• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Geen matches
ufear schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:22:
Vandaag de XGS-PON media-converter vervangen door een XGS-PON SFP+ module van FS.com. Zonder enige inmenging van Odido/aanpassingen aan hun kant, dus ik kan weer terug naar de media-converter zonder op Odido te hoeven wachten.

Kon nergens een complete beschrijving vinden, maar stukken en delen, dus here goes; wellicht dat iemand 'm vind en daarmee de boel werkend kan krijgen.
  • Bestel bovenstaande SFP+ XGS-PON module bij FS.com
  • Als je een verzendbevestiging krijgt; vraag alvast aan je toegewezen Sales Rep om de GPON credentials; had ik niet gedaan, maar waren binnen 2 uur binnen (want ze zijn sorgens onze tijd nog aan t werk in China); belangrijkste is de GPON serial; mijn was GPON24200058. Is echt een ander nummer dan whatever er op het doosje staat. Je krijgt ook een wachtwoord wat je nodig hebt voor telnet; maar die kan je ook zelf berekenen.
  • Als je zonder inmenging van Odido de module wil kunnen gebruiken moet je het serie-nummer van je originele ONT clonen; je kan dat in de FS module doen door met telnet verbinding te maken. Om die verbinding te maken heb je het 'huidige' GPON-serial van de module nodig. Wachtwoord kan je hier berekenen
  • De serial op de ONT van Odido bestaat uit 2 delen; het vaste deel 48 57 54 43; dat een hex-encoding van de string "HWTC" en daarna 8 karakters die wel hexidecimaal zijn. Het tweede heximale deel is dus bijvoorbeeld "FA001EAA" De serial die je in de module in moet voeren is dan "HWTCFA001EAA"
  • Plaats de SFP+ module in een switch
  • Sluit je glasvezel-verbinding aan aan de module; als je dit NIET doet dan kan je geen verbinding maken met de module. Ik heb om dit te doen een SC/APC-SC/APC koppelstuk gekocht en een SC-APC/ patch-kabel.
  • Zorg dat je vanaf een device op hetzelfde netwerk/VLAN zit als de poort waar de module inzit; in het geval dat je geen VLANs gebruikt is dat dus altijd. Anders moet je dus even beide poorten untaggen.
  • De module heeft standaard een statisch IP 192.168.100.1; geef je client dus ook een IP in die range
  • Download PuTTy; vul 192.168.100.1 in en kies voor telnet
  • Als het goed is kan je hier dus nu inloggen met je GPON-serial (GPON24200058 bv) en het wachtwoord wat FS je gestuurd heeft; wachtwoord kan je via bovenstaande link ook berekenen. Mocht dat niet werken; check of je de module kan pingen.
  • Type vervolgens
  • enable <enter>
  • system <enter>
  • misc <enter>
  • eqsn get <enter> <-- dit is alleen om even te checken hoe de boel er nu voorstaat
  • eqsn set "<SERIAL-ZOALS-BOVENSTAAND>"
  • Restart hierna je switch
  • Als het goed is maakt de module nu verbinding
Verdere referenties:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/
https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdf
Ik kan bevestigen dat dit nog steeds werkt (vandaag gedaan) - gebruik van eigen ONT met XGS.PON zonder tussenkomst van Odido. Zojuist heeft Guidion eindelijk de verbinding in de wijkkast aangesloten, en toen werkte het direct. Ik gebruik een Ubiquity Cloud Gateway Fiber met de FS.com module in een Dual WAN opstelling met KPN VDSL bonding via een Zyxel VMG4005-B50A.

Het was bij mij overigens niet nodig dat de FS module een glasvezel input heeft als je de S/N wilt aanpassen; ik kon deze "leeg" ook gewoon bereiken met Putty nadat ik mijn laptop via Ethernet aansloot op mijn router en de netwerk interface op mijn laptop een statisch IP adres in de range van de FS module gaf. Ik had hiermee de FS module vóórdat Odido mijn verbinding actief had gemaakt al ingesteld op het juiste Huawei ONT S/N (die ik had nadat installatiepakket bezorgd werd).

Iets geks dat ik tegenkwam is dat het er op lijkt alsof de SFP+ poorten op de Cloud Gateway Fiber 'omgedraaid' zijn. Dwz ik had de FS.com module in de poort met het WAN-tekentje geplaatst maar dat bleek niét de WAN SFP te zijn, ik moest de andere hebben. Mocht iemand hier tegen aan lopen: plaats de module in de andere SFP+ poort, en probeer opnieuw :P

Vragen? Laat weten.

[ Voor 4% gewijzigd door oli4100 op 18-03-2025 12:49 ]

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-10 12:14
Geen matches
Hey,
Ik heb sinds een jaar of twee Odido. Ik had een t50 modem/router met daarachter twee switches. Dat werkte perfect tot afgelopen maandag. De bedrade verbinding viel weg. Van Windows kreeg ik een opmerking dat de DHCP toewijzing niet werkte.
In eerste instantie dacht ik dat mijn switch kapot was. Direct verbinden aan de router werkte namelijk zonder problemen. Deze vervangen door een Netgear gs-308. Helaas. Odido gebeld en de vierde persoon met wie ik werd verbonden heeft een t56 modem/router opgestuurd. Daar ben ik nu dus al de hele avond mee aan het hanessen.
Ook hier lukt het niet om achter mijn switch een IP adres te krijgen. Alleen als ik alle andere kabels uit mijn switch trek, dan krijg ik een IPadres toegewezen. Als ik ze daarna weer inplug, dan blijft het werken. Als ik mijn pc via een monitor met KVM Switch hang, dan is het meteen weer mis. Weer alles uit- en inpluggen en hij doet het weer. Voorlopig hangt mijn pc dus direct aan de kabel en niet via mijn monitor.

Daarna getracht wifi weer werkend te krijgen. Nadat hij eerst spontaan naar WPA3 oversprong kon ik geen verbinding meer krijgen met mijn telefoon en laptop. Na het terugzetten naar WPA2 zou het opgelost moeten zijn...toch? Helaas. Wifi lijkt ook al niet meer te werken.
Edit: werkt nu wel. Wellicht heb ik ook last van de gemelde storing.

Ik ben geen pro, maar kom niet uit een ei. Wie heeft enig idee waar dit aan kan liggen en kan me op de juiste weg helpen?

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
Geen matches
Ralfvkempen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:22:
Hey,
Ik heb sinds een jaar of twee Odido. Ik had een t50 modem/router met daarachter twee switches. Dat werkte perfect tot afgelopen maandag. De bedrade verbinding viel weg. Van Windows kreeg ik een opmerking dat de DHCP toewijzing niet werkte.
In eerste instantie dacht ik dat mijn switch kapot was. Direct verbinden aan de router werkte namelijk zonder problemen. Deze vervangen door een Netgear gs-308. Helaas. Odido gebeld en de vierde persoon met wie ik werd verbonden heeft een t56 modem/router opgestuurd. Daar ben ik nu dus al de hele avond mee aan het hanessen.
Ook hier lukt het niet om achter mijn switch een IP adres te krijgen. Alleen als ik alle andere kabels uit mijn switch trek, dan krijg ik een IPadres toegewezen. Als ik ze daarna weer inplug, dan blijft het werken. Als ik mijn pc via een monitor met KVM Switch hang, dan is het meteen weer mis. Weer alles uit- en inpluggen en hij doet het weer. Voorlopig hangt mijn pc dus direct aan de kabel en niet via mijn monitor.

Daarna getracht wifi weer werkend te krijgen. Nadat hij eerst spontaan naar WPA3 oversprong kon ik geen verbinding meer krijgen met mijn telefoon en laptop. Na het terugzetten naar WPA2 zou het opgelost moeten zijn...toch? Helaas. Wifi lijkt ook al niet meer te werken.

Ik ben geen pro, maar kom niet uit een ei. Wie heeft enig idee waar dit aan kan liggen en kan me op de juiste weg helpen?
Is het een domme switch of een managed switch? Heb je DHCP guarding aan staan met mogelijk een verkeerd IP. Of hij is gewoon defect 8)

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:45
Geen matches
Hey,

teken even uit voor je zelf en ons hoe het aangesloten zit.

wat ik nu uit je verhaal haal is: een kvm switch tussen T56 en de PC veroorzaakt een gedrag waardoor je geen IP verstrekt krijgt van je DHCP server (T56)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:26
Geen matches
Hey,

Dus als je een pc rechtstreeks aan de modem van de provider hangt werkt alles zonder problemen, zodra je je switch met een onbekend aantal kabels opnieuw aansluit heb je op die pc geen internet meer. Ik vraag me vooral af waarom je Odido belt en waarom ze kosten maken voor een modem te vervangen die overduidelijk niet defect is. Waarom gebruik je die switch, hoeveel kabels zijn daar op aangesloten en waar lopen die allemaal naartoe?

Ik vermoed dat er ergens anders in je netwerk een toestel dhcp aan het spelen is oid. Wat ook nog kan is dat je de kabels lukraak in de switch steekt, ik kom het nog wel eens tegen dat mensen een verbinding maken van lan1 naar lan2 van dezelfde switch omdat ze niet goed kijken wat een lus veroorzaakt en dit probleem ontstaat. Verder eens met @saaltink, teken het even uit en doe geen aannames :) .

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:19
Geen matches
Ralfvkempen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:16:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de situatie.
Voor de duidelijkheid. Dit heeft 3 jaar zonder problemen gewerkt, tot afgelopen maandag. Er was dus geen sprake van een switching loop. De reden dat ik in eerste instantie dacht aan een kapotte switch was omdat direct op de router het wel werkte maar via de (eerste \) switch niet. Later kwam ik er pas achter dat het wel werkte als er maar 1 apparaat in de switch geplugd zat.

Wellicht heb ik de boosdoener te pakken. Waar het nu op lijkt is dat het oude Wifi Access point Zyxel WAP 6807 het conflict veroorzaakte. Geen idee wat die doet, maar die zou toch geen DHCP conflciten kunnen veroorzaken?

Ik snap ook niet waarom deze zonder reden het niet meer zou doen, maar ik denk dat, aangezien medewerker 4 van Ziggo héél snel was met het voorstellen om de router en het WAP om te ruilen, ze ervaringen hebben met deze WAP. Mijn Zyxel T50 was volgens hen ook aan vervanging toe.
Wat gebeurt er als je je PC een fixed IP geeft in het subnet van je router met als gw je router IP?

Welk IP adres krijg je als je directly connected bent op de router of als enige device op de switch?

Wat is het resultaat van ipconfig /all op het moment dat het *NIET* werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 20-03-2025 14:20 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:19
Geen matches
Ralfvkempen schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:20:
[...]

Goede sugggestie. Dat heb ik gisteravond gedaan maar dat leek niet te werken voor mijn PC. Dit staat nu nog wel aan, maar ook mijn latops die geen fixedIP krijgen lijken nu te werken. fingers crossed dat het blijft werken.
Okee, want de issues die je beschrijft kunnen uit meerdere oorzaken voortkomen. Eerste gedachte was dat je Zyxel in een bridge achtige stand is geschakeld waardoor je maar 1 IP krijgt (het 'WAN' IP) op maar 1 device.

2e gedachte is dat je DHCP server gewoon stuk is of uit staat en dat bij het verlopen van leases apparaten 'tegelijk' hun IP adres kwijt raken..

2e DHCP server op netwerk kan maar is niet logisch want dan zou het bij 1 apparaat wel en een ander niet werken. Maar het is evt. een mogelijkheid, stel dat het WAP (AP) opeens voor DHCP server speelt in plaats voor 'dom' access point door dat deze een factory reset heeft gehad bv. en in router mode is opgestart en als DHCP/gateway speelt voor al je netwerk verkeer. Wat ik dus als minst waarschijnlijk acht.

Als je antwoord geeft op de bovengestelde vragen dan denk ik dat je een eind in de richting van de mogelijke oorzaak (en hopelijk oplossing) komt.. :)

ALU hoedje modus : Er was een issue bij Odido in regio Zwolle (woon je daar in de buurt) en ze hebben dat gisteravond gefixt.. 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 20-03-2025 14:30 ]

• Luckyluca
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-10 21:31
Geen matches
Hallo tweakers,

Ik heb vandaag mijn Zaram laten registreren voor mijn Odido abbonement op het Delta netwerk.

Nu krijg ik alleen nog geen ip adres. De link is ok en ik zie ook activiteit op de kabel. Bij Odido zien ze mijn zaram ook en kunnen ze het eea aan gegevens uitlezen.

Ik heb een paar andere topics gezien waar het nog even duurde voordat er een ip via DHCP beschikbaar kwam (zelfs pas na een hele nacht). Ik vraag mij af hoe andere tweakers dit hebben ervaren? Werkte alles direct na de registratie of duurde dit nog even?

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07
Geen matches
Luckyluca schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:23:
Hallo tweakers,

Ik heb vandaag mijn Zaram laten registreren voor mijn Odido abbonement op het Delta netwerk.

Nu krijg ik alleen nog geen ip adres. De link is ok en ik zie ook activiteit op de kabel. Bij Odido zien ze mijn zaram ook en kunnen ze het eea aan gegevens uitlezen.

Ik heb een paar andere topics gezien waar het nog even duurde voordat er een ip via DHCP beschikbaar kwam (zelfs pas na een hele nacht). Ik vraag mij af hoe andere tweakers dit hebben ervaren? Werkte alles direct na de registratie of duurde dit nog even?
Wellicht al gedaan, maar niet geschoten is altijd mis: moet je niet een VLAN Tag zetten voordat je DHCP krijgt ? (VLAN300)

bron: https://community.odido.n...tot-eigen-omgeving-372633

[ Voor 3% gewijzigd door boswandeling op 31-03-2025 20:00 ]

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Matched: ip-adres
Griffin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:26:
Nu lees ik alleen een hoop over de modem en TP Link Deco (M4) setjes, maar volgens mij moet de volgende setup (die ik met Ziggo ook heb draaien) werken.

De modem gewoon helemaal zijn ding laten doen, alleen de WiFi uit.
Hoofddeco in AP modus zetten en op de modem aansluiten.
De overige deco's (heb er in totaal 3) zijn draadloos met elkaar verbonden (is zeker niet optimaal, maar krijg op zolder 90mbit wat voor thuiswerken en tablet kijken van de kids zat is).
Als je het Ziggo modem nu in bridge laat zetten kun je ook je hoofd Deco nu al als router instellen. Dan hoef je dus straks alleen nog je VLAN in te stellen en je kun zonder gedoe over naar Odido. Wel na de overstap even opnieuw opstarten zodat je Deco een IP-adres van Odido krijgt. Het voordeel is dat je Decoset in router modus meer opties heeft dan in AP-modus. Zet wel even de fast roaming uit als je smart producten gebruikt die alleen op 2,4 Ghz werken.

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:11
juanita schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:40:
Kreeg mail van Odido dat ze me over 2 maanden willen overzetten naar glasvezel. Als ik dat niet doe, gaan ze dan echt mijn ADSL verbinding uit zetten?
Je kan bellen naar het 088-nummer in de mail en vragen wat de copper-end-of-life-datum is. Dat is ongeveer 3 jaar na de aanleg van (KPN-)glasvezel op jouw adres. Op die datum sluit KPN je DSL-verbinding af, dus uiterlijk dan moet je over zijn op glasvezel (waarvoor je dan gelijk telefonisch een aanbod krijgt).

Of je moet natuurlijk opzeggen en overstappen op coax of Klik&Klaar.

gerritjan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:39:
[...]

KPN wil van het kopernetwerk af dus ik denk niet dat je veel keus hebt. Als het goed is blijft je maandbedrag gelijk.
Dat laatste klopt niet, je krijgt een nieuw aanbod. Enige voordeel is dat de einddatum van je contract gelijk blijft (dus je hoeft geen nieuw jaarcontract aan te gaan), en ze sturen gratis een monteur.

Shinascus schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:08:
Ik was even benieuwd of er Tweakers zijn met ervaring rondom overstap KPN > Odido.

Ik heb op dit moment glasvezel van KPN en mobiel van KPN. Laat ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over de dienst want ik heb nooit storing (op 1x doorgraven van de kabel van de wijk na, maar dat is overmacht). Destijds kon je nog jaarlijks wel eens bellen en kreeg je de nieuwe klanten korting, nu zijn de kortingen voor bestaande klanten die bellen echter summier.

Als ik om me heen kijk is Odido prijstechnisch wel heel erg interessant, en lijkt het er op dat van tijd tot tijd overstappen loont.

Odido levert zo te zien over de zelfde lijn als KPN wat betreft glasvezel. De lijn is dus stabiel, maar ik heb geen ervaring met de dienstverlening zelf. Het laatste waar ik op zit te wachten is dat er downtime is of gewoon een minder stabiele dienstverlening, maar dat zou niet echt zo hoeven te zijn.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ben erg benieuwd.
Een tijdje geleden waren er problemen bekend met de ONTs van Genexis, maar dat schijnt inmiddels opgelost te zijn.

Verder heeft Odido geen IPv6 en is de DHCP-lease vrij kort (dus als je de stekker eruit haalt kan je een ander IP-adres krijgen). Ook heeft de klantenservice niet altijd veel verstand van zaken.

Als je daarmee kan leven, zijn er volgens mij weinig klachten over de verbinding zelf.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
gerritjan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:09:
[...]

Als je hier je IP-adres invult krijg je meer informatie:
https://centralops.net/co/
Dat Odido zelf die IP-range al als 'minder betrouwbaar' aanmerkt, blijkt toch best gevolgen te hebben. Het is zeker niet alleen de Wikipedia, maar o.a. ook het veelgebruikte Cloudflare heeft 'm zodanig te boek staan dat er veelvuldig een extra 'bent u wel een mens' controle op je pad komt.

Zelfs nadat Odido die (mis)kwalificatie weghaalt, zal het vast nog lang duren voordat het uit diverse lijsten verdwijnt. Maar daar zal toch 'ns aan begonnen moeten worden. Dus eenieder die het betreft: houd het klagen vol!

Vorige week daarin een positieve ontwikkeling: ik werd opgebeld n.a.v. mijn opmerking hierover in de 'hoe bevalt de overstap naar Odido u' enquête en iemand aldaar probeert er opvolging aan te geven. Klinkt alsof ze daar dan een student met een bijbaan op zetten (16 uur/week zei hij). Zeker van goede wil, maar nog maar de vraag of hij die organisatie door komt. Zat o.a. zodanig vastgezet in het script dat er toch echt even de eigen modem van Odido aan moest voor testen. Dat gaf hetzelfde resultaat - IP in dezelfde range - dus die organisatorische hobbel is genomen :).

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:06
Geen matches
Heb de laatste dagen steeds een wisselend IP adres, was voorheen langdurig stabiel. Iemand een idee wat hier gaande is?

Zelf in deze periode geen wijzigingen/updates/reboots doorgevoerd op mijn OPNsense router.

[ Voor 3% gewijzigd door Gijs007 op 27-05-2025 15:02 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07
Geen matches
Gijs007 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:02:
Heb de laatste dagen steeds een wisselend IP adres, was voorheen langdurig stabiel. Iemand een idee wat hier gaande is?

Zelf in deze periode geen wijzigingen/updates/reboots doorgevoerd op mijn OPNsense router.
Leiden al sinds maart (toen mijn verbinding actief werd)geen ander extern IP adres gekregen

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:25
Geen matches
Ies Korpershoek schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Dat is niet mijn beeld, maar OK. Wat ik graag zou zien is een betere planning. Zodat je maatregelen kan nemen indien er onderhoud gepland staat. Ik ben regelmatig in het buitenland en werk via een VPN met mijn eigen servers. En uit ervaring weet ik dat na onderhoud het systeem niet altijd correct reset. Daarom wordt altijd vermeld 'werkt het niet, schakel dan uw modem voor 1 minuut van de stroom". Wordt erg lastig als je niet thuis bent. Werk nu aan een 5G fall-back zodat ik een slimstopcontact kan aansturen en de stroom van het modem kan schakelen.
Hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? Een Raspberry pi die een IP adres pingt. Bij <x> minuten geen antwoord de slimme stekker waar je router aanhangt uitschakelen en weer inschakelen. Maar, een 5G oplossing is natuurlijk veeeel mooier ;) Zeker als je je huisaansluiting zakelijk gebruikt - al heb je dan natuurlijk ook een zakelijk SLA.

Ik realiseer me: Een ESP chippie kan dat ook, scheelt weer een paar tientjes.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 28-05-2025 11:54 ]

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-10 11:02
Heel vreemd. Ik heb opeens een nieuw IP-adres gekregen. Niet heel handig ivm whitelists voor mijn werk e.d.

• DjoeC
Munki schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:20:
Heel vreemd. Ik heb opeens een nieuw IP-adres gekregen. Niet heel handig ivm whitelists voor mijn werk e.d.
Ha, nog een ontdekker van Odido particulier ;) Yep, IP nummers wijzigen (soms). Ik heb dat (deels) opgelost dmv een dynamisch adress via Duckdns met automatische update via een ddns Docker container. Die update trouwens ook Cloudflare voor mijn lokaal draaiende domeinen.

Alleen - de laatste maanden is het IP adres mooi stabiel.

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-10 09:41

Michelli

LL.M

Geen matches
DjoeC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:37:
[...]
Alleen - de laatste maanden is het IP adres mooi stabiel.
Bij mij vorige maand juist meerdere keren veranderd.

Gedeelte inderdaad kunnen automatiseren met Cloudflare DNS. Ook bij mijn moeder draait nu een scriptje, gezien ze ook Odido heeft en ik een VPN naar haar netwerk heb draaien.

Voor het deel waar dit niet kan stuurt mijn Home Assistant server me automatisch een melding en wordt er een taak aangemaakt in mijn takenlijst.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 21:32
Ik heb momenteel een probleem sommige websites te bereiken via mijn vaste Odidolijn, via 5G werkt alles zonder problemen.

Bijvoorbeeld krijg ik bij https://www.kinepolis.nl/ een foutmelding van EdgeSuite van Access Denied. Nou weet ik dat dat een configuratieprobleem bij Kinepolis/Edgesuite is, maar ik vraag me af of dit specifiek tegen mijn IP-adres gaat of de range. Veranderd is mijn IP-adres niet. Kunnen anderen met een vaste Odidolijn deze website bereiken?

Mijn IP-adres zit in range 85.144.253.0/24.

Bedankt!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42

TFHfony

Professional Weirdo

Geen matches
Ik zit al enige jaren bij KPN met mijn fiber aansluiting en zag tot mijn grote vreugde dat sinds kort ik de keuze van Odido er bij heb gekregen. Goedkoper en hogere snelheden.
Nu het wat bladeren en zoeken in deze thread heb ik gevonden dat ik met het volgende rekening moet houden.
* Geen IPv6. Jammer, maar geen deal-breaker
* Wat hogere latency
* Geen "vast" IP adres

Nu is dat laatste eigenlijk mijn grootste vraagteken daar ik wel wat services thuis draai. Nu zijn daar wel oplossingen voor om met een dynamisch IP adres te werken, maar bij voorkeur maak ik daar geen gebruik van.

Is het IP adres iets van vaak veranderd en waar zou ik dan aan moeten denken? Of hebben de meesten wellicht al jaren hetzelfde IP adres?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Geen matches
TFHfony schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:45:
Of hebben de meesten wellicht al jaren hetzelfde IP adres?
Ik heb sinds (10-2023) dat ik bij Odido ben op ODF nog steeds hetzelfde IP-nummer, maar dat is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft of bij andere ook zal zijn... ;)

• DjoeC
Geen matches
Odido via KPN. December begonnen, in maart de 1e (en voorlopig laatste) IP wissel. Ik gebruik duckdns.org om mijn IP adress "goed" te zetten (via Docker qmcgaw/ddns-updater). Kan volgens mij ook via myfritz op mijn Fritzbox). O ja, er is totaal geen Odido naam gekoppeld aan mijn IP adres zoals dat bij KPN wel was - iets als 1-2-3-4.customer.kpn.com.....

[ Voor 22% gewijzigd door DjoeC op 09-06-2025 11:45 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23
Geen matches
DjoeC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
O ja, er is totaal geen Odido naam gekoppeld aan mijn IP adres zoals dat bij KPN wel was - iets als 1-2-3-4.customer.kpn.com.....
Vreemd, bij mij levert reverse-dns 1-2-3-4.ftth.glasoperator.nl op.

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:12
Geen matches
Jullie triggeren me nu wel met dat dynamic ip adres. Ik gebruik OPNsense en ga vanmiddag eens aan de slag om dit te configureren. Er is een plugin voor beschikbaar lees ik. Thanks!

Edit: Nogmaals super blij dat jullie hier over zijn begonnen. Inmiddels alle 9 domeinnamen in de os-ddclient plugin in OPNsense werkend gekregen voor zowel Cloudflare, DuckDNS als Dynu. Hoef ik tijdens de vakantie ook niet meer over in te zitten :-)

[ Voor 41% gewijzigd door Villager op 09-06-2025 15:23 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
mfkne schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:45:
Kunnen anderen met een vaste Odidolijn deze website bereiken?

Mijn IP-adres zit in range 85.144.253.0/24.
Ja.

Andere range.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:15
Geen matches
O ja, er is totaal geen Odido naam gekoppeld aan mijn IP adres zoals dat bij KPN wel was - iets als 1-2-3-4.customer.kpn.com.....
Je bedoeld de reverse DNS (PTR record). Ja, dat was mij ook opgevallen. Dat schijnt bij bepaalde netwerkbeheerders een probleem te zijn (niet bij alle). Ik zit bij Odido via Delta en heb ook geen PTR.

Hier is een topic die ik erover had gemaakt in de community.
(Ze hebben het een tijdje in onderzoek maar ik verwacht er niet veel van)
https://community.odido.n...e-bij-ip-van-odido-373984

Ik heb het vermoeden dat dat bij hun mailserver (via Amazon) problemen geeft om op mijn mail server direct mail af te leveren. (Je kunt ook zien dat intodns.com een probleem aangeeft)

[ Voor 12% gewijzigd door rvk op 10-06-2025 09:43 ]

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-10 08:53
Geen matches
Door een onhandige buurman die bij werkzaamheden in zijn tuin een ondergrondse kabel heeft vernield zat gisteren opeens de hele straat zonder stroom. Gelukkig heeft de netbeheerder (Liander) dit heel snel gerepareerd.

Op het moment dat het probleem was opgelost en alles hier weer online kwam, had ik opeens een ander
IP adres (en ja: ik gebruik een DDNS service, dus op zich niet zo'n probleem).

Ik vraag me echter af wat het mechanisme hierachter is. Ik heb wel vaker ons huis stroomloos moeten maken vanwege eigen werkzaamheden in de meterkast, maar kreeg daarna altijd weer hetzelfde IP adres terug.

Je zou dan dus verwachten dat de wijkcentrale na stroomuitval allemaal nieuwe IP adressen uitdeelt, maar voor zover ik weet staat de wijkcentrale een heel stuk verderop, buiten het gebied van de stroomstoring gisteren.

Weet iemand hoe dit werkt?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Geen matches
ReneK schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:33:
Door een onhandige buurman die bij werkzaamheden in zijn tuin een ondergrondse kabel heeft vernield zat gisteren opeens de hele straat zonder stroom. Gelukkig heeft de netbeheerder (Liander) dit heel snel gerepareerd.

Op het moment dat het probleem was opgelost en alles hier weer online kwam, had ik opeens een ander
IP adres (en ja: ik gebruik een DDNS service, dus op zich niet zo'n probleem).

Ik vraag me echter af wat het mechanisme hierachter is. Ik heb wel vaker ons huis stroomloos moeten maken vanwege eigen werkzaamheden in de meterkast, maar kreeg daarna altijd weer hetzelfde IP adres terug.
De leasetime bij Odido is heel kort, dus een (korte) spanningsloosheid kan al zorgen voor een nieuw IP adres. Hier zijn ze vorig jaar de meterkast komen vervangen en kreeg toen ook een nieuw IP.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-10 08:53
Geen matches
rens-br schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:35:
[...]

De leasetime bij Odido is heel kort, dus een (korte) spanningsloosheid kan al zorgen voor een nieuw IP adres. Hier zijn ze vorig jaar de meterkast komen vervangen en kreeg toen ook een nieuw IP.
Ah, duidelijk. Klinkt eigenlijk heel logisch.

De stroomuitval duurde gisteren iets meer dan 2 uur, terwijl de werkzaamheden in mijn eigen meterkast vaak onder de 30 minuten blijven. Dat strookt aardig met de leasetime van 30 minuten die ik net in het Odido forum las.

Weer wat geleerd, bedankt.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42

TFHfony

Professional Weirdo

Geen matches
Odido via KPN. December begonnen, in maart de 1e (en voorlopig laatste) IP wissel. Ik gebruik duckdns.org om mijn IP adress "goed" te zetten (via Docker qmcgaw/ddns-updater). Kan volgens mij ook via myfritz op mijn Fritzbox). O ja, er is totaal geen Odido naam gekoppeld aan mijn IP adres zoals dat bij KPN wel was - iets als 1-2-3-4.customer.kpn.com.....
Bedankt... Volgens mij is het hier ook een KPN netwerk waarlangs Odido gaat aanbieden. Momenteel gebruik ik een Fritzbox 5590, waar ik de glasvezel rechtstreeks in heb zitten dmv een AON SFP module.
Als ik over zou stappen naar Odido, welke module zou ik dan moeten kopen?

1Gbit - Ik kan dezelfde AON module blijven gebruiken
2Gbit - Ik moet een XGSPON module kopen en een nieuwe patchkabel?

Correct?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:35
Geen matches
CryptoNL schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:15:
[...]

Inloggen via 192.168.1.1 toch? Heb daar helemaal geen login van volgens mij
Ik heb een eigen asus router op 192.168.2.1 ingesteld staan. Bij WAN settings de dns handmatig geassigned.
Als je in de command prompt ipconfig /all intypt kan je bij een van de netwerkkaarten onder default gateway zien onder welk ip adres je router hangt.

Weet niet of je dat bedoelde?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik realiseer me nu pas dat ik mijn ‘vaste’ IP-adres van XS4ALL ga verliezen.
Hoe vaak wijzigt dat IP-adres bij Odido?

Op mijn Fritzbox heb ik een VPN (WireGuard) ingesteld. Daar zal ik dus wat aan moeten doen als dat IP-adres vaak wijzigt, want anders gaat dat niet meer goed werken en ik maak er vaak gebruik van.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• DjoeC
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:12:
Ik realiseer me nu pas dat ik mijn ‘vaste’ IP-adres van XS4ALL ga verliezen.
Hoe vaak wijzigt dat IP-adres bij Odido?

Op mijn Fritzbox heb ik een VPN (WireGuard) ingesteld. Daar zal ik dus wat aan moeten doen als dat IP-adres vaak wijzigt, want anders gaat dat niet meer goed werken en ik maak er vaak gebruik van.
Je krijgt een adres dat onregelmatig en onverwacht kan wijzigen. Oplossing is om een dynamische DNS te gebruiken OF om het zelf goed in de gaten te houden.

Ik ben in december van xs4all naar Odido gegaan (KPN netwerk) en heb nu vzv ik weet 1 IP wissel gehad. Ik gebruik momenteel niet wireguard maar de ipksec VPN en DuckDNS als dynamische provider. Maar, je kunt natuurlijk ook myfritz als dynamische provider gebruiken.

O ja, en voor andere dingen op mijn netwerk zit er Cloudflare tussen....

[ Voor 4% gewijzigd door DjoeC op 08-07-2025 12:24 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

DjoeC schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Je krijgt een adres dat onregelmatig en onverwacht kan wijzigen. Oplossing is om een dynamische DNS te gebruiken OF om het zelf goed in de gaten te houden.
Dat zelf in de gaten houden gaat vroeg of laat een keer mis. Net als je een tijdje van huis bent verandert het IP-adres en kun je er met geen mogelijkheid meer bij. Nee dank je. Dan toch maar met dynamic DNS werken.
Ik ben in december van xs4all naar Odido gegaan (KPN netwerk) en heb nu vzv ik weet 1 IP wissel gehad. Ik gebruik momenteel niet wireguard maar de ipksec VPN en DuckDNS als dynamische provider.
Tot een tijdje geleden werkte ik ook met die IPSec, maar die bleek niet stabiel. Activeerde het op mijn iPhone en dan twee minuten later, gewoon tijdens het gebruik van de verbinding, lag die er spontaan uit. Idem op iPad en MacBook.
Sinds het gebruik van WireGuard blijft het stabiel aan. Dagen lang zelfs, als ik het vergeet uit te zetten.
Maar, je kunt natuurlijk ook myfritz als dynamische provider gebruiken.
Hee, die kende ik nog niet. Dan ga ik daar maar eens naar kijken. Wel een goed gevoel om het helemaal binnen AVM te houden en er niet nog een derde bij te betrekken.
O ja, en voor andere dingen op mijn netwerk zit er Cloudflare tussen....
Huh? Waarom die Cloudflare als je ook al een stabiele tunnel met WireGuard kunt maken?

<John O`Mill>

• DjoeC
Geen matches
Klopt. maar niet meerdere gelijk. En omdat ik meerdere hosts moet onderhouden (totaal 6 stuks) moet ik bij een IP wissel 6x DNS aanpassen en dat doet qmcgaw/ddns-updater feilloos.

En on-topic: Mijn Odido IP adres is alweer 139 dagen hetzelfde gebleven.

• Hippe Lip

Hippe Lip

DjoeC schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:21:
[...]
Maar, je kunt natuurlijk ook myfritz als dynamische provider gebruiken.
@DjoeC
In mijn Fritzbox staat nu https://abc123xyz.myfritz.net:123 (maar dan anders 8) ) als adres. Kan ik dat als DDNS gebruiken? Blijft dat constant als straks mijn IP-adres wijzigt?

<John O`Mill>

• DjoeC
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:31:
[...]

@DjoeC
In mijn Fritzbox staat nu https://abc123xyz.myfritz.net:123 (maar dan anders 8) ) als adres. Kan ik dat als DDNS gebruiken? Blijft dat constant als straks mijn IP-adres wijzigt?
Vzv ik weet is dat voldoende en zal "thuis" bekend zijn onder https://abc123xyz.myfritz.net. Dat is dan ook de domeinnaam die je voor een VPN verbinding kunt gebruiken. Maar, ik heb t niet zelf gebruikt. Uitproberen dus ;)

O ja, er is een AVM/Fritz support topic (niet zo actief en ik kan t nu ook niet vinden...).

[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 08-07-2025 15:58 ]

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:40

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:43:
[...]
Dat zelf in de gaten houden gaat vroeg of laat een keer mis. Net als je een tijdje van huis bent verandert het IP-adres en kun je er met geen mogelijkheid meer bij. Nee dank je. Dan toch maar met dynamic DNS werken.
Je kunt op de FrtizBox gewoon aangeven dat deze DynDNS moet gebruiken.
De Fritzbox zal dan je publieke IP aanpassen zodra dit veranderd.

Op mijn 7530 staat dit onder Internet -> Toegang verlenen -> DynDNS

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:30:
[...]

Dat gaat pas als ik overgestapt ben, want vóór die tijd heb ik geen IP-wissel…
Vorig jaar ben ik overgestapt van XS4ALL (na 20 jaar) naar Odido en ik gebruik regelmatig Wireguard om een VPN-verbinding te maken naar thuis IP-adres.

Zoals andere mede-Tweakers hebben benoemd als optie, is om de DNS van je Fritzbox via Myfritz.net te laten lopen/registreren.
In de config van Wireguard-client staat bij mij bijrvoorbeeld: Endpoint = 1w9blablablabla.myfritz.net:poortnr

Afgelopen jaar is het thuis IP-adres 2x veranderd (1x in het begin, en later nog 1x) maar Wireguard blijft werken. Ik hoef niks te wijzigen aan de client config of wat dan ook.

• Hippe Lip

Hippe Lip

StickMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Vorig jaar ben ik overgestapt van XS4ALL (na 20 jaar) naar Odido en ik gebruik regelmatig Wireguard om een VPN-verbinding te maken naar thuis IP-adres.

Zoals andere mede-Tweakers hebben benoemd als optie, is om de DNS van je Fritzbox via Myfritz.net te laten lopen/registreren.
In de config van Wireguard-client staat bij mij bijrvoorbeeld: Endpoint = 1w9blablablabla.myfritz.net:poortnr

Afgelopen jaar is het thuis IP-adres 2x veranderd (1x in het begin, en later nog 1x) maar Wireguard blijft werken. Ik hoef niks te wijzigen aan de client config of wat dan ook.
@StickMan
Dank voor deze toevoeging! Je precieze omschrijving hoe het bij jou in WireGuard staat kon ik vergelijken met hoe ik het hier heb. En dat blijkt er hier net zo in te staan!
Dat betekent dat ik helemaal nix hoef te doen. Mijn VPN blijft dus gewoon werken na de overstap naar Odido.
Een hele rust.

<John O`Mill>

• StickMan
  • Laatst online: 16:55
brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:04:
Ja, als het op 4K/p60 vast staat.

Het instellen van een vaste snelheid voor YouTube-weergave, zoals 1080p of 4K, resulteert in een hoger dataverbruik dan wanneer YouTube de kwaliteit automatisch aanpast op basis van je internetverbinding. Dit komt doordat hogere resoluties meer data vereisen om te streamen.
Wanneer je de videokwaliteit van YouTube handmatig instelt op een hogere resolutie, zoals 1080p of 4K, dan zal YouTube deze kwaliteit ook daadwerkelijk streamen, ongeacht je internetverbinding.
Zelfs heb ik getest om je voorbeeld YouTube video te streamen op mijn laptop (verbonden via Wi-Fi) en de stream in te stellen op de hoogste resolutie 2160p60 4K. Bij mij liep het gewoon soepel (ook na 10 minuten streamen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xweIAN72IHzFQ2zBOQr9lycIhhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fkHqcSFM2vJkieki62xcUOUN.png?f=fotoalbum_large

Heb je al geprobeerd om je glasvezel router (T-56?) te resetten?

Is het IP-adres op je PC vast ingesteld, of dynamisch via de DHCP van de modem/router?

Eventueel op je PC in een command prompt (starten als administrator) de volgende commando's uit te voeren:
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
StickMan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:08:
[...]

Zelfs heb ik getest om je voorbeeld YouTube video te streamen op mijn laptop (verbonden via Wi-Fi) en de stream in te stellen op de hoogste resolutie 2160p60 4K. Bij mij liep het gewoon soepel (ook na 10 minuten streamen).

[Afbeelding]

Heb je al geprobeerd om je glasvezel router (T-56?) te resetten?

Is het IP-adres op je PC vast ingesteld, of dynamisch via de DHCP van de modem/router?

Eventueel op je PC in een command prompt (starten als administrator) de volgende commando's uit te voeren:
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
4Kp60 vast.
De zelfde persoon een andere video: kwam van ochtend niet hoger dan 3.2mb met glas en KPN, glas vriezing, KPN ging door met 3.2mb, toen heb ik gelijk glas op 1440p60 ingesteld ging gelijk door met 4-6mb, nu gaat het weer goed, je kan geen pijl op trekken.
Persoonlijk vermoed ik, mijn eigen mening, dat het aan de upload ligt van de persoon waar de video vandaan komt, glas gevoeliger voor is. KPN abb. 100mb.
Bij KPN had dit probleem niet, daarom was ik zo verbaasd dat glas gevoelig voor streaming is. Sluit deze discusie.
YouTube: 国道157号 全線 | かつて”落ちたら死ぬ”の警告看板のあった酷道、温見峠を越え岐阜から金沢へ秘境を走る 岐阜県岐阜市 → 石川県金沢...

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-10 20:50
Geen matches
Nyarlathotep schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:21:
Odido(n't) lijkt er uit te liggen, in ieder geval hier in Almere. Dikke piek ook op Allestoringen....
mfkne schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:23:
[...]

Hier (ook in Almere) ook.
Hier kort uitval en heb het gemeld bij Odido, mijn USG gaf aan geen IP te krijgen maar inmiddels is er wel weer een IP adres toegewezen en werkt het internet voorolopig weer.

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:45
Ik ben bezig om zoveel mogelijk verbindingen van Odido toe te voegen aan mijn Smokeping-installatie. Als je interesse hebt om toegevoegd te worden, stuur me dan een PM met je IP-adres of DDnS record, en zorg dat WAN ping is ingeschakeld.

Hieronder al overzicht welke al actief zijn.
https://smokeping.hostio....ing/?target=nl_isp_client

Later ga ik het overzicht verder organiseren met submenu’s per provider.

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:50
ikbenjoeri schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:06:
Ik ben bezig om zoveel mogelijk verbindingen van Odido toe te voegen aan mijn Smokeping-installatie. Als je interesse hebt om toegevoegd te worden, stuur me dan een PM met je IP-adres of DDnS record, en zorg dat WAN ping is ingeschakeld.

Leuk idee, geeft wel een leuk beeld per provider en regio weer denk ik,

Misschien je smokeping is updaten naar 2.9.2 want die je draait is al 7 jaar oud.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:52
ikbenjoeri schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:06:

Leuk initiatief. Ga ik even bookmarken. Zal je wellicht nog een DM sturen om toegevoegd te worden. :)

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-10 15:05
Geen matches
Eerder deze week besloten om glasvezel op te zeggen en ri kpn te gaan. duo play is uitgewerkt, en wil dit nu bij ze gaan combineren. wonderwel heb ik op 2 korte outages in de nacht na geen grote storingen ervaren. wel blijft mijn mening van odido staan in dat ze nog een hoop te winnen hebben op het gebied van innovatie en service. in de laatste maand heb ik ook 3 keer een ander ip adres mogen ontvangen, ondanks dat het geen ramp is voor mijn setup is het wel een nadeel als je het liefste de verbinding hands-off gebruikt (en je niet teveel met tweaken bezig wil zijn na je werk :)

• DjoeC
Geen matches
Gijs007 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:20:
Sinds ik van Freedom Internet ben overgestapt naar Odido, heb ik veel vaker Capatcha meldingen bij Google en soms ook andere websites, vanwege "verdacht gedrag" vanaf mijn netwerk.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben, en eventueel een oplossing weten? Begint onderhand best irritant te worden, om zo vaak die controles te moeten doorlopen.
Ik heb sinds ~ een maand dat elke google opdracht vanaf de PC na cookies schonen om captcha's vraagt (Firefox privacymode & Pihole waarin nogal wat google meuk wordt geblokkeerd). 15 seconden na sluiten worden cookies gewist - daarna bij opnieuw zoeken ook opnieuw captcha. Android met Chrome, ook zonder start cookies levert geen probleem op.

Mijn IP adres heeft geen reverse naam.

Of de relatie nu met Firefox<>Chrome is of dat er toch ergens een Odido IP reden achter zit? Ik heb geen idee. Ik ben wel bijna aan een andere default zoekmachine toe :+ Na een tijdje wordt elke keer maar weer plaatjes aanklikken best vervelend. Dat zeggende kan ik deze korte film aanraden: Wikipedia: I'm Not a Robot (film)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23
Geen matches
DjoeC schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb sinds ~ een maand dat elke google opdracht vanaf de PC na cookies schonen om captcha's vraagt (Firefox privacymode & Pihole waarin nogal wat google meuk wordt geblokkeerd). 15 seconden na sluiten worden cookies gewist - daarna bij opnieuw zoeken ook opnieuw captcha. Android met Chrome, ook zonder start cookies levert geen probleem op.

Mijn IP adres heeft geen reverse naam.
Hier wel een reverse name, blijkbaar zit je in een andere range. Heb je een eigen router? Probeer dan eens of het helpt een ander MAC-adres in te stellen op de WAN-poort.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Geen matches
Niks gemerkt van uitval (omgeving Sittard) maar wel een nieuw IP adres (sinds een hele lange tijd).

• Darow
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-10 16:37
Geen matches
Ik behaal met mijn xbox maar een kwart van de beloofde snelheid.

Xbox is met utp kabel verbonden. Aan de kabel heb ik niks veranderd. Met deze kabel haalde ik bij ziggo de maximale snelheid met mijn xbox.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd. Upnp uitzetten, statische ip adres gegeven en alle benodige poorten open gezet. Iemand nog suggesties. Met mijn telefoon behaal ik op 3 meter van het modem met speedtest 390 Mbps. En bedraad met de xbox net 90.

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-10 16:48

Samueldw

ISO 516

Geen matches
Binnetie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:19:
Maar dit werkt niet. Ook met VLAN uitgeschakeld werkt het niet. Iemand tips?
Dit zou het inderdaad moeten zijn. VLAN 300 en DHCP en je krijgt je IP adres.
Staan je instellingen onder 'WAN mode' wel goed?

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20
Geen matches
Samueldw schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:51:
[...]

Dit zou het inderdaad moeten zijn. VLAN 300 en DHCP en je krijgt je IP adres.
Staan je instellingen onder 'WAN mode' wel goed?
Dit vind ik nog in de log:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QNFkcH08/no-respons.jpg
In de WAN settings kan ik alleen aangeven welke poorten ik als WAN wil configureren. Hier heb ik WAN2 geselecteerd omdat WAN1 de SFP connector is.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb jarenlang (10+) Ziggo gehad. Altijd snel en stabiel. Toen begin dit jaar ons huis grondig verbouwd werd heb ik Ziggo opgezegd (want we wonen er een paar maanden niet) en voor tijdelijk heb ik Odido klik en klaar genomen voor 20 euro per maand, zodat er toch nog iets van internet was als we er wel waren. Dat bevalt eigenlijk prima en merk geen verschil met Ziggo (snelheid is altijd zo'n 300Mbit of hoger). Ik zou er helemaal niet vanaf hoeven, echter heeft het een paar kleine nadelen. Je hebt geen vast IP-adres (onhandig voor thuiswerken), modem reboot elke dag en omdat het 5G is zou je in theorie last kunnen hebben van fluctuerende snelheden (nog niet gemerkt). Ping is sowieso wat hoger, maar ik game niet. En het modem staat nu in de logeerkamer voor het raam, omdat dat de beste plek is. Ook niet helemaal ideaal.

Onlangs is glasvezel aangelegd in ons huis. Ik neig ernaar om toch maar over te stappen, omdat ik dan bovenstaande nadelen niet meer heb (en lagere ping, hogere upload). Ziggo beviel goed, maar ze zijn toch best duur en ze hebben het ook een klein beetje bij me afgedaan door aldoor prijsverhogingen voor bestaande klanten (melkkoeien), terwijl nieuwe klanten allerlei voordelen krijgen. Daarom eens een andere provider proberen. Ik kom dan uit bij Odido, omdat ik al een Ben-abonnement heb en dus klantvoordeel krijg. Bij een 400Mbit abo voor 2 jaar betaal ik het eerste naar maar 15 euro en het tweede jaar 45 euro per maand. Dat vind ik nog wel een scherpe deal die in de buurt komt van de prijs van Klik en Klaar. KPN is dan weer een stuk duurder.

Enige waar ik even mee zit. In het verleden heb ik veel klachten gelezen/gehoord over Odido. Ik ben sowieso van plan om de Klik en Klaar pas op te zeggen als glasvezel helemaal goed werkt. Maar dan.... is het de verwachting dat het daarna gewoon goed en stabiel werkt en reageert de helpdesk ook adequaat als er een serieus probleem is? Of is dat bij KPN of Ziggo toch beter geregeld? Vond het bij Ziggo wel fijn dat je daar een community had met een paar 'superleden' die ook rechtstreeks zaken konden doorzetten naar engineers van Ziggo. Heb het vermoeden dat het bij Odido allemaal wat minder gestroomlijnd is. Echter als ik dit topic lees valt dat misschien wel mee... ook gezien het grote aantal tweakers die Odido hebben.

Kan iemand mij wijze raad geven? Gewoon overstappen naar Odido? Of nog beter onderzoek doen? Of kan het nog weer per gemeente/wijk verschillen hoe de ervaringen zijn?

• DjoeC
Palomar schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:46:
Ik heb jarenlang (10+) Ziggo gehad. Altijd snel en stabiel. Toen begin dit jaar ons huis grondig verbouwd werd heb ik Ziggo opgezegd (want we wonen er een paar maanden niet) en voor tijdelijk heb ik Odido klik en klaar genomen voor 20 euro per maand, zodat er toch nog iets van internet was als we er wel waren. Dat bevalt eigenlijk prima en merk geen verschil met Ziggo (snelheid is altijd zo'n 300Mbit of hoger). Ik zou er helemaal niet vanaf hoeven, echter heeft het een paar kleine nadelen. Je hebt geen vast IP-adres (onhandig voor thuiswerken), modem reboot elke dag en omdat het 5G is zou je in theorie last kunnen hebben van fluctuerende snelheden (nog niet gemerkt). Ping is sowieso wat hoger, maar ik game niet. En het modem staat nu in de logeerkamer voor het raam, omdat dat de beste plek is. Ook niet helemaal ideaal.

Onlangs is glasvezel aangelegd in ons huis. Ik neig ernaar om toch maar over te stappen, omdat ik dan bovenstaande nadelen niet meer heb (en lagere ping, hogere upload). Ziggo beviel goed, maar ze zijn toch best duur en ze hebben het ook een klein beetje bij me afgedaan door aldoor prijsverhogingen voor bestaande klanten (melkkoeien), terwijl nieuwe klanten allerlei voordelen krijgen. Daarom eens een andere provider proberen. Ik kom dan uit bij Odido, omdat ik al een Ben-abonnement heb en dus klantvoordeel krijg. Bij een 400Mbit abo voor 2 jaar betaal ik het eerste naar maar 15 euro en het tweede jaar 45 euro per maand. Dat vind ik nog wel een scherpe deal die in de buurt komt van de prijs van Klik en Klaar. KPN is dan weer een stuk duurder.

Enige waar ik even mee zit. In het verleden heb ik veel klachten gelezen/gehoord over Odido. Ik ben sowieso van plan om de Klik en Klaar pas op te zeggen als glasvezel helemaal goed werkt. Maar dan.... is het de verwachting dat het daarna gewoon goed en stabiel werkt en reageert de helpdesk ook adequaat als er een serieus probleem is? Of is dat bij KPN of Ziggo toch beter geregeld? Vond het bij Ziggo wel fijn dat je daar een community had met een paar 'superleden' die ook rechtstreeks zaken konden doorzetten naar engineers van Ziggo. Heb het vermoeden dat het bij Odido allemaal wat minder gestroomlijnd is. Echter als ik dit topic lees valt dat misschien wel mee... ook gezien het grote aantal tweakers die Odido hebben.

Kan iemand mij wijze raad geven? Gewoon overstappen naar Odido? Of nog beter onderzoek doen? Of kan het nog weer per gemeente/wijk verschillen hoe de ervaringen zijn?
Waarom is het wisselende IP adres een probleem? Gewoon een DDNS naam gebruiken en automatisch (laten) bijwerken.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:56

amphora

Websites & Fotografie

Geen matches
DjoeC schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:26:
[...]

Waarom is het wisselende IP adres een probleem? Gewoon een DDNS naam gebruiken en automatisch (laten) bijwerken.
Helaas is dat niet altijd een oplossing. Ik verbind regelmatig met servers en api's waar ik ip's moet whitelisten, iedere week een nieuw ip toevoegen is toch best irritant...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• DjoeC
Geen matches
amphora schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:30:
[...]

Helaas is dat niet altijd een oplossing. Ik verbind regelmatig met servers en api's waar ik ip's moet whitelisten, iedere week een nieuw ip toevoegen is toch best irritant...
Check.

Odido glas is bij mij sinds december 2 maal van ip gewisseld. Overigens vind ik dat remote werken via een VPN vanaf een vast ip adres nogal "beperkend" is. Maar da's persoonlijk 8) 8)

• The Source
  • Laatst online: 17:28
Geen matches
HELP! Ik hing met een deco x50 als router achter de delta media converter, dit werkte prima. Nu wilde ik die vervangen door een UCG ultra echter krijg ik geen Ip adres meer van Odido. Het onderste lampje op de media converter genaamd delta brand ook oranje. Media converter na 30 sec uit weer aan gezet, 15min wacht en nog steeds geen Ip. Odido kan me niet helpen want geen zyxcel modem. Heeft iemand tips die mijn internet weer aan de gang kukken helpen?

• miggeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10 13:41
Geen matches
The Source schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:35:
HELP! Ik hing met een deco x50 als router achter de delta media converter, dit werkte prima. Nu wilde ik die vervangen door een UCG ultra echter krijg ik geen Ip adres meer van Odido. Het onderste lampje op de media converter genaamd delta brand ook oranje. Media converter na 30 sec uit weer aan gezet, 15min wacht en nog steeds geen Ip. Odido kan me niet helpen want geen zyxcel modem. Heeft iemand tips die mijn internet weer aan de gang kukken helpen?
vlan op 300 staan ?

• DjoeC
Geen matches
Jamesl schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:54:
Hoi!
Ik ga veruizen en overweeg Odido glasvezel, ik hoor hier en daar wat mindere verhalen over Odido.

Wat zijn jullie ervaringen? Vind het altijd lastig, als je zoekt vindt je over elke provider wel vervelende verhalen.
Wil wel graag een keer glasvezel proberen en heb geen andere optie.

Waar ik heen ga ik volgens mij via het netwerk van KPN, weet niet of dat nog veel uitmaakt.
Odido via KPN: Geen gezeik, heeeeel af en toe een nieuw IP adres. Ga voor de aanbieding en stap na een jaar over want verlengen is niet gunstig.

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:06
Geen matches
DjoeC schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:59:
[...]

Odido via KPN: Geen gezeik, heeeeel af en toe een nieuw IP adres. Ga voor de aanbieding en stap na een jaar over want verlengen is niet gunstig.
Hmm ja wat ik wel merk is dat 2 jaar natuurlijk (Looptijd over 2 jaar), voordeliger is dan 2x 1 jaar met dezelfde aanbieding (ervan uitgaande dat die aanbieding er volgend jaar weer ligt).
Waarom zou je dan toch 1 jaar willen adviseren?

@nelizmastr @Palomar thanks voor jullie input!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-10 12:23
Geen matches
Weet iemand wat er gewijzigd moet worden in de Zyxel T-54 om een Synology NAS en andere apparatuur weer zichtbaar te krijgen op het LAN netwerk? Ik heb de T-54 ondertussen als hoofdrouter en mijn oude primaire router uit het netwerk verwijderd. Nu kan ik andere apparaten niet meer vinden, inclusief via het IP adres (192.168.1.xxx). Gek genoeg werkt portforwarding vanaf mijn domeinnaam naar het thuis-IP wel, waardoor ik in principe toegang heb tot mijn NAS. Nu wil ik ook gewoon mijn NAS direct over 't LAN kunnen benaderen.

Iemand enig idee welke instelling blokkeert dat apparaten elkaar niet kunnen zien?

Al geprobeerd:
[list]
• Statisch IP met juist subnet (192.168.1.xxx)
• Firewall uit
• UPnP aan/uit, DMZ aan/uit
• Herstarten :)
[/list]

Wellicht relevant? Pingen resulteert in timeouts.

Het probleem lijkt wel enkel LAN-gerelateerd. Ik kan bijvoorbeeld wel gewoon draadloos printen. Toegegeven, de printer is draadloos verbonden met een AP en de Zyxel Router's WiFi heb ik uitgeschakeld.

Opgelost 8)7 Ik heb een firewall op mijn NAS staan die ook alle LAN verbindingen blokkeert, m.u.v. vanaf mijn router (192.168.1.1). Die stond nog op het oude subnet (192.168.0.1). Na lang kletsen met ChatGPT, op basis van de bevinding dat mijn printer wel toegankelijk is, kwam 'ie met de suggestie dat het wellicht de DSM firewall zou zijn - en dat klopt dus ook.

[ Voor 40% gewijzigd door Sjeefr op 06-10-2025 16:45 ]

• Pekka91166
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-10 11:31
Vanmorgen overgegaan van KPN Glas 1Gbit naar Odido 1Gb over WBA.

Vanochtend bleek de KPN-verbinding down te zijn. M'n Fritzbox 7590 over gezet naar in eerst einstantie ODIDO en alles meteen weer werken, gewoon met de MTU van KPN. In de wijkkast hoeft dus niks gepatchjed te worden, alles werkt naar behoren en netjes iets van 875Mbps up en down. Beter vdan wat KPN bood, die kwamen meestla niet boven de 500 a 700 Mbps uit, ondanks een 1Gb verbinding.

Kom er echter nu pas achter dat Odido geen IPV6 ondersteund, maar heb ilk in de praktijk nog niet nodig.
Ik merk alleen dat duckdns nog niet goed werkt naar een HA-servertje hier thuis, terwil ik wel het IP-adres bij Duckdns.org heb aangepast. EDIT: HA inmiddels weer bereikbaar via DuckDNS

Verder vooralsnog dik tevreden en dat voor EUR19,50 per maand voor 12 maanden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pekka91166 op 08-10-2025 11:31 ]

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-10 12:16
Hallo allemaal,

Ik ben onlangs overgestapt van Netrebel naar een nieuwe 1000/1000 Mbps glasvezelverbinding van Odido en ervaar sindsdien ernstige prestatieproblemen met al mijn self-hosted services wanneer ik deze op afstand (vanuit Kroatië) benader. Ik hoop hier een sanity check te krijgen op mijn diagnose en te horen of anderen vergelijkbare problemen ervaren.

De Symptomen:

Mijn voornaamste doel is het benaderen van mijn thuisserver. Sinds de overstap merk ik het volgende:

Parsec: Remote desktop is extreem schokkerig en inconsistent, met een gerapporteerde latency (vertraging) die oploopt tot 110-120ms. Dit maakt het onbruikbaar.

Emby Media Server: Hoge bitrate bestanden (bijv. 40GB Blu-ray rips) haperen constant en hebben last van 'dropped frames', zelfs bij 'direct play'.

VPN (WireGuard/OpenVPN): Pogingen om een eigen VPN te gebruiken resulteren in een niet-werkende verbinding of een catastrofaal snelheidsverlies (rond de 6 Mbps).

Bij mijn vorige provider (Netrebel) op exact dezelfde glasvezellijn had ik deze problemen niet. Het probleem ligt niet aan mijn bandbreedte in Kroatië (300 Mbps) of thuis (1000 Mbps).

Het Onderzoek & Het Bewijs:

Om de oorzaak te vinden, heb ik een traceroute uitgevoerd van mijn locatie in Kroatië naar het publieke IP-adres van mijn thuisnetwerk. De resultaten wijzen op een groot probleem dat volledig buiten mijn controle ligt.

Hier is de geanonimiseerde traceroute:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
traceroute to [MIJN_IP_ADRES_VERWIJDERD], 64 hops max, 40 byte packets
 1  192.168.1.1                                   (Lokale Router)
 2  ... (Kroatisch ISP Netwerk - T-Com)            (Goed, ~5-10ms)
 3  ... (Kroatisch ISP Netwerk - T-Com)            (Goed, ~5-10ms)
 4  ... (Kroatisch ISP Netwerk - T-Com)            (Goed, ~5-10ms)
 5  ... (Kroatisch ISP Netwerk - T-Com)            (Goed, ~5-10ms)
 6  ae0-403.rt.als.zag.hr.retn.net (87.245.236.198)  (Goed, ~25ms)
 7  ae0-10.rt.tc2.ams.nl.retn.net (87.245.233.49)   (Goed, ~75ms)
 8  ams-ix1.glasoperator.nl (80.249.211.171)        (PROBLEEM, 112ms -> 351ms -> 108ms)

... (Krijgt een timeout voordat mijn thuis-IP bereikt wordt)
Zoals je kunt zien, is de verbinding perfect van Kroatië tot aan Amsterdam, waar het verkeer aankomt bij de internationale carrier RETN met een zeer redelijke vertraging van ~75ms.

Het probleem ontstaat bij Hop 8. Op het moment dat het verkeer de oversteek probeert te maken van de internationale backbone naar ams-ix1.glasoperator.nl (wat volgens mij de netwerkpartner van Odido is, AS8866), explodeert de latency met enorme, inconsistente pieken.

Conclusie:

Het bewijs wijst sterk in de richting van een ernstig netwerkcongestie- of peeringprobleem tussen het netwerk van Odido en de internationale carrier RETN op de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX). Deze bottleneck is de oorzaak van de hoge latency, jitter en packet loss die al mijn applicaties onbruikbaar maken.

Dit is geen probleem met mijn eigen router (een Asus RT-BE88U), aangezien het probleem duidelijk extern is.

Mijn Vragen:

Lijkt mijn diagnose correct?

Heeft iemand anders met Odido slechte routing of hoge latency opgemerkt vanuit specifieke internationale locaties?

Is er nog een andere diagnostische stap die ik kan nemen?

Bedankt voor de inzichten!

[ Voor 13% gewijzigd door DamirB op 14-10-2025 23:08 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:08
Pekka91166 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:29:
Vanmorgen overgegaan van KPN Glas 1Gbit naar Odido 1Gb over WBA.

Vanochtend bleek de KPN-verbinding down te zijn. M'n Fritzbox 7590 over gezet naar in eerst einstantie ODIDO en alles meteen weer werken, gewoon met de MTU van KPN. In de wijkkast hoeft dus niks gepatchjed te worden, alles werkt naar behoren en netjes iets van 875Mbps up en down. Beter vdan wat KPN bood, die kwamen meestla niet boven de 500 a 700 Mbps uit, ondanks een 1Gb verbinding.

Kom er echter nu pas achter dat Odido geen IPV6 ondersteund, maar heb ilk in de praktijk nog niet nodig.
Ik merk alleen dat duckdns nog niet goed werkt naar een HA-servertje hier thuis, terwil ik wel het IP-adres bij Duckdns.org heb aangepast. EDIT: HA inmiddels weer bereikbaar via DuckDNS

Verder vooralsnog dik tevreden en dat voor EUR19,50 per maand voor 12 maanden :)
Bij mij is vandaag de glasvezel van odido geactiveerd over een kabel van ODF en ik zie zowel een IPv4 als een IPv6 adres als ik online gluur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNU1bvp9YHhfDy7li5ZCik9dKHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJFT1SQlJ50KnDymPRkx0ReQ.jpg?f=fotoalbum_large

Cloud ☁️

Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen