Cobb schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:02:
[...]
Onzin. Ik heb inmiddels geïsoleerd wat ik kan, cv goed ingeregeld. Ik heb 8 zonnepanelen. Met een contract afgesloten afgelopen jaar, betaal ik nu 50 euro per maand aan gas/elektra en naar verwachting krijg ik geld terug (maandbedrag kon omlaag naar 20 euro).
Hoe gaat een warmtepomp (ik moet dan ook nieuwe radiatoren of vloerverwarming voor mij ooit kosten effectief zijn?
Een warmtepomp is efficiënter. Zo'n ding heeft een SCOP tussen de 3 en 5 realistisch. Met andere woorden: je stopt er 3 tot 5x minder energie in, om je huis warm te houden.
Daarnaast, uitgaande dat je ook elektrisch kookt, kan je gasaansluiting eruit. Kijk eens naar je energierekening wat dat ding kost.
Dat zou voor jou betekenen dat je gewoon nog meer geld terug krijgt.
Zeker als die warmtepomp wordt gesubsidieerd, kan dat best financieel aantrekkelijk zijn. Sommige warmtepompen kunnen ook prima met radiatoren werken, zeker als je woning goed geisoleerd is. En anders: de aanleg van vloerverwarming zelf is helemaal niet zo duur, de kosten zitten 'm vooral in een nieuwe vloer en het verplaatsen van al je meubels.
Vergeet ook niet dat jouw huis nog tientallen jaren blijft staan. Een kleine maandbesparing is op lange termijn gewoon een groot bedrag.
Je zou de SDE subsidie juist moeten uitbreiden door ook ltv radiatoren, vloerverwarming, maar ook een airco (= lucht/lucht warmtepomp), toe te staan.
Helaas is het standpunt van de grootste partij, staat letterlijk in het verkiezingsprogramma, dit volledig afschaffen.
Verder, ook belangrijk: nu Groningen dicht is, zijn we voor de gasprijs grotendeels afhankelijk van de prijzen die andere landen vragen voor gas. Nu zal gas altijd nodig zijn voor gasturbines voor elektra natuurlijk, maar dan nog: elektriciteit kunnen we gewoon wél zelf opwekken. Daar een 'zekere' prijs voor vormen, is veel makkelijker, dan de prijs van gas laag te houden.
[
Voor 4% gewijzigd door
Richh op 23-11-2023 12:13
]