Waarschijnlijk niet voor de NL ESS bezitter maar wel voor de VL ESS bezitter.
De uitgedokterde aansturingen en alle "oplossingen" die hier neergeschreven worden zullen sowieso al niet representatief zijn voor de netgebruiker noch de gemiddelde gebruiker van een thuisaccu.
Dat is per definitie al een niet representatieve groep.
Voor alle duidelijkheid, ik heb niet de ambitie om voor wie dan ook representatief te zijn, integendeel zelfs.
Je hebt wel een net aansluiting, maar je levert nooit terug, dat is hoe ik dit begrijp.
Hoe je dan geen netbeheerder kosten netto betaalt is mij niet duidelijk.
Dat heb ik dan niet duidelijk gecommuniceerd of verkeerd door jou gelezen.
De hoofdreden dat ik nog een netaansluiting heb is juist omdat ik nog teruglever aan het net.
Ik kan, zoals ik eerder schreef, niet al mijn geproduceerde energie verbruiken noch opslaan. Het zou dan zonde zijn de overproductie te verspillen. Dan verkoop ik ze beter aan een vaste prijs aan mijn energieleverancier. En dat kan alleen via het openbaar net.
Ik woon in Vlaanderen. Wanneer ik op jaarbasis minder dan 500 kWh van het net afneem worden de netkosten berekend op de afgenomen kWh mij bij de jaarnota kwijtgescholden (waardoor de nog nodige netafname ongeveer 5 cent/kWh goedkoper wordt).
Er is hier eveneens geen vaste jaarlijkse aansluitkost (vanuit de netbeheerder) noch terugleverboete (vanuit de energieleverancier) voor wie afziet van salderen, in Vlaanderen in concreto een digitale meter laten plaatsen.
In plaats van een jaarlijkse aansluitkost is er een captar op werkelijk afgenomen kwartiervermogen.
Maar ook het werkelijk afgenomen vermogen boven het forfaitair vermogen van 2,5 kW word je bij de afrekening kwijtgescholden wanneer men onder de 500 kWh netafname blijf.
En de opbrengst van de netteruglevering volstaat op jaarbasis om het forfaitaire bedrag (een 120 €) te neutraliseren. Alles daarboven (op jaarbasis een 2000 tot 2500 € maar dat is een verhaal niet verbonden aan Victron dus off topic) is dus pure winst.
Ik zit ver onder die 500 kWh netafname (dit jaar zal ik de jaarnota afsluiten met 282 kWh netafname).
Wat ik wel weet is dat zonnestroom gratis is en dat is altijd goedkoper dan stroom afnemen uit het net - negatieve uur prijzen daargelaten, dus je eigen zonnestroom gebruiken voor wat je nodig hebt lijkt mij altijd verstandig.
Zonnestroom is uiteraard pas "gratis" vanaf dat de productieinstallatie volledig is afgeschreven.

Elders laden heeft ook een prijs, jouw tijd en moeite is ook een bedrag waard.
Zoals ik reeds schreef is iedere situatie anders met andere gevolgen en dus anders handelen.
Voor mij is laden aan elke laadpaal binnen de EU kostenloos.
Het kost me dus niets.
Maar thuisladen brengt altijd geld op (zowel op zon als via het net, uiteraard veel meer via de zon dan via het net).
Dat is dus het positieve verschil.
Wat je met dat laatste precies wil zeggen vat ik niet. Wanneer ik elders ga laden kost me dat geen tijd noch moeite. Ik laad doorgaans aan een destination charger (plekken waar ik sowieso toch moet zijn).
Kost me, tot op heden, doorgaans ook minder moeite om een vrije parkeerplek te vinden dan eentje zonder laadpaal. Tijd en moeite gespaard dus.

Ik snap niet zo goed hoe thuis een auto laden iets opbrengt, het bespaart geld, dat snap ik wel.
Omdat ik voor iedere kWh die de auto ingaat netto 28+5 cent krijg (op dit ogenblik, is ooit al eens 50 cent geweest en op het laagst een 25 cent) en voor iedere kWh die ik in het net injecteer maar netto 7,5 cent krijg.
Ik claim niet dat het niet werkt, ik claim dat het nooit (altijd) optimaal zal zijn. Als ik jouw situatie goed begrijp zal er zonnestroom verloren gaan.
Uiteraard gaat er altijd zonne-stroom verloren.
Er zijn altijd omzettingsverliezen wanneer je met een omvormer werkt.
Dus zowel aan de productiekant (PV omvormer), opslagkant (accuomvormer) als laden auto (omvormer in de EV) zijn er telkens verliezen.
Dat heb je ook wanneer je dynamisch gaat handelen. Dan heb je ook verliezen.
Onafhankelijkheid is al een hele andere use-case. Onafhankelijkheid kan belangrijker zijn dan optimalisatie / maximaal rendement.
Volledig mee eens.
Op jaarbasis ben ik nog maar 86,4% zelfvoorzienend.
Maar de tekortkoming zit niet in te weinig opslagcapaciteit (die is al ruim voldoende) maar in nog te weinig productiecapaciteit voor de maanden december en januari. Maar de planning om dat uit te breiden is er. Alleen het meest gunstig ogenblik afwachten om dat te realiseren.
Mijn huidige opstelling is dus een praktische proefopstelling (met alleen data kan je niet alle parameters vatten) richting 100% energetische zelfvoorzienigheid. Verwacht dit te bereiken midden 2031.
Overigens blijf je altijd 100% afhankelijk van een functionerende samenleving, maar ik heb wel respect voor iemand die zo leeft dat die blijkbaar het grid niet nodig heeft, als ik het goed begrijp.
Uiteraard blij je een deel van de samenleving.
Maar de huishoudelijke energie staat daar, mijn mening, los van.
Respect is ook niet nodig want je moet daar, mijn mening, niets voor laten.
Je moet gewoon zorgen dat verbruik, productie en opslag alle dagen van het jaar in evenwicht zijn.
Ik denk zelf juist dat terugleveren - juist in de toekomst als er ook meer aan grid scale opslag gedaan wordt - essentieel is voor onze energie voorziening en je kiest om daar dan niet aan bij te dragen. Maar dit is wel off-topic, geef ik toe.
Ik kies nog niets want tot minstens midden 2031 ben ik nog verbonden met het grid.
Wanneer aansluiting op het grid dan voordelen oplevert zal ik uiteraard gewoon een deel van het grid blijven (daarom dat ik nu ook nog aangesloten ben op het energiegrid, het levert meer op dan het kost).
Wanneer aangesloten blijven aan het grid me als eindgebruiker meer gaat kosten dan het oplevert zie ik niet in waarom ik die extra kosten onnodig zou blijven dragen.
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Wanneer er voldoende vraag is naar iets moet er bij voldoende aanbod ook voor betaald worden.
Ik vermoed dat er ook maar weinig eindgebruikers zijn die overschakelen op een dynamisch energiecontract en met hun accu liggen te handelen uit altruistische overwegingen toch?
Doorgaans doen ze dat omdat er een economisch voordeel mee te behalen valt.
Uiteraard zullen er uitzonderingen op die regel zijn maar daar behoor ik duidelijk niet toe.