• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-10 11:25
Matched: ip-adres
Voor degenen die hun Odido verbinding gebruiken voor inkomend verkeer zoals bijv. WWW of SMTP:

Mijn IP-adres is na jaren hetzelfde te zijn geweest opeens veranderd op 19-01 om 03:43 's nachts.

Kwam er alleen vandaag pas achter omdat ik al een tijdje geen mail meer had ontvangen 8)7

Tijd voor een extra monitor scriptje dus :D

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:34
InflatableMouse schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:00:
Wat ik wel even belangrijk vind (en ik verwacht dit niet) is dat dit niet een geNAT ip is welke je deelt met anderen? Ziggo deed dat geloof ik een tijdje tijdens de uitrol van ipv6? Just checking
Odido doet niet aan CGNAT, dus je deelt je IP-adres niet met anderen.
Levert Odido standaard wel volledig ipv6 support? Wat krijg je, een /48 waarschijnlijk?
Helaas geen ipv6 bij Odido: https://heeftodidoalipv6.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door gerritjan op 22-01-2024 19:06 ]

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-10 15:59

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

gerritjan schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:28:
[...]

Odido doet niet aan CGNAT, dus je deelt je IP-adres niet met anderen.

[...]

Helaas geen ipv6 bij Odido
Ouch! Dan houdt het op! Wat stom zeg, je zou denken dat dat ondertussen toch wel geregeld zou zijn.

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 14:33
Mr Magic schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:01:
Voor degenen die hun Odido verbinding gebruiken voor inkomend verkeer zoals bijv. WWW of SMTP:

Mijn IP-adres is na jaren hetzelfde te zijn geweest opeens veranderd op 19-01 om 03:43 's nachts.

Kwam er alleen vandaag pas achter omdat ik al een tijdje geen mail meer had ontvangen 8)7

Tijd voor een extra monitor scriptje dus :D
Gewoon een dynamic IP client op een computer? Heb je alleen een domain nodig waar je die aan kunt koppelen...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:07
Vannacht om 1:45 ongeveer 10 min. de verbinding eruit volgens m'n monitoring. Vermoedelijk onderhoud?
Heb nu ook een ander IP-adres gekregen (85.x.x.x) maar ik gebruik DDNS dus dat is verder geen issue.

Ik vind het wel wat vreemd dat ik geen bericht krijg van onderhoud. Ben vorig jaar augustus klant geworden, dit was net in de periode dat ze geen mailadressen meer uitgaven. Ik krijg wel elke maand netjes de factuur op de mail, dus mijn mailadres hebben ze. Maar heb volgens mij nog nooit een mail gehad over onderhoud :?

Edit: Nog even teruggezocht in m'n mail. In oktober '23 heb ik één keer een mail gehad over onderhoud. Erg globaal overigens: [...] komende week [...] tussen 1:00 - 6:00 [...] maximaal een kwartier [....]

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2024 08:17 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03
ThinkPad schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:37:
Vannacht om 1:45 ongeveer 10 min. de verbinding eruit volgens m'n monitoring. Vermoedelijk onderhoud?
Heb nu ook een ander IP-adres gekregen (85.x.x.x) maar ik gebruik DDNS dus dat is verder geen issue.

Ik vind het wel wat vreemd dat ik geen bericht krijg van onderhoud. Ben vorig jaar augustus klant geworden, dit was net in de periode dat ze geen mailadressen meer uitgaven. Ik krijg wel elke maand netjes de factuur op de mail, dus mijn mailadres hebben ze. Maar heb volgens mij nog nooit een mail gehad over onderhoud :?
Nog een process om te optimaliseren bij Odido naast capaciteit beheer🤓.

Los van de ontbrekende notificatie. Onderhoud kan betekenen dat ze misschien met de packetloss casus bezig gaan (very wishful thinking).

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Edit: Nog even teruggezocht in m'n mail. In oktober '23 heb ik één keer een mail gehad over onderhoud. Erg globaal overigens: [...] komende week [...] tussen 1:00 - 6:00 [...] maximaal een kwartier [....]
Afgelopen week nog:
We werken continu aan de verbetering van ons netwerk, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, tv‑kijken en bellen. We voeren daarom in de nacht van 15 op 16 januari onderhoud uit op ons netwerk.
Wanneer?
We doen het onderhoud 's nachts tussen 01.00 en 06.00 uur. Je verbinding wordt dan kort onderbroken. Je kunt dan even niet internetten, tv‑kijken en bellen. Dit duurt maximaal een kwartier, daarna werkt alles weer zoals voorheen.

Let op: Staat de tv in je slaapkamer? De TV Box kan 's nachts aanspringen of een lampje laten branden. Ook kun je met je vaste telefoon in die tijd geen 112 bellen.
Je hoeft niets te doen.
Er gebeurde die nacht alleen helemaal niets _O-

• PBX_g33k
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:41
Hier hetzelfde gehad, aangezien ik geen gebruik maak van DDNS viel het me op dat al mijn services niet bereikbaar waren.

Wat me ook opvalt is dat mijn PTR is veranderd naar "ip{ip-adres-reversed}.adsl2.static.versatel.nl" terwijl ik toch echt nog gewoon FttH heb.

• rootpowered
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-10 12:14
PBX_g33k schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Hier hetzelfde gehad, aangezien ik geen gebruik maak van DDNS viel het me op dat al mijn services niet bereikbaar waren.

Wat me ook opvalt is dat mijn PTR is veranderd naar "ip{ip-adres-reversed}.adsl2.static.versatel.nl" terwijl ik toch echt nog gewoon FttH heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH6SH4gUXnYTUxeRtDmeHW7erls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2bqnnvXpzCRPAz3SytwAhEJ2.png?f=user_large

Hier net zo, tot nu toe geen last gehad van IP wijzigingen, maar vannacht ineens wel. Komt wel weer top uit, net gisteren mijn IP laten toevoegen in wat firewalls. 8)7

Ik ben van (82.174.x.x) xxx.adsl2.static.versatel.nl naar (95.99.x.x) xxx.ftth.glasoperator.nl gegaan.
Hopelijk gaat dit niet vaak gebeuren. Toch maar eens kijken naar DDNS voor de zekerheid dan.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Geen matches
stormfly schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:39:
Ik ben wel benieuwd of hier nog mensen zijn met de structurele loss in de avonden, na de change/shuffel met IP adressen van vannacht? Dat voelt als een core aanpassing als zo velen er vannacht door geraakt zijn.
Zie dat mijn IP adres wel gewijzigd is, maar verder geen bijzonderheden qua latency of wat dan ook.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54
BladePHQ schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:52:
Afgelopen nacht is het internet even down geweest zie ik in de logs. Van 00:39 tot 00:40.

Mijn ip is ook veranderd (irritant ivm whitelisting bij klanten).

Ben blij dat ik nog kan annuleren!
Je hebt helemaal gelijk, 1 minuut downtime kan echt niet. En dan ook nog je ip-adres wijzigen van je consumentenverbinding!

(serieus, whitelisting is wel enorm ouderwetse manier om indringers buiten de deur te houden... En als dat echt moet dan neem je voor een paar euro meer een zakelijke verbinding met een vast ip-adres).

• BladePHQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, 1 minuut downtime kan echt niet. En dan ook nog je ip-adres wijzigen van je consumentenverbinding!

(serieus, whitelisting is wel enorm ouderwetse manier om indringers buiten de deur te houden... En als dat echt moet dan neem je voor een paar euro meer een zakelijke verbinding met een vast ip-adres).
Ik reageerde op de vraag of ik iets in de logs zag van gisteravond. Dat het een minuut down is maakt me niet uit in de nacht hoor.

Een ip change overleef ik inderdaad ook wel, dat is niet waarom blij ben dat ik nog kan annuleren. Zo'n zeikerd ben ik echt niet ;)

Als het internet heel af en toe niet werkt door onderhoud kan ik het begrijpen, maar na 18:00 is het internet gewoon niet goed meer te gebruiken. Dat lijkt me voor niemand fijn. Ik denk ook niet dat zakelijk internet dan het verschil gaat maken.

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-10 10:46
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er weinig last van heb, maar ik heb nu dat er elke nacht packet loss optreed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLSbHvh3R9tJmDuAxA_RlZ9NJBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y3RFfXNMzd2Yxl7oPtUoQBjn.png?f=fotoalbum_large

Op dat tijdstip doe ik meestal een poging om zo goed mogelijk waterpas te liggen. Maar we zitten pas 2 weken bij Odido (eerderTweak). Net na de installatie had ik wel flinke problemen, maar een nieuw IP-adres (en waarschijnlijk geknutsel door de technische dienst) zorgen ervoor dat ik overdag geen last heb.

Halen ze s'nachts trucjes uit (reboot) o.i.d.?

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:31
Geen matches
Tukker87 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Ze doen dit 4x per jaar gaven ze aan. Vast IP is geen optie...
Hier is het vanaf juli 2022 niet veranderd.
Afgelopen week 2x veranderd.
Bij een pakket (snelheid) verandering wordt er ook een nieuwe ip adres gegeven.
Dit was eerder niet het geval.
Zo "vast" is het public ip dus niet meer.
Ik weet dat bij particulieren aansluiting dynamische ip gebruikt wordt.
Maar dit vindt ik geen vooruitgang.

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-10 19:40
Geen matches
peterbier schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Misschien omdat ze het basis netwerk aan het opwaarderen zijn om de hogere snelheden mogelijk te maken.

Net als een woning inrichten, soms een kwestie van verschuiven, nog eens verschuiven voor het op zijn plek staat

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:54

djiwie

Wie?

Geen matches
[...]

Hier niet gemerkt met eerst downgrade en dag later weer upgrade, wel gemerkt dat bij de upgrade (vannacht) de verbinding er even uitging. ONT herstarten gaf weer verbinding. Misschien lag jouw verbinding er zo lang uit dat de DHCP lease verlopen was?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Geen matches
[...]

Moah wellicht vindt je "tailscale" dan een optie.

Als je thuis je zaken wilt bereiken, maar het niets uit of je achter een CG-NAT zit of een elke dag wisseld Public IP.

Tailscale installeer je dan zowel op je remote als lokale pc.

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35
Geen matches
Hier (Nijmegen) is vannacht de verbinding 2x 15 seconden weg geweest rond 5 uur en rond 6 uur. Nu heb ik ook een ander IP adres en een andere gateway (nu uit een hele andere range, gewijzigd van 31.a.b.c naar 31.x.y.z.). Waarschijnlijk was deze regio dan afgelopen nacht aan de beurt voor een upgrade.

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:12
Geen matches
Melvin15397 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:44:
Hier (Nijmegen) is vannacht de verbinding 2x 15 seconden weg geweest rond 5 uur en rond 6 uur. Nu heb ik ook een ander IP adres en een andere gateway (nu uit een hele andere range, gewijzigd van 31.a.b.c naar 31.x.y.z.). Waarschijnlijk was deze regio dan afgelopen nacht aan de beurt voor een upgrade.
Nou hier (Ridderkerk) hebben we geen internet sinds vannacht 00:00. Dus ik gok dat er bij ons met de "upgrade" iets is mislukt :'(

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-10 18:49
Caelorum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:57:
Een publiek dns entry die naar een lokaal adress resolved weigert de zyxel door te zetten.
Dat is toch wel mijn grootste punt. Heb daardoor een custom dns resolver moeten opgeven.
In de Zyxel menu Netwerkinstelling / DNS kan je lokale entries opvoeren.
Bijvoorbeeld "mijn-nas.home" en het IP-adres die je hebt vastgezet in de DHCP config...

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Geen matches
Het is weer eens wachten hier..... Ik heb Linux en daarin zit het commando MTR. Een soort traceroute en ping ineen. Duidelijk te zien waar in het Odido netwerk het fout gaat.

Microsoft, Google en DuckDuckgo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZZOtEXTeFKpFnENgFknxBXO1Hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vofjID89u6n1AL9ozMSaulGH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF-s90uJhEzRZM6_f2QT2IKlgbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MSECGalD3UKLQieameK5tFs9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GBY208PnYvpV-8TK7fsa1LzceY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JvZq0hVkDy6GVHgW6BR50Ctp.png?f=fotoalbum_large

Dat IP adres (10.226.4.18) geeft bogus als resultaat. Dat wil zeggen dat het geen host is maar een stuk netwerkapparatuur.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• BitAndre
Geen matches
asing schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:51:
Het is weer eens wachten hier..... Ik heb Linux en daarin zit het commando MTR. Een soort traceroute en ping ineen. Duidelijk te zien waar in het Odido netwerk het fout gaat.

Microsoft, Google en DuckDuckgo:

...

Dat IP adres (10.226.4.18) geeft bogus als resultaat. Dat wil zeggen dat het geen host is maar een stuk netwerkapparatuur.
Het is heel normaal dat tussenliggende routers/firewalls niet reageren op ICMP (ping) of dat deze op de edge-firewall alsnog geblokkeerd wordt. Plus (zelf) reageren op ICMP heeft de laagste prioriteit, c.q. wordt als eerste gedropped. Drukke routers kunnen dus packet-loss laten zien terwijl verkeer dat gerouteerd wordt wel probleemloos afgehandeld wordt.
Geen packet-loss op de eindbestemming, dus geen issue hier.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:11
Geen matches
BitAndre schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:54:
[...]
Even geprobeerd... Je kan in de Zyxel wel degelijk een publiek fully-qualified DNS-naam invullen en koppelen aan een lokaal adres. Werkt prima.
[...]
Het staat extern op mijn domein en dus niet in de zyxel.
Kijk eens in de "Veiligheidslogboek" van de Zyxel. Grote kans dat de firewall deze "aanval" blokkeert.
Het verkeer komt van binnenuit en blijft intern dus de firewall heeft hier niets mee te maken. Het is de dns resolver van de zyxel die niet toestaat dat een lokaal ip adres geresolved wordt van 'upstream' dns.
De enige optie die werkte was nextdns instellen op de router en dus de zyxel eigen meuk buiten werking zetten.

De experiabox van kpn liet het overigens wel toe.

• gerritjan
Geen matches
Caelorum schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:52:
[...]

Het staat extern op mijn domein en dus niet in de zyxel.

[...]

Het verkeer komt van binnenuit en blijft intern dus de firewall heeft hier niets mee te maken. Het is de dns resolver van de zyxel die niet toestaat dat een lokaal ip adres geresolved wordt van 'upstream' dns.
De enige optie die werkte was nextdns instellen op de router en dus de zyxel eigen meuk buiten werking zetten.
Maar dat zou je toch kunnen oplossen met het op de Zyxel aanmaken van dat record volgens de tip van @BitAndre ?
Dan heb je het externe record en NextDNS niet meer nodig.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-10 13:28
Hoe statisch is jullie externe ip-adres, heb sinds kort Odido glasvezel en heb nu alweer een nieuw ip-adres. Ik heb wel mijn modem opnieuw gestart. Gebeurt dat elke keer na een reset?

• asing
  • Nu online
handoff schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:55:
Hoe statisch is jullie externe ip-adres, heb sinds kort Odido glasvezel en heb nu alweer een nieuw ip-adres. Ik heb wel mijn modem opnieuw gestart. Gebeurt dat elke keer na een reset?
Ik heb hetzelfde adres sinds ik abonnee ben. Dat was eind 2022.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• nelizmastr
  • Laatst online: 13:53

nelizmastr

Goed wies kapot

handoff schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:55:
Ze hebben recent e.e.a. gesleuteld in hun netwerk, toen zijn veel mensen ineens gewisseld van IP. Dit was voor mij de eerste keer sinds aansluiten (2021) dus prima.

Als je echt afhankelijk bent van je thuisnetwerk extern, neem dan een ddns oplossing of een zakelijk abonnement met statisch IP. Dit kan namelijk bij elke provider gebeuren :)

I reject your reality and substitute my own

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-10 19:40
Geen matches
vndk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:16:
Als ik over zou stappen van kabel naar glasvezel, kan ik dan alles achter de hoofdaansluiting blijven gebruiken ?
Nu komt Ziggo binnen in de meterkast en daar staat de Ziggo router.
Hierop is oa het PV systeem aangesloten en internet bedraad voor de bovenverdieping.
Verder dient de Ziggo router als verbinding voor mijn Asus router die in de woonkamer staat en daarop draait alle apparatuur bedraad (TV, PS5, Ziggo kastje, Hue)

Dus werkt een glasvezel router, de Zyxel van Odido, verder hetzelfde als de Ziggo router ?
Een optie is het om de Zyxel router hetzelfde IP adres (192.168.178.1)? te geven die de Ziggo router nu heeft.
Dan is het een kwestie van 1 op 1 oversteken.

Mooier is het om een eigen router direct op de utp van de mediaconverter aan te sluiten. De MODEM functie zoals bij de Ziggo router is namelijk niet meer nodig. De eigen router moet wel VLAN ondersteunen

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:27
Geen matches
Gaat lekker bij Odido. Al 3x geen internet in een week. Elke keer een ander IP adres als ik weer online ben... zucht.

Heb bij Ziggo in 15 jaar misschien 3x een ander ip adres gehad.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-10 23:31

menonv

Beunhazerij?

Geen matches
Phusebox schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:01:
Gaat lekker bij Odido. Al 3x geen internet in een week. Elke keer een ander IP adres als ik weer online ben... zucht.

Heb bij Ziggo in 15 jaar misschien 3x een ander ip adres gehad.
Eigen apparatuur of heb je de Zeiksel Zyxel eraan hangen?
Collega heeft voortdurend problemen met de T-54, heeft nu een UXG eraan hangen, draai zelf op de grotere broer (UDM Pro) en sindsdien, geen problemen meer.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

• gerritjan
n00bs schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:19:
Over een tijdje is mijn Ziggo contract ten einde en kan ik overstappen naar eventueel Odido.
Ik ben er wel huiverig over met wat ik her en der buiten tweakers lees. Mijn Ziggo verbinding is al jaren rock stable en heb zelden outage gehad.

Nu vraag ik mij wel af omdat een stabiele verbinding zeer belangrijk is voor mijn werk, of jullie tegenwoordig geen problemen hebben met Odido als service provider?
Het is maar net wie je het vraagt.
Bij mij (in Enschede) draait het vanaf dag 1 (15-12-2023) stabiel, zonder problemen en met hetzelfde IP-adres.
Zoals al eerder gezegd zie je hier en in andere fora voornamelijk de mensen die problemen hebben.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:10

Sosabowski

nerd

Beste bezoeker,

Tweakers beperkt preventief de functionaliteit van de site voor bepaalde landen om het platform zoveel mogelijk tegen spam, oplichting en misbruik te beschermen.

Jouw IP-adres (85.146.12.XXX), herleid tot landcode ZZ, valt helaas onder deze beperking en is daardoor uitgesloten van het plaatsen van reacties op Tweakers.

Als je inlogt kunnen we bepalen of dit ook daadwerkelijk voor jouw account geldt.

We begrijpen dat hierdoor in sommige gevallen onterechte blokkades worden opgelegd. Daarom bieden we de mogelijkheid om persoonlijke uitzonderingen te maken. Is dit bij jou het geval? Laat het ons weten door te mailen naar gathering@tweakers.net.
Vermeld in die mail je gebruikersnaam en IP-adres, dan helpen we je graag verder.
DIt zie ik op tweakers.net. Meer Odido klanten hier last van? Weet iemand waar/hoe tweakers het land checkt?
Als ik een whois lookup doe zie ik gewoon Odido en NL:
user@probook:~$ whois 85.146.12.0/24
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See https://apps.db.ripe.net/docs/HTML-Terms-And-Conditions

% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '85.144.0.0 - 85.146.191.255'

% Abuse contact for '85.144.0.0 - 85.146.191.255' is 'abuse@odido.nl'

inetnum: 85.144.0.0 - 85.146.191.255
netname: NL-JAGUAR-20041006
country: NL
org: ORG-PJB2-RIPE
admin-c: PJNR1-RIPE
tech-c: PJNR1-RIPE
status: ALLOCATED PA
mnt-by: RIPE-NCC-HM-MNT
mnt-by: nl-jaguar-1-mnt
created: 2016-12-09T13:38:31Z
last-modified: 2016-12-09T13:38:31Z
source: RIPE

organisation: ORG-PJB2-RIPE
org-name: Odido Netherlands B.V.
country: NL
org-type: LIR
address: Waldorpstraat 60
address: 2521 CC
address: The Hague
address: NETHERLANDS
phone: +318000092
admin-c: GNO5-RIPE
tech-c: GNO5-RIPE
abuse-c: AR38488-RIPE
mnt-ref: nl-jaguar-1-mnt
mnt-by: RIPE-NCC-HM-MNT
created: 2016-11-29T08:58:20Z
last-modified: 2024-02-01T13:32:59Z
source: RIPE # Filtered

role: T-mobile Thuis
address: T-mobile Thuis B.V.
address: Waldorpstraat 60
address: 2521 CC
address: The Hague,Netherlands.
abuse-mailbox: abuse@odido.nl
tech-c: RS21519-RIPE
tech-c: MK24957-RIPE
admin-c: RS21519-RIPE
admin-c: MK24957-RIPE
nic-hdl: PJNR1-RIPE
created: 2016-12-08T11:57:16Z
last-modified: 2024-02-02T09:22:21Z
source: RIPE # Filtered

% Information related to '85.146.0.0/17AS50266'

route: 85.146.0.0/17
origin: AS50266
created: 2016-07-18T09:29:25Z
last-modified: 2016-12-08T12:53:59Z
source: RIPE

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.109.1 (SHETLAND)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-10 08:43

Xymox

Determinism rulez !

Geen matches
Ok. Hier een kleine review aangaande de Xyxel EX5601-T1 die ik kreeg bij mijn fiber abo.

Doet wat het moet doen. Maar......de web interface is uitermate spartaans.
Heb je veel in je netwerk in te stellen dan kan het even duren.

Dit zijn de onhebbelijkheden:

- Lijst met connected devices is ongesorteerd. Niet op naam of IP. Dus zoek je rot naar devices.
- Vaste IP DHCP instellen is spartaans. In plaats van een device aanklikken en daar instellen dat deze vaste IP moet hebben werkt het andersom. Dus een regel aanmaken waarbij je een device moet selecteren.
Deze combobox is ook niet gesorteerd. Dus heel veel scrollen opzoek naar het device.
- De lijst met devices in die vaste IP reeks laat geen device naam zien. Alleen IP en MAC.
Dus je moet zelf lijstjes bijhouden welk IP en MAC bij welk device name hoort. En ook hier, geen enkele sortering. De bouwers van deze web interface hebben nog nooit van een SORT routine gehoord blijkbaar.
- Interface laat geen disconnected (known) devices zien
- Port forwarding. Ook hier werkt het andersom. Regel aanmaken waarbij je een device met het IP adres moet opgeven. Niet eens een lijst met devices maar puur IP adres intypen.
- Lijst met port forwards laat ook geen device naam zien. Alleen IP. Dus weer aan de slag met je eigen gemaakte lijstjes. Of je moet een passende service naam verzinnen.

Het heeft mij wat tijd gekost om mijn devices op deze manier in te stellen puur vanwege de slechte web interface. Maar uiteindelijk doe je dat maar 1 keer en raak je die Xyxel niet meer aan.

Waar ik wel blij mee ben is dat op de pagina System Info je de daadwerkelijke snelheid van de connectie ziet. Dus elke port geeft real time aan of deze bv 1000M of 100M is.
Een kabel was niet in orde en kreeg de port niet op 1000M wat duidelijk weergegeven wordt.

De Zyxel is voor huis-tuin-keuken gebruikers voldoende. Maar voor netwerk tweakers en regelmatig onderhoud aan de netwerk is dit in 2024 echt om te huilen.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Xymox schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:54:
Ok. Hier een kleine review aangaande de Xyxel EX5601-T1 die ik kreeg bij mijn fiber abo.

Doet wat het moet doen. Maar......de web interface is uitermate spartaans.
Heb je veel in je netwerk in te stellen dan kan het even duren.

Dit zijn de onhebbelijkheden:

- Lijst met connected devices is ongesorteerd. Niet op naam of IP. Dus zoek je rot naar devices.
- Vaste IP DHCP instellen is spartaans. In plaats van een device aanklikken en daar instellen dat deze vaste IP moet hebben werkt het andersom. Dus een regel aanmaken waarbij je een device moet selecteren.
Deze combobox is ook niet gesorteerd. Dus heel veel scrollen opzoek naar het device.
- De lijst met devices in die vaste IP reeks laat geen device naam zien. Alleen IP en MAC.
Dus je moet zelf lijstjes bijhouden welk IP en MAC bij welk device name hoort. En ook hier, geen enkele sortering. De bouwers van deze web interface hebben nog nooit van een SORT routine gehoord blijkbaar.
- Interface laat geen disconnected (known) devices zien
- Port forwarding. Ook hier werkt het andersom. Regel aanmaken waarbij je een device met het IP adres moet opgeven. Niet eens een lijst met devices maar puur IP adres intypen.
- Lijst met port forwards laat ook geen device naam zien. Alleen IP. Dus weer aan de slag met je eigen gemaakte lijstjes. Of je moet een passende service naam verzinnen.

Het heeft mij wat tijd gekost om mijn devices op deze manier in te stellen puur vanwege de slechte web interface. Maar uiteindelijk doe je dat maar 1 keer en raak je die Xyxel niet meer aan.

Waar ik wel blij mee ben is dat op de pagina System Info je de daadwerkelijke snelheid van de connectie ziet. Dus elke port geeft real time aan of deze bv 1000M of 100M is.
Een kabel was niet in orde en kreeg de port niet op 1000M wat duidelijk weergegeven wordt.

De Zyxel is voor huis-tuin-keuken gebruikers voldoende. Maar voor netwerk tweakers en regelmatig onderhoud aan de netwerk is dit in 2024 echt om te huilen.
Met je laatste conclusie bevestig je dus dat de Zyxel zijn doel bereikt. Een mainstream ISP heeft niet het doel om zijn gebruikers alles zelf te laten doen of instellen.
Mede dankzij de ACM richtlijnen is het mogelijk om zelf een router aan te schaffen en aan te sluiten die wel doet wat jij wil. Dat geldt dan voor 1% van de consumenten. Als de Zyxel prima doet wat 'ie moet doen voor die andere 99% dan is het de goede keuze van Odido.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07

freshy98

Atari

Geen matches
gjtm schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:10:
[...]

