DrDeJe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:27:
Ik kan iig proberen (vanavond) óf ik wel iets kan met de battery_life_state --> Nadeel daarvan zou voor mij zijn dat, als je die activeert de accu dus gaat proberen op te laden. Terwijl ik juist de accu even op "stil" wil zetten terwijl de auto gaat laden.
Dat zie je goed. De instelling via batt_life_state is alleen het programmeer-alternatief voor ess_mode. Inderdaad voorkom je daarmee niet dat de batterij gaat laden.
Maar, je kunt nu nog niet je Cerbo instellen vanuit Home Assistant (zie verder).
Node Red heb ik simpelweg geen ervaring mee. Maar wil ik natuurlijk wel proberen.
Het installeren van Node Red is niet super ingewikkeld, maar je moet het wel gaan leren gebruiken. Daar moet je zin in hebben en je moet nog best een heleboel uitzoeken. Op internet zijn diverse nuttige introductie-video's te vinden. In alle gevallen leuk.
Ik heb een Cerbo GX draaien.
Nu nog Venus maar kan zo over op Venus Large (waardoor NodeRed beschikbaar komt).
Home assistant heb ik nu via HACS
Maar ik weet niet hoe ik kan zien of dit hetzelfde staat ingesteld richting Victron.
Ook als je je 'logica' volledig in Home Assistant realiseert moet je een opdracht sturen naar je Cerbo GX.
Waarschijnlijk staat je Victron-systeem in Home Assistant nu op 'alleen lezen', anders had je allang gezien dat je de instellingen kunt aanpassen. Maar... wil je dat wel?
Home Assistant --> Integraties --> Victron --> Configureren --> Instellingen --> Enable Write Support.
Als je je Victron integratie instelt op lezen/schrijven kun je alle Cerbo instellingen heel simpel wijzigen. Dat gaat zonder controle en zonder terugkoppeling.
Als je zo'n entiteit opneemt in je dashboard kun je met simpel scrollen een schuifbalk raken en je hele systeem verstoren (ik spreek uit ervaring).
Dus denk daar eens over na.
Net als Easee via HACS
Ik kan m'n Easee gewoon bedienen vanuit HA.
Ik zie op internet dat er een Node Red Bibliotheek bestaat voor Easee. Ik heb absoluut geen ervaring, maar als je Node Red activeert op je Cerbo zou je deze Bibliotheek moeten toevoegen en uittesten.
Als je je lader aan- en uit kunt zetten via Node Red ben je al een heel eind.
Mocht dit allemaal niet lukken dan zou ik nog kunnen kijken of ik iets kan dat de automation iets doet met de waarde van Ess acpowersetpoint.
Dus dat ik dan kijk, hoeveel moet ik optellen bij de waarde welke daar staat zodra de auto gaat laden + de waarde welke ik nodig heb zodat de accu niet leeg wordt getrokken (maar hooguit een klein beetje bij laad).
(Hoop dat jullie me snappen).
Ik snap je, en - nog belangrijker - ik denk dat je het zelf ook goed snapt. Dat betekent dat je in staat moet zijn om de gewenste logica in Node Red te bouwen.
Maar nogmaals, als je denkt dat ik het met NodeRed gemakkelijker zou moeten kunnen oplossen dan graag.
Moet ik daar m'n Easee dan ook zichtbaar krijgen?
Ja. Je moet óf de Easee in Node Red op je Cerbo zichtbaar krijgen óf je Cerbo gaan bedienen vanuit Home Assistant.
De eerste is het meest elegant.
Het laatste is waarschijnlijk het snelste te realiseren (write enable) maar is naar mijn idee niet optimaal.
Succes! Het is een spannende reis.