De Tweede Kamerverkiezingen 2023: Actualiteiten en info Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste
Acties:
  • 86.199 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:08

WhySoSerious

Be the change.

Blij dat de verkiezingen morgen al zijn. Begins er kotsmisselijk van te worden dat gros van de partijen migratie voor alles als oorzaak aandragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Edit: Dit mag blijkbaar niet hier.

[ Voor 108% gewijzigd door Sissors op 21-11-2023 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Aangezien de discussie weer verhit raakt, leggen we nu wat extra nadruk op wat specifieke topic regels, zoals die er ook waren in het NL politiek forum.

• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En toen dook er iemand op bij de NOS. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:00:
Was wel rap weg, mooi dat het debat dan ook zo verder gaat zonder er aandacht aan te schenken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bizar dat dit soort mensen nog zo lang zo dichtbij kunnen komen… Zeker na dat verhaal van gisteren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:01:
[...]

Was wel rap weg, mooi dat het debat dan ook zo verder gaat zonder er aandacht aan te schenken.
Rap? Bij Baudet grepen ze sneller in..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:43
Was volgens mij dit figuur (nr 1)

https://www.lef.nl/kandidaten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
was de lijsttrekker van de partij LEF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
D-Ed schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:02:
[...]

Rap? Bij Baudet grepen ze sneller in..
Deze was aan het praten niet aan het slaan..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:09:
[...]

Deze was aan het praten niet aan het slaan..
Oja, dan is het goed.. Ze hadden er bovenop moeten zitten meteen toen hij dat podium op liep.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En het debat eindigt weer met Timmermans die Yeşilgöz weer helemaal klem zet over alle schandalen en Omtzigt mag het even afmaken. :z
Volgens mij was het iemand anders. Maar het lijkt wel van die partij.

[ Voor 49% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-11-2023 22:14 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
D-Ed schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:11:
[...]

Oja, dan is het goed.. Ze hadden er bovenop moeten zitten meteen toen hij dat podium op liep.
Er is altijd iets als reactie tijd, hij heeft volgens mij 2 zinnen kunnen spreken voordat iemand hem beet had.

Tja in die tijd had hij ook wat anders kunnen doen maar goed er zal niet iemand in de startpositie voor een sprintje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
benieuwd of de echte zwevende kiezer iets is opgeschoten na dit laatste debat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:16
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:12:
En het debat eindigt weer met Timmermans die Yeşilgöz weer helemaal klem zet over alle schandalen en Omtzigt mag het even afmaken. :z

[...]

Zou het? Die hele discussie boeit toch bijna niemand in Nederland? (Ja, erg wat er gebeurd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lef hebben ze wel. /usernamechecksout

Maar het waren 5 seconds of fame.

Marijnissen die Ouwehand ook een plekje geeft om in beeld te komen bij het afsluitende shot. :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:12:

[...]

Bij Beau werd net bevestigd dat hij het inderdaad was. Hij heeft afgelopen weken schijnbaar andere acties uitgehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
_Bailey_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:14:
Ik niet. Glas, plas, was. Iedereen draait zijn langspeelplaat af. Weinig nieuws gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Is er al een poll wie kies jij? op tweakerts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:19:
[...]

Is er al een poll wie kies jij? op tweakerts?
ik twijfel tussen LEF en een andere partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 23:19

marapuru

db.

Viel me op dat Yesilguz zich heel handig in het midden manouvreerde voor het eindshot. Wil iets té graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
renegrunn schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:18:
[...]

Bij Beau werd net bevestigd dat hij het inderdaad was. Hij heeft afgelopen weken schijnbaar andere acties uitgehaald.
Tja het kan goed, maar de foto leek wat anders dan de persoon.
Slimme actie zou ik het in ieder geval niet durven te noemen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of ThenNext

useruser schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:49:
[...]

Mwah ik kan mij op zich wel vinden in die classificatie maar het viel me op dat er eigenlijk helemaal geen rechts progressief bestaat. Vind ik raar eigenlijk.
Dat komt omdat rechts en links kapstok termen zijn.
Progressief associeert men met links, conservatief met rechts. Sociaal gelijkheid is links, recht van de sterkste is rechts. En ga zomaar door.

Daarom pleiten verschillende mensen in dit topic (waaronder ik) om die termen ook niet te gebruiken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Awww ze hebben zichzelf geddost door deze actie. 5 seconds of fame en je server kapt ermee, wat zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:27
Ik hoor nog weinig tegen geluid omtrent stijging van het minimumloon in mijn bubbel. Ik kan me momenteel totaal niet inbeelden dat we een minimum van 2800 euro over 4 jaar kunnen hebben volgens hard roepende partijen. Krijgen we er allemaal nog 1000 euro bruto correctie boven op de komende 4 jaar of komt er straks een persoon binnen wandelen met nul ervaring die hetzelfde als jou verdient. Ik wou mijn hart vast dit gaat echt voor enorme scheef groei zorgen helemaal in sectoren waar er niet veel ruimte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:30
TheBrut3 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:
[...]

Ach bij de scholierenverkiezingen van ProDemos kwam PVV er als grootste uit met FvD daar achter. Dusja... Toekomst?
Ach ik was er ooit van overtuigd dat Pim Fortuijn het varkentje wel zou gaan wassen, en met mij gevoeld de halve klas.
gebruikershaes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:41:
[...]

Tsja, gebrek aan toekomstperspectief maakt de mens nou niet bepaald socialer. Blijkbaar moeten we eerst zien dan geloven, eerst voelen dan veranderen. Miss moet ik ook op VVD stemmen of nog rechtser. Dan komen we er sneller :+
Op die leeftijd laat je je al dan niet impliciet ook nog altijd beïnvloeden door de stemming thuis, in de voetbalkantine of het uitgaansleven.

Destijds waren social media nog geen ding, maar pakkende soundbites wist Fortuijn ook in de reguliere media goed gepresenteerd te krijgen. En dat sloeg aan. Bij alles wat Baudet zegt of doet, valt wel een bladzijde uit het playbook van Trump of Fortuijn aan te wijzen, het zijn gewoon bewezen propagandatactieken die gemakkelijk weerklank vinden wanneer je gevoelig bent voor de vorm en aan een halve waarheid genoeg hebt.

Daarnaast is een stem hier ook nog altijd slechts voor spek en bonen, wellicht dat dat de keuze ook nog wat minder doordacht maakt. Ook natuurlijk omdat je op die leeftijd nog lang genoeg hebt om foute keuzes recht te zetten. Maar het geeft wel te denken over of het verlagen van het stemrecht een goed idee is, iets waar ik principieel voor ben, al is het maar omdat dit dus wel een generatie is die nog extra lang de vruchten mag plukken van hetgeen morgen wordt besloten, vóór hen.

Anyway, eindelijk eens een debat waar men grotendeels bij de inhoud bleef en de moderatie niet van bedenkelijk niveau was. Het kan dus toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:15
WhySoSerious schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:46:
Blij dat de verkiezingen morgen al zijn. Begins er kotsmisselijk van te worden dat gros van de partijen migratie voor alles als oorzaak aandragen.
Ik ben migratie ook erg beu ;) De debatten ook trouwens. Het woord is aan de kiezer en dan een hele tijd niets. Laten we hopen dat ze net zo enthousast formeren als debatteren, dan schiet het een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:22
We moeten er ernstig rekening houden dat PVV gaat winnen morgen. Wie had dat gedacht.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:20:
We moeten er ernstig rekening houden dat PVV gaat winnen morgen. Wie had dat gedacht.
Wilders heeft het slim gespeeld door zijn toon te matigen, maar het is een wolf in schaapskleren. De PVV is op sociaal vlak erg links en dus loert het gevaar van stijgend minimum loon, hogere belastingdruk, oplopende staatsschuld en nog meer nivellering dan we nu al hebben. Gezien de peilingen krijgen we wederom een centrum-links kabinet waar de VVD zich laat ringeloren waardoor de broodnodige lastenverlichtingen uitblijven.

Geen enkele partij toont echt lef om het belastingstelsel te hervormen tot iets waarbij werken loont en iedereen die spaart/investeert ook meer vermogend kan worden zodat meer zelfvoorzienende burgers krijgen. Ik ben daarom wederom genoodzaakt om op de "minst slechte" partij te stemmen die kans maakt om deel uit te maken van het kabinet.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of ThenNext

ari3 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:03:
Gezien de peilingen krijgen we wederom een centrum-links kabinet waar de VVD zich laat ringeloren waardoor de broodnodige lastenverlichtingen uitblijven.
Wederom? Rutte 4 bestond uit 48 centrumrechtse zetels en 29 centrumlinkse zetels.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:44
[...]
Wilders heeft het slim gespeeld door zijn toon te matigen, maar het is een wolf in schaapskleren. De PVV is op sociaal vlak erg links en dus loert het gevaar van stijgend minimum loon, hogere belastingdruk, oplopende staatsschuld en nog meer nivellering dan we nu al hebben. Gezien de peilingen krijgen we wederom een centrum-links kabinet waar de VVD zich laat ringeloren waardoor de broodnodige lastenverlichtingen uitblijven.
De PVV is sociaal niet links, zie ook dit artikel van de correspondent. https://decorrespondent.n...l-niet-links-integendeel/ en ook het kabinet wat we hebben gehad wat niet centrum links, eerder centrum rechts of gewoon rechts. Ik snap ook niet wat je bedoeld met de VVD die zich laat ringeloren want het is juist de VVD die geen lastenverlichting wil, in ieder geval niet voor de middenstand, de VVD wil enkel lastenverlichtingen voor de miljonairs.
Geen enkele partij toont echt lef om het belastingstelsel te hervormen tot iets waarbij werken loont en iedereen die spaart/investeert ook meer vermogend kan worden zodat meer zelfvoorzienende burgers krijgen.
Zeker wel, Volt doet dit, zie ook dit artikel. https://www.bnr.nl/nieuws...agtekens-bij-haalbaarheid
Ik ben daarom wederom genoodzaakt om op de "minst slechte" partij te stemmen die kans maakt om deel uit te maken van het kabinet.
Je moet natuurlijk stemmen wat je wilt maar ik snap niet waarom deelname aan een kabinet zwaarwegend zou zijn. Juist bij de huidige peilingen is het lastig om te voorspellen wat de kabinetssamenstelling wordt en het lijkt mij persoonlijk beter om te stemmen op inhoud en niet op het mannetje of vrouwtje met de meest gelikte oneliners.

[ Voor 3% gewijzigd door Silvos op 22-11-2023 00:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:32
Waar ik zelf behoorlijk van baal zijn de laatste dagen van het nieuws, publieke optredens van de leiders en de debatten die gevoerd worden en in het verlengde: strategisch stemmen.

De peilingen worden redelijk opgeschud doordat er best wat stevige wijzigingen voorspeld worden tov eerdere peilingen en vervolgens gaan zo’n beetje alle politieke leiders volledig door het lint.

Dilan wilde eerst wel de deur open zetten voor de PVV, toen weer niet, toen weer op een halve kier en nu staat PVV hoger dan de peilingen en gaat de VVD nimmer nooit niet onder Wilders samenwerken en dat men vooral VVD moet stemmen.

Frans denkt dat ie wel even premier wordt, zakt in de peilingen weg, ziet de PVV de grootste worden en begint al schuimbekkend te schreeuwen dat PVV/VVD gaan regeren en dat het enige alternatief zijn lijst is.

Vervolgens roept NOS dat er veel mensen nadenken over strategisch stemmen en maakt daar een heel item van.

Ik word hier moe van. De inhoud lijkt al volledig overboord gegooid te worden. We kijken naar peilingen, schreeuwen moord en brand, draaien een ongeluk over wel/niet/touwtje samenwerken met partij XYZ. Maar laten we vooral niet stemmen op een partijprogramma mensen. Dit is echt verkiezingen 2012 in de herhaling. En ik betwijfel of mensen daar echt gelukkig van gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:07:
[...]

Er zijn weinig landen die een toeslagenaffaire kennen - Australië heeft iets vergelijkbaars gehad, maar daar houdt het eigenlijk wel mee op.
De UK heeft die affaire met die postkantoren gehad. Wikipedia: British Post Office scandal

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:31
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:54:
@Jedi_Pimp Ik heb er principiele problemen mee dat de staat er in deze mate zo van zou profiteren dat ik de pijp uit zou gaan. Alleen maar omdat ik er niet in geslaagd ben om het zelf op te maken. Al die tijd ook nog eens VRH over dit bedrag betalend.

Dit gelijkstellen met loon uit werk heeft ook weinig grondslag.

Nu zit hier ergens wel een omslagpunt in; tientallen miljoenen die al generaties overgaan op de kinderen vind ik weer wat anders dan dat mijn kinderen over het geld dat ik met werk heb verdiend een enorme bak belasting moeten betalen. Nogmaals; ook vanuit de historie dat mijn familie uberhaupt nooit geld heeft gehad.
Dezelfde wrijving voel ik ook in algemene zin bij het verhogen van de belasting op vermogen.

Over het te letterlijk nemen van de partijprogrammas... Tsjah, waar zou ik me anders op moeten baseren?
“Profiteren”? Hoeveel heb jij wel niet geprofiteerd van de samenleving? Jij bent opgegroeid in een land met kwalitatief goed onderwijs, toegankelijke zorg, OV, veiligheid en ga zo maar door. Waarschijnlijk al voor je überhaupt een euro belasting had afgedragen. De overheid heeft jou “zo veel gegeven.”

Laten we alsjeblieft kappen met de overheid zien als de slechterik die ons geld komt afpakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fuujii schreef op woensdag 22 november 2023 @ 03:21:
[...]

“Profiteren”? Hoeveel heb jij wel niet geprofiteerd van de samenleving? Jij bent opgegroeid in een land met kwalitatief goed onderwijs, toegankelijke zorg, OV, veiligheid en ga zo maar door. Waarschijnlijk al voor je überhaupt een euro belasting had afgedragen. De overheid heeft jou “zo veel gegeven.”

Laten we alsjeblieft kappen met de overheid zien als de slechterik die ons geld komt afpakken.
Volg de discussie anders even voordat je van leer trekt. Het ging om het verhogen van de erfbelasting. Waarin ik voorrekende dat er van de door mij verdiende euro in dat geval alleen al aan loonbelasting en erfbelasting driekwart naar de staat zou vloeien.
Wat mij betreft zijn met dat soort percentages termen als profiteren en afpakken geheel terecht.

En ja, we hebben hier weinig te klagen. Ook door die samenleving. Maar daar dragen we ook vorstelijk aan bij inmiddels. Mind you, de studieschuld is op de kortst mogelijke termijn afbetaald, er wordt hier in huis jaarlijks een heel ruime 2,5x modaal jaarsalaris aan alleen al loonbelasting betaald. En dat zal de komende 25 jaar nog het geval zijn, ijs en weder dienende. Prima, we krijgen er zoals je zegt genoeg voor terug. Maar het is ook wel een keer mooi geweest. De voorgestelde 45% erfbelasting, want daar ging het over, gaat voor mij simpelweg te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Robkazoe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:51:

Ik word hier moe van. De inhoud lijkt al volledig overboord gegooid te worden. We kijken naar peilingen, schreeuwen moord en brand, draaien een ongeluk over wel/niet/touwtje samenwerken met partij XYZ. Maar laten we vooral niet stemmen op een partijprogramma mensen. Dit is echt verkiezingen 2012 in de herhaling. En ik betwijfel of mensen daar echt gelukkig van gaan worden.
Eens hoor. Het is amper gegaan over bijvoorbeeld zorg, veiligheid en defensie, onderwijs, kinderopvang etc. De debatten zijn een aaneenschakeling van gevit en jij-bakken. Visie? Niet gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 12:38
Puddi Puddin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:10:
Ik hoor nog weinig tegen geluid omtrent stijging van het minimumloon in mijn bubbel. Ik kan me momenteel totaal niet inbeelden dat we een minimum van 2800 euro over 4 jaar kunnen hebben volgens hard roepende partijen. Krijgen we er allemaal nog 1000 euro bruto correctie boven op de komende 4 jaar of komt er straks een persoon binnen wandelen met nul ervaring die hetzelfde als jou verdient. Ik wou mijn hart vast dit gaat echt voor enorme scheef groei zorgen helemaal in sectoren waar er niet veel ruimte is.
Het idee is dat door het verhogen van het minimumloon uiteindelijk iedereen omhoog gaat. Als jij 20 jaar werkervaring hebt en opeens gelijk komt te staan met een schoolverlater dan heb je een heel sterk argument bij je baas om te onderhandelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:41
useruser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:13:
[...]

Het idee is dat door het verhogen van het minimumloon uiteindelijk iedereen omhoog gaat.
De realiteit is dat door het verhogen van het minimumloon alles wordt verrekent naar de klant van het bedrijf, en die berekent het ook weer door. Uiteindelijk ziet iedereen zijn uitgaven weer stijgen waardoor het netto voordeel van die stijging dus teniet gedaan wordt. En volgend jaar roepen we weer om loonsverhoging.

Loonsverhoging draagt bij aan inflatie. Het is mijn inziens beter om ervoor te zorgen dat werkenden meer overhouden van hun loon. Dat draagt meteen bij aan het concept werken moet lonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-06 12:38
JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:27:
[...]

De realiteit is dat door het verhogen van het minimumloon alles wordt verrekent naar de klant van het bedrijf, en die berekent het ook weer door. Uiteindelijk ziet iedereen zijn uitgaven weer stijgen waardoor het netto voordeel van die stijging dus teniet gedaan wordt. En volgend jaar roepen we weer om loonsverhoging.

