Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 10 ... 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
John245 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Dat is correct ik heb twee (2) Mastervolt XS2000 omvormers en een (1) Mastervolt ES 3.6 TL omvormer. En deze zijn al op leeftijd. Eerste PV had ik in 2010.
Zou je dan misschien toch eens (voor de zekerheid) voor mij willen kijken of de fase draad welke vanaf de omvormer komt onderin of bovenin de EM24 is aangesloten?

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:24
DrDeJe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:06:
[...]

Zou je dan misschien toch eens (voor de zekerheid) voor mij willen kijken of de fase draad welke vanaf de omvormer komt onderin of bovenin de EM24 is aangesloten?
Bovenin. Maar kijk ook is welke versie van de sensor je heb. Volgends de handleiding maakt dat verschil.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 10:34

No13

/me was here

Batilan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:53:
[..]
Wat me meer verbaasde is dat ik in de meeste gevallen niet meer dan zo'n 400W (max 420W) kon terugleveren aan 'het grid'.
[..]
@Batilan Het laden zou volgens de specs met 35A moeten kunnen (dat komt overeen met circa 420 watt) maar jij geeft aan de de levering eigenlijk ook niet harder lijkt te gaan?

Ik heb nog een setje van 4 lifepo4 cellen over en overweeg om deze multiplus 'voor erbij' aan te schaffen...

Dan zou ik wel graag meer dan 400 watt willen kunnen invoeden/leveren aan de afnemers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:57
No13 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:47:
[...]

@Batilan Het laden zou volgens de specs met 35A moeten kunnen (dat komt overeen met circa 420 watt) maar jij geeft aan de de levering eigenlijk ook niet harder lijkt te gaan?

Ik heb nog een setje van 4 lifepo4 cellen over en overweeg om deze multiplus 'voor erbij' aan te schaffen...

Dan zou ik wel graag meer dan 400 watt willen kunnen invoeden/leveren aan de afnemers :P
Ik gebruikte een Raspberry met VenusOS als GX device. Na een reboot kwam ik toch tot hogere teruglever vermogens. Nog geen idee wat precies de oorzaak was van het beperkt uitgangsvermogen. Ik meen dat ik tot net onder de 600W teruglevering kwam.

Wel is het laad/ontlaad verlies met mijn 12V (eigenlijk 14.4V) Greencell lifepo accu wel fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
JBtL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:52:
Ik zie hier allerlei complexe strategieën (van Victron, of zelf geprogrammeerd) om het laden/ontladen zo optimaal mogelijk te regelen, meestal met als doel om zo min mogelijk van het net af te nemen en evt. om de batterij aan het net te laten leveren op het moment dat er een hoge prijs voor wordt betaald (i.c.m. een dynamisch contract). Als ik er aan ga rekenen kom ik er echter op uit dat in ieder geval dit jaar nog de 'beste' strategie (zowel financieel als wat betreft CO2-uitstoot) is om de batterijen maximaal op te laden op het moment dat de stroom het goedkoopst is, en maximaal te ontladen op het moment dat de stroom het duurst is. Een vrij simpele strategie dus, die onafhankelijk is van de eigen opwek/verbruik. Afhankelijk van het verloop op een dag kan dit 1 (meestal) of 2x (af en toe) laad/ontlaad cycli zijn. De overige tijd kan de omvormer/batterij dan op stand-by worden gezet. Zie ik hier iets over het hoofd?
In de basis klopt het wel, maar ik denk dat velen ook nog zonnepanelen in het systeem hebben zitten en dan wordt het ook een stuk ingewikkelder. Je wilt dan de batterijen 'gratis' laden, of goedkoop wanneer er niet genog zon is en dan weer duur verkopen. Maar in de basis hoef je denk ik niet met 'eigen gebruik' rekening te houden in je berekeningen, dat voegt weinig toe in dit geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrDeJe
Ti's ondertussen gelukt om m'n Enphase netjes opgeteld te zien worden bij m'n SolarEdge opbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jroBn9WWSdHE5m6bSbX61n54LTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hs0SUloGQebSuNUyTbkKPneD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-06 21:58
Ik heb iets geks. DESS staat uit, grid setpoint staat zoals altijd op 0, maar toch laad ik maar 1000watt met mijn Multiplus 48v/5000. Hoe zou dit kunnen? Ben nu aan het terugleveren terwijl ik liever de accu’s vol stop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbtvObrxZqScnyjREnycthCYiPg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wBlQCTHh92LRtynd65TJz2I0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5SpI_ZhoGFcssfJAXlG38xqCgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9JIG9OlPsWFMQOimxzNkfQY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Denk dat je batterij te koud is en dat de Max charge current dus beperkt wordt vanuit je bms..
vanWalsum schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:22:
Ik heb iets geks. DESS staat uit, grid setpoint staat zoals altijd op 0, maar toch laad ik maar 1000watt met mijn Multiplus 48v/5000. Hoe zou dit kunnen? Ben nu aan het terugleveren terwijl ik liever de accu’s vol stop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
vanWalsum schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet dat je er veel aan hebt maar ik had gisteren andersom dat m'n accu niet verder wilde ontladen dan 15% (terwijl ik 10% heb ingesteld). Nadat ik even handmatig "instelwaarde voeding" zowel even +2000 en daarna -2000 had gezet ging hij weer ontladen tot 10% (Heel vreemd) Maar zou goed kunnen dat dit met temp. van de accu's te maken kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
prein2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:26:
Denk dat je batterij te koud is en dat de Max charge current dus beperkt wordt vanuit je bms..

[...]
Ah, accu's zijn 3 graden momenteel dus misschien is dat het. Echter 4x US5000 zou dat 250w per batterij zijn, wel karig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

vanWalsum schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Ah, accu's zijn 3 graden momenteel dus misschien is dat het. Echter 4x US5000 zou dat 250w per batterij zijn, wel karig.
Kun je zien in de parameters van de batterij.

Hier voorbeeld van mijn systeem waarbij de cellen onder nul zijn op t moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUYyn50lEYzCtUwSrPECuMtPFyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jB5a6YY0JHPzXdBCI6FlhnFx.png?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
prein2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:30:
[...]

Kun je zien in de parameters van de batterij.

Hier voorbeeld van mijn systeem waarbij de cellen onder nul zijn op t moment:
[Afbeelding]
Ah, dan ga ik daar morgen eens naar kijken! Hij bleef vandaag ook echt strak hangen op 1000w laden. Nu zijn de accu's weer zo goed als leeg, ga morgen een kijken wat hij doet als hij weer zonnestroom gaat laden. Nu is dit het beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot6q2UyxOh2bnceXuBPJI5u1wc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iAVKKCrMgdCgAIopI4FB1KM4.png?f=fotoalbum_large

Ik zag trouwens ook een nieuwe functie onder DESS staan! Heb DESS uit staan omdat hij vooral druk was met terugpompen, dat hoeft van mij niet. Maar door hem op disable discharging to grid aan te vinken neem ik aan dat hij stopt met verkopen...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUqX0S_vb7aJ3kLOg4tcVOWwOMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AszJAkbViSSJB7KSJ6Wscu2D.png?f=fotoalbum_large

Momenteel werkt DESS nog niet lekker omdat ik mijn Enphase systeem er niet op kan integreren. De software versie is te nieuw waardoor de driver niet werkt van GitHub zodat hij een visuele PV kan integreren helaas. Maargoed hier komt nog een aparte solar groepenkast voor met de 3 enphase relays er in en een extra ET112. Je kan ze in serie koppelen, maar misschien dat een usb hutje ook werkt op de multiplus gx, zou nog makkelijker zijn want anders moet je ze een ander adres gaan geven met Carlo Gavazzi software.

Hoeveel KW charge en discharge is handig in te stellen. Ik heb nu beide op 3,7 staan bij DESS. Multiplus 48v/5000 met 4x pylontech us5000 op 20a afgezekerd. Soms ontlaad hij nu met bijna 4800 watt.

Update 10-1, dit is het inderdaad, mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3MWYISD35f4oqfNxmjGNRdyXZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KR2HXEdoU9hiKYSQrTdkDdaF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door vanWalsum op 10-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Laatst online: 22:48

swat!

computeraar

Eriko schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:20:
Dat is mooi. Laat mij aub dan zien hoe je moet instellen in de SMA webpage van de Tripower zelf?

Welke parameters zijn belangrijk?

