Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja, hier is DESS ook van slag. Sinds een paar uur geleden loopt ie random te kopen en verkopen. En de planning van morgen is, net als bij jou, heel raar.workzone schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:36:
Ik heb een bijzondere voorspelling in het VRM voor morgen:
[Afbeelding]
Hopelijk wordt het nu sneller opgelost dan de vorige keer.
Edit: toch niet. Ook de prijzen zijn verschoven. Lekker, net nu de prijzen zo hoog zijn..
Dess staat uit.. Om 19h handmatig ontladen..
[ Voor 83% gewijzigd door prein2 op 29-08-2024 18:41 ]
Hier nu ook 'random' charge/discharge acties.nimmer99 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:53:
[...]
Ja, hier is DESS ook van slag. Sinds een paar uur geleden loopt ie random te kopen en verkopen. En de planning van morgen is, net als bij jou, heel raar.
Hopelijk wordt het nu sneller opgelost dan de vorige keer.
Ik heb DESS hier voorlopig maar weer uitgeschakeld en gebruik wat handmatige timers in Node-RED.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
Ik krijg steeds meer zin om een JEMS te gaan maken. Het is dat ik te weinig tijd heb.prein2 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:09:
Hier normaal..
Edit: toch niet. Ook de prijzen zijn verschoven. Lekker, net nu de prijzen zo hoog zijn..
Dess staat uit.. Om 19h handmatig ontladen..
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Deze stuurt en ontvangt de commando’s met modbus tcp/ip en RTU namelijk volgens hun website
Echter heb ik contact gehad met ze en Victron Ess systemen gaan zeker nog wel 1 jaar duren om het werkend te krijgen.
Gebrek aan capaciteit bij Bliq en medewerking vanuit Victron werd me verteld.
Zodat we ook kunnen handelen op de onbalansmarkt met frankenergie.
Hier moeten we toch zelf een oplossing voor kunnen maken?
Volgens mij zou het moeten kunnen werken met een rs485 —> usb op de cerbo gx en dan de communicatie in nodered
Of denk ik nu te simpel?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Als hun het kunnen. Dan kan het toch nooit zo moeilijk zijn voor een echt bedrijf.zonnepaneelxl schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:24:
Iemand die al van de Bliq energie manager v2.0 gebruikt toevallig?
Deze stuurt en ontvangt de commando’s met modbus tcp/ip en RTU namelijk volgens hun website
Echter heb ik contact gehad met ze en Victron Ess systemen gaan zeker nog wel 1 jaar duren om het werkend te krijgen.
Gebrek aan capaciteit bij Bliq en medewerking vanuit Victron werd me verteld.
Zodat we ook kunnen handelen op de onbalansmarkt met frankenergie.
Hier moeten we toch zelf een oplossing voor kunnen maken?
Volgens mij zou het moeten kunnen werken met een rs485 —> usb op de cerbo gx en dan de communicatie in nodered
Of denk ik nu te simpel?
De aansturing zal wel lukken. Dat is inderdaad niet zo moeilijk.John245 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:28:
[...]
Als hun het kunnen. Dan kan het toch nooit zo moeilijk zijn voor een echt bedrijf.
De uitdaging zit hem in het meten van de extra kWh die je ex- of importeert. Wat was jouw bijdrage aan het opheffen van de onbalans?
Oftewel hoeveel €€€ moeten we jou betalen?
[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 29-08-2024 23:42 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Frank energie heeft weer een koppeling met de Ems om het aan te sturen.
Ben aan het twijfelen als ik niet gewoon een losse bliq Ems ga kopen en wat mee ga testen.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Hier ook volle bak discharge om 3 uur in de middag??? Ik heb het even uitgezet.workzone schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:26:
[...]
Hier nu ook 'random' charge/discharge acties.
Ik heb DESS hier voorlopig maar weer uitgeschakeld en gebruik wat handmatige timers in Node-RED.
Mogelijk heeft dat ook invloed op het DESS.
:strip_exif()/f/image/q1Xxe7h8pOF6io1JaXSxPZp4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7JqZMjUd9RTU0xTb5ZEoAaN7.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is overigens een update in het VRM systeem aangebracht om in DESS zelf de prijszetting te manipuleren:
Manage Negative Energy Prices in Dynamic ESS
30/8/2024
We are happy to introduce a new feature in Dynamic ESS that allows you to better align with the specifics of your energy contract. Some energy contracts set energy prices to 'zero' when they go negative, preventing customers from profiting from negative buy prices. If your contract includes this condition, you can now easily configure it within Dynamic ESS.
In the configuration settings, under the 'buy' and 'sell' prices sections, you will find a toggle that indicates whether your energy provider considers negative prices. By toggling this off, Dynamic ESS will automatically adjust calculations to use a 'zero' price per kWh whenever prices drop into the negative range.
This feature is flexible, allowing you to set this condition separately for buy and sell prices. If your energy provider allows negative sell prices but not negative buy prices, you can configure Dynamic ESS accordingly to ensure accurate pricing and optimal energy management.
Explore this new setting to ensure your Dynamic ESS is fully aligned with your energy contract terms.
[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2024 18:46 ]
wtf, zijn die er? Wel de vruchten maar niet de lasten?IvoB2 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:47:
Some energy contracts set energy prices to 'zero' when they go negative, preventing customers from profiting from negative buy prices.
Hmm, akkoord, dus om het preciezer te zeggen, zonder onderbreking. Bij netstroom wordt dit via een dikke relais doorgeleid, en om wegvallen hiervan binnen 2 sinusgolven op te vangen moet de inverter aan staan die zich met deze AC wave synchroniseert, en dit kost ietwat stroom, met wat "luie" varianten die zuiniger zijn maar naar mijn weten bij ESS assistant niet werken.PAHVelthuis schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:27:
[...]
Ik kan dit bevestigen.
Kan mij wel voorstellen dat het omschakelen misschien iets langer duurt, maar de (elektronisch gestuurde) vriezer heeft er geen last van en draait vrolijk door bij een stroomonderbreking.
Als het ietsje langer mag duren (waarbij neem ik aan een PC of server hiervan zal resetten, maar ik heb het niet geprobeerd) kan het ook in pass-through.
Gebruikers als een vriezer zijn inderdaad
Euh wanneer men dynamisch gaat kopen op de laagste prijs en dynamisch gaat verkopen tegen de hoogste prijs pluk je toch ook alleen maar de vruchten zonder de lasten te ondervinden. Die schuif je dan ook door naar een ander.g1n0 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:44:
[...]
wtf, zijn die er? Wel de vruchten maar niet de lasten?
Het is niet omdat jaren aan een stuk de vruchten bij de energieleveranciers en de netbeheerders zitten dat de rollen nu eens niet omgekeerd mogen zijn.
Inzake huishoudelijk energiemanagement pluk ik al meer dan tien jaar netto alleen maar de rijpe vruchten.
Maar ik heb daar geen dynamisch energiecontract voor nodig dus vraag me niet naar de details van zo'n contract. Ieder moet zelf de afweging maken wat voor zijn of haar situatie het grootste voordeel oplevert.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2024 20:16 ]
Euh nee? Als de prijs naar 50cent per kwh stijgt hebben dynamische contracten daar de lasten van. Dat is immers de handel.IvoB2 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:15:
[...]
Euh wanneer men dynamisch gaat kopen op de laagste prijs en dynamisch gaat verkopen tegen de hoogste prijs pluk je toch ook alleen maar de vruchten zonder de lasten te ondervinden. Die schuif je dan ook door naar een ander.
En het is vast niet zo dat die energiemaatschappijen dan ineens zeggen: “oh, das wel heel duur, doe maar max 40c.”. Want zo krom is die minimale prijs van 0 cent imho.
Hier weer aan. Gaat (voorlopig) goedJeroennus schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:57:
[...]
Hier ook volle bak discharge om 3 uur in de middag??? Ik heb het even uitgezet.
Dat uur verschoven kan ik niet bevestigen, dat de prijzen niet overeenkomen wel.BuysB schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:11:
Ik zie een prijsverschil tussen de app van zonneplan en de DESS energieprijzen in VRM lijkt wel een uur verschoven, meer mensen last van?
(Inmiddels) Gisteren heeft hij weinig gehandeld (handelsmodus), alleen iets bijgeladen in een dalletje en verder tijdens de pieken de woning hit de batterij gevoed en op de overige tijden gewoon de woning ongecompenseerd uit het net laten draaien.
Voor vandaag (31e) ziet het er op het eerste gezicht goed uit, tarieven komen niet helemaal overeen met de zonneplan app, maar de sprongen omhoog en omlaag zitten wel op de juiste plaats.
Kennelijk… niet noodzakelijkerwijs in NL natuurlijk. Het probleem is dat de hele zaak een prognose is. Wanneer de prijs zwaar negatief is en de zon is er toch ineens niet, wordt de onbalans groter in plaats van lager.g1n0 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:44:
[...]
wtf, zijn die er? Wel de vruchten maar niet de lasten?
Andersom voorkomt het ook dat teruggeleverde energie geld gaat kosten ipv oplevert. Op deze manier gaat het niet verloren, maar levert ook niets op.
Er valt dus ergens wel iets voor te zeggen, vanuit een bepaalde hoek bekeken.
Daar de prijzen onderling niet veel zullen afwijken, kan je natuurlijk altijd de gegevens van een andere aanbieder gebruiken.
Ietsje langer duren zal het probleem niet zijn, maar een onderbreking die min of meer direct wordt vervangen door een niet gesynchroniseerd alternatief, als binnen enkele seconden, zal niet ieder apparaat leuk vinden. Motoren draaien nog na, condensatoren zijn nog niet helemaal leeg en bij grote belastingen levert de inschakelstroom mogelijk een spannings dip op en daarna een piek, dus net als bij een korte netstoring.Dennis4b schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:02:
[...]
Hmm, akkoord, dus om het preciezer te zeggen, zonder onderbreking. Bij netstroom wordt dit via een dikke relais doorgeleid, en om wegvallen hiervan binnen 2 sinusgolven op te vangen moet de inverter aan staan die zich met deze AC wave synchroniseert, en dit kost ietwat stroom, met wat "luie" varianten die zuiniger zijn maar naar mijn weten bij ESS assistant niet werken.
Als het ietsje langer mag duren (waarbij neem ik aan een PC of server hiervan zal resetten, maar ik heb het niet geprobeerd) kan het ook in pass-through.
Gebruikers als een vriezer zijn inderdaad
Bij een alternatief zou ik denk ik toch een soort van 10sec vertraging inbouwen denk ik. Wanneer je het echt netjes wilt doen per groep tijdgestuurd weer inschakelen.
Geheel ander bekeken.. hoeveel uren per dag draait de inverter (of 3) op standbyverbruik en wat moet je doen om dat te compenseren ? Plaats ergens een extra zonnepaneel.. tegen een schutting, in de achtertuin, waar dan ook en tegen een relatief laag bedrag compenseer je dat verlies. Wellicht simpeler en uiteindelijk voordeliger dat andere omschakelprincipes.
Je kan altijd nog terug regelen/afschakelen als je midden in de zomer "teveel" stroom opwekt
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Daar heb je gelijk in, ikzelf draai ook niet het huis op de AC-OUT-1 omdat ik mij hier eigenlijk aan geen enkele stroomstoring van het net kan herinneren en ik juist vaker zelf een probleem (onderbreking) zou veroorzaken bij updates e.d.Just Mikeq schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:43:
[...]
Ietsje langer duren zal het probleem niet zijn, maar een onderbreking die min of meer direct wordt vervangen door een niet gesynchroniseerd alternatief, als binnen enkele seconden, zal niet ieder apparaat leuk vinden. Motoren draaien nog na, condensatoren zijn nog niet helemaal leeg en bij grote belastingen levert de inschakelstroom mogelijk een spannings dip op en daarna een piek, dus net als bij een korte netstoring.
Bij een alternatief zou ik denk ik toch een soort van 10sec vertraging inbouwen denk ik. Wanneer je het echt netjes wilt doen per groep tijdgestuurd weer inschakelen.
Hooguit de bekabeling er op voorbereiden om handmatig bij een langere storing om te kunnen schakelen oid.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik heb 3x Multiplus II 48-5000-70 in 3-fase setup, een drietal Basengreen DIY boxen, en een Cerbo-GX om alles aan te sturen. Alle verbruikers zitten achter te Victron MP II's vandaar liever geen reset.
Reden om absorption aan te passen: bij bereiken huidige absortption voltage ontstaat er een verschil in accu-cel spanning van 3.40 - 3.64 V. Om de accu (cellen) langer in leven te houden stop ik dan graag iets eerder met laden. Dat laatste stukje is toch erg weinig kWh.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fmFICTwTNGN0BZE2gFnXp0yI.jpg?f=user_large)
Huidige absorption staat op 56.0 V, ik wil dat verlagen naar 54.2 V dat is net in de knik waarbij de accuspenning snel op gaat lopen.
:strip_exif()/f/image/C1I8eeKJNYzEm5qoy0y0Lb0k.jpg?f=fotoalbum_large)
gr, Alex
[ Voor 20% gewijzigd door aschoots op 01-09-2024 22:36 ]
There are 10 kind of people in this world, those who understand binary, and those who don't
Is het niet handiger om gewoon in DVCC het max voltage op 55.2V te zetten, aangenomen dat je DVCC aan hebt staan?aschoots schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:30:
Vraag: Is er een manier om de absorption voltage setting in een Multiplus II aan te passen zonder dat die unit een reset doet?
Ik heb 3x Multiplus II 48-5000-70 in 3-fase setup, een drietal Basengreen DIY boxen, en een Cerbo-GX om alles aan te sturen. Alle verbruikers zitten achter te Victron MP II's vandaar liever geen reset.
Reden om absorption aan te passen: bij bereiken huidige absortption voltage ontstaat er een verschil in accu-cel spanning van 3.40 - 3.64 V. Om de accu (cellen) langer in leven te houden stop ik dan graag iets eerder met laden. Dat laatste stukje is toch erg weinig kWh.
[Afbeelding]
Huidige absorption staat op 56.0 V, ik wil dat verlagen naar 54.2 V dat is net in de knik waarbij de accuspenning snel op gaat lopen.
[Afbeelding]
gr, Alex
There are 10 kind of people in this world, those who understand binary, and those who don't
DVCC kun je aan of uit zetten in de remote console zonder dat de Multiplus je (tijdelijk) in het donker zet.aschoots schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:05:
Ik heb DVCC niet aan staan. Kan je dat aan zetten zonder dat de unit een reset doet?
Misschien dat iemand anders mij kan bevestigen voor de zekerheid.
Ik heb zelf geen installatie maar iemand geholpen met een MP 5000 + Cerbo + MPPTs + 15Kwh lifepo4.
[ Voor 21% gewijzigd door Q op 02-09-2024 01:18 ]
Ja kan je gewoon aanzetten gebeurd verder niks, alleen als uit zet moet je vebus resettten volgens mij is dat de melding op het scherm dan.aschoots schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:05:
Ik heb DVCC niet aan staan. Kan je dat aan zetten zonder dat de unit een reset doet?
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Helaas staan mijn Basengreen DIY boxes niet op de Victron Battery compatibility list, dus even goed opletten wellke waarden DVCC naar boven haalt.
Moet gewoon werken. Kan wel zijn dat je zelf een speciale utp kabel moet knijpen of kopen, als je de BMS nog niet op de Cerbo hebt aangesloten.aschoots schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:18:
ThanksDan gaat het DVCC worden.
Helaas staan mijn Basengreen DIY boxes niet op de Victron Battery compatibility list, dus even goed opletten wellke waarden DVCC naar boven haalt.
Aangenomen dat je ESS aan hebt staan is het CVL waar alles om draait. En liefst ook batterij temperatuur zodat je daar ook op kunt monitoren.
- Zoals bijvoorbeeld vanochtend is tussen 6 en 7 de batterij aan het ontladen, om vervolgens om 7:00 zichzelf weer van het net op te laden (3 cent duurder!)
- Waarom vannacht niet het verbruik compenseren?
- de voorspelling van het stroomverbruik klopt regelmatig niet of verandert gedurende de dag ineens naar 0 zodat er geen battery to consumption plaats vindt maar hij idle blijft
- een paar dagen geleden bleven de stroomprijzen ineens in een rechte lijn staan waardoor het laadschema niet goed werkte
- geen mogelijkheid om het opladen van de auto te "negeren" in de consumptie voorspellingen
- mijn batterij is kleiner dan de hoeveelheid PV opwek, maar ik heb het liefst dat de goedkoopste uren PV in de batterij worden geladen ipv de eerste uren waar het tarief nog hoger is
/f/image/tiE3C6XyC4agEBmuNvTISSJy.png?f=fotoalbum_large)
Hebben jullie hier ook last van? Zijn er oplossingen voor.
Hoi.
Beter zorg je eerst dat je cellen gebalanceerd zijn. Dit is echt een groot verschil bij volgeladen status.aschoots schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:30:
Vraag: Is er een manier om de absorption voltage setting in een Multiplus II aan te passen zonder dat die unit een reset doet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
gr, Alex
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ter info mijn verschil in cel spanning is op dit moment 0.001 V.
Alex zet hem maar op 55,2V. 54,2 is te laag om goed te kunnen balanceren. Heb je een topbalance uitgevoerd voordat je de cellen in gebruik nam? Is het een BMS met active balance? Zo niet dan zou ik je toch aanraden alsnog een topbalance uit te voeren.aschoots schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:30:
gr, Alex
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Hier ook nog geen prijzen te zien... Gebeurt dat vaker? Anders moet ik morgen handmatig weer gaan klooienRikHa schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:44:
Mijn DESS haalt weer eens geen prijzen op voor morgen. Dat is jammer want we gaan naar een uurtje 56 en een uurtje 57 cent. Met of zonder DESS morgen wordt een mooie dag voor de energierekening van Tibber.
Hoi.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
Ik heb geen top-balance uitgevoerd. De Basengreen DIY box v2 heeft een active balancer van 2A, ik hoop / verwacht dat die ervoor zorgt dat de cellen (langzaam) "naar elkaar komen".RikHa schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:30:
[...]
Alex zet hem maar op 55,2V. 54,2 is te laag om goed te kunnen balanceren. Heb je een topbalance uitgevoerd voordat je de cellen in gebruik nam? Is het een BMS met active balance? Zo niet dan zou ik je toch aanraden alsnog een topbalance uit te voeren.
De Basengreen box praat via VE.bms can met de Cerbo GX. Alle info uit het BMS (spanning, temperatuur, SOC, errors, etc) is zichtbaar in Cerbo.
Ik heb DVCC aan gezet en een (voorlopig) vrij lage 'charge voltage' ingesteld. Zoals dat hier in 11.4.2. staat beschreven: "Bepaalde accu's (zoals BYD en Pylontech), die uit de fabriek komen, nemen wat tijd om in te werken, en ze moeten wellicht de eerste twee weken of zo draaien met lagere spanning om ze te helpen met balanceren."
Ik ga het in de gaten houden. Gisteren was de eerste keer dat de set volledig in de lucht was en naar 100% SOC kwam. Als DESS niet teveel heeft 'verkocht' vanmorgen komt ie vanmiddag weer op 100%.
Bedankt allemaal voor de adviezen & tips!
Vandaag de MP2-GX geplaatst, de accu zit er nog niet aan. PV loopt via een et112 en dat werkt prima (waarde is wel negatief, klopt dat?)
Verbinding met MQTT werkt ook en alle waardes zijn zichtbaar.
Maar hoe werkt het schrijven dmv MQTT? Ik wil graag de P1 meter data, die binnenkomt op HA, via mqtt naar de MP2 sturen als gridmeter. Welke stappen moet ik hiervoor doorlopen?
Check mijn post in een ander topicniekvanprooijen schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:39:
Hopelijk kan iemand mij in de goede richting duwen.
Vandaag de MP2-GX geplaatst, de accu zit er nog niet aan. PV loopt via een et112 en dat werkt prima (waarde is wel negatief, klopt dat?)
Verbinding met MQTT werkt ook en alle waardes zijn zichtbaar.
Maar hoe werkt het schrijven dmv MQTT? Ik wil graag de P1 meter data, die binnenkomt op HA, via mqtt naar de MP2 sturen als gridmeter. Welke stappen moet ik hiervoor doorlopen?
Never fall in love with your own design!
Tja helaas wel zo af en toe. Inderdaad maar even handmatig nu. De planning van vandaag laat ik gewoon lopen, vanavond nog maar eens kijken.basdej schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:29:
[...]
Hier ook nog geen prijzen te zien... Gebeurt dat vaker? Anders moet ik morgen handmatig weer gaan klooien
Probleem is gemeld. Normale routine is dat Victron om 16:00 kijkt of er problemen zijn.RikHa schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:55:
[...]
Tja helaas wel zo af en toe. Inderdaad maar even handmatig nu. De planning van vandaag laat ik gewoon lopen, vanavond nog maar eens kijken.
Ja hoor, ik heb weer prijzen!John245 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:58:
[...]
Probleem is gemeld. Normale routine is dat Victron om 16:00 kijkt of er problemen zijn.
Je bent een held!
Ik had niet gedacht dat je hiervoor apart een driver moest installeren, maar al met al heeft het me nu na een middag klooien 10 minuten gekost.
Hmm, hier nu beter. Muv laden in de morgen.basdej schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:47:
Hi allemaal, ik heb sinds kort zelf een Victron thuisbatterij gebouwd, en deze is nu een paar weken in gebruik. ik heb DESS geactiveerd op green mode, maar een paar dingen vallen me op:[Afbeelding]
- Zoals bijvoorbeeld vanochtend is tussen 6 en 7 de batterij aan het ontladen, om vervolgens om 7:00 zichzelf weer van het net op te laden (3 cent duurder!)
- Waarom vannacht niet het verbruik compenseren?
- de voorspelling van het stroomverbruik klopt regelmatig niet of verandert gedurende de dag ineens naar 0 zodat er geen battery to consumption plaats vindt maar hij idle blijft
- een paar dagen geleden bleven de stroomprijzen ineens in een rechte lijn staan waardoor het laadschema niet goed werkte
- geen mogelijkheid om het opladen van de auto te "negeren" in de consumptie voorspellingen
- mijn batterij is kleiner dan de hoeveelheid PV opwek, maar ik heb het liefst dat de goedkoopste uren PV in de batterij worden geladen ipv de eerste uren waar het tarief nog hoger is
Hebben jullie hier ook last van? Zijn er oplossingen voor.
Ik heb een vraagje, ik krijg mijn batterij in Homeassistant niet goed werkend in het energie overzicht.
Gebruik hier de volgende waarde voor maar deze blijven op 0 staan vanuit de Victron Intergratie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CjVzFU4wLWfDr8aXPiAehkCy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/teSQIHp8uz57nyzbh8NGvGq9.jpg?f=user_large)
Iemand een idee wat ik fout doe?
Ik gebruik zelf de volgende 2 waarden:Jeroennus schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:21:
Hallo,
Ik heb een vraagje, ik krijg mijn batterij in Homeassistant niet goed werkend in het energie overzicht.
Gebruik hier de volgende waarde voor maar deze blijven op 0 staan vanuit de Victron Intergratie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee wat ik fout doe?
:fill(white):strip_exif()/f/image/5kQ4lSTtU0OgdS6juDKC2QMw.png?f=user_large)
Afhankelijk van je installatie kan je hier nog meer entries aan toevoegen,als je de extra poorten van de victron gebruikt
edit:
ik ga er dus vanuit dat je deze integratie gebruikt: https://github.com/sfstar/hass-victron
Bij mij zijn de waarden die je hebt ingesteld in Home Assistant namelijk precies 0.0 kwh en veranderen nooit.
[ Voor 13% gewijzigd door basdej op 02-09-2024 21:28 ]
Hoi.
Dat hangt van zooooveel factoren af.Cyrus The Virus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:43:
Wat halen jullie gemiddeld qua energie opname uit het net volgens HA ? Ik de afgelopen dag tussen 2 a 3 kWh dat alsnog uit het net word gehaald rest PV+ESS. Grid setpoint staat op -30watt
Bij mij, bij zonnige dagen, (veel) minder dan 1 kWh. Maar ik heb veel zonnepanelen.
Als ik de auto oplaad 25 tot 50 kWh (ook tijdens zon). Dus het begrip "gemiddeld" is ook relatief.
Nul kWh bij hetzelfde setpoint.Cyrus The Virus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:43:
Wat halen jullie gemiddeld qua energie opname uit het net volgens HA ? Ik de afgelopen dag tussen 2 a 3 kWh dat alsnog uit het net word gehaald rest PV+ESS. Grid setpoint staat op -30watt
Maar wel ESS en niet DESS.
