlijk netter is gezien minder complexiteit en ook geen noodzaak om te re-armen of libraries te vervangen. Daar zijn we (ik en rssor) nog mee bezig om dat gemerged te krijgen. Dus dan wordt het zelf aanpassen als goed is nog makkelijker (ik zei dat dat niet kan eerder, maar dus toch wel).

Hoe dan ook denk ik dat bovenstaande niet eens slecht nieuws is. Nog steeds jammer dat er geen CLI optie komt, maar het verschil tussen zelf een command op telnet draaien in de shell en via de CLI iets aanpassen is natuurlijk al niet zo groot.
[ Voor 5% gewijzigd door _BLAST3R op 01-02-2024 22:47 ]
Waarom eigenlijk aan fs.com die pre-modified versie vragen als het zo makkelijk is? Degene die ze gaat leveren hier in NL hoeft alleen op een PC vijf regels in telnet naar de stick te sturen toch? SFP in een media converter, commando’s uitvoeren en weer terug in doosje. Klaar. Ik heb hier alles daarvoor wel liggen._BLAST3R schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:34:
[...]
Heb ik gedaan, Jason heeft de mail thread vervolgens voortgezet zonder jou erin sorry, lijkt erop dat ik per ongeluk op reply ipv reply all heb geklikt, dus dat was mijn fout. Basically is de situatie nu dat R&D de suggestie voor een CLI optie heeft afgeschoten en dat dus niet gaat gebeuren. However, FS heeft gezegd dat ze modules pre-modified (dus met port changed) kunnen shippen, ook in kleinere quantities. Daarbij zou ik dan als distributor moeten optreden, maar eerlijk gezegd heb ik daar geen tijd voor om allemaal op te zetten.
Daarom heb ik FS nu gevraagd contact op te nemen met @wbschenk om te kijken wat de opties zijn voor hem om aangepaste modules in te kopen direct bij FS en in zijn shop te verkopen.
Ik heb ook een nieuwe pull request geopend in de `fs_xgspon_mod` repo waarbij in een alternatieve methode toevoeg `overrideslot` waarmee precies die telnet commands uitgevoerd worden voor het veranderen van de slot. En een optie toevoegt aan de `install kpn` operatie die de keuze geeft om de volledige mod te installeren of alleen de override, waarbij de override natuurlijk netter is gezien minder complexiteit. Daar zijn we (ik en rssor) nog mee bezig om dat gemerged te krijgen. Dus dan wordt het zelf modden als goed is nog makkelijker (ik zei dat dat niet kan, maar toch wel).
Hoe dan ook denk ik dat bovenstaande niet eens slecht nieuws is. Nog steeds jammer dat er geen CLI optie komt, maar het verschil tussen zelf een command op telnet draaien in de shell en via de CLI iets aanpassen is natuurlijk al niet zo groot.Dus ik weet niet hoeveel we verliezen als dit er niet in komt. Daarbij; als @wbschenk een mooie deal kan maken met FS als distributor van pre-modified modules (en dit zou dan niet alleen voor KPN kunnen maar ook andere ISP's als ik het goed begreep), waarbij FS dus alle verantwoordelijkheid voor garantie en ondersteuning op zich neemt, zijn we er denk ik ook voor de mensen die graag zo'n module kopen maar geen Python script willen draaien.
Er hebben wel al eerder mensen aan fs.com gevraagd wat de prijs wordt bij grotere aantallen, dat was wel teleurstellend. Dus of er nou echt zoveel belangstelling komt gezien de prijs?
Als de Zaram SFP werkend te krijgen is… die gaat voor de grotere aantallen richting de EUR 90,-
[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 01-02-2024 22:57 ]
Zeker, maar je hebt altijd de kleine kans dat FS moeilijk gaat doen als jij via shell iets gaat lopen aanpassen aan de stick, en vervolgens je warranty of ondersteuning ongeldig verklaart.ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:51:
[...]
Waarom eigenlijk aan fs.com die pre-modified versie vragen als het zo makkelijk is? Degene die ze gaat leveren hier in NL hoeft alleen op een PC vijf regels in telnet naar de stick te sturen toch? SFP in een media converter, commando’s uitvoeren en weer terug in doosje. Klaar.
Als FS aanbiedt om de stick gewoon al premodified op te sturen en daar support over wil geven, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi voor die mensen die geen zin hebben die modificatie zelf te doen. Is natuurlijk ook minder werk voor @wbschenk die dan niks zelf hoeft aan te lopen passen aan de stick. Het is relatief weinig tijd natuurlijk maar nog steeds handmatige handelingen die hem dan bespaard worden.
Dat de Zaram interessanter is voor die prijs onderstreep ik. Dat staat denk ik niet ter discussie. Maar in mijn optiek is diversiteit altijd goed om te hebben. Volgens mij verkoopt @wbschenk ze beiden. Klant kan dan zelf de keuze maken.
[ Voor 10% gewijzigd door _BLAST3R op 01-02-2024 22:58 ]
Ik denk dat gedoe met garantie e.d. wel mee zal vallen. In de “Configuration Guide” van deze SFP, gewoon op de fs.com website staat nergens dat met telnet e.d. je garantie vervalt. Er is weinig verschil tussen de poort aanpassen van 10 naar 1 met telnet en het “Modify MAC address” commando dat gewoon in die guide staat. Beiden veranderen 1 regel in een .cfg file._BLAST3R schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:57:
[...]
Zeker, maar je hebt altijd de kleine kans dat FS moeilijk gaat doen als jij via shell iets gaat lopen aanpassen aan de stick, en vervolgens je warranty of ondersteuning ongeldig verklaart.Denk niet dat dat zou gebeuren, maar toch.
Als FS aanbiedt om de stick gewoon al premodified op te sturen en daar support over wil geven, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi voor die mensen die geen zin hebben die modificatie zelf te doen. Is natuurlijk ook minder werk voor @wbschenk die dan niks zelf hoeft aan te lopen passen aan de stick. Het is relatief weinig tijd natuurlijk maar nog steeds handmatige handelingen die hem dan bespaard worden.
[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 01-02-2024 23:06 ]
Nee precies, ik zou ook zeker niet willen stellen dat de 'procedure' om de slot override te doen 'gevaarlijk' is. Tenzij je een waarde kiest anders dan e.g. 1 of 10 of een andere typefout maakt. Beetje moeilijk met de one-liner die gegeven is, maar je weet maar nooit.... Ik spreek uit ervaring.ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:03:
[...]
Ik denk dat gedoe met garantie e.d. wel mee zal vallen. In de “Configuration Guide” van deze SFP, gewoon op de fs.com website staat nergens dat met telnet e.d. je garantie vervalt.
Iedereen die NU iets wil hebben wat werkt, heeft aan FS dus een prima optie en met een beetje Tweaken is het klusje zo geklaard. Maar zoals gezegd; niet iedereen is hier comfortabel mee. Onderschat ook niet de support/ondersteuning die @wbschenk je kan geven bij het activeren etc van zo'n module.
Dat hem niks in de weg staat nu om de huidige stock FS modules alvast aan te passen, is iig een feit. Geen idee hoe @wbschenk daarover denkt en of hij eerst een garantie wil van FS dat deze change 'veilig' is en geen gevolgen heeft voor de support die hij krijgt vanuit FS.
Hoe dan ook een interessante case. Zoals gezegd, even een batch van die sticks aanpassen is weinig werk. Kan ik op me nemen. Hardware verkoop doe ik niet (meer)._BLAST3R schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:08:
[...]
Nee precies, ik zou ook zeker niet willen stellen dat de 'procedure' om de slot override te doen 'gevaarlijk' is. Tenzij je een waarde kiest anders dan e.g. 1 of 10 of een andere typefout maakt. Beetje moeilijk met de one-liner die gegeven is, maar je weet maar nooit.... Ik spreek uit ervaring.
Iedereen die NU iets wil hebben wat werkt, heeft aan FS dus een prima optie en met een beetje Tweaken is het klusje zo geklaard. Maar zoals gezegd; niet iedereen is hier comfortabel mee. Onderschat ook niet de support/ondersteuning die @wbschenk je kan geven bij het activeren etc van zo'n module.
Dat hem niks in de weg staat nu om de huidige stock FS modules alvast aan te passen, is iig een feit. Geen idee hoe @wbschenk daarover denkt en of hij eerst een garantie wil van FS dat deze change 'veilig' is en geen gevolgen heeft voor de support die hij krijgt vanuit FS.
Ik heb vrij duidelijk aangegeven bij mijn FS accountmanager dat we 1. niet het volume en 2. niet het geld hebben om de aanpassingen te doen. Dus whatever ze nu aanbieden is echt niet een kwestie van 'ff een 200k sticks inkopen en/of development costs gaan betalen. Tenminste, daar ga ik vanuit. rssor heeft het ook over changes die even iets groter zijn dan een UNI slot ID aanpassing..ernstoud schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:19:
Ik zie overigens in de betreffende GitHib repo dat rssor en kornuiten spreken over dat ze al meerdere keren fs.com benaderd hebben maar dat aanpassingen pas bij aantallen van 1000 stuks overwogen worden.
Dead end.
Zij moeten immers ook elke stick voorzien van een user/pass. In mijn geval was de eerste stick die ze me hadden gestuurd niet goed geregistreerd in hun processen en konden ze mij dus geen username sturen voor telnet of registratie. Daarop hebben ze me letterlijk de module laten terugsturen en een nieuwe op gestuurd. Dus dat hele proces zal vast ook nog enigszins handmatig gebeuren..
Waarschijnlijk zien ze dat het aanpassen van de ETH UNI slot nummer dus best triviaal is, en dat ze dat zelf ook nog wel kunnen doen terwijl ze die module 'registreren' en klaarmaken voor verzending.
Onder de streep betwijfel ik eigenlijk dat ze uberhaupt al volumes doen van formaat. Ook gezien bovenstaande niet heel fijn klinkt als proces om te doorlopen bij elke module die je opstuurt..
Ik heb overigens ook point-blank gezegd dat de prijs te hoog is en dat die echt naar beneden zou moeten. Uiteraard was de respons daarop een grotendeels commerciele pitch waar we verder niet zoveel aan hadden.
Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen en ff afwachten waar men mee komt.
[ Voor 15% gewijzigd door _BLAST3R op 01-02-2024 23:47 ]
Inderdaad lastige keuzes.. Uiteraard is een stukje garantie fijn maar ook de tweakers willen wat. Als ik de premodified ga aanbieden dan komt er denk ik genoeg op mij af. Echter heb ik weinig trek in dealen met gebrickte sfp’s_BLAST3R schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:08:
[...]
Nee precies, ik zou ook zeker niet willen stellen dat de 'procedure' om de slot override te doen 'gevaarlijk' is. Tenzij je een waarde kiest anders dan e.g. 1 of 10 of een andere typefout maakt. Beetje moeilijk met de one-liner die gegeven is, maar je weet maar nooit.... Ik spreek uit ervaring.

Ik ga hier nog eens rustig een nachtje over slapen en even met jou via de chat iets meer over babbelen
Dat zou zeker een zorg minder zijn. Nu is het gewoon wachten op de volgende "blackout"...Economics schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Dankjewel voor het aanbod!
Met ZARAM gezeten, het probleem is puur design. Zij hebben het gebaseerd op 802.1p en wij op 802.1q. Het is niet goed of fout maar een keuze. Zij willen per vlan 8 unieke queues, gezien de wholesale constructie en implementatie aan onze zijde gaan we dat niet aanpassen. Ik zal later met wat uitgebreidere details komen. Hij heeft overlegd met zijn engineers en ze kunnen het aanpassen in een firmware en dat zal dan eind deze maand klaar zijn
En is het bekend hoe we deze firmware op de al in omloop zijnde modules krijgen?Economics schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:42:
Met ZARAM gezeten, het probleem is puur design. Zij hebben het gebaseerd op 802.1p en wij op 802.1q. Het is niet goed of fout maar een keuze. Zij willen per vlan 8 unieke queues, gezien de wholesale constructie en implementatie aan onze zijde gaan we dat niet aanpassen. Ik zal later met wat uitgebreidere details komen. Hij heeft overlegd met zijn engineers en ze kunnen het aanpassen in een firmware en dat zal dan eind deze maand klaar zijn
Geen idee dat zal wel flashen worden?Simply_jeroen schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:44:
[...]
En is het bekend hoe we deze firmware op de al in omloop zijnde modules krijgen?
@Economics Goed nieuws!
Veel tweakers zullen je dankbaar zijn, nu en in de toekomst.
Nu even afwachten hoe users met al een SFP in bezit hun firmware kunnen upgraden. En hoe (makkelijk) je dan kunt instellen of je 802.1p of 802.1q wilt gebruiken.

Nu even afwachten hoe users met al een SFP in bezit hun firmware kunnen upgraden. En hoe (makkelijk) je dan kunt instellen of je 802.1p of 802.1q wilt gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 05-02-2024 16:07 ]
Goed gesprek gehad? Ik ben erg benieuwd naar de details!Economics schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:42:
Ik zal mn voorraad alvast gaan aanvullen
Zo ver dat mogelijk was.. wacht maar even tot ze een firmware update hebben. Ik heb geen idee hoe ze het gaan implementeren en of het meteen gaat werken (gaan we wel vanuit natuurlijk). De communicatie ging lastig dus ik ben ook in afwachting van een uitgebreidere documentatiewbschenk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:04:
[...]
Goed gesprek gehad? Ik ben erg benieuwd naar de details!![]()
Ik zal mn voorraad alvast gaan aanvullen
[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 05-02-2024 16:10 ]
Op verzoek van een Tweaker een tijdje terug had ik dat al eens aan Zaram gevraagd. Het antwoord was in eerste instantie dat daar een “jig” voor nodig is, wordt gemaakt op verzoek en kost USD 500,-Simply_jeroen schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:44:
[...]
En is het bekend hoe we deze firmware op de al in omloop zijnde modules krijgen?
Ik denk een printplaat met een SFP+ cage daarop, een processor en een USB poort om de firmware te laden, maar dat is mijn idee.
Op mijn vraag dat in de Zaram ZXOS11NPI Product Guide het flash commando beschreven is en het dus lijkt dat je dat met een telnet/ssh sessie en tftp zou kunnen doen kwam het antwoord dat de contactpersoon er op terug zou komen. Dat is niet gebeurd.
Hoe dan ook, het kan. Eerst maar even afwachten of er een SFP met FW komt die dan direct op KPN werkt. Als dat zo is, is het zinvol er verder achteraan te gaan.
Overigens waren mijn 2 group buy acties gericht op gebruik op de Delta Infra. Verwacht dus in eerste instantie niet dat ik hiervan de trekker ga worden, ik denk dan meer aan @wbschenk.
Mooie ontwikkeling!
Zou toch mooi zijn indien je zo'n "compatible" SFP gewoon bij je provider kan kopen
.
Gaat niet gebeuren. Providers willen geen ondersteuning moeten bieden op een SFP. Want die gaat in een router en dan kan er zoveel niet werken... dat gaat enorm veel supportvragen geven.Jay-v schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:12:
Zou toch mooi zijn indien je zo'n "compatible" SFP gewoon bij je provider kan kopen.
Mocht je hier hulp bij willen hebben hoor ik het wel (vertaling, bemiddeling of op ander niveau) middels een DM. Kan niets 100% garanderen maar ik heb meerdere contacten in Seoul en omgeving. Zaram zit grofweg anderhalf uur (OV) bij m’n werk vestiging Seoul vandaan.Economics schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:08:
[...]
De communicatie ging lastig dus ik ben ook in afwachting van een uitgebreidere documentatie
Wat een heerlijke community is Tweakers toch. Deze Delta en KPN draadjes zijn er wel weer een schoolvoorbeeld van. Mooi man!renedis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:59:
[...]
Mocht je hier hulp bij willen hebben hoor ik het wel (vertaling, bemiddeling of op ander niveau) middels een DM. Kan niets 100% garanderen maar ik heb meerdere contacten in Seoul en omgeving. Zaram zit grofweg anderhalf uur (OV) bij m’n werk vestiging Seoul vandaan.
Wat mij opvalt is dat het in de normale KPN thread hier op Tweakers voor 80% gaat hoe je de meeste korting kunt krijgen in je abonnementClubbtraxx schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Wat een heerlijke community is Tweakers toch. Deze Delta en KPN draadjes zijn er wel weer een schoolvoorbeeld van. Mooi man!
[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 05-02-2024 22:58 ]
Economics schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:35:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IvMUqWHkMYkJ6qOU971NaW8w.jpg?f=user_large)
(ja ja, ik wijs mezelf de uitgang wel
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Zoiets als een Flexbox?ernstoud schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:52:
[...]
Op verzoek van een Tweaker een tijdje terug had ik dat al eens aan Zaram gevraagd. Het antwoord was in eerste instantie dat daar een “jig” voor nodig is, wordt gemaakt op verzoek en kost USD 500,-
Ik denk een printplaat met een SFP+ cage daarop, een processor en een USB poort om de firmware te laden, maar dat is mijn idee.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Eigenlijk is dat hier ook gaande. Een ONT die minder dan 2 Watt slurpt....ernstoud schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:58:
[...]
Wat mij opvalt is dat het in de normale KPN thread hier op Tweakers voor 80% gaat hoe je de meeste korting kunt krijgen in je abonnement. Niet techniek tweaken maar de portemonnee.
Tegenover Genexis zijn 8,3 Watt max....
Is toch gauw 0,0063*24*365=55,1 KWh *0,36 (gemiddelde prijs kWh 2024)= €19,87 per jaar minder stroom.
En een veel nettere setup in de meterkast. ;-)
Maar het gebrek aan PPoE offloading zal wel roet in het eten gooien. ;-)
[ Voor 6% gewijzigd door lesswood op 06-02-2024 10:17 ]
PPPoE is alleen niet wat deze module of je ONT doet, maar wat je router doet. Dus als je een eigen router hebt zou je toch al dat extra stroomverbruik moeten nemen. En ik betwijfel of die KPN Box zo zuinig is.lesswood schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Eigenlijk is dat hier ook gaande. Een ONT die minder dan 2 Watt slurpt....
Tegenover Genexis zijn 8,3 Watt max....
Is toch gauw 0,0063*24*365=55,1 KWh *0,36 (gemiddelde prijs kWh 2024)= €19,87 per jaar minder stroom.
En een veel nettere setup in de meterkast. ;-)
Maar het gebrek aan PPoE offloading zal wel roet in het eten gooien. ;-)
N100 of N305 Linux doosje met Proxmox erop en een VyOS instance als guest waarbij je ook nog andere zaken kan draaien is onder de lijn waarschijnlijk niet heel veel meer stroomverbruik voor het totaalplaatje. Daarmee zou je in principe die 4Gb wel moeten kunnen halen, zelfs met PPPoE.
[ Voor 4% gewijzigd door _BLAST3R op 06-02-2024 10:25 ]
Of de FS-BOX waar flexoptix het business model van gejat heeft voor zover ik weet
https://www.fs.com/produc...attribute=51451&id=800681
Zoiets denk ik maar dan van Zaram zelf.
Zaram staat niet als supported vendor genoemd voor de Flexbox. Dead end.
[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 06-02-2024 12:47 ]
Ondertussen is support voor de KPN modules gemerged in nieuwe release 1.2 van de fs_xgspon_mod repo; https://github.com/rssor/fs_xgspon_mod/releases/tag/v1.2. Deze kan je gebruiken mocht je van plan zijn je huidige FS module om te bouwen naar KPN's netwerk.
Ook heb ik mijn FS account manager en @wbschenk aan elkaar gekoppeld. Ben benieuwd of daar iets productiefs uit gaat komen. Hoop uiteraard van wel.
En er zijn uiteraard veel openstaande vragen betreffende de Zaram module op de Discord waar onze Amerikaanse en Canadese vrienden zitten. Wat hun zou helpen is een fw dump zodat ze mogelijk mee kunnen kijken hoe eea in elkaar steekt. Wie zou in staat zijn deze aan te leveren c.q. een module mijn kant op kunnen gooien zodat ik een poging kan doen binnenkort?
Ook heb ik mijn FS account manager en @wbschenk aan elkaar gekoppeld. Ben benieuwd of daar iets productiefs uit gaat komen. Hoop uiteraard van wel.
En er zijn uiteraard veel openstaande vragen betreffende de Zaram module op de Discord waar onze Amerikaanse en Canadese vrienden zitten. Wat hun zou helpen is een fw dump zodat ze mogelijk mee kunnen kijken hoe eea in elkaar steekt. Wie zou in staat zijn deze aan te leveren c.q. een module mijn kant op kunnen gooien zodat ik een poging kan doen binnenkort?
In de Discord ben ik een van de personen die deze uitdaging van een firmware-dump nog wil realiseren voor de Zaram. Dit gaat natuurlijk minder makkelijk dan je zou willen aangezien een firmware natuurlijk niet gemaakt is om uit een apparaat te komen_BLAST3R schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:50:
Ondertussen is support voor de KPN modules gemerged in nieuwe release 1.2 van de fs_xgspon_mod repo; https://github.com/rssor/fs_xgspon_mod/releases/tag/v1.2. Deze kan je gebruiken mocht je van plan zijn je huidige FS module om te bouwen naar KPN's netwerk.
@leander-s Heb jij toegang tot een Zaram? Ik denk dat je met
Eventueel kan ik het wel proberen, moet ik even kijken naar een scriptje.
code:
aardig ver komt 1
| mdump 0x80000 |
Zeker, ik heb een module liggen voor tests dus dank voor je tipXeroxr0x schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:17:
@leander-s Heb jij toegang tot een Zaram? Ik denk dat je metcode:aardig ver komt
1 mdump 0x80000Eventueel kan ik het wel proberen, moet ik even kijken naar een scriptje.
Mijn eerste poging was het direct dumpen via SSH. Echter vind de SSH-server dat niet leuk
code:
1
| ssh admin@192.168.200.1 'cat firmware/firmwarename.bin' > firmware.bin |
Foutmelding was:
code:
1
| exec request failed on channel 0 |
[ Voor 25% gewijzigd door leander-s op 06-02-2024 18:34 ]
Kan dat niet met dd en nc?leander-s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:24:
[...]
Mijn eerste poging was het direct dumpen via SSH. Echter vind de SSH-server dat niet leuk
code:
1 ssh admin@192.168.200.1 'cat firmware/firmwarename.bin' > firmware.bin
Foutmelding was:code:
1 exec request failed on channel 0
De basisfirmware is gebaseerd op RTEMS. Een realtime operation system voor embedded devices. Echter zijn niet alle commando's ingebakken tijdens compiliatie.
De Zaram heeft geen ondersteuning voor het commando dd. Voor mij is het dus elke keer even testen of de genoemde commando's in de RTEMS docs wel beschikbaar zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door leander-s op 06-02-2024 18:45 ]
Geen idee of het kan, maar de file base64 encoden, of iets anders terminals friendly. Dan gewoon zorgen dat je terminal logged en de enocode file met cat printen. Dan kun je de file uit de log decoden. (ooit files op deze manier via telnet verplaatst)leander-s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:43:
[...]
De basisfirmware is gebaseerd op RTEMS. Een realtime operation system voor embedded devices. Echter zijn niet alle commando's ingebakken tijdens compiliatie.
De Zaram heeft geen ondersteuning voor het commando dd. Voor mij is het dus elke keer even testen of de genoemde commando's in de RTEMS docs wel beschikbaar zijn.
De onderstaande commando's zijn ingebakken in de firmware. Helaas dus geen handige tools/opties zoals base64 en hexdump
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
| r-xr-xr-x 0 0 help r-xr-xr-x 0 0 alias r-xr-xr-x 0 0 time r-x------ 0 0 cmdls r-x------ 0 0 cmdchown r-x------ 0 0 cmdchmod r-x------ 0 0 id r-x------ 0 0 tty r-x------ 0 0 mdump r-x------ 0 0 wdump r-x------ 0 0 ldump r-x------ 0 0 medit r-x------ 0 0 ls r-x------ 0 0 chdir r-x------ 0 0 chmod r-x------ 0 0 cat r-x------ 0 0 rm r-x------ 0 0 cpuinfo r-x------ 0 0 cpuuse r-x------ 0 0 malloc r-x------ 0 0 ifconfig r-x------ 0 0 route r-x------ 0 0 netstats r-x------ 0 0 wflash r-xr-xr-x 0 0 sfp r-xr-xr-x 0 0 setenv r-xr-xr-x 0 0 getenv r-xr-xr-x 0 0 printenv r-xr-xr-x 0 0 saveenv r-xr-xr-x 0 0 showme r-xr-xr-x 0 0 zreg r-xr-xr-x 0 0 zdump r-xr-xr-x 0 0 mcast r-xr-xr-x 0 0 switch r-xr-xr-x 0 0 ver r-xr-xr-x 0 0 alarm r-xr-xr-x 0 0 arc r-xr-xr-x 0 0 onu r-x------ 0 0 debug r-xr-xr-x 0 0 ping r-xr-xr-x 0 0 tftp r-xr-xr-x 0 0 synce r-xr-xr-x 0 0 tx_state r-xr-xr-x 0 0 omci r-xr-xr-x 0 0 log r-xr-xr-x 0 0 sysmon r-xr-xr-x 0 0 cfm r-x------ 0 0 console r-x------ 0 0 test r-xr-xr-x 0 0 passwd r-xr-xr-x 0 0 fuse r-xr-xr-x 0 0 capture r-x------ 0 0 cd r-x------ 0 0 con r-x------ 0 0 config r-x------ 0 0 itask r-x------ 0 0 mpci r-x------ 0 0 pause r-x------ 0 0 continue r-x------ 0 0 go r-x------ 0 0 symbol r-x------ 0 0 extension r-x------ 0 0 task r-x------ 0 0 queue r-x------ 0 0 sema r-x------ 0 0 region r-x------ 0 0 part r-x------ 0 0 object r-x------ 0 0 driver r-x------ 0 0 dname r-x------ 0 0 fatal r-x------ 0 0 reset r-x------ 0 0 pthread |
[ Voor 4% gewijzigd door leander-s op 06-02-2024 19:40 ]
Zie ik daar een `tftp` command? Kan die niet gewoon een file naar een TFTP server uit transferren?
Klopt, er zit een tftp in. Echter lijkt deze niet op de *nix tftp tools. Kan alleen maar bestanden downloaden vanaf een externe bron (Waarschijnlijk voor fw-updates), niets versturen._BLAST3R schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:46:
Zie ik daar een `tftp` command? Kan die niet gewoon een file naar een TFTP server uit transferren?
admin@ZXOS11NPI [x] # help tftp tftp - tftp <ip address> <GET> <file>
doe ook eens een help all: https://bpa.st/3DSA
Hm. Wellicht kan je via QEMU oid commands/tooltjes compileren die op dat RTEMS OS en de architectuur willen draaien, zodat je mogelijk meer opties krijgt? Die kan je dan binnen hengelen via die TFTP client. Dat gaat wel wat uitzoekwerk worden; maar als we geluk hebben zijn die ergens vandaan te plukken.
Weten we welke architectuur het is, en welke precieze versie van RTEMS?
Hmm goed idee! Ik gok dat er een gedeelte PowerPC inzit gelet op de naam van een stukje van de firmware maar dat moet verder onderzocht worden. Zag nog niet direct een leesbare magic header in een firmwarefile die dat kan aangeven._BLAST3R schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:56:
Hm. Wellicht kan je via QEMU oid commands/tooltjes compileren die op dat RTEMS OS en de architectuur willen draaien, zodat je mogelijk meer opties krijgt? Die kan je dan binnen hengelen via die TFTP client. Dat gaat wel wat uitzoekwerk worden; maar als we geluk hebben zijn die ergens vandaan te plukken.
Exacte versie van RTEMS is mij onbekend. Kan nu alleen inzien dat de gehele firmware vermoedelijke in 2023 is gecompiled:
code:
1
| onu/omci stack version: 090.02-zaram (build 12165) Sep 14 2023 10:38:51 |
Verwijderd.
[ Voor 82% gewijzigd door ernstoud op 06-02-2024 23:19 ]
Daarmee kan je het ram-geheugen dumpen;ernstoud schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:16:
Jammer, geen hexdump commando. Wat doet wdump?
mdump - Display contents of memory
wdump - Display contents of memory (word)
ldump - Display contents of memory (longword)
Bron: https://docs.rtems.org/br...hell/memory_commands.html
Verwijderd.leander-s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:19:
[...]
Daarmee kan je het ram-geheugen dumpen;
mdump - Display contents of memory
wdump - Display contents of memory (word)
ldump - Display contents of memory (longword)
Bron: https://docs.rtems.org/br...hell/memory_commands.html
[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 06-02-2024 23:19 ]
Werkt `rtems all` toevallig?leander-s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:04:
[...]
Hmm goed idee! Ik gok dat er een gedeelte PowerPC inzit gelet op de naam van een stukje van de firmware maar dat moet verder onderzocht worden. Zag nog niet direct een leesbare magic header in een firmwarefile die dat kan aangeven.
Exacte versie van RTEMS is mij onbekend. Kan nu alleen inzien dat de gehele firmware vermoedelijke in 2023 is gecompiled:
code:
1 onu/omci stack version: 090.02-zaram (build 12165) Sep 14 2023 10:38:51
code:
1
2
3
4
| RTEMS Shell on /dev/pty1096079024. Use 'help' to list commands. admin@ZXOS11NPI [x] # rtems all rtems: command not found admin@ZXOS11NPI [x] # |
Jammer. Die RTEMS Shell on ...., zijn er ook andere shells? Is er al gekeken naar UART mogelijkheden? Misschien dat er UBOOT op draait - dat geeft ook wellicht mogelijkheden om data te extraheren?Peetz0r schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:42:
[...]
code:
1 2 3 4 RTEMS Shell on /dev/pty1096079024. Use 'help' to list commands. admin@ZXOS11NPI [x] # rtems all rtems: command not found admin@ZXOS11NPI [x] #
Ik heb met "cat /firmware/xxx" vanuit een scriptje (gebaseerd op mijn eerdere werk hier) toch wat binaries losgebeund. Het scriptje: https://bpa.st/OOHA
Hierboven is ls -l op de Zaram, hieronder op mijn laptop. Merk op dat de filesizes net niet overeen komen.
Maar ik weet niet hoe tof Zaram het vind als ik die nu hier ga delen. Hmm.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| admin@ZXOS11NPI [x] # ls -l /firmware total 0 -rw-r--r-- 1 admin root 272992 Jan 1 00:00 ethc.image -rw-r--r-- 1 admin root 6288 Jan 1 00:00 ethc_boot.image -rw-r--r-- 1 admin root 30942 Jan 1 00:00 ice40ul.bin -rw-r--r-- 1 admin root 263968 Jan 1 00:00 pon.image -rw-r--r-- 1 admin root 6288 Jan 1 00:00 pon_boot.image -rw-r--r-- 1 admin root 11692 Jan 1 00:00 ppc.image -rw-r--r-- 1 admin root 6368 Jan 1 00:00 ppc_boot.image |
Hierboven is ls -l op de Zaram, hieronder op mijn laptop. Merk op dat de filesizes net niet overeen komen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| peter@raamwerk ~/z/fw (main)> ls -l totaal 608 -rw-r--r--. 1 peter peter 6377 6 feb 22:01 ethc_boot.image -rw-r--r--. 1 peter peter 277492 6 feb 22:01 ethc.image -rw-r--r--. 1 peter peter 31427 6 feb 22:01 ice40ul.bin -rw-r--r--. 1 peter peter 6371 6 feb 22:01 pon_boot.image -rw-r--r--. 1 peter peter 268272 6 feb 22:01 pon.image -rw-r--r--. 1 peter peter 6459 6 feb 22:01 ppc_boot.image -rw-r--r--. 1 peter peter 11936 6 feb 22:01 ppc.image peter@raamwerk ~/z/fw (main)> grep -rn rtems grep: pon.image: binair bestand bevat de gezochte tekst grep: ethc.image: binair bestand bevat de gezochte tekst peter@raamwerk ~/z/fw (main)> strings pon.image | grep -i rtems .rtemsroset rtems-5.0.0 (SPARC/w/soft-float/leon3_pon) peter@raamwerk ~/z/fw (main)> strings ethc.image | grep -i rtems .rtemsroset rtems-5.0.0 (SPARC/w/soft-float/leon3_ethc) peter@raamwerk ~/z/fw (main)> |
Ik vermoed dat ze daar niet blij mee zullen zijn als je het publiekelijk deelt.
Ik zou het hier maar bij laten. Dit alles heeft het in zich om de medewerking van Zaram, die op dit moment zeer gewenst is, te saboteren.Peetz0r schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:21:
Ik heb met "cat /firmware/xxx" vanuit een scriptje (gebaseerd op mijn eerdere werk hier) toch wat binaries losgebeund. Het scriptje: https://bpa.st/OOHA
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 admin@ZXOS11NPI [x] # ls -l /firmware total 0 -rw-r--r-- 1 admin root 272992 Jan 1 00:00 ethc.image -rw-r--r-- 1 admin root 6288 Jan 1 00:00 ethc_boot.image -rw-r--r-- 1 admin root 30942 Jan 1 00:00 ice40ul.bin -rw-r--r-- 1 admin root 263968 Jan 1 00:00 pon.image -rw-r--r-- 1 admin root 6288 Jan 1 00:00 pon_boot.image -rw-r--r-- 1 admin root 11692 Jan 1 00:00 ppc.image -rw-r--r-- 1 admin root 6368 Jan 1 00:00 ppc_boot.image
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 peter@raamwerk ~/z/fw (main)> ls -l totaal 608 -rw-r--r--. 1 peter peter 6377 6 feb 22:01 ethc_boot.image -rw-r--r--. 1 peter peter 277492 6 feb 22:01 ethc.image -rw-r--r--. 1 peter peter 31427 6 feb 22:01 ice40ul.bin -rw-r--r--. 1 peter peter 6371 6 feb 22:01 pon_boot.image -rw-r--r--. 1 peter peter 268272 6 feb 22:01 pon.image -rw-r--r--. 1 peter peter 6459 6 feb 22:01 ppc_boot.image -rw-r--r--. 1 peter peter 11936 6 feb 22:01 ppc.image peter@raamwerk ~/z/fw (main)> grep -rn rtems grep: pon.image: binair bestand bevat de gezochte tekst grep: ethc.image: binair bestand bevat de gezochte tekst peter@raamwerk ~/z/fw (main)> strings pon.image | grep -i rtems .rtemsroset rtems-5.0.0 (SPARC/w/soft-float/leon3_pon) peter@raamwerk ~/z/fw (main)> strings ethc.image | grep -i rtems .rtemsroset rtems-5.0.0 (SPARC/w/soft-float/leon3_ethc) peter@raamwerk ~/z/fw (main)>
En waarom? Er komt misschien een kant en klare oplossing vanuit Zaram voor de KPN infra. Ik spreek morgen of donderdag de Zaram engineer en zal nogmaals vragen naar de status.
Nobel om de firmware te extracten voor tweakers in de USA, maar de wetgeving daar over dit soort zaken is behoorlijk vervelend (DMCA). Ik zou me er maar niet aan branden.
Nee, dat zeker niet.robertwebbe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:52:
Ik vermoed dat ze daar niet blij mee zullen zijn als je het publiekelijk deelt.
Net op het moment dat de kans groot is op een doorbraak voor de KPN infra.
Niet doen.
Hmm, snap dat jullie liever geen risico nemen. Zeker niet doen op een publiek forum dus.
Dat valt reuze mee. Reverse engineering is helemaal niet illegaal. Zijn genoeg voorbeelden van te vinden.Nobel om de firmware te extracten voor tweakers in de USA, maar de wetgeving daar over dit soort zaken is behoorlijk vervelend (DMCA). Ik zou me er maar niet aan branden.
Reverse engineeren op een in de USA legale manier is heel wat anders dan de firmware van een leverancier extracten en publiceren. De wetgeving op dit vlak is sinds de DMCA vervelend, maar het komt dan neer op uitgaande van de specificaties en het gedrag (in simulaties bijvoorbeeld) opnieuw bouwen._BLAST3R schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:06:
Hmm, snap dat jullie liever geen risico nemen. Zeker niet doen op een publiek forum dus.
[...]
Dat valt reuze mee. Reverse engineering is helemaal niet illegaal. Zijn genoeg voorbeelden van te vinden.
Maar goed.
Ik wil hier nogmaals even benadrukken, dan staat het hier maar zwart/wit, dat ik er niets mee te maken wil hebben. Ik heb een NDA getekend nl., jullie niet.
Als Zaram het maar werkend maakt :-) andersernstoud schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:16:
[...]
Reverse engineeren op een in de USA legale manier is heel wat anders dan de firmware van een leverancier extracten en publiceren. De wetgeving op dit vlak is sinds de DMCA vervelend, maar het komt dan neer op uitgaande van de specificaties en het gedrag (in simulaties bijvoorbeeld) opnieuw bouwen.
Maar goed.
Ik wil hier nogmaals even benadrukken, dan staat het hier maar zwart/wit, dat ik er niets mee te maken wil hebben. Ik heb een NDA getekend nl., jullie niet.
Moeten we zelf iets gaan verzinnen
Zojuist even kort bij de engineer van Zaram in zijn hotel op bezoek geweest. Naast het in ontvangst nemen van drie omgewisselde SFP’s (hij is absoluut zeker dat de drie SFP’s die ik naar Korea gezonden heb ok. zijn, maar dat hoor ik nog) hebben we kort van gedachten gewisseld.
Hij gaf aan 1 maand nodig te hebben voor een FW aanpassing op de SFP op de KPN infra te laten werken. We gaan het zien.
Vandaag en morgen was/is hij ook bij twee andere partijen geweest.
Hij gaf aan 1 maand nodig te hebben voor een FW aanpassing op de SFP op de KPN infra te laten werken. We gaan het zien.
En idee hoe die FW erop geraakt voor de early birds? :-)
Ook benieuwd naar wat hij dan aanpast in de FW…
Enig idee welke?ernstoud schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:25:
Iemand hier (@_BLAST3R ?) met ervaring met telnetten naar de fs.com SFP vanuit de Ubiquity UDM pro?
Ik heb op eth9:2 het IP adres 192.168.100.11 geconfigged, en ik kon net even succesvol telnetten naar 192.168.100.1, ingelogged en alles.
Toen ben ik dit topic gaan lezen voor het juiste shell commando, toen ik weer terugschakelde naar iTerm was de verbinding verbroken en nu lijk ik er ook niet meer goed op te komen.
Klinkt dit bekend? Is dat ding misschien constant aan t rebooten omdat de link down is? Of is hij...gaar?
Ik heb op eth9:2 het IP adres 192.168.100.11 geconfigged, en ik kon net even succesvol telnetten naar 192.168.100.1, ingelogged en alles.
Toen ben ik dit topic gaan lezen voor het juiste shell commando, toen ik weer terugschakelde naar iTerm was de verbinding verbroken en nu lijk ik er ook niet meer goed op te komen.
Klinkt dit bekend? Is dat ding misschien constant aan t rebooten omdat de link down is? Of is hij...gaar?
Is die echo en reboot nu het enige wat nog nodig is? Of moet https://github.com/rssor/fs_xgspon_mod ook nog uitgevoerd worden?_BLAST3R schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Ik denk niet interessant. Men geeft ook al aan dat alle bekende opties voor hen so far 200 USD of meer waren. Als Zaram ook in de US zou kunnen leveren hebben ze er bij deze mogelijk weer wat geinteresseerden bij.
Nou jongens, ik ga mezelf even in een hoekje zitten schamen want de 'makkelijke methode' lijkt gewoon te werken (as a matter of fact, ik post dit nu via de module).
code:
Het Engels was niet heel goed, maar wat ik begreep moet de FW aangepast worden voor meer of minder queues. Pin me er niet op vast.lesswood schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:01:
En t.z.t. komt die FW flashen vast wel goed. Niet over gesproken maar dat komt wel. Eerst die FW maar aanpassen. Kreeg net nog een whatsapp: ”It was nice to meet you too. We will come back with the revised firmware soon. Thank you.”
In mijn switch (Mikrotik) kan ik er niet eens in komen als hij niet met het PON netwerk verbonden is omdat de module dan RX/TX_LOSS low trekt, en sommige switches dat als 'no link' interpreteren. Heb je die van jou aan het PON netwerk gehangen? Dan zou hij gewoon goed moeten werken. Verder geen ervaring met UDM's, maar de procedure moet hetzelfde zijn.RvdH schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:04:
Iemand hier (@_BLAST3R ?) met ervaring met telnetten naar de fs.com SFP vanuit de Ubiquity UDM pro?
Of hij reboot omdat hij geen link kan krijgen is een goede vraag. Dat zou ik niet weten eigenlijk, mede door bovenstaande.
Als jij die echo one-liner 1x uitvoert en dan reboot (zoals o.a in dit topic stond) ben je er in principe. Dat script is alleen handig als je graag iets hebt wat voor jou de telnet sessie opent en de boel voor jou invoert. Maar mocht je al in de telnet zitten is dat wellicht meer werk dan gewoon zelf handmatig doen.
Één daarvan weet ik, een internationale partij die mooie routers verkoopt. De andere partij weet ik niet maar ik vermoed een ISP. En @R3D heeft thuis Odido. Die wil vast een werkende SFP

Moet je de one-liner commando bij elke boot uitvoeren of eenmalig?_BLAST3R schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:16:
[...]
In mijn switch (Mikrotik) kan ik er niet eens in komen als hij niet met het PON netwerk verbonden is omdat de module dan RX/TX_LOSS low trekt, en sommige switches dat als 'no link' interpreteren. Heb je die van jou aan het PON netwerk gehangen? Dan zou hij gewoon goed moeten werken. Verder geen ervaring met UDM's, maar de procedure moet hetzelfde zijn.
Of hij reboot omdat hij geen link kan krijgen is een goede vraag. Dat zou ik niet weten eigenlijk, mede door bovenstaande.
Als jij die echo one-liner 1x uitvoert en dan reboot (zoals o.a in dit topic stond) ben je er in principe. Dat script is alleen handig als je graag iets hebt wat voor jou de telnet sessie opent en de boel voor jou invoert. Maar mocht je al in de telnet zitten is dat wellicht meer werk dan gewoon zelf handmatig doen.
@RvdH in geval van het eerste moet je je UDM aanpassen en het script in "/data/on_boot.d" plaatsen.
1x is genoeg. Je zet als ware een filetje op de /userdata partitie van de stick (die is rw) en die wordt vervolgens elke boot ingelezen.renedis schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:22:
[...]
Moet je de one-liner commando bij elke boot uitvoeren of eenmalig?
@RvdH in geval van het eerste moet je je UDM aanpassen en het script in "/data/on_boot.d" plaatsen.
Mocht je terug naar stock willen ooit, haal je dat filetje weer weg. Of zet je de value weer terug op 10.
Goed om te weten. Als het ware een bootstrap config / overrun file._BLAST3R schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:23:
[...]
1x is genoeg. Je zet als ware een filetje op de /userdata partitie van de stick (die is rw) en die wordt vervolgens elke boot ingelezen.
Mocht je terug naar stock willen ooit, haal je dat filetje weer weg. Of zet je de value weer terug op 10.
lesswood schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:01:
[...]
Staat gewoon in de handleidingernstoud schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:15:
[...]
En t.z.t. komt die FW flashen vast wel goed.
[...]
/f/image/dHGdKAXgMj4otxBxQ9Wd7yBh.png?f=fotoalbum_large)
Yep. Vandaar mijn verwondering dat er gezegd werd dat er een “jig” voor nodig was.Peetz0r schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:54:
[...]
[...]
Staat gewoon in de handleiding
[Afbeelding]
Hebben ze bij de andere partijen nog iets kunnen vinden mbt de zaram?ernstoud schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:25:
Zojuist even kort bij de engineer van Zaram in zijn hotel op bezoek geweest. Naast het in ontvangst nemen van drie omgewisselde SFP’s (hij is absoluut zeker dat de drie SFP’s die ik naar Korea gezonden heb ok. zijn, maar dat hoor ik nog) hebben we kort van gedachten gewisseld.
Niet over gesproken.Economics schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:17:
[...]
Hebben ze bij de andere partijen nog iets kunnen vinden mbt de zaram?
Het is mij gelukt om een Hisense XGSPON-SFP https://hack-gpon.org/xgs/ont-hisense-ltf7267-bha+/ te lenen van een Nederlandse leverancier. (moet nog even navragen of ze met naam publiek bekend willen worden, dus dat houden jullie nog tegoed)
Hebben de KPN-ers die in dit topic actief zijn, interesse om te zien of dit model werkt op het KPN netwerk?
Op dit moment heb ik een Genexis aan de muur hangen, maar het is natuurlijk mooier om deze te kunnen vervangen door een SFP (of anders een Nokia
Hebben de KPN-ers die in dit topic actief zijn, interesse om te zien of dit model werkt op het KPN netwerk?
Op dit moment heb ik een Genexis aan de muur hangen, maar het is natuurlijk mooier om deze te kunnen vervangen door een SFP (of anders een Nokia
@lasermen Daar zit dezelfde chipset in als de FS.com versie, de Cortina. Is er enig idee over de prijs? FS vraagt er nu flink wat voor dus als de HiSense net zo goed werkt maar een lagere prijs heeft, dan is dat een mooi alternatief.
Alibaba: https://www.alibaba.com/p...er.41413.5.48581f7ajllAJdrobertwebbe schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:50:
@lasermen Daar zit dezelfde chipset in als de FS.com versie, de Cortina. Is er enig idee over de prijs? FS vraagt er nu flink wat voor dus als de HiSense net zo goed werkt maar een lagere prijs heeft, dan is dat een mooi alternatief.
Niet goedkoop.
Geen idee qua prijzen. De reden dat ik hem te leen heb, is voor het testen.robertwebbe schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:50: