Registratie op een AON verbinding is inderdaad niet nodig, je kunt elk gewenst apparaat aansluiten op een AON verbinding, zonder KPN te informeren.hkoster1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:34:
[...]
Met AON is registratie van eigen SFP-module toch niet nodig?
Het is hier al eerder betoogd (@voorstad ?) dat op de FB5590 met firmware 8.0 of nieuwer het PON-serienummer gekloond kan worden en dan is aparte registratie via het servicetool niet meer nodig. Het werkt in elk geval wel op mijn Glaspoort-aansluiting (belichter KPN WBA).emile_86 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:24:
Probeer mijn fritzbox 5590 XGS-PON bij KPN aan te melden via de service tool, om deze rechtstreeks via patch cover aan te sluiten op het glasvezel aansluitpunt in de meterkast, nou begreep ik echter dat die service tool al +- een jaar niet goed functioneert. Via de community van KPN het advies gekregen om in dit topic een post te plaatsen en dan met een beetje geluk wel snel geholpen kan worden om mijn modem ID door te geven, heb een poging gewaagd via de klantenservice van KPN maar zonder succes.
Ik heb nu een 2-tal jaar een fiber abonnenment van KPN, 1Gbit XGS-PON. In het begin pittg instelwerk maar heeft eigenlijk altijd vlekkenloos gewerkt.
Nu sinds de update naar pfSense 2.8 gemerkt dat ik geen IPv6 meer had, in eerste instantie dacht ik natuurlijk goed, pfSense is de boosdoener. Restore naar 2.7.2 waar het al erg lang op gewerkt heeft, blijkt ook daar dat er een issue is.
Instellingen allemaal doorlopen en die lijken goed te staan.
Situatieschets:
- pfSense krijgt via dhcp6 de nodige zaken toegewezen
- LAN interfaces krijgen een IPv6 adres via track interface
- clients krijgen geen IPv6 address (Router Advertisments = Assisted, Managed en Stateless geprobeerd)
- clients krijgen wel een fdxx IPv6 adres (link local)
- pingen van op pfSense naar iets IPv6 = NOK (geen replies)
- pingen van op een client naar iets IPv6 = NOK (geen replies)
- traceroute van op een client naar iets IPv6 toon me alleen 1 hop (pfSense) - vanaf dan niks meer
Zijn er mensen waarvoor het nog wel werkt? Of ook niet meer? Heb alles al herstart (firewall, ONT), niks lijkt te werken. Iemand een idee? ChatGPT verwees naar een routing probleem bij KPN, maar vooraleer ik daar iets probeer (zal wel moeilijk zijn met eigen firewall) wilde ik even horen of ik de enige ben.
Nu sinds de update naar pfSense 2.8 gemerkt dat ik geen IPv6 meer had, in eerste instantie dacht ik natuurlijk goed, pfSense is de boosdoener. Restore naar 2.7.2 waar het al erg lang op gewerkt heeft, blijkt ook daar dat er een issue is.
Situatieschets:
- clients krijgen geen IPv6 address (Router Advertisments = Assisted, Managed en Stateless geprobeerd)
- traceroute van op een client naar iets IPv6 toon me alleen 1 hop (pfSense) - vanaf dan niks meer
Zijn er mensen waarvoor het nog wel werkt? Of ook niet meer? Heb alles al herstart (firewall, ONT), niks lijkt te werken. Iemand een idee? ChatGPT verwees naar een routing probleem bij KPN, maar vooraleer ik daar iets probeer (zal wel moeilijk zijn met eigen firewall) wilde ik even horen of ik de enige ben.
LAN interfaces krijgen een publiek adres, of een FE80? Als je dan in het betreffende VLAN een statisch IPv6 adres zet op je client en de gateway juist invult. Kan je dan wel pingen naar ipv6.google.com? xSense krijgt zelf niet altijd een WAN IP bij KPN is mijn ervaring, je zal vanuit vlan 1 waar het LAN IPv6 adres is uitgedeeld de FW open moeten zetten voor IPv6 naar buiten toe? Lukt pingen dan wel vanaf de router?PuijkeN schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:45:
Ik heb nu een 2-tal jaar een fiber abonnenment van KPN, 1Gbit XGS-PON. In het begin pittg instelwerk maar heeft eigenlijk altijd vlekkenloos gewerkt.
Situatieschets:
WAN heeft inderdaad geen IPv6 adres, was voorheen ook niet. Enkel een fe80 - gateway monitoring werkt ook en gateway is gewoon groen en online.stormfly schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:39:
[...]
LAN interfaces krijgen een publiek adres, of een FE80? Als je dan in het betreffende VLAN een statisch IPv6 adres zet op je client en de gateway juist invult. Kan je dan wel pingen naar ipv6.google.com? xSense krijgt zelf niet altijd een WAN IP bij KPN is mijn ervaring, je zal vanuit vlan 1 waar het LAN IPv6 adres is uitgedeeld de FW open moeten zetten voor IPv6 naar buiten toe? Lukt pingen dan wel vanaf de router?
LAN interfaces krijgen allemaal netjes een IPv6 public IP (2a02:...) in de range zoals deze ook zichtbaar is in de KPN app. Per LAN interface is er een IPv6 prefix ID ingesteld en dat is dus ook zichtbaar in het interface overzicht van pfSense.
PING testen op pfSense doe (deed) ik altijd vanuit een LAN interface omdat je zoals reeds eerder aangaf je geen public IPv6 IP krijgt op de WAN interface, van daar uit kon ik dus nog nooit pingen.
Interessant idee om eens een fixed IP toe te kennen in de LAN range .. ga ik onmiddelijk even mee aan de slag!
UPDATE:
Statisch IP toekennen leek geen groot succes te zijn. Ik heb ondertussen verder gedaan met Router Advertisements.
- Assissted op de LAN interface (stond op Unmanaged in pfSense 2.7)
- DHCPv6 server op de LAN interface (hierdoor krijgen mijn clients zo te zien zowel een DHCPv6 (zichtbaar in pfSense) adres als een SLAAC adres (extra adressen op clients)
- Screenshot van client (ipconfig, ping en traceroute) -> eerste hop is de pfSense interface
/f/image/y4Rk2uJPsZp3ws2eDqKGiBqj.png?f=fotoalbum_large)
Dit laatste geeft denk ik aan dat het toch niet aan mijn kant zit? Ik heb ook een IPv6 ICMP rule op de WAN kant die ik ergens tegen kwam als "best practice" om IPv6 volledig te laten werken en ik had op de IPv6 test site vroeger gewoon 20/20 hierdoor.
UPDATE2:
Met Router Advertisement op Assisted krijg ik net zoals vroeger (pfSense 2.7.2 en Unmanged RA) gewoon SLAAC adressen op mijn clients, ik heb dan geen DHCPv6 meer nodig wat mij ook eenvoudiger lijkt. Echter blijft, zoals verwacht, het probleem.
[ Voor 34% gewijzigd door PuijkeN op 12-06-2025 16:10 ]
Dit lijkt mij op een blokkerende FW rule? Heb je dat vinkje ingeschakeld voor IPv6 support ergens in de globale settings? Misschien kan je die eens toggelen dat die settings opnieuw wordt geschreven? Plaatje 1PuijkeN schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:23:
[...]
WAN heeft inderdaad geen IPv6 adres, was voorheen ook niet. Enkel een fe80 - gateway monitoring werkt ook en gateway is gewoon groen en online.
LAN interfaces krijgen allemaal netjes een IPv6 public IP (2a02:...) in de range zoals deze ook zichtbaar is in de KPN app. Per LAN interface is er een IPv6 prefix ID ingesteld en dat is dus ook zichtbaar in het interface overzicht van pfSense.
PING testen op pfSense doe (deed) ik altijd vanuit een LAN interface omdat je zoals reeds eerder aangaf je geen public IPv6 IP krijgt op de WAN interface, van daar uit kon ik dus nog nooit pingen.
Interessant idee om eens een fixed IP toe te kennen in de LAN range .. ga ik onmiddelijk even mee aan de slag!
UPDATE:
Statisch IP toekennen leek geen groot succes te zijn. Ik heb ondertussen verder gedaan met Router Advertisements.
- Assissted op de LAN interface (stond op Unmanaged in pfSense 2.7)
- DHCPv6 server op de LAN interface (hierdoor krijgen mijn clients zo te zien zowel een DHCPv6 (zichtbaar in pfSense) adres als een SLAAC adres (extra adressen op clients)
- Screenshot van client (ipconfig, ping en traceroute) -> eerste hop is de pfSense interface
[Afbeelding]
Dit laatste geeft denk ik aan dat het toch niet aan mijn kant zit? Ik heb ook een IPv6 ICMP rule op de WAN kant die ik ergens tegen kwam als "best practice" om IPv6 volledig te laten werken en ik had op de IPv6 test site vroeger gewoon 20/20 hierdoor.
UPDATE2:
Met Router Advertisement op Assisted krijg ik net zoals vroeger (pfSense 2.7.2 en Unmanged RA) gewoon SLAAC adressen op mijn clients, ik heb dan geen DHCPv6 meer nodig wat mij ook eenvoudiger lijkt. Echter blijft, zoals verwacht, het probleem.
Staat aan, eens uit en aangezet maar helaasstormfly schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Dit lijkt mij op een blokkerende FW rule? Heb je dat vinkje ingeschakeld voor IPv6 support ergens in de globale settings? Misschien kan je die eens toggelen dat die settings opnieuw wordt geschreven? Plaatje 1
Echt een vreemd verhaal… morgen eens een pakket capture doen en kijken of daar iets in te zien valt.

En de laatste dan toch nogmaals: Heb je ook een IPv6 rule vanaf je LAN naar het internet? Misschien is een screenshot daarvan wel handig?PuijkeN schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:14:
[...]
Staat aan, eens uit en aangezet maar helaas
Echt een vreemd verhaal… morgen eens een pakket capture doen en kijken of daar iets in te zien valt.
[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 12-06-2025 21:36 ]
Ja ook die is er - plain and simple:/f/image/Bt98Pl78SalftGoQClJnhnGj.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik connecties probeer te maken via IPv6 zie ik deze ook verschijnen wanneer ik filter op deze rule. Dan zie ik bij "Bytes" dan telkens een waarde in het 1ste getal, maar altijd 0 in het 2de getal (sent/received dus volgens mij?).
Momenteel niet thuis maar vanavond eens kijken of ik iets zie in de packet capture. Ik heb ook nog de ONT even herstart, de firewall en de hypervsior waar deze op draait herstart. Zodadelijk ga ik nog even switchen herstarten (deze zitten er wel enkel tussen aan de LAN kant) - vermoed niet dat het gaat helpen maar dan heb ik toch alles getest.
/f/image/Bt98Pl78SalftGoQClJnhnGj.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik connecties probeer te maken via IPv6 zie ik deze ook verschijnen wanneer ik filter op deze rule. Dan zie ik bij "Bytes" dan telkens een waarde in het 1ste getal, maar altijd 0 in het 2de getal (sent/received dus volgens mij?).
Momenteel niet thuis maar vanavond eens kijken of ik iets zie in de packet capture. Ik heb ook nog de ONT even herstart, de firewall en de hypervsior waar deze op draait herstart. Zodadelijk ga ik nog even switchen herstarten (deze zitten er wel enkel tussen aan de LAN kant) - vermoed niet dat het gaat helpen maar dan heb ik toch alles getest.
Ik ben bezig mijn eerste stapjes te zetten naar een eigen router maar ik kom er jiet helemaal uit.
Ik heb sinds een jaar of 3~4 glas van KPN en heb een Nokia G-010G-R ONT dus neem aan GPON (aangezien het een GPON ONT is).
Is het dan de bedoeling dat je dit aanvraagt om om te laten zetten naar XGS-PON en dan zelf een ONT aanschaffen?
Ik moet zeggen dat ik de pagina van KPN nou niet écht duidelijk vind, vaak word verwezen naar de servicetool maar dat is vooral een inlog loop en als het inloggen lukt een foutmelding dat je niet op het KPN netwerkt zit. Wat uiteraard niet klopt
Ik heb sinds een jaar of 3~4 glas van KPN en heb een Nokia G-010G-R ONT dus neem aan GPON (aangezien het een GPON ONT is).
Is het dan de bedoeling dat je dit aanvraagt om om te laten zetten naar XGS-PON en dan zelf een ONT aanschaffen?
Ik moet zeggen dat ik de pagina van KPN nou niet écht duidelijk vind, vaak word verwezen naar de servicetool maar dat is vooral een inlog loop en als het inloggen lukt een foutmelding dat je niet op het KPN netwerkt zit. Wat uiteraard niet klopt

Moet eerst omgezet worden naar xgs-pon, kpn doet niet aan eigen modem keuze op gponsapphire schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:13:
Ik ben bezig mijn eerste stapjes te zetten naar een eigen router maar ik kom er jiet helemaal uit.
Huh? Ze zullen wel moeten conform de eisen van ACM!dunkiegaming schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:40:
[...]
Moet eerst omgezet worden naar xgs-pon, kpn doet niet aan eigen modem keuze op gpon
eigen router staat compleet los van eigen XGS-Pon module.ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:24:
[...]
Huh? Ze zullen wel moeten conform de eisen van ACM!
Eigen router valt op elke verbinding te gebruiken met de juiste instellingen.
KPN ondersteund op Gpon geen eigen sfp/ONT hiervoor wordt je omgezet als je aanvraagd na XGS-PON
Volgens de eisen van de ACM is het demarcatie punt de FTU. Dus als een GPON klant een eigen GPON SFP of ONT wil aansluiten dan MOET KPN een proces hebben om dat te faciliteren.jopoh schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:30:
[...]
eigen router staat compleet los van eigen XGS-Pon module.
Eigen router valt op elke verbinding te gebruiken met de juiste instellingen.
KPN ondersteund op Gpon geen eigen sfp/ONT hiervoor wordt je omgezet als je aanvraagd na XGS-PON
Heeft niets met eigen router te maken. Het gaat om eigen ONT.
Dat doen ze ook toch, ze zetten je alleen eerst over naar XGS-PON.ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:24:
[...]
Huh? Ze zullen wel moeten conform de eisen van ACM!
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ok. Ook een keuze. Moet dan alleen wel kunnen. Volgens mij heeft KPN niet overal al XGS-PON OLT’s.thof schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:34:
[...]
Dat doen ze ook toch, ze zetten je alleen eerst over naar XGS-PON.
Gpon is end of sale wordt dus niet meer aangeboden. klanten die eigen ONT/SFP willen gebruiken worden netjes door kpn omgezet na XGS-PON. waar gpon draait is altijd XGS-PON beschikbaarernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:36:
[...]
Ok. Ook een keuze. Moet dan alleen wel kunnen. Volgens mij heeft KPN niet overal al XGS-PON OLT’s.
?????ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:36:
[...]
Ok. Ook een keuze. Moet dan alleen wel kunnen. Volgens mij heeft KPN niet overal al XGS-PON OLT’s.
Het gaat hier om één en dezelfde OLT, waarbij op de poort een MPM-laser (Dual-wavelength) in het slot zit, die zowel GPON als XGS-PON ondersteunt. Overal waar GPON beschikbaar is, is XGS-PON dus eveneens leverbaar.
Ik leer elke dag wat nieuws. En dat op mijn leeftijd. Achter de geraniums zitten kan altijd nogEconomics schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:21:
[...]
?????
Het gaat hier om één en dezelfde OLT, waarbij op de poort een MPM-laser (Dual-wavelength) in het slot zit, die zowel GPON als XGS-PON ondersteunt. Overal waar GPON beschikbaar is, is XGS-PON dus eveneens leverbaar.

Taggen mag je mij altijd om te vragen, maar iets beginnen met "volgens mij" is wel spelen met vuurernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:25:
[...]
Ik leer elke dag wat nieuws. En dat op mijn leeftijd. Achter de geraniums zitten kan altijd nog.
Ik maak wat los 
Ik hoef geen eigen ONT maar ik begreep van de KPN documentatie dat als ik een eigen modem/router wil dat ik dan over moet naar XGS-PON? Geen idee of dat zo is want echt duidelijk staat het niet.
Als ik gewoon de Nokia ONT kan houden en GPO, prima dat maakt me geen klap uit maar die modem/router wel.
Ik hoef geen eigen ONT maar ik begreep van de KPN documentatie dat als ik een eigen modem/router wil dat ik dan over moet naar XGS-PON? Geen idee of dat zo is want echt duidelijk staat het niet.
Als ik gewoon de Nokia ONT kan houden en GPO, prima dat maakt me geen klap uit maar die modem/router wel.
Nee, wat er gezegd is klopt. Je zal van drager moeten wisselen (kan middels belletje via klantenservice) of je doet een snelheidsverhoging dan zal hij ook automatisch een change order inleggen.sapphire schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:45:
Ik maak wat los
Nou ben ik het toch weer kwijt. Hij wil de bestaande GPON ONT houden maar een eigen router. Dan hoef je toch niet naar XGS-PON?Economics schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Nee, wat er gezegd is klopt. Je zal van drager moeten wisselen (kan middels belletje via klantenservice) of je doet een snelheidsverhoging dan zal hij ook automatisch een change order inleggen.
Oh bestaande GPON ONT, ja dat kan gewoon. Ik was van mening dat hij zijn ONT wilde wijzigen.ernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:05:
[...]
Nou ben ik het toch weer kwijt. Hij wil de bestaande GPON ONT houden maar een eigen router. Dan hoef je toch niet naar XGS-PON?
Nee in principe niet alleen de Experiabox er uit en een eigen (Ubiquiti) router ervoor in de plaats.Economics schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:15:
[...]
Oh bestaande GPON ONT, ja dat kan gewoon. Ik was van mening dat hij zijn ONT wilde wijzigen.
Uiteraard kan dat gewoon. RJ45 van ONT naar WAN poort en klaar.sapphire schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:16:
[...]
Nee in principe niet alleen de Experiabox er uit en een eigen (Ubiquiti) router ervoor in de plaats.
Het blijkt want zojuist werkend gekregenernstoud schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:31:
[...]
Uiteraard kan dat gewoon. RJ45 van ONT naar WAN poort en klaar.

Bedankt allemaal
Probleem met XGS-PON verbinding: Zaram SFP module of KPN netwerk?
Netwerk Setup
Voorbeeld 1 - Verbinding met "disconnected" beëindiging:
Voorbeeld 2 - Verbinding met "hungup" beëindiging:
Deze patronen herhalen zich meerdere keren per uur, wat wijst op een instabiele PPPoE verbinding. De verbindingscycli tonen succesvolle authenticatie en verbinding, maar de verbinding valt regelmatig weg met verschillende beëindigingstypes ("disconnected" en "hungup").
Firmware Testen
Ik heb de volgende RouterOS versies getest:
Volledige SFP Module Monitoring Output
Power Level Analyse
1. SFP module power levels gecontroleerd:
1. sfp-tx-fault: yes waargenomen in RouterOS logs
2. Documentatie van de fabrikant onderzocht (Zaram ONTZXOS11NPI):
3. Verdere documentatie bevestigt niet-standaard implementatie:
4. Conclusie over TX fault indicator:
Op basis van de probleemanalyse en symptomen, zou het probleem kunnen zijn:
1. Netwerkinfrastructuur:
Ik heb contact opgenomen met KPN support over dit probleem. Hun reactie was als volgt:
Na uitgebreide tests kan ik geen problemen vinden met de Zaram SFP module zelf:
Alle suggesties zijn welkom
Netwerk Setup
- Provider: KPN
- Verbindingstype: Glasvezel (XGS-PON)
- ONT Type: Directe SFP verbinding (geen externe ONT box)
- Router Model: RB5009UG+S+IN (non-PoE versie)
- Fabrikant: Zaram
- Model: ONTZXOS11NPI
- Verbinding: Directe glasvezel verbinding naar SFP poort
- Type: XGS-PON SFP module
- Netwerk Type: XGS-PON (10G GPON)
- SFP TX Power: 6.81 dBm (Normaal bereik: 3.7 tot 8 dBm)
- SFP RX Power: -20.222 dBm (Normaal bereik: -28.5 tot -10 dBm)
- Status: Beide TX en RX power levels zijn binnen normale operationele waarden
- SFP TX Fault: Ja (Opmerking: Volgens documentatie van de fabrikant is dit normaal voor deze module)
- Documentatie geeft aan dat TX_FAULT pin (PIN.2) niet op de standaard manier wordt ondersteund
- Documentatie toont [font=courier]sfp_tx_fault(0)[/font] wat aangeeft dat deze pin niet actief wordt gebruikt
- Ondanks de TX fault indicator functioneert de module normaal met correcte power levels
- Geteste RouterOS Versies: 7.19.1, 7.19, 7.18, 7.18.2 (alle versies vertonen hetzelfde probleem) Een week ongeveer na 7.19.1 ontdekte ik dit probleem.
- Probleem: PPPoE verbindingsproblemen ("pppoe-wan: terminating... - hungup")
Voorbeeld 1 - Verbinding met "disconnected" beëindiging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [2025-06-13 06:24:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: terminating... - disconnected [2025-06-13 06:24:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: disconnected [2025-06-13 06:24:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: initializing... [2025-06-13 06:24:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: connecting... [2025-06-13 06:24:21] pppoe,ppp,info pppoe-wan: authenticated [2025-06-13 06:24:21] pppoe,ppp,info pppoe-wan: connected [2025-06-13 06:24:21] interface,info pppoe-wan detect UNKNOWN [2025-06-13 06:24:27] interface,info pppoe-wan detect INTERNET |
Voorbeeld 2 - Verbinding met "hungup" beëindiging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: terminating... - hungup [2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: disconnected [2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: initializing... [2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: connecting... [2025-06-13 05:32:20] pppoe,ppp,info pppoe-wan: authenticated [2025-06-13 05:32:21] pppoe,ppp,info pppoe-wan: connected [2025-06-13 05:32:21] interface,info pppoe-wan detect UNKNOWN [2025-06-13 05:32:27] interface,info pppoe-wan detect INTERNET |
Deze patronen herhalen zich meerdere keren per uur, wat wijst op een instabiele PPPoE verbinding. De verbindingscycli tonen succesvolle authenticatie en verbinding, maar de verbinding valt regelmatig weg met verschillende beëindigingstypes ("disconnected" en "hungup").
Firmware Testen
Ik heb de volgende RouterOS versies getest:
- 7.19.1 (huidige versie)
- 7.19 (voorheen stabiel)
- 7.18 (voorheen stabiel)
- 7.18.2
- Alle geteste versies (7.19.1, 7.19, 7.18, 7.18.2) vertonen dezelfde PPPoE verbindingsproblemen
- Consistent patroon van verbrekingen over alle firmware versies
- Voorheen stabiele versies tonen nu identieke problemen
- Dit suggereert dat het probleem niet firmware-specifiek is maar waarschijnlijk gerelateerd aan veranderingen in de netwerkinfrastructuur
Volledige SFP Module Monitoring Output
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| /interface ethernet monitor sfp-sfpplus1 ;;; ONTZXOS11NPI > name: sfp-sfpplus1 > status: link-ok > auto-negotiation: disabled > rate: 10Gbps > full-duplex: yes > tx-flow-control: yes > rx-flow-control: yes > supported: 10M-baseT-half > 10M-baseT-full > 100M-baseT-half > 100M-baseT-full > 1G-baseT-half > 1G-baseT-full > 1G-baseX > 2.5G-baseT > 2.5G-baseX > 5G-baseT > 10G-baseT > 10G-baseSR-LR > 10G-baseCR > sfp-supported: 1G-baseX > 10G-baseSR-LR > sfp-module-present: yes > sfp-rx-loss: no > sfp-tx-fault: yes > sfp-type: SFP/SFP+/SFP28/SFP56 > sfp-connector-type: SC > sfp-encoding: 64B/66B > sfp-link-length-sm: 20km > sfp-vendor-name: Zaram > sfp-vendor-part-number: ZXOS11NPI > sfp-vendor-revision: 1B > sfp-vendor-serial: ZRMT11111111(obfuscated) > sfp-manufacturing-date: 23-03-07 > sfp-wavelength: 1270nm > sfp-temperature: 50C > sfp-supply-voltage: 3.346V > sfp-tx-bias-current: 16mA > sfp-tx-power: 6.827dBm > sfp-rx-power: -20.222dBm > eeprom-checksum: good |
Power Level Analyse
1. SFP module power levels gecontroleerd:
- TX Power: 6.81 dBm (Zendvermogen)
- RX Power: -20.222 dBm (Ontvangstvermogen)
- Normaal TX Power bereik: 3.7 tot 8 dBm
- Normaal RX Power bereik: -28.5 tot -10 dBm
- TX Power op 6.81 dBm is ruim binnen het acceptabele bereik
- RX Power op -20.222 dBm is ook binnen het acceptabele bereik
- Power levels dragen niet bij aan de PPPoE verbindingsproblemen
1. sfp-tx-fault: yes waargenomen in RouterOS logs
2. Documentatie van de fabrikant onderzocht (Zaram ONTZXOS11NPI):
code:
1
2
3
| Power Level[3], RX_LOS(PIN.8) support, TX_FAULT(PIN.2) and TX_DISABLE(PIN.3) not support |
3. Verdere documentatie bevestigt niet-standaard implementatie:
code:
1
2
3
| sfp pins are following: sfp_mod_abs(6) sfp_pps(9) sfp_sync_e(0) sfp_tod(0) sfp_los(8) sfp_tx_fault(0) sfp_tx_disable(0) |
4. Conclusie over TX fault indicator:
- De TX_FAULT pin (PIN.2) wordt niet op de standaard manier ondersteund voor deze module
- De sfp_tx_fault(0) geeft aan dat deze pin niet actief wordt gebruikt op de standaard manier
- Dit verklaart waarom de TX fault indicator "yes" toont ondanks normale werking
- Geen reden tot bezorgdheid aangezien de module correct functioneert met normale power levels
Op basis van de probleemanalyse en symptomen, zou het probleem kunnen zijn:
1. Netwerkinfrastructuur:
- Mogelijke OLT (Optical Line Terminal) problemen aan KPN's kant
- XGS-PON netwerksegment problemen
- PPPoE server stabiliteitsproblemen
- SFP module (ONTZXOS11NPI) zou compatibiliteitsproblemen kunnen ervaren met KPN's XGS-PON netwerk, maar werkte voorheen wel
- Het feit dat het probleem nu ook in voorheen stabiele RouterOS versies optreedt, suggereert een mogelijke verandering aan de netwerkkant
- PPPoE sessie management problemen
- Mogelijke authenticatie server problemen
- Verbinding timeout of keepalive problemen
- Het feit dat voorheen stabiele versies nu hetzelfde probleem vertonen, suggereert een verandering in KPN's netwerkconfiguratie of infrastructuur
- Zou gerelateerd kunnen zijn aan recente XGS-PON netwerk upgrades of onderhoud. KPN zegt niets bekend en mijn buren in de straat hebben geen KPN glas dus kan dat niet controleren.
Ik heb contact opgenomen met KPN support over dit probleem. Hun reactie was als volgt:
- Bij gebruik van eigen ONT (zoals mijn directe SFP verbinding) is er beperkte ondersteuning, logisch.
- KPN stelt voor om terug te schakelen naar de KPN ONT en modem om het probleem te isoleren
- Zelfs dan zou er een monteur gestuurd worden
- Als het probleem aan mijn configuratie ligt (MikroTik/SFP), dan zijn de kosten voor het sturen van een monteur voor mijn rekening
Na uitgebreide tests kan ik geen problemen vinden met de Zaram SFP module zelf:
- Power levels zijn binnen specificaties
- De TX fault indicator is normaal gedrag volgens de documentatie
- Het probleem treedt op over meerdere RouterOS versies
Alle suggesties zijn welkom
Zaram terug sturen en nieuwe vragen. Heb dit eerder gezien met exact dezelfde issues.
Ok contact opgenomen met leverancier en wacht dat af.
Toch even dieper gespit en via telnet naar de SFP toe.
Nieuwe Bevindingen
1. PLOAM Berichten
2. Switch Counters met Packet Drops
4. FEC Foutstatistieken
Analyse van de Problemen
Nieuwe Bevindingen
1. PLOAM Berichten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| admin@ZXOS11NPI [] # log show mod PON 00:00:06.564559 [PON] EV_SFP_ON 00:00:06.565086 [PON] sync 0x0000, ploam 0x0101, onlines#0 00:00:06.721259 [PON] sync 0x0001, ploam 0x0101, onlines#0 00:00:06.722011 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0102, onlines#0 00:00:09.104559 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:00:19.414316 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0200, onlines#0 00:00:19.524898 [PON] ploam_kek ready 00:00:19.525456 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0400, onlines#0 00:00:19.702794 [PON] ## eqd_set pre_eqd:0 new_eqd:578509 00:00:19.703377 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0500, onlines#1 00:04:35.842604 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:09:02.620849 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:13:29.400317 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:17:56.177250 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:22:22.955834 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:26:49.734918 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| admin@ZXOS11NPI [] # switch show counter ======================================================================================================================== PON-Rx PON-Tx UNI-Rx UNI-Tx CPU-Rx CPU-Tx ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ucast 1233261 966244 973043 1233476 214 247 mcast 4392296 359 530 2131 30 30 bcast 2 133 189 5 3 1 ... ======================================================================================================================== DROP ================================================================== rate-limit PORT-MAP DROP ------------------------------------------------------------------ PON 0 4390166 1020 UNI 0 6778 0 ================================================================== |
4. FEC Foutstatistieken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| admin@ZXOS11NPI [] # onu show pon counter ... PON Rx FEC statistic --------------------------------------------------------------- Corrected byte(8-byte) : 0 Corrected code words(8-byte) : 0 Uncorrectable code words(8-byte) : 0 Total code words(8-byte) : 1731467724 |
Analyse van de Problemen
- PLOAM DisableSerialNumber berichten: De OLT (KPN's apparatuur) stuurt regelmatig "kPloamDsTypeDisableSerialNumber" berichten naar mijn ONT. Dit zijn Physical Layer Operations, Administration and Maintenance berichten die mogelijk de verbinding beïnvloeden. Deze berichten kunnen erop wijzen dat de OLT problemen heeft met de serienummer registratie van mijn ONT.
- Significante packet drops: De PON PORT-MAP drops (4.390.166) en PON DROP (1.020) zijn aanzienlijk en kunnen bijdragen aan de PPPoE verbindingsproblemen. Deze drops suggereren problemen met de verkeersmapping tussen PON en UNI interfaces.
- FEC fouten: Na een reboot zijn er momenteel geen "Uncorrectable code words", maar eerder waren er 1.260.873 geregistreerd. Dit suggereert dat er periodiek problemen zijn met de signaalintegriteit maar kan ook zijn dat ik de kabel even gereseat heb.
- PPPoE keepalive timeout: Zelfs na het verhogen van de keepalive timeout naar 60 seconden blijven de verbindingsproblemen aanhouden, wat suggereert dat het probleem dieper ligt dan alleen tijdelijke pakketverlies.
- De frequente "kPloamDsTypeDisableSerialNumber" berichten kunnen wijzen op een configuratieprobleem aan de OLT-kant (KPN netwerk).
- De OLT lijkt periodiek reset-opdrachten te sturen of problemen te hebben met het serienummer van mijn ONT.
- De hoge PORT-MAP drops kunnen wijzen op VLAN-configuratieproblemen of incompatibiliteit tussen de ONT en OLT.
- Zijn er bekende problemen met XGS-PON ONT's van derden, specifiek met betrekking tot PLOAM berichten.
- Ik controleer nogmaals of de VLAN-configuratie op zowel RouterOS als de XGS-PON module correct is. Op routeros is het in orde, Is ook niet aangepast hier maar wellicht vind ik wat meer op de SFP
- Ik blijf de FEC foutentellers monitoren om te zien of deze weer toenemen.
- Ik overweeg om een script te maken dat periodiek de verbindingsstatus en foutentellers controleert om correlaties te vinden tussen disconnects en specifieke gebeurtenissen.
- Welke andere diagnostische commando's of logs zou ik moeten bekijken nu ik toegang heb tot de interne shell van de SFP module?
- Zijn er specifieke parameters of instellingen die ik zou kunnen aanpassen binnen de SFP module om de stabiliteit te verbeteren?
- Heb jij @Economics ervaring met het interpreteren van PLOAM berichten en weet wat deze "DisableSerialNumber" berichten precies betekenen?
- Wat zou een verklaring kunnen zijn voor de hoge PORT-MAP drops en hoe kan ik dit probleem aanpakken?
Stuur mij maar pb dan log ik wel in op de OLT om het e.e.a. te bekijken. Daarnaast ben ik niet FAN van je gebruik van chatgpt hier klakkeloos op het forum te zetten, dit zorgt echt voor veel ruis. Er worden daar termen in vermeld die ik van mijn leven nog niet eerder van heb gehoord. Het zou schelen om je probleem gewoon simpel te vermelden en wat je ziet in de logs...
[ Voor 77% gewijzigd door Economics op 16-06-2025 09:47 ]
FEC-fouten kunnen optreden door een vieze vezel, of een knik in de voeding (micro-bend) bij ons in het netwerk, gezien PON gemeenschappelijke delers hebben is dit probleem al snel te tekkelen om te zien of het in het netwerk zit of op klant locatie. Maar ik meen dat ik dit al eens eerder heb gezien bij iemand en we de huidige ZARAM hebben vervangen voor een ander en dat dit probleem oploste.
Hello,
Ik probeer mijn eigen ONT te activeren om rechtstreeks via KPN glasvezel naar mijn FritzBox 5530 XGS-PON te gaan, maar de servicetool voor het registreren werkt niet.
Kan iemand me helpen?
Mvg,
Filip
Ik probeer mijn eigen ONT te activeren om rechtstreeks via KPN glasvezel naar mijn FritzBox 5530 XGS-PON te gaan, maar de servicetool voor het registreren werkt niet.
Kan iemand me helpen?
Mvg,
Filip
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JUenshJPPGv3PHayuPj3RAzp.jpg?f=user_large)
Dat blauwe plastic mag er af hoor, dat is beter voor de koeling.Filip76 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:10:
Hello,
Kan iemand me helpen?
Mvg,
Filip
[Afbeelding]
Even @Economics of @mad-dog lief aankijken.Filip76 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:10:
Hello,
Kan iemand me helpen?
Mvg,
Filip
[Afbeelding]
Het is misschien mogelijk om het PON-ID van KPN's ONT te "spoofen" - dat werkt sinds Fritz!OS 8.0 prima op mijn eigen FB5590.Filip76 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:10:
Hello,
Kan iemand me helpen?
Mvg,
Filip
1. Log in op de FB5530 en ga naar "Help and Info".
2. Helemaal onderaan "Fritz!Box Support" aanklikken.
3. Scroll naar PON PLOAM met invulveld PON serial number en vul daar het serienummer in van de
KPN ONT (b.v. GNXSa1b2c34d) en Apply Setting.
Als dit toch niet werkt kun je altijd nog de "service tool" route kiezen.
Dus om de Fritzbox PON-module in te stellen als KPN ONT?hkoster1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:14:
[...]
Het is misschien mogelijk om het PON-ID van KPN's ONT te "spoofen" - dat werkt sinds Fritz!OS 8.0 prima op mijn eigen FB5590.
1. Log in op de FB5530 en ga naar "Help and Info".
2. Helemaal onderaan "Fritz!Box Support" aanklikken.
3. Scroll naar PON PLOAM met invulveld PON serial number en vul daar het serienummer in van de
KPN ONT (b.v. GNXSa1b2c34d) en Apply Setting.
Als dit toch niet werkt kun je altijd nog de "service tool" route kiezen.
Misschien dat dat tussen Fritzboxen werkt maar een device het PON ID van een totaal ander device te geven zal niet werken. De OLT denkt met een Genexis/Nokia ONT te praten en dat gaat echt niet goed.hkoster1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:14:
[...]
Het is misschien mogelijk om het PON-ID van KPN's ONT te "spoofen" - dat werkt sinds Fritz!OS 8.0 prima op mijn eigen FB5590.
Ik niet, ik geniet van m'n vakantiedunkiegaming schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Even @Economics of @mad-dog lief aankijken.
Ik zal als ik jou was wel wat voorzichtiger om gaan met die gele glasvezel kabel. Die is erg breekbaar aan de binnenkant.
Kan een hoop hebben maar de SC/APC connector in de FTU zo geknikt naar rechts lijkt me niet goed.dapaool schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Ik zal als ik jou was wel wat voorzichtiger om gaan met die gele glasvezel kabel. Die is erg breekbaar aan de binnenkant.
hier op terugkomend, ik heb een issue gevonden bij ons op het netwerk, na wat aanpassingen sinds dien is zijn probleem verholpen. wel heeft hij nog een net wat te veel demping, dat probleem heeft niets te maken met het probleem wat hij had maar daar gaat hij nog naar kijken.drikus schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:33:
Ok contact opgenomen met leverancier en wacht dat af.
Nieuwe Bevindingen
1. PLOAM Berichten
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 admin@ZXOS11NPI [] # log show mod PON 00:00:06.564559 [PON] EV_SFP_ON 00:00:06.565086 [PON] sync 0x0000, ploam 0x0101, onlines#0 00:00:06.721259 [PON] sync 0x0001, ploam 0x0101, onlines#0 00:00:06.722011 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0102, onlines#0 00:00:09.104559 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:00:19.414316 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0200, onlines#0 00:00:19.524898 [PON] ploam_kek ready 00:00:19.525456 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0400, onlines#0 00:00:19.702794 [PON] ## eqd_set pre_eqd:0 new_eqd:578509 00:00:19.703377 [PON] sync 0x0002, ploam 0x0500, onlines#1 00:04:35.842604 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:09:02.620849 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:13:29.400317 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:17:56.177250 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:22:22.955834 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber 00:26:49.734918 [PON] ## IN - kPloamDsTypeDisableSerialNumber
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 admin@ZXOS11NPI [] # switch show counter ======================================================================================================================== PON-Rx PON-Tx UNI-Rx UNI-Tx CPU-Rx CPU-Tx ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ucast 1233261 966244 973043 1233476 214 247 mcast 4392296 359 530 2131 30 30 bcast 2 133 189 5 3 1 ... ======================================================================================================================== DROP ================================================================== rate-limit PORT-MAP DROP ------------------------------------------------------------------ PON 0 4390166 1020 UNI 0 6778 0 ==================================================================
4. FEC Foutstatistieken
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 admin@ZXOS11NPI [] # onu show pon counter ... PON Rx FEC statistic --------------------------------------------------------------- Corrected byte(8-byte) : 0 Corrected code words(8-byte) : 0 Uncorrectable code words(8-byte) : 0 Total code words(8-byte) : 1731467724
Analyse van de ProblemenMogelijke Oorzaken
- PLOAM DisableSerialNumber berichten: De OLT (KPN's apparatuur) stuurt regelmatig "kPloamDsTypeDisableSerialNumber" berichten naar mijn ONT. Dit zijn Physical Layer Operations, Administration and Maintenance berichten die mogelijk de verbinding beïnvloeden. Deze berichten kunnen erop wijzen dat de OLT problemen heeft met de serienummer registratie van mijn ONT.
- Significante packet drops: De PON PORT-MAP drops (4.390.166) en PON DROP (1.020) zijn aanzienlijk en kunnen bijdragen aan de PPPoE verbindingsproblemen. Deze drops suggereren problemen met de verkeersmapping tussen PON en UNI interfaces.
- FEC fouten: Na een reboot zijn er momenteel geen "Uncorrectable code words", maar eerder waren er 1.260.873 geregistreerd. Dit suggereert dat er periodiek problemen zijn met de signaalintegriteit maar kan ook zijn dat ik de kabel even gereseat heb.
- PPPoE keepalive timeout: Zelfs na het verhogen van de keepalive timeout naar 60 seconden blijven de verbindingsproblemen aanhouden, wat suggereert dat het probleem dieper ligt dan alleen tijdelijke pakketverlies.
Suggesties
- De frequente "kPloamDsTypeDisableSerialNumber" berichten kunnen wijzen op een configuratieprobleem aan de OLT-kant (KPN netwerk).
- De OLT lijkt periodiek reset-opdrachten te sturen of problemen te hebben met het serienummer van mijn ONT.
- De hoge PORT-MAP drops kunnen wijzen op VLAN-configuratieproblemen of incompatibiliteit tussen de ONT en OLT.
Vragen aan het forum:
- Zijn er bekende problemen met XGS-PON ONT's van derden, specifiek met betrekking tot PLOAM berichten.
- Ik controleer nogmaals of de VLAN-configuratie op zowel RouterOS als de XGS-PON module correct is. Op routeros is het in orde, Is ook niet aangepast hier maar wellicht vind ik wat meer op de SFP
- Ik blijf de FEC foutentellers monitoren om te zien of deze weer toenemen.
- Ik overweeg om een script te maken dat periodiek de verbindingsstatus en foutentellers controleert om correlaties te vinden tussen disconnects en specifieke gebeurtenissen.
Alle input is welkom!
- Welke andere diagnostische commando's of logs zou ik moeten bekijken nu ik toegang heb tot de interne shell van de SFP module?
- Zijn er specifieke parameters of instellingen die ik zou kunnen aanpassen binnen de SFP module om de stabiliteit te verbeteren?
- Heb jij @Economics ervaring met het interpreteren van PLOAM berichten en weet wat deze "DisableSerialNumber" berichten precies betekenen?
- Wat zou een verklaring kunnen zijn voor de hoge PORT-MAP drops en hoe kan ik dit probleem aanpakken?
ik ben blij dat ik (als nog) even voor hem ging kijken, anders was het swappen kansloos geweest.
Klopt. (Er is geen enkele andere SFP+ module die op een Fritz!Box werkt.)Filip76 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:30:
[...]
Dus om de Fritzbox PON-module in te stellen als KPN ONT?
De OLT "denkt" helemaal niet, maar volgt een publiek communicatieprotocol, waaronder het PON-ID dat moet matchen met dat bekend bij de belichter (KPN-WBA).ernstoud schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:19:
[...]
Misschien dat dat tussen Fritzboxen werkt maar een device het PON ID van een totaal ander device te geven zal niet werken. De OLT denkt met een Genexis/Nokia ONT te praten en dat gaat echt niet goed.
Heb jij je f iritzbox dan inmiddels al werkend met een clone op je genexis pon id? technisch kan het gewoon, waar je enkel mee in de knoei kan raken is de sw-version control omdat deze anders ingesteld staan voor managed ont's en unmanaged ont'shkoster1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:54:
[...]
De OLT "denkt" helemaal niet, maar volgt een publiek communicatieprotocol, waaronder het PON-ID dat moet matchen met dat bekend bij de belichter (KPN-WBA).
Ik zou liever mijn PON via servicetool registreren en er dan mee klaar zijn, dan dat ik "klonen" maak van het KPN FPU.
En hoe denk je dat de OLT bijvoorbeeld een firmware gaat uitrollen naar een Genexis/Nokia ONT terwijl het dus een Fritzbox is? Of via OMCI andere beheersfuncties wil uitvoeren? Vrijwel zeker is de OMCI beheers laag bij een KPN ONT anders dan bij een FB.hkoster1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:54:
[...]
De OLT "denkt" helemaal niet, maar volgt een publiek communicatieprotocol, waaronder het PON-ID dat moet matchen met dat bekend bij de belichter (KPN-WBA).
Op de DFN infra hebben Tweakers al jaren geleden ontdekt dat dit niet werkt.
En het geeft mogelijk een hoop problemen aan de provider kant die wij niet zien. False alerts van onderdelen die niet werken. etc.ernstoud schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:38:
[...]
En hoe denk je dat de OLT bijvoorbeeld een firmware gaat uitrollen naar een Genexis/Nokia ONT terwijl het dus een Fritzbox is? Of via OMCI andere beheersfuncties wil uitvoeren? Vrijwel zeker is de OMCI beheers laag bij een KPN ONT anders dan bij een FB.
Op de DFN infra hebben Tweakers al jaren geleden ontdekt dat dit niet werkt.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Twee jaar geleden had ik meerdere keren met de FRITZ!Box 5590 v 7.90 geprobeerd de PON-ID te Klonen met die van Genexis. Zonder resultaat waardoor ik 2 weken moest wachten voordat mijn Toenmalige provider (Online, KPN Netwerk) het regelde. Daarna werkte alles 100%
Jaar later overgestapt naar KPN. Toen weer opnieuw moeten activeren, omdat PON-ID weer was terug gezet naar originele Genexis.
Zonder PON-ID activeren is me nog nooit gelukt verbinding te maken (Behalve via RJ45)
Jaar later overgestapt naar KPN. Toen weer opnieuw moeten activeren, omdat PON-ID weer was terug gezet naar originele Genexis.
Zonder PON-ID activeren is me nog nooit gelukt verbinding te maken (Behalve via RJ45)
Het klonen werkt pas sinds Fritz!OS versie 8.0.dapaool schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:15:
Twee jaar geleden had ik meerdere keren met de FRITZ!Box 5590 v 7.90 geprobeerd de PON-ID te Klonen met die van Genexis. Zonder resultaat waardoor ik 2 weken moest wachten voordat mijn Toenmalige provider (Online, KPN Netwerk) het regelde. Daarna werkte alles 100%
Ik wil dit ook. Maar KPN wil het niet. Dus wat moet ik doen? Wie kan mijn FritzBox ONT registreren?dapaool schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:15:
Filip76 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:10:
Hello,
Kan iemand me helpen?
Mvg,
Filip
[Afbeelding]
Je berichten zitten vooral op gevoel, maak het eens wat technischer welke foutmeldingen krijg je wat lukt er wel en wat lukt er niet?Filip76 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:14:
[...]
Ik wil dit ook. Maar KPN wil het niet. Dus wat moet ik doen? Wie kan mijn FritzBox ONT registreren?
@mad-dog kan misschien wat voor je betekenen.
Is dit trouwens ook het juiste topic als je met Odido over KPN glasvezel zelf met een XGS-PON spf+ aan de gang wilt?
@mad-dog is op vakantie dus je kan beter @Economics taggen.stormfly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:01:
[...]
[...]
Je berichten zitten vooral op gevoel, maak het eens wat technischer welke foutmeldingen krijg je wat lukt er wel en wat lukt er niet?
@mad-dog kan misschien wat voor je betekenen.
Als je Odido over KPN glasvezel hebt gekozen, waarbij je ook KPN had kunnen kiezen? Dan gun ik je ook de ervaring die hoort bij het activeren via Odido als dat doodloopt kunnen ze hier misschien wat doen. Klanten die bewust voor Odido kiezen en dan hier de KPN service via het informele circuit aanvragen dat lijkt mij niet passend.pyotr schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:16:
Is dit trouwens ook het juiste topic als je met Odido over KPN glasvezel zelf met een XGS-PON spf+ aan de gang wilt?
De lagere prijs hoort bij een lager service niveau en een rommeligere klantenservice. Daarin is iedereen vrij om een eigen keuze te maken op basis van het beschikbare budget.
Laat vooral weten hoe het Odido proces verloopt, ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar, van wat ik meegelezen heb is het heel wisselend wie je spreekt bij Odido. My2cents, niets persoonlijks naar jou toe hoor! Het is gewoon een principe kwestie, je hebt voor blauw gekozen ipv groen, dan moet je ook bij de voordeur van blauw aanbellen voor service.
Is hij alweer op vakantie, owh ja KPN was die partij met ongelimiteerde vakantiedagendunkiegaming schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:23:
[...]
@mad-dog is op vakantie dus je kan beter @Economics taggen.
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 18-06-2025 11:36 ]
De werkelijkheid ligt iets genuanceerder 😭stormfly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:35:
[...]
Als je Odido over KPN glasvezel hebt gekozen, waarbij je ook KPN had kunnen kiezen? Dan gun ik je ook de ervaring die hoort bij het activeren via Odido als dat doodloopt kunnen ze hier misschien wat doen. Klanten die bewust voor Odido kiezen en dan hier de KPN service via het informele circuit aanvragen dat lijkt mij niet passend.
De lagere prijs hoort bij een lager service niveau en een rommeligere klantenservice. Daarin is iedereen vrij om een eigen keuze te maken op basis van het beschikbare budget.
Laat vooral weten hoe het Odido proces verloopt, ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar, van wat ik meegelezen heb is het heel wisselend wie je spreekt bij Odido. My2cents, niets persoonlijks naar jou toe hoor! Het is gewoon een principe kwestie, je hebt voor blauw gekozen ipv groen, dan moet je ook bij de voordeur van blauw aanbellen voor service.
[...]
Is hij alweer op vakantie, owh ja KPN was die partij met ongelimiteerde vakantiedagen
@stormfly Ik ben een netwerk n00b (Java / Kafka / Postgresql is meer mijn ding), het was me niet helemaal duidelijk op welke netwerklaag een ONT c.q. je eigen XGS-PON aansluit en dus specifiek is voor een glasleverancier danwel voor de internetleverancier die diensten aanbiedt over dat glas.
Zie nu pas dat Delta (die hier ook een apart XGS-PON topic heeft) de internetleverancier is en het bedrijf ik altijd in m'n hoofd had voor "Delta" in werkelijkheidheid "Delta Fiber" is.
Odido trouwens als voorbeeld, had ook Freedom kunnen noemen (andere kant van het prijsspectrum, maar dan zou ik kunnen bezuinigen op m'n VPS)
Zie nu pas dat Delta (die hier ook een apart XGS-PON topic heeft) de internetleverancier is en het bedrijf ik altijd in m'n hoofd had voor "Delta" in werkelijkheidheid "Delta Fiber" is.
Odido trouwens als voorbeeld, had ook Freedom kunnen noemen (andere kant van het prijsspectrum, maar dan zou ik kunnen bezuinigen op m'n VPS)
Hier ook nog even op terugkomend. Ik ben niet zo fan van geen analyse en blindelings verzoeken om maar de zaram module terug te sturen op basis van eerdere ervaringenEconomics schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:25:
[...]
hier op terugkomend, ik heb een issue gevonden bij ons op het netwerk, na wat aanpassingen sinds dien is zijn probleem verholpen. wel heeft hij nog een net wat te veel demping, dat probleem heeft niets te maken met het probleem wat hij had maar daar gaat hij nog naar kijken.
ik ben blij dat ik (als nog) even voor hem ging kijken, anders was het swappen kansloos geweest.
SFP TX Power: 6.81 dBm (Normaal bereik: 3.7 tot 8 dBm)
SFP RX Power: -20.222 dBm (Normaal bereik: -28.5 tot -10 dBm)
En hangt nu na swappen op OLT van interface (dank daarvoor) op SFP RX Power: -18.700 en ook na vervangen van SC APC (8°) aar SC-UPC (8°). kabel vanaf zaram SFP to patchcover op het zelfde niveau. Niet dirty aan mijn kant.
Ik zie elders ook deze SFP RX Power waarden ook voor andere SFP modules. Wellicht niet optimaal maar dat is wat anders, in range. Ik zie ook geen FEC errors meer. Alles is stabiel. Aan mijn zaram module/RouterOS of glasverbinding tot patchcover lag of ligt het niet. Het swappen op de OLT gaf soelaas maar hoe kan het dat dit niet gezien is door KPN ? Dat ik zie wat er gebeurt kan het toch niet zo zijn dat de klant dit moet melden. Heeft KPN geen monitoring hiervoor ingeregeld?
De Alcatel modules die KPN gebruikt hebben waarschijnlijk meer management monitoring options dan de Zaram. Iedereen achter die OLT had issues waarschijnlijk. Ik melde het en ik mag van geluk spreken dat er geswapped is. Leerpunt.
Bezint en ben voorbereid. De Zaram kwam ik achter is een eenvoudige SFP XGS-PON ONT module waar ook aantal firmware opties ontbreken en niet conform de standaard. Ik mag van geluk spreken dat de Zaram op RouterOS gebruikt kan worden. Voornaamste instinker is SFP TX Fault: Ja (Opmerking: Volgens documentatie van de fabrikant is dit normaal voor deze module)
• Documentatie geeft aan dat TX_FAULT pin (PIN.2) niet op de standaard manier wordt ondersteund
• Documentatie toont [font=courier]sfp_tx_fault(0)[/font] wat aangeeft dat deze pin niet actief wordt gebruikt
• Ondanks de TX fault indicator functioneert de module normaal met correcte power levels
Deze maar totaal negeren wat als je de eerste keer naar kijkt lastig is. De documentatie in deze thread gevonden overigens die dit vermelde.
Dus om voor een volgende keer beter voorbereid te zijn en KPN support van repliek te kunnen dienen mogen ze hier kijken: https://doemijdiemetriekmaar.grafana.net/goto/VHvcqhPNR?orgId=1
Ik detecteer ook OLT interface changes en alerting is set. Op het moment dat er wat brak is weet ik het. Ook al bied de zaram niet volledige monitoring functies maar met wat truukjes is er best wel wat te zeggen over de staat van de module en de verbinding.
Wie dat ook wil hier: https://github.com/RobertWi/sfp-tik-monitor
Tips suggesties, pull requests zijn welkom
Kleine correctie; SC/UPC is vlak, dus geen 8 graden schuin.drikus schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:49:
[...]
… en ook na vervangen van SC APC (8°) aar SC-UPC (8°). kabel vanaf zaram SFP to patchcover…
A = angled.
En @Economics heeft al gepost dat er op de OLT wel degelijk monitoring zit maar “dat er wel eens wat door glipt”.
Helaas zijn er incompatibiliteiten bij alle ONT’s en SFP’s. De BBF.247 certificering zou dat moeten ondervangen, maar ook zij hebben (ik heb er een e-mail van) toegegeven dat die certificering geen enkele garantie geeft.
Thanks, dan glipt er aan deze kant want minder er door heen momenteel vwb monitoring. En excuus ik heb wel degelijk een SC-APC (8 male) SC-UPC male (vlak) FTTH kabel in gebruik dat vermelde ik verkeerd.ernstoud schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:07:
[...]
Kleine correctie; SC/UPC is vlak, dus geen 8 graden schuin.
A = angled.
En @Economics heeft al gepost dat er op de OLT wel degelijk monitoring zit maar “dat er wel eens wat door glipt”.
Helaas zijn er incompatibiliteiten bij alle ONT’s en SFP’s. De BBF.247 certificering zou dat moeten ondervangen, maar ook zij hebben (ik heb er een e-mail van) toegegeven dat die certificering geen enkele garantie geeft.
KPN heeft zeker monitoring ingeregeld. Vraag is wat je daarbij allemaal een alarm laat afgeven. Sommige zaken zijn relatief normaal en daarop alarmen laten afgaan leidt tot een stortvloed aan valse alarmen. Dan is wachten tot de klant zich meldt vaak een betere optie. Mits je daar wat mee doet, natuurlijk.drikus schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:49:
Het swappen op de OLT gaf soelaas maar hoe kan het dat dit niet gezien is door KPN ? Dat ik zie wat er gebeurt kan het toch niet zo zijn dat de klant dit moet melden. Heeft KPN geen monitoring hiervoor ingeregeld?
Jij had jouw case zeer goed gedocumenteerd en @Economics wist dat te waarderen en te duiden.
Er zijn meer modules met dit issue. RouterOS heeft er een algemene patch voor sinds v7.9.Bezint en ben voorbereid. De Zaram kwam ik achter is een eenvoudige SFP XGS-PON ONT module waar ook aantal firmware opties ontbreken en niet conform de standaard. Ik mag van geluk spreken dat de Zaram op RouterOS gebruikt kan worden. Voornaamste instinker is SFP TX Fault: Ja (Opmerking: Volgens documentatie van de fabrikant is dit normaal voor deze module)
• Documentatie geeft aan dat TX_FAULT pin (PIN.2) niet op de standaard manier wordt ondersteund
• Documentatie toont [font=courier]sfp_tx_fault(0)[/font] wat aangeeft dat deze pin niet actief wordt gebruikt
• Ondanks de TX fault indicator functioneert de module normaal met correcte power levels
code:
1
| *) sfp - allow modules that hold "TX_FAULT" high signal all the time on RB4011, RB5009, CCR2004-1G-12S+2XS, CCR2004-16G-2S+, CCR2116-12G-4S+, CCR2216-1G-12XS-2XQ devices; |
Er zijn meer SFP's met dit issue. Kijk maar eens in de source code van de Linux SFP driver. Device drivers zitten nogal eens vol met dit soort workarounds.
Daarvoor is een Grafana cloud account nodig...Dus om voor een volgende keer beter voorbereid te zijn en KPN support van repliek te kunnen dienen mogen ze hier kijken: https://doemijdiemetriekmaar.grafana.net/goto/VHvcqhPNR?orgId=1
Dat heb je beeldig beschreven, zo zit het precies. Achteraf gezien hadden wij zijn locatie waar hij op zit aangesloten al in beeld, hadden we de klanten kunnen communiceren, zeker, maar zoals ik eerder aangaf de locatie was iets buiten proces om hersteld. dus ja, we hadden het al in beeld, kwa communicatie had het beter gekund. wat wij weten als techneuten bereikt niet altijd de voorkant.ZwarteIJsvogel schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:40:
[...]
KPN heeft zeker monitoring ingeregeld. Vraag is wat je daarbij allemaal een alarm laat afgeven. Sommige zaken zijn relatief normaal en daarop alarmen laten afgaan leidt tot een stortvloed aan valse alarmen. Dan is wachten tot de klant zich meldt vaak een betere optie. Mits je daar wat mee doet, natuurlijk.
Jij had jouw case zeer goed gedocumenteerd en @Economics wist dat te waarderen en te duiden.
Edit: Ook op guest onts zit wat minder monitoring omdat we zien dat deze problemen vaak optreden op klantlocatie die zij zelf veroorzaakt hebben (verkeerde patchkabels etc..), verkeerde router instellingen wat zorgt voor PPPoE disconnects
[ Voor 18% gewijzigd door Economics op 22-06-2025 21:08 ]
misschien was dat wat kort door de bocht, maar door je chatgpt gebruik was ik mijn interesse deels verloren, excuus daarvoor. en. ik heb je daarna nog goed geholpen volgens mij, dus ik heb geen idee waar ik dit aan te danken hebdrikus schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:49:
[...]
Hier ook nog even op terugkomend. Ik ben niet zo fan van geen analyse en blindelings verzoeken om maar de zaram module terug te sturen op basis van eerdere ervaringen. Gedurende de ppoe-wan disconnects waren de waarden in range zoals eerder vermeld:
[ Voor 13% gewijzigd door Economics op 22-06-2025 21:01 ]
Thanks. Leerde beetje bij met Zaram product guide and generic available XGS_PON flows Niet alles monitoren snap ik maar ik pas altijd wel mijn monitoring/alerting aan op nieuwe inzichten/bevindingen zodat je proactiever issues ziet.ZwarteIJsvogel schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:40:
[...]
KPN heeft zeker monitoring ingeregeld. Vraag is wat je daarbij allemaal een alarm laat afgeven. Sommige zaken zijn relatief normaal en daarop alarmen laten afgaan leidt tot een stortvloed aan valse alarmen. Dan is wachten tot de klant zich meldt vaak een betere optie. Mits je daar wat mee doet, natuurlijk.
Ja RouterOS patch had ik gezien, En ja duidelijk te zien dat niet altijd de standaarden gevolgd wordt zo te zien. Thanks. Certificatie zou dan ook niet mogen, Jammer voor de consumer and providers.[b]
[...}
Er zijn meer modules met dit issue. RouterOS heeft er een algemene patch voor sinds v7.9.
code:
1 *) sfp - allow modules that hold "TX_FAULT" high signal all the time on RB4011, RB5009, CCR2004-1G-12S+2XS, CCR2004-16G-2S+, CCR2116-12G-4S+, CCR2216-1G-12XS-2XQ devices;
Er zijn meer SFP's met dit issue. Kijk maar eens in de source code van de Linux SFP driver. Device drivers zitten nogal eens vol met dit soort workarounds.
Ai. Das jammer essentieel ook maar met public share of snapshot wordt niet alle data gepresenteerd en moet ik even onderzoeken. Fixed https://doemijdiemetriekm...b0c614c34a84f02e3e8794c18Daarvoor is een Grafana cloud account nodig...
[ Voor 4% gewijzigd door drikus op 23-06-2025 08:15 ]
No worries, goed geholpen, dank staat al op meerdere plekken. Maar ik spiegel jou woord gebruik meer niet.Economics schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:57:
[...]
misschien was dat wat kort door de bocht, maar door je chatgpt gebruik was ik mijn interesse deels verloren, excuus daarvoor. en. ik heb je daarna nog goed geholpen volgens mij, dus ik heb geen idee waar ik dit aan te danken heb
Dat is precies waar indertijd mijn discussie met een directielid van het Broadband Forum over ging. Delta en KPN vereis(t)en een BBF.247 gecertificeerde ONT. Maar een consument die een gecertificeerde ONT aanschafte (rond die tijd was de BBF.247 gecertificeerde ONT van KPN via hun webshop los te koop), kwam er achter dat deze op de Delta infra gewoon niet werkte.drikus schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:20:
[...]
Certificatie zou dan ook niet mogen, Jammer voor de consumer and providers.
Dus dan heb je als consument geen houvast meer wat werkt en wat niet.
Gelukkig bleek dat Zaram erg goede technische support gaf om de ZXOS11NPI SFP werkend te krijgen op beide infrastructuren. Het is nog steeds de goedkoopste oplossing.
Ik ben inmiddels overgestapt. Youfone wil of kan mijn Fritz!box niet koppelen. Ik maak graag gebruik van je aanbod om mij te helpen.Economics schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:06:
[...]
YouFone kan dit regelen in de WBA portal. Even bellen dus. Lukt het je niet dan wil ik het wel voor je doen.
Een tijd geleden heb ik het KPN modem vervangen door een Zaram-module in mijn Ubiquiti Dream Machine Pro. Afspraak hiervoor inplannen ging vrij gemakkelijk en het omzetten was zo gepiept.
Nu heb behoorlijk veel problemen om IPTV op Multicast werkend te krijgen en houden, dus vorige week via Schenk een FS-module gekocht.
Nu wil ik weer een afspraak met KPN backend inschieten... dat kan niet, want KPN modem zit niet aangesloten. Telefonisch krijg ik iemand die niet snapt wat ik wil en nu een monteur heeft ingepland.
Nu meen ik mezelf te herinneren, zonder alle pagina's terug te lezen, dat er hier mensen actief waren die ook die omzetting konden doen.
Nu heb behoorlijk veel problemen om IPTV op Multicast werkend te krijgen en houden, dus vorige week via Schenk een FS-module gekocht.
Nu wil ik weer een afspraak met KPN backend inschieten... dat kan niet, want KPN modem zit niet aangesloten. Telefonisch krijg ik iemand die niet snapt wat ik wil en nu een monteur heeft ingepland.
Nu meen ik mezelf te herinneren, zonder alle pagina's terug te lezen, dat er hier mensen actief waren die ook die omzetting konden doen.
stuur maar dm als het zo ver isBucket schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:54:
Een tijd geleden heb ik het KPN modem vervangen door een Zaram-module in mijn Ubiquiti Dream Machine Pro. Afspraak hiervoor inplannen ging vrij gemakkelijk en het omzetten was zo gepiept.
Hier in deze hitte een overloaded spf module in mijn mikrotik rb5009. Het gaat om de onderstaande:
sfp-vendor-name: MikroTik
sfp-vendor-part-number: S+RJ10
2025-07-01 22:40:15 interface,warning sfp-sfpplus1 high temperature warning! Please, improve module cooling/placement or use different type of modules for this solution
Heb gelezen dat de shutdown temperatuur 95 graden is. Opzich schrik ik daar wel van.. Redelijk heet. Met een ventilator en de deur van de trapkast open zijn onderstaand de readings:
CPU Temp: 46 | SFP Temp: 82
Nu is het de vraag, ga ik de setup beter ophangen en misschien actief koelen. Of ga ik voor een FS of Zaram. Hoor hier gemixte verhalen. Zijn er al mensen met succesvolle modules met een Mikrotik rb5009 en KPN?
Ik vind de keuze lastig, want kan voor mijn werk eigenlijk niet zonder verbinding. Het switchen naar direct op glasvezel is niet makkelijk terug te draaien en ik moet nog maar afwachten of dat de temperatuur signitficant verlaagd.
2025-07-01 22:40:15 interface,warning sfp-sfpplus1 high temperature warning! Please, improve module cooling/placement or use different type of modules for this solution
Heb gelezen dat de shutdown temperatuur 95 graden is. Opzich schrik ik daar wel van.. Redelijk heet. Met een ventilator en de deur van de trapkast open zijn onderstaand de readings:
Nu is het de vraag, ga ik de setup beter ophangen en misschien actief koelen. Of ga ik voor een FS of Zaram. Hoor hier gemixte verhalen. Zijn er al mensen met succesvolle modules met een Mikrotik rb5009 en KPN?
Ik vind de keuze lastig, want kan voor mijn werk eigenlijk niet zonder verbinding. Het switchen naar direct op glasvezel is niet makkelijk terug te draaien en ik moet nog maar afwachten of dat de temperatuur signitficant verlaagd.
Het is bekend dat vrijwel alle 10 Gbps. SFP+ modules gloeiend heet worden.Orcie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:04:
Hier in deze hitte een overloaded spf module in mijn mikrotik rb5009. Het gaat om de onderstaande:
Nu is het de vraag, ga ik de setup beter ophangen en misschien actief koelen.
Beide modules werken in de rb5009 met recente firmware en RouterOS.Of ga ik voor een FS of Zaram. Hoor hier gemixte verhalen. Zijn er al mensen met succesvolle modules met een Mikrotik rb5009 en KPN?
Beide SFPs blijven koeler, vooral de Zaram.Ik vind de keuze lastig, want kan voor mijn werk eigenlijk niet zonder verbinding. Het switchen naar direct op glasvezel is niet makkelijk terug te draaien en ik moet nog maar afwachten of dat de temperatuur signitficant verlaagd.
Maar beste oplossing lijkt me toch betere koeling op je huidige setup. De rb5009 heeft een USB poort, daar kan zoiets op:
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping
Gewoon proberen.
Als je de binnenkant van de RB5009 bekijkt, dan zie je dat Mikrotik geen moeite heeft gedaan voor een goede warmteafvoer van de SFP cage (tenzij onder de SFP nog iets van warmtegeleidend materiaal tussen printplaat en koellichaam zit).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CMBu5f7DJRMfOn7GMhjpE5uZ.jpg?f=user_large)
Daarom vind ik dit idee als basis wel aardig: https://www.printables.co...passive-sfp-module-cooler.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CMBu5f7DJRMfOn7GMhjpE5uZ.jpg?f=user_large)
Daarom vind ik dit idee als basis wel aardig: https://www.printables.co...passive-sfp-module-cooler.
[ Voor 22% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 02-07-2025 07:09 ]
Ik heb vier Noctua fans in mijn meterkast deur gebouwd. Deze worden via een ESP32 aangestuurd door Home Assistant. De temperatuur wordt gelezen door een losse Zigbee sensor.
:strip_exif()/f/image/4RNEEXL44dDWhkUXqVr5oldd.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze blazen de warme lucht naar buiten. Ik overweeg nog om in het onderste rooster er ook 4 in te bouwen die koude lucht naar binnen zuigen, dan onstaat er echt een flow.
:strip_exif()/f/image/4RNEEXL44dDWhkUXqVr5oldd.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze blazen de warme lucht naar buiten. Ik overweeg nog om in het onderste rooster er ook 4 in te bouwen die koude lucht naar binnen zuigen, dan onstaat er echt een flow.
[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 02-07-2025 17:48 ]
@ernstoud Dank voor de duidelijke antwoorden!
Als ik dat combineer met het antwoord van @ZwarteIJsvogel dan gaan we er wel uitkomen! Even een snelle manier vinden om aan de onderdelen te komen!
Als ik dat combineer met het antwoord van @ZwarteIJsvogel dan gaan we er wel uitkomen! Even een snelle manier vinden om aan de onderdelen te komen!
Hoe groot is de ruimte tussen de cage en het deksel? Als dat een paar millimeter is dan kan daar ook een thermisch pad tussen.ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:04:
Als je de binnenkant van de RB5009 bekijkt, dan zie je dat Mikrotik geen moeite heeft gedaan voor een goede warmteafvoer van de SFP cage (tenzij onder de SFP nog iets van warmtegeleidend materiaal tussen printplaat en koellichaam zit).
[Afbeelding]
Alleen een simpel usb fannetje druk de temperatuur al met 5 graden.
CPU Temp: 41 | SFP Temp: 74
Is er iemand die een vergelijkbaar product als verlengkabel voor de spf kent?
https://store.10gtek.com/...n-jacket-oem-code/p-20017
Tijdje geleden ook naar gezocht en dat was de enige die ik vond. Te koop op Amazon.com.Orcie schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:28:
Alleen een simpel usb fannetje druk de temperatuur al met 5 graden.
Beste forum gebruikers.
Ik ga op 1 oktober over op youfone glasvezel internet zonder tv.
Graag wil ik mijn fritzbox 5590 gebruiken en dus rechtstreeks aansluiten op glasvezel zonder ont kastje van youfone.
iK heb hier al voor gebeld echter verwijzen ze me naar de info op hun website.
ik weet dat het modem id van fritzbox moet worden registreerd op een bepaalde mannier net als bij odido waar ik nu internet van heb.
Is er iemand die hier bij kan helpen?
alvast bedankt voor elke reactie.
Ik ga op 1 oktober over op youfone glasvezel internet zonder tv.
Graag wil ik mijn fritzbox 5590 gebruiken en dus rechtstreeks aansluiten op glasvezel zonder ont kastje van youfone.
iK heb hier al voor gebeld echter verwijzen ze me naar de info op hun website.
ik weet dat het modem id van fritzbox moet worden registreerd op een bepaalde mannier net als bij odido waar ik nu internet van heb.
Is er iemand die hier bij kan helpen?
alvast bedankt voor elke reactie.
Ik krijg de laatste dagen steeds drops/spikes in netwerkverkeer.
Zie nu in Unifi UCG-Fiber het volgende:
Port 7: Loss of Tx signal.
No Signal Detected. Please check that the cable is fully inserted and not damaged.
Transmit
Receive
De glasvezel is direct via een "Zaram XGS-PON ONU SFP+" aangesloten in de Fiber.
Iemand enig idee hoe ik dit verder kan onderzoeken?
No Signal Detected. Please check that the cable is fully inserted and not damaged.
Transmit
Receive
De glasvezel is direct via een "Zaram XGS-PON ONU SFP+" aangesloten in de Fiber.
ONT van KPN weer gebruiken.. Kun je zien of het uitval bij jouw thuis zit of bij KPN.
[ Voor 21% gewijzigd door bjusterbaarlik op 05-07-2025 15:23 ]
Heb je deze nagelopen: Please check that the cable is fully inserted and not damaged.makooy schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:18:
Ik krijg de laatste dagen steeds drops/spikes in netwerkverkeer.
Transmit
Receive