Dutchguy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:59:
[...]
Paar puntjes, het maximale vermogen van de Multi is denk ik inderdaad wel 7,2 maar dat wil niet zeggen dat je dat ook moet gebruiken. Het vermogen welke je wilt gebruiken moet afgestemd zijn op de grote van de batterij. Dat is de C Waarde, Pylontech kan inderdaad een hoge C waarde aan, maar dit gaat wel ten koste van de levensduur van de batterij (hij wordt namelijk warm), De gangbare gedachts is dat een C waarde van 0,5 wel het maximale is wat je zou moeten doen, 0,4 of minder is beter (zelf werk ik momenteel met 0,35)
Daarnaast maak je een denkfout in het bruikbare vermogen, de Pylontech is 4,8kWh, daar moet je ook mee rekenen, de 4,56 is hetgeen hij 'normaal' uit de accu kan halen, maar dit ondervang je in victron door de minimale SOC op 5% of hoger te zetten (hoger is beter voor levensduur batterij), bij pylontech zet je deze meestal op 10 a 20 procent, (zelf heb ik hem momenteel op 15% staan)
Hier dus mijn voorstel om je systeem aan te passen:
zet je accucapaciteit op 14,4kWh
zet de laad en ontlaad vermogens op 5,76kW
zet minimale SOC op 10%
Met deze instellingen zul je denk ik zien dat het syteem DESS beter volgt, je kunt de accu dan in 2 uur en een kwartier opladen/ontladen.
Mocht je meer vermogen willen dan die 5,76kW, dan zou ik eerst een extra batterij toevoegen, zodat de C waarde niet te hoog wordt, maar probeer bovenstaande instellingen eerst maar eens een paar weken uit
Ik hoor graag hoe het systeem dan reageert.
@
Dean88? Let op: 5.76 kW is te hoog voor het laadvermogen van 3x MP 3k - die acculader is namelijk slechts 35 A. Met een nominale spanning van 48 V (de pylontech is een 15S configuratie) kom je dan op 5.04 kW. In het algemeen zou ik niet verder gaan dan 0.3 C (liever nog 0.25), met laden en ontladen, anders worden je accu's echt te warm.
Voor de volledigheid, hierbij ook nog even mijn settings, die voor mij uitstekend werken.
Systeem specs:
- 3x MP 5k
- 2x 16S MB31 (2x 314 Ah, nominale spanning 51.2 V)
- laden beperkt op 135 A via DVCC
- ontladen beperkt op 7500 W (via Maximum Inverter Power, in ESS settings)
Wat ik heb ingevuld bij DESS:
- system import/export: 17 kW; trade mode
- battery capacity: 2 * 314 Ah * 51.2 V = 32.15 kWh
- maximum charge power: 7.5 kW
- maximum discharge power: 7 kW
- battery costs: nul
- buy price: ((p+0.10154)*1.21+0.0248)/0.93 (Tibber)
- sell price: ((p+0.10154)*1.21+0.0248)*0.95
Een paar opmerkingen:
Ja, de discharge power in DESS staat dus op 7 kW terwijl die in ESS op 7.5 kW staat. Met deze instellingen zie ik uren achtereen een strakke 7.4 kW (~142 A) uit de accu verdwijnen, zonder rare piekjes, en haalt DESS de SOC targets precies. De multiplussen genereren 7.0 kW aan AC vermogen (= 95% efficiency). Waarom dit goed werkt, kan ik nog steeds niet helemaal verklaren; ik ben hier met veel getest op gekomen. Maar ik vermoed dat het te maken heeft met hoe de SystemEfficiency wordt meegenomen (gokje).
De maximum charge power staat op 7.5 kW, terwijl ik laad met 135 A ofwel ~6.9 kW (bij 51.2 V nominaal). (Hier zie ik in de praktijk 90-91% efficiency.) Hier zie ik juist dat DESS heel soms nog iets te snel zijn target SOC behaalt en er kleine dipjes zitten, maar niet altijd. Wellicht is hier nog ruimte voor optimalisatie, het is voor mij goed genoeg. Ook hier denk ik dat het verschil komt door hoe DESS rekent met de SystemEfficiency.
Tot slot de prijzen. Ik heb mijn SystemEfficiency op 90% laten staan (andere waarden heb ik ook geprobeerd, maar om onverklaarbare redenen zet DESS de SystemEfficiency op willekeurige momenten terug op 90%, dus ik raad af om hiermee te spelen). Mijn koopprijzen verhoog ik iets door te delen door 0.95, de verkoopprijzen verlaag ik door te vermenigvuldigen met 0.93. Samen met de standaard SystemEfficiency neem je dan voor
handelen effectief een RTE aan van 0.95 × 0.93 × 0.9 = 79.5%. In de praktijk meet ik een paar procentpunt hoger (ca 95% ontladen, 90% laden en 97% batterij-efficiëntie maakt ongeveer 83%), dus dat is een prima veilige marge zonder het introduceren van batterij costs.
De kleine delta tussen koop en verkoopprijzen is ook gunstig voor het bevorderen van wat zelfverbruik bij 'tussenliggende' prijzen. Dat is gunstig, want langzamer laden en ontladen is over het algemeen efficiënter dan volle bak. Voor dit zelfverbruik wordt dan feitelijk wel de SystemEfficiency van 90% gepakt, wat wel redelijk is. Hieronder een plaatje van de efficiëntie van een 3-fase MP 5k setup. Let op dat hier het eigenverbruik vanaf is getrokken: dat moet je immers altijd betalen.
Een typische dag ziet er bij mij dan als volgt uit (dit was gisteren):
/f/image/DKsMHJEYerJ5h0v2G3gQNMtv.png?f=fotoalbum_large)
Dit alles geeft voor mij het gewenste gedrag, en een typische besparing van ~150€ per maand