Ik kan bevestigen dat dit nog steeds werkt (vandaag gedaan) - gebruik van eigen ONT met XGS.PON zonder tussenkomst van Odido. Zojuist heeft Guidion eindelijk de verbinding in de wijkkast aangesloten, en toen werkte het direct. Ik gebruik een Ubiquity Cloud Gateway Fiber met de FS.com module in een Dual WAN opstelling met KPN VDSL bonding via een Zyxel VMG4005-B50A.ufear schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:22:
Vandaag de XGS-PON media-converter vervangen door een XGS-PON SFP+ module van FS.com. Zonder enige inmenging van Odido/aanpassingen aan hun kant, dus ik kan weer terug naar de media-converter zonder op Odido te hoeven wachten.
Kon nergens een complete beschrijving vinden, maar stukken en delen, dus here goes; wellicht dat iemand 'm vind en daarmee de boel werkend kan krijgen.Verdere referenties:
- Bestel bovenstaande SFP+ XGS-PON module bij FS.com
- Als je een verzendbevestiging krijgt; vraag alvast aan je toegewezen Sales Rep om de GPON credentials; had ik niet gedaan, maar waren binnen 2 uur binnen (want ze zijn sorgens onze tijd nog aan t werk in China); belangrijkste is de GPON serial; mijn was GPON24200058. Is echt een ander nummer dan whatever er op het doosje staat. Je krijgt ook een wachtwoord wat je nodig hebt voor telnet; maar die kan je ook zelf berekenen.
- Als je zonder inmenging van Odido de module wil kunnen gebruiken moet je het serie-nummer van je originele ONT clonen; je kan dat in de FS module doen door met telnet verbinding te maken. Om die verbinding te maken heb je het 'huidige' GPON-serial van de module nodig. Wachtwoord kan je hier berekenen
- De serial op de ONT van Odido bestaat uit 2 delen; het vaste deel 48 57 54 43; dat een hex-encoding van de string "HWTC" en daarna 8 karakters die wel hexidecimaal zijn. Het tweede heximale deel is dus bijvoorbeeld "FA001EAA" De serial die je in de module in moet voeren is dan "HWTCFA001EAA"
- Plaats de SFP+ module in een switch
- Sluit je glasvezel-verbinding aan aan de module; als je dit NIET doet dan kan je geen verbinding maken met de module. Ik heb om dit te doen een SC/APC-SC/APC koppelstuk gekocht en een SC-APC/ patch-kabel.
- Zorg dat je vanaf een device op hetzelfde netwerk/VLAN zit als de poort waar de module inzit; in het geval dat je geen VLANs gebruikt is dat dus altijd. Anders moet je dus even beide poorten untaggen.
- De module heeft standaard een statisch IP 192.168.100.1; geef je client dus ook een IP in die range
- Download PuTTy; vul 192.168.100.1 in en kies voor telnet
- Als het goed is kan je hier dus nu inloggen met je GPON-serial (GPON24200058 bv) en het wachtwoord wat FS je gestuurd heeft; wachtwoord kan je via bovenstaande link ook berekenen. Mocht dat niet werken; check of je de module kan pingen.
- Type vervolgens
- enable <enter>
- system <enter>
- misc <enter>
- eqsn get <enter> <-- dit is alleen om even te checken hoe de boel er nu voorstaat
- eqsn set "<SERIAL-ZOALS-BOVENSTAAND>"
- Restart hierna je switch
- Als het goed is maakt de module nu verbinding
https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/
https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdf
Het was bij mij overigens niet nodig dat de FS module een glasvezel input heeft als je de S/N wilt aanpassen; ik kon deze "leeg" ook gewoon bereiken met Putty nadat ik mijn laptop via Ethernet aansloot op mijn router en de netwerk interface op mijn laptop een statisch IP adres in de range van de FS module gaf. Ik had hiermee de FS module vóórdat Odido mijn verbinding actief had gemaakt al ingesteld op het juiste Huawei ONT S/N (die ik had nadat installatiepakket bezorgd werd).
Iets geks dat ik tegenkwam is dat het er op lijkt alsof de SFP+ poorten op de Cloud Gateway Fiber 'omgedraaid' zijn. Dwz ik had de FS.com module in de poort met het WAN-tekentje geplaatst maar dat bleek niét de WAN SFP te zijn, ik moest de andere hebben. Mocht iemand hier tegen aan lopen: plaats de module in de andere SFP+ poort, en probeer opnieuw
Vragen? Laat weten.
[ Voor 4% gewijzigd door oli4100 op 18-03-2025 12:49 ]
/f/image/fkHqcSFM2vJkieki62xcUOUN.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/xJFT1SQlJ50KnDymPRkx0ReQ.jpg?f=fotoalbum_large)