Loonsverhoging draagt bij aan inflatie. Het is mijn inziens beter om ervoor te zorgen dat werkenden meer overhouden van hun loon. Dat draagt meteen bij aan het concept werken moet lonen.
Sommige dingen zullen inderdaad onherroepelijk stijgen door een verhoging van het minimumloon, denk aan dingen van Nederlandse productie met veel arbeid. Van je sausijze broodjes tot de tuinman.
Veel dingen ook niet omdat ze afhankelijk zijn van de wereldwijde markt en juist daar gaat iedere Nederlander er goed op vooruit bij een verhoging van het minimumloon.

Prijzen zullen sowieso flink stijgen, hint: dat doen ze al jaren en dat is uitknijpen door bedrijven. Heeft niets met het minimumloon te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door useruser op 22-11-2023 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:44
Ik ben daarom wederom genoodzaakt om op de "minst slechte" partij te stemmen die kans maakt om deel uit te maken van het kabinet.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het libertarisme kansloos, maar het is tenminste een politieke richting die suggereert dat er alternatieven zijn voor onze sterk corporatistische landsinrichting. Een zetel is wat mij betreft beter besteed aan een partij met een echt radicale filosofie, dan aan een van de partijen die vooral varianten van hetzelfde beleid presenteren, en ik zou het jammer vinden als libertariërs massaal strategisch stemmen.

PvdA en Wilders zullen niet snel samen een kabinet gaan vormen. Het wordt daarmee aannemelijk dat VVD en NSC, in welke coalitie dan ook, een sleutelpositie zullen hebben.

één van PVV en PvdA zal deelnemen aan de coalitie, maar ze zullen tegen elkaar uitgespeeld worden, en daarmee weinig bereiken.

Voor mij is het probleem eender: De klimaatcatastrofe is voor mij het probleem dat alle andere discussies secundair maakt. Een kabinet met Wilders, die ontkent dat er überhaupt een probleem is, is voor mij niet ideaal. Ik zou op PvdA/GL kunnen stemmen. Maar ik stem liever op een partij die de ernst van de klimaatcatastrofe erkent, en met alternatieven komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CVTTPD2DQ en kijk naar de eerste Kamer. Je krijgt de BBB er gratis en voor niets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

useruser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:33:
[...]

Sommige dingen zullen inderdaad onherroepelijk stijgen door een verhoging van het minimumloon, denk aan dingen van Nederlandse productie met veel arbeid. Van je sausijze broodjes tot de tuinman.
Veel dingen ook niet omdat ze afhankelijk zijn van de wereldwijde markt en juist daar gaat iedere Nederlander er goed op vooruit bij een verhoging van het minimumloon.

Prijzen zullen sowieso flink stijgen, hint: dat doen ze al jaren en dat is uitknijpen door bedrijven. Heeft niets met het minimumloon te maken.
Alles gaat stijgen. Simpelweg omdat voor alles arbeid in NL nodig is. Het transport, de winkel, overal zit Nederlandse arbeid in de keten.

Het gaat banen kosten en voor stijgende prijzen zorgen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06 21:07
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:45:
[...]

Voor mij is het probleem eender: De klimaatcatastrofe is voor mij het probleem dat alle andere discussies secundair maakt. Een kabinet met Wilders, die ontkent dat er überhaupt een probleem is, is voor mij niet ideaal. Ik zou op PvdA/GL kunnen stemmen. Maar ik stem liever op een partij die de ernst van de klimaatcatastrofe erkent, en met alternatieven komt.
Hij ontkent het probleem niet . Hij zet alleen de NL burger op 1 en geeft het minder prioriteit dan bij een PVDA/GL of D66.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
fagao schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:54:
[...]

Hij ontkent het probleem niet . Hij zet alleen de NL burger op 1 en geeft het minder prioriteit dan bij een PVDA/GL of D66.
Door geen maatregelen tegen klimaatverandering te nemen dupeer je de burgers juist, want die krijgen de gevolgen straks op hun bordje.

PvV zet de burger dus NIET op 1, want ze willen de burgers juist duperen door niets aan de klimaatverandering te doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

De burger van nu misschien.

De burger van over een jaar of 30 mag het daarmee blijkbaar uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:41
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het libertarisme kansloos, maar het is tenminste een politieke richting die suggereert dat er alternatieven zijn voor onze sterk corporatistische landsinrichting. Een zetel is wat mij betreft beter besteed aan een partij met een echt radicale filosofie, dan aan een van de partijen die vooral varianten van hetzelfde beleid presenteren, en ik zou het jammer vinden als libertariërs massaal strategisch stemmen.

PvdA en Wilders zullen niet snel samen een kabinet gaan vormen. Het wordt daarmee aannemelijk dat VVD en NSC, in welke coalitie dan ook, een sleutelpositie zullen hebben.

één van PVV en PvdA zal deelnemen aan de coalitie, maar ze zullen tegen elkaar uitgespeeld worden, en daarmee weinig bereiken.
Ik ben het met je eens dat een kabinet in die vorm gaat leiden tot nieuwe verkiezingen. Maar anderzijds zie ik ook een kabinet met NSC, VVD en PVDA/GL tot teveel compromissen komen wat zal resulteren in een regering die weinig voor elkaar gaat krijgen.

Of het moet heel erg over links, of heel erg over rechts. Een mengelmoes zie ik geen heil in.
[...]
Voor mij persoonlijk is de bestuurscultuur de prioriteit. Hoe het de laatste kabinetten ging is wat mij betreft onacceptabel. Daar moet orde op zaken gesteld worden zodat beslissingen die genomen gaan worden klimaat, migratie en woningcrisis ook een betere controle en draagvlak krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:13
Vond het wel aandoenlijk hoe Timmermans gisteren telkens zat te hengelen naar reacties van het publiek. Hij eindigde bijna elk betoog door steeds harder te praten en hetzij iemand aan te vallen, hetzij er de zoveelste platitude uit te gooien.

Maar het publiek wilde maar niet happen. Wellicht dat er dit keer geen overwegend links publiek zat of dat men vooraf duidelijk geïnstrueerd was om niet te gaan joelen en klappen.

Het werd op een gegeven moment een vrij trieste bedoening.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:27
Ik vind de overdreven verhoging van het minimumloon vooral een kiezerstrekker en populistisch, want hoeveel mensen werken er nog voor het minimumloon? 600.000 werk hier ergens geroepen op een beroepsbevolking van 10 miljoen, waarvan redelijk wat arbeidsmigranten en studenten en scholieren zijn. Speaking of studenten, veel studenten verdienen al meer dan het minimumloon omdat ze dat eruit onderhandeld hebben, vooral in de grote stad zijn er amper nog mensen die voor het minimumloon werken, want voor jouw bedrijf velen anderen.

Daarnaast is het een korte termijn oplossing, want op langere termijn zou je moeten afvragen of er in de nabije toekomst nog mensen zijn die daarvoor in aanmerking komen. Meer dan de helft van de zoomers en millennials hebben een HBO en WO diploma en in de regel zijn er nauwelijks schoolverlaters zonder startkwalificatie. Ik denk dat de politiek eens zou moeten nadenken hoe om te gaan met arbeid in de nabije toekomst en gericht laag geschoolden inzetten in banen die er toe doen en bepaalde bedrijfstakken die niet belangrijk zijn in het draaiende houden van het land afstoten zoals de snij en sierplanten industrie bijvoorbeeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57

crisp

Devver

Pixelated

JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:27:
[...]

De loonsverhogingen zijn een antwoord op decenia lang loonmatiging en inflatie die is ontstaan door een hele andere oorzaak; namelijk stijgende energieprijzen. En ondertussen is wel duidelijk geworden dat graaiflatie ook wel degelijk heeft plaatsgevonden. Vooral veel grote bedrijven hebben zich daar schuldig aan gemaakt.

Welke partij was er ook alweer voor om winsten van bedrijven meer te belasten zodat belasting op arbeid verlaagd kon worden?

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:05:
[...]

De loonsverhogingen zijn een antwoord op decenia lang loonmatiging en inflatie die is ontstaan door een hele andere oorzaak; namelijk stijgende energieprijzen. En ondertussen is wel duidelijk geworden dat graaiflatie ook wel degelijk heeft plaatsgevonden. Vooral veel grote bedrijven hebben zich daar schuldig aan gemaakt.

Welke partij was er ook alweer voor om winsten van bedrijven meer te belasten zodat belasting op arbeid verlaagd kon worden?
En hoeveel van de grote bedrijven met mega winsten gaan netjes hun winstbelasting betalen en hebben niet ineens een paar miljard aan royalties die ze moeten betalen aan een dochterbedrijf ergens op een Caribisch eiland? En zijn veel van de linkse partijen niet ook voorstander van afschaffen van lagere belastingtarieven voor grootgebruikers van energie (De "fossiele subsidies"), dus hogere energieprijzen voor bedrijven?
[...]

Maar komen ze ermee? Kijk naar China, die maakt in een half jaar meer aan kolencentrales dan de complete capaciteit in Nederland: https://www.theguardian.c...ants-climate-goals-carbon. Twee kolencentrales erbij, per week!
Waarbij nogmaals, voor de duidelijkheid: Ik wil geen discussie of China dat wel of niet mag, en ik wil ook niet beweren dat omdat China er is, wij voor yolo moeten gaan en niet aan het milieu moeten denken. Wat ik wel wil beweren is dat wat wij hier doen, niet klimaatverandering gaat stoppen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sissors schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:14:
[...]
Maar komen ze ermee? Kijk naar China, die maakt in een half jaar meer aan kolencentrales dan de complete capaciteit in Nederland: https://www.theguardian.c...ants-climate-goals-carbon. Twee kolencentrales erbij, per week!
Waarbij nogmaals, voor de duidelijkheid: Ik wil geen discussie of China dat wel of niet mag, en ik wil ook niet beweren dat omdat China er is, wij voor yolo moeten gaan en niet aan het milieu moeten denken. Wat ik wel wil beweren is dat wat wij hier doen, niet klimaatverandering gaat stoppen.
Heb je wel eens gekeken naar de lange termijnvisie van de Chinezen? Zij willen in 2035 energieneutraal zijn en ze zijn nu bezig met de oude zwaar vervuilende kolencentrales te vervangen met een die minder vervuilend is als een investering om op langere termijn alles duurzaam te produceren. En laten we ook niet vergeten dat China nog steeds de fabriek is van het Westen. Zolang wij ons luxe westers leven niet gaan versoberen en consuminderen moeten de Chinezen extra kolencentrales bouwen tenzij wij hun productie naar Europa en de VS halen, wat niet gaat gebeuren, want dan kost een schaar bij de action ineens 15 tot 20 euro ipv 2 euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Het PVV-verkiezingsprogramma:
Al tientallen jaren worden we bang gemaakt voor klimaatverandering. Hoewel de voorspelde rampscenario’s – over de wereld die zou vergaan – door de jaren heen steeds extremer werden, is geen daarvan ooit uitgekomen.
zie ik toch echt als een ontkenning. En verder onderschrijf ik het punt over de burger van nu vs. diezelfde burger over 30 jaar. Maar goed, voor mij is de vraag: hoeveel kan ik bereiken door op PvdA/GL te stemmen ipv. de partij van mijn voorkeur? En dan denk ik dat de effecten zeer marginaal zullen zijn.
JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:01:
Of het moet heel erg over links, of heel erg over rechts. Een mengelmoes zie ik geen heil in.
Precies. De partijen die het kabinet zullen moeten steunen staan eigenlijk al vast. De machtsverhoudingen staan eigenlijk al vast. Tenzij we vandaag een enorme verrassing krijgen die de peilingen niet hadden voorspeld gaat het rechts of centrum-links worden, met de VVD en NSC in een sleutelpositie.
JeroenNietDoen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:01:
Voor mij persoonlijk is de bestuurscultuur de prioriteit. Hoe het de laatste kabinetten ging is wat mij betreft onacceptabel. Daar moet orde op zaken gesteld worden zodat beslissingen die genomen gaan worden klimaat, migratie en woningcrisis ook een betere controle en draagvlak krijgen.
Dan ben je deze verkiezingen spekkoper. Het komt niet vaak voor dat een partij daar een missie van maakt, én lijkt af te stevenen op regeringsdeelname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
HEY_DUDE schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:14:
[...]

Ik zie nog eerder opties voor NSC VVD PVDA GL plus dan voor VVD NSC en PVV plus.
Maar dan zouden zowel NSC als VVD hun migratieplannen overboord moeten gooien. PVDA/GL gaat nooit instemmen met beperkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
martwoutnl schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:24:
[...]

Maar dan zouden zowel NSC als VVD hun migratieplannen overboord moeten gooien. PVDA/GL gaat nooit instemmen met beperkingen.
De VVD wil bij monde van de ondernemers niet de arbeids en kennismigranten beperken, enkel de studenten en de vluchtelingen waarvan beide er door Europese regels dit maar matig kan. Veel buitenlandse studenten komen uit de EU en daar is vrij verkeer van mensen dus dat word al lastig, de kennismigranten zijn nodig om onze nationale trots, AMSL, maar ook andere IT bedrijven te behouden omdat de Nederlandse student maar weinig kiest voor een Beta studie. Ik denk dat voor de kiezer die gekozen heeft puur voor een beperking van immigratie er bedrogen uitkomt, en dit gaat al dik 20 jaar zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:19:
[...]

Heb je wel eens gekeken naar de lange termijnvisie van de Chinezen? Zij willen in 2035 energieneutraal zijn en ze zijn nu bezig met de oude zwaar vervuilende kolencentrales te vervangen met een die minder vervuilend is als een investering om op langere termijn alles duurzaam te produceren. En laten we ook niet vergeten dat China nog steeds de fabriek is van het Westen. Zolang wij ons luxe westers leven niet gaan versoberen en consuminderen moeten de Chinezen extra kolencentrales bouwen tenzij wij hun productie naar Europa en de VS halen, wat niet gaat gebeuren, want dan kost een schaar bij de action ineens 15 tot 20 euro ipv 2 euro.
Even los ervan dat dat echt geen factor 10x zou zijn, is het ook wel heel erg makkelijk als ons de schuldige neerzetten van meer Chinese kolencentrales. Kunnen we dan niet ook gewoon onze problemen met landbouw wegstrepen? Immers is dat primair voor de export, dus eigenlijk niet onze schuld, maar die van de landen die onze producten kopen.

Daarnaast is toch meer te trend van dat artikel dat op deze manier ze never nooit niet hun langetermijnvisie halen. Oftewel leuk zo'n visie, maar als je het vervolgens negeert? En tegelijk wil hier juist aan linkse kant niet oude kolencentrales vervangen zien door moderne gascentrales, gestookt op gas uit de Noordzee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:33

Wimo.

Shake and Bake!

spijkerhoofd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:31:
[...]

De VVD wil bij monde van de ondernemers niet de arbeids en kennismigranten beperken, enkel de studenten en de vluchtelingen waarvan beide er door Europese regels dit maar matig kan. Veel buitenlandse studenten komen uit de EU en daar is vrij verkeer van mensen dus dat word al lastig, de kennismigranten zijn nodig om onze nationale trots, AMSL, maar ook andere IT bedrijven te behouden omdat de Nederlandse student maar weinig kiest voor een Beta studie. Ik denk dat voor de kiezer die gekozen heeft puur voor een beperking van immigratie er bedrogen uitkomt, en dit gaat al dik 20 jaar zo.
Studenten kun je vrij eenvoudig weren door de uni's te laten stoppen met werven en faciliteren. Onze nationale trots begint overigens ook steeds vaker slecht in het nieuws te komen...

[ Voor 5% gewijzigd door Wimo. op 22-11-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
martwoutnl schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:24:
[...]

De 50k asielzoekers van NSC is nu al omgeven door mitsen en maren. Daar zie ik wel een compromis. Voor de VVD wellicht wat lastiger. Wordt sowieso een drama de coalitie onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor het eerst dat ik het echt spannend vind bij de verkiezingen, kan voor m'n gevoel echt alle kanten op. Vanavond maar snel naar een stembus!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Er is werkelijk niks makkelijkers dan studiemigranten blokkeren. Dat kan je morgen nog invoeren zo ongeveer. Punt natuurlijk is wel dat veruit merendeel daarvan weer terug gaat, itt bijvoorbeeld asielzoekers. En hoe dan vraag je je af? Simpel, maak Bachelors Nederlands. "Maar er zijn geen docenten voor vak X in het Nederlands!". Dan geef je vak X in het Engels, en de rest van de Bachelor iig nog steeds in het Nederlands.
Overigens ben ik eens dat ik me ook afvraag hoe succesvol het minderen van migratie gaat zijn. Tegelijk is het iig niet het zwaar boosten van migratie door veilige routes te maken voor vluchtelingen om hierheen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
[...]

Je kan zo en zo die 30%-regeling omvormen met een eis aantoonbaar gebrek aan mensen. Nu is voor die regeling het salaris al voldoende. Als je dat beperkt tot sectoren die echt niet anders kunnen en ook de voertaal in het onderwijs wijzigt, scheelt het weer een stuk. Maar met Pvda/GL ga je zelfs die kleine stappen niet krijgen. Om nog maar te zwijgen over zwaardere lasten voor ondernemers.

Qua migratie zou m.i. in ieder geval het systeem rond asielzoekers beter moeten. Sneller besluiten, 1x aanvraag en 1x bezwaar. Ik zag laatst een serie over een AZC waarin iemand was afgewezen, bezwaar ook en hij ging doodleuk weer naar Ter Apel om zich weer te melden. Zo krijg je verstopping. En kijk eens of je regels zoals nareizen aantrekkelijker is t.o.v. andere Europese landen. Zo ja, trek het gelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door martwoutnl op 22-11-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
spijkerhoofd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:04:
Ik vind de overdreven verhoging van het minimumloon vooral een kiezerstrekker en populistisch, want hoeveel mensen werken er nog voor het minimumloon? 600.000 werk hier ergens geroepen op een beroepsbevolking van 10 miljoen, waarvan redelijk wat arbeidsmigranten en studenten en scholieren zijn. Speaking of studenten, veel studenten verdienen al meer dan het minimumloon omdat ze dat eruit onderhandeld hebben, vooral in de grote stad zijn er amper nog mensen die voor het minimumloon werken, want voor jouw bedrijf velen anderen.
Het is zelfs minder. Geloof 400K mensen die minimum loon hebben. Dat riep Mathijs Bouman tijdens het Nieuwsuur item over bestaanszekerheid op Youtube. Ook hier bevestigen ze dat: https://www.ad.nl/geld/ru...-is-met-hoeveel~abd4d98a/

[ Voor 25% gewijzigd door Robkazoe op 22-11-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Robkazoe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:37:
[...]

