Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 30 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:26
John245 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:53:
Verreken je 15% van de ANWB kosten van 4 cent? Want ik neem aan dat je die kosten weer terug krijgt bij verkoop.
Dit is een onderwerp waar ik veel over nadenk maar waar ik niet zeker over ben.

Als je 100% kunt salderen vallen de inkoop-kosten en de verkoop-kosten tegen elkaar weg. Dan is de 4 cent niet van belang.

Maar... ik denk dat ik (dit jaar) niet aan de volledige saldering toekom. Het spant erom, maar het zal pas op 1 oktober blijken. Reden: slecht weer en (nieuwe) elektrische auto. Ik gebruik dus veel meer van het net.
Dan krijg je bij extra inkoop en verkoop uiteindelijk de 4 cent niet verrekend. Dan is de 4 cent relevant en moet gecompenseerd worden uit het prijsverschil.

Ik ben benieuwd wie deze theorie kan onderschrijven of juist weerleggen.

• MJ de Bruijn
IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:01:
Die paar extra cent die je zou kunnen verdienen* door te handelen wegen voor mij niet op tegen de extra cycli. Ik neem slijtage wel in rekening en het systeem dient zo lang mogelijk te draaien.
Ik ben 68 en niet super gezond.
Ergo, ik slijt sneller dan die batterijen.
Dan heb ik er nu tenminste nog lol an.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-11 16:05
Q schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

Persoonlijk vind ik het leuker om te prijs-peak-shaven: bijladen als solar onvoldoende is en de prijzen laag zijn, om dan de dure uren te overbruggen met goedkope stroom. Leuk en goed voor iedereen.
Hoe doe je dan met bijladen als er geen zon is? Met standaard instellingen in ESS?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:12
MJ de Bruijn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Dit is een onderwerp waar ik veel over nadenk maar waar ik niet zeker over ben.

Als je 100% kunt salderen vallen de inkoop-kosten en de verkoop-kosten tegen elkaar weg. Dan is de 4 cent niet van belang.

Maar... ik denk dat ik (dit jaar) niet aan de volledige saldering toekom. Het spant erom, maar het zal pas op 1 oktober blijken. Reden: slecht weer en (nieuwe) elektrische auto. Ik gebruik dus veel meer van het net.
Dan krijg je bij extra inkoop en verkoop uiteindelijk de 4 cent niet verrekend. Dan is de 4 cent relevant en moet gecompenseerd worden uit het prijsverschil.

Ik ben benieuwd wie deze theorie kan onderschrijven of juist weerleggen.
Ik weet niet hoe het bij de ANWB zit. Maar hier verbruiken we veel meer dan dat we terug leveren en betaald Tibber netjes de ca. 2 cent.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
John245 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:03:
[...]

De batterijen slijten ook als ze niks doen. In mijn geval dan maar beter gebruiken.
Correct.
Maar ze slijten harder wanneer ze meer cycli draaien.
Om een beetje winst te halen uit dynamisch dien je dus kunstmatig grote volumes/cycli te draaien.

Mijn batterijen staan uiteraard ook niet niks te doen.
De PV productie die ik niet onmiddellijk zelf kan verbruiken gaat in de thuisaccu.
En het opgeslagen volume gaat vervolgens zoveel mogelijk - op een seizoensafhankelijke reserve na om back up te kunnen verzekeren, in dit seizoen wordt daarvoor 10% voorbehouden - naar de verbruikers in en rond de woning. Maar ook niet meer dan dat.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2024 12:21 ]

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
HermanGast schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Ik gebruik een Core2. Werkt super en makkelijk te voeden met USB.

En daarnaast helemaal niets anders. Geen HA, geen NodeRed, geen PC.
Ga hem bestellen.
1e bedrijg niet meer leverbaar
2e bedrijf uitverkocht

We gaan verder
Nogmaals super bedankt

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Ik ben 68 en niet super gezond.
Ergo, ik slijt sneller dan die batterijen.
Dan heb ik er nu tenminste nog lol an.
Mee eens.
Maar ik beleef ook veel lol aan het streven naar 100% zelfvoorzienigheidsgraad en geld verdienen aan het openbaar grid en de energieleverancier dan andersom. Ieder zijn hobby. :)

Of ik sneller ga slijten dan de batterijen, ze zijn hier nog maar drie jaar oud, kan ik niet inschatten.
Maar ik hoop ze wel te overleven. :+

• John245
IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:18:
[...]

Correct.
Maar ze slijten harder wanneer ze meer cycli draaien.
Om een beetje winst te halen uit dynamisch dien je dus kunstmatig grote volumes/cycli te draaien.

Mijn batterijen staan uiteraard ook niet niks te doen.
De PV productie die ik niet onmiddellijk zelf kan verbruiken gaat in de thuisaccu.
En het opgeslagen volume gaat vervolgens zoveel mogelijk - op een seizoensafhankelijke reserve na om back up te kunnen verzekeren, in dit seizoen wordt daarvoor 10% voorbehouden - naar de verbruikers in en rond de woning. Maar ook niet meer dan dat.
Dit zorgt er ook voor dat je de batterij temperatuur netjes op 25 Deg. C kan houden en de aging beperkt is. Bij hogere temperaturen kan de aging significant zijn.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 12:39
Heb nog wat zitten proberen met CVL op 56V en charge limit op 55.2V maar geen effect. Ik dacht eerst dat het mogelijk kwam door DC grid feed in excessive PV maar dat had ook geen impact

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXdhBTBnyhLwH-wfTsLUI6V3YkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5GDwUiZN7BsNIfDwu1FzmBu2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 193% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-08-2024 14:31 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:46

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Eriko schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Hoe doe je dan met bijladen als er geen zon is? Met standaard instellingen in ESS?
Ik deed de aanname dat DESS dit ook kan, maar zelf nooit mee gespeeld.

dit = price-peak-shaven --> laden als het goedkoop is voor eigen gebruik

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 21-08-2024 14:48 ]

• Q

Q

Cyrus The Virus schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:38:
Heb nog wat zitten proberen met CVL op 56V en charge limit op 55.2V maar geen effect. Ik dacht eerst dat het mogelijk kwam door DC grid feed in excessive PV maar dat had ook geen impact

[Afbeelding]
Ik weet even niet hoe ik dit moet lezen / interpreteren.
Maar als je PV op AC zit dan denk ik dat mijn CVL / DVCC verhaal misschien anders zit?

• IvoB2
John245 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Dit zorgt er ook voor dat je de batterij temperatuur netjes op 25 Deg. C kan houden en de aging beperkt is. Bij hogere temperaturen kan de aging significant zijn.
Ik volgt je niet helemaal meer.
Wat bedoel je met "dit", m.a.w. wat zorgt ervoor det de batterijtemp. niet te hoog oploopt?
Ik lees hier juist "hoog" oplopende" temperaturen door te handelen op hoog vermogen en niet door de cycli binnen de perken te houden door evenwichtig te handelen volgens PV productie, verbruik en opslag.

De batterijtemp. is hier nog nooit hoog opgelopen. Het systeem bevindt zich in een geïsoleerde technische ruimte zonder zoninstraling waarbij de batterijtemp. nooit boven de 25°C gaat (op dit eigenste ogenblik 22°C).
Primaire doelstelling is hier ook om de PV productie tijdens de uren van piekproductie richting verbruikers te sturen en voor de periode tussen zonsondergang en -opgang voldoen de accu te laden voor 10:00 uur wanneer het opgewekte vermogen nog relatief laag is.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2024 14:57 ]

• John245
IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

Ik volgt je niet helemaal meer.
Wat bedoel je met "dit", m.a.w. wat zorgt ervoor det de batterijtemp. niet te hoog oploopt?
Ik lees hier juist "hoog" oplopende" temperaturen door te handelen op hoog vermogen en niet door de cycli binnen de perken te houden door evenwichtig te handelen volgens PV productie, verbruik en opslag.

De batterijtemp. is hier nog nooit hoog opgelopen. Het systeem bevindt zich in een geïsoleerde technische ruimte zonder zoninstraling.
Met dit doelde ik op het gedrag van jou batterij. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur netjes 25 Deg. C blijft of lager. Met als gevolg dat de aging factor beperkter is.

• Cyrus The Virus
Q schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:50:
[...]

Ik weet even niet hoe ik dit moet lezen / interpreteren.
Maar als je PV op AC zit dan denk ik dat mijn CVL / DVCC verhaal misschien anders zit?
Ik heb AC PV omvormers en ik heb een Victron smart solar die op de DC bus zit, je kun bij de ESS instellen of je die Smart solar alleen wilt gebruiken om de batterij op te laden of dat als de batterij vol zit je de energie door de MPII naar het net wilt sturen.

Die AC PV omvormers werken verder volledig zelfstandig.

Wat doet bij jullie de CCL als batterij vol is ? En ziet hoe ziet bij jullie de stroom eruit als batterij vol is ?

Had al bij harold zitten kijken in zijn HRM maar daar komt 100% SoC niet voor :+

[ Voor 14% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-08-2024 15:27 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-11 11:13
Dag,
Een ontwerp en aansturings vraagje.
Momenteel draaien er thuis 2 growatt omvormers met panelen op oost/west (3kWp) en zuid (1.5kWp). Binnenkort komt er 4kWp op zuid bij met weer een growatt omvormer.
De hoofdaansluiting is 1x40A. We hebben een smartevse ev lader die tot 32 Ampère kan. Nu ingesteld op 25A max icm load balancing. P1 meter wordt via home assistant doorgestuurd. Growatt data komt elke minuut via Grott binnen op home assistant.
Vanwege de extra PV wil ik interne bedrading van de groepenkast extra beveiligen met een 40A installatieautomaat waar de afgaande aardlekschakelaars en installatieautomaten achter zitten.
Dus 40A hoofd --> P1 meter --> 40A hoofdschakelaar --> 40A automaat --> 3x 40A aardlek --> 16A automaten.
De PV en accu gaan invoeden tussen de hoofdschakelaar en 40A automaat. De totale PV wordt gemeten met een ET112.
Nu zit ik een beetje met de load balancing. De groepenkast kan intern 40A aan (standaard Elektramat ding) dus de smartevse lader moet eigenlijk weten wat er door de 40A automaat gaat en niet wat de hoofdaansluiting doet. Stel dat ik hier een et112 plaats, is die data dan via de MP2 beschikbaar in Home Assistant zodat ik dit door kan sturen naar smartEVSE? Of kan ik het P1 vermogen en PV + accu vermogen optellen in home assistant en dit als signaal gebruiken? Hoe gaat de MP2 hiermee om?

• MJ de Bruijn
niekvanprooijen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:02:
Dus 40A hoofd --> P1 meter --> 40A hoofdschakelaar --> 40A automaat --> 3x 40A aardlek --> 16A automaten.
Ik ga even niet in op je vraag over de load-balancing. Je opsomming van de zekeringen baart me meer zorgen.
Ik weet niet of je bekend met met het begrip "selectiviteit" voor de zekeringen. Het komt er op neer dat iedere opvolgende zekering in de lijn een lagere waarde heeft dan de voorgaande zekering. Als de belasting dan te hoog zou zijn moet er worden gesplitst.
Mogelijk zijn in het lijstje hierboven niet alle genoemde apparaten tevens zekeringen, bijvoorbeeld de hoofdschakelaar of de aardlek-schakelaars.
Een correcte opvolging van zekeringen zou zijn: 40A --> 32A --> 25A --> 20A --> 16A.
Hiervoor zijn andere topics waar dit allemaal wordt toegelicht.

• niekvanprooijen
MJ de Bruijn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Ik ga even niet in op je vraag over de load-balancing. Je opsomming van de zekeringen baart me meer zorgen.
Ik weet niet of je bekend met met het begrip "selectiviteit" voor de zekeringen. Het komt er op neer dat iedere opvolgende zekering in de lijn een lagere waarde heeft dan de voorgaande zekering. Als de belasting dan te hoog zou zijn moet er worden gesplitst.
Mogelijk zijn in het lijstje hierboven niet alle genoemde apparaten tevens zekeringen, bijvoorbeeld de hoofdschakelaar of de aardlek-schakelaars.
Een correcte opvolging van zekeringen zou zijn: 40A --> 32A --> 25A --> 20A --> 16A.
Hiervoor zijn andere topics waar dit allemaal wordt toegelicht.
Uiteraard, en dat is mij bekend. Ben zelf elektrotechnicus en weet het nodige van selectiviteit en wat elk apparaat doet. Maar als ik 2 voedingen heb (hoofdaansluiting en PV/accu) dan kan ik straks in theorie bijna 80A door de groepenkast hebben lopen. Vandaar de extra 40A automaat om de groepenkast zelf te beschermen tegen overbelasting. Dit is toch vrij normaal om te doen neem ik aan?

[ Voor 3% gewijzigd door niekvanprooijen op 21-08-2024 19:04 ]

• IvoB2
niekvanprooijen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:02:
[...]
Dit is toch vrij normaal om te doen neem ik aan?
Inderdaad, dat is dan de REM automaat.

• niekvanprooijen
IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Inderdaad, dat is dan de REM automaat.
Ja exact. En de smartEVSE, die nu kijkt naar de P1 meter voor de maximale stroom, moet straks kijken naar de stroom door de REM automaat. Dat is in feite P1 + accu + PV.
De vraag is dus of deze info vanuit de MP2 in home assistant te krijgen is zodat ik dit door kan sturen, met eventueel een berekening, naar smartEVSE.

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-10 21:52
MJ de Bruijn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:55:
Ik ben nieuwsgierig of gebruikers van het DESS (of een ander systeem) dit ook hebben waargenomen.
Op jouw vraag wat andere systemen doen laat ik je zien wat het algoritme Day Ahead Optimation van @KC27 om 15:00 heeft bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJIFNIdHQn_he9WP7TW9d0VERiw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7HksGbMvjLWhv93X3mYzVFc3.png?f=fotoalbum_large

De realisatie vastgelegd in Home Assistant geeft weer dat de voorspelling ook uitgevoerd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd2ziEAwv4oH39OD0bl461L4Pn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dgpmQVwyQo8xVXR6rtAQghUP.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:57

HermanGast

Exige GT3

Ies Korpershoek schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Ga hem bestellen.
1e bedrijg niet meer leverbaar
2e bedrijf uitverkocht

We gaan verder
Nogmaals super bedankt
Laat maar weten als je er een hebt, dan stuur ik je de volledige code zoals ik die gebruik. Dan kun je daar wellicht wat bruikbare stukjes uithalen.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Cyrus The Virus
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:05:
Ik krijg nog steeds alarms BMS lost, maar wat mij opvalt is dat hij ook de verbinding kwijt is met alle homewizard meters. En met name de hoofd meter verdwijnt regelmatig in remote console terwijl ik in Node-red wel nog de waardes zie en dan moet ik hem in Node-Red weer initialiseren op de MQTT dbus.
Ik lees de homewizard meters via Node-Red in en dan via MQTT naar venusos.

En zie heel af en toe ook de melding in HRM dat Cebro is overloaded.

dbus round trip time laat flinke spike zien als de error voorkomt.
[Afbeelding]

Dit was gisteren:
[Afbeelding]
Nou dit is opgelost het lag waarschijnlijk aan de dbus-mqtt-devices heb die gisteren opnieuw geinstalleerd en nu zijn alle spikes weg. Heb het er met de ontwikkelaar over gehad en die zegt dat reinstall geen impact zou moeten hebben. Maarja ik ben blij 1 issue minder.

Nog iets, bijzonder dat je de Smartsolar niet kan aanpassen via de Cerbo.

• Dennis4b
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
Gisteren interessant bugje in mijn mode 3 script, na maandenlang probleemloos draaien..

"When using Mode 3 with a managed battery, please note that the maximum discharge current sent
by the battery will be ignored. The implemented control loop should take care of discharge limits
communicated by the battery."

Met andere woorden mijn script zette altijd het gewenste setpoint en de multis pasten dit automatisch aan binnen de door de BMS doorgegeven parameters (max charge current etc), maar negeerde hierbij dus wel de door de BMS doorgegeven ontlaad-limieten 8)7

Ik had mijn wallbox weer 3-fasig gemaakt en begon met 11kW te laden. Later merkte ik dat de batterij SoC 0% was - oeps, maar toch alles op 3.3 volt en rustig en in pass-through, dus .. ?

VRM logs bekeken en wat getest, bij wallbox laden + rest werd inderdaad meer dan 220A door de mosfetjes van mijn op 125A discharge ingestelde JK-BMS (150A versie!) getrokken. Ik was er eigenlijk van uit gegaan dat de BMS zoiets niet zou toelaten en de verbinding zou verbreken.. maar dat gebeurt dus (nog niet bij 220A).

Gelukkig was de bekabeling er verder wel gewoon op voorbereid 8)
Verder is de batterij direct aan de plus-pool gezekerd met een 160A NH00 zekering.

Dit zorgt vanaf 60% SoC voor een voltage drop in de batterij tot 3.0V, welke ik als 0% SoC limiet had ingesteld in de BMS en welke de BMS dus daarop doorgaf.

Bij een laag SoC schakelt het mode 3 script naar pass-through tot er weer PV beschikbaar is en geladen kan worden, hetgeen gebeurde, waarna cellvoltages weer naar 3.3V terugsprongen.

Maar goed, mode 3 scriptje extra check ingebouwd om setpoint binnen -6kW/+6kW te houden, en weer geladen van grid tot JK BMS weer naar 100% SoC "sprong" bij bereiken 3.51V (wat inderdaad gebeurde na extra laden ter waarde van ongeveer 40% capaciteit).

Nu lijkt alles weer goed :)

Ik dacht in eerste instantie aan SoC drift en allerlei Andy videos, maar uiteindelijk is de BMS braaf naar 0% gesprongen bij de ingestelde ondergrens (ver boven UVP) en weer naar 100% bij de daarvoor ingestelde bovengrens, zonder OVP te moeten triggeren.

[ Voor 2% gewijzigd door Dennis4b op 22-08-2024 09:44 . Reden: (zekering batterij ook vermelden) ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:41
Zo te lezen maak je geen gebruik van DVCC (CCL CVL DCL DVL) en/of heb je ook in Venus ook geen max vermogen ingesteld.

Ik gebruik geen DVCC maar heb wel max laad/ontlaad vermogen ingesteld in Venus, deze worden dan altijd gerespecteerd ongeacht de opgegeven setpoint.

