Niet alles is veroorzaakt door de VVD. De vergrijzing is iets dat er nu eenmaal is. Maar heel veel problemen worden niet goed aangepakt omdat er met een bedrijfsmatige blik naar gekeken wordt. Overal moet winst gemaakt worden, elke afzonderlijke publieke voorziening zou van zichzelf winstgevend moeten zijn. Van die denkwijze moeten we af als we het over publieke diensten hebben die belangrijk zijn voor het land. Dat doen we bij politie of brandweer ook niet tenslotte. En dat kan enkel en alleen zonder de VVD. Want die staat hier nog steeds dogmatisch in.
Dat Nederland nog steeds heel hoog in de meeste lijstjes staat?
Ik denk dat het woordje nog belangrijk is. Vele mensen beseffen niet hoe slecht de uitgangspositie van Nederland momenteel is. De gasbel is op, het klimaat gaat kut, de leefomgeving ook, we hebben de vergrijzing, een bijkomend tekort aan personeel en de wereld om ons heen is ook meer onzeker dan vroeger.
En al die problemen worden met een markttechnische blik bekeken alsof we een periode van overschot hebben als in Paars 1. En nogmaals: en hoewel je die trekken ook bij BBB ziet is het toch met name de VVD die uitblinkt in het volharden van de politiek uit de jaren 90. Ja, de VVD jongeren roepen wel eens wat verfrissends maar dat doen ze al jaren en dat zet nul zoden aan de dijk. Ook die frisse VVD-er uit Rotterdam loopt inmiddels braaf mee in het gareel van de partijtop.
Lijstjes an sich zeggen overigens niet altijd wat. Leuk als het met 80% goed gaat maar juist die 20% zijn belangrijk voor een beschaafd land. En uiteindelijk is de trend belangrijker dan de huidige stand van zaken
ik geloof bijvoorbeeld niet erin dat een veilige route voor vluchtelingen rechtstreeks hiernaartoe voor iets anders zorgt dan heel veel meer vluchtelingen.
De vluchtelingenproblematiek is iets dat Europees geregeld moet worden. Dat gaat niemand oplossen: Timmermans niet, Wilders niet, Omtzigt niet en Yesilgoz niet. Hoe je de problematiek verdeelt over Nederland is een belangrijk item maar voor de rest vind ik het persoonlijk een non-item dat nul invloed heeft op mijn stem.
[...]
Dat is gewoon een populistische binaire keuze ervan maken.
Laat ik dezelfde vraag dan anders formuleren: vind je ja/nee dat er teveel met een neoliberale blik naar de publieke zaak gekeken wordt? Dat is een duidelijke ja/nee vraag.
Euhm ja. Ik zou nog een keer de peilingen bekijken...
De PvdA kiezers zijn 100% weggelopen vanwege de uitverkoop door Samsom. Dat ze vervolgens alle kanten opschieten ligt ook aan het versnipperde landschap waarin ideologische keuzes niet meer duidelijk zijn en mensen stemmen op het poppetje. Zo vallen mensen voor de soms best sociale boodschap van BBB, zich niet realiserende dat daar in een kabinet met de VVD en NSC niets van over gaat blijven. Of ze stemmen op D66 vanwege het progressieve imago. Terwijl dat iets anders dan links.
En dan zijn er natuurlijk mensen wie het allemaal geen reet kan schelen zolang ze het zelf goed hebben. Dat maakt ook dat peilingen ook niks zeggen over of een probleem er wel of niet is. De meerderheid heeft natuurlijk niet altijd gelijk.
Edit:
Het meest irritante aan de VVD is overigens dat ze in verkiezingstijd gewoon niet eerlijk zijn over de gevolgen van hun beleid, meer dan welke andere partij. Neem nu die discussie over dat streekziekenhuis gisteren. Een aantal jaren geleden ging er een ziekenhuis failliet en de betreffende VVD-minister kwam toen met de opmerking "een ziekenhuis is een stapel stenen" met als boodschap dat mensen dan maar ergens anders heen moesten. Maar in campagnetijd maakt mevrouw Yesilgoz goede sier met het mogelijk redden van de eerste hulp. Terwijl failliete ziekenhuizen of het sluiten van afdelingen gewoon bewust onderdeel zijn van het beleid. Het werkt zoals bedoeld.
[
Voor 13% gewijzigd door
D-e-n op 17-11-2023 13:53
]