De Tweede Kamerverkiezingen 2023: Actualiteiten en info Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste
Acties:
  • 86.511 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:14:
Dat de PVV de grootste is in de peiling, mogen we oprecht het Timmermans effect noemen. Zijn kandidatuur was voor Wilders het beste wat er kon gebeuren.
Die snap ik eigenlijk niet. Omdat mensen bang zijn voor Timmermans als MP? Dan hadden ze toch net zo goed op een andere rechtse lijsttrekker kunnen stemmen? Als de VVD de grootste wordt is Timmermans ook geen MP. En was dat gedrag anders geweest als Klaver lijsttrekker was geweest? Nee toch?

Sowieso is de "angst" voor een linkse premier nogal raar en dan druk ik me voorzichtig uit. Kiezers zijn boos over de staat van het land en zijn dan bang dat een club die al sinds Kok geen MP heeft geleverd de MP gaat leveren.

Ik ben verder niet speciaal fan van Timmermans maar als we puur naar de functie kijken dan lijkt hij me van de vier lijsttrekkers die bovenaan staan wel verreweg het meest geschikt als MP, zeker als vertegenwoordiger in het buitenland. Wilders beledigt vooral, Yesilgoz blinkt enkel uit in leugenachtige oneliners en Omtzigt maak je er volgens mij niet eens blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:11
Sissors schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:06:
[...]

De reden dat er belachelijk veel kapitaal zit in huidige woningmarkt is omdat de prijs idioot hoog is. De reden daarvoor, is het gebrek aan woningen. Ik denk niet dat degene die om jouw definitie te gebruiken, voor 2010 een huis heeft gekocht, bij lagere huizenprijzen ineens denkt: Wil er nog wel 2. En natuurlijk zijn er mensen met een tweede woning, maar dat is niet de grote groep.
In Amsterdam is dat wel degelijk een bekend verschijnsel.

Zo woon ik een VVE waarin iedereen maar één appartement recht mage hebben. We hadden onlangs op de 700 woning tien procent studenten appartementen (dat is een volledig appartement in vieren geknipt). Dat is dus niet vanuit pandjesbazen, dat zijn mensen die één appartement recht hebben.

Schatting vanuit NRC/Parool was dat dit in totaal net zo vaak voorkwam als de Prins Bernhardjes van onze woningmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
De reden dat er belachelijk veel kapitaal zit in huidige woningmarkt is omdat de prijs idioot hoog is. De reden daarvoor, is het gebrek aan woningen.
Het is een beetje van allebei. Als er een overschot aan woningen was, zouden de prijzen inderdaad niet zo hoog zijn. Tegelijkertijd heeft de overheid de prijzen verder opgeblazen door maatregelen om de leencapaciteit van mensen te verhogen. Oh, en de ECB heeft natuurlijk grif pakketten hypotheken opgekocht, waardoor het risico voor de banken daalde, waardoor veel mensen de afgelopen jaren 30 jaar vast op anderhalf procent hebben kunnen krijgen.

Het mooie is dat de reden voor ons restrictieve ruimtelijke beleid eigenlijk in de nevelen des tijds gehuld zijn. Tot in de jaren '80 bouwden we zo'n 100.000 woningen per jaar. In de jaren '90 is de woningmarkt geliberaliseerd, maar tegelijkertijd is (volgens ex-VROM ambtenaren door een heftige lobby van het ministerie van Landbouw) een ruimtelijk beleid gecreeerd waarin zoveel mogelijk binnenstedelijk moest worden gebouwd.

Vanaf dat moment zie je een sterke daling van het aantal nieuw gebouwde woningen..

Veel mensen geven de schuld aan Stef Blok, of de kredietcrisis, maar je hoort zelden iemand over het ruimtelijke beleid in de jaren '90. En mogelijk gaat de oorzaak nog verder terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
[...]

De reden dat er belachelijk veel kapitaal zit in huidige woningmarkt is omdat de prijs idioot hoog is. De reden daarvoor, is het gebrek aan woningen. Ik denk niet dat degene die om jouw definitie te gebruiken, voor 2010 een huis heeft gekocht, bij lagere huizenprijzen ineens denkt: Wil er nog wel 2. En natuurlijk zijn er mensen met een tweede woning, maar dat is niet de grote groep.
Dat is een veelvoorkomend misverstand. Grootste factor in de huizenprijzen is het te besteden vermogen van de kopers. Danwel via ondersteuning van de ouders, dan wel door hoge salarissen of lage rentes.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:55
MrFl0ppY schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:19:
[...]

Dat is een veelvoorkomend misverstand. Grootste factor in de huizenprijzen is het te besteden vermogen van de kopers. Danwel via ondersteuning van de ouders, dan wel door hoge salarissen of lage rentes.
En het prijsopdrijvende effect van de HRA (waar alleen de banken goed mee zijn).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:54:
[...]

De kinderopvangkosten zorgen er momenteel voor dat dit bij mij ook nog niet op gaat, maar eens. We hebben weinig te klagen. :)

Moet daarbij wel opmerken dat mijn beide opa's gewoon in loondienst waren. Altijd hard gewerkt, maar uiteindelijk in een huurhuis gestorven met een paar duizend euro op de bank. Mijn ouders hebben er hard voor gewerkt om ons een goede start te geven. En ik ben echt niet te beroerd om bij te dragen naar draagkracht. Betaal ook in die zin al een enorme sloot belasting. Ik vind die voorstellen voor erfbelasting wel echt communistische vormen aannemen.
Het percentage Nederlanders waarvoor deze staffel zou moeten gaan gelden, is behoorlijk laag. De hogere erfbelasting wordt daarnaast voor een deel gecompenseerd door lagere belastingen op inkomen en past in het bredere plaatje om vermogen zwaarder te belasten en inkomen minder zwaar.

Bovendien, en dit is geenzins een aanval op jou @MikeyMan, meer een oprechte vraag van iemand die zich pas een week in dit topic bevind, is het normaal en wenselijk om verkiezingsprogramma's letterlijk te interpreteren? Ik, als econoom, vind het onverstandig het minimumloon in één keer naar 16 euro te verhogen. Mijn ouders, ooit advocaten geweest, vinden het onverstandig een constitutioneel hof in te voeren op de manier waarop dat momenteel wordt voorgesteld door Omtzigt. Neemt niet weg dat het vanuit een overtuiging het niet gek is om voor een richting te kiezen waarin je je kan herkennen. En het letterlijk interpreteren zie ik veel gebeuren in dit topic de afgelopen pagina's. En dan is het voor mij onmogelijk om een parallel te trekken met partijen die flirten met partijen die een nexit vooraanstaan, wat intrinsiek desastreus is voor de meerderheid van het Nederlandse mkb.

Een hogere erfbelasting beschouw ik dan ook niet als rampzalig, gegeven de staffel geen 45% is en het in een breder plaatje past van vermogen belasten in plaats van inkomen. Bovendien betaal je het zelf niet, omdat je immers bent overleden, maar de ontvangers, die over alle vormen van inkomen belasting betalen. Ik mag hopen dat mijn ouders enigszins vertrouwen hebben in mij, in de zin dat ik mijn eigen toekomst kan invullen op een manier waardoor ik niet afhankelijk ben van hun twee ton :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:19:
[...]

Eens dat dat hetgeen is wat voor de meeste huizenkopers bepaald hoeveel ze gaan uitgeven. Maar wat ze daarmee kopen, hangt natuurlijk af van wat er op de markt is. En zelfs als iedereen evenveel blijft uitgeven, als er genoeg aanbod op de markt was, zou er dan aan de onderkant dus ruimte vrij moeten komen, en dat is zeker niet het geval nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:25:
[...]
Bovendien, en dit is geenzins een aanval op jou @MikeyMan, meer een oprechte vraag van iemand die zich pas een week in dit topic bevind, is het normaal en wenselijk om verkiezingsprogramma's letterlijk te interpreteren? Ik, als econoom, vind het onverstandig het minimumloon in één keer naar 16 euro te verhogen. Mijn ouders, ooit advocaten geweest, vinden het onverstandig een constitutioneel hof in te voeren op de manier waarop dat momenteel wordt voorgesteld door Omtzigt. Neemt niet weg dat het vanuit een overtuiging het niet gek is om voor een richting te kiezen waarin je je kan herkennen. En het letterlijk interpreteren zie ik veel gebeuren in dit topic de afgelopen pagina's. En dan is het voor mij onmogelijk om een parallel te trekken met partijen die flirten met partijen die een nexit vooraanstaan, wat intrinsiek desastreus is voor de meerderheid van het Nederlandse mkb.
Maar ik kan juist die parallel heel goed trekken. Je zag het zowel met PVV als FvD ook heel veel in het verleden. Alles waar iemand het mee eens was: "Zie je wel, hij doet wat we willen!". Alles waarbij diegene dat wel erg ver vond gaan: "Ja maar zo bedoelde hij het natuurlijk niet, het gaat om het achterliggende idee, en hij bedoelt het echt niet om letterlijk op die manier te doen". Dan wordt het natuurlijk wel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

D-e-n schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:15:
[...]

Die snap ik eigenlijk niet. Omdat mensen bang zijn voor Timmermans als MP?
Ik ook bang voor Timmermans als premier :p

Maar het gaat ook niet om rationaliteit in deze. Het gaat er om dat hij zich kan afzetten. Kijk eens naar de opmerkingen die hij sinds Timmermans aantreden allemaal heeft geplaatst richting hem. Wilders heeft gewoon een vijand nodig om zijn achterban naar de stembus te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Sissors schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:47:
[...]

Maar ik kan juist die parallel heel goed trekken. Je zag het zowel met PVV als FvD ook heel veel in het verleden. Alles waar iemand het mee eens was: "Zie je wel, hij doet wat we willen!". Alles waarbij diegene dat wel erg ver vond gaan: "Ja maar zo bedoelde hij het natuurlijk niet, het gaat om het achterliggende idee, en hij bedoelt het echt niet om letterlijk op die manier te doen". Dan wordt het natuurlijk wel erg makkelijk.
Anti-rechtsstatelijke statements in je verkiezingsprogramma opnemen is wel wat anders dan impopulaire standpunten rondom iets als erfbelasting innemen, toch? Daarnaast, volgens mij is zelfs Jetten uitgesproken over migrantensaldo te willen verminderen. Maar point taken.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jedi_Pimp Ik heb er principiele problemen mee dat de staat er in deze mate zo van zou profiteren dat ik de pijp uit zou gaan. Alleen maar omdat ik er niet in geslaagd ben om het zelf op te maken. Al die tijd ook nog eens VRH over dit bedrag betalend.

Dit gelijkstellen met loon uit werk heeft ook weinig grondslag.

Nu zit hier ergens wel een omslagpunt in; tientallen miljoenen die al generaties overgaan op de kinderen vind ik weer wat anders dan dat mijn kinderen over het geld dat ik met werk heb verdiend een enorme bak belasting moeten betalen. Nogmaals; ook vanuit de historie dat mijn familie uberhaupt nooit geld heeft gehad.
Dezelfde wrijving voel ik ook in algemene zin bij het verhogen van de belasting op vermogen.

Over het te letterlijk nemen van de partijprogrammas... Tsjah, waar zou ik me anders op moeten baseren?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 21-11-2023 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:54:
@Jedi_Pimp Ik heb er principiele problemen mee dat de staat er in deze mate zo van zou profiteren dat ik de pijp uit zou gaan. Alleen maar omdat ik er niet in geslaagd ben om het zelf op te maken. Al die tijd ook nog eens VRH over dit bedrag betalend.
Je zou ook kunnen argumenteren dat je kinderen mede door deze maatregel meer vrucht dragen uit arbeid in de tijd dat ze er iets aan hebben in plaats van op hun 56e een bedrag ontvangen. Note: deze leeftijd (56) heb ik in een podcast gehoord, niet zelf gefactchecked, maar het idee is duidelijk.
Over het te letterlijk nemen van de partijprogrammas... Tsjah, waar zou ik me anders op moeten baseren?
Dat is inderdaad je goed recht, echter vraag ik me wel af in hoeverre dat voor het collectief werkt. De partij waarop ik heb gestemd heeft enkele punten waar ik vraagtekens bij heb - dit geldt alleen voor elke andere partij in een veel hogere mate. Sprak dit weekend iemand die aangaf niet gestemd te hebben omdat hij zich "niet herkende in welke partij dan ook". Als ik de verkiezingsprogramma's letterlijk neem, zou die conclusie ook voor mij gelden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:52:
[...]

Anti-rechtsstatelijke statements in je verkiezingsprogramma opnemen is wel wat anders dan impopulaire standpunten rondom iets als erfbelasting innemen, toch? Daarnaast, volgens mij is zelfs Jetten uitgesproken over migrantensaldo te willen verminderen. Maar point taken.
Het is dan ook ronduit ranzig dat Yesilgoz doet alsof haar meningsverschil met Timmermans over iets als belastingen gelijkwaardig is aan het feit dat Wilders een hele groep Nederlanders neerzet als minderwaardig omdat ze tot een bepaalde groep gelovigen behoren.

Dat doet ze omdat ze zichzelf dan als het redelijke midden kan positioneren zoals Rutte al eerder deed maar daarmee is ze a) verantwoordelijk voor de normalisering van Wilders als normaal politicus met normale standpunten b) verantwoordelijk voor de demonisering van Timmermans en c) verantwoordelijk voor de groei van Wilders. Met het aanschurken tegen Wilders en eerder tegen de ronduit fascistische Baudet heeft met name de VVD gewoon bijgedragen aan de opkomst van extreemrechts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:54:

Dit gelijkstellen met loon uit werk heeft ook weinig grondslag.

Nu zit hier ergens wel een omslagpunt in; tientallen miljoenen die al generaties overgaan op de kinderen vind ik weer wat anders dan dat mijn kinderen over het geld dat ik met werk heb verdiend een enorme bak belasting moeten betalen. Nogmaals; ook vanuit de historie dat mijn familie uberhaupt nooit geld heeft gehad.
Dezelfde wrijving voel ik ook in algemene zin bij het verhogen van de belasting op vermogen.

En als je de term staat vervangt door samenleving. Heb je dan nog steeds principiele bezwaren?

Ik kan me voorstellen dat kleine erfenissen minder zwaar worden belast dan grote erfenissen. Door bijvoorbeeld de erfenis uit te smeren over een periode van 3 jaar. Net zoals je ook je inkomen kunt middelen over een periode van 3 jaar.

Persoonlijk heb ik geen bezwaar dat inkomen uit arbeid minder zwaar belast wordt dan inkomen uit vermogen of erfenis. Uiteindelijk is dat de basis van vermogensongelijkheid. Vermogen wat van generatie op generatie door wordt gegeven en wat kan blijven groeien.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-09 08:49
Ik heb het Kieskompas ingevuld en ben dus rechts progressief. Help? Haha schijnbaar zit daar geen enkele partij op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
useruser schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:11:
Ik heb het Kieskompas ingevuld en ben dus rechts progressief. Help? Haha schijnbaar zit daar geen enkele partij op?
Volt? D66?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@Joris748
De boosheid tegenover erfenisbelasting is soms ook ronduit lachwekkend. Die komt dan ook van mensen die never nooit van zijn leven erfbelasting gaan betalen om zij en hun familie binnen alle vrijstellingen vallen die er maar bestaan.

Ik heb zelf de onrechtvaardigheid van erfenissen en schenkingen mogen meemaken. Mijn ouders waren/zijn niet superrijk maar hebben mijn partner en mijzelf kunnen steunen bij het kopen van een huis, iets wat tegenwoordig noodzaak is. Haar ouders konden dat niet. Enkel en alleen doordat ze met mij samen was heeft zij dus uiteindelijk een huis kunnen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:08:
[...]

En als je het woordje staat vervangd door samenleving. Heb je dan nog steeds principiele bezwaren?
Als je er vanuit gaat dat volgens dit voorstel er al om en nabij de 75% aan belasting is betaald voor elke euro, nog exclusief de belastingen bij het uitgeven van datzelfde geld: ja.
Ik kan me voorstellen dat kleine erfenissen minder zwaar worden belast dan grote erfenissen. Door bijvoorbeeld de erfenis uit te smeren over een periode van 3 jaar. Net zoals je ook je inkomen kunt middelen over een periode van 3 jaar.

Persoonlijk heb ik geen bezwaar dat inkomen uit arbeid minder zwaar belast wordt dan inkomen uit vermogen of erfenis. Uiteindelijk is dat de basis van vermogensongelijkheid. Vermogen wat van generatie op generatie door wordt gegeven en wat kan blijven groeien.
Oh daar ben ik ook niet op tegen, mits het totaal aan belastingen niet enorm stijgt.

En ik zeg al dat ik meerdere generaties nog een ander verhaal vind dan de eerste keer doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:18:
[...]
Het is een beetje van allebei. Als er een overschot aan woningen was, zouden de prijzen inderdaad niet zo hoog zijn.
In de jaren negentig werd er onder Amsterdammers al fors woningen gesprokkeld, met name langs het Oosterpark. Deze crisis is al dertig-veertig jaar oud.

Wat we niet moeten vergeten is dat we ook nog een periferie/centrum issue hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:13:
@Joris748
De boosheid tegenover erfenisbelasting is soms ook ronduit lachwekkend. Die komt dan ook van mensen die never nooit van zijn leven erfbelasting gaan betalen om zij en hun familie binnen alle vrijstellingen vallen die er maar bestaan.
Que? Ik weet niet of ik me hier aangesproken moet voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:52:
[...]

Ik ook bang voor Timmermans als premier :p

Maar het gaat ook niet om rationaliteit in deze. Het gaat er om dat hij zich kan afzetten. Kijk eens naar de opmerkingen die hij sinds Timmermans aantreden allemaal heeft geplaatst richting hem. Wilders heeft gewoon een vijand nodig om zijn achterban naar de stembus te krijgen.
Timmermans heeft zich helemaal niet zo met Wilders bezig gehouden. Het klopt dat Wilders een vijand nodig heeft maar in dit geval komt het vijandschap vooral van Wilders hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:15:
[...]

Que? Ik weet niet of ik me hier aangesproken moet voelen.
Ik denk het niet, was ook niet de bedoeling jou direct aan te spreken. En zeker onder Tweakers zal er sowieso een groep zijn die met erf- en schenkbelasting te maken zal krijgen. Maar ik zie zoveel mensen klagen over dit soort belastingen. Terwijl de belasting in hun belang is.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 21-11-2023 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:17:
[...]

Ik denk het niet, was ook niet de bedoeling jou direct aan te spreken. En zeker onder Tweakers zal er sowieso een groep zijn die met erf- en schenkbelasting te maken zal krijgen. Maar ik zie zoveel mensen klagen over dit soort belastingen. Terwijl de belasting in hun belang is.
Gelukkig ;)

Voor mezelf sprekend ben ik nieteens tegen erfbelasting, maar wel als dit dergelijke proporties aanneemt.

En dan heb ik verder (gelukkig) helemaal nergens recht op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

D-e-n schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:15:
[...]

Timmermans heeft zich helemaal niet zo met Wilders bezig gehouden. Het klopt dat Wilders een vijand nodig heeft maar in dit geval komt het vijandschap vooral van Wilders hoor.
Ik heb het ook over Wilders richting Timmermans ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Sissors schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:44:
[...]En zelfs als iedereen evenveel blijft uitgeven, als er genoeg aanbod op de markt was, zou er dan aan de onderkant dus ruimte vrij moeten komen, en dat is zeker niet het geval nu.
Zo werkt het ook weer niet helemaal. Een deel van onderkant wordt vrolijk opgezogen door de huidige huizenbezitters (speculanten van groot tot klein zoals ik).

Doorgifte van vermogen is gewoon een probleem. Omdat de vraag altijd onevenredig zal zijn (periferie/centrum) en er een potentiele markt is van alle huurders die niet in de bijstand zitten is het eigenlijk altijd een prima investering. Daar is zelfs als je alle milieu aspecten en regelgeving uit het raam kiepert niet tegen op te bouwen.

En hoewel we veel meer hadden moeten bouwen is dit verschijnsel ook zichtbaar in de tijdvakken waar we veel meer bouwden en de hypotheek rente veel hoger lag. In Nederland is een huis kopen eigenlijk altijd een goed idee (tenzij je onder water gaat, maar dat is gelukkig nog steeds zeldzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:26:
[...]

Zo werkt het ook weer niet helemaal. Een deel van onderkant wordt vrolijk opgezogen door de huidige huizenbezitters (speculanten van groot tot klein zoals ik).

Doorgifte van vermogen is gewoon een probleem. Omdat de vraag altijd onevenredig zal zijn (periferie/centrum) en er een potentiele markt is van alle huurders die niet in de bijstand zitten is het eigenlijk altijd een prima investering. Daar is zelfs als je alle milieu aspecten en regelgeving uit het raam kiepert niet tegen op te bouwen.

En hoewel we veel meer hadden moeten bouwen is dit verschijnsel ook zichtbaar in de tijdvakken waar we veel meer bouwden en de hypotheek rente veel hoger lag. In Nederland is een huis kopen eigenlijk altijd een goed idee (tenzij je onder water gaat, maar dat is gelukkig nog steeds zeldzaam).
Dat is natuurlijk anders op te lossen dan door een erfbelasting. Zoals hogere belastingen op inkomsten uit verhuur.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• roffeltjes
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:23:
[...]
Voor mezelf sprekend ben ik nieteens tegen erfbelasting, maar wel als dit dergelijke proporties aanneemt.
Het probleem is dat hoe klote en hoe fout het ook voelt, Erven heeft een ontwrichtend effect op de samenleving.

Wij zitten op 1.75x modaal in Amsterdam en we houden per maand nu 1200,- over. Okay dan hebben we geen auto, maar toch. En dat zit hem in mijn spaarlolpotheek uit 2004 (niet eens een goed jaar), en een andere helft wat gewoon rechtstreeks uit mijn (geldelijke) erfenis komt (de echt grote klapper komt als mijn moeder overlijdt).

Binnen 5 jaar erf ik vrijwel zeker één huis, en binnen tien jaar is ook het andere huis in onze handen. En dat is bovenop het huis wat ik deels betaal via mijn moeder en het huis wat mijn zwager weer heeft van zijn ouders (ook de reden dat we haar ouderlijk huis krijgen).

Mijn vader was één verdiener eerste graads leraar op een gymnasium in Den Helder, mijn schoonvader was universitair docent op wachtgeld. Dat is rond modaal of pak hem beet 1.5x modaal (tijd van de één verdiener). Het trickle down effect is absurd.

En omdat wij eigenlijk zelf ook al door de vaste lasten heen zijn knalt er straks dus ook weer een fors bedrag in bakstenen richting de kinderen, als ik het zo bekijk nog meer dan dat wij al hebben ontvangen (jay housing bubble).

Op deze manier krijg je geen gezonde markt en is de kansenongelijkheid nergens te vinden.

Want dit heeft ook effect op hoe ik mijn leven inrichtte... ik heb mijn eerste studie geflunkt, ik ben pas gaan werken op mijn dertigste (daarvoor wel wat studentenwerk gedaan) ik werk nu .8 fte en mijn vrouw .6fte.

Vergelijk dat met een collega uit een volksbuurt... ik hoef jullie niet te schetsen hoe anders zijn leven is, ondanks dat hij jonger begon en een schaal hoger zit dan ik.

Erfbelasting is niet fijn en ik ben echt niet iemand die alles naar nul wil nivelleren, maar de verschillen zijn te groot.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 21-11-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:43

DevWouter

Creator of Todo2d.com

useruser schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:11:
Vul een ander. Ik kreeg bij een ook zeer rechts advies. Het viel me ook dat de gekozen stelling ook op een specifieke manier waren geschreven.

* DevWouter heeft het idee dat er deze stemronde meer vuil spel plaats vindt dan normaal.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-09 08:49
DevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:46:
[...]

Vul een ander. Ik kreeg bij een ook zeer rechts advies. Het viel me ook dat de gekozen stelling ook op een specifieke manier waren geschreven.

* DevWouter heeft het idee dat er deze stemronde meer vuil spel plaats vindt dan normaal.
Mwah ik kan mij op zich wel vinden in die classificatie maar het viel me op dat er eigenlijk helemaal geen rechts progressief bestaat. Vind ik raar eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:36:
[...]
Dat is natuurlijk anders op te lossen dan door een erfbelasting. Zoals hogere belastingen op inkomsten uit verhuur.
Een bump van 267k (gemiddelde huizenprijs), vaak aan het einde van je eigen werkzame carrierre, gaat altijd ontwrichtend werken op de huizenmarkt al is het maar vanwege het upgrade effect. En zo'n pukkel geld kan ook relatief simpel naar de kinderen via een thuis hypotheek (de jubelton is leuk, maar ik heb gewoon een ton bij mijn moeder geleend, rente aftrekbaar, voor haar belastingvrij... iedereen in Nederland betaald blijkbaar mee aan mijn huis 8)7 ).

Hogere belasting op huren heeft verder ook weer afgrijselijke effecten, dus dat is een wapen wat je extreem voorzichtig moet inzetten. De tegenmaatregel Huursubsidie is net als de HRA ook een ontwrichtend dingetje.

Ik zie niet hoe je ontkomt aan erfbelasting/belasting op vermogen. En dat sucked heel hard, want het is de basis van mijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
Iets anders...er moet blijkbaar naar nieuwe financiële bronnen worden gezocht om dingen te kunnen bekostigen?
Hebben wij dan al niet een extreem schatrijke overheid met oa al die vele belastingen?
Ik vraag mij wel eens af waar al dat geld steeds naar toe gaat dat er tekorten zijn? Is daar controle op?
Of zeg ik als man van de straat iets onnozels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Nieuwe peiling IPSOS: https://twitter.com/Polit...26982826330132966/photo/1

Bijhorende tekst volgens twitteraccount Politieke barometer

VVD 29(+1)
D66 11(+2)
GL-PvdA 24(+1)
PVV 27(+10)
CDA 4
SP 5
FVD 3(-1)
PVDD 5(-2)
CU 4(-1)
VOLT 4(+1)
JA21 1(-1)
SGP 3
DENK 4
50P 0
BBB 6(-3)
BIJ1 1
NSC 19(-7)
BVNL 0

(tov 14 nov)
n=2260
Veldwerk: 19-21 nov

Dan zou over rechts 4 partijen nodig zijn b.v BBB. Over links zie ik geen kansen, Zelfs met NSC erbij heb je nog aantal partijen nodig. Maar goed blijven peilingen. Voor hetzelfde geld zie je gekke verschuivingen morgenavond.

Edit: VVD stond op verkeerde regel.

[ Voor 3% gewijzigd door martwoutnl op 21-11-2023 18:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Harribo schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:52:
Iets anders...er moet blijkbaar naar nieuwe financiële bronnen worden gezocht om dingen te kunnen bekostigen?
Hebben wij dan al niet een extreem schatrijke overheid met oa al die vele belastingen?
Ik vraag mij wel eens af waar al dat geld steeds naar toe gaat dat er tekorten zijn? Is daar controle op?
Gaat al 8k p.p naar de zorg. Dan willen we onderwijs, wegen, vuilnismannen, politie, soldaten, etc. etc.

Betreft controle, ja, daar is controle op via accountants en controllers. Overheid is nooit heel erg efficent, maar in West-Europa (en Nederland in het bijzonder) is het corruptie gehalte heel erg klein.

Aan de andere kant, een hoge belastingdruk is vaak basis van de meest leefbare welvaartstaten (tenzij je een oliebel hebt zoals de Noren). We klagen vaak, maar er is een reden dat we steevast in de top vijf van leefbaarheids lijstjes staan. Je wil in Nederland, Scandinavie of Nieuw Zeeland wonen, daarbuiten is het al snel minder.

Dat is trouwens ook wel waarom ik erfbelasting logisch vind. Dat geld kan veel dingen doen behalve die hoop bakstenen. Een leuk land is voor mij en mijn kinderen echt belangrijker dan die gouden lepel die we nu doorgeven.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 21-11-2023 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Er moet naar financiële bronnen gezocht worden als je bijvoorbeeld de belasting op inkomen wil verlagen. Dat kun je teruglezen in de partijprogramma’s en bij sommige partijen ook de doorrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:05
Heel erg abstract genomen; https://www.rijksfinancien.nl/miljoenennota/2022/1078583
En daar kan je ook verder klikken naar alle sub-onderdelen.

In het kort: circa 50% naar de zorg en sociale zekerheid. De andere 50% is de Rijksbegroting (eigenlijk alles wat de ministeries doen). En dat geld zal links- of rechtsom wel nodig zijn voor wat dan ook. Het is niet zo dat we 300 miljard hebben en we geen idee hebben waar we dit aan uitgeven. Belastingen zijn in dat opzicht gewoon een 'means to an end', en als je meer wilt, dan zal je dat geld ergens vandaan moeten halen (of ergens anders niet aan toekennen).

Maar uiteraard ontbreekt in sommige gevallen de toezicht wel tot op zekere hoogte, maar reken je daar niet al te rijk mee (indien je dit wilt verbeteren).

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 21-11-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:32
martwoutnl schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:00:
Nieuwe peiling IPSOS: https://twitter.com/Polit...26982826330132966/photo/1

Bijhorende tekst volgens twitteraccount Politieke barometer

VVD 29(+1)
D66 11(+2)
GL-PvdA 24(+1)
PVV 27(+10)
CDA 4
SP 5
FVD 3(-1)
PVDD 5(-2)
CU 4(-1)
VOLT 4(+1)
JA21 1(-1)
SGP 3
DENK 4
50P 0
BBB 6(-3)
BIJ1 1
NSC 19(-7)
BVNL 0

(tov 14 nov)
n=2260
Veldwerk: 19-21 nov

Dan zou over rechts 4 partijen nodig zijn b.v BBB. Over links zie ik geen kansen, Zelfs met NSC erbij heb je nog aantal partijen nodig. Maar goed blijven peilingen. Voor hetzelfde geld zie je gekke verschuivingen morgenavond.

Edit: VVD stond op verkeerde regel.
Ik zie nog eerder opties voor NSC VVD PVDA GL plus dan voor VVD NSC en PVV plus.

Denk zelf dat Omtzigt zich niet aan een constructie met de PVV wil wagen. En dan blijft er niet zo gek veel over. PvdA en VVD waren al eens eerder veroordeeld tot elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
HEY_DUDE schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:14:
[...]

Ik zie nog eerder opties voor NSC VVD PVDA GL plus dan voor VVD NSC en PVV plus.

Denk zelf dat Omtzigt zich niet aan een constructie met de PVV wil wagen. En dan blijft er niet zo gek veel over. PvdA en VVD waren al eens eerder veroordeeld tot elkaar.
Een minderheidskabinet is een optie, gedoemd te mislukken in de campagne-kamer (TK) die we hebben, maar dat ter zijde..

Zowel de achterban van NSC als van de VVD staan niet erg positief tegenover GLPvdA. Waarom NSC telkens gekoppeld wordt aan links partijen snap ik niet zo erg goed eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:48
eric.1 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:18:
[...]

Een minderheidskabinet is een optie, gedoemd te mislukken in de campagne-kamer (TK) die we hebben, maar dat ter zijde..

Zowel de achterban van NSC als van de VVD staan niet erg positief tegenover GLPvdA. Waarom NSC telkens gekoppeld wordt aan links partijen snap ik niet zo erg goed eerlijk gezegd.
Ik ook niet. NSC lijkt mij toch echt behoorlijk rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:06

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Gooi er na een maand of twee wat kreten in als 'we moeten door' en 'verantwoordelijkheid nemen' en de achterban zal het wel (weer) slikken. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ik als persoon, zoals wel meer hier / in mijn omgeving, die uitkomt op ergens tussen VVD en D66 in, zou daar best wel wat in zien. En sowieso 200x meer dan in iets met PVV en BBB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 13:32
[...]

Ik schaar NSC vooralsnog onder een redelijke partij die in een moeilijke formatie na n pogingen ook water bij de wijn kan doen om toch een regering te vormen. Dat zie ik Wilders of Marijnissen of de PVDD niet doen.

Midden links en midden rechts werkte dikwijls samen in NL. Dat ze ideologisch uit elkaar staan betekent niet dat ze geen coalitie kunnen vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:50:
[...]

Een bump van 267k (gemiddelde huizenprijs), vaak aan het einde van je eigen werkzame carrierre, gaat altijd ontwrichtend werken op de huizenmarkt al is het maar vanwege het upgrade effect.
Upgrade effect? Doorstroom is ook noodzakelijk voor een functionerende huizenmarkt. Zeker als er een fatsoenlijke VRH regeling komt is dat ook prima afgedekt.
En zo'n pukkel geld kan ook relatief simpel naar de kinderen via een thuis hypotheek (de jubelton is leuk, maar ik heb gewoon een ton bij mijn moeder geleend, rente aftrekbaar, voor haar belastingvrij... iedereen in Nederland betaald blijkbaar mee aan mijn huis 8)7 ).
De HRA is wat mij betreft meer disruptief dan een erfenis in dit kader. En die wordt langzamerhand al afgebouwd. Dat dit weinig effect sorteert is meer een kwestie van vraag en aanbod.
Hogere belasting op huren heeft verder ook weer afgrijselijke effecten, dus dat is een wapen wat je extreem voorzichtig moet inzetten. De tegenmaatregel Huursubsidie is net als de HRA ook een ontwrichtend dingetje.
Daar valt echt wel een mouw aan te passen. Maar dan moet je wel forser in durven grijpen. Sociale woningbouw weer terug naar de roots en particulier bezit terugbrengen. Ongeacht wat je doet met andere belastingen zul je toch door deze zure appel heen moeten.
Ik zie niet hoe je ontkomt aan erfbelasting/belasting op vermogen. En dat sucked heel hard, want het is de basis van mijn leven.
Or je er niet aan ontkomt zal afhangen van je politieke en sociale voorkeur.
VRH verhogen (of in ieder geval een directere link met de daadwerkelijke rendementen ben ik ook niet op tegen. Maar de opbrengsten daarvan zouden m.i. worden gebruikt voor het verlagen van de belasting op arbeid. En dan nog zal dat ook voor een flinke kostenpost leiden voor degenen die al wat ouder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 20:33
Uit interesse: zijn hier VVD stemmers die mij kunnen uitleggen waarom ze weer op die partij gaan stemmen?
Zonder degen te veroordelen, begrijp ik het oprecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
roffeltjes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:48:

Immers qua stemgedrag in de kamer is Wilders gewoon compleet VVD, dus als je geen hekel hebt aan Islamieten kan je beter VVD stemmen.
Dit is onzin. Althans, een voor mij belangrijke motie die ik heb opgezocht heeft de PVV tegen gestemd en de VVD voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:24
gebruikershaes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:43:
Uit interesse: zijn hier VVD stemmers die mij kunnen uitleggen waarom ze weer op die partij gaan stemmen?
Omdat het best prima met Nederland gaat, het gras is elders niet echt groener. Ideologische op een andere partij stemmen en het risico lopen dat pvv de grootste wordt, nee dankje. Dus dan gewoon weer vvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wellicht omdat de andere programmas nog verder bij ze vandaan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Oilman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:45:
[...]

Omdat het best prima met Nederland gaat, het gras is elders niet echt groener. Ideologische op een andere partij stemmen en het risico lopen dat pvv de grootste wordt, nee dankje. Dus dan gewoon weer vvd.
Dus als ik het goed begrijp uit veiligheid. Omdat er geen vertrouwen is in andere partijen? En de onzekerheid of de andere partijen het land wellicht slechter maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:24:
[...]
Upgrade effect? Doorstroom is ook noodzakelijk voor een functionerende huizenmarkt. Zeker als er een fatsoenlijke VRH regeling komt is dat ook prima afgedekt.
Zolang bakstenen een fantastische manier zijn om je geld in te leggen en er een giga pukkel van geld bij een subset van de middenklasse blijft liggen gaat die prijs niet zakken.
De HRA is wat mij betreft meer disruptief dan een erfenis in dit kader. En die wordt langzamerhand al afgebouwd. Dat dit weinig effect sorteert is meer een kwestie van vraag en aanbod.
Je blijft hameren op het aanbod terwijl meer mensen je uitleggen dat het samengaat met de hoeveelheid beschikbare kapitaal. Blijven herhalen dat het niet zo is veranderd hier niets aan (zie ook de onderzoeken die dit uitwijzen).

Simpel berekend: met twee keer modaal kan je zonder spaargeld een huis van pak hem beet 450k kopen.

Ik ga rond de 800k erven (en nogmaals, van een simpel eerste graads leraartje en een unviersitair docent op wachtgeld...), mijn zwager heeft al 3-400k binnengetikt (omdat schoonpa in 2000 een huis kocht voor de studerende kids).

Je kan hoog en laag springen, maar ik blaas elke starter van de markt, ook al zit ik dik onder een 2x modaal huishouden. En de HRA heeft daar geen sikkenpit mee te maken.
Daar valt echt wel een mouw aan te passen. Maar dan moet je wel forser in durven grijpen. Sociale woningbouw weer terug naar de roots en particulier bezit terugbrengen. Ongeacht wat je doet met andere belastingen zul je toch door deze zure appel heen moeten.
Helemaal eens hoor, maar hoe zie je dat voor je? Prins Bernhard gaan uitkopen?

En heel simpel, particulier bezit terug dringen doe je dus ook door die erfbelasting aan te pakken.
Of je er niet aan ontkomt zal afhangen van je politieke en sociale voorkeur.
VRH verhogen (of in ieder geval een directere link met de daadwerkelijke rendementen ben ik ook niet op tegen. Maar de opbrengsten daarvan zouden m.i. worden gebruikt voor het verlagen van de belasting op arbeid. En dan nog zal dat ook voor een flinke kostenpost leiden voor degenen die al wat ouder zijn.
Belasting verlagen op arbeid is absoluut denivelerend, gewoonweg omdat ik veel meer belasting betaal dan een minimatrekker.

Sterker nog, omdat je met meer inkomen meer hypotheek gaat trekken wordt dit gewoon meegenomen in de huizenprijs.

Vooral niet denken dat ik je nu voor gek verklaar, want ik heb echt geen oplossing en wat dat betreft zijn jouw ideeen minstens zoveel waard als de mijne. Maar ik zie serieuze problemen vanwege het shcaal probleem. Een erfenis van 267k (een gemiddeld koophuis, de meerderheid gaat ooit via erven worden doorgegeven) gaat altijd effecten hebben op de huizenprijs.

Ik heb ook geen idee hoe je dit fixt, maar meer huizen bouwen gaat dit echt niet fixen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ze komen bij stemwijzer bij mij meestal bovenaan. Dus ik ben het simpelweg eens met een hoop van hun standpunten. Als we het hebben over ideologie, zit ik op rechts-progressief, dus tja, VVD of D66 zit je dan op. Meer naar links ben ik bijvoorbeeld ook oneens met de brede brugklassen, ik ben bang dat bij net als de claims over erfbelasting voor miljonairs, het al snel andere groepen zijn die meer moeten gaan betalen. En een corridor voor vluchtelingen opzetten lijkt mij gewoon echt een slecht idee. Sowieso ook fundamenteel oneens met het idee dat we meer mensen op minder ruimte moeten huisvesten, zodat we zowel veel mensen in Nederland kunnen hebben als nog ruimte over hebben voor natuur. Dat laatste wil ik wel, maar met eerste gedeelte ben ik het niet eens.

En kan ook nog kleinere dingen noemen (granted, die brede brugklassen zijn ook niet het grootste natuurlijk). Maar hoewel ik blij ben dat nu ook aan linker kant meer aan defensie wil worden uitgegeven, was een maand voor de Oekraine oorlog de tegen begroting nog een flinke bezuiniging op defensie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Roffeltjes, dat is mooi voor jou en er zijn vast nog wel een paar gelukkigen maar het geld lang niet voor iedereen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
Zelf niet, maar ik ken wel wat VVD-stemmers (of hebben VVD nog wel als keuze) en vraag het ook wel eens. De antwoorden zijn weinig verrassend;

- Gebrek aan degelijke alternatieven aan de rechter zijde, enige echte alternatief is NSC nu
- Het gaat gewoon goed met hun allen
- Geen last gehad van de nodige schandalen
- En een die hier op GoT altijd slecht valt; ze hebben niets met andere lijsttrekkers

Ja, kies dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:50:
[...]

Zolang bakstenen een fantastische manier zijn om je geld in te leggen en er een giga pukkel van geld bij een subset van de middenklasse blijft liggen gaat die prijs niet zakken.
En waarom ontstaat die puist geld? Iets met vraag en aanbod.
[...]

Je blijft hameren op het aanbod terwijl meer mensen je uitleggen dat het samengaat met de hoeveelheid beschikbare kapitaal. Blijven herhalen dat het niet zo is veranderd hier niets aan (zie ook de onderzoeken die dit uitwijzen).
Pot/ketel. Ja kapitaal speelt mee. Maar je gaat toch niet beweren dat de prijzen even hard gestegen zouden zijn als er wel voldoende huizen zouden zijn? Zo werkt dat niet. Op een gegeven moment heeft iedereen een huis en is het klaar.
Helaas zijn we daar ver vanaf.
Simpel berekend: met twee keer modaal kan je zonder spaargeld een huis van pak hem beet 450k kopen.

Ik ga rond de 800k erven (en nogmaals, van een simpel eerste graads leraartje en een unviersitair docent op wachtgeld...), mijn zwager heeft al 3-400k binnengetikt (omdat schoonpa in 2000 een huis kocht voor de studerende kids).

Je kan hoog en laag springen, maar ik blaas elke starter van de markt, ook al zit ik dik onder een 2x modaal huishouden. En de HRA heeft daar geen sikkenpit mee te maken.
Ook jij zou die starter niet van de markt hoeven blazen als er wel genoeg huizen zouden zijn. Ik zie werkelijk niet hoe je dit los van elkaar zou willen zien.
Ja er zal vast een effect zijn door het verminderen van vermogen, maar dat lost de schaarste niet op.
[...]

Helemaal eens hoor, maar hoe zie je dat voor je? Prins Bernhard gaan uitkopen?

En heel simpel, particulier bezit terug dringen doe je dus ook door die erfbelasting aan te pakken.
Zodra er niet genoeg meer verdiend wordt verkopen ze vanzelf het spul wel. Dus zorgen dat er niet 50 kan op een huis af komen om elkaar te overbieden, maar in het uiterste geval 1 koper die keuze heeft uit 10 huizen. Regulatie van huurprijzen, progressief belasten van winsten uit een tweede huis, etc.
[...]
Belasting verlagen op arbeid is absoluut denivelerend, gewoonweg omdat ik veel meer belasting betaal dan een minimatrekker.

Sterker nog, omdat je met meer inkomen meer hypotheek gaat trekken wordt dit gewoon meegenomen in de huizenprijs.

Vooral niet denken dat ik je nu voor gek verklaar, want ik heb echt geen oplossing en wat dat betreft zijn jouw ideeen minstens zoveel waard als de mijne. Maar ik zie serieuze problemen vanwege het shcaal probleem. Een erfenis van 267k (een gemiddeld koophuis, de meerderheid gaat ooit via erven worden doorgegeven) gaat altijd effecten hebben op de huizenprijs.

Ik heb ook geen idee hoe je dit fixt, maar meer huizen bouwen gaat dit echt niet fixen.
De oplossingsrichting is een politieke keuze. Een silver bullet is er niet. En eerlijk gezegd zie ik in de verkiezingsprogrammas nog niet het begin van een oplossing langskomen. Maar dat schaarste altijd een prijsopdrijvend effect heeft is voor zover ik weet nog altijd staande praktijk. Zonder het oplossen van die schaarste hebben andere maatregelen m.i. ook niet het beoogde effect.

Maar dit is misschien inmiddels meer iets voor een huizenmarkt topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eric.1 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:05:
[...]

Zelf niet, maar ik ken wel wat VVD-stemmers (of hebben VVD nog wel als keuze) en vraag het ook wel eens. De antwoorden zijn weinig verrassend;

- Gebrek aan degelijke alternatieven aan de rechter zijde, enige echte alternatief is NSC nu
- Het gaat gewoon goed met hun allen
- Geen last gehad van de nodige schandalen
- En een die hier op GoT altijd slecht valt; ze hebben niets met andere lijsttrekkers

Ja, kies dan maar.
Ja zo heb ik de vorige verkiezingen op D66 gestemd. Eigenlijk vooral omdat ik klaar was met de VVD. Maar dan krijg ik een hoop gedachtengoed mee waar ik ook weer niet op zit te wachten. En ik vrees dat het morgen ook weer die kant op gaat vallen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Sissors schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:02:
[...]

Ze komen bij stemwijzer bij mij meestal bovenaan. Dus ik ben het simpelweg eens met een hoop van hun standpunten. Als we het hebben over ideologie, zit ik op rechts-progressief, dus tja, VVD of D66 zit je dan op. Meer naar links ben ik bijvoorbeeld ook oneens met de brede brugklassen, ik ben bang dat bij net als de claims over erfbelasting voor miljonairs, het al snel andere groepen zijn die meer moeten gaan betalen. En een corridor voor vluchtelingen opzetten lijkt mij gewoon echt een slecht idee. Sowieso ook fundamenteel oneens met het idee dat we meer mensen op minder ruimte moeten huisvesten, zodat we zowel veel mensen in Nederland kunnen hebben als nog ruimte over hebben voor natuur. Dat laatste wil ik wel, maar met eerste gedeelte ben ik het niet eens.

En kan ook nog kleinere dingen noemen (granted, die brede brugklassen zijn ook niet het grootste natuurlijk). Maar hoewel ik blij ben dat nu ook aan linker kant meer aan defensie wil worden uitgegeven, was een maand voor de Oekraine oorlog de tegen begroting nog een flinke bezuiniging op defensie.
Okay, dus als ik tussen de regels door mag lezen, dan lees ik hier ook de onzekerheid over wat de andere partijen te bieden hebben. Of het beleid wat ze willen voeren voor vooruitgang zorgt? Wantrouwen? En wellicht te weinig informatie over de gevolgen van de maatregelen van andere partijen? En angst op globaal niveau mbt defensie?
Dus dan is VVD de veilige keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:02:
Roffeltjes, dat is mooi voor jou en er zijn vast nog wel een paar gelukkigen maar het geld lang niet voor iedereen natuurlijk.
Ja eens, maar daar kan ik @roffeltjes wel volgen. De meeste koophuizen zullen een keer in een erfenis belanden. Is het deze generatie niet, is het de volgende wel.

Vraag is alleen of je er een communistisch model op toe wilt passen om ze na je dood aan de staat te laten vervallen. Ik gok dat de opeet hypotheek ineens aan populariteit gaat winnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@roffeltjesJe kunt natuurlijk naast het verlagen van de laagste schijf van de IB, ook de hoogste schijf verhogen (en evt wat schuiven met de bandbreedte van de schijven).

Ik blijf voorstander van het zwaarder belasten van alles boven de Balkenende-norm. Maak de IB progressiever. Dat werkt weer nivellerend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gebruikershaes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:23:
[...]

Okay, dus als ik tussen de regels door mag lezen, dan lees ik hier ook de onzekerheid over wat de andere partijen te bieden hebben. Of het beleid wat ze willen voeren voor vooruitgang zorgt? Wantrouwen? En wellicht te weinig informatie over de gevolgen van de maatregelen van andere partijen? En angst op globaal niveau mbt defensie?
Hoezo onzekerheid?

Ik kan voor de vvd kiezen met een programma dat me goeddeels bevalt en die vervolgens niet alles leveren.

Of ik kan voor een ander partij kiezen waarvan het programma met om te beginnen al minder bevalt en die ook niet gaan leveren.
En de kans dat die dan ineens wel gaan leveren wat ik met een keuze voor de vvd toch al niet zou krijgen is natuurlijk ook klein.

Heeft niet zoveel met onzekerheid of veilige keuzes te maken eerlijk gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 21-11-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 21:41
Valt mij wel op dat ipos consequent PvdA-GL een stuk lager peilt dan i &O.
Dus ik ben benieuwd bij wie een Bias ligt.
We gaan het morgen zien iig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roffeltjes
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:06:
[...]
En waarom ontstaat die puist geld? Iets met vraag en aanbod.
Een huis erven is pak hem beet 5x een modaal salaris.... zelfs als we de prijs halveren gaat iemand die erft met 2.5x modaal meer de markt op. En zeg nou zelf, geloof je echt dat die prijs met de helft gaat dalen als we polders vol gaan stampen met huizen? huizenprijzen zijn enorm inelastisch.

Alles, of het nou de HRA is, de belasting druk of erven, het zit allemaal gedisconteerd in de prijs.
Pot/ketel. Ja kapitaal speelt mee. Maar je gaat toch niet beweren dat de prijzen even hard gestegen zouden zijn als er wel voldoende huizen zouden zijn? Zo werkt dat niet. Op een gegeven moment heeft iedereen een huis en is het klaar. Helaas zijn we daar ver vanaf.
https://nos.nl/artikel/23...n-torenhoge-huizenprijzen

Ik zit niet zomaar te zwetsen, vermogen heeft veel meer impact op de huizenprijs dan dat jij denkt. En dat is dus het vervelende, lagere belastingen gaan ook vrolijk die markt op omdat we dan hogere lasten kunnen dragen.

Misschien heb je gelijk als we het huizenbestand verdubbelen, maar dat is zelfs als we door waren gaan bouwen echt niet haalbaar. Woningtekort is inherent aan high density gebieden.
Ook jij zou die starter niet van de markt hoeven blazen als er wel genoeg huizen zouden zijn. Ik zie werkelijk niet hoe je dit los van elkaar zou willen zien.
Ja er zal vast een effect zijn door het verminderen van vermogen, maar dat lost de schaarste niet op.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen:

Als mijn dochter of zoon de markt opgaat kan ik fors mee financieren. Niet via die oliedomme jubelton, maar omdat ik een bank ga zijn en mijn dochter een smak geld leen. Ik betaal daar verder geen belasting over en het is hartstikke legaal. Ja ze betaalt rente, maar ik kop 6500,- per jaar in haar mandje, ook allemaal legaal, immers belastingvrij schenken (en dan mag ik ook nog een keer eenmalig 30k overkoppen).

Als Henk de markt betreed maar zijn ouders zitten in een huurhuis wens ik hem heel veel succes als hij moet concureren met mijn dochter (en vele anderen die nog veel rijker zijn dan ik).

Netto resultaat, mijn dochter wint de race, heeft lagere lasten en als ik de pijp uitga kan ze voor haar kinderen hetzelfde spelletje spelen.
Zodra er niet genoeg meer verdiend wordt verkopen ze vanzelf het spul wel. Dus zorgen dat er niet 50 kan op een huis af komen om elkaar te overbieden, maar in het uiterste geval 1 koper die keuze heeft uit 10 huizen. Regulatie van huurprijzen, progressief belasten van winsten uit een tweede huis, etc.
Zoals ik hierboven al schetste, ook als ik allebei de huizen zou verkopen heb ik daardoor een zak geld waar ik allebei mijn kinderen een enorme boost geef. En die boost wordt gedisconteerd in de prijs.

Wat misschien scheelt is dat mijn vader jong is overleden en een bevriende notaris ons heel kalm heeft uitgelegd wat we moesten doen. je kan echt heel makkelijk geld doorkoppen naar je kinderen. Dat vind ik op zich helemaal prima, maar als je dat combineert met het doorgeven van bakstenen dan wordt het heel snel een krom plaatje.
De oplossingsrichting is een politieke keuze. Een silver bullet is er niet. En eerlijk gezegd zie ik in de verkiezingsprogrammas nog niet het begin van een oplossing langskomen. Maar dat schaarste altijd een prijsopdrijvend effect heeft is voor zover ik weet nog altijd staande praktijk. Zonder het oplossen van die schaarste hebben andere maatregelen m.i. ook niet het beoogde effect.

Maar dit is misschien inmiddels meer iets voor een huizenmarkt topic. ;)
Eens en nogmaals, ik denk echt niet dat je ongelijk hebt betreft schaarste. Ik denk alleen dat je heel erg onderschat hoezeer vermogen een probleem is op de huizenmarkt, juist omdat het voor de middenklasse verreweg de beste methode is om iets door te geven aan je kind.

Wat je nu bij ons ziet is een derde generatie lucky bastards... en dat allemaal vanuit twee modale één verdieners. Sterker nog, de echte klappers moeten nog komen omdat de vooroorlogse ouders aan beide kanten nog leven (gelukkig maar, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Joris748 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:25:
Ik blijf voorstander van het zwaarder belasten van alles boven de Balkenende-norm. Maak de IB progressiever. Dat werkt weer nivellerend.
UIteraard, tax the rich.

Desalnietemin, de huizenmarkt is echt een voorbeeld waarin elke scheet aan vermogen, subsidies en netto inkomen in de prijs zit gedisconteerd. Verhoog je het netto inkomen? De huizenprijs gaat omhoog omdat mensen hogere lasten gaan pakken.

Het is een duivels lastig probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
[...]

Misschien wel.

Bedenk dat de Nederlanders één van de meest tevreden volkeren ter wereld zijn. De overgrote meerderheid van de bevolking is blijkbaar heel tevreden. Dan komt een boodschap dat het 'eindelijk anders moet' niet echt aan. Integendeel, van de meesten hoeft het niet anders.

Natuurlijk, niet iedereen heeft dat geluk. Toeslagenouders, aardbevingsslachtoffers, inwoners van Ter Apel. Hun ellende krijgt weliswaar (terecht) veel aandacht, maar het blijft voor de meeste Nederlanders een ver van hun bed show.

Nederland is nu eenmaal in meerderheid rechts georiënteerd, dan heeft men de keuze uit VVD, CDA, NSC, PVV, JA21, BVNL, BBB of FVD. Voor velen is de VVD dan de meest veilige keuze.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:45:
[...]

Een huis erven is pak hem beet 5x een modaal salaris.... zelfs als we de prijs halveren gaat iemand die erft met 2.5x modaal meer de markt op. En zeg nou zelf, geloof je echt dat die prijs met de helft gaat dalen als we polders vol gaan stampen met huizen? huizenprijzen zijn enorm inelastisch.

Alles, of het nou de HRA is, de belasting druk of erven, het zit allemaal gedisconteerd in de prijs.

[...]

Ik zit niet zomaar te zwetsen, vermogen heeft veel meer impact op de huizenprijs dan dat jij denkt. En dat is dus het vervelende, lagere belastingen gaan ook vrolijk die markt op omdat we dan hogere lasten kunnen dragen.

Misschien heb je gelijk als we het huizenbestand verdubbelen, maar dat is zelfs als we door waren gaan bouwen echt niet haalbaar. Woningtekort is inherent aan high density gebieden.
Ik betwist ook niet dat vermogen een effect heeft op de huizenprijzen. Maar ik blijf erbij dat dit effect alleen kan bestaan in een situatie waarin er een woningtekort is. Dat woningtekort is er al veel langer zoals ook aangegeven in het artikel dat je quote. Meer specifiek dus; in een situatie waarin er al decennia een woningtekort is waar weinig beweging in zit.

Overigens gaat het hier geenszins over het verdubbelen van het huizenbestand. De cijfers variëren een beetje, maar we hebben het over 300-600k huizen.
[...]

Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen:

Als mijn dochter of zoon de markt opgaat kan ik fors mee financieren. Niet via die oliedomme jubelton, maar omdat ik een bank ga zijn en mijn dochter een smak geld leen. Ik betaal daar verder geen belasting over en het is hartstikke legaal. Ja ze betaalt rente, maar ik kop 6500,- per jaar in haar mandje, ook allemaal legaal, immers belastingvrij schenken (en dan mag ik ook nog een keer eenmalig 30k overkoppen).

Als Henk de markt betreed maar zijn ouders zitten in een huurhuis wens ik hem heel veel succes als hij moet concureren met mijn dochter (en vele anderen die nog veel rijker zijn dan ik).

Netto resultaat, mijn dochter wint de race, heeft lagere lasten en als ik de pijp uitga kan ze voor haar kinderen hetzelfde spelletje spelen.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.

Als jouw dochter niet op hetzelfde huis hoeft te azen als Henk, hoeft er ook geen race gewonnen te hebben.

Dat ze in dat geval nog lagere lasten heeft is dan nog eens mooi meegenomen. Los van een eventueel effect op de waarde van jouw huis in die situatie.
[...]

Zoals ik hierboven al schetste, ook als ik allebei de huizen zou verkopen heb ik daardoor een zak geld waar ik allebei mijn kinderen een enorme boost geef. En die boost wordt gedisconteerd in de prijs.

Wat misschien scheelt is dat mijn vader jong is overleden en een bevriende notaris ons heel kalm heeft uitgelegd wat we moesten doen. je kan echt heel makkelijk geld doorkoppen naar je kinderen. Dat vind ik op zich helemaal prima, maar als je dat combineert met het doorgeven van bakstenen dan wordt het heel snel een krom plaatje.

[...]

Eens en nogmaals, ik denk echt niet dat je ongelijk hebt betreft schaarste. Ik denk alleen dat je heel erg onderschat hoezeer vermogen een probleem is op de huizenmarkt, juist omdat het voor de middenklasse verreweg de beste methode is om iets door te geven aan je kind.

Wat je nu bij ons ziet is een derde generatie lucky bastards... en dat allemaal vanuit twee modale één verdieners. Sterker nog, de echte klappers moeten nog komen omdat de vooroorlogse ouders aan beide kanten nog leven (gelukkig maar, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd).
Ik onderschat het effect van vermogen niet. Maar zie het wel in het kader van de bestaande marktomstandigheden.

Helaas hier pas eerste generatie lucky bastards. Althans, mijn kinderen als ik de pijp uit ga :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:56
[...]

Dat is toch wel redelijk verklaarbaar? Het belangrijkste punt van NSC is een nieuwe bestuurscultuur. Dat staat haaks op de ideologie van de meeste rechtste partijen, die willen immers een conservatieve liberale politiek. Dus liefst de huidige bestuurscultuur behouden en vooral niet teveel regeltjes voor lobbypraktijken. Als je dus serieus de bestuurscultuur wilt veranderen kan dat enkel over links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:33
MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:26:
[...]

Hoezo onzekerheid?

Ik kan voor de vvd kiezen met een programma dat me goeddeels bevalt en die vervolgens niet alles leveren.

Of ik kan voor een ander partij kiezen waarvan het programma met om te beginnen al minder bevalt en die ook niet gaan leveren.
En de kans dat die dan ineens wel gaan leveren wat ik met een keuze voor de vvd toch al niet zou krijgen is natuurlijk ook klein.

Heeft niet zoveel met onzekerheid of veilige keuzes te maken eerlijk gezegd.
Ik ben heel erg tevreden met het klimaatbeleid van de VVD. Bij de VVD blijft de industrie in het land en wordt weinig co2-uitstoot ge-exporteerd. GL-PVDA heeft volgens het PBL daar behoorlijk last van. Het is wel met een onzekerheidsmarge, maar toch.

Ik stem weer VVD morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Indoubt schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:02:
Dat.is.precies.het.probleem. :+

Ik kan je echter wel zeggen dat het een relatief grote groep is

"Met name de 65-plussers hebben hun hypotheek inmiddels grotendeels afgelost, en sommigen gebruiken hun vermogen nu om de kinderen een zetje te geven bij het kopen van een huis. Niet alle starters beginnen daardoor gelijk op de huizenmarkt."
In mijn geval heb ik dan nu niet het vermogen, maar komt dat in twee tranches bij mij binnenvallen. En nogmaals, onze ouders zijn aan beide kanten echt niet rijk. Dit gaat gewoon om twee-onder-een-kap woningen van modale gezinnen die straks onze kant oprollen. Ik ben echt niet de enige en al zijn wij absoluut een minderheid, wij zijn wel degenen die de mooiste huizen voor onze kinderen eruit pikken (o.a. in de studentensteden).

Ik wil trouwens ook nog betwisten dat er "gekte" op de woningmarkt is. Het is volkomen rationeel.

1. Huren is echt heel duur
2. Een huis is eigenlijk altijd een goede investering omdat de prijs inelastisch is.
3. Het de beste "leg-up" is die je je kinderen kan geven.
4. Op het moment dat je vaste lasten wegvallen zit je op een leeftijd waarbij je meestal max je salaris zit
5. Op hetzelfde moment kijk je ook je eigen stervelijkheidv in het gezicht :'(

Met name die laatste vier zie ik niet veranderen, hoeveel huizen we ook uit de grond stampen. .

Om nog heel even door te zanikken over waarom vermogen bij ouderen zo'n grote rol speelt: Mijn moeder (tien jaar gewerkt, man op zijn 56 na 25 dienstjaar gestorven) zit dus in die 2-onder-een-kap met zonnepanelen en geen hypotheek. Ze krijgt haar pensioen gewoon niet op.

Aan de andere kant zijn er AOWers die van hand-tot-tand leven, ondanks dat het salaris verschil gedurende het leven van mijn vader echt niet ZO dramatisch was. Het is alleen die paar honderd piek die sneeuwbalden naar een huis wat weer sneeuwbalde naar lagere lasten wat weer... etc. etc.

Ook bij vrienden zie ik dit. Bijna allemaal hebben we ouders die hun geld niet op krijgen en dan hebben we het over hele simpele onderwijzers, ambtenaren etc. kijk je dan naar de paar man met ouders die concierge o.i.d waren dan zie je oudjes die met hangen en wurgen rondkomen.

Maar goed, genoeg gezanikt, we zijn het echt niet zo heel erg met elkaar oneens en ik moet stoppen met dit stokpaardje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Silvos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:04:
[...]

Dat is toch wel redelijk verklaarbaar? Het belangrijkste punt van NSC is een nieuwe bestuurscultuur. Dat staat haaks op de ideologie van de meeste rechtste partijen, die willen immers een conservatieve liberale politiek. Dus liefst de huidige bestuurscultuur behouden en vooral niet teveel regeltjes voor lobbypraktijken. Als je dus serieus de bestuurscultuur wilt veranderen kan dat enkel over links.
Waarom wilt de NSC-achterban dan eigenlijk niet met GLPvdA? Die achterban wijkt in dat opzicht niet af van de VVD. Dat volgt hier niet uit, of wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ik zou het geen onzekerheid noemen, ik ben het gewoon minder eens met andere partijen. Met de nadruk op minder: Ik ben het echt niet met alles eens van de VVD, en ik zie prima de positieve kanten in van bijvoorbeeld PvdAGL. Daarom zou ik ook niks tegen een breder kabinet hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Oilman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:45:
[...]

Precies wat ik al dacht. De bubbel dat het "best prima" gaat. Gaaf land.

Blijkbaar merken die kiezers niets van alle crisissituaties, affaires, en hebben ze al een huis, een stabiel inkomen, en is er geen oog voor de medemens waarvoor die situatie steeds verder weg glijdt. Wat niet weet, wat niet deert.

Ik zou oprecht niet weten waar de VVD niet mee wegkomt voor de VVD stemmers.

Doet me denken aan die leus uit Far Cry: the definition of insanity... Maar blijkbaar willen mensen voedselbanken in Nederland, overvolle AZC's, geen bouw meer door stikstof, enorme vee industrie, vooral multinationals niet eerlijk belasten, etc. Wat ook al gaat het kut, het gaat in ieder geval voorspelbaar kut.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroenneman op 21-11-2023 20:15 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:12:
[...]

Precies wat ik al dacht. De bubbel dat het "best prima" gaat. Gaaf land.

Blijkbaar merken die kiezers niets van alle crisissituaties, affaires, en hebben ze al een huis, een stabiel inkomen, en is er geen oog voor de medemens waarvoor die situatie steeds verder weg glijdt. Wat niet weet, wat niet deert.

Ik zou oprecht niet weten waar de VVD niet mee wegkomt voor de VVD stemmers.

Doet me denken aan die leus uit Far Cry: the definition of insanity... Maar blijkbaar willen mensen voedselbanken in Nederland, overvolle AZC's, geen bouw meer door stikstof, enorme vee industrie, vooral multinationals niet eerlijk belasten, etc. Wat ook al gaat het kut, het gaat in ieder geval voorspelbaar kut.
Ah ja, want dat er genoeg te verbeteren valt, betekend dat heel Nederland een puinhoop is en dat het eigenlijk niet slechter kan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Sissors schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:16:
[...]

Ah ja, want dat er genoeg te verbeteren valt, betekend dat heel Nederland een puinhoop is en dat het eigenlijk niet slechter kan 8)7
Tja, dat zou eigenlijk de VVD leus mogen zijn: het gaat niet goed, maar misschien gaat het anders nog wel slechter...

Ja, Nederland is een puinhoop, voor een hele grote groep mensen. En het kan een heel stuk beter. Maar zeker niet met dezelfde partij die al tig jaar aan de knoppen zit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:18:
[...]

Tja, dat zou eigenlijk de VVD leus mogen zijn: het gaat niet goed, maar misschien gaat het anders nog wel slechter...

Ja, Nederland is een puinhoop, voor een hele grote groep mensen. En het kan een heel stuk beter. Maar zeker niet met dezelfde partij die al tig jaar aan de knoppen zit.
Of het gaat wel goed, maar het zou nog altijd beter kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Sissors schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:19:
[...]

Of het gaat wel goed, maar het zou nog altijd beter kunnen.
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.

Want oprecht, ik snap daadwerkelijk niet, dat mensen na de afgelopen 4 jaar kunnen beweren dat het "goed" gaat met Nederland.

Stikstof crisis
Toeslagenaffaire
Huizencrisis
Studenten die bij bosjes psychische problemen ontwikkelen
Voedselbanken in Nederland
Het rode kruis in Nederland (!)
Asielcrisis
Groningergas shitshow

Het was één grote shitshow de afgelopen jaren. Als dit "goed" is, dan wil ik niet eens weten wat je zou classificeren als "niet goed".*knip* dit voegt niets toe..

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:12

crisp

Devver

Pixelated

Ik moet ook altijd aan de VVD denken bij de filmpjes van de partij tegen de burger :p

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:54
Jeroenneman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:23:
[...]

*knip*

Want oprecht, ik snap daadwerkelijk niet, dat mensen na de afgelopen 4 jaar kunnen beweren dat het "goed" gaat met Nederland.

Stikstof crisis
Toeslagenaffaire
Huizencrisis
Asielcrisis
Groningergas shitshow

Het was één grote shitshow de afgelopen jaren. Als dit "goed" is, dan wil ik niet eens weten wat je zou classificeren als "niet goed". *knip*
Alsof diverse ontwerpen nooit een issue zouden zijn als Wilders of Klaver in het torentje had gezeten?

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:28:
[...]

Alsof diverse ontwerpen nooit een issue zouden zijn als Wilders of Klaver in het torentje had gezeten?
Daar is ie weer. De "we kunnen er niks aan doen". Wat maakt het dan uit of de VVD er zit? Als je blijkbaar toch niets kunt beïnvloeden met beleid, dan zetten we er gewoon een kleuterklas neer?

Ja, ik geloof oprecht dat de VVD tactiek van traineren, niet handelen, liegen, vergeten zaken erger heeft gemaakt in plaats van beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

*knip*

Stikstof crisis
Toeslagenaffaire
Huizencrisis
Asielcrisis
Groningergas shitshow

Het was één grote shitshow de afgelopen jaren. Als dit "goed" is, dan wil ik niet eens weten wat je zou classificeren als "niet goed". *knip*
*knip* maak of een topic report aan als je dit vind, maar dit voegt ook niets toe zonder onderbouwing.

[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:35
[...]

*knip*

Stikstof crisis
Toeslagenaffaire
Huizencrisis
Asielcrisis
Groningergas shitshow

Ben zeker geen vvd stemmer, maar veel kan je eerder cda aanrekenen en je kan ook niet stellen dat dat allemaal door de vvd komt. De meeste zijn globale problemen en dan kan je idd zeggen dat we het in Nederland nog niet zo slecht hebben.
Maar we hebben keer op keer weer vvd die de grootste is. Bijv na de toeslagen affaire meteen weer de grootste. Tja dan gaat daar ook geen signaal vanuit dat ze iets verkeerds doen.
Het probleem is denk ik dat er geen partijen zijn die iedereen goed bedienen. Zo zou ik afhankelijk van het onderwerp wel op 10 verschillende partij en kunnen stemmen. Het zou wat dat betreft wel mooi zijn (al was het alleen maar voor de informatie) als je per onderwerp op een partij kon stemmen. Nu zie ik dat precies de belangrijke zaken voor mij als eerste sneuvelen bij onderhandelingen. Tja dan heb ik ook spijt van mijn stem.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

Ja, ik weet nog goed mijn eerste studiejaar. Na het eerste jaar was je de lamballen kwijt, want niet genoeg punten. Nu zit je er soms drie jaar aan vast. 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Ook een dooddoener mensen noemen punten op wat er fout gaat in het land en dan moeten ze naar andere landen kijken waar het slechter gaat,Tja dan kan je niks meer zeggen lijkt me

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Tja met wat er nu gebeurd met die peilingen begin ik me iets af te vragen.
Nu Omtzigt wegzakt en de BBB instort, uh wie gaat er precies regeren met de VVD?

De PVV misschien, maar de VVD lijkt al in paniek te raken dat ze niet met de PVV gaan als Wilders premier zou worden en dus de grootste. Maar dat is het ook wel zo'n beetje. Omtzigt wil niet met de PVV en PvdA/GL of D66 gaat al helemaal niet gebeuren. BBB, CDA en SGP zijn te klein. CU, SP, DENK en PvdD gaan het ook nooit doen. FvD wil niemand mee regeren en dan blijven Volt, Ja21 en BVNL over die ook klein blijven of misschien niet eens terugkomen in de kamer.

Er is geen rechtse meerderheid en ook geen coalitie mogelijk omdat de PVV door de meeste partijen is uitgesloten en de VVD voor veel eigenlijk ook.

Maar PvdA/GL + Omtzigt + een hele serie aan kleinere middenpartijen en linkse partijen kunnen wel een meerderheidscoalitie vormen met hoe het er nu voorstaat. En hierbij kan ook een minderheidskabinet gevormd worden zonder dat deze meteen dag een weggestemd worden met een motie van wantrouwen zoals Omtzigt graag wil. Een VVD + PVV minderheidskabinet overleeft geen week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28ldOHz02-aWjeG6DXiGK6Tbbr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbSOeUylnZZQed480rwuEQCG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m8uczNm74A6tXyeHt5_bPzRFBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7Dz7ykb6NvLfpQUtZmYFlBs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlmK4ImJ_aUHbTy9QeuzZmJxHbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jXjg5zB72ZPEvaiIJg1Glhb.jpg?f=fotoalbum_large

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

*knip* maak s.v.p. alleen topic report aan.

[ Voor 61% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Nederland is een welvarend land maar ik denk dat we rap moeten stoppen met doen alsof we het allemaal zo goed voor elkaar hebben want de vraag is of dat zo blijft.

Ten eerste gaan we de gasbel missen. Onze voornaamste bron van inkomsten gaat dus verloren. Ten tweede is het al een tijd politiek onrustig. Er wordt altijd gesproken over "Italiaanse politieke toestanden" maar het is de vraag of wij daar ook niet naartoe aan het gaan zijn. We gaan wederom een moeilijke formatie zien in elk geval en het zou me verbazen als het volgende kabinet vier jaar zit.

Er wordt altijd gewezen naar "lijstjes" waarin Nederland het beter doet dan andere landen maar de vraag is of we daar stijgen of dalen. En onderwijs gaat bijvoorbeeld niet goed, ook wel een belangrijk iets voor de toekomst. Ik heb sowieso het idee dat er heel veel anno 2023 niet zo goed meer is georganiseerd en dat ga je vroeg of laat terugzien in lijstjes.

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
Maar mogen we ons dan vergelijken met onze buurlanden, of landen die een vergelijkbaar niveau van ontwikkeling hebben?

In Duitsland en België kun je leuk wonen voor weinig.

Er zijn weinig landen die een toeslagenaffaire kennen - Australië heeft iets vergelijkbaars gehad, maar daar houdt het eigenlijk wel mee op.

Pieter Omtzigt kan een hele waslijst van anticorruptie-wetgeving opsommen die we in Nederland niet nodig denken te hebben. Omdat we zo weinig corruptie zouden hebben.

Noorwegen blijft nog altijd een voorbeeld van hoe je als land met je bodemschatten kunt omgaan.

En ja, dat is cherry-picking. Maar dat mag gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:48 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• gebruikershaes
Wat me opvalt bij de VVD kiezers, ook bij de mensen uit m’n eigen kring, is dat ze heel erg naar hun eigen situatie kijken op dit moment. Niet in de toekomst of naar de rest van de samenleving. Ik heb het goed dus dan doet VVD het lekker.
Tijdens de pandemie hadden we het allemaal over essentiële banen. Zorg, logistiek, supermarktmedewerkers, maatschappelijk werkers, docenten, etc. Hebben we heel hard voor geklapt. Maar nu hebben we het goed dus laten we die groep vooral snel vergeten. Ik ik ik, is het enige wat telt lijkt het.
En we zijn snel tevreden. Zolang we maar wat kruimels krijgen in de vorm van hypotheekrenteaftrek, hebben we er geen enkel probleem mee dat 10% van de Nederlanders 61% van het vermogen bezit. Wij, de 90% doen het wel met 39%. Onze kinderen met nog minder. VVD stemmen is naar mij mening uitstel van executie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:03
Dat riedeltje hebben we toch ook lang gehad met Rutte? Daar was heel lang het argument, ja maar ik zie niet zo snel iemand anders als premier.
Logisch als de ander geen kans krijgt...

Nu wil ik niet alles wat fout gaat in de schoenen van de vvd schuiven, maar zeggen dat alles zo super gaat...
Dus begrijp best dat mensen er na zoveel jaren klaar mee is. En de groep die het steeds moeilijker heeft groter wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:01:
[...]

Nederland is een welvarend land maar ik denk dat we rap moeten stoppen met doen alsof we het allemaal zo goed voor elkaar hebben want de vraag is of dat zo blijft.

Ten eerste gaan we de gasbel missen. Onze voornaamste bron van inkomsten gaat dus verloren. Ten tweede is het al een tijd politiek onrustig. Er wordt altijd gesproken over "Italiaanse politieke toestanden" maar het is de vraag of wij daar ook niet naartoe aan het gaan zijn. We gaan wederom een moeilijke formatie zien in elk geval en het zou me verbazen als het volgende kabinet vier jaar zit.

Er wordt altijd gewezen naar "lijstjes" waarin Nederland het beter doet dan andere landen maar de vraag is of we daar stijgen of dalen. En onderwijs gaat bijvoorbeeld niet goed, ook wel een belangrijk iets voor de toekomst. Ik heb sowieso het idee dat er heel veel anno 2023 niet zo goed meer is georganiseerd en dat ga je vroeg of laat terugzien in lijstjes.
Miljoenennota 2010, willekeurig jaar: https://www.rijksfinancien.nl/miljoenennota/2010/IDA3CAR

240 miljard inkomsten, waarvan 8 miljard aardgasbaten. (En vraag me niet waarom in het taartdiagram het wat meer inkomsten zijn). Dat is natuurlijk mooi geweest, maar onze voornaamste bron van inkomsten? Dat mis ik een beetje. En sowieso zijn de aardgasbaten natuurlijk al heel wat jaren ondertussen aan het slinken.

Over bijvoorbeeld onderwijs heb ik best ideeën. Maar die vind ik ook niet terug bij de linkse partijen, die willen, afhankelijk van de partij, brede brugklassen tot compleet brede onderbouw. Ik geloof niet dat dat helpt. En laten we het helemaal niet over Volt iig hebben, die allemaal extra vakken heeft bedacht, maar je je kan afvragen wat er met de reguliere vakken moet gebeuren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:07:
[...]

Maar mogen we ons dan vergelijken met onze buurlanden, of landen die een vergelijkbaar niveau van ontwikkeling hebben?

In Duitsland en België kun je leuk wonen voor weinig.

Er zijn weinig landen die een toeslagenaffaire kennen - Australië heeft iets vergelijkbaars gehad, maar daar houdt het eigenlijk wel mee op.

Pieter Omtzigt kan een hele waslijst van anticorruptie-wetgeving opsommen die we in Nederland niet nodig denken te hebben. Omdat we zo weinig corruptie zouden hebben.

Noorwegen blijft nog altijd een voorbeeld van hoe je als land met je bodemschatten kunt omgaan.

En ja, dat is cherry-picking. Maar dat mag gewoon.
Dat is cherry picking ja. En ik ga ook zeker niet beweren dat wij het beste overal in zijn. Omgang met bodemschatten kunnen we iig toch niet alleen de VVD aanrekenen mag ik hopen, maar gewoon de hele politiek / generatie van toen. En nogmaals, ik zeg echt niet dat het hier perfect is, en natuurlijk is het een logische plek om te kijken naar vergelijkbare landen hoe die dingen doen. En als daar goede ideeën tussen zitten, zeker overnemen. Maar dat betekend nog steeds niet dat het hier zo verschrikkelijk gaat dat het niet slechter kan, en alles beter is dan hoe het nu is. (Zeg maar wat mensen in Argentinië denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een *knip* geen kwalificaties bij namen s.v.p. man die timmermans. Wijzen naar iemand die niks terug kan zeggen....

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:21:
Wat een enge man die timmermans. Wijzen naar iemand die niks terug kan zeggen....
Helaas deed Wilders gisteren hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:22:
[...]

Helaas deed Wilders gisteren hetzelfde
Dat heb ik niet gezien. Maar geeft nog geen reden om het dan terug te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:23:
[...]

Dat heb ik niet gezien. Maar geeft nog geen reden om het dan terug te doen
Is ook geen reden, maar maakt het wel begrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Jetten wint makkelijk van Timmermans dit debat. Jetten is erg gegroeid de laatste jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
gebruikershaes schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:08:
Wat me opvalt bij de VVD kiezers, ook bij de mensen uit m’n eigen kring, is dat ze heel erg naar hun eigen situatie kijken op dit moment. Niet in de toekomst of naar de rest van de samenleving. Het is heel erg: ik heb het goed dus dan doet VVD het lekker.
Tijdens de pandemie hadden we het allemaal over essentiële banen. Zorg, logistiek, supermarktmedewerkers, maatschappelijk werkers, docenten, etc. Hebben we heel hard voor geklapt. Maar nu hebben we het goed dus laten we die groep vooral snel vergeten. Ik ik ik, is het enige wat telt lijkt het.
En we zijn snel tevreden. Zolang we maar wat kruimels krijgen in de vorm van hypotheekrenteaftrek, hebben we er geen enkel probleem mee dat 10% van de Nederlanders 61% van het vermogen bezit. Wij, de 90% doen het wel met 39%. Onze kinderen met nog minder. VVD stemmen is naar mij mening uitstel van executie.
Ach bij de scholierenverkiezingen van ProDemos kwam PVV er als grootste uit met FvD daar achter. Dusja... Toekomst?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:24
bie100 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:53:
[...]

Ook een dooddoener mensen noemen punten op wat er fout gaat in het land en dan moeten ze naar andere landen kijken waar het slechter gaat,Tja dan kan je niks meer zeggen lijkt me
Weet je wat een kWh in de UK kost? Hoe de NHS functioneert?
Hoe het systeem met 7 regeringen in Belgie efficient werkt? Dat ze daar allemaal blij zijn dat ze nog aanzienlijk meer loonbelasting mogen betalen.
In Spanje wil de rijkste regio niet meer betalen voor de rest van het land.
In Frankrijk hoor ik ook nooit gemopper, kuch 8)7

Noem maar eens 10 landen waar het echt beter geregeld is dan in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12
PWM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:24:
Jetten wint makkelijk van Timmermans dit debat. Jetten is erg gegroeid de laatste jaren.
Maar over dat huisvesten heeft ie geen idee. “Flexwoningen” is wel erg makkelijk, hoe dan?

XXXVI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:56
eric.1 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:06:
[...]

Waarom wilt de NSC-achterban dan eigenlijk niet met GLPvdA? Die achterban wijkt in dat opzicht niet af van de VVD. Dat volgt hier niet uit, of wel?
Ik denk zelf dat een deel van de NSC achterban wel degelijk verandering en een nieuwe bestuurscultuur wil maar niet voldoende beseft dat hun eigen opvattingen daarvoor in de weg staan. Het is niet voor niets dat er niet echt links conservatieve en rechts progressieve partijen bestaan. Dat bijt elkaar gewoon een beetje. Bij progressief hoort vooruitstrevend beleid aangepast op de huidige omstandigheden (op dit moment vooral klimaatverandering) en dat past veel beter bij sociale gelijkheid wat je associeert met linkse politiek. Rechtse politiek associeer je veel meer met conservatisme en liberalisme en dan is het automatisch al heel moeilijk om een vooruitstrevend beleid te voeren.

Omtzigt probeert zich te positioneren als iemand die progressief is als het gaat om bestuurscultuur maar conservatief is als het gaat om bepaalde opvattingen zoals de asielinstroom. Ik denk dat dit een lastige combinatie is omdat hij door die conservatieve opvattingen is aangewezen op rechtse samenwerkingspartners maar die delen zijn progressieve waarden niet. Omtzigt zit in een soort merkwaardige spagaat en zijn achterban ook.
Oilman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:
[...]

Noem maar eens 10 landen waar het echt beter geregeld is dan in Nederland.
Het gaat er niet om dat het ergens anders slechter of beter is, het gaat erom dat het beter kan. Het is alsof je zegt in Nederland stijgt al jaren de levensverwachting dus het is hier prima geregeld. Echter als je bijvoorbeeld kijkt naar Blue zones dan zie je dat de levensverwachting daar een stuk hoger is. Een VVD stemmer zou dan zeggen, kijk hoe hoog onze levensverwachting is door technologie en marktwerking. Ik zeg dan, het kan veel beter en onze levensverwachting is juist lager door vervuiling, marktwerking en de stressvolle manier waarop onze maatschappij is ingericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:
[...]

Ach bij de scholierenverkiezingen van ProDemos kwam PVV er als grootste uit met FvD daar achter. Dusja... Toekomst?
Vooral vergeleken met 10 en 20 jaar terug is hier idd een behoorlijke verschuiving. Dat jonge mensen idealistisch links zijn en rechtser zodra ze geld verdienen lijkt niet helemaal meer te kloppen.

Het komt wel beetje overeen met het beeld op social media dat mensen steeds intoleranter worden; social media maakt meer kapot dan je lief is. Dat de jongere generatie ermee is opgegroeid en daarom door de desinfo/manipulatie heen prikt lijkt ijdele hoop. (Maar misschien is er een andere reden, social-media beïnvloeding en het negative effect op de samenleving is een beetje mijn pet peeve)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

ephymerous schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:38:
[...]

Maar over dat huisvesten heeft ie geen idee. “Flexwoningen” is wel erg makkelijk, hoe dan?
Hij is blijkbaar gegroeid als klimaatminister :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
TheBrut3 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:
[...]

Tsja, gebrek aan toekomstperspectief maakt de mens nou niet bepaald socialer. Blijkbaar moeten we eerst zien dan geloven, eerst voelen dan veranderen. Miss moet ik ook op VVD stemmen of nog rechtser. Dan komen we er sneller :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

[mbr]*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.[/mbr]

Stikstof crisis
Toeslagenaffaire
Huizencrisis
Asielcrisis
Groningergas shitshow

Het was één grote shitshow de afgelopen jaren. Als dit "goed" is, dan wil ik niet eens weten wat je zou classificeren als "niet goed".[mbr]*knip* dit voegt niets toe..[/mbr]
Ik denk dat de punten die jij noemt inderdaad een shitshow zijn.

Maar er is nog altijd een flinke groep mensen die de afgelopen jaren (energiecrisis, inflatie) redelijk goed zijn doorgekomen. Leuke woning. Twee auto's. Vakantie goed mogelijk. Genoeg financiele ruimte om spulletjes te kopen. Beetje mopperen af en toe maar eigenlijk gaat het nog best wel goed. Op individueel niveau dan.
Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon