Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:20
@tijn1976 Victron connect en dan bij Algemeen > modus> op doorvoer zetten Ac in gang wordt dan aan AC uitgang gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:11:
@tijn1976 Victron connect en dan bij Algemeen > modus> op doorvoer zetten Ac in gang wordt dan aan AC uitgang gekoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VK-qmotJRBR1YZgH-Lvn3yLx9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VYzMivD1LLTqKm2Wsn8aayK.jpg?f=fotoalbum_large

Die keuze mogelijkheid staat er waarschijnlijk niet bij vanwege de ESS mode PV omvormer alleen (zonder accu's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Hij staat normaal onder "alleen lader" kan je in het scherm niet naar beneden scrollen? Scrolbalk komt alleen tevoorschijn als je scrolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:24:
Hij staat normaal onder "alleen lader" kan je in het scherm niet naar beneden scrollen? Scrolbalk komt alleen tevoorschijn als je scrolt.
Nee, dit is het. Niet te scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Maar als ik nog eens goed naar je tekening kijk van je leverancier kan je je huis toch gewoon terug op net zetten en de multi rs'en leveren dan terug via de ac-in hun zonnestroom als je ze op pv omvormer zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:30:
Maar als ik nog eens goed naar je tekening kijk van je leverancier kan je je huis toch gewoon terug op net zetten en de multi rs'en leveren dan terug via de ac-in hun zonnestroom als je ze op pv omvormer zet.
Hij staat in de ESS mode PV alleen. En deze melding zie ik in victron connect op alle 3 de fases:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvxYyGD01CyKW6qfVTrjhzJScPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd2brAEYvpQvChfLdyyo6FiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1LK0ypE-3eWsupvRXfqKIRiAvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjLRlOwfvnHNAjjQfK3n6Yol.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Vreemd volgens de handleiding zou hij in PV modus terug moeten leveren op ac-in welke hij nu juist gesloten lijkt te hebben. Dit is wat hij ook bij de uitleg geeft in victron connect. Geen belasting op ac out alleen lever op ac-in. Dus je moet sowieso zo je schakelaar voeden vanuit net zetten niet via de multi rs. Heb je wel al pv gegeneerd via de multi rs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:09:
Vreemd volgens de handleiding zou hij in PV modus terug moeten leveren op ac-in welke hij nu juist gesloten lijkt te hebben. Dit is wat hij ook bij de uitleg geeft in victron connect. Geen belasting op ac out alleen lever op ac-in. Dus je moet sowieso zo je schakelaar voeden vanuit net zetten niet via de multi rs. Heb je wel al pv gegeneerd via de multi rs?
Gisteren heeft hij gegenereerd, maar wel in een andere instelling. Ik kon het vanmorgen niet reproduceren, verschillende schakeling, geklikt, stroom aan en uit. Ik weet het even niet meer.
Morgen bellen met de leverancier. Inmiddels is ook de tekst op het lcd scherm versprongen/verschoven. Erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Die omschakelaar is ook best link met kans op een zwevende nul. Daar is al genoeg overgeschreven in het Victron ontwerp topic Er zijn betere alternatieve deze dus beter niet omschakelen onder last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:07
Ik ben wat aan het spelen met venus OS op een raspberry, voordat ik een daadwerkelijke thuisbatterij ga installeren. Nu stuur ik de P1 data via mqtt naar de "victron" (https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-grid). Daarnaast heb ik mijn 2 solaredge omvormers toegevoegd via autodetect nadat ik RS485-1 op beide omvormers naar sunspec had gezet met poort 502 en id 126.

Nu laat hij echter geen Solar Yield zien. Klopt dat gedrag? als ik er op klik geeft hij wel de 2 omvormers weer met de bijbehorende geleverd vermogen. Verder berekent hij ook niet de daadwerkelijke AC load. Ik weet niet of dat wel verwacht is?

Extra vraag: Heeft het verder nog meerwaarde om de solaredge omvormers in een leader-follower setup te zetten m.b.v. RS485-2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cOcOVVQgomMGBFCT3SjLA98_R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lDYiPSn667UCxs10bU5xac2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
@Yaldair Heb je wel een inverter/charger dan ? Volgens mij valt er dan niets te berekenen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
habbekrats schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:32:
[...]

Als je 11A meet met een weerstands belasting ishet spanningsverlies = kabelweerstand * de stroom.
Jeb heby gelijk dat de spanning op het eindpunt daalt, echter daalt de 11A dan ook.

De 11A blijft waarschijnlijk wel als je een actieve schakelvoeding hebt, sterker dan neemt de stroom nog toe om de 2500W te halen.
Een gloeidraad is pas 'ohmse weerstand' in zijn stabiele (hete) 'stand'; zeg maar als die zijn 2500W haalt in dit geval. Dan wordt het 2500/200 volgens de meting. Meer dan 10% meer stroom met navenante exponentiële stijging in verlies.

Je andere punt over 'de keten' is trouwens zeker ook van belang. Het theoretische verlies gaat over de kabel zonder enig ander verlies. Praktisch zijn er o.a. nog kabel die weleens niet precies 2,5mm2 is, knikken, schroef verbindingen, WCD, stekker, etc. Dat alles telt bij steeds hogere stroom op, totdat hier blijkbaar de spanning iets boven 200V eindigt en niet meer 230V.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
tijn1976 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:23:
[...]

Dank voor je reactie. Nee, deze staat uit.
Probeer hem eens aan te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
Slux schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:30:
[...]

Probeer hem eens aan te zetten
Dat wil ik zo even gaan proberen.

Het vreemde is dat ik straks de hele installatie en meterkast stroomloos heb gemaakt. Vanaf de hoofdschakelaar alles op volgorde weer ingeschakeld. En hij begon meteen terug te leveren. Uiteindelijk begon fase 1 te haperen en sloot hij het relais. Fase 2 & 3 leveren op dit moment terug aan het net. In vinctron connect zie ik op fase 1, in tabblad geschiedenis 4 fouten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWHYQxCOFnztBK-DfLtCOgbRKMw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iBuzCG7xSuN0KT7wUicxRIBV.png?f=fotoalbum_large

Fase 2 & 3 geven geen foutmeldingen. Zou ik het nu moeten zoeken in de aansluitingen? :? Ik heb alles al 14 keer nagelopen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:07
habbekrats schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:43:
@Yaldair Heb je wel een inverter/charger dan ? Volgens mij valt er dan niets te berekenen.
Nog niet, dus goed mogelijk dat dit de reden is. Ik had wel iets verwacht op "Solar Yield" omdat volgens mij dat gewoon de opgetelde productie van mijn PVs zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:28
luigi87 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:04:
[...]

sorry had je reactie gemist, de SOC wordt gemeten door de JK BMS
Heb je 1 batterij of meerdere? Wat is je Vol. Cell RCV (oftewel CVL op z'n Victrons)? En je SOC-100% Volt.? En dan als laatste je RCV Time?
[...]

Doet dit dan niet het zelfde als het in Charge only te zetten?
Nee, probeer maar. Zet hem op charge only en er gebeurd niks, zet hem op Keep batteries charged en hij begint onmiddelijk te laden.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:23

luigi87

Domotica Fanaticus

RikHa schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:58:
[...]

Heb je 1 batterij of meerdere? Wat is je Vol. Cell RCV (oftewel CVL op z'n Victrons)? En je SOC-100% Volt.? En dan als laatste je RCV Time?

[...]

Nee, probeer maar. Zet hem op charge only en er gebeurd niks, zet hem op Keep batteries charged en hij begint onmiddelijk te laden.
Ik heb 3 packs met 16 cellen.
de master staat nu op:
Vol. Cell RCV: 3.450V
SOC 100%: 3.449V
RCV time: 2 uur

en de 2 slaves op:
RCV time: 1 uur

Ik heb de master RVC tijd ruimer gezet omdat de slaves niet 100% haalden op 1 uur. Vandaar het verschil tussen de Master en de Slaves

Ah, Keep battery charged kan ik dus precies doen wat ik wil Dwingen de batterijen tot 100% te sturen. Maar in deze tijd zal de batterij dus niet NOM aanhouden, want dus weer soms 2 uur duurt in normale situaties.

Met de Keep battery charged kan ik wel eens kijken hoelang het dan duurt.

[ Voor 15% gewijzigd door luigi87 op 15-09-2025 10:56 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijn1976
Vandaag alle contacten in de meterkast met momentschroevendraaier nagedraaid. Alle drie naar fabrieksinstellingen teruggezet, vervolgens de laatste updates, opnieuw erop. De pv strings verwisselt tussen multi rs-en. Alles netjes weer aangezet. En voila alles werkt naar behoren! Alle drie genereren ze stroom en leveren aan het net. Opgelost. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RikHa
luigi87 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:54:
[...]

Ik heb 3 packs met 16 cellen.
de master staat nu op:
RCV time: 2 uur

en de 2 slaves op:

Ik heb de master RVC tijd ruimer gezet omdat de slaves niet 100% haalden op 1 uur. Vandaar het verschil tussen de Master en de Slaves

Ah, Keep battery charged kan ik dus precies doen wat ik wil Dwingen de batterijen tot 100% te sturen. Maar in deze tijd zal de batterij dus niet NOM aanhouden, want dus weer soms 2 uur duurt in normale situaties.

Met de Keep battery charged kan ik wel eens kijken hoelang het dan duurt.
Je zou het volgende eens kunnen proberen;

Master:
Vol. Cell RCV: 3.480V
SOC 100%: 3.448V

Slaafjes:
RCV time: 0.8 uur

Dit zorgt ervoor dat de spanning iets hoger komt hetgeen het balanceren wat vergemakkelijkt. Ik ga zelf naar 3.5V maar 3.48 gaat ook al beter. De Vol. Cell RCV van de slaves hebben geen invloed, alleen de master stuurt zijn RCV naar de GX. Dat is dus geen gemiddelde zoals met bijvoorbeeld de SOC. Een uurtje moet genoeg zijn om de 100% te bereiken. Er kunnen 2 redenen zijn om langer in absorption te blijven, 1 er is nog een te hoge staartstroom na een uur dus niet volledig vol maar dat zal wel meevallen vanwege de iets hogere spanning en 2, de cellen hebben meer tijd nodig om te balanceren maar als je goede cellen hebt zal dat ook wel meevallen. De slaves moeten iets korter om te voorkomen dat die nog niet op 100% zijn als de master naar floatspanning gaat. Maar dat had je al begrepen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Problemen met de solaredge zijn hier helaas nog niet verholpen, de SE blijft uitvallen.

Voltages zijn rond de 240v ook tijdens uitval.
Firmware van de cerbo gedowngrade

Pas als ik de cerbo een reboot geef werkt de SE weer even.

Ik kan helaas niet vinden hoe ik de RS kan downgraden, ik vermoed dat het daarin zit.

Iemand nog ideeën wat het anders zou kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@RikHa
Wat heb je als floatvoltage ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:23

luigi87

Domotica Fanaticus

RikHa schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:29:
[...]

Je zou het volgende eens kunnen proberen;

Master:
Vol. Cell RCV: 3.480V

Slaafjes:
RCV time: 0.8 uur

Dit zorgt ervoor dat de spanning iets hoger komt hetgeen het balanceren wat vergemakkelijkt. Ik ga zelf naar 3.5V maar 3.48 gaat ook al beter. De Vol. Cell RCV van de slaves hebben geen invloed, alleen de master stuurt zijn RCV naar de GX. Dat is dus geen gemiddelde zoals met bijvoorbeeld de SOC. Een uurtje moet genoeg zijn om de 100% te bereiken. Er kunnen 2 redenen zijn om langer in absorption te blijven, 1 er is nog een te hoge staartstroom na een uur dus niet volledig vol maar dat zal wel meevallen vanwege de iets hogere spanning en 2, de cellen hebben meer tijd nodig om te balanceren maar als je goede cellen hebt zal dat ook wel meevallen. De slaves moeten iets korter om te voorkomen dat die nog niet op 100% zijn als de master naar floatspanning gaat. Maar dat had je al begrepen zie ik.
Thanks,
Weer stukje wijzer geworden van je uitleg.
Heb eve cellen, zouden dus goede moeten zijn.
Heb de settings ernet in geschoten ben benieuwd.

Thanks _/-\o_ en zal over een paar daagjes ff de feedback posten d:)b

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Hermarcel schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:09:
@RikHa
Wat heb je als floatvoltage ingesteld?
53,6V oftewel 3,35V per cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:09
Slux schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:34:
Problemen met de solaredge zijn hier helaas nog niet verholpen, de SE blijft uitvallen.

Voltages zijn rond de 240v ook tijdens uitval.
Firmware van de cerbo gedowngrade

Pas als ik de cerbo een reboot geef werkt de SE weer even.

Ik kan helaas niet vinden hoe ik de RS kan downgraden, ik vermoed dat het daarin zit.

Iemand nog ideeën wat het anders zou kunnen zijn ?
Als ik het me goed herinner heb je de solaredge op ac-out staan. Zou je die naar ac-in kunnen verhuizen en dan de modbus connectie uitzetten? Dan ben je met je solaeredge omvormer gewoon weer in de oude toestand zeg maar. Als het dan ook vastloopt ligt het misschien ergens anders aan? Anders weet je dat het aan een van de dingen kan liggen die nieuw zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:32
Beer070 schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:02:
[...]

Als ik het me goed herinner heb je de solaredge op ac-out staan. Zou je die naar ac-in kunnen verhuizen en dan de modbus connectie uitzetten? Dan ben je met je solaeredge omvormer gewoon weer in de oude toestand zeg maar. Als het dan ook vastloopt ligt het misschien ergens anders aan? Anders weet je dat het aan een van de dingen kan liggen die nieuw zijn
Om te testen kan dit een goede oplossing zijn, maar het moet ook 'gewoon' werken

Hier draai ik ook op 3 Multi RS'en met de Solaredge op de AC out en de communicatie tussen de Victron en de Solaredge is Modbus TCP. Victron heeft de laatste versie van de firmware, Solaredge terug laten zetten naar eerdere versie ivm de eerder beschreven communicatie problemen tussen Victron en Solaredge

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste