Tony71 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:44:
We zitten te denken aan een batterijsysteem van 15kWh en willen daar de aansturing met Victron mee maken. We hebben een dynamisch contract en weten eigelijk niet zeker of er winst te behalen valt met de ahndel daar in omdat de spread zo klein lijkt met 6-8 ct gemiddeld en dan nog de afschrijvingen ed meenemen.
Hier begint het mee, ik denk dat er maar heel weinig mensen / tweakers zijn die op dit moment winst halen uit hun thuisbatterij. Mijns inziens zie ik hier grofweg 3 categoriën Victron gebruikers: Het merendeel zijn m.i. de tweakers die het leuk vinden om met een thuisbatterij te werken, en daarin willen investeren zonder dat het perse geld hoeft op te leveren (zo een ben ik zel ook

). Een enkeling die een grotere installatie heeft (zeg > 50kWh), òf omdat hij zijn geld verdient met het supporten van Victron spullen, òf omdat hij een serieus bedrijf heeft waar continuiteit van belang is, of is ingestapt in de gekte van de energiemarkt in 2021 en nog een interessant contract heeft, of er achter gekomen is dat zijn investering niet uit kan, en wellicht nog mensen die echt off-grid mogelijkheden willen hebben voor hun camper of (tiny) house. Maar wellicht mis ik nog een categorie
Ik zou er niet op rekenen dat je de komende paar jaar serieus geld gaat verdienen met je thuisaccu, terwijl je wel een serieuze investering moet doen. Als salderen uiteindelijk echt wordt afgeschaft is het maar zeer de vraag of er dan wèl serieus wat valt te verdienen.
Maar goed we overwegen dus een accu van min. 15kW of misschien meer als we overtuigd zijn/worden;)
Wat hebben we allemaal nodig? Het bekende boodschappenlijstje van Victron! Graag jullie hulp hierin:)
We hebben thuis 3 fase. En zonnepanelen met enphaseIIQ7+, maar we willen eigelijk een batterij setup maken zodat enphase er niet mee te maken heeft. De voeding van de batterij komt uit het stopcontact en niet vanuit de panelen. Een batterijomvormer principe.
Wat bedoel je precies met "zodat enphase er niet mee te maken heeft", ik neem aan dat je bedoelt dat de koppeling tussen de zonnepanelenopbrengst en de accu niet via DC verloopt maar via AC "het stopcontact". Als je een batterij wilt hebben die echt via het stopcontact werkt zijn er handiger oplossingen. De zonnepanelen buiten beschouwing laten en alleen op dynamische prijzen handelen gaat je waarschijnlijk weinig tot niets opleveren.
Voor eigen gebruik denken we aan 1 fase setup voor de handel aan 3 fase!? Wat is jullie advies?
Waar komt deze overweging vandaan, je huis is toch 3-fase? Of wil je het intern salderen van de slimme meter gebruiken om je verbruik op 0 te houden, en wil je daarnaast gaan handelen?
Oh ja de batterijen zullen waarschijnlijk dankzij 'offgridgarage' of de Eelbatterij of de gobelpower worden. Hoor graag jullie mening ook hierover;)
Ook ik ben erg gecharmeerd van Andy en zijn garage, erg leuk om naar te kijken. Ik vermoed dat hier ook je voorkeur voor Victron vandaan komt?
Ik zou eerst even voor jezelf goed op een rijtje zetten wat je nu echt precies wilt bereiken met je installatie, anders heb je een grote kans dat het op een teleurstelling uitloopt (tenzij lekker hobieën in de trend van Andy je doel is).
Overigens kun je niet zomaar zelf met je Victron systeem de onbalans markt op. Zoals anderen ook al genoemd hebben: het beste wat je kunt doen is je eerst inlezen in de verschillende gerelateerde topics.
EDIT:
Overigens wordt er op dit moment wel redelijk geld verdient door mensen die bij een aanbieder zitten die op de onbalans markt handelt. De eerste en meest bekende is Zonneplan met hun Nexus, daarnaast is er de Homevolt van Tibber, deze hebben ook hun eigen topic. Of dat het businessmodel voor deze oplossingen gunstig blijft is ook nog de vraag.
[
Voor 4% gewijzigd door
Batilan op 21-10-2024 14:25
]