Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 35 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
webcamjan schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:44:
Klopt mijn gedachte zover dat ik hoe dan ook die dongle nodig heb en dat hun voor de demo al een eerder ingestelde omvormer/lader gebruikt hebben waardoor die instellingen er al waren? of heb ik het weer dat er iets niet goed is in het toestel. Dongel staat iig in bestelling.
Ik had de dongel niet nodig (1x Multiplus 5000 & Cerbo).

Eerst de Cerbo instellen en aanmelden op VRM en dan kan je met Remote VE.Configure de Multiplus instellen (bestandje down- en uploaden).
https://www.victronenergy...n/remote-veconfigure.html

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-10 22:16
Ik ga eens kijken, ik had de vrm nog niet aangemaakt en al wel de software ingezien/geïnstalleerd.

Neemt niet weg dat die knakker het doet zonder de vrm account en mij dat dus niet lukt. dongel is nooit weg ergens dan ben je niet afhankelijk van internet.
*sluit accu weer aan en gaat gelijk kijken haha...

Nope. om dit online te doen in het vrm moet tweewegcommunicatie aanstaan en deze moet aangezet worden in het menu op de victron, echter krijg ik nu juist deze menu items er niet voor deze hebben alleen de onderstaande keuzes.:

start menu.:
multiplus 2 blabla
notificaties
settings

onder settings heb ik alleen staan.:
generaal
firmware
date/time
remote console
system setup
dvcc
en meer dus niet..

onder system setup alleen het volgende.:
systeem naam
ac input 1
ac input 2
monitor grid uitval
battery monitor>automatic
auto selected: geen batterij monitor gevonden > en hier zou de victron naam moeten staan.

met als resultaat dat ook via de VRM niet mogelijk is. rara.

Sluit batterij weer af.

[ Voor 53% gewijzigd door webcamjan op 07-10-2024 00:44 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:49

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@LEX63 cerbo doet niets met Bluetooth. Je moet alles bekabeld aansluiten op de cerbo en dan werkt 't perfect.
Bluetooth is een andere 'productrange', niet geschikt voor geavanceerde logging en beheer

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:42
@webcamjan dongle is niet nodig, ik heb dezelfde hardware als jij, maar dan een enkele accu. Welke opties zie je wel in je Cerbo? Om de Pylontech zichtbaar te krijgen moest ik in de Cerbo de baudrate aanpassen van de can bus waar de kabel op zit, 500 kbps.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-11 11:08
Iemand hier een EV charger van victron ?

Ben bezig om mijn laadpaal te integreren in victron en om via Node-Red eventueel aan te sturen (mijn laadpaal heeft modbus of rest-api) alleen vroeg ik mij af of de ESS de laadpaal ook aanstuurt.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:02
Ik heb hier een multiplus 48/1600/16 geïnstalleerd met ESS, alles werkt naar behoren. Nu ben ik begonnen met Node Red en kom steeds verder met het dashboard en besturing. Nu zijn er op Cerbo GX onder ESS 5 scheduled charge levels. Ik heb inmiddels gevonden hoe ik de in Node red kan instellen en (de)activeren.
Dit werkt prima. Wat ik niet kan vinden is hoe ik los van deze instellingen de multiplus via Node Red kan aan-en uitzetten om de accu op een willekeurig tijdstip te laten laden. Ik neem aan dat DESS dit ook gebruikt voor laden op lage tarieven, maar in de flows, die ik heb bekeken, kan ik het niet vinden.

Elke hulp is welkom

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:31
webcamjan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 00:11:
Ik ga eens kijken, ik had de vrm nog niet aangemaakt en al wel de software ingezien/geïnstalleerd.

Neemt niet weg dat die knakker het doet zonder de vrm account en mij dat dus niet lukt. dongel is nooit weg ergens dan ben je niet afhankelijk van internet.
*sluit accu weer aan en gaat gelijk kijken haha...

Nope. om dit online te doen in het vrm moet tweewegcommunicatie aanstaan en deze moet aangezet worden in het menu op de victron, echter krijg ik nu juist deze menu items er niet voor deze hebben alleen de onderstaande keuzes.:

start menu.:
multiplus 2 blabla
notificaties
settings

generaal
firmware
date/time
remote console
system setup
dvcc
en meer dus niet..

onder system setup alleen het volgende.:
systeem naam
ac input 1
ac input 2
monitor grid uitval
battery monitor>automatic
auto selected: geen batterij monitor gevonden > en hier zou de victron naam moeten staan.

met als resultaat dat ook via de VRM niet mogelijk is. rara.

Sluit batterij weer af.
Bij "General" > "Remote support" activeren.
Bij "Settings" > VRM Online Portal > "VRM two-way communication" activeren.

Uiteraard dien je alle devices met elkaar te verbinden via de VE.Bus

Ik heb alles via de VRM portal geconfigureerd mbv VEConfigure, geen MK3 kabel nodig gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 07-10-2024 10:42 ]

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Jazsie
Ies Korpershoek schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:25:
Ik heb hier een multiplus 48/1600/16 geïnstalleerd met ESS, alles werkt naar behoren. Nu ben ik begonnen met Node Red en kom steeds verder met het dashboard en besturing. Nu zijn er op Cerbo GX onder ESS 5 scheduled charge levels. Ik heb inmiddels gevonden hoe ik de in Node red kan instellen en (de)activeren.
Dit werkt prima. Wat ik niet kan vinden is hoe ik los van deze instellingen de multiplus via Node Red kan aan-en uitzetten om de accu op een willekeurig tijdstip te laten laden. Ik neem aan dat DESS dit ook gebruikt voor laden op lage tarieven, maar in de flows, die ik heb bekeken, kan ik het niet vinden.

Elke hulp is welkom
Wil je zelf aansturen dan dien je ESS mode op "External control" te staan. Je zal dan wel de aansturing helemaal zelf moeten regelen.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:02
Jazsie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Wil je zelf aansturen dan dien je ESS mode op "External control" te staan. Je zal dan wel de aansturing helemaal zelf moeten regelen.
Bedankt
OK dat is anders als verwacht. De ESS modes On,Off, Inverter only en Charger only kan ik wel besturen. Ook ESS voor battery live enz werken ook via Node Red. Mijn verwachting was dat het starten ven stoppen van laden ook wel een optie zou zijn, Dan maar een lezen wat 'External Control' tot gevolg heeft

• webcamjan
@Knielen zou het zo instellen als ik die optie kreeg, maar helaas.
@Jazsie ik schreef de dingen er al bij, die opties krijg ik dus helemaal niet onder settings.

De enige keuze al dan niet doorklikbaar zijn.:
system setup.:
*systeem naam
*ac input 1
*ac input 2
*monitor grid uitval
*battery monitor>automatic
*auto selected: geen batterij monitor gevonden > en hier zou de victron naam moeten staan.

onder general en dan remote support die heb ik aangeklikt dat werkt ook en er is een herkenning in het vrm portal, daar staat dan ook weer dat 2-weg communicatie aan moet staan, en dat kan ik dus niet ergens instellen. (noot.: moet er soms ook een poort open gezet worden in de router.?)

Ik mis dus heel veel settings mogelijkheden in het menu, ze zijn er gewoon niet. (ook niet na reset) Ik zal zo eens bellen met de leverancier.

• Knielen
webcamjan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:38:
@Knielen zou het zo instellen als ik die optie kreeg, maar helaas.
@Jazsie ik schreef de dingen er al bij, die opties krijg ik dus helemaal niet onder settings.

De enige keuze al dan niet doorklikbaar zijn.:
system setup.:
*systeem naam
*ac input 1
*ac input 2
*monitor grid uitval
*battery monitor>automatic
*auto selected: geen batterij monitor gevonden > en hier zou de victron naam moeten staan.

onder general en dan remote support die heb ik aangeklikt dat werkt ook en er is een herkenning in het vrm portal, daar staat dan ook weer dat 2-weg communicatie aan moet staan, en dat kan ik dus niet ergens instellen. (noot.: moet er soms ook een poort open gezet worden in de router.?)

Ik mis dus heel veel settings mogelijkheden in het menu, ze zijn er gewoon niet. (ook niet na reset) Ik zal zo eens bellen met de leverancier.
Ik denk toch dat het er allemaal wel zit, maar dat je in de verkeerde menu's zoekt. 2 weg communicatie staat bijvoorbeeld in Settings --> VRM online portal. En nee, je hoeft geen poort open te zetten.

Een aantal settings komen ook pas beschikbaar als je de juiste assistant hebt ingeladen via VEConfigure, die kan je uploaden via de portal: Apparaten lijst --> Remote VEConfigure.

• webcamjan
@Knielen
generaal
firmware
date/time
remote console
system setup
dvcc
en meer dus niet..

zoals ik al eerder meedeelde, ik klik alles met liefde aan maar dan moet ik het wel hebben. dat is nu net waar het allemaal om gaat

• Jazsie
Ies Korpershoek schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:51:
[...]
Bedankt
OK dat is anders als verwacht. De ESS modes On,Off, Inverter only en Charger only kan ik wel besturen. Ook ESS voor battery live enz werken ook via Node Red. Mijn verwachting was dat het starten ven stoppen van laden ook wel een optie zou zijn, Dan maar een lezen wat 'External Control' tot gevolg heeft
Die is er ook, setpoint werkt echter enkel in ESS mode 3 (External control).
Of het moet nu veranderd zijn, toen ik het had getest was dat niet het geval.

Misschien dat wanneer je ESS mode op off zet en je vervolgens setpoint aanpast (laden) dat het wel werkt?

• webcamjan
@knie @jazsie

En hun die hier ooit tegenaanlopen, gekker dan dit heb ik nog niet meegemaakt.

Ik had op de pc via netwerk venus.local verbinding, eerder al via wifi (op de pc) en toen net zo en miste dus die menu items.

Nu zat ik zonet aan de foon met de leverancier en die vatte waar ik was en wat ik deed en keek snel in zijn paperassen en een filmpje op inet haha. Hoe dan ook kwam hij met eigenlijk hetzelfde op 1 verschil na.

Daar logde men in via de qr code die je wifi omleid naar de victron en dan open je de browser en gaat naar venus.local. dat zou ik gaan proberen en mocht het niet anders zijn dan even weer contact. prima.

Zo gezegd zo gedaan. En wat denk je..... daar staan ineens alle items wel op het scherm.

beetje prutsen en doen en nu is de batterij ook netjes in beeld en schakel ik nu om naar de pc via netwerk dan komen de items er ineens wel voor rara.. Al heb ik het idee dat het wellicht een browser ding kan zijn (edge)

als eerste maar gelijk de 2weg remote ingeschakeld zodat ik zonodig dan via de vrm dingen kon/kan gaan doen. pffffff soms.

Dan algemeen vraag je, heeft iemand de settings voor pylontech zo voorhanden of is het lekker uitzoeken, wat betreft laden, stromen spanning ect.

• Jazsie
Lijkt erop dat je VenusOS device niet goed verbonden was met het netwerk/internet.
Ik maak geen gebruik van de wifi, scheelt weer een "zwak" tussenschakel.

Fijn dat het gelukt is :+.

Ik heb geen Pylontech batterijen, andere mede-tweakers hier wel en kunnen vast de juiste settings geven.

• Knielen
webcamjan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:04:
@knie @jazsie

En hun die hier ooit tegenaanlopen, gekker dan dit heb ik nog niet meegemaakt.

Ik had op de pc via netwerk venus.local verbinding, eerder al via wifi (op de pc) en toen net zo en miste dus die menu items.

Nu zat ik zonet aan de foon met de leverancier en die vatte waar ik was en wat ik deed en keek snel in zijn paperassen en een filmpje op inet haha. Hoe dan ook kwam hij met eigenlijk hetzelfde op 1 verschil na.

Daar logde men in via de qr code die je wifi omleid naar de victron en dan open je de browser en gaat naar venus.local. dat zou ik gaan proberen en mocht het niet anders zijn dan even weer contact. prima.

Zo gezegd zo gedaan. En wat denk je..... daar staan ineens alle items wel op het scherm.

beetje prutsen en doen en nu is de batterij ook netjes in beeld en schakel ik nu om naar de pc via netwerk dan komen de items er ineens wel voor rara.. Al heb ik het idee dat het wellicht een browser ding kan zijn (edge)

als eerste maar gelijk de 2weg remote ingeschakeld zodat ik zonodig dan via de vrm dingen kon/kan gaan doen. pffffff soms.

Dan algemeen vraag je, heeft iemand de settings voor pylontech zo voorhanden of is het lekker uitzoeken, wat betreft laden, stromen spanning ect.
Raar, maar fijn dat je verder kan.

Hier alle settings voor je batterij: https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 16:53
prein2 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:40:
@LEX63 cerbo doet niets met Bluetooth. Je moet alles bekabeld aansluiten op de cerbo en dan werkt 't perfect.
Bluetooth is een andere 'productrange', niet geschikt voor geavanceerde logging en beheer
Cerbo kan ik gewoon zien op de Victron Conect App op mijn smartphone.
zoals ik had gemeld heb Ik alle apparaten aangesloten via de Victron Cerbo GX.

Waar het om gaat is dat ik nog niet weet hoe ik de apparaten via de Gerbo-S GX kan instellen. mijn multi plus omvormer acculader heeft jammer genoeg geen bluetooth.

Ik heb zo beetje begrepen dat apparaten instellen alleen kan via de VRM App op de smartphone kan. Deze App heb ik geïnstalleerd deze gebruikt niet dezelfde inloggegevens als. VRM portal App op mijn Windows computer vreemd.

Ik moet een nieuw account aanmaken. Ben bang dat die twee elkaar gaan beïnvloeden?

• Jazsie
Als je alles op de GX hebt aangesloten dan zal de MP2 gewoon te zien zijn in je dashboard menu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-Z5Zk4ZSI8D6z2jVNKhFiammtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E6Y8G2sveBg7YIT2i6eDbB6i.png?f=user_large

Ik heb bluetooth niet eens gebruikt (MP2 en Lynx Shunt hebben geen BT), alle apparaten met elkaar aangesloten op de VE.bus en dan via VRM portaal geconfigureerd. Dan heb je ook niet de MK3 kabel nodig voor je MP2 om te configureren.

• rmax
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-11-2024
Dames en heren,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe laadpaal en hoor om mij heen dat Victron de meeste opties biedt op het gebied van slim laden.

Nu ben ik opzoek naar een laadpaal die automatisch op de goedkoopste momenten laadt icm mijn dynamische contract. Is deze optie momenteel standaard ingebouwd? Of moet ik dat zelf programmeren in Node red?

Thanks voor jullie reacties!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:59
Een Victron laadpaal ondersteunt het. In ESS of DESS (green mode) werkt het naar behoren. Echter zie je geen grafiekslijn in DESS wanneer een EV wordt opgeladen. Dat is een gemis.

Ik had een andere laadpaal Wallbox. Er is geen interface met Victron Cerbo Gx voor deze paal. Hiervoor moet je een Node Red of wat dan ook nodig. Ik wil geen software gedoe als Wallbox of Victron een software update heeft en daardoor niet gaat werken. In eerste jaar zal wel leuk zijn om software in elkaar te zetten, maar voor volgende jaren, ho maar. Dan ben je iets anders bezig. Vandaar ben ik overgestapt op de Victron laadpaal.

[ Voor 54% gewijzigd door Eriko op 08-10-2024 10:51 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-11 22:29
rmax schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:38:
Dames en heren,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe laadpaal en hoor om mij heen dat Victron de meeste opties biedt op het gebied van slim laden.

Nu ben ik opzoek naar een laadpaal die automatisch op de goedkoopste momenten laadt icm mijn dynamische contract. Is deze optie momenteel standaard ingebouwd? Of moet ik dat zelf programmeren in Node red?

Ik heb een zelfbouw laadpaal en de aansturing van het laden op de goedkoopste momenten gebeurt door Tibber. Die stuurt een seintje naar de auto (KIA e-Niro) waarmee het laden start en stopt.

Tibber kan ook met bepaalde merken laadpalen werken.

Meerdere energieleveranciers bieden een mogelijkheid voor “slim laden”.
En dan heb je nog aparte apps zoals Jedlix.

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 08-10-2024 11:21 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 22:10
rmax schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:38:
Dames en heren,

Ik doe dat via aansturing met mijn dynamische energieaanbieder Tibber. Ik heb de laadpaal met tibber gekoppeld en deze berekend een slim laadplan. Daarnaast kan ik gebruik maken van grid rewards, wat betekend extra gunstige tarieven door op sommige momenten automatisch het laden laten pauzeren of juist starten.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:52
Bij wie ontbreekt ook het DESS schema voor morgen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• N1traat
John245 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:14:
Bij wie ontbreekt ook het DESS schema voor morgen?
Bij mij ook.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik weet niet waar DESS zijn info vandaan haalt maar ca 36 uur geleden heeft ENTSO-e weer is de api aangepast....

Nord Pool blijft in ieder geval constant in data doorgeven.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:02
Wat is bij jullie het idle verbruik van de MP2?

Ik heb een 48/5000 en bij idle wordt er alsnog zo’n 65 watt uit de batterij getrokken. Dat vind ik best veel. Toch even 1,5kWh per dag die in rook opgaat.

[ Voor 12% gewijzigd door thys op 12-10-2024 09:35 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dat is uiteraard geen energie die in rook is opgegaan maar energie verbruikt door een elektrisch toestel.

Maar 65 W is wel veel voor idle mode.
De MPII zelf verbruikt hier in idle modus een 2 tot 24W.
In laadmodus tussen de 50 en 70W.

Idle is toch maar de toestand dat de SoC van je batterij 100% is en je verbruikers nog direct op PV draaien?
Dat is ook geen 24 uur per dag neem ik aan.
Idle mode is hier slechts enkele uren per dag.
Of de accu wordt hier bijgeladen (en geen 100% SoC) dan volgt bij voldoende zon en laag verbruik Idle en dan wordt er al terug energie uit de accu ontrokken.

Het setpoint staat hier ook op -30W.
En dat betekent dat wanneer er onvoldoende PV productie is (iedere dag al de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang) er sowieso al ongeveer 30W uit de accu ontrokken wordt. Maar ook dan gaat die energie niet in rook op maar het net op.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 12-10-2024 10:56 ]

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:44
Er valt me al een tijdje op dat de "optelsom" van wattages verschillen vertoont.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRen_CRF6qmaB6uOTmTqBhjImKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2aL7Ffh8CqN1X8nmURHLdBl.jpg?f=fotoalbum_large
Het wattage linksonder (6083) van de batterij klopt (globaal) met de optelsom van alle andere wattages.
Maar dit verschilt enorm van het wattage richting batterij dat Victron aangeeft (3613).
Waarin zit dit verschil?

• NetWorker
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 09:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcSmexvvc4mESMeau-ZVaFPtwKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gioESEJowiJazz48PxsSuMIE.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien is in deze foto van mijn 6 stuks Pylontech US5000-1C batterijen, geven de bovenste 4 batterijen de oplaadstatus aan (hoe vol ze zijn). De onderste twee batterijen doen dit echter niet? Wat zou hier de reden voor kunnen zijn???

De batterijen zijn per 2 aangesloten op de Lynx Distributor - volgens mij niet relevant, maar meld het toch.

• NetWorker
Tweede vraag. Mijn batterijen staan nu in mijn schuur welke tegen het huis aan staat. Deze schuur is niet geïsoleerd (zit er naar te kijken maar kost enkele honderden euro's alleen al aan materialen - weet nog niet of ik dit ga doen).

Momenteel is het buiten zo'n 11 graden en is het bij de batterijen gemiddeld 17 graden (14 graden minimale cell temp en maximale temp van de cellen van 19 graden).

Met de winter in aantocht lijkt het me beter om de batterijen te verwarmen. Nu kan dit door isolatie van de schuur maar ook door te proberen de batterijen te verwarmen. Nu heb ik dit gevonden: https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A3JTKQZIT7UMOT&th=1

Zou ik deze niet onder, tussen en boven de batterijen kunnen plaatsen? Is maar 8,5W per mat en met een prijs van 12,30 per mat natuurlijk niet duur. Zou dat voldoende sterk zijn om de batterijen "warm" te houden?

Ik kan natuurlijk ook een elektrische olieverwarming plaatsen, of een infrarood verwarming die straalt richting de batterijen, maar dat is weer iets duurder.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:23
NetWorker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:36:
Tweede vraag. Mijn batterijen staan nu in mijn schuur welke tegen het huis aan staat. Deze schuur is niet geïsoleerd (zit er naar te kijken maar kost enkele honderden euro's alleen al aan materialen - weet nog niet of ik dit ga doen).

Momenteel is het buiten zo'n 11 graden en is het bij de batterijen gemiddeld 17 graden (14 graden minimale cell temp en maximale temp van de cellen van 19 graden).

Met de winter in aantocht lijkt het me beter om de batterijen te verwarmen. Nu kan dit door isolatie van de schuur maar ook door te proberen de batterijen te verwarmen. Nu heb ik dit gevonden: https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A3JTKQZIT7UMOT&th=1

Zou ik deze niet onder, tussen en boven de batterijen kunnen plaatsen? Is maar 8,5W per mat en met een prijs van 12,30 per mat natuurlijk niet duur. Zou dat voldoende sterk zijn om de batterijen "warm" te houden?

Ik kan natuurlijk ook een elektrische olieverwarming plaatsen, of een infrarood verwarming die straalt richting de batterijen, maar dat is weer iets duurder.

Test of je temperatuurmeting werkt en ook daadwerkelijk uitschakelt bij over en/of ondertemperatuur.
Hang een van je thermokoppels in een beker met ijswater bijvoorbeeld. Of pas tijdelijk een setting aan.
De beste remedie is om te zorgen dat het niet te koud gaat worden. Dus gewoon gebruiken.
Mocht de temperatuur toch zakken, kijk dan of je bijvoorbeeld alleen de windzijde van de schuur kan isoleren.
Of je maakt een geisoleerd compartiment voor je batterijen.

Als je schuur koud is en doorwaait, dan heb ik niet de ilusie dat een matje van een paar wat veel gaat helpen.... Dat werkt alleen goed in een geisoleerde omgeving.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• NetWorker
V_ger schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Test of je temperatuurmeting werkt en ook daadwerkelijk uitschakelt bij over en/of ondertemperatuur.
Hang een van je thermokoppels in een beker met ijswater bijvoorbeeld. Of pas tijdelijk een setting aan.
De beste remedie is om te zorgen dat het niet te koud gaat worden. Dus gewoon gebruiken.
Mocht de temperatuur toch zakken, kijk dan of je bijvoorbeeld alleen de windzijde van de schuur kan isoleren.
Of je maakt een geisoleerd compartiment voor je batterijen.

Als je schuur koud is en doorwaait, dan heb ik niet de ilusie dat een matje van een paar wat veel gaat helpen.... Dat werkt alleen goed in een geisoleerde omgeving.
De batterijen zijn soort van geisoleerd omdat ze in een eigen rack zitten. De temperatuur blijft daar dus in "hangen". De schuur zelf heeft weinig last van tocht omdat deze ingebouwd zit naast mijn huis onder een carport. Er komt dus niet direct koude voor/tegen/naast. Zoals gezegd is isoleren 1 optie die ik aan het verkennen ben, maar die is ook het prijzigst en niet optimaal omdat de "muur" tussen mijn schuur en die van de buren niet compleet dicht is. Warmte vanuit mijn schuur kan naar die van hun toe overlopen. Als ik die muur ook nog zou moeten isoleren, dan blijft er weinig ruimte over om spullen op te slaan. Er gaat dan zo 10cm ruimte verloren aan die kant.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:41

HermanGast

Exige GT3

NetWorker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:27:
[Afbeelding]

Zoals te zien is in deze foto van mijn 6 stuks Pylontech US5000-1C batterijen, geven de bovenste 4 batterijen de oplaadstatus aan (hoe vol ze zijn). De onderste twee batterijen doen dit echter niet? Wat zou hier de reden voor kunnen zijn???

De batterijen zijn per 2 aangesloten op de Lynx Distributor - volgens mij niet relevant, maar meld het toch.
Hoe heb je ze gestart? Eerst allemaal met schakelaar aan, en dan de bovenste met de rode startknop 2 seconden?
Wat geeft de GX aan bij de details van Pylontech? Alle 6 online?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxMkQeVeNuRlZ38WY0imE5N_QL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PF6I8BlXtcc1wlvg2j1bnCGu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door HermanGast op 14-10-2024 22:52 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• John245
HermanGast schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:49:
[...]

Hoe heb je ze gestart? Eerst allemaal met schakelaar aan, en dan de bovenste met de rode startknop 2 seconden?
[Afbeelding]
Is die "010B" niet vreemd? Ik was in de veronderstelling dat het altijd nummer zijn. Welke batterij is 010B dan bij jou?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Jazsie
Ik zeg batterij 11 :).

1 = 1
....
9 = 9
A = 10
B = 11

• NetWorker
HermanGast schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:49:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqCs5KKw6b6EANqYKpnQJhNhOmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/utQCMPrrliHMte9EGKuitBT9.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard heb ik ze zo gestart! Is er een andere manier dan? Alle 6 de baterijen zijn actief/online.

• John245
NetWorker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

[Afbeelding]

Uiteraard heb ik ze zo gestart! Is er een andere manier dan? Alle 6 de baterijen zijn actief/online.
Knipperen de RUN lampjes wel van de onderste batterijen?

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Jazsie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:06:
Ik zeg batterij 11 :).

1 = 1
....
9 = 9
A = 10
B = 11
Klopt helemaal. Hexadecimaal waarschijnlijk. En daarom ook maximaal 16 in een keten.

[ Voor 14% gewijzigd door HermanGast op 15-10-2024 18:29 ]

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

NetWorker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

[Afbeelding]

En bij het starten, ook geen lampjes?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-11 22:29
NetWorker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:36:

Je kunt met enkele PIR platen van 7~10 cm dikte je server rack inpakken. Dan hoef je niet je hele schuur te isoleren.
Als je de batterijen dagelijks goed gebruikt, kunnen die zichzelf warm houden zo.

Een 8,5 Watt warmtematje tussen de packs lijkt mij niet voldoende als de boel niet geïsoleerd is.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• NetWorker
HermanGast schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:53:
[...]

En bij het starten, ook geen lampjes?
Bij het starten branden ze wel op maar gaan daarna al snel weer uit.

• John245
NetWorker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Bij het starten branden ze wel op maar gaan daarna al snel weer uit.
Knippert de RUN lamp?

• NetWorker
Hoi John, ja die knipperen.

Ik zit er aan te denken morgen (ik verwacht vandaag nog wel wat zon en ben de hele dag druk dus gaat toch niet eerder lukken) die t-class fuse even te bypassen (dus eruit te halen) en dan weer even te kijken wat ze doen. Ik meen me te herinneren dat ze dan wel aan gaan - ze hebben het namelijk alle 6 gedaan. Zou een zekering kunnen zijn die niet lekker werkt ofzo (of iets met weerstand te maken kunnen hebben). De zekering is niet defect anders zou er geen spanning op de kabels staan. Hmmm.....

• John245
NetWorker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Hoi John, ja die knipperen.

Ik zit er aan te denken morgen (ik verwacht vandaag nog wel wat zon en ben de hele dag druk dus gaat toch niet eerder lukken) die t-class fuse even te bypassen (dus eruit te halen) en dan weer even te kijken wat ze doen. Ik meen me te herinneren dat ze dan wel aan gaan - ze hebben het namelijk alle 6 gedaan. Zou een zekering kunnen zijn die niet lekker werkt ofzo (of iets met weerstand te maken kunnen hebben). De zekering is niet defect anders zou er geen spanning op de kabels staan. Hmmm.....
Niet alle batterijen branden continue. De lampjes die aangeven hoe vol de batterij is gaan alleen aan bij activiteit. Maar bij vol ontladen gaan de lampjes ook niet aan?

• NetWorker
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Niet alle batterijen branden continue. De lampjes die aangeven hoe vol de batterij is gaan alleen aan bij activiteit. Maar bij vol ontladen gaan de lampjes ook niet aan?
Ik weet hoe ik hem kan forceren om te laden (keep batteries charged), maar ik weet niet of en hoe ik nu mijn batterij kan laten dumpen op het GRID (door een instelling te veranderen). Is dat een mogelijkheid? Dan kan ik zien of de lampjes aan/uit gaan. Anders zou ik dus nu een enorme load moeten genereren thuis en ik weet ff niet hoe ik dat zo makkelijk kan doen (ja, inductie aan zetten en stofzuiger ofzo - maar kan het ook remote, dus dumpen van het stroom? is misschien makkelijker om te testen).

• IvoB2
De negatieve waarde van het gridsetpoint in de ESS gevoelig verhogen (tot boven de waarde van de eventuele PV invoeding):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQKfqHkFb9AGXgb7AUpGTb5Zwhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EX1r6NGARi5deGk8Xa0oXxSK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 113% gewijzigd door IvoB2 op 16-10-2024 11:06 ]

• NetWorker
UPDATE: Ik weet inmiddels waarom de laatste twee Pylontechs geen leds lieten zien.... de T-Class 110A zekering is stuk! Ik meet geen weerstand meer (gemeten toen alles uit stond). Wel gek dat als je DC meet terwijl alles aan staat dat je nog steeds voltage ziet lopen???

Ik had nog 1 spare zekering dus die er nu tussen gezet. Dan gaan de leds wel aan. Alleen is er nu een onbalans ontstaan omdat de andere 4 batterijen nu 85% gevuld zijn en de laatste 2 maar 50%. Nu alleen de batterijen aan laten staan en hij is nu aan het her-balenceren. Hopelijk vanavond alles weer in sync.

Wel gek dat de zekering stuk is (doorgebrand?) Ik heb nog even gekeken en ik laad/ontlaad maar met maximaal 210A terwijl dit dus gezekerd is op 3x 110A. Daarnaast is dit ook nog minder dan de aanbevolen 80A die Pylontech adviseert. Hmmmm...... Weer een ander probleem opgespoort om over na te denken.

Inmiddels per post ook de console kabel binnengekregen en alle batterijen hebben firmware 1.9. Dus die zijn allemaal gelijk.

Pffff...... je blijft bezig met zo'n systeem zeg. Is niet echt plug-and-play. Hahahaha

• John245
NetWorker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:41:
UPDATE: Ik weet inmiddels waarom de laatste twee Pylontechs geen leds lieten zien.... de T-Class 110A zekering is stuk! Ik meet geen weerstand meer (gemeten toen alles uit stond). Wel gek dat als je DC meet terwijl alles aan staat dat je nog steeds voltage ziet lopen???

Ik had nog 1 spare zekering dus die er nu tussen gezet. Dan gaan de leds wel aan. Alleen is er nu een onbalans ontstaan omdat de andere 4 batterijen nu 85% gevuld zijn en de laatste 2 maar 50%. Nu alleen de batterijen aan laten staan en hij is nu aan het her-balenceren. Hopelijk vanavond alles weer in sync.

Wel gek dat de zekering stuk is (doorgebrand?) Ik heb nog even gekeken en ik laad/ontlaad maar met maximaal 210A terwijl dit dus gezekerd is op 3x 110A. Daarnaast is dit ook nog minder dan de aanbevolen 80A die Pylontech adviseert. Hmmmm...... Weer een ander probleem opgespoort om over na te denken.

Inmiddels per post ook de console kabel binnengekregen en alle batterijen hebben firmware 1.9. Dus die zijn allemaal gelijk.

Pffff...... je blijft bezig met zo'n systeem zeg. Is niet echt plug-and-play. Hahahaha
Hoe heb je DC gemeten? Als je niks disconnect staat er gewoon spanning op.

Je kan beter op 0.25C laden/ontladen.

• NetWorker
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Hoe heb je DC gemeten? Als je niks disconnect staat er gewoon spanning op.

Je kan beter op 0.25C laden/ontladen.
Ik zit al even te kijken waar ik dit het beste kan instellen. Ik heb dus drie paartjes van 2 batterijen gekoppeld en wil dus eigenlijk niet meer dan 95A laden/ontladen per kabel. Zeg jij nu met 0.25C dat dit dan 25A is? Klopt dat? Hoe en waar kan ik dit instellen? Mijn CCL staat nu op 280A en de DCL staat op 600A.

Is dat onder DVCC Limit Charge Current? Welke waarde wordt dan de Maximum Charge Current? 25A of 3x 25A = 75A? Is deze waarde voor het totaal?

En geld deze dan ook voor discharge? Of stel je dat weer ergens anders in?

• John245
NetWorker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Ik zit al even te kijken waar ik dit het beste kan instellen. Ik heb dus drie paartjes van 2 batterijen gekoppeld en wil dus eigenlijk niet meer dan 95A laden/ontladen per kabel. Zeg jij nu met 0.25C dat dit dan 25A is? Klopt dat? Hoe en waar kan ik dit instellen? Mijn CCL staat nu op 280A en de DCL staat op 600A.

Is dat onder DVCC Limit Charge Current? Welke waarde wordt dan de Maximum Charge Current? 25A of 3x 25A = 75A? Is deze waarde voor het totaal?

Ik zou persoonlijk geen 95A doen door een kabel die continue 100A aan kan. Ik hou rekening met een veiligheidsmarge van 20%, is dus 80A.

Volgens mij staat dit in de handleiding van de Cerbo GX uitgelegd. Gelijk een mooie gelegenheid om wat meer ins en outs van je systeem te weten te komen.

• Jazsie
NetWorker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

DCL 600A wilt dus zeggen 200A over de 3 "paren" kabels. Lijkt me wat veel voor 110A zekering.
De waarde wat er staat is het totale waarde, stel je 75A dan zit je infeite op max 25A per "paar" kabel.

Vind het toch apart want normaliter wordt het vermogen netjes verdeeld over de kabels tenzij er onbalans is.

Zijn je DC kabels allemaal van gelijke lengte?

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-11 06:26
@NetWorker wat @John245 bedoelt met 0,25C is 0,25 x de capaciteit van je batterijen. Die zijn 100Ah dus x 0,25 betekent 25A per batterij. 25 x 6 wordt dus 150A max.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-11 19:55
Ik heb dynamic ess nu ook ingeschakeld maar ik zie nu toch dat de laatste dagen eerst wordt terugeleverd op het net terwijl de accu nog lang niet vol zit.

Ik gebruik de green mode
En heb discharge restrictie op always staan.

Waarom besluit systeem dan toch om naar net terug te leveren?

Of interpreteer ik de discharge restricties verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgldOXnhuO5YXqQ3z6LsyVNjaOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oECeTtKYkzuhwjWbaB26LcYN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Leipi35 op 18-10-2024 18:11 ]

• Devke
  • Registratie: December 2022
Leipi35 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:08:
Ik heb dynamic ess nu ook ingeschakeld maar ik zie nu toch dat de laatste dagen eerst wordt terugeleverd op het net terwijl de accu nog lang niet vol zit.

Ik gebruik de green mode
En heb discharge restrictie op always staan.

Waarom besluit systeem dan toch om naar net terug te leveren?

Of interpreteer ik de discharge restricties verkeerd?
[Afbeelding]
Hoe kom je op 4 ct / kWh batterij kosten?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Leipi35
Als je de formule invult bij de instellingen van dess
Dan komt er op basis van de batterij kosten en ingevulde cycli van de batterij een bedrag uit

• Devke
Leipi35 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:45:
Dan komt er op basis van de batterij kosten en ingevulde cycli van de batterij een bedrag uit
3500/3000/15 is voor mij geen 4 ct kosten per kWh. Deel je door 30 dan klopt het wel. 1 hele cyclus. Kosten per kWh klopt dan niet in mijn ogen. Er blijven 15 kWh te verbruiken. Ontlaadverliezen? Dit kun je ook ergens kwijt? Kosten daarvan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Devke
Leipi35 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:45:
3500/3000/15 is voor mij geen 4 ct kosten per kWh. Deel je door 30 dan klopt het wel. 1 hele cyclus. Kosten per kWh klopt dan niet in mijn ogen. Er blijven 15 kWh te verbruiken. Ontlaadverliezen? Dit kun je ook ergens kwijt? Kosten daarvan.

Edit : staat cyclus costs. Ik vind dat tricky want eigenlijk maak je imo meer kosten omdat je 15 kWh kunt verstouwen. Lees echt gebruiken. Geen 30.

• Leipi35
Dat snap ik wel ,echter
Na het bekijken van youtube van Harold halewijn
Zegt hij dat deze kosten die je daar invult niet van invloed zijn op hoe dess reageert.
Je zou daar willekeurig iets in kunnen vullen zegt Harold

• John245
Leipi35 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:52:
Dat snap ik wel ,echter
Na het bekijken van youtube van Harold halewijn
Zegt hij dat deze kosten die je daar invult niet van invloed zijn op hoe dess reageert.
Je zou daar willekeurig iets in kunnen vullen zegt Harold
Die Harold kan zoveel zeggen. DESS reageert daar echt wel op.

• IvoB2
"Die Harold" staat wel mee aan de wieg van de uitwerking van DESS en is voortdurend in overleg met Victron.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2024 08:55 ]

• Devke
IvoB2 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:55:
"Die Harold" staat wel mee aan de wieg van de uitwerking van DESS en is voortdurend in overleg met Victron.
Dat is prima he..... echter die 4 ct is imo veelste laag. Nu vind ik het lastig want Harold is natuurlijk wel Pro Victron. Dan krijg je snel wij van WC eend bevelen WC eend aan. Maar los daarvan zou ik graag snappen hoe je op 4 ct komt. Pak je de simpele HW batterij dan zit je al op 9 ct per kWh. Zonder omzettingsverlies (1395/6000/2.7)

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 19-10-2024 09:01 ]

• IvoB2
Ik mag toch aannemen dat zowat iedereen die aan dit topic deelneemt min of meer pro Victron is? :)

Volgens mij zegt ie ook in één van zijn bijdragen dat die kost redelijk arbitrair is.
Maar de details ken ik verder niet meer want ik werk niet met DESS (heeft in Vlaanderen weinig tot geen zin) dus de details zijn aan mij half voorbij gegaan en niet blijven hangen.

• Devke
IvoB2 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:03:
Ik mag toch aannemen dat zowat iedereen die aan dit topic deelneemt min of meer pro Victron is? :)

Volgens mij zegt ie ook in één van zijn bijdragen dat die kost redelijk arbitrair is.
Maar de details ken ik verder niet meer want ik werk niet met DESS (heeft in Vlaanderen weinig tot geen zin) dus de details zijn aan mij half voorbij gegaan en niet blijven hangen.
Dankje. Wellicht weet iemand anders het. No problem 😉

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Devke schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Dat is prima he..... echter die 4 ct is imo veelste laag. Nu vind ik het lastig want Harold is natuurlijk wel Pro Victron. Dan krijg je snel wij van WC eend bevelen WC eend aan. Maar los daarvan zou ik graag snappen hoe je op 4 ct komt. Pak je de simpele HW batterij dan zit je al op 9 ct per kWh. Zonder omzettingsverlies (1395/6000/2.7)
De simpele HW batterij kost dan ook relatief veel per kWh en is bedoeld voor mensen die gemak zoeken en dat af willen kopen.

Victron levert zelf ook hele dure accu's, maar een gemiddeld Victron systeem heeft Pylontech accu's (1200 Euro/4.8 kWh, voorheen duurder), een DIY battery case met 15kWh icm NKON aangeschafte 280-314 mAh cellen voor relatief gezien "een prikkie" tov HomeWizard. De afschrijving van een groter systeem of zelfbouw kost minder per kWh. Maar hoeveel het exact is heeft ook te maken met temperatuur, (ont)laadsnelheid en degradatie.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 15:08
@Leipi35 zat er niet gewoon een dubbele piek ik de energietarieven? Afgelopen dagen zag ik een aantal keer dat er ‘s ochtends en ‘s avonds een hoge prijs was.
Als het er tussenin dan goedkoop is, kan het toch zo zijn dat ‘ie de accu tijdens de ochtend nog even helemaal leeg pompt, om ‘s middags weer te laden voor de volgende piek.

• John245
Devke schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Dankje. Wellicht weet iemand anders het. No problem 😉
Ik had het antwoord al gegeven, maar dan krijg ik terug dat die Harold zo goed is. Maar hier nogmaals:
Determining the target SOC
Several people want to know how the algorithm determines the target SOC. This is done by taking 4 steps for each site running Dynamic ESS on each re-calculation of the schedule. This is typically done each hour.

Obtain data;
Set boundary conditions (battery, grid and the consumption/pv yield boundaries);
Find the most optimal charging cycle according to the data at hand and the battery/grid costs;
Attempt to reach the target SOC for the current hour by the end of this hour

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 19-10-2024 09:13 ]

• Devke
Taro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:09:
[...]

De simpele HW batterij kost dan ook relatief veel per kWh en is bedoeld voor mensen die gemak zoeken en dat af willen kopen.

Victron levert zelf ook hele dure accu's, maar een gemiddeld Victron systeem heeft Pylontech accu's (1200 Euro/4.8 kWh, voorheen duurder), een DIY battery case met 15kWh icm NKON aangeschafte 280-314 mAh cellen voor relatief gezien "een prikkie" tov HomeWizard. De afschrijving van een groter systeem of zelfbouw kost minder per kWh. Maar hoeveel het exact is heeft ook te maken met temperatuur, (ont)laadsnelheid en degradatie.
Ik heb even de snelle rekensom gepakt. Hoe meer zelf des te goedkoper. Probeer hem alleen ff te snappen. 4 ct is denk ik "te mooi om waar te zijn". Ik zou het ervoor doen. 1 ct omzettingsverlies erbij.

• IvoB2
Ik gebruik en BYD LV 48V accu (15,4 kWh) en dan kom ik op een investeringskost (all in) van 422 €/kWh.
En ik draai maar een hondertal cycli per jaar.
Meer opslag mag dan wel goedkoper zijn per kWh maar daar heb ik niets aan.
Het kost wel meer in euro. Acht maanden per jaar produceer ik meer dan ik kan verbruiken en opslaan (meer kWh zou in die periode dus geen zin hebben) en de overige vier maanden produceer ik minder dan de reeds voorziene opslagcapaciteit. Dan zou het geen zin hebben om meer te investeren in meer opslag.
Wanneer je dynamisch winstgevend kan handelen heeft dat uiteraard wel zin maar zo is de situatie hier niet (andere parameters, ander uitgangspunt).

Voor de "goedkoop" moet ik het dus niet doen. Laat staan voor de winst.
De all in prijs van de energie die ik de laatste 12 maanden uit het net heb gehaald bedroeg een 7-8 cent/kWh.
Uiteraard dankzij de combinatie van PV en opslag.
Zonder accu zou dat dan rond de 17,5 cent/kWh draaien.

Puur economisch gezien is de kost per kWh uit een accu dus duurder dan het deel dat je niet zelf kan opwekken/direct verbruiken gewoon uit het net halen.
Ik maak mezelf dan ook niet de illusie dat ik het accusysteem los van de rest ooit zal terugverdienen.
Het is hier alleen maar rendabel wanneer je het ziet in het geheel zodat de netto opbrengst van PV betaalt voor de investering in opslag.

Uiteraard is dat voor iedere situatie anders.
De kost per kWh kan je dus alleen maar individueel berekenen.
De kost zal - afhankelijk van de omstandigheden en parameters - voor mij, voor die Harold en voor den John dus telkens op een ander cijfer eindigen.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2024 09:39 ]

• John245
Devke schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:13:
[...]

Ik heb even de snelle rekensom gepakt. Hoe meer zelf des te goedkoper. Probeer hem alleen ff te snappen. 4 ct is denk ik "te mooi om waar te zijn". Ik zou het ervoor doen. 1 ct omzettingsverlies erbij.
Hoe kom jij aan 1 cent omzettingsverlies?

• Devke
John245 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Hoe kom jij aan 1 cent omzettingsverlies?
20% genomen even voor het gemak. RTE van 80%

• John245
Devke schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:17:
[...]

20% genomen even voor het gemak. RTE van 80%
Bij een stroomprijs van 5 cent is het inderdaad 1 cent

Bij een stroomprijs van 20 cent echter 4 cent. etc...

• Devke
John245 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Klopt. Was hier even te snel. Volgens mij moet je de kosten goed splitsen. Die 4 ct even zien als "afschrijving". Daarboven op de omzettingsverliezen. Maar ook dan zou dayahead best leuk kunnen zijn om eens wat terug te sturen het net in. Dat is eigenlijk de basis waarom ik vraag hoe die 4 ct mogelijk is. Ik heb even niks met onbalanshandel. Veel te ondoorzichtig. Gok dat de winsten daar minder groot zijn dat ze lijken. Al die extra omzettingsverliezen. FE betaald ze niet. Is daar duidelijk over. ZP vind ik daar wazig in blijven. Kan ook aan mij liggen.

• John245
Devke schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Klopt. Was hier even te snel. Volgens mij moet je de kosten goed splitsen. Die 4 ct even zien als "afschrijving". Daarboven op de omzettingsverliezen. Maar ook dan zou dayahead best leuk kunnen zijn om eens wat terug te sturen het net in. Dat is eigenlijk de basis waarom ik vraag hoe die 4 ct mogelijk is. Ik heb even niks met onbalanshandel. Veel te ondoorzichtig. Gok dat de winsten daar minder groot zijn dat ze lijken. Al die extra omzettingsverliezen. FE betaald ze niet. Is daar duidelijk over. ZP vind ik daar wazig in blijven. Kan ook aan mij liggen.
Mijn inziens moet je ook niet alleen de batterijkosten in ogenschouw nemen, maar ook de omvormers, kabels, brandblusinstallatie, etc...

• Leipi35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CY9YAW-w5u-pgkQEsiU5YVhUKSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qflMBIiGpsKJ7caNxO7jCFgJ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik dit heb ingeschakeld dan zou dess toch niet moeten besluiten om toch nog batterij capaciteit
Terug aan het net te leveren?

• RikHa
Leipi35 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:09:
[Afbeelding]

Maar als ik dit heb ingeschakeld dan zou dess toch niet moeten besluiten om toch nog batterij capaciteit
Wat is je grid setpoint?

• N1traat
Leipi35 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:09:
[Afbeelding]

Ik begreep dat het soms twee dagen kan duren totdat het nieuwe schema actief is. Maar ik hoorde ook van mijn installateur dat ik niet de Green mode moest gebruiken omdat deze niet goed zou werken. Een trade mode met restrictie dat hij niet mag terugleveren zou ook ipv greenmode kunnen.

klopt dat van de green mode dat deze slecht werkt? wat zijn jullie ervaringen?

• Leipi35
Die staat op 50 watt

• Leipi35
Ik heb nu de instelling veranderd.
Betreffende : can you sell back to the grid.
Deze nu maar eens op no gezet

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 08:03
Over Grid Rewards van Tibber : heb een testje gedraaid of de Grid Rewards worden bepaald met het vermogen door de laadpaal of het vermogen wat wordt geleverd door je huisaansluiting.

Volgens de gegevens in de Tibber app wordt het door de laadpaal geleverde vermogen gebruikt.

In mijn geval waren er 's nachts grid rewards, thuisaccu leverde 4 kW aan net, laadpaal leverde 9 kW, opname uit het net was 6 kW.
In de Tibber app stond 9 kW vermeld bij de Grid Rewards. Normaal laad ik met 11 kW. Het laadvermogen kan dus dynamisch worden aangepast door Tibber. Mede daarom ga ik er vanuit dat het door de paal geleverde vermogen wordt gebruikt voor het bepalen van je Grid Rewards.
Komt ook overeen met een bericht op Facebook van een Tibber medewerker.

Mijn toekomstplannen:
1 ontladen van thuisaccu voorkomen tijdens grid rewards.
2 mooiere oplossing: tijdens grid rewards via de laadpaal de accu's laden.

uitvoering 1 = DND signaal naar multiplus met stroomdetectieschakelaar. Willekeurig voorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/1005006412086239.html
Nadeel: even aan denken om deze te deactiveren als ik moet laden tijdens dure uren, anders gebruik ik geen accuvermogen.

uitvoering 2 = laadkabel maken naar een LFP lader.

Eerst maar eens kijken hoe vaak er gridrewards zijn. Tot mijn verbazing had ik er vanochtend eentje om 06:30, in het weekend, in het donker.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Devke
AquaPlanning schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:56:
Over Grid Rewards van Tibber : heb een testje gedraaid of de Grid Rewards worden bepaald met het vermogen door de laadpaal of het vermogen wat wordt geleverd door je huisaansluiting.

Volgens de gegevens in de Tibber app wordt het door de laadpaal geleverde vermogen gebruikt.

In mijn geval waren er 's nachts grid rewards, thuisaccu leverde 4 kW aan net, laadpaal leverde 9 kW, opname uit het net was 6 kW.
In de Tibber app stond 9 kW vermeld bij de Grid Rewards. Normaal laad ik met 11 kW. Het laadvermogen kan dus dynamisch worden aangepast door Tibber. Mede daarom ga ik er vanuit dat het door de paal geleverde vermogen wordt gebruikt voor het bepalen van je Grid Rewards.
Komt ook overeen met een bericht op Facebook van een Tibber medewerker.

Mijn toekomstplannen:
1 ontladen van thuisaccu voorkomen tijdens grid rewards.
2 mooiere oplossing: tijdens grid rewards via de laadpaal de accu's laden.

uitvoering 1 = DND signaal naar multiplus met stroomdetectieschakelaar. Willekeurig voorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/1005006412086239.html
Nadeel: even aan denken om deze te deactiveren als ik moet laden tijdens dure uren, anders gebruik ik geen accuvermogen.

uitvoering 2 = laadkabel maken naar een LFP lader.

Eerst maar eens kijken hoe vaak er gridrewards zijn. Tot mijn verbazing had ik er vanochtend eentje om 06:30, in het weekend, in het donker.
Misschien is e.a. wel via HA aan te sturen zodat je bij optie 1 niks vergeet. Ik dacht een oude sfeerhaard met IR alleen ook niet meer te kunnen aansturen. Draait inmiddels toch wel. Er is daar vast iets mogelijk voor je.

• RikHa
Leipi35 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:51:
Ik heb nu de instelling veranderd.
Betreffende : can you sell back to the grid.
Deze nu maar eens op no gezet
Dat zou goed moeten gaan.

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 16:53
Jazsie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:39:
Als je alles op de GX hebt aangesloten dan zal de MP2 gewoon te zien zijn in je dashboard menu.

[Afbeelding]

Ik heb bluetooth niet eens gebruikt (MP2 en Lynx Shunt hebben geen BT), alle apparaten met elkaar aangesloten op de VE.bus en dan via VRM portaal geconfigureerd. Dan heb je ook niet de MK3 kabel nodig voor je MP2 om te configureren.
Dat klopt dat menu krijg ik ook maar daar kun je weinig instellen. De 2 weg communicatie heb ik aan gezet.

Ik heb ook een VRM software geïnstalleerd op mijn Windows 10 computer "C:\Program Files (x86)\Victron Energy\VictronConnect\VictronConnect.exe"

Krijg zelfs de 2 apps Batterij monitor en MPPT 150/85 zonne-energie lader.

De app wilt een menu laden maar dan krijg ik een fout melding.

MQTT-RPC het configureren van het apparaat is niet mogelijk. Error code #82

Ik vind wel informatie op het internet maar geen oplossing.

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 08:03
@LEX63 Niet zeker waar je probleem zit:als de VRM niet opent : probeer een andere browser op je windows PC.

Opent de VRM wel: even uit mijn hoofd : gebruik in de VRM manager de Remote Console om bij Instellingen een wachtwoord in te stellen. Daarna bij instellingen - VRM Online Portal tweeweg communicatie aanvinken.

Voor de zekerheid: het editen doe je met VE_config. Heb je die ook geïnstalleerd?

Zoals het bij mij werkt:
VRM openen
Device list
MP selecteren
Onderaan bladzijde Remote VEconfigure
Na downloaden bestand (duurt even)
Bestand aanklikken, VE-config opent dan vanzelf.
Instellingen wijzigen, afsluiten
VE config ook afsluiten = bestand naar MP schrijven
via Remote Console naar multiplus _- geavanceerd - VE-BUS opnieuw opstarten.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:40
We zitten te denken aan een batterijsysteem van 15kWh en willen daar de aansturing met Victron mee maken. We hebben een dynamisch contract en weten eigelijk niet zeker of er winst te behalen valt met de ahndel daar in omdat de spread zo klein lijkt met 6-8 ct gemiddeld en dan nog de afschrijvingen ed meenemen.

Maar goed we overwegen dus een accu van min. 15kW of misschien meer als we overtuigd zijn/worden;)

Wat hebben we allemaal nodig? Het bekende boodschappenlijstje van Victron! Graag jullie hulp hierin:)

We hebben thuis 3 fase. En zonnepanelen met enphaseIIQ7+, maar we willen eigelijk een batterij setup maken zodat enphase er niet mee te maken heeft. De voeding van de batterij komt uit het stopcontact en niet vanuit de panelen. Een batterijomvormer principe.

Voor eigen gebruik denken we aan 1 fase setup voor de handel aan 3 fase!? Wat is jullie advies?

Oh ja de batterijen zullen waarschijnlijk dankzij 'offgridgarage' of de Eelbatterij of de gobelpower worden. Hoor graag jullie mening ook hierover;)

• V_ger
Tony71 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:44:
We zitten te denken aan een batterijsysteem van 15kWh en willen daar de aansturing met Victron mee maken. We hebben een dynamisch contract en weten eigelijk niet zeker of er winst te behalen valt met de ahndel daar in omdat de spread zo klein lijkt met 6-8 ct gemiddeld en dan nog de afschrijvingen ed meenemen.

Maar goed we overwegen dus een accu van min. 15kW of misschien meer als we overtuigd zijn/worden;)

Wat hebben we allemaal nodig? Het bekende boodschappenlijstje van Victron! Graag jullie hulp hierin:)

We hebben thuis 3 fase. En zonnepanelen met enphaseIIQ7+, maar we willen eigelijk een batterij setup maken zodat enphase er niet mee te maken heeft. De voeding van de batterij komt uit het stopcontact en niet vanuit de panelen. Een batterijomvormer principe.

Voor eigen gebruik denken we aan 1 fase setup voor de handel aan 3 fase!? Wat is jullie advies?

Oh ja de batterijen zullen waarschijnlijk dankzij 'offgridgarage' of de Eelbatterij of de gobelpower worden. Hoor graag jullie mening ook hierover;)
Als je moet vragen wat je nodig hebt, dan moet je er niet aan beginnen om het zelf te doen.
Echt er zijn heul veul schemas te vinden. Maak zelf eerst een opzet op basis van een schema dat jouw situatie het best benadert.
Daarna zijn er vast mensen die er commentaar op zullen hebben.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Tony71
V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Als je moet vragen wat je nodig hebt, dan moet je er niet aan beginnen om het zelf te doen.
Echt er zijn heul veul schemas te vinden. Maak zelf eerst een opzet op basis van een schema dat jouw situatie het best benadert.
Daarna zijn er vast mensen die er commentaar op zullen hebben.
Oh nee ik laat het absoluut door een elektricien installeren, maar ik wil alles zelf bestellen, zodat ik ook kan verdiepen in de producten en hun functie en hoe ze te benaderen. Ik ben wel handig, maar ik beperk mezelf tot het bouwen van een frame om het systeem aan te hangen en er een kast om heen te timmeren zodat het buiten verwarmt en ventialtiegekoeld kan draaien.

• V_ger
Tony71 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Oh nee ik laat het absoluut door een elektricien installeren, maar ik wil alles zelf bestellen, zodat ik ook kan verdiepen in de producten en hun functie en hoe ze te benaderen. Ik ben wel handig, maar ik beperk mezelf tot het bouwen van een frame om het systeem aan te hangen en er een kast om heen te timmeren zodat het buiten verwarmt en ventialtiegekoeld kan draaien.
Ja, maar ik blijf bij mijn statement. Niet om lullig te doen, maar je hebt er niets aan als ik zeg:
5m kabel 50mm2
7m kabel 70mm2
24 kabelschoenen in diverse afmetingen,
Wat klein draad, netwerkkabels,
T class zekeringen, mega zekeringen, houders, pre charge weerstanden, knopjes, kabelgoten, schakelaars, meterkast aanpassingen.

Zo, dat was een boodschappenlijstje, maar je bent 0,0 wijzer geworden.

Stel zelf wat op ALS je de kennis hebt OF laat een ervaren partij wat opstellen. Vragen om wat je nodig hebt brengt je echt niets.

• Tony71
V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

Ja, maar ik blijf bij mijn statement. Niet om lullig te doen, maar je hebt er niets aan als ik zeg:
5m kabel 50mm2
7m kabel 70mm2
24 kabelschoenen in diverse afmetingen,
Wat klein draad, netwerkkabels,
T class zekeringen, mega zekeringen, houders, pre charge weerstanden, knopjes, kabelgoten, schakelaars, meterkast aanpassingen.

Zo, dat was een boodschappenlijstje, maar je bent 0,0 wijzer geworden.

Stel zelf wat op ALS je de kennis hebt OF laat een ervaren partij wat opstellen. Vragen om wat je nodig hebt brengt je echt niets.
Het zegt me wel iets, maar kabels, klemmen ed laat ik aan de electricien over. Het gaat me meer om de hardware en software gedeelte van Victron. En of 1 fase met multiplus 5000 en 15 kWh accu voor eigen gebruik of we beter voor 3 fase kunnen gaan met 30 kWh accu voor handel in dynamische tarieven en onbalans:)

• John245
Tony71 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:56:
[...]

Het zegt me wel iets, maar kabels, klemmen ed laat ik aan de electricien over. Het gaat me meer om de hardware en software gedeelte van Victron. En of 1 fase met multiplus 5000 en 15 kWh accu voor eigen gebruik of we beter voor 3 fase kunnen gaan met 30 kWh accu voor handel in dynamische tarieven en onbalans:)
@Tony71
Ik hoop voor je dat jou elektricien de benodigde kennis heeft.

Lees je hier eens in:
"Zelf een powerwall bouwen"
"Het grote Victron ontwerp topic"
"Het grote Victron aansturing topic"
"Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 21-10-2024 08:48 ]

• Leipi35
Tony71 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:56:
[...]

Als je dit soort dingen vraagt dan is het mi echt de moeite waard om het gehele tweakers forum door te spitten , ik merk aan de vraagstelling dat je geen (electro) technische achtergrond hebt ?

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
Tony71 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:23:
Oh nee ik laat het absoluut door een elektricien installeren, maar ik wil alles zelf bestellen,
Advies: doe het bij één partij, zowel leveren als installeren. Dan heb je één aanspreekpunt voor service en garantie.
Je hebt een kans dat je geen elektricien kunt vinden voor dit soort installatiewerk.

[ Voor 11% gewijzigd door MJ de Bruijn op 21-10-2024 09:17 ]

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-11 15:41
@Tony71 Als je perse Victron wil zoek dan even contact met Offgridcentrum.nl of Lithiumaccus.nl (2 voorbeelden die ik ken) deze installeren ook.
Een doorsnee installatie bedrijf gaat hier zeer waarschijnlijk niet uitkomen of zullen een standaard oplossing van growatt of iets dergelijks voorstellen. Gezien je kennis niveau zou ik je ook aanraden om een compleet systeem te kopen of een ervaren Victron installateur dit compleet te laten bouwen voor je.

Mijn zelfbouw thuis accu

• Batilan
  • Laatst online: 06:38
Tony71 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:44:
Hier begint het mee, ik denk dat er maar heel weinig mensen / tweakers zijn die op dit moment winst halen uit hun thuisbatterij. Mijns inziens zie ik hier grofweg 3 categoriën Victron gebruikers: Het merendeel zijn m.i. de tweakers die het leuk vinden om met een thuisbatterij te werken, en daarin willen investeren zonder dat het perse geld hoeft op te leveren (zo een ben ik zel ook :)). Een enkeling die een grotere installatie heeft (zeg > 50kWh), òf omdat hij zijn geld verdient met het supporten van Victron spullen, òf omdat hij een serieus bedrijf heeft waar continuiteit van belang is, of is ingestapt in de gekte van de energiemarkt in 2021 en nog een interessant contract heeft, of er achter gekomen is dat zijn investering niet uit kan, en wellicht nog mensen die echt off-grid mogelijkheden willen hebben voor hun camper of (tiny) house. Maar wellicht mis ik nog een categorie :+

Ik zou er niet op rekenen dat je de komende paar jaar serieus geld gaat verdienen met je thuisaccu, terwijl je wel een serieuze investering moet doen. Als salderen uiteindelijk echt wordt afgeschaft is het maar zeer de vraag of er dan wèl serieus wat valt te verdienen.

Wat bedoel je precies met "zodat enphase er niet mee te maken heeft", ik neem aan dat je bedoelt dat de koppeling tussen de zonnepanelenopbrengst en de accu niet via DC verloopt maar via AC "het stopcontact". Als je een batterij wilt hebben die echt via het stopcontact werkt zijn er handiger oplossingen. De zonnepanelen buiten beschouwing laten en alleen op dynamische prijzen handelen gaat je waarschijnlijk weinig tot niets opleveren.
Waar komt deze overweging vandaan, je huis is toch 3-fase? Of wil je het intern salderen van de slimme meter gebruiken om je verbruik op 0 te houden, en wil je daarnaast gaan handelen?
Ook ik ben erg gecharmeerd van Andy en zijn garage, erg leuk om naar te kijken. Ik vermoed dat hier ook je voorkeur voor Victron vandaan komt?

Ik zou eerst even voor jezelf goed op een rijtje zetten wat je nu echt precies wilt bereiken met je installatie, anders heb je een grote kans dat het op een teleurstelling uitloopt (tenzij lekker hobieën in de trend van Andy je doel is).

Overigens kun je niet zomaar zelf met je Victron systeem de onbalans markt op. Zoals anderen ook al genoemd hebben: het beste wat je kunt doen is je eerst inlezen in de verschillende gerelateerde topics.

EDIT:

Overigens wordt er op dit moment wel redelijk geld verdient door mensen die bij een aanbieder zitten die op de onbalans markt handelt. De eerste en meest bekende is Zonneplan met hun Nexus, daarnaast is er de Homevolt van Tibber, deze hebben ook hun eigen topic. Of dat het businessmodel voor deze oplossingen gunstig blijft is ook nog de vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 21-10-2024 14:25 ]

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-11 11:08
Van het weekend eindelijk gelukt om mijn third party laadpaal aan te sturen van uit Victron via Modbus. Enige wat me niet duidelijk is waar het setpoint uitkomt als je hem op auto modus zet. In node-red is er een input voor current setpoint maar de tekst suggereert dat dat alleen is voor manual mode.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• N1traat
MJ de Bruijn schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Advies: doe het bij één partij, zowel leveren als installeren. Dan heb je één aanspreekpunt voor service en garantie.
Je hebt een kans dat je geen elektricien kunt vinden voor dit soort installatiewerk.
SensorX is er één en tevens elektricien.

• V_ger
John245 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Als voortborduring op wat ik eerder vandaag heb gepost in het topic over dynamische prijzen, ben ik eens verder gaan rekenen wat voor een batterij kosten ik daadwerkelijk heb gemaakt. Even los van afschrijving, dus puur aan energieverliezen.

In totaal is er volgens Victron dit contractjaar tot nu toe 11.287 kWh de batterij ingegaan. Er is ook weer 9.217 kWh uitgekomen. Er is dus 2.070 kWh opgegaan in warmte. Dat maakt mijn RTE ongeveer 82%.
Die 2070 is de waarde die ik nergens in VRM terug kon vinden, maar is op basis van het plussen en minnen van alles wat ik wel terug kon vinden.

35% van de energie die de batterij ingegaan is komt uit het net, 65% van mijn PV. Ofwel ik heb extra moeten kopen tegen mijn gemiddelde inkooptarief en ik heb gemiste inkomsten gelijk aan mijn gemiddelde verkooptarief. (0.197 en 0.284 respectievelijk)

De 9.217 kWhs die nuttig uit mijn batterij zijn gekomen vertegenwoordigen dan een gewogen gemiddelde kostprijs van 5,7 cent/kWh.

Weet iemand of er een manier is om geautomatiseerd die totalen uit VRM te trekken?
HA is in mijn geval onbetrouwbaar omdat tellers nog wel eens resetten bij het opnieuw opstarten van de Cerbo ofzo en dan krijg je hele rare pieken.

• John245
V_ger schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Als voortborduring op wat ik eerder vandaag heb gepost in het topic over dynamische prijzen, ben ik eens verder gaan rekenen wat voor een batterij kosten ik daadwerkelijk heb gemaakt. Even los van afschrijving, dus puur aan energieverliezen.

In totaal is er volgens Victron dit contractjaar tot nu toe 11.287 kWh de batterij ingegaan. Er is ook weer 9.217 kWh uitgekomen. Er is dus 2.070 kWh opgegaan in warmte. Dat maakt mijn RTE ongeveer 82%.
Die 2070 is de waarde die ik nergens in VRM terug kon vinden, maar is op basis van het plussen en minnen van alles wat ik wel terug kon vinden.

35% van de energie die de batterij ingegaan is komt uit het net, 65% van mijn PV. Ofwel ik heb extra moeten kopen tegen mijn gemiddelde inkooptarief en ik heb gemiste inkomsten gelijk aan mijn gemiddelde verkooptarief. (0.197 en 0.284 respectievelijk)

De 9.217 kWhs die nuttig uit mijn batterij zijn gekomen vertegenwoordigen dan een gewogen gemiddelde kostprijs van 5,7 cent/kWh.

Weet iemand of er een manier is om geautomatiseerd die totalen uit VRM te trekken?
HA is in mijn geval onbetrouwbaar omdat tellers nog wel eens resetten bij het opnieuw opstarten van de Cerbo ofzo en dan krijg je hele rare pieken.
Volgens mij kan dat wel met de VRM API

• V_ger
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Volgens mij kan dat wel met de VRM API
Oef, weer wat nieuws om te leren. Maar dit helpt me wel in die zin dat ik weet dat het kan en hoe het te regelen is. Maar eens zien wat er uit te peuren is.

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:14
In VRM, Advanced kun je rechtsboven een download van data over een aangegeven periode downloaden. Hier is veel extra aan informatie uit te halen.

• V_ger
Ik wil alleen de totalen voor mijn overzicht. Inmiddels heb ik via nodered de vrm api calls gedaan en krijg ik terug wat ik wil. Overigens werkt dat alleen op mijn cerbo en op de een of andere manier niet in mijn HA nodered.

Nu rest nog:
- Kijken of/hoe ik bij het triggeren van de api call een tijdstange kan weergeven ipv de vast ingevulde waardes.
- Kijken hoe ik dit naar HA kan pushen. Of wellicht naar de local mqtt server, dan komt het vanzelf in HA.

Pagina: 1 ... 35 ... 61 Laatste