Acties:
  • 0 Henk 'm!
readefries schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:03:
[...]

Ja dat is het ook, de Experia ligt alleen bij een een vriendin omdat bij haar de V10 nogal drama was en ik 'm toch niet gebruik en wil geen gedoe om het op te lossen.

[...]

Ja dat zag ik, daar wilde ik zowel de SFP als de patch-cover bestellen :)
Kan zo in de Zaram SFP: https://schenkict.nl/prod...1&_psq=patch&_ss=e&_v=1.0

En:

https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1

Let op: in de FS.com SFP (https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni) gaat een groene SC/APC dus dan moet je via een koppelstukje en via een SC/UPC naar SC/APC:

https://schenkict.nl/prod...apter-coupler-with-flange

https://schenkict.nl/prod...d-fiber-optic-patch-cable

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readefries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-08 10:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:46

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 21:54
Misschien lees ik je post verkeerd maar, in mijn FS ont gaat zit gewoon die blauwe kabel, maakt dat uit dan?
Mijn verbinding werkt gewoon naar behoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OAhf0KO4c8a6ZsRRci86ZhI7Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vb7q8XVEklvk3orV8WrfaacQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZTN97V4QJJxq-56WkO4Hg4YeeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gNAdfBjxUA5fSZacdjWyP5M.jpg?f=fotoalbum_large

En voordat iemand het zegt ja die fan is overkill, wel lekker koel ;)

EDIT: LET OP "GEEN" BLAUWE KABEL IN JE ONT DOEN ALLEEN GROEN NAAR GROEN VOOR FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FS.com is APC. En ja, dat kan een aantal dB schelen

[ Voor 150% gewijzigd door Economics op 10-08-2025 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
le1337 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:10:
[...]

Misschien lees ik je post verkeerd maar, in mijn FS ont gaat zit gewoon die blauwe kabel, maakt dat uit dan?
Mijn verbinding werkt gewoon naar behoren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En voordat iemand het zegt ja die fan is overkill, wel lekker koel ;)
Zoals @Economics hierboven zegt, in de FS.com moet een groene SC/APC. Die A staat voor Angled, de vezel is afgesneden onder een hoek van 8 graden. Nu drukt dus een vlakke vezel in de connector tegen een schuine in de SFP. In het gunstigste geval geeft dat verlies, in het ongunstigste geval beschadig je de connector of de optiek in de SFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
ernstoud schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:44:
[...]

Zoals @Economics hierboven zegt, in de FS.com moet een groene SC/APC. Die A staat voor Angled, de vezel is afgesneden onder een hoek van 8 graden. Nu drukt dus een vlakke vezel in de connector tegen een schuine in de SFP. In het gunstigste geval geeft dat verlies, in het ongunstigste geval beschadig je de connector of de optiek in de SFP.
Bedankt heb nu een SC-APC -> SC-APC kabel aangesloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Bucket schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Aangezien je volgens mij ook IPTV straks wil hebben met waarschijnlijk multicast, zoals ik last in een ander Tweakers-forum, zou ik voor de FS-module gaan.
Ik had eerst de Zaram; internet geen enkel probleem (ik heb 1Gbit via mijn UDM Pro), maar IPTV zo instabiel als maar zijn kan. Op wat adviezen in beide forums, geswitcht naar de FS en alle issues weg.

Let wel goed op de aansluiting van KPN die je hebt. In de FS-module gaat een groene fiber-kabel, in de Zaram een blauwe.
Welke FS module gaat het precies? En waar kan je deze kopen?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• le1337
Robin4 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 05:04:
[...]

Iedereen gebruikt deze lijkt me (van de hoofdpagina van dit topic):
https://schenkict.nl/prod...493297931#/7-provider-kpn

Ik zag wel dat sommige mensen het over een goedkopere 90€ variant van FS probeerde die (denk ik) ook werkte, maar daar heb ik persoonlijk niet echt naar gekeken.

En dan een groen naar groene kabel kopen:
https://schenkict.nl/prod...kabel-sc-apc-8-sc-apc-wit

Is goedkoper dan bij fs.com zelf, en ze doen de KPN config er voor je in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
le1337 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:06:
[...]
Ik zag wel dat sommige mensen het over een goedkopere 90€ variant van FS probeerde die (denk ik) ook werkte, maar daar heb ik persoonlijk niet echt naar gekeken.
Nee. Alle andere XGS-PON SFPs van FS.com zijn voor in een OLT, dus bij de provider, of voor private vaste verbindingen zoals in een datacenter.

De Zaram en de FS.com zijn duurder omdat er een complete microcomputer in zit, processor, ram, rom etc. voor beheer, encryptie e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 17:27
Robin4 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 05:04:
[...]

Precies wat @le1337 al zei : https://schenkict.nl/prod...493297931#/7-provider-kpn

Welke trouwens ook als link in mijn post stond die je ge-quote had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamer50
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-09 17:07
Hoi ik heb een vraag je ik heb fs xgs-onu-25-20ni in me router en SFP wordt behoorlijk warm moet ik een fan hebben om het warmte verlagen en welke fan zou ik kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29
@gamer50 Zie robertwebbe in "Deel je.build-projecten met je medetweakers en de redactie". Hierin staat ook welke fan je zou kunnen gebruiken om je SFP te koelen.

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 11-08-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
gamer50 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:05:
Hoi ik heb een vraag je ik heb fs xgs-onu-25-20ni in me router en SFP wordt behoorlijk warm moet ik een fan hebben om het warmte verlagen en welke fan zou ik kopen ?
Deze fan doet het zeer goed, ik kan de ONT gewoon aanraken met deze fan zonder dat die echt heet is.
uitvoering: Noctua NF-A4x20-PWM, 40mm

Die fan heb ik met een USB fan Controller van Ali:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O-_sqCuk7aoazVK6TkJH_HbIkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMylW0tb2X3o9yThkQYYndbr.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me dat een fan niet echt nodig is (maar zie mijn bovenstaande post) daar heb ik ook een fan, op een beunhaas manier opgeplakt met tape.

[ Voor 20% gewijzigd door le1337 op 11-08-2025 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 08:06
le1337 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

Deze fan doet het zeer goed, ik kan de ONT gewoon aanraken met deze fan zonder dat die echt heet is.
uitvoering: Noctua NF-A4x20-PWM, 40mm

Die fan heb ik met een USB fan Controller van Ali:
[Afbeelding]

Lijkt me dat een fan niet echt nodig is (maar zie mijn bovenstaande post) daar heb ik ook een fan, op een beunhaas manier opgeplakt met tape.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akuRJaz_9UWR_YLP-noqyVmndYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qga5JxoA2e4Xgv8AaxmW6M4T.jpg?f=fotoalbum_large

Dit scheelt naast heeft veel graden ook een boot loop ivm temperatuur problemen. Na plaatsing (vorig jaar) geen problemen meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:42
De FS ONU SFP+ heeft in de afbeelding de term "GPON" erop staan. Dat lijkt mij ietwat verwarrend. Alleen als je inzoomt op de SFP+ module zelf staat bij het type "XGSPON ...... "

Waarom zet FS dat er dan op?

Het gaat om deze:
https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni

[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 11-08-2025 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Soundwork schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:09:
[...]

De FS ONU SFP+ heeft in de afbeelding de term "GPON" erop staan. Dat lijkt mij ietwat verwarrend. Alleen als je inzoomt op de SFP+ module zelf staat bij het type "XGSPON ...... "

Waarom zet FS dat er dan op?

Het gaat om deze:
https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni
Xgspon paste er daar niet op 7(8)7 nee maar ff zonder dollen. Heb het gevraagd maar eigenlijk geen duidelijk antwoord op gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:42
wbschenk schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Xgspon paste er daar niet op 7(8)7 nee maar ff zonder dollen. Heb het gevraagd maar eigenlijk geen duidelijk antwoord op gekregen.
Ok, bijzonder is het wel.... omdat GPON op basis van max 1 Gpbs draait op PON en XGS op basis van max 10 Gbps...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat klopt, dat is inderdaad ook verwarrend.

FS heeft waarschijnlijk hun XGS-PON stick gebaseerd op hun bestaande GPON-ONU ontwerp en daarbij de vendor-ID “GPON” behouden in het serienummer (en op de print/ sticker)

Toen deze modules ontworpen werden, was XGS-PON nog vrij nieuw en werd vendor-ID filtering door providers bijna niet toegepast. Daardoor maakte het toen weinig uit wat er stond.

Tegenwoordig kan het inderdaad verwarring geven, zeker nu leveranciers hun vendor-ID gebruiken

[ Voor 15% gewijzigd door Economics op 12-08-2025 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 14:33
Recklezz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:13:
[...]

Maak er maar 4 van, ik heb nu ook exact deze foutmelding. Zou het door de laatste Unifi update getriggered zijn soms, dat is de enige recente wijziging die hier is doorgevoerd. Heb je dit nog kunnen oplossen, of zit je nu weer op de Nokia modem?
Hier hetzelfde euvel, alles lijkt hier wel gewoon te werken. Iets zegt mij dat het ergens in de Unifi software zit.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wimlem schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:02:
[...]

Hier hetzelfde euvel, alles lijkt hier wel gewoon te werken. Iets zegt mij dat het ergens in de Unifi software zit.
Als er een waarschuwing bij de poort staat, dan is die bug al bij Unifi gemeld. Ook in het Delta forum besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:40
Stel ik koop een Zaram zonder KPN of andere Firmware. Wat is er specifiek anders aan een standaard Zaram zonder firmware voor KPN?
Oftewel.. zijn dat een aantal settings die alvast voorverpakt zitten ? Of kun je puur op specs een SFP+ module kopen en een aantal settings aanpassen zodat het ook werkt op KPN of een andere provider.

Zolang ik dat nml niet weet is het onmogelijk te kijken of er andere modules zijn die op het KPN netwerk zouden kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
edjuh75 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:18:
Stel ik koop een Zaram zonder KPN of andere Firmware. Wat is er specifiek anders aan een standaard Zaram zonder firmware voor KPN?
Oftewel.. zijn dat een aantal settings die alvast voorverpakt zitten ? Of kun je puur op specs een SFP+ module kopen en een aantal settings aanpassen zodat het ook werkt op KPN of een andere provider.

Zolang ik dat nml niet weet is het onmogelijk te kijken of er andere modules zijn die op het KPN netwerk zouden kunnen werken.
Hi, de Zaram die je koopt (een nieuwe) is met de laatste firmware. Er hoeven voor de Zaram geen aanpassingen of updates meer gedaan te worden voor verschillende providers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
edjuh75 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:18:
Er bestaat geen Zaram SFP “zonder firmware voor KPN”. Ze worden allemaal af fabriek al geleverd met de meest recente firmware die in ieder geval werkt op KPN en DFN.
Ja, er is voor KPN een aanpassing gedaan. Niet voor DFN want daar is een aanpassing gedaan aan hun kant.

Wellicht is @Economics bereid om uit te leggen wat die aanpassing ook weer was. Had iets te maken met de PPoE handshake over een andere poort dan dat KPN verwacht.

Zelf kun je vrijwel zeker niets aanpassen om een SFP+ werkend te krijgen als hij af fabriek niet werkt. Er is een keer hier of in het Delta forum een SFP genoemd (van ik meen Aliexpress) die redelijk “open” was qua instellingen.

Er is ooit gezegd dat BBF certificering interoperabiliteit zou garanderen maar dat valt tegen.
Waarom zou je dat willen? De Zaram ZXOS11NPI is goedkoop, leverbaar in NL, dus met garantie (!), en werkt prima. Idem voor de fs.com, hoewel die een stuk duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Waarom is het boeiend waarom ik iets wil. Ik wil het. klaar.
Ik heb de Zaram.. en waarschijnlijk neem ik die FS ook.. maar ik heb bv op KPN community al iemand gesproken (en foto,s van gezien) die een module had waar het ook mee schijnt te werken.. Echter was die module voor particulieren niet te koop.. Dus ze zijn er wel. En er zullen er waarschijnlijk meer zijn..

Wat is het probleem als er meerdere opties komen ?
Je zag het bv bij Gamer50.. Die koopt een Zaram.. werkte niet goed.. Koopt een FS en die werkt wel.
Wat als die module het ook niet had gedaan in die specifieke router.. Dan ben je dus klaar ? serieus ???

Acties:
  • +6 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Er bestaat geen Zaram SFP “zonder firmware voor KPN”. Ze worden allemaal af fabriek al geleverd met de meest recente firmware die in ieder geval werkt op KPN en DFN.

[...]

Ja, er is voor KPN een aanpassing gedaan. Niet voor DFN want daar is een aanpassing gedaan aan hun kant.

Wellicht is @Economics bereid om uit te leggen wat die aanpassing ook weer was. Had iets te maken met de PPoE handshake over een andere poort dan dat KPN verwacht.

Zelf kun je vrijwel zeker niets aanpassen om een SFP+ werkend te krijgen als hij af fabriek niet werkt. Er is een keer hier of in het Delta forum een SFP genoemd (van ik meen Aliexpress) die redelijk “open” was qua instellingen.

Er is ooit gezegd dat BBF certificering interoperabiliteit zou garanderen maar dat valt tegen.

[...]