Begrijp ik trouwens goed dat jij je EV doet laden vanuit ESS? Ik doe nu EV laden altijd van het net ivm convensie verlies die je hebt. Of heb je zo veel PV overschot en/of grote ESS accu? :)

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Dennis4b
Jazsie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:42:
Zo te lezen maak je geen gebruik van DVCC (CCL CVL DCL DVL) en/of heb je ook in Venus ook geen max vermogen ingesteld.

Ik gebruik geen DVCC maar heb wel max laad/ontlaad vermogen ingesteld in Venus, deze worden dan altijd gerespecteerd ongeacht de opgegeven setpoint.

Begrijp ik trouwens goed dat jij je EV doet laden vanuit ESS? Ik doe nu EV laden altijd van het net ivm convensie verlies die je hebt. Of heb je zo veel PV overschot en/of grote ESS accu? :)
Juist wel DVCC en dat werkt heel goed, als batterij vol raakt gaat BMS beperken, dan tijdje balancen, en dan naar rust. Maar Victron negeert dus in mode 3 de door de BMS doorgegeven ontlaadlimieten.

EV laden doe ik in principe niet vanuit ESS omdat ik maar 15, later 30 kWh heb. Heb de hele zomer de wallbox op 1 fase in sync met PV overschot laten werken (in bereik 5-16A) maar had gisteren haast dus op 3 fasen gezet.

Mode 3 script leest ook wallbox waarden uit en moet daarmee eigenlijk corrigeren bij het berekenen van de setpoint, maar nog niet aan toegekomen :-(

[ Voor 19% gewijzigd door Dennis4b op 22-08-2024 09:47 ]

• Jazsie
Ik gebruik ook mode 3 en DVCC wordt gewoon opgevolgd aangezien je BMS dan alles bepaald mbt laad/ontlaad vermogen. (heb DVCC gedraait, nu niet meer).

Lijkt mij meer dat je configuratie fout is.

• Dennis4b
Jazsie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:49:
Ik gebruik ook mode 3 en DVCC wordt gewoon opgevolgd aangezien je BMS dan alles bepaald mbt laad/ontlaad vermogen. (heb DVCC gedraait, nu niet meer).

Lijkt mij meer dat je configuratie fout is.
Wat betekent volgens jou dan dat zinnetje:

"When using Mode 3 with a managed battery, please note that the maximum discharge current sent by the battery will be ignored. The implemented control loop should take care of discharge limits communicated by the battery."

(Een "managed battery" in deze context is waar de batterij zelf alles bepaalt via DVCC/BMS)

• Jazsie
Klopt, in die context heb je gelijk maar dan is mijn vraag wat het nut van DVCC is als je toch je eigen ontlaad vermogen setpoint wilt bepalen buiten de opgegeven parameters?

Ik zal eens opnieuw moeten testen, want een reden dat ik geen DVCC draai is dat de CCL en DCL door BMS werd bepaald wat ik niet wil :).

Edit:
En getest, je hebt gelijk... blijkbaar is er wat veranderd. DCL wordt inderdaad negeert.
Wel wordt de max die ik in de Venus opgegeven heb gerespecteerd (Venus Max Inverter Power).

Maar het kan nooit kwaad om een grens in te stellen in je eigen code routine :+.

[ Voor 30% gewijzigd door Jazsie op 22-08-2024 10:35 ]

• Dennis4b
Jazsie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:27:
Klopt, in die context heb je gelijk maar dan is mijn vraag wat het nut van DVCC is als je toch je eigen ontlaad vermogen setpoint wilt bepalen buiten de opgegeven parameters?

Ik zal eens opnieuw moeten testen, want een reden dat ik geen DVCC draai is dat de CCL en DCL door BMS werd bepaald wat ik niet wil :).
Om het niet te langdradig te maken, mijn idee was dat ik in mijn mode3 script eenvoudig de ideale setpoint zou berekenen, en dat de multis dit binnen de door de BMS doorgegeven parameters zouden houden, en mogelijk mijn setpoint dus ook gewoon zouden negeren of bijstellen. Ik wil dus niet buiten de parameters draaien.

Dit werkt voor opladen, maar niet voor ontladen, en daar kwam ik bij hoge vermogens pas achter; daarvoor viel het nooit op. Wat mij daarbij het meest verbaasde is dat de 150A BMS met 125A ontlaad-instelling en 160A zekering dit gewoon toeliet, tot (ik neem aan) UVP ingrijpt of de zekering er genoeg van heeft.

Venus OS limieten worden wel ingehouden, maar die ik heb afgesteld op AC bekabeling en afzekering (liggen hoger).

DVCC op zich werkt verder goed, waarbij ik wel eindeloos heb geklooid met voltage-instellingen in de BMS en gebruik maak van dbus-serialbattery waar je alles ook zelf kunt instellen en de CCL en DCL ed dus ook naar wens berekend kunnen worden (heb de laadcurve minder conservatief gemaakt). Ik kan mij voorstellen bij een black box BMS dat als je het niet eens bent met de waarden dit lastig is.

Maar ik denk dat ik toch maar de DCL ga uitlezen in mijn script en aanhouden :)
Maar het kan nooit kwaad om een grens in te stellen in je eigen code routine :+.
Yep .. :$

• Jazsie
Ja inderdaad apart dat BMS niet ingegrepen heeft.
Heb zelf ook JK-BMS en ga dit eens een keer uit testen want je mag verwachten dat BMS in beveiliging gaat...

Juist BMS is er als laatste maatregel als de rest van de beveilgingen niet hebben gewerkt.
Moet er toch op kunnen vertrouwen :+.

• Dennis4b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnZWW2zq2GDTW2Yjs44M-Kt4j54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3hIMRwZCtrSwn8estNn8NrnR.png?f=fotoalbum_large

Linksboven: 11kW uit de batterij (is een 304Ah)

Rechtsboven: SoC stort in vanaf ~55% doordat cell-voltages op 3V zakken onder deze load (3.3V bij rust)

Linksonder: BMS parameters op zich gewoon goed (discharge was op 145A max ingesteld), DCL dus 142A

Rechtsonder: Desondanks vrolijk 224.20A uit de batterij

Uiteraard vergezeld van temperatuur-waarschuwingen en DC ripple waarschuwingen en te hoge vermogenswaarschuwingen enz :)

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:46
Ik heb DESS nu van groene modus afgehaald en heb nu groenere modus dan ooit.
Tevens wordt de accu nu niet meer in de ochtend volgeblazen.

Aardig naar wens derhalve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnRAsl2OdShSY4ugEDmZ-YH5gWg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/idL83drXvnSH8Ij4HTfo33oa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3-k77us_tAEgPHOjHu5vBedTcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oe6ClzM9GSfEvmiQx41DUhKA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Hendrik Keizer op 22-08-2024 20:45 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
@Hendrik Keizer je gebruikt nu dus DESS met een limiet van 1 kW ondanks dat je systeem meer aan kan. Hierdoor sla je meer PV op en koop je minder van het net maar lever je ook minder terug waardoor je in de dure momenten overhoudt voor eigen gebruik. Begrijp ik dat zo goed?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Cyrus The Virus
Vandaag weer wat testjes gedaan met het aan of uit zetten van DC-PV grid feed-in en het helemaal uitzetten van de smart solar. Want heb nog steeds mijn twijfels of dit wel hoort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3G2OWMHCIK_aPDiTZ3ONk6dYFBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W6hnDAGLxc3a4SJDoaxK6koL.png?f=fotoalbum_large

Hier wat ingezoomd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKSc04r6stG4d5V5bIi9EyeOJqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXNNsq6JvwYssHbF3QXvXpzb.png?f=fotoalbum_large

Deze man heeft zelfde issue:
https://community.victron...harge.html#comment-266436

[ Voor 32% gewijzigd door Cyrus The Virus op 22-08-2024 23:08 ]

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:46
@Impossibl3 Klopt, dat wordt de volgende fase. Kan voorlopig niet te ver gaan aangezien er nog een zonnepanelenkitje op dezelde groep zit.
Stond in groene modus maar leverde het gros terug en laadde de accu op hoog tarief.
Nu op handel modus en het gros gaat naar eigen verbruik en laadt de accu wel op laag tarief.

• Eriko
Momenteel zijn de batterij (9,5kW) en EV (11kW) opgeladen. De grid stroom is erg hoog, ook al is DESS met max 17kW import/export ingesteld.

Hoe kan ik het beste doen dat de grid feed-in (import) aan max 17kW moet aanhouden, dus de battery krijgt dan iets minder energie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuHlLTUQcnJw89Vx2fHQ5QSSP6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/udvdqBn8DLasYjAGUiv91Cwr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Ku7Mxwb5dUc_AujcxywLJGwjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b83vjnLU8euQp3ZY8NBNCpka.jpg?f=fotoalbum_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:21

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Eriko schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:04:
Momenteel zijn de batterij (9,5kW) en EV (11kW) opgeladen. De grid stroom is erg hoog, ook al is DESS met max 17kW import/export ingesteld.

Hoe kan ik het beste doen dat de grid feed-in (import) aan max 17kW moet aanhouden, dus de battery krijgt dan iets minder energie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In remote console - ess settings - peak shaving op always zetten en max import current op 25A zetten.

Dess settings doen niets actief. Gebruiken enkel die waarden voor de berekening van het dess algorithme

[ Voor 5% gewijzigd door prein2 op 23-08-2024 12:22 ]

• Eriko
Peak shaving werkt niet omdat het niet toestaat. Externe metering moet aangezet worden. Wel vreemd want ik maak juist wel van EM540 als energie meter. Deze is ook ingesteld als externe metering. Verder doe ik niks met de AC-out. Alleen AC-in.

Met andere instelling: max feed-in power. Het werkt ook niet. Ik zie nog steeds een hoge invoed stroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKq80NQQOUgP60LUuCXlsO_iCoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8usReNCE5ENtS1u3rpxvB0pv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_P_SoFN6K4U-_Dnxm39fscJIk0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lhl5aRB45aGuUjiU0I61Qg0G.jpg?f=user_large

• Q

Q

Eriko schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:24:
Peak shaving werkt niet omdat het niet toestaat. Externe metering moet aangezet worden. Wel vreemd want ik maak juist wel van EM540 als energie meter. Deze is ook ingesteld als externe metering. Verder doe ik niks met de AC-out. Alleen AC-in.

Met andere instelling: max feed-in power. Het werkt ook niet. Ik zie nog steeds een hoge invoed stroom.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor wat het waard is:

Grid feed-in is het vermogen wat je het net OP/UIT stuurt, niet wat je afneemt om bijv je batterij op te laden.

• Eriko
Je hebt gelijk. Mijn foutje...

Om de peak shaving - import limit te realiseren, moet er wel 2 voorwaarden voldaan:
1. instellen als external metering (was al goed)
2. ESS in MPII updaten naar laatste versie (moet nog kijken)

Edit: ik loop achter met MPII firmware. 508 (nov 2023). Zal naar 552 updaten binnenkort.

[ Voor 16% gewijzigd door Eriko op 23-08-2024 16:34 ]

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-11 01:33
Eriko schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:19:

Om de peak shaving - import limit te realiseren, moet er wel 2 voorwaarden voldaan:

Edit: ik loop achter met MPII firmware. 508 (nov 2023). Zal naar 552 updaten binnenkort.
En dan gelijk in de MP ook de max A waarde instellen.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Cyrus The Virus
Eriko schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:19:

Voor zover ik heb gevonden is peak shaving alleen van toepassing op de ac input van de multi en niet regelbaar op je hoofd aansluiting

• prein2

prein2

Cyrus The Virus schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:41:
[...]

Voor zover ik heb gevonden is peak shaving alleen van toepassing op de ac input van de multi en niet regelbaar op je hoofd aansluiting
Die peak shaving doe ik dagelijks.
Er zit wel een bug, dat als je je hoofdaansluiting lager dan je ac-in zet. Dan gaat die beperking ook op je ac in gelden. (daar loop jij tegenaan)

geobserveerde peak shaving:
- zon op fase 1, auto laden, victron laden: de victron laadt maximaal op fase 1, en minder op fase 2 en 3. totaal grid is 23A per fase (ook 23A als grid peak shaving ingevuld)

- auto laden (3x16A), oven aan op fase 1 (16A). (fase 1 zou er dus uit moeten klappen).
multiplus fase 1 gaat leveren, multiplus fase 2 en 3 gaan laden. effect accu: netto nul, effect hoofdzekering: top!

[ Voor 31% gewijzigd door prein2 op 23-08-2024 20:04 ]

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Eriko schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig met het zelfde probleem geworstelt. Firmware update loste het inderdaad op! Dat wil zeggen, ik mag het nu instellen, maar ik weet nog niet of het werkt i.c.m. DESS

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

• Ies Korpershoek
Situatie MP compact 24/800/16, ESS, 24V/230 Ah batterij, JK-BMS serial battery monitor.
Wat ik niet begrijp is dat ik 'Battery Low Voltage' waarschuwingen krijg terwijl de SOC > 50 % is en de spanning 26.2 Volt is.
Alle instellingen een aantal keer gecontroleerd, alles OK.
Overigens heeft de waarschuwing geen effect op de werking, alles functioneert nog alleen het rode alarm ledje knippert.
In een Victron document heb ik wel iets gevonden m.b.t. de 'cut-off' + offset voor restart moet worden opgeteld voor de treshhold van deze waarschuwing. Als oplossing wordt voorgesteld de 'batterij low voltage' waarschuwing in de cerbo af te zetten. De alarm led is niet te veranderen.

Hier zijn de instellingen cut-off 25.3V + 0.8 restart = 26.1 wat +/- 60 SOC is en veel te vroeg voor een waarschuwing.

Ken iemand dit verschijnsel ?

• Q

Q

Ies Korpershoek schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:38:
Situatie MP compact 24/800/16, ESS, 24V/230 Ah batterij, JK-BMS serial battery monitor.
Wat ik niet begrijp is dat ik 'Battery Low Voltage' waarschuwingen krijg terwijl de SOC > 50 % is en de spanning 26.2 Volt is.
Overigens heeft de waarschuwing geen effect op de werking, alles functioneert nog alleen het rode alarm ledje knippert.
In een Victron document heb ik wel iets gevonden m.b.t. de 'cut-off' + offset voor restart moet worden opgeteld voor de treshhold van deze waarschuwing. Als oplossing wordt voorgesteld de 'batterij low voltage' waarschuwing in de cerbo af te zetten. De alarm led is niet te veranderen.

Hier zijn de instellingen cut-off 25.3V + 0.8 restart = 26.1 wat +/- 60 SOC is en veel te vroeg voor een waarschuwing.

Wat is de spanning van de “laagste” cel en is die boven het minimum?

• Ies Korpershoek
Q schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:26:
[...]

Wat is de spanning van de “laagste” cel en is die boven het minimum?
geen van de cellen ligt onder het minimum

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:26
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:38:

Ik heb het een paar keer gezien en de cut-off toen verlaagd.

Als je de warning pas wilt zien bij 3,0 V/cell dan wordt de cut-off 8 x 3.0V - 0.8 V = 23.2V.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Ies Korpershoek
Pim57 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Ik heb het een paar keer gezien en de cut-off toen verlaagd.

Als je de warning pas wilt zien bij 3,0 V/cell dan wordt de cut-off 8 x 3.0V - 0.8 V = 23.2V.
Bedankt, Ja die had ik ook bedacht.
Maar dat gaat niet werken 3V per cell is bij 8 cellen 24v = 9% SOC dit zou prima zijn.
De restart wordt dan 24+0.8 = 24.8 ongeveer 13% SOC en dat is veel te vroeg.
Je wilt een 'cut-off restart' bij ongeveer 50% SOC anders heeft het geen zin.
Je kan zeggen ik maak de 0.8 bv 2.0 heb je het zelfde probleem weer terug.
24V + 2.0V = 26V 30% SOC maar dan komt de waarschuwing bij 26V. ( ook te vroeg )

Ik blijf zoeken

• prein2

prein2

Ies Korpershoek schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 07:18:
[...]

Maar dat gaat niet werken 3V per cell is bij 8 cellen 24v = 9% SOC dit zou prima zijn.
24V + 2.0V = 26V 30% SOC maar dan komt de waarschuwing bij 26V. ( ook te vroeg )

Ik blijf zoeken
Bij lifepo4 kun je op geen enkele betrouwbare wijze de SoC aflezen aan het voltage. Vandaar dat je een bms hebt die middels een shunt berekend wat de SoC ongeveer is.
Wat je wilt zul je dus anders moeten oplossen en niet via de cut off voltage.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:26
Ies Korpershoek schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 07:18:
[...]

Ik blijf zoeken
Misschien zoek je deze instelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omGB2rrWTNjJn5GC2177aaBP_tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snvuOrxJcyU8ijwps1ug9jY5.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Apollo90
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-08 14:46
Hoi Allemaal,

Ik ben best ver met het ontwerpen van mijn systeem.
De meterkast zal ik wel moeten ombouwen, ben van plan 2x omschakelaars (Hager SFT440) te plaatsen om het hele systeem te omzeilen voor onderhoud.
Ik kwam een vergelijkbaar overzichtje tegen op het internet, is dit verstandig om aan te houden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_dQvAHmgCuLrZFiamRcgdbbHj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9vypuBglzhvA0oVnUsNLkxz.png?f=fotoalbum_large

Rekening houdend met selectiviteit, zou de afgaande Aardlekautomaat niet B karakteristiek moeten zijn om de hoofdzekering te beschermen? 2x 300mA Aardlek Mag denk ik ook? Alleen de victrons hangen eraan.

Fijne zondag!

• John245
Apollo90 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:55:
Hoi Allemaal,

De meterkast zal ik wel moeten ombouwen, ben van plan 2x omschakelaars (Hager SFT440) te plaatsen om het hele systeem te omzeilen voor onderhoud.
Ik kwam een vergelijkbaar overzichtje tegen op het internet, is dit verstandig om aan te houden?[Afbeelding]

Rekening houdend met selectiviteit, zou de afgaande Aardlekautomaat niet B karakteristiek moeten zijn om de hoofdzekering te beschermen? 2x 300mA Aardlek Mag denk ik ook? Alleen de victrons hangen eraan.

Fijne zondag!
Waarom de ALAMAT niet voor de eerste omschakelaar? B25 is netter, maar zie vaak genoeg C25.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 09:01
Apollo90 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:55:
Hoi Allemaal,

Ik kwam een vergelijkbaar overzichtje tegen op het internet, is dit verstandig om aan te houden?[Afbeelding]

Fijne zondag!
Misschien maak ik een denkfout, maar de eerste omschakelaar er tussen uit, de 2de hoofdschakelaar en 2de omschakelaar omwisselen. (En na de 2de hoofdschakelaar alles correct afzekeren uiteraard)

Vanaf de 1e hoofdschakelaar (grid) splitsen naar omschakelaar (grid/Victron) en aardlekautomaat richting Victron.

Edit:

Afbeelding ingevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxsuktMoHCYLC1nUetgoVuYATeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kT2uV4LOyi12sw0LQG1ASgFj.jpg?f=fotoalbum_large

De hoofdschakelaar voor de huis installatie, achter de omschakelaar, omdat het verwarrend is dat er anders een situatie kan zijn dat er spanning op de installatie staat, terwijl de hoofdschakelaar uit staat.

[ Voor 26% gewijzigd door SkyFlyer op 25-08-2024 13:27 ]

• John245
SkyFlyer schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Misschien maak ik een denkfout, maar de eerste omschakelaar er tussen uit, de 2de hoofdschakelaar en 2de omschakelaar omwisselen. (En na de 2de hoofdschakelaar alles correct afzekeren uiteraard)

Vanaf de 1e hoofdschakelaar (grid) splitsen naar omschakelaar (grid/Victron) en aardlekautomaat richting Victron.

Edit:

Afbeelding ingevoegd

[Afbeelding]

De hoofdschakelaar voor de huis installatie, achter de omschakelaar, omdat het verwarrend is dat er anders een situatie kan zijn dat er spanning op de installatie staat, terwijl de hoofdschakelaar uit staat.
Misschien de omschakelaars nummeren zodat de suggesties die we maken duidelijk zijn.

Maar of er komen 2 HS's naast elkaar (niet logisch). Of er zit een omschakelaar voor de HS, wat het minder duidelijk maakt dat daar spanning op blijft als de HS uit is.

• SkyFlyer
John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Misschien de omschakelaars nummeren zodat de suggesties die we maken duidelijk zijn.

Maar of er komen 2 HS's naast elkaar (niet logisch). Of er zit een omschakelaar voor de HS, wat het minder duidelijk maakt dat daar spanning op blijft als de HS uit is.
Ja, beide HS zullen duidelijk gemarkeerd moeten worden, ik gokte gezien de opstelling dat de eerste HS een losse kast is, maar dat is een hele grote aanname aan mijn zijde 😅.

De HS voor de omschakelaar heeft echter sowieso niet echt een logische functie lijkt me?

• John245
SkyFlyer schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Ja, beide HS zullen duidelijk gemarkeerd moeten worden, ik gokte gezien de opstelling dat de eerste HS een losse kast is, maar dat is een hele grote aanname aan mijn zijde 😅.

De HS voor de omschakelaar heeft echter sowieso niet echt een logische functie lijkt me?
Met die 2 omschakelaars is het wel zoals Victron het voorschrijft :), zie onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldnRtCIyFHoXG-WyxhOu-owX9mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhetYJE2Cz0TeTBRLKk9k0t9.png?f=fotoalbum_large

• SkyFlyer
Zonder de aardlekautomaat ertussen heb je wel een manier nodig om de Victron spanningsvrij te maken, maar misschien dat er iemand met meer verstand iets over kan zeggen. (En ook aan mij leren wat het nut van de eerste omschakelaar is... ).

• John245
SkyFlyer schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:23:
Zonder de aardlekautomaat ertussen heb je wel een manier nodig om de Victron spanningsvrij te maken, maar misschien dat er iemand met meer verstand iets over kan zeggen. (En ook aan mij leren wat het nut van de eerste omschakelaar is... ).
Dat is best practice en daarom heeft Victron het ook in de documentatie staan. Het kan natuurlijk ook op andere manieren.

• MJ de Bruijn
Je vraag gaat over het ontwerpen van een installatie.

Ik heb mijn antwoord geplaatst in "Het grote Victron Ontwerp topic".
Zie Groepenkast schema

[ Voor 105% gewijzigd door MJ de Bruijn op 25-08-2024 16:27 ]

• Ies Korpershoek
Pim57 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Misschien zoek je deze instelling?
[Afbeelding]
Ook geprobeerd, geen oplossing

• Cyrus The Virus
Nog wat zitten testen van het weekend zelfs als ik de BMS eruit haal (dus communicatie weg) zie ik het effect alleen veranderd de frequentie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMX-e0UJX9qKRM99RpFauWAR0T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEWIDHHEC30iFFjmhLzrAE7P.png?f=fotoalbum_large
Halverwege gaat hij van float mode naar bulk mode omdat de CVL veranderd.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyrus The Virus op 26-08-2024 07:14 ]

• Jazsie
Zou het aan de instellingen op de MP zelf liggen?

Gisteren was mijn accu vroegtijdig vol, welliiswaar andere confiugratie/setup maar geen last van het jojo effect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTPHoR0mhxTV_PRDTFOxPX2TyYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ztvcJvtFljDOXQyPKXfdYjl.png?f=fotoalbum_large

• Cyrus The Virus
Jazsie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:28:
Zou het aan de instellingen op de MP zelf liggen?

Gisteren was mijn accu vroegtijdig vol, welliiswaar andere confiugratie/setup maar geen last van het jojo effect:
[Afbeelding]
Ja dit is wat ik zou verwachten, heb je wel DC-PV ?

Heb alle settings in de MP gechecked maar kan niks vinden wat mogelijk oorzaak zou kunnen zijn.

Gaat bij jouw de CCL naar 0A ?

Zojuist 500Watt discharge terwijl er 8.5kW aan zonne energie is 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAEgSxmizGyAMwVCj2gPg_j-4lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/22TdDZl5f4BXm7cNuhMAy3nd.png?f=fotoalbum_large

Als je de JK BMS op float zet gaat de Victron ook actief the batterij ontladen naar 53.6V ipv laten floaten.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyrus The Virus op 26-08-2024 16:03 ]

• Apollo90
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-08 14:46
Allen bedankt voor jullie input! _/-\o_ Hier kan ik al zeker iets mee.

Ik heb mijn schema wat aangepast aan de hand van jullie input, en heb nummertjes toegevoegd :9 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_eL07sGOx0Rv5EVxyy8Pocxa94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gAcpqOgyUVv2ban7TdnDJM22.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat er wat verwarring is over de 2 omschakelaars, ik zal even proberen dit zo goed mogelijk toe te lichten; dit betreft de Hager SFT440 I - O - II omschakelaars.
Wat betreft Omschakelaar 1, Deze krijgt input van hoofdschakelaar 1. Output 1 zal naar Omschakelaar 2 (zie stippellijntje) gaan en output 2 naar de schuur voor de Multis.
Wat betreft Omschakelaar 2, Deze krijgt input 1 van omschakelaar 1 en input 2 van de multis, output wordt Hoofdschakelaar 3.
Dit is een wellicht verwarrend maar door deze omschakelaars kan ik het hele victron systeem omzeilen en gewoon het grid gebruiken als source. Wel zo fijn en zo veilig lijkt me. En zoals @John245 aangeeft, dit heb ik afgekeken van de documentatie van Victron O-) .

Waar ik nog niet zo zeker van ben, en velen met mij als ik het zo lees (ook andere fora) is bijvoorbeeld de B25A automaat. Dit was een Aardlekautomaat C25A 300mA maar heb deze ff aangepast naar een automaat omdat ik veel feedback kreeg dat de alamat alleen maar gezeik gaat opleveren, omdat alamats eigenlijk niet gebruikt worden bij omvormers vanwege hun capacitieve stroom. Echter, zoals te zien is zit achter deze automaat 30 meter kabel in de grond naar de schuur. Stel, ik of iemand anders steekt perongeluk een schep in de kabel dan wil ik dat deze automaat/alamat direct afschakelt. Wat is hier nu het beste?

Wat betreft Hoofdschakelaar 3; Deze lijkt mij wel handig om in de schuur te hebben hangen zodat, als ik ga hobbyen aan mijn installatie, ik niet eerst naar mijn meterkast hoef om de AC-in spannings vrij te hebben.

Voor afgaande automaat van de multis (ik had hier voorheen een aardlekautomaat C32A 300mA voor bedacht, maar toch aangepast adh van jullie input) zit ik eigenlijk met het zelfde probleem als de andere automaat mee in mijn maag.

Wat betreft Hoofdschakelaar 3; Hier had ik inderdaad niet goed over nagedacht, deze moet uiteraard achter omschakelaar 2 zitten.

Uiteraard worden de beiden hoofdschakelaars (1 en 3) in de huismeterkast goed gelabeld.

Dus, wat zouden jullie doen met deze automaten (of toch aardlekautomaten |:( ) voor en na de multis?

Ik zal deze ook posten in het grote victron ontwerp topic (Dank @MJ de Bruijn voor de tip)

• MJ de Bruijn
Apollo90 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:26:
Ik zal deze ook posten in het grote victron ontwerp topic (Dank @MJ de Bruijn voor de tip)
Tip: Maak je voorgaande bijdrage leeg. Verwijs hooguit naar het Victron Ontwerp Topic.
Nu is het dubbelop. dat geeft verwarring.

• John245
Apollo90 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:26:
Allen bedankt voor jullie input! _/-\o_ Hier kan ik al zeker iets mee.

Ik heb mijn schema wat aangepast aan de hand van jullie input, en heb nummertjes toegevoegd :9 .
[Afbeelding]

Ik zie dat er wat verwarring is over de 2 omschakelaars, ik zal even proberen dit zo goed mogelijk toe te lichten; dit betreft de Hager SFT440 I - O - II omschakelaars.
Wat betreft Omschakelaar 1, Deze krijgt input van hoofdschakelaar 1. Output 1 zal naar Omschakelaar 2 (zie stippellijntje) gaan en output 2 naar de schuur voor de Multis.
Wat betreft Omschakelaar 2, Deze krijgt input 1 van omschakelaar 1 en input 2 van de multis, output wordt Hoofdschakelaar 3.
Dit is een wellicht verwarrend maar door deze omschakelaars kan ik het hele victron systeem omzeilen en gewoon het grid gebruiken als source. Wel zo fijn en zo veilig lijkt me. En zoals @John245 aangeeft, dit heb ik afgekeken van de documentatie van Victron O-) .

Waar ik nog niet zo zeker van ben, en velen met mij als ik het zo lees (ook andere fora) is bijvoorbeeld de B25A automaat. Dit was een Aardlekautomaat C25A 300mA maar heb deze ff aangepast naar een automaat omdat ik veel feedback kreeg dat de alamat alleen maar gezeik gaat opleveren, omdat alamats eigenlijk niet gebruikt worden bij omvormers vanwege hun capacitieve stroom. Echter, zoals te zien is zit achter deze automaat 30 meter kabel in de grond naar de schuur. Stel, ik of iemand anders steekt perongeluk een schep in de kabel dan wil ik dat deze automaat/alamat direct afschakelt. Wat is hier nu het beste?

Wat betreft Hoofdschakelaar 3; Deze lijkt mij wel handig om in de schuur te hebben hangen zodat, als ik ga hobbyen aan mijn installatie, ik niet eerst naar mijn meterkast hoef om de AC-in spannings vrij te hebben.

Voor afgaande automaat van de multis (ik had hier voorheen een aardlekautomaat C32A 300mA voor bedacht, maar toch aangepast adh van jullie input) zit ik eigenlijk met het zelfde probleem als de andere automaat mee in mijn maag.

Wat betreft Hoofdschakelaar 3; Hier had ik inderdaad niet goed over nagedacht, deze moet uiteraard achter omschakelaar 2 zitten.

Uiteraard worden de beiden hoofdschakelaars (1 en 3) in de huismeterkast goed gelabeld.

Dus, wat zouden jullie doen met deze automaten (of toch aardlekautomaten |:( ) voor en na de multis?

Hier een vergelijkbare afstand (28 meter naar de kelder) en hier ALAMATS voor en na de MP's.

• PAHVelthuis
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-07 11:40
Vraagje onder de mode-3 gebruikers.

Ik heb een Multiplus II met Pylontech accu draaien. Hiervoor stuur ik iedere 10 seconden een setpoint om te laden of ontladen.

Nu heb ik gemerkt dat het standby verbruik van dit systeem zo'n 20 watt blijft verbruiken wanneer ik een setpoint "0" gebruik en de accu 100% is geladen.
Als ik geen setpoint meer stuur gaat de omvormer in "passthru" mode en daalt het verbruik tot zo'n 2 watt.

Is het verstandig om geen setpoint te sturen, en hiermee de omvormer in passthru mode te dwingen, in situaties dat je het systeem gewoon standby wilt houden? (dat is bij mij direct op het moment dat de accu 100% geladen is en er geen teruglevering meer plaatsvindt).

Zijn er misschien andere condities waarbij ik de accu in in bulk of floating state moet houden bij een SOC van 100%?

[ Voor 11% gewijzigd door PAHVelthuis op 26-08-2024 22:57 ]

• Jazsie
Cyrus The Virus schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Ja dit is wat ik zou verwachten, heb je wel DC-PV ?

Heb alle settings in de MP gechecked maar kan niks vinden wat mogelijk oorzaak zou kunnen zijn.

Gaat bij jouw de CCL naar 0A ?

Zojuist 500Watt discharge terwijl er 8.5kW aan zonne energie is 8)7
[Afbeelding]

Als je de JK BMS op float zet gaat de Victron ook actief the batterij ontladen naar 53.6V ipv laten floaten.
Heb geen DC-PV.

Je omvormer ontlaad met 1442W terwijl je DC-PV 1551W opwekt en je batterij met 535W ontlaad, totaal dus 2086W.

Nu zit er wat variatie door omzetting maar verschil van 644W lijkt me wat veel...

Heb je een ampere tang meter? Dan zou je eens kunnen checken wat je daadwerklijk meet van de accu, om te verifieren of je JKBMS shunt wel goed meet?
En dan ook gelijk je PV-DC meten.

Wat gebeurd er als je al max SOC 90% instelt? Benieuwd of je dan nog steeds de zelfde jojo effect krijgt.
PAHVelthuis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:55:

Ik heb een Multiplus II met Pylontech accu draaien. Hiervoor stuur ik iedere 10 seconden een setpoint om te laden of ontladen.

Nu heb ik gemerkt dat het standby verbruik van dit systeem zo'n 20 watt blijft verbruiken wanneer ik een setpoint "0" gebruik en de accu 100% is geladen.
Als ik geen setpoint meer stuur gaat de omvormer in "passthru" mode en daalt het verbruik tot zo'n 2 watt.

Is het verstandig om geen setpoint te sturen, en hiermee de omvormer in passthru mode te dwingen, in situaties dat je het systeem gewoon standby wilt houden? (dat is bij mij direct op het moment dat de accu 100% geladen is en er geen teruglevering meer plaatsvindt).

Zijn er misschien andere condities waarbij ik de accu in in bulk of floating state moet houden bij een SOC van 100%?
Passthru mode is prima, zo doe ik het ook wanneer omvormer niets hoef te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 27-08-2024 08:36 ]

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
Heeft er al iemand een mppt werkend welke niet van Victron is?

https://www.alibaba.com/p...i-MPPT_1601088242268.html?

Dit lijkt mij persoonlijk namelijk een mooie mppt vanwege de 500v pv spanning welke dit type kan hebben. (Bestaande zonnepaneel stringen hoeven dan niet ingekort te worden) victron mppt kan namelijk max 250v aan.

Wat mij niet helemaal duidelijk is het volgende.
de connectie tussen vrm en mppt echt noodzakelijk?
Als er een mppt in het systeem komt welke geen connectie heeft met vrm / cerbo werkt DESS dan nog wel?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Jazsie
De reden waarom alle laders (omvormer, mppt) met elkaar communiceren is omdat je anders "ping pong" met het laden krijgt.

Kort samengevat een voorbeeld (op alle apparaten gebruik je de zelfde laad instellingen):

Verschil door o.a. kabelweerstand zorgt dat de spanning verschilt die iedere laad apparaat meet.
En omdat bij het laden de voltage omhoog gaat kan het zijn dat bv je MPPT denkt dat de accu al vol is terwijl dit niet zo is en stopt met laden. Dit kan ook andersom gebeuren. Hierdoor onstaat een soort van "ping pong" effect waardoor het laden niet constant gaat zoals het hoort. Communicatie is belangrijk zodat ieder laad apparaat weet wat er gaande is en daarop kan aansturen.

Doe je enkel via 1x MPPT laden (en omvormer doet ook niet laden) dan is er geen communicatie nodig, immers is er dan maar 1 laad apparaat die het laden beheert/aanstuurt.

De Victron SmartSolar MPPT RS kan overigens tot 450V.

• RikHa
Op zich een mooie vondst @zonnepaneelxl , maar zoals @Jazsie al aangeeft, het is natuurlijk altijd beter om alles perfect op elkaar afgestemd te hebben. Ik heb weleens geëxperimenteerd met een PCM60X in het systeem. Dat ging eerlijk gezegd best goed MAAR daar zat ook een Victron smartshunt op zodat het systeem wist wat de PCM60X MPPT deed. Dan gaat het wel goed maar beter is het natuurlijk dat alles bijvoorbeeld tegelijk in float gaat en met dezelfde voltages werkt om maar eens een voorbeeld te geven en dat gaat alleen met tweeweg communicatie.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-11 13:03

No13

/me was here

Ik heb hier al een tijd een MP2 48/5000 in gebruik met een 16S 230Ah pack. Deze was aangesloten middels de compactere JKBMS welke via RS485 en de SerialBattery plugin kan worden gekoppeld.

Nu heb ik vorige maand de set uitgebreid met 2x 105Ah packs (met hetzelfde type BMS) en daar begon de 'ellende' :P

De Raspberry Pi met Venus OS begon op 1 van de USB->RS485 adapters om de x dagen meldingen te geven (EMI related) waarna de batterij niet meer kon worden uitgelezen. Overtuigd dat het een cheapo USB converter was heb ik een nieuwe besteld waarna een andere batterij hetzelfde probleem begon te vertonen.
USB kabels gewisseld maar dat bleek het ook niet te zijn. Omdat de adapters samen in een USB hub zaten was uiteraard ook deze verdacht. Die heb ik inmiddels uitgewisseld met 2 andere modellen maar er bleef contstant enige vorm van instabiliteit in de BMS communicatie.

Nu was ik het zat en heb ik een Waveshare 4-port RS485 naar USB adapter aangesloten welke de laatste 48 uur stabiel is gebleven. Geen hub meer nodig en dit apparaat presenteert zich onder water gewoon als 4 seriële poorten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNrwLB6RkB5W6GwnfEEPni6Gzso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/dfQCacdnwSGmipIe6V4evNFe.gif?f=user_large

Fingers crossed dat het nu dan echt blijft werken O-)

[ Voor 13% gewijzigd door No13 op 27-08-2024 12:08 ]

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-11 01:14
Mooie Oplossing!

• RikHa
No13 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:58:
Ik heb hier al een tijd een MP2 48/5000 in gebruik met een 16S 230Ah pack. Deze was aangesloten middels de compactere JKBMS welke via RS485 en de SerialBattery plugin kan worden gekoppeld.

Nu heb ik vorige maand de set uitgebreid met 2x 105Ah packs (met hetzelfde type BMS) en daar begon de 'ellende' :P

De Raspberry Pi met Venus OS begon op 1 van de USB->RS485 adapters om de x dagen meldingen te geven (EMI related) waarna de batterij niet meer kon worden uitgelezen. Overtuigd dat het een cheapo USB converter was heb ik een nieuwe besteld waarna een andere batterij hetzelfde probleem begon te vertonen.
USB kabels gewisseld maar dat bleek het ook niet te zijn. Omdat de adapters samen in een USB hub zaten was uiteraard ook deze verdacht. Die heb ik inmiddels uitgewisseld met 2 andere modellen maar er bleef contstant enige vorm van instabiliteit in de BMS communicatie.

Nu was ik het zat en heb ik een Waveshare 4-port RS485 naar USB adapter aangesloten welke de laatste 48 uur stabiel is gebleven. Geen hub meer nodig en dit apparaat presenteert zich onder water gewoon als 4 seriële poorten.

[Afbeelding]

Fingers crossed dat het nu dan echt blijft werken O-)
Hoe worden de verschillende BMS'en verwerkt in Venus OS? Qua aggregatie bedoel ik dan. Ziet hij ze als 1 geheel?

• Dennis4b
PAHVelthuis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:55:

Standby betekent ook dat op AC-OUT-1 het huis blijft draaien als op AC-IN-1 de stroom wegvalt. In passthrough mode niet. Omdat dat bij mij toch niet speelt laat ik hem inderdaad op bepaalde momenten naar passthrough terugvallen.
Bij mij is dat bijvoorbeeld bij min-SoC en geen zonne-energie ('s nachts). Bij 100% laat ik hem wel gewoon zijn ding doen, BMS houdt spanning tijdje hoog voor balancing en daarna is het zo lang er genoeg zon is beetje 30-50 Watt heen en weer schuiven, tot de zon weg is en/of verbruik veel hoger is dan opbrengst.

Samengevat kun je dus prima passthrough laten gebruiken op momenten waarop dit voor jou zinnig is.

(Overigens is 10 seconden erg traag voor een ESS setup? of gaat het om handelen inkoop/verkoop?)

• No13

No13

/me was here

RikHa schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Hoe worden de verschillende BMS'en verwerkt in Venus OS? Qua aggregatie bedoel ik dan. Ziet hij ze als 1 geheel?
Daar heb je een extra plugin voor nodig; AggregateBatteries

Hiervan heb ik de code wat aangepast zodat ik alleen de rs485 batterijen op laat tellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek6txKEqfz9GPIhF7V1FdcZ2vk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WtUyZfiOegfGYlfa5bOdU7xN.png?f=user_large
(En nee, mijn GUI is helaas niet echt zo lang; dit is gewoon copy/paste in Paint :P

Ik heb ervoor gekozen om de BMS'en ook allemaal uit te lezen via Bluetooth... Niet om er wat mee te doen maar om de bluetooth module van het BMS bezig te houden zodat een ander er niet mee kan verbinden :P

• Jazsie
Hmzz dat mbt bluethooth zodat er geen ander mee kan verbinden vind ik wel een goeie.
Weet je zeker dat er geen ander verbinding mee kan maken?

Dat is nog een open punt op die van mij, BT staat open en heb dat liever dicht.

Welke BT module gebruik je?

• Activate
Ik had juist het probleem met de Bleutooth en de RS485 samen dat het behoorlijk moeilijk ging?

Nu ik alleen de RS485 uitlees naar de Cerbo gaat het wel goed, maar in combi met batmon en Ha samen met de RS485 juist niet?

Ik had freezes in zowel de Cerbo als HA?

• Cyrus The Virus
Jazsie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:29:
Hmzz dat mbt bluethooth zodat er geen ander mee kan verbinden vind ik wel een goeie.

Mijn BMS zijn continu met bluetooth verbonden via bluetooth proxy, dan werkt de app in ieder geval niet meer. Met de nieuwe firmware kun je bluetooth ook gewoon uitzetten.

• Cyrus The Virus
Activate schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:51:
Ik had juist het probleem met de Bleutooth en de RS485 samen dat het behoorlijk moeilijk ging?

Nu ik alleen de RS485 uitlees naar de Cerbo gaat het wel goed, maar in combi met batmon en Ha samen met de RS485 juist niet?

Ik had freezes in zowel de Cerbo als HA?
Hier geen issues voor zover met bluetooth en RS485.

• Activate
Hier geen issues voor zover met bluetooth en RS485.
Beter ik helaas dus wel

• No13

No13

/me was here

Jazsie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:29:

Hier zie ik inderdaad via de JKBMS app geen BMS in de buurt als de Pi zn werk gewoon doet. De bluetooth 'module' is dan ook de bluetooth functie op de Pi 4b zelf.

Ik begreep uit berichten in de off-grid-garage community dat de inverter-style BMS'en vrij eenvoudig zijn te flashen; de 'classic' of compactere variant die ik heb lijkt dat niet te faciliteren. Hiervan is de rs485 poort niet in staat wijzigingen te doen dus BT uitzetten betekend ook dat je niet meer kan configureren :P
Plus het flashen van firmware moest dan met een in-circuit programmer dacht ik... Niet supported door JK in ieder geval :)

Dan maar via BT bezig houden :)

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-10 21:52
Dennis4b schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:05:
[...]
Standby betekent ook dat op AC-OUT-1 het huis blijft draaien als op AC-IN-1 de stroom wegvalt. In passthrough mode niet.
Dit klopt niet. Ook in pass-trough zal je huis bij grid lost op de critical load blijven werken zolang er maar energie in de accu zit.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

• Jazsie
No13 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:45:
[...]

Hier zie ik inderdaad via de JKBMS app geen BMS in de buurt als de Pi zn werk gewoon doet. De bluetooth 'module' is dan ook de bluetooth functie op de Pi 4b zelf.

Ik begreep uit berichten in de off-grid-garage community dat de inverter-style BMS'en vrij eenvoudig zijn te flashen; de 'classic' of compactere variant die ik heb lijkt dat niet te faciliteren. Hiervan is de rs485 poort niet in staat wijzigingen te doen dus BT uitzetten betekend ook dat je niet meer kan configureren :P
Plus het flashen van firmware moest dan met een in-circuit programmer dacht ik... Niet supported door JK in ieder geval :)

Dan maar via BT bezig houden :)
Dank voor de info, ga ik mij hier eens in verdiepen. Kabeltje minder en BT "locked" staat mij wel aan :+.

• MJ de Bruijn
Er zijn in dit forum ook topics over het ontwerpen van een Victron installatie en over de veiligheid van een ESS Systeem.

Ik heb een nieuw topic aangemaakt:
Victron Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen.

In dit topic zal ik in de komende dagen en weken enkele mogelijkheden beschrijven die ikzelf gebruik bij het monitoren van mijn Victron installatie. Ik wil dit geen cursus noemen maar eerder informatie-snippers die kunnen dienen ter inspiratie van eigen toepassingen.

Voor wie dit interessant lijkt, ik vind het leuk als je dit topic wilt gaan volgen.

• John245
MJ de Bruijn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:47:
Er zijn in dit forum ook topics over het ontwerpen van een Victron installatie en over de veiligheid van een ESS Systeem.

Ik heb een nieuw topic aangemaakt:
Victron Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen.

In dit topic zal ik in de komende dagen en weken enkele mogelijkheden beschrijven die ikzelf gebruik bij het monitoren van mijn Victron installatie. Ik wil dit geen cursus noemen maar eerder informatie-snippers die kunnen dienen ter inspiratie van eigen toepassingen.

Voor wie dit interessant lijkt, ik vind het leuk als je dit topic wilt gaan volgen.
Goed initiatief _/-\o_ . Ga het topic zeker volgen.

• Cyrus The Virus
Vandaag viel mij nog iets op, ik heb een laadpaal die 1 fase laad puur op zonne energie dus zodra de ESS vol zit gaat grid naar min x kw (door PV) en dan gaat de laadpaal aan en die regelt het vermogen naar 0 op de meter. Nu is mijn hoofdmeter een HW 3 fase meter die ook gekoppeld zit aan HA en daar viel mij op dat ik toch 4.4kW uit het net heb verbruikt.

Wat mij opvalt is dat L1 en L2 allebij negatief zijn en en L3 positief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1oloS1nQlzdtH_Kd_Px_K3Gk0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GULO4wB7qRng7Suc4vu5vbi0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsA-UkhZWwzv-Zx6avlPvHSeVAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u94vyYBo2qgYAO89TFKk2fVi.png?f=fotoalbum_large

Zou dit een meet fout kunnen zijn van de HW meter ? Want de ESS compenseert dat vermogen op fase 3 ook niet (wat ik eigenlijk ook niet zou verwachten).

[ Voor 17% gewijzigd door Cyrus The Virus op 28-08-2024 13:38 ]

• Jazsie
Volgens je 2de afbeelding heb je 1.78 kWh van het net gebruikt. Echter HA telt je batterij + PV ook erbij en dan kom je inderdaad uit op 4.49 kWh.

L1 + L2 is negatief want daar vebruik je op en op L3 lever je terug (netto dan PV-vebruik). Opgeteld zou je dan op 0 moeten uit komen wanneer je laadpaal NOM probeert aan te houden.

Houd je 1F EV laadpaal wel rekening dat je een 3 fasen aansluiting hebt? Dus niet dat ie enkel 1 fase waarop ie aangesloten is op 0 probeer te houden ipv alle 3 de fasen?

Edit:
Om 12:00 heb je een PV opwek van ruim 7.5kW, echter is je vebruik netto iets meer dan 2kW.

Of er wordt iets niet goed gemeten of je hebt gewoonweg een hoger vebruik dan je PV opwek...

[ Voor 25% gewijzigd door Jazsie op 28-08-2024 14:07 ]

• Cyrus The Virus
Het is een 3 fase laadpaal maar in pure-solar mode kan hij alleen op 1 fase laden. Hij gebruikt de HW meter als input. Totale verbruik was 5kW om 12:00 (droger/wasmachine/laadpaal/pc). De gegevens die HA aangeeft kloppen maar het is apart dat er energy import is terwijl er meer solar is dan verbruik. Heb homewizard ook de vraag gestuurd.

• Jazsie
Ahh oke.

P1 meter doet intern salderen, geen idee of de HW dat ook doet. Dat kan een mogelijke verschil maken...

Benieuwd naar wat HW zegt.

• Cyrus The Virus
Jazsie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:08:
Ahh oke.

P1 meter doet intern salderen, geen idee of de HW dat ook doet. Dat kan een mogelijke verschil maken...

Benieuwd naar wat HW zegt.
Collega van mij gevraagd die zegt dat er 2 meetstandaarden zijn en bij de een word is gesommeerd en dan past import export berekend bij de andere doet hij dat niet en waarschijnlijk gebruikt HW die laatste variant. De export en import waardes lopen beide te gelijk op bij homewizard.

iemand toevallig een EM24 meter om te kijken wat die doet ?

[ Voor 16% gewijzigd door Cyrus The Virus op 28-08-2024 17:15 ]

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:57
Cyrus The Virus schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Collega van mij gevraagd die zegt dat er 2 meetstandaarden zijn en bij de een word is gesommeerd en dan past import export berekend bij de andere doet hij dat niet en waarschijnlijk gebruikt HW die laatste variant. De export en import waardes lopen beide te gelijk op bij homewizard.

iemand toevallig een EM24 meter om te kijken wat die doet ?
EM24 telt ook eerst intern op. Daarom past die ook beter bij een ESS in NL dan de ET340.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• Cyrus The Virus
MrFish schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

EM24 telt ook eerst intern op. Daarom past die ook beter bij een ESS in NL dan de ET340.
Geeft die wel 2 aparte waardes (import/export) ? En zo ja veranderd er dus maar 1 te gelijk ?

• MrFish
Cyrus The Virus schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

Geeft die wel 2 aparte waardes (import/export) ? En zo ja veranderd er dus maar 1 te gelijk ?
Mijn Victron ESS is nog niet up&running, maar de EM24 heb al wel aan mijn PV gehangen en ik lees hem uit met HA via modbus. Dat werkt uitstekend. Ik zie gewoon één grid vermogenswaarde (in Watt), die negatief is bij export (en positief bij import; in de nacht een enkel wattje sluipverbruik van mijn omvormers). Er zijn wel aparte kWh-tellers voor import en export. Er zijn ook aparte kWh tellers voor de import per fase, en er is één kWh teller voor de totale export. Hier een tabel van de fabrikant met alle modbus registers.

• Cyrus The Virus
MrFish schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

Mijn Victron ESS is nog niet up&running, maar de EM24 heb al wel aan mijn PV gehangen en ik lees hem uit met HA via modbus. Dat werkt uitstekend. Ik zie gewoon één grid vermogenswaarde (in Watt), die negatief is bij export (en positief bij import; in de nacht een enkel wattje sluipverbruik van mijn omvormers). Er zijn wel aparte kWh-tellers voor import en export. Er zijn ook aparte kWh tellers voor de import per fase, en er is één kWh teller voor de totale export. Hier een tabel van de fabrikant met alle modbus registers.
die aparte kWh tellers veranderen die van waarde allebei tegelijk als je op de ene fase terug levert en de andere fase afneemt ? Want dat is dus wat de home wizard doet. Je zou verwachten dat hij eerst alle drie de fases optelt en afhankelijk van of het totaal positief of negatief is een van de 2 waardes ophogen.

Ga proberen om het juiste gedrag te krijgen door de sensor waardes van de HW zelf op te tellen. Want ik kan dus nu niet zien of het grid setpoint van de ESS goed is zodat ik 0 of lager op de meter heb.

• PAHVelthuis
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-07 11:40
tonvanboven schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:09:
[...]

Dit klopt niet. Ook in pass-trough zal je huis bij grid lost op de critical load blijven werken zolang er maar energie in de accu zit.
Ik kan dit bevestigen.
Kan mij wel voorstellen dat het omschakelen misschien iets langer duurt, maar de (elektronisch gestuurde) vriezer heeft er geen last van en draait vrolijk door bij een stroomonderbreking.

• Just Mikeq
  • Registratie: Januari 2019
Rimco schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:34:
Iemand enig idee waarom mijn DESS energy graph alsmaar "Grid to Battery" ook meetelt onder het kopje "Grid to Consumption"? Ik heb dezelfde vraag ook in de Victron communty geplaatst, maar hier is er wellicht ook iemand die dit herkent? Graag zou ik dit direct aan Victron voorleggen, maar geen mogelijkheid gevonden om Victron direct van feedback te voorzien mbt VRM.

[Afbeelding]

Je ziet duidelijk dat de rode blokken plots een stuk groter worden dan "normaal" en ook worden de rode blokken een stuk kleiner tijdens "Battery to Grid". Het beïnvloedt ook het verwachte verbruik in de toekomst.
Ehm.. wanneer ik dat probeer recht te praten, zou ik zeggen dat het laden van de batterij van het grid als (indirect) verbruik wordt meegeteld, wat het feitelijk ook is. De batterij zou dan als apparaat worden gezien, maar geen AC Load.

Bij Battery to grid wordt grid to consumption nagenoeg nul, dit zolang de feedin groter is dan de vraag van de AC Loads met uitzondering van wat schakelvertraging bij grote belastingen.

De “witte” blokjes herken ik niet. De gecombineerde blikjes battery to grid en geod to consumption ontstaan wanneer er ofwel een dee van het uur wordt teruggeleverd en een deel niet ofwel wanneer er in dat uur grote belastingen zijn geweest die niet volledig door de batterij gecompenseerd kunnen worden en zo dus deels van het net worden gevoed.

Ik weet niet of er nog andere antwoorden zijn gegeven.

• MrFish
Cyrus The Virus schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:58:
[...]
die aparte kWh tellers veranderen die van waarde allebei tegelijk als je op de ene fase terug levert en de andere fase afneemt ? Want dat is dus wat de home wizard doet. Je zou verwachten dat hij eerst alle drie de fases optelt en afhankelijk van of het totaal positief of negatief is een van de 2 waardes ophogen.

Ga proberen om het juiste gedrag te krijgen door de sensor waardes van de HW zelf op te tellen. Want ik kan dus nu niet zien of het grid setpoint van de ESS goed is zodat ik 0 of lager op de meter heb.
Voor zover ik kan zien loopt er maar 1 tegelijk. Beetje lastig te zien omdat ik er alleen maar PV aan heb hangen, maar dit zijn mijn conclusies adhv het sluipverbruik van de omvormers. En het is iig ook hoe de EM24 zou moeten functioneren. Hij is op sommige websites ook niet duurder dan de homewizard, dus wel een interessant alternatief. Ben benieuwd of je nog reactie krijgt van homewizard.

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:43
Ik heb een bijzondere voorspelling in het VRM voor morgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_nVX4Sz7nZ6cGbfN2K6JGei5X0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s29JQa6ulFcLfcAnDygue3zo.png?f=fotoalbum_large

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Pagina: 1 ... 30 ... 60 Laatste