Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:25
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:23:
Iedereen zal zo zijn eigen ergernissen hebben en een eigen beeld hebben van de huidige staat van de Nederlandse maatschappij. Gezien de recente ontwikkelingen in het stemgedrag in West-Europa heb ik echter wel een vermoeden waar de groeiende onvrede vooral vandaan komt.
Wat bedoel je?

Bij populistisch-racistisch rechts?

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:29
migchiell schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:25:
[...]

Wat bedoel je?

Bij populistisch-racistisch rechts?
Nee, als ik aankaart dat het straatbeeld voor veel mensen achteruit is gehold (metname fatbike jongeren in de steden) dan wordt er steevast weer van stal gehaald (pun intended) dat de boeren in de Achterhoek er ook wat van kunnen. Ieder zal echt z'n eigen ergernissen hebben en ervaringen van de wijk/straatbeeld, maar als ik zie dat vooral de anti migratie partijen groot zijn dan lijkt het me wel logisch waar de meest voorkomende ergernissen zitten bij mensen.

• migchiell
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:28:
[...]

Nee, als ik aankaart dat het straatbeeld voor veel mensen achteruit is gehold (metname fatbike jongeren in de steden) dan wordt er steevast weer van stal gehaald (pun intended) dat de boeren in de Achterhoek er ook wat van kunnen. Ieder zal echt z'n eigen ergernissen hebben en ervaringen van de wijk/straatbeeld, maar als ik zie dat vooral de anti migratie partijen groot zijn dan lijkt het me wel logisch waar de meest voorkomende ergernissen zitten bij mensen.
Maar zeg nou eens wat je bedoelt dan?

Want "het lijkt jou wel logisch" maar ik weet niet waar je op doelt.

• Piet_Piraat7
migchiell schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:30:
[...]

Maar zeg nou eens wat je bedoelt dan?

Want "het lijkt jou wel logisch" maar ik weet niet waar je op doelt.
Een week geleden nog in het centrum van een grote stad:
https://www.gelderlander.nl/arnhem/syrische-jongeren-slaags-in-arnhem-onderzoeker-verdiepte-zich-in-hun-wereld-en-dit-is-wat-er-volgens-hem-speelt~a8149928/

Vorig jaar, steden zoeken oplossingen:

https://nos.nl/artikel/2580278-syrische-jongeren-veroorzaken-steeds-meer-overlast-steden-zoeken-oplossing

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:34
Ondertussen staan 1/5 van de gemeenten onder toezicht door opvangplekken tekort.

https://www.nu.nl/asielcr...ng-voor-asielzoekers.html

• migchiell
De stemmen op extreemrechtse partijen worden veroorzaakt door overlast van Syrische jongeren in steden?

Artikel over Arnhem staat achter een paywall, dat kan ik niet lezen.

Uit het andere artikel dat je quote blijkt dat de overlast voornamelijk wordt veroorzaakt door de PVV en andere rechtse partijen.

[ Voor 10% gewijzigd door migchiell op 05-10-2026 15:42 ]

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
migchiell schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:38:
[...]

De stemmen op extreemrechtse partijen worden veroorzaakt door overlast van Syrische jongeren in steden?

Artikel over Arnhem staat achter een paywall, dat kan ik niet lezen.
Het duurt nog even, maar uiteindelijk niet meer. In Utrecht is GroenLinks-PvdA de grootste partij.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:16
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:28:
[...]

Die ergernissen komen vooral door de onderbuik die gevoerd word door rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5FOVYKfslTcGcX1Jf6NvMbllnU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vAuGmRtn3cpgJkfmO9b6sZGt.png?f=user_large

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:33
stylezzz schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:49:
[...]

Die ergernissen komen vooral door de onderbuik die gevoerd word door rechts.

[Afbeelding]
Ben ik het niet helemaal mee eens. De ergernissen komen voort uit je direct omgeving. En als jij toevallig woont in een Phoenix wijk in Utrecht, dan kan het inderdaad zijn dat je er minder last van hebt. Zelf woon ik in een wijk in een klein dorp in de Achterhoek, waardoor ik het in onze wijk ook minder ervaar. Echter kan ik het mij goed voorstellen dat als je woont in een wijk met sociale huurwoningen, midden in een stad, dat de ervaring totaal anders is.

Een goede vriend woont in z'n wijk, en hij laat zijn vrouw niet alleen in het donker de hond uitlaten, zijn dochter niet alleen en heeft zijn hele buitengevel vol camera's hangen. Ook in mijn ogen wat overdreven, maar gezien ook de buren de gevels vol hebben hangen, zal het daar klaarblijkelijk nodig zijn.

• stylezzz
Chielioj schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:55:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. De ergernissen komen voort uit je direct omgeving. En als jij toevallig woont in een Phoenix wijk in Utrecht, dan kan het inderdaad zijn dat je er minder last van hebt. Zelf woon ik in een wijk in een klein dorp in de Achterhoek, waardoor ik het in onze wijk ook minder ervaar. Echter kan ik het mij goed voorstellen dat als je woont in een wijk met sociale huurwoningen, midden in een stad, dat de ervaring totaal anders is.

Een goede vriend woont in z'n wijk, en hij laat zijn vrouw niet alleen in het donker de hond uitlaten, zijn dochter niet alleen en heeft zijn hele buitengevel vol camera's hangen. Ook in mijn ogen wat overdreven, maar gezien ook de buren de gevels vol hebben hangen, zal het daar klaarblijkelijk nodig zijn.
Ach... om het even niet op migranten te gooien, ja bij mij in de buurt komt er ook wel eens een fatbike voorbij gevlogen. Niet leuk, aangezien mijn zoon van 3 daar nog niet helemaal op verdacht is.... Maar op rechts weten ze via alle media kanalen daar handig op in te spelen. Fatbikes zijn evil, fatbikes zijn slecht en moeten weg... Dat sterkt je gevoel enorm. 'zie je wel! fatbikes zijn evil want JA21 zegt het ook'. Get it?

Over camera's gesproken, mijn buurman (ZZP in witgoed) heeft zijn hele huis rondom volhangen met camera's. 15 jaar geleden is een keer zijn bus voor de deur opengebroken en al zijn gereedschap gejat. Sindsdien is er (bij mijn weten) nooit meer wat gebeurd. Toch krijg ik eens in de zoveel tijd een appje van hem als er iemand bij mijn (opvallende... ;) ) auto staat te kijken. Dat ik er even van weet... mocht er de komende dagen iets gebeuren. Ik kan er alleen maar om lachen...

[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 05-10-2026 16:01 ]

• Chielioj
Wat JA21 zegt, weet ik niet. Maar ik snap je punt ook wel, echter is er ook een andere kant van het verhaal.

Totdat je kleine van 3 keihard ondersteboven wordt gereden.. ook dan ga jij die fatbike veroordelen, toevallig dat mijn vader dit precies zo heeft meegemaak.
Ach.. laat die blagen toch lekker rondrijden, totdat mijn nichtje van 4, welke naast hem liep van haar sokken werd gereden.. Nu is ook opa fel tegen die fatbikes..
En dan komen we weer.. wat is je omgeving / ervaring, en daar zul je je mening aan koppelen

En juist dat is over het algemeen, denk ik, het grootste probleem. Hokjes....

Het is of (extreem) links, of (extreem) rechts..
Zelf ben ik van mening dat wij als Nederland ook niet zoveel mensen op kunnen vangen, maar de mensen die we opvangen kunnen we niet jaren laten wachten totdat ze weten waar ze aan toe zijn. Die procedure kan en moet veel sneller. Als men vlucht, moet men binnen xx maanden weten waar men aan toe is, kunnen ze nu wel of niet bouwen aan een toekomst in Nederland.

[ Voor 25% gewijzigd door Chielioj op 05-10-2026 16:06 ]

• edie
  • Registratie: Februari 2002
Het is gewoon confirmation bias. Hetzelfde effect is te zien dat je 'verassend vaak' op de klok kijkt om precies 13:37 uur.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Chielioj schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:02:
Wat JA21 zegt, weet ik niet. Maar ik snap je punt ook wel, echter is er ook een andere kant van het verhaal.

Totdat je kleine van 3 keihard ondersteboven wordt gereden.. ook dan ga jij die fatbike veroordelen, toevallig dat mijn vader dit precies zo heeft meegemaak.
Ach.. laat die blagen toch lekker rondrijden, totdat mijn nichtje van 4, welke naast hem liep van haar sokken werd gereden.. Nu is ook opa fel tegen die fatbikes..
En dan komen we weer.. wat is je omgeving / ervaring, en daar zul je je mening aan koppelen

En juist dat is over het algemeen, denk ik, het grootste probleem. Hokjes....
Maar dan is het probleem niet goed ontleed. Wat zorgt in dit geval voor het gevaar? De fatbike ansich? Of het feit dat er te jonge kinderen op zitten en/of die dingen opgevoerd zijn?
Het is of (extreem) links, of (extreem) rechts..
Zelf ben ik van mening dat wij als Nederland ook niet zoveel mensen op kunnen vangen, maar de mensen die we opvangen kunnen we niet jaren laten wachten totdat ze weten waar ze aan toe zijn. Die procedure kan en moet veel sneller. Als men vlucht, moet men binnen xx maanden weten waar men aan toe is, kunnen ze nu wel of niet bouwen aan een toekomst in Nederland.
Daarom inderdaad een tussenweg. Snellere procedure, waardoor mensen sneller weten waar ze aan toe zijn. Het zal me niet verbazen als dat ook nog eens de 'afschrikkende werking' heeft waar de rechtse partijen zo voor pleiten. Maar ja, dat vraagt investeringen in COA en IND.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:50
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:23:
Iedereen zal zo zijn eigen ergernissen hebben en een eigen beeld hebben van de huidige staat van de Nederlandse maatschappij. Gezien de ontwikkelingen in het stemgedrag in West-Europa heb ik echter wel een vermoeden waar de groeiende onvrede vooral vandaan komt.
je hebt vermoedens maar durft ze niet te typen? of weet je ze niet specifiek te maken? ik vind je post een beetje neigen naar "ik weet het wel maar mag het niet meer zeggen van hullie!". Misschien is het niet het geval en ben daarom oprecht benieuwd.

dus mocht je duidelijker aan kunnen geven waar de groeiende onvrede volgens jou vandaag komt dan ben ik benieuwd.

ik denk zelf dat het vooral komt door social media en de oneindige stroom trollen + geld uit rusland voor alles wat het fikke hier opstookt. Vroeger was er ook van alles aan de hand maar je las er niet over want je kon het niet zien. Nu lees jij een artikel over paar Syrische schoffies in Lelystad en denk je meteen "zie je wel! syriers maken er hier een potje van! het komt door migratie dat ik .. of ..." Waarbij ik dan benieuwd ben wat .. of ... is want in bijna alle opzichten gaan dingen ook gewoon prima in NL.

• Fr33z
Joris748 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:25:
[...]

Maar dan is het probleem niet goed ontleed. Wat zorgt in dit geval voor het gevaar? De fatbike ansich? Of het feit dat er te jonge kinderen op zitten en/of die dingen opgevoerd zijn?

[...]

Daarom inderdaad een tussenweg. Snellere procedure, waardoor mensen sneller weten waar ze aan toe zijn. Het zal me niet verbazen als dat ook nog eens de 'afschrikkende werking' heeft waar de rechtse partijen zo voor pleiten. Maar ja, dat vraagt investeringen in COA en IND.
en die investeringen zijn moedwillig juist NIET gedaan door een paar van de grote conservatieve/rechtse partijen. het lijkt bijna wel een complot om gewoon dingen in de soep te laten lopen door het probleem groter en groter te maken :'( (PVV in de regering weet u nog? die hebben letterlijk alles erger en kapotter gemaakt, niet gestopt door VVD en consorten.)

• stylezzz
Fr33z schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:26:
[...]

je hebt vermoedens maar durft ze niet te typen? of weet je ze niet specifiek te maken? ik vind je post een beetje neigen naar "ik weet het wel maar mag het niet meer zeggen van hullie!". Misschien is het niet het geval en ben daarom oprecht benieuwd.

dus mocht je duidelijker aan kunnen geven waar de groeiende onvrede volgens jou vandaag komt dan ben ik benieuwd.

ik denk zelf dat het vooral komt door social media en de oneindige stroom trollen + geld uit rusland voor alles wat het fikke hier opstookt. Vroeger was er ook van alles aan de hand maar je las er niet over want je kon het niet zien. Nu lees jij een artikel over paar Syrische schoffies in Lelystad en denk je meteen "zie je wel! syriers maken er hier een potje van! het komt door migratie dat ik .. of ..." Waarbij ik dan benieuwd ben wat .. of ... is want in bijna alle opzichten gaan dingen ook gewoon prima in NL.
Social media is zeer giftig de laatste jaren. Wilders al 20x geblokkeerd ofzo met z'n gekrakeel.... En toch popt ie eens in de zoveel tijd weer op mijn facebook tijdlijn op. Hoe dan????

• Chielioj
Joris748 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:25:
[...]

[...]
De meeste mensen proberen ook echt niet het probleem te ontleden, echter reageren ze via emotie. Men kijkt niet naar of diegene (te) jong is, en of deze opgevoerd is. Het is iemand op een fatbike.
En dat is ook zo met het stemmen op een partij, welke goed inspeelt, en waarschijnlijk ook deze emotie voedt.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Chielioj schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:30:
[...]

De meeste mensen proberen ook echt niet het probleem te ontleden
kun je dit feitelijk onderbouwen middels harde cijfers die dat laten zien? of is dit een (onderbuik)gevoel dat je er bij hebt?

''Extraordinary claims require extraordinary evidence'', zie geel blok onder dit topic

[ Voor 14% gewijzigd door _Bailey_ op 05-10-2026 16:54 ]

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:31
RobinHood schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:47:
[...]

Ik denk dat het ook gewoon ándere overlast is. Waardoor het gewoon wat gevoeliger is, je bent er niet aan gewend.

De hele dag semi-atonale Hollandse meezingers bij de buren? Bloedirritant, maar misschien niet direct overlast, want je bent dit soort muziek helaas nou eenmaal gewend. Maar de hele dag zeikerige habibi habibi muziek van de buren? Dat vind ik ook nog eens extra irritant, en heel wat sneller overlast.

Zelfde ook met de autocultuur, of alle heisa rond trouwerijen. Ik woon in een dorp met minimaal 1 bruiloft per week, in de zomer echt bijna iedere dag, en ook Nederlanders kunnen heel goed overlast veroorzaken, alleen op een andere manier. Ze gaan niet tuterend door het dorp nee, maar ze parkeren gewoon letterlijk in iemands grasveld-voortuin omdat ze niet 100m willen lopen 8)7 Of besluiten dat het leuke bruggetje een mooie foto-op is, dus gaan ze lekker midden op de doorgaande weg staan voor een groepsfoto 8)7

Maarja, daar rol je met je ogen over, en je gaat verder met je leven, want tja, je bent dat soort gedrag wel een beetje gewend.
Nee, hoor. Ik keur minstens datzelfde gedrag af bij andere bevolkingsgroepen. Diezelfde straat hoor ik inderdaad ook Hollandse muziek en daar erger ik me ook aan, maar het is een stuk minder vaak dat het voorbij komt. Ik keur niet gedrag af op iemands afkomst, maar het gedrag.

Ik zeg ook niet dat Nederlanders perse beter zijn. Maar in mijn straat, en wat ik ervaar is het toch overgroot allochtonen (terwijl er geen een in de straat woont).

Het is af en toe wel vermoeiend dat men altijd het maar recht probeert te praten en eigenlijk indirect zegt "je ziet het verkeerd, het klopt niet wat je ervaart of denkt, nee anderen zijn minstens zo".

• Piet_Piraat7
[...]

je hebt vermoedens maar durft ze niet te typen? of weet je ze niet specifiek te maken? ik vind je post een beetje neigen naar "ik weet het wel maar mag het niet meer zeggen van hullie!".
Volgens mij ben ik aardig concreet maar probeer je een reactie uit te lokken :) dan escaleert de boel hier weer, gaat de mod bezem er doorheen en stopt de discussie. Het trucje ken ik inmiddels wel.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:20
[...]

ik denk zelf dat het vooral komt door social media en de oneindige stroom trollen + geld uit rusland voor alles wat het fikke hier opstookt. Vroeger was er ook van alles aan de hand maar je las er niet over want je kon het niet zien.
Social media zijn m.i. echt vergif, maar je kunt daar niet alles op gooien. Fortuyn was indertijd de eerste die de knuppel in het hoenderhok gooide en die had in no time een hele schare stemmers achter zich verzameld. En dat was voor de doorbraak van social media.

Hij wil.

• Joris748
  • Nu online
_Bailey_ schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:52:
[...]

kun je dit feitelijk onderbouwen middels harde cijfers die dat laten zien? of is dit een (onderbuik)gevoel dat je er bij hebt?

''Extraordinary claims require extraordinary evidence'', zie geel blok onder dit topic
Ik denk dat het succes van populistische partijen zijn gelijk bewijst. Mensen zijn vatbaar populisten. De feiten sneuvelen daarbij het eerste, want zijn “ook maar een mening.”

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Piet_Piraat7
Joris748 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:14:
[...]

Ik denk dat het succes van populistische partijen zijn gelijk bewijst. Mensen zijn vatbaar populisten. De feiten sneuvelen daarbij het eerste, want zijn “ook maar een mening.”
Want stemmen doen we volledig op basis van feiten? Het discussieert makkelijk maar staat los van hoe veel mensen stemmen en een mening vormen.

Er hoeft maar èèn gek te zijn die een aanslag pleegt of met een mes rondzwaait om de mening te bepalen van velen. Dan denkt men niet meer rationeel "ach het is maar 0,01%"

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 05-10-2026 17:20 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
De feiten sneuvelen daarbij het eerste, want zijn “ook maar een mening.”
Op welke feiten doel je precies?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:19:
[...]

Want stemmen doen we volledig op basis van feiten? Het discussieert makkelijk maar staat los van hoe veel mensen stemmen en een mening vormen.

Er hoeft maar èèn gek te zijn die een aanslag pleegt of met een mes rondzwaait om de mening te bepalen van velen. Dan denkt men niet meer rationeel "ach het is maar 0,01%"
Nee zeker niet met de (radicaal) rechtse populisten die dat ook nog vergroten. Ik vind dat in-en-in slecht (en ik ben eigenlijk van de school slechte mensen bestaan niet). Je kan het niet iedereen kwalijk nemen, maar een groot deel van de slikt het gewoon als zoete koek. En waarom dan? Hebben ze het dan toch niet door?

• Pasteis
[...]

En toch moet je niet alleen maar naar feiten zwart-wit kijken, maar ook naar context . Want stel: "Je hebt twee automobilisten die in de straat rijden, beiden zorgen voor geluidsoverlast. De één met een bass, de ander zonder bass". Ze worden als 2x overlast geregistreerd. Maar weegt het ook even zwaar? De ene geluidsoverlast kan als veel zwaarder worden ervaren (met bass) dan die van zonder (bass).

Dit is met overlast op de straat ook. Er zijn altijd kaders of categorieën waarin iets past. Maar daarbinnen kan het wel degelijk als anders ervaren worden.

Ik vind het alleen jammer dat populistische partijen deze discussie uitvergroten en weg kapen.

• Joris748
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:19:
[...]

Je zou jezelf bijvoorbeeld de vraag kunnen stellen of die kleine groep geradicaliseerde personen representatief zijn voor de hele groep immigranten. En in hoeverre populisten de problemen oplossen of juist vergroten? Populisten zijn gebaat bij het voortbestaan van problemen. En wrijven nog net niet in hun handen als één gek hun “gelijk” bevestigd.

• Pasteis
ZieMaar! schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:25:
[...]

Nee zeker niet met de (radicaal) rechtse populisten die dat ook nog vergroten. Ik vind dat in-en-in slecht (en ik ben eigenlijk van de school slechte mensen bestaan niet). Je kan het niet iedereen kwalijk nemen, maar een groot deel van de slikt het gewoon als zoete koek. En waarom dan? Hebben ze het dan toch niet door?
Kan je toelichten wat je bedoelt met "school slechte mensen bestaan niet"? Ik heb hier een andere mening over.

• Pasteis
Joris748 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:32:
[...]

Je zou jezelf bijvoorbeeld de vraag kunnen stellen of die kleine groep geradicaliseerde personen representatief zijn voor de hele groep immigranten. En in hoeverre populisten de problemen oplossen of juist vergroten? Populisten zijn gebaat bij het voortbestaan van problemen. En wrijven nog net niet in hun handen als één gek hun “gelijk” bevestigd.
Nee, maar de kans is wellicht groter dat iemand van een bepaalde afkomst sneller radicaliseert dan een ander.

Een concreter voorbeeld... de overlast die Marokkanen veroorzaken tijdens voetbalwedstrijden wordt algemeen niet geaccepteerd. Maar toch zag of hoorde je weinig van de Marokkaanse community dat het afgekeurd wordt. Terwijl je dondersgoed weet dat men over het algemeen hier niet op zit te wachten en jou als doelgroep geheel zal afrekenen.

Als je dichter bij dezelfde cultuur staat is lijkt mij de kans groter dat ze luisteren dan als je er verder vanaf staat en ze aanspreekt. Want dan komt degene die je aanspreekt vaak niet verder dan gescheld met het woord dat begint met een k.

• klaaas
Pasteis schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:39:
[...]

Een concreter voorbeeld... de overlast die Marokkanen veroorzaken tijdens voetbalwedstrijden wordt algemeen niet geaccepteerd. Maar toch zag of hoorde je weinig van de Marokkaanse community dat het afgekeurd wordt. Terwijl je dondersgoed weet dat men over het algemeen hier niet op zit te wachten en jou als doelgroep geheel zal afrekenen.
Als groepen zichzelf moeten censureren is dat niet echt de vrijheid waar we ons zo graag op voor laten staan, of wel?

Hij wil.

• Joris748
  • Nu online
[...]

Nee, maar de kans is wellicht groter dat iemand van een bepaalde afkomst sneller radicaliseert dan een ander.
Ja, de kans dat een witte Nederlander een moslimextremist wordt is een stuk kleiner. En dat een moslim extreemrechts wordt ook.

Als je dichter bij dezelfde cultuur staat is lijkt mij de kans groter dat ze luisteren dan als je er verder vanaf staat en ze aanspreekt. Want dan komt degene die je aanspreekt vaak niet verder dan gescheld met het woord dat begint met een k.
Ik zou er ook wel een beetje moe van worden dat ik me als minderheid constant zou moeten uitspreken over het gedrag van een deel van de groep. Moet ik me als wielrenner iedere keer uitspreken over asociale wielrenners? Moet ik me als motorrijder iedere keer uitspreken over asociale motorrijders? Moet ik me als mens met autisme me iedere keer uitspreken over autisten die vrouwen verkrachten?

• Fr33z
Piet_Piraat7 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:03:
[...]

Volgens mij ben ik aardig concreet maar probeer je een reactie uit te lokken :) dan escaleert de boel hier weer, gaat de mod bezem er doorheen en stopt de discussie. Het trucje ken ik inmiddels wel.
ja zo wordt het dus niks. Je bent vaag en dat helpt niet. als jij niet echt durft of wilt schrijven wat je eigenlijk wilt zeggen dan moeten anderen aannames doen en op die basis verder. Ik kan obv je teksten bijv 2 kanten op

@Piet_Piraat7 weet zelf eigenlijk niet zo goed wat hij/zij bedoelt
of @Piet_Piraat7 vindt buitenlanders stom maar wil / mag dat niet schriiven want redenen.

beide zullen niet kloppen.

tsja

[ Voor 57% gewijzigd door Fr33z op 05-10-2026 18:12 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:36
[...]

Als in de "Marrokaanse maatschappij" iets wordt afgekeurd krijg je thuis de wind van voren, niet in het publiek. Dat jij niet hoort dat dat gebeurt betekent niet dat ze alles goedkeuren. In sommige culturen houdt je de vuile was binnen.....

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Pasteis schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:53:
[...]

Nee, hoor. Ik keur minstens datzelfde gedrag af bij andere bevolkingsgroepen. Diezelfde straat hoor ik inderdaad ook Hollandse muziek en daar erger ik me ook aan, maar het is een stuk minder vaak dat het voorbij komt. Ik keur niet gedrag af op iemands afkomst, maar het gedrag.
Maar dat zeg ik dus ook nergens, ik zeg: Misschien is A voor jou sneller overlast dan B, omdat je na tig jaar wel gewend bent aan B. en A is nieuw, en dus lekker irritant. En daardoor valt het ook op, en blijft het eerder plakken in je geheugen.

Ik woon al zo lang in Friesland dat ik kuil, gier en aanverwante dierenluchten wel vind stinken, maar echt overlast heb ik er niet meer van. Maar mensen die hier komen en die geuren niet kennen, hebben er wél overlast van.

Vriend van me woont in een van de Probleemwijken, gebeurt ook altijd wat, maar het wordt steeds minder "overlast" omdat je die smaak ellende na een poosje kent.

Maar dat afdoen met Het is af en toe wel vermoeiend dat men altijd het maar recht probeert te praten en eigenlijk indirect zegt "je ziet het verkeerd, het klopt niet wat je ervaart of denkt, nee anderen zijn minstens zo". is iets wat je er zelf van maakt. Mijn reactie gaat echt wel wat dieper dan dat.

People as things, that’s where it starts.

• klaaas
RobinHood schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 18:50:
[...]

Maar dat zeg ik dus ook nergens, ik zeg: Misschien is A voor jou sneller overlast dan B, omdat je na tig jaar wel gewend bent aan B. en A is nieuw, en dus lekker irritant. En daardoor valt het ook op, en blijft het eerder plakken in je geheugen.

Ik woon al zo lang in Friesland dat ik kuil, gier en aanverwante dierenluchten wel vind stinken, maar echt overlast heb ik er niet meer van. Maar mensen die hier komen en die geuren niet kennen, hebben er wél overlast van.

Vriend van me woont in een van de Probleemwijken, gebeurt ook altijd wat, maar het wordt steeds minder "overlast" omdat je die smaak ellende na een poosje kent.

Maar dat afdoen met Het is af en toe wel vermoeiend dat men altijd het maar recht probeert te praten en eigenlijk indirect zegt "je ziet het verkeerd, het klopt niet wat je ervaart of denkt, nee anderen zijn minstens zo". is iets wat je er zelf van maakt. Mijn reactie gaat echt wel wat dieper dan dat.
Dus de oplossing is dat we er maar aan moeten wennen? Geldt dat dan ook voor bv vrouwen die nagefloten worden op straat? Moeten ze maar aan wennen? Of is dat wel overlast? En hoe maak je dan onderscheid tussen zaken waar je aan moet wennen en 'echte' overlast?

Hij wil.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

klaaas schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:20:
[...]

Dus de oplossing is dat we er maar aan moeten wennen? Geldt dat dan ook voor bv vrouwen die nagefloten worden op straat? Moeten ze maar aan wennen? Of is dat wel overlast? En hoe maak je dan onderscheid tussen zaken waar je aan moet wennen en 'echte' overlast?
Het gaat om een realistisch beeld vormen van wat er speelt. Als we allemaal gewend zijn, en al dan niet oogluikend toestaan, dat "Britt van HR met die grote jopen" besproken wordt tijdens de lunch, dat er in een autogarage een kalender hangt met een naakte vrouw "want daar werken toch alleen maar mannen" en op TV wuiven we een beetje lachend een verhaal weg over een vrouw die in bewusteloze toestand een kaars naar binnen geschoven krijgt, dan kan het toch zijn dat het je heel erg opvalt dat een vrouw wordt nagesist of -gefloten op straat door mannen met een migratieachtergrond omdat je dát niet gewend bent.

Op basis van die ervaring kan het best zijn dat je dan, in eerste instantie, denkt: "Wat zijn die gasten verschrikkelijk lomp en onvrouwvriendelijk" En dat is dan op zich een legitieme ervaring, die situaties heb je ook meegemaakt en die zijn ook daadwerkelijk vrouwonvriendelijk. Maar het beeld wat je dan hebt gevormd is incompleet, en de conclusie dat 'die gasten' dan ook daadwerkelijk meer dan gemiddeld vrouwonvriendelijk zijn dan niet-'die gasten' is eigenlijk onterecht. En dus is het ook niet terecht om te zeggen dat je daarom 'die gasten' wel moet aanpakken en niet-'die gasten' niet.

De suggestie is niet dat vrouwen maar moeten wennen aan nagefloten worden op straat, maar de suggestie is dat we het bredere maatschappelijke probleem niet oplossen door het AZC in de buurt te sluiten en de volgende maandag op kantoor gewoon weer te vragen of je collega de insta van Britt al heeft gecheckt want ze is op vakantie op Ibiza en heeft bikinifoto's geplaatst.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Pasteis schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:32:
[...]

Kan je toelichten wat je bedoelt met "school slechte mensen bestaan niet"? Ik heb hier een andere mening over.
Ja, tuurlijk. Ik geloof dat (bijna) niemand echt slecht is / geboren wordt. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in de basis geloof ik dat iedereen het goed wil doen. Beetje in de lijn van De meeste mensen deugen .

Soms is het een lastig vol te houden uitgangspunt, dat wel.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen meningen zonder onderbouwing. Onderbouw je standpunten altijd zoveel mogelijk met betrouwbare bronnen, er is op het vlak van migratie en afgeleide kwesties veel informatie te vinden vanuit onafhankelijke bronnen.
• Vermijd s.v.p. overduidelijke slechte of partijdige bronnen, controleer de kwaliteit van bronnen en informatie.
• S.v.p. geen anekdotische/individuele ervaringen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie en soortgelijke strekking
• Geen discriminatie/racisme op punten zoals huidskleur, geslacht, geaardheid, etc.

Specifiek over de relatie van extreemrechts met gedeeltes van dit onderwerp, hebben we een apart topic: [ZT] Extreemrechts in Nederland:actualiteit en achtergronden