[Afbeelding]
Het gaat dan om de settings power-adapt (eerste regel) uit onderstaande screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upq_HQXr6WklHVZyzHk0FX9c2YE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJYpGU81AalaCDEiztMNKFb7.png?f=fotoalbum_large

edit: boven op bovenstaande setting (Frequency-dependent active power adapt. P(f)) is dit ook noodzakelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntu4TOE9LQXOTW4GD_9S5jam6n8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HWmw3REFGxMPHbBHvbYCMlHy.png?f=fotoalbum_large

Disclaimer: Mocht je hiermee gaan spelen, test je setup dan helemaal door!

Ik heb zelf het grid uitgezet om te kijken of de frequency inderdaad omhoog wordt gegooid door de MP'en, en nog belangrijker: of de omvormers dan ook daadwerkelijk beperkte power outputten en uiteindelijk afschakelen.

[ Voor 29% gewijzigd door swat! op 30-01-2024 16:18 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:00
Zou dat ook werken voor zelfbouw? Met de batterijen uit China en de inverters uit NL?
En met terugwerkende kracht?
En als je al PV hebt en de btw al eens teruggevraagd hebt?

Volgens mij zijn dat een aantal serieuze hobbels.

Edit: van Alibaba heb ik iig geen facturen met btw. En ik denk dat de belastingdienst ook Ah niet snapt, die moet capaciteit in kWh weten natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door V_ger op 13-01-2024 09:35 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Zou dat ook werken voor zelfbouw? Met de batterijen uit China en de inverters uit NL?
En met terugwerkende kracht?
En als je al PV hebt en de btw al eens teruggevraagd hebt?

Volgens mij zijn dat een aantal serieuze hobbels.

Edit: van Alibaba heb ik iig geen facturen met btw. En ik denk dat de belastingdienst ook Ah niet snapt, die moet capaciteit in kWh weten natuurlijk.
Als je ze rechtstreeks uit China haalt niet.

Terugwerkende kracht ook niet. maar ben van plan uit te breiden.

Voor BTW teruggave Dan batterijen en energiecontract op naam van je partner. Of je KOR registratie laten schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 18:43
Een aantal dagen geleden heb ik DESS geconfigureerd. Echter is er gedurende die dagen niets gebeurd. Wanneer ik bij de DESS instellingen op de Cerbo kijk zie ik onderstaande
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4rNgg_yVcAbeC08-NS0Yp42nDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myfxC3bVPFWa6ZsIreTYixlo.png?f=fotoalbum_large

Het valt mij op dat "Status" op "Inactive" staat en dat "Dess Minimum SOC" greyed out is. Op de VRM portal krijg ik de melding "Dynamic ESS error code: No matching schedule available". Dit zou volgens Victron betekenen dat de clock van mijn Cerbo niet goed staat, maar dat staat hij wel degelijk. Ook zie ik in het VRM portal bij de "Dynamic ESS" grafiek geen gegevens bij "Kosten en besparingen / Planning / Energie".

De Cerbo heb ik al een keer herstart eveneens als het uit en aanzetten van DESS. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:34

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Dit stukje stond vanmorgen in Solar Magazine
https://solarmagazine.nl/...et-of-zonder-zonnepanelen

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
KoBolD54 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:47:
Een aantal dagen geleden heb ik DESS geconfigureerd. Echter is er gedurende die dagen niets gebeurd. Wanneer ik bij de DESS instellingen op de Cerbo kijk zie ik onderstaande
[Afbeelding]

Het valt mij op dat "Status" op "Inactive" staat en dat "Dess Minimum SOC" greyed out is. Op de VRM portal krijg ik de melding "Dynamic ESS error code: No matching schedule available". Dit zou volgens Victron betekenen dat de clock van mijn Cerbo niet goed staat, maar dat staat hij wel degelijk. Ook zie ik in het VRM portal bij de "Dynamic ESS" grafiek geen gegevens bij "Kosten en besparingen / Planning / Energie".

De Cerbo heb ik al een keer herstart eveneens als het uit en aanzetten van DESS. Zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij had ik dit in het begin ook. Ik meen dat ik de batterij in de shunt heb moeten synchroniseren naar 100%.
Heb je ook je locatie in het VRM portaal correct staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Erik_Rave schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Volgens mij had ik dit in het begin ook. Ik meen dat ik de batterij in de shunt heb moeten synchroniseren naar 100%.
Heb je ook je locatie in het VRM portaal correct staan?
Bedankt voor het meedenken. Ik heb geen shunt aangezien ik Pylontech batterijen heb. De locatie in de VRM portaal staat inderdaad goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
KoBolD54 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:47:
[Afbeelding]

Misschien je accu's eerst een keer handmatig naar 100% laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoBolD54
DrDeJe schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:17:
[...]

Misschien je accu's eerst een keer handmatig naar 100% laden.
Dat heb ik toevallig gisterenavond gedaan. Nu heb ik hem weer op automatisch staan en hij is begonnen met verkopen tot 92%. Dus het lijkt te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-07 10:34

No13

/me was here

Batilan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:02:
[...]

Ik gebruikte een Raspberry met VenusOS als GX device. Na een reboot kwam ik toch tot hogere teruglever vermogens. Nog geen idee wat precies de oorzaak was van het beperkt uitgangsvermogen. Ik meen dat ik tot net onder de 600W teruglevering kwam.

Wel is het laad/ontlaad verlies met mijn 12V (eigenlijk 14.4V) Greencell lifepo accu wel fors.
Ik heb inmiddels de set draaien, het verlies op 12V is niet niks maar de accu stond anders stof te happen, zo is het desnoods een leuke powerbank ;)

Ik heb uiteindelijk een JK BMS met de GPS poort op een Raspberry Pi Zero 2W weten te knopen.

De GPS poort van de BMS voorziet via een DC-DC converter (12->5v) de Pi Zero van prik en de seriële signalen gaan naar de GPIO pinnen voor de SerialBattery plugin in VenusOS. Een MK3 kabel naar de USB poort van de Zero en zo is het geheel af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-07 11:51
Heeft hier iemand al eens Gbboptimizer gebruikt: https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/

Schijnt een alternatief te zijn voor DESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Heronimo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:07:
Heeft hier iemand al eens Gbboptimizer gebruikt: https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/

Ziet er opzich interessant uit. Echter als ik even de 1e pagina doorlees krijg ik het idee dat je een externe partij toegang geeft tot jou systeem? (Indirect doe je dat bij Victron ook - snap ik) Maar is toch anders.

Mocht je het gaan proberen: Deel vooral je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:35
Iemand al nagedacht over een kleine accu van een onbalansophefleverancier en daarop meeliften met een zware eigen accu? Dan blijft de controle voor een groot deel bij jezelf, en het voordeel wellicht ook?

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-07 11:51
HermanGast schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:53:
Iemand al nagedacht over een kleine accu van een onbalansophefleverancier en daarop meeliften met een zware eigen accu? Dan blijft de controle voor een groot deel bij jezelf, en het voordeel wellicht ook?
Interessante gedachte, verwacht alleen dat ze afrekenen op basis van een meter in de omvormer.

Zou mooi zijn als er een dynamische leverancier komt die je toegang biedt tot onbalansprijzen, en dat je dan zelf met een DESS achtig systeem kan optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-06 12:03
Heronimo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:07:

Ze vragen o.a. je wachtwoord en vrm ID.
M.a.w. Full access naar je systeem.
Ik wacht even met testen

[ Voor 54% gewijzigd door N0EL op 21-01-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 01:14
Ik ben me nogsteeds aan het oriënteren op een ESS van Victron. Wat ik me afvraag is of het een goed idee zou zijn om gewoon m'n hele huis achter de Multiplus te hangen bij stroomuitval.

Ik snap dat je dan zelf heel goed moet opletten bij stroom uitval dat er niet teveel vermogen wordt gevraagd van de inverter. Maar buiten dat.... zijn er meer redenen om dit vooral niet te doen?

Het zou in mijn geval namelijk iets makkelijker zijn wat installeren betreft.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:51
Het is mij nu al een paar keer opgevallen dat, ondanks de ingestelde 25A netaansluiting, de Multiplussen maximaal 23A per fase opnemen. Kan ik ergens nagaan of het opgenomen vermogen wellicht nog ergens door beperkt wordt? Ik zou zelf verwachten dat ze de 25A zo dicht mogelijk benaderen op elke fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D9pFTUB5vv49fIMZ49pzNpuqrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YhfshMrUhmdOdYqZgcCONf2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:18
Doggieman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 01:03:
Ik ben me nogsteeds aan het oriënteren op een ESS van Victron. Wat ik me afvraag is of het een goed idee zou zijn om gewoon m'n hele huis achter de Multiplus te hangen bij stroomuitval.
Voor mij is dit een 'no-brainer'. Als het kan: altijd doen.
Optimaal is om de stroomvreters (wasmachine, oven etc) dan vóór de Victron aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21
Vandaag weer bevestiging waarom ik mijn hele huis achter de MPs ga hangen. We hadden 2 uur durende stroomuitval in de wijk. Dan werkt thuiswerken niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Voor mij is dit een 'no-brainer'. Als het kan: altijd doen.
Optimaal is om de stroomvreters (wasmachine, oven etc) dan vóór de Victron aan te sluiten.
Ik wil mijn appeltaartje wel redden als deze in de oven staat. En zoveel gebruiken de stroomvreters nu ook niet. Of je moet net alles aan hebben gezet en veel tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Ik wil mijn appeltaartje wel redden als deze in de oven staat. En zoveel gebruiken de stroomvreters nu ook niet. Of je moet net alles aan hebben gezet en veel tegelijk.
Oke. Ik snap je.
Aanvulling: Het hangt af van de capaciteit van je omvormer(s).
Ik heb 3x de 3000 variant. Die is voldoende voor basis huishoudelijk gebruik.
Bij wasmachine/oven aan en stroomuitval slaat de omvormer uit wegens overbelasting.
Bij de 5000 variant zal dit waarschijnlijk niet gebeuren.
Ik heb op basis van deze bevinding de non-critical loads verplaatst naar de AC-in kant.
Achteraf had ik misschien beter voor de 5000 variant kunnen kiezen, maar de financiële consequentie was te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:13:
[...]

Oke. Ik snap je.
Aanvulling: Het hangt af van de capaciteit van je omvormer(s).
Ik heb 3x de 3000 variant. Die is voldoende voor basis huishoudelijk gebruik.
Bij wasmachine/oven aan en stroomuitval slaat de omvormer uit wegens overbelasting.
Bij de 5000 variant zal dit waarschijnlijk niet gebeuren.
Ik heb op basis van deze bevinding de non-critical loads verplaatst naar de AC-in kant.
Achteraf had ik misschien beter voor de 5000 variant kunnen kiezen, maar de financiële consequentie was te hoog.
Achteraf. had de 5000 maar Euro 939 gekost als we iets langer gewacht hadden :)

De Pylontech US5000 batterijen dalen nu ook lekker in prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ok... duidelijk. Dan ga ik m'n hele huis achter de Multiplus hangen.

Andere vraag:

Begrijp ik het uit de gebruiksaanwijzing goed dat het mogelijk is om de Multiplus naar "inverter only" om te schakelen en dat dan de net gekoppelde PV omvormers gewoon blijven werken en de accu's blijven laden als je zonnepanelen opdat moment produceren?

Is het dan zo dat als de batterij vol raakt dat dan de spanning langzaam verhoogd wordt zodat de PV omvormer dan uiteindelijk afschakeld?

Ik zat aan de volgende situatie te denken: stel dat je
zonnepanelen op een gegeven moment meer opleveren dan je verbruikt. Dan ga je op dat moment terugleveren aan het net. Maar als je bij je stroom leveranciers een "boete" op terugleveren hebt dan wil je dit waarschijnlijk niet.

Zou je dan via home automation kunnen regelen dat zodra er terug geleverd wordt dat dan de Multiplus naar inverter only mode schakelt en dus het huis alleen op de accus draait. De net gekoppelde PV omvormer blijft gewoon werken tot het moment dat de accu vol is dan toch? Dan wordt door de Multiplus de spanning verhoogd zodat de PV omvormer uit schakelt.
Zakt de SOC van de accu onder een bepaald nivo dan wordt de spanning weer verlaagd neem ik aan en schakeld de PV omvormer weer aan zodat de accu weer geladen wordt?
Mocht er minder PV opgewekt worden dan er in huis verbruikt wordt dan kan/mag het "net" weer bijgeschakeld worden waar ik dan graag "nul" op de meter zou draaien.

Kan zoiets?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ja.
Voor SolarEdge en voor Enphase staat de methode beschreven.
Zie start-post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ik heb twee Sunny boy PV omvormers uit ongeveer 2012. Ik meen begrepen te hebben dat deze ook gewoon uitschakelen als de netspanning te hoog wordt (253 Volt geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:38
@Doggieman De regeling is niet door de spanning te laten oplopen, maar door de frequentie van 50Hz iets te verhogen naar bijvoorbeeld 50,9Hz. Hiervoor moeten de PV omvormers aan het Sunspec protocol voldoen.

Met het Sunspec protocol kan Victron de PV omvormers zelf op het vermogen regelen.

Als de PV omvormers geen Sunspec protocol ondersteunen, kunnen ze de multiplus opblazen in eiland bedrijf als de accu vol zit en er onvoldoende gebruikers zijn om het PV vermogen op te nemen.
Als je dus je hele huis inclusief PV achter de MP zet, dan moet je van Victron wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om de boel heel te houden bij net uitval (eiland bedrijf).

[ Voor 38% gewijzigd door Pim57 op 22-01-2024 11:44 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Pim57 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:38:
@Doggieman De regeling is niet door de spanning te laten oplopen, maar door de frequentie van 50Hz iets te verhogen naar bijvoorbeeld 50,9Hz. Hiervoor moeten de PV omvormers aan het Sunspec protocol voldoen.

Met het Sunspec protocol kan Victron de PV omvormers zelf op het vermogen regelen.
Ok.. duidelijk. Ik heb mn manuals er op nageslagen maar kan daarin niet vinden of mijn inverters aan het Sunspec protocol voldoen. Waar zou ik zoiets kunnen controleren/vinden?

Stel... Ze voldoen daar niet aan. Hoe werkt het dan straks als ik een Multiplus heb? Laten we zeggen het net valt weg. M'n Multiplus neemt het over. Achter die Multiplus zit m'n hele huis aangesloten als critical load. Ook die 2 PV omvormers. Vallen die dan meteen uit of blijven die werken (De Multiplus creëert zn eigen "grid" dan toch? ) Wat gebeurt er als die PV omvormers meer leveren dan ik op dat moment gebruik en m'n accu is vol?

Ik zal wat duidelijker zijn.
Wat ik straks wil is voornamelijk NUL op de meter draaien voor laten we zeggen 3/4 van het jaar. Dus accu's laden met m'n PV opbrengst zolang dit kan. En dan in de avond/nacht dit weer zelf gebruiken.
In de periode dat ik die accu's niet vol zou krijgen met PV dan eens in de paar weken de accu's "vol" houden met netstroom en dan geen NUL op de meter meer draaien.

Ik heb voor nu nog geen behoeft aan "verdienen" met een accu en ook nog niet echt interesse in een dynamisch contract. Voor nu is het leren en kijken hoe het allemaal werkt. Dat dit financieel niet uit kan snap ik.

Ik zoek dus een (niet te gecompliceerde) mogelijkheid om nul op de meter te kunnen draaien voor nu met de mogelijkheid om als het zover mocht komen dat er boetes komen op terugleveren dit te voor komen.

Later kijk ik dan wel eens naar dynamische contracten e.d.

Ps: sorry.... Zie net je aanvulling😁

[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 22-01-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Pim57 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:38:
@Doggieman

Als de PV omvormers geen Sunspec protocol ondersteunen, kunnen ze de multiplus opblazen in eiland bedrijf als de accu vol zit en er onvoldoende gebruikers zijn om het PV vermogen op te nemen.
Als je dus je hele huis inclusief PV achter de MP zet, dan moet je van Victron wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om de boel heel te houden bij net uitval (eiland bedrijf).
Ok.. duidelijk. Dank voor de toelichting. Heb je misschien een link naar een document of website die uitlegt waar ik aan zou moeten voldoen? Heb geen idee welke zoekterm ik moet gebruiken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Doggieman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Ok.. duidelijk. Ik heb mn manuals er op nageslagen maar kan daarin niet vinden of mijn inverters aan het Sunspec protocol voldoen. Waar zou ik zoiets kunnen controleren/vinden?
Zoek op Google "Sunny Boy en Victron".

Bijvoorbeeld: https://www.victronenergy.com/live/ccgx:ccgx_sma
With regards to power control:

There is no power control function for SMA PV Inverters in the Victron GX product. This means that with SMA, there is no equivalent to the 'Fronius Zero Feed-in' feature in a Victron ESS system.
Frequency shift power control, as required in a AC-Coupling system does work.
Ik heb niet verder gestudeerd, maar ik denk dat je zelf iets in elkaar moet zetten met bijvoorbeeld Node Red in de Cerbo GX. Ikzelf zou hier niet kiezen voor Home Assistant of zo omdat dit 'extern' is.

Aanvulling: Verder zoeken op internet geeft aan dat het wel zou moeten kunnen. Zoek op "sma sunny boy frequency shifting".

[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 22-01-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@MJ de Bruijn dank voor de links. Ben echt niet lui, maar zie soms door de bomen het bos niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Doggieman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:45:
@MJ de Bruijn dank voor de links. Ben echt niet lui, maar zie soms door de bomen het bos niet meer!
Geen punt. Ik heb meteen de start-post aangepast en SMA / Sunny Boy toegevoegd. Dan hebben andere gebruikers er ook iets aan.

Overigens lijkt het dat frequency shifting misschien/eventueel/wellicht toch wel mogelijk is in de Sunny Boy.
Zie: https://www.sma-sunny.com/sb-offgrid-ti-en-42/

Je zult dan wel de Victron kant en de Sunny Boy kant zelf moeten instellen. Dat is niet eenvoudig.

Wellicht zijn er nog andere manieren om het uitgangs-vermogen te beïnvloeden. Bijvoorbeeld bij SolarEdge kan dit met relais.

Indien je t.z.t. een werkend systeem hebt, geef dan svp nuttige links aan. Dan kan ik die aan de start-post toevoegen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
MJ de Bruijn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Indien je t.z.t. een werkend systeem hebt, geef dan svp nuttige links aan. Dan kan ik die aan de start-post toevoegen.

Succes!
Hahaha... dat gaat nog even duren denk ik. Allemaal best wel ingewikkeld! Dacht in eerste instantie van: batterij, een Multiplus en klaar. Maar zo simpel isnhet dus niet helaas. Ik kan m'n meterkast en onderverdeling opnieuw inrichten zodat bij stroomuitval de PV installaties niet op de critical load zitten. Maar ja... dan worden m'n accu's ook niet geladen als er wel PV zou zijn. En dat is wat ik eigenlijk wel wil.

Het blijkt dat ik ook meer accu's moet hebben dan in eerste instantie gepland. Er schijnt een minimum aan opslag te zijn voor iedere geïnstalleerde Watt piek aan PV

Dus ja... er komt meer bij kijken dan ik eerst dacht. Ga eerst maar eens verder inlezen voor ik definitief zaken bestel of verander in m'n meterkast.

Dank voor je moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@MJ de Bruijn

Mag ik nog een vraag stellen? Het is zoals je al aangaf best wel ingewikkeld en gecompliceerd om frequentie shifting voorelkaar te krijgen op m'n Sunny boy PV inverters. Daar komt bij dat ik nu al weet dat 1 van de 2 het sowieso niet kan. Dit omdat er gewoon geen firmware updates zijn voor dit type. Ook kan ik geen praktijk voorbeelden vinden van hoe je dit nu precies doet op zo'n Sunny Boy.

Aangezien ik toch eigenlijk wel oplaad mogelijkheden wil hebben tijdens een (langere) net storing dacht ik aan een MPPT charge controller van Victron. Deze heeft als een soort van bonus ook nog minder omzet verlies.

M'n meterkast en groepen verdeling moet ik sowieso aanpassen en wilde er ook altijd nog graag een set panelen bij. Ik kan dus er voor zorgen dat ik die 2 groepen van m'n huidige PV systemen niet achter de critical load uitgang hang van de Multiplus. Dat houd dan wel in dat niet m'n hele huis meer van stroom wordt voorzien tijdens een net storing. Opzich niet zo'n punt. Ik kan vrij makkelijk tijdens het herinrichten van de meterkast er voor zorgen dat alle belangrijke dingen wel achter de critical load uitgang hangen. Als puntje bij paaltje komt dan kan ik altijd nog wat met een verlengsnoer doen.

De vraag: ben ik correct in de aanname dat een Victron MPPT solar controller een beter keus voor mij zou zijn in dit geval? ( meer plug and play zegmaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
Je PV omvormer vervangen door een MPPT lader is infeite plug & play vanuit gaande dat je PV omvormer nu ook in de buurt zit van je accu.

Er zijn ook andere manieren zoals relais/contactor gebruiken om je PV omvormer te doen afschakelen wanneer accu >95% vol is..

Aan de andere kant als je nog meer PV panelen gaat plaatsen, dan zou je die via MPPT lader kunnen aansluiten den de rest laat je zoals het is niet op de critical load.

Ligt maar eraan hoeveel PV panelen je hebt liggen en of je een deel kan missen bij stroomstoring.

Inderdaad even goed bekijken wat je nu precies wilt en verwacht, voorkomt later teleurstelling en extra kosten :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
@Jazsie

Mooi! Aardig plug and play dus. Dat maakt het wat makkelijker voor mij. Ik had zelf ook zitten denken aan het afschakelen van de PV omvormers via een Tasmota Din rail energie meter. Ik heb er nu 1 voor m'n kookplaat. Meet keurig het energie verbruik van het koken en is via Node red of Home assistent aan/uit te schakelen. Ik ben alleen bang dat als dat ding eens de geest geeft of blijft hangen dat ik dan m'n Multiplus "opblaas" Vind dat toch een groot risico.
Als het alleen net gekoppeld zou zijn dan was het niet zo'n ramp. Het vermogen gaat het net wel op.

Heb nu zo'n 7 kWp PV liggen op zuid west en zuid oost. Wil er zo'n 5 kWp bij hebben op pal zuid en vrij stijl rechtop. Dit om in de winter er hopelijk nog wat aan te hebben. Wat ik al eerder aangaf. Hoef er niks mee te verdienen. Wil alleen wat meer onafhankelijk zijn. En zeker geen boetes moeten betalen voor teruglevering. Want dan zet ik ze voor nu liever even uit (priciepe kwestie)
Dus ja...ik kan wel wat missen in de zomer. Dan heb ik meer productie dan dat ik kan opmaken. Ik krijg er ook maar 5 cent voor dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.

En ja....Wil het graag in 1x goed doen. Handelen en dynamisch contract kan altijd nog. Wil nu eerst graag de accu up and running hebben. Daarna de uitbreiding met zonnepanelen via MPPT. Daarna maar eens verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Doggieman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:43:
@MJ de Bruijn
Aangezien ik toch eigenlijk wel oplaad mogelijkheden wil hebben tijdens een (langere) net storing dacht ik aan een MPPT charge controller van Victron. Deze heeft als een soort van bonus ook nog minder omzet verlies.

De vraag: ben ik correct in de aanname dat een Victron MPPT solar controller een beter keus voor mij zou zijn in dit geval? ( meer plug and play zegmaar)
In alle gevallen lijkt mij een aparte MPPT controller zinvol. Indien ooit de batterijen leeg zijn en er is geen netspanning, dan krijg je de Multiplus(sen) niet opgestart zonder MPPT. Ikzelf heb er slechts twee panelen op aangesloten (niet meer ruimte).

Het aansluiten van de bestaande PV installatie vóór de Multiplus(sen) lijkt me voldoende veilig omdat deze dan inderdaad zal uitschakelen bij stroomuitval.

Maar, omdat je ook de wens noemde om te kunnen uitschakelen bij overcapaciteit (dus niet terugleveren aan het net) kan dat alleen als je dat actief aanstuurt. Dus een 'logisch' aangestuurde flinke aan/uit schakelaar, of via een relais-aansturing indien de SMA / Sonny Boy dat ondersteunt.
Dat laatste is het meest elegant.

Relevant is ook het aantal fasen. Hoeveel fasen heeft je meterkast? Hoeveel fasen heeft de Sunny Boy? Wil je voor Victron een drie-fasen systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Doggieman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:27:
@Jazsie

Mooi! Aardig plug and play dus. Dat maakt het wat makkelijker voor mij. Ik had zelf ook zitten denken aan het afschakelen van de PV omvormers via een Tasmota Din rail energie meter. Ik heb er nu 1 voor m'n kookplaat. Meet keurig het energie verbruik van het koken en is via Node red of Home assistent aan/uit te schakelen. Ik ben alleen bang dat als dat ding eens de geest geeft of blijft hangen dat ik dan m'n Multiplus "opblaas" Vind dat toch een groot risico.
Als het alleen net gekoppeld zou zijn dan was het niet zo'n ramp. Het vermogen gaat het net wel op.

Heb nu zo'n 7 kWp PV liggen op zuid west en zuid oost. Wil er zo'n 5 kWp bij hebben op pal zuid en vrij stijl rechtop. Dit om in de winter er hopelijk nog wat aan te hebben. Wat ik al eerder aangaf. Hoef er niks mee te verdienen. Wil alleen wat meer onafhankelijk zijn. En zeker geen boetes moeten betalen voor teruglevering. Want dan zet ik ze voor nu liever even uit (priciepe kwestie)
Dus ja...ik kan wel wat missen in de zomer. Dan heb ik meer productie dan dat ik kan opmaken. Ik krijg er ook maar 5 cent voor dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.

En ja....Wil het graag in 1x goed doen. Handelen en dynamisch contract kan altijd nog. Wil nu eerst graag de accu up and running hebben. Daarna de uitbreiding met zonnepanelen via MPPT. Daarna maar eens verder kijken.
Er geld een factor 1:1 regel. Ofwel je PV omvormer vermogen mag niet groter zijn dan de Victron omvormer.

Dus is bijv. je totale -omvormer vermogen- 10 kW (lijkt mij wel realistisch met 5 + 7 = 12 kWp aan PV panelen), dan heb je dus ook een 10kW omvormer nodig.

Ik zou het huidge laten staan zoals het is en je 5 kWp via MPPT doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:25:
[...]

De meeste zakelijke groothandels zakken nog niet voor zover ik kan zien. Waar heb jij een interessante prijs gezien? Ik wil er toch nog een keertje 8 kopen om van 40 naar 80kWh te gaan :9~
Nu alleen 8x US5000 nodig + 1x serverkast. Alle andere materialen kan ik herschikken omdat ik ze nu per stuk op de bushbar heb zitten en dan per twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:35:
[...]

De meeste zakelijke groothandels zakken nog niet voor zover ik kan zien. Waar heb jij een interessante prijs gezien? Ik wil er toch nog een keertje 8 kopen om van 20 naar 40kWh te gaan :9~
Nu alleen 8x US5000 nodig + 1x serverkast. Alle andere materialen kan ik herschikken omdat ik ze nu per stuk op de bushbar heb zitten en dan per twee.
Nog geen schokkende daling maar bij NKON iets gedaald een tijdje terug en nu ook bij etrxonixcenter (Euro 1349).

Als je er 8 koop om van 20 naar 40 te gaan krijg ik de andere 4 die je dan niet noig heb? _/-\o_

Hier willen we er ook nog een keer 8 bij, dat telt tenminste aan als de stroomprijs 50 cent negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:41:
[...]

Nog geen schokkende daling maar bij NKON iets gedaald een tijdje terug en nu ook bij etrxonixcenter (Euro 1349).

Als je er 8 koop om van 20 naar 40 te gaan krijg ik de andere 4 die je dan niet noig heb? _/-\o_

Hier willen we er ook nog een keer 8 bij, dat telt tenminste aan als de stroomprijs 50 cent negatief is.
Scherp, maar helaas, ik zal ze wel nodig hebben om naar 80 te gaan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Scherp, maar helaas, ik zal ze wel nodig hebben om naar 80 te gaan *O*
Goedkoper dan 1219 vind ik ze nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
John245 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:08:
[...]

Goedkoper dan 1219 vind ik ze nog niet.
Zelf 19xx betaald jaar terug... ook de accu cellen zijn goedkoper geworden.

Achja, tis een leuke hobby want door een jaar te wachten zou ik meer bespaard hebben >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Jazsie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Zelf 19xx betaald jaar terug... ook de accu cellen zijn goedkoper geworden.

Achja, tis een leuke hobby want door een jaar te wachten zou ik meer bespaard hebben >:).
Hier 1429 vijf (5) maanden geleden.

Door prijsdaling 48/5000 en batterijen zou ik ook meer bespaard hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
MJ de Bruijn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:56:
[...]

In alle gevallen lijkt mij een aparte MPPT controller zinvol. Indien ooit de batterijen leeg zijn en er is geen netspanning, dan krijg je de Multiplus(sen) niet opgestart zonder MPPT. Ikzelf heb er slechts twee panelen op aangesloten (niet meer ruimte).

Het aansluiten van de bestaande PV installatie vóór de Multiplus(sen) lijkt me voldoende veilig omdat deze dan inderdaad zal uitschakelen bij stroomuitval.

Maar, omdat je ook de wens noemde om te kunnen uitschakelen bij overcapaciteit (dus niet terugleveren aan het net) kan dat alleen als je dat actief aanstuurt. Dus een 'logisch' aangestuurde flinke aan/uit schakelaar, of via een relais-aansturing indien de SMA / Sonny Boy dat ondersteunt.
Dat laatste is het meest elegant.

Relevant is ook het aantal fasen. Hoeveel fasen heeft je meterkast? Hoeveel fasen heeft de Sunny Boy? Wil je voor Victron een drie-fasen systeem?
Ik heb thuis maar een 1 fase aansluiting en dat blijft ook zo voorlopig. Met een paar weken komt de netbeheerder een netverzwaring uitvoeren. Ipv 1x25Amp schroef patroon krijg ik dan een 1x40Amp zekering automaat. Dit moet genoeg zijn. Daarna kan ik als eerste m'n meterkast opnieuw gaan indelen.

Ik ga inderdaad m'n huidige PV omvormers voor de Multiplus zetten en het plan is dan deze uit en aan te schakelen met een daarvoor geschikt DIN rail relais. Wel bekabeld. Lijkt me zekerder dan WiFi. De nieuwe panelen zullen dan via een Victron MPPT charge controller aangesloten worden op de accu.
Jazsie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Er geld een factor 1:1 regel. Ofwel je PV omvormer vermogen mag niet groter zijn dan de Victron omvormer.

Dus is bijv. je totale -omvormer vermogen- 10 kW (lijkt mij wel realistisch met 5 + 7 = 12 kWp aan PV panelen), dan heb je dus ook een 10kW omvormer nodig.

Ik zou het huidge laten staan zoals het is en je 5 kWp via MPPT doen.
Helemaal duidelijk. Dat had ik ondertussen ook opgemaakt uit de verschillende documentatie die ik had gevonden. Ik ga het dan ook zo uitvoeren als het zover is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:09
Jazsie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:03:
Je PV omvormer vervangen door een MPPT lader is infeite plug & play vanuit gaande dat je PV omvormer nu ook in de buurt zit van je accu.
Houd wel even rekening met het maximale voltage die de panelen bij elkaar op kunnen gaan leveren. Het kan goed zijn dat de victron MPPT lader die je op het oog hebt een stuk minder aan kan dan een bestaande string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Samoerai schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Houd wel even rekening met het maximale voltage die de panelen bij elkaar op kunnen gaan leveren. Het kan goed zijn dat de victron MPPT lader die je op het oog hebt een stuk minder aan kan dan een bestaande string omvormer.
Uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
John245 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Hier €776,82

Bij het afrekenen vinkje zetten voor btw vrijstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
Erik_Rave schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:18:
[...]

Hier €776,82

Die mannen bij https://lithiumaccus.nl/ zijn zo-wie-zo lekker bezig.
Goed contact. Levering is keurig.
(Nee ik heb geen aandelen). Maar ze denken echt met je mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:44
DrDeJe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:52:
[...]

Die mannen bij https://lithiumaccus.nl/ zijn zo-wie-zo lekker bezig.
Goed contact. Levering is keurig.
(Nee ik heb geen aandelen). Maar ze denken echt met je mee. :)
Zelfde ervaring hier

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Hier €776,82

Bij degene die ik link kan natuurlijk ook de btw er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21
Batterijen vallen niet onder de regeling. Ook al keurt de winkel het goed, jij blijft verantwoordelijk voor het correct volgen van de regels. Als de belasting erachter komt, dan heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Repost

Hier nog een interessant document over de businesscases van batterijen (geschreven door Jan Willem Zwang):

https://www.stratergy.nl/...61-4554-8c9f-51ad17698586

-> handboek verdienmodellen batterij

Ik wil eigenlijk wel gaan onderzoeken of en hoe we met een 'Tweakers-collectief/cooperatie' eventueel deel kunnen nemen aan de andere energiemarkten - stuur even een PM als je al een batterij hebt of op korte termijn een gaat bouwen. In eerste instantie zou ik het willen beperken tot Victron en Deye omvormers - aangezien deze het meest gebruikt worden voor DIY batterijen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:00
Victron heeft al grote moeite om DESS fatsoenlijk te laten functioneren. Zonder dat er raar ingekocht en verkocht wordt. Bovendien denk ik dat het wat minder vrijblijvend is op de intraday en al helemaal op de nog kortere markten.

Als jij biedt om 15 minuten lang 1MW te leveren en dat is niet beschikbaar omdat van de helft van de mensen hun internet eruit ligt, er een configuratieprobleem is, de accu leeg is of whatever. Dan kan je dus niet waarmaken waar je op biedt...

Het zou gaaf zijn als bijvoorbeeld Tibber een integratie zou hebben die met Victron.en andere open systemen. Wellicht dat dat zou werken voor intraday handelen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 09:43
JBtL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:17:
Repost

Hier nog een interessant document over de businesscases van batterijen (geschreven door Jan Willem Zwang):

https://www.stratergy.nl/...61-4554-8c9f-51ad17698586

-> handboek verdienmodellen batterij
Interessante link!
Ik wil eigenlijk wel gaan onderzoeken of en hoe we met een 'Tweakers-collectief/cooperatie' eventueel deel kunnen nemen aan de andere energiemarkten - stuur even een PM als je al een batterij hebt of op korte termijn een gaat bouwen.
Done.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
V_ger schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:47:
Victron heeft al grote moeite om DESS fatsoenlijk te laten functioneren. Zonder dat er raar ingekocht en verkocht wordt. Bovendien denk ik dat het wat minder vrijblijvend is op de intraday en al helemaal op de nog kortere markten.

Als jij biedt om 15 minuten lang 1MW te leveren en dat is niet beschikbaar omdat van de helft van de mensen hun internet eruit ligt, er een configuratieprobleem is, de accu leeg is of whatever. Dan kan je dus niet waarmaken waar je op biedt...

Het zou gaaf zijn als bijvoorbeeld Tibber een integratie zou hebben die met Victron.en andere open systemen. Wellicht dat dat zou werken voor intraday handelen.
Allemaal aspecten die inderdaad onderzocht moeten worden - en in zo'n gedistribueerd systeem lijkt me redundantie ook belangrijk - dus die voor 1MW geboden vermogen staat bijvoorbeeld voor 1.5 MW beschikbaar vermogen (die dan voor 67% benut wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
JBtL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Allemaal aspecten die inderdaad onderzocht moeten worden - en in zo'n gedistribueerd systeem lijkt me redundantie ook belangrijk - dus die voor 1MW geboden vermogen staat bijvoorbeeld voor 1.5 MW beschikbaar vermogen (die dan voor 67% benut wordt).
Ik heb mijn redundantie op orde :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88n5AlAcSiuXMitL14dkkT8Zyy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wn5at9Bv5XBzRbXytb19xleg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:38
John245 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Ik heb mijn redundantie op orde :)

[Afbeelding]
Tsja, je hebt gekkies en gekkies.... >:)

Maar wat als KPN een serieus BGP probleem heeft ofzo? ;) Wel iets met spijkers en laag water, maar ik heb ze al veel gekker meegemaakt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
The Lord schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:53:
[...]
Tsja, je hebt gekkies en gekkies.... >:)

Maar wat als KPN een serieus BGP probleem heeft ofzo? ;) Wel iets met spijkers en laag water, maar ik heb ze al veel gekker meegemaakt.
Dan toch maar een andere provider nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Misanthropia schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:04:
Batterijen vallen niet onder de regeling. Ook al keurt de winkel het goed, jij blijft verantwoordelijk voor het correct volgen van de regels. Als de belasting erachter komt, dan heb je een probleem.
Bij https://lithiumaccus.nl/ denkt men gewoon met je mee hoor ;) . Je kunt best proberen accu's zónder de BTW te bestellen. Maar dan neemt men keurig contact met je op dat dát helaas niet gaat gebeuren.

Je moet je idd wel aan de regels houden. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
Misanthropia schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:04:
We hadden het over de Victron multiplus 2 omvormers 🙂

Die vallen wel onder btw vrijstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Erik_Rave schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:22:
[...]

We hadden het over de Victron multiplus 2 omvormers 🙂

Die vallen wel onder btw vrijstelling.
Alleen als je ze gebruikt als omvormer voor zonnepanelen (dus met een mppt), niet alleen voor een batterij. Aan de andere kant kan je de BTW voor de batterij+omvormer dan weer terugvragen (bij een dynamisch contract) dat is duidelijk een andere route.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 27-01-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
JBtL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Alleen als je ze gebruikt als omvormer voor zonnepanelen (dus met een mppt), niet alleen voor een batterij. Aan de andere kant kan je de BTW voor de batterij+omvormer dan weer terugvragen (bij een dynamisch contract) dat is duidelijk een andere route.
Alleen een dynamisch contract is niet voldoende. Je moet namelijk handelen in energie om in aanmerking te komen voor BTW teruggave, plus wat andere voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
[...]

Hier €776,82

Let er wel op dat je geen oude voorraad producten krijgt. Ik kreeg bij zo'n aanbieding een Multi uit de 10 reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Niek_ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 04:47:
Het is mij nu al een paar keer opgevallen dat, ondanks de ingestelde 25A netaansluiting, de Multiplussen maximaal 23A per fase opnemen. Kan ik ergens nagaan of het opgenomen vermogen wellicht nog ergens door beperkt wordt? Ik zou zelf verwachten dat ze de 25A zo dicht mogelijk benaderen op elke fase.

[Afbeelding]
Ik denk dat ze op safe willen zitten. Je kunt de grid limit ook op 26A zetten, dan blijftie net onder 25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
LecramR schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Let er wel op dat je geen oude voorraad producten krijgt. Ik kreeg bij zo'n aanbieding een Multi uit de 10 reeks.
HQ2310?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Nee, dat lange nummer. Heb even niet paraat hoe dat nummer heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
LecramR schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Nee, dat lange nummer. Heb even niet paraat hoe dat nummer heet.
Volgens mij is er alleen maar een part number en een serienummer. En het serienummer begint met jaartal maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
John245 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:35:
[...]

Volgens mij is er alleen maar een part number en een serienummer. En het serienummer begint met jaartal maand.
Het gaat om de PMP482505010 en de nieuwste PMP482505012. Daar zitten wat technische verschillen tussen, waaronder de schroeven voor de zwarte kap en geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
LecramR schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Het gaat om de PMP482505010 en de nieuwste PMP482505012. Daar zitten wat technische verschillen tussen, waaronder de schroeven voor de zwarte kap en geluidsproductie.
Ok dat is het part number.

Model PMP482505012 is een nieuwere versie van de PMP482505010, waarbij de behuizing een betere ophangbeugel heeft en de onderste beschermkap makkelijker te monteren is. Elektrisch zijn ze identiek.

[ Voor 24% gewijzigd door John245 op 28-01-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
LecramR schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:07:
[...]

Goed punt.

Zij namen contact met mij op, ik heb het serienummer van m’n huidige MP aan hen gegeven. Volgens hen kunnen de 3 mp2 5000s in 3 fasen modus met elkaar werken, dus volgens mij prima geregeld.

Ik ben nu wel benieuwd naar welke serienummers ik heb gekregen, nog niet gecontroleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Goedenavond.
Zijn er hier mensen die dmv HA settings aanpassen aan hun Victron systeem?

Concreet: entiteit "sensor.victron_vebus_mode_227" aanpassen als er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan?

sensor.victron_vebus_mode_227 is naar mijn weten de entiteit welke de mode toont waarin Victron draait.
mode 3 is "aan"
mode 1 is "Alleen laden"

M'n automatiseringen heb ik wel (2x een aparte regel welke af gaan als de ampère van mijn laadrobot boven of onder een bepaalde waarde komen) Maar ik krijg het niet voor elkaar om de mode rechtstreeks dan aan te passen. :-( M'n laadrobot is van Easee (maar daar lees ik dus alleen de aan/uit status van uit. Én ik lees uit met hoeveel ampère het apparaat staat te laden (of niet).

Omdat ik mijn Victron gebruik als een losse accu moet ik deze nu handmatig op "Alleen laden" zetten als ik de EV ga laden (anders trekt de EV in een uur de Victron leeg). Dus ik dacht: Dát ga ik automatiseren.

Kan/wil iemand mij opweg helpen? Zou dit moeten kunnen met HA? (Ik ben hier echt niet goed in. Ik heb wel alles zichtbaar. Maar ik kan niet binnen HA zelf dingen schrijven oid. Weet gewoon niet hoe dat moet.

Alle hulp is welkom.

Fijne avond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-06 12:03
Ik heb ooit een Node-RED flow gezien die als de EV gaat laden de minimum battery SOC omhoog zet tot waar de batterij op dat moment is.

Zodra het EV laden klaar was ging de minimum battery SOC weer terug naar wat hij origineel was.

Misschien is zoiets ook een optie via Node-RED voor HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
DrDeJe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:10:
Zijn er hier mensen die dmv HA settings aanpassen aan hun Victron systeem?
Om je situatie te doorgronden heb ik wat meer informatie nodig.
Als je al verder op weg bent, je moet niet ess_mode gebruiken maar battery_life_state. Die moet op 9 (keep battery charged).

In het algemeen kies ik voor aansturing van Victron zonder gebruik te maken van Home Assistant. Dit is om zo min mogelijk schakels in het systeem te hebben.
Komt aansturing vanuit Victron via Node Red in aanmerking?

Als je meer hulp wilt, noem dan svp het volgende.
- Heb je een Cerbo GX met Venus geïnstalleerd?
- Heb je standaard Venus of Venus-large?
- Welke integratie methode heb je voor Victron in Home assistant?
- Is deze alleen lezen of lezen/schrijven?
- Welke integratie methode heb je voor je auto-laadstation?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:35
MJ de Bruijn schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:17:
[...]
In het algemeen kies ik voor aansturing van Victron zonder gebruik te maken van Home Assistant. Dit is om zo min mogelijk schakels in het systeem te hebben.
Dat is altijd een goed plan. Weinig hardware die altijd aan moet staan….. Aansturen kan prima met M5stack en paar regels code (MQTT). Geen OS-large of HA nodig. En een USB voeding zit wel ergen op de Victron apparatuur. Maar dan moet je wel stukje programmeren.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
MJ de Bruijn schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:17:
[...]

Om je situatie te doorgronden heb ik wat meer informatie nodig.
Als je al verder op weg bent, je moet niet ess_mode gebruiken maar battery_life_state. Die moet op 9 (keep battery charged).

Komt aansturing vanuit Victron via Node Red in aanmerking?

Als je meer hulp wilt, noem dan svp het volgende.
- Heb je een Cerbo GX met Venus geïnstalleerd?
- Heb je standaard Venus of Venus-large?
- Welke integratie methode heb je voor Victron in Home assistant?
- Is deze alleen lezen of lezen/schrijven?
- Welke integratie methode heb je voor je auto-laadstation?
Hoi,
Ik kan iig proberen (vanavond) óf ik wel iets kan met de battery_life_state --> Nadeel daarvan zou voor mij zijn dat, als je die activeert de accu dus gaat proberen op te laden. Terwijl ik juist de accu even op "stil" wil zetten terwijl de auto gaat laden.

Node Red heb ik simpelweg geen ervaring mnee. Maar wil ik natuurlijk wel proberen.

Ik heb een Cerbo GX draaien.
Nu nog Venus maar kan zo over op Venus Large (waardoor NodeRed beschikbaar komt).
Home assistant heb ik nu via HACS
Net als Easee via HACS
Ik kan m'n Easee gewoon bedienen vanuit HA.
Maar ik weet niet hoe ik kan zien of dit hetzelfde staat ingesteld richting Victron.

Mocht dit allemaal niet lukken dan zou ik nog kunnen kijken of ik iets kan dat de automation iets doet met de waarde van Ess acpowersetpoint.
Dus dat ik dan kijk, hoeveel moet ik optellen bij de waarde welke daar staat zodra de auto gaat laden + de waarde welke ik nodig heb zodat de accu niet leeg wordt getrokken (maar hooguit een klein beetje bij laad).
(Hoop dat jullie me snappen).

Maar nogmaals, als je denkt dat ik het met NodeRed gemakkelijker zou moeten kunnen oplossen dan graag.
Moet ik daar m'n Easee dan ook zichtbaar krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:12
Vraagje m.b.t. de Victron omvormer. Ik heb op dit moment 3 1-fase omvormers. 1 zit op L2 en 2 zitten op L3.

Nu wil ik beginnen met 1 Multiplus omvormer. Maakt het uit op welke fase deze aangesloten gaat worden? Ik snap nog even niet zo goed hoe de Victron kan zien wanneer de batterij opgeladen worden. Is dit d.m.v. de teruglevering die je doet? (p1 poort dus van de slimme meter)

L2 = 1x Oost panelen met 2500 WP en 1x West panelen met 5100 Wp. Het zou natuurlijk mooi zijn als de L3 waar Zuid (3240wp) ook mee kan doen. Bijvoorbeeld als de zon pas om 12:30 gaat schijnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Possible op 01-02-2024 15:01 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
DrDeJe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:27:
Ik kan iig proberen (vanavond) óf ik wel iets kan met de battery_life_state --> Nadeel daarvan zou voor mij zijn dat, als je die activeert de accu dus gaat proberen op te laden. Terwijl ik juist de accu even op "stil" wil zetten terwijl de auto gaat laden.
Dat zie je goed. De instelling via batt_life_state is alleen het programmeer-alternatief voor ess_mode. Inderdaad voorkom je daarmee niet dat de batterij gaat laden.
Maar, je kunt nu nog niet je Cerbo instellen vanuit Home Assistant (zie verder).
Node Red heb ik simpelweg geen ervaring mee. Maar wil ik natuurlijk wel proberen.
Het installeren van Node Red is niet super ingewikkeld, maar je moet het wel gaan leren gebruiken. Daar moet je zin in hebben en je moet nog best een heleboel uitzoeken. Op internet zijn diverse nuttige introductie-video's te vinden. In alle gevallen leuk.
Ik heb een Cerbo GX draaien.
Nu nog Venus maar kan zo over op Venus Large (waardoor NodeRed beschikbaar komt).
Home assistant heb ik nu via HACS
Maar ik weet niet hoe ik kan zien of dit hetzelfde staat ingesteld richting Victron.
Ook als je je 'logica' volledig in Home Assistant realiseert moet je een opdracht sturen naar je Cerbo GX.
Waarschijnlijk staat je Victron-systeem in Home Assistant nu op 'alleen lezen', anders had je allang gezien dat je de instellingen kunt aanpassen. Maar... wil je dat wel?
Home Assistant --> Integraties --> Victron --> Configureren --> Instellingen --> Enable Write Support.
Als je je Victron integratie instelt op lezen/schrijven kun je alle Cerbo instellingen heel simpel wijzigen. Dat gaat zonder controle en zonder terugkoppeling.
Als je zo'n entiteit opneemt in je dashboard kun je met simpel scrollen een schuifbalk raken en je hele systeem verstoren (ik spreek uit ervaring).
Dus denk daar eens over na.
Net als Easee via HACS
Ik kan m'n Easee gewoon bedienen vanuit HA.
Ik zie op internet dat er een Node Red Bibliotheek bestaat voor Easee. Ik heb absoluut geen ervaring, maar als je Node Red activeert op je Cerbo zou je deze Bibliotheek moeten toevoegen en uittesten.
Als je je lader aan- en uit kunt zetten via Node Red ben je al een heel eind.
Mocht dit allemaal niet lukken dan zou ik nog kunnen kijken of ik iets kan dat de automation iets doet met de waarde van Ess acpowersetpoint.
Dus dat ik dan kijk, hoeveel moet ik optellen bij de waarde welke daar staat zodra de auto gaat laden + de waarde welke ik nodig heb zodat de accu niet leeg wordt getrokken (maar hooguit een klein beetje bij laad).
(Hoop dat jullie me snappen).
Ik snap je, en - nog belangrijker - ik denk dat je het zelf ook goed snapt. Dat betekent dat je in staat moet zijn om de gewenste logica in Node Red te bouwen.
Maar nogmaals, als je denkt dat ik het met NodeRed gemakkelijker zou moeten kunnen oplossen dan graag.
Moet ik daar m'n Easee dan ook zichtbaar krijgen?
Ja. Je moet óf de Easee in Node Red op je Cerbo zichtbaar krijgen óf je Cerbo gaan bedienen vanuit Home Assistant.
De eerste is het meest elegant.
Het laatste is waarschijnlijk het snelste te realiseren (write enable) maar is naar mijn idee niet optimaal.
Succes! Het is een spannende reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Possible schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:59:
Vraagje m.b.t. de Victron omvormer. Ik heb op dit moment 3 1-fase omvormers. 1 zit op L2 en 2 zitten op L3.

Nu wil ik beginnen met 1 Multiplus omvormer. Maakt het uit op welke fase deze aangesloten gaat worden? Ik snap nog even niet zo goed hoe de Victron kan zien wanneer de batterij opgeladen worden. Is dit d.m.v. de teruglevering die je doet? (p1 poort dus van de slimme meter)

L2 = 1x Oost panelen met 2500 WP en 1x West panelen met 5100 Wp. Het zou natuurlijk mooi zijn als de L3 waar Zuid (3240wp) ook mee kan doen. Bijvoorbeeld als de zon pas om 12:30 gaat schijnen.
De multiplus zelf kan dat niet zien, tenzij je er 1 hebt met ingebouwde cerbo? Ik zelf heb een em540 (carlo gavazzi) meter direct achter mijn hoofdschakelaar hangen.
Middels modbus->usb aan de cerbo gx gekoppeld en op deze manier weet de setup hoeveel vermogen er in/uitgaat op enig moment. Afhankelijk van de ESS setting kan de MP dan besluiten om te gaan laden als er vermogen wordt teruggeleverd.

Maar je moet hier wel e.e.a. voor regelen, want de cerbo moet ook weer gekoppeld worden middels ve-bus aan je multiplus(sen).

Hoe dat ook heb je cerbo nodig, welke je nu denk ik mist?

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:12
swat! schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:46:
[...]

De multiplus zelf kan dat niet zien, tenzij je er 1 hebt met ingebouwde cerbo? Ik zelf heb een em540 (carlo gavazzi) meter direct achter mijn hoofdschakelaar hangen.
Middels modbus->usb aan de cerbo gx gekoppeld en op deze manier weet de setup hoeveel vermogen er in/uitgaat op enig moment. Afhankelijk van de ESS setting kan de MP dan besluiten om te gaan laden als er vermogen wordt teruggeleverd.

Maar je moet hier wel e.e.a. voor regelen, want de cerbo moet ook weer gekoppeld worden middels ve-bus aan je multiplus(sen).

Hoe dat ook heb je cerbo nodig, welke je nu denk ik mist?
Ja Cerbo is inderdaad nodig.. maar daarmee is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een P1 kabel in te steken en deze vervolgens te verbinden met de multiplus? Zodat hij de data kan uitlezen van de slimme meter?

Voor een zelfbouw laadpaal heb ik dat ook zo ingesteld (softwarematig) voor loadbalancing d.m.v MQTT

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 01-02-2024 16:09 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Possible schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Ja Cerbo is inderdaad nodig.. maar daarmee is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een P1 kabel in te steken en deze vervolgens te verbinden met de multiplus? Zodat hij de data kan uitlezen van de slimme meter?

Voor een zelfbouw laadpaal heb ik dat ook zo ingesteld (softwarematig) voor loadbalancing d.m.v MQTT
Officieel niet supported:

https://community.victron...-meter-for-multiplus.html

Maar je kan zelf wat bouwen natuurlijk, het punt is alleen de refresh-rate.
Ik heb de EM540 gekozen omdat deze een 100ms refresh-rate heeft. De P1 die ik heb poept 1x per 30seconden een telegram uit.. Daar kan je niet fijnmazig mee sturen maar alles is afhankelijk van jouw specifieke use-case.

Victron heeft hier wat documentatie betreffende energy-meters en refresh-rates:
- https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf

[ Voor 0% gewijzigd door swat! op 01-02-2024 16:37 . Reden: refresh-rate ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-07 16:27
Hoe zit het met EM24 - RS485? Deze werkt onafhankelijk van een huis netwerk die wel eens plat gaat. Ik zou gaan voor deze meter.

Werkt het op een som berekening van alle 3 fasen die elkaar opheffen? Is het geschikt voor onze land (Nederland)?

https://www.victronenergy...er_EM24_RS485/nl/faq.html

Ik kan geen info vinden voor EM24 daarin

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Eriko schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:12:
Hoe zit het met EM24 - RS485? Deze werkt onafhankelijk van een huis netwerk die wel eens plat gaat. Ik zou gaan voor deze meter.

Werkt het op een som berekening van alle 3 fasen die elkaar opheffen? Is het geschikt voor onze land (Nederland)?

https://www.victronenergy...er_EM24_RS485/nl/faq.html

Ik kan geen info vinden voor EM24 daarin
In plaats van RS-485 te gebruiken kun je natuurlijk ook het probleem oplossen waardoor je netwerk plat gaat. Hoe heb je dat opgelost voor je Cerbo GX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Victron en andere partijen verkopen specifieke usb-rs485 adapters. Bij mij werkt het goed, samen met Cerbo Gx en Wallbox Pulser energiemeter (eigenlijk precies hetzelfde als EM340). Echter gaat het niet als je een EV auto gaat opladen tegelijkertijd. Er komt dan verkeerde info terecht bij de laadpaal (groen energie). Waarschijnlijk ook bij Cerbo Gx. Dit komt door een conflict op RS-485 bus met twee masters aangesloten. Ik ben nu min of meer gedwongen om nog een keer EM te kopen.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Andere vraagje. Kun je de EM24 en andere meters met RS-485 interface via Cerbo Gx uitlezen en gebruiken in Home Assistant. Samen met een addon Day-Ahead werken?

https://github.com/corneel27/day-ahead?tab=readme-ov-file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Eriko schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:12:

Ja, dat is een directe koppeling met je cerbo dmv fysieke draadjes naar een usb-dongle.
Zo run ik het, maar ik doe alles met fysieke draadjes (zelfs de pulsdrukkers naar mijn plc :-) )

auto-ESS is op 2 manieren in te stellen: de som van de fases of fases individueel.
Victron geeft aan dat fases individueel minder efficient is, en aangezien mijn meter intern saldeert voor mij de juiste keuze.

En ja het is geschikt voor NL, zo draai ik de afgelopen weken :) In de praktijk ziet dat er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7dmcYQa_BlifYIrLbSgO_0RlhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H087khLKwrejj9GfvJt8PDue.png?f=user_large
John245 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:40:
[...]

In plaats van RS-485 te gebruiken kun je natuurlijk ook het probleem oplossen waardoor je netwerk plat gaat. Hoe heb je dat opgelost voor je Cerbo GX?
Waarom is dat een probleem voor de Cerbo als er geen netwerk is? :)
Ik probeer het altijd zo aan te sluiten, dat er zo min mogelijk afhankelijkheden zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door swat! op 01-02-2024 20:21 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
swat! schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:52:
[...]

Ja, dat is een directe koppeling met je cerbo dmv fysieke draadjes naar een usb-dongle.
Zo run ik het, maar ik doe alles met fysieke draadjes (zelfs de pulsdrukkers naar mijn plc :-) )

auto-ESS is op 2 manieren in te stellen: de som van de fases of fases individueel.
Victron geeft aan dat fases individueel minder efficient is, en aangezien mijn meter intern saldeert voor mij de juiste keuze.

En ja het is geschikt voor NL, zo draai ik de afgelopen weken :) In de praktijk ziet dat er zo uit:[Afbeelding]

[...]

Waarom is dat een probleem voor de Cerbo als er geen netwerk is? :)
Ik probeer het altijd zo aan te sluiten, dat er zo min mogelijk afhankelijkheden zijn.
Als je in DESS mode draait dan kan het schema niet bijgewerkt worden.
IK probeer zovveel mogelijk redundant de doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8uUzu0HOxBbXoi0ejVpeV4o_lA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZmMgevQRVmyfhWCX8APUTC2w.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

John245 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Als je in DESS mode draait dan kan het schema niet bijgewerkt worden.
IK probeer zovveel mogelijk redundant de doen:
[Afbeelding]
Eens, met DESS is het een ander verhaal.
Maar in jouw setup heb je 2x dezelfde provider.. dat zou ik dan anders doen :+

[ Voor 7% gewijzigd door swat! op 01-02-2024 20:12 ]

EV6 Plus

Pagina: 1 ... 10 ... 50 Laatste