Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royzilla
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-09 08:43
Deze is wel merkwaardig, UDM SE alles werkt.

draai EA Network: 9.3.43

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vWwT8MOeU2xsETePVR1lw029ZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKdRMgukuwi2ASF2yJTnDjSA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59
Zaram is vandaag aangekomen, nog voor de KPN spullen binnen zijn (werden vandaag verstuurd). Eerst maar eens proberen, desnoods omruilen mocht het toch problemen geven. Er zit zes meter en 30cm beton tussen de Zaram en het WiFi access point, dat zou toch genoeg airgap moeten zijn tegen mysterieuze interferentie ;)

Ongeduldig dat ik ben heb ik meteen geprobeerd aan te sluiten, maar ik zal zo te zien toch moeten bootstrappen met de KPN ONT om dan via de KPN connectie op hun servicetool te kunnen inloggen om de aansluiting te wijzigen.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17
pyotr schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:42:
Zaram is vandaag aangekomen, nog voor de KPN spullen binnen zijn (werden vandaag verstuurd). Eerst maar eens proberen, desnoods omruilen mocht het toch problemen geven. Er zit zes meter en 30cm beton tussen de Zaram en het WiFi access point, dat zou toch genoeg airgap moeten zijn tegen mysterieuze interferentie ;)

Ongeduldig dat ik ben heb ik meteen geprobeerd aan te sluiten, maar ik zal zo te zien toch moeten bootstrappen met de KPN ONT om dan via de KPN connectie op hun servicetool te kunnen inloggen om de aansluiting te wijzigen.

Wordt vervolgd...
PM me maar om de Zaram te activeren. Graag met alle gangbare klantgegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDirtyDevil
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-08 18:44
Royzilla schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:29:
Deze is wel merkwaardig, UDM SE alles werkt.

draai EA Network: 9.3.43

[Afbeelding]
ik heb hetzelfde "probleem" op moment van schrijven werkt alles, en het heeft ook een paar dagen zonder problemen gewerkt, maar ik heb de afgelopen 48 uur veel uitval, waarbij het ook lijkt of de module zelf niet meer herkend wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0kOtxbeZKbtFQJmU5oOrXlek1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0UnAGDgPfZctb6W5Ok268kH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl9JCgKDY2yk_g99T3iXnYsU5Rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7z1L7x0h1mMYU3swMMH57hQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:30
DrDirtyDevil schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:23:
[...]

ik heb hetzelfde "probleem" op moment van schrijven werkt alles, en het heeft ook een paar dagen zonder problemen gewerkt, maar ik heb de afgelopen 48 uur veel uitval, waarbij het ook lijkt of de module zelf niet meer herkend wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is EXACT hetzelfde probleem wat ik afgelopen 2 weken ook had, zie makooy in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

@mad-dog had de Zaram al omgezet naar de Nokia ONT om te testen, geen effect
Monteur 1 had geen idee waar het aan kon liggen, kon alleen de laser doormeten en die was goed, zag geen signaal
Monteur 2 die zei dat de pigtail niet goed in het omhulseltje zat, alles opnieuw aangesloten en alles werkt nu weer met KPN ONT.

Wel bizar dat er nu in 3 weken tijd 3 mensen zijn hier met exact dezelfde problemen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
Ik kon het zo snel niet vinden (of ik zoek verkeerd) maar ik wil in met SCG Fiber een SFP plaatsen voor me 4 gbit lijn van KPN.
Maar welke is hiervoor het beste ene zegt Zaram is gewoon goed en de ander zegt je moet de SF nemen is wel duurder maar heb je minder ellende mee.

Wat is aan te raden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mgiebels schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:06:
Ik kon het zo snel niet vinden (of ik zoek verkeerd) maar ik wil in met SCG Fiber een SFP plaatsen voor me 4 gbit lijn van KPN.
Maar welke is hiervoor het beste ene zegt Zaram is gewoon goed en de ander zegt je moet de SF nemen is wel duurder maar heb je minder ellende mee.

Wat is aan te raden?
Tja, dat is inherent aan een forum. Iemand die ooit met een Ford problemen had wil nooit meer een Ford.

En je leest hier in het forum natuurlijk veel hulpvragen, dat is vaak bij problemen (die dan opgelost worden).
En de Zaram is (veel) meer in gebruik, dus lees je er meer issues mee. En het is afhankelijk van je budget.

Koop je de Zaram bij Schenk ICT dan weet ik zeker dat @wbschenk goede support levert in het geval je toch wil ruilen.

En <pedante mode> het is “mijn …”, niet “me…” als bezittelijk voornaamwoord </pedante mode>.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:27
mgiebels schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:06:

Wat is aan te raden?
Aangezien je volgens mij ook IPTV straks wil hebben met waarschijnlijk multicast, zoals ik last in een ander Tweakers-forum, zou ik voor de FS-module gaan.
Ik had eerst de Zaram; internet geen enkel probleem (ik heb 1Gbit via mijn UDM Pro), maar IPTV zo instabiel als maar zijn kan. Op wat adviezen in beide forums, geswitcht naar de FS en alle issues weg.

Let wel goed op de aansluiting van KPN die je hebt. In de FS-module gaat een groene fiber-kabel, in de Zaram een blauwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bucket schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Aangezien je volgens mij ook IPTV straks wil hebben met waarschijnlijk multicast, zoals ik last in een ander Tweakers-forum, zou ik voor de FS-module gaan.
Ik had eerst de Zaram; internet geen enkel probleem (ik heb 1Gbit via mijn UDM Pro), maar IPTV zo instabiel als maar zijn kan. Op wat adviezen in beide forums, geswitcht naar de FS en alle issues weg.

Let wel goed op de aansluiting van KPN die je hebt. In de FS-module gaat een groene fiber-kabel, in de Zaram een blauwe.
Begreep dat het een UDM multicast issue is.

En met deze informatie: https://github.com/renedi...ain/KPN%20multicast%20UDM

… werkte de Zaram dus prima. Heb jij dat niet geprobeerd?

Wel dus, lees ik: Bucket in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Of heb je later toch nog issues gehad?

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 18-07-2025 22:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:27
ernstoud schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:02:
[...]

Begreep dat het een UDM multicast issue is.

En met deze informatie: https://github.com/renedi...ain/KPN%20multicast%20UDM

… werkte de Zaram dus prima. Heb jij dat niet geprobeerd?

Wel dus, lees ik: Bucket in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Of heb je later toch nog issues gehad?
In het begin, toen ik net de Zaram had, kreeg ik het met multicast (met moeite) aan de praat. Regelmatig deed IPTV-met-multicast het niet, maar och... "het is een ge-tweakde oplossing", dus nam ik het voor lief.
Tot een maandje of 2 geleden ik besloot om heel mijn UDM Pro inclusief netwerk-layout en VLAN's opnieuw in te richten. Daarna kreeg ik IPTV-met-multicast niet meer aan de praat. Ook niet met igmpproxy, waar je aan refereert.

Na wat adviezen om toch eens dit forum helemaal na te lezen als ook het [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie forum, toch overstag gegaan en de FS-module aan te schaffen.
En jawel, zonder enige aanpassing (want script kijkt naar dezelfde SFP-poort) en igmpproxy had ik al, werkte het gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 12:23
Ondertussen heb ik de SPF verlengkabel hier binnen. Het gekke is dat als de spf module los in deze kabel laat draaien de temperatuur heter is dan direct in de router. Als ik dan weer de usb ventilator (zie de grafiek hieronder) laat draaien is ie weer netjes 80 graden. Twijfel toch of ik nog meer geld ga steken in een oplossing om dit verder te coolen.

Zie plaatje hieronder van mijn huidige ONT. Ik ben om de volgende redenen terughoudend:
- Terug switchen tussen ethernet en glasvezel is niet makkelijk en je hebt KPN nodig
- Ik lees veel problemen met de Zaram.
- Als ik overstap naar Ziggo dan moet ik ook weer een ethernet oplossing hebben.

Wat heb ik precies nodig qua kabels als ik de Zaram oplossing doe? Haal ik het ONT kastje uitelkaar? Ik neig nu wel naar deze oplossing. Iemand die dit al succesvol draaiend heeft met een RB5009 en de Zaram? Werkt IPTV dan ook nog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUk4QEAko_XBOHz0zGHJUyAPVVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WTWxkrmo9Uti6CbmY52hOHAv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVskk-RZ5LkC1FsymYRWcb4BIw8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jDKqIMuxR25jSrGQ45TuSSd2.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Orcie op 19-07-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orcie schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:40:
Ondertussen heb ik de SPF verlengkabel hier binnen. Het gekke is dat als de spf module los in deze kabel laat draaien de temperatuur heter is dan direct in de router.
Bijzonder, in de router zit er meer metaal om heen van de rb5009, dat zal dan helpen te koelen.
Als ik dan weer de usb ventilator (zie de grafiek hieronder) laat draaien is ie weer netjes 80 graden. Twijfel toch of ik nog meer geld ga steken in een oplossing om dit verder te coolen.
Plaatje vergeten?
Zie plaatje hieronder van mijn huidige ONT.
Plaatje vergeten?
Ik ben om de volgende redenen terughoudend:
- Terug switchen tussen ethernet en glasvezel is niet makkelijk en je hebt KPN nodig
Problemen? Welke dan? Er zijn er honderden in gebruik die prima werken. Multicast IPTV op KPN is ook opgelost.
- Als ik overstap naar Ziggo dan moet ik ook weer een ethernet oplossing hebben.

Wat heb ik precies nodig qua kabels als ik de Zaram oplossing doe? Haal ik het ONT kastje uitelkaar? Ik neig nu wel naar deze oplossing. Iemand die dit al succesvol draaiend heeft met een RB5009 en de Zaram? Werkt IPTV dan ook nog?
Ja, de Zaram werkt prima in de rb5009.

Wat bedoel je met ONT kastje uit elkaar halen? Plaatje toevoegen dan weten we wat je bedoelt. Als je de TK01 hebt dan moet je dit aanschaffen: https://schenkict.nl/prod...os=1&_psq=tk&_ss=e&_v=1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Orcie schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:40:
Ondertussen heb ik de SPF verlengkabel hier binnen. Het gekke is dat als de spf module los in deze kabel laat draaien de temperatuur heter is dan direct in de router. Als ik dan weer de usb ventilator (zie de grafiek hieronder) laat draaien is ie weer netjes 80 graden. Twijfel toch of ik nog meer geld ga steken in een oplossing om dit verder te coolen.

Zie plaatje hieronder van mijn huidige ONT. Ik ben om de volgende redenen terughoudend:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aha. Nu met plaatjes. Die ONT schuif je naar beneden van de TK01 FTU. En dan gaat daar de patchcover overheen, zie link hierboven. Blauwe SC/UPC gaat in de Zaram SFP.

Als je de warmte een probleem vindt, waarom dan niet gewoon een RJ45 van de ONT naar de rb5009 2.5 Gbps. poort? Of heb je een abonnement met hogere snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
ernstoud schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Bijzonder, in de router zit er meer metaal om heen van de rb5009, dat zal dan helpen te koelen.

[...]

Plaatje vergeten?

[...]

Plaatje vergeten?

[...]

Problemen? Welke dan? Er zijn er honderden in gebruik die prima werken. Multicast IPTV op KPN is ook opgelost.

[...]

Ja, de Zaram werkt prima in de rb5009.

Wat bedoel je met ONT kastje uit elkaar halen? Plaatje toevoegen dan weten we wat je bedoelt. Als je de TK01 hebt dan moet je dit aanschaffen: https://schenkict.nl/prod...os=1&_psq=tk&_ss=e&_v=1.0
Even snel antwoord op de laatste vraag. Ik kom sowieso een poort tekort dan. Maar ik gebruik de 2.5gbps poort naar mijn werkplek. Dan heb ik de volledige 1gbit glasvezel te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
Orcie schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Even snel antwoord op de laatste vraag. Ik kom sowieso een poort tekort dan. Maar ik gebruik de 2.5gbps poort naar mijn werkplek. Dan heb ik de volledige 1gbit glasvezel te benutten.
Met een 1Gbps kan je ook de volledige 1Gbps benutten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:25

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Je kunt ook de 2.5G poort aansluiten op de ONT en voor een extra poort een 1G SFP gebruiken, bv. een MikroTik S-RJ01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
Shinji schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Met een 1Gbps kan je ook de volledige 1Gbps benutten ;)
En toch scheelt dit 10% in de snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29
Klopt. Op een 1 Gbps ethernet poort haal je meestal maar tussen de 920 en 940 Mbps maximaal vanwege de overhead in de ethernet, IP en TCP protocollen.

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 19-07-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Switch naar vier extra poorten, te voeden uit de USB poort van de rb5009: https://ebay.us/m/fKABRr
Of natuurlijk een PoE switch gebruiken.

Maar de vraag wat voor snelheid je abonnement is, is nog onbeantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orcie
Zit nu op 1gbit. Of je dat voelt en of het allemaal nut heeft laat ik in het midden ;-) Het is wel leuk om weer wat nieuwe hardware te kopen en te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Precies, je bent Tweaker of niet, toch? :twk :henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
Voor wie https://www.kpn.com/service/servicetools/vrije-ont-keuze wil gebruiken maar stug "Ongeldig serienummer" als melding in stap 3 "Eigen ONT instellen" krijgt: check of je geen spatie voor of achter het serienummer hebt staan 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door pyotr op 22-07-2025 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pyotr
Afgezien van onderstaand puntje met spaties in het invoerveld werkt die online pagina prima. Werd een uurtje later teruggebeld, clickety-click aan de KPN kant, glaskabel omprikken aan mijn kant en een paar minuten later loopt internet via de Zaram _/-\o_

Me niet beziggehouden met IPTV want a) Nederlandse TV is belabberd qua reclame en content en b) KPN heeft hun TV+ app niet voor AppleTV kwam ik (laat) achter en ik ga niet met andere kastjes lopen klooien.

Al met al tot zover een pijnloze overstap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orcie
robertwebbe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:34:
Precies, je bent Tweaker of niet, toch? :twk :henk
Spullen besteld bij ictschenk. Ben benieuwd naar de Zaram!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Zojuist de Zaram maar besteld om eens te kijken of ik daar wel een stabiele verbinding mee kan maken samen met de UDM Pro. Ik heb nog zitten prutsen met de Fritzbox maar krijg hem niet meer goed naar 2.5Gbit op de WAN poort en dingen als meerdere IPs en bridge mode lijken daar ook niet mogelijk.

@mad-dog Kan je ook de ONT registreren voor zakelijke klanten? Blijkbaar heb je daar geen service tool waar je het zelf kan registreren. De laatste keer dat ik de helpdesk gebruikte via het ticket systeem kreeg ik pas na 4 dagen een antwoord en dat antwoord was ook nog eens slecht, dus ik heb daar niet heel veel vertrouwen in. Of zou even bellen beter gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Pizzalucht schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:32:
Zojuist de Zaram maar besteld om eens te kijken of ik daar wel een stabiele verbinding mee kan maken samen met de UDM Pro. Ik heb nog zitten prutsen met de Fritzbox maar krijg hem niet meer goed naar 2.5Gbit op de WAN poort en dingen als meerdere IPs en bridge mode lijken daar ook niet mogelijk.

@mad-dog Kan je ook de ONT registreren voor zakelijke klanten? Blijkbaar heb je daar geen service tool waar je het zelf kan registreren. De laatste keer dat ik de helpdesk gebruikte via het ticket systeem kreeg ik pas na 4 dagen een antwoord en dat antwoord was ook nog eens slecht, dus ik heb daar niet heel veel vertrouwen in. Of zou even bellen beter gaan?
Bij KPN is kleinzakelijk gewoon een variant van een consumentenabonnement en is dit gewoon mogelijk.
Hoe dit bij KPN EEN zit: geen idee. Wettelijk is KPN ook niet verplicht het hier beschikbaar te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

mad-dog schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Bij KPN is kleinzakelijk gewoon een variant van een consumentenabonnement en is dit gewoon mogelijk.
Hoe dit bij KPN EEN zit: geen idee. Wettelijk is KPN ook niet verplicht het hier beschikbaar te maken
Volgens de website is het mogelijk: https://www.kpn.com/zakel...gen-apparatuur-aansluiten
Voor het activeren van een eigen ONT, dient bij PON het serienummer te worden ingevoerd. Dit is een activiteit die je niet zelf kan uitvoeren maar waarvoor ja een service-ticket kunt aanmaken bij jouw businesspartner of KPN. Pas als het serienummer juist is ingevoerd, kan de ONT worden geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Ik zie het, dan gewoon de boel doorgeven en je niet laten afbluffen :)

Ik zit op CM. @Economics op CM en ZM

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 24-07-2025 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
Voor degenen die niet bekend zijn met de terminologie:
CM = consumenten markt
ZM = zakelijke markt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orcie
Als ik mijn ONT wil omzetten? Wie moet ik dan een berichtje sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 13:39
Orcie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:57:
Je kunt daarvoor deze link gebruiken : https://www.kpn.com/service/servicetools/vrije-ont-keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Orcie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:57:
Je mag mij een bericht sturen, graag met alle belangrijke gegevens

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orcie
Zojuist letterlijk in 5 minuten het omzetten naar de Zaram op mijn mikrotik RB5009 voltooid. Met dank aan mad-dog! In combinatie met de aansluitset van schenkict is dit echt een eitje. Schuif de ONT eraf en de patchcover erop. Kabels aansluiten en draaien. Mijn configuratie op de mikrotik was al gedaan op de ethernet spf (met vlan 1,6 en de PPPoE client) dus hoefde daar niet eens wat te veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d9k5OipD2pAqPlAZUztyvQAUjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHLiI6bIADTdHWO5OIgA5qs8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keigezellig123
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-08 11:16
Ik heb een standaard KPN ONT (XGS-PON) met een Netgate 4100 router er achter (hier draait pfSense op). Alles werkte prima totdat ik vrijdag de stroom er af moest halen vanwege werkzaamheden aan de elektra hier in huis. Sinds ik alles weer heb aangesloten (en van stroom heb voorzien) kan ik GEEN verbinding meer maken met internet. Het 'Connection' lampje op de ONT blijft groen knipperen (naar mijn idee bleeft dat altijd continu branden voorheen) en de router kan geen PPPoE verbinding opzetten, als ik in de logs kijk zie ik heel vaak 'PPPoE timeout' voorbijkomen (zie screenshot).
Met de helpdesk gebeld maar die willen mij niet helpen want ja, eigen apparatuur en er is geen netwerkstoring Heeft hier iemand enig idee waar het aan kan liggen, kan me niet voorstellen dat het aan mijn router ligt, aangezien ik de instellingen niet veranderd heb.

Vorig jaar (toen ze ook aan de elektra hier in de straat aan het werken waren hebben ze door een kortsluiting mijn toenmalige ONT opgeblazen,en kan mijn vaag herinneren dat ik toen ook zo'n zelfde foutmeldingen gezien heb (ik heb toen een nieuwe gekregen en die heb ik nog steeds)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luF_BvhwKSUxqV7UqxFMg1-OXC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2BwPlU87RA5IcPr7bwrFV4X1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door keigezellig123 op 28-07-2025 16:29 . Reden: spelfoutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
keigezellig123 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:24:
Ik heb een standaard KPN ONT (XGS-PON) met een Netgate 4100 router er achter (hier draait pfSense op). Alles werkte prima totdat ik vrijdag de stroom er af moest halen vanwege werkzaamheden aan de elektra hier in huis. Sinds ik alles weer heb aangesloten (en van stroom heb voorzien) kan ik GEEN verbinding meer maken met internet. Het 'Connection' lampje op de ONT blijft groen knipperen (naar mijn idee bleeft dat altijd continu branden voorheen) en de router kan geen PPPoE verbinding opzetten, als ik in de logs kijk zie ik heel vaak 'PPPoE timeout' voorbijkomen (zie screenshot).
Met de helpdesk gebeld maar die willen mij niet helpen want ja, eigen apparatuur en er is geen netwerkstoring Heeft hier iemand enig idee waar het aan kan liggen, kan me niet voorstellen dat het aan mijn router ligt, aangezien ik de instellingen niet veranderd heb.

Vorig jaar (toen ze ook aan de elektra hier in de straat aan het werken waren hebben ze door een kortsluiting mijn toenmalige ONT opgeblazen,en kan mijn vaag herinneren dat ik toen ook zo'n zelfde foutmeldingen gezien heb (ik heb toen een nieuwe gekregen en die heb ik nog steeds)

[Afbeelding]
Als het een Genexis ONT is dan is hij vrijwel zeker defect geraakt door de stroomuitval.

Opnieuw bellen en aangeven dat je ONT defect is. Vrijwel zeker zal een monteur met een ander exemplaar ingezet moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keigezellig123
Ok, ik ga even mijn orginele Xperiabox (die ergens op zolder in een doos in een andere doos ligt :P ) er even aanhangen voor extra verificatie. Zou wel sterk zijn dat binnen een jaar tijd 2x de ONT kapot is gegaan (het is wel een Genexis inderdaad)

Bedankt voor de info!
ernstoud schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Als het een Genexis ONT is dan is hij vrijwel zeker defect geraakt door de stroomuitval.

Opnieuw bellen en aangeven dat je ONT defect is. Vrijwel zeker zal een monteur met een ander exemplaar ingezet moeten worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Nee, hij geeft aan dat connection knippert, dat betekent dat hij niet voorbij de handshake komt. Dat kan diverse redenen hebben, op de OLT wordt dat vaak gelogged met een reason; "software mismatch, te hoge demping etc..", "defecte" genexis n.a.v. stroomuitval zal wel op komen maar werkt je LAN interface niet. Ik zou graag willen kijken, maar ben pas a.s. maandag terug van vakantie :-).

Een experiabox terug hangen is totaal niet relevant gezien het tussen de OLT -> ONT niet helemaal goed gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Economics op 28-07-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keigezellig123
Economics schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:50:
[...]

Nee, hij geeft aan dat connection knippert, dat betekent dat hij niet voorbij de handshake komt. Dat kan diverse redenen hebben, op de OLT wordt dat vaak gelogged met een reason; "software mismatch, te hoge demping etc..", "defecte" genexis n.a.v. stroomuitval zal wel op komen maar werkt je LAN interface niet. Ik zou graag willen kijken, maar ben pas a.s. maandag terug van vakantie :-).

Een experiabox terug hangen is totaal niet relevant gezien het tussen de OLT -> ONT niet helemaal goed gaat.
Er komt morgen al een monteur langs, maar bedankt iig.
Ik heb toch bij wijze van test de experia box weer ff er aan gehangen, al is het alleen maar om echt uit te sluiten dat er aan mijn kant iets fout is (en de monteur voor niks moet komen). En inderdaad ik krijg daar dezelfde timeout melding.. Dus.. wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 17:06
makooy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Dit is EXACT hetzelfde probleem wat ik afgelopen 2 weken ook had, zie makooy in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

@mad-dog had de Zaram al omgezet naar de Nokia ONT om te testen, geen effect
Monteur 1 had geen idee waar het aan kon liggen, kon alleen de laser doormeten en die was goed, zag geen signaal
Monteur 2 die zei dat de pigtail niet goed in het omhulseltje zat, alles opnieuw aangesloten en alles werkt nu weer met KPN ONT.

Wel bizar dat er nu in 3 weken tijd 3 mensen zijn hier met exact dezelfde problemen.
Maak er maar 4 van, ik heb nu ook exact deze foutmelding. Zou het door de laatste Unifi update getriggered zijn soms, dat is de enige recente wijziging die hier is doorgevoerd. Heb je dit nog kunnen oplossen, of zit je nu weer op de Nokia modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Laatst online: 23:30
Recklezz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:13:
[...]

Maak er maar 4 van, ik heb nu ook exact deze foutmelding. Zou het door de laatste Unifi update getriggered zijn soms, dat is de enige recente wijziging die hier is doorgevoerd. Heb je dit nog kunnen oplossen, of zit je nu weer op de Nokia modem?
ik heb sinds laatste monteursbezoek de Nokia er tussen, ook met een komende vakantie en eigen VPN server beetje tricky om daar nu wat aan te gaan doen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keigezellig123
Economics schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:50:
[...]

Nou de monteur is geweest en stond na 10 minuten weer buiten (een werkende connectie achterlatend _/-\o_ ). Het bleek geen hardwareprobleem te zijn maar een backoffice probleem :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keigezellig123 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:06:
[...]

Nou de monteur is geweest en stond na 10 minuten weer buiten (een werkende connectie achterlatend _/-\o_ ). Het bleek geen hardwareprobleem te zijn maar een backoffice probleem :p
backoffice probleem omdat jij je stroom er af hebt gehaald? wat verstond de monteur om een "backoffice" probleem als ik vragen mag?

[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 29-07-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Zou het niet gewoon een OLT reset zijn geweest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:29:
Zou het niet gewoon een OLT reset zijn geweest?
Een OLT geef je niet zomaar een reset, dan trek je 10k mensen onderuit, daarnaast had ik het dan allang geweten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06

The Zep Man

🏴‍☠️

Economics schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:21:
backoffice probleem omdat jij je stroom er af hebt gehaald?
Het kan zijn dat in de backend een probleem ontstond dat zich pas uitte wanneer een nieuwe verbinding werd gemaakt. Stroom eraf en erop = nieuwe verbinding. Dat is niet het probleem zelf, maar de factor die het bestaande probleem actief maakt.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Het kan zijn dat in de backend een probleem ontstond dat zich pas uitte wanneer een nieuwe verbinding werd gemaakt. Stroom eraf en erop = nieuwe verbinding. Dat is niet het probleem zelf, maar de factor die het bestaande probleem actief maakt.
Nee, dat staat er echt helemaal los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-09 17:07
Hoi ik heb bij kpn service tool serienummer gegeven ik wacht uren dat ik zoude gebeld worden . Ik heb zelf gebeld voor sfp module activeren maar ik kreeg rare antwoorden terug Sorry wij bidden geen service voor eigen apparatuur we kunnen niet activeren die dat via service tool die doet niet hoe kan ik mijn zaram sfp module activeren geeft iemand een idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:46

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
gamer50 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:34:
Hoi ik heb bij kpn service tool serienummer gegeven ik wacht uren dat ik zoude gebeld worden . Ik heb zelf gebeld voor sfp module activeren maar ik kreeg rare antwoorden terug Sorry wij bidden geen service voor eigen apparatuur we kunnen niet activeren die dat via service tool die doet niet hoe kan ik mijn zaram sfp module activeren geeft iemand een idee
Stuur @mad-dog even een berichtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
gamer50 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:34:
Wat @wbschenk aangeeft. Graag met alle relevante info inclusief klantnummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
Hoi ik heb een tp-link g800 router ik heb sfp zaram geïnstalleerd maar telkens valt mijn ip adressen weg en komt terug maar continue zo door wat kan de oorzaak zijn ik kan niet internetten door dit heeft iemand ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33

thof

FP ProMod
gamer50 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:58:
Hoi ik heb een tp-link g800 router ik heb sfp zaram geïnstalleerd maar telkens valt mijn ip adressen weg en komt terug maar continue zo door wat kan de oorzaak zijn ik kan niet internetten door dit heeft iemand ervaring
Wat probeer je te zeggen? Welk IP-adres valt weg, intern, extern? Valt de Zaram uit? Heb je tussentijds wel internet verbinding?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
Ja alles valt weg en weer terug ik kan niks doen ook niet surven Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i49NROxq4pImUqJ1U4CdxQ_uaN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnuPUEdki3357Nxx0pdc6q7w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtmSJbsQ2VyGhHSXJfZdF_w4B9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9KSfuyJ54yNNIWaLDSZagAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYZpNTQeLu3qHbALNWFguVsND_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEhTHSVdWmzU7sk8EKCMZzb0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33

thof

FP ProMod
gamer50 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:34:
Ja alles valt weg en weer terug ik kan niks doen ook niet surven [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet alles valt weg, zo te zien is je interne IP-adres nog in orde en kun je je TP-link dus benaderen. Dan gaat er dus iets fout tussen de TP-link en KPN.

Is de omzetting bij KPN gelukt zodat je je Zaram kan gebruiken? Wat heb je gedaan om de TP-link te configureren voor gebruik met de Zaram? Hoe was de situatie hier voor, gebruikte je de TP-link of hiervoor de box van KPN? Staan je VLAN's goed etc. Oftewel, wat heb je veranderd en wat heb je al geprobeerd?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
gamer50 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:34:
Ja alles valt weg en weer terug ik kan niks doen ook niet surven [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke instellingen heb je verder doorgevoerd? Met alleen pppoe kom je er niet. Is de SFP überhaupt al geregistreerd door KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
Ip adres valt weg

[ Voor 110% gewijzigd door gamer50 op 31-07-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gamer50 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:36:
Ja ben van middag gebeld door kpn en serienummer gegeven kpn ont had ik nooit problemen maar nu dat ik sfp module in router gezet valt telkens alles ipadrsssen valt weg komt terug blijft zo door [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe zit de Zaram SFP aan de FTU aangesloten? Met een dergelijke cover: https://schenkict.nl/prod...s=1&_psq=pat&_ss=e&_v=1.0 ?

En een blauwe SC/UPC in de Zaram? Goed ingedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
gamer50 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:36:
Ja ben van middag gebeld door kpn en serienummer gegeven kpn ont had ik nooit problemen maar nu dat ik sfp module in router gezet valt telkens alles ipadrsssen valt weg komt terug blijft zo door [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer eens internet als user en password

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wbschenk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:52:
[...]

Probeer eens internet als user en password
Wat je daar invult maakt toch niet uit, als er maar wat staat? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:40
Jah die blauwe connectoren klikken best raar.. je denkt dat ie er goed ingeklikt zit.. en dan kom je erachter dat je toch nog een keer aan moet drukken en dat ie ineens nog een keer klikt waarna alles probleemloos werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:10:
[...]

Wat je daar invult maakt toch niet uit, als er maar wat staat? :?
Wellicht gaat het mis met de spaties oid 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatevar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hi, sinds vandaag met dank aan Schenk-ICT en mad-dog met een eigen ONT van FS en een UCG Fiber succesvol aangesloten op het KPN-netwerk. Echter haal ik de maximum snelheid van 4 gbps bij lange na niet, 3.5/3.0 gbps. De maximum snelheid haalde ik nagenoeg wel via het modem en ONT van KPN met dezelfde UCG.

Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb ingesteld? Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Of is het een snelheidsmetingkwestie?

[ Voor 4% gewijzigd door Whatevar op 31-07-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Whatevar schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:11:
Hi, sinds vandaag met dank aan Schenk-ICT en mad-dog met een eigen ONT van FS en een UCG Fiber succesvol aangesloten op het KPN-netwerk. Echter haal ik de maximum snelheid van 4 gbps bij lange na niet, 3.5/3.0 gbps. De maximum snelheid haalde ik nagenoeg wel via het modem en ONT van KPN met dezelfde UCG.

Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb ingesteld? Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Of is het een snelheidsmetingkwestie?
Die nieuwe Unifi Fiber routers hebben dacht ik ook een vorm van deep packet inspection, die moet uit staan om de maximale snelheid te halen.

Edit: na wat googlen zie ik dat dit probleem vaker voor komt, wel jammer, ik zit ook met een scheef oog naar een UCG Fiber te kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 03-08-2025 14:34 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shyva
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:43
Ik sta op het punt een nieuwe router te kopen waar ik SFP module in kan doen ter vervanging van de AON Genexis FiberXport NTU die ik nu gebruik.

Maar gezien dit bericht: nieuws: KPN gaat oude AON-glasvezelverbindingen omzetten voor ondersteuning 4... vroeg ik mij af of ik in de toekomst daar eventueel een Zaram in kan stoppen.
Het gaat om een Hex S (2025). Deze heeft echter geen SFP+, maar een 2.5g SFP. Is dat een probleem voor deze module?

Liefst zou ik op AON blijven hangen aangezien ik nu zelfs heel tevreden ben met 200mbit en de sfp daarvoor lekker goedkoop is, maar dat zal vast op termijn niet kunnen gezien bovenstaande bericht en zou het dan sonde vinden de router weg te moeten gooien.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shyva schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:33:
Ik sta op het punt een nieuwe router te kopen waar ik SFP module in kan doen ter vervanging van de AON Genexis FiberXport NTU die ik nu gebruik.

Maar gezien dit bericht: nieuws: KPN gaat oude AON-glasvezelverbindingen omzetten voor ondersteuning 4... vroeg ik mij af of ik in de toekomst daar eventueel een Zaram in kan stoppen.
Het gaat om een Hex S (2025). Deze heeft echter geen SFP+, maar een 2.5g SFP. Is dat een probleem voor deze module?

Liefst zou ik op AON blijven hangen aangezien ik nu zelfs heel tevreden ben met 200mbit en de sfp daarvoor lekker goedkoop is, maar dat zal vast op termijn niet kunnen gezien bovenstaande bericht en zou het dan sonde vinden de router weg te moeten gooien.

Alvast bedankt!
De Mikrotik Hex S heeft een 1 Gbps. SFP cage, geen 2.5 Gbps. Een Zaram werkt niet in een SFP cage maar vereist een SFP+ (2.5, 5 of 10 Gbps.).

Bron: https://mikrotik.com/product/hex_s : “… and a 1.25Gbit/s SFP cage…”.

(Geen idee waarom ze dat een 1,25 Gbps cage noemen, dat is wel de max. snelheid op het interface maar niemand in de branche noemt dat zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shyva
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:43
ernstoud schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

De Mikrotik Hex S heeft een 1 Gbps. SFP cage, geen 2.5 Gbps. Een Zaram werkt niet in een SFP cage maar vereist een SFP+ (2.5, 5 of 10 Gbps.).

Bron: https://mikrotik.com/product/hex_s : “… and a 1.25Gbit/s SFP cage…”.

(Geen idee waarom ze dat een 1,25 Gbps cage noemen, dat is wel de max. snelheid op het interface maar niemand in de branche noemt dat zo.)
Het 2025 model heeft een wel 2.5gbps cage. Zie https://mikrotik.com/product/hex_s_2025
Maar ze noemen het wel een sfp cage, niet een sfp+ cage. Is de type aanduiding belangrijk voor de zaram of alleen de data rate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shyva schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Het 2025 model heeft een wel 2.5gbps cage. Zie https://mikrotik.com/product/hex_s_2025
Maar ze noemen het wel een sfp cage, niet een sfp+ cage. Is de type aanduiding belangrijk voor de zaram of alleen de data rate?
Het moet een SFP+ cage zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Shyva schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Zoals de post hierboven zegt, voor de Zaram moet het een SFP+ cage zijn en moet de snelheid op het serdes interface > 1 Gbps. zijn. (Dat is dus op de aansluiting tussen SFP en de connector in de cage).

Dat betekent dat de Zaram SFP+ bijvoorbeeld in een mediaconverter met een SFP+ cage alleen werkt als de RJ45 port van die mediaconverter (bijvoorbeeld deze: https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart) aangesloten is op een 2.5 Gbps. of hoger interface.

De fs.com SFP+ (https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni) werkt ook in een SFP cage en in een SFP+ cage ook bij 1 Gbps. op het serdes interface. Maar is helaas twee keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:47
FireDrunk schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Die nieuwe Unifi Fiber routers hebben dacht ik ook een vorm van deep packet inspection, die moet uit staan om de maximale snelheid te halen.

Edit: na wat googlen zie ik dat dit probleem vaker voor komt, wel jammer, ik zit ook met een scheef oog naar een UCG Fiber te kijken.
Ik ook. En ergens hoop ik dat we snel een dream machine fiber zien verschijnen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
Met de Dream Machine Pro Max en een FS SFP+ haal ik 8/8 Gbps op Delta Fiber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatevar
  • Niet online
FireDrunk schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Er zijn ook mensen waar het wel goed werkt. Hier is de snelheid wisselend. Het varieert tussen de 3 en 3.8 down en up. Ik vermoed dat het aan mijn aansluiting ligt en niet aan de apparatuur. De snelheid gaat bij meten altijd in trappen omhoog en omlaag. Maar ik neem aan dat dat normaal is? Ik snap alleen niet waarom het met de KPN apparatuur beter gaat. Daar haalde ik stabiel 4 down en 3 up.

De beperking van de UDM zit hem in het ontbreken van hardware offloading ten behoeve van pppoe. Dat heeft de UCG fiber wel waardoor tot 9 gbps gehaald wordt. Bij KPN wordt pppoe gebruikt. Als je bij KPN met je eigen apparatuur direct op het glas wilt aansluiten, dan is de UCG Fiber een goede oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Whatevar op 03-08-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Waarom denk je dat het aan jouw aansluiting of apparatuur ligt? Juist bij zo'n UCG kan je weinig verkeerd doen toch? Ik zou juist verwachten dat dat out of the box redelijk werkt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatevar
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:40:
Waarom denk je dat het aan jouw aansluiting of apparatuur ligt? Juist bij zo'n UCG kan je weinig verkeerd doen toch? Ik zou juist verwachten dat dat out of the box redelijk werkt...
Met apparatuur bedoel ik de UCG en met aansluiting bedoel ik de glasvezel en het netwerk van KPN. Juist omdat je niet zoveel fout kunt doen vermoed ik niet dat het aan mijn instellingen of apparatuur ligt. Uit de logging van de UCG blijkt ook niets raars. Maarja, waar ligt het dan wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
Hoi ik heb een vraag je ik had zaram geruild met fs XGS-ONU-25-20NI zou dit met tp-link g800 router SFP+ werken zaram deed wel maar veel ip adres wegvalt daarom geruild en ik krijg deze week fs xgs-onu-25-20ni?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 00:26
Ik zou heel graag wb van SchenkICT willen bedanken voor de support

en mad-dog voor de xgs-pon afwikkeling bij kpn. Ik heb nog nooit binnen 4 min reactie gehad en binnen 10 minuten mijn vebinding online gehad.

Hulde mannen! Wat een geweldige service =]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
Hoi hebben jullie geen idee of tie fs xgs-onu-25-20ni wel werkt bij tp-link SFP+ zaram deed wel maar had ip adres wegvalt onder 5 schonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 00:26
gamer50, die fs stick werkt. Maar tp-link waarom?

koop een 2e hands ubiquiti udm pro :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jllerk schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:28:
gamer50, die fs stick werkt. Maar tp-link waarom?

koop een 2e hands ubiquiti udm pro :D
Tja, je betaald voor de looks en dat het een "gamer" router is en krijg er rgb voor terug :p

[ Voor 10% gewijzigd door Economics op 04-08-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
Omdat router WiFi 7 plus SFP+ poort heeft snap je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Laatst online: 19:04
gamer50 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:11:
Hoi hebben jullie geen idee of tie fs xgs-onu-25-20ni wel werkt bij tp-link SFP+ zaram deed wel maar had ip adres wegvalt onder 5 schonden
Als een Zaram werkt, gaat een FS ook werken. De vraag is alleen of het jouw probleem gaat oplossen. Klinkt namelijk eerder als een slechte verbinding. Dus connectors niet goed aan gedrukt, of slechte kabel etc.
De SFP vervangen zonder de oorzaak te achterhalen is een beetje met hagel schieten. Hopelijk lost het wat op voor je..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
Ik heb fs xgs-onu-25-20ni ontvangen van schenkict ik had hem eerder gezegd dat ik heb gelezen dat je contact moet opnemen met fs com serienummer aanvragen hij zei dat krijg je van mij maar kpn servicetool zegt serienummer klopt niet heb mail gestuurd naar fs nog geen reactie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
gamer50 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:48:
Ik heb fs xgs-onu-25-20ni ontvangen van schenkict ik had hem eerder gezegd dat ik heb gelezen dat je contact moet opnemen met fs com serienummer aanvragen hij zei dat krijg je van mij maar kpn servicetool zegt serienummer klopt niet heb mail gestuurd naar fs nog geen reactie
Als 1e een verzoek: zou je beetje met interpunctie kunnen typen?

Ten 2e: het serienummer moet beginnen met GPON en deze ontvang je vziw ook van @wbschenk. Mocht je deze hebben ontvangen kun je me een DM sturen met je gegevens incl klantnr

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gamer50 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:48:
Anders plug je hem er in en zie ik hem als unprovisioned onu binnenkomen en activeer ik hem direct voor je. Hoef je al die moeite niet te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gamer50
Is me gelukt om laten activeren bij kpn en is heel simpel installeren op router tp-link G800 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NemIQvqhpxC6Pp6DkEPxOjGhZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9M2JCRyvCrNfzJNoNTwGgfgu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjmLKlwe5iDN-zfvLk46RSUH9Mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldLb7XtCQvjLcKu3ex0gCwOv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y1SATDGvJpFYOXH32PBnFY_13E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEU89XSA6oc3aBHciTXBFCj8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-C3Efj3KJOEs-0P8kI1_UDwOksY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1LF7xKTrhas5GoHxZZ5xAW6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 21:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEoSXNqVfOk2g15ELT_ZWmCgylU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GnTVP2ZMyI8rF4BZZ31g6qOz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SZbanP4Qd4eZ4RzZ1XWGV4bGuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aVyJoxSiWtxScBrzfOaB6Yuq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MUQMk4ytbUaXDC5j5ISNtGYViI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9sLSgwn2jkr247YPfqT81XN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHjp68TYsGhE8vP7PmRl3NJelZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IcSR5M9Lh1XNM5PnCTrK7EqX.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe ik het voor elkaar kan krijgen om te telnetten in een SF.com ONT?

De support is... bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW0WrMA2mhLAE5Ess3U_jlTfY-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/66j66QYHVaz58rheTKTgpaWx.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
Ja dit zal vast werken idd, maar ik probeer via telnet mijn naam te swappen en dus beide de Huawei ONT van odido en de SF.com ONT te gebruik (zodat ik kan hotswappen wanneer nodig zonder gezeur).

Wel super lastig om in de Telnet van de ONT te komen :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edjuh75
Ik snap hem.. Met Odido kun je beter altijd een betrouwbare WAN verbinding ernaast hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
Nice die kende ik niet, thuis eens testen.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 08-08-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
le1337 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Ja dit zal vast werken idd, maar ik probeer via telnet mijn naam te swappen en dus beide de Huawei ONT van odido en de SF.com ONT te gebruik (zodat ik kan hotswappen wanneer nodig zonder gezeur).

Even het secondary IP vullen uit het screenshot van E.d. met 192.168.100.100/24

Weet je dat na het wijzigen van je Serial de login van je FS ook wijzigt? Die kan je beter alvast even opgeslagen hebben en berekent via de calculator op de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
le1337 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Uhm, als je de SF.com het GPON ID van je Huawei gaat geven, dan gaat dat niet werken vrees ik. Zover ik weet wordt er een profiel geselecteerd op basis van de eerste 4 letters van dat ID. Het profiel voor SF.com kan dus anders zijn dan van je Huawei. (De mannen van KPN weten beter hoe dit werkt).

En als ik heel eerlijk ben, als je het al lastig vindt om in de Telnet van de ONT te komen, dan weet ik niet of prutsen aan dit soort dingen verstandig is... Als je een beetje in de materie zit is het namelijk helemaal niet zo ingewikkeld om in die telnet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
stormfly schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:27:
[...]

Even het secondary IP vullen uit het screenshot van E.d. met 192.168.100.100/24

Weet je dat na het wijzigen van je Serial de login van je FS ook wijzigt? Die kan je beter alvast even opgeslagen hebben en berekent via de calculator op de site.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWC8JC9GMMaIyNvSpMyghGY_Wdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JKRkoxMJ4WOTRi2gNn69vthD.png?f=fotoalbum_large

Als ik de SFP instel als secondary internet kan ik de ONT wel pingen op 192.168.100.1 of 192.168.100.100
Ik kan alleen niet verbinden met telnet (PC + Ont zitten beide direct op de Unify Cloud Gateway Fiber).

Mijn PC zit alleen niet in de 192.168.100.X range nu aangezien je geen VLAN in die range kan maken als je een secondary network hebt in die range al lijkt het op.

[ Voor 9% gewijzigd door le1337 op 09-08-2025 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
le1337 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

Als ik de SFP instel als secondary internet kan ik de ONT wel pingen op 192.168.100.1 of 192.168.100.100
Ik kan alleen niet verbinden met telnet (PC + Ont zitten beide direct op de Unify Cloud Gateway Fiber).

Mijn PC zit alleen niet in de 192.168.100.X range nu aangezien je geen VLAN in die range kan maken als je een secondary network hebt in die range al lijkt het op.
Ja dan moet je even zoeken op mijn oude posts dan kan je op je router inloggen daar “ip addr add 192.168.100.100/24 dev ethX” en dan vanuit de router met telnet door naar de SFP.

Of gewoon accepteren dat ze beide hun eigen id houden :) en het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Mischien handmatig je subnetmask op 255.255.0.0 zetten..
Ik heb het echter via firewall rule voor ekaar gekregen om vanaf iedere pc in het lan rechtstreeks verbinding te kunnen maken met de ONT.. Echter heb ik maar 1 ONT dus ik weet niet of dat ook voor 2 werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:09:
[...]

Uhm, als je de SF.com het GPON ID van je Huawei gaat geven, dan gaat dat niet werken vrees ik. Zover ik weet wordt er een profiel geselecteerd op basis van de eerste 4 letters van dat ID. Het profiel voor SF.com kan dus anders zijn dan van je Huawei. (De mannen van KPN weten beter hoe dit werkt).

En als ik heel eerlijk ben, als je het al lastig vindt om in de Telnet van de ONT te komen, dan weet ik niet of prutsen aan dit soort dingen verstandig is... Als je een beetje in de materie zit is het namelijk helemaal niet zo ingewikkeld om in die telnet te komen.
Ik moest de post ook een paar keer lezen… volgens mij wil hij via 1 router naar de ONT van Odido en de FS.com SFP van KPN kunnen switchen. Niet de PON ID te veranderen van die devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readefries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-08 10:17
Goed te lezen dat het op XSG ook kan met een SFP :)
De XSG unit van KPN zit nu nogal gammel op de vezel, en zie regelmatig disconnects bij verschillende routers. Al heb ik er met de Unifi Fiber bijna geen last meer van doordat deze snel weer verbinding maakt.

@vriendjesVanKPN: denk je dat het zin heeft een patch-cover met de SFP te bestellen en dit aan te sluiten? De vorige keer dat ik internet via KPN had (bij Freedom weliswaar), had ik hier geen last van. Ik heb die ONT nog liggen waarbij ik het niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
readefries schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:52:
De XSG unit van KPN zit nu nogal gammel op de vezel, en zie regelmatig disconnects bij verschillende routers. Al heb ik er met de Unifi Fiber bijna geen last meer van doordat deze snel weer verbinding maakt.

@vriendjesVanKPN: denk je dat het zin heeft een patch-cover met de SFP te bestellen en dit aan te sluiten? De vorige keer dat ik internet via KPN had (bij Freedom weliswaar), had ik hier geen last van. Ik heb die ONT nog liggen waarbij ik het niet had.
Lijkt me dat een monteur die gammele ONT op de FTU moet repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
readefries schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:52:

De user wbschenk verkoopt ze voor nog geen 10 euro (beetje zoeken op dit forum, dan vind je zijn shop wel). Maakt je het leven wel iets makkelijker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readefries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-08 10:17
ernstoud schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
Lijkt me dat een monteur die gammele ONT op de FTU moet repareren.
Ja dat is het ook, de Experia ligt alleen bij een een vriendin omdat bij haar de V10 nogal drama was en ik 'm toch niet gebruik en wil geen gedoe om het op te lossen.
EWS99 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:58:
[...]
De user wbschenk verkoopt ze voor nog geen 10 euro (beetje zoeken op dit forum, dan vind je zijn shop wel). Maakt je het leven wel iets makkelijker denk ik.
Ja dat zag ik, daar wilde ik zowel de SFP als de patch-cover bestellen :)
Pagina: 1 ... 28 ... 30 Laatste