Het is zelfs minder. Geloof 400K mensen die minimum loon hebben. Dat riep Mathijs Bouman tijdens het Nieuwsuur item over bestaanszekerheid op Youtube. Ook hier bevestigen ze dat: https://www.ad.nl/geld/ru...-is-met-hoeveel~abd4d98a/
Vraag me vooral af hoe groot de groep is tussen oud minimumloon en nieuw minimumloon. Of net daarboven.

Daar gaan vervelende effecten ontstaan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
HEY_DUDE schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:34:
[...]
Wordt sowieso een drama de coalitie onderhandelingen.
Het kan dat inderdaad worden maar eerst maar even afwachten hoe de uitslag echt is. Ik kreeg laatst een gevoel/gedachte dat VVD nog weleens linksaf kan slaan voor de pluche. Dat ze dan Omtzigt en co opzij schuift en samen met PvdA/GL, D66 (als die alsnog meer dan 10 zetels zou halen) en nog 1 of 2 partijen gaat regeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:35
MikeyMan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:41:
Vraag me vooral af hoe groot de groep is tussen oud minimumloon en nieuw minimumloon. Of net daarboven.

Daar gaan vervelende effecten ontstaan. :X
In de praktijk valt die compressie aan de onderkant mee.

Ik ben wel met je eens dat in die 400k mensen de mensen niet zijn meegenomen die er één cent boven zitten. Dat is een beetje het probleem van het roepen van een nummer. In de praktijk zie je toch vaak dat mensen die voor een verhoging net boven het minimum zitten ook verhoogd worden - om problemen in de werkvloer te voorkomen. En, dat kan best ver doorwerken in je loonstructuur. Maar, het alternatief is een feitelijke demotie door inflatie.

Ik wil wel opmerken dat het met de recente grote stappen in het minimumloon wel voor problemen heeft gezorgd. Niet iedere werkgever is in staat een behoorlijk salarishuis neer te zetten, als de bedrijfsvoering toch al marginaal is. Het is overigens een goede indicatie dat het niet goed gaat met dat bedrijf, en uitkijken naar een functie elders alvast een goed idee is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wimo. schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:33:
[...]

Studenten kun je vrij eenvoudig weren door de uni's te laten stoppen met werven en faciliteren. Onze nationale trots begint overigens ook steeds vaker slecht in het nieuws te komen...
Dit wordt momenteel al gedaan en leidt al tot dalende studentenaantallen. Bij verdere bezuinigingen gaat dit ook leiden tot ontslagen van personeel.

Terug gaan naar Nederlands op universiteiten gaat echt utopie zijn. Het meerendeel van mijn collega's is niet Nederlands namelijk. Daarbij hebben wij nog een behoorlijk grote groep Nederlandse promovendi, maar ook elders droogt dat op. Ergo, de aanwas is er ook niet. Zo langzamerhand zijn er niet veel Nederlanders meer die in de academische wereld willen blijven, mede door het gevoerde beleid. En dat is niet alleen in de techniek, maar ik zie het ook bij mijn collega's in andere disciplines.

Nederlandse universiteiten zal de druk op Nederlandstalige docenten verder opvoeren, waarbij ik het wel als een kaartenhuis inelkaar zie klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22
martwoutnl schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:45:
[...]

Het kan dat inderdaad worden maar eerst maar even afwachten hoe de uitslag echt is. Ik kreeg laatst een gevoel/gedachte dat VVD nog weleens linksaf kan slaan voor de pluche. Dat ze dan Omtzigt en co opzij schuift en samen met PvdA/GL, D66 (als die alsnog meer dan 10 zetels zou halen) en nog 1 of 2 partijen gaat regeren.
Waar denk ik breed gezien niets mis mee is. We moeten met z’n allen als samenleving vooruit, niet alleen via links of rechts.

Dat gezegd hebbende heb ik zelf bijvoorbeeld ook baat bij lastenverlichting, maar zie ik totaal rechts echt niet zitten. Volledig links ook niet.

Ben me vergeten te registreren om te mogen stemmen dit keer (woon in Duitsland), maar zou het anders ook echt niet weten. Denk misschien Volt ofzo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wat kan ik me toch boos maken over fake nieuws :( Mijn schoonouders overwogen om PvdA/GL te stemmen, maar staan nu op hun achterste benen. "Ze pakken al ons geld af!"

https://groot-waterland.n...problemen-voor-echtparen/

Partij programma erbij gepakt om te laten zien dat het anders zit. "Ja, maar ze doen toch niet wat ze beloven". Argh, wat 1 zo'n fakenieuws-bericht doet. Daar kan geen campagne tegenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:47:
[...]

Dit wordt momenteel al gedaan en leidt al tot dalende studentenaantallen. Bij verdere bezuinigingen gaat dit ook leiden tot ontslagen van personeel.

Terug gaan naar Nederlands op universiteiten gaat echt utopie zijn. Het meerendeel van mijn collega's is niet Nederlands namelijk.
Zoals ik al schreef, niet elk vak hoeft in het Nederlands, als er al een paar zijn, is het onaantrekkelijk voor meeste om hier te komen studeren. En eerder gemaakte punt, niet actief recruiteren zou ook een optie al zijn.

Maar nu is je stelling dus dat bij minder buitenlandse studenten, we minder docenten nodig hebben, en dat meeste van je collega (docenten?) geen Nederlands kan. We gaan toch niet veel buitenlandse studenten hierheen halen zodat we wel genoeg werk hebben voor buitenlandse docenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Sissors schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:33:
[...]

Even los ervan dat dat echt geen factor 10x zou zijn, is het ook wel heel erg makkelijk als ons de schuldige neerzetten van meer Chinese kolencentrales. Kunnen we dan niet ook gewoon onze problemen met landbouw wegstrepen? Immers is dat primair voor de export, dus eigenlijk niet onze schuld, maar die van de landen die onze producten kopen.

Daarnaast is toch meer te trend van dat artikel dat op deze manier ze never nooit niet hun langetermijnvisie halen. Oftewel leuk zo'n visie, maar als je het vervolgens negeert? En tegelijk wil hier juist aan linkse kant niet oude kolencentrales vervangen zien door moderne gascentrales, gestookt op gas uit de Noordzee.
Onze voornaamste problemen met landbouw zijn lokaal, want stikstof, kwaliteit van grondwater, grondwaterstand en biodiversiteit. De kolencentrales in China stoten CO2 uit, een globaal issue.

Hoe je dat weg wilt strepen, is mij een raadsel.

Het enige waar ik het wel eens mee ben is dat ik graag meer pragmatisme zou willen zien op dat vlak. Maar dat geldt voor links als rechts. Dat Wilders en co er letterlijk een “na ons de zondvloed” mentaliteit op nahouden, getuigt van nul visie en realiteitsbesef. Puur korte termijn egoïsme. Dat mag, maar wetenschap te ondermijnen om het recht te praten is voor mij een rode vlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:56
Verhogen van het minimumloon is gewoon een manier om kiezers te trekken.
Het klinkt als iets goeds waar je zelf mogelijk ook wat aan hebt.
Er word voorgespiegeld dat je eigen salaris mee stijgt.

Nou ik heb nieuws voor die mensen, dat stijgt niet mee.
Er zullen meer mensen minimumloon gaan verdienen, wie nu 16 euro verdient zit straks op minimumloon met nog steeds 16 euro.

Waar mensen niet bij nadenken is dat prijzen dan ook omhoog gaan, en dat de uitkeringen meestijgen.
En die twee willen we vaak graag nou juist laag houden.

Stijgende prijzen wilt niemand, en uitkeringen mogen niet te hoog zijn anders gaan die uitkering trekkers nooit werken.
Uitkeringen zijn een kostenpost, en worden betaald uit belastinginkomsten, en wie betaald er belasting? Juist ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cid Highwind schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:53:
[...]
Onze voornaamste problemen met landbouw zijn lokaal, want stikstof, kwaliteit van grondwater, grondwaterstand en biodiversiteit. De kolencentrales in China stoten CO2 uit, een globaal issue.

Hoe je dat weg wilt strepen, is mij een raadsel.

Het enige waar ik het wel eens mee ben is dat ik graag meer pragmatisme zou willen zien op dat vlak. Maar dat geldt voor links als rechts. Dat Wilders en co er letterlijk een “na ons de zondvloed” mentaliteit op nahouden, getuigt van nul visie en realiteitsbesef. Puur korte termijn egoïsme. Dat mag, maar wetenschap te ondermijnen om het recht te praten is voor mij een rode vlag.
Eens dat onze landbouw issues ook voor flink gedeelte lokaal zijn (al niet geheel natuurlijk). Maar alsnog vind ik het wel heel makkelijk om te zeggen dat wij China wel dwingen meer kolencentrales neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Helixes schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:47:
[...]

In de praktijk valt die compressie aan de onderkant mee.
[...]
Ik ben wel met je eens dat in die 400k mensen de mensen niet zijn meegenomen die er één cent boven zitten. Dat is een beetje het probleem van het roepen van een nummer. In de praktijk zie je toch vaak dat mensen die voor een verhoging net boven het minimum zitten ook verhoogd worden - om problemen in de werkvloer te voorkomen. En, dat kan best ver doorwerken in je loonstructuur. Maar, het alternatief is een feitelijke demotie door inflatie.

Ik wil wel opmerken dat het met de recente grote stappen in het minimumloon wel voor problemen heeft gezorgd. Niet iedere werkgever is in staat een behoorlijk salarishuis neer te zetten, als de bedrijfsvoering toch al marginaal is. Het is overigens een goede indicatie dat het niet goed gaat met dat bedrijf, en uitkijken naar een functie elders alvast een goed idee is.
Mkb draait gemiddeld net boven de 5%. Daar zitten genoeg gezonde bedrijven tussen. Maar om die (nog eens!) 25% extra salariskosten te laten slikken lukt zomaar niet. Dat worden prijsverhogingen, ontslagen en faillissementen. Zou dat niet direct slechte bedrijfsvoering willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Joris748 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:50:
Wat kan ik me toch boos maken over fake nieuws :( Mijn schoonouders overwogen om PvdA/GL te stemmen, maar staan nu op hun achterste benen. "Ze pakken al ons geld af!"

https://groot-waterland.n...problemen-voor-echtparen/

Partij programma erbij gepakt om te laten zien dat het anders zit. "Ja, maar ze doen toch niet wat ze beloven". Argh, wat 1 zo'n fakenieuws-bericht doet. Daar kan geen campagne tegenop.
Via https://groenlinkspvda.nl/wat-doen-we-met-de-erfbelasting/ kan je het plan goed zien.

Even wat anders. Ik ben wel benieuwd hoe de coalitiebesprekingen/regering gaat lopen met Timmermans erbij. Gaan 2 kapiteins lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
martwoutnl schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:45:
[...]

Laatste prognose
VVD + PvdA/GL zit op 44/45 zetels. D66 erbij is 10. Zit je op 55 zetels. 1 of 2 partijen erbij kan niet want er zijn naast NSC/PVV geen andere partijen die 10+ zetels hebben in de prognose. De grootste partij daarna is BBB met 6 zetels. Voor de overige 20 (en liefst 21) zetels heb je dan 4 partijen nodig. Kies 4 uit:
- CDA
- SP
- FvD
- PvdD
- CU
- Volt
- JA21
- SGP
- Denk
- BBB
Dat wordt een leuke regenboog coalitie wat nooit gaat werken. Ga je over links dan wordt het SP (5), PvdD (5), CU (4), Denk (4), Volt (3) en dan ben je er net wel/niet. Met de christelijke partijen kom je op 4+4+3 zetels uit, zit je nog zwaar te kort. Centrum/rechts missen? CDA (4), FvD (4), CU (4), SGP (3) en BBB (6). Dat is ook niet levensvatbaar.

Zoals het er nu uitziet, heb je er drie nodig van VVD, PvdA/GL, PVV en NSC. Eventueel aangevuld met een wat kleinere partij. Daarom vind ik het ook compleet bullshit dat men strategisch gaat stemmen. In bijna alle situaties is er nog een vierde kleinere partij nodig om het tot 75+ te laten komen. Alleen de combinatie VVD/PVV/NSC lijkt haalbaar zonder een vierde partij maar daar staat al een groot vraagteken achter omdat Omtzigt weinig ziet in Wilders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Robkazoe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:06:
[...]

Laatste prognose
VVD + PvdA/GL zit op 44/45 zetels. D66 erbij is 10. Zit je op 55 zetels. 1 of 2 partijen erbij kan niet want er zijn naast NSC/PVV geen andere partijen die 10+ zetels hebben in de prognose. De grootste partij daarna is BBB met 6 zetels. Voor de overige 20 (en liefst 21) zetels heb je dan 4 partijen nodig. Kies 4 uit:
- CDA
- SP
- FvD
- PvdD
- CU
- Volt
- JA21
- SGP
- Denk
- BBB
Dat wordt een leuke regenboog coalitie wat nooit gaat werken. Ga je over links dan wordt het SP (5), PvdD (5), CU (4), Denk (4), Volt (3) en dan ben je er net wel/niet. Met de christelijke partijen kom je op 4+4+3 zetels uit, zit je nog zwaar te kort. Centrum/rechts missen? CDA (4), FvD (4), CU (4), SGP (3) en BBB (6). Dat is ook niet levensvatbaar.

Zoals het er nu uitziet, heb je er drie nodig van VVD, PvdA/GL, PVV en NSC. Eventueel aangevuld met een wat kleinere partij. Daarom vind ik het ook compleet bullshit dat men strategisch gaat stemmen. In bijna alle situaties is er nog een vierde kleinere partij nodig om het tot 75+ te laten komen. Alleen de combinatie VVD/PVV/NSC lijkt haalbaar zonder een vierde partij maar daar staat al een groot vraagteken achter omdat Omtzigt weinig ziet in Wilders.
Strategisch stemmen mbt het te voeren beleid is inderdaad redelijk kansloos. Er zal vooral strategisch gestemd worden om een <vul hier de partij in>-premier te voorkomen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Als ik die plannen zo lees is dat inderdaad een fikse verzwaring ten opzichte van de huidige situatie.

Even snel uitgerekend als er een woning van 500K wordt nagelaten aan 2 kinderen.

In de huidige situatie betaalt elk kind €31.552 aan belasting

In het voorstel van GL-PvdA wordt dat €70.350

Berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1azJupMx1LgtG8KE_TkwoIjJdPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hPSFOXCtF91yKgRWFM1isLLJ.png?f=user_large

Alle cijfers van de site waarnaar je verwijst.

Of maak ik hier ergens een rekenfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Zeker, en een van de zwakke punten van de milieubeweging is dat er niet realistisch gecommuniceerd wordt over waar we nu al staan.

Om maar iets te noemen; de als de zeespiegel proporitioneel stijgt naar de 400+ ppm CO₂ die we nu al hebben, is het vrijwel zeker dat Den Bosch een kustplaats wordt. Dat gebeurt niet binnen een paar jaar, maar tegelijkertijd is het iets wat nu al bereikt is, en niet meer te voorkomen is.

Maar als we het over klimaatadapatie hebben, moeten we ons richten op de korte termijn. En het probleem op de korte termijn gaat voedselzekerheid zijn. Onze wereldeconomie ie gebaseerd op het idee dat het mondiale zuiden het voedsel en de grondstoffen voor het noorden produceert.

Als mislukte oogsten in het mondiale zuiden de voedselzekerheid daar verminderen, zal het niet al te lang duren voordat de boeren besluiten dat ze beter voor zichzelf kunnen verbouwen, in plaats van cacao of voedersoja voor het Westen. Of men kiest een "populist" die de export tegenhoudt.

De Partij voor de Dieren lijkt de enige partij te zijn die realistische plannen heeft die onze kwetsbaarheid aanpakken, en het belang inziet van goed landgebruik. Bij GroenLinks zitten trouwens ook goede mensen, maar de boodschap was al verwaterd onder Klaver, en is nu helemaal ondergedompeld in de PvdA-soep. Uiteindelijk kom je dan uit op een visie die niet zoveel verschilt van "Het moet wel leuk blijven, je moet wel kunnen blijven barbecuen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:05
martwoutnl schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:56:
[...]

Via https://groenlinkspvda.nl/wat-doen-we-met-de-erfbelasting/ kan je het plan goed zien.

Even wat anders. Ik ben wel benieuwd hoe de coalitiebesprekingen/regering gaat lopen met Timmermans erbij. Gaan 2 kapiteins lukken.
Kinderen met ouders waarvan het huis hypotheekvrij is, gaat echt enorm veel meer erfbelasting betalen dan in de huidige situatie. En de komende jaren komen er natuurlijk nog heel veel huizen vrij, de groep 80+ is aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:23
[...]

Laatste prognose
- CDA
- SP
- FvD
- PvdD
- CU
- Volt
- JA21
- SGP
- Denk
- BBB

Aan de andere kant staat er achter alles met NSC ook een enorme vraagteken. Het is vooralsnog onbekend in hoe verre Omtzigt water bij de wijn kan doen. In dat opzicht belooft het verleden niet veel goeds. Dat, terwijl zijn speerpunt toch een linkse-directe is richting de VVD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:50
FRANQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:53:
Verhogen van het minimumloon is gewoon een manier om kiezers te trekken.
Het klinkt als iets goeds waar je zelf mogelijk ook wat aan hebt.
Er word voorgespiegeld dat je eigen salaris mee stijgt.

Nou ik heb nieuws voor die mensen, dat stijgt niet mee.
Er zullen meer mensen minimumloon gaan verdienen, wie nu 16 euro verdient zit straks op minimumloon met nog steeds 16 euro.

Waar mensen niet bij nadenken is dat prijzen dan ook omhoog gaan, en dat de uitkeringen meestijgen.
En die twee willen we vaak graag nou juist laag houden.

Stijgende prijzen wilt niemand, en uitkeringen mogen niet te hoog zijn anders gaan die uitkering trekkers nooit werken.
Uitkeringen zijn een kostenpost, en worden betaald uit belastinginkomsten, en wie betaald er belasting? Juist ja.
Als uitkeringen stijgen, stijgt ook de AOW. Dus dat is positief voor de gepensioneerden.
Verder stijgen de prijzen sowieso, ongeacht de salarisstijging. En verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat de prijzen minder omhoog gaan in % dan de loonstijging (want slechts een klein deel van de kosten van een product is het salaris van het personeel), dus is het netto een vooruitgang voor de meeste burgers. En als het salaris van iemand die 16 euro/uur verdient niet omhoog gaat met de stijging van het minumumloon - zoals jij suggereert - zal het doorwerkeffect in de prijzen nog minder zijn.

En dit alles is volgens mij ook netjes doorgerekend door het CPB en isverwerkt in de effecten.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:56
[...]
. Wat ik wel wil beweren is dat wat wij hier doen, niet klimaatverandering gaat stoppen.
Dit is een hele ondoordachte redenatie (sorry).

Per capita zijn wij wel degelijk een VEEL groter probleem dan een Chinees.

Ja wij zijn in Europa allemaal landjes dus in vergelijking met China of India kunnen we ons allemaal verstoppen achter dat verschil, maar cumulatief is de EU zone gewoon echt een probleem.

De vervuiler betaalt, de sterkste schouders etc? Als we daar in geloven heeft het westen nog wel wat werk te doen.

Anderszijds is het ook gewoon een enorme kans. Als we straks fossiel-arm zijn, energie net dubbeldik er ligt, dan zijn we echt spekkoper want fossiel raakt op en gaat duurder worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:05
roffeltjes schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:17:
[...]
Anderszijds is het ook gewoon een enorme kans. Als we straks fossiel-arm zijn, energie net dubbeldik er ligt, dan zijn we echt spekkoper want fossiel raakt op en gaat duurder worden.
Dat ga jij niet meer meemaken hoor, dat de fossiele brandstoffen op raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
alexbl69 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:12:
[...]

Als ik die plannen zo lees is dat inderdaad een fikse verzwaring ten opzichte van de huidige situatie.

Even snel uitgerekend als er een woning van 500K wordt nagelaten aan 2 kinderen.

Berekening:
[Afbeelding]

Als men die opbrengsten in de hand neemt om problemen op de woningmarkt op te lossen, heb ik er principieel geen enkel probleem mee. Ja, het is een smak geld wat de kinderen aan belasting moeten betalen. Maar het is een nog grotere smak geld die je nog altijd letterlijk in de schoot geworpen krijgt.

En kennelijk bovendien een stuk meer dan dat wat de meesten krijgen (als de mediaan van 27k klopt). Pragmatisch bekeken, zorgt de status quo dus simpelweg voor een grotere kansenongelijkheid tussen de haves en de have nots, met dus nogmaals een versterkende werking op ongelijkheid op de huizenmarkt.

Zoals met alles: Vervelend als je betroffen bent en er op achteruit gaat. Maar allerminst bestaansbedreigend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ja wij zijn in Europa allemaal landjes dus in vergelijking met China of India kunnen we ons allemaal verstoppen achter dat verschil, maar cumulatief is de EU zone gewoon echt een probleem.

De vervuiler betaalt, de sterkste schouders etc? Als we daar in geloven heeft het westen nog wel wat werk te doen.

En dit is ook een hele ondoordachte redenatie. Who cares about per hoofd van de bevolking? Twee kolencentrales erbij per week, en jij denkt dat wij in Nederland klimaatverandering kunnen stoppen door maar nog een gascentrale te sluiten (en kolenstroom uit Duitsland binnen te halen)? Het gaat bij klimaatverandering niet om per hoofd van de bevolking maar om de totalen.

Waarbij nogmaals voor de duidelijkheid, anders vermoed ik dat er toch weer overheen wordt gelezen, ik zeg niet dat wij dus niks moeten doen. Maar ik zeg wel dat het extreem naiief is om te denken dat wij klimaatverandering kunnen stoppen door in Nederland minder CO2 uit te stoten.

Overigens als jouw stelling is dat straks fossiele energie heel duur wordt, want het raakt op, dan zeg je eigenlijk ook dat het geen drol uitmaakt wat we uberhaupt doen, immers wordt het toch gebruikt tot het op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Cid Highwind schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:19:
[...]

Als men die opbrengsten in de hand neemt om problemen op de woningmarkt op te lossen, heb ik er principieel geen enkel probleem mee. Ja, het is een smak geld wat de kinderen aan belasting moeten betalen. Maar het is een nog grotere smak geld die je nog altijd letterlijk in de schoot geworpen krijgt.

En kennelijk bovendien een stuk meer dan dat wat de meesten krijgen (als de mediaan van 27k klopt). Pragmatisch bekeken, zorgt de status quo dus simpelweg voor een grotere kansenongelijkheid tussen de haves en de have nots, met dus nogmaals een versterkende werking op ongelijkheid op de huizenmarkt.

Zoals met alles: Vervelend als je betroffen bent en er op achteruit gaat. Maar allerminst bestaansbedreigend.
Ook hier draait het weer om keuzes: Belast je bezit of arbeid? Natuurlijk is het niet fijn om een hele sloot belasting te betalen bij een erfenis. Vooral niet omdat er over die 500K al menig keer belasting wordt betaald, dus het aanbod klinkt niet sexy. Maar wil je dat loon uit arbeid loont? Dan zul je meer over bezit moeten belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Laatste prognose
- CDA
- SP
- FvD
- PvdD
- CU
- Volt
- JA21
- SGP
- Denk
- BBB

Als dit bewaarheid wordt is de overmacht van rechts bijna net zo groot als ten tijde van Fortuyn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMCclp0Z6VRJG3kA6UtrmCPLkec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fQPjL1ekkUxflxLJOfj5YdnT.png?f=user_large

Indeling:
Rechts: VVD-CDA-NSC-PVV-JA21-BVNL-BBB-FVD-Leefbaar-Fortuyn-CD
Midden: D66-Volt-50+-Unie50+-AOV
Links: GLPVDA - GL - PVDA - SP - PVDD - BIJ1
Geloof: Denk-CU-SGP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Sissors schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:21:
[...]

En dit is ook een hele ondoordachte redenatie.
;Ik hoop dat je las dat ik Europa aggregeerde? :|

Of gaan we straks "ja maar ik als burger zit met 8 miljard anderen, als ik hier in de straat ga poepen heeft
niemand daar verder last van". Jij en ik weten dat jij dat asociaal en onwenselijk gedrag vind, dus waarom gebruik je die drogreden met het wijzen nar China terwijl jij dondersgoed door hebt dat jij bij de grote vervuilers op aarde hoort?

En nee dat is geen morele aanval, maar dat is zo gegroeid.. ik snap heus wel dat jij niet gniffelend de aarde opstookt, maar de feiten zijn gewoon super duidelijk, we consumeren teveel en helaas zijn juist de westerlingen hierin de grootste bijdrage, niet de Chinees of de Indier..

Wijzen als westerling naar China is zolang wij per capita het meeste vervuilen is gewoon onze verantwoordelijkheid ontlopen.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 22-11-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

Berekening:
[Afbeelding]

Nee, je maakt geen rekenfout. Al gaat de helft van de mensen er niet op achteruit: "Dat doen we door de vrijstelling te verhogen naar de hoogte van een mediane erfenis van €27.000" Zit je daarboven (en dat is al snel met ouders met een eigen huis), dan blijft er inderdaad minder over voor de kinderen.

Maar dan is er binnen het plan van het PvdA ook nog de mogelijkheid om meer aan kleinkinderen of andere erfgenamen na te laten. Die vrijstellingen worden verhoogd van 2.418 EUR naar 27.000 EUR. Daarmee bereiken ze ook dat erfenissen meer verdeeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
alexbl69 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:26:
[...]

Als dit bewaarheid wordt is de overmacht van rechts bijna net zo groot als ten tijde van Fortuyn.
[Afbeelding]

Indeling:
Rechts: VVD-CDA-NSC-PVV-JA21-BVNL-BBB-FVD-Leefbaar-Fortuyn-CD
Midden: D66-Volt-50+-Unie50+-AOV
Links: GLPVDA - GL - PVDA - SP - PVDD - BIJ1
Geloof: Denk-CU-SGP
Kieskompas zet NSC in het midden neer. Dat doen de verhoudingen al flink verschuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Laat dat VEEL maar weg. Wij stoten 9,54 ton per persoon uit, China 7,44 ton.

Daarbij stijgt het in China enorm...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOcDLWNpmR7Fs67RCyi-I1Aobso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AyfmkL6Hbry3Z9j3rnCIhDbH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:23
Robkazoe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:29:
[...]

Kieskompas zet NSC in het midden neer. Dat doen de verhoudingen al flink verschuiven.
Dat betekent niet dat NSC dat ook is? Veel linkser dan het CDA zullen ze niet zo snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Jep. In jouw geval heb je het over een schenking van 10x modaal bruto, er zijn inderdaad partijen (en mensen hier) die dat soort doorgifte van vermogen niet geheel wenselijk vinden (zie de afgelopen pagina's voor die discussie).

Het is in ieder geval een mogelijke aanpak van één van de belangrijke factoren van de scheve woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

HEY_DUDE schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:34:
[...]

De 50k asielzoekers van NSC is nu al omgeven door mitsen en maren. Daar zie ik wel een compromis. Voor de VVD wellicht wat lastiger. Wordt sowieso een drama de coalitie onderhandelingen.
Totale migratie, niet asielzoekers.
(dat zou makkelijk beloven zijn omdat we daar al structureel onder zitten)

Maargoed, ook een tikje onhaalbaar natuurlijk ivm EN verdragen rondom asiel EN verdragen in Europe rondom vrij verkeer.

Bovendien snap ik niet hoe het uberhaupt zou helpen aangezien we een enorm demografisch probleem hebben en juist meer jonge werkende mensen nodig hebben. (in Zorg, Onderwijs, en Tech).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Trichoglossus schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:14:
[...]

Kinderen met ouders waarvan het huis hypotheekvrij is, gaat echt enorm veel meer erfbelasting betalen dan in de huidige situatie. En de komende jaren komen er natuurlijk nog heel veel huizen vrij, de groep 80+ is aanzienlijk.
Lijkt me een prima plan. Enorm veel vermogen in stenen, en niet meer dan normaal dat je zulk vermogen niet zonder erfbelasting over kunt hevelen naar nabestaanden. Maakt Nederland weer ietstje pietsje gelijker, in plaats van ongelijker (Nederland bungelt aan bijna onderaan in de EU qua Gini-coëfficiënt. Misschien op microniveau vervelend voor kinderen die een huis gaan erven (hoewel je nog steeds een flinke zak geld overhoudt), maar op macroniveau de enige juiste keuze. Anders blijf je onwenselijke vermogensconcentratie houden.

Vind dit altijd wel een mooie voor de mensen die roepen dat links "iedereen arm" wil, of dat we zover gaan nivelleren dat hard werken niet meer loont:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJS7C4YIO596V8UTevBtkXsGKPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7kWwPAQw12qYNJMNEcMqimcg.png?f=user_large

Bron:https://www.rijksfinancien.nl/sites/default/files/extrainfo/ibos/IBO%20Vermogensverdeling%20rapport%20-v2.pdf

Stel je toch eens voor dat de bovenste 1% niet 26% maar misschien wel 25% van het vermogen had. Die arme hardwerkende (lol nee, want allemaal inkomsten uit vermogen) Nederlanders die het zo verdienen om een kwart van het vermogen in Nederland in handen te hebben.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat is 25% meer.... Ik snap dat we er alles aan doen om dit te bagatelliseren, maar kom op zeg....

Of is die 25% verhoging van de erfbelasting niet veel? :+

[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 22-11-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sissors schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:33:
[...]

Dat is een keuze van het land zelf, Chinezen kunnen, of gaan straks een groot gedeelte van hun productie afstoten mede doordat hun bevolking de komende 10 jaar gaat halveren. China is nu al ingehaald qua inwonersaantal door India. Nederland kan de keuze maken om te stoppen met exporten van de landbouw, dat zal zelf kunnen betekenen dat de burger zelf minder hoeft te doen aan verduurzaming. In Europa gelden gelukkig strengere regels dan in China.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
Sissors schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:21:
[...]

En dit is ook een hele ondoordachte redenatie. Who cares about per hoofd van de bevolking?
De rest van de wereld misschien? Die nog altijd verlekkerd kijkt naar de luxe waarin wij leven en zich tegelijkertijd afvraagt waarom hun kusten daarvoor bedreigd moeten worden terwijl wij van hen verwachten dat ze minder kinderen zouden nemen?
Twee kolencentrales erbij per week, en jij denkt dat wij in Nederland klimaatverandering kunnen stoppen door maar nog een gascentrale te sluiten (en kolenstroom uit Duitsland binnen te halen)? Het gaat bij klimaatverandering niet om per hoofd van de bevolking maar om de totalen.

Waarbij nogmaals voor de duidelijkheid, anders vermoed ik dat er toch weer overheen wordt gelezen, ik zeg niet dat wij dus niks moeten doen. Maar ik zeg wel dat het extreem naiief is om te denken dat wij klimaatverandering kunnen stoppen door in Nederland minder CO2 uit te stoten.

Overigens als jouw stelling is dat straks fossiele energie heel duur wordt, want het raakt op, dan zeg je eigenlijk ook dat het geen drol uitmaakt wat we uberhaupt doen, immers wordt het toch gebruikt tot het op is.
Eens dat dat wat men in Nederland doet, wereldwijd, een druppel op de gloeiende plaat is. Daar zijn echter twee tegenargumenten voor aan te voeren:
1. Met hetzelfde gemak kunnen overige landen aanvoeren dat hun aandeel per hoofd van de bevolking dusdanig klein is, dat dat een druppel op de gloeiende plaat is, dus niks doen rechtvaardigen. Gevolg: Niemand doet wat, natte voeten en zoute koeienmelk in Nederland

2. Nederland is geen geïsoleerde entiteit, maar deel van de EU. De EU als geheel heeft weldegelijk een significante invloed op de wereldwijde uitstoot. Omdat Nederland binnen de EU niet weg te cijferen valt, gaat de vlieger van de druppel op de gloeiende plaat in mijn optiek niet op.

En dat dus nog afgezien dat wij dus weldegelijk nog een flink deel van onze uitstoot elders laten produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:38
Het zou verbazingwekkend zijn als er iets nieuws was gepresenteerd. (hooguit Omtzigt, die kan vage dingen opeens helder maken :)).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:27:
[...]

;Ik hoop dat je las dat ik Europa aggregeerde? :|

Of gaan we straks "ja maar ik als burger zit met 8 miljard anderen, als ik hier in de straat ga poepen heeft
niemand daar verder last van". Ji9uj en ik weten dat jij dat asociaal en onwenselijk gedrag vind, dus warom gebruik je die drogreden met het wijzen nar China terwijl jij dondersgoed door hebt dat jij bij de grote vervuilers op aarde hoort? En nee dat is geen morele aanval, maar dat is zo gegroeid.. ik snap heus wel dat jij niet gniffelend de aarde opstookt, maar de feiten zijn gewoon super duidelijk, we consumeren teveel en helaas zijn juist de westerlingen hierin de grootste bijdrage, niet de Chinees of de Indier..

Wijzen als westerling naar China is zolang wij per capita het meeste vervuilen is gewoon onze verantwoordelijkheid ontlopen.
Jij snapt mijn punt nog steeds niet. Nog één keer, hopelijk kan ik het dan duidelijk maken:
Het gaat mij niet erom wiens schuld het is. Het gaat mij niet erom of China al dan niet meer centrales mag neerzetten. Het gaat mij niet erom of we in Nederland wel of niet minder CO2 moeten uitstoten (waarbij voor de duidelijkheid, nogmaals, we moeten hier groener worden). Het gaat erom dat wij klimaatverandering niet gaan stoppen als Nederland. Daar ging het om, niet Europa, maar Nederland. Overigens mag je het breder trekken naar heel Europa (niet dat wij andere Europese landen veel kunnen dwingen te doen), maar ook als Europa gaan we het niet stoppen.

Ik stel nooit dat wij maar moeten vervuilen, want China doet het ook. Ik stel enkel en alleen dat wij klimaatverandering niet gaan stoppen als Nederland. En wat betekend dat? Voor mij dat we naast moeten vergroenen (graag op een pragmatische en effectieve manier: Oftewel gas uit de Noordzee is beter dan kolen uit Duitsland), ook dat we gewoon moeten zorgen als land dat we klimaatverandering kunnen overleven. Zoals bijvoorbeeld door te zorgen dat onze waterwerken erop voorbereidt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
roffeltjes schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:33:
[...]

Dat is 25% meer.... Ik snap dat we er alles aan doen om dit te bagatelliseren, maar kom op zeg....
Je moet de rest er natuurlijk ook bij pakken. Bij ons daalt de uitstoot terwijl die in China keihard stijgt.

De discussie ging erom dat China weliswaar allerlei groene plannen heeft, maar dat de praktijk daar niet bepaald bij aansluit.

Bij ons sluit de praktijk veel meer aan bij de plannen.

Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon