isomis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:29:
[...]
kan iemand mij uitleggen hoe dit nou in de soep loopt? Te weinig technische mensen?
KPN die voorkeur geeft aan eigen klanten op het netwerk? of te weinig/goedkope hardware? Voorheen bij tweak had ik dit gezeur nooit, klantenservice was daar een hel, maar ik woonde in Almere en kon gewoon de deur intrappen bij ze. Echter toen het eenmaal goed werkte, heb ik jarenlang nooit problemen gehad. Waren allemaal technische nerds daar en dat heb je zo te zien liever, dan zo'n hip bedrijf.
Wat betaal jij per maand voor je abonnement of weet jij zelf of je een ODF of een
KPN fiber hebt, waarom noem je
KPN daar zoek ik even naar? Helaas ligt dit niet bij
KPN, zij hebben het bandbreedte management van hun netwerk wel op orde. Ook geen wonder dat
KPN dit wel op orde heeft omdat veel van hun inkomsten uit de verhuur van
WBA verbindingen komt. Goede stabiele linken verhuren is voor de
WBA organisatie hun core business.
Waar het bij Odido mis gaat is dat ze geen afdeling lijken te hebben die zich actief bemoeid met bandbreedte management en fysieke link belasting. Dit lijkt mis te gaan op de POP laag van Odido, daar waar je al uit het
KPN netwerk bent. Ze hebben daar mogelijk een te kleine hardware laag tussen zitten als aggregatie laag, waardoor de groei van klanten door de glasvezelaanleg de boel laat verstoppen/file.
De core van Odido lijkt het verkeer wel goed aan te kunnen. Omdat de oude Tweak klanten hier geen problemen ondervonden toen ze een jaartje zijn ontsloten via de Odido core toen de oude Tweak core was uit geschakeld.
Vandaar ook mijn verdenking dat het op de POP aggregatie laag mis gaat bij Odido. Ze hebben dit niet op orde, omdat ze er mogelijk geen geld voor hebben om dat hun abonnementsprijzen zo laag zijn. Ze vragen in die topics regelmatig: heb je last van congestie in de avond uren laat het ons weten dan onderzoeken we het....dat geeft voor mij aan dat de betalende klanten van Odido de afdeling bandbreedtebeheer zijn, en dat is voor mij zorgelijk. Dit kan je prima afvangen moderne tools met scripts, dit hoeft je geen FTE te kosten. Dit kost uiteindelijk klanten en dat lijken ze nog niet door te hebben. Een aantal van die Odido topics resulteren in overstappers, mensen die dezelfde fiber gebruiken stappen over naar
KPN en zijn daarna erg tevreden.
Ze zouden dit eigenlijk breder moeten onderzoeken het is wel echt een onderzoekje waard, Tweakers/GoT verenigt u

Ik wissel zelf alleen tussen
KPN en Ziggo, vanwege bovenstaande reden. Als er een jaar lang geen congestieklachten zijn in dit topic ga ik Odido ook overwegen