Als ik wist welke modules in aanmerking zouden kunnen komen zou ik daar best voor te porren zijn..
@ernstoud thanks voor de sneller reactie, dat gaat 'm dan worden. Nu nog even wachten tot KPN de glasvezel komt af monteren en dan kan ik het hele zooitje bestellen en installeren.
Hier bestellen: https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1.chrisros schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:14:
@ernstoud thanks voor de sneller reactie, dat gaat 'm dan worden. Nu nog even wachten tot KPN de glasvezel komt af monteren en dan kan ik het hele zooitje bestellen en installeren.
In de SFP gaat een blauwe SC/UPC. Welke FTU heb je van KPN?
Misschien de TK01 (wit, vierkant), dan deze bijbestellen: https://schenkict.nl/prod...os=1&_sid=fa1139467&_ss=r
Ik gebruik de volgende module die ik bij wbschenk heb aangeschaft https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20nichrisros schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:30:
[...]
Zou ik mogen vragen in combinatie met welke optic je dit voor elkaar hebt gekregen? zat zelf te kijken naar deze maar vond 'm redelijk aan de prijs: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html
Ik heb ook de zaram liggen. Maar mij viel het op dat bij de Dream Machine SE die ik eerst had hoge ping tijden (en weg vallende verbindingen) had op mijn internetverbinding als er veel gedownload werdt (Met de zaram). Ik heb toen destijds dus ook de FS.com bij wbschenk besteld en had toen veel minder last van. Nu met de UCGF heb ik er geen last meer van en haal ook de snelheden die ik zou willen.
Na het lezen van dit forum gelijk de Zaram ZXOS11NPI en Patchcover KPN XGS-PON TK01 besteld voor glasvezel internet via Glaspoort - belichter KPN - ISP freedom internet.
Als firewall/router gebruik ik Deciso DEC850v2 / OPNsense
Nu zie ik ook de module: FS XGS-ONU-25-20NI. Wat is het verschil (los van de eur 100+ duurdere prijs) tov de Zaram? beide zijn 10G
Nu zie ik ook de module: FS XGS-ONU-25-20NI. Wat is het verschil (los van de eur 100+ duurdere prijs) tov de Zaram? beide zijn 10G
Zie hier: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"ramlap schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:06:
Na het lezen van dit forum gelijk de Zaram ZXOS11NPI en Patchcover KPN XGS-PON TK01 besteld voor glasvezel internet via Glaspoort - belichter KPN - ISP freedom internet.
Enige functionele verschil is dat de Zaram geen 1 Gbps. aan de SFP interface ondersteunt en dus ook niet werkt in een SFP 1 Gbps. Media converter. Uiteraard ondersteunt hij wel 1 Gbps. op de glasvezel.
Ah ok, bedankt. Mijn dec850 heeft een 10Gbps spf poort dus dat moet dan goed gaan.
De FS.com is wat breder compatibel doordat het powermgmt anders is opgebouwd, wordt hij beter herkend in sommige SFP+ sloten. Zelf ervaar ik dat mijn KPN MultiCast TV stabieler blijft functioneren met de FS.com i.c.m UniFi.ramlap schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:06:
Het zullen details zijn die in jouw specifieke situatie wel/niet voor uitdagingen kan zorgen, niet vooraf te voorspellen. De Zaram is vaker verkocht en niet iedereen ervaart compatibiliteit issue.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| === XGS-PON FS.com ONU SFP Analysis Report === Uptime calculated on last MEC log entry: 47d 6h 19m 29s Current Transceiver State: Power: 3V3 (3.5) Temperature: 34.0 C Data Rx Power: -14.1 dBm APD Prot: No Data Tx bias: 10.9 mA Data Tx Power: 6.0 dBm Current Link Status: OPERATION (O5) Link Events (timestamps relative to SFP boot time): [0s] PON Link UP [0.004s] Network Link UP State Transitions: [0s] Unknown -> O1 (Initial) [1m 26.788s] O1 (Initial) -> O3 (Profile Learning) [1m 26.789s] O1 (Initial) -> Preparing [1m 40.114s] O3 (Profile Learning) -> O4 (Profile Complete) [1m 40.545s] O4 (Profile Complete) -> O5 (Operation) [1m 40.549s] Preparing -> O5 (Operation) Error Status: No ethernet errors detected GEM Port Statistics: Active GEM Ports: 0 ALU Statistics: Summary: Total Link Flaps: 0 Link State Changes: 2 |
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 20-04-2025 13:05 ]
Yup en zo is het. Als je voor de veilige keuze wil gaan dan zou ik een FS aanraden. Ik vind het toch russisch roulette mbt zaram, het verschilt echt per setup hoe hij reageert. Ik heb hem in een mikrotik zitten en dit gaat al ruim een jaar goed met multicast, maar met bijv udm - unifi spul hoor ik wel weer verschillende verhalen. Ook met de zaram een aantal doa's gehad, dit met de fs nog geen één keer gezien.stormfly schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:45:
[...]
De FS.com is wat breder compatibel doordat het powermgmt anders is opgebouwd wordt hij beter herkend in sommige SFP+ sloten. Zelf ervaar ik dat mijn KPN MultiCast TV stabieler blijft functioneren met de FS.com i.c.m UniFi.
Het zullen details zijn die in jouw specifieke situatie wel/niet voor uitdagingen kan zorgen, niet vooraf te voorspellen. De Zaram is vaker verkocht en niet iedereen ervaart compatibiliteit issue.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 === XGS-PON FS.com ONU SFP Analysis Report === Uptime calculated on last MEC log entry: 47d 6h 19m 29s Current Transceiver State: Power: 3V3 (3.5) Temperature: 34.0 C Data Rx Power: -14.1 dBm APD Prot: No Data Tx bias: 10.9 mA Data Tx Power: 6.0 dBm Current Link Status: OPERATION (O5) Link Events (timestamps relative to SFP boot time): [0s] PON Link UP [0.004s] Network Link UP State Transitions: [0s] Unknown -> O1 (Initial) [1m 26.788s] O1 (Initial) -> O3 (Profile Learning) [1m 26.789s] O1 (Initial) -> Preparing [1m 40.114s] O3 (Profile Learning) -> O4 (Profile Complete) [1m 40.545s] O4 (Profile Complete) -> O5 (Operation) [1m 40.549s] Preparing -> O5 (Operation) Error Status: No ethernet errors detected GEM Port Statistics: Active GEM Ports: 0 ALU Statistics: Summary: Total Link Flaps: 0 Link State Changes: 2
Ik heb ze ook beide gehad en ervaarde net iets hogere snelheden en marginaal iets lagere latency met de FS versie.
Vorige week vertelde iemand (met veel interne kennis) mij dat de FS versie oorspronkelijk ontworpen is door Nokia is, samen met Cambridge (CIG). Deze moest dienen als referentie model. FS lijkt de enige te zijn die het opgepakt heeft. En Zaram volgde later met een SFP+, met eigen chipset welke flink goedkoper was.
Vorige week vertelde iemand (met veel interne kennis) mij dat de FS versie oorspronkelijk ontworpen is door Nokia is, samen met Cambridge (CIG). Deze moest dienen als referentie model. FS lijkt de enige te zijn die het opgepakt heeft. En Zaram volgde later met een SFP+, met eigen chipset welke flink goedkoper was.
Kan hoor, maar we weten dat de Zaram SFP ook als OEM product voor Nokia ontwikkeld is en door Nokia onder eigen naam verkocht is/wordt.robertwebbe schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:43:
Ik heb ze ook beide gehad en ervaarde net iets hogere snelheden en marginaal iets lagere latency met de FS versie.
En bijzonder is wel dat nog niemand de Zaram of FS SFP met een Nokia logo gezien heeft.
Voordeel van de Zaram is dan wel weer het directe contact met hun engineers. FS lijkt geen diepgaande kennis in huis te hebben van deze SFP.Economics schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:02:
[...]
Yup en zo is het. Als je voor de veilige keuze wil gaan dan zou ik een FS aanraden. Ik vind het toch russisch roulette mbt zaram, het verschilt echt per setup hoe hij reageert. Ik heb hem in een mikrotik zitten en dit gaat al ruim een jaar goed met multicast, maar met bijv udm - unifi spul hoor ik wel weer verschillende verhalen. Ook met de zaram een aantal doa's gehad, dit met de fs nog geen één keer gezien.
Ik heb er ruim 250 verkocht en van die batches waren er iets van drie gebruikers met een issue, allemaal in een UDM. Met een andere Zaram werkte het wel. Die drie Zaram SFP’s zijn naar Korea gegaan en daar uitgebreid getest en in orde bevonden. Dus ja, er is in zeg 1% van de gevallen een oplosbaar (omwisselen) issue in een UDM (ik dacht allemaal in de Pro variant).
En met de FS is er dan weer een issue met Freedom PPoE op DFN. Zo is er altijd wat.
Dat klopt, ik krijg alleen maar sales antwoorden toen ik meer info vroeg om mijn SFP script te verbeterenernstoud schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:25:
[...]
Voordeel van de Zaram is dan wel weer het directe contact met hun engineers. FS lijkt geen diepgaande kennis in huis te hebben van deze SFP.
Met de UDM werkt het in 1x of je hebt wat gedoe, met de FS is het bij mijn UniFi apparatuur in 1x goed. Zoals je zegt het zijn uitzonderingen gelukkig.Ik heb er ruim 250 verkocht en van die batches waren er iets van drie gebruikers met een issue, allemaal in een UDM. Met een andere Zaram werkte het wel. Die drie Zaram SFP’s zijn naar Korea gegaan en daar uitgebreid getest en in orde bevonden. Dus ja, er is in zeg 1% van de gevallen een oplosbaar (omwisselen) issue in een UDM (ik dacht allemaal in de Pro variant).
Is dat echt een SFP issue of de enorm complexe en vooral niet schaalbare manier van provisioning bij DFN? Waarom is er een hardware profiel per SFP ze zijn immers allemaal voorzien van dezelfde firmware, waarom moet je bij een snelheidsaanpassing aan je abonnement het originele provider ONT weer ophangenEn met de FS is er dan weer een issue met Freedom PPoE op DFN. Zo is er altijd wat.

No offence maar als je provisioning zo in elkaar steekt dat je tijdens een nachtelijk onderhoud, landelijk alle Zarams per ongeluk decomissioned

Ik snap dat je achter zaram staat, je hebt er veel effort ingestoken, maar je kan niet ontkennen dat er gewoon vage problemen zijn met die SFP. Ik heb er enkele laten terug sturen door de gebruiker en een nieuwe lost het dan wel op, maar dat maakt het niet betrouwbaarder. Ook is het echt gerelateerd aan wat je in netwerkt hebt of het compabiliteits issue geeft. Het is een SFP dat met een mooie prijs in de markt staat, maar als je echt zeker van je zaak wil zijn dan zou ik gewoon de FS aanraden.ernstoud schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:25:
[...]
Voordeel van de Zaram is dan wel weer het directe contact met hun engineers. FS lijkt geen diepgaande kennis in huis te hebben van deze SFP.
Ik heb er ruim 250 verkocht en van die batches waren er iets van drie gebruikers met een issue, allemaal in een UDM. Met een andere Zaram werkte het wel. Die drie Zaram SFP’s zijn naar Korea gegaan en daar uitgebreid getest en in orde bevonden. Dus ja, er is in zeg 1% van de gevallen een oplosbaar (omwisselen) issue in een UDM (ik dacht allemaal in de Pro variant).
En met de FS is er dan weer een issue met Freedom PPoE op DFN. Zo is er altijd wat.
Het issue met de FS op DFN was toch slot is dat op 1 stond ipv 10?
Wat ik er van begrijp is het een issue waarbij bij gebruik van PPoE bij Freedom over DFN de FS.com SFP over een andere “card” wil communiceren dan dat verwacht wordt.stormfly schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:25:
[...]
Is dat echt een SFP issue of de enorm complexe en vooral niet schaalbare manier van provisioning bij DFN?
Firmware bij de SFP’s is niet gelijk. En klaarblijkelijk laten de normen vrijheid voor de producent van de XGS-PON SFP’s. De BBF-247 norm was bedoeld om interoperabiliteit te garanderen maar is in praktijk een wassen neus.Waarom is er een hardware profiel per SFP ze zijn immers allemaal voorzien van dezelfde firmware, waarom moet je bij een snelheidsaanpassing aan je abonnement het originele provider ONT weer ophangenom je snelheidsaanpassing te activeren?
Eens, maar dit was eenmalig en snel hersteld. Shit happens, of het nou DFN is, KPN of Microsoft.No offence maar als je provisioning zo in elkaar steekt dat je tijdens een nachtelijk onderhoud, landelijk alle Zarams per ongeluk decomissionedvoelt het als heel kwetsbaar en gebaseerd op handwerk.
Laten we dit maar verder in de Delta thread bespreken.Ik sta er heel ver vandaan, ik heb het gevoel dat ze technisch verkeerd gestart zijn met het ontwerp van de provisioningstraat en nu een steeds groter wordende ijsberg aan het beheren zijn. Weet niet of dit echt aan de FS te wijten is, is er een topic over?
Daar heeft freedom of PPPoE helemaal niets mee te maken, FS.com heeft de ethernet slot op 1 staan ipv 10, gezien delta deze aanmaakt op 10 zal dat op 1 niet werken. Er is goed goed of fout in deze, maar vendor zouden deze manually aanpasbaar moeten maken via de gui oidernstoud schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:13:
[...]
Wat ik er van begrijp is het een issue waarbij bij gebruik van PPoE bij Freedom over DFN de FS.com SFP over een andere “card” wil communiceren dan dat verwacht wordt.
[...]
Firmware bij de SFP’s is niet gelijk. En klaarblijkelijk laten de normen vrijheid voor de producent van de XGS-PON SFP’s. De BBF-247 norm was bedoeld om interoperabiliteit te garanderen maar is in praktijk een wassen neus.
[...]
Eens, maar dit was eenmalig en snel hersteld. Shit happens, of het nou DFN is, KPN of Microsoft.
[...]
Laten we dit maar verder in de Delta thread bespreken.
[ Voor 5% gewijzigd door Economics op 20-04-2025 20:20 ]
Ik heb een keer met @R3D de aantallen doorgenomen en op DFN is het aantal Zaram SFP’s in gebruik veel groter dan het aantal FS SFP’s. Dus of het aantal issues groter of kleiner is, is onbekend denk ik.Economics schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:12:
[...]
Ik snap dat je achter zaram staat, je hebt er veel effort ingestoken, maar je kan niet ontkennen dat er gewoon vage problemen zijn met die SFP. Ik heb er enkele laten terug sturen door de gebruiker en een nieuwe lost het dan wel op, maar dat maakt het niet betrouwbaarder.
Als je bijna twee keer zoveel euro’s wil spenderen voor een beetje meer zekerheid moet je dat zeker doen. Anderzijds is @wbschenk en Zaram in Korea heel flexibel met garantie, omwisselen e.d.Ook is het echt gerelateerd aan wat je in netwerkt hebt of het compabiliteits issue geeft. Het is een SFP dat met een mooie prijs in de markt staat, maar als je echt zeker van je zaak wil zijn dan zou ik gewoon de FS aanraden.
Ja, genoemd werd “card”, jij en @R3D weten er (veel) meer van dan ik. Overigens een herstelbaar probleem begrijp ik.Het issue met de FS op DFN was toch slot is dat op 1 stond ipv 10?
?Economics schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:17:
[...]
Daar heeft freedom of PPPoE helemaal niets mee te maken, FS.com heeft de ethernet slot op 1 staan ipv 10, gezien delta deze aanmaakt op 10 zal dat op 1 niet werken. Er is goed goed of fout in deze, maar vendor zouden deze manually aanpasbaar moeten maken via de gui oid
Het probleem met de FS.com SFP kwam wel degelijk op Discord naar voren bij een gebruiker op Freedom. Er zijn nl. al tijden FS.COM SFP’s in gebruik op DFN die gewoon vanaf dag 1 functioneerden, zoals bij @robertwebbe.
Provider heeft niets te maken met dit probleem, het is een probleem wat zit in de SFP. Wat ik denk dat er gebeurd is, is dat de DFN gebruiker een door een andere gebruiker retour gestuurde SFP heeft ontvangen die klaar is gemaakt op het KPN netwerk. Ik meen dat default card van FS.com op 10 staat, wij gebruiken 1. Die van de gebruiker op discord heeft slot 1 wat dus niet werkt op DFN. Enfin.. laten we maar weer ontopic gaanernstoud schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:23:
[...]
?
Het probleem met de FS.com SFP kwam wel degelijk op Discord naar voren bij een gebruiker op Freedom. Er zijn nl. al tijden FS.COM SFP’s in gebruik op DFN die gewoon vanaf dag 1 functioneerden, zoals bij @robertwebbe.
[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 20-04-2025 20:29 ]
Ik heb geen 2e hands FS sfp’s verstuurd dus dat zou wel bijzonder zijn als die via mij is gekomen.Economics schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:28:
[...]
Provider heeft niets te maken met dit probleem, het is een probleem wat zit in de SFP. Wat ik denk dat er gebeurd is, is dat de DFN gebruiker een door een andere gebruiker retour gestuurde SFP heeft ontvangen die klaar is gemaakt op het KPN netwerk. Ik meen dat default card van FS.com op 10 staat, wij gebruiken 1. Die van de gebruiker op discord heeft slot 1 wat dus niet werkt op DFN. Enfin.. laten we maar weer ontopic gaan
Tweakers V&A denk ik.wbschenk schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:30:
[...]
Ik heb geen 2e hands FS sfp’s verstuurd dus dat zou wel bijzonder zijn als die via mij is gekomen.
Klopt, heb nu 4x een FS op DFN draaien (bijna) vanaf het eerste uurernstoud schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:23:
[...]
?
Ik had @wbschenk al een email gestuurd maar misschien is een topic hier beter...
Ik heb een ZARAM SFP+ in mijn Unifi Cloud Gateway fiber met KPN 4Gbps verbinding.
Van Unifi support kreeg ik nav een issue met u7 Pro performance de volgende feedback:
- On the UCG-Fiber WAN port, we observed a high number of tx_pause frames: 404,756[/li]
- On the UCG-Fiber LAN port, we also saw:
rx_pause: 11,100,425
tx_dropped: 1,813
These counters suggest potential flow control issues between the UCG-Fiber and its upstream device (e.g., modem or ISP CPE). Please try enabling flow control on the uplink (modem) side and check if that improves the throughput performance.
Flow Control staat aan.
In zie ook een "Tx fault" op de SFP+ poort:
:strip_exif()/f/image/KHba8flqU6KDJlnRi1SORFK0.png?f=user_large)
Op de UCG-F zie ik met SSH dit:
SSH naar de Zaram lukt niet, ondanks toevoegen van 192.168.200.2 aan ETH6:
De verbinding lijkt verder goed te werken al heb ik wel last van IPTV (via het script van Fabian) die af en toe vastloopt.
Is hier iets mis en zo ja hoe zou ik dit kunnen troubleshooten?
Ik heb een ZARAM SFP+ in mijn Unifi Cloud Gateway fiber met KPN 4Gbps verbinding.
Van Unifi support kreeg ik nav een issue met u7 Pro performance de volgende feedback:
- On the UCG-Fiber WAN port, we observed a high number of tx_pause frames: 404,756[/li]
These counters suggest potential flow control issues between the UCG-Fiber and its upstream device (e.g., modem or ISP CPE). Please try enabling flow control on the uplink (modem) side and check if that improves the throughput performance.
Flow Control staat aan.
:strip_exif()/f/image/KHba8flqU6KDJlnRi1SORFK0.png?f=user_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
| ifconfig eth6 eth6: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1512 inet 192.168.200.2 netmask 255.255.255.0 broadcast 0.0.0.0 inet6 fe80::962a:6fff:fef0:fcd9 prefixlen 64 scopeid 0x20<link> ether 94:2a:6f:f0:fc:d9 txqueuelen 10000 (Ethernet) RX packets 95488394 bytes 117772350065 (109.6 GiB) RX errors 0 dropped 31 overruns 0 frame 0 TX packets 59495596 bytes 48000149128 (44.7 GiB) TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0 ethtool -m eth6 Identifier : 0x03 (SFP) Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID) Connector : 0x01 (SC) Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR Encoding : 0x06 (64B/66B) BR, Nominal : 10300MBd Rate identifier : 0x00 (unspecified) Length (SMF,km) : 20km Length (SMF) : 20000m Length (50um) : 0m Length (62.5um) : 0m Length (Copper) : 0m Length (OM3) : 0m Laser wavelength : 1270nm Vendor name : Zaram Vendor OUI : 00:0b:6f Vendor PN : ZXOS11NPI Vendor rev : 1B Option values : 0x22 0x02 Option : RX_LOS implemented Option : Power level 2 requirement Option : Power level 3 requirement BR margin, max : 0% BR margin, min : 0% Vendor SN : ZRMTXXXXXXXX Date code : 230327 Optical diagnostics support : Yes Laser bias current : 20.128 mA Laser output power : 4.1167 mW / 6.15 dBm Receiver signal average optical power : 0.0389 mW / -14.10 dBm Module temperature : 61.50 degrees C / 142.70 degrees F Module voltage : 3.3949 V Alarm/warning flags implemented : Yes Laser bias current high alarm : Off Laser bias current low alarm : Off Laser bias current high warning : Off Laser bias current low warning : Off Laser output power high alarm : Off Laser output power low alarm : Off Laser output power high warning : Off Laser output power low warning : Off Module temperature high alarm : Off Module temperature low alarm : Off Module temperature high warning : Off Module temperature low warning : Off Module voltage high alarm : Off Module voltage low alarm : Off Module voltage high warning : Off Module voltage low warning : Off Laser rx power high alarm : Off Laser rx power low alarm : Off Laser rx power high warning : Off Laser rx power low warning : Off Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V Module voltage high warning threshold : 3.5000 V Module voltage low warning threshold : 3.1000 V Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm |
code:
1
2
| ssh admin@192.168.200.1 ssh: connect to host 192.168.200.1 port 22: No route to host |
De verbinding lijkt verder goed te werken al heb ik wel last van IPTV (via het script van Fabian) die af en toe vastloopt.
Hier zie ik sinds enige tijd hetzelfde om mn UniFi fiber. Tx fault, maar de verbinding werkt wel gewoon.
Het is niet helder omschreven welk effect je op de U7-Pro waarnam, lage upload?bommel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:54:
Ik had @wbschenk al een email gestuurd maar misschien is een topic hier beter...
Flow Control staat aan.
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ifconfig eth6 eth6: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1512 inet 192.168.200.2 netmask 255.255.255.0 broadcast 0.0.0.0 inet6 fe80::962a:6fff:fef0:fcd9 prefixlen 64 scopeid 0x20<link> ether 94:2a:6f:f0:fc:d9 txqueuelen 10000 (Ethernet) RX packets 95488394 bytes 117772350065 (109.6 GiB) RX errors 0 dropped 31 overruns 0 frame 0 TX packets 59495596 bytes 48000149128 (44.7 GiB) TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0 ethtool -m eth6 Identifier : 0x03 (SFP) Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID) Connector : 0x01 (SC) Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR Encoding : 0x06 (64B/66B) BR, Nominal : 10300MBd Rate identifier : 0x00 (unspecified) Length (SMF,km) : 20km Length (SMF) : 20000m Length (50um) : 0m Length (62.5um) : 0m Length (Copper) : 0m Length (OM3) : 0m Laser wavelength : 1270nm Vendor name : Zaram Vendor OUI : 00:0b:6f Vendor PN : ZXOS11NPI Vendor rev : 1B Option values : 0x22 0x02 Option : RX_LOS implemented Option : Power level 2 requirement Option : Power level 3 requirement BR margin, max : 0% BR margin, min : 0% Vendor SN : ZRMTXXXXXXXX Date code : 230327 Optical diagnostics support : Yes Laser bias current : 20.128 mA Laser output power : 4.1167 mW / 6.15 dBm Receiver signal average optical power : 0.0389 mW / -14.10 dBm Module temperature : 61.50 degrees C / 142.70 degrees F Module voltage : 3.3949 V Alarm/warning flags implemented : Yes Laser bias current high alarm : Off Laser bias current low alarm : Off Laser bias current high warning : Off Laser bias current low warning : Off Laser output power high alarm : Off Laser output power low alarm : Off Laser output power high warning : Off Laser output power low warning : Off Module temperature high alarm : Off Module temperature low alarm : Off Module temperature high warning : Off Module temperature low warning : Off Module voltage high alarm : Off Module voltage low alarm : Off Module voltage high warning : Off Module voltage low warning : Off Laser rx power high alarm : Off Laser rx power low alarm : Off Laser rx power high warning : Off Laser rx power low warning : Off Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V Module voltage high warning threshold : 3.5000 V Module voltage low warning threshold : 3.1000 V Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm
code:
1 2 ssh admin@192.168.200.1 ssh: connect to host 192.168.200.1 port 22: No route to host
Aangezien je KPN haar flowcontrol niet kan wijzigen kan je wel zelf je eigen flow control toggelen, daar is een schakelaar voor binnen UniFi via de zoekoptie in de GUI.
Ik zie geen TX fault op mijn FS.com, bijzonder want je optische waardes zijn goed, de fiber zit er op het moment van meten goed recht in.
Welk commando heb je gebruikt voor het toevoegen van het IP, want no route to host laat doorschemeren dat de router geen IP heeft in dit subnet. Het toevoegen van het IP is niet juist uitgevoerd.
code:
1
2
3
4
5
| root@UGC-Fiber:~# ip addr add 192.168.100.2/24 dev eth6 root@UGC-Fiber:~# ping 192.168.100.1 PING 192.168.100.1 (192.168.100.1) 56(84) bytes of data. 64 bytes from 192.168.100.1: icmp_seq=1 ttl=64 time=1.25 ms 64 bytes from 192.168.100.1: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.546 ms |
Als ik het IP adres toevoeg aan ETH6.6 dan lukt het wel, hieronder de output:stormfly schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:39:
[...]
Welk commando heb je gebruikt voor het toevoegen van het IP, want no route to host laat doorschemeren dat de router geen IP heeft in dit subnet. Het toevoegen van het IP is niet juist uitgevoerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
| [UDM] root@cloud gateway fiber:~root@Cloud-Gateway-Fiber:~# ssh admin@192.168.200.1 admin@192.168.200.1's password: RTEMS Shell on /dev/pty1083962976. Use 'help' to list commands. admin@ZXOS11NPI [ / ] # onu show elapsed time elapsed time: from boot 1184:26:37.96sec from online 1181:00:10.429496sec admin@ZXOS11NPI [ / ] # onu show pon serdes ============================================= ONU PON Serdes state --------------------------------------------- Serdes state | Very good(0x3e) ============================================= admin@ZXOS11NPI [ / ] # onu show pon counter --------------------------------------------------------------- T-CONT idx : 0 | Alloc-ID : 1033(0x0409) --------------------------------------------------------------- GEM idx | dir | GEM frames | GEM Payload bytes --------------------------------------------------------------- 001 | Rx | 1472752522 | 1841701173133 0x0418 | Tx | 1012610685 | 921228661354 --------------------------------------------------------------- 006 | Rx | 1213 | 1690710 0x041c | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- 010 | Rx | 0 | 0 0x0420 | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- Dir | total GEM frames | total GEM payload bytes --------------------------------------------------------------- Rx | 1472753735 | 1841702863843 Tx | 1012610685 | 921228661354 --------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------- T-CONT idx : 1 | Alloc-ID : 1034(0x040a) --------------------------------------------------------------- GEM idx | dir | GEM frames | GEM Payload bytes --------------------------------------------------------------- 002 | Rx | 55886 | 76184100 0x0419 | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- 007 | Rx | 0 | 0 0x041d | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- 011 | Rx | 0 | 0 0x0421 | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- Dir | total GEM frames | total GEM payload bytes --------------------------------------------------------------- Rx | 55886 | 76184100 Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------- T-CONT idx : 2 | Alloc-ID : 1035(0x040b) --------------------------------------------------------------- GEM idx | dir | GEM frames | GEM Payload bytes --------------------------------------------------------------- 003 | Rx | 108225 | 7992451 0x041a | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- 008 | Rx | 295589 | 405943494 0x041e | Tx | 847013 | 54491418 --------------------------------------------------------------- 012 | Rx | 0 | 0 0x0422 | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- Dir | total GEM frames | total GEM payload bytes --------------------------------------------------------------- Rx | 403814 | 413935945 Tx | 847013 | 54491418 --------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------- T-CONT idx : 3 | Alloc-ID : 1036(0x040c) --------------------------------------------------------------- GEM idx | dir | GEM frames | GEM Payload bytes --------------------------------------------------------------- 004 | Rx | 107073 | 7426931 0x041b | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- 009 | Rx | 34538 | 2536593 0x041f | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- 013 | Rx | 0 | 0 0x0423 | Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- Dir | total GEM frames | total GEM payload bytes --------------------------------------------------------------- Rx | 141611 | 9963524 Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- Multicast and broadcast --------------------------------------------------------------- GEM idx | dir | GEM frames | GEM Payload bytes --------------------------------------------------------------- 000 | Rx | 324776161 | 18197913317664 0xfffe | Tx | - | - --------------------------------------------------------------- 005 | Rx | 0 | 0 0xfffd | Tx | - | - --------------------------------------------------------------- Dir | total GEM frames | total GEM payload bytes --------------------------------------------------------------- Rx | 324776161 | 18197913317664 Tx | 0 | 0 --------------------------------------------------------------- ANI total ############################################################### Dir | total PON frames | total PON payload bytes --------------------------------------------------------------- Rx | 1798131207 | 20040116265076 Tx | 1013457698 | 921283152772 ############################################################### --------------------------------------------------------------- PON Rx FEC statistic --------------------------------------------------------------- Corrected byte(8-byte) : 0 Corrected code words(8-byte) : 0 Uncorrectable code words(8-byte) : 0 Total code words(8-byte) : 435455239749 --------------------------------------------------------------- admin@ZXOS11NPI [ / ] # mcast showg - igmp-state : enabled - query-timeout : 260 - immediate_leave_ : 1 - Unauthorized_join_request_behaviour_ : 1 --------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------- group counter: 0 admin@ZXOS11NPI [ / ] # switch show counter ======================================================================================================================== PON-Rx PON-Tx UNI-Rx UNI-Tx CPU-Rx CPU-Tx ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ucast 1473333669 1013593093 1013593356 1473333907 238 263 mcast 13209843980 438978 950337 90223703 45000 45272 bcast 0 405296 418026 3 3 12764 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 0~64 212915 6155297 6684563 212915 0 18325 65~127 106091714 340724113 340719030 106091832 45118 39861 128~255 111309955 35135730 35135896 111309954 106 110 256~511 15474942 10471738 10471738 11223649 6 0 512~1023 13304997 18339982 18339983 12029953 7 1 1024~ 14436783130 603610507 603610509 1322689310 4 2 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pause 0 0 510975 0 0 0 Under 0 0 0 0 0 0 Over 0 0 0 0 0 0 Fragment 0 - 0 - 0 - Jabber 0 - 0 - 0 - ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- RX err 0 - 0 - 0 - FCS err 0 - 0 - 0 - SOB err 0 - 0 - 0 - EOB err 0 - 0 - 0 - RDY err 0 - 0 - 0 - ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- good-byte 20040314587335 922732288773 922765850937 1966500945901 3284760 4096654 bad-byte 0 - 0 - 0 - ======================================================================================================================== DROP ================================================================== rate-limit PORT-MAP DROP ------------------------------------------------------------------ PON 0 13119620281 955 UNI 0 511087 510975 ================================================================== admin@ZXOS11NPI [ / ] # sfp info diagnostic monitoring type: 0x68 internally calibrated temperature: 60.750C supply voltage: 3.395V tx bias current: 19.904mA tx output power: 4.120mW (6.149dBm) rx optical power: 0.038mW (-14.225dBm) [average] |
[ Voor 0% gewijzigd door bommel op 22-04-2025 19:06 . Reden: formatting gefixed ]
Performance blijft achter bij verwachting (zo rond de 1.2Gbps) met vaak de upload wat slechter, tenzij ik PPPOE offloading uit zet. Echter bij een iperf3 test tussen laptop als enige op de u7 pro en de UCG-F dan is het ook die snelheid. Dus het een heeft niet persé met het andere te maken.stormfly schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:39:
[...]
Het is niet helder omschreven welk effect je op de U7-Pro waarnam, lage upload?
Waar ik vooral last van heb is dat de IPTV multicast stream soms vastloopt en er soms wat hikjes in de connectie lijken te zijn (maar ik dat niet goed kan pinpointen).
Ja we hebben het eerder (recent) besproken dit vreemde gedrag heb je niet met de fs.com variant, als je nog binnen de 14 dagen zit zou ik wisselen. TV stopt zeker na 4:30seconden? Die lage upload had ik ook met de Zaram in mijn UCG-Fiber alleen via WiFi, bedraad is het gewoon 2,5Gbps.bommel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:58:
[...]
Performance blijft achter bij verwachting (zo rond de 1.2Gbps) met vaak de upload wat slechter, tenzij ik PPPOE offloading uit zet. Echter bij een iperf3 test tussen laptop als enige op de u7 pro en de UCG-F dan is het ook die snelheid. Dus het een heeft niet persé met het andere te maken.
Waar ik vooral last van heb is dat de IPTV multicast stream soms vastloopt en er soms wat hikjes in de connectie lijken te zijn (maar ik dat niet goed kan pinpointen).
Wat ook nog wel eens werkt is wisselen tussen improxy of igmpproxy om je tv stabieler te krijgen.
De UNI-poort van de ONU ontvangt pause-frames vanuit het achterliggende netwerk (UDM) dat hiermee aangeeft overbelast te zijn. Omdat de ONU het verkeer niet voldoende kan bufferen, ontstaan er uitgaande drops op de UNI-poort. Dat wat UI support zag in hun support file zie je ook terug in de Zaram dus dat is true
Ik zou flowcontrol eens uitschakelen en dan eens aankijken.
Crosscheck: is het met de KPN ont, het zwarte kastje, wel allemaal in orde?
Ik zie zo geen optie om flow control uit te schakelen voor alleen de UCG-F? Zou het wel met ethool even kunnen doen om te testen...stormfly schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:35:
[...]
Ja we hebben het eerder (recent) besproken dit vreemde gedrag heb je niet met de fs.com variant, als je nog binnen de 14 dagen zit zou ik wisselen. TV stopt zeker na 4:30seconden, die lage upload had ik ook met de Zaram in mijn UCG-Fiber alleen via WiFi bedraad is het gewoon 2,5Gbps.
Wat ook nog wel eens werkt is wisselen tussen improxy of igmpproxy om je tv stabieler te krijgen.
De UNI-poort van de ONU ontvangt pause-frames vanuit het achterliggende netwerk (UDM) dat hiermee aangeeft overbelast te zijn. Omdat de ONU het verkeer niet voldoende kan bufferen, ontstaan er uitgaande drops op de UNI-poort. Dat wat UI support zag in hun support file zie je ook terug in de Zaram dus dat is true![]()
Ik zou flowcontrol eens uitschakelen en dan eens aankijken.
Hoe schakel ik om naar igmpproxy (de tool van Fabian gebruikt improxy)?
Hier kom je bij een checkbox uit. De checkbox voor flowcontrol is bij mij leeg.bommel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:48:
[...]
Ik zie zo geen optie om flow control uit te schakelen voor alleen de UCG-F? Zou het wel met ethool even kunnen doen om te testen...
Hoe schakel ik om naar igmpproxy (de tool van Fabian gebruikt improxy)?
:strip_exif()/f/image/gNRBgMYflTSjGWIBc1K0rzvf.png?f=user_large)
code:
1
2
3
| apt update apt install igmpproxy nano /etc/udm-iptv.conf -> improxy vervangen door igmpproxy |
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 22-04-2025 21:55 ]
so far: omgeschakeld naar igmpproxy geen effect, nog steeds vastlopen IPTV (en idd rond de 4:30). Daarna flow control uitgezet (kan het écht alleen vinden on global switch settings. Maar zelfs nadat het daar uit stond, stond het op ETH6 nog aan. Met ethtool uitgezet en so far geen IPTV vastloper meer (maar nog pas kort getest).
Met flowcontrol uit, geeft een speedtest (speedtest.net) via WiFi op de u7 Pro een prima download maar upload zakt na een enthousiast begin terug naar net onder de 800Mbps.
Met flowcontrol uit, geeft een speedtest (speedtest.net) via WiFi op de u7 Pro een prima download maar upload zakt na een enthousiast begin terug naar net onder de 800Mbps.
[ Voor 21% gewijzigd door bommel op 22-04-2025 22:57 ]
Aha nu is je vorige vraag mij helder, je wilde het per poort uitschakelen dat is inderdaad niet mogelijk. Je hebt het nu op de WAN port uitgezet? Welk commando?bommel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:55:
so far: omgeschakeld naar igmpproxy geen effect, nog steeds vastlopen IPTV (en idd rond de 4:30). Daarna flow control uitgezet (kan het écht alleen vinden on global switch settings. Maar zelfs nadat het daar uit stond, stond het op ETH6 nog aan. Met ethtool uitgezet en so far geen IPTV vastloper meer (maar nog pas kort getest).
Ik heb toen heel veel tijd aan multicast en iptables besteed en daar een bug, verkeerde IGMP rule, uit gehaald. Pauseframes worden verzonden op poort niveau en dat kan dan ook je multicast stream pauzeren denk ik, leuke invalshoek. Ik ben benieuwd hoe stabiel het nu blijft, heb je overal: globaal + eth6 flowcontrol uitgeschakeld toen je de speedtest deed?
Met de FS.com en een uptime van een paar uur, alle vage klachten die jij beschrijft heb ik ook gezien en verdwenen met de FS.com. Er is toch iets wat met UniFi apparatuur voor kritische gebruikers zoals jij en ik net niet voldoende compatible is. Ik wil ook gewoon 1550Mbps up en down over WiFi, daarvoor heb ik mooie spullen gekocht.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| root@UGC-Fiber:~# ethtool -a eth6 Pause parameters for eth6: Autonegotiate: on RX: on TX: on root@UGC-Fiber:~# ip -s link show eth6 5: eth6: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP mode DEFAULT group default qlen 10000 link/ether 94:2a:<knip> brd ff:ff:ff:ff:ff:ff RX: bytes packets errors dropped missed mcast 5029021233 7589544 0 0 0 283 TX: bytes packets errors dropped carrier collsns 4664961077 6529211 0 0 0 0 root@UGC-Fiber:~# ethtool -S eth6 NIC statistics: rx_bytes: 578928427 rx_packets: 2153151 rx_dropped: 0 rx_fraglist_packets: 0 rx_nr_frag_packets: 0 rx_nr_frag_headroom_err: 0 tx_bytes: 408474618 tx_packets: 2365962 tx_dropped: 0 tx_nr_frag_packets: 2 tx_fraglist_packets: 0 tx_fraglist_nr_frags_packets: 0 tx_tso_packets: 0 tx_tso_drop_packets: 0 tx_gso_packets: 0 tx_gso_drop_packets: 0 tx_queue_stopped_cpu0: 0 tx_queue_stopped_cpu1: 0 tx_queue_stopped_cpu2: 0 tx_queue_stopped_cpu3: 0 rx_frame: 7586435 rx_bytes: 733670774 rx_bytes_g: 733670774 rx_broadcast: 3 rx_multicast: 283 rx_crc_err: 0 rx_runt_err: 0 rx_jabber_err: 0 rx_undersize: 0 rx_oversize: 0 rx_pkt64: 4724 rx_pkt65to127: 3399241 rx_pkt128to255: 787009 rx_pkt256to511: 112846 rx_pkt512to1023: 94972 rx_pkt1024tomax: 3187643 rx_unicast: 7586149 rx_len_err: 0 rx_outofrange_err_ctr: 0 rx_pause: 0 <------------------------ rx_fifo_overflow: 0 rx_vlan: 7586417 rx_wdog: 0 rx_lpi_usec_ctr: 0 rx_lpi_tran_ctr: 0 rx_drop_frame_ctr: 0 rx_drop_byte_ctr: 0 tx_bytes: 367620712 tx_frame: 6525681 tx_broadcast: 1099 tx_broadcast_gb: 1099 tx_multicast: 1597 tx_multicast_gb: 1597 tx_pkt64: 51264 tx_pkt65to127: 2299634 tx_pkt128to255: 744612 tx_pkt256to511: 272104 tx_pkt512to1023: 435844 tx_pkt1024tomax: 2722223 tx_unicast: 6522985 tx_underflow_err: 0 tx_bytes_g: 367620712 tx_frame_g: 6525681 tx_pause: 0 <------------------------ tx_vlan: 6525664 tx_lpi_usec_ctr: 0 tx_lpi_tran_ctr: 0 |
[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 23-04-2025 08:26 ]
Het probleem wat je omschrijf met betrekking tot de speedtest’s op Wifi heb ik ook gehad met de UCG-Fiber i.c.m. KPN en PPPoE. Wat het exact is heb ik niet gevonden, maar dat het met de HW offloading te maken heeft werd wel duidelijk. Zodra je de HW offloading namelijk tijdelijk uitzet, was de Speedtest op Wifi weer goed. Inmiddels ben ik naar Odido en de problemen zijn nu helemaal weg.bommel schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:55:
Zie ook: https://community.ui.com/...-b8dc-4dc659296c90?page=1
[ Voor 6% gewijzigd door NLM1K op 23-04-2025 08:51 ]
stormfly schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:17:
[...]
Aha nu is je vorige vraag mij helder, je wilde het per poort uitschakelen dat is inderdaad niet mogelijk. Je hebt het nu op de WAN port uitgezet? Welk commando?
code:
1
| ethtool -A eth6 rx off tx off |
Iedereen die aan de werking van de Zaram SPF+ heeft gewerkt, bedankt.
Vandaag mijn net ontvangen Zaram ZXOS11NPI en Patchcover KPN XGS-PON TK01 (voor glasvezel internet via Glaspoort - belichter KPN - ISP freedom internet) geinstalleerd.
1 belletje met freedom voor de registratie van de Zaram en gelijk online. Top!
Weer een kastje minder nodig. Nogmaals bedankt.
Vandaag mijn net ontvangen Zaram ZXOS11NPI en Patchcover KPN XGS-PON TK01 (voor glasvezel internet via Glaspoort - belichter KPN - ISP freedom internet) geinstalleerd.
1 belletje met freedom voor de registratie van de Zaram en gelijk online. Top!
Weer een kastje minder nodig. Nogmaals bedankt.
Ik kreeg van Unifi Support daarna een zelfde advies:stormfly schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:17:
[...] Ik ben benieuwd hoe stabiel het nu blijft
Hi,
Our development team has suggested the following steps to help with the ongoing issue:
Set an egress rate limit on the port where the U7 is connected.
Please use the Port Manager in the UniFi Network application to set the egress rate limit to 1 Gbps.
Disable WAN flow control on the UCG-Fiber using the following command via SSH:
ethtool -A eth6 tx off rx off
Tot zover is er zeker verbetering met flow control off, ook de update naar 4.2.9 lijkt verbetering te brengen qua speed(test).
Het is nog niet helemaal wat het moet zijn en af en toe nog steeds wat hikjes in IPTV maar wel verbetering.
Hallo tweakers,
Ik ben sinds paar dagen van Banana R4 overgestapt naar Unifi gateway fiber (met Zaram SFP). Ik merk dat mijn internet elke dag rond 00:15 uitvalt en daarna niet meer terug komt tot dat ik Unifi FIber aan/ uit gezet heb.
Iemand ervaring hierin?
Mijn profider is Odido glas 2GB
Ik ben sinds paar dagen van Banana R4 overgestapt naar Unifi gateway fiber (met Zaram SFP). Ik merk dat mijn internet elke dag rond 00:15 uitvalt en daarna niet meer terug komt tot dat ik Unifi FIber aan/ uit gezet heb.
Iemand ervaring hierin?
Ik zou dit even bij Odido support zelf navragen, of een Odido-topic op dit forum opzoeken. Dit topic gaat specifiek over het gebruik van een eigen ONT met KPN glasvezel.aliakin schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:43:
Heb inmiddels de fs.com module binnen, hopelijk gaat deze in mijn setup beter werken dan de Zaram.
Ben er alleen nog niet achter hoe ik het pon-id kan achterhalen. Wat ik begrijp is dat deze begint met GPONxxx en je kunt deze opvragen bij fs.com (maar waar, heb gisteren via support chat gevraagd maar nog geen antwoord).
Ook dit script gezien, maar ik ik krijg na toewijzen adres in 192.168.100.0/24 reeks geen contact met de module. Wat ik heb geprobeerd: module in UCG-F en dan
ip addr add 192.168.100.2/24 dev eth5 (wan2 poort) maar ook eth6 (wan1 poort) geprobeerd maar krijg geen ping response of telnet connectie. fs.com module zou 192.168.100.1 moeten hebben toch
Doe ik iets verkeerd? Of iets raars in mijn setup?
Ben er alleen nog niet achter hoe ik het pon-id kan achterhalen. Wat ik begrijp is dat deze begint met GPONxxx en je kunt deze opvragen bij fs.com (maar waar, heb gisteren via support chat gevraagd maar nog geen antwoord).
Ook dit script gezien, maar ik ik krijg na toewijzen adres in 192.168.100.0/24 reeks geen contact met de module. Wat ik heb geprobeerd: module in UCG-F en dan
ip addr add 192.168.100.2/24 dev eth5 (wan2 poort) maar ook eth6 (wan1 poort) geprobeerd maar krijg geen ping response of telnet connectie. fs.com module zou 192.168.100.1 moeten hebben toch
Als je hem via mij hebt dan heb je als het goed is de gegevens per mail ontvangen. Zo niet stuur me even een mail met het serienummer!bommel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:54:
Heb inmiddels de fs.com module binnen, hopelijk gaat deze in mijn setup beter werken dan de Zaram.
Heb je zojuist mail gestuurd!wbschenk schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:21:
[...]
Als je hem via mij hebt dan heb je als het goed is de gegevens per mail ontvangen. Zo niet stuur me even een mail met het serienummer!
Het is sowieso WAN port eth6 als je de SFP hebt gestopt in het SFP slot met het wereldbolletje.bommel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:54:
code:
1
| ip addr add 192.168.100.100/24 dev eth6 |
daarna kan je pingen naar 192.168.100.1 er moet wel licht op de SFP staan want door de RX_Loss trigger vanuit de SFP schakelt de UCG-Fiber de hele port uit. Omdat je al een Zaram had heb je de WAN port waarschijnlijk al goed staan in de GUI van de UCG-Fiber, en de speed op 10G.
Had beide poorten geprobeerd, maar uiteindelijk de fs.com in switch gestoken en laptop met fixed ip op de switch dan werkte het wel.stormfly schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:24:
[...]
Het is sowieso WAN port eth6 als je de SFP hebt gestopt in het SFP slot met het wereldbolletje.
code:
1 ip addr add 192.168.100.100/24 dev eth6
daarna kan je pingen naar 192.168.100.1 er moet wel licht op de SFP staan want door de RX_Loss trigger vanuit de SFP schakelt de UCG-Fiber de hele port uit. Omdat je al een Zaram had heb je de WAN port waarschijnlijk al goed staan in de GUI van de UCG-Fiber, en de speed op 10G.
Maar inmiddels is de fs.com online met hulp van @mad-dog en @wbschenk online, moest alleen de port settings handmatig op 10Gbps FDX zetten op de UCG-F (met auto negotiate 1Gbps) is dat normaal?
Dat is het denk ik geweest!stormfly schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:24:
[...]
er moet wel licht op de SFP staan want door de RX_Loss trigger vanuit de SFP schakelt de UCG-Fiber de hele port uit.
@bommel Het op 10 Gbps FDX zetten was vroeger ook bij de UDM. Volgens mij is dat niet meer nodig. Maar blijkbaar een kinderziekte die er bij de UCG-F nog uit moet.
Bij de Zaram ging dat wel goed, dus vooral opvallend maar verder niet echt een dealbreaker.robertwebbe schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:19:
@bommel Het op 10 Gbps FDX zetten was vroeger ook bij de UDM. Volgens mij is dat niet meer nodig. Maar blijkbaar een kinderziekte die er bij de UCG-F nog uit moet.
Sinds vandaag kan ik bij deze ook bevestigen dat de Zaram ZXOS11NPI XGS-PON SFP ONT op het Belgisch Proximus XGS-PON netwerk werkt!kinxton schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:19:
Alleen wanneer ik op My Proximus ga en de Zaram wil registreren met z'n serienr. ZRMTxxxxxxxx krijg ik een foutmelding.
Meer info op het Userbase.be forum. https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=1027026#p1027026
En sorry not so sorry voor de paar onverdraagzame noorderburen hier, ja jullie hebben gelijk dat het hier het over KPN gaat, maar XGS-PON netwerken zijn nu eenmaal universeel en worden wereldwijd gebruikt.
Jullie info hier op dit Nederlandstalig forum hielp jullie zuiderburen om ook eigen router/ONT te kunnen gebruiken in hun land!
Weg met de brakke ISP routers!
Wel fijn dat je bij Proximus kan switchen tussen je provider-geleverde ONT en je eigen ONT via het dashboard en dat het gelijk geactiveerd wordt. Bij KPN moet je perse de helpdesk bellen.kinxton schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:22:
[...]
Sinds vandaag kan ik bij deze ook bevestigen dat de Zaram ZXOS11NPI XGS-PON SFP ONT op het Belgisch Proximus XGS-PON netwerk werkt!
Meer info op het Userbase.be forum. https://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=1027026#p1027026
En sorry not so sorry voor de paar onverdraagzame noorderburen hier, ja jullie hebben gelijk dat het hier het over KPN gaat, maar XGS-PON netwerken zijn nu eenmaal universeel en worden wereldwijd gebruikt.
Jullie info hier op dit Nederlandstalig forum hielp jullie zuiderburen om ook eigen router/ONT te kunnen gebruiken in hun land!
Weg met de brakke ISP routers!
@kinxton Goed nieuws!
Is het idee om een apart topic te starten voor een eigen ONT op Proximus? Dan kunnen daar de ervaringen gebundeld worden.
Is het idee om een apart topic te starten voor een eigen ONT op Proximus? Dan kunnen daar de ervaringen gebundeld worden.
Absoluut maar ik denk dat er hier weinig Vlamingen zijn die hierover gaan posten, we hebben immers ons eigen forum userbase.be voor alles wat Internet providers betreft en ik zie hier niet meteen Walen langskomen want die hebben ook hun eigen adsl-bc.be forumrobertwebbe schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:41:
@kinxton Goed nieuws!
Goedendag,
Ik probeer via kon mijn eigens ont te registreren icm Fritzbox echter wil kan kon klanten service me niet helpen en via de service tool kom ik ook nergens op uitmomdat deze niet werkt.
Ik begreep dat hier mensen zitten die mij kunnen helpen.
Ik probeer via kon mijn eigens ont te registreren icm Fritzbox echter wil kan kon klanten service me niet helpen en via de service tool kom ik ook nergens op uitmomdat deze niet werkt.
Stuur het modem id beginnend met avmg op de achterkant van je Fritzbox icm met je postcode huisnummer per dmWiegerzuidema schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:51:
Goedendag,
Beste Tweakes,
hoe kan ik Zaram ip toevoegen op eth6
SSH naar de Zaram lukt niet, ondanks toevoegen van 192.168.200.2 aan ETH6
De fiber moet erin zitten en er moet licht op staan om de module op te brengen. En als het UniFi is moet je de WAN poort ook goed instellen op de juiste port en de juiste snelheid. (Laatst genoemde kan je opzoeken in dit topic)aliakin schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:56:
Beste Tweakes,
@stormfly
Ik kon het niet vinden in dit topic.Mijn Zaram funtioneert al en ik heb ook internet. Mijn upload is lager dan mijn download en misschien dat ik in Zaram wat kan vinden.
Ik kon het niet vinden in dit topic.Mijn Zaram funtioneert al en ik heb ook internet. Mijn upload is lager dan mijn download en misschien dat ik in Zaram wat kan vinden.
Ook dat is uitvoerig besproken in dit topic of tenminste op tweakers. Zonde om het allemaal weer te tikken met dit warme weeraliakin schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:28:
@stormfly
HImm jammer misschien later dan😁.
ik heb wel gevonden maar lukt niet , ik krijg een fout melding
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth6
RTNETLINK answers: File exists
ik heb wel gevonden maar lukt niet , ik krijg een fout melding
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth6
RTNETLINK answers: File exists
Ik stap over van Odido (XGS-PON netwerk van KPN) naar Youfone.
Ik heb altijd gebruik gemaakt van een eigen, Fritz!Box, ONT. Eerst bij KNP nu bij Odido.
Kan ik bij Youfone ook gebruikmaken van mijn eigen ONT? en zoja hoe ga ik dat regelen.
Ik kan bij Youfone niks vinden namelijk.
Ik heb altijd gebruik gemaakt van een eigen, Fritz!Box, ONT. Eerst bij KNP nu bij Odido.
Kan ik bij Youfone ook gebruikmaken van mijn eigen ONT? en zoja hoe ga ik dat regelen.
Aan de fysieke laag veranderd niets.jan groen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:28:
Ik stap over van Odido (XGS-PON netwerk van KPN) naar Youfone.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Dat is mij duidelijk maar hoe krijg ik mijn serienummer gekoppeld.
Ook youfone moet zich aan de beleidsregels van de ACM houden en vrije modem keuze bieden. Mogelijk hebben ze geen online mogelijkheden, alleen via de telefonische klantenservice.
Misschien wel niet, ze kaderen het af dat hij niet te verwijderen is?jan groen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:57:
[...]
Dat is mij duidelijk maar hoe krijg ik mijn serienummer gekoppeld.
Bij GPON en XGSPON (10) Gigabit Passive Optical Network techniek, die wij sinds 2019 gebruiken, is de ONT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. Deze kun je dus niet verwijderen. Bij de techniek "Active Optical Network (AON)", is de NT een mediaconverter, hiervoor zijn de specificaties beschikbaar:
<knip>
https://www.youfone.nl/th...K_km4b693BW7gRN5m0U1giTNd
Is er toevallig iemand die een howto beschikbaar heeft om KPN Glas in te stellen met Debian als router. Ik heb netjes een vlan 6 aangemaakt en pppoeconf gedraaid, maar kom geen steek verder. Krijg geen IP. Wie maakt me los?
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
YouFone kan dit regelen in de WBA portal. Even bellen dus. Lukt het je niet dan wil ik het wel voor je doen.robertwebbe schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:10:
Ook youfone moet zich aan de beleidsregels van de ACM houden en vrije modem keuze bieden. Mogelijk hebben ze geen online mogelijkheden, alleen via de telefonische klantenservice.
Ik kwam niet verder danliberque schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:58:
Is er toevallig iemand die een howto beschikbaar heeft om KPN Glas in te stellen met Debian als router. Ik heb netjes een vlan 6 aangemaakt en pppoeconf gedraaid, maar kom geen steek verder. Krijg geen IP. Wie maakt me los?
Bash:
1
2
3
4
5
6
| nmcli con add con-name wan6 ifname wan6 type vlan dev enp2s0 id 6 # enp2s0 aanpassen naar de juiste nmcli con add type pppoe ifname wan6-ppp con-name wan6-ppp autoconnect yes save yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500 nmcli connection reload |
Resultaat: Wel IP-adres, maar paar seconden na toewijzen IP-adres "modem hangup", doe sindsdien dubbel NAT.
edit: Dit overigens niet met eigen ONT, was via UTP naar de Genexis.
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 24-05-2025 12:07 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bedankt voor je aanbod. Eerst maar eens overstappen en kijken hoe ver ik zelf kom!Economics schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:06:
[...]
YouFone kan dit regelen in de WBA portal. Even bellen dus. Lukt het je niet dan wil ik het wel voor je doen.
Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik het voor elkaar. Zodra ik volledig klaar ben met de verhuizing zal ik nog een keer op je reageren met een howtoRaven schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:53:
[...]
Ik kwam niet verder dan
Bash:
1 2 3 4 5 6 nmcli con add con-name wan6 ifname wan6 type vlan dev enp2s0 id 6 # enp2s0 aanpassen naar de juiste nmcli con add type pppoe ifname wan6-ppp con-name wan6-ppp autoconnect yes save yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500 nmcli connection reload
Resultaat: Wel IP-adres, maar paar seconden na toewijzen IP-adres "modem hangup", doe sindsdien dubbel NAT.
edit: Dit overigens niet met eigen ONT, was via UTP naar de Genexis.
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
Mijn vermoeden is dat er meer instellingen nodig zijn, tijdje terug wel eens naar zitten zoeken. Naast die wat in de doc van KPN staan: mtu op zowel VLAN6 als fysieke interface instellen en bij de PPPoE interface ook lcp-echo-interval, lcp-echo-failure .... en nog een paar zo uit mijn hoofd. (Heb wel ergens notities hiervan)liberque schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:41:
[...]
Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik het voor elkaar. Zodra ik volledig klaar ben met de verhuizing zal ik nog een keer op je reageren met een howto
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Heeft iemand al een keer een issue gehad met de Vrije ONT keuze pagina van KPN die niet vindt dat je door mag gaan en derhalve leeg blijft?
"Log in" en "Of maak makkelijk en snel een account aan" (Ik bén ingelogd).
Verder niets.
Het was al een heel drama om een vervangende originele ONT hier te krijgen omdat in de systemen van KPN het niet duidelijk was dat het hier GPON gebied is.
Dat heeft aardig wat moeite, tijd en verkeerde ONT (AON) gekost voordat dat opgelost was. Nu vermoed ik sterk dat de briljante mensen bij KPN intern het nog steeds hebben doorgevoerd dat we hier GPON hebben met als gevolg dat de bijbehorende tooling niet werkt.
Ik wil het drama van de KPN helpdesk niet nog een keer ondergaan....
Verder niets.
Het was al een heel drama om een vervangende originele ONT hier te krijgen omdat in de systemen van KPN het niet duidelijk was dat het hier GPON gebied is.

Dat heeft aardig wat moeite, tijd en verkeerde ONT (AON) gekost voordat dat opgelost was. Nu vermoed ik sterk dat de briljante mensen bij KPN intern het nog steeds hebben doorgevoerd dat we hier GPON hebben met als gevolg dat de bijbehorende tooling niet werkt.
We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.
Als je even een DM stuurt kan ik voor je kijkenWarMaster schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:13:
Heeft iemand al een keer een issue gehad met de Vrije ONT keuze pagina van KPN die niet vindt dat je door mag gaan en derhalve leeg blijft?
Verder niets.
Het was al een heel drama om een vervangende originele ONT hier te krijgen omdat in de systemen van KPN het niet duidelijk was dat het hier GPON gebied is.![]()
DM sent!mad-dog schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:56:
[...]
Als je even een DM stuurt kan ik voor je kijken
We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.
Even kijken hoor. Zo heb ik het iig gedaan. NIC aangemaakt enp3s0.6 en daarna pppoeconf gedraaid met dsl-provider (zie hieronder).Raven schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:47:
[...]
Mijn vermoeden is dat er meer instellingen nodig zijn, tijdje terug wel eens naar zitten zoeken. Naast die wat in de doc van KPN staan: mtu op zowel VLAN6 als fysieke interface instellen en bij de PPPoE interface ook lcp-echo-interval, lcp-echo-failure .... en nog een paar zo uit mijn hoofd. (Heb wel ergens notities hiervan)
[enp3s0.6 is mijn wan nic met vlan 6]
/etc/network/interfaces
code:
1
2
3
4
5
6
| auto enp3s0.6 iface enp3s0.6 inet ppp pre-up /bin/ip link set enp3s0.6 up # line maintained by pppoeconf provider dsl-provider iface dsl-provider inet6 auto |
/etc/ppp/peers/dsl-provider
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| noipdefault defaultroute replacedefaultroute hide-password #lcp-echo-interval 30 #lcp-echo-failure 4 noauth persist mtu 1452 #maxfail 0 #holdoff 20 plugin rp-pppoe.so enp3s0.6 user "kpn" #usepeerdns |
Nu doet ie iets vies en maakt een nieuw device aan ppp0 met mijn wan ip. Deze nic naam gebruikt in mijn iptable rules en alles lijkt te werken.
idem hieredit: Dit overigens niet met eigen ONT, was via UTP naar de Genexis.
[ Voor 3% gewijzigd door liberque op 28-05-2025 20:56 ]
Was ook zo, maar ik heb mij tussen neus en lippen laten vertellen dat dit niet meer het verhaal was, maar again. Ik ben deze groep gaan lezen omdat het jeukt, heb nog niet een eigen modem gehaald. (Druk he)Raven schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:47:
[...]
Mijn vermoeden is dat er meer instellingen nodig zijn, tijdje terug wel eens naar zitten zoeken. Naast die wat in de doc van KPN staan: mtu op zowel VLAN6 als fysieke interface instellen en bij de PPPoE interface ook lcp-echo-interval, lcp-echo-failure .... en nog een paar zo uit mijn hoofd. (Heb wel ergens notities hiervan)
Als de eerder genoemde regel niet werkt
code:
1
| nmcli con add type pppoe ifname wan6-ppp con-name wan6-ppp autoconnect yes save yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500 |
Zou je dit kunnen proberen.
code:
1
2
| nmcli con add con-name wan6 ifname wan6 type vlan dev enp2s0 id 6 nmcli con add type pppoe ifname wan6 con-name wan6-ppp autoconnect yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500 |
[ Voor 3% gewijzigd door ViPER_DMRT op 28-05-2025 21:05 ]
How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.
/etc/network/interfaces .... ik denk telkens dat die depricated isliberque schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:51:
[...]
Even kijken hoor. Zo heb ik het iig gedaan. NIC aangemaakt enp3s0.6 en daarna pppoeconf gedraaid met dsl-provider (zie hieronder).
[enp3s0.6 is mijn wan nic met vlan 6]
/etc/network/interfaces
code:
1 2 3 4 5 6 auto enp3s0.6 iface enp3s0.6 inet ppp pre-up /bin/ip link set enp3s0.6 up # line maintained by pppoeconf provider dsl-provider iface dsl-provider inet6 auto
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 noipdefault defaultroute replacedefaultroute hide-password #lcp-echo-interval 30 #lcp-echo-failure 4 noauth persist mtu 1452 #maxfail 0 #holdoff 20 plugin rp-pppoe.so enp3s0.6 user "kpn" #usepeerdns
Nu doet ie iets vies en maakt een nieuw device aan ppp0 met mijn wan ip. Deze nic naam gebruikt in mijn iptable rules en alles lijkt te werken.
[...]
idem hier
.... mtu 1452, die is toch 1500 op de PPPoE interface (aldus KPN's eigen router doc) en voor de volledigheid (van wat ik her en der heb gelezen) 1508 op VLAN6 en 1512 op de fysieke interface.
Verder zie ik niet wat opvallends in de instellingen dat verschilt met hier.
Het enige verschil in de laatste is dat "save yes" er niet bij staat of mis ik iets?ViPER_DMRT schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:03:
[...]
Was ook zo, maar ik heb mij tussen neus en lippen laten vertellen dat dit niet meer het verhaal was, maar again. Ik ben deze groep gaan lezen omdat het jeukt, heb nog niet een eigen modem gehaald. (Druk he)
Als de eerder genoemde regel niet werkt
code:
1 nmcli con add type pppoe ifname wan6-ppp con-name wan6-ppp autoconnect yes save yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500
Zou je dit kunnen proberen.
code:
1 2 nmcli con add con-name wan6 ifname wan6 type vlan dev enp2s0 id 6 nmcli con add type pppoe ifname wan6 con-name wan6-ppp autoconnect yes username internet password internet parent wan6 mtu 1500
Oscar Wilde
Op https://community.kpn.com...-box-458609/index119.html vond ik een setup voor Ubuntu. Daar hadden ze issues met masquerade op de standaard mtu (80% van de sites werkten op de lan niet, terwijl deze het wel op de wan kant deden of je kreeg rare disconnects) wat opgelost bleek te zijn door een mtu van 1452 te gebruiken. Ik heb hem daarom direct op 1452 gegooid wegens gebrek aan tijd door de verhuizing.Raven schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:36:
[...]
/etc/network/interfaces .... ik denk telkens dat die depricated is![]()
.... mtu 1452, die is toch 1500 op de PPPoE interface (aldus KPN's eigen router doc) en voor de volledigheid (van wat ik her en der heb gelezen) 1508 op VLAN6 en 1512 op de fysieke interface.
Verder zie ik niet wat opvallends in de instellingen dat verschilt met hier.
[...]
Het enige verschil in de laatste is dat "save yes" er niet bij staat of mis ik iets?
De MTU waardes die jij vermeld kan ik zo snel niet terugvinden. Echter als ik meer tijd heb ga ik daar es mee klieren. Belangrijk voor mij was dat de verbinding werkte.
About /etc/network/interfaces: deze is volgens mij nog niet deprecated al gaat dat vast wel gebeuren in de toekomst. Echter ik ben volgens mij ook deprecated dus soort zoekt soort
Hmm, okee.liberque schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Op https://community.kpn.com...-box-458609/index119.html vond ik een setup voor Ubuntu. Daar hadden ze issues met masquerade op de standaard mtu (80% van de sites werkten op de lan niet, terwijl deze het wel op de wan kant deden of je kreeg rare disconnects) wat opgelost bleek te zijn door een mtu van 1452 te gebruiken. Ik heb hem daarom direct op 1452 gegooid wegens gebrek aan tijd door de verhuizing.
Ik weet niet meer waar ik het oorspronkelijk had gelezen, maar het komt nog wel eens voorbij hier.liberque schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:31:
De MTU waardes die jij vermeld kan ik zo snel niet terugvinden. Echter als ik meer tijd heb ga ik daar es mee klieren. Belangrijk voor mij was dat de verbinding werkte.
liberque schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:31:
About /etc/network/interfaces: deze is volgens mij nog niet deprecated al gaat dat vast wel gebeuren in de toekomst. Echter ik ben volgens mij ook deprecated dus soort zoekt soort

Oscar Wilde
Long day, correctHet enige verschil in de laatste is dat "save yes" er niet bij staat of mis ik iets?
How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.
Probeer mijn fritzbox 5590 XGS-PON bij KPN aan te melden via de service tool, om deze rechtstreeks via patch cover aan te sluiten op het glasvezel aansluitpunt in de meterkast, nou begreep ik echter dat die service tool al +- een jaar niet goed functioneert. Via de community van KPN het advies gekregen om in dit topic een post te plaatsen en dan met een beetje geluk wel snel geholpen kan worden om mijn modem ID door te geven, heb een poging gewaagd via de klantenservice van KPN maar zonder succes.
Stuur maar modem id en je postcode huisnummer in dmemile_86 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:24:
Probeer mijn fritzbox 5590 XGS-PON bij KPN aan te melden via de service tool, om deze rechtstreeks via patch cover aan te sluiten op het glasvezel aansluitpunt in de meterkast, nou begreep ik echter dat die service tool al +- een jaar niet goed functioneert. Via de community van KPN het advies gekregen om in dit topic een post te plaatsen en dan met een beetje geluk wel snel geholpen kan worden om mijn modem ID door te geven, heb een poging gewaagd via de klantenservice van KPN maar zonder succes.
Kort vraagje; is er iemand die weet of het mogelijk is om de nieuwe Unifi USW-WAN (https://www.ui.com/switching/wan) te gebruiken met een (Zaram) XGS-PON ONU SFP+ module?
Heb deze vraag uiteraard gesteld bij Ubiquiti, maar helaas laat het antwoord op zich wachten...
Heb deze vraag uiteraard gesteld bij Ubiquiti, maar helaas laat het antwoord op zich wachten...
Hoe ziet je ontwerp er verder uit? Het idee van deze switches is dat ze de schaduw mode failover op kabel niveau ondersteunen. Met één Zaram hou je alsnog een SPOF en vraag ik mij af wat het doel is wat je wilt bereiken met het toevoegen van deze switch?NetAware schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:31:
Kort vraagje; is er iemand die weet of het mogelijk is om de nieuwe Unifi USW-WAN (https://www.ui.com/switching/wan) te gebruiken met een (Zaram) XGS-PON ONU SFP+ module?
Zoals hier min of meer gedemonstreerd (YouTube: UniFi WAN Switch). Setup bestaande uit 2* USW-WAN en 2* CGF of UDM Max. Eea uiteraard voorzien van een (extra) backup verbinding en in shadow mode, etc etc. De zaram zou dan in de USW-WAN aan de ISP kant moeten, maar de vraag is, gaat dit werken...
Tja gewoon bestellen, en binnen 14 dagen retourneren als het niet werkt is misschien het gemakkelijkste? Ik denk dat er niet veel Nederlanders zijn die deze setup hebben draaien. Je hebt nu 4 devices wat ook op één device kan werken met WAN1 en WAN2 faillover.NetAware schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:48:
Zoals hier min of meer gedemonstreerd (YouTube: UniFi WAN Switch). Setup bestaande uit 2* USW-WAN en 2* CGF of UDM Max. Eea uiteraard voorzien van een (extra) backup verbinding en in shadow mode, etc etc. De zaram zou dan in de USW-WAN aan de ISP kant moeten, maar de vraag is, gaat dit werken...
Zoek vooral even op reddit en de community van UI hoe goed de schaduwmode failover werkt
Een paar dagen geleden aan de gang gegaan om IPv6 werkend te krijgen op Debian bij KPN (direct op de ont dus zonder modem). Ik ben heel erg ver gekomen maar loop nu stuk. KPN geeft me wel een prefix, maar geen IP. RaDVD vindt dat geen probleem en deelt vrolijk ip's uit naar mijn LAN, maar die hebben dus geen route.
Ik heb daartoe in /etc/ppp/ipv6-up.d/ een bestand gemaakt met de volgende lijn
en dan werkt alles als een trein... er is echter een maar.. al mijn services zoals apache2 starten op terwijl die route nog niet werkt en binden dus enkel aan ipv4. Een herstart van apache2 zorgt er wel voor dat deze bind aan ipv6. Dit is echter niet handig aan te passen via de rc.d meuk omdat niet al mijn services via daar worden opgestart.
Is er een manier om die default route ergens neer te zetten voordat alle services gestart worden?
code:
1
| /bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link |
en dan werkt alles als een trein... er is echter een maar.. al mijn services zoals apache2 starten op terwijl die route nog niet werkt en binden dus enkel aan ipv4. Een herstart van apache2 zorgt er wel voor dat deze bind aan ipv6. Dit is echter niet handig aan te passen via de rc.d meuk omdat niet al mijn services via daar worden opgestart.
Is er een manier om die default route ergens neer te zetten voordat alle services gestart worden?
Ergens start dan apache2… scriptje daarvoor in de plaats zetten met eerst die regel en dan de start van apache2?liberque schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:32:
Een paar dagen geleden aan de gang gegaan om IPv6 werkend te krijgen op Debian bij KPN (direct op de ont dus zonder modem). Ik ben heel erg ver gekomen maar loop nu stuk. KPN geeft me wel een prefix, maar geen IP. RaDVD vindt dat geen probleem en deelt vrolijk ip's uit naar mijn LAN, maar die hebben dus geen route.
code:
1 /bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link
Dit klinkt als jouw probleem: https://community.kpn.com...lt-route-ontbreekt-540956liberque schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:32:
code:
1 /bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link
Bedankt voor je antwoord! Met die kennis nog is gekeken naar de ppp opties: en er is dus een optie genaamd “defaultroute6” die ik tot nu toe compleet over het hoofd heb gezien :sweat_smile: Na een reboot stelt de ppp daemon nu correct de default IPv6 route in. Ook lijkt de default route nu goed te worden geprogageert naar de hosts, ook daar kan ik nu vanaf pingen :relaxed:
Oscar Wilde
Volgens mij is nou juist het hele idee dat je het niet op 1 device hebt om high availability te hebben.stormfly schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Je hebt nu 4 devices wat ook op één device kan werken met WAN1 en WAN2 faillover.
Dit is bedoeld om bij een falende router (hardwarematig of bijvoorbeeld door een update die mis gaat).
Via deze switches kun je dat op een gewone consumentenlijn down, zonder dat je een /29 nodig hebt op je internetaansluiting op 2 routers te kunnen aansluiten. Zou op deze manier zelfs achter CGNAT moeten werken.
Dus minimaal 3 devices nodig (1 WAN switch en 2 routers), al zullen mensen die hier behoefte aan hebben ook wel een 2 of meer internet providers hebben en dus nog 1 of meer extra WAN switches nodig hebben.
Ik begrijp het concept heel goed, maar ik vind dat het wel echt en goede usecase moet zijn, en dat is voor mij niet thuis, dat had ik toe kunnen lichten. Misschien zakelijk met verschillende groepen en UPSén, fibers op verschillende kanten het pand invoeren etc.ta_chi79 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:03:
[...]
Volgens mij is nou juist het hele idee dat je het niet op 1 device hebt om high availability te hebben.
Dit is bedoeld om bij een falende router (hardwarematig of bijvoorbeeld door een update die mis gaat).
Via deze switches kun je dat op een gewone consumentenlijn down, zonder dat je een /29 nodig hebt op je internetaansluiting op 2 routers te kunnen aansluiten. Zou op deze manier zelfs achter CGNAT moeten werken.
Dus minimaal 3 devices nodig (1 WAN switch en 2 routers), al zullen mensen die hier behoefte aan hebben ook wel een 2 of meer internet providers hebben en dus nog 1 of meer extra WAN switches nodig hebben.
Mijn grootste struikelpunt zit in het feit dat ze geen HSRP en geen statefull failover gebruiken, het is in de verste verte niet te vergelijken met een HA cluster van een FW merk met actieve sessie sync. Waar je met een protocol als VRRP of HSRP kunt werken voor een soortgelijk ontwerp en je GW macadressen behouden blijven.
Thanks, maar dat is het helaas niet. Dit staat er namelijk al in (had dat topic ook al gevonden). Wellicht is het handiger dat ik ff post wat ik al heb. (ook handig mocht ik het nog eens terugzoeken - got als backupRaven schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:09:
[...]
Dit klinkt als jouw probleem: https://community.kpn.com...lt-route-ontbreekt-540956
[...]

/etc/network/interfaces
code:
1
2
3
4
5
| # The pppoe network interface on vlan 6 auto enp3s0.6 iface enp3s0.6 inet ppp pre-up /bin/ip link set enp3s0 up # line maintained by pppoeconf provider dsl-provider |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| +ipv6 defaultroute6 noipdefault defaultroute replacedefaultroute hide-password noauth persist mtu 1500 plugin rp-pppoe.so nic-enp3s0.6 usepeerdns user "kpn" |
/etc/ppp/ipv6-up.d/ipv6-addresses-up
code:
1
2
| /usr/bin/systemctl restart wide-dhcpv6-client.service /bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link |
/etc/default/wide-dhcpv6-client
code:
1
2
| INTERFACES="ppp0" VERBOSE=2 |
/etc/wide-dhcpv6/dhcp6c.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| profile default { information-only; request domain-name-servers; request domain-name; script "/etc/wide-dhcpv6/dhcp6c-script"; }; interface ppp0 { send ia-na 0; send ia-pd 0; }; id-assoc na 0 { }; id-assoc pd 0 { prefix-interface enp4s0 { sla-len 8; sla-id 3; ifid 1; }; }; |
/etc/wide-dhcpv6/dhcp6c-script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| RESOLVCONF="/sbin/resolvconf" [ -f /etc/default/wide-dhcpv6-client ] && . /etc/default/wide-dhcpv6-client if [ -n "$new_domain_name" -o -n "$new_domain_name_servers" ]; then old_resolv_conf=/etc/resolv.conf new_resolv_conf=/etc/resolv.conf.dhcp6c-new rm -f $new_resolv_conf if [ -n "$new_domain_name" ]; then echo search $new_domain_name >> $new_resolv_conf fi if [ -n "$new_domain_name_servers" ]; then for nameserver in $new_domain_name_servers; do # No need to add an already existing nameserver res=$(grep "nameserver $nameserver" $old_resolv_conf) if [ -z "$res" ]; then echo nameserver $nameserver >> $new_resolv_conf fi done fi # Use resolvconf if available if [ -h "$old_resolv_conf" -a -x "$RESOLVCONF" ]; then for IFACE in $INTERFACES; do cat $new_resolv_conf | $RESOLVCONF -a $IFACE done else # To preserve IPv4 informations... cat $old_resolv_conf >> $new_resolv_conf chown --reference=$old_resolv_conf $new_resolv_conf chmod --reference=$old_resolv_conf $new_resolv_conf mv -f $new_resolv_conf $old_resolv_conf fi fi exit 0 |
Alles werkt dus goed op de services na die dus niet binden op ipv6 omdat ze te vroeg geladen worden. Ohja.. en Android verliest na een bepaalde periode zijn ipv6, maar dat is bekend en heb ik niet zoveel last van.
@ernstoud Thanks, maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt. De helft van de services wordt op user level geladen, een hoop zie ik niet eens terug in de rc.d meuk (anders kon ik de priority aanpassen alhoewel daar alles al vanaf het begin op 1 staat en 0 geen optie is). Ik weet zeker dat ik iets over het hoofd zie. Maar wat?
In dat geval vraag ik mij af of er niet een andere verkeerde route in de weg zit/zat, die overschreven wordt doorliberque schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:24:
[...]
Thanks, maar dat is het helaas niet. Dit staat er namelijk al in (had dat topic ook al gevonden). Wellicht is het handiger dat ik ff post wat ik al heb. (ook handig mocht ik het nog eens terugzoeken - got als backup)
Bash:
en anders zou je debug aan kunnen zetten, kijken of er dan iets in journalctl verschijnt dat het (oorspronkelijke) probleem zou kunnen verklaren.
1
| /bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link |
Oscar Wilde
@liberque het is ordinair door claude.ai gegenereerd maar ik denk dat het voor jou een oplossing is, ik kan mij vinden in de oplossingsrichting.
Maak een systemd service die wacht op de PPP verbinding en dan de route toevoegt:
En haal de route regel uit je ipv6-up.d script:
Service starten en configureren bij boot.
Alternatief
Je kunt ook in je PPP configuratie een script toevoegen dat de services herstart. Voeg toe aan
En pas je ipv6-up.d script aan:
Ben benieuwd ;-)
Maak een systemd service die wacht op de PPP verbinding en dan de route toevoegt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| # /etc/systemd/system/ipv6-default-route.service [Unit] Description=Add IPv6 default route for PPP After=network.target ppp@dsl-provider.service Wants=network.target Before=apache2.service nginx.service # voeg hier je services toe [Service] Type=oneshot RemainAfterExit=yes ExecStartPre=/bin/bash -c 'until [ -d /sys/class/net/ppp0 ]; do sleep 1; done' ExecStart=/bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link TimeoutStartSec=60 [Install] WantedBy=multi-user.target |
En haal de route regel uit je ipv6-up.d script:
code:
1
2
3
| # /etc/ppp/ipv6-up.d/ipv6-addresses-up /usr/bin/systemctl restart wide-dhcpv6-client.service # /bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link # deze regel weghalen |
Service starten en configureren bij boot.
Alternatief
Je kunt ook in je PPP configuratie een script toevoegen dat de services herstart. Voeg toe aan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| +ipv6 defaultroute6 noipdefault defaultroute replacedefaultroute hide-password noauth persist mtu 1500 plugin rp-pppoe.so nic-enp3s0.6 usepeerdns user "kpn" # Scripts voor IPv6 setup ipv6-up-script /etc/ppp/ipv6-up |
En pas je ipv6-up.d script aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| #!/bin/bash # /etc/ppp/ipv6-up.d/ipv6-addresses-up # Start wide-dhcpv6-client /usr/bin/systemctl restart wide-dhcpv6-client.service # Voeg default route toe /bin/ip -6 route add default dev ppp0 scope link # Herstart services die IPv6 nodig hebben /usr/bin/systemctl reload-or-restart apache2.service # voeg hier andere services toe die je wilt herstarten |
Ben benieuwd ;-)
Wow wat een uitgebreid en mooi antwoord.stormfly schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:20:
@liberque het is ordinair door claude.ai gegenereerd maar ik denk dat het voor jou een oplossing is, ik kan mij vinden in de oplossingsrichting.
# Herstart services die IPv6 nodig hebben
/usr/bin/systemctl reload-or-restart apache2.service
# voeg hier andere services toe die je wilt herstarten[/code]
Ben benieuwd ;-)
Ik heb het al ingeklopt, maar kan nu niet testen. Dan is het hier oorlog
Bedankt en ik laat het nog weten.
@Raven thanks. Mocht bovenstaand niet direct lukken ga ik dat zeker proberen uit te sluiten.
Zoiets heb ik hier ookliberque schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:55:
Ik heb het al ingeklopt, maar kan nu niet testen. Dan is het hier oorlog
Oscar Wilde
Helaas blijken beide opties niet te werken. Hij wilt gewoonweg niet luisteren op de ipv6 host. Als ik even uitga van de laatste optie heb ik zelfs een echo blaat >> tekstbestand toegevoegd opdat ik zeker weet dat hij het script uitvoert (de ipv6-up-script /etc/ppp/ipv6-up lijn in dsl-provider geeft overigens een foutmelding, maar zonder dat voert hij wel het script uit dat in /etc/ppp/ipv6-up.d/ staat).stormfly schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:20:
Ben benieuwd ;-)
Nu er nergens de externe host stond toegevoegd in interfaces dacht ik dat dit een issue kon zijn. Ik heb voor de zekerheid deze toegevoegd aan het script. Eerst ppp0 en later enp3s0.6.
[code]
/bin/ip -6 addr add 2a02:xxxx:xxx:x:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx/64 dev enp3s0.6
[code]
Na boot nog steeds geen ipv6 op de services tenzij ik deze manual herstart.
Enige dat ik nog kan bedenken dat mijn rules.v6 niet kloppen. Anders zou ik het echt niet meer weten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| *filter :INPUT ACCEPT [0:0] :FORWARD ACCEPT [0:0] :OUTPUT ACCEPT [0:0] -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT -A INPUT -p ipv6-icmp -j ACCEPT -A INPUT -i lo -j ACCEPT -A INPUT -m state --state NEW -m udp -p udp --dport 546 -d fe80::/64 -j ACCEPT -A INPUT -m state --state NEW -m udp -p udp --dport 547 -d fe80::/64 -j ACCEPT -A INPUT -m state --state NEW -m tcp -p tcp --dport 22 -j ACCEPT -A INPUT -m state --state NEW -m tcp -p tcp --dport 80 -j ACCEPT -A INPUT -m state --state NEW -m tcp -p tcp --dport 443 -j ACCEPT COMMIT |
Kleine update: Toen ik besloot even naar de andere services te kijken blijkt dat die het nu wel doen en netjes binden aan ipv6. Enkel apache2 doet echter pas na een manuele herstart. Apart, maar ik ben nu op 99%
2e update: Opgelost door in de Rc meuk speciaal voor apache2 een symlink te maken met S99 als prequal om apache2 op het einde te herstarten. Wellicht 'lelijk' maar het werkt en gelukkig moet ik dat door jullie input niet voor alle services doen. Nogmaals bedankt allen.
[ Voor 14% gewijzigd door liberque op 07-06-2025 12:42 ]
Ik probeer via de servicetool van KPN mijn FTU te wijzigen zodat ik zelf een eigen ONT aan kan sluiten. SFP zit in een 5490 Fritzbox. Ik heb GoF en volgens de administratie van KPN een FTU-GN02.
Fritzbox heeft al bewezen te werken en alles is AON in mijn wijk dus hoe ingewikkeld kan het zijn?
Alleen die servicetool werkt niet. Heb geprobeerd te bellen maar da's ook geen oplossing (kort en bondig samengevat). Iemand al succes gehad hiermee via het kpnforum?
KPN maakt op deze manier een soort farce van de verplichte eigen modemkeuze optie.
Fritzbox heeft al bewezen te werken en alles is AON in mijn wijk dus hoe ingewikkeld kan het zijn?
Alleen die servicetool werkt niet. Heb geprobeerd te bellen maar da's ook geen oplossing (kort en bondig samengevat). Iemand al succes gehad hiermee via het kpnforum?
KPN maakt op deze manier een soort farce van de verplichte eigen modemkeuze optie.
[ Voor 4% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 07-06-2025 12:16 ]
Met AON is registratie van eigen SFP-module toch niet nodig?BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:13:
Ik probeer via de servicetool van KPN mijn FTU te wijzigen zodat ik zelf een eigen ONT aan kan sluiten. SFP zit in een 5490 Fritzbox. Ik heb GoF en volgens de administratie van KPN een FTU-GN02.
Klopt, maar ik heb ook nog een oude genexis FTU, die wil KPN volgens de servicetool eerst omruilen voor een TK01 met een andere patchcover voordat ik verder kan met een eigen glaskabeltje.hkoster1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:34:
[...]
Met AON is registratie van eigen SFP-module toch niet nodig?
(Nu kan ik die genexis ook wel misbruiken om mijn eigen fiber aan te sluiten maar wil het eigenlijk aansluiten zoals kpn bedacht heeft dat het hoort).
OK, maar dan gaat KPN wellicht die AON-aansluiting veranderen naar XSG-PON in welk geval je een SPF+ insteekmodule nodig hebt die niet met de FB5490 gebruikt kan worden... Dan zit je trouwens wel in het juiste topic hier.BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:41:
[...]
Klopt, maar ik heb ook nog een oude genexis FTU, die wil KPN volgens de servicetool eerst omruilen voor een TK01 met een andere patchcover voordat ik verder kan met een eigen glaskabeltje.
(Nu kan ik die genexis ook wel misbruiken om mijn eigen fiber aan te sluiten maar wil het eigenlijk aansluiten zoals kpn bedacht heeft dat het hoort).