Wat moet Odido je communiceren? Ze zijn nooit eigenaar van het netwerk gewest, enkel 1ste huurder ofzo met het 1ste jaar alleenrecht om te leveren. Verder doet ze niks meer dan met heel veel vlaggetjes wapperen wanneer destijds Primevest en nu Open Dutch Fiber glasvezel ergens uitrolt.

KPN heeft Primevest vorig jaar overgenomen, In Segbroek is op sommige plekken het netwerk inderdaad dubbel aangelegd, maar de overlap is beperkt, verder wordt ook niet meer gegraven en waarschijnlijk heeft KPN nu hun systemen en apparatuur gereed gemaakt om ook zelf over dat netwerk te kunnen leveren. Vandaar de brief.

Hier kun je nog wat meer lezen: https://netwerk.kpn.com/segbroek/
Primevest zegt mij echt niks, de overname ook niet.
Meende dat T-mobile zijn eigen netwerk had door overname van glasoperator (daar krijg ik altijd een IP adres van). Geen idee meer of het toen nog glasoperator was, is al weer een jaar of 4(?) geleden.

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:21
Geen matches
freshy98 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:20:
[...]

Meende dat T-mobile zijn eigen netwerk had door overname van glasoperator (daar krijg ik altijd een IP adres van). Geen idee meer of het toen nog glasoperator was, is al weer een jaar of 4(?) geleden.
Glasoperator is inderdaad de belichter van T-Mobile/Odido, dat is wel van hun zelf ja. Maar de fysieke infrastructuur van pop tot je woning niet. Na de overname door KPN blijft dat van Odido en Glasoperator wel in stand, maar komt KPN erbij. Met als resultaat meer keuze uit providers.

[ Voor 6% gewijzigd door gjtm op 07-03-2024 19:08 ]

freshy98 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:20:
[...]

Dat Primevest je niks zegt is ook wel logisch. Het is een investeringsmaatschappij die een paar jaar geleden in samenwerking met T-Mobile (als eerste huurder) en Volker Wessels (als aanleggende en beherende aannemer) begon met aanleg van glasvezel in Den Haag, Rotterdam en Eindhoven. En daarna weer stopte.
Het was echter T-Mobile die alle reclame deed, kabels waren T-mobile roze etc, etc.. Dus ik snap heel goed dat je zou denken dat het van T-Mobile was.

Maar nee dus. Het was van een investeringsmaatschappij en die heeft deze kabels, aansluitingen en wijkcentrales verkocht aan KPN vorig jaar.
KPN maakt nu de centrales gereed om ook met hun eigen apparatuur diensten te kunnen leveren.
Odido blijft gewoon nog steeds huurder (lees: belichter) op dit netwerk, er komen alleen nieuwe providers bij via KPN Wholesale.

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Geen matches
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn om een extra ip adres aan te vragen? Is dat überhaupt mogelijk bij Odido? Op de website staat er niks over vermeld en via Chat wordt niet veel moeite gedaan.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

• davadude
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:45
Geen matches
Net een maand overgestapt, best tevreden tot nu toe. Vanavond helaas eerste storing gekregen, volgens de (zeer behulpzame) helpdesk medewerker ligt het aan het feit dat ik op het Delta netwerk zit, en dat mijn converter "geen ip adres kan krijgen." Benieuwd hoe lang het duurt!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23
Geen matches
davadude schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:42:
Net een maand overgestapt, best tevreden tot nu toe. Vanavond helaas eerste storing gekregen, volgens de (zeer behulpzame) helpdesk medewerker ligt het aan het feit dat ik op het Delta netwerk zit, en dat mijn converter "geen ip adres kan krijgen." Benieuwd hoe lang het duurt!
Tnx voor het melden...

Kreeg vanmorgen mail dat mijn aansluiting actief was. Morgen komt de monteur.
Ik dus vanavond de ONT aanzetten (had ik vorige week al aangesloten), lampje gaat branden... ik gooi dat ding via de switch met VLAN 300 naar mijn pfSense VM en maar wachten op een DHCP lease die nooit komt.

Zojuist het modem aangesloten, die geeft rood lampje voor internet.

Hopelijk werkt het morgen wel weer, anders is die monteur hier morgen helemaal voor jan met de korte achternaam.

Edit: en net terwijl ik dit zit te typen brandt het lampje ineens groen en werkt het naar behoren.

Edit2: eigen router via Delta netwerk is toch ook DHCP met VLAN 300? Of is het dan anders?

Edit3: werkt ook, waarschijnlijk unifi controller die het VLAN niet goed doorgaf op de router interface.

Edit4: net de televisie app op de Nokia 8000 aangezet. Beeldkwaliteit is vergelijkbaar met DVB-C, maar zappen is gewoon instant.

Nu alleen nog even dat AC accesspoint verwisselen met een AX, dan haal ik over wifi ook gewoon 1Gbit net zoals met de Zyxel router.

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 11-03-2024 22:12 ]

• pieterdevries
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 15:31
Geen matches
Hier ook weer. Voor ik naar mijn werk ging zag ik geen licht op de vezel dus dat kan wel kloppen met die stroomstoring. Gelukkig geen nieuw IP adres gekregen dus dat scheelt weer.

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-10 15:22
Geen matches
evleerdam schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Hier ook! Ik weet niet exact hoe lang het duurde, maar lijkt nu weer te werken.

Ik heb op 12 maart wel een mail gehad van Odido dat er Service&Onderhoud gaat plaatsvinden in de nacht van 14 op 15 maart. Maar dat zou dus komende nacht zijn, en niet afgelopen nacht..
Hmmm vreemd, ik heb geen mail gehad, internet lag er hier (Utrecht) vanacht ook uit. Helaas een nieuw IP adres gekregen en mijn verbinding gaat niet meer boven de 300/250 ipv 400/400. Sorry zat op een oud switch-je

edit: Utrecht

[ Voor 5% gewijzigd door tinus73 op 15-03-2024 09:06 ]

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-10 11:32
djiwie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Zolang je DHCP lease actief blijft veranderen ze vrijwel niet. Nieuwe router met ander MAC-adres -> nieuw ip-adres.
Zelfde router maar vanochtend bleek ik toch na 5 maanden een nieuw ip-adres te hebben. De Fritzbox meldt om 3:58 dat er een DNS-storing is ontdekt, om 4:09 internetverbinding verbroken, maar in dezelfde seconde weer verbinding met een nieuw ip-adres. Moest ik bij mijn provider DNS-entries aanpassen om weer bij mijn homeassistant en dat soort dingen te kunnen. Hopelijk gebeurt het niet te vaak.

aka pluim003

• DikkieDick
tinus73 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:30:
[...]

Hmmm vreemd, ik heb geen mail gehad, internet lag er hier (Utrecht) vanacht ook uit. Helaas een nieuw IP adres gekregen en mijn verbinding gaat niet meer boven de 300/250 ipv 400/400. Sorry zat op een oud switch-je

edit: Utrecht
Geen bericht gezien, maar wellicht verklaart het mijn nieuwe ip-adres vanochtend. Ik zit niet in de regio Utrecht overigens maar in Groningen.

aka pluim003

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-10 16:48

Samueldw

ISO 516

Geen matches
Hier vannacht ook een nieuw IP adres. Regio Nijmegen. Lijkt dus door het hele land te zijn.

Ik dacht, misschien hebben ze IPV6 aangezet, maar dat lijkt niet het geval.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:18
Geen matches
Samueldw schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:22:
Hier vannacht ook een nieuw IP adres. Regio Nijmegen. Lijkt dus door het hele land te zijn.

Ik dacht, misschien hebben ze IPV6 aangezet, maar dat lijkt niet het geval.
Niet het hele land. Ik heb nog altijd hetzelfde IP. Ik zie in de logging van mijn router ook verder geen enkele disconnect of downtime.
Ik zit echter wel via het Delta Fiber-netwerk aangesloten in plaats van via ODF of KPN. Ik schat zomaar in dat daar wel eens het verschil zou kunnen zitten.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:16
DikkieDick schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Zelfde router maar vanochtend bleek ik toch na 5 maanden een nieuw ip-adres te hebben. De Fritzbox meldt om 3:58 dat er een DNS-storing is ontdekt, om 4:09 internetverbinding verbroken, maar in dezelfde seconde weer verbinding met een nieuw ip-adres. Moest ik bij mijn provider DNS-entries aanpassen om weer bij mijn homeassistant en dat soort dingen te kunnen. Hopelijk gebeurt het niet te vaak.
In de angst dat dat vaker zou gebeuren heb ik nog voor de overstap naar Odido een stukje software geschreven dat ieder 5 minuten het IP adres controleert en indien gewijzigd bij mijn hostingpartij in DirectAdmin de DNS entries automatisch aanpast. Een andere optie is om een DDNS provider te gebruiken en in je DNS CNAME records aan te maken ipv A records.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-10 15:11
Ik heb al jaren hetzelfde IP-adres, ook na downtime. Het is 1x gewijzigd lang geleden toen T-Mobile andere reeksen ging gebruiken in onze regio.

• DikkieDick
Geen matches
lexuzu schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:18:
[...]

In de angst dat dat vaker zou gebeuren heb ik nog voor de overstap naar Odido een stukje software geschreven dat ieder 5 minuten het IP adres controleert en indien gewijzigd bij mijn hostingpartij in DirectAdmin de DNS entries automatisch aanpast. Een andere optie is om een DDNS provider te gebruiken en in je DNS CNAME records aan te maken ipv A records.
Dat is handig idd. Nou ja, als het 2x per jaar gebeurt kan ik het wel ff handmatig aanpassen. Helaas kon ik bij VImexx in DNS niet mijn externe fritzbox-dns invullen. Maar DDNS zal ik eens naar gaan kijken. Die suggestie werd ook aangedragen door een collega. Of gewoon via de VPN mijn HomeAssistant etc. benaderen (of weer via die externe fritzbox-dns).

aka pluim003

Verwijderd

Geen matches
lexuzu schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Bij mij gebeurde dit recent ook. Toevallig was ik op dat moment bezig met OPNsense installeren en gebruik ik dit nu als een router/firewall+ device.

Maar het handige is dat DDClient een package is en kan mijn records automatisch bijwerken via DNS01. Kom er net achter dat er nu ook een Caddy package voor OPNsense beschikbaar is. Met dat betreft best praktisch/logisch dat het allemaal op 1 device zit.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-10 22:33

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Geen matches
Ik kwam van Tweak, heb mijn router/modem (een simpele TP-Link) direct op de ONT aangesloten, alleen de VLAN setting aangepast zodat het internet gaat werken. Verder niets verandert, en alles werkte meteen weer.

Er zou mijn inziens dus niets hoeven te wijzigen, enige wat veranderde was mijn externe IP adres.

Geen idee dus waarom het voor jou niet werkt.

• zAo
  • Laatst online: 10-10 17:32

zAo

GPLv2 Fanboy

Geen matches
majoh schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:58:
Ik kwam van Tweak, heb mijn router/modem (een simpele TP-Link) direct op de ONT aangesloten, alleen de VLAN setting aangepast zodat het internet gaat werken. Verder niets verandert, en alles werkte meteen weer.

Er zou mijn inziens dus niets hoeven te wijzigen, enige wat veranderde was mijn externe IP adres.

Geen idee dus waarom het voor jou niet werkt.
Ik heb het zelfde gedaan, uitgaand verkeer werkt ook gewoon direct. Inkomend dus alleen niet.

• peterbier
Geen matches
nelizmastr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Zolang je op AON blijft hoef je alleen het VLAN te activeren (VLAN300 inderdaad). Als je wordt omgezet naar GPON (wat doorgaans zo is bij een 1Gbit of lager abonnement) dan moet je de glasmodule eruit halen en via de ONT van Odido een UTP kabel naar de UDM doen. XGSPON idem.

[...]

Die reeks heb ik ook in gezeten voor ongeveer 2 jaar, inmiddels 143.x.x.x na onderhoud. M.a.w. ze hebben nogal wat verschillende IP blokken.
Hier ook na onderhoud 143.x.x.x
Ik had zo,n anderhalf jaar een "vast" ip adres.
Laatst een paar keer gewijzigd.
Nu lijkt het dynamische ip weer redelijk vast te staan.

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09

phizzie

always look on the bright side

Geen matches
mbovenka schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Hoe prettig het ook zou zijn als vaste klanten (vaker) beloond zouden worden, vermoed ik dat bedrijven hier toch echt wel onderzoek naar doen. Ik vermoed dat je idee dus onjuist is, in ieder geval voor ISPs. Anders deden ze het wel. En sommige bedrijven doen het ook; bij Vattenfall krijg je bijvoorbeeld trouwe klanten-korting (die tot 25% kan oplopen).
Met specifiek dat product ben ik bekend, een van de zeldzame voorbeelden. Als ik mijn ervaringen van veel startups en e-commerce toepas, samen met de ervaring van een groot postorderbedrijf dat over de kop ging: Acquisitiekosten zijn hoger dan retentiekosten.

De WebWinkel Vakdagen presentaties geven altijd aan dat het werven van een nieuwe klant op ~€10-15 euro per stuk ligt, terwijl retentie op minder dan €5 ligt.
Goede exit gesprekken en daarop reageren is véle malen goedkoper voor de rest van de exodus dan keihard marketeeren en hopen dat iemand terugkomt.
In het geval van de oranje concurrent kreeg ik 2 jaar geleden een 'aanbieding' om mjin TV opnamedoos tegen een huurtarief te vervangen en opnames te verliezen. Welke consument wil dit? Featureloss tegen hogere kosten. Met verplicht reclame kijken er bij (lang leve de DRM) Belachelijk.
Het enige wat je kan doen: stemmen met je portemonnee. Vandaar ook 2024 bij Odido en misschien blijven we wel. En anders zitten we volgend jaar bij een partij als Freenet zodat er nog meer functies vrijkomen zoals een eigen vast IP adres.

aw snap, was dat het alweer?

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30
Coromoto schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:29:
[...]We zijn al 49+ uur verder en de updates en de oplossing laten nog op zich wachten. Waarom de storingen op een community pagina worden bijgehouden in plaats van een door de stand-by dienst bewerkbare pagina begrijp ik niets van. Als een monteur om 16:30 bezig is en op een zeker moment naar huis gaat dan moet er toch een update geplaatst worden, of het nou gelukt is of niet.[Afbeelding]
De glasvezels zijn weer aan elkaar geknoopt en de meeste verbindingen doen het weer, zij het met een gewijzigd ip-adres.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• gerritjan
Zojuist een e-mail van Odido ontvangen dat ze de komende week onderhoud gaan doen:
"We werken continu aan de verbetering van ons netwerk, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, tv kijken en bellen. We voeren daarom komende week onderhoud uit op ons netwerk."

Dat onderhoud gaan ze doen tussen 1 en 6 uur 's nachts, dus dat wordt elke ochtend controleren of het IP-adres weer is gewijzigd.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
gerritjan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:09:
Dat onderhoud gaan ze doen tussen 1 en 6 uur 's nachts, dus dat wordt elke ochtend controleren of het IP-adres weer is gewijzigd.
Geen Dynamic DNS service ingesteld? Zoals DuckDNS?

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-10 15:11
gerritjan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:09:
Zojuist een e-mail van Odido ontvangen dat ze de komende week onderhoud gaan doen:
"We werken continu aan de verbetering van ons netwerk, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, tv kijken en bellen. We voeren daarom komende week onderhoud uit op ons netwerk."

Bij mij is het IP-adres nog nooit gewijzigd na werkzaamheden. Enige keer was toen ze andere blokken met IP-adressen gingen gebruiken.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:35
Sinds ik cloudflare tunnel gebruik boeit het me niet wat mijn ip-adres is. :)

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-10 16:05

Dennisb1

VCDS 058

Mawlana schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:27:
Sinds ik cloudflare tunnel gebruik boeit het me niet wat mijn ip-adres is. :)
Voor een website werkt dat ja, maar hoe zit het met bijvoorbeeld RDP?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:27
Geen matches
Caelorum schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:29:
[...]

Wat wil je dan dat die T56 nog doet? Alle "modem" dingen worden in de glasconverter gedaan. Dat ding is juist alleen daar als router, waarbij het enige speciaaltje is dat ze vlan 300 gebruiken.
Ok ja geen idee dan waarom ik steeds de verbinding verlies.

Elke keer heb ik dan ook weer een nieuw IP adres. Lijkt alsof de lease vernieuwd moet worden maar niet lukt? Of is het normaal dat je bij elke reboot van je router een nieuw IP adres krijgt?

Vervelende is met name dat het niet vanzelf meer terug online komt, moet dan echt de router herstarten. Ga nu een smart plug eraan hangen die via een proces uit- en ingeschakeld kan worden als internet er uit gaat (werkt lokaal).

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23
MarkieNL schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:55:
[...]

Dit heeft er niks mee te maken.
Ook met deze instellingen op NL en Huidige Regio blijven er Deense zoekresultaten komen.
Zodra 5G wordt ingeschakeld verdwijnen deze uit de resultaten.

Alstublieft, heel graag gedaan.
Je kunt daar toch een andere regio, bijvoorbeeld Nederland, kiezen ipv de huidige te gebruiken.

Verder kun je hier meiden dat de locatie op basis van het ip-adres niet klopt.

• pineapple23
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-10 15:08
Geen matches
stormfly schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:36:
Poll: Heb jij ook een trage verbinding met Odido in de avond?
Ja, ik heb een ODF fiber
Ja, ik heb een KPN WBA fiber
Ja, ik heb een DELTA fiber
Ja, ik heb geen idee welke fiber ik heb?
Nee nergens last van, altijd snel
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Om toch iets meer beeld te krijgen bij de Odido traagheid in de avond uren tussen 16u-23u heb ik een poll gemaakt.

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest
Groen -> Delta, Ziggo (bijna altijd coax)

Vaak kan je achterhalen welke fiber je hebt, als je de postcodecheck van de aanbieder invult.
https://netwerk.kpn.com/mijn-status/
https://opendutchfiber.nl/mijn-status/
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/glasvezelcheck/
Op basis van je Poll ben ik eigenlijk ook benieuwd wie er dan geen last heeft en wel gebruik maakt van het KPN netwerk en wat dan de verschillen zijn. Is het de stad waar die persoon zich bevind of een ander extern IP adres, waardoor het verkeer ander wordt gerouteerd?

• ThinkPad
@stormfly Durf het haast niet te zeggen, maar je mist nog optie(s) :X
Ik heb GPON (Huawei HG8010Hv6-10) over KPN WBA, maar die staat er niet in :+

En deze twee zijn toch eigenlijk hetzelfde antwoord?

• Nee nergens last van, altijd snel
• Nee, ik heb geen idee welke fiber ik heb?

Wellicht kun je beter een Google Docs of iets van een enquête ding maken ofzo, is makkelijker aanpassen.
Kun je evt ook nog uitvraag doen naar eerste twee cijfers van postcode en deel van het IP-adres bijv.

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2024 13:20 ]

• peterbier
ThinkPad schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:16:

Wellicht kun je beter een Google Docs of iets van een enquête ding maken ofzo, is makkelijker aanpassen.
Kun je evt ook nog uitvraag doen naar eerste twee cijfers van postcode en deel van het IP-adres bijv.
Hier ook op GPON.
Met een Fritzbox 5590 met GPON SFP module.
Netwerk is hier aangelegd door Reggefiber. (Kpn-netwerk)
Odido heeft de spullen in de pop hangen.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03

Eens die lijken teveel op elkaar, ik ben zelf geen Odido klant. Wat ik hoop is dat iemand hier de kar wil trekken richting Odido en anders posten we het op het Odido forum op hoop van zegen. _/-\o_

KPN WBA is een enorm netwerk met, volgens zeggen, zo'n 200 regio's. Daar zit écht een ontwerp achter wat in balans moet zijn vanuit de verhuurder (Odido). De hoop die ik heb is dat Odido hierop "aanslaat" en e.a. gaat meten en onderzoeken.

Mijn tijd gaat al op aan het overtuigen van Ziggo dat er iets mis is in mijn wijk op coax niveau. De techdesk van Ziggo (overkoepelend) geeft aan dat het inderdaad aandacht nodig heeft mijn wijknet en mijn observaties terecht zijn dat de handelingen van reguliere community moderators het niet opgelost hebben. Deze overkoepelende techdesk gaat nu diverse lijntjes uitzetten bij diverse afdelingen, dat is iets waarvan ik hoop dat Odido ook gaat organiseren voor jullie.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:34

Misschien loop ik achter en is dit al beantwoord. Maar GPON (Huawei HG8010Hv6-10) over KPN WBA bestaat niet.
Dat kan niet anders zijn dan GPON van Odido via KPN Netwerk.

KPN WBA was altijd met een losse Nokia ONT. En heeft maar een half jaartje geduurd voordat het allemaal XGS-PON werd.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10 13:01
Geen matches
is het eigenlijk normaal dat je glasvezel router die je er bij krijgt van buitenaf te benaderen is
dus op je eigen buplic ip adres kan je de router benaderen ( zyzell )

is het trouwens ook normaal dat je 2 ip adressen geleased krijg voor je modem?
in de logs komen er 2 direct na elkaar voor en ze welke beide

[ Voor 30% gewijzigd door Maxwp op 08-04-2024 17:22 ]

• hcQd
Geen matches
Maxwp schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:08:
is het eigenlijk normaal dat je glasvezel router die je er bij krijgt van buitenaf te benaderen is
dus op je eigen buplic ip adres kan je de router benaderen ( zyzell )
Heb je dit ook getest via je mobiele verbinding, meestal blokkeert de firewall verbindingspogingen van buiten, maar dat geldt niet voor interne verbindingen via het externe adres.

• Maxwp
Geen matches
hcQd schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:03:
[...]

Heb je dit ook getest via je mobiele verbinding, meestal blokkeert de firewall verbindingspogingen van buiten, maar dat geldt niet voor interne verbindingen via het externe adres.
stom niet bij stil gestaan.

klopt
ineens werkte whatsapp video bellen ook niet nmeer had ik de firewall op max staan,. haha

dat andere ip adres is trouwens een private adres dus niet vanuit het internet te benaderen
blijkbaar iets interns binnen het odido netwerk?

[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 08-04-2024 19:22 ]

• hcQd
Geen matches
Maxwp schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:22:
dat andere ip adres is trouwens een private adres dus niet vanuit het internet te benaderen
blijkbaar iets interns binnen het odido netwerk?
Ik denk voor de TR-069-interface op vlan 100.

• Maxwp
Geen matches
er zijn blijkbaar nog steeds problemen met wifi met dit modem en ook al met firmware b10
merk dit nu ook
een aantal wifi app willen niet werken
het stommen is dat ze wel een ip adres krijgen maar vervolgens geen verdere verbinding kunnen maken

las dit op het odido forum https://community.odido.n...-t-56-359178/index21.html
---

HJTeunis
heeft eerste post geplaatst
1 reactie
1 uur geleden

colobot schreef:

@Odido'dan Teresa Ik was er vrij zeker van dat ik met de instellingen speelde die je hebt genoemd. Maar goed nieuws, het werkte! Ik heb mijn Google Nest-camera (op batterijen) aan mijn netwerk kunnen toevoegen. Bedankt voor je hulp.

@Teresa van Odido Met goede hoop op dit bericht bij mij ook de 802.11 modus voor WiFi b/g/n gemengd toegepast. Helaas werkt het bij mij nog niet.

Mijn Zyxel heeft versie B10.
Ik heb mijn 2,4ghz en 5ghz wifi netwerken gesplits en de 5ghz een andere naam gegeven.
De 802.11 modus van wifi op b/g/n gemengd gezet.
WPA-2 ingesteld ipv WPA-3.

De deurbel camera factory reset gegeven en natuurlijk de zyxel gerestart. Na dit alles blijft hij geen verbinding maken met het netwerk.

Wellicht ben ik nog iets vergeten? Ik krijg wel de google deurbel camera gekoppeld aan mijn hotspot.

Gr!

--

trouwens kreeg een melding op mijn andriod dat ik geen verbinding kon maken want de beheerder had dit niet toegestaan? verder stond er wpa3 verreist terwijl ik dit echt had uit staan in de instellingen.
zelfs een reboot gedaan van de router en zelfs de beveiiging helemaal uit gezet
geen effect hij bleef aan geven wpa3 verplicht op de telefoon met dit netwerk.
factory reset al gedaan van de zyzell maar geen effect.

[ Voor 17% gewijzigd door Maxwp op 10-04-2024 00:48 ]

• jongetje
dooiedodo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:40:
[...]

Het is de 2e keer in 18 jaar op dit adres. Ben al paar keer van provider verplicht gewisseld omdat het overgenomen werd en daarbij wel zelfde ip gehouden. (van vodafone naar tmobile en nu dus odido) Dus eigenlijk is het niet echt dynamisch, maar gewoon erg onhandig dat ik niet bij mn dns kan door de ip wijziging. Meer een 'domme inrichting'van mezelf ook, maar had graag gezien dat odido er niet aan zit te frunniken.
Dan snap ik al helemaal niet dat je loopt te "klagen" als die de 2e keer in 18 jaar is dat je IP is gewijzigd....
Als het het echt zo'n probleem is, neem dan een provider/pakket met een vast ip-adres.

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-10 14:10
jongetje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:51:
[...]

Dan snap ik al helemaal niet dat je loopt te "klagen" als die de 2e keer in 18 jaar is dat je IP is gewijzigd....
Als het het echt zo'n probleem is, neem dan een provider/pakket met een vast ip-adres.
dan lees je mijn posts verkeerd. Succes verder

• ThinkPad
Caelorum schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:31:
[...]

Zelf daarom ook een script ingeregeld die periodiek kijkt of mijn IP is gewijzigd en zo ja via de API van OVH alles goed zet.
En als je hosting provider geen API heeft kun je altijd nog een CNAME-record aanmaken die je dan laat verwijzen naar een gratis DDNS-provider zoals DuckDNS / Synology.me / No-IP etc.
Heb dat al een aantal jaren in gebruik (ik gebruik DuckDNS en heb een .nl domein bij mijn.host) en werkt prima. Mijn externe IP-adres boeit mij totaal niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2024 12:20 ]

• BitAndre
ThinkPad schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:19:
[...]

En als je hosting provider geen API heeft kun je altijd nog een CNAME-record aanmaken die je dan laat verwijzen naar een gratis DDNS-provider zoals DuckDNS / Synology.me / No-IP etc.
Heb dat al een aantal jaren in gebruik (ik gebruik DuckDNS en heb een .nl domein bij mijn.host) en werkt prima. Mijn externe IP-adres boeit mij totaal niet.
Of gebruik maken van een openbare service zoals https://www.ipify.org/ :)

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:32
Geen matches
Zijn er meer mensen waarvan sinds vandaag iedere 15 minuten het IP adres veranderd? Had tot voorkort eigenlijk altijd wel dezelfde IP.

Dat ik geen vast IP adres hebt, daar verzin ik wel wat voor. Vervelender vind ik dat elke 15 minuten m'n internet even hangt.

Heeft iemand een oplossing? Gebruik een PFSense server.

Lijkt te zijn opgelost!?

[ Voor 5% gewijzigd door a.boogerd op 19-04-2024 18:42 . Reden: Lijkt te zijn opgelost!? ]

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:32
Geen matches
a.boogerd schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:32:
Zijn er meer mensen waarvan sinds vandaag iedere 15 minuten het IP adres veranderd? Had tot voorkort eigenlijk altijd wel dezelfde IP.

Dat ik geen vast IP adres hebt, daar verzin ik wel wat voor. Vervelender vind ik dat elke 15 minuten m'n internet even hangt.

Heeft iemand een oplossing? Gebruik een PFSense server.

Lijkt te zijn opgelost!?
Toch mijn eigen eigen post nog eens erbij. Lijkt niet te zijn opgelost! ;( Is het nieuw dat er bij Odido om de 15 minuten je IP gewijzigd wordt? In mijn geval ervaar ik elke keer dat m'n internet ook een beetje hangt. :(

Dit is m.i. toch anders dan geen vast ip hebben en mijn inziens meer gevalletje thuis servertjes pesten. Nu weet ik dat met DDNS dit opgelost kan worden, maar om de 15min gaat mij wel een beetje ver. Zoals Odido dit nu (lijkt) aan te pakken zitten ze niet (meer) te wachten op thuis server gebruikers. ;w

Zou graag bij Odido een paar euro betalen voor een vast ip maar dat bieden ze alleen zakelijk. (Toch maar eens naar Freedom internet kijken)

Maar weten er mensen of dit iets tijdelijk is? Of is dit nieuwe strategie is van Odido?

• Caelorum
@a.boogerd Nee, dat is niet normaal. AFAIK krijg je doorgaans alleen een nieuw ip-adres als er iets in de netwerk configuratie wijzigt. Elke 15 min klinkt gewoon alsof er bij jou in de wijk iets compleet verkeerd is geconfigureerd of aan het overlijden is.
Denk dat je hiervoor toch even contact moet zien te krijgen met iemand met iets meer technische kennis van het Odido netwerk dan de doorsnee helpdeskmedewerker.

• Caelorum
Geen matches
@dooiedodo ik lees je berichten niet zo super negatief, maar... Wat ik wel lees is iemand die duidelijk wat meer technische kennis heeft en genoeg om niet in de problemen te komen, maar bewust bepaalde dingen negeerd (zoals geen vast ip adres) en als het dan fout gaat met de vinger naar een andere partij wijst. IMO wist je dat je geen vast ip adres kreeg en dat het dus te allen tijde kan veranderen (ok, misschien niet zo extreem als bij @a.boogerd ) en had je daar dus iets aan moeten doen.
Ik kan je ook alleen maar aanraden om het nu alsnog goed in te regelen. Zelfs als je overstapt op een provider die een vast ip adres ”garandeerd". En dat staat bewust tussen aanhalingstekens ;)

Dan over dezelfse aansluiting.. ja het kastje aan je muur en de glasvezel zijn hetzelfde, maar weet je ook zeker dat je op dezelfde apparatuur aan de andere kant bent aangesloten? Of heb je ook maar enige garantie dat het zo blijft?

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 20-04-2024 10:42 ]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Geen matches
Bij mij is het ip adres sinds november 1 keer veranderd, dus ik zou zeggen, het valt mee. We hebben hier overigens vrijwel nooit stroomstoring moet ik erbij zeggen. Laatste keer dat ik me kan heugen was in 2008 ofzo.

[ Voor 45% gewijzigd door tiguan op 21-04-2024 12:35 ]

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
Geen matches
Heb al een paar jaar Odido en altijd een vast IP adres gehad. In de laatse maand heb ik ineens 2x een ander IP adres gekregen. Is er iets op het netwerk van Odido wat dit triggert? Voor toegang tot mijn netwerk van buitenaf blijft DuckDNS gewoon netjes werken, dat is geen probleem. Maar ik heb toegang nodig tot een server die deze toegang uitsluitend verleend aan IP adressen die op een whitelist staan. Dus ik was even benieuwd of er iets aan de hand is dat ik dit nu vaak kan verwachten, want dan wil ik een andere oplossing zoeken.

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
JP1980 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:35:
Heb al een paar jaar Odido en altijd een vast IP adres gehad. In de laatse maand heb ik ineens 2x een ander IP adres gekregen. Is er iets op het netwerk van Odido wat dit triggert? Voor toegang tot mijn netwerk van buitenaf blijft DuckDNS gewoon netjes werken, dat is geen probleem. Maar ik heb toegang nodig tot een server die deze toegang uitsluitend verleend aan IP adressen die op een whitelist staan. Dus ik was even benieuwd of er iets aan de hand is dat ik dit nu vaak kan verwachten, want dan wil ik een andere oplossing zoeken.
Bij Odido [Tmobile] heb en krijg je geen vast IP-adres. Verandering van Extern ipadres is op elk moment mogelijk. Wijzigingen bij Odido in de infra zou een nieuw ipadres tot gevolge kunnen hebben

Trouwens hier ook vorige week een nieuw ipadres na werkzaamheden. Dat is de 1ste keer in 7 jaar.
Her en der wat wijzigen moet toepassen in mijn setups en kijken of we err 7 jaar verder kunnen zonder wijziging van extern ipadres

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:20
Hier ook voor het eerste een nieuw ip-adres in jaren. Gelijk maar even de cloudflare addon in HomeAssistant geïnstalleerd om mijn DNS automatisch bij te werken.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:26
Bah, hier ook een nieuw IP-adres. Alweer, een paar weken precies 30 dagen geleden ook al. Niet heel fijn want dat levert weer werk op om diverse whitelists te gaan fixen..

De afgelopen 6(!) jaar had ik hetzelfde IP, nu 2x een nieuwe in de afgelopen 2 maanden 30 dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sypher op 26-04-2024 07:56 ]

• jongetje
Gaan we hier nu elke keer klagen over een ip-adres wijziging? White listing is toch niet meer van deze tijd, zeker niet met een dynamisch IP-adres. Nu heb je iemand anders toegang gegeven die nu dat adres heeft.
Daar is toch vpn voor uitgevonden.

En anders een zakelijk abonnement nemen of naar een provider zoals freedom of cheapconnect die je een vast IP-adres geven.

• oezie
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-10 12:13
Sypher schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:42:
Bah, hier ook een nieuw IP-adres. Alweer, een paar weken precies 30 dagen geleden ook al. Niet heel fijn want dat levert weer werk op om diverse whitelists te gaan fixen..

De afgelopen 6(!) jaar had ik hetzelfde IP, nu 2x een nieuwe in de afgelopen 2 maanden 30 dagen.
Mocht je nou zelf een domein hebben en gebruik maken van Cloudflare als DNS-provider, dan kan je wellicht gebruik maken van een tool die ik ooit heb gemaakt: https://github.com/moezie/CfDynDns

Dit kan draaien in een dockercontainer en controleert simpelweg je huidige uitgaande IP-adres met het IP-adres in de te monitoren DNS-records. Als deze afwijken dan zal de applicatie automatisch je DNS-records bijwerken met je nieuwe IP-adres. Hij kan zelfs een notificatie via Telegram sturen wanneer dat gebeurt 8).

Feitelijk heb je zo gewoon een dynamic DNS oplossing alleen heb je alles zelf in de hand en werkt het met je eigen domeinnaam.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:40
Geen matches
Ik sluit me aan bij een nieuw IP adres ontvangen.
Kon gelijk mijn cloudflare induiken om de verschillende sites en HomeAssistant weer toegankelijk te maken maar dat gaat gelukkig snel

Pas de 2e keer sinds ik bij Odido zit, de vorige keer was toen ik mijn UniFi USG had vervangen voor de DreamMachine SE maar dan houd je er rekening mee.

[ Voor 25% gewijzigd door d-vine op 26-04-2024 11:08 ]

• peterbier
Geen matches
Ik snap dat probleem van dat public ip adres niet.
Ik gebruik ddns.
Ik kwam er toevallig achter dat mijn ip gewijzigd is en in die week 3x.
Omdat ik niet in dscam kon komen.
Vpn was geen probleem omdat ik daarvoor ddns gebruik.
Bij dscam had ik toen mijn public ip gebruikt.
Nu daar ook ddns ingesteld.
Ik moet erbij zeggen dat ik nu weer een paar maanden dezelfde ip adres krijg ook na een reboot van mijn Fritzbox 5590.

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-10 18:28

njh

Sypher schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:42:

Hier ook, al de 3e keer sinds ik mijn verhoging naar 2gbit halverwege maart heb.

Maar niet alleen nieuw IP, ook een onderbreking van ongeveer 30minuten, deze keer gelukkig rond een 4uur in de nacht, maar de keer ervoor (22april) om 11uur in de ochtend. Super leuk als je beiden thuis aan het werken bent...

Het is dat KPN hier nog geen snelheden boven de 1gbit aanbiedt, anders was ik alweer terug geswitcht...

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-10 16:51

Louw Post

Cerenas

Geen matches
njh schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:54:
[...]

Hier ook, al de 3e keer sinds ik mijn verhoging naar 2gbit halverwege maart heb.

Maar niet alleen nieuw IP, ook een onderbreking van ongeveer 30minuten, deze keer gelukkig rond een 4uur in de nacht, maar de keer ervoor (22april) om 11uur in de ochtend. Super leuk als je beiden thuis aan het werken bent...

Het is dat KPN hier nog geen snelheden boven de 1gbit aanbiedt, anders was ik alweer terug geswitcht...
Hier ook vanochtend om 4 uur en ook zo'n half uur (en een nieuw IP adres). Eerder eigenlijk nooit echt downtime gehad, gelukkig al helemaal niet overdag. Het is dat ik het terugzie in de UniFi app anders had ik het niet eens gemerkt.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:28

woutur

Klauwtjes uit!

Geen matches
Antonio di schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:51:
[...]

Ik ben van Plan over te stappen naar Odido glasvezel en krijg dan een modem/Router T56 met "Odido"- firmware.
Ik kom dan van een Ziggo kabel Connect-box Modem/Router met aanpassingen:
- 16 port-forward rules,
- 18 static (vast) IP's,
- DDNS DuckDNS, en DDNS keuze: Dyn.com, DuckDNS, NO-IP.com en FreeDNS.afraid.org.
Uit dit Forum begrijp ik dat Port-forward, Static-IP en DDNS mogelijk blijven onder de Odido firmware.
Maar toch nog even voor de zekerheid de volgende vragen over de Odido T56:
- Hoeveel port-forward's kan ik opgeven? ,
- Hoeveel static-IP's kan ik opgeven? ,
- Heb ik vrij keus in DDNS "provider" of welke zijn er te gebruiken?

Thanks
- Ik heb 12 port forwarding rules. Maar kan er meer instellen
- Ik laat de DHCP server vanaf 192.168.1.50 beginnen, alles daaronder heeft bij mij thuis een static ip adres ingesteld op het apparaat zelf. Daarnaast biedt het modem een statisch DHCP tabel aan op basis van MAC-adres.
- Allebei. Er is een dropdown met voorgeconfigureerde DDNS providers en als laatste een custom optie.

Edit:
Je kan zelf het ip adres instellen van het modem, ik denk dat daarmee net zoals bij Ziggo, ook al je clients dezelfde range krijgen. Volgens mij verschilt het niet veel. Ook de DHCP server is daarmee in te stellen. Daarnaast kan je ook nog een guest netwerk instellen maar dat is wel op dezelfde IP range.

[ Voor 11% gewijzigd door woutur op 01-05-2024 11:35 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Geen matches
Zijn er meer mensen met Odido glasvezel (al dan niet via een ander netwerk) die een IP adres hebben uit een cellulaire range?
Ik loop ertegenaan dat het IP adres wat ik heb bij RIPE is geregistreerd in een range met beschrijving: "Pool for mobile internet users".
Daardoor word ik bijvoorbeeld door Wikipedia als mogelijk vandalist gezien en kan ik mezelf niet registreren en/of wijzigingen aanbrengen.

http://rest.db.ripe.net/s...88.1.1&flags=no-filtering

Probeer een inschatting te maken hoe zinvol het is om mijn modem een paar dagen uit het stopcontact te laten in de hoop een IP adres uit een andere range te krijgen.

• BGLAdmin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:51
Geen matches
Pikoe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:35:
Zijn er meer mensen met Odido glasvezel (al dan niet via een ander netwerk) die een IP adres hebben uit een cellulaire range?
Ik loop ertegenaan dat het IP adres wat ik heb bij RIPE is geregistreerd in een range met beschrijving: "Pool for mobile internet users".
Daardoor word ik bijvoorbeeld door Wikipedia als mogelijk vandalist gezien en kan ik mezelf niet registreren en/of wijzigingen aanbrengen.

Probeer een inschatting te maken hoe zinvol het is om mijn modem een paar dagen uit het stopcontact te laten in de hoop een IP adres uit een andere range te krijgen.
De description is door de netbeheerder van de IP-range vrij in te vullen. De netbeheerder mag bij toewijzing zelf bepalen hoe ze de range inzetten, de functionaliteit is van alle publieke IP adressen hetzelfde.

• asing
  • Nu online
Geen matches
Pikoe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:35:

Ik denk niet dat dat werkt. Ik heb al sinds de start van mijn abonnement hetzelfde ip adres. Dus grote kans dat ze je een vast dynamisch adres geven. Een reservering dus in vaktermen.

Wel zo makkelijk als ze adres informatie bij een politie onderzoek moeten vinden.

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Geen matches
BGLAdmin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Uiteindelijk zit elke IP-range in de Wikipedia blokkeer leest, dit zegt meer over het functioneren van Wikipedia dan over dan over de IP range bij Odido, de discussie over de blok lijsten van Wikipedia hoort hier niet thuis.
Dat is ook niet de discussie die ik hier wil voeren.
Mijn vraag was of meer mensen met vast Odido abonnement een IP adres hebben wat volgens de RIPE database is aangemerkt als mobiele connectie.

Te checken door hier je eigen IP adres in te vullen:

edit:
Op het moment dat ik een IP adres heb wat is geregistreerd als vast internet kan ik het eventueel laten deblokkeren, maar daarvoor moet ik mijn IP lease laten verlopen waarvoor ik mijn router 48-72 uur van het stroomnet moet halen. Aangezien dat best wel een gedoe is wil ik weten wat de kans ik dat ik een goed IP adres krijg.

[ Voor 19% gewijzigd door Pikoe op 14-05-2024 20:45 ]

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:18
Geen matches
Inderdaad wordt ook de gehele reeks waar mijn IP adres onder valt door Wikipedia geblokkeerd voor de reden 'mobiele verbinding', ondanks dat die reeks niet door Odidio aangemerkt wordt als zodanig (het is een oude Versatel/Tele2 reeks).

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Geen matches
EDIT schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:37:
Inderdaad wordt ook de gehele reeks waar mijn IP adres onder valt door Wikipedia geblokkeerd voor de reden 'mobiele verbinding', ondanks dat die reeks niet door Odidio aangemerkt wordt als zodanig (het is een oude Versatel/Tele2 reeks).
Ik heb een 188.89* adres maar heb hier nergens last van, ook al staat er:
value": "Pool for mobile internet users"

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:35
Geen matches
CPM schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:02:
Waarschijnlijk is deze vraag al vaker voorgekomen:

Hoe vaak wisselt het externe IP van Odido in de praktijk ongeveer?

Ik zit momenteel op KPN glasvezel en heb al jaren hetzelfde vast IP. Mocht ik overstappen dan moet ik dus iets robuusts bedenken om IP changes op te vangen als ze vaak wisselen.
De definitie van vaak wisselen is voor mij één keer per maand. Heb geen voorkeur om dmv api's, scripts, docker, cronjobs etc. de A records bij mijn hosting provider te moeten aanpassen.
Heb dit jaar al 4 verschillende ip adressen gehad.
Zou met dynamic dns gaan werken als je naar Odido gaat.
Voor mij is dit de hoofd reden om over te stappen naar kpn, moet elke keer bij diverse partijen mijn ip adres doorgeven, met kpn verdwijnt dat probleem.
Snelheid upstream, downstream en mijn ping zijn uitstekend, daarover wel zeer tevreden.

• jongetje
ArnoldSmit schreef op maandag 20 mei 2024 @ 01:53:
[...]

Heb dit jaar al 4 verschillende ip adressen gehad.
Zou met dynamic dns gaan werken als je naar Odido gaat.
Voor mij is dit de hoofd reden om over te stappen naar kpn, moet elke keer bij diverse partijen mijn ip adres doorgeven, met kpn verdwijnt dat probleem.
Snelheid upstream, downstream en mijn ping zijn uitstekend, daarover wel zeer tevreden.
Bij de consumenten abonnementen van KPN krijg je ook een dynamisch adres.
Als je je beveiliging regelt met (dynamische) ipadressen is dat een beetje zoals een sleutel aan een willekeurig iemand geven. Die weet niet waar hij naar binnen kan maar ergens staat wel voor een deur voor hem open.

Los van dat hier VPN voor is uitgevonden, zou je ook een zakelijk abonnement kunnen nemen met een vast IP-adres, krijg je er meteen een 4g backup bij.
Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen