Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Tesla model 3 2019 Long Range
Dat lijkt me zeker uitmaken.DrDeJe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:36:
Weet iemand of het bij de installatie van de EM24 Ethernet uitmaakt (wanneer ik hem als grid meter ga gebruiken) of ik na de hoofdschakelaar de invoer onderin of bovenin de meter doe? Ik kan het niet vinden. (Alleen een opmerking over - áls je hem als meter tbv een zonne omvormer installeert).
De meter zal moeten weten of het heen- of retourstroom betreft. De Cerbo zal dit moeten weten om juiste regeling toe te kunnen passen.
Tibber - Dynamic ESS: 3x Multiplus II 3000/48 - 3x US5000 - 15kWh - Cerbo GX - Beta VRM - 3500Wp solar
op YT zijn hier goede filmpjes over te vinden.DrDeJe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:36:
Weet iemand of het bij de installatie van de EM24 Ethernet uitmaakt (wanneer ik hem als grid meter ga gebruiken) of ik na de hoofdschakelaar de invoer onderin of bovenin de meter doe? Ik kan het niet vinden. (Alleen een opmerking over - áls je hem als meter tbv een zonne omvormer installeert).
Het systeem werkt goed, maar zou ik voor deze dagen wel wat getweaked zien.
Op de goedkoopste uren zou ik graag in willen kopen, en vervolgens de batterij vrij laten gebruiken naar behoefte. Dus niet de lading vasthouden tot de duurste uren.
Waarom? Omdat met deze dagen de verschillen tussen hoog en laag nihil zijn en er geen 'sell' moment komt.
Ik wil geen 30kWh over en weer pompen om <€1 te verdienen.
Dus automatisch op de goedkoopste uren inkopen en gedurende de dag i.c.m. PV opbrengste verbruiken.
De optie feed-in niet mogelijk maken in de setttings, werkt niet om 1 of andere reden. Hij pompt nog steeds ca. 7kW terug het grid in terwijl het disabled staat?!
Heeft er iemand een tip of workaround?
Tibber - Dynamic ESS: 3x Multiplus II 3000/48 - 3x US5000 - 15kWh - Cerbo GX - Beta VRM - 3500Wp solar
Dus inkoop bijvoorbeeld 1.1x wat je werkelijk betaalt en verkoop 0.9x wat je werkelijk krijgt?
Note, ik gebruik zelf nog geen DESS. Doe het tot nog toe zelf, juist om dit soort dingen te voorkomen.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Daar heb ik al veel mee zitten spelen, maar als het algoritme 'ziet' dat er minder terug naar grid moet, dan gaat hij al op voorhand minder innemen waardoor SoC hooguit 45% wordt.V_ger schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:09:
Is dat niet te fixen door je inkooptarief hoger in te stellen en je verkooptarief juist lager?
Dus inkoop bijvoorbeeld 1.1x wat je werkelijk betaalt en verkoop 0.9x wat je werkelijk krijgt?
Note, ik gebruik zelf nog geen DESS. Doe het tot nog toe zelf, juist om dit soort dingen te voorkomen.
Ik ga nu terug naar node-red met DESS (is zelfde algoritme) en dan zet ik het onderdeel feed-in uit in de node-red flow.
Dus de daadwerkelijke parameter. Het algoritme weet daar dan niets van en koopt wel volledig in, wat mijn bedoeling is.
Voor de duidelijkheid, dit is puur gebaseerd op het slecht weer, nauwelijks PV opbrengst.
Ik weet het zeker, heb het zelf namelijk in eerste instantie verkeerd gedaan 😉DrDeJe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:36:
De aanvoer vanaf de bovenzijde. De draden verlaten de meter aan de onderzijde.
LET OP dat je de nul niet vergeet door te lussen aangezien er geen nul uitgang op de meter zit
Ik gebruik nu ook enkele weken DESS. Ik merk dat het systeem best goed werkt en er inderdaad tot in z’n kunnen voor zorgt dat je zo min mogelijk geld kwijt bent aan je energie.frietvanpiet schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:15:
[...]
Daar heb ik al veel mee zitten spelen, maar als het algoritme 'ziet' dat er minder terug naar grid moet, dan gaat hij al op voorhand minder innemen waardoor SoC hooguit 45% wordt.
Ik ga nu terug naar node-red met DESS (is zelfde algoritme) en dan zet ik het onderdeel feed-in uit in de node-red flow.
Dus de daadwerkelijke parameter. Het algoritme weet daar dan niets van en koopt wel volledig in, wat mijn bedoeling is.
Voor de duidelijkheid, dit is puur gebaseerd op het slecht weer, nauwelijks PV opbrengst.
Echter zou ik ook opteren voor de optie; laden op de goedkoopste momenten op de dag en vervolgens je “goedkope” energie gebruiken. Op dit moment laad hij op de goedkoopste momenten en pompt hij alles terug wanneer de prijs hoog is. Ben er nog niet uit wat het nou uiteindelijk scheelt, hij is vooral erg druk.
Ik vraag me af of ik de prijzen (ANWB) goed heb ingegeven en of ik de vermogens correct heb staan. Heb een Multiplus 2 GX 48/5000 met 2 pylontech US5000. Enkel de ac-in aangesloten en een eigen 20a groep.
/f/image/U3tvdww1nyGQ3j3SM0cdTuS5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iMYGmEEmGW2JiYfvvjbcye9K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5dOVBnmiz3fUoJB4eOMwbeUc.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dat juist wat Dynamisch ESS doet.frietvanpiet schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:57:
Ik wil geen 30kWh over en weer pompen om <€1 te verdienen.
Met prijsverschillen tussen pieken en dalen van 10 à 15 cent, gecombineerd met conversie-verliezen is dat het maximaal haalbare.
Mijn inkoop-formule is: (p + 0.0212 + 0.13) * 1.21 * 1.15.Heeft er iemand een tip of workaround?
Mijn verkoop-formule is: (p + 0.0212 + 0.13) * 1.21 / 1.15.
Dus 15% verlies van grid naar batterij en ook 15% verlies van batterij naar grid.
Experimenteer eens met die 15%, bijvoorbeeld 20% of 25%.
Of maak alleen verkoop 'duur' ( / 1.30 ) en inkoop 'goedkoop' ( * 1.10 ).
Optie 2. Gebruik gewoon ESS en maak een eigen Node Red toepassing om bij de laagste tarieven ('s nachts?) vol te tanken.
Laat vooral hier weten wat je gedaan hebt en wat de resultaten waren.
Toevallig...vanWalsum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:05:
Ik vraag me af of ik de prijzen (ANWB) goed heb ingegeven en of ik de vermogens correct heb staan. Heb een Multiplus 2 GX 48/5000 met 2 pylontech US5000. Enkel de ac-in aangesloten en een eigen 20a groep.
Zie mijn antwoord hierboven.
Ik zit ook bij ANWB.
[ Voor 3% gewijzigd door MJ de Bruijn op 20-10-2023 19:15 ]
Bij goedkope(re) inkoop (factor * 1.05 of zo) zal het systeem sneller inkopen.
Bij minder voordelige verkoop (factor / 1.30) zal het systeem minder snel verkopen.
Althans... dat is mijn theorie. Als iemand meer informatie heeft hoor ik dat heel graag.
De trigger tussen het wel of niet laden/ontladen is dan toch redelijk simpel uit te leggen.
De 'battery costs' worden 2x gemaakt. Ik heb deze berekend in mijn geval (US5000) op €0.05 (excl overige apparatuur). Dat wil zeggen een volledige cycle laden/ontladen per kWh kost dan 2x 0.05 is € 0,10.
Het prijs verschil moet tussen laden en ontladen méér dan €0,10 zijn voordat er een een cyclus opgestart wordt. Als je op dat kantelpunt zit, verdien je dus nog niets, je zit dan meer break-even wat afschrijving van de accu's betreft.
Mijn Multiplus II gebruik ik met 90% efficiency met laden en ontladen. Mijn 3 MP2 samen laden met 4.5kW en ontladen met 6KW. (bron: efficiency curve grafieken van MP2)
De efficiency verdisconteer ik in de formule door de kWh prijs berekening af te sluiten met *1.1 bij kopen, en *0.9 bij verkoop. Ik vind het zelf echt aan te raden door deze factor mee te nemen in je prijs. Om te voorkomen dat er bij kleine prijs verschillen (10-15ct) tussen koop/verkoop prijs er onnodig veel vermogen over en weer gestouwd wordt.
[ Voor 0% gewijzigd door frietvanpiet op 20-10-2023 22:02 . Reden: typo ]
Nu heb ik vanwege het implementeren van de JK in de Cerbo het vinkje DVCC aangezet.
Kan iemand mij uitleggen waarom de accu met 0.6A wordt geladen?
Wie bepaalt nu wanneer er geladen/ontladen moet worden?
Wie bepaalt de laad en ontlaad stroom?
Ik zit nu in de fase (zonder dynamisch contract) dat ik 0 op de meter wil hebben. Maar om voorzichtig te zijn wil ik wel graag de laad en ontlaad stromen beperken en in de toekomst verhogen.
/f/image/vqXttShhyKI37KNFnBUW6hDG.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rbMIBpZ1BSY91nCFTea0Wxn7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/xMK83ykhdsMFKwKY4pXogeGl.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/uQBWH9NrvdwXp327bbmyQDAT.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/AtMQLToYhH46sM60u6KLEUaw.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Nickkie55 op 21-10-2023 11:15 ]
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Soms duurt het inderdaad heel lang. Het waarom weet ik niet.Erik_Rave schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:25:
Hoe lang duurt het voordat het systeem de 'Today's Dynamic ESS' heeft geladen? Bij mij staat het nu al langer dan 24h op 'loading'.
Als je kijkt bij 'schedule' of bij 'energy' zie je vaak wel verder op de dag een forse teruglevering in de avondspits.
Dan heeft het systeem wel een plan gemaakt maar nog niet financieel uitgerekend.
Ik neem waar dat dat plan ook wordt uitgevoerd.
Volgens je scherm is de batterij vol. Die 0,6A is om het systeem op peil te houden.Nickkie55 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:13:
Kan iemand mij uitleggen waarom de accu met 0.6A wordt geladen?
Je hebt je systeem ingesteld op 'keep batteries charged'. Dan worden de batterijen nooit ontladen behalve als het grid uitvalt.Wie bepaalt nu wanneer er geladen/ontladen moet worden?
Voor 'nul op de meter' zul je ESS moeten inschakelen, het beste met 'battery protection'.
Op dit moment jij omdat je hebt ingesteld niet te ontladen.Wie bepaalt de laad en ontlaad stroom?
Bij ESS zal het systeem het bepalen afhankelijk van je gebruik, beschikbare zonne-energie en batterij-capaciteit.
Probeer de documentatie over ESS te doorgronden. Die is niet super simpel.
ESS introductie & functies
ESS ontwerp- en installatiehandleiding
Dynamic ESS (Beta)
[ Voor 16% gewijzigd door MJ de Bruijn op 21-10-2023 11:57 ]
Ja dat is een beetje de vraag, ik wil iets verder laden (top balance) wat moet ik dan veranderen? Kijkt hij naar de SOC of naar spanning? Waar kan ik dit aanpassen?jadjong schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:31:
@Nickkie55 Volgens het screenshot is de batterij vol. Hoe wil je er dan nog bij laden?
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Als je het niet weet zou ik het niet doen.Nickkie55 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:28:
[...]
Ja dat is een beetje de vraag, ik wil iets verder laden (top balance) wat moet ik dan veranderen? Kijkt hij naar de SOC of naar spanning? Waar kan ik dit aanpassen?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
BMS zegt dat de accu vol is, Victron stopt met laden. BMS met canbus aangesloten? Dan in BMS de juiste spanning per cel instellen.Nickkie55 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:28:
[...]
Ja dat is een beetje de vraag, ik wil iets verder laden (top balance) wat moet ik dan veranderen? Kijkt hij naar de SOC of naar spanning? Waar kan ik dit aanpassen?
Ik heb nu een labvoeding aangesloten en die laad gewoon bij. Cellen hebben 3,43Volt dus er kan wat bijjadjong schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
BMS zegt dat de accu vol is, Victron stopt met laden. BMS met canbus aangesloten? Dan in BMS de juiste spanning per cel instellen.
[ Voor 55% gewijzigd door Nickkie55 op 21-10-2023 14:30 ]
Als we allemaal zo dachten kwamen we nooit tot een werkende installatie.John245 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
Als je het niet weet zou ik het niet doen.
Jawel hoor, gewoon de handleiding volgen. En dat heb je al gedaan anders mag je hier niets aanpassen.Nickkie55 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:39:
[...]
Als we allemaal zo dachten kwamen we nooit tot een werkende installatie.
[ Voor 11% gewijzigd door John245 op 21-10-2023 13:42 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Daar heb je wel een puntJohn245 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:40:
[...]
Jawel hoor, gewoon de handleiding volgen.
Heb je de parameters van je BMS goed ingevuld toen je de ESS assistent ging starten? Ik merk dat je daar behoorlijk de fout in kunt gaan….
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Dankjewel Herman, over welke specifieke parameters heb je het dan? Ik vermoed zelf ook dat het hier in zit.HermanGast schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:30:
[...]
Heb je de parameters van je BMS goed ingevuld toen je de ESS assistent ging starten? Ik merk dat je daar behoorlijk de fout in kunt gaan….
Even zoeken op Pylontech ESS Assisten config.Nickkie55 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:31:
[...]
Dankjewel Herman, over welke specifieke parameters heb je het dan? Ik vermoed zelf ook dat het hier in zit.
Ik vermoed Dynamic cut-off wat lager instellen. Ik gebruik 46V daar.
:strip_exif()/f/image/yV6mwIgSdxLs39tCyPrdP3gU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lelql6g6iXJoDztqLzjO4fY9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door HermanGast op 21-10-2023 14:39 ]
HermanGast schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:34:
[...]
Even zoeken op Pylontech ESS Assisten config.
Ik vermoed Dynamic cut-off wat lager instellen. Ik gebruik 46V daar.
/f/image/tnjIZB9fO5JDp8t4on5SCISO.png?f=fotoalbum_large)
@Nickkie55 ff zoeken voor jou batterijen want @HermanGast geeft de info voor Pylontech https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom
Ik las 3x US50000… Maar er staat 3 x MP5000…. Sorry!John245 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:41:
[...]
@Nickkie55 ff zoeken voor jou batterijen want @HermanGast geeft de info voor Pylontech https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom
[ Voor 5% gewijzigd door HermanGast op 21-10-2023 14:44 ]
Voor wat het waard is, ik heb iets van een vage herinnering...Nickkie55 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:28:
Ja dat is een beetje de vraag, ik wil iets verder laden (top balance) wat moet ik dan veranderen?
Als een systeem net nieuw is zal het (eigen) BMS niet helemaal vol laden. De cellen moeten nog allemaal een beetje 'wennen' en op gelijk niveau komen. Pas na een tijd (een maand of zo?) zal het BMS naar echt helemaal vol gaan.
En als dit niet zo is, zou best kunnen, maar ik heb het ooit ergens vandaan gehaald.
Bedankt voor het meedenken, maar wat is "helemaal vol" Ik neem aan dat je gewoon ergens kan instellen laden tot 54 of laden tot 56volt?MJ de Bruijn schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:12:
[...]
Voor wat het waard is, ik heb iets van een vage herinnering...
Als een systeem net nieuw is zal het (eigen) BMS niet helemaal vol laden. De cellen moeten nog allemaal een beetje 'wennen' en op gelijk niveau komen. Pas na een tijd (een maand of zo?) zal het BMS naar echt helemaal vol gaan.
En als dit niet zo is, zou best kunnen, maar ik heb het ooit ergens vandaan gehaald.
[ Voor 99% gewijzigd door HermanGast op 21-10-2023 18:22 ]
Hier:?Nickkie55 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:51:
[...]
Bedankt voor het meedenken, maar wat is "helemaal vol" Ik neem aan dat je gewoon ergens kan instellen laden tot 54 of laden tot 56volt?
:strip_exif()/f/image/xaRdZASe3wswYHQOKaMBsaPl.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/o4lmG3Q1wwZDzEzJWOe57VWm.png?f=user_large)
/f/image/id9KbaJ5hZnnx3jtfhXf8mOJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog steeds geen verklaring dat mijn laadstroom wordt beperkt tot 1 a 2 Ampere...
Edit: Na reboot van de Cerbo ging hij naar 45A. Ik denk dat het te maken heeft gehad met de
Na een reboot van mijn Cerbo ging hij naar 45A.GertjanDH schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:01:
[...]
Kijk of je “mode on” aan hebt staan. Ipv charge of inverter only. En without battery life.
[Afbeelding]
Check of de parameters van je BMS de maximale laad en ontlaad stroom juist is ingesteld. Dit kun je vinden in je remote console.
[Afbeelding]
De max charge instelling van de JK BMS stond op 5A. Wel vreemd dat hij op 1,5 blijft hangen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wTOSU77Rb8Rvhucwp9gB84xi.png?f=user_large)
Helaas kan ik niets schrijven naar de JK BMS vanuit het remote console..
[ Voor 51% gewijzigd door Nickkie55 op 22-10-2023 11:06 ]
Kijk of je “mode on” aan hebt staan. Ipv charge of inverter only. En without battery life.Nickkie55 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nog steeds geen verklaring dat mijn laadstroom wordt beperkt tot 1 a 2 Ampere...
:strip_exif()/f/image/DCqRu7IOJGK0ohmTO5ZKDLQX.jpg?f=fotoalbum_large)
Check of de parameters van je BMS de maximale laad en ontlaad stroom juist is ingesteld. Dit kun je vinden in je remote console.
/f/image/Wh5nXT1aEt6sBapuZ7Ung5X4.png?f=fotoalbum_large)
Je systeem wil niet laden maar levert terug aan het net. Daarom gaat er niets naar de batterijen.Nickkie55 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:26:
Het gaat niet om de laadstroom op zich. Dit is zo laag alleen vanwege 'onderhoud' aan de batterijen.
Ik zie dat het systeem staat op 'external control'. Er is dus ergens iets in je andere instellingen waardoor het systeem naar het grid levert en niet naar je batterijen. Om dat de kunnen beoordelen moet je al je instellingen (ESS, DVCC) hier doorgeven.
De vraag: kan ik gewoon een Multiplus kopen en deze aansluiten op m'n electrische installatie thuis zonder een accu? En dan op het moment dat ik zover ben er pas een accu aankoppelen?
Ik meen begrepen te hebben dat zo'n Multiplus op "thru put" gezet kan worden zodat alles achter de Multiplus gewoon gevoed wordt? Hoeveel ampere kan en mag dit maximaal zijn.
Ikzelf zou zelf graag b.v. mijn hele huis achter de Multiplus hebben hangen met de keuze welke groepen ik aan laat tijdens een stroom uitval.
Ik heb b.v. graag dan zelf de keuze of ik wel de wasmachine groep aan laat staan, maar die van de L/L warmtepomp uitzet b.v. Met natuurlijk in achtneming van het maximale vermogen van de Multiplus. Ik denk zelf genoeg te hebben aan een 5000VA.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Heel kort, nee kan niet zonder accu.Doggieman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:18:
Full disclosure..... ik heb nog geen MultiPlus of accu systeem. Wil ik wel gaan aanschaffen op korte termijn zodra ik uitgevolgeld heb hoe groot mijn accu moet gaan zijn. Ik heb wel een Raspberry Pi met daarop Venus OS large en wat home automation in Node-red. En in VRM log in mijn twee sets zonnepanelen hiermee.
De vraag: kan ik gewoon een Multiplus kopen en deze aansluiten op m'n electrische installatie thuis zonder een accu? En dan op het moment dat ik zover ben er pas een accu aankoppelen?
Ik meen begrepen te hebben dat zo'n Multiplus op "thru put" gezet kan worden zodat alles achter de Multiplus gewoon gevoed wordt? Hoeveel ampere kan en mag dit maximaal zijn.
Ikzelf zou zelf graag b.v. mijn hele huis achter de Multiplus hebben hangen met de keuze welke groepen ik aan laat tijdens een stroom uitval.
Ik heb b.v. graag dan zelf de keuze of ik wel de wasmachine groep aan laat staan, maar die van de L/L warmtepomp uitzet b.v. Met natuurlijk in achtneming van het maximale vermogen van de Multiplus. Ik denk zelf genoeg te hebben aan een 5000VA.
Voor deze vraag zinvol (!) beantwoord kan worden is meer informatie nodig.Doggieman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:18:
- wat is je gemiddelde dag-verbruik, maand-verbruik, jaar-verbruik?
- hoeveel fasen heb je? 1 of 3?
- wat is de capaciteit van je zonnepanelen?
- is je groepenkast al geschikt?
En waarom eerst alleen een multiplus en later pas batterijen? Financieel? Anders?
Waar ik nog wel even benieuwd naar ben; heb ik de power settings van de battery en import/export goed staan voor de multiplus 5000?vanWalsum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:05:
[...]
Ik gebruik nu ook enkele weken DESS. Ik merk dat het systeem best goed werkt en er inderdaad tot in z’n kunnen voor zorgt dat je zo min mogelijk geld kwijt bent aan je energie.
Echter zou ik ook opteren voor de optie; laden op de goedkoopste momenten op de dag en vervolgens je “goedkope” energie gebruiken. Op dit moment laad hij op de goedkoopste momenten en pompt hij alles terug wanneer de prijs hoog is. Ben er nog niet uit wat het nou uiteindelijk scheelt, hij is vooral erg druk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb 1 fase 25 ampere (35 ampère binnenkort). Die accu grote bereken ik wel. Dat is het punt niet.MJ de Bruijn schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:43:
[...]
Voor deze vraag zinvol (!) beantwoord kan worden is meer informatie nodig.
- wat is je gemiddelde dag-verbruik, maand-verbruik, jaar-verbruik?
- hoeveel fasen heb je? 1 of 3?
- wat is de capaciteit van je zonnepanelen?
- is je groepenkast al geschikt?
En waarom eerst alleen een multiplus en later pas batterijen? Financieel? Anders?
Het punt is dat ik alvast wil beginnen en de hele huisinstallatie alvast hierop wil inrichten. Ik moet hiervoor wat aanpassingen doen in mijn meterkast.
Ik heb namelijk ook een onderverdeling lopen vanuit m'n meterkast naar m'n utility ruimte met daar ook een groepenkast met diverse groepen. In die ruimte zou ik ook de accus en Multiplus willen plaatsen. Dit alles zal in delen moeten gebeuren want heb beperkt (vrije) tijd en doe alles dus zelf.
Wat ik dus dacht en van plan was, was het volgende: na de hoofdschakelaar in de meterkast, de groepenkast in de meterkast afkoppelen en dan eerst met een voedingskabel naar de Multiplus. Van daaruit (via ac-out? ) weer terug naar de meterkast en de diverse groepen weer voeden. Omdat de onderverdeling dan ook gewoon weer stroom krijgt loopt alles dus door de Multiplus. Hoeveel ampère mag daar doorheen lopen als hij niet in noodstroom modus draait?
Ik vroeg me dus af of deze dus gewoon de stroom doorgeeft (doorlust?) als er geen accu op aangesloten is en het openbare net gewoon werkt. Of dat de Multiplus echt een accu aangesloten moet hebben om te werken.
Ik hou dan namelijk nog de mogelijkheid om er voor te kiezen de kabel van de onderverdeling in de meterkast af te koppelen, terug te trekken en deze dan aan te sluiten op de ac-out van de Multiplus (de noodstroom aansluiting zegmaar) want eigenlijk zitten (bijna) alle groepen die ik van noodstroom zou willen voorzien op die onderverdeling groepenkast. Behalve die van m'n wasmachine en droger. Kan dit natuurlijk altijd nog oplossen met een verlengsnoer maar gezien de lay-out van de 2 locaties is dit niet handig.
Ps: heb zonnepanelen. Bijna 5000Wp op de gewone meterkast en 2500Wp op die onderverdeling.
[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 22-10-2023 14:18 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
De MP2 haalt zijn spanning uit de accu, zoals hierboven al gemeld, kan niet zonder accu.Doggieman schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
Ik heb 1 fase 25 ampere (35 ampère binnenkort). Die accu grote bereken ik wel. Dat is het punt niet.
Het punt is dat ik alvast wil beginnen en de hele huisinstallatie alvast hierop wil inrichten. Ik moet hiervoor wat aanpassingen doen in mijn meterkast.
Ik heb namelijk ook een onderverdeling lopen vanuit m'n meterkast naar m'n utility ruimte met daar ook een groepenkast met diverse groepen. In die ruimte zou ik ook de accus en Multiplus willen plaatsen. Dit alles zal in delen moeten gebeuren want heb beperkt (vrije) tijd en doe alles dus zelf.
Wat ik dus dacht en van plan was, was het volgende: na de hoofdschakelaar in de meterkast, de groepenkast in de meterkast afkoppelen en dan eerst met een voedingskabel naar de Multiplus. Van daaruit (via ac-out? ) weer terug naar de meterkast en de diverse groepen weer voeden. Omdat de onderverdeling dan ook gewoon weer stroom krijgt loopt alles dus door de Multiplus. Hoeveel ampère mag daar doorheen lopen als hij niet in noodstroom modus draait?
Ik vroeg me dus af of deze dus gewoon de stroom doorgeeft (doorlust?) als er geen accu op aangesloten is en het openbare net gewoon werkt. Of dat de Multiplus echt een accu aangesloten moet hebben om te werken.
Ik hou dan namelijk nog de mogelijkheid om er voor te kiezen de kabel van de onderverdeling in de meterkast af te koppelen, terug te trekken en deze dan aan te sluiten op de ac-out van de Multiplus (de noodstroom aansluiting zegmaar) want eigenlijk zitten (bijna) alle groepen die ik van noodstroom zou willen voorzien op die onderverdeling groepenkast. Behalve die van m'n wasmachine en droger. Kan dit natuurlijk altijd nog oplossen met een verlengsnoer maar gezien de lay-out van de 2 locaties is dit niet handig.
Ps: heb zonnepanelen. Bijna 5000Wp op de gewone meterkast en 2500Wp op die onderverdeling.
Even over je toekomstige 3x35A aansluiting.
Wist je dat de MP2 een ingebouwde feature ‘powerassist’ heeft?
Wellicht kan je gewoon uit de voeten met een 3x25A aansluiting en kan de MP2 bijspringen als er meer gevraagd wordt.
Bespaart je al gauw zo’n €900 tot €1200 per jaar. Goede business case in dat geval.
Het zal ongetwijfeld aan mijn gebrekkige omschrijving liggen maar voor de duidelijkheid: ik heb een 3 fase aansluiting thuis, die nu nog afgezekerd is met 1x25 Amp. Die 1x25 Amp wordt straks vervangen door een 1x35 Amp. exemplaar. Ja.... er komen wel 3 fases binnen maar daar wordt er dus maar 1 van gebruikt. Hierin was ik niet duidelijk.Erik_Rave schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:57:
[...]
De MP2 haalt zijn spanning uit de accu, zoals hierboven al gemeld, kan niet zonder accu.
Even over je toekomstige 3x35A aansluiting.
Wist je dat de MP2 een ingebouwde feature ‘powerassist’ heeft?
Wellicht kan je gewoon uit de voeten met een 3x25A aansluiting en kan de MP2 bijspringen als er meer gevraagd wordt.
Bespaart je al gauw zo’n €900 tot €1200 per jaar. Goede business case in dat geval.
Ik heb dan ook gewoon een 1 fase ferraris meter en alles wat daar achter hangt is een in 1 fase uitgevoerde groepenkast. Ook de onderverdeling vanuit deze 1 fase groepenkast naar de utility ruimte is gewoon uitgevoerd in 1 fase.
De enige bijzonderheid aan die onderverdeling is dat alle groepen die daar opzitten (4 stuks) zijn afgezekerd met een Alamat ipv gewone zekering automaten. En in de "hoofd" meterkast heb ik al een ET112 energiemeter zitten die is aangesloten op m'n raspberry pi.
Dus als ik na de hoofdschakelaar en de ET112 in de "hoofd" meterkast een kabel trek naar de "ac in" van de Multiplus dan zouden alle groepen (inclusief onderverdeling) en ac PV toch nog gewoon moeten werken? Ik bedoel.... ongeacht wat... die groepen krijgen nog steeds gewoon stroom uit het net.
Pas als ik de onderverdeling van de groepkast zou losmaken en deze zou aansluiten op de "ac-out1" van de Multiplus (waar dan op dat moment nog geen accu aan hangt) dan zou alleen die onderverdeling niet meer werken (en ook niet de ac PV die aangesloten zit op die onderverdeling) . Dit dan omdat de Multiplus geen spanning heeft. Maar de groepen in de "hoofd" meterkast doen het dan nog steeds wel toch?
Omschrijf en begrijp ik het zo goed?
Suggestie: maak eens een tekening, liefst met fasering van de verschillende ontwikkel-stappen.
Daarvoor onderbreek je de huidige stroomtoevoer achter de ET122 —> Multiplus —> Terug naar bestaande automaten.
Het lijkt mij als je daar nu een kabel (3x4 of 3x6) van je meterkast heen- en weer laat lopen naar je andere ruimte zonder onderbreking (grote lus) verander je helemaal niets, behalve dan de lengte.
Als de tijd daar is knip je het einde van die lus open en plaats je omvormer met accu’s in het circuit.
Maar ik zou wachten tot je ook de accu’s hebt voordat je een multiplus er tussen gaat zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door HermanGast op 22-10-2023 17:27 ]
Dank voor je reaktie...zo ga ik het ook doen nu. Had ik zelf ook kunnen bedenken!HermanGast schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:24:
Als ik het goed begrijp wil je een Multiplus (in de utility ruimte) in serie zetten met je bestaande installatie.
Daarvoor onderbreek je de huidige stroomtoevoer achter de ET122 —> Multiplus —> Terug naar bestaande automaten.
Het lijkt mij als je daar nu een kabel (3x4 of 3x6) van je meterkast heen- en weer laat lopen naar je andere ruimte zonder onderbreking (grote lus) verander je helemaal niets, behalve dan de lengte.
Als de tijd daar is knip je het einde van die lus open en plaats je omvormer met accu’s in het circuit.
Maar ik zou wachten tot je ook de accu’s hebt voordat je een multiplus er tussen gaat zetten.

Iemand een idee?grotegok schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:29:
Iemand die mij kan helpen?
Ik krijg het niet voor elkaar om 'AC loads' aan de 'Grid' zijde weer te geven. Iemand een idee?
[Afbeelding]
'critical loads' komt ook niet tevoorschijn als ik die uitgang gebruik.
Best vreemd. Ben er al maanden naar aan het zoeken. Iemand een hint?
En zo ga ik het dan ook doen. Zet er eerst wel even een lus in voor nu. Dank.HermanGast schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:24:
Als ik het goed begrijp wil je een Multiplus (in de utility ruimte) in serie zetten met je bestaande installatie.
Ik zou ook adviseren een omschakelaar te plaatsen in de meterkast. In het geval van een batterij- of multiplus storing kun je je groepenkast direct weer aansluiten op het grid. Een lus is dan niet meer nodig. Sterker nog, je kunt dan spanningsvrij de multiplus plaatsen zonder dat het huis zonder stroom zitDoggieman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:25:
[...]
En zo ga ik het dan ook doen. Zet er eerst wel even een lus in voor nu. Dank.
https://www.offgridcentru...r-poorten-ts-1phase-40-a/
Goed plan. Snap wat je bedoeld. Moet alleen even kijken of ik daar de ruimte voor heb in de meterkast. Het is allemaal erg krap daar.bobkersten schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:46:
[...]
Ik zou ook adviseren een omschakelaar te plaatsen in de meterkast. In het geval van een batterij- of multiplus storing kun je je groepenkast direct weer aansluiten op het grid. Een lus is dan niet meer nodig. Sterker nog, je kunt dan spanningsvrij de multiplus plaatsen zonder dat het huis zonder stroom zit![]()
https://www.offgridcentru...r-poorten-ts-1phase-40-a/
Ik heb geen antwoord, naar ik wil helpen nadenken.grotegok schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 05:32:
'critical loads' komt ook niet tevoorschijn als ik die uitgang gebruik.
Heb je de overige gebruikers via een aparte meter aangesloten?
Kun je een afdruk sturen van de gedefinieerde apparaten in de setup?
Je hebt ze ook in opbouw-variant, dat maakt het waarschijnlijk iets makkelijker.Doggieman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:34:
[...]
Goed plan. Snap wat je bedoeld. Moet alleen even kijken of ik daar de ruimte voor heb in de meterkast. Het is allemaal erg krap daar.
Mocht het niet vanzelfsprekend zijn - pas NA de hoofd- en aardlekschakelaar de omleiding maken en altijd spanningsvrij werken. Alle modules correct dimensioneren en contacten aandraaien met een momentsleutel volgens specificatie.
Ja.. die ga ik sowieso dan gebruiken want andere optie heb ik niet.bobkersten schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:01:
[...]
Je hebt ze ook in opbouw-variant, dat maakt het waarschijnlijk iets makkelijker.
Ja... Dat was duidelijkbobkersten schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:01:
[...]
Mocht het niet vanzelfsprekend zijn - pas NA de hoofd- en aardlekschakelaar de omleiding maken en altijd spanningsvrij werken. Alle modules correct dimensioneren en contacten aandraaien met een momentsleutel volgens specificatie.
Als ik deze formules exact overneem, dan is bij mij de inkoop duurder dan de verkoop.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:06:
[...]
Mijn inkoop-formule is: (p + 0.0212 + 0.13) * 1.21 * 1.15.
Mijn verkoop-formule is: (p + 0.0212 + 0.13) * 1.21 / 1.15.
Zie grafiek bij 'schedule'. De buy price is hoger dan de sell price.
Hoe is dit bij jou?
Dat is toch precies wat je wil? Goedkoop inkopen. Dus als de formule een hogere prijs geeft, betekent dat dat de kale prijs laag moet zijn om het interessant te maken om in te kopen.Erik_Rave schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
Als ik deze formules exact overneem, dan is bij mij de inkoop duurder dan de verkoop.
Zie grafiek bij 'schedule'. De buy price is hoger dan de sell price.
Hoe is dit bij jou?
Voor verkopen idem, maar dan andersom.
Bedenk ook dat je 10 kWh moet inkopen om er 8 te kunnen verkopen (give or take). Alleen het tarief is variabel, dus op deze manier verwerk je (met een kleine omweg) de efficiency in de formules.
@V_ger heeft het al prima beschreven.Erik_Rave schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:53:
Als ik deze formules exact overneem, dan is bij mij de inkoop duurder dan de verkoop.
Als je voor dezelfde prijs inkoopt als verkoopt leid je verlies vanwege de conversie-verliezen.
Door deze manier van berekenen moet het verschil tussen inkoop-prijs en verkoop-prijs 30% (of meer) zijn om het rendabel te maken om terug te verkopen.
Je kunt de 'richting' voor je zonne-energie sturen door het percentage (keer 1,15 of gedeeld door 1,15) te variëren.
Hoge(re) inkoop-prijs en lage(re) verkoop-prijs: Meer zonne-energie naar batterijen.
Lage(re) inkoop-prijs en hoge(re) verkoop-prijs: Meer zonne-energie naar grid.
Buy price €0.35
Sell price €0.27
Lijkt mij toch niet de bedoeling? Of lees ik die grafiek verkeerd?
Als ik de formules omdraai:
Mijn inkoop-formule is: (p + 0.0212 + 0.13) * 1.21 / 1.15.
Mijn verkoop-formule is: (p + 0.0212 + 0.13) * 1.21 * 1.15.
Dan heb ik het volgende resultaat:
Buy price €0.27
Sell price €0.35
Mis ik iets dan?
Je mist dat jij de prijs niet kunt bepalen maar dat de buitenwereld dit doet. En het kost jou meer omdat je met conversie-verliezen te maken hebt.Erik_Rave schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:14:
Mis ik iets dan?
Stel, de kale inkoop/verkoop prijs is 10 cent.
Dan kost de inkoop je (0,10 + 0,02 + 0,13) x 1.21 x 1.15 = 34 cent per kWh nuttige opslag.
Stel dat iets later de kale inkoop/verkoop prijs 17 cent is.
Dan levert verkoop je (0,17 + 0,20 + 0,13) x 1,21 : 1,15 = 34 cent per kWh effectief geleverd.
Ofwel, bij een prijs-verschil van 10 cent inkoop naar minder dan 17 cent verkoop levert een 'round-trip' je verlies op. Pas bij een kale verkoop prijs van 18 cent of hoger kun je iets verdienen.
- - - -
Nog een voorbeeld. Stel je hebt nu een volle batterij met 10 kWh overcapaciteit.
De kale verkoop-prijs is 15 cent.
Dan levert verkoop je effectief het volgende op:
10 x (0,15 + 0,02 + 0,13) x 1,21 : 1,15 = 3,16 Euro.
Dat is alleen zinvol als je binnen de tijd-horizon van de prijzen opnieuw kunt volladen tot 10 kWh. Anders leid je verlies. Ik zal je de berekening besparen, maar je moet dus binnen een paar uur voor minder dan 7,7 cent kunnen inkopen en vol laden.
Inkoop bij 7,7 cent kost je namelijk effectief:
10 x ( 0,077 + 0,02 + 0,13) x 1,21 x 1,15 = 3,16 Euro.
Zo kun je bij iedere verkoop prijs beslissen of verkopen voordelig is of niet. En daar helpen deze formules je bij.
de grafiek toont wat je krijgt voor een kwh en niet wat je zou willen.Erik_Rave schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:14:
Nu zoals ik de formules exact heb overgenomen staat er bij mij in de grafiek:
Buy price €0.35
Sell price €0.27
Lijkt mij toch niet de bedoeling? Of lees ik die grafiek verkeerd?
Als ik de formules omdraai:
Mijn inkoop-formule is: (p + 0.0212 + 0.13) * 1.21 / 1.15.
Mijn verkoop-formule is: (p + 0.0212 + 0.13) * 1.21 * 1.15.
Dan heb ik het volgende resultaat:
Buy price €0.27
Sell price €0.35
Mis ik iets dan?
Met de formule compenseer je actief de prijs voor verkkoop met de verliezen.
van de 10 kwh die je inkoopt kan je er maar 8 verkopen door 20% verlies.
dus je wil dat het systeem denkt dat je maar 80% van de prijs krijgt voor een verkochte kwh.
Dus de blauwe en oranje lijn, resp. Sell en Buy price. Buy price (19u) = €0.41 en Sell price = €0.34.
Ofwel de aanname was dat het systeem voor €0.41 aankoopt en voor €0.34 verkoopt. Zo staat het er letterlijk.
Wanneer ik de *1.15 en /1.15 bij verkoop en inkoop omdraaide, was de inkoop goedkoper dan verkoop, iets wat in mijn hoofd logisch klinkt.
Heb je hier iets aan?Niek_ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:13:
Ik hou nu met een SolarEdge energiemeter het verbruik van de woning bij. Ben even aan het zoeken hoe lang de data bij Victron wordt bewaard en in wat voor een detail. Deze pagina bracht me niet heel veel verder. Iemand enig idee? Zou toch weer een plekje in de meterkast opleveren
https://www.victronenergy..._is_the_data_being_stored
Ik lees iets van 6 maanden.
Grid-aansluiting kan helaas niet opgewaardeerd worden. Maar wil wel 11/22 kW autoladen enz
Dat schijnt wel mogelijk te zijn, alleen is het me niet helemaal duidelijk of dat ook kan met je driefasige PV: https://community.victron...se-single-phase-grid.htmlHermarcel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:29:
Heeft iemand een idee hoe ik een drie-fasen huisinstallatie aan een één-fase grid-aansluiting kan koppelen? Idee is om een drie-fasen microgrid (of-grid dus) te creëren en de accu's te laden vanuit de éénfase grid-aansluiting. PV is driefasig (AC), dus ook vanuit microgrid zijde moeten de accus bijgeladen kunnen worden. Terugleveren is leuk, maar niet essentieel.
Grid-aansluiting kan helaas niet opgewaardeerd worden. Maar wil wel 11/22 kW autoladen enz
Hoe doe je dit nu met driefase PV en een enkelfase aansluiting?
Eiland modus draaien in 3-fasen opstelling.Hermarcel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:29:
Heeft iemand een idee hoe ik een drie-fasen huisinstallatie aan een één-fase grid-aansluiting kan koppelen? Idee is om een drie-fasen microgrid (of-grid dus) te creëren en de accu's te laden vanuit de éénfase grid-aansluiting. PV is driefasig (AC), dus ook vanuit microgrid zijde moeten de accus bijgeladen kunnen worden. Terugleveren is leuk, maar niet essentieel.
De 3-fasen PV op de AC-out.
De 1-fase grid aansluiten op 1 MP.
Ik weet niet of je de 1-fasen grid op ze alle 3 MP's mag aansluiten, dit ivm fasen verschuiving.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Is het mogelijk om een "simpele" charger te koppelen aan de accu's, en tegelijkertijd drie MP's in eilandmode te draaien? Dus off-grid met een accu die stiekum wordt bijgeladen via een losse charger?
Maar daar zegt Victron expliciet: geen AC-PV ivm niet kunnen frequency-sturenRikHa schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:57:
Grid op ACin van MP2 L1. De ACouts vormen drie fasen. Zo doe je dat ook bij 3 fasen off-grid met een 1 fase generator.
Klopt inderdaad, dus je kan enkel op 1 aansluiten.Hermarcel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:59:
@Jazsie Ik neem aan dat de 1-fase grid maar op één MP aangesloten wordt: MP is toch gewoon een doorgeefluik als grid aanwezig is? Dat gaat niet goed als dezelfde fase op de andere twee MP's wordt aangesloten.
Is het mogelijk om een "simpele" charger te koppelen aan de accu's, en tegelijkertijd drie MP's in eilandmode te draaien? Dus off-grid met een accu die stiekum wordt bijgeladen via een losse charger?
Uiteraard kan je ook gewoon een losse lader koppelen aan de accu's en die gebruiken om te laden.
Hmmz dat is wel een dingetje, Victron stuurt inderdaad aan op frequentie en niet op voltage om het PV vermogen omlaag te brengen.Hermarcel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:00:
[...]
Maar daar zegt Victron expliciet: geen AC-PV ivm niet kunnen frequency-sturen
Heb je wel de mogelijkheid om de micro omvormers los/apart/anders aan te sturen?
[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 24-10-2023 21:47 ]
Daar zit wel wat in natuurlijk tenzij je op de ACin van de MP-met-die-ene-fase een 1 fase PV omvormer zet. Dan zou het goed moeten gaan. Op de ACout van diezelfde MP ook trouwens. Drie fase PV wordt niks idd. Dus de vraag is, kun je niet alle drie op de eerste fase zetten? Of wordt dat teveel van het goed?Hermarcel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:00:
[...]
Maar daar zegt Victron expliciet: geen AC-PV ivm niet kunnen frequency-sturen
[ Voor 10% gewijzigd door RikHa op 24-10-2023 22:18 ]
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
[ Voor 13% gewijzigd door g1n0 op 25-10-2023 00:30 ]
Dan zou je via MQTT (dat zou mijn voorkeur zijn) icm NodeRed aansturen dat bij bv. 95% accu vol het vermogen van je PV omlaag gaat (of gewoon zelfs uit).Hermarcel schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:15:
@Jazsie De Hoymiles inverters zou ik via openDTU kunnen aansturen via bv REST-pi of mqtt. Maar dan moet ik "Victron-software" schrijven. Heb nog niks van Victron dus geen idee of ik (of iemand anders) dat kan.
Kan je prima alvast "schrijven" in NodeRed, daar heb je geen Victron spul voor nodig.
Gewoon Home Assistant met MQTT broker en NodeRed is voldoende
Op deze manier kan je PV gewoon aansluiten op de AC-Out ondanks dat je, je PV niet via frequentie kan aansturen.
Hier gewoon tussen zitten immers, de kabel tussen Meterkast en Victron moet ook beveiligd zijn.g1n0 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:29:
Ik hoor dat niet iedereen een aardlek tussen de meter en ac-in heeft zitten (waar dus niets anders op zit dan de victrons). Ik zit nu te twijfelen of ik dit moet doen. Zelf gaat veiligheid bij mij boven alles, maar is het nuttig?
[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 25-10-2023 08:19 ]
Ik ga erin duiken. Thanks!Jazsie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:15:
[...]
Dan zou je via MQTT (dat zou mijn voorkeur zijn) icm NodeRed aansturen dat bij bv. 95% accu vol het vermogen van je PV omlaag gaat (of gewoon zelfs uit).
Kan je prima alvast "schrijven" in NodeRed, daar heb je geen Victron spul voor nodig.
Gewoon Home Assistant met MQTT broker en NodeRed is voldoende.
Op deze manier kan je PV gewoon aansluiten op de AC-Out ondanks dat je, je PV niet via frequentie kan aansturen.
In de meterkast een aardlek-automaat.g1n0 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:29:
Ik hoor dat niet iedereen een aardlek tussen de meter en ac-in heeft zitten (waar dus niets anders op zit dan de victrons). Ik zit nu te twijfelen of ik dit moet doen. Zelf gaat veiligheid bij mij boven alles, maar is het nuttig?
Als de Victron elders is (andere ruimte) dan ook een werkschakelaar aan de kant van de toegangsdeur.
Geverifieerd bij de brandweer.
Lijkt mij van wel. Heb zelf zowel in de meterkast áls in de miniverdeler op zolder. Kan zo-wie-zo volgens mij geen kwaad.g1n0 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:29:
Heb nu ook al zoveel verschillende meningen en filmpjes gezien met bijvoorbeeld het aansluiten van Pylontech accu's naar de Multiplus. Fabrikant schijnt aan te geven "Niets er tussen" En andere zie ik én een werkschakelaar er tussen (zal wel anders heten denk ik) én een extra zekering.
Nogmaals, ik ben zelf van mening dat het geen kwaad kan. Veiligheid boven alles.
Neemt niet weg dat ik wel wel 1 heb in de leiding naar het ESS.
Aan de AC-out zijde heb ik een gewone automaat. De groepen in de meterkast hebben dan wel weer een aardlekautomaat.
Mijn PV omvormer heeft er bijvoorbeeld geen. Die is uit 2017.
AC-IN beveiligd met zekering.• AC-IN
De AC ingangs-kabel kan verbonden worden met het aansluitblok “AC-IN”.
Van links naar rechts: “N” (neutraal), “PE” (aarde) en “L” (fase)
De AC-ingang moet worden beschermd door een zekering of magnetische stroomonderbreker met een waarde van 32
A (voor het 3 kVA model), 50 A (voor het 5 kVA model) en 100 A (voor het 8 kVA en het 10 kVA model) of minder, en de
kabeldoorsnede moet geschikt zijn voor de waarde. Als de AC stroomtoevoer een lagere waarde heeft, moet de zekering of
magnetische stroomonderbreker dienovereenkomstig worden verlaagd.
• AC-OUT-1
De AC-uitgangskabel kan direct verbonden worden met het aansluitblok “AC-OUT”.
Van links naar rechts: “N” (nul), “PE” (aarde) en “L” (fase)
Met de PowerAssist-functie kan de Multi tot 3 kVA (dat is 3000 / 230 = 13 A) toevoegen aan de uitgang tijdens perioden waar
piekvermogen nodig is. Samen met een maximale ingangsstroom van 32 A betekent dit dat de uitgang tot 32 + 13 = 45 A kan
leveren.
Een aardlekschakelaar en een zekering of stroomonderbreker die geschikt is om de verwachte belasting te ondersteunen,
moeten in serie met de uitgang worden meegeleverd en de doorsnede van de kabel moet dienovereenkomstig worden
aangepast.
• AC-OUT-2
Er is een tweede uitgang beschikbaar die de verbinding verbreekt met z'n belasting in het geval van accu-werking. Op
deze aansluitingen is apparatuur aangesloten die alleen kan werken als er wisselspanning beschikbaar is op de AC-IN-1,
bijvoorbeeld een elektrische boiler of een airco. De belasting op de AC-OUT-2 wordt onmiddellijk losgekoppeld wanneer de
MultiPlus-II overschakelt op de accu werking. Nadat AC beschikbaar is op de AC-IN-1, wordt de belasting
AC-OUT-1 beveiligd met een aardlekautomaat of zekering en een aardlekschakelaar.
Goed om dit te lezen. Ik was in de veronderstelling dat AC-OUT-2 configureerbaar was. Dus nog door kon draaien tot (bijv) 70% SOC en dan uitschakelde. Maar dat is dus niet het geval?De belasting op de AC-OUT-2 wordt onmiddellijk losgekoppeld wanneer de
MultiPlus-II overschakelt op de accu werking
[ Voor 16% gewijzigd door g1n0 op 28-10-2023 12:57 ]
3 x MP 5kVA
2 x 16S incl JK BMS.
:fill(white):strip_exif()/f/image/uEsSLheU9uK9r5rBtFPaIAe7.png?f=user_large)
Je kan best de waardes aan de lage kant instellen en het fijnafstemmen met de serialbattery driver doen.
Ik heb toevallig dit weekend de waardes naar beneden aangepast en heb nu 44.0/43.2/42.4/41.6. Ik denk dat met name bij de lage vermogens het voltage nog wel wat omlaag zou mogen.
Nou kom ik max op 0.25C en voordat ik deze waardes bereik gaat serialbattery al het max discharge vermogen beperken. Dus de ESS assistent hoeft niets te doen.
Zorg ook wel dat je sustain waarde aanpast. In de default waarde is die circa gelijk aan wat er bij 0.25C staat.
Dus of dit de "juiste" waardes zijn. Vast niet, maar het is iig wat ik nu heb...
[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 26-10-2023 17:42 ]
Bedankt voor je antwoord! Inderdaad bij sustain staat er momenteel 50V (default)V_ger schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:25:
Ligt er aan wat je zelf wil als ondergrens voor je voltage. 1 ding is zeker, deze default waardes gaan nergens over.
Je kan best de waardes aan de lage kant instellen en het fijnafstemmen met de serialbattery driver doen.
Ik heb toevallig dit weekend de waardes naar beneden aangepast en heb nu 44.0/43.2/42.4/41.6. Ik denk dat met name bij de lage vermogens het voltage nog wel wat omlaag zou mogen.
Nou kom ik max op 0.25C en voordat ik deze waardes bereik gaat serialbattery al het max discharge vermogen beperken. Dus de ESS assistent hoeft niets te doen.
Zorg ook wel dat je sustain waarde aanpast. In de default waarde is die circa gelijk aan wat er bij 0.25C staat.
Dus of dit de "juiste" waardes zijn. Vast niet, maar het is iig wat ik nu heb...
Voor nu laat ik hem hier op staan. Ben nu met een volledige discharge bezig.
SOC 8% en spanning is 50,9V momenteel
Als je sustain hoog staat zal het systeem na bereiken van low battery dat voltage proberen te bereiken. Je wil niet dat ie gaat opladen als het je niet uitkomt. Als het goed is gaat het op laag vermogen, maar toch. In die tijd zou de batterij dan ook niet moeten gaan ontladen. Dus je sustain voltage moet wel een beetje matchen met de andere waarden.Nickkie55 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:48:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Inderdaad bij sustain staat er momenteel 50V (default)
Voor nu laat ik hem hier op staan. Ben nu met een volledige discharge bezig.
SOC 8% en spanning is 50,9V momenteel
Het idee is dat je niet langdurig je batterij op een laag voltage hebt staan.
Op de Multiplus-II brand een lampje bij:
Fload.
En bulk en inverter on knipperen om de beurt.
Hopelijk hebben jullie ideeën.
:strip_exif()/f/image/2uOgYt22gEt6HYdwKMQ3FvKt.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ac out niet op de een of andere manier aan je ac in? Ook niet met de nul?
Oh en alle MPs netjes aan een fase toegewezen?
Error 11 - Relay Test Fault - Installation error or possibly relay failure. Error 11 indicates a failed automatic self-test of the MultiPlus-II or EasySolar-II relays. It is often a result of an installation or wiring issue, though it can also be triggered by a hardware failure (eg inoperable relays)
Edit: Meer info en te nemen stappen op website Victron.
https://www.victronenergy...eg%20inoperable%20relays).
[ Voor 18% gewijzigd door V_ger op 27-10-2023 17:29 ]
Moet je misschien ergens aangeven op weke fase hij zit? (Omdat ik wel een 3-fase meterkast heb?)
Ik heb op de AC-out van de Multiplus-II niets aangesloten. Solaredge en Victron zijn parallel aangesloten op 1 fase via een miniverdeler naar beneden. Naar de meterkast.
Je kunt eenvoudig testen of niet ergens onderweg nul en fase zijn verwisseld: meet de spanning tussen nul en aarde die moet ergens onder de 10 volt zijn. Is die rond de 230 volt dan is er verwisseld.DrDeJe schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:52:
Het betreft een 1 fase multiplus.
Moet je misschien ergens aangeven op weke fase hij zit? (Omdat ik wel een 3-fase meterkast heb?)
Ik heb op de AC-out van de Multiplus-II niets aangesloten. Solaredge en Victron zijn parallel aangesloten op 1 fase via een miniverdeler naar beneden. Naar de meterkast.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Wat ik gelezen heb is dat een batterij verplicht is bij een MP2 systeem.
Heb je de MP2 op fase1 van je aansluiting aangesloten? Handleiding zegt dat bij een 3 fasen aansluiting met een 1 fase ESS systeem dat de MP2 op fase 1 aangesloten dient te worden.
Welke dikte DC kabels gebruik je?
6.1.6. Fout 11 - Accu hoge rimpelspanning
Hoge DC-rimpel wordt meestal veroorzaakt door losse DC-kabelverbindingen en / of te dunne DC-bedrading. Nadat de omvormer is uitgeschakeld wegens een hoge rimpelspanning, wacht de omvormer 30 seconden en herstart vervolgens.
Na drie herstarts gevolgd door een uitschakeling vanwege een hoge rimpelspanning binnen 30 seconden na het opnieuw opstarten, zal de omvormer worden uitgeschakeld en zal het niet opnieuw proberen op te starten. Om de omvormer opnieuw te starten, schakel de omvomer Uit en vervolgens weer Aan.
Wanneer ik meet. Staat er tussen N (blauw) en nul (PE) 230 volt.KC27 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:00:
[...]
Je kunt eenvoudig testen of niet ergens onderweg nul en fase zijn verwisseld: meet de spanning tussen nul en aarde die moet ergens onder de 10 volt zijn. Is die rond de 230 volt dan is er verwisseld.
Meet ik tussen L (bruin) en nul (PE) Geeft hij niets.
Dus ergens toch een verwisseling gemaakt?
Dank alvast weer voor de hulp. Super tof!!
Weer een stapje dichterbij.