Hoi iedereen, nieuwe gebruiker op dit topic (en tweakers), al heb ik een hoop meegelezen en me vantevoren redelijk ingelezen, hoop ik hier wat vragen te kunnen stellen.
Ik heb 4gbit/4gbit glasvezel van KPN met een (geen flauw idee welk merk) ONT en een Box 14.
Ik ben van plan om mijn thuisnetwerk over te zetten naar Unifi apparatuur.
Ik wil graag een Dream Machine Pro Max hebben, en had het idee om deze rechtstreeks op de ONT aan te sluiten.
Nou blijkt dus dat PPPoE van KPN en de UDM moeite met elkaar hebben, en ik dus effectief uit kom op een PPPoE gateway voor mijn UDM.
De Box 14 hiervoor gebruiken is geen optie, want deze kan (naar mijn weten) niet in bridge modus gezet worden, hooguit DMZ, waarbij ik met double NAT translation kom te zitten.
Kan ik de Box 14 vervangen door een Mikrotik CCR2004-16G-2S+ (en deze in bridge modus plaatsen zonder extra licentiekosten)?
Ik wil maar 1 SFP+ poort gebruiken voor een RJ45 converter (naar de ONT toe), en 1 SFP+ poort naar de UDM dmv een DAC cable.
Brdige opzetten, arp-proxy-en, en de UDM het WAN ip doorspelen?
Als ik het goed begrijp, offload ik zo de PPPoE transacties naar de Mikrotik, die de verbinding vervolgens naar de UDM doorzet, welke zich dan kan focusen op firewall rules, NAT, VLANs, etc
Als ik dit verkeerd zie, hoor ik het graag
Dan heb ik nog de vervolgvraag waarom ik zo veel lees over de UDM rechtstreeks op glas aansluiten zonder de ONT.
Ik snap dat het 'toch weer een kastje minder' is als de ONT ertussen uit kan, maar is de ONT niet ook een vorm van zekerheid dat KPN 'verantwoordelijk' blijft voor een goed werkende aansluiting?
Stel er komt in de toekomst een > 10gbit verbinding, moet je ook zelf een hele dure SFP module regelen, enzorgen dat deze goed werkt (troubleshooten)...
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Extra vraag:
We maken gebruik van 1 kastje voor interactieve tv, maar dit is nu de allernieuwste android box geworden.
Deze lijkt ook voor interactieve tv de android app te gebruiken.
Weet iemand of vlan 4/7 hierbij nog steeds noodzakelijk zijn?
Dit zijn voor nu mijn openstaande vragen, maar als jullie iets toe te voegen hebben, alle extra info is welkom!
Alvast bedankt!