De peilingen beginnen nu wel grappig te worden, volgens mij zijn de kiezers aan het trollen.
In het hokje gaan ze uiteindelijk toch anders kiezen.
In het hokje gaan ze uiteindelijk toch anders kiezen.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Niet per se mode. Het is veel simpeler. Vrijwel niemand kan de achternaam van mevrouw Dilan Yeşilgöz-Zegerius fatsoenlijk uit z'n bek krijgen. Of getypt krijgen. Komt er gelijk een rode streep onder van de autocorrectie/spellingcontrole...MikeyMan schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:53:
[...]
Zullen we gewoon consequent de achternaam gebruiken? Of op zijn minst dan consequent de voornaam.
Lijkt een beetje mode te zijn om vrouwen bij de voornaam en mannen bij de achternaam te noemen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik denk dat je ook gewoon niet aan de intentie voorbij komt. Wil je dit grondrecht afschaffen vanuit de pragmatische gedachte dat het sowieso allemaal verzonnen is en daarom geen plaats heeft in een seculiere maatschappij waartoe we verworden zijn? Of wil je het afschaffen om vooral één groep buiten te kunnen sluiten?XWB schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:07:
[...]
De vrijheid van godsdienst afschaffen zou dan wel vallen onder het "tornen aan de grondbeginselen" van de democratische rechtstaat, zoals je zelf opschreef:
[...]
Artikel 6 is nu eenmaal een fundament van onze rechtstaat, en iemand die aan de fundamenten wil tornen wordt vaak als een extremist gezien.
Bovendien zie ik vooral haar voornaam in de televisiereclames, billboards, etc. Dus de VVD zet haar zo ook op de markt.Fiber schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:40:
[...]
Niet per se mode. Het is veel simpeler. Vrijwel niemand kan de achternaam van mevrouw Dilan Yeşilgöz-Zegerius fatsoenlijk uit z'n bek krijgen. Of getypt krijgen. Komt er gelijk een rode streep onder van de autocorrectie/spellingcontrole...
Met "hier", bedoel je de aanstaande demografische ontwikkelingen en de resulterende schaarste op de arbeidsmarkt?DaniëlWW2 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:45:
Ik zie Timmermans hier ook niet genoeg op inspelen. Het blijft wat te oppervlakkig.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
(Begrotingstekort PvdA -3.0%, VVD -2.9%)
[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 21-11-2023 07:17 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Die vraag stelt links zich al decennia...hotymoty schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:22:
[...]
Wauw, VVD zou echt verschrikkelijk zijn voor de middeninkomen en armere. Waarom zien mensen dit niet? Zijn ze echt zo ontzettend egoïstisch?
Omdat veel mensen nog altijd geloven dat als ze hard blijven werken (wat dat ook moge doen inhouden) ze zich wel bij de rijkste paar procent kunnen voegen.hotymoty schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:22:
[...]
Wauw, VVD zou echt verschrikkelijk zijn voor de middeninkomen en armere. Waarom zien mensen dit niet? Zijn ze echt zo ontzettend egoïstisch?
Ik kan helaas het artikel van het FD niet lezen, maar van de EW magazine vind ik het enerzijds goed dat immigratie de tekorten niet oplost op langere termijn. Wat ik mis in bijna alle partijen dat de vegrijzing ook gepaard gaat met een demgrafische verandering van de werkenden, namelijk dat het percentage laag en ongeschoolde fors aan het dalen is en dat dit word ingenomen door hoger opgeleiden. 60% van de 25 tot 35 jarige heeft een HBO of WO papiertje en dit zal enkel stijgen met de aankomende zoomer generatie. Speaking of Millennials en Zoomers, deze generatie werkt bijna massaal minder dan 36 uur en deze generaties hebben ook te maken met forse mentale en burn out klachten door de hoge druk die zijzelf maar ook de maatschappij ons oplegt. In mijn ogen zou een forse maatschappelijke verandering moeten plaatsvinden waarbij de focus op het welzijn gelegd moet worden ipv de welvaart.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:19:
[...]
Met "hier", bedoel je de aanstaande demografische ontwikkelingen en de resulterende schaarste op de arbeidsmarkt?
Als econoom en geïnteresseerde in (socio-)demografische ontwikkelingen, onderschrijf ik hoe belangrijk vergrijzing is en de significante effecten die vergrijzing op onze maatschappij & economie zal gaan hebben. De reden dat Timmersmans niet direct (im)migratie als sleutel opvoert, is denk ik omdat dit volgens verschillende experts niet zo eenvoudig ligt:
https://fd.nl/samenleving...vergrijzing-niet-oplossen
https://www.ewmagazine.nl...-economie-lezing-1045363/
Note: ik denk dat immigratie een rol van betekenis kan spelen. zoals sommige economen/demografen ook bepleiten, maar het is dus geen gouden ei. Ik denk dat dit bij politici bekend is en dat ze daarom niet te kort door de bocht willen om hierop afgerekend te worden. Maar misschien doe ik ze dan teveel eer toe
Maar de resultaten van ’s werelds grootste experiment met de vierdaagse werkweek tonen klinkende cijfers: ruim 70 procent van de werknemers rapporteerde minder burn-outklachten en bijna 40 procent zei minder gestrest te zijn dan voor het onderzoek begon. Het ziekteverzuim ging met 65 procent omlaag en het verloop daalde met 57 procent. Ruim 60 procent gaf aan dat het nu makkelijker was om een balans te vinden tussen werk en privé. Ook verbeterde hun psychische en fysieke gezondheid. Ondertussen bleef de omzet van de bedrijven nagenoeg gelijk. Er was zelfs een kleine plus van 1,4 procent. De overgrote meerderheid van de deelnemers zegt dan ook van plan te zijn om door te gaan met de vierdaagse werkweek. Achttien bedrijven lieten weten dat de kortere werkweek al permanent was ingevoerd.
Nooit meer vijf dagen
“Als je bedenkt dat die vrije dag je helemaal uitgerust en relaxed maakt, waardoor je er op de andere vier dagen echt voor kunt gaan, besef je dat weer op vrijdag gaan werken verkeerd aanvoelt, stom zelfs”, zei een CEO van een consultancybureau. Zeker als je weet dat het ook de werkcultuur ten goede kwam. Werknemers voelden zich meer gewaardeerd door hun leidinggevende en vonden dat ze een gezamenlijk doel hadden om van de vierdaagse werkweek een succes te maken.
Aan het eind van het half jaar dat het experiment duurde, konden veel managers zich niet voorstellen dat ze weer zouden terugkeren naar een vijfdaagse werkweek. “Bijna iedereen die we spraken zei overspoeld te zijn met vragen uit andere organisaties, die ook interesse hadden in een vierdaagse werkweek”, zegt Burchell. “De meeste werkgevers zijn er dan ook van overtuigd dat deze kortere werkweek er echt gaat komen. Het was voor mij persoonlijk ook heel positief om te praten met zoveel enthousiaste mensen. Een vierdaagse werkweek betekent een beter werkleven en een beter privéleven voor zoveel mensen.”
Ik ben cynisch genoeg om te stellen PvdA/GL ook met een rechts kabinet waar ze niet aan deelnemen gedecimeerd gaat worden, dan kan je maar beter daadwerkelijk iets bereiken.roffeltjes schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:33:
[...]
Als GL/PvdA de grootste wordt eet ik (juichend) mijn pet op. Formeren wordt dan ook wel kolderiek GL/PvdA, VVD, NSC of zo? Lijkt me een route naar een hele snelle kabinetscrisis gevolgd door decimering van GL/PvdA.
Ja ik ben een ras-pessimist, dat krijg je van een leven lang oppositie stemmen.
Ik denk dat het halen van Frans Timmermans niet de beste optie was die ze hadden, in Europa was hij goed op zijn plek maar ik weet niet of dat in de vaderlandse politiek goed gaat uitpakken.ijdod schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:54:
[...]
Ik ben cynisch genoeg om te stellen PvdA/GL ook met een rechts kabinet waar ze niet aan deelnemen gedecimeerd gaat worden, dan kan je maar beter daadwerkelijk iets bereiken.
Er zijn meer partijen die in het extreem rechtse spectrum zitten en er zijn nu een aantal partijen die dusdanig zijn geschoven dat ze dit valide partners zijn gaan vinden. Dat ik dat een extreem-rechts meerderheid noem is onnauwkeurig. Beter stel ik dat er een meerderheid voor extreem-rechts deelname aan de regering is.JeroenNietDoen schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:50:
[...]
Extreem-rechtse meerderheid, wat bazel jeFvD gaat echt niet meer dan 5 zetels pakken en niemand wil met hun regeren.
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 21-11-2023 08:06 ]
Helemaal mee eens, begrijp me vooral niet verkeerd.ijdod schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:54:
[...]
Ik ben cynisch genoeg om te stellen PvdA/GL ook met een rechts kabinet waar ze niet aan deelnemen gedecimeerd gaat worden, dan kan je maar beter daadwerkelijk iets bereiken.
Tussen geloof en een open maatschappij bestaat per definitie een spanningsveld. 'Ware' gelovigen vinden dat de regels van hun geloof de wetten van de maatschappij waarin ze leven overstijgen.Cid Highwind schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 00:40:
[...]
Ik denk dat je ook gewoon niet aan de intentie voorbij komt. Wil je dit grondrecht afschaffen vanuit de pragmatische gedachte dat het sowieso allemaal verzonnen is en daarom geen plaats heeft in een seculiere maatschappij waartoe we verworden zijn? Of wil je het afschaffen om vooral één groep buiten te kunnen sluiten?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Je hebt gelijk, had een maximaal tekort van 2% in mijn hoofd zitten in plaats van 3%Glenn Hoddle schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:40:
[...]
Nee, dat zie je niet helemaal juist. Het is überhaupt helemaal geen volledig overzicht van de uitgaven en inkomsten. Daar zit dus helemaal niet in totaal een verschil van 30 miljard - en het zijn sowieso niet de totale kosten maar versus het huidige beleid. De economie is met het GL/PVDA-beleid 0,2% groter, wat dus ook maakt dat ze meer kunnen uitgeven. Vandaar de ook lagere overheidsschuld bij een iets groter overheidstekort - dat overigens prima in lijn met Europese regels is - maar natuurlijk niet groen gekleurd had mogen zijn.
Waarom ze die grotere economische groei niet hebben meegenomen in dit plaatje is me een raadsel.
Het is vermindering van het begrotingstekort. Dus GLPVDA doet het 0,1% procent beter. Daarom is het ook groen. Zou VVD het beter doen dan was die regel rood.ijdod schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:15:
[...]
(Begrotingstekort PvdA -3.0%, VVD -2.9%)
OMG zie je wel! Links gooit geldt over de balk! (/s)
Serieuzer: die was slecht gekozen, is dat tekort van ~3% of een overschot van ~3%?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Niet zaligmakend. Maar toont wel aan dat PvdA/GL niet de economie kapotbezuinigd. Of 25 miljard belastingen invoert voor de gewone burger. Allemaal zaken die Yesilgoz blijft roepen. De VVD houd niet zo van waarheden en cijfers die niet bij hun beeld passen. Zal niet nogmaals Henk Kamp quoten.alexbl69 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:21:
[...]
Je hebt gelijk, had een maximaal tekort van 2% in mijn hoofd zitten in plaats van 3%.
Maar het blijft dat ik dit soort overzichten niet echt zinvol blijf vinden omdat ze niet het hele verhaal vertellen. En hoewel ik vind dat elke partij zijn plannen door moet laten rekenen is daar natuurlijk ook mee te manipuleren (hoewel ik niet wil beweren dat GL-PvdA dat heeft gedaan). Het is niet zaligmakend.
Geloof is geen comeback aan het maken, verre van zelfs, de ontkerkeling is nog steeds gaande, echter de orthodoxe gelovigen proberen een comeback te maken doordat veel andere christenen steeds liberaler worden, 70% van de Nederlandse Katholieken vinden dat homo's zouden mogen trouwen in de kerk, steeds meer protestanten, vooral onder de 40, vinden dit ook, het homohuwelijk zelf is geen issue meer voor het overgrote gedeelte. Tussen liberale christenen zitten ook steeds meer voormalige gereformeerden. Je ziet het zelfde in Amerika, 70% van de mensen onder de 30 zeggen nu dat ze geen religie hebben dus daar vind er nu een behoorlijke spurt plaats qua ontkerkeling waar vooral de republikeinen nu tegen ageren. Helaas waait dit over naar de orthodoxe christenen en zie je dat de SGP meer van zich laat horen.alexbl69 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:17:
[...]
Tussen geloof en een open maatschappij bestaat per definitie een spanningsveld. 'Ware' gelovigen vinden dat de regels van hun geloof de wetten van de maatschappij waarin ze leven overstijgen.
Tot net na de oorlog was het geloof in Nederland nog vrij dominant, vanaf de jaren '60 is daar mee afgerekend en heeft het toen bestaande geloof zich aan moeten passen omdat de open maatschappij veruit dominant was geworden.
Het valt echter niet te ontkennen dat het geloof een comeback aan het maken is. Een discussie over hoe hiermee om te gaan lijkt me dan ook niet vreemd.
Spijker op zijn kop. De roep om een aantal conservatieve waarden weer in ere te herstellen klinkt luid, maar is van een relatief kleine groep. Die roep lijkt natuurlijk soms op een toename van geloof, die koesteren soms dezelfde conservatieve waarden (en vaak ook helemaal niet, overigens).spijkerhoofd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:30:
[...]
Geloof is geen comeback aan het maken, verre van zelfs, de ontkerkeling is nog steeds gaande, echter de orthodoxe gelovigen proberen een comeback te maken doordat veel andere christenen steeds liberaler worden, 70% van de Nederlandse Katholieken vinden dat homo's zouden mogen trouwen in de kerk, steeds meer protestanten, vooral onder de 40, vinden dit ook, het homohuwelijk zelf is geen issue meer voor het overgrote gedeelte. Tussen liberale christenen zitten ook steeds meer voormalige gereformeerden. Je ziet het zelfde in Amerika, 70% van de mensen onder de 30 zeggen nu dat ze geen religie hebben dus daar vind er nu een behoorlijke spurt plaats qua ontkerkeling waar vooral de republikeinen nu tegen ageren. Helaas waait dit over naar de orthodoxe christenen en zie je dat de SGP meer van zich laat horen.
Nee dit is een punt maken van iets dat er in het grotere plaatje totaal niet toe doet. Hoeveel is de besparing op jaarbasis nu als je een hoger eigen risico neemt? Voor een gedeelte die de keus maakt backfired the beslissing, dus onder de streep is het een druppel op de gloeiende plaat van het totale zorgbudget.D-e-n schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:35:
[...]
Deze laatste uitspraak laat zien dat je geen idee hebt hoe het in Nederland gaat. Dit onderdeel is ook slechts maar een symptoom van de verrotte manier van denken in dit land. Ik noem het ook slechts als één van de punten.
Maar inhoudelijk: het ondermijnt ten eerste de solidariteit in het zorgstelsel. Want de korting die jij als rijke gezonde man of vrouw afdingt wordt betaald door de chronisch zieke die het niet kan verlagen.
Ten tweede is het een verderfelijke prikkel die ook mensen die een eventueel hoog eigen risico niet kunnen dragen tot het nemen van die gok. Waarom zou je dat als overheid voor je rekening willen nemen? Waarom zou je zo'n idiote regeling in stand willen houden? De regeling maakt wat rijke gezonde mensen nog een beetje rijker en kan verder enkel mensen in de problemen brengen. De regeling dient.geen.enkel.nut.
Je ontwijkt als een volleerd politicus het punt. Ik heb het helemaal maar dan ook helemaal niet over het totale zorgbudget. Ik heb het over één van de regels in ons zorgstelsel die mensen in de problemen brengt en verder niks nada noppes toevoegt aan de kostenbesparing waar jij je druk over maakt. Een maatregel die een groep keihard naait maar niks toevoegt aan het algemeen belang. Dan is er maar één oplossing: afschaffen die hap. Het kost geen moeite, het kost geen geld. Het enige wat het afschaffen belet zijn dogmatische mensen die kennelijk geen reet geven om de mens achter het beleid.Oilman schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:37:
[...]
Nee dit is een punt maken van iets dat er in het grotere plaatje totaal niet toe doet. Hoeveel is de besparing op jaarbasis nu als je een hoger eigen risico neemt? Voor een gedeelte die de keus maakt backfired the beslissing, dus onder de streep is het een druppel op de gloeiende plaat van het totale zorgbudget.
Als we zorgkosten onder controle willen brengen dan moeten we de discussie voeren welke behandeling we wanneer stoppen omdat het niet meer bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Wat de maximale prijs mag zijn om iemand een jaar langer te laten leven. Geen geneuzel over eigen risico.
[ Voor 14% gewijzigd door D-e-n op 21-11-2023 09:02 ]
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 21-11-2023 09:03 ]
Die minimumloon discussie blijft toch wel een van de beste voorbeelden dat beroepspolitici (het overgrote deel wat nooit echt voor bedrijven heeft gewerkt of leiding heeft gegeven), echt geen idee hebben hoe het werkt.MikeyMan schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:55:
[...]
Iets wat overigens ook al duurder wordt met het botweg verhogen van het minimumloon.
Ja dat... Maar @Glenn Hoddle wil niet alleen het minimumloon verhogen. Maar ook meer banen. En dat werkt sowieso niet.PWM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:03:
[...]
Die minimumloon discussie blijft toch wel een van de beste voorbeelden dat beroepspolitici (het overgrote deel wat nooit echt voor bedrijven heeft gewerkt of leiding heeft gegeven), echt geen idee hebben hoe het werkt.
Het minimumloon verhogen heeft echt geen enkel effect, buiten dan de AOW kosten stijgen door die idiote koppeling.
Zolang ons stelsel een samen raping van kortingen en toeslagen is, levert het de medewerkers helemaal niets op om van 13,- naar 16,- te gaan. De enige die profiteert is de schatkist. De werkgevers betalen 3,- meer per uur, de overheid hoeft daardoor ~2,50 minder korting/toeslagen uit te keren en de werknemer krijgt er onder aan de streep 0,50 per uur bij.
Het zijn (samen met sommige middeninkomens die bij een bruto verhoging netto minder overhouden), de duurste euro's van het land. Maar het bekt wel lekker.
Ben ik wel benieuwd hoe daarin rekening is gehouden met inflatie en verdere loonstijging hogerop in de keten. Je kunt niet alleen degenen die minimumloon verdienen er een pak centen bij geven namelijk. Dit werkt door in het hele salarishuis.D-e-n schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:09:
@PWM
Ik heb wat rekenmodellen langs zien komen en die laten zien dat het wel degelijk iets oplevert voor de mensen aan de onderkant, afhankelijk van hun situatie. Misschien niet superveel maar voor die mensen is dat waarschijnlijk wel iets waar ze blij van worden.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 21-11-2023 09:12 ]
Minder belasting op inkomen arbeid en meer op inkomen uit kapitaal dus.MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:10:
[...]
Moraal van het verhaal blijft: doe iets aan de kosten. Niet aan de slaarissen.
Tuurlijk levert het iets op. Elke 0,20 is meegenomen. Maar als werkgevers daarvoor 1,- moeten uitkeren, is het wel met een tank schieten op een mug.D-e-n schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:09:
@PWM
Ik heb wat rekenmodellen langs zien komen en die laten zien dat het wel degelijk iets oplevert voor de mensen aan de onderkant, afhankelijk van hun situatie. Misschien niet superveel maar voor die mensen is dat waarschijnlijk wel iets waar ze blij van worden.
Onder andere. Maar je zult breder moeten kijken naar de uitgaven van degenen die weinig verdienen. Kosten voor woning, boodschappen, zorg, energie.D-e-n schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:12:
[...]
Minder belasting op inkomen arbeid en meer op inkomen uit kapitaal dus.
Dat, en gisteren kwam ik ook een artikel tegen dat het voor vooral de minder-betaalde banen toch wat curieus werkt. Volgens mij was de gedachte, of i.i.g. de berekening, dat alle lonen boven het minimum binnen een organisatie ook zouden stijgen. Dat gebeurt dus niet altijd, verre van..wie had dat gedachtPWM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:03:
[...]
Die minimumloon discussie blijft toch wel een van de beste voorbeelden dat beroepspolitici (het overgrote deel wat nooit echt voor bedrijven heeft gewerkt of leiding heeft gegeven), echt geen idee hebben hoe het werkt.
Het minimumloon verhogen heeft echt geen enkel effect, buiten dan de AOW kosten stijgen door die idiote koppeling.
Zolang ons stelsel een samen raping van kortingen en toeslagen is, levert het de medewerkers helemaal niets op om van 13,- naar 16,- te gaan. De enige die profiteert is de schatkist. De werkgevers betalen 3,- meer per uur, de overheid hoeft daardoor ~2,50 minder korting/toeslagen uit te keren en de werknemer krijgt er onder aan de streep 0,50 per uur bij.
Het zijn (samen met sommige middeninkomens die bij een bruto verhoging netto minder overhouden), de duurste euro's van het land. Maar het bekt wel lekker.
Uit het FD van gisteren:MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:11:
[...]
Ben ik wel benieuwd hoe daarin rekening is gehouden met inflatie en verdere loonstijging hogerop in de keten. Je kunt niet alleen degenen die minimumloon verdienen er een pak centen bij geven namelijk. Dit werkt door in het hele salarishuis.
*knip* onderbouw s.v.p. je reactie i.p.v. alleen statements.CornermanNL schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:01:
[...]
Ik denk dat het halen van Frans Timmermans niet de beste optie was die ze hadden, in Europa was hij goed op zijn plek maar ik weet niet of dat in de vaderlandse politiek goed gaat uitpakken.
En de implosie is de vorige keer voor de PvdA begonnen met meeregeren en sloten water bij de wijn doen onder het mom dan kunnen we iets veranderen.
Maar ze zaten op precies dezelfde lijn, met het derde weg denken, zelfredzaamheid en marktwerking met een sociaal sausje.
Vervolgens heeft de VVD handig aan powerplay gedaan en alle mislukkingen in de schoenen van de PvdA gestopt. Datzelfde zijn ze blijven doen, klein detail weglatend dat ‘links’ oppositie voert.
Ze zijn gewoon erg goed in het verkopen van zichzelf.
[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 11:06 ]
Ja bizar wel, maar ook logisch je kan wel zeggen tegen alle bedrijven van het minimumloon moeten jullie omhoog gooien naar 16 euro, maarja als de hogere lonen niet meestijgen ga je wel problemen krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door Stylze op 21-11-2023 09:29 ]
Playstation 5
Dat verschilt inderdaad per sector. Maar het voorstel van bijvoorbeeld GL/PVDA komt neer op een minimumloon van EUR 2768,- per maand. Met zo'n bedrag ga je echt wel een flink aantal CAO staffels doorkruisen van bedrijven die die verhogingen niet kunnen doorvoeren voor iedereen.Stylze schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:27:
[...]
Ja bizar wel, maar ook logisch je kan wel zeggen tegen alle bedrijven van het minimumloon moeten jullie omhoog gooien naar 16 euro, maarja als de hogere lonen niet meestijgen ga je wel problemen krijgen.
Komt dit dan omdat bedrijven het gewoonweg niet kunnen betalen of is dit gierigheid? Zal ook wel per sector verschillen natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 21-11-2023 09:34 ]
Dat is een minimumloon dat ook gewoon hoger ligt dan sommige HBO starters. Reken er maar niet op dat dat doorwerkt in de keten. Sterker ik verwacht dat alle overige lonen gewoon hetzelfde blijven en de prijzen omhoog gaan. Is effectief gewoon meer armoede voor iedereen behalve de rijke paar procent.PWM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:30:
[...]
Dat verschilt inderdaad per sector. Maar het voorstel van bijvoorbeeld GL/PVDA komt neer op een minimumloon van EUR 2768,- per maand. Met zo'n bedrag ga je echt wel een flink aantal CAO staffels doorkruisen van bedrijven die die verhogingen niet kunnen doorvoeren voor iedereen.
Die mogelijkheid is er inderdaad ook nog. Maakt het niet echt een leesbaarder getal.DevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:24:
[...]
Het is vermindering van het begrotingstekort. Dus GLPVDA doet het 0,1% procent beter. Daarom is het ook groen. Zou VVD het beter doen dan was die regel rood.
Klassieke truc om polarisatie te bevorderen, men maakt een vergelijking die in de basis ongelijk is en doet het alsof het gelijkwaardig is of anders moet zijn.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Plus dat die 1 euro loonstijging wel eens kan resulteren in meer dan 20 cent prijsstijging voor het eindproduct.PWM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:13:
[...]
Tuurlijk levert het iets op. Elke 0,20 is meegenomen. Maar als werkgevers daarvoor 1,- moeten uitkeren, is het wel met een tank schieten op een mug.
Onderbouw je reactie met feiten, want dit "advies" is 100% een aanval op de man en niet op de plannen.
[ Voor 39% gewijzigd door defiant op 21-11-2023 11:07 ]
Ook ik deel de mening dat vermogen best wel wat meer belast mag gaan worden, maar ik twijfel of de richting van GL/PvdA de juiste is.HEY_DUDE schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:30:
[...]
Niet zaligmakend. Maar toont wel aan dat PvdA/GL niet de economie kapotbezuinigd. Of 25 miljard belastingen invoert voor de gewone burger. Allemaal zaken die Yesilgoz blijft roepen. De VVD houd niet zo van waarheden en cijfers die niet bij hun beeld passen. Zal niet nogmaals Henk Kamp quoten.
Helaas is het erg effectief.
Bedrijven die die verhogingen niet WILLEN doorvoeren voor iedereen.PWM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:30:
[...]
Dat verschilt inderdaad per sector. Maar het voorstel van bijvoorbeeld GL/PVDA komt neer op een minimumloon van EUR 2768,- per maand. Met zo'n bedrag ga je echt wel een flink aantal CAO staffels doorkruisen van bedrijven die die verhogingen niet kunnen doorvoeren voor iedereen.
Zoals ik het lees: Groen = GLPVDA doet het beter, rood = VDD doet het beterijdod schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:36:
[...]
Die mogelijkheid is er inderdaad ook nog. Maakt het niet echt een leesbaarder getal.
Die eerste vraag lijkt me niet moeilijk te beantwoorden; personeelskosten zijn veelal een significant deel van bedrijfsfinanciën. Die post opeens met 10-25% verhogen, ik denk eerlijk gezegd niet dat veel bedrijven dat zich zonder meer kunnen veroorloven.DevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:38:
[...]
Klassieke truc om polarisatie te bevorderen, men maakt een vergelijking die in de basis ongelijk is en doet het alsof het gelijkwaardig is of anders moet zijn.
De vraag die hier gesteld moet worden is waarom de lonen in het algemeen niet stijgen? Hoeveel procent van de omzet gaat naar de top?
Als er iets is wat ik heb geleerd van (beursgenoteerde) bedrijven, is dat winst boven alles gaat en dat winst an sich niet genoeg is. De winst moet ieder jaar stijgen, en bij voorkeur stijgt de stijging van de winst, anders doe je het niet goed genoeg.Stylze schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:27:
[...]
Komt dit dan omdat bedrijven het gewoonweg niet kunnen betalen of is dit gierigheid? Zal ook wel per sector verschillen natuurlijk.
Ik ben ook echt wel voor een stuk meer gelijkheid in de inkomens van mensen in Nederland, maar dit lijkt dus niet bepaald de oplossing en totaal niet goed doordacht gezien het nu zo uit blijkt te pakken.
En dat is op z'n minst zorgelijk te noemen en ook de reden waarom ik niet per sé snap waarom men óók het minimumloon aan wil pakken. Voer eerst eens een grondige herziening van belasting op arbeid en het toeslagenstelsel door.Kist schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:34:
[...]
Dat is een minimumloon dat ook gewoon hoger ligt dan sommige HBO starters. Reken er maar niet op dat dat doorwerkt in de keten. Sterker ik verwacht dat alle overige lonen gewoon hetzelfde blijven en de prijzen omhoog gaan. Is effectief gewoon meer armoede voor iedereen behalve de rijke paar procent.
[ Voor 4% gewijzigd door Cid Highwind op 21-11-2023 09:55 ]
Dat zou stap 1 moeten zijn... IIG samen met de huidige stap 1, en niet erna.boxlessness schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:46:
[...]
Bedrijven die die verhogingen niet WILLEN doorvoeren voor iedereen.
En natuurlijk, de kosten voor bedrijven stijgen dan, maar dat is dat stap 2: hoe verander je de wetgeving zodat de algemene personeelskosten omlaag gaan.
Daarbij kun je je ook afvragen of het mss niet terecht is dat kosten voor producten/diensten gaan stijgen om consumptie te temperen.
Is dat bekend?DevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:38:
[...]
De vraag die hier gesteld moet worden is waarom de lonen in het algemeen niet stijgen? Hoeveel procent van de omzet gaat naar de top?
Omdat als de top steeds meer geld krijgt dan blijft er minder geld over voor (kijkt in zijn aantekeningen boekje) de hardwerkende Nederlander.eric.1 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:52:
[...]
Die eerste vraag lijkt me niet moeilijk te beantwoorden; personeelskosten zijn veelal een significant deel van bedrijfsfinanciën. Die post opeens met 10-25% verhogen, ik denk eerlijk gezegd niet dat veel bedrijven dat zich zonder meer kunnen veroorloven.
Dat tweede vraag, waarom zou dat een factor zijn?
Klassieke truc om polarisatie te bevorderen, doen alsof alle bedrijven managers met topinkomen hebbenDevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:38:
[...]
Is dat niet een beetje te kort door de bocht? Niet alle bedrijven die moeite hebben die hogere lonen te betalen hebben 'een top' die miljoenen verdient. De grootste bedrijven in Nederland wellicht, maar dat ligt bij het MKB toch wel een beetje anders.DevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:58:
[...]
Ja, retorische vraag.
Eerste bron: https://pointer.kro-ncrv....der-rutte-gestegen-klaver
Bij de meeste organisaties met minimumloon niet.Sissors schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:03:
[...]
Ik vermoed dat bij poppodia dat niet zo'n gigantische hoeveelheid is.
Het ziet eruit als schijven? Anders werkt het ook niet._Bailey_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:33:
vraagje voor mijn beeldvorming ;
Stel je kind(eren) erven zo'n 6 ton. Betaal je over die gehele 6 ton 45% bij Timmermans?
Of het gedeelte vanaf 2 ton tot de 6 ton 45%? Dus als het ware in schijven?
[Afbeelding]
Leuke stellingen, slaat nergens op om het zo binair neer te pennen - en al zeker niet met zo'n trollerige side-note....Het ging vziw over de salarissen boven het minimum die mee zouden 'moeten' stijgen om niet in de knel te komen met het stijgende minimum? Hier werd bij de berekeningen vanuit gegaan, zodoende dat 70% zou profiteren van het stijgen van het minimum - dat is dus niet geluk - verre van. En dan kunnen we bedrijven aankijken op het niet vrijwillig verhogen van alle salarissen, maar nogmaals, dat is zo makkelijk niet.DevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:57:
[...]
Omdat als de top steeds meer geld krijgt dan blijft er minder geld over voor (kijkt in zijn aantekeningen boekje) de hardwerkende Nederlander.
Nog simpeler:
Als je als bedrijf niet boven het minimum loon kan betalen dan mag je twijfel hebben over je product/dienst.
Als je als bedrijf niet boven boven het minimum loon wilt betalen dan ben je als bedrijf het probleem.
[ Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 21-11-2023 10:32 ]
Dat was duidelijk, maar bij onduidelijke cijfers kan dat ook gewoon fout zijn. Mijn punt is vooral dat de gekozen waarden en grootheden niet duidelijk zijn. Is het begrotingstekort (typisch ook in %)? Wat is dan een negatieve waarde (dubbele ontkenning)? Of is het af/toename daarvan? (en waarom noem je dat dan niet zoDevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:47:
[...]
Zoals ik het lees: Groen = GLPVDA doet het beter, rood = VDD doet het beter
ah ok, schijven dus ja. Bedankt!ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:13:
[...]
Het ziet eruit als schijven? Anders werkt het ook niet.
Bij 600k erfenis (voor 1 persoon) ga je dan naar zo’n 240k belasting, waar dat nu zo’n 100k is. 40% dus ipv 17%. 600k erfenis voor per persoon bij meerdere kinderen; dat is niet veel gegeven, dan hoor je wel bij de ‘rijken’ toch?
Lijkt me overigens wel nodig om aanvullende maatregelen te nemen, als je 50k erfbelasting moet betalen, maar de erfenis zit volledig in de stenen, dan is dat wel ingewikkeld. Bij bedrijfsopvolging kan je nog zeggen “leen het maar” maar dat is voor een weduwe toch minder voor de hand liggend.
Toch vind ik het toe te juichen dat de ontvanger van geld (rendement, gift, erfenis etc) daarover een vergelijkbaar percentage belasting betaalt als iemand die daar voor werkt.
Ik weet vrij zeker dat ik zoiets niet aangeef.PWM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:00:
[...]
Klassieke truc om polarisatie te bevorderen, doen alsof alle bedrijven managers met topinkomen hebben
Volledig mee eens, maar het feit dat de overheid een minimumloon moet vast stellen heb ik altijd al vreemd gevonden. Als je als bedrijf het minimumloon hanteert terwijl de omstandigheden meer toelaten dan komt het toch een beetje over als uitbuiting. Immers voor veel bedrijven is je personeel het grootste goed, zeker in de huidige schaarste.De banenmotor in Nederland is nog steeds het MKB. Daar klotst het geld, ook bij management, niet tegen de plinten.
Ons minimumloon is het 3de van Europa, vanaf januari hebben wij het op een na hoogste minimumloon van Europa. Dat dat niet genoeg is, is eerder een teken dat er onder aan de streep iets mis gaat, niet dat het bovenaan de streep niet voldoende zou moeten zijn.
Leen het maar is ook niet direct evident als je een normale winstmarge maakt. Je zit nu al met aardige rentepercentages, en dan moet je nog maar zien dat de bank erin trapt.ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:13:
[...]
Bij 600k erfenis (voor 1 persoon) ga je dan naar zo’n 240k belasting, waar dat nu zo’n 100k is. 40% dus ipv 17%. 600k erfenis voor per persoon bij meerdere kinderen; dat is niet veel gegeven, dan hoor je wel bij de ‘rijken’ toch?
Lijkt me overigens wel nodig om aanvullende maatregelen te nemen, als je 50k erfbelasting moet betalen, maar de erfenis zit volledig in de stenen, dan is dat wel ingewikkeld. Bij bedrijfsopvolging kan je nog zeggen “leen het maar” maar dat is voor een weduwe toch minder voor de hand liggend.
Mjah, ik zit er een beetje dubbel in. Het klinkt ergens nobel. Maar als ik in de situatie zou belanden dat ik mijn twee zoons 600k aan erfenis kan geven, is dat door onszelf bij elkaar gesprokkeld. Er is al belasting over betaald in verschillende vormen. Kopen ze er allebei een Ferrari van, tikken ze weer de helft af.Toch vind ik het toe te juichen dat de ontvanger van geld (rendement, gift, erfenis etc) daarover een vergelijkbaar percentage belasting betaalt als iemand die daar voor werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 21-11-2023 10:34 ]
Dat denk ik dus ook, daar had ik eerder in dit topic ook wat berichtenwisseling over met @Glenn Hoddlerighthand schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:44:
[...]
Maar in de werkelijkheid een significante vermogensvlucht naar het buitenland zal veroorzaken.
Beeromaniac
Koop een dure auto en de helft van het aankoopbedrag is belasting.ijdod schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:41:
@MikeyMan Waarom zou je belasting moeten betalen over die Ferrari? Dat geld is toch al belast? Mijns inziens is het uitgangspunt het te zien als inkomsten en dat te belasten de juiste (en dat geldt voor voor inkomen uit vermogen, bijvoorbeeld). Dat daar best wat nuances, staffels en regelingen inzitten omdat het niet altijd makkelijk te verrekenen contanten zijn is prima, daar kan best iets aan/mee gedaan worden.
Voor een gezond bedrijf zou dat moeten kunnen werken, toch? Maar t vraagt wel (veel) uitwerking.MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:34:
[...]
Leen het maar is ook niet direct evident als je een normale winstmarge maakt. Je zit nu al met aardige rentepercentages, en dan moet je nog maar zien dat de bank erin trapt.
Jouw zoons hebben er niet zoveel voor gedaan hè[...]
Mjah, ik zit er een beetje dubbel in. Het klinkt ergens nobel. Maar als ik in de situatie zou belanden dat ik mijn twee zoons 600k aan erfenis kan geven, is dat door onszelf bij elkaar gesprokkeld. Er is al belasting over betaald in verschillende vormen. Kopen ze er allebei een Ferrari van, tikken ze weer de helft af.
Maar ook dat bijspringen is (deels) nodig doordat sommigen met een (enorme) voorsprong beginnen...Meer voor de hand liggend is overigens dat we voor ze bij (moeten) springen voor een woning. En dan heb je weer hele andere uitdagingen, omdat het dan weer in steen zit.
Ik denk het wel. Als ontvanger van geld waar je zelf niets voor gedaan hebt, vind ik het echt niet raar dat je daar een normaal percentage belasting over betaald. Dat geldt voor erfenissen, maar ook voor rendementen.Gaat het nou over generaties lang miljoenen overerven vind ik het weer wat anders.
Maar in beide gevallen kun je je de vraag stellen of het doel de middelen heiligt.
En wat als die zoons in het bedrijf werken en de boel willen overnemen.ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:42:
[...]
Voor een gezond bedrijf zou dat moeten kunnen werken, toch? Maar t vraagt wel (veel) uitwerking.
[...]
Jouw zoons hebben er niet zoveel voor gedaan hè? En als ik van mijn salaris een Ferrari koop, betaal ik ook weer extra belasting, terwijl ik over mijn salaris ook al belasting betaald heb.
[...]
Maar ook dat bijspringen is (deels) nodig doordat sommigen met een (enorme) voorsprong beginnen...
[...]
Ik denk het wel. Als ontvanger van geld waar je zelf niets voor gedaan hebt, vind ik het echt niet raar dat je daar een normaal percentage belasting over betaald. Dat geldt voor erfenissen, maar ook voor rendementen.
Wat levert dit dan op als het voor zo weinig mensen geldt?ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:13:
[...]
Leen het maar?Bij bedrijfsopvolging kan je nog zeggen “leen het maar” maar dat is voor een weduwe toch minder voor de hand liggend.
[ Voor 21% gewijzigd door alexbl69 op 21-11-2023 10:47 ]
De jubelton bleek echter ook geen goed idee, omdat het enkel een verder opstuwende werking heeft gehad.MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:34:
[...]
Leen het maar is ook niet direct evident als je een normale winstmarge maakt. Je zit nu al met aardige rentepercentages, en dan moet je nog maar zien dat de bank erin trapt.
[...]
Mjah, ik zit er een beetje dubbel in. Het klinkt ergens nobel. Maar als ik in de situatie zou belanden dat ik mijn twee zoons 600k aan erfenis kan geven, is dat door onszelf bij elkaar gesprokkeld. Er is al belasting over betaald in verschillende vormen. Kopen ze er allebei een Ferrari van, tikken ze weer de helft af.
Meer voor de hand liggend is overigens dat we voor ze bij (moeten) springen voor een woning. En dan heb je weer hele andere uitdagingen, omdat het dan weer in steen zit.
Gaat het nou over generaties lang miljoenen overerven vind ik het weer wat anders.
Maar in beide gevallen kun je je de vraag stellen of het doel de middelen heiligt.
Dat zeg ik toch...ijdod schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:42:
@MikeyMan Irrelevant. Het geld is al eens belast.
Het geld komt dan wederom van de middengroepen en niet de echt vermogenden.alexbl69 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:45:
[...]
Wat levert dit dan op als het voor zo weinig mensen geldt?
Dat bedoelde ik met een druppel op de gloeiende plaat.alexbl69 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:45:
[...]
Wat levert dit dan op als het voor zo weinig mensen geldt?
Vooral ook in combinatie met opdrogend aanbod.Cid Highwind schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:45:
[...]
De jubelton bleek echter ook geen goed idee, omdat het enkel een verder opstuwende werking heeft gehad.
En een groot deel van de mensen die hier mee te maken krijgt verzint (lees: neemt een goede adviseur) een manier om dit slimmer aan te pakken. Dus dat geld verdwijnt gewoon uit Nederland.MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:46:
[...]
Dat zeg ik toch...
Even platgeslagen:
Als ik 6 ton doorgeef heb ik daar al minimaal 6 ton belasting op toegelegd. Ik moet dus beginnen met 1,2 miljoen.
Dan gaat er nog 40% vanaf, blijft er 360k over.
Koop er een auto van en er gaat weer 180k naar de belastingdienst.
Conclusie is dat er over die 1,2 miljoen uiteindelijk een ruime miljoen aan belasting is betaald.
✌
Als die mensen niet al weg waren dan gaan ze nu wel...MJHH93 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:49:
[...]
En een groot deel van de mensen die hier mee te maken krijgt verzint (lees: neemt een goede adviseur) een manier om dit slimmer aan te pakken. Dus dat geld verdwijnt gewoon uit Nederland.
Ja dat zal wel moeten inmiddels. Komen we weer terug bij de vraag of dit geen druppel op de gloeiende plaat gaat zijn.MJHH93 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:49:
[...]
En een groot deel van de mensen die hier mee te maken krijgt verzint (lees: neemt een goede adviseur) een manier om dit slimmer aan te pakken. Dus dat geld verdwijnt gewoon uit Nederland.
deze lees ik even aandachtig meeCid Highwind schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:45:
[...]
Overigens misschien een wat domme vraag, maar er ik ga er toch wel terecht van uit dat, in het geval 600k verdeeld wordt over twee kinderen, er voor de erfbelasting uitgegaan wordt van de begunstigden (dus 2x 300k, met twee keer de vrije voet toegepast), omdat het een inkomstenbelastingbetreft? Of gaat men principieel uit van het volledige bedrag en is het dus eigenlijk toch geen belasting op inkomsten van de begunstigden?
Het maakt nogal een verschil in de discussie dit goed te begrijpen
Advocaat van de duivel:MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:46:
[...]
Dat zeg ik toch...
Even platgeslagen:
Als ik 6 ton doorgeef heb ik daar al minimaal 6 ton belasting op toegelegd. Ik moet dus beginnen met 1,2 miljoen.
Dan gaat er nog 40% vanaf, blijft er 360k over.
Koop er een auto van en er gaat weer 180k naar de belastingdienst.
Conclusie is dat er over die 1,2 miljoen uiteindelijk een ruime miljoen aan belasting is betaald.
Nee, het vraagt om een faillissement omdat je als bedrijf plotseling geconfronteerd wordt met veel hogere kosten dan je concurrenten.ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:42:
[...]
Voor een gezond bedrijf zou dat moeten kunnen werken, toch? Maar t vraagt wel (veel) uitwerking.
Ik heb geen inzicht in de waarde van bedrijven tov de winst. Maar als je miljoenen (laten we zeggen 4) erfbelasting betaalt, dan heb je bij (het in de praktijk iets te hoge tarief van 40%) dus een bedrijfwaarde van 10 miljoen. Vuistregel is dat de waarde 5 tot 8 maal de winst is, dus tussen de 2mio en 1.2 mio winst per jaar. Dan moet je toch wel op een manier die 4 miljoen kunnen gaan bekostigen?HGM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:45:
[...]
En wat als die zoons in het bedrijf werken en de boel willen overnemen.
de huidige BOR is al een gedrocht, en een bank gaat echt niet zomaar een paar miljoen financieren voor bedrijfsopvolging en dan moet je verkopen en krijg je er nogeens niet de juiste waarde voor...
Dit soort plannen komen echt alleen van mensen die er nooit handson ervaring mee hebben.
En dat is mijn probleem ermee. Er zijn best argumenten voor hogere erfbelasting te maken (iedereen gelijke kansen, niet afhankelijk van hoe rijk papa is). Er zijn ook argumenten tegen te maken (het is ondertussen al 3x belast, moet het echt 4x worden?).HGM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:46:
[...]
Het geld komt dan wederom van de middengroepen en niet de echt vermogenden.
Niet om te trollen, maar meen je dat oprecht? Want zo is het niet bedoeld.eric.1 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:14:
[...]
Leuke stellingen, slaat nergens op om het zo binair neer te pennen - en al zeker niet met zo'n trollerige side-note....
Balkende norm wordt ook in sommige bedrijven vrijwillig toegepast. Er zijn ook bedrijven waar ongeacht het werk wat je doet je niet meer of minder dan 10% van het gemiddelde kan verdienen.En om dan met 'hoe meer de top krijgt des te minder er overblijft' aan te komen, ja, Jezus he. Oversimplificatie van een complex onderwerp, doe niet. Maar als je toch in deze beerput wilt trappen, hoe definiëren we dit?
Dat was inderdaad een oversimplificatie, echter de keuzes van een bedrijven zijn op zijn minst gedeeltelijk verantwoordelijk in de situatie waarin ze zich verkeren. En er is ook groot verschil tussen 1 bedrijf en allen bedrijven. Heel hard, maar als er een paar bedrijven omvallen, dan kunnen de andere bedrijven weer personeel aannemen.Maar, ook bij de minimumlonen, sjah, een verhoging tot nu toe van 25% (?) is gewoon significant te noemen en het is niet gek dat bedrijven die het al niet breed hadden daar moeite mee hebben. Om dan ook nog een additionele 20% in de nabije toekomst aan te zien komen...dat is niet niets. Dit is moeilijk af te doen met 'als je dit niet kan, is je product slecht' en 'als je dit niet wilt..dan is je bedrijf het probleem'.
De kinderopvangkosten zorgen er momenteel voor dat dit bij mij ook nog niet op gaat, maar eens. We hebben weinig te klagen.Cid Highwind schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:50:
[...]
Advocaat van de duivel:
En kennelijk heb je het nodig gehad, noch er van genoten. Ondertussen zijn er mensen met een negatief saldo, die zich zorgen maken of het überhaupt mogelijk is de kinderen te kunnen laten studeren, omdat op kamers wonen geen optie is en de boeken ook wel vrij prijzig zijn. Ze zouden er voor tekenen 1,2 duizend op de rekening te hebben
Hier zit een tegenstelling in. Het massaal minder dan 36 uur werken zie ik eigenlijk niet.spijkerhoofd schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:41:
[...]Speaking of Millennials en Zoomers, deze generatie werkt bijna massaal minder dan 36 uur en deze generaties hebben ook te maken met forse mentale en burn out klachten door de hoge druk die zijzelf maar ook de maatschappij ons oplegt. In mijn ogen zou een forse maatschappelijke verandering moeten plaatsvinden waarbij de focus op het welzijn gelegd moet worden ipv de welvaart.
Ik zou het ook bizar vinden om het meer te belasten dan inkomen. Maar dat zijn de voorstellen – ondanks dat ze zo worden neergezet – niet.MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:54:
[...]
Betaal ook in die zijn al een enorme sloot belasting. Ik vind die voorstellen voor erfbelasting wel echt communistische vormen aannemen.
[ Voor 19% gewijzigd door ANdrode op 21-11-2023 10:57 ]
Marges in het MKB liggen gemiddeld rond de 5%. Voor belastingen.ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:52:
[...]
Ik heb geen inzicht in de waarde van bedrijven tov de winst. Maar als je miljoenen (laten we zeggen 4) erfbelasting betaalt, dan heb je bij (het in de praktijk iets te hoge tarief van 40%) dus een bedrijfwaarde van 10 miljoen. Vuistregel is dat de waarde 5 tot 8 maal de winst is, dus tussen de 2mio en 1.2 mio winst per jaar. Dan moet je toch wel op een manier die 4 miljoen kunnen gaan bekostigen?
Het klopt dat ík hier niets van weet, maar help me dan even.
nee, je lijkt te stellen dat het op het ene moment wel een relevant argument is, en op het andere niet. Al het geld is al eens belast.
Lang leven de middelmatigheid en zesjescultuur...DevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:54:
[...]
Balkende norm wordt ook in sommige bedrijven vrijwillig toegepast. Er zijn ook bedrijven waar ongeacht het werk wat je doet je niet meer of minder dan 10% van het gemiddelde kan verdienen.
Als ik er zelf een auto van koop wordt het voor de tweede maal belast. Als we de vermogensbelasting niet meetellen.ijdod schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:02:
[...]
nee, je lijkt te stellen dat het op het ene moment wel een relevant argument is, en op het andere niet. Al het geld is al eens belast.
[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 21-11-2023 11:04 ]
het bedrijf betaald geen erfbelasting dan zijn de ergenamen. die moeten dat kunnen opbrengen.ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:52:
[...]
Ik heb geen inzicht in de waarde van bedrijven tov de winst. Maar als je miljoenen (laten we zeggen 4) erfbelasting betaalt, dan heb je bij (het in de praktijk iets te hoge tarief van 40%) dus een bedrijfwaarde van 10 miljoen. Vuistregel is dat de waarde 5 tot 8 maal de winst is, dus tussen de 2mio en 1.2 mio winst per jaar. Dan moet je toch wel op een manier die 4 miljoen kunnen gaan bekostigen?
Hier niet anders. Doodnormaal arbeidersgezin met vader als kostwinnaar, de ene grootvader boer, de andere bouwvakker.MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:54:
[...]
De kinderopvangkosten zorgen er momenteel voor dat dit bij mij ook nog niet op gaat, maar eens. We hebben weinig te klagen.
Moet daarbij wel opmerken dat mijn beide opa's gewoon in loondienst waren. Altijd hard gewerkt, maar uiteindelijk in een huurhuis gestorven met een paar duizend euro op de bank. Mijn ouders hebben er hard voor gewerkt om ons een goede start te geven. En ik ben echt niet te beroerd om bij te dragen naar draagkracht. Betaal ook in die zijn al een enorme sloot belasting. Ik vind die voorstellen voor erfbelasting wel echt communistische vormen aannemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Cid Highwind op 21-11-2023 11:23 ]
Ik ben het er wel mee eens dat een bedrijf haar eigen broek moet ophouden, en daar hoort een degelijk salaris ook bij. Maar, nu het minimum significant omhoog springt en sommige partijen dit nog minimaal 20% omhoog willen gooien, dan zit je opeens wel die grens op te rekken waar moeilijk tegenop te plannen valt. Valt bijvoorbeeld een bedrijf die nu 16 Euro per uur uitkeert daar ook onder? Over een jaar wellicht wel. Maar dan verwachten we dat die groep dan ook met 20% omhoog gaat? Dat is toch een serieuze kostenpost wat niet inherent gelijkstaat aan een bedrijf wat haar eigen broek niet kan ophouden.DevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:54:
[...]
Als een bedrijf zijn broek niet op kan houden dan heeft het probleem. Qua personeelsbeloning heb je dan bijna geen andere optie meer behalve het minimale.
En als je er voor kiest terwijl het anders kan dan komt dat bij mij over als gebrek aan respect en het gunnen.
Ik ben het met je eens dat ik het heel binair opschrijf, die kritiek is terecht, er is immers nog een heel spectrum daar tussen, maar iemand het minimumloon geven is naar mijn idee al het uiterste.
Sjah, en zo krijgen we weer de kritiek dat lokale regionale toko's verdwijnen ten faveure van de grote multinationals, waar de top gigantische bonussen krijgen en de winst naar het buitenland verdwijnt[...]
Balkende norm wordt ook in sommige bedrijven vrijwillig toegepast. Er zijn ook bedrijven waar ongeacht het werk wat je doet je niet meer of minder dan 10% van het gemiddelde kan verdienen.
Het is ongebruikelijk en ik zou het zeker niet "zomaar" afdwingen, maar de opties zijn er.
[...]
Dat was inderdaad een oversimplificatie, echter de keuzes van een bedrijven zijn op zijn minst gedeeltelijk verantwoordelijk in de situatie waarin ze zich verkeren. En er is ook groot verschil tussen 1 bedrijf en allen bedrijven. Heel hard, maar als er een paar bedrijven omvallen, dan kunnen de andere bedrijven weer personeel aannemen.
Het hele verhaal van hem klopt gewoon niet.Sissors schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:53:
[...]
En dat is mijn probleem ermee. Er zijn best argumenten voor hogere erfbelasting te maken (iedereen gelijke kansen, niet afhankelijk van hoe rijk papa is). Er zijn ook argumenten tegen te maken (het is ondertussen al 3x belast, moet het echt 4x worden?).
Maar als Timmermans dan claimt dat het alleen impact op de miljonairs heeft, en huizen er buiten vallen, terwijl dat gewoon niet zo is in hun plannen. En als het gewoon gedaan wordt door de gewone belastingen te verhogen, waarvan we al weten dat de top 1%-0.1% die niet / beperkt betaald, en de middengroepen die wel betalen, lul dan niet eromheen waar de rekening terecht komt.
En overigens zelfs als ze dan vertrekken vind ik het goed een poging te doen de echt vermogende eerlijk te belasten. Maar dan moet je niet jezelf rijk gaan rekenen, en dan moet je zorgen dat ze gewoon de bestaande belastingen betalen, en niet de bestaande belastingen verhogen.
Dan gaat de winst dus navenant naar beneden, is de waarde minder en de belasting toch ook? Feitelijk is het een sommetje, toch?MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:56:
[...]
Marges in het MKB liggen gemiddeld rond de 5%. Voor belastingen.
[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 21-11-2023 11:53 ]
Punt is vooral; krijg je het bij de bank losgepeuterd? En zo ja, wat kost dat?ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:50:
[...]
Dan gaat de winst dus navenant naar beneden, is de waarde minder en de belasting toch ook? Feitelijk is het een sommetje, toch?
Erfbelasting = Bedrijfswaarde x ~40%
Bedrijfswaarde = 5~8 x winst
De getallen maken niet uit, de verhouding blijft hetzelfde (tenzij je drempels en schijven invoert, dan wordt het voor kleinere bedrijven opeens fors voordeliger). Je betaalt 2 a 3 maal de jaarwinst, alle andere jaarwinsten mag je houden en je krijgt in de tussentijd ook salaris om te zorgen dat die winst blijft komen.
Dus misschien moet je 3 miljoen betalen, maar dat bedrijf levert je dan ook de komende 10 jaar alsnog 7 miljoen op. Als ik de kans en het geld had, wist ik het wel.
Edit: ik snap dat de winst uit het bedrijf daar -nu- niet 1-op-1 voor te gebruiken is, maar ik denk dat er 2 vragen zijn. 1) is het mechanisme wenselijk en 2) welk percentage en uitzonderingen horen daar dan bij.
Jeroen Pauw bevestigde het gisteravond bij Khalid en Sophie en legde uit waarom haar voorkeur niet is benoemd. Zie https://npo.nl/start/seri...halid-sophie_300/afspelen vanaf 18.30. Is de uitzending van 20 november. Ik weet dat ik hier moet samenvatten maar in dit geval wil ik voorkomen dat de samenvatting zaken mist dus verwijs ik naar de link.user109731 schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:56:
[...]
Die foto komt gewoon van d'r facebook pagina als je even doorleest. Ze praat daar ook over de uitzending. BNNVARA noemt het ook in een artikel vandaag:
[...]
Dat moet je dus privé regelen en dat is dus ook een probleem.MikeyMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:55:
[...]
Punt is vooral; krijg je het bij de bank losgepeuterd? En zo ja, wat kost dat?
3 miljoen lenen tegen 5% legt nogal druk op de jaarrekening.
Ik zou zeggen probeer het eens uit. Ga naar een bank, zeg dat je een erfenis krijgt: 50% van een bedrijf met een waarde van 3M. Kijk wat ze je willen financieren in privé... en ohja dat je ook nog de andere 50% wilt overnemen want dat is van je broer/zus.ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:50:
[...]
Edit: ik snap dat de winst uit het bedrijf daar -nu- niet 1-op-1 voor te gebruiken is, maar ik denk dat er 2 vragen zijn. 1) is het mechanisme wenselijk en 2) welk percentage en uitzonderingen horen daar dan bij.
[ Voor 51% gewijzigd door HGM op 21-11-2023 12:06 ]
Ok, ik wil best meegaan met het feit dat dit moeilijk te implementeren is. Maar dan eerst vraag 1; is het ideologisch wel een goed idee?HGM schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:59:
[...]
Dat moet je dus privé regelen en dat is dus ook een probleem.
[...]
Ik zou zeggen probeer het eens uit. Ga naar een bank, zeg dat je een erfenis krijgt: 50% van een bedrijf met een waarde van 3M. Kijk wat ze je willen financieren in privé... en ohja dat je ook nog de andere 50% wilt overnemen want dat is van je broer/zus.
Het hele voorstel van Timmermans werkt in de praktijk niet en dat weten ze echt wel.
Nee, want daarmee speel je de kleine(re) bedrijven uit tegen multinationals. En dan krijg je weer dat de multinationals teveel macht krijgen... volgens dezelfde Timmermans.ZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:12:
[...]
Ok, ik wil best meegaan met het feit dat dit moeilijk te implementeren is. Maar dan eerst vraag 1; is het ideologisch wel een goed idee?
Geld kun je overmaken en daarna iets kopen._JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:12:
Wat is het verschil met geld van je ouders erven en dan een bedrijf overnemen? Daar moet je nu eerst ook belasting voor aftikken.
Nou ja, volgens dat gelinkte artikel is het vermogen van de top met 51% gestegen, maar van de gemiddelde Nederlander met 54%; Dat zou kunnen impliceren dat de vermogensverdeling eerlijker is geworden.DevWouter schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:33:
[...]
Ik weet vrij zeker dat ik zoiets niet aangeef.
Serieus: Ik heb het over de welvaartsverdeling in Nederland, niet binnen een willekeurig bedrijf.
[...]
Volledig mee eens, maar het feit dat de overheid een minimumloon moet vast stellen heb ik altijd al vreemd gevonden. Als je als bedrijf het minimumloon hanteert terwijl de omstandigheden meer toelaten dan komt het toch een beetje over als uitbuiting. Immers voor veel bedrijven is je personeel het grootste goed, zeker in de huidige schaarste.
Ik toevallig wel omdat ik in een BOR-traject heb gezeten recentZieMaar! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:52:
[...]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq