Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 11:47
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:10:
[...]

Hoe is jouw Wifi snelheid met Wifi 7 en/of 6Ghz? Bedraad haal ik nu netjes 4/4Gbit, maar met wifi lijkt de throughput te zijn gehalveerd van 1500 Mbps naar 700/800 Mbps.

Voorheen:
[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]

Verder niets gewijzigd. Alleen van UDM Pro Max naar de UCG-Fiber gewisseld en back-up teruggezet.

Tegelijkertijd als ik dan de lijn wissel naar mijn back-up via Ziggo, heb ik geen problemen om over de 1G te halen… iemand suggesties?

[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door GodZZila op 01-03-2025 02:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodZZila
heb geen telefoon of een device met wifi 7, zal ff kijken of zondag als er iemand langs komt met een iphone of ik een wifi test kan doen , keep u posted ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:48
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:10:
[...]

Hoe is jouw Wifi snelheid met Wifi 7 en/of 6Ghz? Bedraad haal ik nu netjes 4/4Gbit, maar met wifi lijkt de throughput te zijn gehalveerd van 1500 Mbps naar 700/800 Mbps.

Voorheen:
[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]

Verder niets gewijzigd. Alleen van UDM Pro Max naar de UCG-Fiber gewisseld en back-up teruggezet.

Tegelijkertijd als ik dan de lijn wissel naar mijn back-up via Ziggo, heb ik geen problemen om over de 1G te halen… iemand suggesties?

[Afbeelding]
Hoe koppel je naar het WAN, via ONT, Zaram of FS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:15
ernstoud schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:44:
[...]

Bandbreedte op 5 GHz. staat misschien lager? Of ongunstig kanaal?

Maar… de UCG Fiber heeft toch geen WiFi? Waar hebben we het over?
Mijn hele netwerk is UniFi. Dus ik heb de U7 Pro accesspoints. Er is aan de AP’s niets gewijzigd, alleen de firewall/router is van een UDM Pro Max naar de UCG-Fiber gegaan. Daarop heb ik een back-up van de UDM Pro Max teruggezet zodat de settings gelijk blijven. 5Ghz staat (net zoals voorheen) op 80Mhz en de 6Ghz op 320Mhz. En nee, aan kanaal ligt het niet. Ook met een ander kanaal op de 6Ghz is het exact hetzelfde. Ik vermoedde eerste instantie iets met de MTU of MSS Clamping, maar ook daar nog wat in te tweaken biedt geen oplossing helaas. Ook een lokale Speedtest via OpenSpeedtest van een 10G device over WiFi biedt snelheden van ca. 1600 Mbit/s. Dus het kan niet aan de Wifi settings / verstoringen liggen. Het is alleen met Speedtests over de WAN. Vandaar dat ik benieuwd was naar de ervaring van andere Tweakers die mogelijk ook van de UDM naar de UCG zijn gegaan. ;)
GodZZila schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 02:46:
heb geen telefoon of een device met wifi 7, zal ff kijken of zondag als er iemand langs komt met een iphone of ik een wifi test kan doen , keep u posted ;)
Top, thanks! :)
stormfly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:20:
[...]

Hoe koppel je naar het WAN, via ONT, Zaram of FS?
Via de Zaram, ook gelijk aan bij de UDM Pro Max dus. :)

[ Voor 6% gewijzigd door NLM1K op 01-03-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:36:

[...]

Via de Zaram, ook gelijk aan bij de UDM Pro Max dus. :)
Check! Bijzonder, met de FS.com hier werkt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
stormfly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Check! Bijzonder, met de FS.com hier werkt het goed.
Ja, bedraad bij mij met de ZARAM ook geen issues! Heb jij ook Wifi 6e of Wifi 7 AP’s waarop je eens een Speedtest kan doen? Wat haal je daarmee met de UCG-Fiber en KPN? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Ja, bedraad bij mij met de ZARAM ook geen issues! Heb jij ook Wifi 6e of Wifi 7 AP’s waarop je eens een Speedtest kan doen? Wat haal je daarmee met de UCG-Fiber en KPN? :)
Jazeker wel :) UGC-Fiber U7-Pro FS XGSPON sfp. Heb je al een topic lopen op community.ui.com?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsSqgeoTxRYw6EkUJDsKq5ofxwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bGobIXVH8u4V9Svg8QSUCBO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door stormfly op 01-03-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
stormfly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Jazeker wel :) UGC-Fiber U7-Pro FS XGSPON sfp

[Afbeelding]
Wat apart! En welke settings heb je bij de MSS Clamping in je UCG-Pro? En wat zijn je settings bij de WAN? Heb je ook de MTU handmatig via SSH aangepast, of op default gelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:46:
[...]

Wat apart! En welke settings heb je bij de MSS Clamping in je UCG-Pro? En wat zijn je settings bij de WAN?
default staat hij op auto ik heb clamping niet gewijzigd. Geen QoS wijzigingen, gewoon PPPoE + vlan 6.
Heb je ook de MTU handmatig via SSH aangepast, of op default gelaten?
alles default, heb je al met flow control gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
stormfly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:48:
[...]

default staat hij op auto ik heb clamping niet gewijzigd. Geen QoS wijzigingen, gewoon PPPoE + vlan 6.

[...]

alles default, heb je al met flow control gespeeld?
Ja, maakt geen verschil. Dacht ik eerst ook aan… En je hebt de MTU ook niet via SSH gewijzigd?
stormfly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Heb je al een topic lopen op community.ui.com?
Nee nog niet, is wel een idee!
Thanks voor het meedenken in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Ja, maakt geen verschil. Dacht ik eerst ook aan… En je hebt de MTU ook niet via SSH gewijzigd?
Nee dan heb je mijn vorige post's denk ik niet gelezen in het algemene UI topic 8) , daar kwam dit broodje aap ook weer voorbij. MTU wijzigen is in mijn ogen onverstandig want je wint er echt heel heel heel weinig mee. Er is 1 tweaker geweest die is helemaal los gegaan op dat MTU verhaal waarin iedereen is gaan volgen.

Mijn snelheden zijn zonder MTU aanpassing, alles default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@NLM1K ik herhaal het nog even, UI kennende zitten ze bij een product lancering actief op het forum. Dit is wel je momentum om een nette post te maken en aandacht te vragen voor het vreemde gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
@bommel bommel in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" Heb jij ook een Zaram SFP?

@NLM1K ik heb zojuist mijn Zaram laten activeren en daarin zie je heel scherp het verschil tussen de FS en de Zaram. Ik zie hetzelfde gedrag als bij jou dat de upload achterblijft in verhouding tot de Zaram.

Onderste 2 testen met de FS en de bovenste 3 testen met de Zaram, verder niets gewijzigd. Als jullie een topic openen op community.ui.com wil ik wel inhaken, voor nu ga ik even terug naar de FS 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8wqL0nVllHgHA0OBzfdEAtyrDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JgkAf96x8gZfpEVywDLCBcmT.png?f=fotoalbum_large

Bedraad zaram
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvUiV2wRjqSTb6vwbGDaKDc4FN0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IUyucDj5SAfR535UTMionbWP.png?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door stormfly op 01-03-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMr2Mike
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 14:33
Ik heb letterlijk gisteren de Cloud Gateway Max in bestelling staan die na lange tijd weer leverbaar was en had wel over deze nieuwe devices gelezen, maar niet de UCG Fiber direct in overweging genomen.. Is dat onhandig van mij?

Ik lees dat de UCG Fiber rechtstreek aan KPN Glasvezel aangesloten kan worden toch? Kan dat ook met de UCG Max (zonder modem)? Ben overigens niet direct van plan om meer dan 1Gbit af te nemen bij KPN dus schiet ik dan tekort met een Max vs de Fiber?

De PoE poort op de Fiber is wellicht interessant voor een Access point, maar kan ik ook los toevoegen met een Unify Switch bij de USG Max. Dan ben ik nu even in dubio qua aantal devices die ik mogelijk toe moet voegen in de aanschaf van USG Max tov USG Fiber die dan completer is met 1 device..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:09:
@bommel bommel in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" Heb jij ook een Zaram SFP?

@NLM1K ik heb zojuist mijn Zaram laten activeren en daarin zie je heel scherp het verschil tussen de FS en de Zaram. Ik zie hetzelfde gedrag als bij jou dat de upload achterblijft in verhouding tot de Zaram.

Onderste 2 testen met de FS en de bovenste 3 testen met de Zaram, verder niets gewijzigd. Als jullie een topic openen op community.ui.com wil ik wel inhaken, voor nu ga ik even terug naar de FS 8)

[Afbeelding]
Bijzonder dat verschil tussen de twee SFP’s in deze UCG Fiber. Dat verschil is er niet in een UDM bijvoorbeeld. Misschien toch een setting ergens.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19
MightyMr2Mike schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:13:
Ik heb letterlijk gisteren de Cloud Gateway Max in bestelling staan die na lange tijd weer leverbaar was en had wel over deze nieuwe devices gelezen, maar niet de UCG Fiber direct in overweging genomen.. Is dat onhandig van mij?

Ik lees dat de UCG Fiber rechtstreek aan KPN Glasvezel aangesloten kan worden toch? Kan dat ook met de UCG Max (zonder modem)? Ben overigens niet direct van plan om meer dan 1Gbit af te nemen bij KPN dus schiet ik dan tekort met een Max vs de Fiber?

De PoE poort op de Fiber is wellicht interessant voor een Access point, maar kan ik ook los toevoegen met een Unify Switch bij de USG Max. Dan ben ik nu even in dubio qua aantal devices die ik mogelijk toe moet voegen in de aanschaf van USG Max tov USG Fiber die dan completer is met 1 device..?
Bij de fiber variant kan de glasvezel rechtsreeks in een nog aan te schaffen sfp-module. Bij de Max dien je em te verbinden met de NTU/ONT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ernstoud schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Bijzonder dat verschil tussen de twee SFP’s in deze UCG Fiber. Dat verschil is er niet in een UDM bijvoorbeeld. Misschien toch een setting ergens.
Ja opmerkelijk he, als we een clubje bij elkaar hebben van Tweakers kunnen we een UI.com topic openen en support vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:30:
[...]

Ja opmerkelijk he, als we een clubje bij elkaar hebben van Tweakers kunnen we een UI.com topic openen en support vragen.
Wellicht kan @Economics nog iets zien in de monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila

[Afbeelding]

Bedraad
[Afbeelding]
is de bedrade test ook met de Zaram ? Of is dit met de FS ?

Ik heb anders ook nog een Zaram liggen als ik het ook nog moet testen is dat geen probleem. Echter heb ik nog geen WiFi 7 apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
GodZZila schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:12:
[...]

is de bedrade test ook met de Zaram ? Of is dit met de FS ?

Ik heb anders ook nog een Zaram liggen als ik het ook nog moet testen is dat geen probleem. Echter heb ik nog geen WiFi 7 apparaat
De screenshots uit mijn laatste post waren allemaal met de Zaram, wired en wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
stormfly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:18:
[...]

De screenshots uit mijn laatste post waren allemaal met de Zaram, wired en wireless.
Ok zeer apart omdat het bedraad dus wel goed gaat, heb de casus ook in ChatGPT gegooid, die zegt om te kijken naar link speed, buffering of flow control, maarja bedraad gaat wel goed dus dit kan het in nooit zijn lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLM1K
Ik ben deze middag nog bezig geweest met van allerlei testen. Om het hele Zaram gebeuren uit te sluiten heb ik ook door @mad-dog een restore laten uitvoeren waardoor ik mijn Genexis ONT weer aan de praat kon krijgen en met een 10Gbit/s LAN verbinding te testen i.p.v. de Zaram. Echter, probleem blijft gelijk. Daarna om ook de PPPoE eruit te krijgen op de UCG-Fiber de Box14 van KPN ertussen gezet, nog steeds hetzelfde. De Wifi snelheden blijven enorm achter.

Wat blijkt, na wat rond zoeken op het UI forum, zag ik het command "systemctl stop qca-nss-ecm" voorbijkomen. Deze uitgevoerd waarmee je juist hardware offloading helemaal uitzet en ineens zijn de Wifi snelheden weer helemaal in orde...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4f65xZCitLMCLPieJpWwcpPKdA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3DsUtan3lJlKUnwHXl83WYjW.png?f=user_large

Maar in dat geval niet meer bedraad. Dan haal ik nog maximaal 2470 Mbps down en 2820 Mbps up:

https://www.speedtest.net/my-result/d/741025149

Echter wanneer ik de UCG-Fiber reboot, is het probleem weer terug bij af. Het probleem lijkt dus te zitten in de Hardware offloading van de nieuwe UCG-Fiber. Misschien dus een firmware dingetje wat ze kunnen fixen. Support heeft enorm lange wachttijden toen ik probeerde te chatten, dus met Ubiquiti helaas nog niet verder gekomen. Een topic openen op hun forum heb ik nog niet gedaan, maar zal ik hier delen zodra deze geopend is. :)

[ Voor 9% gewijzigd door NLM1K op 01-03-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:54:
Ik ben deze middag nog bezig geweest met van allerlei testen. Om het hele Zaram gebeuren uit te sluiten heb ik ook door @mad-dog een restore laten uitvoeren waardoor ik mijn Genexis ONT weer aan de praat kon krijgen en met een 10Gbit/s LAN verbinding te testen i.p.v. de Zaram. Echter, probleem blijft gelijk. Daarna om ook de PPPoE eruit te krijgen op de UCG-Fiber de Box14 van KPN ertussen gezet, nog steeds hetzelfde. De Wifi snelheden blijven enorm achter.

Wat blijkt, na wat rond zoeken op het UI forum, zag ik het command "systemctl stop qca-nss-ecm" voorbijkomen. Deze uitgevoerd waarmee je juist hardware offloading helemaal uitzet en ineens zijn de Wifi snelheden weer helemaal in orde... Maar in dat geval niet meer bedraad. Dan haal ik nog maximaal 2470 Mbps down en 2820 Mbps up:

Echter wanneer ik de UCG-Fiber reboot, is het probleem weer terug bij af. Het probleem lijkt dus te zitten in de Hardware offloading van de nieuwe UCG-Fiber. Misschien dus een firmware dingetje wat ze kunnen fixen. Support heeft enorm lange wachttijden toen ik probeerde te chatten, dus met Ubiquiti helaas nog niet verder gekomen. Een topic openen op hun forum heb ik nog niet gedaan, maar zal ik hier delen zodra deze geopend is. :)
Mooi dat je het gevonden hebt, apart dat met hardware offloading uitzetten het probleem oplost, @stormfly jij had het alleen met de Zaram toch? en met de FS is het helemaal goed? Apart dat het dan ook niet werkt bij @NLM1K met de Genexis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:54:

Wat blijkt, na wat rond zoeken op het UI forum, zag ik het command "systemctl stop qca-nss-ecm" voorbijkomen. Deze uitgevoerd waarmee je juist hardware offloading helemaal uitzet en ineens zijn de Wifi snelheden weer helemaal in orde... Maar in dat geval niet meer bedraad. Dan haal ik nog maximaal 2470 Mbps down en 2820 Mbps up:

Het is dus geen issue van de Zaram SFP begrijp ik? Maar de HW offloading heeft negatieve invloed op de upload snelheid die de UCG Fiber biedt, en dan alleen als dat verkeer van Unifi accesspoints komt?

Heel wonderlijk. Maar goed, wonderlijke verschijnselen zijn vaker bij Unifi producten het geval ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GodZZila schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Mooi dat je het gevonden hebt, apart dat met hardware offloading uitzetten het probleem oplost, [~stormfly jij had het alleen met de Zaram toch? en met de FS is het helemaal goed? Apart dat het dan ook niet werkt bij @NLM1K met de Genexis
Dat zou het nog meer onverklaarbaar maken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLM1K
ernstoud schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Het is dus geen issue van de Zaram SFP begrijp ik? Maar de HW offloading heeft negatieve invloed op de upload snelheid die de UCG Fiber biedt, en dan alleen als dat verkeer van Unifi accesspoints komt?

Heel wonderlijk. Maar goed, wonderlijke verschijnselen zijn vaker bij Unifi producten het geval ;) .
Niet alleen de upload speed. De download blijft ook enorm achter ten opzichte van als ik HW offloading uitzet met dat commando en de Box14 van KPN de PPPoE laat afhandelen.

Dit is op Wifi met PPPoE via de UCG Fiber en HW offloading aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA8HlQ1pYqyq5e8cFezIMaoHMdY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TUsJ7mIbeiCD9mOBldBGR1f5.png?f=user_large

En dit is dus op Wifi waarbij de Box14 de PPPoE afhandelt en HW offloading uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4f65xZCitLMCLPieJpWwcpPKdA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3DsUtan3lJlKUnwHXl83WYjW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 08:23

[Afbeelding]

Bedraad zaram
[Afbeelding]
Ik zit nog op RJ45, heb de zaram vandaag wel binnen gekregen maar komende dagen geen tijd deze te installeren, pas vanaf woensdag weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLM1K
Zojuist een topic aangemaakt op community.ui.com:
https://community.ui.com/...c6-4b4b-b8dc-4dc659296c90

@stormfly @GodZZila, misschien kunnen jullie eventueel nog inhaken waar nodig :)

[ Voor 6% gewijzigd door NLM1K op 01-03-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 08:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRMjYZtk-38_fnC2jjYJ12Nr53U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6YcxKsM2GW4fr3DtOjmU0DK.png?f=fotoalbum_large

Snelle test gedaan met `systemctl stop qca-nss-ecm` en dan zie ik uiteraard dat de CPU bij de download via speedtest.net flink omhoog gaat maar gek genoeg bij upload niet. Snelheid blijft bij upload rond de 500Mbps (wired via 5gbps adapter op 2.5gbps poort). Ook geprobeerd achter USW Enterprise 8 PoE switch, zelfde resultaten als direct op de UCG-F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
GodZZila schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Mooi dat je het gevonden hebt, apart dat met hardware offloading uitzetten het probleem oplost, @stormfly jij had het alleen met de Zaram toch? en met de FS is het helemaal goed? Apart dat het dan ook niet werkt bij @NLM1K met de Genexis
Ja ik heb ook getest met de KPN ONT Genexis v2/B variant. Met de Zaram zie ik dat de upload achterblijft op WiFi, echt alleen op WiFi. De download op WiFi blijft wel gelijk, dat is anders dan bij @NLM1K. Jij ziet een complete degradatie van alle snelheden, hoe is het met WiFi als je de AP's direct in de box 14 plaatst en de hele UCG-F weglaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
stormfly schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:18:
[...]

Ja ik heb ook getest met de KPN ONT Genexis v2/B variant. Met de Zaram zie ik dat de upload achterblijft op WiFi, echt alleen op WiFi. De download op WiFi blijft wel gelijk, dat is anders dan bij @NLM1K. Jij ziet een complete degradatie van alle snelheden, hoe is het met WiFi als je de AP's direct in de box 14 plaatst en de hele UCG-F weglaat?
Ik kan de AP’s niet rechtstreeks op de Box 14 plaatsen, dan hebben ze geen stroom. Heb helaas geen PoE injector. Kan wel de USW-Switch Enterprise op de Box 14 hangen en kijken wat hij dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Ik kan de AP’s niet rechtstreeks op de Box 14 plaatsen, dan hebben ze geen stroom. Heb helaas geen PoE injector. Kan wel de USW-Switch Enterprise op de Box 14 hangen en kijken wat hij dan doet.
Misschien wel goed, ik was verbaasd dat als je de box14 PPPoE laat afhandelen je nog steeds problemen ervaart met je WiFi snelheden met de UCG-Fiber ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:15

Pizzalucht

Snotneus.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjueBiwWML1VBl81qbbkaXwP72Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xDbpPmjgAuzTdOYjcAoFvi3v.png?f=fotoalbum_large

Betreft een UDM Pro aangesloten op een ONT dmv de UACC-CM-RJ45-MG.

Het was me al duidelijk dat ik niet de volle 4Gbit ging halen door PPPoE, maar deze upload is wel heel karig. Betreft een KPN Zakelijk abonnement, en om de een of andere reden leveren ze er een modem bij die maximaal 2.5Gbit kan leveren via 1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57
Pizzalucht schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:26:

[Afbeelding]

Het was me al duidelijk dat ik niet de volle 4Gbit ging halen door PPPoE, maar deze upload is wel heel karig. Betreft een KPN Zakelijk abonnement, en om de een of andere reden leveren ze er een modem bij die maximaal 2.5Gbit kan leveren via 1 poort.
Heb je de laatste firmware draaien op je UDM Pro?

En welke ONT heb je?

En ik denk dat je nog wel meer suggesties kunt vinden via deze link:

[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken

[ Voor 11% gewijzigd door EWS99 op 04-03-2025 18:32 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:22

[Afbeelding]

38ms is ook niet gering, ik zou even verder kijken of er settings niet goed staan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

EWS99 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:30:
[...]

Heb je de laatste firmware draaien op je UDM Pro?

En welke ONT heb je?

En ik denk dat je nog wel meer suggesties kunt vinden via deze link:

[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken
Firmware: 4.1.13
Ik zal morgen op kantoor eens kijken welke ONT ik heb.
Het is een Genexis.
Houtenklaas schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:04:
[...]

38ms is ook niet gering, ik zou even verder kijken of er settings niet goed staan ...
Viel me ook al op ja, maar bij Google/Microsoft/Cloudflare laat hij een ping van 10/10/12 zien.

Aan de settings kan je overigens niet heel veel fout doen volgens mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLWsYJtZupOYToO8AMVr8W6X6sY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/khOEp488ZW17Nn9R201Qb7a6.png?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens wel geprobeerd QoS tag op 1 te zetten en ook Smart Queues aan met beide waardes op 0, zoals hier ergens benoemd, maar geen verschil.

[ Voor 26% gewijzigd door Pizzalucht op 04-03-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Gare Genexis ONT. Omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

ernstoud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Ook als ik via de Fritzbox wel gewoon de gigabit vol trek beide richtingen op? (heb helaas geen manier om te kijken of het ook meer dan een gigabit is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
ernstoud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Da's wel wat kort door de bocht, die Genexis is niet heel best, maar 1Gbit up haalt ie prima.

@Pizzalucht Haal je deze snelheid ook met de Speedtest app op Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pizzalucht schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Ook als ik via de Fritzbox wel gewoon de gigabit vol trek beide richtingen op? (heb helaas geen manier om te kijken of het ook meer dan een gigabit is)
Oh, my bad. Dat had ik niet gelezen. Dan verdenk ik de ethernet SFP. Ethernet kabel, maar dat zal wel dezelfde zijn die je gebruikte voor de FB?

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 04-03-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

mad-dog schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Da's wel wat kort door de bocht, die Genexis is niet heel best, maar 1Gbit up haalt ie prima.

@Pizzalucht Haal je deze snelheid ook met de Speedtest app op Windows?
Ik heb geen Windows, maar heb verschillende Speedtests geprobeerd en ze laten allemaal hetzelfde zien, en via de Fritzbox haal ik wel hogere snelheden via dezelfde speedtests.
ernstoud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Oh, my bad. Dat had ik niet gelezen. Dan verdenk ik de ethernet SFP. Ethernet kabel, maar dat zal wel dezelfde zijn die je gebruikte voor de FB?
De kabel van de FB is te kort, dus ik heb een andere gebruikt, ik heb wel voor de zekerheid met nog een andere kabel geprobeerd maar die liet hetzelfde zien. Ik zou de SFP module eens uit de FB kunnen trekken en die in de UDM prikken, maar geen idee of die compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pizzalucht schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Ik heb geen Windows, maar heb verschillende Speedtests geprobeerd en ze laten allemaal hetzelfde zien, en via de Fritzbox haal ik wel hogere snelheden via dezelfde speedtests.

[...]

De kabel van de FB is te kort, dus ik heb een andere gebruikt, ik heb wel voor de zekerheid met nog een andere kabel geprobeerd maar die liet hetzelfde zien. Ik zou de SFP module eens uit de FB kunnen trekken en die in de UDM prikken, maar geen idee of die compatible is.
Nee, een AVM SFP werkt alleen in een FB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

ernstoud schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Nee, een AVM SFP werkt alleen in een FB.
Het is volgens mij geen AVM SFP, maar een RJ45 SFP. Voor zover ik kan zien zijn de AVM SFP's alleen fiber?

Het betreft een SmartXS XSF-SFP10GETH, hij werkt in de UDM, maar de upload is net zo ruk.

Ik ben een beetje aan het spelen geweest met de Smart Queues setting en ik zie vrij bijzonder gedrag:

Smart queues uprate (downrate altijd 0):
Disabled: 170
0: 170
300: 275
500: 448
800: 257
1000 (max): 200

Ik heb nog wat extra tests gedaan:
- Geen SFP gebruiken maar ONT aan een normale 1gbit RJ45 poort hangen op de UDM, geen verschil
- Kabels getest via laptop, werkt gewoon goed
- Zelfs geprobeerd PPPoE op te zetten via Ubuntu direct aan de ONT, kreeg 't helaas niet aan de praat (zit 'm denk ik vooral in de VLAN setup)

Ik ben er inmiddels wel vrij zeker van dat de PPPoE brakkie is op de UDM Pro...

Edit: Het lijkt erop dat de speedtest gewoon niet lekker werkt op de UDM, hoewel ik vrij zeker weet dat ik het gisteren ook heb getest met een device op de speedtest. Het is allemaal lastig testen nu mensen aan het werk zijn maar blijkbaar kan je routing policy instellen die specifieke devices over een specifieke WAN kunnen laten lopen. Ik heb alleen een USB LAN beschikbaar hier maar daarmee haal ik zo'n 700/700 dus ik verwacht dat het wel goed werkt verder.

Met iperf3 lijk ik echter nog steeds niet boven de gigabit upload te komen :'(

[ Voor 84% gewijzigd door Pizzalucht op 05-03-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eindelijk kan ik 4 Gbit van KPN krijgen. (helaas is Delta nog niet aanwezig hier)
Op het moment heb ik een Asus Router rechstreeks op de Genexis FTU.
Deze FTU word als het goed is vervangen als ik overstap naar 4Gbit.

Ik ben geen fan van de experiaboxen, dus hoogste prioriteit is deze niet te gaan gebruiken.

Zelf zat ik te denken aan een Ubiquiti Cloud gateway fiber. Mits deze snel genoeg is om de 4Gbit te verwerken ivm de PPPoE.

Maar die kan ik dan op 2 manieren aansluiten.
1. FTU -> RJ45 -> Router
2. Glaszevel -> Router

Wat is de meerwaarde om de Glaszevel rechstreeks aan te sluiten op de router met een (zaram) SFP module en de FTU compleet te bypassen? Want die SFP modules zijn flink aan de prijs.

En in de topicstart staat dat de zaram module pre-flashed is. Wat is er pre-flashed? Wat is er anders dan een "gewone" SFP module met de juiste specs?

[ Voor 3% gewijzigd door Gratje op 06-03-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:23
Gratje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:08:
Eindelijk kan ik 4 Gbit van KPN krijgen. (helaas is Delta nog niet aanwezig hier)
Op het moment heb ik een Asus Router rechstreeks op de Genexis FTU.
Deze FTU word als het goed is vervangen als ik overstap naar 4Gbit.

Ik ben geen fan van de experiaboxen, dus hoogste prioriteit is deze niet te gaan gebruiken.

Zelf zat ik te denken aan een Ubiquiti Cloud gateway fiber. Mits deze snel genoeg is om de 4Gbit te verwerken ivm de PPPoE.

Maar die kan ik dan op 2 manieren aansluiten.
1. FTU -> RJ45 -> Router
2. Glaszevel -> Router

Wat is de meerwaarde om de Glaszevel rechstreeks aan te sluiten op de router met een (zaram) SFP module en de FTU compleet te bypassen? Want die SFP modules zijn flink aan de prijs.

En in de topicstart staat dat de zaram module pre-flashed is. Wat is er pre-flashed? Wat is er anders dan een "gewone" SFP module met de juiste specs?
Je voorkomt een conversie van fiber>rj45 en je latency is ietjes lager.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 10:27
ik lees her en der dat die Nokia ont van kpn relatief zuinig zou moeten zijn en maar 3-4watt zou verbruiken maar ik heb net mijn brennenstuhl 231 er tussen gehangen en ik meer 12-12,5watt verbruik. (KPN XGS-PON aansluiting dit jaar opgeleverd). Ik heb een ubiquiti router met SFP poort, als ik daar de in dit topic genoemde zaram module aanhang zou dit dan een besparing opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haakjesluiten schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:50:
ik lees her en der dat die Nokia ont van kpn relatief zuinig zou moeten zijn en maar 3-4watt zou verbruiken maar ik heb net mijn brennenstuhl 231 er tussen gehangen en ik meer 12-12,5watt verbruik. (KPN XGS-PON aansluiting dit jaar opgeleverd). Ik heb een ubiquiti router met SFP poort, als ik daar de in dit topic genoemde zaram module aanhang zou dit dan een besparing opleveren?
Volgens de specs gebruikt de Zaram max 2 Watt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gratje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:08:
Er staat firmware op die aangepast is voor KPN (maar ook nog steeds op Delta werkt). De Zaram is door mij twee jaar geleden voor de Tweakers community naar NL gehaald voor gebruik op het DFN netwerk. Later was er interesse om hem op de KPN infra te gebruiken maar dat werkte niet, een engineer uit Korea is naar NL gekomen en heeft samen met KPN achterhaald waarom hij niet wilde werken. Dat is toen in de firmware aangepast.

Inmiddels zijn er distributeurs die hem in NL verkopen, af fabriek in Korea met de juiste firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
ernstoud schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Volgens de specs gebruikt de Zaram max 2 Watt.
top dan heb ik een goed excuus om hier wat geld aan uit te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haakjesluiten schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:37:
[...]

top dan heb ik een goed excuus om hier wat geld aan uit te geven
Dit staat is de product guide van de Zaram ZXOS11NPI : Low Power consumption: Typical < 2W - Worst Case (85°C) < 2.1W

Stel dat het gemiddeld 8 Watt scheelt tussen de KPN ONT en de Zaram, dan bespaar je per jaar dus 8 x 24 x 365 = plm. 70 KWh, met de huidige energieprijzen verdien je hem dan in ruim drie jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:23
Volgensmij is het stroomverbruik van een Nokia ONT hoger omdat er een conversieslag van glasvezel naar RJ45 is.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
ja dat snap ik maar 12watt vind ik dan wel weer gortig, maar was ook verbaasd dat ik hier meermaals teruglas dat het maar 3-5watt zou zijn. Die 12 watt is meer dan de 10watt die het ziggo modem voorheen verstookte in bridge

[ Voor 23% gewijzigd door haakjesluiten op 06-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dunkiegaming schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:51:
Volgensmij is het stroomverbruik van een Nokia ONT hoger omdat er een conversieslag van glasvezel naar RJ45 is.
In essentie zit er in zo’n Nokia ONT dezelfde electronica als in een XGS-PON SFP, nl. een laser/photo diode, een SOC, flash en RAM memory en wat verder klein spul. Enige extra voor ethernet is een PHY en wat magnetics. Die laatste twee gebruiken samen geen 8 Watt extra (eerder een paar honderd milliwatt voor de aansturing van de acht ethernet aders).

Ik vermoed omdat een SFP dat alles in een kleine behuizing moet plaatsen er veel meer aandacht het is voor energie efficiency. Zaram heeft i.s.m. de Koreaanse overheid de SOC bijvoorbeeld zelf ontwikkeld, daarbij zal de aandacht wel gefocusseerd zijn geweest op zo laag mogelijk energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haakjesluiten schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:00:
ja dat snap ik maar 12watt vind ik dan wel weer gortig, maar was ook verbaasd dat ik hier meermaals teruglas dat het maar 3-5watt zou zijn. Die 12 watt is meer dan de 10watt die het ziggo modem voorheen verstookte in bridge
Heb je die vermogensmeter “geijkt”? Vaak zijn ze bij kleine vermogens erg onnauwkeurig. Kun je doen door het vermogen van een nieuwe LED lamp van bijvoorbeeld 3 Watt van Osram, Philips e.d. te meten. Dergelijke fabrikanten maken wel waar wat er op de verpakking staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
moet ik deze meebestellen voor het aansluiten op de glasvezel? https://schenkict.nl/products/patchcover-kpn-xgs-pon-tk01

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als je een TK01 FTU hebt wel. (Vierkant wit doosje met rechts onderop een blauw klepje.).

Die blauwe connector van de patch cover gaat in de Zaram SFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Ter vergelijking: hier een Genexis ONT die volgens een Shelly PM Mini Gen3 3.1W verbruikt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dat komt omdat je meter een hele grote afwijking heeft, daarom zie je zulke hoge cijfers. Het cijfer zegt dus iets over je meter (dat die niet goed is) maar niks over de ONT. :p

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 06-03-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Dat komt omdat je meter een hele grote afwijking heeft, daarom zie je zulke hoge cijfers. Het cijfer zegt dus iets over je meter (dat die niet goed is) maar niks over de ONT. :p
Uit de handleiding (https://www.brennenstuhl....06600_1_xx_data_sheet.pdf) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDPZ-_DaFGvJF2-tbsUYiyvmmis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jNCaXJwfKItcccnMhnJfrrg.jpg?f=fotoalbum_large

Als dat klopt dan is hij wel nauwkeurig.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 06-03-2025 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:06
ernstoud schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Als je een TK01 FTU hebt wel. (Vierkant wit doosje met rechts onderop een blauw klepje.).
De nieuwste TK-01 hebben vanaf heden een groen Klepje _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milowitsch
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-03 13:05
Ik ben een nieuwe gebruiker van dit forum en heb dit onderwerp vele malen gelezen en toch maar de stoute schoenen aangetrokken om een glasvezelverbinding te leggen tussen de FTU en mijn Dream Machien SE.
Hulp gevraagd nadat ik, met gewaardeerde hulp van @mad-dog !, ben overgestapt op een glasvezel verbinding tussen FTU en Ubiquiti Dream Machine SE. Van Schenk ICT de Zaram module en patchover gekocht. Ik had verbinding via Nokia TK01 en ethernet kabel naar poort 9 en alles (internet en IPTV) werkten goed. Glaszelkabels aangesloten op Zaram en patchcover, Zaram in poort 10 en Nokia weg geschoven en patch cover op FTU geschoven. Volgens mad-dog is activering bij KPN goed verlopen.
Maar nu…., geen internet en ik kan met geen mogelijkheid WAN 1 en WAN 2 switchen. In controller scherm van UniFi internet>Primary (WAN1) zie ik onder ‘Host Device’ niet meer de keuze ‘Interface’, waar eerder Port 9 WAN stond.
Ga ik naar UniFi devices>Dream Machine>Port Manager dan is poort 10 grijs.
Wie kan mij de tip geven hoe ik de internet instelling weer goed kan zetten?

Heel veel dank voor jullie hulp! Het is nu rustig thuis echtgenote en dochter zijn naar de bioscoop 😉
Milowitsch

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Naja ben de rotste niet dus even twee shelly powerplugs uit een stopcontact getrokken en brennenstuhl gereset.

En kom inderdaad lager uit Shelly’s meten beide 6 watt flat de brennenstuhl 5,9watt.

Wel apart dat er z’n afwijking opzit nog nooit gezien met dat ding

[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 06-03-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 12:50

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Inderdaad, zie
https://nl.hardware.info/artikel/9905/sluipverbruik-in-bedwang-8-energieverbruiksmeters-vergeleken.html. Bij Hornbach staat overigens Intertek op het doosje, maar het is hetzelfde apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 12:50

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jopoh schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:14:
[...]

De nieuwste TK-01 hebben vanaf heden een groen Klepje _/-\o_
Ergens heeft iemand ingezien dat een blauw klepje en een groen stekkertje verwarring schept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Als dat klopt dan is hij wel nauwkeurig.
Als, maar het klopt niet. Want bij lage vermogens rond en onder de 10W is een afwijking van tientallen procenten heel gewoon bij zulke meters.
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:21:
[...]

Inderdaad, zie
https://nl.hardware.info/artikel/9905/sluipverbruik-in-bedwang-8-energieverbruiksmeters-vergeleken.html. Bij Hornbach staat overigens Intertek op het doosje, maar het is hetzelfde apparaat.
Veel te gebrekkige test om iets nuttigs te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:28:
[...]

Als, maar het klopt niet. Want bij lage vermogens rond en onder de 10W is een afwijking van tientallen procenten heel gewoon bij zulke meters.

[...]

Veel te gebrekkige test om iets nuttigs te zeggen.
Ja dan houdt het wel op als je de datasheet en een test niet vertrouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:09:
[...]

Ja dan houdt het wel op als je de datasheet en een test niet vertrouwt.
Gaat niet om vertrouwen het gaat om feiten en goede metingen. Je mag het zelf nameten dan zie je het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:46

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Milowitsch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:16:
Ik ben een nieuwe gebruiker van dit forum en heb dit onderwerp vele malen gelezen en toch maar de stoute schoenen aangetrokken om een glasvezelverbinding te leggen tussen de FTU en mijn Dream Machien SE.
Hulp gevraagd nadat ik, met gewaardeerde hulp van @mad-dog !, ben overgestapt op een glasvezel verbinding tussen FTU en Ubiquiti Dream Machine SE. Van Schenk ICT de Zaram module en patchover gekocht. Ik had verbinding via Nokia TK01 en ethernet kabel naar poort 9 en alles (internet en IPTV) werkten goed. Glaszelkabels aangesloten op Zaram en patchcover, Zaram in poort 10 en Nokia weg geschoven en patch cover op FTU geschoven. Volgens mad-dog is activering bij KPN goed verlopen.
Maar nu…., geen internet en ik kan met geen mogelijkheid WAN 1 en WAN 2 switchen. In controller scherm van UniFi internet>Primary (WAN1) zie ik onder ‘Host Device’ niet meer de keuze ‘Interface’, waar eerder Port 9 WAN stond.

Heel veel dank voor jullie hulp! Het is nu rustig thuis echtgenote en dochter zijn naar de bioscoop 😉
Milowitsch
Juiste Vlan en PPPoE instellingen in je UDM gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
Milowitsch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:16:

Milowitsch
Het helpt als je wat screenshots deelt van de port manager en wan settings.
Lijkt het op dit probleem? Dat heb ik zelf aan de hand gehad met de zaram sfp, udm pro en Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
wbschenk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Juiste Vlan en PPPoE instellingen in je UDM gezet?
Ja, volgens mij wel; die zijn niet gewijzigd.

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
yeahbaby schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Het helpt als je wat screenshots deelt van de port manager en wan settings.
Lijkt het op dit probleem? Dat heb ik zelf aan de hand gehad met de zaram sfp, udm pro en Delta.
Dat is wat lastig, maar toch gelukt. Ik moet nu communiceren via hotspot van mijn telefoon.
Het verkrijgen van een IP adres blijkt erg lastig te zijn; het lijkt wel of soms heel kort een verbinding ontstaat en dan weer wordt verbroken. Ook zag ik ergens verschijnen een fout in de Tx rate?.
Hier zijn enkele screenshots.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50Q1CAuWcTkaKxmCffRm2-x1AxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbffEjrFiGKkK0b0np4Xn0DG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k4Pgl3keSZ4eE9ozrcMezlF0HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuxtzIMKRhJvLnESP4C3xN39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVQOrfUdaJ79amqxOSWqEkYVEq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQr7NNnbZfhTKFWLM9ft9c7z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxxJNqDoShpZpApmfD-kh2sZMPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmwfdTzwucgeee5ihKrk9ssi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEe4uwY1YLhw0MlC9Lh626_acdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9n2oqZxOX9YnBfTmSQyOV7B2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50Q1CAuWcTkaKxmCffRm2-x1AxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbffEjrFiGKkK0b0np4Xn0DG.jpg?f=fotoalbum_large

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Ik vermoed dat het probleem bij mijn settings in de controller ligt. Dat is ook de mededeling als ik bij KPN een controle laat doen via hun website. Lang zonder internet is vragen om huiselijke problemen en daarom lijkt het erop als er niet snel een oplossing beschikbaar is, dat ik de Nokia met de ethernet kabel weer zal moeten aansluiten en KPN weer vragen dat apparaat te activeren. Helaas.

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je mij wat gegevens sturen? iets zegt mij dat je een doa hebt net als een andere tweaker had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Hi Economics! Die gegevens will ik je graag sturen, ook al is het wat lastig om die te vinden via mijn iPad, die met een hotspot van mijn iPhone verbinding legt met internet.
Welke gegevens moet ik voor je gaan opzoeken?
En wat is een doa?

[ Voor 4% gewijzigd door Milowitsch op 06-03-2025 22:55 ]

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Milowitsch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:54:
Hi Economics! Die gegevens will ik je graag sturen, ook al is het wat lastig om die te vinden via mijn iPad, die met een hotspot van mijn iPhone verbinding legt met internet.
Welke gegevens moet ik voor je gaan opzoeken?
En wat is een doa?
Ik stuur ze wel door :)

DOA = Dead on arrival

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 06-03-2025 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Geweldig! Dank je wel!
Ben erg benieuwd, en zoals ik al eerder schreef zie ik nu het terugzetten van de Nokia als oplossing om niet te lang zonder internet te zitten.

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Ai, dat klinkt weinig hoopgevend. Dus in probleem in de Zaram?

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Milowitsch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:59:
Geweldig! Dank je wel!
Ben erg benieuwd, en zoals ik al eerder schreef zie ik nu het terugzetten van de Nokia als oplossing om niet te lang zonder internet te zitten.
Dat kan @Economics voor je doen nadat hij eea gecheckt heeft :)

@mad-dog is vanaf morgenochtend weer up en running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Ik wil jullie niet langer uit je slaap halen en ga ook maar eens mijn mandje opzoeken.
Morgen is er weer een dag, hopelijk met een oplossing.
Dank en welterusten!💤🌙

Milowitsch

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Milowitsch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:05:
Ik wil jullie niet langer uit je slaap halen en ga ook maar eens mijn mandje opzoeken.
Morgen is er weer een dag, hopelijk met een oplossing.
Dank en welterusten!💤🌙
Je link komt niet up, dacht in eerste instantie dat het ging op je PPPoE. Het lijtt een issue in je UDM. Ik heb zelf geen UDM/nooit gehad, maar het lijkt er op dat je hem op 1gbps hebt ingesteld. Moet zijn auto neg op 10Gbps FDX. De echte UDM experts hoe je hem correct moet instellen voor de zaram zitten hier ook in het forum, wellicht dat ze jou verder kunnen helpen. @renedis / @robertwebbe

[ Voor 22% gewijzigd door Economics op 06-03-2025 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Economics schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:17:
[...]

Je link komt niet up, dacht in eerste instantie dat het ging op je PPPoE. Het lijtt een issue in je UDM. Ik heb zelf geen UDM/nooit gehad, maar het lijkt er op dat je hem op 1gbps hebt ingesteld. Moet zijn auto neg op 10Gbps FDX. De echte UDM experts hoe je hem correct moet instellen voor de zaram zitten hier ook in het forum, wellicht dat ze jou verder kunnen helpen. @renedis / @robertwebbe
@Milowitsch
Vanuit de Screenshots te zien staat hij inderdaad op 1gbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38
@Milowitsch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9AbJI7AeB8gAfaAb929PeG_y8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSjmFLo8h1CExQT5BTfYn6Vs.jpg?f=fotoalbum_large

De gearceerde regel op 10 Gbps FDX zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Dank robbertwebbe voor je reactie en advies!
Dat had ik al eens eerder gedaan maar had geen (direct) effect.
Ik heb het nu wel weer gedaan. Misschien moet ik meer geduld hebben. Ik wacht maar even af dan.

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Ja er komt nu leven in! Icoon ‘Primary’ is nu blauw geworden. Maar bij settings>internet zie ik wel een groen bolletje bij Primary (WAN1) maar nog geen IP adressen.

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Milowitsch schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:02:
Ja er komt nu leven in! Icoon ‘Primary’ is nu blauw geworden. Maar bij settings>internet zie ik wel een groen bolletje bij Primary (WAN1) maar nog geen IP adressen.
Kan je screenshot delen van je internet settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laat je UDM instellingen even achter bij de mensen hier. Als ik straks op kantoor ben kan ik evt kijken wat er überhaupt binnenkomt, maar ik denk dat je iets over het hoofd heb gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Heb je wel primary internet naar de nieuwe poort laten wijzen? Je moet de koppeling maken onder Internet naar de SFP poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Hier zijn 2 screenshots.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztHZQOUBgb0i7uja1mPP7WFxUZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A58w94VcQrP1qCLj9HQXeRD6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iieGYLDVUEHrYcO_lsH1412A3nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFZYg3S3ffthiFaYfhdFRYyn.jpg?f=fotoalbum_large

Milowitsch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milowitsch
En hier, de instellingen van WAN1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhQ_TbZGn9iWr9KEBs_2Bl8t3Zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJpnN5ZMI29cUuTd21yxzbL6.jpg?f=fotoalbum_large

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Onder Routing>Port Forwarding vond ik nog enkele instellingen, die ik niet eerder had “gebruikt”. Moet ik daar nu ook iets mee doen?

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Milowitsch schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:44:
Onder Routing>Port Forwarding vond ik nog enkele instellingen, die ik niet eerder had “gebruikt”. Moet ik daar nu ook iets mee doen?
Dit moet werken denk ook aan een DOA. IPTV streaming moet uit dat kan UniFi niet zelf.

Heb je alles al eens 30 seconden uit gezet? Bij een router software reboot dan reboot de SFP niet. Ff stekker trekken.

Heb je de SFP sloten juist? Niet LAN WAN gewisseld?

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 07-03-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
stormfly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Heb je wel primary internet naar de nieuwe poort laten wijzen? Je moet de koppeling maken onder Internet naar de SFP poort.
Hi stormfly!
Zie mijn instellingen van internet in de vorige screenshots. Staat daar iets verkeerds in?

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
stormfly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Dit moet werken denk ook aan een DOA. IPTV streaming moet uit dat kan UniFi niet zelf.

Heb je alles al eens 30 seconden uit gezet? Bij een router software reboot dan reboot de SFP niet. Ff stekker trekken.

Heb je de SFP sloten juist? Niet LAN WAN gewisseld?
Ik zal IPTV Streaming in dat scherm uitzetten. (Volgens mij moet dat wel aan staan in de VLAN van IPTV?)

Ik heb de UDM al wel eens een (lokale, op het kleine venstertje van de UDM) reset gedaan, maar geen stekker getrokken. Ook dat zal ik eens doen.

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
Hier de situatie van de UDM in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZQ70yTppdUg9hyVqjdqjvAVIWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efGGP5rfeUTzf1oei2TOGYVv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkWTCkvttVRZKf14m3UwX5N4eC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YehrZEXDM4YAKGRmZNMSoc49.jpg?f=fotoalbum_large

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
IPTV streaming uitgezet, stekker getrokken en n 1 minuut gezet: geen internet/ip-adres.☹️

Milowitsch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Milowitsch schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Ik zal IPTV Streaming in dat scherm uitzetten. (Volgens mij moet dat wel aan staan in de VLAN van IPTV?)
Daar is het IPTV topic voor.
Ik heb de UDM al wel eens een (lokale, op het kleine venstertje van de UDM) reset gedaan, maar geen stekker getrokken. Ook dat zal ik eens doen.
Precies wat ik dacht dan reboot je SFP niet mee.
Milowitsch schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Hi stormfly!
Zie mijn instellingen van internet in de vorige screenshots. Staat daar iets verkeerds in?
Zo staat het bij mij ook op de UGC-Fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je linkt komt niet up, je zaram doet gewoon echt helemaal niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Economics schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:42:
Je linkt komt niet up, je zaram doet gewoon echt helemaal niets
@Milowitsch zitten je glasvezel kabels er tot de klik in? Alles goed aangedrukt, patchcover goed aangeschoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
stormfly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Daar is het IPTV topic voor.

[...]

Precies wat ik dacht dan reboot je SFP niet mee.

[...]

Zo staat het bij mij ook op de UGC-Fiber.
Positief is dat het witte lampje op je UDM brandt, dan wordt de zaram herkend. Kan ook een defecte glasvezelkabel zijn. Wellicht een andere kabel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milowitsch
stormfly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:47:
[...]

@Milowitsch zitten je glasvezel kabels er tot de klik in? Alles goed aangedrukt, patchcover goed aangeschoven?
Ja, dat heb ik ook nog eens gecontroleerd. Volgens mij wel, maar voor de zekerheid ga ik het nog maar eens doen.

Milowitsch

Pagina: 1 ... 23 ... 30 Laatste