Een nachtje erover geslapen heeft het allemaal niet beter gemaakt.
De correctie op de tijdlijn (thanks nog @
toolkist) zit me toch niet lekker. Kroes werd weliswaar aangenomen voorafgaand aan het ontslag van Mislintat, maar de AvA waarin het aandelenpakket officieel benoemd werd was daarna.
In de RvC zitten mensen met verstand van zaken wat de financiële wereld betreft, maar die hebben blijkbaar geen behoefte gehad om te acteren. Als je dan nu door vragen vanuit een journalist zo verrast wordt en in de paniek schiet dan ben je blijkbaar wakker geschud.
Wanneer je dan niet de rust bewaart en kijkt wat de mogelijkheden zijn, maar vanuit verrassing en principe direct maar doorschakelt naar de uitgang dan doe je wellicht meer schade dan nodig is.
Een verhaal ophangen over vertrouwen is leuk, maar als je alles op vertrouwen wilt baseren heb je geen RvC nodig. Een RvC is er namelijk voor toezicht houden, niet voor vertrouwen.
De wijze waarop de RvC nu wil doen als hen nul komma nul blaam treft is onsmakelijk, zeker gezien het trackrecord van afgelopen jaren.
De RvC valt in dit hele traject genoeg aan te rekenen, dat staat voor mij als een paal boven water. Dat betekent niet dat ze meteen allemaal weg moeten, maar het handen wassen in onschuld is beschamend.
Dan Kroes, ik kan niet anders concluderen dan dat het een ongelooflijke paardenlul is als je dit doet. Het is totaal niet geloofwaardig dat hij niet zou weten dat dit een probleem zou kunnen zijn. Daarnaast is zijn verklaring ook niet helemaal waar, want hij stelt dat hij na het verkrijgen van kennis van gevoelige informatie geen aandelen meer gekocht heeft en dat is gewoonweg niet waar.
Daarmee geloof ik niet dat hij kwaad in de zin had maar zijn hele houding is er wel een van een typisch 'zakenmannetje'. Ofwel de randjes opzoeken, bagatelliseren en denken dat je overal wel mee weg komt.
Neem de voorbeelden waarin hij zich uitlaat in de media over Mislintat of de RvC, of de medewerking aan het boek van Menno de Galan en nu zijn houding in deze zaak. Een quasi schuldbekenning maar ook meteen even meegeven dat het allemaal zo erg ook niet is en ze hem misschien wel gewoon dwars willen zitten.
Denken dat je er bij Ajax zo even mee weg komt is gewoon naïef en dom, en mogelijk voeding voor het besluit van de RvC aangezien we waarschijnlijk niet echt zitten te wachten op een cowboy aan het stuur.
Niemand gaat vrijuit in dit verhaal maar Kroes is wel dé aanstichter hier van alle ellende, dat staat gewoon vast.
Als het inderdaad echt puur om de transactie gaat en er verder geen rare spelletjes spelen dan zal de ingezette koers hoeven te veranderen, daar zou RvC en technisch kader dan al achter moeten staan.
Dan moet je de zoektocht naar een TD gewoon doorzetten en snel een trainer vinden. De Lang en Beukers redden zich wel op de transfermarkt en het technische aspect
Wellicht is er dan nog een klein beetje hoop dat er deze zomer toch nog gebouwd kan worden.
Want na een half jaar wachten op de zogenaamde verlosser nu een zomer hebben waarin weer niets bereikt wordt kunnen we écht niet aan.