Acties:
  • +2 Henk 'm!
kinxton schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:19:
Dus nog even wachten tot het onderhoud bij Proximus gedaan is...
Dan neem ik die later ook mee naar Zwitserland, zou daar ook moeten werken op XGS-PON van Init7 & Swisscom.
Ben wel benieuwd. Delta moest voor de Zaram een profiel aanmaken en voor KPN is de firmware aangepast. Dus of hij zomaar op Proximus zal werken? Je gaat het zien. Laat het vooral hier weten, dan sein ik Zaram in Korea in. Weer een markt er bij. Correctie: zie post hieronder.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 23-03-2025 23:08 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:57

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Er werken er al een aantal op het netwerk van Proximus weet ik uit betrouwbare bron ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machinimush
  • Laatst online: 27-06 01:20
Klant heeft onderstaande foto doorgestuurd van het nieuwe KPN glaspunt waar wij binnenkort een UDM Pro MAX op moeten aansluiten. Pas aangelegde verbinding, dus vrijwel zeker XGS-PON en moet een 4gbit/4gbit lijn gaan doorgeven.
Zelf heb ik nog niet vaak met glasvezel & eigen modem gewerkt, dus bij dezen een kleine sanity check.

Op basis van deze foto en de uitleg uit dit topic verwacht ik het volgende nodig te hebben:

* 1x Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT - aansluiten op WAN SFP+ poort van de UDM
* 1x Patchcover KPN XGS-PON TK01 (om groene connector van glaskast naar blauwe kabel voor Zaram ONT te patchen)

Zit ik hiermee op de goede weg, of heb ik nog iets gemist? En begrijp ik het goed dat dan nog het serienummer van de Zaram ONT doorgegeven moet worden aan KPN om deze te kunnen koppelen?

Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzuWxKnC5e6mvP4wZkQbizxVoVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HI0sts1ZGT8plVFTO1UwCduT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Machinimush op 24-03-2025 16:20 . Reden: Patchcover langs zien komen in eerdere posts, aan lijstje met onderdelen toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Machinimush schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:56:
Klant heeft onderstaande foto doorgestuurd van het nieuwe KPN glaspunt waar wij binnenkort een UDM Pro MAX op moeten aansluiten. Pas aangelegde verbinding, dus vrijwel zeker XGS-PON en moet een 4gbit/4gbit lijn gaan doorgeven.
Zelf heb ik nog niet vaak met glasvezel & eigen modem gewerkt, dus bij dezen een kleine sanity check.

Op basis van deze foto en de uitleg uit dit topic verwacht ik het volgende nodig te hebben:

* 1x SC koppelstuk (female/female, want zo te zien is de aansluiting op het glaskastje een mannetje?)
* 1x SC APC naar SC UPC patchkabel (want groene connector komt uit glaskast en moet met blauwe connector de Zaram ONT in)

Zit ik hiermee op de goede weg, of heb ik nog iets gemist? En begrijp ik het goed dat dan nog het serienummer van de Zaram ONT doorgegeven moet worden aan KPN om deze te kunnen koppelen?

Thanks!

[Afbeelding]
Je zit zeker op de goede weg, je kan ipv koppelblokje kiezen voor een patchcover. Ziet er proffesioneler uit en blijft beter zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Machinimush
Je was me net voor, ik was net mijn post aan het aanpassen nadat ik de patchcover langs zag komen in een post een paar pagina's terug ;)

Zit er nog een bepaalde vertraging tussen het opgeven van het serienummer van een Zaram ONT en het moment dat KPN dit actief maakt? Of gebeurd dat live wanneer je de klantenservice belt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:53
Machinimush schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:22:
Je was me net voor, ik was net mijn post aan het aanpassen nadat ik de patchcover langs zag komen in een post een paar pagina's terug ;)

Zit er nog een bepaalde vertraging tussen het opgeven van het serienummer van een Zaram ONT en het moment dat KPN dit actief maakt? Of gebeurd dat live wanneer je de klantenservice belt?
Je moet de KPN link gebruiken "vrije modem keuze" voor het aanmelden van je ONT kan tot 2 dagen duren voor ze je bellen, vaak dezelfde dag in de praktijk. Als je dan toch het topic doorworsteld zie je ook dat hier KPN medewerkers actief zijn die soms een handje helpen als hun agenda het toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* 1x Patchcover KPN XGS-PON TK01 (om groene connector van glaskast naar blauwe kabel voor Zaram ONT te patchen)

Thanks!

[Afbeelding]
En let op: het door te geven PON ID is dus ZRMTxxxxxxxx waarbij xxxxxxxx de laatste 8 digits van het serienummer van de Zaram SFP zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Thanks!

[Afbeelding]
Pas aangelegd zegt helemaal niets over dat het XGSPON gaat worden. Als je hier zeker van wil zijn zou je je postcode moeten dmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machinimush
Ok, laatste vraag voor nu ;)
Voor het geval het doorvoeren van de PON ID niet op tijd doorgevoerd wordt... Als we de meegeleverde ONT van KPN er gewoon opschuiven, dan komt er RJ45 ethernet uit. Zouden we dan ook niet klaar zijn met een fatsoenlijke CAT6A kabel en een RJ45 SFP+ connector in de UDM Pro MAX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Machinimush schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:40:
Ok, laatste vraag voor nu ;)
Voor het geval het doorvoeren van de PON ID niet op tijd doorgevoerd wordt... Als we de meegeleverde ONT van KPN er gewoon opschuiven, dan komt er RJ45 ethernet uit. Zouden we dan ook niet klaar zijn met een fatsoenlijke CAT6A kabel en een RJ45 SFP+ connector in de UDM Pro MAX?
Jazeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ONT upgraden naar KPN firmware dat lukt, alleen dat past het slot id niet aan. Dat betekent dat in onze SW geen regel zit gebakken die het slot veranderd naar 1... helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Economics schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:10:
[...]

ONT upgraden naar KPN firmware dat lukt, alleen dat past het slot id niet aan. Dat betekent dat in onze SW geen regel zit gebakken die het slot veranderd naar 1... helaas :)
Dat is toch wel bijzonder. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Economics schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:10:
[...]

ernstoud schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:14:
[...]

Dat is toch wel bijzonder. Jammer.
Doe even een recap voor degene die niet helemaal scherp hebben over welk device jullie spreken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:28:
[...]

[...]

Doe even een recap voor degene die niet helemaal scherp hebben over welk device jullie spreken?
De originele Nokia XS-010X-Q / Nokia XS-010X-R witte platte variant (welke delta gebruikt) gebruikt ethernet slot id 10. Diezelfde ONT hebben wij ook in een KPN formfactor welke past op de TK01 met een aangepast slot id (slot id 1). Het idee was om te testen wat er gebeurd als we een KPN-firmware inladen op de delta ONT, past dat dan het slot id aan. Het upgraden lukte, duurde wel erg lang maar het gaf niet het gewenste resultaat want slot id bleef ongewijzigd.

Nu zal je vast denken, waarom werkt slot id 10 dan niet. Dat heeft te maken met de klant configuratie die we configureren op de OLT. Sommige providers gebruiken het slotnummer of poortnummer om types of snelheden van ONTs uit elkaar te houden.

Slot 1 - gebruikt voor gewone 1G GPON ONTs
Slot 10 - gebruikt om XG(S)-PON ONTs (10G) te onderscheiden

In onze leverstraat willen we eenheidsworst, dat betekent namelijk dat je geen aparte template nodig hebt voor een ander type ont, omdat we altijd hetzelfde verwachten. (staat overigens ook in onze wba specs). Bij Delta maken ze altijd een template maken voor een nieuwe type ONT. Het generaliseren heeft veel meer voordelen, vul die maar zelf in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Economics schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:54:
[...]

De originele Nokia XS-010X-Q / Nokia XS-010X-R witte platte variant (welke delta gebruikt) gebruikt ethernet slot id 10. Diezelfde ONT hebben wij ook in een KPN formfactor welke past op de TK01 met een aangepast slot id (slot id 1). Het idee was om te testen wat er gebeurd als we een KPN-firmware inladen op de delta ONT, past dat dan het slot id aan. Het upgraden lukte, duurde wel erg lang maar het gaf niet het gewenste resultaat want slot id bleef ongewijzigd.

Nu zal je vast denken, waarom werkt slot id 10 dan niet. Dat heeft te maken met de klant configuratie die we configureren op de OLT. Sommige providers gebruiken het slotnummer of poortnummer om types of snelheden van ONTs uit elkaar te houden.

Slot 1 - gebruikt voor gewone 1G GPON ONTs
Slot 10 - gebruikt om XG(S)-PON ONTs (10G) te onderscheiden

In onze leverstraat willen we eenheidsworst, dat betekent namelijk dat je geen aparte template nodig hebt voor een ander type ont, omdat we altijd hetzelfde verwachten. (staat overigens ook in onze wba specs). Bij Delta maken ze altijd een template maken voor een nieuwe type ONT. Het generaliseren heeft veel meer voordelen, vul die maar zelf in :)
Check! dank voor de uitleg, ik begrijp het voordeel van 1 port voor een heel netwerk. Mijn FS.com moest ik idd ook met de hand aanpassen naar slot 1, daarna nooit meer aangezeten.

Ik dacht even ging dit gesprek over de Chinees ONU ONT, deze is nog niet getest hier toch?

Was dat deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Check! dank voor de uitleg, ik begrijp het voordeel van 1 port voor een heel netwerk. Mijn FS.com moest ik idd ook met de hand aanpassen naar slot 1, daarna nooit meer aangezeten.

Ik dacht even ging dit gesprek over de Chinees ONU ONT, deze is nog niet getest hier toch?

Was dat deze?
nee ik ga hem wel bestellen denk ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01:09
stormfly schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Was dat deze?
Nee dat gesprek ging over een WAS-110 SFP. Deze is ook interessant omdat hij 100 euro minder kost dan de FS SFP en deze kan ook 1/2,5/5/10gbit kan op de sfp interface volgensmij.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
Economics schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Let er wel op dat je de 8311 versie (met web interface) bestelt ipv de ssh versie zonder web interface ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:49
Zo te zien kun je het PON slot instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqjSVkgvevTVci-Txhvt2hOjslo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmEvFZCrSpb7hUffIB6t9zBM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-06 11:38

Thanks!

[Afbeelding]
Let er wel op dat de Max geen 4gb/4gb kan doorgeven je zal eerder rond de 3-3.5gbs uitkomen. zonder ips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machinimush
GodZZila schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Let er wel op dat de Max geen 4gb/4gb kan doorgeven je zal eerder rond de 3-3.5gbs uitkomen. zonder ips
Oh? Dus de geadverteerde 5Gbps IDS/IPS throughput klopt niet? Of zorgt het gebruik van PPPoE voor die verminderde throughput?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodZZila
Machinimush schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:51:
[...]

Oh? Dus de geadverteerde 5Gbps IDS/IPS throughput klopt niet? Of zorgt het gebruik van PPPoE voor die verminderde throughput?
Klopt PPPoE zorgt voor de overhead.

de UCGF kan wel de 4GB/4GB aan maar dat is geen rackformaat gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leksz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 00:38
Heeft iemand hier een idee hoe lang het hoort te duren voor je de KPN servicetool kan gebruiken.

Na een halve dag online met de experiabox heb ik nog altijd de melding dat er glasvezelverbinding benodigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:59
Leksz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:13:
Heeft iemand hier een idee hoe lang het hoort te duren voor je de KPN servicetool kan gebruiken.

Na een halve dag online met de experiabox heb ik nog altijd de melding dat er glasvezelverbinding benodigd is.
Stuur me een PM met je gegevens. Dan activeer ik de ONT en rond ik de order voor je af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliakin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 00:47
Hallo,

Ik ben sinds vandaag bezig om Zaram XGS-PON ONU SFP+ voor Banana bpi-R4 (openwrt) werkend te krijgen . maar mijn router kan Zaram niet vinden. Zijn er tweakers die mij hiermee verder kunnen helpen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RQeToeu21rEvGirZIndg8I5mz8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DNRlgZ0UQFEkSEszfieQmveo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aliakin schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:38:
Hallo,

Ik ben sinds vandaag bezig om Zaram XGS-PON ONU SFP+ voor Banana bpi-R4 (openwrt) werkend te krijgen . maar mijn router kan Zaram niet vinden. Zijn er tweakers die mij hiermee verder kunnen helpen.[Afbeelding]
Kun je ergens de snelheid van de SFP+ cage instellen? Zo ja, dan moet dat op 2.5 Gbps. of hoger staan. De Zaram ondersteunt geen 1 Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliakin
geen idee hoe dat moet. Ik kan het bij openwrt luci interface in ieder geval niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:05
aliakin schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:58:
geen idee hoe dat moet. Ik kan het bij openwrt luci interface in ieder geval niet vinden.
Weet je wel of je Banana bpi-R4 2.5Gb ondersteund?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edjuh75
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:26
De Zaram word niet zomaar out of the box ondersteund. Je zal een mosfet van het board moeten solderen en daarna een quirk toepassen om het hele zaakje werkend te krijgen.

Op het Openwrt forum zijn er verschillende onderwerpen te vinden waaronder het mijne waar ik vanaf december mee bezig ben geweest zodat de Zaram nu prima werkt in de Banana R4 op 10 Gbit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edjuh75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0W7koPhcxbmB1AhWvsiE4XU7pU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPwzp4ORp3gCg22mFqulPQoy.jpg?f=fotoalbum_large

Microscoop erbij en even dat kleine mosfetje eraf solderen waarna de stroom aanblijft en openwrt de module in ieder geval herkent.

Daarna zul je vanaf source een eigen firmware moeten gaan compilen met een aparte quirk voor de Zaram in de sfp.c

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
Nogal een risico en gedoe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
Je moet wat als je geen ultimate nightmare pro wilt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliakin
Solderen kan ik wel, maar dit begrijp ff niet goed :
mosfet van het board moeten solderen en daarna een quirk toepassen.

Moet je de mosfet eruit solderen en daarna dat deel doorverbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Klopt. het onderdeel op de foto er vanaf solderen. en dan de 2 contacten met een brug solderen.

Erna kan ik je wel een firmware toesturen die werkt op het KPN netwerk met 4 Gbit,
(daar zit die quirk in de sfp.c al ingebakken en gecompileerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliakin
2 contacten met een brug solderen bedoel je doorverbinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aliakin
Ik heb het werkend gekregen.

Dankjewel edjuh75

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:37:
Klopt. het onderdeel op de foto er vanaf solderen. en dan de 2 contacten met een brug solderen.

Erna kan ik je wel een firmware toesturen die werkt op het KPN netwerk met 4 Gbit,
(daar zit die quirk in de sfp.c al ingebakken en gecompileerd)
Kun je even kort aangeven wat de deze HW en SW modificatie voor de Zaram inhoudt? Wellicht nuttig voor Zaram in Korea, dan geef ik dat door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Ik kan aangeven hoe ik het begrepen heb. Voor het solderen schijnt het dat specifiek de BPI R4 checked of een up signaal word gegeven door de SFP+ module. Blijkbaar gaat de Zaram daar niet goed mee om waarna de hele module op de BPI R4 uitgeschakeld word.

Nadat de hele mosfet van het board is gehaald en je de twee kontakten met een brug verbonden zijn blijft de sfp cage ten alle tijden onder stroom. (althans zo lang de BPI R4 aanstaat)

De quirk is voor de TX-pause maar dat is software matig.
Ik geloof niet dat andere routers daar last van hebben met deze module dus of het nuttig is om naar Korea
te communiceren?
Het is in ieder geval vrij vervelend zoals Robbert Webbe al aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edjuh75 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:42:
Ik kan aangeven hoe ik het begrepen heb. Voor het solderen schijnt het dat specifiek de BPI R4 checked of een up signaal word gegeven door de SFP+ module. Blijkbaar gaat de Zaram daar niet goed mee om waarna de hele module op de BPI R4 uitgeschakeld word.

Nadat de hele mosfet van het board is gehaald en je de twee kontakten met een brug verbonden zijn blijft de sfp cage ten alle tijden onder stroom. (althans zo lang de BPI R4 aanstaat)
Duidelijk. Misschien dat de Zaram wat langer nodig heeft om op te starten. Is toch heel wat meer voor nodig dan een simpeler SFP zoals een RJ-45 ethernet SFP bijvoorbeeld. Ook reset de Zaram onder bepaalde omstandigheden, als de verbinding met de OLT te lang duurt. Als dat gebeurt net op het moment dat de BPI R4 een up/ready signaal verwacht leidt het wellicht tot issues.
De quirk is voor de TX-pause maar dat is software matig.
Ik geloof niet dat andere routers daar last van hebben met deze module dus of het nuttig is om naar Korea
te communiceren?
Het is in ieder geval vrij vervelend zoals Robbert Webbe al aangaf.
Ok. Ik hou het in het achterhoofd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:07

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Naar ik heb begrepen is het issue met de Zaram module dat TX_FAULT asserted blijft bij het opstarten. Volgens SFF specificatie INF-8074i (sectie B3) moet dit signaal binnen 300 ms na power on negated zijn, maar dat doet de Zaram module (en diverse andere) kennelijk niet.

De host software moet hiermee kunnen omgaan. In de Linux SFP driver zit een workaround voor diverse modules, maar (nog) niet voor de Zaram. Fabrikanten van netwerkapparatuur moeten de benodigde workaround (quirk) daarom zelf inbouwen. Zo heeft Mikrotik in RouterOS 7.9 een algemene workaround geïmplementeerd voor SFP-modules met dit probleem:
What's new in 7.9 (2023-May-02 08:35):

*) sfp - allow modules that hold "TX_FAULT" high signal all the time on RB4011, RB5009, CCR2004-1G-12S+2XS, CCR2004-16G-2S+, CCR2116-12G-4S+, CCR2216-1G-12XS-2XQ devices;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliakin
UCG-FIBER (30W) Werkt dit goed moet odido odf 2 gb internet en met Zaram sfp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliakin
Ubiquiti UniFi Switch Flex 2.5G PoE
2x U7 pro max
Op banana r4 router
Controller is geïnstalleerd op mijn nas

Is dit een juiste combinatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:05
aliakin schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:23:
Ubiquiti UniFi Switch Flex 2.5G PoE
2x U7 pro max
Op banana r4 router
Controller is geïnstalleerd op mijn nas

Is dit een juiste combinatie?
Ik zou deze even doorlezen voordat je overweegt een Banana r4 router aan te schaffen.

edjuh75 in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliakin
Ik heb al een banan router en het bruggetje zit er al op en zaram werkt al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 20:35
Heeft iemand al een Asus RT-BE88U getest met een Zaram module, vraag me af of dat werkend te krijgen is?

Ik heb hem nu aan de Nokia ONT hangen met UTP en dan doorgelust met glas naar een switch, werkt eigenlijk ook prima. Meer dat ik een apparaat minder zou hebben.
hij doet ook volledige snelheid (en op fast.com is 8 gbit gehaald) met 1 enkele download ondanks de PPPoE.
TV werkt mogelijk niet op de manier zoals je het zou willen hebben, maar heb geen TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
bastian433 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:33:
Heeft iemand al een Asus RT-BE88U getest met een Zaram module, vraag me af of dat werkend te krijgen is?

Ik heb hem nu aan de Nokia ONT hangen met UTP en dan doorgelust met glas naar een switch, werkt eigenlijk ook prima. Meer dat ik een apparaat minder zou hebben.
hij doet ook volledige snelheid (en op fast.com is 8 gbit gehaald) met 1 enkele download ondanks de PPPoE.
TV werkt mogelijk niet op de manier zoals je het zou willen hebben, maar heb geen TV.
Fast.com is onbetrouwbaar, gebruik speedtest-cli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bastian433 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:33:

Ja, maar dan op Delta: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Zal dus op KPN ook wel werken.

Fast.com :N :N :N .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrebrait
  • Laatst online: 02-07 00:40
De XGS-PON van KPN verbruikt constant 8.6W volgens mijn stroommeter.

Dat is meer dan de helft van mijn zelfgebouwde pfSense box. Die verbruikt ~15W idle mét een Dell Intel X710-DA2 netwerk kaart én een 10GBASE-T SFP+ module.

Het is ook twee keer zoveel energie als mijn Proxmox mini PC. 4W idle.

Ik heb de laatste tijd slechte ervaringen met zulke modules en vroeg me af of het beter was om een X540-T2 te kopen om meer stabiliteit te hebben, maar ik zie nu dat deze XGS-PON een grote verspiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
andrebrait schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:32:
De XGS-PON van KPN verbruikt constant 8.6W volgens mijn stroommeter.
Gemeten met een paar duizend euro kostende power analyzer of paar tientjes natte vinger werk meter? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrebrait
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:02:
Naar ik heb begrepen is het issue met de Zaram module dat TX_FAULT asserted blijft bij het opstarten. Volgens SFF specificatie INF-8074i (sectie B3) moet dit signaal binnen 300 ms na power on negated zijn, maar dat doet de Zaram module (en diverse andere) kennelijk niet.

De host software moet hiermee kunnen omgaan. In de Linux SFP driver zit een workaround voor diverse modules, maar (nog) niet voor de Zaram. Fabrikanten van netwerkapparatuur moeten de benodigde workaround (quirk) daarom zelf inbouwen. Zo heeft Mikrotik in RouterOS 7.9 een algemene workaround geïmplementeerd voor SFP-modules met dit probleem:

[...]
Zijn er dus problemen met de Zaram op pfSense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrebrait
bjusterbaarlik schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:42:
[...]

Gemeten met een paar duizend euro kostende power analyzer of paar tientjes natte vinger werk meter? :P
Met deze energiemeter: https://www.allekabels.nl...1595872/energiemeter.html

Correctie dus: energiemeter, niet stroommeter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
andrebrait schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:44:
[...]

Met deze energiemeter: https://www.allekabels.nl...1595872/energiemeter.html

Correctie dus: energiemeter, niet stroommeter :P
Een afwijking van tientallen procenten kan trouwens prima met meters als deze. Dus neem de waardes die eruit komen niet te serieus. Dus ook al geeft het ene apparaat een lager verbruikerscijfer aan dan een anders volgens jouw meter, dat hoeft niet perse te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrebrait
bjusterbaarlik schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:48:
[...]

Een afwijking van tientallen procenten kan trouwens prima met meters als deze. Dus neem de waardes die eruit komen niet te serieus. Dus ook al geeft het ene apparaat een lager verbruikerscijfer aan dan een anders volgens jouw meter, dat hoeft niet perse te kloppen.
Ik snap dat het geen professioneel apparaat is, maar mijn meter zelf lijkt relatief nauwkeurig te zijn. De energieverbruik van diverse apparaten klopt met wat ik online vind (bijvoorbeeld Raspberry Pi 4, mini PCs, PS5, etc.).

Maar als je dezelfde meter gebruikt, zo'n grote verschil betekent iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Het probleem is dat die het ene apparaat wel goed kan meten en het andere niet. Door o.a. harmoniserende stromen, netvervuiling door apparaat en door stroom en spanning welke niet in fase lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andrebrait schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:42:
[...]

Zijn er dus problemen met de Zaram op pfSense?
Nee, wel met de Zaram SFP in bepaalde BananaPI hardware. Waar dus een workaround voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
Economics schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:15:
[...]

En is ie al binnengekomen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:26
Een ONT van KPN verbruikt hier 'slechts' 4,4W. Gemeten met een Enery Logger 4000. Overstappen naar een SFP+ gaat hier geen besparing van elektriciteit opleveren, dus ik blijf bij een ONT setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
GioStyle schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:28:
Een ONT van KPN verbruikt hier 'slechts' 4,4W. Gemeten met een Enery Logger 4000. Overstappen naar een SFP+ gaat hier geen besparing van elektriciteit opleveren, dus ik blijf bij een ONT setup.
Welke ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
XGS-PON, een zwarte die je over je FTU heen klikt. Ik vermoed Genexis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:13
Met welke snelheid is de UTP link tussen de ONT en de eigen router? Die kan namelijk 1, 2.5 of 10Gbit zijn, en dat maakt in de optelsom wel uit.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GioStyle schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:42:
[...]

XGS-PON, een zwarte die je over je FTU heen klikt. Ik vermoed Genexis?
Zie je op de ONT een logo dat enigszins eruit ziet als 2 o's die deels overlappen? -> Genexis.
Hier 3.1W voor de AON Genexis (1Gb model), met een Shelly Plus Plug S.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Skynett schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:59:
[...]

Met welke snelheid is de UTP link tussen de ONT en de eigen router? Die kan namelijk 1, 2.5 of 10Gbit zijn, en dat maakt in de optelsom wel uit.
Router zegt 2.5Gbit, maar ik vermoed dat de meting met 1Gbit was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andrebrait
Mijn ONT die 8W+ verbruikt is die van Nokia, 10GbE UTP link.

En om geen RJ45 SFP+ modules te gebruiken zou ik moeten overstappen naar een minder efficiënte NIC.

EDIT: volgens deze link, kloppen mijn metingen https://www.bol.com/nl/p/...lasvezel/9300000191237628
Nokia XGS-PON ONT , Glasvezel

XS-010X-Q KPN TK-01

Input:12vDC - 1A

Power consumption

-1GE: Idle 5.5W, Active 7.1W

-10GE: Idle 6.4w, active 8.8w

- Compatible with TK01

[ Voor 37% gewijzigd door andrebrait op 09-04-2025 18:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• andrebrait
Ik heb de Zaram Module ontvangen en geïnstalleerd.

KPN belde me pas 10 minuten nadat ik ze het serienummer had gegeven. Het werkte meteen.

Energieverbruik is van 8.5W (XGS-PON) + 15~16W (pfSense met RJ45 10GBASE-T SFP+ module) naar 14~15W (pfSense met de Zaram) verlaagd.

En wat anekdotisch bewijs: mijn verbinding is nu stabieler. De RJ45 modules hadden bij mijn desktop wat problemen met valse PAUSE frames, toch de snelheid al 10GbE was. Ik vermoed dat hetzelfde probleem was ook aanwezig tussen de X710 en de voormalige 10GBASE-T Nokia XGS-PON ONT.

De temperatuur van de Zaram blijft onder 45ºC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Tussen alle SFP-discussies door een vraag over ouderwetse VoIP/SIP instellingen voor KPN.

Ik heb bij iemand de Experiabox vervangen door een OpenWrt router. Deze persoon gebruikt de analoge telefoonlijn nog, dus ik heb een Cisco SPA122 ATA voor VoIP. Via de servicemodule een wachtwoord aangemaakt, en in de ATA is de lijn 'Registered'. User/pass etc zijn dus goed. Maar, ik kan niet bellen en gebeld worden.

In de ATA zie ik SIP-verkeer in- en uitgaan, maar RTP verkeer niet. Het probleem moet waarschijnlijk ergens in de routing of firewalling van OpenWrt zitten. OpenWrt raadt aan om het kmod-nf-nathelper-extra package te installeren, dat maakt geen verschil. Het forwarden van de RTP poorten (16384-16484) ook niet.

Er is veel uiteenlopende info over 'SIP achter NAT' te vinden, die grotendeels verouderd lijkt. Bij KPN moest je eerst een STUN-server gebruiken, maar nu niet meer? Is er iemand die de KPN VoIP lijn nog gebruikt icm een ATA en dit werkend heeft?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 09:16

codeneos

[...]

Ik vroeg me af of er al iemand ervaring heeft met de ZTE GXSPON SFP+ modules?

De modules zijn goedkoop (65 euro) op alixpress te krijgen en lijken.

Wat specs:
  • XGS-PON: Tx1577nm/Rx1270nm
  • Simplex SC/UPC
  • TX: 5dBmto 8dBm@9.953G;
  • RX: -8dBm to -29dBm@9.953G
Het is een GPON/XGSPON combo stick, whatever that means...

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@codeneos Het ziet er naar uit dat er geen ONT onderdeel in zit. Deze zijn dan bedoeld als je je private XGS-PON netwerk op zet en je niets met authenticatie te maken hebt.

Het ingebouwde ONT deel maakt het ingewikkelder en duurder. Tot nu toe is de Zaram (rond de €135) de goedkoopste in de markt.

[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 13-04-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 09:16

codeneos

[...]

robertwebbe schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:37:
@codeneos Het ziet er naar uit dat er geen ONT onderdeel in zit. Deze zijn dan bedoeld als je je private XGS-PON netwerk op zet en je niets met authenticatie te maken hebt.

Het ingebouwde ONT deel maakt het ingewikkelder en duurder. Tot nu toe is de Zaram (rond de €135) de goedkoopste in de markt.
Ja, nu lees ik het ook. Het gaat om een OLT en niet om een ONT/ONU. Jammer, het was ook al te mooi om waard te zijn ;(

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
Tom Paris schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:26:
Tussen alle SFP-discussies door een vraag over ouderwetse VoIP/SIP instellingen voor KPN.

Ik heb bij iemand de Experiabox vervangen door een OpenWrt router. Deze persoon gebruikt de analoge telefoonlijn nog, dus ik heb een Cisco SPA122 ATA voor VoIP. Via de servicemodule een wachtwoord aangemaakt, en in de ATA is de lijn 'Registered'. User/pass etc zijn dus goed. Maar, ik kan niet bellen en gebeld worden.

In de ATA zie ik SIP-verkeer in- en uitgaan, maar RTP verkeer niet. Het probleem moet waarschijnlijk ergens in de routing of firewalling van OpenWrt zitten. OpenWrt raadt aan om het kmod-nf-nathelper-extra package te installeren, dat maakt geen verschil. Het forwarden van de RTP poorten (16384-16484) ook niet.

Er is veel uiteenlopende info over 'SIP achter NAT' te vinden, die grotendeels verouderd lijkt. Bij KPN moest je eerst een STUN-server gebruiken, maar nu niet meer? Is er iemand die de KPN VoIP lijn nog gebruikt icm een ATA en dit werkend heeft?
Hier staat ook nog iets over een Cisco SPA : https://community.kpn.com...reren-cisco-spa112-549475
Op de laatste pagina staat nog een opmerking: "NAT Mapping en NAT Keep alive moeten beiden op YES staan."

Misschien dat je eer wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Nu online
Lizard schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:08:
[...]

Hier staat ook nog iets over een Cisco SPA : https://community.kpn.com...reren-cisco-spa112-549475
Op de laatste pagina staat nog een opmerking: "NAT Mapping en NAT Keep alive moeten beiden op YES staan."

Misschien dat je eer wat aan hebt.
Dank, ik ken die thread inderdaad en heb die NAT settings ingesteld volgens het advies. Maar maakt geen verschil helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Tom Paris schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:12:
[...]

Dank, ik ken die thread inderdaad en heb die NAT settings ingesteld volgens het advies. Maar maakt geen verschil helaas.
Ben je in staat om een ander portnummer te kiezen voor je server profiel? Om uit te sluiten dat de huidige porten in gebruik zijn/ergens anders uitkomen in de core van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Nu online
stormfly schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:25:
[...]

Ben je in staat om een ander portnummer te kiezen voor je server profiel? Om uit te sluiten dat de huidige porten in gebruik zijn/ergens anders uitkomen in de core van KPN?
Je bedoelt de RTP poorten neem ik aan? Ik kan ze aanpassen, binnen de range die in de technische documentatie van KPN staat. SIP/5060 verkeer gaat wel goed, want de lijn is 'Registered'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Tom Paris schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:11:
[...]

Je bedoelt de RTP poorten neem ik aan? Ik kan ze aanpassen, binnen de range die in de technische documentatie van KPN staat. SIP/5060 verkeer gaat wel goed, want de lijn is 'Registered'.
Jeps RTP is de enige optie, omdat SIP registered aangeeft. Je zou overigens juist bij 5060 verwachten dat deze al in gebruik zou kunnen zijn.

Heb je al met Wireshark gekeken of je verkeer terug krijgt etc? Je wilt eigelijk inzicht hebben of het in je eigen router of bij de provider spaak loopt.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 14-04-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZTiK
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15:07
Hoi iedereen, nieuwe gebruiker op dit topic (en tweakers), al heb ik een hoop meegelezen en me vantevoren redelijk ingelezen, hoop ik hier wat vragen te kunnen stellen.

Ik heb 4gbit/4gbit glasvezel van KPN met een (geen flauw idee welk merk) ONT en een Box 14.

Ik ben van plan om mijn thuisnetwerk over te zetten naar Unifi apparatuur.
Ik wil graag een Dream Machine Pro Max hebben, en had het idee om deze rechtstreeks op de ONT aan te sluiten.
Nou blijkt dus dat PPPoE van KPN en de UDM moeite met elkaar hebben, en ik dus effectief uit kom op een PPPoE gateway voor mijn UDM.
De Box 14 hiervoor gebruiken is geen optie, want deze kan (naar mijn weten) niet in bridge modus gezet worden, hooguit DMZ, waarbij ik met double NAT translation kom te zitten.

Kan ik de Box 14 vervangen door een Mikrotik CCR2004-16G-2S+ (en deze in bridge modus plaatsen zonder extra licentiekosten)?
Ik wil maar 1 SFP+ poort gebruiken voor een RJ45 converter (naar de ONT toe), en 1 SFP+ poort naar de UDM dmv een DAC cable.
Brdige opzetten, arp-proxy-en, en de UDM het WAN ip doorspelen?

Als ik het goed begrijp, offload ik zo de PPPoE transacties naar de Mikrotik, die de verbinding vervolgens naar de UDM doorzet, welke zich dan kan focusen op firewall rules, NAT, VLANs, etc
Als ik dit verkeerd zie, hoor ik het graag :)

Dan heb ik nog de vervolgvraag waarom ik zo veel lees over de UDM rechtstreeks op glas aansluiten zonder de ONT.

Ik snap dat het 'toch weer een kastje minder' is als de ONT ertussen uit kan, maar is de ONT niet ook een vorm van zekerheid dat KPN 'verantwoordelijk' blijft voor een goed werkende aansluiting?
Stel er komt in de toekomst een > 10gbit verbinding, moet je ook zelf een hele dure SFP module regelen, enzorgen dat deze goed werkt (troubleshooten)...
Of zie ik hier iets over het hoofd?

Extra vraag:
We maken gebruik van 1 kastje voor interactieve tv, maar dit is nu de allernieuwste android box geworden.
Deze lijkt ook voor interactieve tv de android app te gebruiken.
Weet iemand of vlan 4/7 hierbij nog steeds noodzakelijk zijn?

Dit zijn voor nu mijn openstaande vragen, maar als jullie iets toe te voegen hebben, alle extra info is welkom!
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
@ZTiK

Wat is je internet snelheid bij een 1/1Gbps kan je het prima met de UDM afhandelen?

Volgens mij kunnen er niet veel apparaten in bridge met PPPoE, zou de Mikrotik CCR2004-16G-2S+ dat kunnen? Weet ik niet, ben net zo benieuwd als jij. Ik heb een vrij grote liefde voor UniFi ik zou dan denk ik de Cloud Gateway Fiber kopen die heeft hardware offloading en regelt PPPoE voor je binnen het UniFi eco systeem, scheelt je ook nog geld.

Klopt ik heb ook lang getwijfeld over een eigen ONU SFP, ook gewoon om de simpele reden dat de KPN ONT een ledje heeft en daar gaat het gezin goed op als ik niet thuis ben. De Zaram is een OK SFP de FS.com werkt beter samen met UniFi. Ik zou denk ik in jouw geval de ONT laten hangen, met name omdat de TV af en toe stopt met een Zaram SFP.

Jeps vlan4 is nog nodig inclusief IGMP proxy, daar moet je ook op letten bij je MikroTek bridge dat hij meerdere vlans door kan geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZTiK
@stormfly

Denk niet dat je mijn post goed hebt gelezen...

1. Ik heb een 4gbit/4gbit verbinding.
2. Ik wil geen Cloud Gateway Fiber, want Passthrough/Bridge support is 'limited' hiermee.
3. Ik vraag specifiek of de Mikrotik CCR2004-16G2S+ deze ondersteuning wel volledig bied.
4. Ik twijfel niet over een eigen ONU SFP en geef duidelijk aan dat ik de ONT niet wil weghalen.
5. Je vertelt me dat vlan4 nodig is met een Mikrotek bridge, maar ik vraag toch echt of vlan4 nodig is met het nieuwste android kastje van KPN, aangezien ik vermoed dat deze misschien aan een werkende internetverbinding al voldoende heeft?

Op basis van jouw gegeven antwoorden durf ik er geen conclusies uit te halen, want ik heb het gevoel dat jouw antwoorden niet echt helemaal passen bij mijn vragen.

Gefeliciteerd @Thyraon, 100ste pagina is bereikt op jouw post/topic 8)

[ Voor 4% gewijzigd door ZTiK op 15-04-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:42

Dax

[Verkeerde topic]

[ Voor 103% gewijzigd door Dax op 15-04-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ZTiK schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:24:
@stormfly

2. Ik wil geen Cloud Gateway Fiber, want Passthrough/Bridge support is 'limited' hiermee.
3. Ik vraag specifiek of de Mikrotik CCR2004-16G2S+ deze ondersteuning wel volledig bied.
4. Ik twijfel niet over een eigen ONU SFP en geef duidelijk aan dat ik de ONT niet wil weghalen.
5. Je vertelt me dat vlan4 nodig is met een Mikrotek bridge, maar ik vraag toch echt of vlan4 nodig is met het nieuwste android kastje van KPN, aangezien ik vermoed dat deze misschien aan een werkende internetverbinding al voldoende heeft?

Op basis van jouw gegeven antwoorden durf ik er geen conclusies uit te halen, want ik heb het gevoel dat jouw antwoorden niet echt helemaal passen bij mijn vragen.
Je post was vooral erg lang, voor mij, waardoor ik mogelijk delen niet grondig genoeg gelezen heb of niet helder de vragen heb kunnen ontleden door de schrijfwijze. Die 4/4Gbps heb ik wel glad gemist 8)

Zover ik weet krijgt de box die de PPP sessie opzet ook het WAN IP op deze sessie, ik ben benieuwd of je deze opnieuw kan uitgeven op de LAN port van de MikroTik. PPPoE-relay van Mikrotik lijkt geen oplossing omdat PPP dan weer op de UDM uitkomt. Zou je het zo configureren waarbij je het verkeer met een EoIP tunnel doorzet naar de UDM loop je tegen het feit aan dat de UDM dat niet ondersteund.

Voor de beste beeldkwaliteit heb je vlan 4 nodig (multicast), voor iets mindere beeldkwaliteit (unicast) werkt plain internet ook met het Android kastje.

[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 15-04-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelsie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-06 16:37
@stormfly

Om even jouw laatste vraag te beantwoorden, want daar heb ik ervaring mee. Nee dit is niet nodig, in het nieuwe KPN TV+ kastje kun je instellen of hij gebruik moet maken van multicast of unicast. Voor multicast heb je wel vlan4 nodig en de rest van de reutemeteut, voor unicast is het letterlijk plug en play. En ik moet eerlijk zeggen, dat we geen verschil in kwaliteit zien (wij hebben niet het 4K pakket).

Edit: en om zelf te zien of je verschil in kwaliteit ziet kun je de instelling tussen multicast en unicast nu al omzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelsie op 15-04-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:59
Dax schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:19:
Ik draai momenteel een FRITZ!Box 7590 met een 1gbit KPN verbinding.
Kan ik upgraden naar KPN 4gbit, een FRITZ!Box 4690 halen, settings overzetten en genieten van 4gbit?
Of denk ik te simpel, ik zag dat ik vanuit de oude FRITZ!Box zelfs de settings kan laten overzetten naar de nieuwe FRITZ!Box.

Ik vind de 4690 vooral interessant omdat deze zowel een 10gbit WAN als LAN poort heeft, eindelijk fatsoenlijke integratie in mijn reeds bestaande 10gbit netwerk.

https://fritzshop.nl/frit...box-4690-wifi-router.html
Dit is een topic voor een eigen ONT, deze FB heeft geen SFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZTiK
Jelsie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:43:
[...]

Om even jouw laatste vraag te beantwoorden, want daar heb ik ervaring mee. Nee dit is niet nodig, in het nieuwe KPN TV+ kastje kun je instellen of hij gebruik moet maken van multicast of unicast. Voor multicast heb je wel vlan4 nodig en de rest van de reutemeteut, voor unicast is het letterlijk plug en play. En ik moet eerlijk zeggen, dat we geen verschil in kwaliteit zien (wij hebben niet het 4K pakket).

Edit: en om zelf te zien of je verschil in kwaliteit ziet kun je de instelling tussen multicast en unicast nu al omzetten.
Mooi om te horen, bedankt voor het delen van jouw ervaring hiermee!
En dat is een goed idee waar ik zelf ook nog niet aan had gedacht, zal inderdaad even een test doen met de huidige opzet :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GodZZila
@stormfly

Ik heb de CCR2116-12G-4S+ tijdelijk gebruikt om te kijken of dit mogelijk was icm met mijn Dream Machine SE. Mmaar dat was het niet. Je krijgt in feite dan weer dubbel nat. Dus dat schiet zijn doet voorbij met wat je wil om minder apparaten te krijgen. Heb toen er nog over nagedacht om de UDM-SE compleet te vervangen met de microtik. Maar toen was daar opeens de UCG-Fiber en heb de Mikrotik toen verkocht en de UDM-SE vorige week na deze nog een tijdje als backup te hebben gehad.

Ik zou als ik jouw was ook kijken naar de UCG-Fiber deze heeft zoals al verteld is offloading voor de PPPoE

en haal daar netjes 4/4 Gb mee.

Er zal ongetwijfeld in de toekomst een Unifi Dream Machine Fiber of iets dergelijks uitkomen die ook PPPoE offloading heeft. Maar dat kan volgende week zijn , over een maand of over een jaar dat weet je nooit bij Unifi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPv0V9IS_O2QGkqg8VvpaeE_FiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fv4JXl3sWqphL2eul53WWQJx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZTiK
GodZZila schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:07:
[...]

Ik heb de CCR2116-12G-4S+ tijdelijk gebruikt om te kijken of dit mogelijk was icm met mijn Dream Machine SE. Mmaar dat was het niet. Je krijgt in feite dan weer dubbel nat. Dus dat schiet zijn doet voorbij met wat je wil om minder apparaten te krijgen. Heb toen er nog over nagedacht om de UDM-SE compleet te vervangen met de microtik. Maar toen was daar opeens de UCG-Fiber en heb de Mikrotik toen verkocht en de UDM-SE vorige week na deze nog een tijdje als backup te hebben gehad.

Ik zou als ik jouw was ook kijken naar de UCG-Fiber deze heeft zoals al verteld is offloading voor de PPPoE

Er zal ongetwijfeld in de toekomst een Unifi Dream Machine Fiber of iets dergelijks uitkomen die ook PPPoE offloading heeft. Maar dat kan volgende week zijn , over een maand of over een jaar dat weet je nooit bij Unifi

[Afbeelding]
Mag ik ook jou hartelijk danken voor dit duidelijke antwoord? :)
Dit is exact wat ik (niet maar toch ook wel) hoopte te horen.
Ik heb de UCG ook gezien en overwogen, maar gezien ik een redelijk aantal camera's in het Protect ecosysteem heb zitten, zag ik in de UDM Pro Max de ideale opvolger van mijn alweer gedateerde Cloud Key Gen 2.

Hoe dan ook, ik weet weer wat meer, en heb duidelijk nog het een en ander te overwegen...
Maar gelukkig zit ik nog in de voorbereidende fase :P

Nogmaals dank @GodZZila (en iedereen hier) voor de heldere info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ZTiK schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:33:
[...]

Ik heb de UCG ook gezien en overwogen, maar gezien ik een redelijk aantal camera's in het Protect ecosysteem heb zitten, zag ik in de UDM Pro Max de ideale opvolger van mijn alweer gedateerde Cloud Key Gen 2.
Met het risico dat ik je vraagstelling/opmerking weer verkeerd begrijp 8) :

https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber

UCG-Fiber kan ook protect aan, wat maakt de UDM Pro Max voor jou de ideale kandidaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZTiK
stormfly schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:52:
[...]

Met het risico dat ik je vraagstelling/opmerking weer verkeerd begrijp 8) :

https://eu.store.ui.com/e...-fiber/products/ucg-fiber

UCG-Fiber kan ook protect aan, wat maakt de UDM Pro Max voor jou de ideale kandidaat?
No worries, misverstanden kunnen altijd voorkomen, you're good ;)

De drie zaken die voor mij het meest relevant/interessant zijn hier:

-UCG: 3GB memory
-UDM: 8GB memory

-UCG: Options up to 2TB NVMe SSD
-UDM: Built-in 128GB SSD and two 3.5" HDD bays with RAID support

-UCG: Small form factor
-UDM: 19" 1U unit

Ik heb meerdere 4k, 2k en HD camera's, en ik heb nu met 1TB (in de CKG2) al niet meer voldoende capaciteit (HDD) om beelden voor een paar weken op te kunnen slaan (denk bijvoorbeeld aan 3 weken vakantie).

Ja, ik snap dat ik met 2TB daar wel beter mee uit de voeten kan, maar ik zie nu al dat ik over een jaar of 3 weer onvoldoende capaciteit heb, en wéér moet upgraden.
Dan plaats ik liever zelf 2 schijven in de UDM, die ook nog eens in mirrored RAID staan.

Daarbij komt een stukje geheugen, maar 3GB op de UCG, en ik denk niet dat dit voldoende is met de hoeveelheid camera's die ik beheer.

Het stukje form factor is niet kritisch, maar wel relevant, ik heb straks al mijn apparatuur in 19" racks hangen, en het zou ideaal zijn als ik de router daar ook in zou kunnen hangen.

En als daarbij een stukje koeling, ik vermoed dat de UCG nog wel eens warm kan worden gezien deze nogal klein is, en straks een SFP+RJ45 module moet gaan integreren.
Ik zie in de UDM voldoende ruimte (en fans) om hier netjes mee om te kunnen gaan.

Maar helaas lijkt dus dat stukje PPPoE met de UDM niet helemaal lekker te lopen, en nu weet ik nog even niet zo goed hoe ik het beste verder moet.
Ik dacht slim te zijn door een Microtik (bijvoorbeeld) ervoor te plaatsen, en deze alles door te geven, maar ook dit blijkt dus geen optie te zijn...

Maar hey, ik heb de apparaten ook nog niet in huis, en ik kan het zeker verkeerd gezien/begrepen hebben, en laat me graag corrigeren waar dat het geval is! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ZTiK op 16-04-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Heldere uitleg, als je veel cameras hebt begrijp ik je overwegingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:46
ZTiK schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:23:
[...]

Maar helaas lijkt dus dat stukje PPPoE met de UDM niet helemaal lekker te lopen, en nu weet ik nog even niet zo goed hoe ik het beste verder moet.
Ik dacht slim te zijn door een Microtik (bijvoorbeeld) ervoor te plaatsen, en deze alles door te geven, maar ook dit blijkt dus geen optie te zijn...
Overstappen op glasvezel van Odido. Dan heb je dat PPPoE probleem niet ;) VLAN op 300 en that’s it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZTiK
NLM1K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:20:
[...]

Overstappen op glasvezel van Odido. Dan heb je dat PPPoE probleem niet ;) VLAN op 300 en that’s it.
Ja, dat is op het moment de enige 'oplossing' die ik zelf ook zie :)
Iets om te overwegen, maar zeker niet iets wat binnen enkele maanden zal gebeuren.

(we hebben alle diensten bij KPN, waaronder 2 mobiele abonnementen die niet lang geleden verlengd zijn)

Op het moment denk ik dat ik dan toch de UDM maar rechtstreeks op de ONT aan te sluiten, en mijn verlies maar neem betreft deze beperking.
En ik hou dit topic goed in de gaten, wie weet wat er nog voorbij komt als we een paar weken/maanden verder zijn!

Bedankt voor je grappige maar toch ook serieuze reactie, het is inderdaad een idee om in gedachten te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NLM1K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:20:
[...]

offtopic:
Maar geen IPv6 en Odido is wel de laatste die ik aanraad als voormalig Tweak-klant :|

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:46
Raven schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:10:
[...]

offtopic:
Maar geen IPv6 en Odido is wel de laatste die ik aanraad als voormalig Tweak-klant :|
Hier zeer tevreden! IPv6 is niet zo belangrijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZTiK
Perfectie is een mooi streven, maar in praktijk helaas niet vaak een realistische verwachting ;(

Elke provider heeft zo wel weer iets wat er tussenuit springt, negatief én positief.
Choosing the lesser evil denk ik dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NLM1K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:58:
[...]

Hier zeer tevreden! IPv6 is niet zo belangrijk voor mij.
offtopic:
Het was niet alleen dat, klanten van Tweak misleiden om over te laten stappen, telefonisch stalken en Tweak-klanten zonder toestemming overzetten. Zie Tweak-topic....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:07

chrisros

I turn coffee into code

GodZZila schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:07:
[...]

Zou ik mogen vragen in combinatie met welke optic je dit voor elkaar hebt gekregen? zat zelf te kijken naar deze maar vond 'm redelijk aan de prijs: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chrisros schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:30:
[...]

Zou ik mogen vragen in combinatie met welke optic je dit voor elkaar hebt gekregen? zat zelf te kijken naar deze maar vond 'm redelijk aan de prijs: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html
De Zaram SFP werkt ook, kost de helft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07
ernstoud schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:41:
[...]
De Zaram SFP werkt ook, kost de helft.
Inderdaad gisteren ook laten activeren door @mad-dog, werkte meteen in mijn UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Worden er op het moment nog andere nieuwe Sfp+ modules getest/bekeken die mischien ook op het KPN netwerk werken ? Ik las laatst iets over een sfp+ module die bij Aliexpress verkrijgbaar was ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
edjuh75 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:33:
Worden er op het moment nog andere nieuwe Sfp+ modules getest/bekeken die mischien ook op het KPN netwerk werken ? Ik las laatst iets over een sfp+ module die bij Aliexpress verkrijgbaar was ?
Ben er nog met 2 bezig, even geduld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
En wat is het verschil met de huidige twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Geduld zat.. maar een update af en toe zou wel prettig zijn :)
Welke 2 zijn er under review ?

Ze zullen niet sneller beter zijn dan de Zaram of de Fs.. Maar hoe meer keuze hoe beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
edjuh75 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:37:
Geduld zat.. maar een update af en toe zou wel prettig zijn :)
Welke 2 zijn er under review ?

Ze zullen niet sneller beter zijn dan de Zaram of de Fs.. Maar hoe meer keuze hoe beter.
Je zou het zelf ook kunnen proberen he
Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste