Het is inderdaad een verschil van "het ken net" naar "het kan niet".eric.1 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:15:
[...]
Ik ben het er wel mee eens dat een bedrijf haar eigen broek moet ophouden, en daar hoort een degelijk salaris ook bij. Maar, nu het minimum significant omhoog springt en sommige partijen dit nog minimaal 20% omhoog willen gooien, dan zit je opeens wel die grens op te rekken waar moeilijk tegenop te plannen valt. Valt bijvoorbeeld een bedrijf die nu 16 Euro per uur uitkeert daar ook onder? Over een jaar wellicht wel. Maar dan verwachten we dat die groep dan ook met 20% omhoog gaat? Dat is toch een serieuze kostenpost wat niet inherent gelijkstaat aan een bedrijf wat haar eigen broek niet kan ophouden.
Alleen als je lid bent van een vakbond. Dat is niet in alle sectoren. En de vakbonden stonden tot vrij recent onder relatieve zware druk.Sowieso vind ik dit onderwerp (minimumloon) interessant, aangezien dat hier niet bestaat - hier gaat alles, indien van toepassing, via de vakbonden en collectieve afspraken. Een wettelijk minimum bestaat simpelweg niet. Toch gaat het hier niet eens slecht in dat opzicht en de vacatures bieden echt niet structureel een salaris onder het (in vergelijking) Nederlands minimum...
Goeie vragen. Het enige weerwoord dat ik kan bedenken is dat hoe dan ook het levensonderhoud duurder is geworden en dat er steeds meer mensen te weinig verdienen om aan het levensonderhoud te voldoen. Dus de beloning moet wel omhoog.Dat doet mij denken; is een wettelijke verhoging dan wel echt de oplossing? Of zijn er meer positieve manieren om hogere lonen aan de onderkant te bemoedigen?
Er zijn meerdere die op die manier reageren, vind ik opvallend omdat het niet de sprong was die ik maakte[...]
Sjah, en zo krijgen we weer de kritiek dat lokale regionale toko's verdwijnen ten faveure van de grote multinationals, waar de top gigantische bonussen krijgen en de winst naar het buitenland verdwijnt
Er zijn ook kleine winstgevende bedrijven die personeel zoeken of nieuwe bedrijven die op zoek zijn naar lokaal talent. Als dat de grootste zorg is dan zou ik vooral zeggen dat de grote toko's meer belast moet worden. Ze roepen wel dat ze vertrekken maar de geschiedenis laat zien dat ze vaak blijven of als ze toch korting krijgen uiteindelijk toch verdwijnen (Unilever). Ik weet niet hoeveel gewicht we aan dat argument kunnen geven.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel