Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:17:
Wanneer de prijzen weer een keer heel hoog (of heel laag) zijn komt er in dit forum altijd veel activiteit over de 'denkwijze' van DESS. Helaas zullen we dat nooit weten. Ikzelf gebruik al lange tijd een eigen algoritme. Voor gisteravond was dit de uitkomst:
[Afbeelding]
De theorie? Tussen 19.00 en 21.00 was de verkoop-opbrengst hoger dan inkoop van Grid in de verdere nacht. Dus zoveel mogelijk verkopen en de verdere nacht de rest van de batterij gebruiken en daarna Grid tot de PV weer gaat produceren. Zelfs als er onvoldoende PV is, dan is de inkoop om de batterij weer op 100% te krijgen in de middagtijd minder dan de eerdere verkoop-winst. Er is rekening gehouden met conversie-verliezen.
Ik ben hier tevreden over.
En nu heb jij vast weer een link waar ik jou systeem kan bekijken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:39:
_O-

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:17:
Wanneer de prijzen weer een keer heel hoog (of heel laag) zijn komt er in dit forum altijd veel activiteit over de 'denkwijze' van DESS. Helaas zullen we dat nooit weten.
Waarom zullen we dat nooit weten? Het is toch gewoon een beslissingsboom die gevolgd wordt? Als er een planning gemaakt is en er wordt van de planning afgeweken dan is een regel opnemen in een log bestand toch geen uitdaging? Volgens mij kan Victron achteraf ook analyses doen waarom het systeem zo geacteerd heeft.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88?
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:51
Dutchguy_ schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:28:
[...]

Mij valt op dat je een vrij hoog laad/onlaad vermogen hebt 7,2 bij een accu van 13,68 geeft een C waarde van 0,52, dat is aan de hoge kant.

Daarnaast heb je je accu kosten ook vrij hoog, namelijk 8 cent, je zou kunnen overwegen om niet de totale kosten van de victron installatie mee te nemen in de berekening maar alleen de kosten van de accu, dan kom je denk ik uit rond de 2,5 cent, daar kun je nog een (kleine) opslag overheen doen, omdat het wel moet lonen dat de accu gebruikt gaat worden. Zelf reken ik bij accu kosten momenteel met 6 cent
Bedankt, ga ik eens naar kijken. Wilde sowieso nog wat spelen met de instellingen. Maar nooit de kans voor gehad omdat het systeem zich nu al niet aan zijn eigen schema houdt.

Wat betreft het vermogen, het zijn 3 x victron multiplus ii 48/3000. De instellingen heb ik uit dit forum. Zou jij iets anders zetten dan?

Qua batterij zit er nu 3 x Pylontech US5000 in met een beruikbaar vermogen van 4,56 per batterij.

kosten batterij ga ik naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:41
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:39:
Even voor de zekerheid, is dit cynisch of een serieuze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:30:
[...]

Even voor de zekerheid, is dit cynisch of een serieuze vraag?
Haha, ja hij begon serieus, maar toen dacht ik oh ja, kan ook op pagina 1 klikken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
sandergar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:45:
Waarom zullen we dat nooit weten? Het is toch gewoon een beslissingsboom die gevolgd wordt? Als er een planning gemaakt is en er wordt van de planning afgeweken dan is een regel opnemen in een log bestand toch geen uitdaging? Volgens mij kan Victron achteraf ook analyses doen waarom het systeem zo geacteerd heeft.
De opmerking "we zullen het nooit weten" is ironisch.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch dat Victron een systeem als DESS aanbiedt en steeds verbetert. Voor heel veel niet analisten / automatiseerders / programmeurs is dit het best haalbare. Top!

Natuurlijk zit er een algoritme achter DESS. Dit algoritme stuurt ongeveer elke paar uur (vier geloof ik) een planning naar alle gebruikers. Als er in die periode iets verandert, bijvoorbeeld omdat de gebruiker 'afwijkt' van zijn voorgaande gemiddelde gebruik, zal het algoritme daar geen rekening mee houden. Verder (volgens mijn eigen ervaring), als je als gebruiker zelf tussentijds 'iets' verandert aan je instellingen dan werkt het algoritme schijnbaar ook niet meer.
Ik zie in dit forum vaak een uitleg van 'de prijzen waren zus en zo' en daarom heeft DESS 'dit en dat gedaan'. Dat gaat vaak op maar heel vaak ook niet en dat laatste is waarom het gaat. Het systeem is (op dit moment) nog niet consequent, zo lees ik uit de vele reacties.

Pas als je ook kunt aangeven waarom DESS iets niet goed doet kun je vaststellen dat je het algoritme hebt doorgrond.
Normaals, dit is niet om onaardig te doen tegen wie dan ook. Het is wat ik denk waar te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:44:
[...]

De opmerking "we zullen het nooit weten" is ironisch.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch dat Victron een systeem als DESS aanbiedt en steeds verbetert. Voor heel veel niet analisten / automatiseerders / programmeurs is dit het best haalbare. Top!

Natuurlijk zit er een algoritme achter DESS. Dit algoritme stuurt ongeveer elke paar uur (vier geloof ik) een planning naar alle gebruikers. Als er in die periode iets verandert, bijvoorbeeld omdat de gebruiker 'afwijkt' van zijn voorgaande gemiddelde gebruik, zal het algoritme daar geen rekening mee houden. Verder (volgens mijn eigen ervaring), als je als gebruiker zelf tussentijds 'iets' verandert aan je instellingen dan werkt het algoritme schijnbaar ook niet meer.
Ik zie in dit forum vaak een uitleg van 'de prijzen waren zus en zo' en daarom heeft DESS 'dit en dat gedaan'. Dat gaat vaak op maar heel vaak ook niet en dat laatste is waarom het gaat. Het systeem is (op dit moment) nog niet consequent, zo lees ik uit de vele reacties.

Pas als je ook kunt aangeven waarom DESS iets niet goed doet kun je vaststellen dat je het algoritme hebt doorgrond.
Normaals, dit is niet om onaardig te doen tegen wie dan ook. Het is wat ik denk waar te nemen.
Ik had begrepen dat des in handelsmode niet meer kijkt naar de eigen verbruik en energie meter. Als ie dat wel doet dan snap ik wel waarom hij de kluts kwijt raakt.
Dan zou ik moeten gaan testen met de ct klemmen los getrokken, altijd 0 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
Die forecast van DESS zit er vandaag wel heel erg naast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI6YmzWKoPgCx-OlT-ENiEUZaNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kGYdmyxUhH2MmTvhbwGkeyNi.png?f=fotoalbum_large

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
RikHa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:14:

[Afbeelding]
Probeer te spelen met je instellingen! ;)
Niets zo veranderlijk als het weer ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:29
Dean88? schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:06:
[...]

Bedankt, ga ik eens naar kijken. Wilde sowieso nog wat spelen met de instellingen. Maar nooit de kans voor gehad omdat het systeem zich nu al niet aan zijn eigen schema houdt.

Wat betreft het vermogen, het zijn 3 x victron multiplus ii 48/3000. De instellingen heb ik uit dit forum. Zou jij iets anders zetten dan?

Qua batterij zit er nu 3 x Pylontech US5000 in met een beruikbaar vermogen van 4,56 per batterij.

kosten batterij ga ik naar kijken!
Paar puntjes, het maximale vermogen van de Multi is denk ik inderdaad wel 7,2 maar dat wil niet zeggen dat je dat ook moet gebruiken. Het vermogen welke je wilt gebruiken moet afgestemd zijn op de grote van de batterij. Dat is de C Waarde, Pylontech kan inderdaad een hoge C waarde aan, maar dit gaat wel ten koste van de levensduur van de batterij (hij wordt namelijk warm), De gangbare gedachts is dat een C waarde van 0,5 wel het maximale is wat je zou moeten doen, 0,4 of minder is beter (zelf werk ik momenteel met 0,35)

Daarnaast maak je een denkfout in het bruikbare vermogen, de Pylontech is 4,8kWh, daar moet je ook mee rekenen, de 4,56 is hetgeen hij 'normaal' uit de accu kan halen, maar dit ondervang je in victron door de minimale SOC op 5% of hoger te zetten (hoger is beter voor levensduur batterij), bij pylontech zet je deze meestal op 10 a 20 procent, (zelf heb ik hem momenteel op 15% staan)

Hier dus mijn voorstel om je systeem aan te passen:
zet je accucapaciteit op 14,4kWh
zet de laad en ontlaad vermogens op 5,76kW
zet minimale SOC op 10%
Met deze instellingen zul je denk ik zien dat het syteem DESS beter volgt, je kunt de accu dan in 2 uur en een kwartier opladen/ontladen.

Mocht je meer vermogen willen dan die 5,76kW, dan zou ik eerst een extra batterij toevoegen, zodat de C waarde niet te hoog wordt, maar probeer bovenstaande instellingen eerst maar eens een paar weken uit
Ik hoor graag hoe het systeem dan reageert.

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
RikHa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:14:

[Afbeelding]
Forcast van DESS zit er hier de laatste paar dagen ook helemaal naast, lijkt er toch op er weer een hik up zit aan de kant bij Victorn. Wel jammer, want het ging de afgelopen week net zo goed daarmee

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean88?
Dutchguy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:59:
[...]

zet minimale SOC op 10%
Met deze instellingen zul je denk ik zien dat het syteem DESS beter volgt, je kunt de accu dan in 2 uur en een kwartier opladen/ontladen.

Mocht je meer vermogen willen dan die 5,76kW, dan zou ik eerst een extra batterij toevoegen, zodat de C waarde niet te hoog wordt, maar probeer bovenstaande instellingen eerst maar eens een paar weken uit
Ik heb alles verwerkt. Bedankt! Ik houd het komende tijd in de gaten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07

MrFish

Untitled

Dutchguy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:59:
[...]

Paar puntjes, het maximale vermogen van de Multi is denk ik inderdaad wel 7,2 maar dat wil niet zeggen dat je dat ook moet gebruiken. Het vermogen welke je wilt gebruiken moet afgestemd zijn op de grote van de batterij. Dat is de C Waarde, Pylontech kan inderdaad een hoge C waarde aan, maar dit gaat wel ten koste van de levensduur van de batterij (hij wordt namelijk warm), De gangbare gedachts is dat een C waarde van 0,5 wel het maximale is wat je zou moeten doen, 0,4 of minder is beter (zelf werk ik momenteel met 0,35)

Daarnaast maak je een denkfout in het bruikbare vermogen, de Pylontech is 4,8kWh, daar moet je ook mee rekenen, de 4,56 is hetgeen hij 'normaal' uit de accu kan halen, maar dit ondervang je in victron door de minimale SOC op 5% of hoger te zetten (hoger is beter voor levensduur batterij), bij pylontech zet je deze meestal op 10 a 20 procent, (zelf heb ik hem momenteel op 15% staan)

zet minimale SOC op 10%

@Dean88? Let op: 5.76 kW is te hoog voor het laadvermogen van 3x MP 3k - die acculader is namelijk slechts 35 A. Met een nominale spanning van 48 V (de pylontech is een 15S configuratie) kom je dan op 5.04 kW. In het algemeen zou ik niet verder gaan dan 0.3 C (liever nog 0.25), met laden en ontladen, anders worden je accu's echt te warm.

Voor de volledigheid, hierbij ook nog even mijn settings, die voor mij uitstekend werken.
Systeem specs:
  • 3x MP 5k
  • 2x 16S MB31 (2x 314 Ah, nominale spanning 51.2 V)
  • laden beperkt op 135 A via DVCC
  • ontladen beperkt op 7500 W (via Maximum Inverter Power, in ESS settings)
Wat ik heb ingevuld bij DESS:
  • system import/export: 17 kW; trade mode
  • battery capacity: 2 * 314 Ah * 51.2 V = 32.15 kWh
  • maximum charge power: 7.5 kW
  • maximum discharge power: 7 kW
  • battery costs: nul
  • buy price: ((p+0.10154)*1.21+0.0248)/0.93 (Tibber)
  • sell price: ((p+0.10154)*1.21+0.0248)*0.95
Een paar opmerkingen:
Ja, de discharge power in DESS staat dus op 7 kW terwijl die in ESS op 7.5 kW staat. Met deze instellingen zie ik uren achtereen een strakke 7.4 kW (~142 A) uit de accu verdwijnen, zonder rare piekjes, en haalt DESS de SOC targets precies. De multiplussen genereren 7.0 kW aan AC vermogen (= 95% efficiency). Waarom dit goed werkt, kan ik nog steeds niet helemaal verklaren; ik ben hier met veel getest op gekomen. Maar ik vermoed dat het te maken heeft met hoe de SystemEfficiency wordt meegenomen (gokje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZ--2KBTmWOkjVFrX40A7SvsGoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PNp7atyN00xKYAPcduHxvHS.png?f=fotoalbum_large

De maximum charge power staat op 7.5 kW, terwijl ik laad met 135 A ofwel ~6.9 kW (bij 51.2 V nominaal). (Hier zie ik in de praktijk 90-91% efficiency.) Hier zie ik juist dat DESS heel soms nog iets te snel zijn target SOC behaalt en er kleine dipjes zitten, maar niet altijd. Wellicht is hier nog ruimte voor optimalisatie, het is voor mij goed genoeg. Ook hier denk ik dat het verschil komt door hoe DESS rekent met de SystemEfficiency.

Tot slot de prijzen. Ik heb mijn SystemEfficiency op 90% laten staan (andere waarden heb ik ook geprobeerd, maar om onverklaarbare redenen zet DESS de SystemEfficiency op willekeurige momenten terug op 90%, dus ik raad af om hiermee te spelen). Mijn koopprijzen verhoog ik iets door te delen door 0.95, de verkoopprijzen verlaag ik door te vermenigvuldigen met 0.93. Samen met de standaard SystemEfficiency neem je dan voor handelen effectief een RTE aan van 0.95 × 0.93 × 0.9 = 79.5%. In de praktijk meet ik een paar procentpunt hoger (ca 95% ontladen, 90% laden en 97% batterij-efficiëntie maakt ongeveer 83%), dus dat is een prima veilige marge zonder het introduceren van batterij costs.

De kleine delta tussen koop en verkoopprijzen is ook gunstig voor het bevorderen van wat zelfverbruik bij 'tussenliggende' prijzen. Dat is gunstig, want langzamer laden en ontladen is over het algemeen efficiënter dan volle bak. Voor dit zelfverbruik wordt dan feitelijk wel de SystemEfficiency van 90% gepakt, wat wel redelijk is. Hieronder een plaatje van de efficiëntie van een 3-fase MP 5k setup. Let op dat hier het eigenverbruik vanaf is getrokken: dat moet je immers altijd betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vfJ8QTEL1m35Dfiq0WvIv7f-eA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E5SjCJqffnVi2h5nQpTlgeeu.png?f=fotoalbum_large

Een typische dag ziet er bij mij dan als volgt uit (dit was gisteren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgL4mdN3vhZNuzw4E8xL_ZgGbHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKsMHJEYerJ5h0v2G3gQNMtv.png?f=fotoalbum_large
Dit alles geeft voor mij het gewenste gedrag, en een typische besparing van ~150€ per maand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchguy_
MrFish schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:27:
[...]

@Dean88? Let op: 5.76 kW is te hoog voor het laadvermogen van 3x MP 3k - die acculader is namelijk slechts 35 A.
Ik heb niet naar de specificaties van de MP II 3k gekeken, zou dus kunnen dat deze inderdaar slechts 35A is, en dan is 5,76 inderdaad te hoog. Op deze manier merk je wel dat het juist instellen van DESS van belang is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:00
[...]

@Dean88? Let op: 5.76 kW is te hoog voor het laadvermogen van 3x MP 3k - die acculader is namelijk slechts 35 A. Met een nominale spanning van 48 V (de pylontech is een 15S configuratie) kom je dan op 5.04 kW. In het algemeen zou ik niet verder gaan dan 0.3 C (liever nog 0.25), met laden en ontladen, anders worden je accu's echt te warm.

Voor de volledigheid, hierbij ook nog even mijn settings, die voor mij uitstekend werken.
Systeem specs:
  • 3x MP 5k
  • 2x 16S MB31 (2x 314 Ah, nominale spanning 51.2 V)
  • laden beperkt op 135 A via DVCC
  • ontladen beperkt op 7500 W (via Maximum Inverter Power, in ESS settings)
Wat ik heb ingevuld bij DESS:
  • system import/export: 17 kW; trade mode
  • battery capacity: 2 * 314 Ah * 51.2 V = 32.15 kWh
  • maximum charge power: 7.5 kW
  • maximum discharge power: 7 kW
  • battery costs: nul
  • buy price: ((p+0.10154)*1.21+0.0248)/0.93 (Tibber)
  • sell price: ((p+0.10154)*1.21+0.0248)*0.95
Een paar opmerkingen:
Ja, de discharge power in DESS staat dus op 7 kW terwijl die in ESS op 7.5 kW staat. Met deze instellingen zie ik uren achtereen een strakke 7.4 kW (~142 A) uit de accu verdwijnen, zonder rare piekjes, en haalt DESS de SOC targets precies. De multiplussen genereren 7.0 kW aan AC vermogen (= 95% efficiency). Waarom dit goed werkt, kan ik nog steeds niet helemaal verklaren; ik ben hier met veel getest op gekomen. Maar ik vermoed dat het te maken heeft met hoe de SystemEfficiency wordt meegenomen (gokje).

[Afbeelding]

De maximum charge power staat op 7.5 kW, terwijl ik laad met 135 A ofwel ~6.9 kW (bij 51.2 V nominaal). (Hier zie ik in de praktijk 90-91% efficiency.) Hier zie ik juist dat DESS heel soms nog iets te snel zijn target SOC behaalt en er kleine dipjes zitten, maar niet altijd. Wellicht is hier nog ruimte voor optimalisatie, het is voor mij goed genoeg. Ook hier denk ik dat het verschil komt door hoe DESS rekent met de SystemEfficiency.

Tot slot de prijzen. Ik heb mijn SystemEfficiency op 90% laten staan (andere waarden heb ik ook geprobeerd, maar om onverklaarbare redenen zet DESS de SystemEfficiency op willekeurige momenten terug op 90%, dus ik raad af om hiermee te spelen). Mijn koopprijzen verhoog ik iets door te delen door 0.95, de verkoopprijzen verlaag ik door te vermenigvuldigen met 0.93. Samen met de standaard SystemEfficiency neem je dan voor handelen effectief een RTE aan van 0.95 × 0.93 × 0.9 = 79.5%. In de praktijk meet ik een paar procentpunt hoger (ca 95% ontladen, 90% laden en 97% batterij-efficiëntie maakt ongeveer 83%), dus dat is een prima veilige marge zonder het introduceren van batterij costs.

De kleine delta tussen koop en verkoopprijzen is ook gunstig voor het bevorderen van wat zelfverbruik bij 'tussenliggende' prijzen. Dat is gunstig, want langzamer laden en ontladen is over het algemeen efficiënter dan volle bak. Voor dit zelfverbruik wordt dan feitelijk wel de SystemEfficiency van 90% gepakt, wat wel redelijk is. Hieronder een plaatje van de efficiëntie van een 3-fase MP 5k setup. Let op dat hier het eigenverbruik vanaf is getrokken: dat moet je immers altijd betalen.

[Afbeelding]

Een typische dag ziet er bij mij dan als volgt uit (dit was gisteren):
[Afbeelding]
Dit alles geeft voor mij het gewenste gedrag, en een typische besparing van ~150€ per maand :)
Mooi hoe je door het systeem wat te knijpen waarschijnlijk betere efficiency haalt op je handel. Ik heb met 1x16s 314ah de max charge/discharge op 110A staan en accu technisch trekt ie dat best, maar zou goed kunnen dat ik er efficiency technisch mee achteruit ga. Zeer leerzaam om mee te experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Beer070 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:06:
[...]

Mooi hoe je door het systeem wat te knijpen waarschijnlijk betere efficiency haalt op je handel. Ik heb met 1x16s 314ah de max charge/discharge op 110A staan en accu technisch trekt ie dat best, maar zou goed kunnen dat ik er efficiency technisch mee achteruit ga. Zeer leerzaam om mee te experimenteren
Voor de Multiplus II is er inmiddels redelijk wat informatie beschikbaar over de efficientie, helaas is dat voor de Multi RS Solar op dit moment nog minder beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Dutchguy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:16:
[...]

Voor de Multiplus II is er inmiddels redelijk wat informatie beschikbaar over de efficientie, helaas is dat voor de Multi RS Solar op dit moment nog minder beschikbaar
Was het hier niet ergens dat iemand een excel had gemaakt met efficiency curves voor vergelijk tussen mp2 en mrss?
Mijn opmerking hierboven bedoelde ik met betrekking tot de efficiëntie van het accu deel. Door lagere C toe te passen krijg je waarschijnlijk een iets beter rendement zowel op charge als discharge. Ik ga normaal van een verlies uit van 10%, maar misschien ligt dat met hoge ampere wel hoger?
Dan kan het zinvoller zijn om meer accu’s te hebben die lager in de C ratio komen. (Of probeer ik hiermee mezelf te overtuigen dat ik sneller naar 96kwh moet toewerken???) mogelijk onbewust social engineering van mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchguy_
Beer070 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:29:
[...]

Was het hier niet ergens dat iemand een excel had gemaakt met efficiency curves voor vergelijk tussen mp2 en mrss?
Mijn opmerking hierboven bedoelde ik met betrekking tot de efficiëntie van het accu deel. Door lagere C toe te passen krijg je waarschijnlijk een iets beter rendement zowel op charge als discharge. Ik ga normaal van een verlies uit van 10%, maar misschien ligt dat met hoge ampere wel hoger?
Dan kan het zinvoller zijn om meer accu’s te hebben die lager in de C ratio komen. (Of probeer ik hiermee mezelf te overtuigen dat ik sneller naar 96kwh moet toewerken???) mogelijk onbewust social engineering van mezelf.
96kWh is een beste accu, wat zijn de overige specificaties van je systeem waardoor je erop bent gekomen dat je zoveel accu capaciteit nodig hebt

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Beer070 schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:05:
[...]

Voor het andere probleem van de ModBusTCP communicatie zegt men dat het helpt om de firmware van SolarEdge te downgraden. Dit kan alleen door een support ticket bij SolarEdge aan te melden. Ik denk dat in jouw situatie het hoge voltage een waarschijnlijker scenario is, omdat je verbinding tussen Cerbo en SolarEdge goed blijft en de productie wordt uitgezet. (wat @pvg terecht aangaf).
Als je nu in ochtend met bewolking al op 244v zit dan is er best een grote kans dat het gisteren over-productie in jouw buurt was.
Denk dat het idd de hoge voltage is geweest, deze week nergens meer last van gehad, helaas zijn de buren op vakantie dus weet nog niet of zij er ook last van hebben gehad, puur toeval dat het net gebeurde op het moment dat ik het systeem had ge-update waarschijnlijk.

Ik dacht omdat de SE aan de ac-out kant zat dat hij de voeding van de RS zou krijgen en dus ook geen hoge spanning zou kunnen krijgen, maar zo werkt het blijkbaar niet ? Had wel gehoopt dat het systeem slim genoeg zou zijn om nog wel de accus te laden.
Dus op zulke dagen kan je dan het beste de hoofdschakelaar van het net uitzetten om nog wel gebruikt te maken van zonne-energie ?

Ik zag dat met de laatste firmware update de VM-3P75CT nu ook via ethernet aangestuurd kan worden, heeft dat nou nog voordelen t.o.v. de huidige can aansluiting ?

• Beer070
Slux schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:07:
[...]

Denk dat het idd de hoge voltage is geweest, deze week nergens meer last van gehad, helaas zijn de buren op vakantie dus weet nog niet of zij er ook last van hebben gehad, puur toeval dat het net gebeurde op het moment dat ik het systeem had ge-update waarschijnlijk.

Ik dacht omdat de SE aan de ac-out kant zat dat hij de voeding van de RS zou krijgen en dus ook geen hoge spanning zou kunnen krijgen, maar zo werkt het blijkbaar niet ? Had wel gehoopt dat het systeem slim genoeg zou zijn om nog wel de accus te laden.
Dus op zulke dagen kan je dan het beste de hoofdschakelaar van het net uitzetten om nog wel gebruikt te maken van zonne-energie ?

Ik zag dat met de laatste firmware update de VM-3P75CT nu ook via ethernet aangestuurd kan worden, heeft dat nou nog voordelen t.o.v. de huidige can aansluiting ?
Ik wist dat eerder ook niet meer. Het blijkt dat in de on-grid situatie de frequentie en voltage van AC-out gewoon van AC-in komen. Om deze reden kan je ook geen frequency shifting doen als je on-grid bent.
Wanneer je off-grid gaat wordt dat overgenomen door de Victrons.

Als je de hoofdschakelaar uitzet dan moet je eerst zien op te starten op je accu, en moet je capaciteit in lijn zijn met jouw gebruik + je accu capaciteit. Als je teveel capaciteit hebt dan is dit mogelijk een risico voor je accu. (Want de extra energie kan niet naar het grid afgevoerd worden)

Ik heb de laatste firmware nog niet geprobeerd. Toen ik eerder zowel ethernet als de bus had aangesloten kwamen in sommige dashboards mijn gegevens er twee keer in. Als ik de upgrades heb gedaan zal ik weer eens gaan testen.

• Dean88?
[...]

bedankt voor de uitgebreide reactie. Wil ik de C waarde naar 0,3 moet ik dus maximale laad en ontlaad instellen op 4,8 kW. (14,4/4,8=0,3)

Als ik eventueel een extra batterij erbij aanschaf kan ik de formule weer opnieuw maken.

Ik beheer ook de installatie van mijn schoonvader. Hij heeft 3x MP 5k met een 30Kwh batterij. Daar kwam ik u op een C waarde van 0,35. Ook die van hem ga ik dus nog aanpassen.

Blijft nog best lastig om de juiste adviezen en informatie te vinden,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Dean88? schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:02:
[...]

Ik beheer ook de installatie van mijn schoonvader. Hij heeft 3x MP 5k met een 30Kwh batterij. Daar kwam ik u op een C waarde van 0,35. Ook die van hem ga ik dus nog aanpassen.
De Multiplus II 5000VA heeft als ik het goed heb een lader van 70A (althans de mijne wel weet niet 100% zeker of dit voor alle MP II 5000VA's geldt).

Kortom daar heb je meer laad capaciteit tot je beschikking in tegenstelling tot jouw eigen 3000VA MP's

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Dean88? schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:02:
[...]

bedankt voor de uitgebreide reactie. Wil ik de C waarde naar 0,3 moet ik dus maximale laad en ontlaad instellen op 4,8 kW. (14,4/4,8=0,3)

Als ik eventueel een extra batterij erbij aanschaf kan ik de formule weer opnieuw maken.

Blijft nog best lastig om de juiste adviezen en informatie te vinden,
Voor je schoonvader kun je mijn instellingen zo goed als 1 op 1 overnemen. Let erop dat je zowel in DESS als in je Cerbo (via DVCC en ESS) je (ont)laadinstellingen moet aanpassen.

Voor je eigen systeem kun je ze herschalen. Ik zou beginnen met de verhouding tussen de instellingen in DESS en in je Cerbo ongeveer gelijk te houden aan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:35
Beer070 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:06:
[...]

Efficiëntie is er zowel technisch als economisch. Ik heb hier zelf ook aan zitten rekenen. Probleem zijn de prijsverschillen tussen de uren.

Als je twee uren heb van bijvoorbeeld € 0,20 en € 0,30 dan kun je toch beter sneller laden in dat goedkope uur.
Dus technisch laadt je slechter met bijvoorbeeld 90% in plaats van 93%.
Maar economisch kom je beter uit, want je kunt de accu vullen met meer goedkopere energie.

Mijn conclusie is na enig testen dat je financieel beter uitkomt door wat sneller te laden met wat lagere efficiency.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Pim57 Het optimale vermogen kan je zelfs bepalen op basis van het prijsverschil, zie Rimco in "Het grote Victron aansturing topic"

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Even een gedachte die heb checken.

Met het huidige weer buiten red ik soms net niet de 100% lading, blijft het steken op 99%

Nu dacht ik als ik 99% bereik het ESS Gridsetpoint op AC-load ( eigen verbuik) +300watt te zetten zodat ik eigenlijk een klein beetje grid gebruik (ca 300 watt) om de constande lading naar de 100% te krijgen.

Klopt deze redenatie? of gaat dit niet werken?
Wil deze regeling maken in HA met een automation

- leeg -

• vavoem
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:34
Voor uit de homewizzard app ondersteuning te krijgen dat je deze kan toevoegen in je monitoring vul deze paar vragen even in hoe meer dit doen hoe groter de kans dat ze het ook gaan doen.

Homewizard aanvraag Victron ondersteuning

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:25
luigi87 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:45:

Met het huidige weer buiten red ik soms net niet de 100% lading, blijft het steken op 99%

Nu dacht ik als ik 99% bereik het ESS Gridsetpoint op AC-load ( eigen verbuik) +300watt te zetten zodat ik eigenlijk een klein beetje grid gebruik (ca 300 watt) om de constande lading naar de 100% te krijgen.

Zet je 'm dan niet beter even in charger only?

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
luigi87 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:45:

Of keep batteries charged. Hoe meet je je SOC?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:03:
[...]

Zet je 'm dan niet beter even in charger only?
Juist, helemaal niet bij stil gestaan 8)7
Top _/-\o_ veel eenvoudiger.

Ga ik deze automatisering eens opzetten en kijken wat het brengt.

Als SOC niet op 100% voor 7 dagen
Dan:
SOC is 99% 'Charger Only" on
voor 1 uur...( moet ik even uittesten)
en voor zonsondergang ( IVM de zonnenpanelen)

Dan zou in een van die dagen na de 7de dag een prioriteit kunnen zetten op de 100% SOC en het moeten halen, hoop ik.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:06
Dutchguy_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:16:
[...]

Op vol vermogen is de Multi RS gemiddeld 82% effectief. De Multiplus gemiddeld 79%. Dit is gebaseerd op de HW meters die ik erachter heb hangen. Bij de MP's was Victron nog open over de efficiency, bij de RS'en niet meer blijkbaar. Ze melden alleen een 96% efficiency. Dat dat op heel laag vermogen is zeggen ze er uiteraard niet expliciet bij. 18% verlies voor een niet magneet omvormer vind ik persoonlijk echt idioot veel. De omvormer van Zonneplan die hier ook hangt (ben het merk even kwijt) heeft een verlies van 13%. Misschien viel het Victron zelf ook wat tegen en houden ze het daarom geheim ofzo?

Mijn eigen SmartESS houdt rekening met deze verliezen in de berekening van het dagelijkse laadalgoritme. Dit is van van mijn Multiplussen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xpbBWsOOj0T9uv465x7t610PmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Ff5GDecnI4m3GsB5Wz6x62j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vubraZ38n7WhmV3LOd9wA2QNHQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A7jTtcdwhh54x9W3pl00Sutu.png?f=fotoalbum_large

SmartESS dynamisch handelen voor Victron omvormers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

E63s schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:50:
[...]
Op vol vermogen is de Multi RS gemiddeld 82% effectief. De Multiplus gemiddeld 79%. Dit is gebaseerd op de HW meters die ik erachter heb hangen. Bij de MP's was Victron nog open over de efficiency, bij de RS'en niet meer blijkbaar. Ze melden alleen een 96% efficiency. Dat dat op heel laag vermogen is zeggen ze er uiteraard niet expliciet bij. 18% verlies voor een niet magneet omvormer vind ik persoonlijk echt idioot veel. De omvormer van Zonneplan die hier ook hangt (ben het merk even kwijt) heeft een verlies van 13%. Misschien viel het Victron zelf ook wat tegen en houden ze het daarom geheim ofzo?

Mijn eigen SmartESS houdt rekening met deze verliezen in de berekening van het dagelijkse laadalgoritme. Dit is van van mijn Multiplussen:[Afbeelding]

[Afbeelding]
De datasheet van de RS zegt 94% bij 5kW.
Als dat niet klopt dan is Victron kwetsbaar voor rechtzaken.

De efficiency van een omvormer hou je niet geheim voor iemand met goede meetapparatuur.

Ik vind het waarschijnlijker dat je meetmethode niet nauwkeurig genoeg is of niet goed geijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 12-09-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
Q schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:02:
[...]

De datasheet van de RS zegt 94% bij 5kW.
Als dat niet klopt dan is Victron kwetsbaar voor rechtzaken.

De efficiency van een omvormer hou je niet geheim voor iemand met goede meetapparatuur.

Ik vind het waarschijnlijker dat je meetmethode niet nauwkeurig genoeg is of niet goed geijkt.
De efficiency waar ik over praat is AC DC AC. Zij kunnen dus best 94% claimen maar dat is enkel AC DC. Een marketingpraatje aangezien je niks hebt aan alleen laden of ontladen. Zelfs als je enkel PV zou laden en dan AC zou ontladen klopt het niet. Maar AC DC AC dan is het volgens hen dus 2x6 = 12% AC DC AC. Ik meet totaal 6% meer verlies dan zij claimen met een geijkte HW SDM230. Een meter die MID gecertificeerd is en dus wel degelijk zal kloppen. Daarnaast zie ik toch echt als er AC 4950W door de SDM230 heen gaat dat er DC 5450W door de BMS getrokken wordt. Grofweg 10% verlies dus

Om even volledig te zijn, dit was een ijkrondje van 0% SoC naar 100% SoC en weer terug naar 0. Doe de rekensom aub:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooQ5l967R1didqIFiTuVc64z4P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLf7NCVqrEUjmNhvU4lyy6yW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door E63s op 12-09-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Neem je de powerfactor mee in je metingen en vergelijkingen? Het zou zomaar kunnen dat je meetinstrument alleen echt (actief) vermogen meet en blind (re-actief) vermogen negeert. De inverter moet natuurlijk ook het blindvermogen leveren.

En neem je de accu- en bekabelingsverliezen mee?

[ Voor 9% gewijzigd door Hermarcel op 12-09-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:20
Weet iemand of DESS ook rekening houdt met deze verliezen mbt de strategie?

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
Hermarcel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:19:
Neem je de powerfactor mee in je metingen en vergelijkingen? Het zou zomaar kunnen dat je meetinstrument alleen echt (actief) vermogen meet en blind (re-actief) vermogen negeert. De inverter moet natuurlijk ook het blindvermogen leveren.

En neem je de accu- en bekabelingsverliezen mee?
Neen, maar dan nog de 70mm2 kabels zijn nog geen halve meter, dus die verliezen iets van 0,06% op deze afstand bij 100A. De accuverliezen zijn volgens opgave 1%, dus trek er totaal grofweg 1% af. Dan blijft er nog steeds een hoog verlies over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

E63s schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:11:
[...]
De efficiency waar ik over praat is AC DC AC. Zij kunnen dus best 94% claimen maar dat is enkel AC DC. Een marketingpraatje aangezien je niks hebt aan alleen laden of ontladen. Zelfs als je enkel PV zou laden en dan AC zou ontladen klopt het niet. Maar AC DC AC dan is het volgens hen dus 2x6 = 12% AC DC AC. Ik meet totaal 6% meer verlies dan zij claimen met een geijkte HW SDM230. Een meter die MID gecertificeerd is en dus wel degelijk zal kloppen. Daarnaast zie ik toch echt als er AC 4950W door de SDM230 heen gaat dat er DC 5450W door de BMS getrokken wordt. Grofweg 10% verlies dus

Om even volledig te zijn, dit was een ijkrondje van 0% SoC naar 100% SoC en weer terug naar 0. Doe de rekensom aub:
[Afbeelding]
Ik ben zelf nogal skeptisch over de accuratesse van de gangbare BMSsen. Een paar procent afwijking en je verklaart de discrepantie.

Met een victron shunt wordt het interessanter.

Vanwege de AC DC AC round-trip zou je de AC DC efficiency nog moeten weten, wat de RS daar doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Q schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:29:
[...]

Ik ben zelf nogal skeptisch over de accuratesse van de gangbare BMSsen. Een paar procent afwijking en je verklaart de discrepantie.

Vanwege de AC DC AC round-trip zou je de AC DC efficiency nog moeten weten, wat de RS daar doet.
Daar komt bovenop: accuverliezen zijn zeker niet verwaarloosbaar. Volgens mijn SmartShunt zit ik gemiddeld op 4,5% verlies (laden/ontladen met 75 A per 16 kWh accu; dit verlies wordt alleen maar groter bij hogere stromen). Stel dat de Multi RS 95% efficient is bij laden, 95% bij ontladen, en de accu's ook 95% efficient zijn, dan kom je op een RTE van 0,95 * 0,95 * 0,95 = 85,7%.

Verder zie ik met de JK BMS als snel een SOC drift van 5-10% per dag. Voor nauwkeurige data moet je echt een SmartShunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
Q schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:29:
[...]

Met een externe Fluke amperetang meet ik vergelijkbare waardes als de BMS laat zien. Mijn post is overigens niet gebaseerd op de BMS waardes maar op de MID gecertificeerde SDM230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
E63s schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:28:
[...]
Neen, maar dan nog de 70mm2 kabels zijn nog geen halve meter, dus die verliezen iets van 0,06% op deze afstand bij 100A. De accuverliezen zijn volgens opgave 1%, dus trek er totaal grofweg 1% af. Dan blijft er nog steeds een hoog verlies over
Je negeert mijn opmerking over (re-)actief vermogen. De Victron kan(en zal) ook blindvermogen leveren. Geen idee hoe de Zonneplan-omvormer is ingesteld, maar als die alleen werkt in grid-connected omgeving dan zou ik het niet heel raar vinden als die omvormer alleen actief vermogen levert en het re-actieve deel aan de netbeheerder overlaat.

Oftewel: Weet je zeker dat je appels met appels vergelijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

E63s schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:36:
[...]
Met een externe Fluke amperetang meet ik vergelijkbare waardes als de BMS laat zien. Mijn post is overigens niet gebaseerd op de BMS waardes maar op de MID gecertificeerde SDM230
Dat hangt er maar net vanaf hoe je SOC 100% en 0% hebt gedefinieerd. Heb je naar een vaste spanning geladen/ontladen?

En, zoals ik hierboven al schreef, je mag ca. 95% efficiëntie verwachten van LFP batterijen als je een beetje beschaafd (ont)laadt. Zeker geen 99%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:49
[...]
Kun je een schema van je meetopstelling en je test protocol delen?
Je praat over het rendement van je MP, ik neem aan dat je dat direct op je MP meet AC VA in DC W uit en vice versa. En als je het goed wil doen doet neem je een serie metingen op bv 10, 20, ... 90, 100% van de nominale gespecificeerde MP ratings. In een grafiek kun je tussen je meetpunten interpoleren.
Ben wel benieuwd naar beide grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

[...]
Ik snap je opmerking niet goed want je moet AC vermogen met de SDM meten, maar DC moet je met het BMS of iets anders meten. De SDM data is niet genoeg informatie.

Ik ben geen (power) elektronicus maar als jij efficiency metingen wilt gaan doen dan vind ik de output van een BMS of een (fluke) clamp meter niet de meest nauwkeurige meetinstrumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Q schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:04:
[...]

Ik snap je opmerking niet goed want je moet AC vermogen met de SDM meten, maar DC moet je met het BMS of iets anders meten. De SDM data is niet genoeg informatie.

Ik ben geen (power) elektronicus maar als jij efficiency metingen wilt gaan doen dan vind ik de output van een BMS of een (fluke) clamp meter niet de meest nauwkeurige meetinstrumenten.
ik ben sowieso geen expert op wat voor gebied dan ook, dus dit is mijn amateur gedachtegang. Wat hierboven werd genoemd: 5% verlies van AC->DC en daarna 5% van DC->AC, en 5% verlies in accu's achter BMS, dat klinkt mij als redelijk/(te verwachten?) in de oren.

Als ik in de tabellen kijk dan zie ik rond 50% load een verlies van 5% in de metingen.Is dat AC->DC->AC? of lees ik dat verkeerd?

Sorry, ik zit hier gedeeltelijk op mijn telefoon mee te lezen dus misschien is dit al ergens geschreven. In dat geval mijn verontschuldigingen voor de herhaling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@E63s Ik heb eerder metingen gedeeld van 3xMP2 8kVA: Rimco in "Het grote Victron aansturing topic"

Dat is laden en ontladen los van elkaar, in hoeverre sluit dat aan bij jouw metingen?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Leuk al jullie testen met extra meters etc...
Ik heb zelf nu twee keer een (teleurstellende )praktijk test gedaan. Ben in het gelukkige bezit van een sap met daaraan enkel de victron met accu. Oke twee adapter maar dat is niet zo spannend. Om te zorgen dat mijn mppt geen invloed heeft heb ik de test snachts gedaan. De mp5000 heeft op vol vermogen geladen en weer ontladen. Dit met een jk bms op de accu. En aangesloten met 35 meter 4 kwadraat kabel. Mijn geijkte meter is, jullie raden het al, mijn slimme meter zelf omdat er geen gebruikers bij hangen.
En vervolgens was het twee keer schrikken, er gaat 19.3 de accu in, en er komt slechts 13.2 uit, een verlies van 32 procent.
De grootste boosdoener zal hiervan zijn de kabel en de laad verliezen.
Met alleen ontladen en laden met mppt is het aanzienlijk beter, kan daar alleen geen harde cijfers aan knopen, ik gok rond de 15 procent verlies.
Dus alle theorie verhalen harstikke leuk, maar dit is praktijk. Je rekent je iets te snel rijk soms....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:10:
Ik heb zelf nu twee keer een (teleurstellende )praktijk test gedaan. Ben in het gelukkige bezit van een sap met daaraan enkel de victron met accu. Oke twee adapter maar dat is niet zo spannend. Om te zorgen dat mijn mppt geen invloed heeft heb ik de test snachts gedaan. De mp5000 heeft op vol vermogen geladen en weer ontladen. Dit met een jk bms op de accu. En aangesloten met 35 meter 4 kwadraat kabel. Mijn geijkte meter is, jullie raden het al, mijn slimme meter zelf omdat er geen gebruikers bij hangen.
En vervolgens was het twee keer schrikken, er gaat 19.3 de accu in, en er komt slechts 13.2 uit, een verlies van 32 procent.
Met alleen ontladen en laden met mppt is het aanzienlijk beter, kan daar alleen geen harde cijfers aan knopen, ik gok rond de 15 procent verlies.
Dus alle theorie verhalen harstikke leuk, maar dit is praktijk. Je rekent je iets te snel rijk soms....
Op maximaal vermogen is een MP 5k niet erg efficient. Ca 90% ontladen, 88% laden. Dan nog 95% voor je accu, en je zit al op slechts 75% RTE. Jouw resultaat is nog iets lager, maar zonder verdere specificaties hoe je 'helemaal vol' en 'helemaal leeg' hebt gedefinieerd en met welke vermogens je precies hebt (ont)laden is daar weinig nuttigs over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
ik denk dat jezelf rijk rekenen alleen kon toen bitcoins nog makkelijk waren te vinden. :)
Goed punt om voorzichtig te zijn met aannames over rendement van de accu en onderliggende systemen. Ik denk dat voor handelen het rendement significant hoger moet zijn dan 35% om überhaupt in de buurt van. winst te komen. Voor eigen gebruik werkt dit al veel sneller. (de kwh van mijn auto op straat kosten 46 cent, dan wordt een beetje zonnestralen de auto inschuiven al snel rendabel)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00
Ik zit op circa 82% RTE met 3xMP5k. Met een klein deel DC PV. Gebaseerd op circa 13.800 kWh laden en 11.300 ontladen. Dat is in de afgelopen 365 dagen. Dus het kan wel een stuk beter.

Dan nog zijn de running costs dus circa 2.500 kWh per jaar...

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:01
"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst".. :(
Dus.. het kan ook méér zijn :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
V_ger schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:16:
[...]

Ik zit op circa 82% RTE met 3xMP5k. Met een klein deel DC PV. Gebaseerd op circa 13.800 kWh laden en 11.300 ontladen. Dat is in de afgelopen 365 dagen. Dus het kan wel een stuk beter.

Dan nog zijn de running costs dus circa 2.500 kWh per jaar...
DC doet heel veel, en ik meet kabel verlies mee, standby verlies. En ik gebruik een slimme meter om te meten. Jij vast allemaal niet.
Dus verhalen zoals jij ze stelt, en nog van vele anderen, daar hecht ik niet meer zoveel waarde aan eerlijk gezegd na mijn resultaten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00
reneeke1970 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:34:
[...]

DC doet heel veel, en ik meet kabel verlies mee, standby verlies. En ik gebruik een slimme meter om te meten. Jij vast allemaal niet.
Dus verhalen zoals jij ze stelt, en nog van vele anderen, daar hecht ik niet meer zoveel waarde aan eerlijk gezegd na mijn resultaten.
OK dan niet. Ik heb draadloze energieoverdracht idd, knap dat je dat al wist, want dat had ik nog niet eerder op het forum gemeld. Superhandig met aansluiten! En ipv een uur is dit over 365 dagen. Dus ja die extra lang meetperiode zorgt natuurlijk voor een even zo grote afwijking!

De waardes komen uit alle victron meters, dus de grid meter, de pv opbrengst en de gegevens van de inverter en charger in de MP. Allemaal op te vragen via de API dmv nodered.

En als ik en vele anderen allemaal iets rond de give or take 80% RTE rapporteren en jij zit daar significant naast, dan ligt het natuurlijk aan iedereen, maar niet aan jou...

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 12-09-2025 16:43 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
De discussie over rendement en conversie-verliezen komt regelmatig langs.
Ik heb het zelf in 2023 gemeten toen ik mijn installatie net had gebouwd.
Ik heb vastgesteld dat er veel variatie in metingen zit (of kan zitten).
Een Watt die de PV installatie aangeeft is niet dezelfde Watt die de bijbehorende elektriciteitsmeter in de groepenkast meet.
En dit verschilt weer van de Watt die de Victron meet als inkomend/retour aan de AC-OUT kant.
En Victron-naar-batterij is ook nog eens anders dan de Watt die de batterij aangeeft wanneer deze gaat laden (van PV).
Idem met Grid.
De Gridmeter is een 'ijkpunt', simpel omdat je daarop wordt afgerekend.
Toch meet de Victron andere waarden en die verschillen weer van wat er door de Victron naar de batterij gaat.
Per saldo ben ik destijds tot een conclusie gekomen dat een 'round-trip' Grid - Batterij - Grid een verlies oplevert van meer dan 20% maar minder dan 30%. Dit gemeten over een periode van meerdere dagen.
Verlies PV - Batterij - Grid is ongeveer 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

RikHa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:06:
[...]

Of keep batteries charged. Hoe meet je je SOC?
sorry had je reactie gemist, de SOC wordt gemeten door de JK BMS
Keep batteries charged

Failures of the utility grid are the only periods at which the battery will be discharged. Once the grid is restored, the batteries will be recharged with power from the grid, and of course also solar, when available.
Doet dit dan niet het zelfde als het in Charge only te zetten?

[ Voor 40% gewijzigd door luigi87 op 12-09-2025 19:06 ]

- leeg -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Ik proef hier wat wroeging inzake het eventueel te halen rendement en het daarbij horende financiële gewin.

Wellicht verkeerd hoor dus vergeef me als dit niet de motivatie is.
Ik zie het vrij simpel, ik heb een vloedgolf aan PV 8 maanden van het jaar waarvoor ik totaal niets meer hoef te betalen (allang terugverdiend dankzij de salderingsregeling). Mijn Victron systeem biedt mij voor de voorgenoemde 8 maanden nog steeds de vrijheid dat ik NIETS hoef af te nemen van het grid.
Tel daarbij op dat ik ook bij grid outages van +24h kan overbruggen in de donkere maanden.

Dat is voor mij pure winst, hetgeen zich lastig in financiële cijfertjes exact laat vangen echter weet ik dat als ik mijn elektriciteit zou moeten inkopen op jaarbasis tussen de 3 en 3,5k eurootjes kwijt zou zijn. Die kosten demp ik nu aanzienlijk (al zal moeten uitwijzen komende winter hoeveel precies).

Behalve dat heb ik nu een heerlijk project gedraaid, kennis opgedaan, volledige UPS voor mijn huis en ook nog de optie om de dieselgenerator die ik "per ongeluk" van de week op een veiling won veilig aan te sluiten als alternatieve power source.

Zoveel leuker en beter dan die paar rotcenten die je ermee uitspaart.
my 2 cents voor wat betreft het rendement ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Mee eens hoor en ook meer mijn positie.
Maar als Victron ‘casual verdacht wordt maakt’ dan verwacht ik persoonlijk ook een beter onderbouwd verhaal. Ook al wordt het niet zo zwaar bedoeld als ik het misschien opvat. Dat was de oorzaak / start van de efficiëntie discussie.

Dat dit niet lukt (goed verhaal) ga ik niemand verwijten want ik vrees dat je een lab-omgeving met de juiste geijkte apparatuur nodig hebt + kennnis van power electronics om de waarheid écht en onafhankelijk vast te stellen. Er zijn veel variabelen waar je in een thuis setting geen controle over hebt.

[ Voor 35% gewijzigd door Q op 12-09-2025 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beer070
cyclone schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:00:
Ik proef hier wat wroeging inzake het eventueel te halen rendement en het daarbij horende financiële gewin.

Wellicht verkeerd hoor dus vergeef me als dit niet de motivatie is.
Ik zie het vrij simpel, ik heb een vloedgolf aan PV 8 maanden van het jaar waarvoor ik totaal niets meer hoef te betalen (allang terugverdiend dankzij de salderingsregeling). Mijn Victron systeem biedt mij voor de voorgenoemde 8 maanden nog steeds de vrijheid dat ik NIETS hoef af te nemen van het grid.
Tel daarbij op dat ik ook bij grid outages van +24h kan overbruggen in de donkere maanden.

Dat is voor mij pure winst, hetgeen zich lastig in financiële cijfertjes exact laat vangen echter weet ik dat als ik mijn elektriciteit zou moeten inkopen op jaarbasis tussen de 3 en 3,5k eurootjes kwijt zou zijn. Die kosten demp ik nu aanzienlijk (al zal moeten uitwijzen komende winter hoeveel precies).

Behalve dat heb ik nu een heerlijk project gedraaid, kennis opgedaan, volledige UPS voor mijn huis en ook nog de optie om de dieselgenerator die ik "per ongeluk" van de week op een veiling won veilig aan te sluiten als alternatieve power source.

Zoveel leuker en beter dan die paar rotcenten die je ermee uitspaart.
my 2 cents voor wat betreft het rendement ;)
Ahhh heb jij mij zitten overbieden op die diesel generator!! Heel veel plezier er mee!
Ik mocht deze niet kopen van mijn vrouw. En waarschijnlijk terecht want dat had ik ook een 500L diesel tank in de tuin willen ingraven. ( hoezo prepper )
Ik ben het 110% met jouw aanpak en insteek eens.
Het kost een paar centen maar nog steeds een stuk minder dan twee weken met het gezin op vakantie in Sydney. En hier heb ‘ik’ veel meer plezier aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Laatst online: 21:43

HermanGast

Exige GT3

Heeft iemand in de discussie over rendement wel eens naar het blindvermogen gekeken?

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

De warmteontwikkeling is duidelijk, maar heeft iemand in de discussie over rendement wel eens naar het blindvermogen gekeken?

Inductief blindvermogen
Inductief blindvermogen wordt veroorzaakt door inductieve belastingen zoals motoren, transformatoren en voorschakelapparatuur. Bij inductieve belastingen is er een vermogen nodig voor het magnetiseren van spoelen.

Capacitief blindvermogen
Condensatoren in elektronische apparatuur maar ook bijvoorbeeld lange kabels zijn capacitieve belastingen. Bij capacitieve belastingen is er vermogen nodig voor het laden van deze capaciteit.

Harmonisch blindvermogen
In moderne installaties worden steeds meer niet-lineaire belastingen toegepast. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld laptopvoedingen, servers, inverters in moderne UPS’en en frequentieregelaars. Een kenmerk van een niet-lineaire belasting is dat de opgenomen stroom niet meer sinusvormig is. De vervorming van de stroom die hierdoor ontstaat noemen we ook wel harmonische vervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

HermanGast schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:27:
Heeft iemand in de discussie over rendement wel eens naar het blindvermogen gekeken?
Jij had het er al eerder over en misschien is het goed - als je dat wilt - om daar iets over uit te leggen?

De huidige multiplussen zijn gebaseerd op VA niet op Watt. Ze kunnen meer VA dan Watt. Dat is waarschijnlijk vanuit mijn leken begrip ook bewust zo om met de power factor te dealen zodat ze altijd in staat zijn om die Watt rating te halen.

Daar zullen ook wel verliezen in zitten als je niet werkt met power-factor = 1 loads?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Daar weet ik niet genoeg van om uit te leggen. Mijn voorstelling daarvan beperkt zich tot het niet synchroon lopen van stroom en spanning. Ideaal verlopen die gelijktijdig en zuiver sinusvormig, maar als dat uit de pas gaat lopen of de vorm is niet een zuivere sinus dan treden er (Meet)verliezen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beer070
HermanGast schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:46:
Daar weet ik niet genoeg van om uit te leggen. Mijn voorstelling daarvan beperkt zich tot het niet synchroon lopen van stroom en spanning. Ideaal verlopen die gelijktijdig en zuiver sinusvormig, maar als dat uit de pas gaat lopen of de vorm is niet een zuivere sinus dan treden er (Meet)verliezen op.
Ik heb vroeger (35+ jaar geleden) wel eens geleerd dat je met het op een ander manier de fase gebruiken er voor kon zorgen dat je stroom meter geen gebruik ziet. Zeg maar het gebruik bijna een hele fase opschuiven als ik het me goed herinner. Geen idee of je op iets vergelijkbaars doelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@Beer070 Neen ik had echt per ongeluk woensdag geloof ik terwijl ik van ene naar andere gebouw liep ff snel een bod gedaan op naar wat ik dacht wat een Daewoo generator was, geen andere biedingen en eerste bod (wat ik dus deed) was 800 euro.
Toen ik een uurtje later keek (uit meeting) zag ik minimum bod niet gehaald dus dacht zal wel, alleen 10 minuten later stond dat de prijs was geaccepteerd. Oops.
Toen zag ik pas, dat het een ander merk was, maar dat blijkt een Daewoo rebrand te zijn, zijn verder identiek alleen ander naampje erop.
Dus voor nog geen 1000 euro heb ik nu een 8,1kva 1 of 3 fase diesel generator gekocht die ik a.s. donderdag mag gaan ophalen. Zie nog maar weinig overigens hier op Tweakers over deze generator hoewel ze toch als zoete broodjes lijken te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
cyclone schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:02:
@Beer070 Neen ik had echt per ongeluk woensdag geloof ik terwijl ik van ene naar andere gebouw liep ff snel een bod gedaan op naar wat ik dacht wat een Daewoo generator was, geen andere biedingen en eerste bod (wat ik dus deed) was 800 euro.
Toen ik een uurtje later keek (uit meeting) zag ik minimum bod niet gehaald dus dacht zal wel, alleen 10 minuten later stond dat de prijs was geaccepteerd. Oops.
Toen zag ik pas, dat het een ander merk was, maar dat blijkt een Daewoo rebrand te zijn, zijn verder identiek alleen ander naampje erop.
Dus voor nog geen 1000 euro heb ik nu een 8,1kva 1 of 3 fase diesel generator gekocht die ik a.s. donderdag mag gaan ophalen. Zie nog maar weinig overigens hier op Tweakers over deze generator hoewel ze toch als zoete broodjes lijken te gaan.
Ik heb wat op het Victron forum gelezen over 48v dc generatoren, maar dat is 4 takt benzine. Ik ben meer een fan van diesel omdat dat wat minder explosief is onder normale omstandigheden. Ik zou er moeite mee hebben als mijn buurman 200L benzine in een vat in de achtertuin heeft staan, maar minder moeite met 500 L diesel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:34:
[...]

Ik denk dat het goed is dat je je eigen metingen gebruikt voor je eigen situatie, want dan neem je alles mee wat relevant is voor jou. Echter is het natuurlijk een beetje verwarrend om de verliezen van 35m (redelijke dunne?) kabel mee te nemen, wat al bijna 6% is in je RTE, om dat toe te kennen aan de "thuisaccu".

Laten we het dus wel een beetje overzichtelijk houden en bij eventuele discussies vermelden welke onderdelen je hebt meegenomen en hoe je dat hebt gemeten. Ik heb dat ook gedaan in mijn eerdere post en dan kunnen we op die manier redelijk objectief de data verzamelen. Dan kan eenieder voor zichzelf naderhand bepalen welke informatie het meest relevant is.

In mijn voorbeeld had ik bijvoorbeeld een SmartShunt tov de interne AC-in meting van de MultiPlus (AC-out ongebruikt). Ik had het ook met de SAP kunnen doen, maar tot nu zijn daar geen significante verschillen te zien (MP direct achter de meter van de netbeheerder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rimco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:26:
[...]

Ik denk dat het goed is dat je je eigen metingen gebruikt voor je eigen situatie, want dan neem je alles mee wat relevant is voor jou. Echter is het natuurlijk een beetje verwarrend om de verliezen van 35m (redelijke dunne?) kabel mee te nemen, wat al bijna 6% is in je RTE, om dat toe te kennen aan de "thuisaccu".

Laten we het dus wel een beetje overzichtelijk houden en bij eventuele discussies vermelden welke onderdelen je hebt meegenomen en hoe je dat hebt gemeten. Ik heb dat ook gedaan in mijn eerdere post en dan kunnen we op die manier redelijk objectief de data verzamelen. Dan kan eenieder voor zichzelf naderhand bepalen welke informatie het meest relevant is.

In mijn voorbeeld had ik bijvoorbeeld een SmartShunt tov de interne AC-in meting van de MultiPlus (AC-out ongebruikt). Ik had het ook met de SAP kunnen doen, maar tot nu zijn daar geen significante verschillen te zien (MP direct achter de meter van de netbeheerder).
Inderdaad, goed opgemerkt. 16 A over 4 mm2 van 35 m geeft al 2,6% spanningsval (en evenveel vermogensverlies). Herhalen we dan mijn eerdere berekening, dan kom je nu op 90% * 88% * 95% * 97,4% * 97,4% =71,4% RTE. Dan gaat het hard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

35m met 4mm2 en daar vermogen over trekken.

Dat noem ik penny wise, pound foolish.
Voor dergelijke afstanden 25 meter + dien je minimaal 10mm2 te leggen.

• Beer070
cyclone schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:52:
35m met 4mm2 en daar vermogen over trekken.

Dat noem ik penny wise, pound foolish.
Voor dergelijke afstanden 25 meter + dien je minimaal 10mm2 te leggen.
Ik ben met je eens dat het beter zou zijn, maar soms past 16mm2 gewoon niet. Ik ben bezig met 5x10mm2 tussen omvormers, Solaredge en plaatselijke meterkast te leggen en dat past al niet door de respectievelijke openingen. Laat staan wat er gebeurt met 16mm2. Natuurlijk heb ik er ook wel een handje van om het passend te maken, maar ik ga geen muurtjes wegbreken of parket open zagen om een kabel weg te werken.(of in mijn geval de openingen in mijn omvormers uitboren)
Ik kan me zomaar voorstellen dat als er al 5x4mm2 ingemetseld ligt, dat je dan de afweging neemt: ik pak dat aan als we die muur opnieuw gaan doen…

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@Beer070 hoe kom je bij 16mm2 ?
Ik benoem minimaal 10mm2 toch ?

• Beer070
cyclone schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:26:
@Beer070 hoe kom je bij 16mm2 ?
Ik benoem minimaal 10mm2 toch ?
Sorry, verkeerd gelezen.. 16A vs 10mm2. (en ik zat zelf aan 16mm2 te denken...)

• habbekrats
  • Laatst online: 21:12
@cyclone De vraag is of je die 10mm2 ooit terug verdient. Neem je bv de TKF kabelberekening erbij dan is 1,5 mm2 nog voldoende bij standaard installatiemethode B1

Daarnaast is verwerken van 10 2 in je verdeelkast vaak een uitdaging. Mijn installatie is ca 15 meter en 15 meter terug en 6mm2 en was al werk genoeg om de 2 kabels in en uit even af te werken
https://www.tkf.nl/nl/ser...empelEigen=3&pk_stroom=20

En mijn installatie staat natuurlijk ook niet de hele dag met 16A te pompen.
Het verlies per dag is meer kwh op de meter en daar x % van.

Voor de hele installatie Victron MP5000 , batterij en dc bekabeling geeft verlies. Daarom heb ik voldoende PV liggen om dit verlies weg te werken. Zonder PV is een installatie denk ik nooit rendabel te krijgen.

In de winter zit ik rond de 150-200kWh pv opwek genoeg om het "verlies"te compenseren. Mijn PV is door aardbevingssubsidie en inmiddels 36MWh opwek al 3 x terug verdiend.

De laatste jaren was de verdienste zonder accu al wel veel lager door steeds meer elektra verbuik, airco, inductieplaat pelletkachel. Ik zit nog met 120m3 per jaar gas verbruik voor meest warmwater.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:15

Japie.G

Colour Classic

Dutchguy_ schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:58:
[...]

Ze hebben mij teruggezet van 4.23.36 naar 4.19.39, maar ik las op Victron forum dat sommigen het ook werkend hebben gekregen door terug te gaan naar 4.22.44.

Ik heb nog een vraag openstaan bij Solaredge of ze deze 'bug' ook nog gaan aanpassen in een toekomstige firmware versie, maar daar heb ik nog geen reactie op gekregen
Sinds vanmorgen hier ook geen solaredge communicatie meer :-( Laatst gezien, gister einde dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 13-09-2025 11:19 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• MJ de Bruijn
Home Assistant Core Update 2025.9.x verliest toegang tot Victron

Situatie: Na de (routine) update van Home Assistant Core versie 2025.9.x zijn (bij mij) de Victron gegevens niet meer toegankelijk. De Victron integratie wordt niet meer geladen. Alle entiteiten zijn unavailable.

Op diverse Home Assistant fora kan ik er niets over vinden.
Misschien hebben gebruikers hier bevindingen. Ik hoor dat graag, ook als de update bij iemand wel werkt.

Home Assistant Operating System Versie 16.2
Home Assistant Core 2025.8.x werkt nog wel.
Home Assistant Core 2025.9.0, 2025.9.1, 2025.9.2 werken niet.

Na installatie komt de volgende melding:
Invalid config
The following integrations and platforms could not be set up:
victron (Show logs)

Dit lijkt me het relevante log-item:
code:
1
2
3
4
5
Logger: homeassistant.setup
Bron: setup.py:343
Eerst voorgekomen: 11:59:40 (1 gebeurtenis)
Laatst gelogd: 11:59:40
Setup failed for custom integration 'victron': Unable to import component: cannot import name 'Endian' from 'pymodbus.constants' (/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pymodbus/constants.py)

Dit log-item kan ook relevant zijn
code:
1
2
3
4
5
Logger: homeassistant.util.loop
Bron: util/loop.py:77
Eerst voorgekomen: 11:59:40 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 11:59:43
    Detected blocking call to import_module with args ('custom_components.victron',) in /usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py, line 1063:

Heeft iemand een idee of suggestie waar te beginnen?

[ Voor 10% gewijzigd door MJ de Bruijn op 13-09-2025 12:25 ]

• Dutchguy_
Japie.G schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:19:
[...]

Sinds vanmorgen hier ook geen solaredge communicatie meer :-( Laatst gezien, gister einde dag.
Welke CPU firmware versie draai jij op de Solaredge?
Als dit de nieuwst is (ik denk nog steeds 4.23.36) dan aan Solaredge vragen of ze je terug willen zetten naar een eerdere versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

habbekrats schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:30:
@cyclone De vraag is of je die 10mm2 ooit terug verdient. Neem je bv de TKF kabelberekening erbij dan is 1,5 mm2 nog voldoende bij standaard installatiemethode B1

Daarnaast is verwerken van 10 2 in je verdeelkast vaak een uitdaging. Mijn installatie is ca 15 meter en 15 meter terug en 6mm2 en was al werk genoeg om de 2 kabels in en uit even af te werken
Ik heb de TKF kabelberekening bekeken en dit druist tegen ALLES in wat ik in de praktijk zie dus ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.
En jouw argumenten kunnen voor jou doorslaggevend zijn en daarmee zijn ze voor jou waar. Echter mijn argument is dat je spanningsval wilt voorkomen tenzij het je hobby is om je kabels en de grond warm te stoken.

Vergeet ook even niet waarmee deze discussie werd aangezwengeld het ging over RTE, en dan is spannings val / verlies van vermogen in je kabel een belangrijk item. Als het jou niet kan schelen dan zou ik zeggen succes met 1,5mm2 per ader op 35 meter.

Zal je even meenemen in mijn praktijk voorbeeld:
Ik heb nogal een diepe tuin en wilde achterin de tuin in een schuurtje ook verlichting en een wcd, en in al mijn onwetendheid (dit is ruim 10 jaar geleden) heb ik daar 3x 2,5mm2 YMVK kabel voor gebruikt over een lengte van 40 a 50 meter.
Lampjes branden daar, en de fietsen laden heerlijk op.

Toen wees iemand mij op spanningsval welke ik eerst dacht nix aan de hand ik meet op 40m nog netjes 230V AC. Alleen even vergeten dat onder belasting zaken er wel eens anders uit kunnen zien.
Kortom een verfafbrander van 2500w op de WCD aangesloten en op vol vermogen aangezet en vervolgens zeek de spanning van 230 naar net boven de 200V.
AKA een dikke 10% spanningsval over die 40 meter bij belasting.
Kortom ik ben zelf ook in die valkuil gevallen. Nu maakt dat voor dit schuurtje an sich niks uit ik heb daar wat lampjes branden en verder niks.

Kortom 1,5mm op 35 meter .. ik geloof er gewoon niet in echt niet.
Je argument over dat het lastig werken is met dikke kabel, ja klopt maar da's ook kwestie van juiste manier van werken / ervaring en zorgen dat je de juiste verdeelkasten koopt.
Daar waar je met je 1,5 en 2,5mm kabeltjes overal mee wegkomt moet je bij dikkere bekabeling gewoon even goed nadenken hoe je zaken aanlegt.
Het lijkt net wel een vak joh ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:10:
Home Assistant Core Update 2025.9.x verliest toegang tot Victron

Situatie: Na de (routine) update van Home Assistant Core versie 2025.9.x zijn (bij mij) de Victron gegevens niet meer toegankelijk. De Victron integratie wordt niet meer geladen. Alle entiteiten zijn unavailable.

Op diverse Home Assistant fora kan ik er niets over vinden.
Misschien hebben gebruikers hier bevindingen. Ik hoor dat graag, ook als de update bij iemand wel werkt.

Home Assistant Operating System Versie 16.2
Home Assistant Core 2025.8.x werkt nog wel.
Home Assistant Core 2025.9.0, 2025.9.1, 2025.9.2 werken niet.

Na installatie komt de volgende melding:
Invalid config
The following integrations and platforms could not be set up:
victron (Show logs)

Dit lijkt me het relevante log-item:
code:
1
2
3
4
5
Logger: homeassistant.setup
Bron: setup.py:343
Eerst voorgekomen: 11:59:40 (1 gebeurtenis)
Laatst gelogd: 11:59:40
Setup failed for custom integration 'victron': Unable to import component: cannot import name 'Endian' from 'pymodbus.constants' (/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pymodbus/constants.py)

Dit log-item kan ook relevant zijn
code:
1
2
3
4
5
Logger: homeassistant.util.loop
Bron: util/loop.py:77
Eerst voorgekomen: 11:59:40 (2 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 11:59:43
    Detected blocking call to import_module with args ('custom_components.victron',) in /usr/src/homeassistant/homeassistant/loader.py, line 1063:

Heeft iemand een idee of suggestie waar te beginnen?
Weet niet welke je exact gebruik maar de Victron GX modbusTCP integration had een update nodig ivm een breaking change in HA
This release bumps the minimum required ha core version to 2025.9.
Furthermore, it contains breaking changes that require all other modbus integrations installed via hacs to be upgraded at the same time as ha core is bumped to 2025.9.

If you are running any other modbus integrations please don't upgrade to 2025.9 until you are sure that all integrations are compatible.

If not, upgrade to this release and bump homeassistant core to 2025.9 at the same time since otherwise the built-in modbus integration or this integration might stop working.

Thanks to @jacauc for bringing the upcoming breaking change to my attention and proposing a pr to address the issue.

Furthermore, my apologies for putting a breaking change in a patch release.
Due to incompatible upcoming breaking changes for additional modbus registers in the 0.7.0-beta release I was unable to make a minor bump at this time.

[ Voor 20% gewijzigd door iCrOn op 13-09-2025 13:32 ]

• habbekrats
cyclone schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:48:
[...]

Ik heb de TKF kabelberekening bekeken en dit druist tegen ALLES in wat ik in de praktijk zie dus ik heb daar zo mijn bedenkingen bij.
En jouw argumenten kunnen voor jou doorslaggevend zijn en daarmee zijn ze voor jou waar. Echter mijn argument is dat je spanningsval wilt voorkomen tenzij het je hobby is om je kabels en de grond warm te stoken.

Vergeet ook even niet waarmee deze discussie werd aangezwengeld het ging over RTE, en dan is spannings val / verlies van vermogen in je kabel een belangrijk item. Als het jou niet kan schelen dan zou ik zeggen succes met 1,5mm2 per ader op 35 meter.

Zal je even meenemen in mijn praktijk voorbeeld:
Ik heb nogal een diepe tuin en wilde achterin de tuin in een schuurtje ook verlichting en een wcd, en in al mijn onwetendheid (dit is ruim 10 jaar geleden) heb ik daar 3x 2,5mm2 YMVK kabel voor gebruikt over een lengte van 40 a 50 meter.
Lampjes branden daar, en de fietsen laden heerlijk op.

Toen wees iemand mij op spanningsval welke ik eerst dacht nix aan de hand ik meet op 40m nog netjes 230V AC. Alleen even vergeten dat onder belasting zaken er wel eens anders uit kunnen zien.
Kortom een verfafbrander van 2500w op de WCD aangesloten en op vol vermogen aangezet en vervolgens zeek de spanning van 230 naar net boven de 200V.
AKA een dikke 10% spanningsval over die 40 meter bij belasting.
Kortom ik ben zelf ook in die valkuil gevallen. Nu maakt dat voor dit schuurtje an sich niks uit ik heb daar wat lampjes branden en verder niks.

Kortom 1,5mm op 35 meter .. ik geloof er gewoon niet in echt niet.
Je argument over dat het lastig werken is met dikke kabel, ja klopt maar da's ook kwestie van juiste manier van werken / ervaring en zorgen dat je de juiste verdeelkasten koopt.
Daar waar je met je 1,5 en 2,5mm kabeltjes overal mee wegkomt moet je bij dikkere bekabeling gewoon even goed nadenken hoe je zaken aanlegt.
Het lijkt net wel een vak joh ;)
Er klopt iets niet in je berekening, of je startspanning aan de bron is geen 230V
80 meter 2,52 geeft bij 11A ~ 2,9% spanningsverlies ~ 6,69V en zou je in de schuur rond de 223V moeten zitten en geen 200V.

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@habbekrats welke berekening ... wel goed lezen he ..
cyclone schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:48:
[...]
Zal je even meenemen in mijn praktijk voorbeeld
Dit was geen berekening, dit is gewoon wat de praktijk doet, kabel is puur koper gewoon bij Elektramat gekocht destijds. En als je goed had gelezen was de bronspanning aan het WCD voor de belasting (dus onbelast) 230v.
En mijn Fluke laat dus doodleuk zien wat een standaard (dun) kabeltje (nahja 2,5mm2) doet over een lengte van 40 a 50 meter en een belasting van 2,5kW.

Doe ermee wat je wilt maar zeg niet dat dit niet klopt want dit zijn gewoon de meetwaardes met een degelijke multi meter.

[ Voor 15% gewijzigd door cyclone op 13-09-2025 14:29 ]

• habbekrats
cyclone schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:27:
@habbekrats welke berekening ... wel goed lezen he ..

[...]

Dit was geen berekening, dit is gewoon wat de praktijk doet, kabel is puur koper gewoon bij Elektramat gekocht destijds. En als je goed had gelezen was de bronspanning aan het WCD voor de belasting (dus onbelast) 230v.
En mijn Fluke laat dus doodleuk zien wat een standaard (dun) kabeltje (nahja 2,5mm2) doet over een lengte van 40 a 50 meter en een belasting van 2,5kW.

Doe ermee wat je wilt maar zeg niet dat dit niet klopt want dit zijn gewoon de meetwaardes met een degelijke multi meter.
Dan zou ik in de praktijk de installatie maar eens heel kritisch bekijken op slechte verbindingen en of ze misschien ijzerdraad geleverd hebben ipv koper.

• MJ de Bruijn
iCrOn schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:31:
Weet niet welke je exact gebruik maar de Victron GX modbusTCP integration had een update nodig ivm een breaking change in HA
Juist. Zoiets vermoedde ik al.
Er staan twee stuks Victron GX Modbus TCP Integration in de repositorum. Eén is al vijf maanden niet bijgewerkt (die heb ik dus) en één van twee weken geleden.
Moet ik dus nu deze andere gaan gebruiken?
Hoe installeren? Oude verwijderen en nieuwe installeren? Blijven dan de entiteiten behouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

habbekrats schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:46:
[...]

Dan zou ik in de praktijk de installatie maar eens heel kritisch bekijken op slechte verbindingen en of ze misschien ijzerdraad geleverd hebben ipv koper.
Tja eigenwijs is ook wijs.

8)7

|:( |:( |:( |:(

[ Voor 5% gewijzigd door cyclone op 13-09-2025 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:57:
[...]

Juist. Zoiets vermoedde ik al.
Er staan twee stuks Victron GX Modbus TCP Integration in de repositorum. Eén is al vijf maanden niet bijgewerkt (die heb ik dus) en één van twee weken geleden.
Moet ik dus nu deze andere gaan gebruiken?
Hoe installeren? Oude verwijderen en nieuwe installeren? Blijven dan de entiteiten behouden?
Ik gebruik idd die 2 weken geleden een update heeft gehad. Die andere heb ik nooit gehad dus kan ik je niet mee helpen. Maak een back-up en probeer het uit.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dutchguy_ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:26:
[...]

Welke CPU firmware versie draai jij op de Solaredge?
Als dit de nieuwst is (ik denk nog steeds 4.23.36) dan aan Solaredge vragen of ze je terug willen zetten naar een eerdere versie.
Ouwe meuk :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvK52Yc12QU6HgiM5xZ9rb1sOts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AV6BjZp9SGldMhFJscU21ZqK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 13-09-2025 22:15 ]

• Beer070
De oorspronkelijke 1.0 versie.. bijna net zo zeldzaam als ms dos 1.0…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Beer070 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:20:
[...]

De oorspronkelijke 1.0 versie.. bijna net zo zeldzaam als ms dos 1.0…
Offtopic:
Hoe moet je dat updaten eigenlijk? Ik heb daar zelf geen controle over toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:07
Goedemorgen,

Gisteren heb ik eindelijk mijn Victron systeem kunnen uitbreiden naar alle 3 de fases. Daarbij loop ik direct tegen problemen aan die, denk ik te maken hebben met de instellingen. Daarom is hulp gewenst!

De situatie: Voor de duidelijkheid, ik heb nog geen accu's. In eerste instantie heb ik een Multi RS enkel en alleen aangesloten als PV-inverter op een aparte groep. Ondertussen had ik de tijd om de meterkast om te gooien en de bekabeling naar de meterkast te trekken.

Sinds gisteren 3x Victron Multi RS Solar, aangesloten volgens de documentatie van zonnepanelensuper. Omdat ik een Hager SFT440 ertussen heb zitten kan ik nu de VIctrons omzeilen en heeft het huis gewoon stroom. Nadeel is natuurlijk dat de MPPT nu ook uitstaan en de zonnestroom verloren gaat.

De meldingen waarvan ik een screenshot heb kunnen maken zijn de volgende: 1. interne AC ingangsbewaking, Het back-up bewakingscircuit geeft een verschil aan met de meldingen van het primaire circuit.2. continu de melding van een lage accuspanning.

Gisteren heeft alles gewerkt todat de zon onderging, er geen PV-input meer was, stopte fase 2 en werd het donker. Het vreemde was dat Victron L1 en L3 bleven werken. En dus volgens mij gewoon de stroom van AC-in doorgaven naar AC-out 1. Vervolgens heb ik het opgegeven en heb ik via de Hager SFT440 de victrons uitgesloten.

Vanmorgen in alle vroegte weer de draad opgepakt, maar ik kom er niet uit.
De gebruikte instellingen: bij modus voor aan (PV only heb ik ook uitgeprobeerd),bij de instelling ESS heb ik gekozen voor optimized without battery life. Omdat ik dan de keuze menu's krijg voor 3 fase rechtsom en het aantal te kiezen omvormers (3) in het systeem. Aardingsrelay staat uit. Current limit at AC input 25A.

Heeft iemand een idee? Laatste stap is natuurlijk contact met de leverancier, maar die werken op zondag niet 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df83gLKFid0OD9g0B7oonQh_yOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JF8ldKHMw6JnV5xaNP6jmlI7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door tijn1976 op 14-09-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
tijn1976 schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:55:
Goedemorgen,

Gisteren heb ik eindelijk mijn Victron systeem kunnen uitbreiden naar alle 3 de fases. Daarbij loop ik direct tegen problemen aan die, denk ik te maken hebben met de instellingen. Daarom is hulp gewenst!

De situatie: Voor de duidelijkheid, ik heb nog geen accu's. In eerste instantie heb ik een Multi RS enkel en alleen aangesloten als PV-inverter op een aparte groep. Ondertussen had ik de tijd om de meterkast om te gooien en de bekabeling naar de meterkast te trekken.

Sinds gisteren 3x Victron Multi RS Solar, aangesloten volgens de documentatie van zonnepanelensuper. Omdat ik een Hager SFT440 ertussen heb zitten kan ik nu de VIctrons omzeilen en heeft het huis gewoon stroom. Nadeel is natuurlijk dat de MPPT nu ook uitstaan en de zonnestroom verloren gaat.

De meldingen waarvan ik een screenshot heb kunnen maken zijn de volgende: 1. interne AC ingangsbewaking, Het back-up bewakingscircuit geeft een verschil aan met de meldingen van het primaire circuit.2. continu de melding van een lage accuspanning.

Gisteren heeft alles gewerkt todat de zon onderging, er geen PV-input meer was, stopte fase 2 en werd het donker. Het vreemde was dat Victron L1 en L3 bleven werken. En dus volgens mij gewoon de stroom van AC-in doorgaven naar AC-out 1. Vervolgens heb ik het opgegeven en heb ik via de Hager SFT440 de victrons uitgesloten.

De gebruikte instellingen: bij modus voor aan (PV only heb ik ook uitgeprobeerd),bij de instelling ESS heb ik gekozen voor optimized without battery life. Omdat ik dan de keuze menu's krijg voor 3 fase rechtsom en het aantal te kiezen omvormers (3) in het systeem. Aardingsrelay staat uit. Current limit at AC input 25A.

Heeft iemand een idee? Laatste stap is natuurlijk contact met de leverancier, maar die werken op zondag niet 8)

[Afbeelding]
DVCC aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:35
tijn1976 schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:55:
Goedemorgen,

[Afbeelding]
De nieuwste firmware v1.24 maakt dit mogelijk.

Multi RS - now works without a battery with firmware v1.24

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 21:02
habbekrats schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:46:
[...]

Je rekent met de stroom ten opzichte van 230 V, maar dat is onbelast. Hoe hoger de belasting, hoe hoger het verlies, hoe lager de spanning wordt en er meer stroom wil gaan lopen om de (ohmse) belasting te voeden. Dat levert weer meer verlies. Enzovoort, totdat er balans is.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
Dank voor je reactie. Nee, deze staat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Japie.G schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:35:
[...]

Offtopic:
Hoe moet je dat updaten eigenlijk? Ik heb daar zelf geen controle over toch?
Aan je installer vragen, en als die het niet wil / kan / niet meer bestaat kun je de installatie om laten zetten naar een andere installer account.

Die kun je ook zelf aanmaken bij SolarEdge (althans dat kon heb dat recentelijk niet meer gedaan) en dan kun je het zelf doen.

Moet je dus wel nog jouw site omzetten naar jouw eigen installer account.
Ik heb zo al een aantal installaties van vrienden en bekenden onder mijn account hangen ivm faillissement of ander gedoe met hun installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
The Lord schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:49:
[...]

Je rekent met de stroom ten opzichte van 230 V, maar dat is onbelast. Hoe hoger de belasting, hoe hoger het verlies, hoe lager de spanning wordt en er meer stroom wil gaan lopen om de (ohmse) belasting te voeden. Dat levert weer meer verlies. Enzovoort, totdat er balans is.
Als je 11A meet met een weerstands belasting ishet spanningsverlies = kabelweerstand * de stroom.
Jeb heby gelijk dat de spanning op het eindpunt daalt, echter daalt de 11A dan ook.

De 11A blijft waarschijnlijk wel als je een actieve schakelvoeding hebt, sterker dan neemt de stroom nog toe om de 2500W te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
Pim57 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:48:
[...]

De nieuwste firmware v1.24 maakt dit mogelijk.

Multi RS - now works without a battery with firmware v1.24
Dank voor je reactie. Deze instellingen heb ik nu opnieuw gekozen, ESS Mode: PV Omvormer alleen (zonder accu's). Ze blijven nu aan, dat is mooi. Maar inmiddelsschijnt ook de zon. Hopelijk blijft alles werkend, ook na zonsondergang.

Volgende nieuwe situatie na deze instelling: bij instellingen- Net: terugleveren niet actief -- reden controleren: AC ingangsrelais open.

Ik neem aan dat dit relais voor terugleveren dicht moet zijn?? Klopt het dat deze instelling te wijzigen is op tabblad Relais modus? Vreemd dat deze instelling niet verandert met de ESS mode, PV Omvormer alleen.

Zojuist een verbruiker aangezet en alle stroom valt weer uit. Ik snap er niets van. :( 8)7 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Nu online
tijn1976 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:36:
[...]

Dank voor je reactie. Deze instellingen heb ik nu opnieuw gekozen, ESS Mode: PV Omvormer alleen (zonder accu's). Ze blijven nu aan, dat is mooi. Maar inmiddelsschijnt ook de zon. Hopelijk blijft alles werkend, ook na zonsondergang.

Volgende nieuwe situatie na deze instelling: bij instellingen- Net: terugleveren niet actief -- reden controleren: AC ingangsrelais open.

Ik neem aan dat dit relais voor terugleveren dicht moet zijn?? Klopt het dat deze instelling te wijzigen is op tabblad Relais modus? Vreemd dat deze instelling niet verandert met de ESS mode, PV Omvormer alleen.

Zojuist een verbruiker aangezet en alle stroom valt weer uit. Ik snap er niets van. :( 8)7 :(
Volgens mij gaat dat ook niet werken zolang je nog geen accu aangesloten hebt. Je kan hem als alleen omvormer gebruiken zonder accu. Maar dan kan je dacht ik hem niet gebruiken om heel je huis er over te laten lopen en moet je hem zien als een normale omvormer net als een sma of solar edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:42:
[...]

Volgens mij gaat dat ook niet werken zolang je nog geen accu aangesloten hebt. Je kan hem als alleen omvormer gebruiken zonder accu. Maar dan kan je dacht ik niet hem gebruiken om heel je huis er over te laten lopen en moet je hem zien als een normale omvormer net als een sma of solar edge.
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn. Hoe zou dit dan gaan in de situatie met een lege accu? Of een defecte accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
tijn1976 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:46:
[...]

Dat zou een goede verklaring kunnen zijn. Hoe zou dit dan gaan in de situatie met een lege accu? Of een defecte accu?
Eigen antwoord: dan gebruik je natuurlijk de PV only instelling niet.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Nu online
tijn1976 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:48:
[...]

Eigen antwoord: dan gebruik je natuurlijk de PV only instelling niet.... |:(
Dit is wat er in de handleiding staat van de multi RS voor de rest staat er vrij weinig over maar er staat wel dat hij alleen stroom levert over de AC-in
3.12. Uitsluitend PV omvormermodus
De Multi RS Solar kan gebruikt worden als een PV omvormer zonder een accu. De twee 3 kW MPPT trackers laten aparte PV
reeksen toe om rechtstreeks terug te leveren via de AC ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
iCrOn schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:52:
[...]

Dit is wat er in de handleiding staat van de multi RS voor de rest staat er vrij weinig over maar er staat wel dat hij alleen stroom levert over de AC-in

[...]
Dat is nu helder, dank je. Dan is deze modus geen oplossing, want meterkast is al aangepast.

Weet iemand een andere modus waarbij er wel spanning op de batterij polen komt (het geen probleem is dat er geen batterij is aangesloten), teruglevering kan er er vervolgens geen uitschakeling volgt omdat er een te lage batterijspanning is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn1976
tijn1976 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:59:
[...]

Dat is nu helder, dank je. Dan is deze modus geen oplossing, want meterkast is al aangepast.

Weet iemand een andere modus waarbij er wel spanning op de batterij polen komt (het geen probleem is dat er geen batterij is aangesloten), teruglevering kan er er vervolgens geen uitschakeling volgt omdat er een te lage batterijspanning is....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXAArhkEjSFJU26FUVhbfZciKNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkHi4etyiqOhogjLBwqEVgtM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ6nQw2S-F75ownsCxhHT8v8LAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K77ykp51B2LprZziHOPXkBnY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nu dat de ?? positie ?? aan te passen is van AC in 1 naar AC uitgang. Zou dit betekenen dat de uitvoer naar AC Uitgang te sturen is?
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste