Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:43
Goedemorgen,

Hoe kan ik simpel DESS overrulen zoals het wel gaan teruglevering zodra ik dat wil?
Wat is de eenvoudigste handeling?

Dit omdat DESS klaarblijkelijk denkt dat ik elke dag mijn auto op hetzelfde moment oplaadt en hier rekening mee gaat houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:13

HermanGast

Exige GT3

grotegok schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:04:
Goedemorgen,

Hoe kan ik simpel DESS overrulen zoals het wel gaan teruglevering zodra ik dat wil?
Wat is de eenvoudigste handeling?

Dit omdat DESS klaarblijkelijk denkt dat ik elke dag mijn auto op hetzelfde moment oplaadt en hier rekening mee gaat houden.
In het dashboard, rechtsboven controls en dan DESS even uitzetten

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:03
Pim57 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:33:
Kwartier prijzen werden goed verwerkt door Victron DESS vanavond. :)

DESS pakte één kwartier van 17:45-18:00 om te verkopen, en deed dat weer van 18:30-19:45.
Precies de 6 beste kwartiertjes voor mijn systeem. _/-\o_

[Afbeelding]
Vinkjes net omgezet van 60 naar 15 minuten. Benieuwd wanneer dit dan ook daadwerkelijk zichtbaar wordt. Of zou ik het nog een duwtje kunnen geven?

Wel bijzonder. Het viel me op dat m’n leverancier op ‘not in this list’ stond en handmatig Tibber ingevuld. Als ik vervolgens Tibber in het dropdown menu kies verandert de berekening. Hij gebruikt dan 0,0175 als opslag maar dat zou volgens mij 0,0205 moeten zijn toch?

[ Voor 16% gewijzigd door Niek_ op 03-10-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:03
Niek_ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:59:
[...]

Vinkjes net omgezet van 60 naar 15 minuten. Benieuwd wanneer dit dan ook daadwerkelijk zichtbaar wordt. Of zou ik het nog een duwtje kunnen geven?

Wel bijzonder. Het viel me op dat m’n leverancier op ‘not in this list’ stond en handmatig Tibber ingevuld. Als ik vervolgens Tibber in het dropdown menu kies verandert de berekening. Hij gebruikt dan 0,0175 als opslag maar dat zou volgens mij 0,0205 moeten zijn toch?
Ja 0.0205 excl. of 0.0248 incl.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-10 19:55
cyclone schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:16:
@teka1 even om je gerust te stellen, die low battery melding zie ik zo nu en dan ook op de master van mijn 3 MP II's voorbij komen. Gezien het voltage van mijn Accu nog lang niet in de buurt het minimale voltage van mijn cellen zit 2,8V (ik heb deze waarde zeer conservatief ingesteld) dus 44,8V van de hele accu negeer ik die melding.
De waarheid is voor mij de accuspanning, en waarom mijn MP dit anders vind zal wel een config fout mijnerzijds zijn waar ik nog geen tijd voor heb gemaakt om dat uit te vogelen.
Ben dus ook wel benieuwd of iemand weet waar die melding vandaan komt. Overigens blijft mijn Cerbo altijd netjes stil en geeft geen alarm oid tis puur de MP master die de melding geeft.

Met een cell voltage deviatie van 0,003V hoef je niet te balanceren, jouw installing (en die staat prima) is dat jouw BMS pas gaat balancer bij een deviatie van 0,010V en als alle cellen minimaal 3,45V (dus vol zijn geladen).

Sowieso moet je BMS nog "inleren" en moet je niet te veel vertrouwen op de SoC op dit moment, in basis is het voltage van je accu / je cellen de juiste indicatie van hoe je accu erbij staat, maar gezien alles nog splinternieuw is zal dat allemaal wat beter worden na een aantal laad en ontlaad cycles.
Belangrijkste wat je in je achterhoofd wil houden is, zorg ervoor dat je niet met achterlijke stromen gaat laden (zal in jouw geval met 70A met 1 MP wel loslopen) en je je cellen netjes binnen de voltages houdt die je nu in je BMS hebt ingesteld, daar zie ik in de gauwigheid niets geks aan.
Dank voor je reactie!
Ik had nog geen paniek om de lage meldingen maar ik ben wel nieuwsgierig wat hiervoor de trigger is, maar daar ben ik onderhand achter.

Nu je het zo uitlegt best logisch dat 'ie inderdaad niet gaat balanceren met zo weinig verschil tussen de cellen.
Iets met heeeeel veel parameters zien en dan je daarin wat verliezen ;-)

Ik moet zeggen dat dit uitvallen vanwege een lege batterij nog niet weer is gebeurd, en de 100% soc is ook al gehaald.
Pim57 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:39:
@teka1 Bij 16 cellen is 44 volt (2,75 v/cell) een betere waarde.

[Afbeelding]
Dank voor het meedenken en je advies, ik ga dit eens proberen :)

Heb ik ook nog een andere vraag. Ik heb het ESS ingesteld dat de accu met overtollige zonnestroom wordt geladen, nu er nog wel wat zon is gaat dat prima. Dynamisch ESS heb ik niet ingericht (heb nog vast energiecontract).
Hoe gaat het in de 'donkere' maanden met de accu, wordt deze dan wel geladen, of moet ik dan wat aanpassen zodat hij met netstroom wordt geladen? Lijkt mij niet helemaal gezond als de accu min of meer leeg enige tijd niets doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:54
@teka1 In de periodes dat de zon onvoldoende opbrengt om je accu vol te krijgen zet je de minimum SOC in je ESS instellingen op bijvoorbeeld 50%. Wat er dan aan overproductie is gaat alsnog je batterij in, maar je hebt dan nooit een te lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:20

MrFish

Untitled

teka1 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:44:

Heb ik ook nog een andere vraag. Ik heb het ESS ingesteld dat de accu met overtollige zonnestroom wordt geladen, nu er nog wel wat zon is gaat dat prima. Dynamisch ESS heb ik niet ingericht (heb nog vast energiecontract).
Hoe gaat het in de 'donkere' maanden met de accu, wordt deze dan wel geladen, of moet ik dan wat aanpassen zodat hij met netstroom wordt geladen? Lijkt mij niet helemaal gezond als de accu min of meer leeg enige tijd niets doet....
Je kunt kiezen voor de ESS modus ‘Optimized with BatteryLife’. Die zorgt ervoor dat de minimum SOC omhoog gaat in tijden van weinig PV opbrengst, zie hier.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:54
HIer ook een beetje aan het spelen met de settings nu de PV wat minder wordt. Ik merk dat met Optimized with Batterylife DESS de min soc vrij hoog houdt (tussen de 40-45%)... Dit is niet handig want het systeem leverd dus te weinig terug.. En koopt stroom in op gekke tijden terwijl er nog ruim voldoende capaciteit is..

Ik wil gewoon
- alleen inkopen bij laagste prijzen
- terug leveren bij hoogste prijzen
- eigen verbruik coveren zonder in de nacht (veel te dure) stroom in hoeven kopen (accu heeft nog zat capaciteit maar ivm min soc gaat hij toch inkopen...)

Nu gewisseld naar Optimized without Batterylife. Min soc op 20% gezet en met Node-Red laat ik deze steeds 1% zakken tot een minimum van 5% om het eigen verbruik in de nacht te coveren. Dit wordt gereset zodra de Soc weer stijgend is.

Een een paar dagen aankijken hoe dit bevalt :)

Loopt iemand hier ook tegen dit gedrag aan? En zo ja, hoe heb je dit opgelost? :)

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_

DESS pakte één kwartier van 17:45-18:00 om te verkopen, en deed dat weer van 18:30-19:45.

[Afbeelding]
Ondanks dat ik inkoop en verkoop beiden van 60 naar 15 minuten heb gezet in de instellingen, zie ik niet echt een verandering. Zeker niet zal je in je grafiek laat zien. Zijn er nog meer instellingen die aangepast moeten worden om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-10 23:07
Ik zie een raar gedrag met DESS (green mode). Ik heb de hele zomer in de simpele ESS mode gedraaid, echter nu de koudere dagen er weer aan komen leek me DESS green mode een goede optie zonder de mogelijkheid om te verkopen naar het net. Ik principe doet hij wat ik wil; inkopen als de prijs laag is en mijn zonnestroom niet voldoende is om de batterij op te laden om de nacht door te komen.

Echter heb ik altijd een grid setpoint van -50 gehad. Echter met DESS aan fluctueert dit constant tussen de +50/100 en hierdoor dus vaak 2,5kw verbruik per dag zonder dat dit nodig is.

Is dit een bekend probleem? Als ik de DESS schakelaar uit zet, verandert dit gedrag gedrag direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 10:03
vanWalsum schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:08:
Ik zie een raar gedrag met DESS (green mode). Ik heb de hele zomer in de simpele ESS mode gedraaid, echter nu de koudere dagen er weer aan komen leek me DESS green mode een goede optie zonder de mogelijkheid om te verkopen naar het net. Ik principe doet hij wat ik wil; inkopen als de prijs laag is en mijn zonnestroom niet voldoende is om de batterij op te laden om de nacht door te komen.

Echter heb ik altijd een grid setpoint van -50 gehad. Echter met DESS aan fluctueert dit constant tussen de +50/100 en hierdoor dus vaak 2,5kw verbruik per dag zonder dat dit nodig is.

Is dit een bekend probleem? Als ik de DESS schakelaar uit zet, verandert dit gedrag gedrag direct.
Het duurt geloof ik wel een aantal dagen voordat het systeem zijn 'DESS gedrag' heeft ingeleerd. Misschien dat het met een paar dagen beter gaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Handig nieuw ontwerp tooltje van Victron

https://click-and-design.....com/dashboard/schematics

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:04
Niek_ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Ondanks dat ik inkoop en verkoop beiden van 60 naar 15 minuten heb gezet in de instellingen, zie ik niet echt een verandering. Zeker niet zal je in je grafiek laat zien. Zijn er nog meer instellingen die aangepast moeten worden om dit voor elkaar te krijgen?
Deze aanpassing is genoeg. De dashboard pagina blijft per uur weergeven Bij de advanced pagina, kun je gedetailleerder kijken wat er per kwartier gebeurd is.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-10 19:31

luigi87

Domotica Fanaticus

SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:38:
HIer ook een beetje aan het spelen met de settings nu de PV wat minder wordt. Ik merk dat met Optimized with Batterylife DESS de min soc vrij hoog houdt (tussen de 40-45%)... Dit is niet handig want het systeem leverd dus te weinig terug.. En koopt stroom in op gekke tijden terwijl er nog ruim voldoende capaciteit is..

Ik wil gewoon
- alleen inkopen bij laagste prijzen
- terug leveren bij hoogste prijzen
- eigen verbruik coveren zonder in de nacht (veel te dure) stroom in hoeven kopen (accu heeft nog zat capaciteit maar ivm min soc gaat hij toch inkopen...)

Nu gewisseld naar Optimized without Batterylife. Min soc op 20% gezet en met Node-Red laat ik deze steeds 1% zakken tot een minimum van 5% om het eigen verbruik in de nacht te coveren. Dit wordt gereset zodra de Soc weer stijgend is.

Een een paar dagen aankijken hoe dit bevalt :)

Loopt iemand hier ook tegen dit gedrag aan? En zo ja, hoe heb je dit opgelost? :)
heb net met DESS ingeregeld, moet alleen nog even een full load test doen ( max vermogen erin sturen) waar ik bij ben. Dan gaat DESS green mode bij mij ook actief.
Ik ben dus benieuwd naar jouw ervaring met Optimized without Batterylife

opzich is het gedrag bij Optimized with Batterylife niet gek als je naar de uitleg kijkt. het is maar net de vraag of je dat wilt
6.2. BatteryLife
Wat doet BatteryLife?

De BatteryLife-functie voorkomt dat een schadelijke “lage laadstatus van de accu” gedurende langere tijd kan blijven bestaan. Bijvoorbeeld in de winter, als er onvoldoende PV-stroom beschikbaar is om de opgeslagen accu-energie te vervangen die elke dag wordt verbruikt, zal de SoC van de accu zonder de BatteryLife-functie dalen tot de laagste limiet en op of nabij dat niveau blijven - en daarom nooit volledig opgeladen worden.

BatteryLife probeert ervoor te zorgen dat de accu altijd wordt opgeladen tot 100 % SoC - elke dag. Dit is hoe het werkt:

Tijdens periodes van slecht weer, wanneer zonne-energie verminderd, zal BatteryLife de ingestelde Lage SoC-limiet dynamisch verhogen. Dit heeft tot gevolg dat er minder stroom beschikbaar is voor verbruik. Het verhoogt dit niveau elke dag met 5 % totdat de energie die het systeem gedurende een periode van 24 uur uit de accu haalt, overeenkomt met de energie die wordt vervangen. Het doel is dat de accu op of in de buurt van de 100 % SoC werkt.

Wanneer de weersomstandigheden veranderen en er meer zonne-energie beschikbaar komt, verlaagt het systeem opnieuw de Low SoC-limiet, dag na dag, waardoor meer accucapaciteit beschikbaar is voor gebruik (het zal uiteindelijk terugkeren naar de door de gebruiker ingestelde limiet) - terwijl er toch voor wordt gezorgd dat de SoC van de accu elke dag eindigt op of in de buurt van de 100 %.

De kracht van deze functie wordt duidelijk wanneer u zich afvraagt: “Waarom zou de accuj gedurende lange tijd volledig ontladen kunnen blijven, waardoor er geen reservestroom overblijft in geval van een stroomstoring, en met het mogelijke resultaat van beschadiging van de accu?”.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans1966
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 11:55
Beste,

Niet zeker of ik dit in Victron ontwerp of Victron aansturing moet plaatsen.
Ik heb net mijn ESS-systeem gebouwd:
  • Multiplus II
  • Cerbo GX MK2
  • VM-3P75CT - verbonden via Ethernet
  • Lynx Shunt VE.Can
Ik heb het systeem geconfigureerd als ESS (ESS-assistent toegevoegd).

Ik krijg nu de foutmelding GX-fout #49 - Netmeter niet gevonden. In ESS-installaties met een geselecteerde externe netmeter werd geen meter gedetecteerd.

Multiplus staat in de passthrough-modus (omdat de netmeter niet kan worden gevonden).

De VM-3P75CT is zichtbaar in VictronConnect (lokaal).
De VM-3P75CT was zichtbaar in VRM voordat ik ESS-assistent toevoegde.
De VM-3P75CT is niet meer zichtbaar in VRM. Ik weet niet meer zeker of dit is gebeurd nadat ik ESS-assistent heb toegevoegd of nadat ik de firmware heb geüpdatet.

Alle apparaten zijn voorzien van de nieuwste firmware.

Cerbo en VM-3P75CT zitten op zelfde netwerksegment, beide hebben een ip adres in de subnet 192.168.1.x

Ik heb alle apparaten uit en weer aan gezet.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Groet
Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

hans1966 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:13:
Beste,

• Multiplus II
  • Cerbo GX MK2
  • Lynx Shunt VE.Can

Ik krijg nu de foutmelding GX-fout #49 - Netmeter niet gevonden. In ESS-installaties met een geselecteerde externe netmeter werd geen meter gedetecteerd.

Multiplus staat in de passthrough-modus (omdat de netmeter niet kan worden gevonden).

De VM-3P75CT is niet meer zichtbaar in VRM. Ik weet niet meer zeker of dit is gebeurd nadat ik ESS-assistent heb toegevoegd of nadat ik de firmware heb geüpdatet.

Cerbo en VM-3P75CT zitten op zelfde netwerksegment, beide hebben een ip adres in de subnet 192.168.1.x

Groet
Hans
even snel wat ik kan bedenken

Heb je in Victron connect de VM ook de functie als net meter gegeven? ( bij instellingen --> Rol --> elektriciteitsnetmeter)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

hans1966 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:13:
Beste,

• Multiplus II
  • Cerbo GX MK2
  • Lynx Shunt VE.Can

Groet
Hans
Heb je hem op je Cerbo wel toegevoegd als Modbus device? Settings -> Integrations -> modbus devices. Dan even scannen en kijken bij 'discovered devices'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:44

pvg

Solaredge heeft firmware 4.24.9 uitgebracht. In de release notes staan alleen nieuwe features, maar geen bugfixes genoemd. Iemand al getest of dit het intermittent modbus tcp issue met venus os oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_

[Afbeelding]
Welke entiteit geeft bovenstaande grafiek weer? Begreep dat dit waarschijnlijk uit de geavanceerd tab komt, benieuwd welke precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Laatst online: 10:04
Niek_ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 07:01:
[...]

Welke entiteit geeft bovenstaande grafiek weer? Begreep dat dit waarschijnlijk uit de geavanceerd tab komt, benieuwd welke precies.
De prijzen komen uit het VRM Dashboard. En bij VRM geavanceerd kun je de laad-/ontlaadstroom zien per kwartier.
Mijn plaatje toont een stukje van de prijzengrafiek waarin ik met rode stift de ontlaad momenten (uit geavanceerd)heb getekend.

Hieronder een screenshot uit VRM Dashboard van de laatste drie uur. Hier ontlaadt/verkoopt 2 kwartiertjes van 08:00-08:30 en één kwartier van 09:00-09:15.
Als je op een kwartier drukt zie je bijvoorbeeld dat ie om 08:15-08:30, 93%-88%=5 procent verkoopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqseE9r5QIQMgnK9qvTrou4OLDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8aWThWbt1XQdjWzsbqDcCCo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Pim57 op 06-10-2025 09:30 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
pvg schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 06:54:
Solaredge heeft firmware 4.24.9 uitgebracht. In de release notes staan alleen nieuwe features, maar geen bugfixes genoemd. Iemand al getest of dit het intermittent modbus tcp issue met venus os oplost?
De laatste Venus OS bevatte ook updates voor SolarEdge connectiviteits issues. Sindsdien is het mij niet meer opgevallen. Maar heb er ook niet heel actief op gelet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
N1traat schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

De laatste Venus OS bevatte ook updates voor SolarEdge connectiviteits issues. Sindsdien is het mij niet meer opgevallen. Maar heb er ook niet heel actief op gelet.
bij mij stuitert het nog alle kanten op Venus OS 3.66 en SE 04.23.36.
ik ga nu proberen te upgraden. kijken of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-10 11:08
Beer070 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

bij mij stuitert het nog alle kanten op Venus OS 3.66 en SE 04.23.36.
ik ga nu proberen te upgraden. kijken of het helpt.
Ik hoop dat het gaat werken en anders Solaredge vragen om je terug te zetten naar een eerdere firmware versie, dat werkt namelijk wel goed

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
Dutchguy_ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Ik hoop dat het gaat werken en anders Solaredge vragen om je terug te zetten naar een eerdere firmware versie, dat werkt namelijk wel goed
ziet er na de upgrade vooralsnog beter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans1966
MrFish schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Heb je hem op je Cerbo wel toegevoegd als Modbus device? Settings -> Integrations -> modbus devices. Dan even scannen en kijken bij 'discovered devices'.
Dank, dat was het!. Het werkt nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans1966
luigi87 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:17:
[...]

even snel wat ik kan bedenken

Heb je in Victron connect de VM ook de functie als net meter gegeven? ( bij instellingen --> Rol --> elektriciteitsnetmeter)
Ja, dat had ik gedaan, maar manco was de modbus configuratie. Het werkt nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-10 15:30
@SHIFTER [NL] en @luigi87 , Je draait DESS niet in combinatie met "Optimized with BatteryLife" maar met "Optimized without BatterylLife". Ik kan zo snel niet vinden hoe ik aan die wijsheid kom maar zo is het.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Zit er binnen DESS ook een mogelijkheid om maar een deel van je accu te gebruiken? (naast de minimale SOC)

Ik wil eigenlijk maar maximaal traden met 50% van de accu.
Mijn minimale SOC staat nu op 20% voor noodgevallen enkel.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-10 15:30
luigi87 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:57:
Zit er binnen DESS ook een mogelijkheid om maar een deel van je accu te gebruiken? (naast de minimale SOC)

Ik wil eigenlijk maar maximaal traden met 50% van de accu.
Mijn minimale SOC staat nu op 20% voor noodgevallen enkel.
Als je bedoelt iets van 30%-80% gebruiken, nee dat gaat niet. Maar waarom niet gewoon je min. SOC op 50% zetten? Het lijkt erop dat je dat niet wilt.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:54
Ik zou nog wel een optie willen om tot 80% beschikbaar te stellen voor DESS. En de resterende 20% voor eigen gebruik. Eigenlijk een soort Green/Trading mode mix. Is zoiets met Node-Red niet voor elkaar te krijgen?

Ik had al wat geprobeerd hierin, maar krijg het niet voor elkaar de DESS status te wijzigen naar 1 - Self-consumption zodra de min soc behaald is. Hij blijft dan keurig op 2 - Pro battery staan. Ook de min soc stap voor stap verlagen zorgt er niet voor dat hij naar 1 - Self-consumption gaat.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

RikHa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Als je bedoelt iets van 30%-80% gebruiken, nee dat gaat niet. Maar waarom niet gewoon je min. SOC op 50% zetten? Het lijkt erop dat je dat niet wilt.
Klopt dat wil eigenlijk niet omdat de batterij dan bij 50 SOC niets meer doet.
Net zoals @SHIFTER [NL] (bericht hierboven) wil ik dat voor "eigen gebruik" gebruiken. Vandaar dat ik zoek naar een functie naast de minimum SOC.

Maar deze is er helaas dus niet standaard.

[ Voor 8% gewijzigd door luigi87 op 07-10-2025 18:45 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:54
luigi87 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:44:
[...]

Klopt dat wil eigenlijk niet omdat de batterij dan bij 50 SOC niets meer doet.
Net zoals @SHIFTER [NL] (bericht hierboven) wil ik dat voor "eigen gebruik" gebruiken. Vandaar dat ik zoek naar een functie naast de minimum SOC.

Maar deze is er helaas dus niet standaard.
Ben je dan niet op zoek naar Green Mode in DESS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Knielen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Ben je dan niet op zoek naar Green Mode in DESS?
Deels ;)
Eigenlijk wil een combi tussen green mode en trade mode. Een deel van de accu voor green mode en het andere deel voor trade mode.

Ik ga nu eerst maar een de green mode inregelen. Want de batterij doen momenteel niet veel meer wegens weinig zon. :X

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:31

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Vanmorgen was het dan eindelijk zover mijn inverters stopten met ontladen op een SOC van 30% (was nog niet zo laag geweest want ESS) maar dat kwam niet overeen met mijn verwachting dat ik een min SOC van 10% heb ingesteld op mijn Cerbo.
Kortom ik vermoedde al een issue met mijn snelle config die ik in VEConfigure had gegooid.

En daar ben ik wat mee aan het worstelen omdat ik er eigenlijk weinig tot geen info op terug vindt wat nu de algehele consensus is hier in dit Topic.
Kortom even wat hulp gevraagd hoe heeft u uw settings staan (ben met name op zoek naar mensen die 1 of meerdere doosjes met JK BMS en MB31 hebben staan.

Wat heeft u bij de settings in tabblad Inverter en waardes DC Input low shut-down, DC Input low restart en DC Input low alarm staan.
In het tabblad Charger bij de waardes Absorption voltage, float voltage, charge current, repeated absorption time, repeated absorption interval en Absorption time staan ?
En in de ESS assistent de waardes Sustain voltage, Cut off voltage for a discharge current of :
0,005C, 0,25C,0,7C en 2C staan ?

Hier mijn huidige setup (waar ik dus niet erg zeker van ben of dit nou de juiste way to go is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv6ryOF-WLdeo1CZ_HUTx09-cgc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s3CyNLRuUCiT0jLWUy3D9gWF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkxWugsvGmtenQJIX9lWpLRtqq4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O9BmHzXW7gfOX2M4qQOQjp13.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-sFLOmXkcRRoA6dh6hwrzNtUFQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CwsKgjJB0DrYRHytxvC0Mu2i.png?f=user_large

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-10 17:01
Weet je wat de accuspanning was bij uitschakelen?
Als ik het goed zie,schakeld je inverter uit bij 42,3V, dat is bij 16 cellen 2,64V per cel.
Dit komt m.i. niet overeen met 30% SOC. Mijn eerste gedachte is dan ook dat je SOC niet klopt.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Sowieso klopt mijn SOC niet omdat ik eind juni mijn systeem heb ingeschakeld en de accu's in 1 ruk naar vol zijn gegaan op een overvloed aan PV vermogen en nu bij deze grijze dagen pas voor de eerste keer helemaal naar leeg zijn gegaan (net met 1 cel de 2,68V aangetikt) en JK BMS en SoC berekening is sowieso verre van betrouwbaar.

En lang leve home Assistant dus cel spanning was 3,25V overall toen hij er vannacht mee stopte aka 52 volt op complete accu.

Ik kom dus met deze grijze dagen voor het eerst in het de volledige laad cycle van de accu.
Nu merk ik overigens dat als ik op de Cerbo in de ESS settings optimized without battery life kies dat hij gaat "bijladen" (aldus VRM). Als ik optimized with battery life kies hij op de 20% wilde blijven hangen. Nu heb ik hem naar net onder de 10% / leeg laten gaan qua spanning en hij met optimized with battery life hij niet wil bijladen.
Breng hem nu even een cel spanning van 3,3v vanaf het grid (heb even keep batteries charged) aangezet in ESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:26
cyclone schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:47:
Vanmorgen was het dan eindelijk zover mijn inverters stopten met ontladen op een SOC van 30% (was nog niet zo laag geweest want ESS) maar dat kwam niet overeen met mijn verwachting dat ik een min SOC van 10% heb ingesteld op mijn Cerbo.
Draai je in ESS, optimized met batterylife?
Die batterylife probeert er voor te zorgen dat de accu in hogere SOC blijft werken en regelt de minimale SOC steeds verder op en schakelt de accu op inactief op een niveau veel hoger dan je ingestelde minimale SOC. Zie https://www-victronenergy...75-68ac-cf3c-16c381335d1e voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@ger356 had me al ingelezen :-)
Maar nog steeds op zoek naar een inhoudelijke reactie op de VECONFIG settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-10 17:01
cyclone schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:09:
Ik kan mijn settings hier posten, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat mij de onderlinge relatie tussen de settings die je maakt in VE direct en de setting die je later kan wijzigen in de console niet helemaal duidelijk is. Daarnaast geeft mijn BMS (123smartbms) ook nog de nodige info door waarop de Multiplus stuurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2eIe8baLTuFvzpXvba1qyT5K6s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FPgdkuub126IvWz6VWpwXTcW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJbil_TtcYHhBAHvSJfziuiTTHU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TarqtAZgnkqyHbMRs7WyK6Fe.jpg?f=user_large

HM071MR U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

cyclone schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:09:
Ik had enige tijd geleden ook dit gedrag door de Optimezed batterylife. De verhoogt namelijk deze dagen zijn lvl om weer eens tot 100% te komen.

Dit zijn mijn settings:
https://docs.google.com/d...KFBSwZT0/edit?usp=sharing

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kan iemand mijn aangeven hoe Dess Green mode werkt/denkt ?
- Eens in de 2 weken gaat die naar 100% SOC
- Focus op laden uit zonne-energie
- Laden uit het net bij lage prijzen

En dan vooral die laatste wanneer laad die dan op?
- Bij minimum Soc?
- Wat zijn lage prijzen?

Ik begrijp even niet goed wanneer die tot laden overgaat, want in de voorspelling zie ik geen actie tot laden.

Wat zijn jullie ervaringen met Green mode?
Anders ga ik naar Trade toe met hoge verkoopprijzen voor deze Herfst/ winter...

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Laatst online: 10:44
luigi87 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:40:
Kan iemand mijn aangeven hoe Dess Green mode werkt/denkt ?
- Eens in de 2 weken gaat die naar 100% SOC
- Focus op laden uit zonne-energie
- Laden uit het net bij lage prijzen

En dan vooral die laatste wanneer laad die dan op?
- Bij minimum Soc?
- Wat zijn lage prijzen?

Ik begrijp even niet goed wanneer die tot laden overgaat, want in de voorspelling zie ik geen actie tot laden.

Wat zijn jullie ervaringen met Green mode?
Anders ga ik naar Trade toe met hoge verkoopprijzen voor deze Herfst/ winter...
Hij gaat alleen laden als dat nodig is voor jou verbruik.
Als hij denkt dat je genoeg hebt aan wat er wordt opgewekt dan gaat hij niet laden.

Dan moet de voorspelling wel goed zijn voor je verbuik en opwekking natuurlijk.
En dat gaat nu juist, bij mij iig, niet goed omdat de warmtepomp natuurlijk niet aanstaat in de zomer.
Maar de winter wel dus dan duurt het even voordat hij door heeft dat hij toch moet laden in de goedkope uren.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Hvdbnl schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Als hij denkt dat je genoeg hebt aan wat er wordt opgewekt dan gaat hij niet laden.

En dat gaat nu juist, bij mij iig, niet goed omdat de warmtepomp natuurlijk niet aanstaat in de zomer.
Maar de winter wel dus dan duurt het even voordat hij door heeft dat hij toch moet laden in de goedkope uren.
Juist, zo een vermoeden had ik al.
Bij mij staat er een badje wat nog wel eens 20kWh weg pakt.
En binnenkort een EV.

Kortom ik moet het gewoon even wat tijd geven, neem ik aan.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1984
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-10 14:29
Hi tweakers,

sinds juni heb ik een (bescheiden) victron setup op basis van een MPII 5000, 2x pylontech US5000 en 6kwp solar gekoppeld aan 7 MPPT's 100/20. (7 kleine mppt's o.w.v. sterke schaduw hier in een bosrijke omgeving).

In de zomermaanden was ik uiterst tevreden. batterijen worden mooi geladen door de solar en 's avonds en 's nachts gebruikt. In node red heb ik een mooie flow die 10% van de batterij reserveert voor UPS, tussen 10% en 20% SoC reserveert voor peakshaving (Belgïe), en de rest daarboven naar believen gebruikt.

Nu ben ik wat aan het stoeien met DESS. (over 5 dagen krijg ik een dynamisch contract). Het laad- en ontlaadgedrag lijkt redelijk de curve van dure en goedkope stroomprijzen te volgen. Echter werkt het peak-shaving verhaal niet meer. VRM houdt hier totaal geen rekening meer mee. sterker nog: doordat DESS op de goedkope uren gaat laden, ga ik zo over mijn peak-shave treshold heen.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:01
@warlock1984 als jij peak shave zegt, waarover heb je het dan? Power Assist van Victron of heb je iets met betrekking tot het capaciteitstarief als Belg?

De reden waarom ik het vraag: Victron heeft bij mijn weten geen standaard mogelijkheid om captar van Belgen te beheersen, indirect wel maar daar zitten nog wat andere nadelen aan (setpoint bv hoog zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

@warlock1984 Ik denk dat je dan met deze instellingen aan de slag moet. Niet helemaal hetzelfde als de Belgische capaciteitstarieven, maar als je je system current op 7 A per fase zet, kom je een heel eind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eNADttGR1PHjppUUq4A9RB8E64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5Lk4uERZ4awJbyPZSNMpjTk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warlock1984
HyperBart schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:46:
@warlock1984 als jij peak shave zegt, waarover heb je het dan? Power Assist van Victron of heb je iets met betrekking tot het capaciteitstarief als Belg?

De reden waarom ik het vraag: Victron heeft bij mijn weten geen standaard mogelijkheid om captar van Belgen te beheersen, indirect wel maar daar zitten nog wat andere nadelen aan (setpoint bv hoog zetten).
Peakshaving inderdaad i.v.m. het Belgische capaciteitstarief.
Ik heb een 40A huisaansluiting, maar er wordt een tax geheven op je hoogste kwartierverbruik van de maand. Het minimum waarop je tax betaalt is 2,5kw. Alle kwartierpieken daarboven kosten dus extra.

in standaard ESS modus heb ik een node-red flow dat dergelijke pieken afzwakt. Als ik een energievraag van 4kw heb, komt er maximaal 2,45 uit het net, de batterij springt dan bij voor de resterende 1,55kw. hiervoor heb ik ingesteld dat de SoC tussen 10 en 20% hiervoor gereserveerd wordt.

Wanneer ik DESS activeer houdt het systeem geen rekening meer met de ingestelde peakshave treshold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1984
MrFish schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:34:
@warlock1984 Ik denk dat je dan met deze instellingen aan de slag moet. Niet helemaal hetzelfde als de Belgische capaciteitstarieven, maar als je je system current op 7 A per fase zet, kom je een heel eind.

[Afbeelding]
Bedankt, hier zal ik eens naar kijken. Al vermoed ik wel dat deze instellingen hard limits zijn, niet?
Het systeem dat ik eerder had kòn wel gebruik maken van de 40A van de huisaansluiting, maar probeerde dit te vermijden door de batterij in te zetten bij hoge energievraag.
Als ik jouw suggestie gebruik, dan is er het risico op een tekort als ik toch te veel stroom zou vragen. klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:01
warlock1984 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Peakshaving inderdaad i.v.m. het Belgische capaciteitstarief.
Ik heb een 40A huisaansluiting, maar er wordt een tax geheven op je hoogste kwartierverbruik van de maand. Het minimum waarop je tax betaalt is 2,5kw. Alle kwartierpieken daarboven kosten dus extra.

in standaard ESS modus heb ik een node-red flow dat dergelijke pieken afzwakt. Als ik een energievraag van 4kw heb, komt er maximaal 2,45 uit het net, de batterij springt dan bij voor de resterende 1,55kw. hiervoor heb ik ingesteld dat de SoC tussen 10 en 20% hiervoor gereserveerd wordt.

Wanneer ik DESS activeer houdt het systeem geen rekening meer met de ingestelde peakshave treshold.
Yes, ik ben er bekend mee hoor.
Deel je die node red flow eens als je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

warlock1984 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Bedankt, hier zal ik eens naar kijken. Al vermoed ik wel dat deze instellingen hard limits zijn, niet?
Het systeem dat ik eerder had kòn wel gebruik maken van de 40A van de huisaansluiting, maar probeerde dit te vermijden door de batterij in te zetten bij hoge energievraag.
Als ik jouw suggestie gebruik, dan is er het risico op een tekort als ik toch te veel stroom zou vragen. klopt?
Als de batterij leeg is, of je vraagt meer vermogen dan de omvormer kan leveren, dan gaat die gewoon over de ingestelde limieten heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:08
Heb een beetje vreemd issue.
De accu pack ontlaad niet verder dan ongeveer 35% en zie ook de volgende 2 meldingen.
ESS #1: Minimum SOC reached
ESS #2: BatteryLife is active

Via het menu is de minimum SOC op 15% ingesteld, dus #1 vind ik vreemd, #2 tja wellicht van toepassing ?
Maar met 300Ah (15kWh) capaciteit is 35% best wel veel om niet te gebruiken.
Met dit grauwe weer kon ik overigens ook niet op 100% aan het einde van de dag ( puur op basis van PV overschot)
Heb afgelopen vrijdag de ESS assistant geupdate en minimum voltages zelfs nog een lager gezet naar dat maakt dus geen verschil. Maar het vreemde is dat in het begin de accu wel tot 20% ontladen werd.
Iemand een idee hoe ik dat weer kan herstellen?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

The-Source schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:25:
Heb een beetje vreemd issue.
De accu pack ontlaad niet verder dan ongeveer 35% en zie ook de volgende 2 meldingen.
ESS #1: Minimum SOC reached
ESS #2: BatteryLife is active

Via het menu is de minimum SOC op 15% ingesteld, dus #1 vind ik vreemd, #2 tja wellicht van toepassing ?
Maar met 300Ah (15kWh) capaciteit is 35% best wel veel om niet te gebruiken.
Met dit grauwe weer kon ik overigens ook niet op 100% aan het einde van de dag ( puur op basis van PV overschot)
Heb afgelopen vrijdag de ESS assistant geupdate en minimum voltages zelfs nog een lager gezet naar dat maakt dus geen verschil. Maar het vreemde is dat in het begin de accu wel tot 20% ontladen werd.
Iemand een idee hoe ik dat weer kan herstellen?
Battery life active verhoogt de minimum Soc iedere dag met 5%.
Je kunt het uitzetten of wachten tot het systeem vanzelf weer naar de door jou ingestelde waarde gaat. Daarvoor moet wel eerst de 100% aangetikt zijn.
Derde optie is niet afwachten maar voltanken door stroom te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door HermanGast op 12-10-2025 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@The-Source
Wachten op de zomer?

Of battery-life uitzetten. Is, dacht ik(!!!), vooral bedoeld voor bescherming van lood-accu's,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 10:08
@ beide Herma's ;)
Dus dat beide regels worden getoond kan in werkelijkheid door 1 regel komen?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

The-Source schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:28:
@ beide Herma's ;)
Dus dat beide regels worden getoond kan in werkelijkheid door 1 regel komen?
Klopt. Omdat je al een paar dagen niet op 100% bent geweest, is de minimale SOC waarschijnlijk nu door de battery-life functie op 35% gezet. Deze optie battery-life is vooral handig bij lood accu’s voor behoud van de levensduur en voor LFP accu’s om met enige regelmaat te balanceren (denk ik).
Ik gebruik deze optie niet maar probeer wel iedere maand de LFP’s een paar uren op 100% te houden om BMS te laten balanceren.

[ Voor 14% gewijzigd door HermanGast op 12-10-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:44

pvg

Beer070 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:07:
[...]

ziet er na de upgrade vooralsnog beter uit.
Helaas, de combinatie venus os 3.66 en SE 4.24.9 geeft nog steeds drop outs van de communicatie…

Nu heb ik ook een oude 1 fase SE omvormer naast de 3 fasen omvormer hangen en die oude geeft geen drop outs. Als ik de 3 fasen omvormer nu via rs485 als follower aan de 1 fase omvormer als leader hang en alleen de 1 fase omvormer aan het netwerk hang, ziet venus os dan beide omvormers via modbus tcp naar de 1 fase omvormer? (Aan de 3 fasen omvormer hangt ook nog een inline meter.)
Iemand zo iets werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Hvdbnl schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Hoe regelmatiger het verbruik, hoe beter dit mechanisme werkt. Dus dan denk ik dat ik de laadpaal maar verhuis van de AC-out naar de AC-in. Ik had hem op de AC-out gezet om bij een eventuele netuitval toch nog de auto te kunnen laden op een wat lager amperage. Maar dat is eigenlijk een wat theoretische situatie (netuitval en toevallig net de auto leeg) en dan kan ik altijd nog de granny lader op een wandcontactdoos zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
pvg schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:56:
[...]

Helaas, de combinatie venus os 3.66 en SE 4.24.9 geeft nog steeds drop outs van de communicatie…

Nu heb ik ook een oude 1 fase SE omvormer naast de 3 fasen omvormer hangen en die oude geeft geen drop outs. Als ik de 3 fasen omvormer nu via rs485 als follower aan de 1 fase omvormer als leader hang en alleen de 1 fase omvormer aan het netwerk hang, ziet venus os dan beide omvormers via modbus tcp naar de 1 fase omvormer? (Aan de 3 fasen omvormer hangt ook nog een inline meter.)
Iemand zo iets werkend?
bij mij ook nu weer veel dropouts. ik heb door een stukje warmtepomp geneuzel nu niet veel tijd om hier aan te onderzoeken, ga er over 3 weken weer verder mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik draai nu een weekje met DESS green mode ( heb nog geen dynamisch contract) om te kijken hoe dit werkt.
Maar de accu doet eigenlijk maar heel weinig, af en toe pakt die even wat uit het net om soms net een paar avondpiekjes af te vlakken. Voor de rest niet veel.

Is dit bekend gedrag?
Of hebben jullie de accu anders in gebruik?

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:00
luigi87 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:35:
Ik draai nu een weekje met DESS green mode ( heb nog geen dynamisch contract) om te kijken hoe dit werkt.
Maar de accu doet eigenlijk maar heel weinig, af en toe pakt die even wat uit het net om soms net een paar avondpiekjes af te vlakken. Voor de rest niet veel.

Is dit bekend gedrag?
Of hebben jullie de accu anders in gebruik?
Ja want er is nu niets te verdienen. Het is heel vlak op dit moment (rond de 24 cent) met pieken in de avond. Dus die pieken wil je voorkomen maar het is ook duur inkopen er zijn geen goedkope dalen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik draai mijn eigen zelf geschreven hobby DESS en zie gegeven de prijzen ook dit gedrag.

Ik heb niet veel solar nu dus ik pak de duurste en goedkoopste kwartieren en als er meer dan 25 cent verschil tussen zit laadt ik de accus bij.

Door de verliezen is dit wel een beetje een poging om de ergste impact van dynamische tarieven in de herfst/winter zoveel mogelijk beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Impossibl3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:58:
[...]

Ja want er is nu niets te verdienen. Het is heel vlak op dit moment (rond de 24 cent) met pieken in de avond. Dus die pieken wil je voorkomen maar het is ook duur inkopen er zijn geen goedkope dalen.
Mwah,vandaag en morgen toch niet slecht….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_Woi2jOXB0ZhTvc3ws8SWJ3L2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dg5bOdarQE3ftc3t3jIRwcHr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door HermanGast op 13-10-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:00
HermanGast schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Mwah,vandaag en morgen toch niet slecht….
[Afbeelding]
Ja morgen kan het wel wat worden. Vandaag was het verschil niet zo groot om je rte goed te maken in mijn optiek.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Impossibl3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:35:
[...]

Ja morgen kan het wel wat worden. Vandaag was het verschil niet zo groot om je rte goed te maken in mijn optiek.
Sorry, maar vandaag varieerde de prijs tussen circa 25 en 60 cent. Dat is ruim voldoende spread. Hier vandaag tot 22:00 netto 10 kWh afname terwijl ik bijna €5 toe krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors333
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-10 20:39
Hallo, ik vraag me al een tijdje af of mijn Victron systeem met Pylontech accus niet erg inefficiënt zijn. (3x multiplus 5000/48, 7x Pylontech US3000C) Sinds een paar dagen heb ik wat extra meters zodat ik dat ook kan meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abtnV6HyTe6mPjyZMRkLBwrUR-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Swj4SIob8lf4JpKxSBVsQaGs.png?f=fotoalbum_large
Dit heeft ons huis vandaag verbruikt, dat is gemeten tussen het huis en de multiplus. (1,6 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv2x6TAGGQ0Vfg8u8_XeSd76-Sk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nYNbaoUzOwjVE5HeUEYhfCA6.png?f=fotoalbum_large
Dit is de meting van de P1 meter, dat is dus het verbruik van het huis plus wat de multiplussen hebben geleverd of verbruikt. (10,8kWh)

Dat komt er dus op neer dat de multiplussen 10,8-1,6= 9,2kWh hebben verbruikt vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tw58ST7Pk4ySAD4QAwZbwivarkQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rS78XSX34kA1NmaH4ZWk60xF.png?f=fotoalbum_large
Accus zijn vandaag leeg begonnen en zijn nu ook weer leeg. Totaal systeem capaciteit is ongeveer 22,4kWh, dat is vandaag twee keer geladen en ontladen, dus 44,8kWh. Maar dat heeft dus 9,2 kWh extra gekost aan omzetverlies.

Klopt mijn beredenering en klinkt dit als normale getallen of zit er iets niet goed in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

sjors333 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:40:
Hallo, ik vraag me af een tijdje af of mijn Victron systeem met Pylontech accus niet erg inefficiënt zijn. (3x multiplus 5000/48, 7x Pylontech US3000C) Sinds een paar dagen heb ik wat extra meters zodat ik dat ook kan meten.

[Afbeelding]
Dit heeft ons huis vandaag verbruikt, dat is gemeten tussen het huis en de multiplus. (1,6 kWh)

[Afbeelding]
Dit is de meting van de P1 meter, dat is dus het verbruik van het huis plus wat de multiplussen hebben geleverd of verbruikt. (10,8kWh)

Dat komt er dus op neer dat de multiplussen 10,8-1,6= 9,2kWh hebben verbruikt vandaag.

[Afbeelding]
Accu zijn vandaag leeg begonnen en zijn nu ook weer leeg. Totaal systeem capaciteit is ongeveer 22,4kWh, dat is vandaag twee keer geladen en ontladen, dus 44,8kWh. Maar dat heeft dus 9,2 kWh extra gekost aan omzet verliezen.

Klopt mijn beredenering en klinkt dit als normale getallen of zit er iets niet goed in het systeem?
De efficientie is afhankelijk van de belasting die je vraagt, en 20% is heel normaal voor een volle cyclus. Hoe dichter bij het maximum, hoe meer energie er in warmte wordt omgezet, als vuistregel. Daarom is handelen bij kleine marges niet aan te raden. Vandaag waren de verschillen tussen laag en hoog prima, en dan is een verlies goed te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1qznpo880-nnA5V1AQ0HiaYBzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8vIKyMIw7RGDbML4kIXfECm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9zCGtVkj12LofwD6NazV3pBAEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aho4TY08bUQpLPf7ptFWISHh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HermanGast op 14-10-2025 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

sjors333 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:40:
Hallo, ik vraag me al een tijdje af of mijn Victron systeem met Pylontech accus niet erg inefficiënt zijn

KNIP

KNIP

Accus zijn vandaag leeg begonnen en zijn nu ook weer leeg. Totaal systeem capaciteit is ongeveer 22,4kWh, dat is vandaag twee keer geladen en ontladen, dus 44,8kWh. Maar dat heeft dus 9,2 kWh extra gekost aan omzetverlies.

Komt neer op een RTE van ongeveer 79,5% en dat is vrij reëel bij gebruik van de LiFePo4 accu cellen.
Dus nee lijkt me niet echt iets structureels mis met je systeem.

Dus als je je accu wilt inzetten om stroom in te kopen en weer terug te verkopen aan het grid is dit wel iets wat je goed moet doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
cyclone schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Komt neer op een RTE van ongeveer 79,5% en dat is vrij reëel bij gebruik van de LiFePo4 accu cellen.
Dus nee lijkt me niet echt iets structureels mis met je systeem.

Dus als je je accu wilt inzetten om stroom in te kopen en weer terug te verkopen aan het grid is dit wel iets wat je goed moet doorrekenen.
ik vroeg me eigenlijk af of er efficiency te behalen valt door maar tot 90% op te laden? Ik weet dat dit bij EV's geadviseerd wordt, maar geen idee hoe dat zit met LFP accu's en de thuis situatie. Ik vraag me ook af of er efficiency te behalen valt door minder ampères toe te staan op de accus'. I laad/ontlaad nu met 120A/16kwh zou er winst te halen zijn om dit naar 80 of zelfs 60A te laten zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Beer070 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:27:
[...]

ik vroeg me eigenlijk af of er efficiency te behalen valt door maar tot 90% op te laden? Ik weet dat dit bij EV's geadviseerd wordt, maar geen idee hoe dat zit met LFP accu's en de thuis situatie. Ik vraag me ook af of er efficiency te behalen valt door minder ampères toe te staan op de accus'. I laad/ontlaad nu met 120A/16kwh zou er winst te halen zijn om dit naar 80 of zelfs 60A te laten zakken?
Nee, laden tot 90% heeft geen zin. LFP accu's zelf hebben een RTE van ca 96% bij 0.25 C.

Langzamer laden geeft wel een betere efficiëntie van je omvormers (en overigens ook van je batterijen – gaat ongeveer lineair):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vfJ8QTEL1m35Dfiq0WvIv7f-eA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E5SjCJqffnVi2h5nQpTlgeeu.png?f=fotoalbum_large

Ik heb met een Pythonversie van mijn batterijsimulator (zie sig) laatst een optimalisatie gedaan van het (ont)laadvermogen. Mijn conclusie was dat het toch gunstig was om zo snel mogelijk te (ont)laden. Ik moet de berekeningen nog wat verfijnen, maar als ik zover ben, zal ik ze hier delen. Je kunt ook zelf e.e.a. invullen in de simulator om een idee te krijgen.

En, @sjors333, inderdaad een RTE van 80% is keurig.

[ Voor 18% gewijzigd door MrFish op 14-10-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
MrFish schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:34:
[...]

Nee, laden tot 90% heeft geen zin. LFP accu's zelf hebben een RTE van ca 96% bij 0.25 C.

Langzamer laden geeft wel een betere efficiëntie van je omvormers (en overigens ook van je batterijen – gaat ongeveer lineair):

[Afbeelding]

Ik heb met een Pythonversie van mijn batterijsimulator (zie sig) laatst een optimalisatie gedaan van het (ont)laadvermogen. Mijn conclusie was dat het toch gunstig was om zo snel mogelijk te (ont)laden. Ik moet de berekeningen nog wat verfijnen, maar als ik zover ben, zal ik ze hier delen. Je kunt ook zelf e.e.a. invullen in de simulator om een idee te krijgen.

leuke grafiek. daar kan ik wel wat mee.
Vanuit deze data neem ik even aan dat je op een 3 fase (3x5kva) MP2 een redelijk optimaal rendement hebt op 5kw. zo'n beetje 33% belasting. Ik beperk mijn enkele accu nu tot 120A -> 6Kw, en zit dus al aardig in de buurt van die optimalisatie. Dit zit wel op 0.4C van de accu, dus daar zou ik nog wat kunnen winnen door de limiet iets lager te zetten (100A -> 33%)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
Beer070 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

leuke grafiek. daar kan ik wel wat mee.
Vanuit deze data neem ik even aan dat je op een 3 fase (3x5kva) MP2 een redelijk optimaal rendement hebt op 5kw. zo'n beetje 33% belasting. Ik beperk mijn enkele accu nu tot 120A -> 6Kw, en zit dus al aardig in de buurt van die optimalisatie. Dit zit wel op 0.4C van de accu, dus daar zou ik nog wat kunnen winnen door de limiet iets lager te zetten (100A -> 33%)
Je denkt verkeerdom 😉 je moet niet je limiet lager zetten, je moet je accu vergroten!

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
V_ger schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:57:
[...]

Je denkt verkeerdom 😉 je moet niet je limiet lager zetten, je moet je accu vergroten!
Dat hoef je bij mij maar een keer te zeggen...

Hieronder de accukast in aanbouw in de kelder, ruimte voor 2xMB31 16kwh en 4xMB56 32kwh... (160kwh totaal)
Ben aan het denken over de mogelijkheid om actief te koelen met een WPB in combinatie met geforceerde ventilatie naar buiten toe. Als het klaar is worden de accu's ieder in een eigen geventileerde gips container afgesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6KP9KABowQAwCUSsl3DxlA7NxY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JYfiEdfKPFCBAHny5Xmy9cA3.jpg?f=user_large

Om de MB56 behuizingen te kunnen plaatsen heb ik deze in gedachte:
https://www.hbm-machines....eftafel-hoog-350-kg-blauw

op hoogte zetten en erin schuiven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:43

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

MrFish schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]

Ik blijf er bij dat het optimale vermogen afhankelijk is van het procentuele prijsverschil en je dus niet simpelweg 1 vast vermogen als optimum kunt kiezen, net als dat een omvormer die iets doet nog altijd meer oplevert dan een omvormer die helemaal niets doet (want het stand-by verlies kan je niet elimineren tenzij je de boel helemaal afschakelt).

Ik verwijs dan ook weer terug naar mijn eerdere analyse: Rimco in "Het grote Victron aansturing topic", ook voor @Beer070.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:54

RvV

Dat klinkt heel leuk Beer070, veel kwh, maar wat ga je straks doen als die netbeheerders variabele tarieven gaan invoeren om het terugleveren tegen te gaan? Ik zat eerst ook te denken om van 64 naar 128 te gaan maar ben nu toch wat voorzichtiger aan het worden daarmee.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
@Beer070 ik ben verheugd dat je zo snel wat doet met mijn advies 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 09:34

Japie.G

Colour Classic

Beer070 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:14:
[...]

Dat hoef je bij mij maar een keer te zeggen...

Hieronder de accukast in aanbouw in de kelder, ruimte voor 2xMB31 16kwh en 4xMB56 32kwh... (160kwh totaal)
Ben aan het denken over de mogelijkheid om actief te koelen met een WPB in combinatie met geforceerde ventilatie naar buiten toe. Als het klaar is worden de accu's ieder in een eigen geventileerde gips container afgesloten.

[Afbeelding]

Om de MB56 behuizingen te kunnen plaatsen heb ik deze in gedachte:
https://www.hbm-machines....eftafel-hoog-350-kg-blauw

op hoogte zetten en erin schuiven.
Ben er nog steeds niet over uit of het verstandig is om mb56 boxen met mb31 boxen te combineren wegens het enorme verschil in interne weerstand. Aan de andere kant zie ik onze vriend Andy alles wat los en vast xit met elkaar combineren..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
Om even terug te komen op de flapperende connectiviteit tussen Victron en SolarEdge, met de laatste versies doet die dat bij mij nogsteeds continue.

Kan iemand mij vertellen welke softwareversie van SolarEdge stabiel draait i.c.m. Victron? Hopelijk wel eentje die zich laat aansturen door Victron, die dus niet te ver terug is. Ik overweeg om mijn SolarEdge terug te laten zetten naar deze versie.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
RvV schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:41:
Dat klinkt heel leuk Beer070, veel kwh, maar wat ga je straks doen als die netbeheerders variabele tarieven gaan invoeren om het terugleveren tegen te gaan? Ik zat eerst ook te denken om van 64 naar 128 te gaan maar ben nu toch wat voorzichtiger aan het worden daarmee.
Helemaal mee eens om voorzicht te zijn, en heel goed na te denken wat je wil bereiken.

Voor mij zou die 160kwh richting eigen gebruik gaan in de zomer, en goedkoper inkopen gedurende het jaar. 2 EV's laden en het is weer op. Winterdagje warmtepomp met 4 kinderen thuis -> Dan moet ik nog bijkopen..
Voor het bepalen van efficiency of 'terugverdienen' ben ik van mening dat het vooral moet zijn op basis van eigen gebruik en eigen opbrengst. Op goede zomerdagen hou ik volgend jaar 80+kwh/dag over, en op straat betaal ik zo'n beetje dagelijks 46 cent/kwh voor het opladen van EV, met die marge probeer ik te bepalen wat zinvol is.

Wat betreft terugleveren:
Het energie leveren aan een enkele 'klant' die de regels kan wijzigen en eigenlijk alleen onder invloed van de overheid accepteert dat ze mij ook maar iets zouden moeten betalen vind ik op de lange (3 jaar+) termijn een risicovol business model.
Stel dat ik energie reus zou zijn, zou ik dan mijn energie willen afnemen van 100.000 ienieminie kleine consumenten die ik allemaal moet controleren en die ook nog eens over een halve cent gaan miepen? Ik zou denk ik het liefst zeggen: je krijgt helemaal niks, en als je irritant doet dan sluit ik je als klant ook af.
Als dat de mindset zou zijn van mijn klant dan denk ik er wel 3x over na of dat lange termijn relatie waardig is en op welke voorwaarden :)

[ Voor 52% gewijzigd door Beer070 op 15-10-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
Japie.G schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:27:
[...]

Ben er nog steeds niet over uit of het verstandig is om mb56 boxen met mb31 boxen te combineren wegens het enorme verschil in interne weerstand. Aan de andere kant zie ik onze vriend Andy alles wat los en vast xit met elkaar combineren..
Ik heb ze nog niet gekocht, voordat ik daar serieus geld aan ga uitgeven ben ik minstens nog een jaar verder met onderzoeken en de pro's en con's afwegen. Misschien is het wel beter om in die situatie de MB31 boxen dan weg te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

[...]

Wat is het risico?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
[...]

Dat is er niet.

Als je een waterleiding hebt met druk x en je moet 2 vaten vullen. De ene 2x zo groot als de andere en je zorgt ervoor dat de doorsnede van de leiding naar het grote vat 2x zo groot is als die naar het kleine.

Welk vat is dan als eerste vol? Juist precies, allebei gelijk.

Nou gaat dat voor batterijen net niet helemaal op want andere temperatuur en andere kleine afwijkingen, maar grosso modo klopt het echt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rimco schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:12:
[...]

Ik blijf er bij dat het optimale vermogen afhankelijk is van het procentuele prijsverschil en je dus niet simpelweg 1 vast vermogen als optimum kunt kiezen, net als dat een omvormer die iets doet nog altijd meer oplevert dan een omvormer die helemaal niets doet (want het stand-by verlies kan je niet elimineren tenzij je de boel helemaal afschakelt).

Ik verwijs dan ook weer terug naar mijn eerdere analyse: Rimco in "Het grote Victron aansturing topic", ook voor @Beer070.
Klopt. Mijn doel is/was het optimaliseren van de parameters van DESS en die neemt helaas geen efficiëntiecurves mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

N1traat schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:37:
Om even terug te komen op de flapperende connectiviteit tussen Victron en SolarEdge, met de laatste versies doet die dat bij mij nogsteeds continue.

Kan iemand mij vertellen welke softwareversie van SolarEdge stabiel draait i.c.m. Victron? Hopelijk wel eentje die zich laat aansturen door Victron, die dus niet te ver terug is. Ik overweeg om mijn SolarEdge terug te laten zetten naar deze versie.

Bedankt!
Deze combi werkt al tijden vlekkenloos (let wel alles bekabeld op dezelfde switch / vlan en subnet)

SolarEdge
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBP9VOv5VB7YQVSNRkKVYSqlbWw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SvRSNG91j4sCJV5YSu3952IN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyV_MnE1ou9wI7obxsElk8bk_ms=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VKBlPnHBSCl4eWURVhhA0BX6.png?f=user_large

Cerbo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgbeVk1y0nJEgXWKJFt3A1pwMdc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jyMauxWKLk4BTNrCzWU9T4DA.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
Super, dankjewel voor de uitgebreide reactie!
cyclone schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Deze combi werkt al tijden vlekkenloos (let wel alles bekabeld op dezelfde switch / vlan en subnet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Beer070 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:14:
[...]

[Afbeelding]
Heb je bekeken wat er onder die plavuisjes zit, want je gaat grofweg een ton gewicht met twee(?) balken afdragen op die tegels. Dan moet er niet zoals in mijn keldertje gewoon zand onder zitten :)

De combinatie van een ESS en een warmtepomp (boiler) is inderdaad een goed plan. Ik heb mijn ESS in een buitenkast gezet een paar meter van de warmtepomp af en pas nu besef ik dat ik de kast dichter bij de warmtepomp had moeten zetten, zodat ik de warmte had kunnen gebruiken om de ingangstemp van de warmtepomp wat hoger te krijgen, maar vooral om het aantal defrosts in de komende maanden wat te verminderen want dat bevriezen van die warmtepompen is me een doorn in het oog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
ger356 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:03:
[...]

Heb je bekeken wat er onder die plavuisjes zit, want je gaat grofweg een ton gewicht met twee(?) balken afdragen op die tegels. Dan moet er niet zoals in mijn keldertje gewoon zand onder zitten :)

De combinatie van een ESS en een warmtepomp (boiler) is inderdaad een goed plan. Ik heb mijn ESS in een buitenkast gezet een paar meter van de warmtepomp af en pas nu besef ik dat ik de kast dichter bij de warmtepomp had moeten zetten, zodat ik de warmte had kunnen gebruiken om de ingangstemp van de warmtepomp wat hoger te krijgen, maar vooral om het aantal defrosts in de komende maanden wat te verminderen want dat bevriezen van die warmtepompen is me een doorn in het oog.
Het is de kelder, er ligt zeker zand onder, hier op het duin. wat je op de foto niet ziet is dat alle steunen in de muur geborgd zitten, ieder stuk hout aan de achter en zijkant met 2x14cm bout. De middenvoet en hoekvoet op de tegels is een vlakke balk van 7x28cm. Als deze tegels een probleem worden krijg ik volgende week in de andere hoek pas echt een probleem met een 500L buffervat. Dat is ook de reden dat ik 45cm van de vloer pas begin, zodat het buffervat kan leeglopen en dan geen kortsluiting veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

V_ger schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Dat is er niet.

Als je een waterleiding hebt met druk x en je moet 2 vaten vullen. De ene 2x zo groot als de andere en je zorgt ervoor dat de doorsnede van de leiding naar het grote vat 2x zo groot is als die naar het kleine.

Welk vat is dan als eerste vol? Juist precies, allebei gelijk.

Nou gaat dat voor batterijen net niet helemaal op want andere temperatuur en andere kleine afwijkingen, maar grosso modo klopt het echt wel.
Er is dus geen enkel bezwaar om een mb56 box bij mijn huidige 3 mb31 boxen te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
In principe niet, wel aansluiten met een dikkere kabel dus. Per Ah die je plaatst wil je dezelfde doorsnede. Dus als je MB31s op een 50mm2 kabel zitten, zou deze 100mm2 moeten hebben. Ik neem aan dat je nu ook iets hebt wat je max laadvermogen terug regelt als 1 van je boxen eerder vol is. Dat principe verandert niet. Maar precies gelijk zal het niet gaan, ook niet door verschillen in leeftijd, leverancier, karakteristiek, etc.
Maar je zet simpelweg een unit met lagere interne weerstand parallel aan wat je nu hebt. Als je 2x MB31bij zou plaatsen doe je feitelijk precies hetzelfde. Je kan BMSen wat je wil, maar die sturen niet. Die grijpen alleen als last resort in als het niet goed is. Het is echt analoog aan een enkele waterleiding die een aantal parallelle vaten vult.

[ Voor 25% gewijzigd door V_ger op 15-10-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

V_ger schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
Ik neem aan dat je nu ook iets hebt wat je max laadvermogen terug regelt als 1 van je boxen eerder vol is.
Als batterij communicatie goed werkt worden CVL en CCL parameters doorgegeven en die CCL current limit zal inderdaad er voor zorgen dat je max load / charge current gereduceerd wordt. Dit werkt niet als je MPPTs gebruikt en je solar overschot aan het grid levert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Belofte maakt schuld. Dus hierbij deel ik mijn resultaten mbt de optimale (ont)laadsnelheid voor EPEX handel. Ik gebruik hiervoor de efficientiecurves van de MP 5k in 3 fase die ik eerder wel eens heb gedeeld. Voor de batterij neem ik de efficientie aan uit de MB31 datasheet, plus een beetje marge (RTE batterij = 100 - 15*Prate). In mijn geval ga ik uit van een 32 kWh exemplaar.

Hiermee krijg ik dit soort plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZBzzXBr92eAO0MFY42A8MXVXvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTuXr4GOU2PoGLvvtneUISSA.png?f=fotoalbum_large

En dit soort tabellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBU0Jhg9-LyDXgvbUT8OUi4wBus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ExZ8zzo46pRhDCXJ40heKPuE.png?f=fotoalbum_large

Conclusie: maximaal laden is niet altijd beter. Hopelijk geeft dit wat handvatten voor het kiezen van de parameters voor DESS.

En het leuke is: hier kun je de berekening met je eigen parameters doen :) (De efficiency curves kun je nog niet aanpassen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

V_ger schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
In principe niet, wel aansluiten met een dikkere kabel dus. Per Ah die je plaatst wil je dezelfde doorsnede. Dus als je MB31s op een 50mm2 kabel zitten, zou deze 100mm2 moeten hebben. Ik neem aan dat je nu ook iets hebt wat je max laadvermogen terug regelt als 1 van je boxen eerder vol is. Dat principe verandert niet. Maar precies gelijk zal het niet gaan, ook niet door verschillen in leeftijd, leverancier, karakteristiek, etc.
Maar je zet simpelweg een unit met lagere interne weerstand parallel aan wat je nu hebt. Als je 2x MB31bij zou plaatsen doe je feitelijk precies hetzelfde. Je kan BMSen wat je wil, maar die sturen niet. Die grijpen alleen als last resort in als het niet goed is. Het is echt analoog aan een enkele waterleiding die een aantal parallelle vaten vult.
Cool ja, ik snap hem. Heb nu 70mm2 kabel want afgezekerd met tclass 225a. Heb nog een slot vrij op mn class t power in. Vandaar. Leuk hobbyproject om een mb56 box er bij te zetten. Ik ga er over nadenken. Dank voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Nu online
Japie.G schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:01:
[...]

Cool ja, ik snap hem. Heb nu 70mm2 kabel want afgezekerd met tclass 225a. Heb nog een slot vrij op mn class t power in. Vandaar. Leuk hobbyproject om een mb56 box er bij te zetten. Ik ga er over nadenken. Dank voor info!
Laat weten hoe het gaat. Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd om die richting op te gaan!
Pagina: 1 ... 58 59 Laatste