• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:41
Matched: kpn, wba
Binnetie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:39:
Helaas. Het blijkt niet aan het modem te liggen. Dus heb de oude Draytek nog. Er is geen licht op de fiber. Ook in de POP niet. Vermoedelijk een defecte poort waar ik op zit (aan de kant van de provider). Monteur liet me fotos zien.

Nu is het doorgezet. Heeft iemand enig idee wat er ju gaat gebeuren en wat de doorlooptijd is?
Dat hangt volledig af van de belichter. Als dit KPN WBA is (hoge maandprijs voor 1 Gbit), dan binnen 1 of 2 dagen normaliter.
Is de belichter Odido zelf (maandprijs van 45 euro voor 1 Gbit), dan hoop ik van harte dat het snel gaat maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken.

Wel raar want je zou verwachten dat zo'n Odido monteur in dat geval dan kan bellen met Glasoperator(onderdeel van Odido) en een poortwissel kan aanvragen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Barre73 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:17:
[...]

Dat hangt volledig af van de belichter. Als dit KPN WBA is (hoge maandprijs voor 1 Gbit), dan binnen 1 of 2 dagen normaliter.
Is de belichter Odido zelf (maandprijs van 45 euro voor 1 Gbit), dan hoop ik van harte dat het snel gaat maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken.

Wel raar want je zou verwachten dat zo'n Odido monteur in dat geval dan kan bellen met Glasoperator(onderdeel van Odido) en een poortwissel kan aanvragen.
KPN WBA, mijn woonplaats was 1 van de eerste plaatsen in Nederland met glasvezel.

De monteur stuurde het ticket door naar netwerkbeheer.

Ik heb later Odido gebeld en kreeg 10 euro gekrediteert. Daarvan heb ik een simkaart gehaald in de winkel en kreeg er 7 dagen unlimited voor. Zodat ik thuis in elk geval wat internet heb.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15
Barre73 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:16:
[...]

.

Dus samengevat: heb jij glas beschikbaar waarop KPN kan leveren, dan zal KPN je DSL verbinding inderdaad blokkeren en is er na een overstap geen weg meer terug.
Heb jij alleen maar glas beschikbaar waarop KPN niet kan leveren (zoals Delta Fiber of Open Dutch Fiber) dan gebeurt er niks met je DSL verbinding en zijn het twee aparte verbindingen die gewoon naast elkaar kunnen blijven draaien.
Ook als je DSL hebt van KPN en je neemt Odido via WBA (KPN) dan tiggert de WBA order toch de DSL opzegging?

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:23
stormfly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:26:
[...]

Ook als je DSL hebt van KPN en je neemt Odido via WBA (KPN) dan tiggert de WBA order toch de DSL opzegging?
Ik kan me alleen niet voorstellen dat de ping van KPN glasvezel slechter is dan KPN DSL.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:13

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Klopt. Sowieso als je een glasaansluiting hebt van KPNNetwerkNL/Reggefiber/Glashart, ongeacht of je die gebruikt, gaat KPN je DSL uitzetten t.z.t. Als je glasvezelaansluiting is opgeleverd worden (nieuwe) DSL abonnementen geblokkeerd door WBA.

Je kunt niet op DSL blijven als KPN glas levert, ze zetten dat hoe dan ook een keer uit. Daar wordt je voor benaderd als DSL gebruiker.

DSL staat hier (Apeldoorn ZO) al uit. Kan niet zeggen dat ik het mis.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 27-09-2023 11:36 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Barre73
[...]

Nee, niet helemaal. Odido legt eerst een glaslijn in en zegt pas na de activatie de DSL lijn op. Technisch gezien kunnen ze naast elkaar draaien. Dat geldt zowel voor een glaslijn via WBA als via hun eigen ODF apparatuur.

Bij de provider KPN zelf is het anders. Die leggen de order in als een migratie van de bestaande WBA lijn van koper naar glas. Dus dan wordt na activatie van de glaslijn inderdaad de ophef van de DSL lijn getriggerd.

• Barre73
nelizmastr schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:34:
[...]

Klopt. Sowieso als je een glasaansluiting hebt van KPNNetwerkNL/Reggefiber/Glashart, ongeacht of je die gebruikt, gaat KPN je DSL uitzetten t.z.t. Als je glasvezelaansluiting is opgeleverd worden nieuwe DSL abonnementen drie tot 6 maanden later geblokkeerd door WBA. Bestaande DSL abonnementen mogen drie jaar blijven draaien en gaan dan uit.

Je kunt niet op DSL blijven als KPN glas levert, ze zetten dat hoe dan ook een keer uit. Daar wordt je voor benaderd als DSL gebruiker.

DSL staat hier (Apeldoorn ZO) al uit. Kan niet zeggen dat ik het mis.
Even een toevoeging aan je (verder kloppende) verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 27-09-2023 11:42 ]

• stormfly
Barre73 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:40:
[...]

Nee, niet helemaal. Odido legt eerst een glaslijn in en zegt pas na de activatie de DSL lijn op. Technisch gezien kunnen ze naast elkaar draaien. Dat geldt zowel voor een glaslijn via WBA als via hun eigen ODF apparatuur.

Bij de provider KPN zelf is het anders. Die leggen de order in als een migratie van de bestaande WBA lijn van koper naar glas. Dus dan wordt na activatie van de glaslijn inderdaad de ophef van de DSL lijn getriggerd.
Helder! En als je glas hebt van ODF/Delta etc dan staat het los van elkaar. En kan het tot de officiële opheffing van DSL parallel blijven draaien.

• Barre73
stormfly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:52:
[...]

Helder! En als je glas hebt van ODF/Delta etc dan staat het los van elkaar. En kan het tot de officiële opheffing van DSL parallel blijven draaien.
Check. Al is de vraag of en wanneer dan die opheffing van DSL ooit zou komen aangezien KPN WBA niet levert op glas van ODF of Delta en dan is er vanuit KPN WBA gezien geen alternatief voor de DSL lijn.
Maar goed... dat is koffiedik kijken.

• Barre73
Sanchaz12 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:22:
Vandaag het installatiepakket ontvangen met een Zyxel T-56 en enigszins verrassend een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON ONT (1e foto).
Een familielid die een wijk verderop woont en iets van 10 maanden geleden nog via T-Mobile besteld heeft, kreeg en gebruikt een Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 GPON ONT (2e foto).

Ik kan me drie scenario's bedenken waarom dit kan zijn;
1. Er wordt inderdaad XGS-PON gebruikt in de wijk waar ik woon, en GPON in de wijk van mijn familielid.
2. Er wordt GPON gebruikt, en deze XGS-PON ONT is backwards compatible met GPON (geen definitieve bevestiging van kunnen vinden).
3. Ik heb een verkeerd ONT ontvangen en deze werkt niet met GPON (indien punt 2 niet kan).

Aangezien de glasvezelaanleg in dezelfde periode en door dezelfde partij (ODF) is gedaan in beide wijken, vraag ik me toch af of er inderdaad bij mij ook XGS-PON in gebruik is.

Er ligt overigens in heel de stad ook geen ander glasvezelnetwerk van KPN of Delta, enkel van ODF.

[Afbeelding][Afbeelding]
Toen KPN begon met PON waren dat meteen switches in de PoP die zowel GPON als XGS-PON aan konden. De eerste kwartalen was het alleen GPON en toen men eenmaal een leverancier had die de ONT's kon maken die passen op de FTU werd snel overgeschakeld op XGS-PON (voor nieuwe klanten), zowel voor KPN als alle WBA providers.

Even een achtergrond verhaal om maar aan te geven dat de kans vrij groot is dat ook Odido/Glasoperator het laatste jaar of al wat langer apparatuur in de PoP plaatst die beide PON varianten kan bedienen.

ODF heeft hier overigens niks mee te maken. Het gaat om de partij die de actieve apparatuur plaatst, de operator. In dit geval dus Glasoperator.

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09-2025
Barre73 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Toen KPN begon met PON waren dat meteen switches in de PoP die zowel GPON als XGS-PON aan konden. De eerste kwartalen was het alleen GPON en toen men eenmaal een leverancier had die de ONT's kon maken die passen op de FTU werd snel overgeschakeld op XGS-PON (voor nieuwe klanten), zowel voor KPN als alle WBA providers.

Even een achtergrond verhaal om maar aan te geven dat de kans vrij groot is dat ook Odido/Glasoperator het laatste jaar of al wat langer apparatuur in de PoP plaatst die beide PON varianten kan bedienen.

ODF heeft hier overigens niks mee te maken. Het gaat om de partij die de actieve apparatuur plaatst, de operator. In dit geval dus Glasoperator.
Duidelijk, bedankt!
Dan ga ik er van uit dat het allemaal in orde komt met de installatie door Guidion a.s. woensdag.

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

djiwie

Wie?

Zolang Odido op de meeste plekken nog GPON heeft ipv XGS-PON zullen ze niet kunnen volgen naar 4 Gbit/s. Max snelheid van GPON is 2.488 up en 1.244 down. Alleen in de nieuw aangelegde WBA gebieden (sinds '21?) kunnen ze over KPN netwerk dan 4 Gbit gaan leveren, en in een enkele POP met eigen apparatuur waar ze nu XGS-PON gebruiken. Lijkt me commercieel niet zo interessant voor ze.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-04 20:46
loeberce schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Als er geen ODF ligt, dan levert Odido toch over Reggefiber?
Ja maar dan had ik daar een ander tarief van 55 euro verwacht. De vraag is dus, is de prijs over KPN WBA nu gelijk getrokken met ODF, heb ik hier dan toch ODF, of doen ze een ander trucje?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• stormfly
Jassy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Ja maar dan had ik daar een ander tarief van 55 euro verwacht. De vraag is dus, is de prijs over KPN WBA nu gelijk getrokken met ODF, heb ik hier dan toch ODF, of doen ze een ander trucje?
Nee dan zou je denk ik op dat bedrag van 50euro uitkomen een p2p fiber van Reggefiber (KPN). Maar nu begrijp ik je vraag, je hebt een KPN/Regge Fiber en je wilt weten waarom je dan toch zo laag uitkomt qua prijs?

Zijn dat dan geen WBA prijzen @Barre73 zoals onderstaand.
Plofkotje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:17:
Ik krijg dezelfde prijzen bij Odido op ODF adressen als dat ik krijg op wat ooit Reggefiber adressen waren. Lijkt mij dan gewoon dat Odido belichtingsapparatuur in de PoP's heeft staan daar.

[ Voor 26% gewijzigd door stormfly op 20-10-2023 13:38 ]

• Barre73
stormfly schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Nee dan zou je denk ik op dat bedrag van 50euro uitkomen een p2p fiber van Reggefiber (KPN). Maar nu begrijp ik je vraag, je hebt een KPN/Regge Fiber en je wilt weten waarom je dan toch zo laag uitkomt qua prijs?

Zijn dat dan geen WBA prijzen @Barre73 zoals onderstaand.

