Ik ben in december al eens richting Frankrijk gaan rijden. Niks mis met laden langs de snelweg. Tot je een hiccup krijgt bij een Tesla Supercharger door een software bug. Ga je eenmaal de route du soleil / tolweg af, check dan goed in welk dorpje een laadpaal staat. Menig dorpje in the middle of nowhere heeft 1 paal met twee aansluitingen waarvan een stuk of bezet is. Dus lang niet zo goed uitgerust qua openbare laadpalen. Maar de snelladers tussen Luxemburg naar Zuid Frankrijk / Parijs naar Marseille hebben ze in rap tempo bijgeplaatst.
Boven de 15.000km heeft het geen zin de kmstand aan te passen. Daarna is het altijd 0,06 cent per km.Dynazap schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:02:
Ben van plan om met de E C4 richting Frankrijk of Italie te rijden komende zomer.
Heel benieuwd hoe dat gaat zijn onderweg en alle laadvoorzieningen in het buitenland. Zag op de Tesla app dat langs alle bekende snelwegen voldoende superchargers staan. We gaan buiten het hoogseizoen dus moet te doen zijn qua drukte verwacht ik.
Ga zo wel de 25.000 aantikken dit jaar. Toch het leasebedrag iets moeten verhogen... weet niet of ik deze nog kan / mag aanpassen tussentijds. Én ben benieuwd hoe de afrekening werkt bij Stellantis.. is dat 1x per jaar een KM-check + rekening of pas aan het einde het inleveren van de auto.
Voor zover ik weet is je contract-kilometrage niet aan te passen. Mij is verteld dat het in pricipe einde contract is tenzij je er echt grof overheen gaat.Dynazap schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:02:
Ben van plan om met de E C4 richting Frankrijk of Italie te rijden komende zomer.
Heel benieuwd hoe dat gaat zijn onderweg en alle laadvoorzieningen in het buitenland. Zag op de Tesla app dat langs alle bekende snelwegen voldoende superchargers staan. We gaan buiten het hoogseizoen dus moet te doen zijn qua drukte verwacht ik.
Ga zo wel de 25.000 aantikken dit jaar. Toch het leasebedrag iets moeten verhogen... weet niet of ik deze nog kan / mag aanpassen tussentijds. Én ben benieuwd hoe de afrekening werkt bij Stellantis.. is dat 1x per jaar een KM-check + rekening of pas aan het einde het inleveren van de auto.
Stoute dingen aan het doen @LaJane ? Ook gezien je een nieuw account aanmaakt voor deze vraag
.
Uitzetten kan in de app. En je kan de ritten allemaal verwijderen als je in het overzicht de rit lang indrukt.. kan je meerdere of alle ritten selecteren en permanent verwijderen
Uitzetten kan in de app. En je kan de ritten allemaal verwijderen als je in het overzicht de rit lang indrukt.. kan je meerdere of alle ritten selecteren en permanent verwijderen
[ Voor 3% gewijzigd door Dynazap op 09-04-2024 20:51 ]
Deze week voor het eerst een lange reis gemaakt met de ë-C4, 700 km naar midden Frankrijk. Zowel qua rijden als qua infrastructuur geen enkel probleem (referentie: 8 jaar Nissan Leaf), bij vele Aires een batterij van 6 of 8 snelladers. Ik had nog het voornemen om Tesla te proberen, maar was niet nodig. Onze reis duurde (zonder bijzonder opletten) iets meer dan 10 uur, dus 70 km/h gemiddeld overall. Heerlijk gereden.Dynazap schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:02:
Heel benieuwd hoe dat gaat zijn onderweg en alle laadvoorzieningen in het buitenland. Zag op de Tesla app dat langs alle bekende snelwegen voldoende superchargers staan.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Dat klinkt goed @ThsAdrns! Heb je nog speciale laadpassen geregeld naast Tesla, Fastned etc.?
Heb nu zelf Vattenfall, Shell, E-Flux als fysieke pas en Tesla, Fastned en Ionity als app voor snelladen.
Heb nu zelf Vattenfall, Shell, E-Flux als fysieke pas en Tesla, Fastned en Ionity als app voor snelladen.
Ik heb al jaren Maingau, New Motion en Vattenfall. Daarmee ben ik ook nu prima rondgekomen (Vattenfall niet gebruikt; Maingau is eerste keus en New Motion backup). De tijd dat je in Frankrijk geen roaming had en dus met KiWhi en/of met voor ieder arrondissement een ander pasje moest hannesen, is gelukkig voorbij.
Wel even opletten, er zijn enkele laadstations waar direct betalen met pinpas of creditcard goedkoper is dan met RFID pas.
Zoals deze, ik geloof in Montigny le Roi (RFID pas € 0,79 per kWh) - ik zag het pas toen ik de foto later bekeek
Wel even opletten, er zijn enkele laadstations waar direct betalen met pinpas of creditcard goedkoper is dan met RFID pas.
Zoals deze, ik geloof in Montigny le Roi (RFID pas € 0,79 per kWh) - ik zag het pas toen ik de foto later bekeek

:strip_exif()/f/image/3g0al8UoCIsnlccLNaZDYXBp.jpg?f=fotoalbum_large)
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Mooie opzet zo met die duidelijke aanduiding van de kWh en betaling via pinpas/CC bij de snellader.
Extra garantie bij kopen gaat op dit moment niet meer, stellantis is hier mee gestopt.Ramon_1984 schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:01:
[...]
https://www.citroen.nl/aa...es/servicecontracten.html
Aanschaf kan je doen voordat de huidige afloopt.
Erg balen nu ik net de garantie bij wilde gaan kopen
aahhh daar was ik toevallig vorige week nog voor bij de Citroën dealer. Verkoper zei dat ze er tijdelijk mee zijn gestopt, maar dat het mogelijk over een paar maanden weer bijgekocht kan worden.
De mijne loopt deze maand uit de twee jaar garantie.Carfanatic schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:37:
aahhh daar was ik toevallig vorige week nog voor bij de Citroën dealer. Verkoper zei dat ze er tijdelijk mee zijn gestopt, maar dat het mogelijk over een paar maanden weer bijgekocht kan worden.
Stellantis maar een aangetekende brief sturen en hopen dat we tot een oplossing kunnen komen.
Heb wat vaags de laatste dagen met de E C4.
Als ik de auto parkeer, het contact uitzet en vervolgens uitstap gaat de interieurventilatie op max blazen en blijft dit doen. Zodra ik het contact weer even snel aan en uit zet stopt het. Hij blijft ook gewoon zeker 15 minuten doorblazen.
M'n schema's van voorverwarmen/koelen staan op hele andere tijden dus dat kan het waarschijnlijk niet zijn.
Meer die hier last van hebben?
Als ik de auto parkeer, het contact uitzet en vervolgens uitstap gaat de interieurventilatie op max blazen en blijft dit doen. Zodra ik het contact weer even snel aan en uit zet stopt het. Hij blijft ook gewoon zeker 15 minuten doorblazen.
M'n schema's van voorverwarmen/koelen staan op hele andere tijden dus dat kan het waarschijnlijk niet zijn.
Meer die hier last van hebben?
[ Voor 6% gewijzigd door Dynazap op 17-04-2024 15:18 ]
Vorige week waren we met de ë-C4 naar midden Frankrijk. Heerlijk gereisd en geen vaste laadplanning gemaakt. Alleen Fastned Baraque de Fraiture als eerste (heenweg) resp. laatste stop (terugweg) omdat dit handig uitkwam.
Het was plezierig om telkens stukken van 170-200 km te rijden met 105-115 km/h op de teller. Heuvelaf iets meer en heuvelop iets minder. We kwamen dan met tussen 6% en 20% bij de snellader aan. Opladen tot 80% duurde grappig genoeg altijd een klein halfuurtje en dan konden we weer zo'n stuk. Heerlijk ritme. Uiteindelijk telkens zo'n 10 uur gedaan over 720 km.
Over de hele reis van 1500 km hebben we € 150 aan snelladers uitgegeven, een tientje per 100 km dus. We hebben niet geselecteerd op goedkope laders maar gewoon, bijna op de bonnefooi, genomen wat voorhanden was. Tarieven met Maingau en Shell Recharge liepen uiteen van € 0,61 tot € 0,79 per kWh.
Wij kozen dus voor gemak en comfort. Je zou de laadplanning nog kunnen optimaliseren naar kosten of snelheid (als je eerder afkoppelt, is de gemiddelde snelheid hoger, maar je moet dan ook vaker laden dus meer overhead). Ik denk niet dat daar heel veel te halen is.
Mijn afdronk: fijne reisauto!
Het was plezierig om telkens stukken van 170-200 km te rijden met 105-115 km/h op de teller. Heuvelaf iets meer en heuvelop iets minder. We kwamen dan met tussen 6% en 20% bij de snellader aan. Opladen tot 80% duurde grappig genoeg altijd een klein halfuurtje en dan konden we weer zo'n stuk. Heerlijk ritme. Uiteindelijk telkens zo'n 10 uur gedaan over 720 km.
Over de hele reis van 1500 km hebben we € 150 aan snelladers uitgegeven, een tientje per 100 km dus. We hebben niet geselecteerd op goedkope laders maar gewoon, bijna op de bonnefooi, genomen wat voorhanden was. Tarieven met Maingau en Shell Recharge liepen uiteen van € 0,61 tot € 0,79 per kWh.
Wij kozen dus voor gemak en comfort. Je zou de laadplanning nog kunnen optimaliseren naar kosten of snelheid (als je eerder afkoppelt, is de gemiddelde snelheid hoger, maar je moet dan ook vaker laden dus meer overhead). Ik denk niet dat daar heel veel te halen is.
Mijn afdronk: fijne reisauto!
Wat was het gemiddelde verbruik van de trip @ThsAdrns?
Ik ontvang als het goed is vanavond m'n OBD2 kastje zodat ik die kan koppelen aan A Better Route Planner. Zo krijg je een nog beter geoptimaliseerde route met laadmomenten naar je bestemming.
Ik ontvang als het goed is vanavond m'n OBD2 kastje zodat ik die kan koppelen aan A Better Route Planner. Zo krijg je een nog beter geoptimaliseerde route met laadmomenten naar je bestemming.
Dat zou ook via https://github.com/flobz/psa_car_controller hebben gekund! Werkt perfect.Dynazap schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:42:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Goeie, die miste nog.Dynazap schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:42:
18,3 kWh/100 km af lader, 16,9 kWh/100 km volgens boordcomputer.
Ben eigenlijk wel benieuwd of het was gelukt met het ODB2 kastje, dacht dat daar niet zo veel ruimte voor was in de ë-C4?Dynazap schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:42:
Inderdaad vrij weinig ruimte achter het klepje waar de OBD moet komenabel75 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:55:
[...]
Ben eigenlijk wel benieuwd of het was gelukt met het ODB2 kastje, dacht dat daar niet zo veel ruimte voor was in de ë-C4?
Heb nu een verlengsnoertje met aan/uit-knopje tussen de OBD en de OBD-poort en werkt prima. Het verlengsnoertje is net iets platter dan het OBD-kastje zelf en kan het klepje met wat duwen weer netjes terug.
Zoiets: Klikje
Ik heb de auto nu 2 maanden en zo’n 2000 km gereden, maar eigenlijk nooit veel verder als een 160 km op een dag. Alleen nog maar in NL, en ik kon altijd wel weer ergens gedurende de nacht met de 1-fase lader aan een AC paal de auto weer vol krijgen.
Gisteren voor het eerst 284 km op 1 dag gereden met de ë-c4, en eigenlijk zonder ruimte om op bestemming te laden. Ik wist niet of ik dat zou redden, dacht het in eerste instantie wel, maar met 12% begon ik al laadmeldingen te krijgen, en uiteindelijk bij 8% toch maar voor het eerst bij een snellader gaan staan. Ik was toen ruim 20km van huis en de GOM gaf nog 30 km bereik aan, dus misschien had ik het wel kunnen halen. Maar de redelijk frequente „ga nu laden“ meldingen gaven me geen prettig gevoel meer. (En ik wilde ook wel eens proberen hoe dat snelladen werkte, mocht ik het ooit vaker nodig hebben.)
Tot hoe ver/welk percentage rijden jullie de auto leeg? En hoe betrouwbaar is de aangegeven range als de batterij bijna leeg is?
En is er na de aangegeven 0% (als die dat al aan geeft?) nog een „reserve“ of sta je dan echt stil?
Gisteren voor het eerst 284 km op 1 dag gereden met de ë-c4, en eigenlijk zonder ruimte om op bestemming te laden. Ik wist niet of ik dat zou redden, dacht het in eerste instantie wel, maar met 12% begon ik al laadmeldingen te krijgen, en uiteindelijk bij 8% toch maar voor het eerst bij een snellader gaan staan. Ik was toen ruim 20km van huis en de GOM gaf nog 30 km bereik aan, dus misschien had ik het wel kunnen halen. Maar de redelijk frequente „ga nu laden“ meldingen gaven me geen prettig gevoel meer. (En ik wilde ook wel eens proberen hoe dat snelladen werkte, mocht ik het ooit vaker nodig hebben.)
Tot hoe ver/welk percentage rijden jullie de auto leeg? En hoe betrouwbaar is de aangegeven range als de batterij bijna leeg is?
En is er na de aangegeven 0% (als die dat al aan geeft?) nog een „reserve“ of sta je dan echt stil?
Dit vond ik wel een beetje trickyGHB363 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:36:
Tot hoe ver/welk percentage rijden jullie de auto leeg?
:strip_exif()/f/image/pGZy6igXeVRuCZjbfaDGPv4z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Dynazap op 03-05-2024 13:24 ]
Mijn record is 2%. Vanaf ongeveer 6% geeft de auto geen resterende actieradius meer aan (alleen "---") dus dan moet je goed ingeprent hebben hoe ver je nog kunt. Ik zou, toen ik met 2% thuis aankwam, nog 10 km over moeten hebben. Dat lijkt me toch wat ruig met 2%. De auto bleef verder wel volledig functioneel, al moet ik zeggen dat ik de laatste kilometers op eieren heb gereden om niet stil te komen staan...
:strip_exif()/f/image/q1p5UMQ7RZEZupDqmiFjQ8am.jpg?f=fotoalbum_large)
Bjorn Tesla heeft dit al eens getest. Waar andere merken bij 0 op de boordcomputer nog 5/10/20km ver kwamen was het bij de Citroën binnen 3km al snel afgelopen.
YouTube: I drove Citroen e-C4X until the battery died
0% is echt 0%. Ik ben ooit op eieren gaan rijden op de terugweg vanaf de outlet center Roermond. Dacht het met 85% opgeladen wel te kunnen halen om richting Overijssel te rijden na 19:00 uur. Maar 1: na 19:00 uur dus ik reed 125km/u en 2: tegenwind/zijwind en een goede regenbui. Het bereik smelte voor de zon weg. Na Apeldoorn Noord op de A50 ben ik ter hoogte van Epe / Heerde eraf gegaan met 5% over. Met nog 20km te gaan zag ik mezelf al stranden voor de ijsselbrug.
Dacht bij de MC Donalds wel te kunnen laden om 23:30. Die hadden het terrein al op slot gedaan. Vervolgens maar binnen door gesukkeld met 60km/u naar een openbare laadpaal in wezep met 2% over. Ik werd wel kriegel van de 'low battery, please charge' piep continu. Had toen ook nog niet de test van Bjorn gezien dus dacht optimistisch nog wel 20km te kunnen doen op de parallelweg met 60-80km/u. Ik heb het er uiteindelijk maar niet op gewaagd.
Bij mijn 1000km trip ging ik per 8-10% over telkens snelladen. Denk voor het geval de stations bezet zijn, een lader kapot is of een terrein is afgesloten. En dan dus rijden met 80-85% naar 10-5% qua capaciteit. Ik heb de EC4 nu 8 maanden in de lease en ben de 6000km stand gepasseerd van het weekend. Over een week is het tijd voor mijn 3000km roadtrip naar en door Noorwegen. Rondje door het zuiden daar durf ik wel aan. En dan hou ik nog 1000km over voor juli-sept. Heb verder geen zomervakantie plannen.
0% is echt 0%. Ik ben ooit op eieren gaan rijden op de terugweg vanaf de outlet center Roermond. Dacht het met 85% opgeladen wel te kunnen halen om richting Overijssel te rijden na 19:00 uur. Maar 1: na 19:00 uur dus ik reed 125km/u en 2: tegenwind/zijwind en een goede regenbui. Het bereik smelte voor de zon weg. Na Apeldoorn Noord op de A50 ben ik ter hoogte van Epe / Heerde eraf gegaan met 5% over. Met nog 20km te gaan zag ik mezelf al stranden voor de ijsselbrug.
Dacht bij de MC Donalds wel te kunnen laden om 23:30. Die hadden het terrein al op slot gedaan. Vervolgens maar binnen door gesukkeld met 60km/u naar een openbare laadpaal in wezep met 2% over. Ik werd wel kriegel van de 'low battery, please charge' piep continu. Had toen ook nog niet de test van Bjorn gezien dus dacht optimistisch nog wel 20km te kunnen doen op de parallelweg met 60-80km/u. Ik heb het er uiteindelijk maar niet op gewaagd.
Bij mijn 1000km trip ging ik per 8-10% over telkens snelladen. Denk voor het geval de stations bezet zijn, een lader kapot is of een terrein is afgesloten. En dan dus rijden met 80-85% naar 10-5% qua capaciteit. Ik heb de EC4 nu 8 maanden in de lease en ben de 6000km stand gepasseerd van het weekend. Over een week is het tijd voor mijn 3000km roadtrip naar en door Noorwegen. Rondje door het zuiden daar durf ik wel aan. En dan hou ik nog 1000km over voor juli-sept. Heb verder geen zomervakantie plannen.
[ Voor 9% gewijzigd door Joosie200 op 04-05-2024 14:00 ]
Houd er rekening mee dat in het filmpje de nieuwe 54 kWh accu is getest, die is anders dan de oude 50 kWh accu en er zouden ook nog verschillen zijn tussen firmware versies. Maar inderdaad, je kunt tot 0% en er is een schildpad. Zodra die verschijnt, is het einde nabij (als ik goed zag, 3 km in turtle mode dus stapvoets).Joosie200 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:54:
Bjorn Tesla heeft dit al eens getest. Waar andere merken bij 0 op de boordcomputer nog 5/10/20km ver kwamen was het bij de Citroën binnen 3km al snel afgelopen.
0% is echt 0%.
Ik had in mijn 2023 ë-C4 (pre-haaienvin) bij 2% in elk geval nog geen turtle.
Morgen met de Ec4 een kleine 500 kilometer door zweden rijden om een gezellig weekje bij vrienden te zijn .
Ben benieuwd hoe de reis zal gaan bevallen
Ben benieuwd hoe de reis zal gaan bevallen
Weet iemand welke opties er allemaal op de EC4 You versie zitten die van Beek nu in de aanbieding heeft? Zit er nu wel of geen navigatie op? Zit er Android auto op?
Zit er wel of geen HUD op? Draadloos telefoon laden?
Het is mij niet geheel duidelijk...
Die 3km Turtle mode zou goed kunnen kloppen. Na diverse keren ‘de grens’ op te hebben gezocht heb ik die van mij afgelopen winter op zo’n 700m van de laadpaal bij m’n huis compleet leeg gereden.
De auto rolde langzaam uit en deed daarna niets meer. De automaat gaat niet meer in neutraal dus duwen of zelf slepen is onmogelijk. Voor mij een leerzame les geweest 😅
De auto rolde langzaam uit en deed daarna niets meer. De automaat gaat niet meer in neutraal dus duwen of zelf slepen is onmogelijk. Voor mij een leerzame les geweest 😅
Op die actiepagina staat toch een linkje met wat er precies op en aan zit?codegro schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:26:
Weet iemand welke opties er allemaal op de EC4 You versie zitten die van Beek nu in de aanbieding heeft? Zit er nu wel of geen navigatie op? Zit er Android auto op?
- Nee er zit geen navigatie opcodegro schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:26:
- Ja er zit (draadloos) Android auto / Apple Carplay op (Bedraad werkt alleen via de USB-C poort)
- Neer er zit geen HUD op
- Nee je kan de telefoon niet draadloos laden. (Zowel voor als achter 1x USB-C en 1x USB-A poort)
[ Voor 3% gewijzigd door Reiger072 op 06-05-2024 14:27 ]
Thanks.Reiger072 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:26:
[...]
- Nee er zit geen navigatie op
- Ja er zit (draadloos) Android auto / Apple Carplay op (Bedraad werkt alleen via de USB-C poort)
- Neer er zit geen HUD op
- Nee je kan de telefoon niet draadloos laden. (Zowel voor als achter 1x USB-C en 1x USB-A poort)
Heb hem toevallig net aangevraagd bij van Beek. Platinum Grey.
Het is wel de basis "YOU" versie met minder opties, maar veel van die opties heb ik nniet specifiek nodig. Ik zie bij van Beek dat er schijnbaar lichtmetalen velgen onder zitten, echter als ik op de Citroen site kijk dan heeft de "YOU" uitvoering geen lichtmetalen velgen. Is er iemand die deze uitvoering heeft en zo ja, welke velgen zitten hieronder?
Die van ons heeft 18" lichtmetalen velgen. Ook via de Van Beek lease actie.codegro schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:34:
[...]
Thanks.
Heb hem toevallig net aangevraagd bij van Beek. Platinum Grey.
Het is wel de basis "YOU" versie met minder opties, maar veel van die opties heb ik nniet specifiek nodig. Ik zie bij van Beek dat er schijnbaar lichtmetalen velgen onder zitten, echter als ik op de Citroen site kijk dan heeft de "YOU" uitvoering geen lichtmetalen velgen. Is er iemand die deze uitvoering heeft en zo ja, welke velgen zitten hieronder?
Zelfde als op deze auto in de advertentie. https://www.vanbeekautogr...itrijcamera-or-223648130/
[ Voor 12% gewijzigd door Reiger072 op 06-05-2024 15:16 ]
Bij de actie daarvoor hadden ze ook verschillende versies, met wat extra opties aangeklikt, zo bleef onze Shine versie net onder de subsidiegrens met maximaal aangevinkte opties. O.a draadloos laden, panorama dak, stoelverwarming en -massage, etcReiger072 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Die van ons heeft 18" lichtmetalen velgen. Ook via de Van Beek lease actie.
Zelfde als op deze auto in de advertentie. https://www.vanbeekautogr...itrijcamera-or-223648130/
Ook deze advertentie is niet duidelijk. In de advertentie staat inderdaad lichtmetalen velgen maar op de foto zie ik volgens mij wieldoppen,.dus stalen velgen..... verwarrend.Reiger072 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Als je goed kijkt zijn het gewoon velgen en geen wieldoppen.. heb hem toevallig ook besteld en afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt rijd super! (Precies in het model/kleur van de advertentie die gelinkt is). Verkoper gaf aan dat ik exact dat model krijg als tijdens de proefrit. Can’t waitcodegro schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:13:
[...]
Ook deze advertentie is niet duidelijk. In de advertentie staat inderdaad lichtmetalen velgen maar op de foto zie ik volgens mij wieldoppen,.dus stalen velgen..... verwarrend.
Bedankt voor dit bericht, ben ik toch meer gerustgesteld.... vandaag aangevraagd, ben benieuwd hoe lang het duurt tot levering...ElMayo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:58:
[...]
Als je goed kijkt zijn het gewoon velgen en geen wieldoppen.. heb hem toevallig ook besteld en afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt rijd super! (Precies in het model/kleur van de advertentie die gelinkt is). Verkoper gaf aan dat ik exact dat model krijg als tijdens de proefrit. Can’t wait
Ben ik ook benieuwd naar.. afgelopen zaterdag aanvraag afgerond en vandaag documenten aangeleverd. Zal wel week 5/6 duren.codegro schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:01:
[...]
Bedankt voor dit bericht, ben ik toch meer gerustgesteld.... vandaag aangevraagd, ben benieuwd hoe lang het duurt tot levering...
Je hebt toch niet je accu laten wisselen hè?
Mijn E-C4 is voor de eerste beurt bij de dealer geweest waar ze ook een update (terugroepactie?) hebben uitgevoerd. Enkele noemenswaardige verschil tot nu toe is dat de B stand aan blijft staan als je de versnelling naar achter zet en daarna weer voorwaarts. Waardeloos was dat dat je elke keer opnieuw moest switchen. 

Nee, die zit er niet bij helaascodegro schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:29:
Wordt er standaard een Granny charger bij de EC4 geleverd?
Hoe lang duurde 't bij jou voordat Stellantis de documenten beoordeeld had?Reiger072 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Kan bij zowel dealer als Stellantis niet hele concrete informatie krijgen.
Hier ook op maandag in de namiddag een platinum grey besteld bij van beek breda. Ben benieuwd wanneer ik iets hoor van Stellantis..
Wij hebben afgelopen zaterdag de iceland blue besteld. Maandag morgen 8:05 kreeg ik al een mail van Citroën om de documenten te uploaden en het contract te ondertekenen. Verkoper gaf aan 3-4 weken reactie tijd.
Bij mij een week tot Stellantis het papierwerk had goedgekeurd. Drie weken tot het ophaal moment bij de dealer. Maar dat was vorig jaar augustus met ophaal in september.
Bij ons duurde het ongeveer 3 weken vanaf aanleveren documenten tot goedkeuring. Toen moest de auto nog van vestiging Roosendaal naar vestiging Breda worden verscheept dus ongeveer na een maand na aanleveren documenten konden wij de auto ophalen.Valandin schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:23:
[...]
Hoe lang duurde 't bij jou voordat Stellantis de documenten beoordeeld had?
Kan bij zowel dealer als Stellantis niet hele concrete informatie krijgen.
Dank, goed voor m’n verwachtingsmanagementReiger072 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:17:
[...]
Bij ons duurde het ongeveer 3 weken vanaf aanleveren documenten tot goedkeuring. Toen moest de auto nog van vestiging Roosendaal naar vestiging Breda worden verscheept dus ongeveer na een maand na aanleveren documenten konden wij de auto ophalen.
Ze hebben het maar druk daar in Breda.
Was ik ook, ik ben voor de steel grey gegaan omdat die het snelst leverbaar zou zijn en ik de kleuren om het even vond.
Wel oprecht vriendelijk personeel daar trouwens, heb het heel anders gezien!
(Excuus voor de double post. Had eigenlijk een edit moeten doen)
Was ik ook, ik ben voor de steel grey gegaan omdat die het snelst leverbaar zou zijn en ik de kleuren om het even vond.
Wel oprecht vriendelijk personeel daar trouwens, heb het heel anders gezien!
(Excuus voor de double post. Had eigenlijk een edit moeten doen)
[ Voor 13% gewijzigd door Valandin op 08-05-2024 16:05 ]
Jaa helemaal eens. De jongen die mij hielp was ontzettend vriendelijk! Ik had de laatste platinum kleur (een uur voor mij waren er nog twee beschikbaar) dus dat ging hard. Was niet direct op voorraad dus kon tussen de 2-5 weken duren. Ben benieuwd.
Vanochtend met Stellantis gebeld om even te vragen of aanvraag goed is binnengekomen. Ik was volgens hun automatisch goedgekeurd en er zou nog een medewerker naar kijken. In verloop van volgende week verwachten ze iets te laten weten.
Vanochtend met Stellantis gebeld om even te vragen of aanvraag goed is binnengekomen. Ik was volgens hun automatisch goedgekeurd en er zou nog een medewerker naar kijken. In verloop van volgende week verwachten ze iets te laten weten.
Vanmorgen bevestiging van het contract gekregen. Gaat best vlot!kill-m-willem schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:11:
Wij hebben afgelopen zaterdag de iceland blue besteld. Maandag morgen 8:05 kreeg ik al een mail van Citroën om de documenten te uploaden en het contract te ondertekenen. Verkoper gaf aan 3-4 weken reactie tijd.
04-05 langsgeweest voor proefrit en aanvraag ingeschoten
06-05 Voorlopig goedgekeurd & stukken geupload
11-05 Definitief goedgekeurd
Auto verwachten ze met +-2 weken bij de dealer te hebben.
Gaat toch best vlot zo!
06-05 Voorlopig goedgekeurd & stukken geupload
11-05 Definitief goedgekeurd
Auto verwachten ze met +-2 weken bij de dealer te hebben.
Gaat toch best vlot zo!
06-05 offerte gekregen
06-05 aanvraag verstuurd
10-05 gebeld of aanvraag goed is ontvangen en is bevestigd. Medewerker gaf aan dat het wel 2 tot 3 weken kan duren tot goedkeuring.
06-05 aanvraag verstuurd
10-05 gebeld of aanvraag goed is ontvangen en is bevestigd. Medewerker gaf aan dat het wel 2 tot 3 weken kan duren tot goedkeuring.
Bij mij was het afgelopen zaterdag aangevraagd en woensdag goedgekeurd kan snel gaancodegro schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:09:
06-05 offerte gekregen
06-05 aanvraag verstuurd
Vandaag in 2 stops vanuit trelleborg naar hoorn gereden, rustig 120 op de cc ging super.
Net nog even gebeld met Stellantis ivm een foutje in de aanvraag (dat is verholpen). Echter werd me wel verteld dat het druk is en ze achterstand hebben. Zijn nu nog bezig met de aanvragen van april. Het kan nog weken duren gaf ze aan. Niks aan te doen natuurlijk maar wel jammer..
Inmiddels al bijna 2 weken geleden de aanvraag gedaan, daarna niets meer vernomen. Snap niet dat het zo lang moet duren tot voorlopige goedkeuring...
Heel apart.. bij mij was het zaterdag bestelling geplaatst, woensdag voorlopige goedkeuring en de vrijdag volledig goedgekeurd. Dit was 2 weken geledencodegro schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:41:
Inmiddels al bijna 4 weken geleden de aanvraag gedaan, daarna niets meer vernomen. Snap niet dat het zo lang moet duren tot voorlopige goedkeuring...
Wanneer mag jij hem ophalen?ElMayo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:01:
[...]
Heel apart.. bij mij was het zaterdag bestelling geplaatst, woensdag voorlopige goedkeuring en de vrijdag volledig goedgekeurd. Dit was 2 weken geleden
Uiteindelijk geannuleerd, ben voor de smart #1 premium gegaan.. (scheelde maar €70 pm). Toch een iets completere auto/ vooral meer opties.
Sinds een week in het bezit van een gebruikte e-C4 Shine (2022 met spriet) met iets meer dan 12.500km op teller. Deze is voornamelijk voor woon-werk verkeer en ritjes in Nederland.
Mijn auto op benzine van ruim 20 jaar oud was met 220.000km op de teller aan prijzig onderhoud toe.
Omdat de SEPP gaat verdwijnen maar de overstap naar een EV genomen (mijn eerste). Ik was eigenlijk op zoek naar een Mokka-e Ultimate maar die waren in de "regio" niet te krijgen met weinig kilometers.
Omdat de e-C4 Shine "dezelfde" motor en accu lijkt te hebben als in de Mokka-e dat als alternatief genomen.
Kwa specificaties en opties een soortgelijke auto wat mij betreft.
In de week tussen aanschaffen en ophalen heeft mijn werkgever besloten dat we vanaf direct 2 keer per week mogen verschijnen op de fysieke werkplek dus ik mag nu minimaal 2 per week op en neer zoeven.
Tot nu toe een fijne auto. De ACC is heeft soms een wat abrupt gedrag, de blind spot monitoring deed niets tot ik die een keer uit en aan heb gezet.
Binnen 100m staan er 6 laadpalen die meestal niet bezet zijn dus laden gaat tot nu toe zonder probleem.
Mijn auto op benzine van ruim 20 jaar oud was met 220.000km op de teller aan prijzig onderhoud toe.
Omdat de SEPP gaat verdwijnen maar de overstap naar een EV genomen (mijn eerste). Ik was eigenlijk op zoek naar een Mokka-e Ultimate maar die waren in de "regio" niet te krijgen met weinig kilometers.
Omdat de e-C4 Shine "dezelfde" motor en accu lijkt te hebben als in de Mokka-e dat als alternatief genomen.
Kwa specificaties en opties een soortgelijke auto wat mij betreft.
In de week tussen aanschaffen en ophalen heeft mijn werkgever besloten dat we vanaf direct 2 keer per week mogen verschijnen op de fysieke werkplek dus ik mag nu minimaal 2 per week op en neer zoeven.
Tot nu toe een fijne auto. De ACC is heeft soms een wat abrupt gedrag, de blind spot monitoring deed niets tot ik die een keer uit en aan heb gezet.
Binnen 100m staan er 6 laadpalen die meestal niet bezet zijn dus laden gaat tot nu toe zonder probleem.
Mijn e-c4 in september 2023 opgehaald, van het weekend was de accu 15% en dacht ik even bij fastned op te laden. Echter na 13 seconden stopt de auto met laden.
In de auto geeft hij aan opladen gereed.
Hierna aan een normale laadpaal gehangen en dat ging gewoon goed.
Meer mensen hier problemen mee
komt helaas wel eens vaker voor.theorganiser schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:12:
Mijn e-c4 in september 2023 opgehaald, van het weekend was de accu 15% en dacht ik even bij fastned op te laden. Echter na 13 seconden stopt de auto met laden.
Probeer een andere snellader, en anders terug naar de dealer.
Ik vind de gang van zaken bij Stellantis echt ontzettend traag.. bestel je een auto op voorraad kun je 3 weken wachten om een contract te krijgen.. gaat dit altijd zo? (Eerste keer lease ahha)
Hier precies hetzelfde helaas. 6 mei aanvraag verstuurd, verder niets meer vernomen. Dat het druk is kan ik begrijpen, maar dit is niet fijn, ook dat ze de mensen niets laten horen.Kisajera schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:15:
Ik vind de gang van zaken bij Stellantis echt ontzettend traag.. bestel je een auto op voorraad kun je 3 weken wachten om een contract te krijgen.. gaat dit altijd zo? (Eerste keer lease ahha)
Ja, ook met mijn september 23 opgehaalde EC4. In Frankrijk in december. En laatst van de week nog in Noorwegen bij Eidfjord. Toen ik kon ik 5km verderop wel aankoppelen bij andere Tesla laadpalen 5km verderop. Ik kreeg in januari een software update. Maar het lijkt op een handshake issue die dan failed.theorganiser schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:12:
Eindelijk na bijna 3 weken de aanvraag voor PL via van Beek voorlopig goedgekeurd. Documenten zijn ge-upload in de portal. Benieuwd hoe lang het nu weer gaat duren voordat ze de documenten beoordelen...
Waren erop dat moment andere auto's aan het laden bij de tesla paal in Eidfjord ?Joosie200 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:41:
[...]
Ja, ook met mijn september 23 opgehaalde EC4. In Frankrijk in december. En laatst van de week nog in Noorwegen bij Eidfjord. Toen ik kon ik 5km verderop wel aankoppelen bij andere Tesla laadpalen 5km verderop. Ik kreeg in januari een software update. Maar het lijkt op een handshake issue die dan failed.
Laats was ik in mariestad in zweden, en daar deed de ec4 het ook niet aan een tesla opladen echter was ik niet de enige non tesla met handshake problemen.
Hoe bevalt Noorwegen met de ec4?
Ik denk dat je niets hoort omdat je bij Stellantis lease ergens onderop de stapel ligt en zo lang er nog niemand naar je dossier heeft kunnen kijken er geen nieuws is en dus niets te melden...codegro schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:32:
[...]
Hier precies hetzelfde helaas. 6 mei aanvraag verstuurd, verder niets meer vernomen. Dat het druk is kan ik begrijpen, maar dit is niet fijn, ook dat ze de mensen niets laten horen.
Het was afgeladen vol in Eidfjord. Maar 5km verderop in Maurset stonden er 20 stalls werkeloos te zijn te midden van een prachtig natuurgebied. Noorwegen / Zweden / Denemarken was super om door rond te rijden. Duitsland een crime tussen Puttgarden en Bremen. Een uur extra aan file, werkzaamheden / stau en ongelukken.Ramon_1984 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:36:
[...]
Waren erop dat moment andere auto's aan het laden bij de tesla paal in Eidfjord ?
Laats was ik in mariestad in zweden, en daar deed de ec4 het ook niet aan een tesla opladen echter was ik niet de enige non tesla met handshake problemen.
Hoe bevalt Noorwegen met de ec4?
Verder nul laadpalen gevonden down town in Oslo, Bergen. Wel in Stavanger, in een parkeergarage had je daar 10 Tesla Superchargers. Ideaal vlak tegenover het station. Dus je kon inrijden, aankoppelen en het winkelgebied verkennen. Sta nu bij te laden in NL voor het laatste uurtje naar huis. Doorstampen in Dld, met tegenwind en regen voor het eerst doet de accu snel leeg lopen. Enkel blauwe luchten en zon gehad in Scandinavië. Ben net terug in NL en de jas die ik bij me had heb ik nu voor het eerst nodig

En oh de 9.999 aangetikt toen ik mijn eigen wijk in kwam rijden. Wie Teslabjorn volgt snapt de referentie.
[ Voor 7% gewijzigd door Joosie200 op 24-05-2024 20:27 ]
Holy macaroni, dat is een mooi ritje geweest, en super fijn dat de auto je dit keer niet in de steek heeft gelaten. Hadden jullie de overnachtingen van te voren geboekt?Joosie200 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:25:
[...]
Het was afgeladen vol in Eidfjord. Maar 5km verderop in Maurset stonden er 20 stalls werkeloos te zijn te midden van een prachtig natuurgebied. Noorwegen / Zweden / Denemarken was super om door rond te rijden. Duitsland een crime tussen Puttgarden en Bremen. Een uur extra aan file, werkzaamheden / stau en ongelukken.
Verder nul laadpalen gevonden down town in Oslo, Bergen. Wel in Stavanger, in een parkeergarage had je daar 10 Tesla Superchargers. Ideaal vlak tegenover het station. Dus je kon inrijden, aankoppelen en het winkelgebied verkennen. Sta nu bij te laden in NL voor het laatste uurtje naar huis. Doorstampen in Dld, met tegenwind en regen voor het eerst doet de accu snel leeg lopen. Enkel blauwe luchten en zon gehad in Scandinavië. Ben net terug in NL en de jas die ik bij me had heb ik nu voor het eerst nodig
En oh de 9.999 aangetikt toen ik mijn eigen wijk in kwam rijden. Wie Teslabjorn volgt snapt de referentie.Reed weg op 5949 dus 4050km roadtrip gehad NL - DE - DK - NW - SE - DK - DE - NL.
En ik heb mazzel gehad met het weer. Gewoon twee weken lang zon, zomers en enkel bewolkt op dag twee toen ik uit Bergen vertrok naar Geilo. Ik had de overnachting in Hirtshals en Kristiansand vantevoren geboekt (ging met de boot Hirtshals - Kristiansand heen) Stavanger, Bergen, Geilo en Oslo heb ik ter plekke geboekt.Ramon_1984 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:11:
[...]
Holy macaroni, dat is een mooi ritje geweest, en super fijn dat de auto je dit keer niet in de steek heeft gelaten. Hadden jullie de overnachtingen van te voren geboekt?
Enfin 10.010km nu op de teller. Volgens de boordcomputer komt ie op 16.8kWh/100km. Dat neemt laadverliezen niet mee in de berekening. Met 80km / u rijden in Noorwegen lukte het prima om 300km per volle accu te rijden. In Denemarken / Duitsland met 110/120km/u was het wel klaar bij 225km.
Je bent in Bergen geweest en het regende niet?
Ik houd per laadsessie (tot 100%) bij wat het echte verbruik is en wat de auto zegt. Meestal zit er zo'n 15% tussen. Deels is dat volgens mij kachel/airco en deels laadverliezen.
Ik houd per laadsessie (tot 100%) bij wat het echte verbruik is en wat de auto zegt. Meestal zit er zo'n 15% tussen. Deels is dat volgens mij kachel/airco en deels laadverliezen.
Bleh, inmiddels nu meerdere lakschades op dezelfde plek. 1x van een andere bestuurder die me vermoedelijk geschampt heeft tijdens een een parkeeractie, en nu ook een langwerpige kras van een kinderfietsje in de straat.
2 verschillende soorten schades, maar vlak bij elkaar. Binnenkort laat ik e.e.a. maar eens opknappen en ga de auto waarschijnlijk bij 13 maanden inleveren.
De bizarre hoeveelheid onverklaarbare deukjes en lakschades beginnen nu wel op te lopen, en de mogelijke extra kosten die dit met zich mee gaat brengen heeft mijn eerste private lease ervaring een beetje verzuurd.
Met mijn voorgaande auto werkelijk nooit zoiets meegemaakt in ongeveer 6 jaar tijd.
2 verschillende soorten schades, maar vlak bij elkaar. Binnenkort laat ik e.e.a. maar eens opknappen en ga de auto waarschijnlijk bij 13 maanden inleveren.
De bizarre hoeveelheid onverklaarbare deukjes en lakschades beginnen nu wel op te lopen, en de mogelijke extra kosten die dit met zich mee gaat brengen heeft mijn eerste private lease ervaring een beetje verzuurd.
Met mijn voorgaande auto werkelijk nooit zoiets meegemaakt in ongeveer 6 jaar tijd.
Ik ga mijn eerste buitenlandse trip met de auto maken. Ik had de app verwijderd omdat het ruk werkte. Het is nu een paar maanden verder en misschien is het nu beter. Maar nee, opdrachten mislukt om te verzenden. Kan dus bv niet de actuele laad status zien. Doet de app het bij jullie al fatsoenlijk? Tips?
Trouwens van de week voor het eerst aan de supercharger gehangen. Bij Tesla in Gouda. Potverdikkie dat werkt wel mooi hoor. Tesla app koppelen aan je bankrekening en gaan. Goedkoop ook! Moest 0.28 cent/kwh betalen als niet lid bij een de snellader! En hoefde ook maar 4 kwh af te rekenen voor 4.8 kwh
.
Trouwens van de week voor het eerst aan de supercharger gehangen. Bij Tesla in Gouda. Potverdikkie dat werkt wel mooi hoor. Tesla app koppelen aan je bankrekening en gaan. Goedkoop ook! Moest 0.28 cent/kwh betalen als niet lid bij een de snellader! En hoefde ook maar 4 kwh af te rekenen voor 4.8 kwh
Het miezerde lichtjes op mijn tweede dag voor een half uur in de ochtend. Maar dat mag geen naam hebben. Qua verbruik zou ik de boordcomputer te optimistisch inschatten. Dus dan ligt het tussen 18-19 kWh / 100 km. Zuinig is anders, comfy waren die 10k km wel op een handshake dingetje in Frankrijk na.ThsAdrns schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:05:
Je bent in Bergen geweest en het regende niet?![]()
Verder ga ik de auto in september inleveren. Via Mijn Stellantis heb je een 'voortijdig beëindigen' knop inclusief datum voorkeur. Ben benieuwd of ze mijn toelichting erbij met beroep op de flex premium clausule honoreren. Zo ja dan is het inleveren een jaar na eerste ingebruikname.
De Van Beek deal maakt het interessant voor 12 maanden qua maandbedrag. Maar ik vind het bedrag uitsmeren over meer dan twaalf maanden niet concurrerend genoeg. Plus PL hakt erin bij je hypotheekberekening maar dat wist ik vantevoren. Dus vanaf september maar een occasion EV uitzoeken niet PL. Staat het een eerste koopwoning niet in de weg en ik kan een efficiëntere drivetrain kiezen en grotere accu.
Dat is zuur. Afkloppen hier met mijn EC4 voor als nog geen lakschade. In de weer gaan met lakstiften kan maar levert niet hetzelfde op als spot cleaning / spuiten. Met mijn koopauto hiervoor zelf wel een deuk in de bumper gereden (geen camera/parkeersensoren en iets met boem is ho auto vs muurtje) en die zat al onder de krassen. Paar krassen meer of minder boeiden toen niet. Dus nooit laten repareren. En die deuk kreeg ik uit de bumper met de DIY YouTube truc: heet water en een ontstopper.Chippu schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:36:
Bleh, inmiddels nu meerdere lakschades op dezelfde plek.
Nope, heeft nooit fatsoenlijk gewerkt. Ik mis er ook niks aan. Android auto, abrp / Google maps aan en gaan. Tesla app voor goedkoop snelladen zoals je zelf al ervaren hebt.michaeltb schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:59:
Doet de app het bij jullie al fatsoenlijk? Tips?
[ Voor 7% gewijzigd door Joosie200 op 09-06-2024 19:07 ]
Ik heb de EC4 sinds woensdag. De app werkt prima hier. Gisteravond op een festival (koud) bij het laatste optreden de conditionering met de app aangezet en een half uur later bij de auto aangekomen en het was lekker 20 graden. Ik merk wel dat synchronisatie niet Instant werkt, maar uiteindelijk komt de status wel binnen. Ook batterij status synchronisatie met E-routes werkt prima hier.michaeltb schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:59:
Ik ga mijn eerste buitenlandse trip met de auto maken. Ik had de app verwijderd omdat het ruk werkte. Het is nu een paar maanden verder en misschien is het nu beter. Maar nee, opdrachten mislukt om te verzenden. Kan dus bv niet de actuele laad status zien. Doet de app het bij jullie al fatsoenlijk? Tips?
Trouwens van de week voor het eerst aan de supercharger gehangen. Bij Tesla in Gouda. Potverdikkie dat werkt wel mooi hoor. Tesla app koppelen aan je bankrekening en gaan. Goedkoop ook! Moest 0.28 cent/kwh betalen als niet lid bij een de snellader! En hoefde ook maar 4 kwh af te rekenen voor 4.8 kwh.
Ja Tesla laden werkt mooi. Hier ook op 6km een SuC wat op mijn woon werkverkeer route ligt. Maak ik regelmatig gebruik van.
Ik heb de auto en de app (v. 1.46.0) nu een maand/1500km.michaeltb schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:59:
Doet de app het bij jullie al fatsoenlijk?
- De laadstatus heb ik bijna nooit correct kunnen zien, al helemaal niet de status van de accu.
- Op sommige plekken staan er nog steeds Franse termen door het Nederlands heen.
- De download link voor de kaart/auto updates werk niet.
Dat moet ik nog steeds een keer proberen. Fijn dat het gelukt is.michaeltb schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:59:
Trouwens van de week voor het eerst aan de supercharger gehangen.
Meteen een vraagje over het laden: Ik heb geen mogelijkheid gevonden om het laden automatisch te laten stoppen wanneer de accu bijvoorbeeld 80% vol is. De niet goed werkende app helpt hier ook niet mee.
Wanneer het advies van Stellantis is om niet altijd tot 100% te laden zou het fijn zijn om die mogelijkheid aan te bieden om dat dan ook niet te kunnen/hoeven doen.
Is dit sowieso een issue bij dit model met een 50 kWh batterijpakket die blijkbaar maar tot 46kWh te gebruiken/laden is?
Zelf (snel)laad ik altijd bij tesla tenzij het niet anders kan. Goede prijs, snelle laders en altijd wel plek.Red Boll schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:17:
[...]
Ik heb de auto en de app (v. 1.46.0) nu een maand/1500km.[...]
- De laadstatus heb ik bijna nooit correct kunnen zien, al helemaal niet de status van de accu.
- Op sommige plekken staan er nog steeds Franse termen door het Nederlands heen.
Dat moet ik nog steeds een keer proberen. Fijn dat het gelukt is.
Meteen een vraagje over het laden: Ik heb geen mogelijkheid gevonden om het laden automatisch te laten stoppen wanneer de accu bijvoorbeeld 80% vol is. De niet goed werkende app helpt hier ook niet mee.
Wanneer het advies van Stellantis is om niet altijd tot 100% te laden zou het fijn zijn om die mogelijkheid aan te bieden om dat dan ook niet te kunnen/hoeven doen.
Is dit sowieso een issue bij dit model met een 50 kWh batterijpakket die blijkbaar maar tot 46kWh te gebruiken/laden is?
:strip_exif()/f/image/liwCoQUHhsF3CJLfeeI4SoD9.jpg?f=fotoalbum_large)
laatst ook bijna de 100 kW aangetikt, uiteraard vanuit de lader gezien zal vast nog wat laadverlies zijn.
Voor zover ik weet is die mogelijkheid er niet in de auto of de app. Wat ik zelf doe: ik weet dat we meestal genoeg hebben met 20kWh, dus homey kijkt naar de lader, wanneer die 20kWh heeft gegeven krijgt de lader het stopsignaal van de homey. Dit is in de homey app zo aan te passen naar 30, 25, 15 enz. Dit kan nog mooier wanneer je bijv. de PSA controller (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77359316) online status op kan vragen, maar met mijn 2021 model krijg ik daar geen info uit. App doet het overigens wel prima hier.
50 vs 46 kan goed, auto fabrikanten houden zelf altijd een x % over voor het e.e.a. 2021 model heeft 45 waarvan ik er altijd maar 40 kan laden.
[ Voor 16% gewijzigd door Oid op 10-06-2024 11:56 ]
Omdat het bereik ons vaak in de weg zit zijn we toch eens rond gaan kijken naar een hybrid in plaats van vol elektrisch. Nou die droom is ook weg. De inruilwaarde van deze auto is echt beroerd. Dus we rijden hem lekker op. (km-stand staat na 2 jaar op 40.000)
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Als ik zo brutaal mag wezen, wat geven ze nog voor de auto ?Mad-Matt schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:57:
Omdat het bereik ons vaak in de weg zit zijn we toch eens rond gaan kijken naar een hybrid in plaats van vol elektrisch. Nou die droom is ook weg. De inruilwaarde van deze auto is echt beroerd. Dus we rijden hem lekker op. (km-stand staat na 2 jaar op 40.000)
De mogelijkheid om het laden te begrenzen op een bepaald percentage is er wel, maar is niet beschikbaar in de app of in de auto zelf. Hiervoor heb je PSA Car controller nodig: https://github.com/flobz/psa_car_controllerRed Boll schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:17:
[...]
Ik heb de auto en de app (v. 1.46.0) nu een maand/1500km.[...]
Dat moet ik nog steeds een keer proberen. Fijn dat het gelukt is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ik gebruik zelf tronity in combinatie met abrp dat gaat prima.michaeltb schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:59:
Trouwens van de week voor het eerst aan de supercharger gehangen. Bij Tesla in Gouda. Potverdikkie dat werkt wel mooi hoor. Tesla app koppelen aan je bankrekening en gaan. Goedkoop ook! Moest 0.28 cent/kwh betalen als niet lid bij een de snellader! En hoefde ook maar 4 kwh af te rekenen voor 4.8 kwh.
Ik ben benieuwd wat de opvolger gaat worden.Joosie200 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:02:
[...]
Het miezerde lichtjes op mijn tweede dag voor een half uur in de ochtend. Maar dat mag geen naam hebben. Qua verbruik zou ik de boordcomputer te optimistisch inschatten. Dus dan ligt het tussen 18-19 kWh / 100 km. Zuinig is anders, comfy waren die 10k km wel op een handshake dingetje in Frankrijk na.
Verder ga ik de auto in september inleveren. Via Mijn Stellantis heb je een 'voortijdig beëindigen' knop inclusief datum voorkeur. Ben benieuwd of ze mijn toelichting erbij met beroep op de flex premium clausule honoreren. Zo ja dan is het inleveren een jaar na eerste ingebruikname.
De Van Beek deal maakt het interessant voor 12 maanden qua maandbedrag. Maar ik vind het bedrag uitsmeren over meer dan twaalf maanden niet concurrerend genoeg. Plus PL hakt erin bij je hypotheekberekening maar dat wist ik vantevoren. Dus vanaf september maar een occasion EV uitzoeken niet PL. Staat het een eerste koopwoning niet in de weg en ik kan een efficiëntere drivetrain kiezen en grotere accu.
[...]
Dat is zuur. Afkloppen hier met mijn EC4 voor als nog geen lakschade. In de weer gaan met lakstiften kan maar levert niet hetzelfde op als spot cleaning / spuiten. Met mijn koopauto hiervoor zelf wel een deuk in de bumper gereden (geen camera/parkeersensoren en iets met boem is ho auto vs muurtje) en die zat al onder de krassen. Paar krassen meer of minder boeiden toen niet. Dus nooit laten repareren. En die deuk kreeg ik uit de bumper met de DIY YouTube truc: heet water en een ontstopper.
[...]
Nope, heeft nooit fatsoenlijk gewerkt. Ik mis er ook niks aan. Android auto, abrp / Google maps aan en gaan. Tesla app voor goedkoop snelladen zoals je zelf al ervaren hebt.
Model 3?
Bij ons gaat volgend jaar de nissan leaf 24kwh eruit , die doet nu dienst als tweede auto maar is te beperkt aan het worden.
Ja, model 3 / Y bouwjaar 2021/2022. Heb je wel nog de stalks present en een warmtepomp. Zuiniger/efficiënter en je kunt langere stints halen dan een keer 225/250km per keer. Of een Polestar 2. Die is dan minder zuinig maar door het grotere accupakket toch meer range per keer.Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:37:
[...]
Ik ben benieuwd wat de opvolger gaat worden.
Model 3?
Bij ons gaat volgend jaar de nissan leaf 24kwh eruit , die doet nu dienst als tweede auto maar is te beperkt aan het worden.
Ik heb overigens gisteren al de bevestiging gekregen dat ik per 1-9 al de auto in overleg met de dealer in de buurt kan gaan inleveren nadat ik een toko inschakel die de auto checkt op schade. Dus je kunt inderdaad al vantevoren opzeggen per 1 jaar na startdatum met flex premium.
Bijbetalen voor evt schade / teveel gereden km worden dan verrekend via een eindfactuur. Dus ik heb dan enkel de SEPP nog te beëindigen omdat de meeste Tesla / Polestar boven die 45k grens vallen.
In de fb groep zag ik al bedragen van 14,5-17,5k voorbij komen (bouwjaar 3-2021).Ramon_1984 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:16:
[...]
Als ik zo brutaal mag wezen, wat geven ze nog voor de auto ?
Nog even volhouden tot september en dan opzoek naar een mooie tesla, de specificaties van de 3 en Y van 2021 / 2022 zijn wel echt top.Joosie200 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:30:
[...]
Ja, model 3 / Y bouwjaar 2021/2022. Heb je wel nog de stalks present en een warmtepomp. Zuiniger/efficiënter en je kunt langere stints halen dan een keer 225/250km per keer. Of een Polestar 2. Die is dan minder zuinig maar door het grotere accupakket toch meer range per keer.
Ik heb overigens gisteren al de bevestiging gekregen dat ik per 1-9 al de auto in overleg met de dealer in de buurt kan gaan inleveren nadat ik een toko inschakel die de auto checkt op schade. Dus je kunt inderdaad al vantevoren opzeggen per 1 jaar na startdatum met flex premium.
Bijbetalen voor evt schade / teveel gereden km worden dan verrekend via een eindfactuur. Dus ik heb dan enkel de SEPP nog te beëindigen omdat de meeste Tesla / Polestar boven die 45k grens vallen.
Mijn vriendin wil graag een praktische gezins auto, en zeer waarschijnlijk zullen we volgend jaar de leaf gaan inruilen op een model x
Een X/Y is wel een spaceship, terwijl de leaf op zich ook niet verkeerd is. En het is met 2.5 maand al zover. Heb ook verder geen grote vakantieplannen dus het is nu gewoon in NL doorrijden met de EC4.
Prachtig plaatje 🤩 Goed om te lezen dat de e C4 goed bevalt op de langere ritten!Dynazap schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:50:
En dit is denk wel de Tesla Charger met de meeste sfeer. Lermoos in Oostenrijk
[Afbeelding]
Afgelopen jaar heb je genoeg kilometer met de ec4 gemaakt.Joosie200 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:25:
Een X/Y is wel een spaceship, terwijl de leaf op zich ook niet verkeerd is. En het is met 2.5 maand al zover. Heb ook verder geen grote vakantieplannen dus het is nu gewoon in NL doorrijden met de EC4.
De leaf is inderdaad geen verkeerde auto, maar heeft zo zijn beperkingen. De ec4 is ook niet foutloos maar stuurgedrag en comfort vind ik een stuk beter.
Maar met 3 opgroeiende kinderen en een hond passen we nu nog maar net in de ec4 , en wie weet wat de toekomst nog meer brengt.
Vandaar onze keuze om de leaf in de toekomst in te gaan ruilen.
Aah cool, daar ga ik van de zomer ook heen met de ec4, en we willen ook via Oostenrijk gaan rijden.Dynazap schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:50:
Onderweg met de E C4 richting Gardameer. Super fijne reisauto! Rijdt tot nu toe 15.7 kwh per 100. En rij gemiddeld 110 op cruise.
En dit is denk wel de Tesla Charger met de meeste sfeer. Lermoos in Oostenrijk
[Afbeelding]
Ga je net zoals @Joosie200 een prachtig reisverslag maken in het daarvoor bedoelde topic ?
Hopelijk is het vooral zonnig en droog als je er bent. Die plaatjes van auto's en caravans toen het flink hagelde waren niet echt fijn om te zien. Ja de EC4 is een comfortabele reisauto. Bumpy road? Geen last van met dat vliegend tapijt gevoel wat het Citroën onderstel betreft.Dynazap schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:50:
Onderweg met de E C4 richting Gardameer. Super fijne reisauto!
En we zijn bij het Gardameer aangekomen
!
1200 km en het gemiddelde is uitgekomen op 15.3 kwh per 100km, erg netjes!. Totaal 9x aan de lader gehangen en 105 euro uitgegeven. 9x aan de lader is wat overdreven, maar met een kleine man van 3 die vaak moet plassen sta je snel 15 min langs de weg, kan die net zo goed kort aan de supercharger.
Heb aan de volgende gehangen: 5x Tesla, 1x Ionity, 1x Fastned én 2x EnBW
Over 2 weken rijden we weer terug. Daarna maak ik een kort verslagje van onze bevindingen met de E C4.
Nu lekker genieten hier
:strip_exif()/f/image/NlvPxJ5u9n9Mmzto6xK71VJP.jpg?f=fotoalbum_large)
1200 km en het gemiddelde is uitgekomen op 15.3 kwh per 100km, erg netjes!. Totaal 9x aan de lader gehangen en 105 euro uitgegeven. 9x aan de lader is wat overdreven, maar met een kleine man van 3 die vaak moet plassen sta je snel 15 min langs de weg, kan die net zo goed kort aan de supercharger.
Heb aan de volgende gehangen: 5x Tesla, 1x Ionity, 1x Fastned én 2x EnBW
Over 2 weken rijden we weer terug. Daarna maak ik een kort verslagje van onze bevindingen met de E C4.
Nu lekker genieten hier

:strip_exif()/f/image/NlvPxJ5u9n9Mmzto6xK71VJP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C1o69BcYr7yAIQ3K0yBm6aFu.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik "gekraak" hoor wanneer ik zachtjes de rem los(ser) laat en weer indruk bij het oprijden van een kruising of bij het parkeren om rustig naar voor of naar achter te gaan ben ik gisteren eens naar mijn remschijven gaan kijken.
De twee schijven achter hebben flink wat roest:
Nu probeer ik zo weinig mogelijk te remmen en rij ik in principe altijd in de "B" stand.
Wanneer ik rem probeer ik dat ook zo geleidelijk mogelijk te doen.
Rem ik niet "hard" of vaak genoeg?
Ik denk zelf niet dat deze roest iets met het gekraak te maken heeft. Dat lijkt echt van ergens "bij de vooras" te komen.
Iemand met een soortgelijke ervaring?
![]() | ![]() |
Nu probeer ik zo weinig mogelijk te remmen en rij ik in principe altijd in de "B" stand.
Ik denk zelf niet dat deze roest iets met het gekraak te maken heeft. Dat lijkt echt van ergens "bij de vooras" te komen.
Groote kans dat het gekraak wordt veroorzaakt door slechte stabilisatie rubbers .Red Boll schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:39:
Omdat ik "gekraak" hoor wanneer ik zachtjes de rem los(ser) laat en weer indruk bij het oprijden van een kruising of bij het parkeren om rustig naar voor of naar achter te gaan ben ik gisteren eens naar mijn remschijven gaan kijken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit was bij mijn en bij meerdere ec4 het probleem
Iedere auto die een tijdje stil staat krijgt roest op de remschijven. Zeker bij een elektrische auto waarbij de remmen veel minder worden gebruikt is het belangrijk om deze regelmatig even schoon te remmen door op snelheid hard op de rem te trappen.Red Boll schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:39:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je plotseling een noodstop moet maken is het belangrijk dat je remmen goed schoon zijn.
Check.
Vond vooral het bijzonder dat het "rempatroon" verschillend is.
Het gedeelte waar de roest weg is zeg maar.
Vond vooral het bijzonder dat het "rempatroon" verschillend is.
Het gedeelte waar de roest weg is zeg maar.
Ik heb zaterdag een aanvraag bij Van Beek voor de nieuwe actie. Echt een nette auto en voor dat geld wil ik wel een keer de gok naar elektrisch wagen. Hoe lang heeft het acceptatieproces bij jullie geduurd?
Ze hadden wel bij de actie alleen maar versies met een stok als antenne, geen haaienvin. Waarschijnlijk werken ze zo oude voorraad weg.
Ze hadden wel bij de actie alleen maar versies met een stok als antenne, geen haaienvin. Waarschijnlijk werken ze zo oude voorraad weg.
Moest je de documenten zelf uploaden bij stelantis of gewoon per mail sturen naar van der beek?mealstrom93 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:01:
Ik heb zaterdag een aanvraag bij Van Beek voor de nieuwe actie. Echt een nette auto en voor dat geld wil ik wel een keer de gok naar elektrisch wagen. Hoe lang heeft het acceptatieproces bij jullie geduurd?
Toen ik voor de e-c4 ging vorig jaar september moest ik het uploaden en was het in een maand geregeld.
Nu heb ik vorige week de c5 besteld en moest het per mail