Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 09:40
Top. Ondertussen gaat het hier waanzinnig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG1GaJy1VCifyi7YMn125gkh5R8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ERSY1nTWuoDGSoMJ49N3WWlW.png?f=user_large

MyMeuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:23:

[Afbeelding]
Ik krijg aan mijn kant nog steeds dezelfde melding dat aansluitpunt niet geschikt is. Maar de signalen zijn doorgezet dat de tool niet werkt

[ Voor 27% gewijzigd door mad-dog op 17-02-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:48:
De KPN verbinding is inmiddels opgeleverd en werkt. Even los van het feit dat het modem 24 uur aan moet staan, krijg ik ook de melding (net als @coolking) dat mijn FTU/NT vervangen moet worden als ik mijn eigen modem wil aansluiten. Maar, die NT hangt er net. En sec gezien heb ik die NT dan niet nodig, immers: dat wordt mijn eigen modem.

Zie hier een foto. Links de FTU van de concurrent, Delta. Daar ga ik direct met glas in. Rechts KPN. Uiteraard zit daar nu een NT op, maar is dus (met de 5530) niet nodig, toch? Wat moet er dan eigenlijk precies vervangen worden? WIl het graag begrijpen ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Let op: je hebt XGS-PON dus voor/bij de 5530 de juiste SFP aanschaffen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:48:
De KPN verbinding is inmiddels opgeleverd en werkt. Even los van het feit dat het modem 24 uur aan moet staan, krijg ik ook de melding (net als @coolking) dat mijn FTU/NT vervangen moet worden als ik mijn eigen modem wil aansluiten. Maar, die NT hangt er net. En sec gezien heb ik die NT dan niet nodig, immers: dat wordt mijn eigen modem.

Zie hier een foto. Links de FTU van de concurrent, Delta. Daar ga ik direct met glas in. Rechts KPN. Uiteraard zit daar nu een NT op, maar is dus (met de 5530) niet nodig, toch? Wat moet er dan eigenlijk precies vervangen worden? WIl het graag begrijpen ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder; een Delta versie van de TK-01. Ik denk niet dat links Delta is. Die gebruiken de Attema FTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
ernstoud schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:34:
[...]
Let op: je hebt XGS-PON dus voor/bij de 5530 de juiste SFP aanschaffen.
Deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYMO9AecydGWLyjvH1C__TFZKYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PBfAHk5T1rveePbD9RqjOj8u.png?f=fotoalbum_large
Bijzonder; een Delta versie van de TK-01. Ik denk niet dat links Delta is. Die gebruiken de Attema FTU.
Dit netwerk was eerst van een lokaal initiatief en later overgenomen door Delta.

[ Voor 12% gewijzigd door martijn946 op 17-02-2025 15:42 ]

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Deze?

[Afbeelding]

[...]

Dit netwerk was eerst van een lokaal initiatief en later overgenomen door Delta.
Nee, je moet de XGSPON variant hebben:

https://fritzshop.nl/acce...arch_query=sfp&results=27

[ Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 17-02-2025 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
Ga ik die bestellen.

MyMeuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:23:

[Afbeelding]
Net geschakeld intern hier, het heeft hoge prio om dit op te lossen.

stay tuned ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Top, dank je. @mad-dog zei inderdaad hetzelfde. Maar van KPN krijg ik die patchcover dus, althans, dat begreep ik.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:50:
[...]
Maar van KPN krijg ik die patchcover dus, althans, dat begreep ik.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
mad-dog schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:53:
[...]

De ONT gaat er dan af en wordt vervangen door een patchcover waar het glasvezelkabeltje rechtstreeks naar de 5530 gaat. Mocht je je 5530 willen registreren kun je me een berichtje sturen
Daarom. Er komt een monteur langs, na het maken van die afspraak (zie boven)

[ Voor 16% gewijzigd door martijn946 op 17-02-2025 15:55 ]

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:55:
[...]

Bijzonder. En dat gebeurt gratis? Je gaat eigen apparatuur gebruiken toch? Bij geen enkele partij zijn de daarvoor benodigde extra’s kosteloos. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:55:
[...]

Nee, KPN gaat geen patchcover plaatsen. Als je die afspraak al hebt gemaakt, zou je mij dan een PB willen sturen? Dan annuleer ik de boel. Die tool zit in storing namelijk. Er wordt momenteel aan een fix gewerkt heb ik net gehoord

[ Voor 7% gewijzigd door mad-dog op 17-02-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mad-dog schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Nee, KPN gaat geen patchcover plaatsen. Als je die afspraak al hebt gemaakt, zou je mij dan een PB willen sturen? Dan annuleer ik de boel. Die tool zit in storing namelijk. Er wordt momenteel aan een fix gewerkt heb ik net gehoord
Zou wel fraai zijn bij gebruik eigen apparatuur, gratis monteur, gratis patchcover etc. Gratis 5530 erbij en klaar. Helaas, zo werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
mad-dog schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Nee, kon geen afspraak maken door diezelfde storing. Maar goed, eerst de boel bestellen en dan een afspraak maken, begrijp ik?

MyMeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Nee, kon geen afspraak maken door diezelfde storing. Maar goed, eerst de boel bestellen en dan een afspraak maken, begrijp ik?
Helermaal geen afspraak maken :). Je dient alleen het PON-ID door te geven, thats it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
https://www.alternate.nl/...iver/html/product/1929750

Deze lijkt me hetzelfde (maar dan goedkoper).

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Moet je wel veel geduld hebben, aangezien ze geen voorraad aanhouden lijkt het voor dit artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
mad-dog schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:38:
[...]

Moet je wel veel geduld hebben, aangezien ze geen voorraad aanhouden lijkt het voor dit artikel
Ah, zie het ja, heb het nu via Amazon besteld. Wordt vervolgd. Bedankt voor je hulp zover.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn946 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:43:
[...]

Ah, zie het ja, heb het nu via Amazon besteld. Wordt vervolgd. Bedankt voor je hulp zover.
Gewoon uit interesse; waarom niet bij Fritzshop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
ernstoud schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Gewoon uit interesse; waarom niet bij Fritzshop?
Ik gok de prijs, bij Amazon slechts 72,50 euro

@martijn946
Houd er wel rekening mee dat er geen patchcover bijzit, maar je kunt die van de linker FTU gebruiken

[ Voor 21% gewijzigd door mad-dog op 17-02-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mad-dog schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:54:
[...]

Ik gok de prijs, bij Amazon slechts 72,50 euro
Ik zie het. En morgen in huis. Mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Inderdaad, de prijs was doorslaggevend, alsmede de voorraad.

@mad-dog Ik heb er niet heel verstand van, maar volgens mij zit er geen speciale patchcover op de linker. Die gaat rechtstreeks op de FTU. Ik heb daar ook nooit een cover voor gekocht, of gekregen.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:04
Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij gebruikt Delta de TK-01 zonder patchcover als ik deze handleiding goed begrijp: https://www.delta.nl/medi...nstallatiehandleiding.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je hebt niet persé een patchcover nodig op tk01, alleen patch is ook voldoende als je het klepje onderin open schuif

[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 17-02-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvdnes schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:40:
Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij gebruikt Delta de TK-01 zonder patchcover als ik deze handleiding goed begrijp: https://www.delta.nl/medi...nstallatiehandleiding.pdf
Dat is geen TK-01, maar een Attema FTU. Die overal waar DFN zelf aanlegt gebruikt wordt:

https://www.attema.com/nl...434/attema-universele-ftu

Maar goed, wel off-topic in een KPN thread.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:04
ernstoud schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:46:
[...]

Dat is geen TK-01, maar een Attema FTU. Die overal waar DFN zelf aanlegt gebruikt wordt:

https://www.attema.com/nl...434/attema-universele-ftu

Maar goed, wel off-topic in een KPN thread.
offtopic:
Dit is een convertor van TK01 naar Attema, kijk even op pagina 4, 6 en 11 voor wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvdnes schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:57:
[...]

offtopic:
Dit is een convertor van TK01 naar Attema, kijk even op pagina 4, 6 en 11 voor wat ik bedoel.
Ah. Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:23

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ernstoud schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Ik zie het. En morgen in huis. Mooie prijs.
De prijs wordt nog mooier als je via amazon.de bestelt (momenteel slechts 62 Euro plus 3,95 Euro verzendkosten). Er zijn bij Amazon soms verrassende prijsverschillen tussen Nederland en Duitsland terwijl je hetzelfde product krijgt geleverd vanuit hetzelfde magazijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:34:
[...]

De prijs wordt nog mooier als je via amazon.de bestelt (momenteel slechts 62 Euro plus 3,95 Euro verzendkosten). Er zijn bij Amazon soms verrassende prijsverschillen tussen Nederland en Duitsland terwijl je hetzelfde product krijgt geleverd vanuit hetzelfde magazijn.
Komt ook door verschil in BTW (19% versus 21%). Komt inderdaad allemaal uit hetzelfde magazijn en net zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:34:
[...]

Oops. Goeie tip, maar in mijn geval te laat. Ik verwacht de SFP zometeen op de deurmat.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dz445
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-03 11:12
Hoi,
Ik heb onlangs een glasvezelaansluiting van KPN thuis gekregen. Ik heb zojuist een 4Gbit abonnement besteld. Ik ontvang een KPN BOX V14, maar ik wil direct verbinding maken omdat ik al mijn OPNsense router met Mellanox 10Gbe SFP+ netwerkkaart erin heb. Kan dat? Welke SFP+ module moet ik kopen?
Bedankt,
DV

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dz445 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:09:
Hoi,
Ik heb onlangs een glasvezelaansluiting van KPN thuis gekregen. Ik heb zojuist een 4Gbit abonnement besteld. Ik ontvang een KPN BOX V14, maar ik wil direct verbinding maken omdat ik al mijn OPNsense router met Mellanox 10Gbe SFP+ netwerkkaart erin heb. Kan dat? Welke SFP+ module moet ik kopen?
Bedankt,
DV
Dat staat allemaal in de topic start…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dz445
Bedankt.
Werkt de FRITZ!SFP XGS-PON transceiver (SFP+) met een generieke SFP+ 10Gbe netwerkkaart zoals Mellanox ConnectX-3, of moet ik Zaram kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
dz445 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:52:
Bedankt.
Werkt de FRITZ!SFP XGS-PON transceiver (SFP+) met een generieke SFP+ 10Gbe netwerkkaart zoals Mellanox ConnectX-3, of moet ik Zaram kopen?
Nee, de FritzSFP werkt alleen met een Fritzbox. Dus Zaram aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dz445 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:52:
Bedankt.
Nee. De AVM SFP’s werken alleen in een Fritzbox. De electronica die normaal in een SFP zit, zit bij AVM in de Fritzbox.

Je hebt dus de Zaram SFP+ nodig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mad-dog
Voor de liefhebbers van de servicetool voor het aanmelden van een ONT ipv via 1 van de tweakers hier: deze werkt weer correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dz445
Ik ben nu een beetje in de war. Begrijp ik het goed dat ik met de 4Gbit-verbinding de Nokia ONT-box en de KPN BOX V14 ontvang? Kan ik de V14-box omzeilen en de ONT-box met een 10G RJ45-kabel op mijn router aansluiten? Werkt dat zo? Wat zijn de nadelen van deze aanpak in vergelijking met het gebruik van Zaram SFP+ op mijn router, behalve dat er een ander apparaat (ONT) tussen zit?
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dz445 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:25:
Ik ben nu een beetje in de war. Begrijp ik het goed dat ik met de 4Gbit-verbinding de Nokia ONT-box en de KPN BOX V14 ontvang? Kan ik de V14-box omzeilen en de ONT-box met een 10G RJ45-kabel op mijn router aansluiten? Werkt dat zo? Wat zijn de nadelen van deze aanpak in vergelijking met het gebruik van Zaram SFP+ op mijn router, behalve dat er een ander apparaat (ONT) tussen zit?
Bedankt
Je vraagt dingen die al vele keren beantwoord zijn. Gebruik de zoekfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 19:09
dz445 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:25:
Bedankt
Dat werkt.

• the_activ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-08 13:18
Ik heb zo een aansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na_BWQp7RtAKs0yOU-cvWak-dWM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ED9nYMVxp4lp5S0WSBRIt8La.jpg?f=user_large

Is dit dan de juiste cover?
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

• Iekozz
  • Laatst online: 12-09 20:21
Zat even het topic door te lezen maar een ding is mij toch niet helemaal duidelijk:

Voor het aansluiten van je eigen router hoef je toch niet perse je eigen ont te draaien?

En binnenkort krijgen wij hier 4gb/s. Als ik kpn op haar website mag geloven krijgen we dan eei eigen ont te leen die ik vervolgens weer kan omruilen voor een eigen: ebruik van een eigen NT(https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur)

De (O)NT is het glasvezelkastje dat de lichtsignalen van glasvezel omzet in een digitaal signaal. Aangesloten op KPN Glasvezel met een eigen NT? Dan werkt de NT niet meer bij een upgrade naar internetsnelheden boven 1 Gbit/s. Wil je dit toch? Dan wordt het internet omgezet naar het PON netwerk. Dit netwerk is voorbereid op internetsnelheden tot 10 Gbit/s. Hierbij krijg je een ONT te leen van KPN. Nadat de ONT is geïnstalleerd kan je deze omruilen voor een eigen ONT. Let wel op dat deze ONT voldoet aan de juiste technische eisen. KPN adviseert om gebruik te blijven maken van de ONT van KPN.

(Neem aan dat ze xgs-on bedoelen). Dan kan ik het mooi aansluiten op de unifi enterprise fortress gateway. Dat werkt nu via vlan id 4 maar nog niet helemaal symetrisch 1gb/s. De upload bijft wat achter met zakelijk,

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Iekozz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:41:
Voor het aansluiten van je eigen router hoef je toch niet perse je eigen ont te draaien?
Dat klopt, de XGS-PON ONT van KPN (Nokia of Genexis) kan volstaan, RJ-45 Ethernet naar je eigen router, juiste VLAN e.d. instellen en klaar.

Tweakers met een router met een SFP+ cage hebben redenen om een XGS-PON SFP+ in hun router te plaatsen rechtstreeks op glas, zoals een kastje minder, eigen beheer etc.

• Iekozz
  • Laatst online: 12-09 20:21
ernstoud schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:47:
[...]

Dat klopt, de XGS-PON ONT van KPN (Nokia of Genexis) kan volstaan, RJ-45 Ethernet naar je eigen router, juiste VLAN e.d. instellen en klaar.

Tweakers met een router met een SFP+ cage hebben redenen om een XGS-PON SFP+ in hun router te plaatsen rechtstreeks op glas, zoals een kastje minder, eigen beheer etc.
Thanks! Zoiets vermoede ik al. De EFG heeft een sfp+ poort dus zou in princiepe ook moeten kunnen lijkt mij.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:00
Hi all,

Was deze topic een beetje uit het oog verloren maar gelukkig weer terug gevonden :P

Heb zelf een XGS-PON lijn liggen, nu 1gb maar wil naar 4gb via KPN.

Over de FTU zit een "Nokia XGS-PON XS-010X-Q KPN TK-01" geschoven, deze wil ik vervangen door een glaskabel naar een SFP+ module die dan in de UDM Pro komt.

Welke SFP+ module uit de OP is het makkelijkste om aan te sluiten/in gebruik?

Binnen in de Nokia ONT zit een groene glas kabel, de Zaram SFP+ module vereist een blauwe, kan ik die blauwe zo aansluiten op de FTU ondanks dat er nu een groene op aangesloten lijkt te zitten?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:05
makooy schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:15:
Hi all,

Was deze topic een beetje uit het oog verloren maar gelukkig weer terug gevonden :P

Over de FTU zit een "Nokia XGS-PON XS-010X-Q KPN TK-01" geschoven, deze wil ik vervangen door een glaskabel naar een SFP+ module die dan in de UDM Pro komt.

Binnen in de Nokia ONT zit een groene glas kabel, de Zaram SFP+ module vereist een blauwe, kan ik die blauwe zo aansluiten op de FTU ondanks dat er nu een groene op aangesloten lijkt te zitten?
Voor de zaram heb je een Lc/apc naar lc/upc glaskabel nodig.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +1 Henk 'm!
…kan ik die blauwe zo aansluiten op de FTU ondanks dat er nu een groene op aangesloten lijkt te zitten?
Nee. Altijd de kleuren aanhouden! Een groene APC (de A staat voor Angled) heeft een 8 graden afgesneden vezel. Druk je die op een vlakke UPC connector dan beschadig je beide vezels, slecht contact is het gevolg. En dan moet er een monteur komen om de TK-01 te repareren. Niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
ernstoud schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Nee. Altijd de kleuren aanhouden! Een groene APC (de A staat voor Angled) heeft een 8 graden afgesneden vezel. Druk je die op een vlakke UPC connector dan beschadig je beide vezels, slecht contact is het gevolg. En dan moet er een monteur komen om de TK-01 te repareren. Niet doen!
Die patchcover heb ik nog in huis, kan ik daar de glasvezel kabel uit halen en dan in de FTU steken + in de ONT die in de UDM Pro gaat?

Dus advies is "FS XGS-ONU-25-20NI SFP/SFP+ ONT" gebruiken en niet de Zaram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
makooy schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Die patchcover heb ik nog in huis, kan ik daar de glasvezel kabel uit halen en dan in de FTU steken + in de ONT die in de UDM Pro gaat?

Dus advies is "FS XGS-ONU-25-20NI SFP/SFP+ ONT" gebruiken en niet de Zaram?
Ik ben de weg even kwijt, wie heeft dat advies gegeven? De FS.com SFP+ is twee keer zo duur als de ZARAM, dus of dat de beste keuze is?

En let op: in de FS.com SFP+ gaat een groene SC/APC. In de Zaram een blauwe SC/UPC.

En waarom zou je die patch cover uit elkaar halen? Gewoon klikken op de TK-01 en klaar. Als er maar een groene SC/APC in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
ernstoud schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:15:
[...]

Ik ben de weg even kwijt, wie heeft dat advies gegeven? De FS.com SFP+ is twee keer zo duur als de ZARAM, dus of dat de beste keuze is?

En let op: in de FS.com SFP+ gaat een groene SC/APC. In de Zaram een blauwe SC/UPC.

En waarom zou je die patch cover uit elkaar halen? Gewoon klikken op de TK-01 en klaar. Als er maar een groene SC/APC in zit.
uhh goeie, ik ben het nu zelf even kwijt |:(

Die patchover over de FTU schuiven en het blauwe uiteinde in de Zaram steken, die weer in de UDM gaat.
Dat zou dan de goedkoopste en makkelijkste oplossing zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
makooy schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:32:
[...]

uhh goeie, ik ben het nu zelf even kwijt |:(

Die patchover over de FTU schuiven en het blauwe uiteinde in de Zaram steken, die weer in de UDM gaat.
Dat zou dan de goedkoopste en makkelijkste oplossing zijn lijkt mij?
Ja, zo simpel kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 11:47
Hi all,

Ff een opmerking voor als je het nog niet gelezen had in het forum, je haalt de 4GB/4GB niet met de UDM-Pro , eerder de helft. De UDM kan de volledige snelheid niet aan op PPPoE

Heb zelf de UDM-SE en haal hier 2400/2400 Mbs mee.

Maar als je rest van de verbinding in huis niet sneller is dan 1000Mbs maakt het uberhaubt niet uit dan kom je toch niet over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
edjuh75 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:58:
Ik heb even getest met de Zaram op m,n BPi R4 en onder volle belasting (4Gbit Down en 4Gbit Up)

[Afbeelding]
Sinds deze week heb ik de Mikrotik ccr2116-12g-4s+ erbij, kon ik goedkoop op de kop tikken.
Heb gister even snel een test opstelling gemaakt. En haal nu 3600-3800 Mbs, haal nog niet helemaal de 4GB die jij haalt. Maar dat kan zijn dat ik met instellingen nog moet klooien. Voor gister had ik nog nooit een Mikrotik aangeraakt dus dat is voor mij ook helemaal nieuw.

Merkte trouwens op dat als ik op volledige snelheid de test deed de ping niet boven de 7-10ms kwam normaal was deze 4ms in rust (Ping naar google) dus dat is al een hele verbetering

Dit is trouwens getest met de FS Gpons stick (Staat op dit moment geregistreerd), kan zijn dat de Zaram beter werkt. Maar wil Economics ook niet continue aan de jas trekken om weer wat gewijzigd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
GodZZila schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:50:
[...]

Sinds deze week heb ik de Mikrotik ccr2116-12g-4s+ erbij, kon ik goedkoop op de kop tikken.
Heb gister even snel een test opstelling gemaakt. En haal nu 3600-3800 Mbs, haal nog niet helemaal de 4GB die jij haalt. Maar dat kan zijn dat ik met instellingen nog moet klooien. Voor gister had ik nog nooit een Mikrotik aangeraakt dus dat is voor mij ook helemaal nieuw.

Merkte trouwens op dat als ik op volledige snelheid de test deed de ping niet boven de 7-10ms kwam normaal was deze 4ms in rust (Ping naar google) dus dat is al een hele verbetering

Dit is trouwens getest met de FS Gpons stick (Staat op dit moment geregistreerd), kan zijn dat de Zaram beter werkt. Maar wil Economics ook niet continue aan de jas trekken om weer wat gewijzigd te hebben.
Je kan mij ook een bericht sturen hoor om een PON-ID wijziging door te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
mad-dog schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Je kan mij ook een bericht sturen hoor om een PON-ID wijziging door te geven :)
Dat had ik ook al gezien, en zal het in het achterhoofd houden ;) maar had al contact met Economics via PB , maar worden jullie daar dan niet gek van heen en weer switchen als iemand dat continue vraagt?

Het is jammer dat je niet meerdere PON-ID's kan registeren dan was dit issue er niet :P

Ga eerst ff wat dieper in de mikrotik duiken. Maar de hardware is al sneller dan de UDM-SE die ik had, maar ik zit eigelijk helemaal in het UniFi ecosysteem, anders was de keuze al heel snel gemaakt.

Maar kan dus met 3 verschillende manieren testen in iedergeval. FS,Zaram en met de Genexis met de SFP+ RJ45 module.

Maar zoals ik zei eerst even de Mikrotik onder de knie krijgen, ben UDM en Fortigates gewend, dan is de Mikrotik wel in 1x wat anders met hoe alles is weg gestopt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GodZZila schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Dat had ik ook al gezien, en zal het in het achterhoofd houden ;) maar had al contact met Economics via PB , maar worden jullie daar dan niet gek van heen en weer switchen als iemand dat continue vraagt?

Het is jammer dat je niet meerdere PON-ID's kan registeren dan was dit issue er niet :P

Ga eerst ff wat dieper in de mikrotik duiken. Maar de hardware is al sneller dan de UDM-SE die ik had, maar ik zit eigelijk helemaal in het UniFi ecosysteem, anders was de keuze al heel snel gemaakt.

Maar kan dus met 3 verschillende manieren testen in iedergeval. FS,Zaram en met de Genexis met de SFP+ RJ45 module.

Maar zoals ik zei eerst even de Mikrotik onder de knie krijgen, ben UDM en Fortigates gewend, dan is de Mikrotik wel in 1x wat anders met hoe alles is weg gestopt. 8)
als je hulp nodig hebt, laat me maar weten. Gebruik zelf ook mikrotik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
GodZZila schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Ff een opmerking voor als je het nog niet gelezen had in het forum, je haalt de 4GB/4GB niet met de UDM-Pro , eerder de helft. De UDM kan de volledige snelheid niet aan op PPPoE

Maar als je rest van de verbinding in huis niet sneller is dan 1000Mbs maakt het uberhaubt niet uit dan kom je toch niet over heen.
Ben bepaalde unifi onderdelen (switches) aan het vervangen naar 2.5G dus 2.5G, sneller kan je bijna toch niet krijgen van Unifi tenzij je Enterprise lijn pakt.
Qnap NAS heeft ook 2.5G poorten, aantal devices die dat nog niet hebben pak ik een USB-C adapter voor indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 23:45
Ik heb me zo eens ingelezen. Ik zit nu op AON met fiber direct op een SFP mijn Ubiquiti UDM Pro Max in. Begrijp ik het goed dat zodra mijn lijn in de toekomst omgezet zou worden naar XGS-PON dat ik dan de huidige SFP moet vervangen voor een Zaram en de ID hiervan kan doorgeven aan @mad-dog ?
@mad-dog Kun jij een planning zien wanneer welke POP om gaat?

[ Voor 92% gewijzigd door RR2USA op 24-02-2025 06:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
RR2USA schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:42:
Ik heb me zo eens ingelezen. Ik zit nu op AON met fiber direct op een SFP mijn Ubiquiti UDM Pro Max in. Begrijp ik het goed dat zodra mijn lijn in de toekomst omgezet zou worden naar XGS-PON dat ik dan de huidige SFP moet vervangen voor een Zaram en de ID hiervan kan doorgeven aan @mad-dog ?
@mad-dog Kun jij een planning zien wanneer welke POP om gaat?
Het 1e is inderdaad correct.
Bij migraties van AON -> XGSPON kunnen we aan ISP-zijde weinig zien, behalve wanneer XGSPON daadwerkelijk leverbaar is. Nieuwe aansluitingen en upgrades naar 4GBit worden dan op XGSPON aangesloten, op de langere termijn vinden de migraties plaats van AON -> XGSPON voor de overige klanten. Wellicht dat @Barre73 meer info heeft wat planning betreft

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 24-02-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:25
mad-dog schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Het 1e is inderdaad correct.
Bij migraties van AON -> XGSPON kunnen we aan ISP-zijde weinig zien, behalve wanneer XGSPON daadwerkelijk leverbaar is. Nieuwe aansluitingen en upgrades naar 4GBit worden dan op XGSPON aangesloten, op de langere termijn vinden de migraties plaats van AON -> XGSPON voor de overige klanten. Wellicht dat @Barre73 meer info heeft wat planning betreft
Die heb ik wel maar mag ik uiteraard niet vrijgeven :-)

Maar het is niet direct een vervanging hoor. Het is een aanvulling. Dus oudere PoPs met AON (GoF) apparatuur krijgen ook XGS-PON apparatuur. Vanaf dat moment zullen nieuwe klanten op XGS-PON beleverd worden maar bestaande klanten nog niet (tenzij ze een upgrade boven de 1 Gbit aanvragen). Het daadwerkelijk migreren van alle bestaande klanten kan dan nog wel heel lang duren want daarvoor is echt wel wat meer nodig (qua huismonteurs, ONT's etc..), zeker in de gebieden met de oude Genexis FTU's want die zijn niet DHZ voor klanten.

Dus @RR2USA Maak je niet druk. Ook al zou jouw PoP verbouwd worden, jij merkt daar zelf weinig van en een gedwongen overstap is dan ook nog lang niet aan de orde.

En trouwens: Het doorgeven van je eigen ONT hoeft toch niet via een mede-tweaker die toevallig bij KPN werkt? Daar heeft KPN toch de zelfservicepagina voor?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Barre73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Die heb ik wel maar mag ik uiteraard niet vrijgeven :-)

Maar het is niet direct een vervanging hoor. Het is een aanvulling. Dus oudere PoPs met AON (GoF) apparatuur krijgen ook XGS-PON apparatuur. Vanaf dat moment zullen nieuwe klanten op XGS-PON beleverd worden maar bestaande klanten nog niet (tenzij ze een upgrade boven de 1 Gbit aanvragen). Het daadwerkelijk migreren van alle bestaande klanten kan dan nog wel heel lang duren want daarvoor is echt wel wat meer nodig (qua huismonteurs, ONT's etc..), zeker in de gebieden met de oude Genexis FTU's want die zijn niet DHZ voor klanten.

Dus @RR2USA Maak je niet druk. Ook al zou jouw PoP verbouwd worden, jij merkt daar zelf weinig van en een gedwongen overstap is dan ook nog lang niet aan de orde.

En trouwens: Het doorgeven van je eigen ONT hoeft toch niet via een mede-tweaker die toevallig bij KPN werkt? Daar heeft KPN toch de zelfservicepagina voor?
Dat klopt, alleen gaat dat allemaal op ticketbasis en kan dus langer duren Het is maar net waar iemand de voorkeur voor heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
wbschenk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:28:
Zal eens even kijken. Heb alleen geen KPN lijn tot mijn beschikking ;w

Ik kom via de url op 143 uit.
Misschien kan @Economics hem voor je testen in het lab?
Het is wel een goedkopere alternatief van de FS sfp want de WAS-110 kan ook 1/2,5/5/10gbit aan.

[ Voor 14% gewijzigd door dunkiegaming op 24-02-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
ernstoud schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Ja, zo simpel kan het zijn.
Vandaag komt de SFP+ module binnen, moet ik dan @mad-dog een berichtje sturen voor de PON-ID, wachten totdat hij de omzetting heeft gedaan en klaar? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mad-dog
makooy schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Vandaag komt de SFP+ module binnen, moet ik dan @mad-dog een berichtje sturen voor de PON-ID, wachten totdat hij de omzetting heeft gedaan en klaar? :P
Moet niet, mag wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
GodZZila schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Nieuw Unifi product beschikbaar. Denk je dat die wel boven de 2400/2400 komt?

https://eu.store.ui.com/e...iber?variant=ucg-fiber-eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:31
Er zit een Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz met 3 GB werkgeheugen. Zal toch wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• makooy
robertwebbe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:32:
Er zit een Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz met 3 GB werkgeheugen. Zal toch wel?
Heb de Cloud Gateway Fiber maar meteen besteld. Mocht die binnen zijn kan die van mij als proef gebruikt worden om PPPoe te testen en hoe we PPPoe over alle cores kunnen laten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:08
Ik heb nog niet alle specs vergeleken met de udm pro... iemand? Is het een vervanging waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39
makooy schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Heb de Cloud Gateway Fiber maar meteen besteld. Mocht die binnen zijn kan die van mij als proef gebruikt worden om PPPoe te testen en hoe we PPPoe over alle cores kunnen laten lopen :)
Het verkeer zal over “null” A73 cores lopen en over de hardware offloading module is mijn vermoeden. Tot nu toe hebben al deze witte routers deze nieuwe HW chip aan board.

Morgen zullen we het wel horen als ze geleverd worden aan de klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:31
jgsr schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:41:
Ik heb nog niet alle specs vergeleken met de udm pro... iemand? Is het een vervanging waard?
De gewone UDM-P heeft een Quad-core ARM® Cortex®-A57 at 1.7 GHz met 4 GB werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
makooy schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:28:
[...]

Nieuw Unifi product beschikbaar. Denk je dat die wel boven de 2400/2400 komt?

https://eu.store.ui.com/e...iber?variant=ucg-fiber-eu
We gaan zien heb hem vanochtend ook besteld, wordt morgenochtend geleverd. Dus kan het ook morgen vertellen.

Heb idd ook nog niet gezien of deze Hardware Offloading heeft, maar ook niet gehoord dat hij het niet heeft

Processor is wel 0.5 gezien sneller alleen 1gb minder geheugen. Maar dat is meer voor alle applicaties. Als hij pppoe doet via cpu zal het zowieso sneller zijn dan de SE of Max maar hoop ook op een dedicated chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
robertwebbe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:03:
[...]

De gewone UDM-P heeft een Quad-core ARM® Cortex®-A57 at 1.7 GHz met 4 GB werkgeheugen.
Hmm... nouja liever meer werkgeheugen dan haha, maar ben heel benieuwd naar de eerste ervaringen (recensies) morgen.

[ Voor 26% gewijzigd door jgsr op 26-02-2025 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
jgsr schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Hmm... nouja liever meer werkgeheugen dan haha, maar ben heel benieuwd naar de eerste ervaringen (recensies) morgen.
Vooral ook hoe de SFP+ modules zullen werken in de UBNT Cloud Gateway Fiber ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GodZZila
Eerste indruk is dat het nog niet aan Offloading doet het is wel sneller dan de UDM-SE die ik heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w8Dvef4kdcXv8g0BvnzD6FBaIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ItcnxL3acTfP6iiizmY6xSBF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
GodZZila schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:47:
Eerste indruk is dat het nog niet aan Offloading doet het is wel sneller dan de UDM-SE die ik heb.

[Afbeelding]
Gebruik je het script om PPPoE over 4 cores te doen?

• GodZZila
dunkiegaming schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:02:
[...]

Gebruik je het script om PPPoE over 4 cores te doen?
Ook toegepast maar merk geen verschil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GodZZila
Zeer apart, ik haal nu met de speedtest die ik doe vanaf mijn MySpeed server die ik op een MS-01 heb staan netjes 4GB/4GB interface van unifi laat wat anders zien.

Ik heb bestaande bekabeling overgenomen maar kwam achter hele vreemde issue's. Ik kwam bij sommige apparaten niet meer bij. pings gingen verloren. En nu heb ik de DAC kabel ik altijd gebruikte (niet origineel Unifi) vervangen voor een korte unifi dac kabel. En nu haal ik wel nette snelheden.

Links dus mijn MS-01 server, rechts mijn vaste computer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pa46SAxhNxw9gewFXD_ZY7TQnrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPlWe5uL9qpRql3c0eIAea2d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 00:40

[Afbeelding]
Is dit behaald met de ZARAM module, of zit de ONT er nog tussen?

Op UI forum laat iemand impressive speeds van meer dan 6gbit zien over PPPoE met IPS/IDS enabled trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodZZila
Yahiko750 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Is dit behaald met de ZARAM module, of zit de ONT er nog tussen?

Op UI forum laat iemand impressive speeds van meer dan 6gbit zien over PPPoE met IPS/IDS enabled trouwens
Heb de FS Module er in zitten niet de Zaram. Mocht het nodig zijn kan ik er wel mee testen die heb ik ook liggen. Maar de ont is er tussen uit. Degene op het UI forum heeft die PPPoE of gewoon DHCP ? Met DHCP moet je die snelheden namelijk wel kunnen halen lijkt me.

• jgsr
Ik twijfel nog of het de moeite waard is om de huidige udm pro te vervangen voor een cloud fiber... had gister bijna het winkelmandje doorgedrukt 🙈

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 00:40
GodZZila schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Heb de FS Module er in zitten niet de Zaram. Mocht het nodig zijn kan ik er wel mee testen die heb ik ook liggen. Maar de ont is er tussen uit. Degene op het UI forum heeft die PPPoE of gewoon DHCP ? Met DHCP moet je die snelheden namelijk wel kunnen halen lijkt me.
Naar wat ik gezien heb heeft hij getest met VLAN+PPPoE+IPS/DPI (Notify en block) aan en haalt hij zeer keurige snelheden. Ik heb je een DM gestuurd.

Verder hoeft het wisselen van de module niet hoor, ONT ertussenuit verwacht ik dat ook de ZARAM prima gaat werken in de gateway fiber (Mag uiteraard wel getest worden)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• stormfly
Nieuw gelanceerde UGC-Fiber met KPN 4/4Gbps PPPoE internet, direct glas via een FS.com SFP XGS-PON ONU mooie combinatie van hardware offloading. Ik post het hier ook even ivm de eerder gemelde achterblijvende UDM performance in dit topic, er is nu een alternatief voor de UniFi liefhebbers.

IPS/DPI on
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kexPrg2gKnVrAhr19UaTsn9t_HU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sFUPtHYoTfqnzjRqhtIGoABN.png?f=user_large

IPS/DPI off
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12SoxiMeh3XCHaxTpZL_JvbIRc4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZVoUD7CrlX9iaHpp5u42qMEh.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly

[Afbeelding]
Speedtest sourced vanaf de UGC zelf zijn inderdaad niet hardware offloaded, alleen data "door" de router heen is hardware offloaded.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GodZZila
stormfly schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:35:
Nieuw gelanceerde UGC-Fiber met KPN 4/4Gbps PPPoE internet, direct glas via een FS.com SFP XGS-PON ONU mooie combinatie van hardware offloading. Ik post het hier ook even ivm de eerder gemelde achterblijvende UDM performance in dit topic, er is nu een alternatief voor de UniFi liefhebbers.

IPS/DPI on
[Afbeelding]

IPS/DPI off
[Afbeelding]
Haal hetzelfde idd, alleen de upload bij mij ligt tegen de 4050 aan. Maar haal de snelheden nu ook makkelijk

Moest alleen ff wat verzinnen om te monteren. Binnenkort even 19" ontwerp maken voor de 3D printer om hem op de plek van de UDM-SE te hangen.

Nu een houten plankje gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASqFr3GwVIlUXGA6Qb30MzAgfho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fw1XGWHfXX1SB4aEImcdIWO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znIFCiMz3DY2yEHXAfElZM0ZRWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpQZij4MEuEjcW7TtTePqtX9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:52
stormfly schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:35:

IPS/DPI on
[Afbeelding]

IPS/DPI off
[Afbeelding]
Hoe concludeer je dat er hardware offloading is? De soc van de fiber is een stuk potenter. Ik heb hem zelf ook maar een 1gbit lijn en ik zie toch best wat cpu spikes ook met ids/ips uit

[ Voor 12% gewijzigd door haakjesluiten op 28-02-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerq
Hoe zit het met de stabiliteit van het internet, valt deze niet meer weg met de ugc-fiber, omdat dit probleem nog wel bekend is bij de udm-pro max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
killerq schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:01:
Hoe zit het met de stabiliteit van het internet, valt deze niet meer weg met de ugc-fiber, omdat dit probleem nog wel bekend is bij de udm-pro max.
Ik had ene udmp en die had hier geen last van en de fiber nu in de slechts 2 dagen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerq
haakjesluiten schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Ik had ene udmp en die had hier geen last van en de fiber nu in de slechts 2 dagen ook niet.
Pas jij de mtu dan ook niet aan of had je die dan wel aangepast, omdat deze bij 4 gigabit up/down op 1500 gezet moet worden, en zie dat de ugc fiber dat niet heeft deze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
killerq schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Pas jij de mtu dan ook niet aan of had je die dan wel aangepast, omdat deze bij 4 gigabit up/down op 1500 gezet moet worden, en zie dat de ugc fiber dat niet heeft deze optie.
Zowel normaal als met MTU aanpassingen haal ik dezelfde snelheid.

Op het forum van unifi heeft iemand 6gb download en 8gb upload gehaald met pppoe in test

https://community.ui.com/...d1-40ee-aa4d-b74e04dcce75

Waar ik met de dream machine se eerst last van had was als ik de verbinding max belaste dat mijn ping over de 100ms had, nu met 4gb wat ik haal blijft de ping rond de 10ms ipv de 3ms in rust stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
haakjesluiten schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Hoe concludeer je dat er hardware offloading is? De soc van de fiber is een stuk potenter. Ik heb hem zelf ook maar een 1gbit lijn en ik zie toch best wat cpu spikes ook met ids/ips uit
Test maar eens met:
code:
1
systemctl stop qca-nss-ecm
dat is volgens UI het commando om de hardware offloading uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
killerq schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Refereer je aan iets wat recent getest is met de 4.1 firmware of aan iets heel ouds wat je ergens gelezen hebt? Ik heb niets aangepast en haal 4500Mbps up. Een MTU mag altijd kleiner zijn dan 1500 maar nooit groter dan 1500. Er is hier zo'n periode geweest dat men elkaar deed geloven dat een MTU van 1500 noodzakelijk was, omdat jet het zou merken in de praktijk met snelheid etc.

Ik ben benieuwd naar wat meer context?

[ Voor 22% gewijzigd door stormfly op 28-02-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:37
stormfly schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:16:
[...]

Test maar eens met:
code:
1
systemctl stop qca-nss-ecm
dat is volgens UI het commando om de hardware offloading uit te schakelen.
Dat is alle hardware offloading, niet enkel PPPoE. Dus ook NAT tussen WAN en LAN, VLANs, etc. Gegarandeerd dat je zonder enige vorm van offloading lagere performance haalt. PPPoE vereist specifieke support in de SoC, gecombineerd met een specifieke NSS module (qca-nss-pppoe-ipqxxxx), en uiteraard een werkende implementatie door Ubiquiti. Ik zeg niet dat de UGC Fiber geen PPPoE offload ondersteunt, maar dit commando toont dat m.i. in ieder geval niet overtuigend aan.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:09
haakjesluiten schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Hierbij ook de bevestiging vanuit Ubiquiti Support:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vuQqdsTT4SpRdB9rvUkA9rrP5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QnQB4TPZcP0ip6SkAvZNyqsh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
NLM1K schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:35:
[...]

Hierbij ook de bevestiging vanuit Ubiquiti Support:
[Afbeelding]
Netjes :) wel vreemd dat ze dat niet duidelijker vermelden in de specificaties bij een router die fiber heet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GodZZila
haakjesluiten schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:45:
[...]

Netjes :) wel vreemd dat ze dat niet duidelijker vermelden in de specificaties bij een router die fiber heet
Mee eens eigelijk is dit een UDM,UDM-SE,UDM-Max killer als de provider PPPoE gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:09
GodZZila schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:37:
[...]

Mee eens eigelijk is dit een UDM,UDM-SE,UDM-Max killer als de provider PPPoE gebruikt.
Hoe is jouw Wifi snelheid met Wifi 7 en/of 6Ghz? Bedraad haal ik nu netjes 4/4Gbit, maar met wifi lijkt de throughput te zijn gehalveerd van 1500 Mbps naar 700/800 Mbps.

Voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKM9-gPJqkUYwrAehBeiIKOJgD0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wI5uLxGhs8JFAwOqGT2BXo28.png?f=user_large

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA8HlQ1pYqyq5e8cFezIMaoHMdY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TUsJ7mIbeiCD9mOBldBGR1f5.png?f=user_large

Verder niets gewijzigd. Alleen van UDM Pro Max naar de UCG-Fiber gewisseld en back-up teruggezet.

Tegelijkertijd als ik dan de lijn wissel naar mijn back-up via Ziggo, heb ik geen problemen om over de 1G te halen… iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO7JLPqUNWspE82PtIcKZE76cwc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FpA40uDylBTa1KFtCOUrA8WQ.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door NLM1K op 01-03-2025 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NLM1K schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:10:
[...]

Hoe is jouw Wifi snelheid met Wifi 7 en/of 6Ghz? Bedraad haal ik nu netjes 4/4Gbit, maar met wifi lijkt de throughput te zijn gehalveerd van 1500 Mbps naar 700/800 Mbps.

Voorheen:
[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]

Verder niets gewijzigd. Alleen van UDM Pro Max naar de UCG-Fiber gewisseld en back-up teruggezet.

Tegelijkertijd als ik dan de lijn wissel naar mijn back-up via Ziggo, heb ik geen problemen om over de 1G te halen… iemand suggesties?

[Afbeelding]
Bandbreedte op 5 GHz. staat misschien lager? Of ongunstig kanaal?

Maar… de UCG Fiber heeft toch geen WiFi? Waar hebben we het over?

Pagina: 1 ... 22 ... 30 Laatste