[...]
Ik ben ook zwaar in de war!!
Ik zocht voor een mede Tweaker deze week even uit of er eigen apparatuur in een PoP stond en dat was niet het geval. Alleen KPN WBA.
Maar toch bleek Odido daar 45 euro per maand te rekenen voor 1 Gbit...
Dus ik weet het momenteel ook even niet 8)7

• Barre73
Jbreeuwsma schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:42:
[...]

Via Glaspoort is het 10 euro per maand duurder dan via Open Dutch Fiber.
Dus als je Odido wilt moet je hopen dat er ODF aangelegd wordt bij je.
Ik heb de 'mazzel' dat zowel Glaspoort als ODF hier komt aanleggen..

De prijzen dus inderdaad wat hiervoor al gezegd is:

Pakketten: 100/100, 400/400 en 1000/1000
Prijzen ODF: 35, 40, 45
Prijzen Glaspoort: 45, 50, 55
Bij beide 5 euro korting als je combineert met mobiel.
En Glaspoort zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn dan KPN (WBA) Netwerk.
Dus @GarBaGe : reken op 45, 50, 55 of nog 5 euro meer.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Totdat Odido eigen apparatuur in de PoP heeft ga je goedkoper af zijn door bij KPN af te sluiten, want je betaalt dan bij Odido de WBA taks van een tientje per maand om over KPN infra te mogen leveren.

Om dezelfde reden hier een jaar 200/200 KPN gedaan en het jaar erop voor hetzelfde bedrag 1Gbit bij Odido, want toen hadden ze eigen apparatuur geplaatst dus geen WBA taks meer.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• djiwie
  • Laatst online: 14:47

djiwie

Wie?

nelizmastr schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:51:
Totdat Odido eigen apparatuur in de PoP heeft ga je goedkoper af zijn door bij KPN af te sluiten, want je betaalt dan bij Odido de WBA taks van een tientje per maand om over KPN infra te mogen leveren.
Als KPN een nieuw netwerk aanlegt heb je grote kans dat het P2MP is en dan kan Odido geen eigen apparatuur meer plaatsen.

• Barre73
vj_slof schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:32:
[...]

wow, dan zit je niet op een gehuurde verbinding. Hier in Nijmegen is het zwaar verrot want daar moet het over het glasnetwerk van kpn.
Bijzonder. Ik lees hier niet anders dan dat Odido lijnen die via KPN WBA gaan (dus de dure variant) wel betrouwbaar zijn en nooit uitvallen. Terwijl de lijnen die via eigen apparatuur gaan (wat Odido ODF noemt) altijd de problemen laten zien die hier omschreven worden. Wie dan de eigenaar is van de glasvezel zelf doet niet ter zake. Die hebben niks te maken met de performance.

Wat Lent betreft: Wie is Fiber? Die naam zegt me niks. Lent heeft glasvezel van KPN Netwerk.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:09
Misschien dat @Barre73 ook nog even zijn licht erop kan laten schijnen.

Situatie is als volgt: we hebben al een paar jaar KPN glasvezel. Het netwerk is aangelegd door KPN Netwerk. We halen een maximale snelheid van 1 Gbps.

Maar KPN wordt erg duur en waardeert trouwe klanten niet. We betalen nu 81,50 per maand voor 1 Gbps en 3 televisies. Bij Odido kan ik dat abonnement afsluiten voor 65 EUR en met de eerste zes maanden een mooie korting. Dat gaat dus op een jaar honderden euro’s schelen.

Bij de Odido winkel werd me al verteld dat Odido hier op KPN WBA zit en dat ze geen eigen apparatuur in de PoP hebben staan. Odido verkoopt dus gewoon het KPN-abonnement.

Loont het om over te stappen? Ik heb mijn eigen router en Wifi-apparatuur. De ZyXEL is dan alleen even in gebruik om aan te melden en ik zou daarna de EdgeRouter ertussen zetten.

Hoe zit het verder met traag internet in de avond? Ligt dat bij de backbone van Odido of zal ik daar met KPN WBA geen last van hebben? Ik heb ook Odido Mobiel, dus dat maakt het geheel wel erg aantrekkelijk. Maar zit natuurlijk niet op verbindingsproblemen te wachten. KPN is hier al jaren erg stabiel, op wat IPTV storingen na. :)

• Barre73
Dennisweb schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:44:
Misschien dat @Barre73 ook nog even zijn licht erop kan laten schijnen.

Situatie is als volgt: we hebben al een paar jaar KPN glasvezel. Het netwerk is aangelegd door KPN Netwerk. We halen een maximale snelheid van 1 Gbps.

Maar KPN wordt erg duur en waardeert trouwe klanten niet. We betalen nu 81,50 per maand voor 1 Gbps en 3 televisies. Bij Odido kan ik dat abonnement afsluiten voor 65 EUR en met de eerste zes maanden een mooie korting. Dat gaat dus op een jaar honderden euro’s schelen.

Bij de Odido winkel werd me al verteld dat Odido hier op KPN WBA zit en dat ze geen eigen apparatuur in de PoP hebben staan. Odido verkoopt dus gewoon het KPN-abonnement.

Loont het om over te stappen? Ik heb mijn eigen router en Wifi-apparatuur. De ZyXEL is dan alleen even in gebruik om aan te melden en ik zou daarna de EdgeRouter ertussen zetten.

Hoe zit het verder met traag internet in de avond? Ligt dat bij de backbone van Odido of zal ik daar met KPN WBA geen last van hebben? Ik heb ook Odido Mobiel, dus dat maakt het geheel wel erg aantrekkelijk. Maar zit natuurlijk niet op verbindingsproblemen te wachten. KPN is hier al jaren erg stabiel, op wat IPTV storingen na. :)
Of het loont kunnen wij niet bepalen. Als jij ziet dat je 65 euro betaalt dan loont dat wel lijkt me :-)

Als het inderdaad via KPN WBA gaat zal je geen last krijgen van traag internet e.d. Je zit op de KPN backbone en pas veel hogerop in het netwerk vindt een ontkoppeling plaats naar Odido zelf.

Overigens is het niet zo dat Odido gewoon het KPN abonnement verkoopt. Dat is wel zo met bijvoorbeeld Budget (dat is een kopie van KPN), maar Odido neemt een ander soort WBA product af. Waarbij ze wel zelf zorgen voor TV streams etc, maar ook voor een eigen afwikkeling van het internetsignaal verderop in het netwerk, zoals ik al aangaf.

Ik wil nog wel even voor je dubbelchecken of er echt geen Odido apparatuur in die PoP zit?

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-04 09:28
Barre73 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:09:
[...]

Bijzonder. Ik lees hier niet anders dan dat Odido lijnen die via KPN WBA gaan (dus de dure variant) wel betrouwbaar zijn en nooit uitvallen. Terwijl de lijnen die via eigen apparatuur gaan (wat Odido ODF noemt) altijd de problemen laten zien die hier omschreven worden. Wie dan de eigenaar is van de glasvezel zelf doet niet ter zake. Die hebben niks te maken met de performance.

Wat Lent betreft: Wie is Fiber? Die naam zegt me niks. Lent heeft glasvezel van KPN Netwerk.
Ik ben nu toch ook wel nieuwsgierig. Ik was namelijk gaan zoeken of ik kon vinden wie hier de eigenaar is van het glasvezel maar als ik bij Fiber kijk bieden die niet aan op mijn adres. Tegelijkertijd heb ik dus een hele degelijke performance en stabiliteit (ook op primetime) terwijl ik dus (als ik het goed begrijp) de ODF variant heb. Zit ook maar op een 100 mbps abbootje. Kan het te maken hebben met de aansluiting in je wijk of het aantal gebruikers in je wijk?

• stormfly
Barre73 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:09:
[...]

Bijzonder. Ik lees hier niet anders dan dat Odido lijnen die via KPN WBA gaan (dus de dure variant) wel betrouwbaar zijn en nooit uitvallen.
Ik zit helaas in het duurste p2mp WBA gebied van KPN, heeft als voordeel dat hier niet gepatched wordt als een woning eenmaal is aangesloten. Alles wordt digitaal uitgerold naar de ONT in de meterkast, die ook nog eens permanent gekoppeld is aan je woning. Bij een verhuizing of opzegging blijft deze in de woning, begreep ik.
Terwijl de lijnen die via eigen apparatuur gaan (wat Odido ODF noemt) altijd de problemen laten zien die hier omschreven worden. Wie dan de eigenaar is van de glasvezel zelf doet niet ter zake. Die hebben niks te maken met de performance.
Tja het zal net zoals bij Gideon en DHL zo zijn dat ze per ticket/pakket betaald krijgen. Je kan beter zorgen dat ze een bonus krijgen bij een 5 sterren beoordeling van de klant als ze iets end to end oplossen en de verbinding groen in de portal staat.

Nu voelt het voor mij, als meelezer: we zijn langs geweest ik heb het naar een andere afdeling geschoven, klant nog steeds down, maar mijn tickets zijn gunstig afgesloten voor mijn performance statistieken.

Of ben ik nu aan het doom-denken 8) ?

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-04 09:28
stormfly schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:07:
[...]

Ik zit helaas in het duurste p2mp WBA gebied van KPN, heeft als voordeel dat hier niet gepatched wordt als een woning eenmaal is aangesloten. Alles wordt digitaal uitgerold naar de ONT in de meterkast, die ook nog eens permanent gekoppeld is aan je woning. Bij een verhuizing of opzegging blijft deze in de woning, begreep ik.

[...]
Dat is hier dus ook. Zat ook een NT ding naast maar die gebruiken ze niet en nu hebben ze die andere ernaast gebruikt. Is inderdaad vast aan het huis dus bij verhuizen moet je die laten zitten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:51
@Dennisweb Hier in Drenthe geen centje pijn. Upload wil in de nacht wel eens wat dalen naar 400-500Mbit, maar vind ik niet zo boeiend. Download en latency zijn bij mij altijd goed eigenlijk.

Dit is een fiber van KPN. Ik heb een PCtje met OPNsense als router in gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd8r2dNVwQlJfrEFnH6mYO4K2Fw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mNvyK9RbNgprKDLWvNEBbUnP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7jtb4oBC0NmrA6Owe-KtHS1eCk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0iyhdEmzia6AeJSGIqj8uGN8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRO2-ddwG8sKNZxyPepJZTg91s4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WCWB0rpJ3zWn1FmLsVHicqZm.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5lpyqrT0rfOcPg4Vb_d1mIO0EE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WX1MIWuiZXkVXNbm7lzvMeNX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE-6czrLuKN7hx3UTi15lj6tQK8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YAbCS6oCUnDEYL2gn0Obxpxk.png?f=fotoalbum_tile

De grafiekjes rechtsonder in SmokePing blijven wel pijnlijk om te zien: je ziet duidelijk hoeveel lager m'n ping was toen ik nog bij BudgetThuis (AON, via KPN WBA) zat :X

offtopic:
Om vragen over de gebruikte tooling te voorkomen:
Speedtest: Docker container 'ghcr.io/alexjustesen/speedtest-tracker:latest'
SmokePing: Docker container 'linuxserver/smokeping:latest'

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2023 09:02 ]

• Dennisweb
Vanavond maak ik de overstap van KPN naar Odido in orde. We zitten op KPN WBA AON P2P, zonder dat Odido apparatuur in de PoP staan heeft.

Er valt niet veel te verliezen. Als het echt dramatisch is, kun je er altijd nog binnen 14 dagen onderuit. Maar we zullen zien. De ZyXEL gaat na installatie meteen op zolder. Ik gebruik een EdgeRouter 4 en dat is toch wel een heerlijk stabiele router. Die kan ook gemakkelijk met Odido samen. Heb een Ubiquiti AC-AP Pro 6 als WiFi.

Het is niet zo erg als de snelheden net even wat lager liggen. Daar krijg je dan ook een zeer forse besparing voor. KPN wordt gewoon echt heel duur.

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-04 20:34
Dennisweb schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:55:
Vanavond maak ik de overstap van KPN naar Odido in orde. We zitten op KPN WBA AON P2P, zonder dat Odido apparatuur in de PoP staan heeft.

Er valt niet veel te verliezen. Als het echt dramatisch is, kun je er altijd nog binnen 14 dagen onderuit. Maar we zullen zien. De ZyXEL gaat na installatie meteen op zolder. Ik gebruik een EdgeRouter 4 en dat is toch wel een heerlijk stabiele router. Die kan ook gemakkelijk met Odido samen. Heb een Ubiquiti AC-AP Pro 6 als WiFi.

Het is niet zo erg als de snelheden net even wat lager liggen. Daar krijg je dan ook een zeer forse besparing voor. KPN wordt gewoon echt heel duur.
Als je op KPN WBA blijft met Odido, dan verwacht ik ook niet veel problemen.
Maar ben je echt 100% dat ze geen Glasop hebben in jouw PoP?
Want ze hebben het nu bijna in iedere PoP draaien.
Ik heb lang geleden eens T-Mobile nog gehad over fiber (wel met Glasop) op AON P2P met de EdgeRouter 4 en die WAN lijn was heel stabiel. ;)

• Dennisweb
Soundwork schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:42:
[...]

Als je op KPN WBA blijft met Odido, dan verwacht ik ook niet veel problemen.
Maar ben je echt 100% dat ze geen Glasop hebben in jouw PoP?
Want ze hebben het nu bijna in iedere PoP draaien.
Ik heb lang geleden eens T-Mobile nog gehad over fiber (wel met Glasop) op AON P2P met de EdgeRouter 4 en die WAN lijn was heel stabiel. ;)
Klinkt veelbelovend. En dat weet ik vrij zeker, want @Barre73 heeft het voor me nagekeken.

Blij om te horen dat het heel stabiel was, want dat moet ook wel. En als je dan ook nog flink kan besparen, is het helemaal mooi. De EdgeRouter 4 is ook wel een heel fijne router. Eigenlijk nooit problemen mee. Staat op 4% CPU en 13% RAM te draaien. Veel beter dan die ZyXEL routers die het allemaal net niet bij kunnen sloffen.

Heb de ExperiaBox 10 ook verbannen naar de kast op zolder om dezelfde reden. Ik kijk wel uit naar de overstap, want heb net Odido Mobiel ook weer verlengd. Zijn toch mooie kortingen in dure tijden. :)

Weet jij trouwens wat de monteur precies komt doen? In de mail van Odido staat dat ze een modem gaan installeren en TV in orde maken. Maar moet er dan niets in de wijkcentrale omgezet worden? Of krijg ik een andere media converter en is ompatchen niet nodig?

• Dennisweb
dzuijlek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:13:
[...]

Net nog een keer getest: 933 down / 948 up / ping 4 ms
Netjes! KPN WBA?

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-03 08:29
Sorry, geen idee wat je bedoelt. :X

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dennisweb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:50:
[...]

Of je glasvezel gelegd is door KPN NetwerkNL. Wie heeft de glasvezel gelegd?

Gezien je eerst bij KPN zat, vermoed ik van wel.
Wil niet zeggen dat het WBA is. Als het een GPON of AON aansluiting is over Odido apparatuur is het wel KPNNetwerk infra maar zonder WBA taks.

• Barre73
dzuijlek schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:19:
[...]

Ik kom inderdaad van KPN. Ik ga na 8 maanden 45 euro betalen (of eigenlijk 40 omdat ik ook nog klantvoordeel heb vanuit onze mobiele abonnementen).
In dat geval is de fysieke aansluiting in je huis, de kabel naar de PoP, en de PoP zelf allemaal van KPN. Odido heeft echter in die PoP eigen apparatuur opgehangen en zelf een verbinding naar de buitenwereld (backhaul) gemaakt. ZIj huren dus in dit geval alleen de kale lijn van KPN en zetten daar zelf het licht op en daarmee de diensten..
Dit noemt Odido ODF gebieden (niet te verwarren met Open Dutch Fiber).
Daanaast kent Odido ook ODF gebieden waar de glasvezeleigenaar Open Dutch Fiber of E-Fiber is. Zelfde principe en prijs, alleen andere netwerkeigenaar.

Er zijn ook gebieden waar voornoemde zaken ook allemaal van KPN zijn maar waar Odido geen eigen apparatuur in de PoP heeft hangen. Daar huren zij niet alleen de kale lijn van KPN maar ook de diensten. Het licht dus zogezegd. Dat kost aanzienlijk meer voor Odido en dat berekenen zij door naar de eindklant.
Dit noemt Odido WBA gebieden en die zijn dus 10 tot 15 euro per maand duurder voor de klant.

En dan zijn er tot slot nog gebieden waar Delta de glasvezeleigenaar is. We weten dat Odido daar geen eigen apparatuur kan ophangen in de PoPs en daarmee dus via Delta de diensten moet inkopen. Ik ken daar alleen nog geen voorbeelden van op Tweakers dus heb ook geen idee van prijzen en of dat ook duurder is dan een ODF gebied.

De hele reden dat je werd gevraagd in welk gebied je zat is dat er een verschil kan zijn tussen de prestaties van je verbinding op een WBA of een ODF verbinding. De eigen ODF verbindingen schijnen af en toe nog wel wat "gammeler" te zijn dan de verbindingen die via KPN WBA lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 16-12-2023 20:36 ]

• Barre73
Tjoep1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:32:
[...]

Dit is vanmorgen bij mij aangesloten. Afgelopen jaar Delta gehad, maar nu was Odido ook beschikbaar. Dat kost 55 euro per maand voor 1Gb up en down. Maar met klantvoordeel 50 euro per maand en de eerste 8 maanden voor 25 euro. Delta 1Gb kost hier 52,50.
Dus als ik even focus op die prijs: Delta en KPN WBA is dus even duur.
Er is dus niet alleen een KPN "tax" maar ook een Delta "tax....

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
dvandd schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:04:
Heb een beetje zitten neuzen op de Odido-community, ze geven het volgende aan over KPN NetwerkNL:
"Ze denken dat er een capaciteits issue zou kunnen spelen. Er is een uplink uitgevallen waardoor de resterende uplinks overbelast worden voor ongeveer 80%. Dit moet volgens KPN NetwerkNL 30 november opgelost worden."

Moe worden we er in ieder geval wel van.
Welke thread noemde dat? Het is een lange tijd voordat dit gefixed wordt 😐

Het antwoord voor @stormfly lijkt te zijn dat het in ieder geval in het KPN netwerk speelt (klinkt als de WBA transportdienst). Ik had als het echt veel klanten in een gebied raakte wel meer klachten verwacht.

@stormfly heb jij misschien een idee welke encapsulatie hier dan gebruikt wordt?

• ThinkPad
Rhodez schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:46:
[...]

OK, dus dan is Odido helaas een no go. Heb geen zin in die ellende. Dank!
Ik heb ook KPN WBA (oranje vezel), zat eerst bij Budget Thuis via AON. Dat is nu Odido over GPON geworden inderdaad. Freedom zegt bij mij ook: "Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: AON"

Hier overigens geen centje pijn, prima snelle en stabiele verbinding. De vele problemen die hier in het topic genoemd worden herken ik totaal niet. Zie ook ThinkPad in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie" (negeer de snelheden daar, dat was ongeveer een uur na oplevering :+ Als ik nu test haal ik eigenlijk altijd netjes 930/930).

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 23-11-2023 09:56 ]

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:19
ThinkPad schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb ook KPN WBA (oranje vezel), zat eerst bij Budget Thuis via AON. Dat is nu Odido over GPON geworden inderdaad. Freedom zegt bij mij ook: "Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: AON"

Hier overigens geen centje pijn, prima snelle en stabiele verbinding. De vele problemen die hier in het topic genoemd worden herken ik totaal niet. Zie ook ThinkPad in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie" (negeer de snelheden daar, dat was ongeveer een uur na oplevering :+ Als ik nu test haal ik eigenlijk altijd netjes 930/930).
Ik heb ook KPN WBA (oranje vezel), zit nu bij KPN via AON. Dat gaat volgende maand over naar Odido. Freedom zegt bij mij ook: "Netwerk: KPN | Belichting: KPN | Techniek: AON"

Geen idee of ik op AON blijf of naar de GPON of XGS-PON ga (weet niet wat er in de centrale hier hangt).

• stormfly
Barre73 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:04:
[...]

Misschien wel dezelfde problemen maar dit is niet op wijkniveau. Odido huurt hier alles van KPN/Glaspoort, dus geen eigen apparatuur en geen eigen backbones. Pas op een veel hoger niveau vindt uitkoppeling plaats (ergens in een grote telefooncentrale)
Dat is lastig te bepalen welke gebieden welke fiber aanbieder hebben, voor jou misschien wat minder lastig 8)

Jij zegt eigenlijk ook klanten met KPN WBA hebben bij Odido packetloss tijdens de piek uren? Het moet vanaf de laag ontstaan waar de diverse dorpen en steden bij elkaar komen, zowel WBA als ODF. De aggregatielaag voordat het de core in gaat?

Uiteindelijk is zo'n ontwerp vrij simpel te schetsen met wat gedane aanname:
  • Core= minder porten en hele dure porten + hele hoge port snelheden, je bent hier heel selectief wat je aansluit vaak externe connectivity 100/400/800G.
  • Aggregatie = medium snelheid porten 100G en betaalbaarder, deze laag is bedoeld om goedkoper op je core aan te sluiten door middel van een omgekeerde trechter (dunne puntje naar boven, brede onderkant)
  • Access/POP in de dorpen = heel veel porten van 10/40/100, van elke voordeur een mogelijke aansluiting, lagere snelheden
Wat Delta schreef in mijn vorige post: we sluiten nieuwe locaties XGS-PON in een dorp/stad aan op 2x 100G.

Als je bij KPN WBA aangesloten bent en bij Odido klant heb je alsnog issues. Eigenlijk laten de problemen al zien dat dit termineert op dezelfde laag als de Odido klanten -> 75% de aggregatielaag waar het knelt.

• Barre73
stormfly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:20:
[...]

Dat is lastig te bepalen welke gebieden welke fiber aanbieder hebben, voor jou misschien wat minder lastig 8)

Jij zegt eigenlijk ook klanten met KPN WBA hebben bij Odido packetloss tijdens de piek uren? Het moet vanaf de laag ontstaan waar de diverse dorpen en steden bij elkaar komen, zowel WBA als ODF. De aggregatielaag voordat het de core in gaat?

Uiteindelijk is zo'n ontwerp vrij simpel te schetsen met wat gedane aanname:
  • Core= minder porten en hele dure porten + hele hoge port snelheden, je bent hier heel selectief wat je aansluit vaak externe connectivity 100/400/800G.
  • Aggregatie = medium snelheid porten 100G en betaalbaarder, deze laag is bedoeld om goedkoper op je core aan te sluiten door middel van een omgekeerde trechter (dunne puntje naar boven, brede onderkant)
  • Access/POP in de dorpen = heel veel porten van 10/40/100, van elke voordeur een mogelijke aansluiting, lagere snelheden
Wat Delta schreef in mijn vorige post: we sluiten nieuwe locaties XGS-PON in een dorp/stad aan op 2x 100G.

Als je bij KPN WBA aangesloten bent en bij Odido klant heb je alsnog issues. Eigenlijk laten de problemen al zien dat dit termineert op dezelfde laag als de Odido klanten -> 75% de aggregatielaag waar het knelt.
Inderdaad is het gebied en de manier van aanbieden niet altijd makkelijk te bepalen maar in dit geval wel heel zeker :-)
Glaspoort is altijd P2MP netwerk met straatkasten. Dat kan ik je 100% garanderen. En op die netwerken is eigen apparatuur niet mogelijk dus het is altijd KPN WBA. Of in dit geval Glaspoort WBT maar technisch gezien is dat hetzelfde.

De doorvoerlinken van WBA en WBT richting de ontkoppelingslocaties zijn ruim voldoende, dat kan ik je ook garanderen. Net zoiets als bij Delta. En dat bewijst zichzelf ook omdat klanten van bijvoorbeeld KPN er geen last van lijken te hebben. Ook niet in die gebieden (ik lees tenminste zelden zoiets).

Dus als er dan nog steeds problemen ontstaan bij Odido klanten dan zit het in die laag daarboven, na de ontkoppeling en dus op het Odido corenetwerk. En of dat corenetwerk nou bestaat uit Eurofiber glas of Tele2 backbones maakt voor het verhaal niet uit. Je zou kunnen denken dat daar de capaciteit niet voldoende is.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Motrax schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:10:
Ik heb een interessante... met 100/100 Glasvezel van 35,- / maand ging het naar 38,01 / maand naar +5.7% = 40,18 / maand. Daarmee heeft Odido zich uit de markt geprijst en is KPN 100/100 bijna net zo duur: standaard 42,50 / maand, eerste 6 of 12 maanden gratis voor 1 of 2 jaar abbonnement.

🤷‍♂️

Elke 2 jaar dus wisselen tussen KPN en Odido lijkt het nu op.
Is dit op "KPN WBA"?

In sommige gebieden moeten providers praktisch net zoveel aan KPN netwerk betalen als een abonnement bij KPN de ISP kost. Dat maakt concurreren op prijs lastig onmogelijk :X.

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:34
bjusterbaarlik schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:50:
[...]

P2MP is gewoon een goedkope manier voor aanleg voor KPN. Dat KPN dus duur is betekent waarschijnlijk alleen maar dat ze meer winst maken.

Voor jouw is concurrentie dus logischerwijs belangrijk. Maar vanuit het oogpunt van ODF niet. KPN kan immers "gewoon" de prijs verlagen en met een aanbieding komen voor de mensen die anders gaan overstappen.

Voor ODF is dat niet bepaald een interessante businesscase dus.
Zelf zit ik ook bij Odido maar via KPN WBA en als ik de prijzen en snelheden vergelijk met Odido over ODF zit er sowieso vaak een verschil tussen van minimaal 15,- per maand minder over ODF

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
chris-drielsma schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:13:
[...]

Zelf zit ik ook bij Odido maar via KPN WBA en als ik de prijzen en snelheden vergelijk met Odido over ODF zit er sowieso vaak een verschil tussen van minimaal 15,- per maand minder over ODF
Dat klopt, maar dat is natuurlijk niet het echte kostenverschil tussen ODF en KPN netwerk. Grootste verschil zal hem vooral in de winstmarge zitten. En daar zit het probleem.

Enige bestaansrecht dat ODF heeft is als ze zeker weten dat als ze overal glasvezel gaan aanleggen dat er genoeg partijen zijn die er gebruik van willen maken die ook genoeg klanten hebben.

Als KPN er al ligt dan is dat dus een heel moeilijk verhaal. Daarom zie je dat ODF en ook andere partijen eigenlijk niet doen.

• Barre73
chris-drielsma schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:13:
[...]

Maar als je het vergelijkt vanuit het oogpunt van bijvoorbeeld de ACM, dan wordt het verschil alweer kleiner. Namelijk 55 euro per maand voor KPN 1 Gbit versus 45 per maand bij Odido op eigen apparatuur.
Ik vermijd bewust de afkorting ODF omdat dat verwarring geeft. Die 45 euro geldt ook op KPN Netwerken waar ze eigen apparatuur hebben, zoals in het grootste deel van Apeldoorn. Dus de P2P netwerken.

• chris-drielsma
  • Laatst online: 13:34
Barre73 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:43:
[...]

Maar als je het vergelijkt vanuit het oogpunt van bijvoorbeeld de ACM, dan wordt het verschil alweer kleiner. Namelijk 55 euro per maand voor KPN 1 Gbit versus 45 per maand bij Odido op eigen apparatuur.
Ik vermijd bewust de afkorting ODF omdat dat verwarring geeft. Die 45 euro geldt ook op KPN Netwerken waar ze eigen apparatuur hebben, zoals in het grootste deel van Apeldoorn. Dus de P2P netwerken.
Bij Odido kost op dit moment 1Gbit zonder kortingen op WBA (PTMP) ook 55 euro per maand dus veel verschil tussen KPN zelf en Odido is er niet , niet echt een concurrerend aanbod , de rest is zelfs duurder dan KPN
dus om eerlijk te zijn zitten ze bij de ACM toch behoorlijk te slapen.

veel mensen kiezen voor het goedkoopste in deze tijden en dan komen ze automatische toch uit op KPN die zo de monopolie krijgt op P2MP netwerken

en inderdaad er zijn delen hier in Apeldoorn met eigen apparatuur van odido AON & P2P maar helaas centrum en noord zijn niet de gelukkige hierin

• Huub17
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:20
Ook hier sinds 2018 gewoon tevreden (wel op WBA AON nog).

Drie problemen gehad die me bijstaan, die ene soap met routing via Duitsland en twee glasvezelbreuken. Daarbij wel de kanttekening bij een van die storingen dat de responstijd van een monteur van KPN beduidend sneller (<12 uur) is dan die van Guidion (eerste mogelijkheid > 7 dagen), waardoor ik meelifte op tevens getroffen KPN buren en het al opgelost was voor mijn Guidion afspraak er was. Voor internet kregen we dan wel weer gewoon unlimited vouchers.

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-02 10:47

wiert.tweakers

Makes software work correctly

Barre73 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:43:
[...]

Dit noemt Odido ODF gebieden (niet te verwarren met Open Dutch Fiber).
Daanaast kent Odido PDF gebieden waar de glasvezeleigenaar Open Dutch Fiber of E-Fiber is. Zelfde principe en prijs, alleen andere netwerkeigenaar.

Dit noemt Odido WBA gebieden en die zijn dus 10 tot 15 euro per maand duurder voor de klant.

In voorbereiding tot een reactie op de startpost is het misschien handig om uit te leggen wat ODF, PDF en WBA betekenen.

In veel berichten van het topic wordt ODF gelijkgesteld met Open Dutch Fiber, maar ik weet vrij zeker dat je hier iets anders bedoelt (:

Wat ik denk wat je bedoelt heb ik even uit de Odido forum post Glasvezel: wat betekenen deze termen? gehaald:
- ODF: Optical Distribution Frame - Als ‘actieve operator’ over Glasvezel diensten aanbieden aan providers of eindgebruikers in Nederland. Zo noemt Odido haar glasvezelnetwerk bijvoorbeeld.
- WBA: Wholesale Broadband Access - De toegang tot het glasvezelnetwerk in beheer bij KPN waarbij er alleen digitale signalen worden doorgegeven.
Helaas ontbreekt PDF daar in het rijtje. Wat betekent die afkorting? Of bedoel je daar misschien ook ODF?

Het is denk ik ook belangrijk om zulke definities in de start-post te krijgen.

--jeroen (die zich aan het inlezen is omdat die binnen een paar maanden Odido krijgt want in Lisse is Open Dutch Fiber nu een glasvezelnetwerk aan het aanleggen en Odido heeft het eerste recht op gebruik van dat netwerk, en het rond glasvezel allemaal fiks is veranderd sinds hij zich tegen Reggefiber in de Aker, Badhoevedorp en Sassenheim aan bemoeide)

http://wiert.wordpress.com

• Barre73
WouTer14 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:50:
[...]

Nog mooier was als Odido een opkikbare NTU meeleverde zoals de Nokia/Genexis. Hopelijk komt dat nog. Bij KPN is dit de standaard en zit er toch net even wat strakker uit :*)
Dat zou best kunnen maar dat geeft een probleempje.. Odido levert op vrijwel elk glasvezelnetwerk in NL van elke beheerder. Daarmee zijn ze de enige in NL.
Maar... dat betekent ook dat er minstens 10 verschillende FTU's kunnen voorkomen. Ik ken alleen al vier verschillende FTU's op Reggefiber/KPN Netwerk aansluitingen. En dan nog Delta, Open Dutch Fiber, en een zooi lokale netwerken. op die laatste levert Odido weliswaar via KPN WBA maar er zitten wel andere types FTU's op.

Het is logistiek en economisch gezien dan ook veel slimmer om 1 oplossing te gebruiken in de vorm van een glasvezelkabeltje dat altijd wel past op een connector in de FTU, en die aan te sluiten op een losse ONT. Dus wat ze nu doen.
Inderdaad minder fraai maar wel veel logischer.

• SkorpionNL
  • Laatst online: 08:03
Steven030 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:48:
Sinds kort ligt hier glasvezel van Open Dutch Fiber in de wijk. Momenteel heb ik een gigabit verbinding van Ziggo.

Opzich ben ik redelijk tevreden, met name TV is belangrijk voor mijn vrouw en dat werkt perfect met de mediabox Next. En ook het internet was tot nu toe toereikend, ondanks dat ik redelijk veel game en dan met name MP shooters. Ik doe dit met de normale Gigabox icm 2 SmartWifi pods van Ziggo.

Nu heb ik echter sinds kort een PlayStation Portal en dat werkt niet altijd even lekker. Eigenlijk is er een 5ghz verbinding nodig, en dit is lastig in te regelen met de normale Ziggo apparatuur. De wifi pods werken namelijk niet als je alleen voor 5ghz kiest (en ik had een workaround nodig voor bepaalde apparaten die alleen met 2.4ghz werken).

Nou vraag ik me af of overstappers van Ziggo naar Odido tevreden zijn en mij aanraden dat ook te doen, óf kan ik beter investeren in eigen apparatuur zoals een Fritzbox om mijn wifi zo in te richten als ik zelf wil?
Zoals hierboven al aangegeven wordt zou ik investeren in eigen apparatuur. Het is wel even een investering, maar daarna kun je eigenlijk zonder echte impact overstappen naar een andere provider.

Ik ben gisteren overgegaan van Ziggo naar Odido en ik ben toe nu toe erg tevreden over de gehele gang van zaken zoals installatie en communicatie. Heb eigenlijk geen moment zonder internet gezeten.

Moet wel gezegd worden dat ik een internet only abbo afneem bij Odido (via KPN WBA) en achter de door Odido geleverde Nokia ONT mijn eigen router en AP’s gebruik. Tv kijken doen we via NL ziet op een Apple TV.

• Oohhhhdiedo
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-07-2024
ANdrode schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Ik zou de gok aan durven. Ze sturen toch geen monteur voor een downgrade naar een legacy platform als je een lagere snelheid kiest? Die monteur is duurder voor Odido dan de het verschil in abonnementskosten verwacht ik.
Toch maar even een account aangemaakt omdat ik deze discussie zo lang zie duren. Toevallig weet ik hier wel wat over, dus hieronder even wat duidelijkheid over wanneer gpon en wanneer xgspon bij Odido:

1. Odido stuurt inderdaad geen monteur om je weer naar gpon te downgraden wanneer je op xgspon zit. Eens xgspon blijft xgspon.

2. Wanneer je nu op gpon zit krijg je een upgrade naar xgspon als je je snelheid verhoogd naar 2gbit of hoger. Die upgrade bestaat uit een monteur die bij jou een xgspon ONT aansluit en het juiste profiel hiervoor activeert middels de pagina waar hij ont's kan registreren.

3. Wanneer iemand nu een Aon verbinding heeft en kan upgraden naar 2/8gbit word er bij de upgrade uiteraard omgepatcht naar pon apparatuur in de pop. Dit gebeurt door dezelfde monteur die het ONT komt registreren.

4. Als je nog geen verbinding van odido hebt en in een gebied woont waar 2 en 8gbit leverbaar zijn, krijg je nu ook wanneer je 1gbit besteld standaard al een xgspon verbinding. Alleen bij de lagere snelheden word nog standaard gpon geleverd.

Bovenstaande is uiteraard allemaal alleen van toepassing in gebieden waar odido eigen apparatuur in de pops heeft. Wanneer een verbinding via kpn of delta wba geleverd word is in geval van KPN niet meer dan 1 gbit en in geval van Delta niet meer dan 2gbit te bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Oohhhhdiedo op 13-01-2024 09:00 ]

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Oohhhhdiedo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Bovenstaande is uiteraard allemaal alleen van toepassing in gebieden waar odido eigen apparatuur in de pops heeft. Wanneer een verbinding via kpn of delta wba geleverd word is meer dan 1gbit niet te bestellen bij odido.
Odido levert ook gewoon 2Gbps via Delta over XGS-PON.

• Barre73
Oohhhhdiedo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Toch maar even een account aangemaakt omdat ik deze discussie zo lang zie duren. Toevallig weet ik hier wel wat over, dus hieronder even wat duidelijkheid over wanneer gpon en wanneer xgspon bij Odido:

1. Odido stuurt inderdaad geen monteur om je weer naar gpon te downgraden wanneer je op xgspon zit. Eens xgspon blijft xgspon.

2. Wanneer je nu op gpon zit krijg je een upgrade naar xgspon als je je snelheid verhoogd naar 2gbit of hoger. Die upgrade bestaat uit een monteur die bij jou een xgspon ONT aansluit en het juiste profiel hiervoor activeert middels de pagina waar hij ont's kan registreren.

3. Wanneer iemand nu een Aon verbinding heeft en kan upgraden naar 2/8gbit word er bij de upgrade uiteraard omgepatcht naar pon apparatuur in de pop. Dit gebeurt door dezelfde monteur die het ONT komt registreren.

4. Als je nog geen verbinding van odido hebt en in een gebied woont waar 2 en 8gbit leverbaar zijn, krijg je nu ook wanneer je 1gbit besteld standaard al een xgspon verbinding. Alleen bij de lagere snelheden word nog standaard gpon geleverd.

Bovenstaande is uiteraard allemaal alleen van toepassing in gebieden waar odido eigen apparatuur in de pops heeft. Wanneer een verbinding via kpn of delta wba geleverd word is in geval van KPN niet meer dan 1 gbit en in geval van Delta niet meer dan 2gbit te bestellen.
En om het compleet te maken: als je in een gebied woont waar Odido alleen via KPN WBA kan leveren, maar waar KPN wel 4 Gbit kan leveren, dan krijg je weliswaar bij Odido max 1 Gbit maar dat is wel XGS-PON.

• Barre73
R3D schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Ik ga even wat onzinnigheden uit de wereld helpen want de informatie hier gedeeld is niet correct.
GPON/XGS-PON gebruiken dezelfde PON techniek.
Eén abonnement van 1G of van 8G gaat over hetzelfde passieve pad (OLT/Linecard/splitter) naar de FTU.
Een lagere snelheid is dus niet minder beveiligd en een hogere snelheid geeft je geen andere garanties.
PON is gebaseerd op specifieke timeslots per subscriber waarin data verstuurd mag worden, daar zit geen andere technologie op verschillende snelheden.
Je leest het ook niet goed, Wat hier werd gezegd is dat ALS je nu op 1 Gbit zit met GPON, dan heb je gewoon meer kans op storingen door aliens . En als jij thuis bent in deze techniek weet jij al wat dat zijn.
Uiteraard blijft het dezelfde techniek want het is PON, maar omdat XGS-PON een andere "wavelength" gebruikt dan GPON en AON valt dat storingsrisico daarmee weg. En er zijn heel wat storingen langs gekomen in dit topic waarbij een heel segment plat ging dankzij het verkeerde proces bij Odido voor de overstap van een KPN WBA klant naar hun ODF-GPON poort.

Dus in zeker zin klopt de stelling in dit geval wel: Bij een 1Gbit abonnement of lager met GPON heb je meer kans op storingen.Bij een >1Gbit abonnement (wat dus altijd op XGS-PON draait) is die kans een stuk kleiner.

@bluecupra
En alhoewel de G in GPON staat voor Gigabit is er wel gewoon 2,4 Gbit download mogelijk :-). Alleen is de upload max 1,2 Gbit dus als je symmetrische snelheden wil aanbieden kom je toch uit op 1,2/1,2 Gbit en dan kan je beter gewoon afronden naar 1 Gbit, ook omdat de meeste poorten in apparatuur (bij klanten) max 1000 Mbit ondersteunt.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53

The Wizard

Moderator Mobile
Arn0uDz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Je krijgt een nieuwe ONT. De Genexis kun je niet gebruiken met Odido. Of je de Zyxel router gaat gebruiken dat mag je zelf weten.
Ik bedoel idd de ONT, de router verdwijnt in de kast. Maar waarom de ONT omruilen? Het zijn beiden gewoon converters, niks meer, niks minder. Het is niet zo dat Odido op een andere golflengte overschakelt, het is immers gewoon WBA van KPN.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-04 19:48
The Wizard schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Ik bedoel idd de ONT, de router verdwijnt in de kast. Maar waarom de ONT omruilen? Het zijn beiden gewoon converters, niks meer, niks minder. Het is niet zo dat Odido op een andere golflengte overschakelt, het is immers gewoon WBA van KPN.
Ja ik vond het ook vreemd, maar er zal vast een reden voor zijn. Heb nu een Genexis 'schil' in mijn meterkast hangen met een geel optical kabeltje eruit naar de nieuwe ONT. Mooi is anders, maarja.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Bij GPON en XGS-PON is de ONT geregistreerd via het serienummer. Andere gaat dus alleen werken als het juiste serienummer geregistreerd wordt. Bij AON maakt het niet uit. Je kunt het zien aan het onderste LEDje, bij GPON en XGS-PON is dat alarm, bij AON Ethernet.

• Chrisjuhh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 13:05
Ook hier prijsverhogingen gekregen waarbij de maandelijkse factuur van 52,50 omhoog schoot naar 60,99.
in die 60,99 zit dan ook korting voor een mobiel abonnement anders betalen wij 65,99 per maand.
en dat voor internet en een waardeloze TV app.

Aan het bekijken wat slim is om te doen. echter door de termen zoals WBA/ODF en AON,GPON, XGS-PON ben ik het kwijt.... ;-) ook na doorworstelen allerlei fora.

Ook lees ik dingen als even upgraden/ downgraden en je betaald minder. Overigens wilt Odido alleen maar korting geven als ik overstap naar 2Gb of hoger.... maar krijg ik dan een andere glas techniek? volgens mij allemaal noob vragen ;-)

Resume: zit ik in een WBA/ODF gebied? (Tilburg postcode 5036) en welke glas techniek heb ik nu? (zie foto's)? wat gebeurt er bij een up/downgrade voor vastzetten goedkopere tarieven bij Odido of is overstappen naar KPN interessanter? gebruik overigens geen Zyxel modem maar eigen Asus routers.
oh volgens mij is 1Gb/1Gb een overkill voor beetje thuiswerken, teams gebruiken, Netflix etc....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDbXqwWysRXAlX-aHXoBu9azPfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctIgvr6IoIM4E2yFcJ6M2Lta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzwu62s5FtUqZ-_Ay18oImwC4jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWRapnRKSOg5luY1R8ZjgOC5.jpg?f=fotoalbum_large

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-03 13:40
Chrisjuhh schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:17:
Ook hier prijsverhogingen gekregen waarbij de maandelijkse factuur van 52,50 omhoog schoot naar 60,99.
in die 60,99 zit dan ook korting voor een mobiel abonnement anders betalen wij 65,99 per maand.

Aan het bekijken wat slim is om te doen. echter door de termen zoals WBA/ODF en AON,GPON, XGS-PON ben ik het kwijt.... ;-) ook na doorworstelen allerlei fora.

Ook lees ik dingen als even upgraden/ downgraden en je betaald minder. Overigens wilt Odido alleen maar korting geven als ik overstap naar 2Gb of hoger.... maar krijg ik dan een andere glas techniek? volgens mij allemaal noob vragen ;-)

Resume: zit ik in een WBA/ODF gebied? (Tilburg postcode 5036) en welke glas techniek heb ik nu? (zie foto's)? wat gebeurt er bij een up/downgrade voor vastzetten goedkopere tarieven bij Odido of is overstappen naar KPN interessanter? gebruik overigens geen Zyxel modem maar eigen Asus routers.
oh volgens mij is 1Gb/1Gb een overkill voor beetje thuiswerken, teams gebruiken, Netflix etc....
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt nu een AON verbinding.
Maar dat zegt niets over wat je gaat krijgen, dat ligt simpelweg aan de apparatuur van de operator in de PoP.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:05
Chrisjuhh schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zit nu op AON.

Paar jaar terug op 1gbit begonnen, later teruggegaan naar 100mbit en nu (dec23) naar 400mbit gegaan allemaal op AON gebleven.
Ik kan ook 8gbit krijgen wat mij vertelt dat op mijn locatie AON /Gpon en xps-pon apparatuur in de POP zit mijn buurman heeft ook Odido jaar later afgesloten dan mij en hij heeft GPON apparatuur (Huawei) hangen.

Conclusie er is niet met zekerheid te zeggen wat er gebeurt als je upgrade. Ik acht de kans hoog niks met ja apparatuur als je onder de 1gbit blijft.
Is opzich ook wel logisch apparatuur opsturen / monteur langs sturen /patchen.
Voor het veranderen van snelheid die op huidige AON verbinding ook kan, is geld verbranden. Dan hebben ze weer een heel jaar niks aan je verdiend.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 21-01-2024 11:29 ]

• Barre73
Xymox schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:55:
Nou ja zeg....

Ik op website (particulier) zoeken op mijn postcode/hnr en krijg keurig aanbiedingen tot 2gigabit glazvezel.
Maar wanneer ik zakelijk kies zegt de website "Helaas is er geen vast internet mogelijk".

Ik denk dat is een foutje op website. Dus ik bellen.
Zakelijke klantenservice zegt is niet mogelijk omdat "blah blah, ander modem, andere instellingen etc".

Hoezo?

Of ik nu een particulier abo afsluit over de Delta Fiber glasvezel die in mijn meterkast zit of een zakelijke abo over dezelfde lijn afsluit (met evt ander modem) zou toch geen verschil in moeten zitten?

De snelheid is hetzelfde.

Volgens de servicedesk medewerker moet er iets "opgeleverd" worden wat anders is bij particulier vs zakelijk abonnement. Wat dat dan is kon mij niet verteld worden. Het kan gewoon niet. Wellicht over een jaar pas als ik een jaar lang een particulier abo afgenomen heb.

Wat is dit nu voor onzin....

Heeft iemand hier idee waar deze man over spreekt?
Odido zakelijk is een hele andere leverstraat met andere achterliggende techniek. Niet automatisch ook te leveren via Delta Wholesale.
Sterker nog, volgens mij ook nog niet eens op hun ODF apparatuur. Of sindskort al wel. Maar voorheen alleen via KPN WBA mogelijk.

• Xymox
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Barre73 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Odido zakelijk is een hele andere leverstraat met andere achterliggende techniek. Niet automatisch ook te leveren via Delta Wholesale.
Sterker nog, volgens mij ook nog niet eens op hun ODF apparatuur. Of sindskort al wel. Maar voorheen alleen via KPN WBA mogelijk.
Ok. Dat zou het kunnen verklaren. Echter als ik postcode check uitvoer op de buren, overburen etc in deze straat waarbij alle huizen op dezelfde dag aangesloten zijn op Delta Fiber dan krijg ik wel keurig keuze voor zakelijke abonnementen. Echter op mijn huisnr niet.

Allemaal op dezelfde wijkkast.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
jongetje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:32:
[...]

Dit heb ik nog nooit gehoord. Er wordt een compleet design gemaakt met alle aansluitingen, routes, boringen, persingen en oversteken. Dan is er niet opeens een volle POP oid waardoor er woningen niet aangesloten kunnen worden. Ik denk dat dit gewoon niet het juiste verhaal is wat je hebt gehoord.
Mogelijk niet het juiste verhaal wat verteld is aan de buurman inderdaad. De POP is er overigens 1 van een bestaande wijk, waar een oude wijk bij op aangesloten is. Het zou me niet verbazen als ze zich misrekent hebben in hoeveel van die woningen (flats niet meegerekend) er daadwerkelijk een aansluiting zouden nemen.
Maar het is wel een leuk telefoonspelletje. Ik heb het van de buurman, hij van Odido, die hebben het weet ik waar vandaan. KPN WBA misschien?

Overigens vertelde de beste man die bij dat kastje van de wijk stond die glasvezeltjes administratief op te leveren, dat er 800 woningen op aangesloten waren. Dat is dus na de oplevering van die wijk. Het gebied dat is opgeleverd heeft alleen al 1500+ eengezinswoningen.

Dus geen idee wat er aan de hand is, maar feit is wel dat ondanks dat die vezel er lag hij niet meer opgeleverd kon worden en het zeker een aantal maanden nog zou duren.

[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 22-02-2024 23:37 ]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben hier tevreden met Odido tot nu toe. Jarenlang tweak gehad via het Reggefiber / KPN WBA netwerk.
Monteur ging eerst via de centrale, was 10 minuten later hier, heeft alles netjes van aon naar xgpon overgezet met de t56 router. Werkte goed, ik heb later alles naar m'n unifi router en andere spullen.

Ping is hier 4 ms (bij tweak net iets hoger) en snelheid prima.

En dat voor 25 euro per maand, voor 10 maanden, inclusief tv met lekker snelle 4k tv box. Prima voor nu.

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:55
Ik lees hier en daar veel klachten over packetloss in de avonduren en dat men dan bijna niet op internet kan vinden komen. De gene die dit ervaren, zitten jullie bij Odido over KPN WBA? Zo ja, wat voor type ONT hebben jullie staan?

[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 27-03-2024 08:51 ]

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-03 19:23
Economics schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:51:
Ik lees hier en daar veel klachten over packetloss in de avonduren en dat men dan bijna niet op internet kan vinden komen. De gene die dit ervaren, zitten jullie bij Odido over KPN WBA? Zo ja, wat voor type ONT hebben jullie staan?
Ik had dit toen ik bij Odido was. KPN lijn, met de Genesys XGS PON.

• stormfly
isomis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:29:
[...]

kan iemand mij uitleggen hoe dit nou in de soep loopt? Te weinig technische mensen? KPN die voorkeur geeft aan eigen klanten op het netwerk? of te weinig/goedkope hardware? Voorheen bij tweak had ik dit gezeur nooit, klantenservice was daar een hel, maar ik woonde in Almere en kon gewoon de deur intrappen bij ze. Echter toen het eenmaal goed werkte, heb ik jarenlang nooit problemen gehad. Waren allemaal technische nerds daar en dat heb je zo te zien liever, dan zo'n hip bedrijf.
Wat betaal jij per maand voor je abonnement of weet jij zelf of je een ODF of een KPN fiber hebt, waarom noem je KPN daar zoek ik even naar? Helaas ligt dit niet bij KPN, zij hebben het bandbreedte management van hun netwerk wel op orde. Ook geen wonder dat KPN dit wel op orde heeft omdat veel van hun inkomsten uit de verhuur van WBA verbindingen komt. Goede stabiele linken verhuren is voor de WBA organisatie hun core business.

Waar het bij Odido mis gaat is dat ze geen afdeling lijken te hebben die zich actief bemoeid met bandbreedte management en fysieke link belasting. Dit lijkt mis te gaan op de POP laag van Odido, daar waar je al uit het KPN netwerk bent. Ze hebben daar mogelijk een te kleine hardware laag tussen zitten als aggregatie laag, waardoor de groei van klanten door de glasvezelaanleg de boel laat verstoppen/file.

De core van Odido lijkt het verkeer wel goed aan te kunnen. Omdat de oude Tweak klanten hier geen problemen ondervonden toen ze een jaartje zijn ontsloten via de Odido core toen de oude Tweak core was uit geschakeld.

Vandaar ook mijn verdenking dat het op de POP aggregatie laag mis gaat bij Odido. Ze hebben dit niet op orde, omdat ze er mogelijk geen geld voor hebben om dat hun abonnementsprijzen zo laag zijn. Ze vragen in die topics regelmatig: heb je last van congestie in de avond uren laat het ons weten dan onderzoeken we het....dat geeft voor mij aan dat de betalende klanten van Odido de afdeling bandbreedtebeheer zijn, en dat is voor mij zorgelijk. Dit kan je prima afvangen moderne tools met scripts, dit hoeft je geen FTE te kosten. Dit kost uiteindelijk klanten en dat lijken ze nog niet door te hebben. Een aantal van die Odido topics resulteren in overstappers, mensen die dezelfde fiber gebruiken stappen over naar KPN en zijn daarna erg tevreden.

Ze zouden dit eigenlijk breder moeten onderzoeken het is wel echt een onderzoekje waard, Tweakers/GoT verenigt u _/-\o_ Ik wissel zelf alleen tussen KPN en Ziggo, vanwege bovenstaande reden. Als er een jaar lang geen congestieklachten zijn in dit topic ga ik Odido ook overwegen 8)

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:34
stormfly schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Wat betaal jij per maand voor je abonnement of weet jij zelf of je een ODF of een KPN fiber hebt, waarom noem je KPN daar zoek ik even naar? Helaas ligt dit niet bij KPN, zij hebben het bandbreedte management van hun netwerk wel op orde. Ook geen wonder dat KPN dit wel op orde heeft omdat veel van hun inkomsten uit de verhuur van WBA verbindingen komt. Goede stabiele linken verhuren is voor de WBA organisatie hun core business.

Waar het bij Odido mis gaat is dat ze geen afdeling lijken te hebben die zich actief bemoeid met bandbreedte management en fysieke link belasting. Dit lijkt mis te gaan op de POP laag van Odido, daar waar je al uit het KPN netwerk bent. Ze hebben daar mogelijk een te kleine hardware laag tussen zitten als aggregatie laag, waardoor de groei van klanten door de glasvezelaanleg de boel laat verstoppen/file.

De core van Odido lijkt het verkeer wel goed aan te kunnen. Omdat de oude Tweak klanten hier geen problemen ondervonden toen ze een jaartje zijn ontsloten via de Odido core toen de oude Tweak core was uit geschakeld.

Vandaar ook mijn verdenking dat het op de POP aggregatie laag mis gaat bij Odido. Ze hebben dit niet op orde, omdat ze er mogelijk geen geld voor hebben om dat hun abonnementsprijzen zo laag zijn. Ze vragen in die topics regelmatig: heb je last van congestie in de avond uren laat het ons weten dan onderzoeken we het....dat geeft voor mij aan dat de betalende klanten van Odido de afdeling bandbreedtebeheer zijn, en dat is voor mij zorgelijk. Dit kan je prima afvangen moderne tools met scripts, dit hoeft je geen FTE te kosten. Dit kost uiteindelijk klanten en dat lijken ze nog niet door te hebben. Een aantal van die Odido topics resulteren in overstappers, mensen die dezelfde fiber gebruiken stappen over naar KPN en zijn daarna erg tevreden.

Ze zouden dit eigenlijk breder moeten onderzoeken het is wel echt een onderzoekje waard, Tweakers/GoT verenigt u _/-\o_ Ik wissel zelf alleen tussen KPN en Ziggo, vanwege bovenstaande reden. Als er een jaar lang geen congestieklachten zijn in dit topic ga ik Odido ook overwegen 8)
ik weet bij oplevering dat de monteur even weg moest om het signaal in een pop te meten naar het witte kleine kastje. Hiervoor tweak glasvezel en bij odido ook glasvezel, maar wel 1000Mbit vs 100Mbit. Goedkoop is dus duurkoop voor mij geworden. Was een leuk om te proberen, snel maar overstappen.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

• stormfly
Poll: Heb jij ook een trage verbinding met Odido in de avond?
Ja, ik heb een ODF fiber
Ja, ik heb een KPN WBA fiber
Ja, ik heb een DELTA fiber
Ja, ik heb geen idee welke fiber ik heb?
Nee nergens last van, altijd snel
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406444&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Om toch iets meer beeld te krijgen bij de Odido traagheid in de avond uren tussen 16u-23u heb ik een poll gemaakt.

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest
Groen -> Delta, Ziggo (bijna altijd coax)

Vaak kan je achterhalen welke fiber je hebt, als je de postcodecheck van de aanbieder invult.
https://netwerk.kpn.com/mijn-status/
https://opendutchfiber.nl/mijn-status/
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/glasvezelcheck/

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 04-04-2024 09:26 ]

• pineapple23
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-03 07:59
stormfly schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:36:
Ja, ik heb een ODF fiber
[Afbeelding]

Om toch iets meer beeld te krijgen bij de Odido traagheid in de avond uren tussen 16u-23u heb ik een poll gemaakt.

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest

Vaak kan je achterhalen welke fiber je hebt, als je de postcodecheck van de aanbieder invult.
Op basis van je Poll ben ik eigenlijk ook benieuwd wie er dan geen last heeft en wel gebruik maakt van het KPN netwerk en wat dan de verschillen zijn. Is het de stad waar die persoon zich bevind of een ander extern IP adres, waardoor het verkeer ander wordt gerouteerd?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:45
Ja, ik heb een ODF fiber
[Afbeelding]

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest

Misschien ook goed om dan ook alle netwerken te noemen. En dan niet alleen bij JA maar ook bij "NEE ik heb geen last" Dan weet je welke netwerken blijkbaar geen/minder problemen hebben.

Voor mij zou het zijn: Nee, nergens last van, Primevest

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ja, ik heb een ODF fiber
[Afbeelding]

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest

Anders: Ik zit fysiek dan wel bij KPN, maar geen WBA maar eigen apparatuur. Verder heb ik er een paar maanden geleden een aantal weken last van gehad, maar nu werkt alles weer als vanouds.

• stormfly
hcQd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:44:
[...]

Anders: Ik zit fysiek dan wel bij KPN, maar geen WBA maar eigen apparatuur. Verder heb ik er een paar maanden geleden een aantal weken last van gehad, maar nu werkt alles weer als vanouds.
Aha ja dat is ook een optie dat je bij KPN een kale fiber huurt en dan op een Odido switch uitkomt. Dat is anders dan een door KPN belicht p-to-mp netwerk met XGS-PON.

• stormfly
Terecht kwam er wat feedback dat er wat verbreding nodig was in het aantal vragen. Omdat er in de v1 van de poll een duiding uitkwam richting KPN fibers heb ik daar een nuance vraag toegevoegd tussen twee fiber types. Een eerst richting voor een KPN WBA XGS-PON aansluiting is een zwart kastje van Nokia, of een zwart kastje van Genexis met o.a. het woord " connection" naast een groen LED-je.

De pollgenerator gooit de volgorde door elkaar, ja/nee staat door elkaar heen.
Ja, ik heb een ODF fiber
Ja, ik heb een KPN WBA fiber XGS-PON
Ja, ik heb een KPN WBA fiber AON
Ja, ik heb een Primevest fiber
Ja, ik heb een e-Fiber fiber
Nee, ik heb een Primevest fiber
Nee, ik heb een ODF fiber
Nee, ik heb een KPN WBA fiber XGS-PON
Nee, ik heb een KPN WBA fiber AON
Nee, ik heb een DELTA fiber
Nee, ik heb een Primevest fiber
Nee, ik heb een e-Fiber fiber
Nee, ik heb geen idee welke fiber ik heb?
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406446&layout=6&sort=prc

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest

• ThinkPad
@stormfly Durf het haast niet te zeggen, maar je mist nog optie(s) :X
Ik heb GPON (Huawei HG8010Hv6-10) over KPN WBA, maar die staat er niet in :+

En deze twee zijn toch eigenlijk hetzelfde antwoord?

• Nee nergens last van, altijd snel
• Nee, ik heb geen idee welke fiber ik heb?

Wellicht kun je beter een Google Docs of iets van een enquête ding maken ofzo, is makkelijker aanpassen.
Kun je evt ook nog uitvraag doen naar eerste twee cijfers van postcode en deel van het IP-adres bijv.

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2024 13:20 ]

• peterbier
  • Laatst online: 17:28
ThinkPad schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:16:

Wellicht kun je beter een Google Docs of iets van een enquête ding maken ofzo, is makkelijker aanpassen.
Kun je evt ook nog uitvraag doen naar eerste twee cijfers van postcode en deel van het IP-adres bijv.
Hier ook op GPON.
Met een Fritzbox 5590 met GPON SFP module.
Netwerk is hier aangelegd door Reggefiber. (Kpn-netwerk)
Odido heeft de spullen in de pop hangen.

• stormfly

Eens die lijken teveel op elkaar, ik ben zelf geen Odido klant. Wat ik hoop is dat iemand hier de kar wil trekken richting Odido en anders posten we het op het Odido forum op hoop van zegen. _/-\o_

KPN WBA is een enorm netwerk met, volgens zeggen, zo'n 200 regio's. Daar zit écht een ontwerp achter wat in balans moet zijn vanuit de verhuurder (Odido). De hoop die ik heb is dat Odido hierop "aanslaat" en e.a. gaat meten en onderzoeken.

Mijn tijd gaat al op aan het overtuigen van Ziggo dat er iets mis is in mijn wijk op coax niveau. De techdesk van Ziggo (overkoepelend) geeft aan dat het inderdaad aandacht nodig heeft mijn wijknet en mijn observaties terecht zijn dat de handelingen van reguliere community moderators het niet opgelost hebben. Deze overkoepelende techdesk gaat nu diverse lijntjes uitzetten bij diverse afdelingen, dat is iets waarvan ik hoop dat Odido ook gaat organiseren voor jullie.

• Barre73

Misschien loop ik achter en is dit al beantwoord. Maar GPON (Huawei HG8010Hv6-10) over KPN WBA bestaat niet.
Dat kan niet anders zijn dan GPON van Odido via KPN Netwerk.

KPN WBA was altijd met een losse Nokia ONT. En heeft maar een half jaartje geduurd voordat het allemaal XGS-PON werd.

• jongetje
Of je GPON of XSGpon krijgt hangt wel van de apparatuur in de POP af. Uiteindelijk zal Odido geen GPON apparatuur meer gebruiken en zeker niet nieuw plaatsen.

Het zal per gebied verschillen of je initieel op GPON of XSGPON (of nog in een paar oude en juiste nieuwe KPN gebieden via AON/XSGPON WBA komt via KPN).

Ik heb bijv. een POP gebied waar iedereen via GPON (primevest) zit dus komen deze storingen niet voor. Sinds kort ook XSGpon van kan ook de hogere GBit snelheden krijgen.

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:56
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Contact gehad met kpn en blijkbaar moeten beide monteurs langskomen. De 24 komt kpn en de 25e guidion. Ben benieuwd wie wat gaat doen.
Welke prijs betaal je voor welke snelheid? Het feit dat KPN langskomt suggereert dat je via KPN WBA wordt aangesloten. Zij activeren dan waarschijnlijk de ONT. Guidion klikt dan waarschijnlijk alleen de router eraan...

Je kunt je DSL waarcshijnlijk gewoon opzeggen als glasvezel werkt. Je bent volgens mij niet gebonden aan je facturerings periode

[ Voor 12% gewijzigd door Muis666 op 13-05-2024 13:48 ]

• Muis666
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:48:
[...]

De aanbieding van 10 maanden voor 30 euro. 1 Gsnelheid
En daarna? Odido hanteert verschillende prijzen of je via KPN WBA bent aangesloten of direct via hun eigen apparatuur.

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:14
Muis666 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:49:
[...]

En daarna? Odido hanteert verschillende prijzen of je via KPN WBA bent aangesloten of direct via hun eigen apparatuur.
Laatste 2 maanden voor 55 euro en dan misschien maar weer naar kpn. Kpn heeft mij in al die jaren dat ik van de dsl afhankelijk was nog nooit een aanbieding gedaan.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Muis666
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Laatste 2 maanden voor 55 euro en dan misschien maar weer naar kpn. Kpn heeft mij in al die jaren dat ik van de dsl afhankelijk was nog nooit een aanbieding gedaan.
Die EUR 55 wijst sterk naar KPN WBA als Operator. Daarna ga je wel naar Odido infrastutcuur. Rechtstreeks aangesloten op Odido apparatuur was je waarschijnlijk EUR 45 kwijt geweest,

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:14
Muis666 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:05:
[...]

Die EUR 55 wijst sterk naar KPN WBA als Operator. Daarna ga je wel naar Odido infrastutcuur. Rechtstreeks aangesloten op Odido apparatuur was je waarschijnlijk EUR 45 kwijt geweest,
Het netwerk is van kpnnetwerk, en odido huurt de lijn denk.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Muis666
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Het netwerk is van kpnnetwerk, en odido huurt de lijn denk.
Nee. Die situatie komt ook voor maar dan betaal je maar EUR 45. Straks ben je aangesloten via KPN WBA waarna je verkeer verdergaat over het Odido netwerk. Blijkbaar heeft Odido geen apparatuur in de PoP of KPN heeft het netwerk al point to multipoint aangelegd. In die situaties ben je gebonden aan KPN WBA en de zogenaamde KPN toeslag.

[ Voor 4% gewijzigd door Muis666 op 13-05-2024 17:39 ]

• Muis666
Xilvaro schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:45:
Ik ben aan het twijfelen voor een overstap.

Heb nu Youfone 200Mbit/s, maar mis mijn (voormalige) KPN 1Gbit/s. Per Augustus kan ik overstappen en kwam Odido voorbij, 1 Gbit/s voor € 30,00 de eerste 10 maanden. Daarna 2 maanden € 55,00 en dan kan ik weer bellen en/of overstappen.

Hoofdvraag;
Ik heb nu dus Youfone via AON in mijn woning. Als ik Odido 1Gbit/s neem, blijft mijn AON dan intact? Met andere woorden kan ik de monteur weigeren en gewoon het VLAN in mijn firewall wijzigen? :)
De prijs van EUR 55 suggereert dat je via KPN WBA aangesloten zult worden en dan houd je waarschijnlijk je AON aansluiting. Als je EUR 45 zou betalen de laatste 2 maanden dan wordt je rechtstreeks op Odido apparatuur gepatcht maar dan zou het waarschijnlijk wel GPON of XGSPON worden.

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-04 08:14
Muis666 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:02:
[...]

De prijs van EUR 55 suggereert dat je via KPN WBA aangesloten zult worden en dan houd je waarschijnlijk je AON aansluiting. Als je EUR 45 zou betalen de laatste 2 maanden dan wordt je rechtstreeks op Odido apparatuur gepatcht maar dan zou het waarschijnlijk wel GPON of XGSPON worden.
Dat is mooi, dan kan ik simpel overstappen zonder monteurs etc :)

What seems to be the officer, problem?

• jongetje
dooiedodo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:59:
[...]

dan gaat ie wel van zn AON af.
Je gaat dan sowieso van AON af want daarover levet Odido niet zelf. En als ze zelf apparatuur hebben hangen gaan ze echt niet via KPN (AON) WBA leveren.

• Barre73
jongetje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:53:
[...]

Je gaat dan sowieso van AON af want daarover levet Odido niet zelf. En als ze zelf apparatuur hebben hangen gaan ze echt niet via KPN (AON) WBA leveren.
Odido levert zeker wel op de AON van KPN WBA. En in dit geval zie ik een prijs van 55 euro dus denk ik dat dit ook via KPN AON is...

• jja2000
  • Laatst online: 02-01 00:50
Ik zit ondertussen bij Odido op het KPN WBA netwerk (voormalig Reggefiber). De XGS-PON ONT is aangesloten en de huidige opzet werkt.

Ik ben aan het overwegen om een sfp+ module aan te schaffen om die in mijn Thinkcenter te stoppen en zo mijn netwerk te regelen. Het is me alleen niet duidelijk aan de hand van de forum instructies van Odido of hier andere vereisten aan zijn als het gaat om instellingen of module specs vanwege het feit dat ik op KPN WBA zit. Ze zeggen namelijk meermaals op het forum dat het "gewoon moet werken", maar geven vervolgens niet de uitleg wat "gewoon" in die situatie is. :^)

Heeft iemand enig idee welke module ik het beste kan aanschaffen? Ik zat zelf naar deze te kijken, maar ik begreep weer dat je voor Odido dus MAC nodig hebt, die zit alleen op de duurdere.

• Barre73
jja2000 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:06:
Ik zit ondertussen bij Odido op het KPN WBA netwerk (voormalig Reggefiber). De XGS-PON ONT is aangesloten en de huidige opzet werkt.

Ik ben aan het overwegen om een sfp+ module aan te schaffen om die in mijn Thinkcenter te stoppen en zo mijn netwerk te regelen. Het is me alleen niet duidelijk aan de hand van de forum instructies van Odido of hier andere vereisten aan zijn als het gaat om instellingen of module specs vanwege het feit dat ik op KPN WBA zit. Ze zeggen namelijk meermaals op het forum dat het "gewoon moet werken", maar geven vervolgens niet de uitleg wat "gewoon" in die situatie is. :^)

Heeft iemand enig idee welke module ik het beste kan aanschaffen? Ik zat zelf naar deze te kijken, maar ik begreep weer dat je voor Odido dus MAC nodig hebt, die zit alleen op de duurdere.
De term KPN WBA is nogal vaag en kan op dit forum meerdere dingen betekenen.
Heb je een witte ONT van Huawei of een zwarte Genexis/Nokia ONT?

• jja2000
Barre73 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:10:
[...]

De term KPN WBA is nogal vaag en kan op dit forum meerdere dingen betekenen.
Heb je een witte ONT van Huawei of een zwarte Genexis/Nokia ONT?
Het is de Witte Huawei ONT, XGS-PON van wat ik zag.

• Barre73
jja2000 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:22:
[...]

Ik werd hier zelf initieel ook verward door. Ze gebruiken de vezels die Reggefiber toentertijd hebben gelegd, maar steken de vezel in de wijkkast in de XGS-PON splitter. Mijn abonnementnummer begint ook gewoon met "WBA", dus ik denk dat ze het sowieso op een andere manier oplossen.
Het huren van de kale vezel gebeurt bij KPN WBA maar het volledig huren van alle diensten ook. Voor jou als Tweaker maakt dat nogal wat uit. Aan de hand van de ONT is dus op te maken welke variant het is, vandaar mijn vraag.

• jja2000
Barre73 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:26:
[...]

Het huren van de kale vezel gebeurt bij KPN WBA maar het volledig huren van alle diensten ook. Voor jou als Tweaker maakt dat nogal wat uit. Aan de hand van de ONT is dus op te maken welke variant het is, vandaar mijn vraag.
Dan gok ik dat het in dit geval om de eerste situatie gaat. Ik heb een Huawei XGS-PON ONT op een lijn dat eigendom is van KPN. De vezel is in de wijkkast op een XGS-PON splitter aangesloten.

• Barre73
jja2000 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:29:
[...]

Dan gok ik dat het in dit geval om de eerste situatie gaat. Ik heb een Huawei XGS-PON ONT op een lijn dat eigendom is van KPN. De vezel is in de wijkkast op een XGS-PON splitter aangesloten.
Klopt als een bus. En die splitter in de PoP is van Odido zelf, samen met de OLT (switch voor PON) De KPN WBA switch hangt er keurig naast/tegenover. Die zal waarschijnlijk nog AON zijn omdat KPN pas dit jaar begint met het bijplaatsen van XGS-PON apparatuur in oudere PoPs.

• jja2000
Barre73 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:56:
[...]

Klopt als een bus. En die splitter in de PoP is van Odido zelf, samen met de OLT (switch voor PON) De KPN WBA switch hangt er keurig naast/tegenover. Die zal waarschijnlijk nog AON zijn omdat KPN pas dit jaar begint met het bijplaatsen van XGS-PON apparatuur in oudere PoPs.
Duidelijk! Dus... Welke SFP+ module is dan het beste om aan te schaffen? Is het de XGS-ONU-25-20NI die @Mixpower noemde? Of zijn er nog andere opties?

• Dennisweb
Microkid schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:27:
Ik zat vandaag eens op de site van Odido te spelen om te zien of ik daar goedkoper uit ben dan bij Ziggo. voor 100Mbit internet kwam ik op 35 euro, terwijl ik voor mijn moeder (andere wijk in de stad) op 45 euro uit kwam. Hoe kan hier een prijsverschil in zitten voor hetzelfde product?
Waarschijnlijk zit je zelf op het Odido netwerk en je moeder op het KPN-WBA netwerk. Ik vermoed dat het de KPN-WBA Tax is.

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-03 22:19
Dennisweb schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:36:
[...]

Waarschijnlijk zit je zelf op het Odido netwerk en je moeder op het KPN-WBA netwerk. Ik vermoed dat het de KPN-WBA Tax is.
Odido heeft zelf geen netwerk, maar klopt dat prijsverschil waarschijnlijk door verschillende netwerken komt

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-03 22:19
Hupske schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:16:
[...]

[...]

Heb hier een Nokia XS-010X-Q als ONT. Volgens mij is die ook bedoelt voor XGSPON.

In ieder geval geen Huawei.
Huawei ONT zijn voor ODF/e-fiber netwerk

Nokia ONT voor Delta Fiber en KPN (WBA) Hebben wel verschillende vorm (KPN schuift over FTU heen)

• stormfly
Odido slaat aan op de klachten over het trage internet in de avond.

https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921

• Oohhhhdiedo
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-07-2024
Blaze85 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:49:
[...]

De pop is het glasvezelhuisje?
Hoe werkt dit eigenlijk? Hebben alle monteurs van verschillende providers toegang tot een algemeen glasvezelhuisje waar jouw glasvezelkabel inkomt? En heeft elke provider dan een aparte server in dat glasvezel-kastje zitten?
De pop is in de volsmond de wijkcentrale/glasvezelhuisje. In veel (niet alle) kpn pops heeft odido eigen apparatuur hangen naast de kpn apparatuur. Als je dan overstapt van bijv Kpn naar odido zal jouw patch in de pop omgeprikt worden van kpn wba apparatuur naar odido apparatuur.

Niet in alle pops heeft odido eigen apparatuur, dan huren ze dat ook gewoon via kpn wba en word het netwerkverkeer pas op een later punt van kpn naar odido overgedragen. Het omzetten van een patch bij overstappen van een provider als KPN naar Odido is dan meestal niet nodig.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de gebieden van delta fiber, waar de apparatuur in de pop altijd van delta gehuurd word en zij ook die aansluiting regelen.

Daarnaast werkt odido ook nog grootschalig samen met open dutch fiber. Daar staat odido apparatuur in alle pops, maar mogen monteurs van Guidion die pop weer niet in, waardoor de patch dus altijd gezet moet worden door een monteur van open dutch fiber.

Dat vat het wel grofweg simpel samen zo denk ik.

• BGLAdmin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-03 12:05
Blaze85 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:49:
[...]

De pop is het glasvezelhuisje?
Hoe werkt dit eigenlijk? Hebben alle monteurs van verschillende providers toegang tot een algemeen glasvezelhuisje waar jouw glasvezelkabel inkomt? En heeft elke provider dan een aparte server in dat glasvezel-kastje zitten?
De PoP (Point of Presence), ook wel verdeelkast genoemd, maar glasvezelhuisje is ook een mooie benaming.
Technici van de verschillende providers hebben toegang, als ze gecertificeerd zijn door de eigenaar van het netwerk, bijvoorbeeld door KPN, Delta, ODF enzovoorts.
Soms hebben providers eigen apparatuur in de PoP en soms gebruiken ze apparatuur van van een andere provider dan heet het WBA (Wholesale Broadband Access).

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:18
BGLAdmin schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:03:
[...]

De PoP (Point of Presence), ook wel verdeelkast genoemd, maar glasvezelhuisje is ook een mooie benaming.
Technici van de verschillende providers hebben toegang, als ze gecertificeerd zijn door de eigenaar van het netwerk, bijvoorbeeld door KPN, Delta, ODF enzovoorts.
Soms hebben providers eigen apparatuur in de PoP en soms gebruiken ze apparatuur van van een andere provider dan heet het WBA (Wholesale Broadband Access).
WBA is volgens mij een productnaam van KPN. Dat is idd een actieve dienst die KPN wholesale aanbied aan andere providers. Als eindklant zit je dus aangesloten op 't KPN netwerk en een deel van de dienstverlening is dan ook afhankelijk van de actieve dienstverlening/apparatuur van KPN.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Pagina: 1 2 3 4