:strip_exif()/f/image/oeTeEc3EerKalHy7mBIKlykm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 11:15 ]
Zou toch niet zoveel moeten uitmaken (zolang accu niet leeg raakt) puur het regel gedrag van victron zou ik zeggen.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:57:
[...]
Dat hangt van zooooveel factoren af.
Bij mij, bij zonnige dagen, (veel) minder dan 1 kWh. Maar ik heb veel zonnepanelen.
Als ik de auto oplaad 25 tot 50 kWh (ook tijdens zon). Dus het begrip "gemiddeld" is ook relatief.
Dit is wat ik zou verwachten maar dat haal ik niet wellicht heb ik iets meer snelle piek belastingen heb waarbij de victron niet snel genoeg reageert. Is dit met P1 meter of losse HW kwh meter ? Geen idee of de digitale meter nog iets van filtering doet. Ik doe ook niks met DESS. En zit het huis op AC-out of gebruik je AC-out niet.IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:11:
[...]
Nul kWh bij hetzelfde setpoint.
Maar wel ESS en niet DESS.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 03-09-2024 11:28 ]
Het beeld dat ik je gaf kwam van een P1 HW dongle maar die meet/regelt zelf niets.
Die geeft gewoon de effectieve waarden van de netafname en netinjectie weer maar dan onmiddellijk en niet een dag later zoals de app van de netbeheerder. Maar de waarden zijn uiteraard nagenoeg gelijk (op een afronding bij HW na gezien de netbeheerder data weergeeft tot drie decimalen en HW maar één tot twee decimalen.
Alle kringen staan continu in back up modus (AC-Out-1).
AC-Out-2 wordt hier niet gebruikt.
Om bij een voldoende gevulde accu nog 3 kWh per dag uit het net te halen moet je dan al regelmatig heel hoge piekbelasting hebben die het vermogen van de Victron omvormer te boven gaat.
Deze week werd er gedurende de dag hier ook nog eens met de laadpaal de EV geladen (op PV).
Bij wisselende bewolking (en loadbalancing) levert dat al eens een tiental Wh netafname per etmaal op maar nooit 3000 Wh.
Maar dat kan alleen jij bepalen. Ik ken je verbruikersprofiel niet.
Het is dan ook moeilijk om verschillende verbruikersprofielen met elkaar te gaan vergelijken om een verklaring te vinden voor de eigen situatie.
Maar wanneer je de netafname rechtstreeks vanuit de netbeheerder wil:
:strip_exif()/f/image/rwWNh1fjSBWWWDePmAi66RQS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 11:44 ]
De digitale meter van Fluvius zal wellicht nog iets van filtering doen al kon ik daar niks van vinden in de DSMR standaard.IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:34:
Mijn energiemanagement van de Victron/PV/Net wordt niet gemeten/geregeld via HA noch HW maar door een energiemeter (in mijn geval een CG ET112).
Het beeld dat ik je gaf kwam van een P1 HW dongle maar die meet/regelt zelf niets.
Die geeft gewoon de effectieve waarden van de netafname en netinjectie weer maar dan onmiddellijk en niet een dag later zoals de app van de netbeheerder. Maar de waarden zijn uiteraard nagenoeg gelijk (op een afronding bij HW na gezien de netbeheerder data weergeeft tot drie decimalen en HW maar één tot twee decimalen.
Alle kringen staan continu in back up modus (AC-Out-1).
AC-Out-2 wordt hier niet gebruikt.
Om bij een voldoende gevulde accu nog 3 kWh per dag uit het net te halen moet je dan al regelmatig heel hoge piekbelasting hebben die het vermogen van de Victron omvormer te boven gaat.
Deze week werd er gedurende de dag hier ook nog eens met de laadpaal de EV geladen (op PV).
Bij wisselende bewolking (en loadbalancing) levert dat al eens een tiental Wh netafname per etmaal op maar nooit 3000 Wh.
Maar dat kan alleen jij bepalen. Ik ken je verbruikersprofiel niet.
Het is dan ook moeilijk om verschillende verbruikersprofielen met elkaar te gaan vergelijken om een verklaring te vinden voor de eigen situatie.
Maar wanneer je de netafname rechtstreeks vanuit de netbeheerder wil:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit was gisteren van 00:00 tot 12:00 gemiddeld is het vermogen 0 maar de import teller loopt toch 2kWh op terwijl export 2.25kWh oploopt.
Nu is het zo ingesteld dat het systeem 500w per uur levert vanaf 20.00.
Ik gebruik domoticz en heb een p1 meter. Via Mqqt (utp wifi) moet dit volgens mij kunnen. Heeft iemand hier een idee over?
Met de elektriciteitsprijzen vanavond 19 en 20 uur (40, resp 41 ct netto) lijkt het mij slim om maximaal te verkopen en de rest van de nacht het grid te gebruiken tot morgen de zon weer gaat opladen.
Wat zegt jullie DESS voorspelling hierover?
Precies Dat. Dat is overigens mmestal de taktiek. Bij 200W sluipverbruik in een 3 fase opstelling is je verlies superhoog. Dus dat doet ie meestal nietMJ de Bruijn schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:01:
@DESS gebruikers...
Met de elektriciteitsprijzen vanavond 19 en 20 uur (40, resp 41 ct netto) lijkt het mij slim om maximaal te verkopen en de rest van de nacht het grid te gebruiken tot morgen de zon weer gaat opladen.
Ik heb in augustus 1.7 kWh in totaal uit het grid geïmporteerd. 1 fase ESS systeem (MP 5000). Setpoint staat op -10W. Grid waardes komen via de P1 meter. ESS draait hier sinds half mei.Cyrus The Virus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:43:
.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP
Daarom hier ook 1200W sluipverbruikprein2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:16:
[...]
Precies Dat. Dat is overigens mmestal de taktiek. Bij 200W sluipverbruik in een 3 fase opstelling is je verlies superhoog. Dus dat doet ie meestal niet
Niets en gekke ding eindigt met een SOC van 70%MJ de Bruijn schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:01:
@DESS gebruikers...
Vanmorgen was het ook al niks
Accu om 12 uur al weer 100%
Hier start het DESS om 19:00 met het ontladen van de 38,2 kWh en is om 22:00 klaar.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:01:
@DESS gebruikers...
Hoogste dagopbrengst ooit.
Vervelende was alleen dat ik best wat moest inkopen voor 25-26 cent want de zon liet zich niet echt zien hier....John245 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:06:
[...]
Hier start het DESS om 19:00 met het ontladen van de 38,2 kWh en is om 22:00 klaar.
Hoogste dagopbrengst ooit.
Dus dan is de netto opbrengst niet echt veel hoger dan op een dag met voldoende zon en ontladen tegen 30 cent ofzoiets.
Draai je op green mode? Dan is 1e prioriteit het vullen van je accu.Hendrik Keizer schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:03:
[...]
Niets en gekke ding eindigt met een SOC van 70%
Vanmorgen was het ook al niks
Accu om 12 uur al weer 100%
[Afbeelding]
Check mijn thuisbatterijsimulator
Maar gezien ons super regelmatig avond en nachtgebruik mag de SOC ook rustig tot 10% zakken en de installatie wat aan het net
Leveren.
Hier is het ontladen begonnen om 18.00. Een klein beetje eruit gepompt. Nu volgas tot hij leeg is tussen 21 en 22.00. (DESS) Nou ja leeg, min SOC. Is 10%.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:01:
@DESS gebruikers...
Dan is er of iets niet goed met de regeling of de digitale meter meet heel anders dan de home wizard meter.Kristofferson schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:29:
[...]
Ik heb in augustus 1.7 kWh in totaal uit het grid geïmporteerd. 1 fase ESS systeem (MP 5000). Setpoint staat op -10W. Grid waardes komen via de P1 meter. ESS draait hier sinds half mei.
[Afbeelding]
Bedoel je een kWh meter van HW of de P1 dongle van HW aangesloten op de P1 poort van de DM?
Die laatste meet niets. Die leest gewoon uit wat de DM registreert, zendt dat naar de servers van HW die dat vervolgens naar je app van HW verzenden zodat je dat kan aflezen.
Scheelt hier niets met de DM van de netbeheerder. Enig verschil is dat het uitlezen van de DM tot op de watt nauwkeurig is en HW gaat afronden wegens geen drie decimale digits beschikbaar. Maar dat gaat dan over enkel tientallen W verschil op een maand tijd en geen kW's per dag.
Wanneer je verbruiker(s) echter regelmatig het max. te leveren vermogen van een Victron omvormer gaan overschrijden heb je dan wel (even) netafname maar dat heeft niets met de regeling/meting te maken. Dat is juist de bedoeling.
Zoals je kan zien is de meting door de netbeheerder en de HW P1 dongle weergave op de afronding na ook voor de volledige maand augustus hier gelijk.
:strip_exif()/f/image/HJ5OoIXz3CB3PFvx56ynjhXV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BcZIlUyH3hDrEiIrFhWSTbHk.jpg?f=fotoalbum_large)
En die 313 Wh netafname is juist veroorzaakt door het overschrijden van het max. vermogen van de MPII. Bij een update van de laadpaal ging er immers even iets ongemerkt fout (door een bug) waardoor er niet geladen werd aan 4 kW maar aan 7,2 kW (en dat vermogen kan de 5 kVA MPII niet op zijn eentje er aan waardoor er van het net werd bijgeladen).
[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 21:59 ]
Losse meter van HW (SDM-630) niet de P1.Geeft jouw ET112 het zelfde aan als de DM qua import verbruik ? Mijn piek verbruik is altijd minder dan wat de multis kunnen leveren dus dat moet geen issue zijn. Mijn vermoeden is dat de losse meters (HW CG Victron etc) sneller meten dan een standaard DM en dat je daardoor wel alles meet want ook de multi's zijn praktijk nooit snel genoeg om het verbruik 100% te compenseren.IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:47:
Welke home wizard meter mag dat dan wel zijn?
Bedoel je een kWh meter van HW of de P1 dongle van HW aangesloten op de P1 poort van de DM?
Die laatste meet niets. Die leest gewoon uit wat de DM registreert, zendt dat naar de servers van HW die dat vervolgens naar je app van HW verzenden zodat je dat kan aflezen.
Scheelt hier niets met de DM van de netbeheerder. Enig verschil is dat het uitlezen van de DM tot op de watt nauwkeurig is en HW gaat afronden wegens geen drie decimale digits beschikbaar. Maar dat gaat dan over enkel tientallen W verschil op een maand tijd en geen kW's per dag.
Wanneer je verbruiker(s) echter regelmatig het max. te leveren vermogen van een Victron omvormer gaan overschrijden heb je dan wel (even) netafname maar dat heeft niets met de regeling/meting te maken. Dat is juist de bedoeling.
Zoals je kan zien is de meting door de netbeheerder en de HW P1 dongle weergave op de afronding na ook voor de volledige maand augustus hier gelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En die 313 Wh netafname is juist veroorzaakt door het overschrijden van het max. vermogen van de MPII. Bij een update van de laadpaal ging er immers even iets ongemerkt fout (door een bug) waardoor er niet geladen werd aan 4 kW maar aan 7,2 kW (en dat vermogen kan de 5 kVA MPII niet op zijn eentje er aan waardoor er van het net werd bijgeladen).
Uiteindelijk heeft DESS hier gisteren € 39,50 opgebracht. Een record! Nu moet ik er 2 opmerkingen bij maken, ten eerste had ik eergisteren het systeem op handbediening gezet teneinde de opbrengst nog iets te optimaliseren maar vergat ik hem op automatisch te zetten waardoor er in de dure uren niet is teruggeleverd.RikHa schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:44:
[...]
Hier is het ontladen begonnen om 18.00. Een klein beetje eruit gepompt. Nu volgas tot hij leeg is tussen 21 en 22.00. (DESS) Nou ja leeg, min SOC. Is 10%.
Edit: Volgens slimmemeterportal heb ik gisteren 43,5 kWh van de Greenchoice meter gepakt. Dat heeft exact € 5,- gekost dus de netto opbrengst was gisteren € 34,50.
[ Voor 27% gewijzigd door RikHa op 04-09-2024 06:54 . Reden: Info toegevoegd ]
Poh dat is best veel voor 1 dagRikHa schreef op woensdag 4 september 2024 @ 06:45:
[...]
Uiteindelijk heeft DESS hier gisteren € 39,50 opgebracht. Een record! Nu moet ik er 2 opmerkingen bij maken, ten eerste had ik eergisteren het systeem op handbediening gezet teneinde de opbrengst nog iets te optimaliseren maar vergat ik hem op automatisch te zetten waardoor er in de dure uren niet is teruggeleverd.Het gevolg was dat ik met een volle batterij de dag ben begonnen. Ten tweede is het verbruik, 37,5 kWh, uit de Greenchoice meter gekomen en niet van Tibber. Daar heb ik nog een overschot voor 11,5 ct van pakweg 1.000 kWh dus op dergelijke dure dagen vreet het huis daarvan. Dus tja voor vergelijking niet eerlijk, YMMV.
Edit: Volgens slimmemeterportal heb ik gisteren 43,5 kWh van de Greenchoice meter gepakt. Dat heeft exact € 5,- gekost dus de netto opbrengst was gisteren € 34,50.
[Afbeelding]
Ook de ET112 geeft via de VRM afgeronde cijfers meer (toch in het dashboard, niet in de detailmetingen maar die ga ik niet dagelijks raadplegen).Cyrus The Virus schreef op woensdag 4 september 2024 @ 06:33:
[...]
Losse meter van HW (SDM-630) niet de P1.Geeft jouw ET112 het zelfde aan als de DM qua import verbruik ? Mijn piek verbruik is altijd minder dan wat de multis kunnen leveren dus dat moet geen issue zijn. Mijn vermoeden is dat de losse meters (HW CG Victron etc) sneller meten dan een standaard DM en dat je daardoor wel alles meet want ook de multi's zijn praktijk nooit snel genoeg om het verbruik 100% te compenseren.
VRM toont dus ook afgeronde cijfers. Waar de DM een paar W netverbruik aangeeft gaat Victron dat afronden naar boven (en al vlug 100W weergeven waar dit in de praktijk minder is. Maar op de achtergrond wordt er wel correct geteld. Over meerdere dagen compenseert zich dat dan.
Maar voor netafname en netinjectie is uiteindelijk het enige wat echt telt de meting door de netbeheerder want daar word je op afgerekend. Niet op de interne metingen.
Net omdat de MPII niet snel genoeg is om wisselend vermogen volledig te compenseren staat het setpoint bij voldoende productie hier niet op 0 maar op -30W. Dan is de compensatie voldoende om (hier) bij normaal gebruik geen netafname te genereren. Tijdens de nacht ga je dan continu wat terugleveren aan het net maar dat maakt (voor mij) niet uit wanneer er toch al meer productie is dan afname.
Woon jij niet in België?
Zo ja, verkijk je dan niet op die bedragen want dat komt gewoon door de Nederlandse salderingsregeling waar je bij dynamisch handelen ook de kosten kan salderen.
De prijs van de energiecomponent tussen België en Nederland scheelt niet veel. De curve tussen de uurprijzen loopt doorgaans redelijk gelijk tussen beiden.
In Vlaanderen ga je via dynamisch handelen dus nooit zo'n resultaten halen gezien je de overheadkosten op afname niet kan compenseren bij de teruglevering. Het is in Vlaanderen dan ook zelden lucratief om met DESS te handelen. De kleine winsten die je af en toe zou genereren door de handelen op kWh worden volledig teniet gedaan door het hoger captar tarief.
Om lucratief te kunnen handelen op dynamische uurprijzen moet je immers op korte tijd ook via grote vermogens energie kunnen verzetten.
Wanneer je een elektrische bedrijfswagen hebt is het in Vlaanderen dan weer lucratiever om op basis van de terugleververgoeding van PV energie geleverd aan de EV te handelen en daar heb je allen ESS voor nodig.
Ieder systeem zijn voor- en nadelen.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2024 19:19 ]
[ Voor 43% gewijzigd door Cyrus The Virus op 06-09-2024 23:52 ]
In Homeassistant kun je bij Hacs een “Victron GX modbus TCP” integratie vinden.broekieman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:32:
Ik kan het niet 123 vinden. Ik heb vandaag een Victron installatie gekregen en een KWh meter via ethernet. Hoe krijg ik eenvoudig data van victron in Homeassistant? Ik heb mqtt ingeschakeld op de cerbo.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Staat 2 pagina’s terugbroekieman schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:47:
Nou dat viel mee. Ik had deze al geïnstalleerd maar niet mqtt ingesteld op de Victron. Welke sensor moet ik invoeren in het energie dashboard?
Optimaal heeft het nooit gewerkt maar nu slaat het alles (in de negatieve zin)
De vorige dagen (bij hele dagen zwaar bewolkt weer en stortbuien) was de voorspelling heel optimistisch (tot een drie keer hogere voorspelling dan de uiteindelijke productie).
Vandaag het tegenovergestelde. Redelijke zonnige dag voorspeld en volgens de voorspeller zou ik vandaag geen enkel uur boven de 1,5 kWh uitkomen.
Solcast zit daar drie keer boven (en heeft het meestal bij het rechte eind).
Begin me nu toch echt af te vragen waar Victron die voorspellingen op baseert en daar aan vast blijft houden wanneer er duidelijk betere modellen op de markt te vinden zijn.
Wat is dat? De intergratie tijd? Ik heb ook een EM24 misschien mis ik iets heel leuks ;-)Cyrus The Virus schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:03:
Nu een EM24 geïnstalleerd eens kijken of die beter meet dan de homewizard. Eerste wat mij opviel is dat je het aantal minuten van de integratie tijd kan instellen die stond standaard op 15min
Ja had nog eens zitten kijken maar dit is van de DMD wat dat precies inhoud was mij niet duidelijk maar niet iets wat we nodig hebben.Jeroennus schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:18:
[...]
Wat is dat? De intergratie tijd? Ik heb ook een EM24 misschien mis ik iets heel leuks ;-)
Volgens de homewizard meter had ik 5kWh geïmporteerd de afgelopen 24 uur en volgens de EM24 maar 0.3kWh wat ik zou verwachten. Flink verschil.
- VM-3P75CT (Ethernet en VE.Can)
- ET340 (RS485 - voor 3-fasen max. 65A)
- EM24 Ethernet (Ethernet - voor 3-fasen max. 65A)
- EM540 (RS485 - voor 3-fasen max. 65A)
Nu heb ik een 1-fase huisaansluiting en wil graag weten of het mogelijk is om met één van deze 3-fase modellen twee apparaten afzonderlijk te meten. Dus de totale stroom uit het net en de stroom van mijn netgekoppelde PV-installatie. Zo kan ik met één apparaat 3 verbruikers meten.
Groet,
Remon
Nog 17 jaar tot mijn pensioen
Het lijkt me altijd de bedoeling dat een energie meter voor een thuisaccu en in/uit net meet en de productie van PV.
Ja dat lijkt te kunnen, hier bv. uit manual ET340:RemonDePemon schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:11:
Nu heb ik een 1-fase huisaansluiting en wil graag weten of het mogelijk is om met één van deze 3-fase modellen twee apparaten afzonderlijk te meten. Dus de totale stroom uit het net en de stroom van mijn netgekoppelde PV-installatie. Zo kan ik met één apparaat 3 verbruikers meten.
Bedrading: https://www.victronenergy...01-2171-c1f4-0f0a5ed66fca
Config: https://www.victronenergy...a7-ccde-e443-ffb378428f55
zoek op: "Single-phase, dual function to measure grid on L1 and a PV Inverter on L2"
EM24 ethernet kan het misschien ook. bedrading in manual bevat hiervoor geen schema maar config vermeldt het wel:
https://www.victronenergy...a7-ccde-e443-ffb378428f55
[ Voor 24% gewijzigd door NuKeM op 08-09-2024 13:50 ]
Volgens mij ondersteund hij ook de Homewizard p1 meter, voor zover je die kan gebruiken op je slimmemeter.RemonDePemon schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:11:
Op dit moment zijn er een aantal 3-fase energiemeters die Victron ondersteunt:
- VM-3P75CT (Ethernet en VE.Can)
- ET340 (RS485 - voor 3-fasen max. 65A)
- EM24 Ethernet (Ethernet - voor 3-fasen max. 65A)
- EM540 (RS485 - voor 3-fasen max. 65A)
Groet,
Remon
Echter wil ik gaan handelen met de batterij (120kwh) maar ook dat deze het gridpoint op +- 0w houd als er geen trade plaats vind.
Op dit moment hebben wij geen pv op deze meter zit namelijk op de SAP totdat alles weer gesaldeerd is.
Alleen werkt dit niet in de handels modus.
Gaat Victron dit nog verder uitwerken?
Zijn hier andere oplossingen voor om dit wel werkend te krijgen.
[ Voor 17% gewijzigd door zonnepaneelxl op 08-09-2024 18:45 ]
Wat werkt niet op de handelsmodus? Paar dagen terug werd de accu hier 's nachts rond 0300 volledig opgeladen vanuit het net om dit vervolgens rond 0700 weer op het net te zetten.zonnepaneelxl schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:30:
Ondertussen draaien we hier nu bijna 1 week op DESS.
Echter wil ik gaan handelen met de batterij (120kwh) maar ook dat deze het gridpoint op +- 0w houd als er geen trade plaats vind.
Op dit moment hebben wij geen pv op deze meter zit namelijk op de SAP totdat alles weer gesaldeerd is.
Wat werkt niet? Je grid setpoint op 0 houden? Kun je het systeem wat beter beschrijven als in welke omvormers, wat en waar wordt er gemeten. Hangen er loads aan?zonnepaneelxl schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:30:
Ondertussen draaien we hier nu bijna 1 week op DESS.
Met hoeveel wil je uit gaan breiden? Wat is het meest kosten efficient? Wat heb je nu?Jeroennus schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:42:
Hallo, Is er iets te zeggen over de configuratie van een Pylontech stack aan batterijen qua samenstelling? Ik wil graag gaan uitbreiden maar is het nu slim om dezelfde grootte aan te houden of beter te mixen met wat kleinere. Of maakt het allemaal niet uit? (beetje noob vraag)
Ik denk dat het allemaal door elkaar kan, zie de website van Pylontech.Jeroennus schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:42:
Hallo, Is er iets te zeggen over de configuratie van een Pylontech stack aan batterijen qua samenstelling? Ik wil graag gaan uitbreiden maar is het nu slim om dezelfde grootte aan te houden of beter te mixen met wat kleinere. Of maakt het allemaal niet uit? (beetje noob vraag)
Zelf gebruik ik een combi van 3000C, 5000 en 5000-1C.
Met veel kleinere kun je veel amperes verwerken en een kleiner aantal grote units is economischer.
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ik zag laatst wel een GitHub ding langskomen die de kWh waardes van de lynx shunt aan het ve.bus systeem toevoegd.
Misschien was het voor pylontech. Weet het niet meer. Anders moet het ook kunnen met nodered, maar nog niet de moeite genomen om het te fixen.
Edit: volgens mij deze:
https://github.com/Benoit3/battery-energy-meter
[ Voor 44% gewijzigd door V_ger op 09-09-2024 20:06 ]
Bedankt ik zou toch zweren dat ik het ergens heb zien staan in een review video een van de hoofdredenen dat ik hem ook gekocht had.V_ger schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:53:
Haha, ja dat zou ik ook wel willen weten. Ziet er leuk uit zo'n lynx, maar kwa functionaliteit wel een tegenvaller. Een gewone smartshunt was achteraf gezien een betere keuze geweest... Nu is het meer een veredelde zekeringhouder.
Ik zag laatst wel een GitHub ding langskomen die de kWh waardes van de lynx shunt aan het ve.bus systeem toevoegd.
Misschien was het voor pylontech. Weet het niet meer. Anders moet het ook kunnen met nodered, maar nog niet de moeite genomen om het te fixen.
Edit: volgens mij deze:
https://github.com/Benoit3/battery-energy-meter
Met de VE.can versie zal het wel lukkenCyrus The Virus schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:47:
Ik meende gelezen te hebben dat de Lynx Smart shunt ook kWh kon weergeven maar ik zie het zo niet staan. Iemand een idee of dat zou moeten kunnen ?
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Waar zie jij kWh staan dan?HermanGast schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:05:
[...]
Met de VE.can versie zal het wel lukken
[Afbeelding]
Er is V, A, P, Ah discharged en SOC, maar meer niet.
:strip_exif()/f/image/oivghPZGgjiXcrhKpEcoZpwM.jpg?f=fotoalbum_large)