Waarom zou je dat willen? De Zaram ZXOS11NPI is goedkoop, leverbaar in NL, dus met garantie (!), en werkt prima. Idem voor de fs.com, hoewel die een stuk duurder is.
Dit had te maken met hoe GPON/XGS-PON OLT’s up- en downstream verkeer in GEM-ports (Traffic Containers) verdelen, en hoe de ONU/ONT die mapping interpreteert.

Op een OLT (in iedergeval hoe wij het verkeer afhandelen) wordt voor elke dienst een aparte VLAN en aparte GEM-port toegewezen.

VLAN 4 → IPTV
VLAN 6 → Internet (PPPoE)
VLAN 7 → Voice

Deze worden op de OLT gemapt naar service flows met QoS-profielen, zodat verkeer in de juiste queue met de juiste prioriteit komt.

Een ONU hoort deze GEM-port mapping uit de OMCI-configuratie te halen die wij versturen tijdens de handshake en deze dan te gebruiken om VLAN’s te onderscheiden:

Dus:
VLAN 4 → GEM-port A → Queue A
VLAN 6 → GEM-port B → Queue B
etc...

Wanneer een pakket upstream gaat, kijkt de ONU naar de VLAN-tag, zoekt de juiste GEM-port mapping op, en stopt het pakket in de corresponderende upstream queue

De ONU stopte alle upstream frames in de eerste (default) GEM-port die geconfigureerd was.
Omdat wij de eerste GEM aan VLAN 4 (IPTV) toewijzen, kwam al het verkeer en dus ook internet (VLAN 6) upstream in de IPTV service flow terecht..

Zij hebben in de firmware een VLAN GEM-port mapping table (toegevoegd of een index-id weet niet meer zeker), zodat VLAN 6 weer naar de juiste upstream queue gaat en VLAN 4 naar zijn eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edjuh75 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:03:
Waarom is het boeiend waarom ik iets wil. Ik wil het. klaar.
Prima. En als Tweaker zeker begrijpelijk. Ik raad je dan aan deze KPN thread en de “Delta eigen modem” thread door te spitten. Er zijn zeker andere opties genoemd. Maa net als ik deed; met eigen voorfinanciering een groot aantal Zaram SFP’s op eigen risico naar NL te halen, zul je dan het initiatief moeten nemen om op de wereldmarkt naar XGS-PON SFP+ with MAC op zoek te gaan.
Ik heb de Zaram.. en waarschijnlijk neem ik die FS ook.. maar ik heb bv op KPN community al iemand gesproken (en foto,s van gezien) die een module had waar het ook mee schijnt te werken.. Echter was die module voor particulieren niet te koop.. Dus ze zijn er wel. En er zullen er waarschijnlijk meer zijn..
Zeker. Dus ga je gang. Zoek er een paar en ga ze testen. Hier en op Discord zijn KPN/DFN engineers die misschien mee willen werken met testen.
Wat is het probleem als er meerdere opties komen ?
Daar is niets op tegen dus ga je gang. Realiseer je wel dat de providers mee moeten werken als het onverhoopt niet mocht werken.
Je zag het bv bij Gamer50.. Die koopt een Zaram.. werkte niet goed.. Koopt een FS en die werkt wel.
Wat als die module het ook niet had gedaan in die specifieke router.. Dan ben je dus klaar ? serieus ???
Inderdaad. Als de nu vrijelijk verkrijgbare SFP+ modules niet werken dan blijven er weinig opties over. Zo is het altijd als de aanbodkant beperkt is. Dus wat let je om lekker te gaan experimenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
@Economics

Helder verhaal. Zeer interessant ook. Dus als we een module vinden waar de GEM-port aan te passen is naar de juiste VLAN dan zou die module in principe als alle andere vereisten voor die module ook kloppen moeten werken.

@ernstoud

Ik spit ieder onderwerp uit wat hiermee te maken heeft. Dus ook het Delta XGS-PON eigen ONT /modem/router al doorgelezen vanaf het begin.
Ik heb al een tijdje terug eens gevraagd of er al meer modules bekend waren die qua specs goed in de buurt komen van de KPN specs.. Maar ik ga niet zo maar op de pof dingen aanschaffen die later niet gaan werken. Met de informatie van Economics erbij is het wat gerichter zoeken na bv kontakt met een leverancier.

Er zijn hopelijk geen plannen binnen KPN om over te schakelen naar DHCP want ik neem aan dat als dat gebeurd alles weer anders zou worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat opties:

https://nl.aliexpress.com/item/1005008822105914.html

https://nl.aliexpress.com/item/1005009354867581.html

https://nl.aliexpress.com/item/1005009526880757.html

Dit is de SFP die veel configuratie toe laat:

https://nl.aliexpress.com/item/1005007856556526.html

Hier is genoemd dat er een community is: Tom Paris in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken", ik geef deze veel kans.

En deel vooral hier je ervaringen, meer keuze is altijd goed.

[ Voor 47% gewijzigd door ernstoud op 12-08-2025 16:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
edjuh75 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:26:
@Economics

Helder verhaal. Zeer interessant ook. Dus als we een module vinden waar de GEM-port aan te passen is naar de juiste VLAN dan zou die module in principe als alle andere vereisten voor die module ook kloppen moeten werken.
Het is niet vanzelfsprekend dat een willekeurige XGS-ONU SFP altijd probleemloos werkt met de manier waarop wij onze OLT-configuratie hebben ingericht. Het probleem met de ZARAM SFP is daar een goed voorbeeld van.

In de praktijk zit er een wereld tussen wat de OLT aanbiedt en hoe de ONU-firmware dat interpreteert of implementeert. Dat maakt PON-configuraties complexer dan bijvoorbeeld AON, waar de logica op de poort zit die wij zelf beheren. Bij PON hebben we die volledige controle niet, waardoor we in sommige gevallen afhankelijk zijn van de leverancier (zoals ZARAM) om een firmwarefix te leveren.

We zouden theoretisch onze queues op de OLT anders kunnen inrichten om dergelijke compatibiliteitsproblemen te omzeilen. Dat doen we echter niet, omdat ons netwerkontwerp en de Annex A dienstbeschrijving voorschrijven dat een klant een vast aantal VLAN’s kan bestellen. Daardoor moeten we binnen het beschikbare aantal queues ( 8 ) blijven en de bestaande mapping behouden.

Dus, mocht je een SFP willen aanschaffen is dit geheel op eigen risico. Ik kan je alvast vertellen dat de precision SFP niet werkt die heeft hetzelfde probleem waarbij zijn niet in staat zijn dit op te lossen.

[ Voor 22% gewijzigd door Economics op 12-08-2025 16:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
edjuh75 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:26:
Maar ik ga niet zo maar op de pof dingen aanschaffen die later niet gaan werken. Met de informatie van Economics erbij is het wat gerichter zoeken na bv kontakt met een leverancier.
Maar dat is dan maar 1 aspect. Een XGS-PON SFP is behoorlijk complex. Juist daarom was BBF.247 certificering als het garanties gaf ook waardevol maar na onderstaand bericht vanuit BBF naar mij toe, viel dat wel door de mand:

“This is not a guarantee of interoperability with the OLTs on the market,…”

Kortom; “you’re on your own”.

Wil je SFP’s evalueren maak dan met de leverancier afspraken dat je kunt rekenen op goede support en kunt retourneren. Ik kreeg in november 2023 van Zaram een sample. Die later verrekend is toen hij goed bleek te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

Maar dat is dan maar 1 aspect. Een XGS-PON SFP is behoorlijk complex. Juist daarom was BBF.247 certificering als het garanties gaf ook waardevol maar na onderstaand bericht vanuit BBF naar mij toe, viel dat wel door de mand:

“This is not a guarantee of interoperability with the OLTs on the market,…”

Kortom; “you’re on your own”.

Wil je SFP’s evalueren maak dan met de leverancier afspraken dat je kunt rekenen op goede support en kunt retourneren. Ik kreeg in november 2023 van Zaram een sample. Die later verrekend is toen hij goed bleek te werken.
Inderdaad en zo is het, het is vrij complex en dat komt dat iedereen kan het kan interpreteren zoals hij wil. Zo was er ook een vendor die untagged vlan markeerde als 0 - number als in "false", maar Number(0) is dus tagged. En zo zijn er wel nog meer dingen, al met al, je weet gewoon niet wat je koopt tot dat je het test.

Dus met een goed retour beleid moet je wel een eind kunnen komen door het zelf te testen ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Ter info.

Een Zaram ONT, vermoedelijke release in Q3, is onderweg naar KPN ter test.

Voordeel t.o.v. de Nokia ONT zou zijn (als hij werkt) de mogelijkheid tot stabiele levering en een lagere prijs.

Binnenkort meer.

De unit wordt ook aan Delta aangeboden.

Onder voorbehoud, wat informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVQf9lVaEyljkWYzd-XLkj34WtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1UMTOI05NWXPaHpeSZmd4sx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door ernstoud op 12-08-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 13:59
Ik heb sinds aanvang (22 juli) in Unifi de "Loss of Tx signal" melding voor de Zaram (maar niet op de eth/ont), maar alles lijkt prima te werken dus :shrug:

Afgelopen weekend Unifi ge-update naar 4.3.9 en het valt me nu ineens op dat ik bij "ports" een schuifje "SPF analyzer mode" heb die wat extra info van de SPF+ module toont zoals vendor, serial en tempertuur (50 graden, ik heb twee kleine koelblokjes op de Zaram geplakt en laat er een 40mm 5V Noctua tegenaan blazen)

Wat'ie ook weergeeft is output power: 7.5dBm en input power : - 17.7dBm (ja, output is positief en input negatief), iemand een idee of dit goede/gemiddelde/slechte waarden zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pyotr schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:27:
Wat'ie ook weergeeft is output power: 7.5dBm en input power : - 17.7dBm (ja, output is positief en input negatief), iemand een idee of dit goede/gemiddelde/slechte waarden zijn?
Uiteraard ontvangt hij na misschien 10 km. een vrij zwak signaal en vanwege die demping verstuurt hij een sterk signaal. Dus dat klopt wel.

Uit het Zaram product manual:

Average Output Power (AOP): minimaal 4, maximaal 9 dBm
RX Sensitivity: - 29.5 dBm

Dus je waardes zitten rond het gemiddelde. Lijkt me goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Uiteraard ontvangt hij na misschien 10 km. een vrij zwak signaal en vanwege die demping verstuurt hij een sterk signaal. Dus dat klopt wel.

Uit het Zaram product manual:

Average Output Power (AOP): minimaal 4, maximaal 9 dBm
RX Sensitivity: - 29.5 dBm

Dus je waardes zitten rond het gemiddelde. Lijkt me goed.
Ook maken we gebruik van een andere splitter 1:2 ipv 1:4 op > 7km dus -29dBm zal je bij lange na niet halen (als alles volgens norm is gelast)

[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 12-08-2025 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 12:25

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

pyotr schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:27:
Positief en negatief heeft niets te maken met output en input. dBm is een logaritmische vermogensschaal waarbij 0 dBm overeenkomt met 1 mW (zie Wikipedia: dBm). +7.5 dBm is 5.6 mW en -17.7 dBm is 0.017 mW. Het zijn prima waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

Wat info doorgescrolled en nog op zoek naar een stukje bevestiging of ik het juist heb voordat ik spullen koop.

Heb momenteel online.nl en een Genexis XGS-PON patchcover op mijn glasvezelkastje zitten.

Aangezien ik jaarlijks wissel qua provider op het KPN netwerk en het modem van online.nl echt brak is. Wil ik een eigen apparaat inzetten.
Als ik dit koop krijg ik het voor elkaar toch?

AVM FRITZ!Box 5530 - Fiber Edition - Wi-Fi 6 2,5Gbps LAN - (AON + GPON)

https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

En dan deze instructie volgen: https://nl.fritz.com/serv...an-onlinenl-configureren/

[ Voor 12% gewijzigd door PnD op 15-08-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17
PnD schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:55:
Wat info doorgescrolled en nog op zoek naar een stukje bevestiging of ik het juist heb voordat ik spullen koop.

Heb momenteel online.nl en een Genexis XGS-PON patchcover op mijn glasvezelkastje zitten.

Aangezien ik jaarlijks wissel qua provider op het KPN netwerk en het modem van online.nl echt brak is. Wil ik een eigen apparaat inzetten.

En dan deze instructie volgen: https://nl.fritz.com/serv...an-onlinenl-configureren/
Correct, ik zou alleen wel kritisch kijken naar de Fritzbox, deze is inmiddels ook alweer flink wat jaren oud. De 4690 heb je zelfs geen glasvezelsetje nodig, aangezien je deze rechtstreeks op de ONT aansluit

[ Voor 10% gewijzigd door mad-dog op 15-08-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

mad-dog schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Correct, ik zou alleen wel kritisch kijken naar de Fritzbox, deze is inmiddels ook alweer flink wat jaren oud. De 4690 heb je zelfs geen glasvezelsetje nodig, aangezien je deze rechtstreeks op de ONT aansluit
Ik denk met glasvezel heb ik de variant voor glasvezel nodig. Maar ik kan ook die genexis ONT laten zitten en de 4690 bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
PnD schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Ik denk met glasvezel heb ik de variant voor glasvezel nodig. Maar ik kan ook die genexis ONT laten zitten en de 4690 bestellen?
Zekers. Heeft een 10Gbit WAN poort en LAN. Mocht je in de toekomst naar meer dan 1Gbit willen ben je gesettled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Maar is het niet beter, betrouwbaarder, energiezuiniger om die ONT er tussenuit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
PnD schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:21:
Maar is het niet beter, betrouwbaarder, energiezuiniger om die ONT er tussenuit te halen?
Energiezuiniger ja(scheelt een paar watt), maar de 4690 is momenteel de enige Fritzbox die het volle potentieel van XGS-PON verbindingen kan benutten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

mad-dog schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Energiezuiniger ja(scheelt een paar watt), maar de 4690 is momenteel de enige Fritzbox die het volle potentieel van XGS-PON verbindingen kan benutten
Ja, ok een stuk toekomstbestendiger en moderner dus. Ik ben alleen een zuinige internetgebruiker (heb altijd het traagste/goedkoopste abbo) met een weinig bijzonder netwerk.

Kan die Fritzbox voor € 100 krijgen, dus dat lijkt me voor nu geen onverstandige keus dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
PnD schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:28:
[...]

Ja, ok een stuk toekomstbestendiger en moderner dus. Ik ben alleen een zuinige internetgebruiker (heb altijd het traagste/goedkoopste abbo) met een weinig bijzonder netwerk.

Kan die Fritzbox voor € 100 krijgen, dus dat lijkt me voor nu geen onverstandige keus dan toch?
Dan gewoon doen :)
Ik zie op de website van online.nl niks over eigen ONT registreren, dat zal dus een belletje worden en hopen dat iemand je snapt(Waarschijnlijk niet..).

@Economics kan em ongetwijfeld voor je activeren, maar ik zou daar persoonlijk niet afhankelijk van willen zijn als er bij online zelf geen ingang voor is
Anders kun je de 5530 ook nog gewoon op de ONT van Genexis aansluiten

[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 15-08-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Dit is toch geen ONT, maar gewoon een soort verloopstukje: https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Online hoeft dan toch alleen mijn modem te ontgrendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
PnD schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:35:
Dit is toch geen ONT, maar gewoon een soort verloopstukje: https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Online hoeft dan toch alleen mijn modem te ontgrendelen?
De ONT in deze is de Fritzbox icm de ingebouwde SFP. De vraag is alleen of online hiervoor een fatsoenlijk proces voor heeft ingericht :)

Je hebt overigens wel de XGS-PON variant van de 5530?

[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 15-08-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PnD schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:21:
Betrouwbaarder is een managed device, de ONT die door ons word beheerd dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mad-dog schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

De ONT in deze is de Fritzbox icm de ingebouwde SFP. De vraag is alleen of online hiervoor een fatsoenlijk proces voor heeft ingericht :)

Je hebt overigens wel de XGS-PON variant van de 5530?
In principe hebben de wholesale partijen ook de WBA portal (Lion portal) waar zij guest onts kunnen activeren. Of de backoffice daar bekend mee is bij Online dat is een ander verhaal... maar ik heb wel eens een guest van ze voorbij zien komen meen ik.

Anders wil ik best wel helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
Economics schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Zitten die ook in een overkoepelende monitoring? 25 ONT's down -> wijkstoring gaande? Dat je dat soort relaties kan leggen, of is het alleen handig voor de klantenservice ivm hun troubleshoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
stormfly schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Zitten die ook in een overkoepelende monitoring? 25 ONT's down -> wijkstoring gaande? Dat je dat soort relaties kan leggen, of is het alleen handig voor de klantenservice ivm hun troubleshoot?
Nee, maar wel voor bv het updaten van een firmware. Daarnaast kan er bv uitgelezen worden of de LAN connectie Up of down is en sinds wanneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:58
[...]

Zo betrouwbaar is de Genexis anders toch niet gebleken... ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Paris schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Zo betrouwbaar is de Genexis anders toch niet gebleken... ;)
Jouw device kan het morgen ook begeven, daarnaast als je device stuk is krijg je gratis een nieuwe, jij mag er voor betalen. Wat als er een OLT release komt waarbij de ZARAM/FS niet functioneert zoals je zou verwachten? Het geluk heb je dat je je oude ONT nog hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Alle ont's zitten op monitoring, maar er zijn wel bepaalde troubleshooting counters die niet uitgelezen kunnen worden op guest onts, maar dat heeft geen invloed op de automatisering en detectie op cablecuts flows etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

nu is dat bij sfp onu sowieso lastig want die heeft geen lan interface :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Economics schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Jouw device kan het morgen ook begeven, daarnaast als je device stuk is krijg je gratis een nieuwe, jij mag er voor betalen. Wat als er een OLT release komt waarbij de ZARAM/FS niet functioneert zoals je zou verwachten? Het geluk heb je dat je je oude ONT nog hebt..
Op een Zaram/FS/Fritz zit ook gewoon garantie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tom Paris schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Op een Zaram/FS/Fritz zit ook gewoon garantie :)
Klopt maar als het niet meer goed functioneert doordat wij wat wijzigen op de OLT. Alleen managed devices testen wij met nieuwe software ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Economics schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Klopt maar als het niet meer goed functioneert doordat wij wat wijzigen op de OLT. Alleen managed devices testen wij met nieuwe software ;)
Ik snap dat jullie alleen met eigen apparatuur testen, maar KPN is wel wettelijk verplicht eigen apparatuur toe te laten. Als de apparatuur voldoet aan de (technische) specificaties zoals gepubliceerd, en er zou in de infrastructuur iets wijzigen waardoor die specificaties veranderen, zonder dat dit vooraf aangekondigd is, neem ik aan dat de ACM daar wat van gaat vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom Paris schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Ik snap dat jullie alleen met eigen apparatuur testen, maar KPN is wel wettelijk verplicht eigen apparatuur toe te laten. Als de apparatuur voldoet aan de (technische) specificaties zoals gepubliceerd, en er zou in de infrastructuur iets wijzigen waardoor die specificaties veranderen, zonder dat dit vooraf aangekondigd is, neem ik aan dat de ACM daar wat van gaat vinden...
Een specificatie is niet per definitie een garantie dat iets werkt op het netwerk. Dat is wel gebleken als je deze topic volgt. Je hebt iets als globale specificaties en wat vrije interpretatie is, niet elk OLT werkt hetzelfde. Dus vendors gokken er soms maar op. En dat hoeft niet perse onze verantwoordelijk te zijn.

Bijvoorbeeld het slot id van een ONU

[ Voor 11% gewijzigd door Economics op 15-08-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29
mad-dog schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Wat bedoelde je precies met “die het volle potentieel van XGS-PON kan benutten”? Is dit anders of beter dan een SFP in je eigen router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Economics schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:20:
[...]

Een specificatie is niet per definitie een garantie dat iets werkt op het netwerk. Dat is wel gebleken als je deze topic volgt. Je hebt iets als globale specificaties en wat vrije interpretatie is, niet elk OLT werkt hetzelfde. Dus vendors gokken er soms maar op. En dat hoeft niet perse onze verantwoordelijk te zijn.

Bijvoorbeeld het slot id van een ONU
Slot ID staat toch letterlijk in de gelinkte specificaties van KPN?

Pagina 5:
Interface identificatie Slot id = 1 Port id = 1
De Zaram SFP had een ander Slot ID, voldeed dus niet aan de specificaties van KPN, en werkte derhalve niet. Pas nadat Zaram de firmware in lijn bracht met de KPN specificaties werkte het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom Paris schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Slot ID staat toch letterlijk in de gelinkte specificaties van KPN?

Pagina 5:

[...]

De Zaram SFP had een ander Slot ID, voldeed dus niet aan de specificaties van KPN, en werkte derhalve niet. Pas nadat Zaram de firmware in lijn bracht met de KPN specificaties werkte het...
We praten een beetje langs elkaar heen, geeft niet. Wat ik bedoel te zeggen je dat er meer logica in zit dan alleen een paar specificaties dan wat daar genoemd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Economics schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

We praten een beetje langs elkaar heen, geeft niet. Wat ik bedoel te zeggen je dat er meer logica in zit dan alleen een paar specificaties dan wat daar genoemd staat.
Ik snap best wat je bedoelt te zeggen, mijn punt is: als KPN meer eisen aan eigen apparatuur stelt dat wat er gepubliceerd wordt, voldoet KPN m.i. niet aan de wettelijke plicht om eigen apparatuur mogelijk te maken op het netwerk. Hier laat ik het verder bij in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom Paris schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Ik snap best wat je bedoelt te zeggen, mijn punt is: als KPN meer eisen aan eigen apparatuur stelt dat wat er gepubliceerd wordt, voldoet KPN m.i. niet aan de wettelijke plicht om eigen apparatuur mogelijk te maken op het netwerk. Hier laat ik het verder bij in deze discussie.
Dat is niet waar. Zolang het binnen binnen BBF TR-156 blijft en daar een andere vendor zich niet aanhoud valt ons daarin niks te verwijten maar sta jij wel te wachten en te hopen dat die vendor snel een nieuwe versie klaar zet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
robertwebbe schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:36:
[...]

Wat bedoelde je precies met “die het volle potentieel van XGS-PON kan benutten”? Is dit anders of beter dan een SFP in je eigen router?
Nee, tov andere Fritzboxen. Voor zover ik weet is er buiten de 4690 nog geen enkel ander model die 10GB WAN en LAN ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom Paris schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

En om met de deur in huis te vallen, de ONT die jij wellicht gebruikt heeft geen BFF certificaat is en op een aantal punten is afgekeurd. Dus als wij iets wijzigen wat toevallig betrekking heeft tot die punten op jouw dienstverlening..

Het probleem van de zaram heb ik eerder deze week uitgelegd, dat had niets te maken mbt slot id. Dat was de fs.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83150922

[ Voor 12% gewijzigd door Economics op 15-08-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Heeft @Tom Paris deze stick toevallig ? https://nl.aliexpress.com/item/1005007856556526.html

Ik mag toch hopen dat die niet is afgekeurd anders moet ik hem gaan cancellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dapaool
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 22:50
mad-dog schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Nee, tov andere Fritzboxen. Voor zover ik weet is er buiten de 4690 nog geen enkel ander model die 10GB WAN en LAN ondersteunt
Zolang KPN 4GB als maximale snelheid verkoopt, kan je de XGS-PON nog volop benutten op de Fritzbox 5590 met 1x 2.5 GB en 4x 1 GB ethernet en WiFi 2,4 GB + 1.2 GB

Zelfs nog met de Fritzbox 5530 met 1x 2.5 GB en 2x 1 GB ethernet en WiF 2,4 GB + 600 MB

Je kunt alleen niet de volle 4GB op 1 apparaat benutten. maar als je 4 gb verdeeld over meerdere apparaten kan je de XGS-Pon nog volop benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dapaool
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 22:50
PnD schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:55:

Ik heb in April 2023 mijn Fritzbox 5590 (XGS-Pon) laten activeren bij Online. Ik had toen geluk dat de helpdesk medewerker begreep wat ik bedoelde. alleen heeft het vervolgens nog wel 2 weken geduurd voordat de activatie plaats vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
dapaool schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Zolang KPN 4GB als maximale snelheid verkoopt, kan je de XGS-PON nog volop benutten op de Fritzbox 5590 met 1x 2.5 GB en 4x 1 GB ethernet en WiFi 2,4 GB + 1.2 GB

Zelfs nog met de Fritzbox 5530 met 1x 2.5 GB en 2x 1 GB ethernet en WiF 2,4 GB + 600 MB

Je kunt alleen niet de volle 4GB op 1 apparaat benutten. maar als je 4 gb verdeeld over meerdere apparaten kan je de XGS-Pon nog volop benutten.
Dat snap ik, maar 4x 1Gbit is leuk, maar in veel huishoudens compleet zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik zie niet in waarom een managed ONT betrouwbaarder zou zijn. Hoogstens zal de service availability beter zijn doordat bij een vermoedelijk defect snel een vervangende ONT wordt geleverd zonder discussie over garantie. "Vandaag kaduuk, morgen een nieuwe in huis", bij wijze van spreken. Met rechtstreeks op de FTU aangesloten eigen apparatuur is dat hele proces je eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Economics schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:22:
In principe hebben de wholesale partijen ook de WBA portal (Lion portal) waar zij guest onts kunnen activeren.
Betekent dit dat het PON-ID van je eigen apparatuur dan wordt geregistreerd naast dat van de KPN ONT en dat je dan in geval van nood gewoon de KPN ONT kunt aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

dapaool schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Ik heb in April 2023 mijn Fritzbox 5590 (XGS-Pon) laten activeren bij Online. Ik had toen geluk dat de helpdesk medewerker begreep wat ik bedoelde. alleen heeft het vervolgens nog wel 2 weken geduurd voordat de activatie plaats vond.
Mijn eerste telefonische contact word ik verwezen naar deze website https://www.online.nl/kla...en-wifi/eigen-apparatuur/

Maar dat gaat alleen om vervangen van het modem en niet de ONT. Ik twijfel eraan of het verstandig is om de ONT te vervangen. Kan me mogelijk elk jaar meer gedoe opleveren bij een leverancierswissel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Ik zie niet in waarom een managed ONT betrouwbaarder zou zijn. Hoogstens zal de service availability beter zijn doordat bij een vermoedelijk defect snel een vervangende ONT wordt geleverd zonder discussie over garantie. "Vandaag kaduuk, morgen een nieuwe in huis", bij wijze van spreken. Met rechtstreeks op de FTU aangesloten eigen apparatuur is dat hele proces je eigen verantwoordelijkheid.
Zoals ik in mijn voorgaande posts aangaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Betekent dit dat het PON-ID van je eigen apparatuur dan wordt geregistreerd naast dat van de KPN ONT en dat je dan in geval van nood gewoon de KPN ONT kunt aansluiten?
Klopt, maar dan moet je wel via de service portal het verzoek indienen, het is de één of de ander maar je oude registratie blijft altijd bewaard waardoor men op de backoffice makkelijk kan terug switchen

[ Voor 24% gewijzigd door Economics op 16-08-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semperfi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:46
Hallo,

Vandaag de Zaram laten registeren door een medewerker hier op het forum.
Setup was UDM-SE, vlan6, poort 10 gebruikte ik voor WAN1 met een SFP+ to RJ45 Adapter (UACC-CM-RJ45-MG) met Nokia zwarte box.

Nokia eruit gehaald , adapter eruit, Zaram erin (blauwe kabel) patchcover erover (groene kabel)
Geen internet, geen IP, poort 10 geeft echter wel Tx error (check cables) ondanks dat ziet de medewerker wel dat mijn signaal goed is.

Heb uiteindelijk maar weer een restore laten doen, en krijg gewoon weer verbinding.

Ik zie blijkbaar iets over het hoofd maar zou het aan de Zaram liggen?
Het PON-ID wat er op doos stond van SchenkICT kwam ook overeen wat UDM-SE zelf ook aangeeft.
Er is dubbelgecheckt of er geen typfouten waren.

UniFi OS 4.3.6 official
Network 9.3.45 official

Alles is besteld bij SchenkICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OAhf0KO4c8a6ZsRRci86ZhI7Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vb7q8XVEklvk3orV8WrfaacQ.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje een random vraag maar, dit is hoe de glasvezel monteur dit destijds voor mij had aangesloten, aan de binnenkant (van de glasvezelbox wat je niet ziet hier) zit een groene (APC) aansluiting.

Hoort dit eigenlijk een groene APC coupler te zijn? (Dus hoor ik hier een groene coupler tussen te doen)?
Deze heb ik namelijk nog wel liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door le1337 op 20-08-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:58
Die blokjes zijn op de kleur na gelijk aan elkaar. Ik ken ook nog gele rode en zwarte, dus omwisselen voor een groene .. zou je kunnen doen voor de kleuruniformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 00:02
le1337 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:48:
[Afbeelding]
Beetje een random vraag maar, dit is hoe de glasvezel monteur dit destijds voor mij had aangesloten, aan de binnenkant (van de glasvezelbox wat je niet ziet hier) zit een groene (APC) aansluiting.

Hoort dit eigenlijk een groene APC coupler te zijn? (Dus hoor ik hier een groene coupler tussen te doen)?
als je nu groen of blauw koppelblokje hebt maak niet uit beide zijn exact het zelfde. zolang maar beide connector de zelfde kleur hebben. voor de netheid is wel mooier als je groenkoppelblokje hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Semperfi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:45:
Hallo,

Setup was UDM-SE, vlan6, poort 10 gebruikte ik voor WAN1 met een SFP+ to RJ45 Adapter (UACC-CM-RJ45-MG) met Nokia zwarte box.

Nokia eruit gehaald , adapter eruit, Zaram erin (blauwe kabel) patchcover erover (groene kabel)
Geen internet, geen IP, poort 10 geeft echter wel Tx error (check cables) ondanks dat ziet de medewerker wel dat mijn signaal goed is.

Heb uiteindelijk maar weer een restore laten doen, en krijg gewoon weer verbinding.

Het PON-ID wat er op doos stond van SchenkICT kwam ook overeen wat UDM-SE zelf ook aangeeft.

UniFi OS 4.3.6 official
Network 9.3.45 official

De medewerker was ik :).
Aan KPN zijde netjes licht zichtbaar op de SFP met keurige waarden. @Economics een idee? (er vanuit gaande dat PPPOE settings in orde zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik wil best kijken, moet ik alleen even terug activeren.

Ik weet wel dat voor meerdere mensen het lastig was om de UDM werkend te krijgen op de SFP, daar heeft @robertwebbe iets over uitgelegd. Even zoeken of ik het terug kan vinden

edit: nvm dat ging over de link uberhaupt up krijgen, maar dat was het geval niet zij je omdat ze je online zagen.

Stuur maar even wat gegevens in DM

[ Voor 85% gewijzigd door Economics op 20-08-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:26:

Ik weet wel dat voor meerdere mensen het lastig was om de UDM werkend te krijgen op de SFP, daar heeft @robertwebbe iets over uitgelegd. Even zoeken of ik het terug kan vinden

edit: nvm dat ging over de link uberhaupt up krijgen, maar dat was het geval niet zij je omdat ze je online zagen.

Half online wel te verstaan. Demping etc helemaal in orde, echter geen PPPOE sessie actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semperfi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:46
Economics schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:26:

Morgen stuur ik je de gegevens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Nou.. ehhh.. ik heb paar dagen geleden hier toch echt gelezen dat die groene en blauwe couplers toch echt verschillen ook al zou je dat niet kunnen zien.. Maar de groene zijn sc/apc waarbij de glasvezel recht is afgesneden/geknipt. de blauwe sc/upc afgesneden onder een hoek van 8 graden.

Als je dus een blauwe coupler gebruikt op een groen koppelblokje kun je connectie verlies etc krijgen of erger. Ik zou dat blauwe blokje wel vervangen voor een groene.. Zo eigenwijs ben ik dan weer wel :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
edjuh75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:05:
Nou.. ehhh.. ik heb paar dagen geleden hier toch echt gelezen dat die groene en blauwe couplers toch echt verschillen ook al zou je dat niet kunnen zien.. Maar de groene zijn sc/apc waarbij de glasvezel recht is afgesneden/geknipt. de blauwe sc/upc afgesneden onder een hoek van 8 graden.

Als je dus een blauwe coupler gebruikt op een groen koppelblokje kun je connectie verlies etc krijgen of erger. Ik zou dat blauwe blokje wel vervangen voor een groene.. Zo eigenwijs ben ik dan weer wel :p
https://uploads-eu-west-1...84b-b3f4-204438e4bc67.jpg

't Koppelblokje is een stukje plastic wat de connectoren keurig recht tegenover elkaar zet, dat lijkt dan ook niet uit te maken. Maar op het plaatje is ook te zien wat jij bedoelt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
En dus heb ik vandaag bij Schenk weer een sc/apc naar sc/apc kabel besteld voor m,n nieuw te testen XGS-Pon module :) nu maar hopen dat het werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
edjuh75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:05:

Die kleur van een koppelstukje is echt alleen van belang in die gevallen als je die in een rack hebt en de achterzijde niet ziet, je niet weet wat er aan de achterkant in zit. Is dat dus SC/APC dan is met een groen koppelstuk duidelijk dat er aan de gebruikers kant een SC/APC in moet. Idem voor SC/UPC een blauw koppelstukje.

Een koppelstukje is leeg in de lengterichting, je kijkt er zo doorheen. Heeft geen andere functie dan de beide connectoren vast te klikken en te houden. Kleur is daarbij onbelangrijk.

Voorbeeld… bij deze rackmount weet je dat er binnenin SC/UPC connectoren zitten door de blauwe kleur en dat er dus aan de voorzijde SC/UPC in moet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YjKYd5AKBId0hbne5tfE43jlow=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IGssgxDpKU4Dd7RSeCelbcJb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le1337
Is er naast een eigen ONT (via SFP zoals in mijn geval die van FS) meer wat je latency kan helpen?
Ik heb momenteel 5ms (Volgens Unify Network).

Lijkt me niet maar vroeg me af of sommige hier het nog verder aanpakte dan alleen de ONT.

Dingen als "premium" kabels (misschien een beetje onzin):
https://www.fs.com/eu-en/...attribute=1219&id=1200629

Zou een premium kabel/coupler bijvoorbeeld 0.1ms latency schelen?

Lijkt me sterk, maar wie weet :)

[ Voor 13% gewijzigd door le1337 op 20-08-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Semperfi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:45:
Hallo,

UniFi OS 4.3.6 official
Network 9.3.45 official

Er is een ticket gemaakt door een aantal Tweakers bij Ubiquiti voor die TX errors. Dat lijkt een onterechte melding die alleen bij de laatste FW update optreedt, ook bij andere SFP’s.

Staat de SFP poort op 10 Gbps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
le1337 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:49:
Is er naast een eigen ONT (via SFP zoals in mijn geval die van FS) meer wat je latency kan helpen?
Ik heb momenteel 5ms (Volgens Unify Network).

Lijkt me niet maar vroeg me af of sommige hier het nog verder aanpakte dan alleen de ONT.

Dingen als "premium" kabels (misschien een beetje onzin):
https://www.fs.com/eu-en/...attribute=1219&id=1200629

Lijkt me sterk, maar wie weet :)
Nee. Alleen de actieve componenten en de routering bepalen de latency. Het licht door de vezel gaat door refractie niet zo snel als door vacuüm maar reken op een ruime 200.000 km/s, dus bij een gemiddelde afstand tot een POP van 10 km. duurt dat 1/20.000 seconde dus 1/20 ms., en 0,05 ms. ga je in je latency niet terug zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
@ernstoud Dus een blauw koppelstukje op een groene sc/apc aansluiting die in het glasvezelpunt zit waar een sc/apc connector in zit is dus prima. ?
(zoals op de foto van le1337)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:19:
@ernstoud Dus een blauw koppelstukje op een groene sc/apc aansluiting die in het glasvezelpunt zit waar een sc/apc connector in zit is dus prima. ?
(zoals op de foto van le1337)
Ja. Alleen de kleur is anders dan een groen koppelstukje. Ik heb ze hier beiden los. Kan een foto voor je maken maar alleen de kleur is anders.

In een glasvezel punt zit altijd een SC/APC gelast. Waarom in deze FTU een blauw koppelstukje zit is me een raadsel.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqP3rYfNNeXkTi55M7AfkjzSgNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOgHdrIFplRPaYDu5c9R6MyL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door ernstoud op 20-08-2025 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
Nee ik snap hem nu.. Er zit dus verschil in die koppelstukjes en de connectoren. Connectoren moeten wel dezelfde kleur zijn maar koppelstukjes niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:22:
Nee ik snap hem nu.. Er zit dus geen verschil in die koppelstukjes en maar wel in de connectoren. Connectoren moeten wel dezelfde kleur zijn maar bij koppelstukjes hoeft dat niet..
Gecorrigeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 20-08-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
Bedankt :) zo bedoelde ik hem hehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

le1337 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:48:
[Afbeelding]

De kleur van het blokje doet er inderdaad niet toe, maar toch is dit niet zoals het hoort. De monteur had een patchcover moeten installeren, daar zit zo'n koppelblokje in. De patchcover beschermt het blokje en houdt het op zijn plek. Nu zit het koppelblokje alleen vast aan de stekker in het glasvezelaansluitpunt en loop je de kans dat bij een flinke tik tegen het blokje de houder van de stekker in het aansluitpunt afbreekt en de stekker los komt te zitten.
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

De kleur van het blokje doet er inderdaad niet toe, maar toch is dit niet zoals het hoort. De monteur had een patchcover moeten installeren, daar zit zo'n koppelblokje in. De patchcover beschermt het blokje en houdt het op zijn plek. Nu zit het koppelblokje alleen vast aan de stekker in het glasvezelaansluitpunt en loop je de kans dat bij een flinke tik tegen het blokje de houder van de stekker in het aansluitpunt afbreekt en de stekker los komt te zitten.
Volgens mij is er een ISP op KPN infra die het zo aansluit. Ik zie met zoeken op afbeeldingen met Google meer plaatjes waar het zo zit.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Geen patchcover plaatsen bespaart uiteraard een paar Euro. Ik heb ook glasvezelbowboys in actie gezien die de schroeven voor de bevestiging van het aansluitpunt zonder pluggen in een bakstenen muur draaiden (dat scheelt een paar cent per aansluiting). Toen de monteurs de deur uit liepen viel het aansluitpunt spontaan van de muur. Hun commentaar: "Dat doen wij altijd zo". Vakmanschap ziet bij mij anders uit.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:19:
Geen patchcover plaatsen bespaart uiteraard een paar Euro. Ik heb ook glasvezelbowboys in actie gezien die de schroeven voor de bevestiging van het aansluitpunt zonder pluggen in een bakstenen muur draaiden (dat scheelt een paar cent per aansluiting). Toen de monteurs de deur uit liepen viel het aansluitpunt spontaan van de muur. Hun commentaar: "Dat doen wij altijd zo". Vakmanschap ziet bij mij anders uit.
Hee, die glasbelichter heb ik ook :) Zelf even netjes overgedaan omdat het ook niet op de plek zat die ik aangewezen had en ook nog eens scheef op de muur zat. Maakt niet uit nee, maar elke keer als je de meterkast opendoet zie je dat.
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste