Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 34 ... 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zit al even door de code te lezen van KC27 en er wordt ook echt met alles rekening gehouden, dus ook de belastingen, salderingsregeling, impressive.

De magie gebeurt vanaf regel 1111 van https://github.com/cornee...ain/dao/prog/day_ahead.py als ik het goed lees.

Niet dat ik een expert ben - en ik wil andere efforts niets te kort doen - maar als je een optimaal resultaat wilt hebben dan gaat node red het niet worden denk/vrees ik. Tenzij je zoiets als KC27 heeft gemaakt kunt reproduceren in javascript.

Zoals het gegeven voorbeeld wordt dus vanaf rond 13:00 tot de volgende avond het optimum over die hele periode berekend, precies zoals ik zou willen realiseren.

Je ziet ook in het voorbeeld van Taro dat eenvoudige heuristiek niet werkt. Taro is niet de enige die daar tegenaan is gelopen, ik dacht ook slim te zijn, maar er is altijd een combinatie van parameters en dan gaat het mis, als in: dan gaat een accu laden of ontladen wanneer het ongunstig is.

Ik vraag me ook af - gegeven de complexiteit - hoe goed het onderliggende algoritme van Victron's DESS is wat dat betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:45:

....

De magie gebeurt vanaf regel 1111 van https://github.com/cornee...ain/dao/prog/day_ahead.py als ik het goed lees.

....
Nee de magie zit in de regel 1257:
code:
1
model.optimize()

Maar daarvoor worden al je instellingen en je startwaarden in het model geconfigureerd.
Een van die startwaarden is de gekozen strategie:
  • wil je minimalisatie van kosten (dus zoveel mogelijk winst) of
  • wil je minimalisatie van consumptie (dus "nul op de meter")
Met beide strategieën kan het programma rekenen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Over optimaliseren gesproken, ik heb een vaatwasser die een programma van 138 minuten draait. Ergens in de laatste 30 minuten gaat hij drogen wat flink wat KW trekt (oud type). Ik moet dat ding dus op dit moment volledig handmatig zo 'timen' dat het drogen in het goedkoopste uur plaatsvind.

Misschien gaat dat wat te ver qua optimalisatie voor sommigen, maar ik schep er een pervers genoegen in om daar bij stil te staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gelukkig heb ik een Victron systeem met gekoppelde thuisaccu dat zo gestuurd is dat dit allemaal niet meer nodig is.
Dankzij Victron is ieder uur waarop ik om het even welke verbruiker start het goedkoopste uur.
Zo moet ik daar zelf niet meer bij stilstaan. :+

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 27-09-2024 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:36:
Over optimaliseren gesproken, ik heb een vaatwasser die een programma van 138 minuten draait. Ergens in de laatste 30 minuten gaat hij drogen wat flink wat KW trekt (oud type). Ik moet dat ding dus op dit moment volledig handmatig zo 'timen' dat het drogen in het goedkoopste uur plaatsvind.

Misschien gaat dat wat te ver qua optimalisatie voor sommigen, maar ik schep er een pervers genoegen in om daar bij stil te staan. :+
Met mijn addon kun je "huishoudelijke apparatuur" definiëren met verschillende programma's.
Je selecteert in HA het programma en de addon zoekt het goedkoopste moment uit in het tijd-window waarin hij mag draaien.
Zo ziet de definitie van een apparaat in settings eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  "machines" : [
      { "name": "wasmachine",
        "programs":[
          {"name": "uit",
           "power": []},
          {"name": "kleur 30 graden",
           "power": [2000, 1500, 500, 400, 200, 300]
           },
          {"name": "wolwas",
           "power": [1500, 1000, 500, 400, 200, 300,200, 300]
          }
        ],
        "entity start window": "input_datetime.start_window_wasmachine",
        "entity end window": "input_datetime.end_window_wasmachine",
        "entity selected program": "input_select.program_wasmachine",
        "entity calculated start": "input_datetime.calculated_start_wasmachine",
        "entity calculated end": "input_datetime.calculated_stop_wasmachine"
      },
...
 ]
},

Je geeft per machine, per programma per kwartier het opgenomen vermogen in W op.
En zo zien die entities eruit in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZcEtjl1KjSiPIbm1LaOItd1L6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PbmnQQlghTWB4wWRt7m4IVqb.png?f=user_large
Je kunt dan zelf handmatig of met een "slimme wasmachine" rechtstreeks die machine op het berekende starttijdstip starten.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

KC27 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:52:
[...]

Met mijn addon kun je "huishoudelijke apparatuur" definiëren met verschillende programma's.
Je selecteert in HA het programma en de addon zoekt het goedkoopste moment uit in het tijd-window waarin hij mag draaien.
Zo ziet de definitie van een apparaat in settings eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  "machines" : [
      { "name": "wasmachine",
        "programs":[
          {"name": "uit",
           "power": []},
          {"name": "kleur 30 graden",
           "power": [2000, 1500, 500, 400, 200, 300]
           },
          {"name": "wolwas",
           "power": [1500, 1000, 500, 400, 200, 300,200, 300]
          }
        ],
        "entity start window": "input_datetime.start_window_wasmachine",
        "entity end window": "input_datetime.end_window_wasmachine",
        "entity selected program": "input_select.program_wasmachine",
        "entity calculated start": "input_datetime.calculated_start_wasmachine",
        "entity calculated end": "input_datetime.calculated_stop_wasmachine"
      },
...
 ]
},

Je geeft per machine, per programma per kwartier het opgenomen vermogen in W op.
En zo zien die entities eruit in HA:
[Afbeelding]
Je kunt dan zelf handmatig of met een "slimme wasmachine" rechtstreeks die machine op het berekende starttijdstip starten.
Ik denk dat ik 'm snap, dus die power list bevat het verbruik per kwartier van een apparaat programma, dat is wel netjes hoor. Dus per apparaat programma een ander verbruiksprofiel, ook netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

IvoB2 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:40:
Gelukkig heb ik een Victron systeem met gekoppelde thuisaccu dat zo gestuurd is dat dit allemaal niet meer nodig is.
Dankzij Victron is ieder uur waarop ik om het even welke verbruiker start het goedkoopste uur.
Zo moet ik daar zelf niet meer bij stilstaan. :+
Todat je de winter raakt en je accu niet altijd vol genoeg is en dan is die verbruiker misschien wel gestart in een goedkoop uur, maar het hoogste verbruik van die verbruiker ligt in een duurder uur er na en dan is het niet meer optimaal. Dan mag je - als je daar zin in hebt - het met de hand gaan timen.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 27-09-2024 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:43
Q schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:45:
Ik zit al even door de code te lezen van KC27 en er wordt ook echt met alles rekening gehouden, dus ook de belastingen, salderingsregeling, impressive.

Niet dat ik een expert ben - en ik wil andere efforts niets te kort doen - maar als je een optimaal resultaat wilt hebben dan gaat node red het niet worden denk/vrees ik. Tenzij je zoiets als KC27 heeft gemaakt kunt reproduceren in javascript.

Zoals het gegeven voorbeeld wordt dus vanaf rond 13:00 tot de volgende avond het optimum over die hele periode berekend, precies zoals ik zou willen realiseren.

Je ziet ook in het voorbeeld van Taro dat eenvoudige heuristiek niet werkt. Taro is niet de enige die daar tegenaan is gelopen, ik dacht ook slim te zijn, maar er is altijd een combinatie van parameters en dan gaat het mis, als in: dan gaat een accu laden of ontladen wanneer het ongunstig is.

Ik vraag me ook af - gegeven de complexiteit - hoe goed het onderliggende algoritme van Victron's DESS is wat dat betreft.
@Q
Waarom zou zoiets in Node-RED niet kunnen.

Voor Node-RED zijn veel contrib's aanwezig. Er is ook een knapsack contrib.

Welke beperkingen zie jij in Node-RED?

@KC27 Wat was jou argumentatie om het niet in Node-RED te doen? Het voordeel van Node-RED is dat (bijna) alles huisautomatiseringssystemen er gebruik van kunnen maken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• KC27
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:04:
[...]

....

@KC27 Wat was jou argumentatie om het niet in Node-RED te doen? Het voordeel van Node-RED is dat (bijna) alles huisautomatiseringssystemen er gebruik van kunnen maken.
Ik zie de voordelen van Node-Red wel, maar ik heb geen software module gevonden met dezelfde wiskundige basisprincipes als MIP die je in Node-Red kunt aanroepen. Maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht.
Ik hou me aanbevolen.
Ook AI heb ik aan gedacht, maar dat heeft twee grote nadelen:
j
  • je moet het trainen met grote verschillende datasets
  • het is niet zo analytisch als MIP
  • het kost veel (fossiele?) energie in het gebruik (mijn addon is na 0,5 sec rekenen op een Raspberry PI klaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
KC27 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:30:
[...]

Ik zie de voordelen van Node-Red wel, maar ik heb geen software module gevonden met dezelfde wiskundige basisprincipes als MIP die je in Node-Red kunt aanroepen. Maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht.
Ik hou me aanbevolen.
Ook AI heb ik aan gedacht, maar dat heeft twee grote nadelen:
j
  • je moet het trainen met grote verschillende datasets
  • het is niet zo analytisch als MIP
  • het kost veel (fossiele?) energie in het gebruik (mijn addon is na 0,5 sec rekenen op een Raspberry PI klaar)
Voor knapsack heb je:
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-knapsack
https://flows.nodered.org...rib-load-balance-knapsack (specifieke toepassing)

Ik weet niet welke andere modellen je nog gebruik.

Python scripts zijn wel aan te roepen in Node-RED, maar zo werkt MIP op het eerste gezicht niet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:51
Voor de discussie over programmeertalen een kleine bijdrage.
Het maakt niet (veel) uit welke taal je gebruikt. Het gaat om de logica en om de virtuositeit van de programmeur. Zo dicht mogelijk bij de standaard methoden van het systeem blijven vind ik relevant.
Voor mijn MESS gebruik ik dus (!) Node Red.
Node Red is heel makkelijk voor de aansturing van de entiteiten van Victron. Er zijn veel uitbreidingen te vinden voor benodigde functionaliteiten.
De logica wordt geprogrammeerd in JavaScript.
JavaScript is een volwaardige programmeertaal met heel veel mogelijkheden. Voor deze toepassing is het ruim voldoende.
Ik heb in mijn werkzame leven heel veel programmeertalen gebruikt (ik had een eigen softwarebedrijf) en ben nu van nul af aan met JavaScript begonnen. Het verschilt (vrijwel) alleen in semantiek van andere talen.
Voor iemand die eigen aansturing voor Victron wil ontwikkelen is Node Red met Javascript een prima keuze.

• MJ de Bruijn
Dit zijn mijn bevindingen over de planning van DESS en het gebruik van historische gegevens.
Belangrijk is dat DESS periodiek een planning maakt voor meerdere uren. Daarom moet DESS zich baseren op historie en verwachtingen. Het systeem past zich niet (nauwelijks) aan op real-time veranderingen.
Mijn MESS maakt iedere 10 seconden nieuwe instellingen op basis van de actuele situatie.
Voor Solar gebruik ik (natuurlijk) een prognose, maar die wordt iedere minuut aangepast op basis van de werkelijkheid. Ik hanteer een plus of min van 50%.
Voor huis-gebruik heb ik een tabel van gemiddeld gebruik over 24 uur. Pieken en dalen zijn (bij ons) moeilijk te voorspellen. Daar hou ik een buffer voor aan (1 kWh) die bij de afwijkingen van het gemiddelde wordt aangesproken.
Ik heb dus ook geen schema van de planning omdat deze er niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Q schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:57:
[...]
Todat je de winter raakt en je accu niet altijd vol genoeg is en dan is die verbruiker misschien wel gestart in een goedkoop uur, maar het hoogste verbruik van die verbruiker ligt in een duurder uur er na en dan is het niet meer optimaal. Dan mag je - als je daar zin in hebt - het met de hand gaan timen.
Ieder zijn uitgangspunt en de daarop volgende handelswijze. :)
Ik heb met de combinatie Victron/BYD al drie winters achter de rug dus al enige ervaring om te stellen dat jouw uitgangspunt niet opgaat voor het mijne.

Ik gebruik ook DESS/Dynamisch niet maar ESS/Variabel waarbij het uitgangspunt nu juist is om zo weinig mogelijk energie van het net af te nemen (gemeten resultaat over de vorige 365 dagen is 282 kWh netafname tegen een all in* afnameprijs tussen de 18 en 21 cent/kWh en tig keer overproductie aan 7,5 tot 31 cent/kWh). En dat doet de Victron hie ronder ESS volledig geautomatiseerd. Het enige wat ik nog moet doen is volgens seizoen handmatig even het gridsetpoint en de min. SoC wijzigen.
Gezien de afnameprijs en terugleverprijs, ook in de winter, hier 24/7 uur gelijk is zijn er geen "dure" noch "goedkope" uren maar altijd uren aan dezelfde (relatief goedkope) prijs.

Het lijkt me, persoonlijk, ook een heel gedoe om het duurste uur van een vaatwasser/wasmachine gaan te bepalen gezien dat tijdstip afhankelijk is van het programma. Dat is nl. de opwarmfase van het water en dat verschuift vanuit het gebruikte programma.
Deze toestellen laat ik overigens gewoon draaien tijdens de (voorspelde) hoogste zonneproductie-uren van de dag zodat ze eerst direct op PV werken en bij schommelingen (en PV kan het vermogen tijdelijk niet aan) springt de accu dan bij.

Wat dat laatste betreft ben ik onlangs ook overgestapt van 15 kWh opslag naar een 90 kWh opslag.
De praktijktest moet komende winter nog volgen maar volgens mijn eerder verzamelde data acht ik de kans uitermate klein dat ik in de winter voor normale AC verbruikers geconfronteerd zal worden met te weinig opslag in de accu's.
Ik handel immers niet dynamisch en hou in de winter altijd een min. SoC van 50% aan zodat er altijd voldoende energie in voorraad is om onverwachte omstandigheden op te vangen.

Wanneer je dynamisch gaat handelen en je trekt je accu bijna leeg om te injecteren en er gaat erna iets mis (voorspelling klopt niet, tarieven komen niet door, systeem doet even zijn eigen geautomatiseerd ding waarover je je hoofd moet breken,.......) kan je daar idd mee geconfronteerd worden. Maar dan handel je volgens andere uitgangspunten met andere gevolgen.

*Door niet dynamisch te handelen op afname en injectie maar op zo weinig mogelijk netafname (en zoveel mogelijk teruglevering tijdens de maanden van overproductie) betaal ik ook geen netvergoeding op afgenomen kWh en ook geen bijkomende captar (Vlaanderen) op het omzetten van grote afnamevolume's om tijdelijk van een lage prijs te kunnen genieten.
Iedere vanuit PV geproduceerde kWh brengt hier sowieso tussen de 33 en 64 cent/kWh op en iedere kWh vanuit het net afgenomen kost all in tussen de 18 en 21 cent/kWh. You always win. :)

Kortom: totaal andere situatie (KISS) met andere gevolgen en handelswijze.
Ik heb juist een accu geplaatst (persoonlijk uitgangspunt) om geen gedoe meer te hebben met netbeheerders, energieleveranciers, wijzigende regelgeving vanuit beleid,.....en niet om nog meer hoofdbrekend te krijgen om de accu zo rendabel mogelijk te houden. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2024 09:22 ]

• MJ de Bruijn
En over het laden van de auto...
Mijn laadstation zit direct na de elektriciteitsmeter maar vóór de grid-meter die Victron uitleest.
Voor de auto maak ik (nog steeds) zelf een planning. Daar speelt veel mee dat zich niet in een programma laat vatten.
Mijn MESS leest wel het verbruik uit van het laadstation en van de Victron installatie.
Het verdeelt de maximum capaciteit (3x25A) over de twee systemen. Bij pieken wordt het laadstation meteen teruggeschroefd. Bij 'ruimte' wordt dit langzaam weer opgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ook dat werkt hier anders.
Hier wordt de EV alleen opgeladen wanneer er over een volledige dag voldoende overproductie voorspeld wordt.
De min. instelling om te laden is dan 1,4 kW (daaronder laadt ie niet) en volgt vervolgens gewoon de overproductie.
Is er dan tijdelijk minder overproductie wordt dat tekort aangevuld door de accu.
Zakt de SoC van de accu onder een bepaald niveau stopt het laden voor die dag definitief.
Doel daarbij is zo weinig mogelijk terug te leveren aan net en eigen productie zoveel mogelijk in eigen huis te houden (injecteren in de HV accu brengt economisch meer op dan injecteren in het net).

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2024 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Q schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:36:
Weet dat je niet de enige bent 8)

Het allermooiste is nog dat ik kan genieten als ik de auto voor 14,7 ipv 14,8 cent/kWh vol heb kunnen laden terwijl ik aan de andere kant bijv. diezelfde dag met aandelen en crypto een veelvoud van de jaarlijkse stroomrekening verlies/win en een impulsaankoop doe waarvan ik de auto wel tig keer had kunnen volladen. Iets met penny wise, pound foolish ofzo :D

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

• Q

Q

Het is prima trouwens om niet 100% te willen optimaliseren, dat is een keuze, als wat je hebt werkt voor jou en je vind het goed genoeg, prima. Daar vind ik niets van en daar heb ik ook niets van te vinden.

Wel Interessante reacties, ik begrijp dat er wel voor node red mip libraries beschikbaar zijn, dus dan kun je inderdaad iets vergelijkbaars als wat KC27 heeft gemaakt bouwen in Node Red.

Of er zoiets is weet ik niet. En dat lijkt me vooral relevant.

Zelf vind ik dat een (D)ESS een appliance moet zijn en dat handmatige aanpassingen niet nodig zijn, ook niet als de seizoenen veranderen. Hooguit voeg je - zoals de KC27 oplossing dat biedt - een elektrisch apparaat toe dat bepaald verbruik en constrains heeft en dat is het dan.

Ik kijk niet naar puur de eigen situatie, ik vind het leuk om na te denken voor een systeem dat niet specifiek is voor één persoonlijke situatie. Ik vind het intrinsiek interessant om na te denken over de logica van een systeem als dit, dus meer na te denken over de concepten er achter.

Actief handelen, dus de accu zoveel mogelijk leeg maken en weer vullen om geld te verdienen, heeft echt een MIPS nodig denk ik. Maar ook de meter op nul houden is een scenario met meer nuance dan je zou denken.

Je wilt zoveel mogelijk je eigen solar verbruiken, want dat is goedkoper dan terug leveren. Maar je wilt ook de solar die je terug levert dan ook tegen een goed tarief terug leveren. Dus dat betekent dat je de solar overdag zoveel mogelijk wilt opslaan om 's avonds en de volgende morgen te ontladen een paar uurtjes, zodat de accu leeg genoeg is om de zon overdag weer op te vangen. Je verdient een centje en je bent onderdeel van de oplossing ipv onderdeel van het 'probleem' --> terugleveren als iedereen het doet.
Wat je duidelijk niet doet is keihard tanken als het uur tarief goedkoop is, tenzij dat nodig is, mogelijk in de winter.

Ook voor dit scenario geldt denk ik dat je dit nooit 'goed' kunt laten werken met basis wiskunde en boolean logic.

Wat ik met name interessant vind is een onafhankelijk ESS, ook al zul je altijd afhankelijk zijn van data bronnen uit de cloud, zoals het weer en day-ahead pricing. Dus niet proprietary zoals Victron. Dat is geen waarde oordeel voor mensen die dat gebruiken, ik geef alleen aan wat ik interessant vind.

HA + die KC27 software komt nog het dichtste bij een open oplossing, maar ik heb last van meningen over HA en daarmee maak ik het vooral mijzelf moeilijk, dat begrijp ik.

Een ESS zie ik zelf toch meer als 'Firmware' wat 100% robuust zou moeten zijn over de jaren heen en ik twijfel of je dat gaat realiseren met een oplossing op basis van HA , als je HA ook braaf update om niet op unmaintained software te draaien uiteindelijk.

Maar genoeg random hersenscheten gelaten.

• IvoB2
Taro schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:29:
[...]

Weet dat je niet de enige bent 8)

Het allermooiste is nog dat ik kan genieten als ik de auto voor 14,7 ipv 14,8 cent/kWh vol heb kunnen laden terwijl ik aan de andere kant bijv. diezelfde dag met aandelen en crypto een veelvoud van de jaarlijkse stroomrekening verlies/win en een impulsaankoop doe waarvan ik de auto wel tig keer had kunnen volladen. Iets met penny wise, pound foolish ofzo :D
Ik "geniet" er bij het laden toch nog altijd meer van om bij iedere kWh netto een 20 cent/kWh te verdienen dan telkens - door veel moeite te doen en te automatiseren - 0,1 cent/kWh te "besparen" waarbij mijn vast renderende obligaties gewoon doorlopen. :)

ps. De jaarlijkse "energierekening" is hier al sinds 2011 positief (als in bovenop gratis energie krijg ik nog geld toe bij de afrekening). Penny and pound wise? :+

• IvoB2
Q schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:39:
Maar ook de meter op nul houden is een scenario met meer nuance dan je zou denken.
Maar waarom zou je perse de meter op nul willen houden?
Dat interesseert mij nu eens helemaal niet.
Ik wil mijn energierekening op nul houden en als het even kan zelfs positief.
Dat de meter dan niet continu de nul kan aanhouden maakt mij op jaarbasis niet uit zolang ik op jaarbasis maar niets moet betalen voor energie en als het even kan nog geld toekrijg.
Je wilt zoveel mogelijk je eigen solar verbruiken, want dat is goedkoper dan terug leveren.
Hangt weer van de individuele situatie af.
Ik saldeer al jaren niet meer (vrijwillig en juist door de opstelling van een Victronsysteem met BYD accu gestuurd door ESS) dus ik betaal ook geen terugleverboete aan de energieleverancier en netto geen aansluitkosten aan de netbeheerder.
Ik kan ook maar zoveel verbruiken dan nodig. Ik ga niet inzetten op (onnodig) meer verbruiken om toch maar niet aan het net terug te leveren.
Ik ga 's nachts ook niet onnodig rondrijden met de EV om de volgende dag ruimte vrij te maken om PV te vverstouwen. Onnodig solar verbruiken is dus niet altijd goedkoper dan terug leveren. Onnodig solar verbruiken leert me nl. niets op en terugleveren aan het net nog een beetje. Een beetje is ook nog altijd meer dan niets.
Maar je wilt ook de solar die je terug levert dan ook tegen een goed tarief terug leveren. Dus dat betekent dat je de solar overdag zoveel mogelijk wilt opslaan om 's avonds en de volgende morgen te ontladen een paar uurtjes, zodat de accu leeg genoeg is om de zon overdag weer op te vangen. Je verdient een centje en je bent onderdeel van de oplossing ipv onderdeel van het 'probleem' --> terugleveren als iedereen het doet.
Mee eens.
Wat je duidelijk niet doet is keihard tanken als het uur tarief goedkoop is, tenzij dat nodig is, mogelijk in de winter.
Begrijp ik niet echt.
Tanken doe ik sowieso niet want ik rij al sinds 2019 EV met een laadpaal aan huis.
Thuis laden doe ik dan op overproductie en wanneer die er (in de winter) niet of voldoende is gewoon elders. Enig verschil is dat het elders goedkoop is en thuis extra centje opbrengt. Maar ook dat is een individueel uitgangspunt (ik ben dan weer, individualistisch ingesteld als ik ben, voor eerst de eigen huishoudrekening op punt stellen en dan pas meehelpen aan die van een ander op punt stellen).
Ook voor dit scenario geldt denk ik dat je dit nooit 'goed' kunt laten werken met basis wiskunde en boolean logic.
Werkt hier al jaren goed op basis van basis data (er gewoon voor zorgen dat er niet meer buitengaat dan er binnenkomt, zo eenvoudig kan het zijn). Geen idee, ongeschoold als ik ben, wat boolean logic is. :) :o
Wat ik met name interessant vind is een onafhankelijk ESS, ook al zul je altijd afhankelijk zijn van data bronnen uit de cloud, zoals het weer en day-ahead pricing. Dus niet proprietary zoals Victron. Dat is geen waarde oordeel voor mensen die dat gebruiken, ik geef alleen aan wat ik interessant vind.
Kan en mag maar dat laatste is een beetje tegenstrijdig met wat je voorheen stelde. :+
Ik ben ook voor onafhankelijkheid. Maar dan meer op basis van een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad en niet door afhankelijk te blijven van extern opgelegde (dynamische) prijzen.

• Q

Q

IvoB2 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:28:
[...]

Maar waarom zou je perse de meter op nul willen houden?
Dat interesseert mij nu eens helemaal niet.
Ik wil mijn energierekening op nul houden en als het even kan zelfs positief.
Dat de meter dan niet continu de nul kan aanhouden maakt mij op jaarbasis niet uit zolang ik op jaarbasis maar niets moet betalen voor energie en als het even kan nog geld toekrijg.
Ik heb het idee dat je heel erg vanuit je eigen situatie lijkt te redeneren en ik weet niet of dat wel zo representatief is voor de doorsnee ESS bezitter.
Hangt weer van de individuele situatie af.
Ik saldeer al jaren niet meer (vrijwillig en juist door de opstelling van een Victronsysteem met BYD accu gestuurd door ESS) dus ik betaal ook geen terugleverboete aan de energieleverancier en netto geen aansluitkosten aan de netbeheerder.
Je hebt wel een net aansluiting, maar je levert nooit terug, dat is hoe ik dit begrijp.
Hoe je dan geen netbeheerder kosten netto betaalt is mij niet duidelijk.
Ik kan ook maar zoveel verbruiken dan nodig. Ik ga niet inzetten op (onnodig) meer verbruiken om toch maar niet aan het net terug te leveren.
Ik ga 's nachts ook niet onnodig rondrijden met de EV om de volgende dag ruimte vrij te maken om PV te vverstouwen. Onnodig solar verbruiken is dus niet altijd goedkoper dan terug leveren. Onnodig solar verbruiken leert me nl. niets op en terugleveren aan het net nog een beetje. Een beetje is ook nog altijd meer dan niets.
Ik begrijp niet zo goed waarom je hamert op onnodig meer verbruiken om niet aan het net te leveren, ik beweer dat nergens, ik suggereer het nergens.

Wat ik wel weet is dat zonnestroom gratis is en dat is altijd goedkoper dan stroom afnemen uit het net - negatieve uur prijzen daargelaten, dus je eigen zonnestroom gebruiken voor wat je nodig hebt lijkt mij altijd verstandig.
Begrijp ik niet echt.
Tanken doe ik sowieso niet want ik rij al sinds 2019 EV met een laadpaal aan huis.
Ik bedoeld tanken figuurlijk --> je batterij voltanken.
Thuis laden doe ik dan op overproductie en wanneer die er (in de winter) niet of voldoende is gewoon elders.
Elders laden heeft ook een prijs, jouw tijd en moeite is ook een bedrag waard.
Enig verschil is dat het elders goedkoop is en thuis extra centje opbrengt. Maar ook dat is een individueel uitgangspunt (ik ben dan weer, individualistisch ingesteld als ik ben, voor eerst de eigen huishoudrekening op punt stellen en dan pas meehelpen aan die van een ander op punt stellen).
Ik snap niet zo goed hoe thuis een auto laden iets opbrengt, het bespaart geld, dat snap ik wel.
Werkt hier al jaren goed op basis van basis data (er gewoon voor zorgen dat er niet meer buitengaat dan er binnenkomt, zo eenvoudig kan het zijn). Geen idee, ongeschoold als ik ben, wat boolean logic is. :) :o
Ik claim niet dat het niet werkt, ik claim dat het nooit (altijd) optimaal zal zijn. Als ik jouw situatie goed begrijp zal er zonnestroom verloren gaan.
Kan en mag maar dat laatste is een beetje tegenstrijdig met wat je voorheen stelde. :+
Ik ben ook voor onafhankelijkheid. Maar dan meer op basis van een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad en niet door afhankelijk te blijven van extern opgelegde (dynamische) prijzen.
Onafhankelijkheid is al een hele andere use-case. Onafhankelijkheid kan belangrijker zijn dan optimalisatie / maximaal rendement.

Overigens blijf je altijd 100% afhankelijk van een functionerende samenleving, maar ik heb wel respect voor iemand die zo leeft dat die blijkbaar het grid niet nodig heeft, als ik het goed begrijp.

Ik denk zelf juist dat terugleveren - juist in de toekomst als er ook meer aan grid scale opslag gedaan wordt - essentieel is voor onze energie voorziening en je kiest om daar dan niet aan bij te dragen. Maar dit is wel off-topic, geef ik toe.

• IvoB2
Q schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:03:
[...]
Ik heb het idee dat je heel erg vanuit je eigen situatie lijkt te redeneren en ik weet niet of dat wel zo representatief is voor de doorsnee ESS bezitter.
Waarschijnlijk niet voor de NL ESS bezitter maar wel voor de VL ESS bezitter.
De uitgedokterde aansturingen en alle "oplossingen" die hier neergeschreven worden zullen sowieso al niet representatief zijn voor de netgebruiker noch de gemiddelde gebruiker van een thuisaccu.
Dat is per definitie al een niet representatieve groep.
Voor alle duidelijkheid, ik heb niet de ambitie om voor wie dan ook representatief te zijn, integendeel zelfs.
Je hebt wel een net aansluiting, maar je levert nooit terug, dat is hoe ik dit begrijp.
Hoe je dan geen netbeheerder kosten netto betaalt is mij niet duidelijk.
Dat heb ik dan niet duidelijk gecommuniceerd of verkeerd door jou gelezen.
De hoofdreden dat ik nog een netaansluiting heb is juist omdat ik nog teruglever aan het net.
Ik kan, zoals ik eerder schreef, niet al mijn geproduceerde energie verbruiken noch opslaan. Het zou dan zonde zijn de overproductie te verspillen. Dan verkoop ik ze beter aan een vaste prijs aan mijn energieleverancier. En dat kan alleen via het openbaar net.

Ik woon in Vlaanderen. Wanneer ik op jaarbasis minder dan 500 kWh van het net afneem worden de netkosten berekend op de afgenomen kWh mij bij de jaarnota kwijtgescholden (waardoor de nog nodige netafname ongeveer 5 cent/kWh goedkoper wordt).
Er is hier eveneens geen vaste jaarlijkse aansluitkost (vanuit de netbeheerder) noch terugleverboete (vanuit de energieleverancier) voor wie afziet van salderen, in Vlaanderen in concreto een digitale meter laten plaatsen.
In plaats van een jaarlijkse aansluitkost is er een captar op werkelijk afgenomen kwartiervermogen.
Maar ook het werkelijk afgenomen vermogen boven het forfaitair vermogen van 2,5 kW word je bij de afrekening kwijtgescholden wanneer men onder de 500 kWh netafname blijf.
En de opbrengst van de netteruglevering volstaat op jaarbasis om het forfaitaire bedrag (een 120 €) te neutraliseren. Alles daarboven (op jaarbasis een 2000 tot 2500 € maar dat is een verhaal niet verbonden aan Victron dus off topic) is dus pure winst.

Ik zit ver onder die 500 kWh netafname (dit jaar zal ik de jaarnota afsluiten met 282 kWh netafname).
Wat ik wel weet is dat zonnestroom gratis is en dat is altijd goedkoper dan stroom afnemen uit het net - negatieve uur prijzen daargelaten, dus je eigen zonnestroom gebruiken voor wat je nodig hebt lijkt mij altijd verstandig.
Zonnestroom is uiteraard pas "gratis" vanaf dat de productieinstallatie volledig is afgeschreven. :)
Elders laden heeft ook een prijs, jouw tijd en moeite is ook een bedrag waard.
Zoals ik reeds schreef is iedere situatie anders met andere gevolgen en dus anders handelen.
Voor mij is laden aan elke laadpaal binnen de EU kostenloos.
Het kost me dus niets.
Maar thuisladen brengt altijd geld op (zowel op zon als via het net, uiteraard veel meer via de zon dan via het net).
Dat is dus het positieve verschil.

Wat je met dat laatste precies wil zeggen vat ik niet. Wanneer ik elders ga laden kost me dat geen tijd noch moeite. Ik laad doorgaans aan een destination charger (plekken waar ik sowieso toch moet zijn).
Kost me, tot op heden, doorgaans ook minder moeite om een vrije parkeerplek te vinden dan eentje zonder laadpaal. Tijd en moeite gespaard dus. :)
Ik snap niet zo goed hoe thuis een auto laden iets opbrengt, het bespaart geld, dat snap ik wel.
Omdat ik voor iedere kWh die de auto ingaat netto 28+5 cent krijg (op dit ogenblik, is ooit al eens 50 cent geweest en op het laagst een 25 cent) en voor iedere kWh die ik in het net injecteer maar netto 7,5 cent krijg.
Ik claim niet dat het niet werkt, ik claim dat het nooit (altijd) optimaal zal zijn. Als ik jouw situatie goed begrijp zal er zonnestroom verloren gaan.
Uiteraard gaat er altijd zonne-stroom verloren.
Er zijn altijd omzettingsverliezen wanneer je met een omvormer werkt.
Dus zowel aan de productiekant (PV omvormer), opslagkant (accuomvormer) als laden auto (omvormer in de EV) zijn er telkens verliezen.
Dat heb je ook wanneer je dynamisch gaat handelen. Dan heb je ook verliezen.
Onafhankelijkheid is al een hele andere use-case. Onafhankelijkheid kan belangrijker zijn dan optimalisatie / maximaal rendement.
Volledig mee eens.
Op jaarbasis ben ik nog maar 86,4% zelfvoorzienend.
Maar de tekortkoming zit niet in te weinig opslagcapaciteit (die is al ruim voldoende) maar in nog te weinig productiecapaciteit voor de maanden december en januari. Maar de planning om dat uit te breiden is er. Alleen het meest gunstig ogenblik afwachten om dat te realiseren.
Mijn huidige opstelling is dus een praktische proefopstelling (met alleen data kan je niet alle parameters vatten) richting 100% energetische zelfvoorzienigheid. Verwacht dit te bereiken midden 2031.
Overigens blijf je altijd 100% afhankelijk van een functionerende samenleving, maar ik heb wel respect voor iemand die zo leeft dat die blijkbaar het grid niet nodig heeft, als ik het goed begrijp.
Uiteraard blij je een deel van de samenleving.
Maar de huishoudelijke energie staat daar, mijn mening, los van.
Respect is ook niet nodig want je moet daar, mijn mening, niets voor laten.
Je moet gewoon zorgen dat verbruik, productie en opslag alle dagen van het jaar in evenwicht zijn.
Ik denk zelf juist dat terugleveren - juist in de toekomst als er ook meer aan grid scale opslag gedaan wordt - essentieel is voor onze energie voorziening en je kiest om daar dan niet aan bij te dragen. Maar dit is wel off-topic, geef ik toe.
Ik kies nog niets want tot minstens midden 2031 ben ik nog verbonden met het grid.
Wanneer aansluiting op het grid dan voordelen oplevert zal ik uiteraard gewoon een deel van het grid blijven (daarom dat ik nu ook nog aangesloten ben op het energiegrid, het levert meer op dan het kost).
Wanneer aangesloten blijven aan het grid me als eindgebruiker meer gaat kosten dan het oplevert zie ik niet in waarom ik die extra kosten onnodig zou blijven dragen.

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Wanneer er voldoende vraag is naar iets moet er bij voldoende aanbod ook voor betaald worden.

Ik vermoed dat er ook maar weinig eindgebruikers zijn die overschakelen op een dynamisch energiecontract en met hun accu liggen te handelen uit altruistische overwegingen toch?
Doorgaans doen ze dat omdat er een economisch voordeel mee te behalen valt.
Uiteraard zullen er uitzonderingen op die regel zijn maar daar behoor ik duidelijk niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
John245 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:51:
@HermanGast en mijzelf zijn een werkgroep gestart voor de implementatie van een noodstop in een Victron EOS met Pylontech batterijen.

Het eerste doel is alle eisen te identificeren en zo tot een programma van eisen te komen. Daarna zal dit verder uitgewerkt worden naar een ontwerp.

Indien jullie belangstelling hebben om deel te nemen kun je een DM naar @John245 sturen. Mensen met een andere configuratie kunnen ook aansluiten. Des te vollediger worden de eisen.
De werkgroep is inmiddels actief. De eerste update vanuit de werkgroep is hier te lezen.

Om geen crosspost te creëren zullen alle updates in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)" geplaatst worden.

• Q

Q

IvoB2 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:32:
[...]

Waarschijnlijk niet voor de NL ESS bezitter maar wel voor de VL ESS bezitter.
De uitgedokterde aansturingen en alle "oplossingen" die hier neergeschreven worden zullen sowieso al niet representatief zijn voor de netgebruiker noch de gemiddelde gebruiker van een thuisaccu.
Dat is per definitie al een niet representatieve groep.
Voor alle duidelijkheid, ik heb niet de ambitie om voor wie dan ook representatief te zijn, integendeel zelfs.

[...]

Dat heb ik dan niet duidelijk gecommuniceerd of verkeerd door jou gelezen.
De hoofdreden dat ik nog een netaansluiting heb is juist omdat ik nog teruglever aan het net.
Ik kan, zoals ik eerder schreef, niet al mijn geproduceerde energie verbruiken noch opslaan. Het zou dan zonde zijn de overproductie te verspillen. Dan verkoop ik ze beter aan een vaste prijs aan mijn energieleverancier. En dat kan alleen via het openbaar net.

Ik woon in Vlaanderen. Wanneer ik op jaarbasis minder dan 500 kWh van het net afneem worden de netkosten berekend op de afgenomen kWh mij bij de jaarnota kwijtgescholden (waardoor de nog nodige netafname ongeveer 5 cent/kWh goedkoper wordt).
Er is hier eveneens geen vaste jaarlijkse aansluitkost (vanuit de netbeheerder) noch terugleverboete (vanuit de energieleverancier) voor wie afziet van salderen, in Vlaanderen in concreto een digitale meter laten plaatsen.
In plaats van een jaarlijkse aansluitkost is er een captar op werkelijk afgenomen kwartiervermogen.
Maar ook het werkelijk afgenomen vermogen boven het forfaitair vermogen van 2,5 kW word je bij de afrekening kwijtgescholden wanneer men onder de 500 kWh netafname blijf.
En de opbrengst van de netteruglevering volstaat op jaarbasis om het forfaitaire bedrag (een 120 €) te neutraliseren. Alles daarboven (op jaarbasis een 2000 tot 2500 € maar dat is een verhaal niet verbonden aan Victron dus off topic) is dus pure winst.

Ik zit ver onder die 500 kWh netafname (dit jaar zal ik de jaarnota afsluiten met 282 kWh netafname).

[...]

Zonnestroom is uiteraard pas "gratis" vanaf dat de productieinstallatie volledig is afgeschreven. :)

[...]

Zoals ik reeds schreef is iedere situatie anders met andere gevolgen en dus anders handelen.
Voor mij is laden aan elke laadpaal binnen de EU kostenloos.
Het kost me dus niets.
Maar thuisladen brengt altijd geld op (zowel op zon als via het net, uiteraard veel meer via de zon dan via het net).
Dat is dus het positieve verschil.

Wat je met dat laatste precies wil zeggen vat ik niet. Wanneer ik elders ga laden kost me dat geen tijd noch moeite. Ik laad doorgaans aan een destination charger (plekken waar ik sowieso toch moet zijn).
Kost me, tot op heden, doorgaans ook minder moeite om een vrije parkeerplek te vinden dan eentje zonder laadpaal. Tijd en moeite gespaard dus. :)

[...]

Omdat ik voor iedere kWh die de auto ingaat netto 28+5 cent krijg (op dit ogenblik, is ooit al eens 50 cent geweest en op het laagst een 25 cent) en voor iedere kWh die ik in het net injecteer maar netto 7,5 cent krijg.

[...]

Uiteraard gaat er altijd zonne-stroom verloren.
Er zijn altijd omzettingsverliezen wanneer je met een omvormer werkt.
Dus zowel aan de productiekant (PV omvormer), opslagkant (accuomvormer) als laden auto (omvormer in de EV) zijn er telkens verliezen.
Dat heb je ook wanneer je dynamisch gaat handelen. Dan heb je ook verliezen.

[...]

Volledig mee eens.
Op jaarbasis ben ik nog maar 86,4% zelfvoorzienend.
Maar de tekortkoming zit niet in te weinig opslagcapaciteit (die is al ruim voldoende) maar in nog te weinig productiecapaciteit voor de maanden december en januari. Maar de planning om dat uit te breiden is er. Alleen het meest gunstig ogenblik afwachten om dat te realiseren.
Mijn huidige opstelling is dus een praktische proefopstelling (met alleen data kan je niet alle parameters vatten) richting 100% energetische zelfvoorzienigheid. Verwacht dit te bereiken midden 2031.

[...]

Uiteraard blij je een deel van de samenleving.
Maar de huishoudelijke energie staat daar, mijn mening, los van.
Respect is ook niet nodig want je moet daar, mijn mening, niets voor laten.
Je moet gewoon zorgen dat verbruik, productie en opslag alle dagen van het jaar in evenwicht zijn.

[...]

Ik kies nog niets want tot minstens midden 2031 ben ik nog verbonden met het grid.
Wanneer aansluiting op het grid dan voordelen oplevert zal ik uiteraard gewoon een deel van het grid blijven (daarom dat ik nu ook nog aangesloten ben op het energiegrid, het levert meer op dan het kost).
Wanneer aangesloten blijven aan het grid me als eindgebruiker meer gaat kosten dan het oplevert zie ik niet in waarom ik die extra kosten onnodig zou blijven dragen.

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Wanneer er voldoende vraag is naar iets moet er bij voldoende aanbod ook voor betaald worden.

Ik vermoed dat er ook maar weinig eindgebruikers zijn die overschakelen op een dynamisch energiecontract en met hun accu liggen te handelen uit altruistische overwegingen toch?
Doorgaans doen ze dat omdat er een economisch voordeel mee te behalen valt.
Uiteraard zullen er uitzonderingen op die regel zijn maar daar behoor ik duidelijk niet toe.
Ik had even door moeten vragen want ik snapte er al weinig van. Maar als je in Belgie zit dan is wat voor jou relevant is anders dan hier en ik hou daar geen rekening mee.

• IvoB2
Ok, insgelijks dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 08:30
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen specifieke situatie. Maar ik vind het wel interessant om te kijken wat anderen doen, om te zien of het voor mij interessant is.
Ik heb bijvoorbeeld een EV, die ik liever niet meeneem in de berekening, omdat we onregelmatig rijden en laden.

Maar als je alleen het huis meeneemt, zitten wij met de warmtepomp als veruit de grootste verbruiker. Ik ben aan het kijken of ik een voorspelling kan maken op basis van de buitentemperatuur. Volgens mij zit er wel een globaal lineair verband tussen temperatuur en verbruik van de WP.
Dan heb ik 80% van m'n verbruik wel te pakken. Als de voorspelling van de zonne-energie dan een beetje klopt weet ik ongeveer hoe vol de accu moet zijn om de nacht door te komen.

Ik wil wel een beetje handelen, maar heb de accu toch vooral voor peak shaving (toch dat altruïsme @IvoB2). En ik heb de noodstroomvoorziening voor als het net uitvalt. Dus ik hou altijd 10% in de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Overigens: ik heb meegeholpen met de installatie, maar kom niet meer helemaal uit de schakeling. Ik heb hem nagemaakt, en volgens mij zit het zo. Maar die drieweg-schakelaar maakt het complex. Zou dit kunnen kloppen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18te702mk7dszpWoydyumrIrjvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqI1bEhwNT5WzKTOjuEx0aKM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frietvanpiet
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-01 15:06
JakeOfOz schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:53:
Overigens: ik heb meegeholpen met de installatie, maar kom niet meer helemaal uit de schakeling. Ik heb hem nagemaakt, en volgens mij zit het zo. Maar die drieweg-schakelaar maakt het complex. Zou dit kunnen kloppen?
[Afbeelding]
Dat zou kunnen kloppen. Een soortgelijke situatie heb ik ook. De 3-weg schakelaar zit goed naar mijn inziens.
Ik heb de aardlek voor de Victron weg moeten laten i.v.m. problemen ná de Victron. (in mijn specifieke geval. Omdat ik de aarding vanuit netwerkleverancier meekrijg en zelf geen aardpen heb, is dat een goede oplossing)

Dus tip, controleer goed werking van je aardlekschakelaars! Dit door gecontroleerd een aardfout te maken op je stopcontact (met een teststekker die 30mA aardfout simuleert)
Voordat ik de aardlekschakelaar verwijderd had, viel de aardlek vóór de Victron uit en bleef de victron keurig doorleveren met alle risico's van dien.
Al mijn eindgroepen zijn voorzien van Aardlekautomaten.

Tibber - Dynamic ESS: 3x Multiplus II 3000/48 - 3x US5000 - 15kWh - Cerbo GX - Beta VRM - 3500Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 13:35
Wat is de goedkoopste oplossing om de enphase data in de Victron te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-06 19:55

HermanGast

Exige GT3

broekieman schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:32:
Wat is de goedkoopste oplossing om de enphase data in de Victron te krijgen?
Een Em24 voor je Qrelais. Scheelt hoop gedoe en uren om uit te zoeken. Plug and play.

[ Voor 15% gewijzigd door HermanGast op 29-09-2024 13:39 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
HermanGast schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:34:
[...]

Een Em24 voor je Qrelais. Scheelt hoop gedoe en uren om uit te zoeken. Plug and play.
Ik heb nu de
Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter en geen 2e netwerkkabel, ook niet te realiseren dus dat gaat hem niet worden. Ik heb wel homeassistant, kan ik daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

broekieman schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:51:
[...]
Ik heb nu de
Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter en geen 2e netwerkkabel, ook niet te realiseren dus dat gaat hem niet worden. Ik heb wel homeassistant, kan ik daar iets mee?
Met netwerk over 230V adapters lukt het wellicht, maar dan is het zeker niet meer de voordeligste optie.
Homeassistant ken ik niet, wellicht zitten daar wel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-05 12:17
[...]
Ik heb nu de
Een heb je er dus al liggen... Misschien een switch :?

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
DiXY schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:01:
[...]

Een heb je er dus al liggen... Misschien een switch :?
Kan niet, de batterij staat in de garage en de KWh meter moet in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Victron heeft deze meetspoel die dan op de Aux ingang van de Multiplus wordt aangesloten. Maakt dat wat uit welke ac Current spoel je gebruikt? Er zijn nl goedkopere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOGKgHU0BYXvHNx7fyZw4u0K5nw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qPfZIecxIYc8Ug1HpKoYYKJl.jpg?f=user_large

[ Voor 96% gewijzigd door broekieman op 29-09-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:59
broekieman schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:24:
[...]
Of je de kWh's nou aan de ene kant van de kabel meet, of aan de andere maakt natuurlijk niet uit.

Je kan een homewizard wifi energiemeter doen. Dat kan je in ieder geval in Home Assistant krijgen. Dan kan je vanaf daar vast via mqtt iets doen op je cerbo.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
JakeOfOz schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:50:
Ik wil wel een beetje handelen, maar heb de accu toch vooral voor peak shaving (toch dat altruïsme @IvoB2). En ik heb de noodstroomvoorziening voor als het net uitvalt. Dus ik hou altijd 10% in de accu
Inderdaad en dat was ook mijn uitgangspunt: dat iedere situatie anders is met andere gevolgen en andere wijze van handelen.

Ik kan met de accu niet aan peak shaving doen omdat ik geen* pieken veroorzaak op het net.
En dat komt net door de accu maar dat zou ik persoonlijk niet als altruïsme beschouwen maar eerder het zo laag mogelijk houden van de eigen energierekening.

*Hangt er uiteraard vanaf vanaf welk vermogen je wil spreken van een piek?

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 29-09-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
broekieman schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:24:
[...]
Ok, je hebt 1 ethernet kabel liggen en je kunt geen switch plaatsen omdat de batterij in de garage staat en de kWh meter in de meterkast zit... Hmmm ik vond je reacties/posts/vragen altijd al bijzonder... Maar nu volg ik je helemaal niet meer.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
[...]
Ik heb nu de
Dat suggereert dat je wel een 1e netwerkkabel heb :)

Dan kun je toch gewoon een switch gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
John245 schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:49:
[...]

Dat suggereert dat je wel een 1e netwerkkabel heb :)

Dan kun je toch gewoon een switch gebruiken.
Die heb ik wel, maar ik moet de KWh meter toch in de meterkast plaatsen en daar een utp-kabel aanhangen. Daar zit ook de Enphase gateway. Sorry maar ik kom misschien vaag over, maar wil de zonnepanelen in de cerbo krijgen voor DESS. Als iemand me kan helpen met mqtt naar de cerbo, dan graag. Ik heb alle gegevens van de enphase in homeassistant en ook mqtt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
broekieman schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:04:
[...]
Die heb ik wel, maar ik moet de KWh meter toch in de meterkast plaatsen en daar een utp-kabel aanhangen. Daar zit ook de Enphase gateway. Sorry maar ik kom misschien vaag over, maar wil de zonnepanelen in de cerbo krijgen voor DESS. Als iemand me kan helpen met mqtt naar de cerbo, dan graag. Ik heb alle gegevens van de enphase in homeassistant en ook mqtt.
Je doet je naam wel eer aan. Er is tegenwoordig iets als Google. Dat is een zoekmachine op internet en daar kan je echt de meest waanzinnige dingen mee vinden. Bijvoorbeeld:

https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-pv

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Q schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:39:

Een ESS zie ik zelf toch meer als 'Firmware' wat 100% robuust zou moeten zijn over de jaren heen en ik twijfel of je dat gaat realiseren met een oplossing op basis van HA , als je HA ook braaf update om niet op unmaintained software te draaien uiteindelijk.

Maar genoeg random hersenscheten gelaten.
Dat ga je ook niet realiseren met een oplossing op basis van Node-RED. Hoe complexer je het maakt hoe meer onderhoud er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:08:
[...]

Je doet je naam wel eer aan. Er is tegenwoordig iets als Google. Dat is een zoekmachine op internet en daar kan je echt de meest waanzinnige dingen mee vinden. Bijvoorbeeld:

@broekieman Als je het heel vriendelijk aan ChatGPT vraagt dat die ook wel het geheel voor je wil bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
[...]

Je hoeft niet denigrerend te doen. Ik heb hier uitgebreid naar gekeken en Google vertelde me persoonlijk dat ik minimaal 1 meetspoel dien te hebben die heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiXY
Het is nou eenmaal geen eenvoudig in elkaar te flansen systeem. zeker niet als je componenten wil gebruiken die niet in het straatje van Victron passen. Hier zul je echt zelf moeite voor moeten doen. Er is gelukkig veel beschikbaar om mee aan de slag te gaan, maar ook hier zul je zelf mee aan de gang moeten. kijken waar het schip strand, je kop stoten en aan de hand van deze resultaten je vragen stellen, met foutmeldingen etc.

Hoeveel spoelen moet je gebruiken? tjsa.... geen info over je panelen systeem ontvangen dus lastig te beantwoorden, je hebt een VM-3P75CT wat is je doel hiermee? grid meten of je PV? ook geen info over ontvangen... tussen de regels doorgelezen lijkt het er op dat je je PV er mee wil gaan meten, niet mijn keus maar hiert heb je weer geen MQTT voor nodig. want de VM-3P75CT integreerd prima met je cerbo. heb je een vreemde eend in de bijt die je wel kan koppelen aan home assistant, dan zou je dit volgens de door @V_ger voorgestelde link in een MQTT topic kunnen dumpen zodat je cerbo dit op pakt. mijn ervaring is echter dat dit niet zo stabiel is.

Maar goed, ik hoopte een helpend antwoord te geven, dit was blijkbaar niet wenselijk, of niet serieus opgepakt omdat ik je al vaker terug gezet heb. Ik ga weer verder met waar ik al een tijdje mee bezig was, negeren

@broekieman succes

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Ik ga eens meer in het mqtt verdiepen. De VM-3P75CT gebruik ik voor gridmeting. Dess werkt niet goed en volgens de installateur is dit ook niet super altijd en werkt het ook niet op de juiste wijze omdat er geen rekening wordt gehouden met de productie van de zonnepanelen. Deze wil ik dus toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
broekieman schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:04:
Ik ga eens meer in het mqtt verdiepen. De VM-3P75CT gebruik ik voor gridmeting. Dess werkt niet goed en volgens de installateur is dit ook niet super altijd en werkt het ook niet op de juiste wijze omdat er geen rekening wordt gehouden met de productie van de zonnepanelen. Deze wil ik dus toevoegen.
Wat beveelt de installateur dan aan? En waarom heeft de installateur de VM-3P75CT geïnstalleerd als hij aangeeft dat het niet super is? Waarom leg je jet probleem gewoon niet bij de installateur neer?

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 29-09-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
De installateur zei dat Dess niet altijd goed werkt. Ik ben nu bezig met Mqtt Explorer om te zien of er data van de Victron komt. Ik zie wel iets maar het staat onder R, waar de documentatie schrijft dat ik N moet zien. Volgens mij heb ik dit ook niet echt nodig omdat ik alles van de batterij al kan zien via een HACS integratie. Het enige wat ik graag via Mqtt in de Victron zou zien is mijn PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DESS heeft inderdaad zijn kuren, er zijn alternatieven zoals het "DESS" script van @KC27.
broekieman schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:30:
[...]
Je hoeft niet denigrerend te doen. Ik heb hier uitgebreid naar gekeken en Google vertelde me persoonlijk dat ik minimaal 1 meetspoel dien te hebben die heb ik niet.
Kan je, je PV omvormer uitlezen via RS485/Modbus? zo niet dan zal je een kWh meter ertussen moeten plaatsen die je vervolgens via RS485/MODBUS kan uitlezen op VenusOS via Node-RED oid.
Vervolgens kan je door gebruik te maken van dbus-mqtt het in je Victron systeem krijgen.

Zo doe ik het ook, ik lees direct de PV omvormer uit via RS485/MODBUS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-Z5Zk4ZSI8D6z2jVNKhFiammtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E6Y8G2sveBg7YIT2i6eDbB6i.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 29-09-2024 23:14 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Ik heb nu een bridge tussen mijn Home Assistant en de Cerbo Venus OS gemaakt via Mqtt en krijg alles binnen van de Victron. Nu lijkt het mij dat ik omgekeerd ook de Cerbo via Mqtt gegevens kan sturen van mijn PV productie sensor in Home Assistant. Weet iemand how?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aangezien je nu een "bridge" hebt kan je de data gelijk sturen via MQTT.
Direct uit HA weet ik niet, ik maak gebruik van Node-RED om naar MQTT te sturen.

dbus-mqtt installeren op je VenusOS, instructies volgen. Staat ook een voorbeeld waar/in welke topic de data heen moet...

Enige nadeel als je het via HA doet, ligt je HA eruit dan heb je geen data meer in je Victron.
Dat is de reden voor mij om het direct te doen zonder HA. Wil dat mijn Victron systeem door blijft gaan ook wanneer HA eruit ligt. Nu zal missende PV vermogen niet de wereld zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Hier maak ik gebruik van een vm-p375ct voor grid meting en de solaredge is native ondersteund door victron. Niet zelf hoeven knutselen en dess werkt perfect.

Af en toe zie je dat de voorspelling een beetje afwijkt. Kost dan een paar cent. Nou, voor die max 5 euro per jaar ga ik geen zelfbouw oplossing onderhouden hoor!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
@broekieman Ik heb de indruk dat je een beetje aan het tobben bent.
Het inlezen van gegevens uit een ander systeem (via MQTT of anders) is - naar mijn mening (!!!!) - lastig stabiel te krijgen.
Mijn suggestie: gebruik een aparte elektriciteitsmeter die je direct op je Cerbo of Multiplus aansluit.
++: Simpel, nauwkeurig, betrouwbaar.
--: Kost geld, moet geplaatst worden.

Indien je uitwisseling wilt met Home Assistant kun je ook in Node Red een uitbreiding installeren.
++: Gedocumenteerd, redelijk betrouwbaar.
--: Je moet via Node Red gegevens verzenden.

Ook als je deze optie niet gebruikt kun je wellicht aanknopingspunten vinden om MQTT werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
[...]

Vannacht tot 2.00 hiermee gestoeid. De driver is geïnstalleerd in de cerbo. Ik krijg nog geen data. Welk ip adres voor mqtt broker moet ik hier invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogier.bertens
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-04 11:05
Twee electrische autos met Victron ESS / Thuisbatterij

Hallo ik heb een vraagje voor de ESS kenners.

Ik sta op het punt om een thuisbatterijset met 3x mpII 5000 aan te schaffen. Maar de leverancier kan deze vraag niet beantwoorden.

Ik heb twee electrische auto's en wil met twee laadpalen deze auto laten laden als er stroom over is.
De vraag is, als er één auto aan de laadpaal staat mag deze met 11kw laden, maar als er twee auto aan de laadpaal staan. mogen deze met zijn tweeen te samen 11 kw laden. Als er zonnestroom is, komt die 11kw misschien niet zo nauw, maar als er geladen wordt als de stroomprijs negatief is, EN er geen zonnestroom is, komt deze 11kw wel nauw, anders klapt de hoofdzekering eruit.
Wie weet hoe je dit moet inregelen? Moet je dan perse twee Victron laadpalen hebben, of kan je ook een ander type gebruiken? Wie heeft er info voor mij, of wie heeft dit ook ingeregeld? gr Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
rogier.bertens schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:07:
...
Wie weet hoe je dit moet inregelen? Moet je dan perse twee Victron laadpalen hebben, of kan je ook een ander type gebruiken? Wie heeft er info voor mij, of wie heeft dit ook ingeregeld?
Ik heb in mijn MESS deze situatie voor één laadstation opgelost. Als je twee laadstations hebt blijft het principe gelijk. Je moet alleen de toegestane vermogens anders toekennen.

Zoek in het genoemde topic naar "Flow - Auto Laadstation". Deze stuurt een Victron Laadstation aan.

Wellicht is dit ook te realiseren met een niet-Victron Laadstation. Dan is een betrouwbare en zeer snel reagerende interface noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:00
@rogier.bertens Ik heb een laadpaal van Easee. Deze kan ik aansturen via HA en ook loadbalacing op doen. De API is goed gedocumenteerd dus kan je ook via de cerbo doen.

Daarbij kan je meerdere laadpalen op 1 zekering aansluiten. De eerste paal is de hoofdpaal (master) en monitort het totale vermogen en zorgt er voor dat er niet over de zekering heen gegaan wordt. De 2de paal en alle volgende is de volger (slave) en pakt alleen wat er over is. De slave is ook gekoppeld aan de master en dus niet los in de meterkast. In de app kan je aangeven dat als er 2 palen stroom vragen de stroom evenredig vereelt moet worden of in een verhouding X/Y.

Ik zelf heb geen Victron laadpaal achteraf had dat wel een mooie geweest met het oog op het toekomstige Victron systeem.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rogier.bertens schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:07:
Twee electrische autos met Victron ESS / Thuisbatterij

Hallo ik heb een vraagje voor de ESS kenners.

Ik sta op het punt om een thuisbatterijset met 3x mpII 5000 aan te schaffen. Maar de leverancier kan deze vraag niet beantwoorden.

Ik heb twee electrische auto's en wil met twee laadpalen deze auto laten laden als er stroom over is.
De vraag is, als er één auto aan de laadpaal staat mag deze met 11kw laden, maar als er twee auto aan de laadpaal staan. mogen deze met zijn tweeen te samen 11 kw laden. Als er zonnestroom is, komt die 11kw misschien niet zo nauw, maar als er geladen wordt als de stroomprijs negatief is, EN er geen zonnestroom is, komt deze 11kw wel nauw, anders klapt de hoofdzekering eruit.
Wie weet hoe je dit moet inregelen? Moet je dan perse twee Victron laadpalen hebben, of kan je ook een ander type gebruiken? Wie heeft er info voor mij, of wie heeft dit ook ingeregeld? gr Rogier
Dat ligt aan de aansturing, infeite wanneer je standaard (D)ESS draait dan houd het Victron systeem het algehele verbruik in de gaten en past zich daar op aan.

Je moet twee laadpalen die met elkaar samen werken hebben, bv een Alfen duo of een Easee die daarbij ook nog eens doet load balancen.
Laadpaal zorgt dan zelfstandig dat deze niet boven je max huisaansluiting komt.

Je Victron systeem zal zich automatisch aanpassen aan je totale huidige verbruik.
Hier ga je dan van uit dat EV laden altijd voorrang krijgt boven je Victron systeem.

Ander alternatief is zelf aansturen met je eigen script zoals bv @MJ de Bruijn het doet.

Ik doe het zelf net weer iets anders, ik stuur mijn DIY SmartEVSE aan via HA/Node-RED maar als ook het Victron systeem via VenusOS waarbij ik het vermogen van de EV niet meetelt, immers wil ik dat de EV altijd van het NET laad en niet vanuit de batterij waarbij de maximale huisaansluiting niet wordt overschreden wanneer Victron aan het laden is.

Check dus goed hoe je EV wilt gaan laden, er zijn meerdere mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Jazsie schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:51:
... Laadpaal zorgt dan zelfstandig dat deze niet boven je max huisaansluiting komt ...
Hmm... Bij mij werkte het DESS niet zo. Dat is de reden dat ik voor een eigen script ben gegaan.

Voorbeeld: Geen zon. Auto laadt maximaal. Victron Batterij laadt maximaal. Daarmee is mijn hoofdzekering (3x25A) al maximaal belast.

Iedere extra belasting (waterkoker, koffiezet-apparaat, close-in boiler, wasmachine etc.) zorgt meteen voor een overschrijding. Zo'n overschrijding kan zo maar per direct 10 Amp of meer zijn (waterkoker).

Een "monitor" systeem moet dus het Laadstation in de gaten houden plus de batterijen én het huisverbruik.
Ik heb huis-verbruik ook nog eens apart op critical en non-critical.
Een (huis)piek moet binnen een seconde tot vermindering van het laden leiden.

In mijn script schakel ik het laden meteen 100% uit zodra er 2 Amp overschrijding plaatsvindt. Ik wil geen langdurige (meerdere seconden) overbelasting. Anders wordt het alleen omlaag geregeld.

Als er weer "ruimte" is zal het laden worden hervat met 6 kW en langzaam toenemen tot een maximum van 24 Amp op de meest belaste fase. Daarbij wordt rekening gehouden met het huis-verbruik. De auto wordt bijvoorbeeld beperkt tot 8 kW in plaats van 11 kW en het Victron laden tot halve capaciteit.

Als een wasmachine aan staat zul je dit verschijnsel meerdere keren per uur zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:12:
[...]

Hmm... Bij mij werkte het DESS niet zo. Dat is de reden dat ik voor een eigen script ben gegaan.
Dat kan kloppen. Volgens mij was dat een issue dat opgelost is. DESS is volop in ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MJ de Bruijn schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:12:
[...]

Voorbeeld: Geen zon. Auto laadt maximaal. Victron Batterij laadt maximaal. Daarmee is mijn hoofdzekering (3x25A) al maximaal belast.

Iedere extra belasting (waterkoker, koffiezet-apparaat, close-in boiler, wasmachine etc.) zorgt meteen voor een overschrijding. Zo'n overschrijding kan zo maar per direct 10 Amp of meer zijn (waterkoker).

Een "monitor" systeem moet dus het Laadstation in de gaten houden plus de batterijen én het huisverbruik.
Ik heb huis-verbruik ook nog eens apart op critical en non-critical.
Een (huis)piek moet binnen een seconde tot vermindering van het laden leiden.

In mijn script schakel ik het laden meteen 100% uit zodra er 2 Amp overschrijding plaatsvindt. Ik wil geen langdurige (meerdere seconden) overbelasting. Anders wordt het alleen omlaag geregeld.

Als er weer "ruimte" is zal het laden worden hervat met 6 kW en langzaam toenemen tot een maximum van 24 Amp op de meest belaste fase. Daarbij wordt rekening gehouden met het huis-verbruik. De auto wordt bijvoorbeeld beperkt tot 8 kW in plaats van 11 kW en het Victron laden tot halve capaciteit.

Als een wasmachine aan staat zul je dit verschijnsel meerdere keren per uur zien.
Een laadpaal met load balancing kijkt naar het totale huis verbruik en blijft onder de maximale ingestelde huisaansluiting. Ongeacht welk batterij systeem en/of (D)ESS je gebruikt. Het kan ook je waterkoker/oven/boiler/airco etc zijn die aan staat ;).
En deze schakelt ook snel genoeg terug (zo niet dan zou een load balancer ook geen nut hebben).

Nu regel jij dit zo te lezen via je Victron systeem, dat kan uiteraard ook. Heb ik ook maar is wel meer complex dan gewoon een load balancer op je laadpaal die onafhankelijk werkt.

Wel is het zo dat je bij zelf aansturen het hoogst waarschijnlijk fijner kan aansturen zoals je aangaf.

Er zijn load balancers die direct uitschakelen maar bv niet langzaam weer het vermogen opbouwen maar ook echt wachten tot het totale vermogen beschikbaar is alvorens te starten.
Dat verschilt per type laadpaal.

Welke optie je kiest zal voor ieder anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Hoe sturen jullie nu het laden en ontladen? Via mqtt schakel ik nu de 'grid setpoint' elke keer. Dat werkt redelijk, totdat je grote verbruikers (of PV opbrengst) in huis hebt.

Kun je ook ergens een maximum instellen? Of wat je hoofdzekering is? Dat zou dan per fase moeten gok ik, aangezien het hier om een 3x 25A aansluiting gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06 19:03

swat!

computeraar

JakeOfOz schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:11:
Hoe sturen jullie nu het laden en ontladen? Via mqtt schakel ik nu de 'grid setpoint' elke keer. Dat werkt redelijk, totdat je grote verbruikers (of PV opbrengst) in huis hebt.

Kun je ook ergens een maximum instellen? Of wat je hoofdzekering is? Dat zou dan per fase moeten gok ik, aangezien het hier om een 3x 25A aansluiting gaat.
Ik zet de waarde ook met grid setpoint, maar dan
Via modbus-tcp.

De max stel je in onder 'settings -> $device_name -> Input Current Limit'
Wat je daarna ook instelt: deze waarde gaat het systeem niet voorbij.

De waarde hiervan is je afzeker-waarde, van de automaat waar je mp's achter hangen (en dat is per fase, dus bijvoorbeeld 16A en géén 48A)

[ Voor 3% gewijzigd door swat! op 30-09-2024 20:03 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

JakeOfOz schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:11:

Grid current limitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_iZpuJ3PXc9ruIEPNdboJoGLIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdQGebX8UmiGrcwj8Jb4Hevs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door HermanGast op 30-09-2024 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 10:11
Je moet de peakshaving via ESS aanpassen. Zorg ervoor dat de firmware in Cerbo Gx up to date is. En ook de Multiplus II firmware moet bijgewerkt worden naar nieuwste versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgdPteg2Ftqpie8KgA0ASXS2xh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NeAG2EgecBggPBuZSNro3G2b.jpg?f=user_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Ik ben inmiddels een stuk verder gekomen en het Node-Red geïnstalleerd op de Cerbo.
Heeft iemand een uitleg over de pv meter via mqtt in Node-Red?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices

Staan de instructies en voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Heb ik geïnstalleerd, maar hoe krijg in victron geen nieuw apparaat te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:48
broekieman schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:22:
Heb ik geïnstalleerd, maar hoe krijg in victron geen nieuw apparaat te zien.
Check deze video daarmee ben ik een heel eind gekomen, ik weet niet welke meter je wilt inlezen ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Mensen hier die ook warmtepomp hebben ? Doen jullie die ook voeden van uit de ESS ?

Heb hem gisteren voor het eerst aangehad maar nu met de regenachtige dagen is de accu zo leeg als ik ook de warmte pomp er mee voed. Voor nu heb ik een NodeRed functie gemaakt die het grid setpoint naar het verbruik van de warmtepomp zet zodat de warmte pomp eigenlijk niet gevoed word uit de ESS.

Iemand anders nog tips ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@Cyrus The Virus hier ook een warmtepomp, ook gevoed vanuit de accu. Dat kan wel hard gaan ja. Ik laat hem wel vanuit de accu draaien, want links of rechtsom maakt het niet uit waar je verbruik naartoe gaat natuurlijk.

Maar als je ermee wil handelen is het niet handig, want je voorspelbaarheid neemt af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Jazsie schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:43:
[...]

Een laadpaal met load balancing kijkt naar het totale huis verbruik en blijft onder de maximale ingestelde huisaansluiting. Ongeacht welk batterij systeem en/of (D)ESS je gebruikt. Het kan ook je waterkoker/oven/boiler/airco etc zijn die aan staat ;).
En deze schakelt ook snel genoeg terug (zo niet dan zou een load balancer ook geen nut hebben).

Nu regel jij dit zo te lezen via je Victron systeem, dat kan uiteraard ook. Heb ik ook maar is wel meer complex dan gewoon een load balancer op je laadpaal die onafhankelijk werkt.

Wel is het zo dat je bij zelf aansturen het hoogst waarschijnlijk fijner kan aansturen zoals je aangaf.

Er zijn load balancers die direct uitschakelen maar bv niet langzaam weer het vermogen opbouwen maar ook echt wachten tot het totale vermogen beschikbaar is alvorens te starten.
Dat verschilt per type laadpaal.

Welke optie je kiest zal voor ieder anders zijn.
Mijn laadpaal staat op pure-solar dus die kijkt naar hoofdmeter en laad alleen als er negatief vermogen is (bij veel zon en als de ESS vol is) er is dus geen communicatie nodig tussen victron en laadpaal. Behalve als de zon onder gaat dan gaat de ESS compenseren en blijft de laadpaal vrolijk door gaan. Heb al gevraagd of het setpoint van de load balancer in de laadpaal aanpasbaar gemaakt kan worden zodat hij sneller stopt als het net hoger is dan -100W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
JakeOfOz schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:00:
@Cyrus The Virus hier ook een warmtepomp, ook gevoed vanuit de accu. Dat kan wel hard gaan ja. Ik laat hem wel vanuit de accu draaien, want links of rechtsom maakt het niet uit waar je verbruik naartoe gaat natuurlijk.

Maar als je ermee wil handelen is het niet handig, want je voorspelbaarheid neemt af
Hmm ja dat is ook manier om het te bekijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 07:16
Cyrus The Virus schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 06:38:
Mensen hier die ook warmtepomp hebben ? Doen jullie die ook voeden van uit de ESS ?

Heb hem gisteren voor het eerst aangehad maar nu met de regenachtige dagen is de accu zo leeg als ik ook de warmte pomp er mee voed. Voor nu heb ik een NodeRed functie gemaakt die het grid setpoint naar het verbruik van de warmtepomp zet zodat de warmte pomp eigenlijk niet gevoed word uit de ESS.

Iemand anders nog tips ?
Op dit soort donkere dagen zet ik een limiet op de max discharge, dan ben ik af van de grote inefficiëntie pieken en kom ik toch nog een deel van de dag door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Cyrus The Virus schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 06:38:

Iemand anders nog tips ?
Hier een grondgebonden warmtepomp. Met deze dagen is het verbruik nog minimaal. Neem geen bijzondere maatregelen voor de warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
@Cyrus The Virus Hier ook een warmtepomp. Dat ding slurpt wel wat. Ook op minimum last al snel 500W, dus de accu is zo leeg.
Voor mij is de WP gewoon een gebruiker, die doet dus mee in het 0 op de meter verhaal. Alleen de EV hou ik daar (meestal) buiten.

Er zijn meerdere oplossingen:
1: Je wederhelft een trui of een elektrisch dekentje cadeau doen en de verwarming lager zetten
2: Een grotere accu installeren zodat je het langer uit kan zingen in de hoop op beter weer/lage nachtprijzen
3. Meer PV leggen. Alhoewel dat juist niet zoveel opbrengt als je het nodig hebt.
4: Gedurende de uren met de laagste prijs de max inverter power op 0 te zetten. Dan komt alle stroom voor het huis uit het net. Dan is de kans groter dat er nog wat in je accu zit gedurende de ochtend/avondpiek.

In het herfst winterseizoen probeer ik gebruik te maken van de lage nachttarieven. Maar ondanks dat we een paar dagen terug een kale prijs van 0 cent hadden, was dat niet lang genoeg om EN de thuisaccu EN de EV vol te laden...

Ik verleg wel de focus van het handelen naar eigen gebruik. Ook optie 2 en 3 heb ik concrete plannen voor. 4 doe ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
V_ger schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:39:
In het herfst winterseizoen probeer ik gebruik te maken van de lage nachttarieven. Maar ondanks dat we een paar dagen terug een kale prijs van 0 cent hadden, was dat niet lang genoeg om EN de thuisaccu EN de EV vol te laden...
Herkenbaar, hier 1-fasen 40A aansluiting met 1x MP 5000VA. Auto laden met 25A, thuisaccu met 13A, blijft nog 2A marge over aangezien ik niet mijn hoofdzekering continue op max wil belasten en natuurlijk ook huisverbruik heb.

Heel vaak gaat thuisaccu terugschalen ivm huisverbruik, dan duurt het laden van een 18kWh thuisaccu best lang :9.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 02-10-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
V_ger schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:39:
@Cyrus The Virus Hier ook een warmtepomp. Dat ding slurpt wel wat. Ook op minimum last al snel 500W, dus de accu is zo leeg.
Voor mij is de WP gewoon een gebruiker, die doet dus mee in het 0 op de meter verhaal. Alleen de EV hou ik daar (meestal) buiten.

Er zijn meerdere oplossingen:
1: Je wederhelft een trui of een elektrisch dekentje cadeau doen en de verwarming lager zetten
2: Een grotere accu installeren zodat je het langer uit kan zingen in de hoop op beter weer/lage nachtprijzen
3. Meer PV leggen. Alhoewel dat juist niet zoveel opbrengt als je het nodig hebt.
4: Gedurende de uren met de laagste prijs de max inverter power op 0 te zetten. Dan komt alle stroom voor het huis uit het net. Dan is de kans groter dat er nog wat in je accu zit gedurende de ochtend/avondpiek.

Ik verleg wel de focus van het handelen naar eigen gebruik. Ook optie 2 en 3 heb ik concrete plannen voor. 4 doe ik al.
1. ga jij het haar vertellen :+
2. Op termijn optie
3. geen optie meer (van het weekend de laatste vierkante meter al vol gelegd die ik nog had 8)7
4. Dat zou optie kunnen zijn alleen nu nog niet mogelijk omdat ik nog analoge meter heb, maar deze ga ik onthouden.

Maar zo te lezen doen de meeste gewoon mee de accu leeg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-06 15:23
Inmiddels heb ik alle installatie achter de rug en begonnen met de inrichting van alle aansturing en configuratie van mijn Victron MP 48/5000 systeem met 16kWh DIY accupack. Via ESS mode 1 werkt het allemaal best wel goed. Ik wil echter ook graag mode 3 gebruiken, waarbij ik zelf een setpoint instel. Zodra ik dit echter activeer dan krijg ik een alarm wat ik niet kan plaatsen in VRM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCsoo4q2ZiI7g9YsE9hNRru650Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6UnbHmuUGTIdvFN2EM882htr.png?f=user_large

Als ik een setpoint instel dan gaat het systeem wel aan de slag richting de ingestelde waarde, echter na een paar seconden gaat alles weer uit en met bovenstaande error. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmzz, sinds de update naar 3.42 blijft omvormer status op "off" ondanks dat ie gewoon actief is, zowel op het schermpje als in VRM portaal... iemand idee hoe dit gefix te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfJ3V8c5uYBsUlUo69c4HfJNjeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iNsbwiZSf5EDg415vi696RSm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_Z-wPYMVyBpnUh4gNoQiXeejXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AzXZSXTLpOhP96mbzxNNABmr.png?f=user_large

Dit is in "external control" mode. Wanneer je de mode veranderd naar de standaard ESS is het wel correct :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
thys schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:21:
Inmiddels heb ik alle installatie achter de rug en begonnen met de inrichting van alle aansturing en configuratie van mijn Victron MP 48/5000 systeem met 16kWh DIY accupack. Via ESS mode 1 werkt het allemaal best wel goed. Ik wil echter ook graag mode 3 gebruiken, waarbij ik zelf een setpoint instel. Zodra ik dit echter activeer dan krijg ik een alarm wat ik niet kan plaatsen in VRM

[Afbeelding]

Als ik een setpoint instel dan gaat het systeem wel aan de slag richting de ingestelde waarde, echter na een paar seconden gaat alles weer uit en met bovenstaande error. Herkent iemand dit?
Weer een dagje verder met pielen. De error is inmiddels weg, maar het lukt nog niet om de Multi aan te sturen.
Uiteraard de instructies op deze pagina gevolgd:
https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3

com.victronenergy.settings/Settings/CGwacs/Hub4Mode staat op waarde 3
Dit klopt ook met de setting External Control in VRM en in de Cerbo

com.victronenergy.vebus.ttyS4/Hub4/DisableCharge staat op 0
com.victronenergy.vebus.ttyS4/Hub4/DisableFeedIn staat op 0
com.victronenergy.vebus.ttyS4/Hub4/L1/AcPowerSetpoint zet ik bv op 1000 of -1000

De MP volgt dit wel op maar na een paar seconden loopt het vermogen weer terug naar 0. Daarna blijft het systeem in een soort loop van proberen en weer terug naar 0.

Doe ik nou iets verkeerd? Met welke settings sturen jullie dit succesvol aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Jazsie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:34:
Hmzz, sinds de update naar 3.42 blijft omvormer status op "off" ondanks dat ie gewoon actief is, zowel op het schermpje als in VRM portaal... iemand idee hoe dit gefix te krijgen?

Dit is in "external control" mode. Wanneer je de mode veranderd naar de standaard ESS is het wel correct :?.
Lijkt een vaker voorkomend issue te zijn:
https://community.victron...ith-external-control/2361

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thys schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Weer een dagje verder met pielen. De error is inmiddels weg, maar het lukt nog niet om de Multi aan te sturen.
Uiteraard de instructies op deze pagina gevolgd:
https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3

com.victronenergy.settings/Settings/CGwacs/Hub4Mode staat op waarde 3
Dit klopt ook met de setting External Control in VRM en in de Cerbo

com.victronenergy.vebus.ttyS4/Hub4/DisableCharge staat op 0
com.victronenergy.vebus.ttyS4/Hub4/DisableFeedIn staat op 0
com.victronenergy.vebus.ttyS4/Hub4/L1/AcPowerSetpoint zet ik bv op 1000 of -1000

De MP volgt dit wel op maar na een paar seconden loopt het vermogen weer terug naar 0. Daarna blijft het systeem in een soort loop van proberen en weer terug naar 0.

Doe ik nou iets verkeerd? Met welke settings sturen jullie dit succesvol aan?
Bij Externe aansturing dien je het signaal (AcPowerSetpoint) minimaal 1x per minuut te sturen. Anders gaat ie weer naar standby (0 Watt).

Na een paar seconden is wel erg snel, geen -alarm- meldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Jazsie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:03:
[...]

Bij Externe aansturing dien je het signaal (AcPowerSetpoint) minimaal 1x per minuut te sturen. Anders gaat ie weer naar standby (0 Watt).

Na een paar seconden is wel erg snel, geen -alarm- meldingen?
Dat had ik ook gelezen, maar zo ver kom ik dus eigenlijk niet eens. Geen alarm meldingen meer. Hij blijft het ook wel proberen, dus ik had zelf niet het idee dat ik al tegen de timeout aanloop. In dbus-spy zie ik de door bij ingestelde waarde ook wel terug, dus deze wordt niet overschreven naar 0 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt, opgelost !
thys schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Dat had ik ook gelezen, maar zo ver kom ik dus eigenlijk niet eens. Geen alarm meldingen meer. Hij blijft het ook wel proberen, dus ik had zelf niet het idee dat ik al tegen de timeout aanloop. In dbus-spy zie ik de door bij ingestelde waarde ook wel terug, dus deze wordt niet overschreven naar 0 ofzo.
Heb je dit probleem bij enkel laden of onltaden of beiden?

Hoe stuur je het precies aan?

Mocht je VenusOS Large hebben met Node-RED dan zou je het kunnen proberen aan te sturen via Node-RED met de Victron nodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-05 19:36
Ik heb een thuisbatterij van 5kWh met een JK BMS en zonnepanelen met een niet-hybride inverter. Zou ik enkel met een Victron Multiplus GX en Home Assistant en de P2-poort van de slimme meter volledige controle over dit systeem kunnen krijgen? Dus dat de batterij afgifte vrijwel precies gelijk blijft aan mijn gebruik? Doel is terugleveren minimaliseren en zonnestroom zoveel mogelijk lokaal inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat laatste lijkt me idd het initiële doel van het ESS systeem van Victron. :)

Hier bereik ik dat gevraagde doel al enkele jaren met een MPII (+ cerbo GX) in combinatie met een SMA PV omvormer (retrofit en niet hybride).
Maar de balans tussen afname en teruglevering wordt wel geregeld door een externe energiemeter (dus geen eigen ervaring met de P2 poort van de DM).

[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ik heb nu een kleine maand het volgende scipt actief op mijn systeem, zodat de Lynx shunt (wat een beperkte functionaliteit zeg) kWh tellers heeft gekregen.

https://github.com/Benoit3/battery-energy-meter/tree/main

Mijn Cerbo is gelukkig redelijk stabiel, de counters zijn al een tijd niet gereset. Ik weet niet zeker of dit een reboot overleeft namelijk.

Anyway, ik weet niet meer precies hoe vol de accus was toen ik het script heb gestart, dus ik heb wel een meetonzekerheid van laten we zeggen +/- 20 kWh op zowel charged als discharged. Huidige stand:

Discharged Energy: 769 kWh
Charged energy: 810 kWh

Na wat plussen, minnen en delen kom ik dan op een efficiency van circa 95%. Op basis van de gemeten waardes, maar als ik aanneem dat er al wat in de accu zat is 90% denk ik een realistischere waarde.

Ik ben daar positief door verrast. Ik hou rekening met 80% voor de bepaling van mijn ontlaadstrategie. Ik denk dat het toevoegen van een MPPT wel enorm heeft geholpen.

Zie ik nog wat over het hoofd of is dit wel in de lijn der verwachting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:02
V_ger schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:52:
Ik heb nu een kleine maand het volgende scipt actief op mijn systeem, zodat de Lynx shunt (wat een beperkte functionaliteit zeg) kWh tellers heeft gekregen.

https://github.com/Benoit3/battery-energy-meter/tree/main

Mijn Cerbo is gelukkig redelijk stabiel, de counters zijn al een tijd niet gereset. Ik weet niet zeker of dit een reboot overleeft namelijk.

Anyway, ik weet niet meer precies hoe vol de accus was toen ik het script heb gestart, dus ik heb wel een meetonzekerheid van laten we zeggen +/- 20 kWh op zowel charged als discharged. Huidige stand:

Discharged Energy: 769 kWh
Charged energy: 810 kWh

Na wat plussen, minnen en delen kom ik dan op een efficiency van circa 95%. Op basis van de gemeten waardes, maar als ik aanneem dat er al wat in de accu zat is 90% denk ik een realistischere waarde.

Ik ben daar positief door verrast. Ik hou rekening met 80% voor de bepaling van mijn ontlaadstrategie. Ik denk dat het toevoegen van een MPPT wel enorm heeft geholpen.

Zie ik nog wat over het hoofd of is dit wel in de lijn der verwachting?
Dit is toch juist een tegenvaller? Die 80% is de RTE neem ik aan, dus aan de AC kant. De Lynx meet alleen de DC kant. Grootste verlies is de AC-DC en DC-AC conversie. DC laad en ontlaad verliezen zouden maar paar procent mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Heronimo schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Dit is toch juist een tegenvaller? Die 80% is de RTE neem ik aan, dus aan de AC kant. De Lynx meet alleen de DC kant. Grootste verlies is de AC-DC en DC-AC conversie. DC laad en ontlaad verliezen zouden maar paar procent mogen zijn.
Ah, juist daar zit mijn denkfout. AC -> DC verlies zit hier al wel in, maar andersom natuurlijk niet. Ik laad namelijk ook uit het net en heb AC PV. Dus dan kom ik toch rond de 80 procent uit.... Bummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk888
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 16:40
Beste allen,

Zou er iemand zo vriendelijk willen zijn de instellingen van DESS na te lopen om te kijken wat er mis is ?
Of ik nu green mode of trade mode instel; er wordt gewoon niet opgeladen door het systeem wanneer de prijs laag is?!

Het hoeft niet voor niets !

Dank

H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-05 15:00
Ik ben inderdaad ook geïnteresseerd naar die instellingen.
Ik heb nog geen dynamisch contract maar daar wil ik wel naar toe.

Ik heb ESS al een paar weken draaien. Er komt een moment dat ik DESS ga aanzetten.

Alvast bedankt
Serienummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk888
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-02 16:40
Naar het schijnt wordt er bij Victron hard gewerkt aan updates voor Green mode.
wordt vervolgt

gr

H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Laatst online: 30-05 09:20
Hoi ik ben nieuw hier. Victron energie is min of meer een hobby van mij geworden.

Ik heb alle apparaten aangesloten via een Victron Cerbo GX.

Ik vind het lastig om apparaten te updaten en in te stellen via de VE-direct Bluetooth Dongel. Ik las dat dit ook mogelijk moet zijn via VRM maar hoe?

Victron apparatuur.

Victron Gerbo GX
Victron BVM 700 batterij monitor
Victron MPPT 150/85 Victron 12/24V
Smart Battery Sense HQ
Victron MultiPlus 24/1200/25-16 24V

Het zou handig zijn als ik al deze apparaten via VRM kan updaten en instellen.

Heeft iemand ervaring hier mee?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:19
LEX63 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:29:
Hoi ik ben nieuw hier. Victron energie is min of meer een hobby van mij geworden.

Ik heb alle apparaten aangesloten via een Victron Cerbo GX.

Ik vind het lastig om apparaten te updaten en in te stellen via de VE-direct Bluetooth Dongel. Ik las dat dit ook mogelijk moet zijn via VRM maar hoe?

Victro apparatuur.

Victron Gerbo GX
Victron BVM 700 batterij monitor
Victron MPPT 150/85 Victron 12/24V
Smart Battery Sense HQ
Victron MultiPlus 24/1200/25-16 24V

Het zou handig zijn als ik al deze apparaten via VRM kan updaten en instellen.

Heeft iemand ervaring hier mee?

alvast bedankt.
Dat kan inderdaad met VRM.

Kies in het VRM menu voor de Device list en kies daar voor Firmware update.
Je krijgt dan een dergelijk lijstje te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPYeEs-CrJKXs3DktczmY9k716c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm4vzfSJySvx56Jd7ZTwYGaF.jpg?f=fotoalbum_large

Instellingen van de MPPT en BMV kun je met de app VictronConnect doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H0ahml_odu65nuA_gtwGOtwbxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbFTzH5KPVc9m1tFG6FYZy1m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Pim57 op 06-10-2024 17:59 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Pim57 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:55:
[...]

Dat kan inderdaad met VRM.

Kies in het VRM menu voor de Device list en kies daar voor Firmware update.
Je krijgt dan een dergelijk lijstje te zien:
[Afbeelding]

Instellingen van de MPPT en BMV kun je met de app VictronConnect doen:
[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb laatst alle apparaten na gelopen en via VE-Direct bluetooth dongel. De Gerbo GX heeft een
ingebouwde bluetooth.

Ik heb pas een Victron MultiPlus 24/1200/25-16 24V en daar wil ik het een en ander in de instellingen veranderen.deze heeft geen bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-06 10:00
Ik wil bij configuratie uitbreiden met 2 extra fasen. Ik heb 1 muttiplus GX en twee gewone multiplussen. Kan ik het systeem naar 3 fase configureren met remote veconfigure3? Of moet ik toch de mk3-usb adapter aanschaffen om ze alle 3 te configureren? Ik had verwacht dat 3 multiplussen kon zie in VRM portal en dat ik ze vandaar remote kon configureren (de VE bussen zijn met elkaar verbonden, de Multiplus met de GX klaagt wel over extra devices en misconfiguratie).

[ Voor 30% gewijzigd door aj_vdw op 06-10-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
LEX63 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb laatst alle apparaten na gelopen en via VE-Direct bluetooth dongel. De Gerbo GX heeft een
ingebouwde bluetooth.

Ik heb pas een Victron MultiPlus 24/1200/25-16 24V en daar wil ik het een en ander in de instellingen veranderen.deze heeft geen bluetooth.
De multiplus configureren gaat met het down- en uploaden van een configuratie bestand m.b.v. VRM.
En dat bestand moet je op een Windows PC of laptop met het VEconfigure programma wijzigen.
Lees even de Victron documentatie hierover. Staat goed beschreven.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Pim57 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:45:
[...]

De multiplus configureren gaat met het down- en uploaden van een configuratie bestand m.b.v. VRM.
En dat bestand moet je op een Windows PC of laptop met het VEconfig programma wijzigen.
Lees even de Victron documentatie hierover. Staat goed beschreven.
Heb je daar een link van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
LEX63 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Heb je daar een link van.
Als ik Google op “Victron VEconfigure” vind ik diverse links naar Victron documentatie en YouTube video’s met uitleg.

Je weet wat Google is? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
Lex63 zijn vraag is niet zo dom ergens, ik loop voor nu tegen ongeveer hetzelfde aan.

Multieplus2-GX 3000/48 met twee pylontech modules, mooi voor het nacht verbruik.
Filmpje bekeken van victron waar men 2 accu's aansloot op juist deze omvormer en programmeren ging via wifi en daar dus geen dongle voor nodig had op de ve-bus. handig hoef ik die niet bij te bestellen. (voor dat ik bestelde)

Maar niets is minder waar, want waar ik die man volgde kreeg hij alle instellingen in beeld en ik dus niet, (ga naar settings menu en scrol naar beneden ect ect, in mijn menu aldaar viel niets te scrollen en waren al die settings er niet eens.) ook de pylon's worden niet gezien terwijl ik hetzelfde doe.
Klopt het dat er alleen basis instellingen zijn in het menu en deze hoe dan ook met de dongle geprogrammeerd moeten worden?
Een update kon ik via de netwerk aansluiting wel doorvoeren die staat dan op 3.42 als ik het goed heb.
Via hun VRM portal kon ik verder ook niet updaten of aanpassen.
Kabel vitron-pylon's is ook in orde die pen bezetting klopt en werkt.

Heb ik mij door dat filmpje https://www.youtube.com/watch?v=7z53-5DqG38 flink laten misleiden.?

Klopt mijn gedachte zover dat ik hoe dan ook die dongle nodig heb en dat hun voor de demo al een eerder ingestelde omvormer/lader gebruikt hebben waardoor die instellingen er al waren? of heb ik het weer dat er iets niet goed is in het toestel. Dongel staat iig in bestelling.
Pagina: 1 ... 34 ... 48 Laatste