Off topic en blijkbaar mijn uitleg ook niet gelezen.
Dus gelieve je eerst in te lezen over de effecten van het "maximum nettarief".
Wat ik in volume (kWh) max van het net verbruik gaf ik al aan.
Ook dat de getrokken capaciteit er dan NIET toe doet.
Een gemiddelde Vlaming heeft geen PV + thuisaccu + Victronsysteem met de mogelijkheid tot eilandmodus + BEV met netto 74 kWh V2L + gestuurd verbruik op productie.
Een gemiddelde Vlaming (of Nederlander) zit ook niet met een Victron systeem systematisch te handelen op dynamische tarieven.
Dat punt doet, mijn mening, in dit topic dan ook niet ter zake.
Het gaat hier over de uitzonderingen op de regels niet wat de gemiddelde Belg of Nederlander doet.
Wat betreft 2024 trok ik de laatste 30 dagen 42 Wh uit het net, dit jaar tot op heden 71,6 kWh en over de laatste 12 maanden 282 kWh. En dat was dan nog zonder EV back up en ver onder de grens van de max. netfactuur.
En dat zijn dus de cijfers van de netbeheerder zoals gemeten door de digitale meter.
Mij moet je niet op mijn woord geloven maar cijfers zijn cijfers.
Je
had een identieke installatie zoals de mijne (ik verkies niet te blijven stilstaan maar voortdurend flexibel te blijven inspelen op wat technisch mogelijk is en dat volgens de eigen vooropgestelde planning).
Maar, zoals je zelf zegt, een totaal ander verbruikersprofiel waardoor je blijkbaar NIET onder het maximum nettarief valt en dus WEL je netcapaciteit volledig in rekening gebracht krijgt.
Overigens heb je gelijk het was in mijn netgebied geen 104 € maar 104,81 €/jaar (incl. 6% BTW).
Mijn excuses voor de afronding naar beneden (41,9261 x 2,5 = 104,81525 € maar ook de facturatiedienst rond af naar beneden).
Het aangeven meetregime/databeheer is dan weer geen 14€ maar 13,95 € (incl. 6% BTW).
Ik zat er, wat betreft mijn facturatie op jaarbasis en uit het hoofd maar een paar cent naast.
Ik betwist niet dat peakshaving voor niemand nut heeft.
Ik geef alleen aan dat niet iedere Vlaming wordt afgerekend op zijn werkelijke kwartierpiek inzake capaciteit. Uiteraard wordt de gemeten kwartierpiek wel volledig geteld en genoteerd maar bij de facturatiedienst, indien aan de voorwaarden van het max. nettarief wordt voldaan, teruggebracht tot het forfaitaire minimum van 2,5 kW (wat ik ook al heel duidelijk heb gesteld).
Je mag niet vergeten (en waar de gemiddelde Vlaming niet eens van op de hoogte is) dat er een groot verschil is tussen de technisch gemeten weerhouden kwartierpiek per maand, de rollende kwartierpiek uitgemiddeld over de laatste 12 maanden en de aangerekende facturatiepiek op de dag van de facturatie (bij een DM doorgaans en behoudens uitzonderingen dag op dag na 12 maanden).
In dat geval heeft peakshaving geen nut en kan je geladen energie beter volledig (op een kleine reserve na voor onvoorziene omstandigheden) gebruiken voor de verbruikers zelf.
Uiteraard lever ik terug aan het net. Dat schreef ik ook al. Minstens acht maanden per jaar produceer ik immers meer dan ik zelf kan verbruiken en opslaan. Dat is, voor mijn situatie nodig, om die andere maanden niet volledig op het net te zijn aangewezen. De oplossing (of beter mijn oplossing) voor die twee tot drie maanden de zelfvoorzienigheidsgraad op te krikken om volledig afhankelijk te zijn van het net is in eerste instantie de HV accu van de EV als bakc up van de back up in te zetten (V2L als generatorfunctie op Victron inverter), vervolgens de "oude" AC PV omvormer te vervangen door Victron MPPT en als sluitstuk PV verdubbelen (op de dag dat GSC vervalt).
Indien geen net meer nodig is peakshaving dus ook niet meer nodig.
On topic: kan allemaal heel efficiënt met Victron hardware en software.
[
Voor 154% gewijzigd door
IvoB2 op 19-08-2024 19:55
]