Okey met XGS-PON of AON, je was dus online en na een patch actie offline?ArnoldSmit schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:06:
[...]
Komt bij kpn ook voor, dat je verkeerd gepatcht bent.
Ervarings deskundige, gelukkig was het zo opgelost.
Patch kast staat letterlijk naast mijn huis
XGS-pon ik was overgestapt van TriNED/ODF.stormfly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:44:
[...]
Okey met XGS-PON of AON, je was dus online en na een patch actie offline?
En mijn aansluiting kwam niet online tijdens mijn overstap, er was wel signaal op.
Maar zoals ik het begreep deelde ik met meerdere een lijn, en was ik op de verkeerde XGS-PON lijn gezet waar mijn ONT niet op geregistreerd was.
Toch wel een luxe twee glasvezel aansluitingen
[ Voor 7% gewijzigd door ArnoldSmit op 07-11-2025 14:35 ]
Blijkbaar woon ik in een postcode gebied met weinig KPN klanten aangezien ik vanmiddag rond de klok van 15:00 uur dit bericht kreeg. Gelukkig was het ook snel opgelost (thanks KPN) maar het geeft je wel altijd een hoop gedoe. Helemaal als je eerst op het verkeerde been wordt gezet doordat de KPN ONT in eerste instantie geen error gaf. Na wat checks door mad-dog (thanks) kwamen we wel tot deze conclusie dat het probleem buitenshuis moest zijn.
Voor nu laat ik even de ONT van KPN erop zitten zodat we vanavond weer normaal tv kunnen kijken zonder hotspot
Beste klant, door een kapotte netwerkkabel in postcodegebied XXXX kan je misschien niet of minder goed internetten, tv-kijken of bellen. Sorry hiervoor! Onze monteurs zijn de kabel aan het repareren. We houden je op de hoogte. Groet, KPN
Voor nu laat ik even de ONT van KPN erop zitten zodat we vanavond weer normaal tv kunnen kijken zonder hotspot
Beste klant, door een kapotte netwerkkabel in postcodegebied XXXX kan je misschien niet of minder goed internetten, tv-kijken of bellen. Sorry hiervoor! Onze monteurs zijn de kabel aan het repareren. We houden je op de hoogte. Groet, KPN
En ook bij Delta in mijn geval bij mijn vorige huis. Zaklamp van de monteur erop in mijn huis en in de centrale kon hij zien welke verkeerd zatArnoldSmit schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:06:
[...]
Komt bij kpn ook voor, dat je verkeerd gepatcht bent.
Ervarings deskundige, gelukkig was het zo opgelost.
Patch kast staat letterlijk naast mijn huis
Wat is iullie ervaring met de levertijd van schenk?heb daar vorige week een fs ont besteld maar heb tot op heden nog niks ontvangen.
heb donderdag via de chat van schenk gevraagd voor verwachte levertijd maar ook daar helaas geen reactie
heb donderdag via de chat van schenk gevraagd voor verwachte levertijd maar ook daar helaas geen reactie
Dat is bijzonder. Hij levert uit voorraad altijd heel snel en is ook hier heel actief. Wellicht op vakantie of anderszins. Stuur hem even een PB: @wbschenk .stpain schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:24:
Wat is iullie ervaring met de levertijd van schenk?heb daar vorige week een fs ont besteld maar heb tot op heden nog niks ontvangen.
[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 10-11-2025 13:28 ]
Sorry wat verstoringen gehad. Ik ga het gelijk even nakijken!stpain schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:24:
Dat ken gebeuren, bedankt voor de reactie!wbschenk schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:58:
[...]
Sorry wat verstoringen gehad. Ik ga het gelijk even nakijken!
Mijn ervaring is binnen drie dagen.stpain schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:24:
Anders even aan de bel trekken, misschien is er wat mis gegaan
@wbschenk Gooi anders die FS module in de Black Friday deals dan bestel ik er ook gelijk 1
)
Grappig om te lezen hoe actueel dit is, en dan kom je ineens op deze gathering pagina uit terwijl je net een bestelling plaatst op een webshop, zie je de webshop owner hier zelf reageren. En daarom hou ik van tweakers.
Ik ga dit trouwens doen op de lijnen van Proximus België, geen idee of we daar een apart topic voor hebben, maar voor wat ik begrijp, gaat dit wel werken.
Ik ga dit trouwens doen op de lijnen van Proximus België, geen idee of we daar een apart topic voor hebben, maar voor wat ik begrijp, gaat dit wel werken.
[ Voor 26% gewijzigd door pang-frang-punk op 12-11-2025 14:12 ]
Durf dat niet te zeggen, ik heb geen idee of jullie providers ook eigen ont id's laten registreren.pang-frang-punk schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:11:
Grappig om te lezen hoe actueel dit is, en dan kom je ineens op deze gathering pagina uit terwijl je net een bestelling plaatst op een webshop, zie je de webshop owner hier zelf reageren. En daarom hou ik van tweakers.
Of dat er jullie providers er extra handelingen nodig zijn, KPN zit heeft bijvoorbeeld wat specifieke configuratie nodig op je ONT zoals dat je op slot 6 moet zitten.
Zou zeker een apart topic openen om de kennis te delen die op ga doen met dit avontuur
Ik denk dat je operator bedoeld en slot 1 inderdaadArnoldSmit schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:27:
[...]
Durf dat niet te zeggen, ik heb geen idee of jullie providers ook eigen ont id's laten registreren.
Of dat er jullie providers er extra handelingen nodig zijn, KPN zit heeft bijvoorbeeld wat specifieke configuratie nodig op je ONT zoals dat je op slot 6 moet zitten.
Zou zeker een apart topic openen om de kennis te delen die op ga doen met dit avontuur
Heb de ont binnen nu aanmelden bij kpn het sn nummer wat moet doorgeven is het gpon nummer voor de fs ont?
en hoelang duurt het meestal voor je word gebeld door kpn ken ik dat wss morgen al verwachten?
en hoelang duurt het meestal voor je word gebeld door kpn ken ik dat wss morgen al verwachten?
Inderdaad het ponid beginnend met GPON in het geval van de FS. De doorlooptijd durf ik niet te zeggen.stpain schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:54:
Heb de ont binnen nu aanmelden bij kpn het sn nummer wat moet doorgeven is het gpon nummer voor de fs ont?
Als je het nog niet hebt gedaan kun je me een PM sturen, dan activeer ik em voor jestpain schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:54:
Sinds lange tijd doe ik weer eens een beroep op de kennis van mede-tweakers 
Recent heeft KPN via Glaspoort hier glasvezel aangelegd (XGSPON) en ik ben mij nu aan het oriënteren op de beste opties, zodat ik kan switchen van Ziggo naar een glasvezel abonnement.
Bij Ziggo heb ik nu een modem dat in bridge modus kan, waardoor mijn Ubqiuiti UDM SE router effectief direct aan internet hangt. Dat wil ik met glasvezel ook, maar begrijp dat de standaard modems van glasvezel ISP's geen bridge modus ondersteunen. Daarom zou ik de glasvezel graag rechtstreeks in de UDM SE prikken.
Daarvoor zou ik zo'n Zaram SPF ONT module kunnen gebruiken, begrijp ik. Mijn vraag is echter: hoeveel cm steekt zo'n module incl. glasvezelkabel uit de router? Mijn apparatuur hangt in een 9U wand patchkast van 45cm diep. Ik meet ongeveer 7cm vrije ruimte vanaf front van de UDM SE tot aan het glazen deurtje. Aangezien die glasvezelkabeltjes nogal kwetsbaar zijn, moet het niet onder spanning komen te staan.
Mocht de beschikbare ruimte niet volstaan, is mijn vraag of er dan een optie is om de UDM SE via een reguliere ethernetkabel aan te sluiten (zoals ik nu ook doe vanuit het Ziggo modem), zónder gebruik van het ISP modem? Moet ik dan een media converter er tussen zetten, of werkt dat niet?
N.B. dit is het KPN topic. Ik heb eerder het Delta topic gevolgd omdat Delta hier glasvezel zou aanleggen, maar uiteindelijk is het toch KPN geworden. Ik begrijp dat KPN PPPoE gebruikt en dat de UDM's niet krachtig genoeg zijn voor verbindingen > 1Gbit. Voor mij is dat ruim voldoende, dus verwacht ik dat niet als limiet te zullen ervaren. Ik ben wel benieuwd of 1Gbit soepel werkt wanneer bijv. IPS actief is op de UDM SE. Die feature wil ik nl. niet uit hoeven schakelen, want dat vind ik juist een meerwaarde t.o.v. goedkopere routers.
Welke provider is alternatief aan te raden, die geen (snelheidsbeperkende) PPPoE gebruikt en over het KPN XGSPON netwerk levert (en waarbij de UDM SE rechtstreeks kan worden aangesloten
)?
Recent heeft KPN via Glaspoort hier glasvezel aangelegd (XGSPON) en ik ben mij nu aan het oriënteren op de beste opties, zodat ik kan switchen van Ziggo naar een glasvezel abonnement.
Bij Ziggo heb ik nu een modem dat in bridge modus kan, waardoor mijn Ubqiuiti UDM SE router effectief direct aan internet hangt. Dat wil ik met glasvezel ook, maar begrijp dat de standaard modems van glasvezel ISP's geen bridge modus ondersteunen. Daarom zou ik de glasvezel graag rechtstreeks in de UDM SE prikken.
Daarvoor zou ik zo'n Zaram SPF ONT module kunnen gebruiken, begrijp ik. Mijn vraag is echter: hoeveel cm steekt zo'n module incl. glasvezelkabel uit de router? Mijn apparatuur hangt in een 9U wand patchkast van 45cm diep. Ik meet ongeveer 7cm vrije ruimte vanaf front van de UDM SE tot aan het glazen deurtje. Aangezien die glasvezelkabeltjes nogal kwetsbaar zijn, moet het niet onder spanning komen te staan.
Mocht de beschikbare ruimte niet volstaan, is mijn vraag of er dan een optie is om de UDM SE via een reguliere ethernetkabel aan te sluiten (zoals ik nu ook doe vanuit het Ziggo modem), zónder gebruik van het ISP modem? Moet ik dan een media converter er tussen zetten, of werkt dat niet?
N.B. dit is het KPN topic. Ik heb eerder het Delta topic gevolgd omdat Delta hier glasvezel zou aanleggen, maar uiteindelijk is het toch KPN geworden. Ik begrijp dat KPN PPPoE gebruikt en dat de UDM's niet krachtig genoeg zijn voor verbindingen > 1Gbit. Voor mij is dat ruim voldoende, dus verwacht ik dat niet als limiet te zullen ervaren. Ik ben wel benieuwd of 1Gbit soepel werkt wanneer bijv. IPS actief is op de UDM SE. Die feature wil ik nl. niet uit hoeven schakelen, want dat vind ik juist een meerwaarde t.o.v. goedkopere routers.
Welke provider is alternatief aan te raden, die geen (snelheidsbeperkende) PPPoE gebruikt en over het KPN XGSPON netwerk levert (en waarbij de UDM SE rechtstreeks kan worden aangesloten
Als je bij KPN een abonnement afsluit krijg je van hun een ONT die je schuift/klikt over het bij je aangelegde witte kastje waarin de glasvezel termineert. Dan een ethernet kabel van ONT naar je UDM, juiste VLANs instellen en klaar.timothee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:18:
Welke provider is alternatief aan te raden, die geen (snelheidsbeperkende) PPPoE gebruikt en over het KPN XGSPON netwerk levert (en waarbij de UDM SE rechtstreeks kan worden aangesloten)?
Of inderdaad een Zaram of FS SFP in je UDM en een dergelijke patchcover op dat witte kastje:
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
In de Zaram gaat een blauwe SC/UPC.
Inderdaad steekt de SFP en connector behoorlijk uit, dit zijn de afmetingen:
:strip_exif()/f/image/aWZjTdeOZnEedO0lEB8sCas4.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderste afbeelding laat zien dat er iets van 47,5 mm. in je UDM zal gaan maar dat er dus nog (zie bovenste afbeelding) 22,4 mm. zal uitsteken. En dan nog de connector:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xd3Dh53vZxu3DrK1SAD6yPib.jpg?f=user_large)
Waarvan de helft in de SFP zal steken dus de rest steekt uit, zeg 22,5 mm.
Samen zal het dus tussen 4 en 5 cm uitsteken. Dus ruim binnen de 7 cm. speling die je hebt.
Om kort op de vragen in te gaan je kan ook de ont gebruiken van je provider, dan kan je gewoon een ethernet kabel gebruiken.timothee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:18:
Welke provider is alternatief aan te raden, die geen (snelheidsbeperkende) PPPoE gebruikt en over het KPN XGSPON netwerk levert (en waarbij de UDM SE rechtstreeks kan worden aangesloten)?
Vind je PPPoE niet optimaal kan je een van deze twee dingen doen:
- odido nemen, werkt het zelfde als Ziggo je krijgt een dhcp lease en gaan
- de unify UCG Fiber nemen, die performed prima op PPPoE, ik heb de 4Gb lijn van KPN, ik haal volle snelheid
1gb of lager zou je udm prima aan moeten kunnen
Wat heb je nodig buiten het s/n?mad-dog schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:05:
[...]
Als je het nog niet hebt gedaan kun je me een PM sturen, dan activeer ik em voor je
@timothee 7 cm is prima. Ik heb ook zo’n ondiepe meterkast. Dit is weliswaar de FS maar bij de Zaram zal het ongeveer hetzelfde uitsteeksel zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 14-11-2025 11:07 ]
https://community.ui.com/...c8-4454-9aaf-125dcdd53303
Ik heb geen idee of het zit heeft, maar onder de noemer baat het niet, dan schaad het niet.
Heb ik een bericht geplaatst op Unify om te vragen voor ondersteuning voor baby jumbo frames.
Ik heb geen idee of het zit heeft, maar onder de noemer baat het niet, dan schaad het niet.
Heb ik een bericht geplaatst op Unify om te vragen voor ondersteuning voor baby jumbo frames.
Newbie hier: Ik ga naar KPN Glasvezel (4Gbit) en heb een UDM Pro Max. Ik hoef niet zo zeer de KPN modem te vervangen (zolang ik deze in bridge modus kan zetten) maar wil wel de 10Gb (spf+) WAN poort op m’n UDM gebruiken ipv de 2.5Gb poort.
Kan ik niet “gewoon” zo’n SPF+ to RJ45 transceiver module gebruiken om dit te realiseren? Ik wil niet het risico lopen dat ik bij updates m’n verbinding opeens kwijt ben namelijk, maar wil wel de volledige bandwidth benutten …
Kan ik niet “gewoon” zo’n SPF+ to RJ45 transceiver module gebruiken om dit te realiseren? Ik wil niet het risico lopen dat ik bij updates m’n verbinding opeens kwijt ben namelijk, maar wil wel de volledige bandwidth benutten …
KPN modem kan niet in bridge. Je kunt alleen met PPPoE het publieke WAN IP opvragen en in dat protocol is de UDM Pro Max wat minder krachtig dan de witte routers met hardware offloading.RSP schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:49:
Newbie hier: Ik ga naar KPN Glasvezel (4Gbit) en heb een UDM Pro Max. Ik hoef niet zo zeer de KPN modem te vervangen (zolang ik deze in bridge modus kan zetten) maar wil wel de 10Gb (spf+) WAN poort op m’n UDM gebruiken ipv de 2.5Gb poort.
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 16-11-2025 22:11 ]
Een aantal dingen.RSP schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:49:
- Je UDM pro max gaat vanwege het protocol van KPN, PPPoE sowieso niet de volle snelheid halen(2Gbps up en down), de UCG Fiber wel die heeft hardware acceleratie hiervoor.
- Een KPN modem gaat niet in bridge mode, hoeft ook niet, want je kan deze gewoon weg laten en direct aan de ONT verbinden.
- SPF+ to RJ45 transceiver module gebruiken om dit te realiseren, kan maar los je je huidige probleem niet mee op en dat is dat je de volle snelheid wil benutten
Ok, en als ik de volledige bandwidth belangrijk vind moet ik gewoon de KPN modem blijven gebruiken? Ik weet niet hoe stabiel de oplossingen uit deze thread zijn, maar verbinding verliezen na een update van de UDM is niet echt acceptabel en gaat me veel gedoe opleveren …
Ja, dat moet wel kunnen. Gewoon de KPN ONT gebruiken en ethernetkabel vandaar naar de SFP+/RJ45 transceiver. Wel zoals hierboven geschetst zul je geen 4 Gbps. halen, reken op max. 2.5 Gbps. Vanwege PPPoE dus.RSP schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:49:
Als de volledige bandbreedte belangrijk vindt het heb je drie opties:RSP schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:23:
Ok, en als ik de volledige bandwidth belangrijk vind moet ik gewoon de KPN modem blijven gebruiken? Ik weet niet hoe stabiel de oplossingen uit deze thread zijn, maar verbinding verliezen na een update van de UDM is niet echt acceptabel en gaat me veel gedoe opleveren …
- kpn box 14 gebruiken en je udm er achter, krijg je een situatie met double nat, zou ik sterk afraden.
- of de kpn box 14 gebruiken als router, verlies je wel een deel van je unify controle en mogelijkheden
- of de UCG Fiber aanschaffen, heb je het beste van alle werelden.
Je verliest overigens na een update sowieso je internet niet welke optie je ook kiest
Dus je kan met gerust hart een keuze maken zonder de vrees dat je internet verbinding wegvalt na een update.
Ik heb ondertussen als weer de nodige updates achter de rug, de reden dat ik het weet is dat ik mijn logs wel eens Bekijk, anders had ik het niet gemerkt
Misschien is dit een ander probleem, maar kan ik zo’n UCG Fiber gebruiken vóór de UDM Pro Max? Dan geeft ie gewoon alleen het internet door, maar wel in de volle bandwidth.
Of ik moet niet zo zeiken en genoegen nemen met 2.5Gb …
Waarom wil je de UDM Pro Max houden, waarom vervang je hem niet voor de UGC-Fiber? De oplossing die je hierboven voorstelt is hetzelfde als de KPN Box 14 ervoor laten staan, dat werkt alleen zonder bridge. Als je geen porten open hebt gezet is het sowieso prima, IPv6 pakt het overgrote deel van het verkeer en dat is gerouteerd en niet genat als je de Box 14 ervoor laat staan. Heb je een technische reden dat je het WAN IP daadwerkelijk op je UDM Pro Max wilt ontvangen?RSP schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:53:
Misschien is dit een ander probleem, maar kan ik zo’n UCG Fiber gebruiken vóór de UDM Pro Max? Dan geeft ie gewoon alleen het internet door, maar wel in de volle bandwidth.
Om eerlijk te zijn is het een volledig nieuwe installatie voor m'n (nieuwe) kantoor, en ik kom nu pas achter deze beperking. Natuurlijk heb ik alles ook nét in 't rack gemonteerd dus retourneren is ook niet echt een optie. Qua features is de UGC Fiber prima voor wat we nodig hebben, ik heb alleen naar de beste (voor ons) rackmounted optie gekozen ...stormfly schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:13:
[...]
Waarom wil je de UDM Pro Max houden, waarom vervang je hem niet voor de UGC-Fiber? De oplossing die je hierboven voorstelt is hetzelfde als de KPN Box 14 ervoor laten staan, dat werkt alleen zonder bridge. Als je geen porten open hebt gezet is het sowieso prima, IPv6 pakt het overgrote deel van het verkeer en dat is gerouteerd en niet genat als je de Box 14 ervoor laat staan. Heb je een technische reden dat je het WAN IP daadwerkelijk op je UDM Pro Max wilt ontvangen?
We komen alles bij elkaar wel in de buurt van de limiet voor de Managed UniFi Devices van de UGC Fiber, maar we gaan er niet overheen.
Zou toch retourneren overwegen als je die mogelijkheid heb.RSP schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:08:
[...]
Om eerlijk te zijn is het een volledig nieuwe installatie voor m'n (nieuwe) kantoor, en ik kom nu pas achter deze beperking. Natuurlijk heb ik alles ook nét in 't rack gemonteerd dus retourneren is ook niet echt een optie. Qua features is de UGC Fiber prima voor wat we nodig hebben, ik heb alleen naar de beste (voor ons) rackmounted optie gekozen ...
We komen alles bij elkaar wel in de buurt van de limiet voor de Managed UniFi Devices van de UGC Fiber, maar we gaan er niet overheen.
En voor de UCG Fiber heb je ook 3d geprinte rack Mount opties:
https://www.etsy.com/nl/l...listing&frs=1&bes=1&sts=1
Ik heb 'n mailtje gestuurd, kijken of ze coulant zijn bij Routershop. Om dan terug te gaan naar 't onderwerp, ik kan dus "gewoon" UTP gebruiken om de UCG Fiber te verbinden met 't Glasvezel kastje. Ik gebruik die KPN Box 14 niet, en heb verder ook geen extra hardware nodig?
Ik zou eens kijken wat je haalt met de UDM-Pro-Max en deel de resultaten even met een @ tag. We zitten alweer op versie 5.x 2,5Gbps moet haalbaar zijn tot 3Gbps. Tja mis je dan die laatste 1Gbps, over WiFi haal je deze snelheden toch niet. Heb je een 10Gbps LAN, zo niet, de UDM-Pro-Max houden en accepteren dat 4Gbps niet haalbaar is. En genieten van je mooie zilveren 19inch rack.RSP schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:08:
[...]
Om eerlijk te zijn is het een volledig nieuwe installatie voor m'n (nieuwe) kantoor, en ik kom nu pas achter deze beperking. Natuurlijk heb ik alles ook nét in 't rack gemonteerd dus retourneren is ook niet echt een optie. Qua features is de UGC Fiber prima voor wat we nodig hebben, ik heb alleen naar de beste (voor ons) rackmounted optie gekozen ...
Zal ik zeker doen. We wachten nog op oplevering van de verbinding (4 december) maar ik ben dit weekend wel aan de slag geweest met alle aansluitingen. Dit was voor mij de eerste keer dat ik zoiets opzet, maar het is wel erg leuk werk moet ik zeggen.
De reden om de lijn naar buiten zo optimaal mogelijk te houden is voor toekomstige upgrades (Odido levert immers al 8Gbit in delen van 't land) en ondanks dat intern alle poorten 2.5Gb zijn, wil ik wel alle kantoortjes zo veel mogelijk bandwidth kunnen bieden.
:strip_exif()/f/image/zfoge6UFBHnVfvI9d4LU49it.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een foto'tje als dank voor jullie adviezen. De tweede Pro HD 24 PoE wordt deze week toegevoegd :-)
De reden om de lijn naar buiten zo optimaal mogelijk te houden is voor toekomstige upgrades (Odido levert immers al 8Gbit in delen van 't land) en ondanks dat intern alle poorten 2.5Gb zijn, wil ik wel alle kantoortjes zo veel mogelijk bandwidth kunnen bieden.
:strip_exif()/f/image/zfoge6UFBHnVfvI9d4LU49it.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een foto'tje als dank voor jullie adviezen. De tweede Pro HD 24 PoE wordt deze week toegevoegd :-)
Voor mij is Unifi Protect (en gebruik van de disk bays) de primaire reden dat ik de UDM gebruik. Op dit moment gebruik ik al de double NAT setup met ADSL, werkt op zich prima. Wat is het nadeel, afgezien van dubbel NAT beheer en extra hop?ArnoldSmit schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:43:
[...]
Als de volledige bandbreedte belangrijk vindt het heb je drie opties:
- kpn box 14 gebruiken en je udm er achter, krijg je een situatie met double nat, zou ik sterk afraden.
- of de kpn box 14 gebruiken als router, verlies je wel een deel van je unify controle en mogelijkheden
- of de UCG Fiber aanschaffen, heb je het beste van alle werelden.
Je verliest overigens na een update sowieso je internet niet welke optie je ook kiest
Dus je kan met gerust hart een keuze maken zonder de vrees dat je internet verbinding wegvalt na een update.
Ik heb ondertussen als weer de nodige updates achter de rug, de reden dat ik het weet is dat ik mijn logs wel eens Bekijk, anders had ik het niet gemerkt
Ik sta open voor een alternatieve setup, omdat glasvezel eraan komt. Een eigen ONT lijkt in de huidige situatie weinig toe te voegen op de UDM i.v.m. de PPPoE beperking.
Het volgende als alternatief?
KPN -> FS SFP -> Cloud Gateway Fiber -> {UNVR Instant, Switch}
Say what you want to say, BUT don't speak!
Hallo, nog een newbie hier 
Ik heb onlangs een Zaram-module gekocht, deze in de Mikrotik CRS-317 geïnstalleerd en alles ingesteld. Niet de beste keuze, ik weet het, maar hij kan 2 Gbps leveren met HW offload en fasttrack.
Er is echter één probleem: regelmatig verbroken verbindingen. Na het lezen van dit onderwerp realiseerde ik me dat ik niet de enige ben, en dat er twee mogelijke oorzaken zijn: een defecte module en een aantal instellingen aan de OLT-kant. Kan ik @Economics vragen om dat laatste voor me te controleren?
(Sorry voor mijn Nederlands, ik ben geen native speaker)
Ik heb onlangs een Zaram-module gekocht, deze in de Mikrotik CRS-317 geïnstalleerd en alles ingesteld. Niet de beste keuze, ik weet het, maar hij kan 2 Gbps leveren met HW offload en fasttrack.
Er is echter één probleem: regelmatig verbroken verbindingen. Na het lezen van dit onderwerp realiseerde ik me dat ik niet de enige ben, en dat er twee mogelijke oorzaken zijn: een defecte module en een aantal instellingen aan de OLT-kant. Kan ik @Economics vragen om dat laatste voor me te controleren?
Het kan geen instelling zijn op de OLT, dan moet er iets aan de hand zijn op laag 1 of meer zoekende richting de CPE. Had je deze verbrekingen ook zonder de ZARAM dus alleen met de KPN ONT i.c.m. Box 12/14?samidare schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:51:
Hallo, nog een newbie hier
Nee, tenminste ik heb eerder niets gemerkt. Ik heb al overwogen dat dit een kabelprobleem zou kunnen zijn, dus heb ik een vervangend exemplaar besteld. Ik vroeg me af of er aan de andere kant iets ongewoons te zien is, aangezien de statistieken aan mijn kant er goed uitzien - geen drops, voldoende TX/RX power, enz.Economics schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:48:
Had je deze verbrekingen ook zonder de ZARAM dus alleen met de KPN ONT i.c.m. Box 12/14?
De ene dag had Ik heb geen verbroken verbindingen gehad, de andere dag elk uur zonder enige verandering aan mijn kant...
Double Nat werkt niet lekker met alle protocollen, en port forwarding is een bende.Bamieater schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:00:
[...]
Voor mij is Unifi Protect (en gebruik van de disk bays) de primaire reden dat ik de UDM gebruik. Op dit moment gebruik ik al de double NAT setup met ADSL, werkt op zich prima. Wat is het nadeel, afgezien van dubbel NAT beheer en extra hop?
Het volgende als alternatief?
KPN -> FS SFP -> Cloud Gateway Fiber -> {UNVR Instant, Switch}
Over je alternatief, Ja dat kan zonder meer, dat is hoe mijn netwerk nu al tijden lang draait
Stuur even wat gegevens in DMsamidare schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:55:
[...]
Nee, tenminste ik heb eerder niets gemerkt. Ik heb al overwogen dat dit een kabelprobleem zou kunnen zijn, dus heb ik een vervangend exemplaar besteld. Ik vroeg me af of er aan de andere kant iets ongewoons te zien is, aangezien de statistieken aan mijn kant er goed uitzien - geen drops, voldoende TX/RX power, enz.
De ene dag had Ik heb geen verbroken verbindingen gehad, de andere dag elk uur zonder enige verandering aan mijn kant...
Ik ben nog iets verder gaan zoeken, maar kwam tot de conclusie dat de performance van de UDM-Pro Max nog verder zakt wanneer je ook gebruik maakt van IDS/IPS. Op de UCG-Fiber zou dat geen probleem zijn, en zou je alsnog 5Gb/s performance moeten bereiken. Routershop is ook bereid om de unit terug te nemen, dus ik ga 'n 19" bracket kopen en overstappen naar de UCG-Fiber. Qua Unifi devices komen we op zo'n 20-30, maar dat zou óók goed moeten gaan met dit apparaat.stormfly schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:16:
[...]
Ik zou eens kijken wat je haalt met de UDM-Pro-Max en deel de resultaten even met een @ tag. We zitten alweer op versie 5.x 2,5Gbps moet haalbaar zijn tot 3Gbps. Tja mis je dan die laatste 1Gbps, over WiFi haal je deze snelheden toch niet. Heb je een 10Gbps LAN, zo niet, de UDM-Pro-Max houden en accepteren dat 4Gbps niet haalbaar is. En genieten van je mooie zilveren 19inch rack.
Omdat deze een 10Gb WAN poort heeft denk ik ik gewoon UTP kan gebruiken van de KPN ONT naar de UCG-Fiber.
Verstandige keuze ;-) en ja die 10Gbps ONT port zit hier ook in de UCG-Fiber en dat werkt perfect.RSP schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:02:
[...]
Ik ben nog iets verder gaan zoeken, maar kwam tot de conclusie dat de performance van de UDM-Pro Max nog verder zakt wanneer je ook gebruik maakt van IDS/IPS. Op de UCG-Fiber zou dat geen probleem zijn, en zou je alsnog 5Gb/s performance moeten bereiken. Routershop is ook bereid om de unit terug te nemen, dus ik ga 'n 19" bracket kopen en overstappen naar de UCG-Fiber. Qua Unifi devices komen we op zo'n 20-30, maar dat zou óók goed moeten gaan met dit apparaat.
Omdat deze een 10Gb WAN poort heeft denk ik ik gewoon UTP kan gebruiken van de KPN ONT naar de UCG-Fiber.
Het issue met de lage snelheid op port5 is opgelost in 5.0.5ArnoldSmit schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:36:
[...]
Ik gebruik deze ONT: https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni
Die van KPN heb ik ontkoppeld, die had ik ook port 5 zitten net als jij, daar vielen de resultaten ook een beetje tegen:
[Afbeelding]
Met de KPN-ONT bleef de upload achter.
Met de FS wel vollebak:
[Afbeelding]
Heb nu de volgende configuratie:
[Afbeelding]
Thnx voor de update, kan ik de UCG Fiber weer aanraden .stormfly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:04:
[...]
Het issue met de lage snelheid op port5 is opgelost in 5.0.5
Heb sinds 2023 een Fritzbox 5530 fiber modem / router
Met een Fritzbox ONT SFP(+) erin (wilde zelf geen KPN ONT gebruiken.
Wil naar WIFI 7 en wil daarom deze Fritzbox upgraden (zit overigens geen haast achter)
Probleem is dat de WIFI 6 ontvangst niet zo best is.
De Fritzbox 5530 Fiber ligt momenteel op de gang.. (ja moest hem nog ooit inbouwen in de meterkast)
Nog niet van gekomen (dit omdat onze meterkast maar een klein prut hokje is.) en geen zaag tafel heb liggen om een mooi kastje erin te maken).
WiFI is slecht te noemen. Moet eerst door een stenen muur om in de woonkamer te komen.. Helft in de woonkamer stort het bereik redelijk in.
Ja ik weet dat ik een repeater kan kopen.. Wilde eigenlijk een WIFI 6 Repeater kopen. Maar nou dat ik zie dat AVM ook Wifi 7 Repeaters heeft, zou ik daar eerder persoonlijk voor gaan.
Probleem is dat achter het huis een aanbouw is met slaapkamers. Dus signaal moet dan nog voor een tweede muur. Eenmaal op de slaap kamer aangekomen heb ik misschien nog maar 40% van de verbinding over.. Probleem is vooral op de TV die wifi gaat en dan 4K uitzendingen.. Vaak net niet genoeg bandbreedte om tv te kijken.. Veel bufferen en of instabiele TV.
Hoop met WIFI 7 meer bandbreedte te krijgen. dan wat ik nou heb met wifi 7.
Ik hoop ook dat met WIFI 7 de verbinding stabieler word en hoop dat de antenne in het nieuwe modem / router wat verdere bereik heeft.
Nou heb ik op de site van AVM gekeken.
Zie dat ze wel een FRITZ!Box 5690 XGS hebben (ja die is best aan de prijs) maar snap ook dat die verlopig nog wel even mee kan en er eventueel een 2Gbit er ooit ermee kan draaien.
Nou zie ik achter op het modem dat er FIBER OPTICS erachter op zit.
- Is AVM gestopt om voor nieuwe modellen XGS-PON RouterModems nog gebruik te maken van SFP ONTs? Weet iemand misschien de reden als dit zo is> (snap dat eventueel de kosten lager zijn met Fiber optics?)
Hoe werkt dat fiber optics precies, aangezien mijn Fritz ONT SFP moest registreren bij KPN om deze te kunnen gebruiken.. Houd dit in dat dit komt te vervallen met Fiber Optics? En dat Fiber Optics gewoon plug en play is en zo te gebruiken is net als met een ethernet kabel?
Met een Fritzbox ONT SFP(+) erin (wilde zelf geen KPN ONT gebruiken.
Wil naar WIFI 7 en wil daarom deze Fritzbox upgraden (zit overigens geen haast achter)
Probleem is dat de WIFI 6 ontvangst niet zo best is.
De Fritzbox 5530 Fiber ligt momenteel op de gang.. (ja moest hem nog ooit inbouwen in de meterkast)
Nog niet van gekomen (dit omdat onze meterkast maar een klein prut hokje is.) en geen zaag tafel heb liggen om een mooi kastje erin te maken).
WiFI is slecht te noemen. Moet eerst door een stenen muur om in de woonkamer te komen.. Helft in de woonkamer stort het bereik redelijk in.
Ja ik weet dat ik een repeater kan kopen.. Wilde eigenlijk een WIFI 6 Repeater kopen. Maar nou dat ik zie dat AVM ook Wifi 7 Repeaters heeft, zou ik daar eerder persoonlijk voor gaan.
Probleem is dat achter het huis een aanbouw is met slaapkamers. Dus signaal moet dan nog voor een tweede muur. Eenmaal op de slaap kamer aangekomen heb ik misschien nog maar 40% van de verbinding over.. Probleem is vooral op de TV die wifi gaat en dan 4K uitzendingen.. Vaak net niet genoeg bandbreedte om tv te kijken.. Veel bufferen en of instabiele TV.
Hoop met WIFI 7 meer bandbreedte te krijgen. dan wat ik nou heb met wifi 7.
Ik hoop ook dat met WIFI 7 de verbinding stabieler word en hoop dat de antenne in het nieuwe modem / router wat verdere bereik heeft.
Nou heb ik op de site van AVM gekeken.
Zie dat ze wel een FRITZ!Box 5690 XGS hebben (ja die is best aan de prijs) maar snap ook dat die verlopig nog wel even mee kan en er eventueel een 2Gbit er ooit ermee kan draaien.
Nou zie ik achter op het modem dat er FIBER OPTICS erachter op zit.
- Is AVM gestopt om voor nieuwe modellen XGS-PON RouterModems nog gebruik te maken van SFP ONTs? Weet iemand misschien de reden als dit zo is> (snap dat eventueel de kosten lager zijn met Fiber optics?)
Hoe werkt dat fiber optics precies, aangezien mijn Fritz ONT SFP moest registreren bij KPN om deze te kunnen gebruiken.. Houd dit in dat dit komt te vervallen met Fiber Optics? En dat Fiber Optics gewoon plug en play is en zo te gebruiken is net als met een ethernet kabel?
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.
Kan je dat ergens zien hoeveel klanten zijn aangesloten in de buurt?jwiseguy schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:32:
Blijkbaar woon ik in een postcode gebied met weinig KPN klanten aangezien ik vanmiddag rond de klok van 15:00 uur dit bericht kreeg. Gelukkig was het ook snel opgelost (thanks KPN) maar het geeft je wel altijd een hoop gedoe. Helemaal als je eerst op het verkeerde been wordt gezet doordat de KPN ONT in eerste instantie geen error gaf. Na wat checks door mad-dog (thanks) kwamen we wel tot deze conclusie dat het probleem buitenshuis moest zijn.
Nee dat is bedrijfsgeheim. Ik denk dat hij bedoelt dat hij er nergens anders over las op GoT/Internet, dat zijn wijk/huis een onderbreking heeft op glasvezel.Robin4 schreef op maandag 24 november 2025 @ 02:33:
[...]
Kan je dat ergens zien hoeveel klanten zijn aangesloten in de buurt?
Bedenk dat je een probleem (brak Wi-Fi) aan iets koppelt (gebruik eigen ONT) dat daar eigenlijk niets mee te maken heeft of hoeft te hebben. Zulke afhankelijkheden zorgen ervoor dat wat je bouwt een kaartenhuis is in plaats van een robuuste infrastructuur waarbij één probleem geen invloed heeft op het geheel. Zaken scheiden beperkt de reikwijdte van problemen en maakt het oplossen makkelijker.
Mijn twee eurocent:
Kabels trekken en Wi-Fi access points toevoegen waar nodig. Dat kan je ook laten doen. Dan heb je ook niet per se Wi-Fi 7 nodig, wat best wel duur is. Voor de prijs van een enkele router met een ingebouwd Wi-Fi 7 access point heb ik een hele woning met isolerende muren en plafonds voorzien van CAT6, managed switches en access points (OpenWRT for the win!) en een router (OPNsense for the win!).
[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 24-11-2025 20:59 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Klopt ik verwacht zeker niet dat KPN maar ook andere ISP deze info zullen delen ivm concurrentie. Mijn opmerking ging over het feit dat juist met een kabelbreuk je zou verwachten dat een hoop mensen hier last van hebben en dat dit vrij snel bekend moet zijn. In mijn geval was dit vrij laat en hierdoor ontstond verwarring omdat je het eerst bij jezelf gaat zoeken. Omdat wij van oudsher een Ziggo bolwerk zijn in de gemeente verwacht ik dat veel inwoners over zijn gestapt naar Ziggo glasvezel en toevallig alleen de KPN kabel een breuk had. Mogelijk dat het daardoor vrij laat is opgemerkt
stormfly schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:22:
[...]
Nee dat is bedrijfsgeheim. Ik denk dat hij bedoelt dat hij er nergens anders over las op GoT/Internet, dat zijn wijk/huis een onderbreking heeft op glasvezel.
Dat ligt eraan, als DB1 (enkele kabel) richting distributiepunt geraakt is dan valt dat niet te monitoren. De kans dat het bij de gebruiker ligt is 90% groter. Ga je meer in het netwerk waar de gemeenschappelijke delers zitten, voeding vanaf dp naar pop/oap is 1 kabel met 96v. Als deze geraakt is, of een knik is ontstaan dan heb je meerdere klanten + dezelfde downtime. Op deze events zitten alarmen.jwiseguy schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:20:
Klopt ik verwacht zeker niet dat KPN maar ook andere ISP deze info zullen delen ivm concurrentie. Mijn opmerking ging over het feit dat juist met een kabelbreuk je zou verwachten dat een hoop mensen hier last van hebben en dat dit vrij snel bekend moet zijn. In mijn geval was dit vrij laat en hierdoor ontstond verwarring omdat je het eerst bij jezelf gaat zoeken. Omdat wij van oudsher een Ziggo bolwerk zijn in de gemeente verwacht ik dat veel inwoners over zijn gestapt naar Ziggo glasvezel en toevallig alleen de KPN kabel een breuk had. Mogelijk dat het daardoor vrij laat is opgemerkt
[...]
Dus overal waar gemeenschappelijke-delers opzitten
regio zuidlimburg?timothee schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 00:18:
Edit:
Ik heb momenteel ook Ziggo, modem in bridge en hierachetr dan een AX88U als hoofdrouter. Verder heiraan met utp verbonden mesh punten: AC68U, AC68U en AC88U.
Wat is nu het beste/handigste als hier in Q1 ook KPN (glaspoort) vezel komt (ik weet nog even niet welke provider ik ga kiezen)
Paar tientjes uitgeven is geen ramp maar 200/300+ euro aan SFP's of routers etc etc dat hoeft voor mij niet. Ik heb niet veel eisen, 1gbit up en down en de TV moet te bekijken zijn. Ik heb nu ook geen uitgebreide setup verder dus. Hoor graag de tips
[ Voor 11% gewijzigd door PCJR op 25-11-2025 19:16 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Simpel, je kan heel het modem van je provider weg laten, op je ont die je krijg van je provider zit een rj45 aansluiting.PCJR schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:07:
[...]
regio zuidlimburg?Hier zelfde verhaal met delta vs kpn(glaspoort)
Edit:
Ik heb momenteel ook Ziggo, modem in bridge en hierachetr dan een AX88U als hoofdrouter. Verder heiraan met utp verbonden mesh punten: AC68U, AC68U en AC88U.
Wat is nu het beste/handigste als hier in Q1 ook KPN (glaspoort) vezel komt (ik weet nog even niet welke provider ik ga kiezen)![]()
Paar tientjes uitgeven is geen ramp maar 200/300+ euro aan SFP's of routers etc etc dat hoeft voor mij niet. Ik heb niet veel eisen, 1gbit up en down en de TV moet te bekijken zijn. Ik heb nu ook geen uitgebreide setup verder dus. Hoor graag de tips
Koppel daar je router aan, instellen en gaan.
Ter attentie, KPN gebruikt PPPoE, niet elke router haalt een goede performance op dat protocol.
(instellingen KPN, PPPoE over Vlan6, gebruikersnaam en wachtwoord kan je alles invullen, wil je IPv6 gebruiken, die op DHCP Prefix Delegation Size
48 )
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, sorry daar voor.
Maar de vraag was.
Moet ik met fiber optics (wat dat nieuwe modem heeft) verder nog iets doen, met de registratie bij de provider?
Ik snap dat ik wel een andere fiber kabel nodig heb (groen op groen)
Snap dat wifi 7 duurder is.
Maar zie ook weinig nut om nog wifi 6 range extenders te kopen..
(die dingen kosten ook al snel 80 a 90 euro)
Lijkt me dan toch slimmer om dan gelijk voor wifi 7 range extenders te gaan (omdat deze ook hogere band breedte hebben) en toekomst bestendiger zijn (ja ik weet dat wifi 8 ook al op de steigers staat. Maar daar ga ik niet naar upgraden. (duurt te lang)
Maar de vraag was.
Moet ik met fiber optics (wat dat nieuwe modem heeft) verder nog iets doen, met de registratie bij de provider?
Lijkt me dan toch slimmer om dan gelijk voor wifi 7 range extenders te gaan (omdat deze ook hogere band breedte hebben) en toekomst bestendiger zijn (ja ik weet dat wifi 8 ook al op de steigers staat. Maar daar ga ik niet naar upgraden. (duurt te lang)
[ Voor 43% gewijzigd door Robin4 op 27-11-2025 00:03 ]
Als je de kans heb geen extenders maar kabel trekken naar die punten.Robin4 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 00:00:
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, sorry daar voor.
Maar de vraag was.
En als dat niet gaat is mesh een veel betere optie.
TP-Link heeft prima setjes
Ik gebruik een Fritzbox 5530 fiber is daar is mesh al mogelijk.. Dus dat linksys spul is niet echt nodig.
Er is van Fritz toch ook van die dingen te verkrijgen voor dat genoemde mesh netwerk.?
Er is van Fritz toch ook van die dingen te verkrijgen voor dat genoemde mesh netwerk.?
Hallo Tweakers,
Ik ben sinds gisteren van Odido 2gb glas internet overgegaan naar 8gb internet. Ik gebruik UCG Fiber met
FS XGS-ONU-25-20NI maar haal uit metingen max 4g down. 4g upl.. Zijn er verder ander instellingen die aangepast moeten worden om het volledige snelheid te kunnen benutten.
Ik ben sinds gisteren van Odido 2gb glas internet overgegaan naar 8gb internet. Ik gebruik UCG Fiber met
FS XGS-ONU-25-20NI maar haal uit metingen max 4g down. 4g upl.. Zijn er verder ander instellingen die aangepast moeten worden om het volledige snelheid te kunnen benutten.
@aliakin Als je een betrouwbare speedtest wilt doen, installeer dan iperf3. Op een UDM-P doe je dit door in UniFi Network naar de UniFi Devices te gaan, dan kies je je UDM-P > Settings > System > Debug. Even geduld met opstarten. Bij de opdracht prompt klop je volgende regel in de UniFi OS shell (en afsluiten met een Enter):
Als de installatie compleet is, kun je iperf3 speedtesten doen op je router.
Voorbeelden (let goed op hoofdletters en kleine letters):
De eerste regel is een download speedtest, de tweede regel een upload speedtest.
Het resultaat kun je in de laatste 2 regels lezen [SUM]. Met een 8 Gbps haal je waarschijnijk niet altijd de volle 8 Gbps, dit ligt aan de drukte op het netwerk en de overboeking op je segment.
Uitleg van het iperf3 commando:
- de '-c' in het commando staat voor 'Run iPerf in client mode (connecting to an iPerf server running on host)',
- dan de URL van de iperf3 server,
- de '-p' geeft aan welke poort er gebruikt moet worden,
- de '-P' geeft aan met hoeveel gelijktijdige paralellele connecties je wilt testen,
- de '-R' staat voor 'Reverse mode', de server zendt en client ontvangt en
- de '-t' staat voor de 'Time', hoeveel seconden de speedtest moet duren.
code:
1
| apt-get install iperf3 |
Als de installatie compleet is, kun je iperf3 speedtesten doen op je router.
Voorbeelden (let goed op hoofdletters en kleine letters):
code:
1
2
| iperf3 -c iperf-ams-nl.eranium.net -p 5201 -P 16 -R -t 180 iperf3 -c iperf-ams-nl.eranium.net -p 5201 -P 16 -t 180 |
De eerste regel is een download speedtest, de tweede regel een upload speedtest.
Het resultaat kun je in de laatste 2 regels lezen [SUM]. Met een 8 Gbps haal je waarschijnijk niet altijd de volle 8 Gbps, dit ligt aan de drukte op het netwerk en de overboeking op je segment.
Uitleg van het iperf3 commando:
- de '-c' in het commando staat voor 'Run iPerf in client mode (connecting to an iPerf server running on host)',
- dan de URL van de iperf3 server,
- de '-p' geeft aan welke poort er gebruikt moet worden,
- de '-P' geeft aan met hoeveel gelijktijdige paralellele connecties je wilt testen,
- de '-R' staat voor 'Reverse mode', de server zendt en client ontvangt en
- de '-t' staat voor de 'Time', hoeveel seconden de speedtest moet duren.
[ Voor 121% gewijzigd door robertwebbe op 03-12-2025 19:07 ]
Die metingen zijn nauwelijks nog betrouwbaar is mijn ervaring boven de 3Gb.aliakin schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:54:
Hallo Tweakers,
FS XGS-ONU-25-20NI maar haal uit metingen max 4g down. 4g upl.. Zijn er verder ander instellingen die aangepast moeten worden om het volledige snelheid te kunnen benutten.[Afbeelding]
Zou een andere manier overwegen van snelheid meten