Een huis erven is pak hem beet 5x een modaal salaris.... zelfs als we de prijs halveren gaat iemand die erft met 2.5x modaal meer de markt op. En zeg nou zelf, geloof je echt dat die prijs met de helft gaat dalen als we polders vol gaan stampen met huizen? huizenprijzen zijn enorm inelastisch.
Alles, of het nou de HRA is, de belasting druk of erven, het zit allemaal gedisconteerd in de prijs.
Pot/ketel. Ja kapitaal speelt mee. Maar je gaat toch niet beweren dat de prijzen even hard gestegen zouden zijn als er wel voldoende huizen zouden zijn? Zo werkt dat niet. Op een gegeven moment heeft iedereen een huis en is het klaar. Helaas zijn we daar ver vanaf.
https://nos.nl/artikel/23...n-torenhoge-huizenprijzen
Ik zit niet zomaar te zwetsen, vermogen heeft veel meer impact op de huizenprijs dan dat jij denkt. En dat is dus het vervelende, lagere belastingen gaan ook vrolijk die markt op omdat we dan hogere lasten kunnen dragen.
Misschien heb je gelijk als we het huizenbestand verdubbelen, maar dat is zelfs als we door waren gaan bouwen echt niet haalbaar. Woningtekort is inherent aan high density gebieden.
Ook jij zou die starter niet van de markt hoeven blazen als er wel genoeg huizen zouden zijn. Ik zie werkelijk niet hoe je dit los van elkaar zou willen zien.
Ja er zal vast een effect zijn door het verminderen van vermogen, maar dat lost de schaarste niet op.
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen:
Als mijn dochter of zoon de markt opgaat kan ik fors mee financieren. Niet via die oliedomme jubelton, maar omdat
ik een bank ga zijn en mijn dochter een smak geld leen. Ik betaal daar verder geen belasting over en het is hartstikke legaal. Ja ze betaalt rente, maar ik kop 6500,- per jaar in haar mandje, ook allemaal legaal, immers belastingvrij schenken (en dan mag ik ook nog een keer eenmalig 30k overkoppen).
Als Henk de markt betreed maar zijn ouders zitten in een huurhuis wens ik hem heel veel succes als hij moet concureren met mijn dochter (en vele anderen die nog veel rijker zijn dan ik).
Netto resultaat, mijn dochter wint de race, heeft lagere lasten en als ik de pijp uitga kan ze voor haar kinderen hetzelfde spelletje spelen.
Zodra er niet genoeg meer verdiend wordt verkopen ze vanzelf het spul wel. Dus zorgen dat er niet 50 kan op een huis af komen om elkaar te overbieden, maar in het uiterste geval 1 koper die keuze heeft uit 10 huizen. Regulatie van huurprijzen, progressief belasten van winsten uit een tweede huis, etc.
Zoals ik hierboven al schetste, ook als ik allebei de huizen zou verkopen heb ik daardoor een zak geld waar ik allebei mijn kinderen een enorme boost geef. En die boost wordt gedisconteerd in de prijs.
Wat misschien scheelt is dat mijn vader jong is overleden en een bevriende notaris ons heel kalm heeft uitgelegd wat we moesten doen. je kan echt heel makkelijk geld doorkoppen naar je kinderen. Dat vind ik op zich helemaal prima, maar als je dat combineert met het doorgeven van bakstenen dan wordt het heel snel een krom plaatje.
De oplossingsrichting is een politieke keuze. Een silver bullet is er niet. En eerlijk gezegd zie ik in de verkiezingsprogrammas nog niet het begin van een oplossing langskomen. Maar dat schaarste altijd een prijsopdrijvend effect heeft is voor zover ik weet nog altijd staande praktijk. Zonder het oplossen van die schaarste hebben andere maatregelen m.i. ook niet het beoogde effect.
Maar dit is misschien inmiddels meer iets voor een huizenmarkt topic.

Eens en nogmaals, ik denk echt niet dat je ongelijk hebt betreft schaarste. Ik denk alleen dat je heel erg onderschat hoezeer vermogen een probleem is op de huizenmarkt, juist omdat het voor de middenklasse verreweg de beste methode is om iets door te geven aan je kind.
Wat je nu bij ons ziet is een derde generatie lucky bastards... en dat allemaal vanuit twee modale één verdieners. Sterker nog, de echte klappers moeten nog komen omdat de vooroorlogse ouders aan beide kanten nog leven (gelukkig maar, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd).