Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 29 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Just Mikeq
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Cyrus The Virus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:20:
De BMS gaf ook negatieve laadstroom aan, heb helaas geen stroom tang voor DC die zou ik dan even moeten lenen van het werk. Heb ook al paar keer de error gekregen dat CAN communicate weg is.

Hier 2 screenshots vrij kort achter elkaar waarbij er in het huis niks spannends gebeurd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
CAN communicatie die wegvalt, met een cerbo of Pi ? Gebruik je DVCC dan ?

Je kunt het ook eens proberen zonder DVCC, dan heb je die Can in principe niet nodig en heb je uitgesloten dat het probleem in haperende communicatie zit. Misschien is het de accu die de ccl op nul zet om een of andere reden.

Wanneer je BMS een negatieve laadstroom aangeeft (was ik even vergeten) dan heeft die stroomtang weinig toegevoegde waarde meer. Je kunt er redelijk vanuit gaan dat er een stroom loopt.

Aan de hand van je foto’s:

Het lijkt er op dat hij kort achter elkaar wisselt tussen laden en ontladen ? Alsof keep battery charged aanstaat, of egaliseren of zo en hij iets ontlaad door eigen gebruik bij volle batterij en na een (te kleine delta) weer iets bijlaad.

Waar komt die “external control” vandaan ?

Ik ben ook nog wat vreemde zaken. Opladen volgens schema naar 100% is voltooid. Daarna gaat hij de woning voeden vanuit de batterij terwijl er voeding van het net staat gepland. Heb hem dus een uurtje op charge only gezet en daarna weer op de automaat (aan), maar toen ging hij , wederom ongepland, volle bak terugleveren aan het net.

Er gebeuren nog wat vreemde zaken, of ik doe iets serieus verkeerd.

Alleen vreemd dat er maar weinigen nog last van probleempjes lijken te hebben en het voorheen als een zonnetje werkte.

[ Voor 16% gewijzigd door Just Mikeq op 18-08-2024 19:18 ]

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 12:39
Just Mikeq schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:07:
[...]

CAN communicatie die wegvalt, met een cerbo of Pi ? Gebruik je DVCC dan ?

Je kunt het ook eens proberen zonder DVCC, dan heb je die Can in principe niet nodig en heb je uitgesloten dat het probleem in haperende communicatie zit. Misschien is het de accu die de ccl op nul zet om een of andere reden.

Wanneer je BMS een negatieve laadstroom aangeeft (was ik even vergeten) dan heeft die stroomtang weinig toegevoegde waarde meer. Je kunt er redelijk vanuit gaan dat er een stroom loopt.

Aan de hand van je foto’s:

Het lijkt er op dat hij kort achter elkaar wisselt tussen laden en ontladen ? Alsof keep battery charged aanstaat, of egaliseren of zo en hij iets ontlaad door eigen gebruik bij volle batterij en na een (te kleine delta) weer iets bijlaad.

Waar komt die “external control” vandaan ?

Ik ben ook nog wat vreemde zaken. Opladen volgens schema naar 100% is voltooid. Daarna gaat hij de woning voeden vanuit de batterij terwijl er voeding van het net staat gepland. Heb hem dus een uurtje op charge only gezet en daarna weer op de automaat (aan), maar toen ging hij , wederom ongepland, volle bak terugleveren aan het net.

Er gebeuren nog wat vreemde zaken, of ik doe iets serieus verkeerd.

Alleen vreemd dat er maar weinigen nog last van probleempjes lijken te hebben en het voorheen als een zonnetje werkte.
Ja gebruik DVCC met CAN gebruik nu ook typ A kabel zonder GND morgen eens kijken of type B beter is. Maar zou idd eens kunnen testen zonder.
Ja hij wisselde vrij snel regelmatig van charging naar discharge. Nu staat hij continu op discharge omdat net load hoger is dan PV.

MP staat op ON met de ESS op Optimized for batterylife dus niet echt duidelijk waar die external control vandaan komt wellicht van de smartsolar.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Just Mikeq
Cyrus The Virus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:24:
[...]

MP staat op ON met de ESS op Optimized for batterylife dus niet echt duidelijk waar die external control vandaan komt wellicht van de smartsolar.
Optimized for batterylife klinkt als counter productief voor eigen consumptie, maar kan een foutief gevoel zijn. Ik zou zeggen trek die batterij indien nodig zo veel mogelijk leeg voor eigen gebruik en maak zo ook ruimte om solar op te kunnen slaan.

Ik begreep van het Victron forum overigens dat Greenmode normaal gesproken nooit zou gaat terugleveren aan het net vanuit de accu. Overtollige zonneenergie wordt uitsluitend rechtstreeks terugverkocht en dat zou pas moeten gebeuren wanneer de battery vol is.

Die external control is misschien het BMS via DVCC, maar dan nog snap ik dat snelle wisselen niet. Ik meen dat er vaak ergens een parameter is die de start van de herlaadcyclus bepaalt. Dus een volle batterij moet dan eerst weer leeg naar als voorbeeld 90% voordat de volgende laadcyclus weer wordt gestart.

Wanneer die delta te klein is en hij trekt eigen gebruik echt altijd uit de batterij dan gaat hij staan jutteren tussen laden en ontladen.

Je zou dan verwachten dat het laden gebeurt onder external control tot de batterij vol is. Daarna laat hij hem los, maar de MP trekt zijn eigen verbruik er weer uit. De soc daalt naar ??? waarna er weer een laadcyclus wordt gestart. Je zou eens kunnen kijken of daar iets van te vinden is.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-11 17:39
Hallo allemaal. Ik lees dit forum met belangstelling. Als beginner gaan veel dingen nog boven mijn pet. Ik heb hier een simpele testopstelling, met een MP 48/1600/16 die perfect werkt. In Node Red heb ik al wat besturing dat ook functioneert. Inmiddels ook MQTT draaiend. Nu zou ik graag dynamisch/manueel de Max laadstroom ( MaxChargeCurrent) van de willen Charger regelen. Ik weet binnen MQTT waar de waarde van deze variabele zit. Alleen lees ik op een ander forum dat het geen zin heeft deze in te stellen omdat deze automatisch wordt gerest.

Heeft iemand hier ervaring en is de MaxChargeCurrent via MQTT in te stellen?

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
Just Mikeq schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:33:
[...]
Ik begreep van het Victron forum overigens dat Greenmode normaal gesproken nooit zou gaat terugleveren aan het net vanuit de accu. Overtollige zonneenergie wordt uitsluitend rechtstreeks terugverkocht en dat zou pas moeten gebeuren wanneer de battery vol is.
Dat zou dan gewoon de standaardinstelling van ESS zijn.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:14
Ies Korpershoek schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:13:
Hallo allemaal. Ik lees dit forum met belangstelling. Als beginner gaan veel dingen nog boven mijn pet. Ik heb hier een simpele testopstelling, met een MP 48/1600/16 die perfect werkt. In Node Red heb ik al wat besturing dat ook functioneert. Inmiddels ook MQTT draaiend. Nu zou ik graag dynamisch/manueel de Max laadstroom ( MaxChargeCurrent) van de willen Charger regelen. Ik weet binnen MQTT waar de waarde van deze variabele zit. Alleen lees ik op een ander forum dat het geen zin heeft deze in te stellen omdat deze automatisch wordt gerest.

Ik doe dat via setpoint, daarmeel regel ik (extern control) het vermogen waarmee de MP's mogen laden/ontladen.

Waarbij de "harde limit" ingesteld staat via Venus settings (Max inverter power en Max charger power) die in mijn geval nodig is want AC zijde is maar 16A terwijl de MP2 5000VA meer kan leveren :9.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Cyrus The Virus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHJlDfHpDUkrR3hcnms8_ris6Hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xe8XFlQexAayCOp0XR4lRFWd.png?f=fotoalbum_large

Ik zat net te kijken hoe de nacht gegaan was betreft meter op 0 houden en om half 8 is de wasmachine aan gegaan en het viel mij op dat er nog 1.8kW uit het net werd gehaald terwijl de ESS maar 830 watt ontlaad (volgens de 3 fase homewizard meter die ervoor zit). Volgens HRM deed de batterij zelf -1250 Watt (sample rate van HRM is helaas wat aan de lage kant om goed detail te zien). ESS staat ingesteld op -20W vraag me dus af waarom hij het net niet rond 0 heeft gehouden.

CVL stond op 55.2V en DCL op 156A.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-08-2024 09:05 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:19

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@Cyrus The Virus
-DESS staat uit? (pas aanzetten als je systeem zonder problemen werkt, want DESS werkt mooi, maar wel als enorme black box, maakt foutzoeken onmogelijk)
- heb je een grafiekje van CCL/CVL parameters?
- wat is de max current in de multiplus? (multiplus menu in remote console)
- DVCC staat aan toch? hoe staat shared current sense en shared voltage sense? (als je regelmatig connectie met BMS verliest kun je die beter uitzetten. shared voltage sense moet zowieso uit als je een bms hebt die uitschakelt bij een fout (bijna elke bms dus).
- en DVCC menu nog max charge current staan?
- in ESS menu nog limit inverter power aan staan?

• prein2

prein2

Jazsie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:29:
[...]

Waarbij de "harde limit" ingesteld staat via Venus settings (Max inverter power en Max charger power) die in mijn geval nodig is want AC zijde is maar 16A terwijl de MP2 5000VA meer kan leveren :9.
die 16A moet je instellen in de multiplus max current setting (via Ve Configure). Dan gaat ie nooit over de 16A heen, wat je ook aanpast in de remote console. Die beveiliging zit dan in de hardware van de multiplus geintegreerd en wordt altijd gerespecteerd. is veilger dan instellen via de cerbo (toch een los kastje etc)

in de multiplus zie je dan een grid current limit van 16A staan. (zie plaatje).
vervolgens kun je in de ESS je max import en export power op 25A zetten, zodat hij ook je hoofdzekering respecteert. Op die manier worden al je zekeringen precies goed en automatisch bewaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl8v3xvjc7uS-R0ZI5kR-l-T9D0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCKC8evfi3KgQ4urHr4cM6uM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door prein2 op 19-08-2024 09:39 ]

• Cyrus The Virus
prein2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:33:
@Cyrus The Virus
-DESS staat uit? (pas aanzetten als je systeem zonder problemen werkt, want DESS werkt mooi, maar wel als enorme black box, maakt foutzoeken onmogelijk)
- heb je een grafiekje van CCL/CVL parameters?
- wat is de max current in de multiplus? (multiplus menu in remote console)
- DVCC staat aan toch? hoe staat shared current sense en shared voltage sense? (als je regelmatig connectie met BMS verliest kun je die beter uitzetten. shared voltage sense moet zowieso uit als je een bms hebt die uitschakelt bij een fout (bijna elke bms dus).
- en DVCC menu nog max charge current staan?
DESS staat uit, voorlopig niet van plan die te gaan gebruiken.
CCL/CVL beide statisch op 55.2V en 156A

Max current staat weer op 6A, heel apart die heb ik gisteren toch echt in gesteld op 23A via de USB-MK3 en heb remote control van die parameter uitgezet. Daar zal het issue dus zijn.

SVS en SVT staan beide aan
limit charge staat uit
limit inverter power staat uit.

heel vreemd dat hij elke keer terug springt naar 6A.

Volgen VeConfig staat hij nog wel op 23A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPoqj1jPVmKjUiSmu-dnQd_9odo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L2wIBV25b22oIWxBoxeaz6Eh.png?f=user_large

Zou haast gaan denken dat dit een bug is.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-08-2024 10:17 ]

• IvoB2
prein2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

die 16A moet je instellen in de multiplus max current setting (via Ve Configure).
Kan ook rechtstreeks via het grafische VRM menu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOKvdun641omETeG-0qd6Ue6lE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fJ1GQgCXI3CEZFgjMR3jKmp.jpg?f=fotoalbum_large

• prein2

prein2

IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

[Afbeelding]
Ja.. en dat is dan weer niet volgens de Victron design principles... Behalve als je dagelijks je zekering aanpast. De bedoeling is dat je die op de waarde van je zekering instelt. en dan het vinkje dat ie niet overrulebaar is goed zet. in ESS wordt ie door de ESS assistant ook uitgezet, waarna je hem actief handmatig weer moet aanzetten. Advies van victron is dus: hou deze hardcoded in VEconfig en niet via VRM...

De optie 'overruled by remote' is enkel voor aansluitingen waarbij je elke keer een andere zekering hebt. bijvoorbeeld walstroom op een boot.

• Dennis4b
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
Even een andere hoek.. een kennis heeft een huishouden met zonnepanelen met een oude omvormer (zonder app e.d.) en wat nieuwere solaredge meuk.

Kan ik daar een Cerbo installeren icm een Victron grid meter, en dan voor de verschillende omvormers de drivers installeren (evt gewoon een metertje met netwerkaansluiting), om het VRM overzicht en het Cerbo display te hebben ?

Dus zonder multiplus of batterijen en dergelijke (dit wellicht ooit later), alleen een Cerbo die met allerlei metertjes praat ? VRM wordt door Victron gehost maar ik weet niet of dit gewoon voor iedere Venus OS device werkt of dat er ook omvormers/mppts van Victron gezien moeten worden ?

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-11 01:33
Dennis4b schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:51:
Even een andere hoek.. een kennis heeft een huishouden met zonnepanelen met een oude omvormer (zonder app e.d.) en wat nieuwere solaredge meuk.

Kan ik daar een Cerbo installeren icm een Victron grid meter, en dan voor de verschillende omvormers de drivers installeren (evt gewoon een metertje met netwerkaansluiting), om het VRM overzicht en het Cerbo display te hebben ?

Dus zonder multiplus of batterijen en dergelijke (dit wellicht ooit later), alleen een Cerbo die met allerlei metertjes praat ? VRM wordt door Victron gehost maar ik weet niet of dit gewoon voor iedere Venus OS device werkt of dat er ook omvormers/mppts van Victron gezien moeten worden ?
Dat kan zeker en de hosting is nog gratis ook.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• RikHa
prein2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:33:
@Cyrus The Virus
Op de Victron Discourse heb ik gereageerd op je vraag over een bug hieromtrent.

• Cyrus The Virus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTW3ZGk5le97kJs1pDckpxK9R-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ej65LznKiA9nz9Yz1RgfR6L9.png?f=fotoalbum_large

Het was dus het peakshaving functie die het limiet aanpast van de multiplus, dat is niet wat ik zou verwachten.
Mijn idee was dat de ESS normaal de meter op 0 houd tot de batterij 50% is, en daarna alleen aan peakshaving doet op alles boven de 10A (of andere ingestelde waarde).

Maar zo lijkt het niet te werken wellicht is dit een bug.

@Hhalewijn heb jij een idee wat ik hier fout doe of wat dat het een bug is. Had jouw video nog eens bekeken maar daar kon ik niks uithalen wat ik mogelijk fout heb gedaan.

• RikHa
Cyrus The Virus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:02:
[Afbeelding]

Het was dus het peakshaving functie die het limiet aanpast van de multiplus, dat is niet wat ik zou verwachten.
Mijn idee was dat de ESS normaal de meter op 0 houd tot de batterij 50% is, en daarna alleen aan peakshaving doet op alles boven de 10A (of andere ingestelde waarde).

Maar zo lijkt het niet te werken wellicht is dit een bug.

@Hhalewijn heb jij een idee wat ik hier fout doe of wat dat het een bug is. Had jouw video nog eens bekeken maar daar kon ik niks uithalen wat ik mogelijk fout heb gedaan.
Maar ik begreep dat hij steeds op 6 sprong, hier zie ik 10 staan?

• Cyrus The Virus
RikHa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Maar ik begreep dat hij steeds op 6 sprong, hier zie ik 10 staan?
Ja hij stond op 6A ik had hem nu voor test even op 10A gezet om te zien of hij bij de multi ook verspringt.

• RikHa
Cyrus The Virus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:20:
Ja hij stond op 6A ik had hem nu voor test even op 10A gezet om te zien of hij bij de multi ook verspringt.
Ah ok, maar iemand heeft die setting op 6A gezet. Jij bent de hoofdverdachte. >:)

• IvoB2
Cyrus The Virus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:02:
De ESS houdt de meter rond de ingestelde gridwaarde (die 0 kan zijn maar dat moet niet, hier is dat bv. -30W in de zomer).
En dat gebeurt tot de ingestelde min. SoC waarde (tenzij net uitvalt). Wanneer dat dit bij jou 50% is dan is het uiteraard 50%).
Peakshaving heb ik niet ingesteld op "always" maar op "afvlakken alleen boven de minimale laadtoestand".
En dan doet ie precies wat jij blijkbaar wil.
Peakshaving heb ik persoonlijk voor niets nodig daar ik in deze periode 100% zelfvoorzienend ben en alleen afneem uit PV en wanneer dat onvoldoende is uit de accu en nooit uit het net.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 11:46 ]

• Cyrus The Virus
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

De ESS houdt de meter rond de ingestelde gridwaarde (die 0 kan zijn maar dat moet niet, hier is dat bv. -30W in de zomer).
En dat gebeurt tot de ingestelde min. SoC waarde (tenzij net uitvalt). Wanneer dat dit bij jou 50% is dan is het uiteraard 50%).
Peakshaving heb ik niet ingesteld op "always" maar op "afvlakken alleen boven de minimale laadtoestand".
En dan doet ie precies wat jij blijkbaar wil.
Peakshaving heb ik persoonlijk voor niets nodig daar ik in deze periode 100% zelfvoorzienend ben en alleen afneem uit PV en wanneer dat onvoldoende is uit de accu en nooit uit het net.
Ja in deze periode zal ik het waarschijnlijk ook niet nodig hebben omdat er genoeg zonenergie is. Maar dat is een ander verhaal in de minder zonnige periodes van het jaar

Ik zou verwachten als ik hem op "afvlakken alleen boven de minimale laadtoestand" zet dat hij onder de 50% SoC dan niks meer doet ofwel de accu zal nooit verder leeg raken dan 50%.

Maar ik kwam net dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTW3ZGk5le97kJs1pDckpxK9R-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ej65LznKiA9nz9Yz1RgfR6L9.png?f=fotoalbum_large

Het is dus by design dat het alleen werkt voor AC-out (die ik niet gebruik). De vraag is dit alleen voor 3.00 software of ook voor de 3.30.

Deze link:
https://www.victronenergy...-30-peak-shaving-for-ess/

suggereerde dan weer wel dat het met losse energie meter zou moeten werken.

[ Voor 31% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-08-2024 12:43 ]

• Cyrus The Virus
RikHa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Ah ok, maar iemand heeft die setting op 6A gezet. Jij bent de hoofdverdachte. >:)
(8>

• IvoB2
Cyrus The Virus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:32:
[...]
Ja in deze periode zal ik het waarschijnlijk ook niet nodig hebben omdat er genoeg zonenergie is. Maar dat is een ander verhaal in de minder zonnige periodes van het jaar
Hangt van je persoonlijk uitgangspunt en doelstelling af.
Wat ik in de winter niet uit PV noch uit de batterij kan halen komt gewoon van het grid.
Hier geeft peakshaving dan geen enkel voordeel.
Kan uiteraard elders wel voordelen geven.

Hier staat ie al jaar en dag (dus ook in de winter) op "afvlakken alleen boven......" en dan haalt ie zijn vermogen gewoon uit de accu tot de minimale SoC die ikzelf heb ingesteld. En deze is in de zomer 10%. Hij blijft dan niet steken op 50%.

Ik zou verwachten als ik hem op "afvlakken alleen boven de minimale laadtoestand" zet dat hij onder de 50% SoC dan niks meer doet ofwel de accu zal nooit verder leeg raken dan 50%.

Ik gebruik een ET112 als energiemeter.

• Jazsie
prein2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

die 16A moet je instellen in de multiplus max current setting (via Ve Configure). Dan gaat ie nooit over de 16A heen, wat je ook aanpast in de remote console. Die beveiliging zit dan in de hardware van de multiplus geintegreerd en wordt altijd gerespecteerd. is veilger dan instellen via de cerbo (toch een los kastje etc)

in de multiplus zie je dan een grid current limit van 16A staan. (zie plaatje).
vervolgens kun je in de ESS je max import en export power op 25A zetten, zodat hij ook je hoofdzekering respecteert. Op die manier worden al je zekeringen precies goed en automatisch bewaakt.

[Afbeelding]
Venus stuurt de MP2 aan, vraag mij af waarom dit dan via VEConfigure moet gaan.
Vanavond eens erin duiken want dacht deze optie nooit gezien te hebben in VEConfigure :).

En dat plaatje kan ik nergens vandaan toveren, en de opties die je noemt bij ESS heb ik niet :).

Functie is het zelfde, al zet ik setpoint op -5000 dan nog gaat ie niet verder dan de ingestelde maximum...
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

[Afbeelding]
En ook deze kan ik nergens vandaan toveren...
Cyrus The Virus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

Maar ik kwam net dit tegen:

[Afbeelding]

Het is dus by design dat het alleen werkt voor AC-out (die ik niet gebruik). De vraag is dit alleen voor 3.00 software of ook voor de 3.30.

Deze link:
https://www.victronenergy...-30-peak-shaving-for-ess/

suggereerde dan weer wel dat het met losse energie meter zou moeten werken.
Ik loop misschien achter (ontwikkeling gaat snel), zover ik weet werkt peak shaving inderdaad enkel wanneer je de AC-out gebruikt.

Bij mij is enkel de AC-in in gebruik en doe dus NOM / Peak Shaving zelf aansturen.

• Cyrus The Virus
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Hangt van je persoonlijk uitgangspunt en doelstelling af.
Wat ik in de winter niet uit PV noch uit de batterij kan halen komt gewoon van het grid.
Hier geeft peakshaving dan geen enkel voordeel.
Kan uiteraard elders wel voordelen geven.

Hier staat ie al jaar en dag (dus ook in de winter) op "afvlakken alleen boven......" en dan haalt ie zijn vermogen gewoon uit de accu tot de minimale SoC die ikzelf heb ingesteld. En deze is in de zomer 10%. Hij blijft dan niet steken op 50%.

Ik gebruik een ET112 als energiemeter.
In nederland valt er inderdaad geen voordeel te halen maar in belgie wel daar betaal je per jaar meer als je hoger piek vermogen hebt en dat gaat per 15 min. Als ik elke maand 6kW piek voor 15 min gebruik moet ik aan het einde van het jaar 6x40euro betalen.

Ik wil dat dus voorkomen. Mijn doel van de ESS is om 50% te gebruiken om de meter zolang mogelijk op 0 te houden en die overige 50% gebruiken om de meter lager dan 2.5kW te houden (2.5kW is het minimum wat je sowieso moet betalen in belgie). Dus met name in de winter wil ik de accu langzaam laden uit het net om zo de pieken van de warmte pomp op te kunnen vangen.

Ik heb hem nu op minimaal 80% SoC gezet en 5A limiet met "above minimum SoC only" dan zie ik al gelijk dat MPII limiet op 5A staat volgens de Cerbo. Maar eens kijken vanavond wat dat doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyrus The Virus op 19-08-2024 13:17 ]

• Cyrus The Virus
Jazsie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

[...]

Ik loop misschien achter (ontwikkeling gaat snel), zover ik weet werkt peak shaving inderdaad enkel wanneer je de AC-out gebruikt.

Bij mij is enkel de AC-in in gebruik en doe dus NOM / Peak Shaving zelf aansturen.
Het blog van venus 3.30 suggereert (afhankelijk je het interpreteert :+ ) dat het nu ook met losse energie meter zou moeten werken.

• prein2

prein2

Gaat er vooral om: wat als er geen vering is met de cerbo?
Dan gaat je multi in throughput modus. Als je dan teveel trekt gaat je zekering eruit. Door hem op de multi in te stellen heb je dat probleem niet. Beetje beveiliging op een andere laag dus. Effect - in een normale situatie - is hetzelfde uiteraard.

En die plaatjes zijn van de nieuwe gui, beta release. Vind ik erg mooie plaatjes geven, maar de info komt ook uit de normale remote console..

Peak shaving met external grid meter werkt prima, alleen blijkbaar niet bij een ingestelde current lager dan die in de multi geprogrammeerd. Lijkt me een prima feature request / bug report Voor het dev team van victron.
[...]

Venus stuurt de MP2 aan, vraag mij af waarom dit dan via VEConfigure moet gaan.
Vanavond eens erin duiken want dacht deze optie nooit gezien te hebben in VEConfigure :).

En dat plaatje kan ik nergens vandaan toveren, en de opties die je noemt bij ESS heb ik niet :).

Functie is het zelfde, al zet ik setpoint op -5000 dan nog gaat ie niet verder dan de ingestelde maximum...

[...]

[...]

• Jazsie
prein2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:22:
Gaat er vooral om: wat als er geen vering is met de cerbo?
Dan gaat je multi in throughput modus. Als je dan teveel trekt gaat je zekering eruit. Door hem op de multi in te stellen heb je dat probleem niet. Beetje beveiliging op een andere laag dus. Effect - in een normale situatie - is hetzelfde uiteraard.

En die plaatjes zijn van de nieuwe gui, beta release. Vind ik erg mooie plaatjes geven, maar de info komt ook uit de normale remote console..
[...]
Als er geen vering is tussen de MP en Venus dan doet mijn Multiplus niks en gaat in standy modus, dat zit ingebakken in de Multiplus.
Een optie die je niet kan aanpassen.

Ik gebruik de VRM portal zelden en zit niet in de beta, ziet er inderdaad goed uit.

• RikHa
Jazsie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Als er geen vering is tussen de MP en Venus dan doet mijn Multiplus niks en gaat in standy modus, dat zit ingebakken in de Multiplus.
Een optie die je niet kan aanpassen.

Ik gebruik de VRM portal zelden en zit niet in de beta, ziet er inderdaad goed uit.
Daar ben ik niet zo zeker van. Zometeen maar eens even een kabeltje eruit trekken om te zien of hij zonder vering doorgaat. Zou wel beter zijn in het licht van redundancy gezien.

• prein2

prein2

Hij doet dan niks totdat je een verbruiker aan ac out aanzet..

Bij enkel ac in in gebruik gebeurt er niks

Zonder ess gaat ie overigens maximaal laden dan 😊. En dan is de grid limit op de multi wel handig

[ Voor 32% gewijzigd door prein2 op 19-08-2024 13:58 ]

• RikHa
prein2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:56:
Hij doet dan niks totdat je een verbruiker aan ac out aanzet..

Bij enkel ac in in gebruik gebeurt er niks

Zonder ess gaat ie overigens maximaal laden dan 😊. En dan is de grid limit op de multi wel handig
Ok dus mijn huis (op ACout) zou dan moeten blijven draaien maar het zwembad en de laadpaal op ACin worden dan niet meer gecompenseerd. Is dat wat je zegt? Dat is overigens precies hoe ik het voor ogen heb want de MP kan in die situatie niet weten wat er aan de ACin kant gebeurd. Dus ook de max. van, bij mij, 25A kan hij dan niet meer aanhouden dus hoofdzekering gaat eruit bij veel vraag uit woning (lege batterij) als laadpaal en zwembad ook nog eens aanstaan.

• Jazsie
RikHa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Daar ben ik niet zo zeker van. Zometeen maar eens even een kabeltje eruit trekken om te zien of hij zonder vering doorgaat. Zou wel beter zijn in het licht van redundancy gezien.
Staat gewoon in de handleiding:
https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3

Zie (6.3). Geld overigens ook voor het laden, dus mocht Venus de vering geven dan is er niets aan de hand.

Staat niet geheel duidelijk, de MP verwacht minimaal 1x per minuut een signaal en stopt gewoon als dit niet het geval is.
RikHa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Ok dus mijn huis (op ACout) zou dan moeten blijven draaien maar het zwembad en de laadpaal op ACin worden dan niet meer gecompenseerd. Is dat wat je zegt? Dat is overigens precies hoe ik het voor ogen heb want de MP kan in die situatie niet weten wat er aan de ACin kant gebeurd. Dus ook de max. van, bij mij, 25A kan hij dan niet meer aanhouden dus hoofdzekering gaat eruit bij veel vraag uit woning (lege batterij) als laadpaal en zwembad ook nog eens aanstaan.
Ik maak gebruik van mode 3, jij zo te lezen niet. Daarbij heb ik enkel de AC-in in gebruik en niet AC-out.

Verschillende setup, verschillende maatregelen :+.

• IvoB2
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP6CPXy0wWxuvUELFbc1fuDHi5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDiPjhY6OYPxzIgpTNa4EQhc.jpg?f=fotoalbum_large

• prein2

prein2

RikHa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Nee denk 't niet. Throughput mode betekent dat hij zelf niks meer doet.

• IvoB2
Cyrus The Virus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:13:
[...]
In nederland valt er inderdaad geen voordeel te halen maar in belgie wel daar betaal je per jaar meer als je hoger piek vermogen hebt en dat gaat per 15 min. Als ik elke maand 6kW piek voor 15 min gebruik moet ik aan het einde van het jaar 6x40euro betalen.
Ik woon niet in Nederland maar juist in Vlaanderen (BE).
Gezien ik zonnepanelen heb en een thuisbatterij met een Victronsysteem waardoor ik een hoge zelfvoorzienigheidsfactor heb (tussen de 85 en 95% op jaarbasis en 100% tussen begin maart en half november) val ik onder de maximumnetfactuur.
Dat heeft twee voordelen:
1. Ik betaal geen netvergoeding op kWh afname (bespaart me ongeveer 5 cent per kWh netafname).
2. Bovenop het forfaitair minimum van 2,5 kW capaciteit (dat iedereen betaalt ook al was je afgenomen netvermogen/volume nul) betaal ik geen extra capaciteitstarief.
Wanneer ik elke maand 9 kW kwartierpiek trek betaal ik aan het einde van het jaar 104 euro capaciteitstarief + een 14 euro meettarief. En daar stopt het bij. :)
Die factuur zou ik overigens eveneens krijgen wanneer ik door peakshaving ieder klokkwartier onder de 2,5 kW zou blijven.

Vandaar dat ik de in mijn thuisaccu opgeslagen kWh liever inzet voor rechtstreeks verbruik (zodat ik wat betreft mijn netverbruik onder de 530 kWh op jaarbasis kan blijven => max. factuur) waardoor ik nooit moet kijken naar de kwartierpiek noch 5 cent extra moet betalen voor iedere kWh die ik nog van het net nodig heb. En niet voor ieder kwartier van het jaar moet liggen te klooien met peakshaving en al zeker niet 24/7 minstens 50% van mijn relatief duur opslagvolume ongebruikt moet laten voor peakshaving. :)

Wat mijn laagste SoC is dat is gewoon afhankelijk van de voorspellingen van productie en mijn verbruik voor de volgende dag(en).
Wanneer er vandaag 30 kWh geproduceerd wordt en morgen 25 kWh en mijn huishouden heeft vandaag maar 10 kWh nodig die door de dag grotendeels al rechtstreeks van PV komt en tussen zonsondergang en zonsopgang verbruiken de niet uitschakelbare verbruikers een 2 tot 2,5 kWh heeft het - voor mij - geen zin om daarvoor 50% voor te behouden (in mijn geval dus 7,5 kWh).
Dan ga ik vandaag nog zoveel mogelijk overhevelen in de accu van de EV (wordt morgen toch bijgeladen).
Dan moet ik ook, zie voorgaande, geen rekening houden met kwartierpieken want die worden toch niet aangerekend (zolang ik op jaarbasis niet meer dan 530 kWh van het net ga afnemen).

De accu bijladen uit het net doe ik sowieso niet.
Wordt in de winter de accu niet voldoende bijgeladen voor de huishoudelijke verbruikers dan gaan die rechtstreeks afnemen van het net. Dat is - voor mij - goedkoper dan via de accu.
Geen extra verliezen en gezien ik geen netvergoeding betaal op volumeafname is de all in prijs voor netafname dan rond de 18 tot 20 cent/kWh.
En de kost van de winternetafname is lager dan de opbrengst van de zomerse overproductie die ik niet zelf kan verbruiken en niet kwijt kan in de HV accu van de EV maar alsnog in het net moet pompen (en waar ik 24/7 sowieso netto 7,5 cent per geïnjecteerde kWh voor krijg).

Ik heb zowel een A2A als een A2W WP maar doordat ik er eerst voor gezorgd heb dat mijn woning optimaal geïsoleerd is trekt de WP sowieso geen capaciteitspieken.

Hier staat de min. Soc gewoon op 10% (en einde herfst gaat dat richting 50%) en de max. gridstroom op 40A en dat loopt als een trein. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zahwVh5D8zx5OsORumWbKW0ydDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4E9g5IvUuEePb4OVsp2hERUl.jpg?f=fotoalbum_large

• Ies Korpershoek
Alleen als je VRM - settings / general remote control aanzet, daarna zul je ze zien

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:38
2. Bovenop het forfaitair minimum van 2,5 kW capaciteit (dat iedereen betaalt ook al was je afgenomen netvermogen/volume nul) betaal ik geen extra capaciteitstarief.
Wanneer ik elke maand 9 kW kwartierpiek trek betaal ik aan het einde van het jaar 104 euro capaciteitstarief + een 14 euro meettarief. En daar stopt het bij. :)
Die factuur zou ik overigens eveneens krijgen wanneer ik door peakshaving ieder klokkwartier onder de 2,5 kW zou blijven.
Even klein beetje offtopic: Als je elke maand 9kW kwartierpiek trekt zal je een pak meer dan 104€ per jaar betalen. (Gemiddeld in 2024 betaalt een Vlaming voor 1 kW kwartierpiek op jaarbasis 39,93 euro (excl. btw)). Ik kan je uitspraak dus enkel geloven als je MPII 5000 die piek deels opvangt en het andere deel de zonnepanelen… maar dan trek je dus (bijna) niets van het net of geef je terug.
Ik heb een identieke installatie als jou maar een andere gezinssituatie en dus verbruiksprofiel, maar heb echt die peak shaving nodig (de zelf geschreven versie en niet die van Victron zelf, want die werkt bij mij niet goed om een of andere reden).

• IvoB2
Off topic en blijkbaar mijn uitleg ook niet gelezen.
Dus gelieve je eerst in te lezen over de effecten van het "maximum nettarief".
Wat ik in volume (kWh) max van het net verbruik gaf ik al aan.
Ook dat de getrokken capaciteit er dan NIET toe doet.

Een gemiddelde Vlaming heeft geen PV + thuisaccu + Victronsysteem met de mogelijkheid tot eilandmodus + BEV met netto 74 kWh V2L + gestuurd verbruik op productie.
Een gemiddelde Vlaming (of Nederlander) zit ook niet met een Victron systeem systematisch te handelen op dynamische tarieven.
Dat punt doet, mijn mening, in dit topic dan ook niet ter zake.
Het gaat hier over de uitzonderingen op de regels niet wat de gemiddelde Belg of Nederlander doet.

Wat betreft 2024 trok ik de laatste 30 dagen 42 Wh uit het net, dit jaar tot op heden 71,6 kWh en over de laatste 12 maanden 282 kWh. En dat was dan nog zonder EV back up en ver onder de grens van de max. netfactuur.
En dat zijn dus de cijfers van de netbeheerder zoals gemeten door de digitale meter.
Mij moet je niet op mijn woord geloven maar cijfers zijn cijfers.

Je had een identieke installatie zoals de mijne (ik verkies niet te blijven stilstaan maar voortdurend flexibel te blijven inspelen op wat technisch mogelijk is en dat volgens de eigen vooropgestelde planning).
Maar, zoals je zelf zegt, een totaal ander verbruikersprofiel waardoor je blijkbaar NIET onder het maximum nettarief valt en dus WEL je netcapaciteit volledig in rekening gebracht krijgt.

Overigens heb je gelijk het was in mijn netgebied geen 104 € maar 104,81 €/jaar (incl. 6% BTW).
Mijn excuses voor de afronding naar beneden (41,9261 x 2,5 = 104,81525 € maar ook de facturatiedienst rond af naar beneden).
Het aangeven meetregime/databeheer is dan weer geen 14€ maar 13,95 € (incl. 6% BTW).
Ik zat er, wat betreft mijn facturatie op jaarbasis en uit het hoofd maar een paar cent naast. :+

Ik betwist niet dat peakshaving voor niemand nut heeft.
Ik geef alleen aan dat niet iedere Vlaming wordt afgerekend op zijn werkelijke kwartierpiek inzake capaciteit. Uiteraard wordt de gemeten kwartierpiek wel volledig geteld en genoteerd maar bij de facturatiedienst, indien aan de voorwaarden van het max. nettarief wordt voldaan, teruggebracht tot het forfaitaire minimum van 2,5 kW (wat ik ook al heel duidelijk heb gesteld).
Je mag niet vergeten (en waar de gemiddelde Vlaming niet eens van op de hoogte is) dat er een groot verschil is tussen de technisch gemeten weerhouden kwartierpiek per maand, de rollende kwartierpiek uitgemiddeld over de laatste 12 maanden en de aangerekende facturatiepiek op de dag van de facturatie (bij een DM doorgaans en behoudens uitzonderingen dag op dag na 12 maanden).

In dat geval heeft peakshaving geen nut en kan je geladen energie beter volledig (op een kleine reserve na voor onvoorziene omstandigheden) gebruiken voor de verbruikers zelf.

Uiteraard lever ik terug aan het net. Dat schreef ik ook al. Minstens acht maanden per jaar produceer ik immers meer dan ik zelf kan verbruiken en opslaan. Dat is, voor mijn situatie nodig, om die andere maanden niet volledig op het net te zijn aangewezen. De oplossing (of beter mijn oplossing) voor die twee tot drie maanden de zelfvoorzienigheidsgraad op te krikken om volledig afhankelijk te zijn van het net is in eerste instantie de HV accu van de EV als bakc up van de back up in te zetten (V2L als generatorfunctie op Victron inverter), vervolgens de "oude" AC PV omvormer te vervangen door Victron MPPT en als sluitstuk PV verdubbelen (op de dag dat GSC vervalt).
Indien geen net meer nodig is peakshaving dus ook niet meer nodig.

On topic: kan allemaal heel efficiënt met Victron hardware en software. _/-\o_

[ Voor 154% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 19:55 ]

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:02

HermanGast

Exige GT3

Ies Korpershoek schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:13:

Jazeker. Op de M5stack doe ik het op deze manier:

#define MaxCurrent “W/“ VRM-ID “/vebus/275/Dc/0/MaxChargeCurrent” // zelf je VRM-ID invullen
setValueVictron(MaxCurrent, Waarde); // functie aanroep

void setValueVictron(char* Wtopic, int setpointValue){ // functie voor MQTT
String payload;
StaticJsonDocument<248> doc;
doc[“value”] = setpointValue;
serializeJson(doc, payload);
client.publish(Wtopic, payload.c_str());
client.loop();
}

Met deze en AcPowerSetPoint bouw je je eigen DESS :). “N/“ VRM-ID “/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint”
Meer dan deze 2 heb je niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 19-08-2024 19:43 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Cyrus The Virus
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:19:
[...]

Ik woon niet in Nederland maar juist in Vlaanderen (BE).
Gezien ik zonnepanelen heb en een thuisbatterij met een Victronsysteem waardoor ik een hoge zelfvoorzienigheidsfactor heb (tussen de 85 en 95% op jaarbasis en 100% tussen begin maart en half november) val ik onder de maximumnetfactuur.
Dat heeft twee voordelen:
1. Ik betaal geen netvergoeding op kWh afname (bespaart me ongeveer 5 cent per kWh netafname).

Vandaar dat ik de in mijn thuisaccu opgeslagen kWh liever inzet voor rechtstreeks verbruik (zodat ik wat betreft mijn netverbruik onder de 530 kWh op jaarbasis kan blijven => max. factuur) waardoor ik nooit moet kijken naar de kwartierpiek noch 5 cent extra moet betalen voor iedere kWh die ik nog van het net nodig heb. En niet voor ieder kwartier van het jaar moet liggen te klooien met peakshaving en al zeker niet 24/7 minstens 50% van mijn relatief duur opslagvolume ongebruikt moet laten voor peakshaving. :)

Wat mijn laagste SoC is dat is gewoon afhankelijk van de voorspellingen van productie en mijn verbruik voor de volgende dag(en).
Wanneer er vandaag 30 kWh geproduceerd wordt en morgen 25 kWh en mijn huishouden heeft vandaag maar 10 kWh nodig die door de dag grotendeels al rechtstreeks van PV komt en tussen zonsondergang en zonsopgang verbruiken de niet uitschakelbare verbruikers een 2 tot 2,5 kWh heeft het - voor mij - geen zin om daarvoor 50% voor te behouden (in mijn geval dus 7,5 kWh).
Dan ga ik vandaag nog zoveel mogelijk overhevelen in de accu van de EV (wordt morgen toch bijgeladen).
Dan moet ik ook, zie voorgaande, geen rekening houden met kwartierpieken want die worden toch niet aangerekend (zolang ik op jaarbasis niet meer dan 530 kWh van het net ga afnemen).

De accu bijladen uit het net doe ik sowieso niet.
Wordt in de winter de accu niet voldoende bijgeladen voor de huishoudelijke verbruikers dan gaan die rechtstreeks afnemen van het net. Dat is - voor mij - goedkoper dan via de accu.
Geen extra verliezen en gezien ik geen netvergoeding betaal op volumeafname is de all in prijs voor netafname dan rond de 18 tot 20 cent/kWh.
En de kost van de winternetafname is lager dan de opbrengst van de zomerse overproductie die ik niet zelf kan verbruiken en niet kwijt kan in de HV accu van de EV maar alsnog in het net moet pompen (en waar ik 24/7 sowieso netto 7,5 cent per geïnjecteerde kWh voor krijg).

Ik heb zowel een A2A als een A2W WP maar doordat ik er eerst voor gezorgd heb dat mijn woning optimaal geïsoleerd is trekt de WP sowieso geen capaciteitspieken.

Hier staat de min. Soc gewoon op 10% (en einde herfst gaat dat richting 50%) en de max. gridstroom op 40A en dat loopt als een trein. :)

[Afbeelding]
Ah nu word het verhaal duidelijk, ik had zelf nog nooit gehoord van het maximumtarief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahIgzLXM1c_Nv1GFp3uKexLulQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zohuK1mtAzh4GAW2T9YKqlcr.png?f=fotoalbum_large

Dus zolang je op jaarbasis minder dan 750kWh verbruikt hoef je geen extra capaciteitstarief te betalen.
Dan betaal jij nu nog minder dan mij en ik met mijn analoge meter ik heb elk jaar 0 verbruik. Dus dan zou het toch slim zijn om digitale meter aan te vragen als alles dadelijk draait ondanks dat salderen dan niet meer mogelijk is.

• IvoB2
Cyrus The Virus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:22:
[...]
Dus zolang je op jaarbasis minder dan 750kWh verbruikt hoef je geen extra capaciteitstarief te betalen.
Nee zo werkt het niet.
Wat je aanhaalt is correct maar slechts een vrijblijvend voorbeeld.
Het max. verbruik gerelateerd aan je nul overhead capaciteitstarief (alles boven 2,5 kW) hangt af van je subnetgebied en de daar gehanteerde prijzen. Het max. nettarief is voor ieder subnetgebied eenzelfde vast bedrag en gebaseerd op een netafname van 1 MWh. Maar het aangerekende capaciteitstarief per kW en afgenomen nettarief per kWh verschilt per subnetgebied. Om aan nul te komen (nul boven het nettarief) moet je dat dus individueel met de cijfers van je eigen subnetgebied berekenen.
In mijn subnetgebied is dat dan geen 750 kWh netafname maar max. 530 kWh netafname.
Daarboven tot 1MWh stijgt het capaciteitstarief gradueel (of mag je tot een bepaalde grens in afgenomen vermogen gaan) en eens boven de 1MWh betaal je terug volledig het afgenomen kwartiervermogen. Ik neem maar een 280 kWh af en daar maak ik uiteraard geen extra winst op gezien er ook een forfaitair minimum van 2,5 kW wordt aangerekend. Of ik nu 530 kWh afneem of 0 kWh maakt voor het gefactureerde capaciteitstarief en volume nettarief dan niets meer uit.
Dan betaal jij nu nog minder dan mij en ik met mijn analoge meter ik heb elk jaar 0 verbruik. Dus dan zou het toch slim zijn om digitale meter aan te vragen als alles dadelijk draait ondanks dat salderen dan niet meer mogelijk is.
Ik weet niet wat jij per jaar betaalt.
Maar ik betaal niets, na afrekening van de netafname het capaciteitstarief en het meettarief (afgerond een 155 €) trek ik nog geld terug. Mijn totale terugleveringsvergoeding is immers hoger dan mijn afrekeningskosten.
Nul verbruik kan niet want dan zou je geen kWh elektriciteit verbruiken en zou het ook geen zin hebben te investeren in PV, thuisaccu.
Waarschijnlijk bedoel je dat je door te salderen op jaarbasis minstens evenveel produceert dan je zelf verbruikt.
Ik produceer op jaarbasis niet alleen evenveel dan ik verbruik maar zelfs veel meer. Het voordeel van een digitale meter tov een analoge meter met saldering is dat ik voor die geïnjecteerde overproductie 7,5 cent per kWh netto krijg (en bij een AM is dat 100% verlies), geen forfaitair prosumententarief betaal op het kVA vermogen van de omvormers, geen onbalanstarief op de analoge meter om nog te kunnen salderen (in Nederland doorgaans de terugleverboete genoemd) en maar evenveel capaciteitstarief dan aangerekend voor een AM (waar je ook forfaitair 2,5 kW krijgt aangerekend omdat het niet gemeten kan worden).
Uiteraard betaal ik dan minder want geen kosten zoals hiervoor omschreven maar wel extra inkomsten uit teruglevering.

Of dat slim is hangt van je individuele situatie af. Ik heb een paar jaar geleden - na op basis van beschikbare data over de laatste tien jaar mijn rekening te hebben gemaakt - dus inderdaad zelf een digitale meter aangevraagd ipv af te wachten tot het verplicht werd. En door deze zelf aan te vragen ook nog eens een retroactieve premie gekregen voor een warmtepomp van toen bijna tien jaar oud en een aanzienlijke premie voor mijn Victron systeem. :)
Op dezelfde dag - de dag die ik koos want geen druk omdat het moest - werd in de voormiddag mijn digitale meter geïnstalleerd en in de namiddag mijn Victron systeem gekeurd en in dienst gesteld.

• Just Mikeq
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:31:
[...]

Dat zou dan gewoon de standaardinstelling van ESS zijn.
Ja dat klopt, behalve dat je zou verwachten dat er ergens ruimte wordt gemaakt in de batterij om de solar van de volgende dag op te slaan, mits dat wordt verwacht. De vraag is hoe commercieel er dan wordt terugverkocht.

Een andere benadering zou zijn dat hij helemaal niet terugverkoopt en de solar vab morgen gebruikt om de batterij weer vol te laden en de rest rechtstreeks doorlevert.

Een 3e optie zou iets slimmer zijn, wanneer er ergens negatieve prijzen zijn, zal hij tegen eender welk tarief terug gaan leveren, zolang het maar boven nul is, om de solar tijdens negatieve prijzen te kunnen opslaan.

Superslim zou zijn wanneer hij dat ook doet op commercieel slimme tijden.

Voor mij is nog niet helemaal duidelijk welke strategie wordt gevolge, maar heb me ook nog niet verdiept in greenmode.

De vraag is dan nog steeds waarom je met hoge solarbeschikbaarheid niet gewoon de handelsmodus zou gebruiken. Laden vanaf het net doet hij immers slechts wanneer het exhtninteressant is en er geen solar is. Zelfs dat kan je denkelijk nog voorkomen door de aankoopprijs van het net flink te verhogen.

Misschien zou men een combimodus kunnen maken, of een manier ok het gedrag van de greenmodus aan te passen.

Er kwam vanuit Victron iig geen antwoord meer op, het was bij mij alleen blijven hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdnA46Q4tfzBu5dgcrtyM5cjmh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwjaNdo5op8KO31phlkNXyJC.jpg?f=fotoalbum_large

• Just Mikeq
Cyrus The Virus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:02:
[Afbeelding]

Ik zat net te kijken hoe de nacht gegaan was betreft meter op 0 houden en om half 8 is de wasmachine aan gegaan en het viel mij op dat er nog 1.8kW uit het net werd gehaald terwijl de ESS maar 830 watt ontlaad (volgens de 3 fase homewizard meter die ervoor zit). Volgens HRM deed de batterij zelf -1250 Watt (sample rate van HRM is helaas wat aan de lage kant om goed detail te zien). ESS staat ingesteld op -20W vraag me dus af waarom hij het net niet rond 0 heeft gehouden.

CVL stond op 55.2V en DCL op 156A.
De enige reden die ik kan verzinnen, maar daar zit een bepaalde onzekerheid in, en die ik bij mij wel eens heb waargenomen, is dat hij een soc prognose maakt tot het volgende verwachtte laadmoment. Wanneer er dan onderweg naar dat moment een onverwachte verbruiker komt heb ik de indruk dat hij de verbruiksprognose uit de accu haalt en dit aanvult met voeding uit het net. (Binnen 1 uur zowel een rood als een blauw balkje) om zo toch op het juiste moment op de juiste Soc uit te komen.

Ik heb het fenomeen niet vaak genoeg onderzocht om vast te kunnen stellen of hij hierbij rekening houdt met de geldenden de komende tarieven en daar de planning op aanpast. Het lijkt bijna alsof de planning door de nacht een sturing is, in plaats van iets dynamisch.

Hier een voorbeeld van 2 dagen geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aio9_s0rDU5Th8bE7qetN__TU10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQzCuKXYvIMgkKkXOe3h5J4e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Just Mikeq op 19-08-2024 21:46 ]

• IvoB2
Just Mikeq schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:34:
[...]
Ja dat klopt, behalve dat je zou verwachten dat er ergens ruimte wordt gemaakt in de batterij om de solar van de volgende dag op te slaan, mits dat wordt verwacht. De vraag is hoe commercieel er dan wordt terugverkocht.
Sorry maar ik volg je net meer.
Bij ESS kan je niet automatisch handelen, daarvoor gebruik je juist DESS (of een eigen script).
Bij standaard ESS streeft het systeem naar de instellingen die je zelf invoert en verder niks.
Heb je een dynamisch contract en ESS zal je zelf manueel moeten gaan aankopen en inkopen.

In ESS gaat ie standaard gewoon de PV leveren aan de verbruikers en wat je niet verbruikt in de batterij injecteren tot 100%. Eenmaal 100% SoC gaat ie de overproductie richting net sturen.
Indien er geen productie meer is of onvoldoende gaat ie primair het nodige verbruik eerst uit de batterij halen en vervolgens aanvullen uit het net en indien de min. SoC is bereikt alles uit het net (met uitzondering indien net uitvalt dan gaat ie onder de min. SoC indien zo ingesteld.

Wat jij wil is juist DESS en niet ESS.
Ik doe niet aan dynamisch handelen (is in Vlaanderen zonder salderen economisch niet voordelig) dus daar kan ik je verder niet bij helpen/adviseren.
Mijn primaire doelstelling is juist om het net zo weinig mogelijk te gebruiken voor afname en daar is ESS het best voor geschikt.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2024 21:51 ]

• Just Mikeq
[b]Jazsie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:12:[/b

[...]

Volgens mij werk peakshaving gewoon op gridsetpoint. In mijn testopstelling heb ik 1 MP2-5000 aan fase 1 hangen en 99% van de woning op fase 2 en 3 (alleen de kookplaat gebruikt 3 fases).

Wanneer ik een gridsetpoint/instelwaarde stroomnet zet op bv 300 Wh, levert hij netjes terug uit de batterij om die 300 Wh te halen, duurt wel meerdere seconden bij grote verschillen zoals bij een waterkoker die aan gaat. Compenseren doet hij over de 3 fases, dus verbruik op fase 2 of 3 wordt binnen de toelaatbare waarden op fase 1’gecompenseerd. Netto dus de instelwaarde gridsetpoint.

De Ac uit staat uit en er is niets aangesloten.

• Just Mikeq
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

Sorry maar ik volg je net meer.
Excuus, misschien haal ik 2 discussies door elkaar.

In mijn beleving had iemand het over terugleveren aan het net in Green Modus, wat in mijn beleving over DESS ging.

Mijn stelling op basis van een antwoord van Victron elders , was dat Greenmode nooit actief terugverkoopt, waar dat soms misschien wel gewenst is, om en eigen gebruik te prioriteren en tegelijkertijd commercieel te zijn in de verkoopmomenten.

Jouw antwoord leek te gaan over DESS Greenmode, dus daar ging ik op door.

• Cyrus The Virus
Just Mikeq schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

De enige reden die ik kan verzinnen, maar daar zit een bepaalde onzekerheid in, en die ik bij mij wel eens heb waargenomen, is dat hij een soc prognose maakt tot het volgende verwachtte laadmoment. Wanneer er dan onderweg naar dat moment een onverwachte verbruiker komt heb ik de indruk dat hij de verbruiksprognose uit de accu haalt en dit aanvult met voeding uit het net. (Binnen 1 uur zowel een rood als een blauw balkje) om zo toch op het juiste moment op de juiste Soc uit te komen.

Ik heb het fenomeen niet vaak genoeg onderzocht om vast te kunnen stellen of hij hierbij rekening houdt met de geldenden de komende tarieven en daar de planning op aanpast. Het lijkt bijna alsof de planning door de nacht een sturing is, in plaats van iets dynamisch.

Hier een voorbeeld van 2 dagen geleden:

[Afbeelding]
Het was de peak shaving functie die werkt dus alleen op de AC-IN van de MP's en niet op de hoofd aansluiting van je huis. In de release notes van Venus 3.30 maakte ik op dat het met die versie wel mogelijk zou moeten zijn maar na wat testen was mijn conclusie dat het niet zo werkt.

• Cyrus The Virus
Just Mikeq schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Volgens mij werk peakshaving gewoon op gridsetpoint. In mijn testopstelling heb ik 1 MP2-5000 aan fase 1 hangen en 99% van de woning op fase 2 en 3 (alleen de kookplaat gebruikt 3 fases).

Wanneer ik een gridsetpoint/instelwaarde stroomnet zet op bv 300 Wh, levert hij netjes terug uit de batterij om die 300 Wh te halen, duurt wel meerdere seconden bij grote verschillen zoals bij een waterkoker die aan gaat. Compenseren doet hij over de 3 fases, dus verbruik op fase 2 of 3 wordt binnen de toelaatbare waarden op fase 1’gecompenseerd. Netto dus de instelwaarde gridsetpoint.

Zolang hij min SoC niet bereikt heeft doet hij automatisch aan peakshaving omdat hij continue het totale vermogen regelt naar het Grid setpoint en dan is de optie peakshaving voor mij een raadsel wat die doet.

• Cyrus The Virus
Ik krijg nog steeds alarms BMS lost, maar wat mij opvalt is dat hij ook de verbinding kwijt is met alle homewizard meters. En met name de hoofd meter verdwijnt regelmatig in remote console terwijl ik in Node-red wel nog de waardes zie en dan moet ik hem in Node-Red weer initialiseren op de MQTT dbus.
Ik lees de homewizard meters via Node-Red in en dan via MQTT naar venusos.

En zie heel af en toe ook de melding in HRM dat Cebro is overloaded.

dbus round trip time laat flinke spike zien als de error voorkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-d5Yo5GHBPt10TAO3xF0u5nivo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcM4wVLMncF2lPiaIm9S6nCy.png?f=fotoalbum_large

Dit was gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa1EWqJSAHuLjJ8jhaWicrLAcv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fCZ21BRHSGzdmpFTPzhshvCg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Cyrus The Virus op 20-08-2024 08:07 ]

• Ies Korpershoek
HermanGast schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

#define MaxCurrent “W/“ VRM-ID “/vebus/275/Dc/0/MaxChargeCurrent” // zelf je VRM-ID invullen

String payload;
client.loop();
}

Met deze en AcPowerSetPoint bouw je je eigen DESS :). “N/“ VRM-ID “/settings/0/Settings/CGwacs/AcPowerSetPoint”
Super bedankt.
Ik had zelf ook verder gezocht en wat meer gevonden.
Nu opzoek naar wat de M5 stack is :)
Heb wel /R en /N topic start maar geen /W
Heb het in Note Red geprobeerd via VEBUS maar deze wordt ook gereset.
Ga nu verder met jouw info

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:38
IvoB2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:21:
Het gaat hier over de uitzonderingen op de regels niet wat de gemiddelde Belg of Nederlander doet.
Ok, ik wist zelf ook niet van dat minimum/maximum tarief :) , weer iets bijgeleerd, het is dan ook iets uitzonderlijk (dat je dankzij je profiel met Victron kon bereiken).
Ik wou je met mijn post niet aanvallen (want je ging nogal in de verdediging), maar wou wel even stellen dat peak shaving wel degelijk voor veel mensen in Vlaanderen (en misschien in de toekomst Nederland) nuttig zou kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door NuKeM op 20-08-2024 08:16 ]

• prein2

prein2

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 06:18:
[...]

Het was de peak shaving functie die werkt dus alleen op de AC-IN van de MP's en niet op de hoofd aansluiting van je huis. In de release notes van Venus 3.30 maakte ik op dat het met die versie wel mogelijk zou moeten zijn maar na wat testen was mijn conclusie dat het niet zo werkt.
Peak shaving werkt bij mij als verwacht, met dat verschil dat mijn hoofdaansluiting ingesteld staat op 22A max en de multi is afgezekedd op 16A. Dan kan ik dus prima 30A verbruik hebben net na de meter. De multi lost dat op.
Ik denk dat het een kleine software aanpassing is. Ik moet toch screenshot maken van mijn probleem voor @RikHa , dus misschien ga ik wel meteen door 😊

• Jazsie
Hmzz, op een of ander manier blijft ik de melding "connecting" krijgen wanneer ik daar op klik.

Schiet ook niet op :9, later nog eens proberen.

• Jazsie
Just Mikeq schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Bij mij dus niet.

Mogelijk omdat ik geen standaard setup heb, voor als nog doe ik het zelf aansturen en dat werkt prima :).

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:05:
En zie heel af en toe ook de melding in HRM dat Cebro is overloaded.

dbus round trip time laat flinke spike zien als de error voorkomt.
Helaas opnieuw uit mijn geheugen (ik kan de bron niet meer vinden)...
De Cerbo kan een begrensd aantal MQTT berichten per tijdseenheid verwerken. Als het aantal berichten (per seconde of zo) te groot wordt komt er een overload. Daarna (waarschijnlijk) een reset en dan wordt de 'stack' geleegd. En dan begint het opnieuw.

Probeer je bron te begrenzen in het aantal berichten, bijvoorbeeld niet meer dan één bericht per één of twee seconden. Kijk dan of je systeem stabiel wordt. Dan kun je het aantal berichten langzaam verhogen tot er opnieuw overloads optreden.

Ter info, ik had dit verschijnsel bij een PV installatie wanneer er wisselende wolken voorbij trokken en dus veel wisseling in vermogen en dus veel berichten.

Bij een elektriciteitsmeter kan dit wellicht optreden bij (inderdaad) een waterkoker. Heel veel berichten bij aanzetten en ook weer bij uitzetten.

Experimenteer en vertel ons je resultaten.

• Cyrus The Virus
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Helaas opnieuw uit mijn geheugen (ik kan de bron niet meer vinden)...
De Cerbo kan een begrensd aantal MQTT berichten per tijdseenheid verwerken. Als het aantal berichten (per seconde of zo) te groot wordt komt er een overload. Daarna (waarschijnlijk) een reset en dan wordt de 'stack' geleegd. En dan begint het opnieuw.

Probeer je bron te begrenzen in het aantal berichten, bijvoorbeeld niet meer dan één bericht per één of twee seconden. Kijk dan of je systeem stabiel wordt. Dan kun je het aantal berichten langzaam verhogen tot er opnieuw overloads optreden.

Ter info, ik had dit verschijnsel bij een PV installatie wanneer er wisselende wolken voorbij trokken en dus veel wisseling in vermogen en dus veel berichten.

Bij een elektriciteitsmeter kan dit wellicht optreden bij (inderdaad) een waterkoker. Heel veel berichten bij aanzetten en ook weer bij uitzetten.

Experimenteer en vertel ons je resultaten.
Ja ik heb 4 meters die ik uit lees, de solar inverters had ik al op 5sec gezet en de mains meter staat op 1 seconden. Had zitten googlen wat het limiet zou moeten zijn maar niet echt antwoord kunnen vinden. Het gaat ook maar 1 of 2x per dag fout.

Ik had nu ook ModbusTCP aangezet en nu zie ik die dbus roundtrip omhoog schieten, de vraag is of het de cerbo zelf is die het niet kan bij houden of het is de WiFi verbinding (netwerk kabel is besteld)

Wellicht kan ik Node-Red gewoon gebruiken op HA en dan via MQTT verzenden naar de cerbo. Dan hoef de cerbo geen Node-Red te draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyrus The Virus op 20-08-2024 11:20 ]

• IvoB2
NuKeM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

Ok, ik wist zelf ook niet van dat minimum/maximum tarief :) , weer iets bijgeleerd, het is dan ook iets uitzonderlijk (dat je dankzij je profiel met Victron kon bereiken).
Ik wou je met mijn post niet aanvallen (want je ging nogal in de verdediging), maar wou wel even stellen dat peak shaving wel degelijk voor veel mensen in Vlaanderen (en misschien in de toekomst Nederland) nuttig zou kunnen zijn.
No offence maar ik had dat op "dat andere forum" ook al tien keer met hand en tand uitgelegd met nadien steeds dezelfde commentaren waarna bleek dat de commentaren dan, ongeacht het topic, meestal komen van mensen die "geen idee hadden" maar wel mijn commentaren (doorgaans gebaeerd op eigen praktijkervaring) bekritiseren alsof ze experts ter zake zijn.
Op den duur word je dat dan een beetje beu (ik toch). :)
Ook in dit topic had ik het nochtans een paar post ervoor al in het lang en het breed uitgelegd (waar anderen die liever in oneliners discussiëren dan doorgaans weer kritiek op hebben :+ .

Of peakshaving nuttig is hangt van je doelstelling af.
Het internet (vooral in Vlaanderen) staat ook bol van negatieve commentaren op het capaciteitstarief en steeds blijkt dat deze doorgaans komen van eindgebruikers die niet eens de moeite doen om zich voorafgaand terdege te informeren en ze commentaar spuien die in feite -buiten hun eigen bias en napraten van de ongefundeerde commentaren van anderen - nergens op gebaseerd zijn.

Investeren in Victron hardware en een thuisaccu is niet echt goedkoop.
Wanneer je die beslissing neemt dan kan je het maar beter goed doen (meer volume kost in verhouding niet meer dan een basisvolume) zodat peakshaving overbodig wordt en je - indien nodig - onafhankelijk van het openbaar net kan opereren.

Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken en door het lezen van uiteenlopende ervaringen (en niet door het lezen van meningen die niet gebaseerd zijn op de feiten) kan men dan voor zichzelf uitmaken welke ervaring het beste past bij de eigen situatie en daar op verder bouwen.

Maar dat is nu net het leuke aan Nederlandse fora: doorgaans gebaseerd op eigen ervaringen en feiten met to the point meningen en niet, zoals in Vlaanderen, oeverloos naast de kwestie getoeter waarbij het merendeel niet eens weet waar ze het over hebben. :+

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Inderdaad.
Ik heb dit bv. altijd bij het opstarten van een elektrische grasmaaier. :)
Veroorzaakt waarschijnlijk telkens een piekstroom. Maar reset zich daarna ook onmiddellijk.

• Ies Korpershoek
HermanGast schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

String payload;
client.loop();
}

Inmiddels meer info over M5Stack.
Welk type wordt het meest gebruikt als ik hiermee wil testen?
Ik zie zoveel uitvoeringen.

• Jazsie
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:55:
[...]

Ja ik heb 4 meters die ik uit lees, de solar inverters had ik al op 5sec gezet en de mains meter staat op 1 seconden. Had zitten googlen wat het limiet zou moeten zijn maar niet echt antwoord kunnen vinden. Het gaat ook maar 1 of 2x per dag fout.

Ik had nu ook ModbusTCP aangezet en nu zie ik die dbus roundtrip omhoog schieten, de vraag is of het de cerbo zelf is die het niet kan bij houden of het is de WiFi verbinding (netwerk kabel is besteld)
Lijkt mij sterk dat het probleem bij MQTT ligt.

Ik stuur wel tientallen berichten naar/via MQTT per seconden en heb nergens last van.

Hier wel bekabeld aangesloten want via Wifi was niet te doen.

• Cyrus The Virus
Jazsie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Lijkt mij sterk dat het probleem bij MQTT ligt.

Ik stuur wel tientallen berichten naar/via MQTT per seconden en heb nergens last van.

Hier wel bekabeld aangesloten want via Wifi was niet te doen.
ja was al benieuwd hoe het bij jouw draaide, ik ga vanavond de netwerk kabel aanleggen hopelijk fixed dat mogelijk het issue. Welke VenusOS draai je ?

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-11 16:05
Met DESS wordt er voorspeld hoeveel zonneenergie wordt geleverd. Aan de hand van de volgende plaatjes, klopt er geen bal van. Ik heb altijd te maken met veel meer energie. De rode cirkel gaf te laag aan. De instellingen voor DESS bevat geen info over mijn PV capaciteit. Hoe los ik het dan op?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlsHh75cZb_6F7PWqiDG4-9w5d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJMvsgsqeOPizEiAWpf0IAOy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPH748lvH-qp3X0dGj8LEFkQjRA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/necr2Ru0ZUKX5fAgQwBkQU6J.jpg?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Eriko op 20-08-2024 13:16 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• RikHa
Eriko schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:16:
Met DESS wordt er voorspeld hoeveel zonneenergie wordt geleverd. Aan de hand van de volgende plaatjes, klopt er geen bal van. Ik heb altijd te maken met veel meer energie. De rode cirkel gaf te laag aan. De instellingen voor DESS bevat geen info over mijn PV capaciteit. Hoe los ik het dan op?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zou in VRM vanzelf goed moeten komen. Al je PV wordt toch apart gemeten? Hoe lang geeft VRM al een te lage voorspelling?

Nee dit kun je zelf niet instellen.

• IvoB2
Eriko schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:16:
Met DESS wordt er voorspeld hoeveel zonneenergie wordt geleverd. Aan de hand van de volgende plaatjes, klopt er geen bal van. Ik heb altijd te maken met veel meer energie.
De zevendaagse voorspelling vanuit Victron inzake zonne-energie en eigen verbruik zit ook in de ESS.
Doorgaans klopt het idd niet.
Inzake verbruik begrijp ik dat nog want een algoritme voorspeld op voorbij gedrag en kan niet weten dat ik bv. gisteren niet thuis was en vandaag mijn wasmachine wil draaien, de vaat wil doen en ook nog eens de EV gaan laden.
Dat het inzake zonne-energie dikwijls de bal misslaat begrijp ik dan weer niet want dat is een redelijk voorspelbaar gegeven.
Bij onbewolkt weer produceer ik ook (veel) meer dan voorspeld en bij heel wisselvallig weer gaat Victron doorgaans meer productie voorspellen dan ik eruit haal. Dat laatste is nog enigzins te begrijpen gezien ook bewolking plaatselijk kan zijn maar bij onbewolkt weer zou het toch redelijk correct moeten zijn.
Ook hun temperatuurmelding op locatie zit er doorgaans flink naast.

Wordt wel doorheen de dag telkens bijgesteld maar daar kan je dan geen automatisme rond bouwen gezien je dan steeds achter de feiten aanloopt.
Voor mij een reden te meer om niet op DESS te vertrouwen en gewoon bij ESS te blijven.

• Eriko
Ik heb 2 PV omvormers. Kan het zo zijn dat (D)ESS alleen maar een van meerdere omvormers gaat toepassen bij de voorspelling? De vreemde voorspelling had ik altijd zo gezien.

DESS gedraagt zich vrijwel goed in afgelopen 1.5 maanden op 5 dagen na door technische storing bij Victron.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• RikHa
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

De zevendaagse voorspelling vanuit Victron inzake zonne-energie en eigen verbruik zit ook in de ESS.
Doorgaans klopt het idd niet.
Inzake verbruik begrijp ik dat nog want een algoritme voorspeld op voorbij gedrag en kan niet weten dat ik bv. gisteren niet thuis was en vandaag mijn wasmachine wil draaien, de vaat wil doen en ook nog eens de EV gaan laden.
Dat het inzake zonne-energie dikwijls de bal misslaat begrijp ik dan weer niet want dat is een redelijk voorspelbaar gegeven.
Bij onbewolkt weer produceer ik ook (veel) meer dan voorspeld en bij heel wisselvallig weer gaat Victron doorgaans meer productie voorspellen dan ik eruit haal. Dat laatste is nog enigzins te begrijpen gezien ook bewolking plaatselijk kan zijn maar bij onbewolkt weer zou het toch redelijk correct moeten zijn.
Ook hun temperatuurmelding op locatie zit er doorgaans flink naast.

Wordt wel doorheen de dag telkens bijgesteld maar daar kan je dan geen automatisme rond bouwen gezien je dan steeds achter de feiten aanloopt.
Voor mij een reden te meer om niet op DESS te vertrouwen en gewoon bij ESS te blijven.
Dat herken ik inderdaad ook maar @Eriko heeft véél meer productie dan de voorspelling.
Eriko schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:31:
Ik heb 2 PV omvormers. Kan het zo zijn dat (D)ESS alleen maar een van meerdere omvormers gaat toepassen bij de voorspelling? De vreemde voorspelling had ik altijd zo gezien.

DESS gedraagt zich vrijwel goed in afgelopen 1.5 maanden op 5 dagen na door technische storing bij Victron.
Lijkt me sterk. Staan ze op de goede plek (ACin of -out)?

En ja hier draait DESS ook weer als een zonnetje.

Ik heb net 7,24 kWp bijgelegd. Dat is een vermeerdering van 50%. Vanmorgen aangesloten. Eens zien hoe lang het duurt eer DESS daar een beetje goed mee omgaat.

• Eriko
Alle apparaten zijn op AC-in aangesloten. Voorlopig is het goed zo zolang er geen net congestie optreedt.

• Cyrus The Virus
Hier nog een ander fenomeen wat volgens mij niet klopt, zodra de batterij 100% raakt is hij continue aan het laden/ontladen. CVL DCL CCL zijn constant het zelfde en float charge staat uit in de BMS. ESS staat op On en battery no life (keep batteries charged doet het zelfde). Dit gebeurd op het moment in ieder geval als er een overschot aan zonne energie is.

Als ik de MP op charger only zet en keep batteries charged dan blijft hij op 0A staan zoals verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP8UTdASKx9RRujRs-oaM3aG_1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7HIts69M1U9BbyIWdlcgqcDE.png?f=fotoalbum_large

• IvoB2
Ik kan je helemaal niet meer volgen.
Gebruikt je nu DESS met een dynamisch tarief of ESS met een variabel/vast tarief?

Bij een analoge meter met saldering kan/wil je toch geen dynamische tarieven inzetten waarmee DESS aan de slag gaat?

In ESS gaat ie inderdaad bij 100% SoC laden en ontladen wanneer je PV periodiek onvoldoende kan leveren voor de verbruikers. Maar dat is dan ook de bedoeling.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 15:17 ]

• RikHa
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:50:
Hier nog een ander fenomeen wat volgens mij niet klopt, zodra de batterij 100% raakt is hij continue aan het laden/ontladen. CVL DCL CCL zijn constant het zelfde en float charge staat uit in de BMS. ESS staat op On en battery no life (keep batteries charged doet het zelfde). Dit gebeurd op het moment in ieder geval als er een overschot aan zonne energie is.

Als ik de MP op charger only zet en keep batteries charged dan blijft hij op 0A staan zoals verwacht.

[Afbeelding]
Is dat niet gewoon het proberen het grid setpoint te houden op de ingestelde waarde wat je hier ziet?

• Cyrus The Virus
RikHa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Is dat niet gewoon het proberen het grid setpoint te houden op de ingestelde waarde wat je hier ziet?
Het grid setpoint van ess is -30W maar grid is -4000 dus hij zou accu nooit moeten ontladen

• Eriko
Dat heb ik ook...met DESS

Zodra de accu vol raakt, gaat de CCL even naar 0V. Zie plaatjes van afgelopen 7 dagen. Het gebeurt rond 16 uur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETXzIx9U9UafJXE3TnyLQoBitqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ve8ey7wTN6jsMSAUrfmnPDRq.jpg?f=fotoalbum_large

• RikHa
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:37:
[...]

Het grid setpoint van ess is -30W maar grid is -4000 dus hij zou accu nooit moeten ontladen
Wat bedoel je met 'grid is -4000'? Je levert 4kW terug?

[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 20-08-2024 15:51 ]

• Cyrus The Virus
RikHa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

Wat bedoel je met 'grid is -4000'? Je levert 4kW terug?
Ja hier onder plaatje met ook grid power:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbGHkoyb6hYd0onZMjchkGsdC7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/119RCNCBOPhX7Js9kRtAmcbB.png?f=fotoalbum_large

DESS gebruik ik niet.

• Cyrus The Virus
Eriko schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:50:
Dat heb ik ook...met DESS

Zodra de accu vol raakt, gaat de CCL even naar 0V. Zie plaatjes van afgelopen 7 dagen. Het gebeurt rond 16 uur.[Afbeelding]
Bij mij gaat het om secondes

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:09

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:50:

[Afbeelding]
Volgens mij loop je tegen het issue aan van een
Installatie waar ik bij betrokken was en iemand anders hier in het forum goed had gediagnosticeerd.

Je CVL wil je hoog hebben, zeg 56/57V
In DVCC zet je daar een max voltage van 55.2V (3.45 per cell) en dan gaat het overschot braaf via de MP het net op?

• Cyrus The Virus
Q schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Volgens mij loop je tegen het issue aan van een
Installatie waar ik bij betrokken was en iemand anders hier in het forum goed had gediagnosticeerd.

Je CVL wil je hoog hebben, zeg 56/57V
In DVCC zet je daar een max voltage van 55.2V (3.45 per cell) en dan gaat het overschot braaf via de MP het net op?
CVL staat op 55.2V (3.45V aan de hand van Andy's JK BMS settings) CVL waarde kom van de BMS als ik het goed heb begrepen. Maar weet je nog wat issue was en mogelijke oplossing ?

Hier onder switch ik de MP van ON naar charger only en dan keep batteries charge modus, en dan zie ik wat ik zou verwachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjf5ebNM5Y9rOh0JMU2H6q4-SIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QxYIvA6mzkYfwUAbBgyGB4mF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Cyrus The Virus op 20-08-2024 18:13 ]

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:02

HermanGast

Exige GT3

Ies Korpershoek schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Inmiddels meer info over M5Stack.
Welk type wordt het meest gebruikt als ik hiermee wil testen?
Ik zie zoveel uitvoeringen.
Ik gebruik een Core2. Werkt super en makkelijk te voeden met USB.

En daarnaast helemaal niets anders. Geen HA, geen NodeRed, geen PC.

[ Voor 9% gewijzigd door HermanGast op 20-08-2024 17:45 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:10

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Iemand enig idee waarom mijn DESS energy graph alsmaar "Grid to Battery" ook meetelt onder het kopje "Grid to Consumption"? Ik heb dezelfde vraag ook in de Victron communty geplaatst, maar hier is er wellicht ook iemand die dit herkent? Graag zou ik dit direct aan Victron voorleggen, maar geen mogelijkheid gevonden om Victron direct van feedback te voorzien mbt VRM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ziuY4L4bFsTV59_Tc3vvWV-dK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KC77vNE5EOTLQzsiRLmqvMDD.png?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk dat de rode blokken plots een stuk groter worden dan "normaal" en ook worden de rode blokken een stuk kleiner tijdens "Battery to Grid". Het beïnvloedt ook het verwachte verbruik in de toekomst.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:10

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

CVL staat op 55.2V (3.45V aan de hand van Andy's JK BMS settings) CVL waarde kom van de BMS als ik het goed heb begrepen. Maar weet je nog wat issue was en mogelijke oplossing ?

Hier onder switch ik de MP van ON naar charger only en dan keep batteries charge modus, en dan zie ik wat ik zou verwachten.
[Afbeelding]
Je BMS CVL moet hoger staan dan de spanning die Victron probeert te bereiken. Dit was mijn eerdere diagnose voor de Seplos BMS: Rimco in "Het grote Victron aansturing topic"

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Cyrus The Virus
Rimco schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Klinkt alsof je 10E een te lage maximale pack spanning heeft. Let wel (zie video's van Andy): De maximale spanning die je in de BMS zet is direct ook de spanning waarbij hij overvoltage protection gaat. Als je Victron dus dezelfde spanning gebruikt als doel, zal je altijd tegen dit probleem aanlopen.

De truc is om een hogere maximale pack voltage te gebruiken en in DVCC een eigen lagere spanning op te geven. Om de BMS dan nog wel op 100% te krijgen is er een ander cell overvoltage warning die gebruikt kan worden om de BMS te laten resetten (als pack 16x die waarde heeft voor minimaal 30 minuten). Ook dat komt aan bod bij een van de video's.

Ik heb hier zelf redelijk lang aan de 10E settings zitten tweaken en moet zeggen dat het allemaal lekker samen werkt nu. BMS gaat eigenlijk nooit in error omdat Victron netjes onder het maximale voltage blijft.
Ik heb deze settings erin staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Mj9tgzJOZdwNZeV8VodzLy9Mbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYToYjsKv3TRXMzLXzkm0Pdj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de settings die Andy aanbeveelt, maar in DVCC op de console kun je alleen de maximale charge voltage aanpassen als je het vinkje aanzet. Maar dan zou die ook niet naar float kunnen gaan want die is 53.6Volt

Denk dat jij deze video bedoeld:

Die settings is vooral een work around voor de seplos voor zover ik het heb begrepen.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyrus The Virus op 20-08-2024 22:00 ]

• Cyrus The Virus
Rimco schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Je BMS CVL moet hoger staan dan de spanning die Victron probeert te bereiken. Dit was mijn eerdere diagnose voor de Seplos BMS: Rimco in "Het grote Victron aansturing topic"
maar dat betekend dus dat die 3.45 te laag is.

• RikHa
Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

maar dat betekend dus dat die 3.45 te laag is.
Nee zeker niet. 3,45 is prima voor de JK. @Rimco had het over de Seplos BMS, die heeft wat issues en zo kun je dat omzeilen.

• Q

Q

[...]

[Afbeelding]
Heb jij MPPTs of heb je een AC Solar omvormer ?
[...]

[Afbeelding]
Andy is voor 99% van de mensen hier niet een goed voorbeeld omdat hij off-grid draait en zal blijven draaien. De meeste mensen hier draaien in ESS mode of DESS mode en dan lijkt het net even anders te werken.

Er zijn twee settings die je zou kunnen aanpassen.

1. Zorg er voor dat je BMS CVL setting niet op 55.2V staat maar hoger, iets van 56V/57V
2. Zorg er voor dat je Cerbo Remote Console DVCC max voltage op 55.2V staat

Ik heb hier weken en weken mee lopen modderen samen met de eigenaar totdat we het door hadden.
Waarom is dit nodig?

1. Je wilt niet dat je BMS ingrijpt bij een volle batterij via CVL want dan krijg je eventueel ook Ripple warnings omdat de batterij afslaat en als je MPPTs hebt schiet dan het voltage omhoog, mogelijk bij jou geen issue ik weet het niet.

2. Je laat in feite de Victron Cerbo via DVCC max voltage limiet je batterij(en) beschermen op 55.2V niet via de BMS, die je hoger zet op 56+V.

3. Als je MPPTs hebt dan gaan die 0.4V optellen bij je CVL en de Multiplus gaat dan alles boven de 55.2V in het net stampen.

Als je dus een AC Solar omvormer hebt, zoals solar edge, dan weet ik niet of dit verhaal van mij relevant is.

• Cyrus The Virus
Q schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:22:
[...]

Heb jij MPPTs of heb je een AC Solar omvormer ?

[...]

Andy is voor 99% van de mensen hier niet een goed voorbeeld omdat hij off-grid draait en zal blijven draaien. De meeste mensen hier draaien in ESS mode of DESS mode en dan lijkt het net even anders te werken.

Er zijn twee settings die je zou kunnen aanpassen.

1. Zorg er voor dat je BMS CVL setting niet op 55.2V staat maar hoger, iets van 56V/57V

Ik heb hier weken en weken mee lopen modderen samen met de eigenaar totdat we het door hadden.
Waarom is dit nodig?

1. Je wilt niet dat je BMS ingrijpt bij een volle batterij via CVL want dan krijg je eventueel ook Ripple warnings omdat de batterij afslaat en als je MPPTs hebt schiet dan het voltage omhoog, mogelijk bij jou geen issue ik weet het niet.

2. Je laat in feite de Victron Cerbo via DVCC max voltage limiet je batterij(en) beschermen op 55.2V niet via de BMS, die je hoger zet op 56+V.

3. Als je MPPTs hebt dan gaan die 0.4V optellen bij je CVL en de Multiplus gaat dan alles boven de 55.2V in het net stampen.

Als je dus een AC Solar omvormer hebt, zoals solar edge, dan weet ik niet of dit verhaal van mij relevant is.
Ik heb meerdere AC omvormers maar die zouden geen invloed moeten hebben, maar ik heb ook een Smartsolar die op de dcbus hangt.

Voor zover mijn kennis gaat doet de JKBMS niks als de CVL waarde gehaald word alleen de Balancer activeren. Pas als hij het ovp level haalt 16x3.6V zou hij de batterij loskoppelen. Maar ik zal morgens eens proberen als de batterij weer geladen is.

• Cyrus The Virus
RikHa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Nee zeker niet. 3,45 is prima voor de JK. @Rimco had het over de Seplos BMS, die heeft wat issues en zo kun je dat omzeilen.
Ja dan heb ik het toch goed begrepen van de video.

• Q

Q

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:39:
[...]

Ik heb meerdere AC omvormers maar die zouden geen invloed moeten hebben, maar ik heb ook een Smartsolar die op de dcbus hangt.

Voor zover mijn kennis gaat doet de JKBMS niks als de CVL waarde gehaald word alleen de Balancer activeren. Pas als hij het ovp level haalt 16x3.6V zou hij de batterij loskoppelen. Maar ik zal morgens eens proberen als de batterij weer geladen is.
'wij' hadden een Seplos BMS en daar hadden wij een waarde ingesteld die door de victron als CVL wordt gezien, maar de BMS greep ook in op die waarde. Bij 55.2V gaat dat dus niet goed. Want zo kom je nooit boven de 55.2v uit en dan is er geen overschot boven de CVL om op het net te dumpen.

• MJ de Bruijn
Vaste lezers weten dat ik een eigen ESS heb gemaakt (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2247452).
Eventueel batterij-overschot wordt 's avonds bij een hoge prijs verkocht zodat 's ochtends bij nieuwe zonne-energie net de minimum SoC bereikt wordt.
Gisteren werd er 's avonds (vanaf 19:00 uur) 'meer' verkocht zodat het de minimum SoC al om 02:00 uur bereikt werd. Daarna werd dus 'grid' gebruikt. Blijkbaar was de vroege verkoop 'gunstiger' dan het latere grid verbruik, zelfs rekening houdend met conversie en kosten.
Uit het verloop van de stroomprijs kan ik me daar iets bij voorstellen, maar het was wel nieuw voor me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWKSsG--tu1YYKIji8EU8Ae2qE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlKwTuaMs4ymwDwMr0xgIoL1.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de SoC van mijn batterijen.

Ik ben nieuwsgierig of gebruikers van het DESS (of een ander systeem) dit ook hebben waargenomen.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:44
MJ de Bruijn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:55:
Vaste lezers weten dat ik een eigen ESS heb gemaakt (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2247452).
Eventueel batterij-overschot wordt 's avonds bij een hoge prijs verkocht zodat 's ochtends bij nieuwe zonne-energie net de minimum SoC bereikt wordt.
Gisteren werd er 's avonds (vanaf 19:00 uur) 'meer' verkocht zodat het de minimum SoC al om 02:00 uur bereikt werd. Daarna werd dus 'grid' gebruikt. Blijkbaar was de vroege verkoop 'gunstiger' dan het latere grid verbruik, zelfs rekening houdend met conversie en kosten.
Uit het verloop van de stroomprijs kan ik me daar iets bij voorstellen, maar het was wel nieuw voor me.
[Afbeelding]
Dit is de SoC van mijn batterijen.

Ik ben nieuwsgierig of gebruikers van het DESS (of een ander systeem) dit ook hebben waargenomen.
Bij DESS niet gezien.

Heb jij om 07:00 al zoveel PV power dat je dan geen grid verbruik? In dat geval een logische beslissing. In het andere geval misschien zinvol om het systeem wat te tweaken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-11 17:55
Q schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:22:

...

Creëer je dan niet het probleem dat de BMS nooit een spanning ziet die hoog genoeg is om aan balancing te doen?

• Q

Q

stefaantje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Creëer je dan niet het probleem dat de BMS nooit een spanning ziet die hoog genoeg is om aan balancing te doen?
Dat durf ik niet te zeggen. Je zou ook 55.6 of igg boven de 3.45v per cel iets kunnen kiezen.

Ik denk wel - maar wij kunnen day niet zien - dat cellen individueel soms iets over de 3.45 v gaan en dan wordt er wel gebalanceerd meen ik.

• MJ de Bruijn
John245 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:07:
Heb jij om 07:00 al zoveel PV power dat je dan geen grid verbruik? In dat geval een logische beslissing. In het andere geval misschien zinvol om het systeem wat te tweaken.
Ik heb vrij veel panelen, daarvan 20 op oost. Inderdaad is er vanaf voeg (nu circa 07:00 uur) genoeg energie om het (dan nog lage) huis-verbruik af te dekken. Als we opstaan (meestal na 08:00) is er bij mooi weer al voldoende zon om de waterkoker aan de praat te houden.
Het MESS houdt 's avonds rekening met de verwachte zonne-energie in de vroege ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL1bk2B8SrA5Vk18Ap-tqBb427U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67VNUzFwQGNOfQCdsajzV5ki.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het overzicht van zondag, maandag en dinsdag.
Zondag was er geen avond-verkoop omdat de marge met de prijzen de dag daarna (te) klein was.

• John245
MJ de Bruijn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Ik heb vrij veel panelen, daarvan 20 op oost. Inderdaad is er vanaf voeg (nu circa 07:00 uur) genoeg energie om het (dan nog lage) huis-verbruik af te dekken. Als we opstaan (meestal na 08:00) is er bij mooi weer al voldoende zon om de waterkoker aan de praat te houden.
Het MESS houdt 's avonds rekening met de verwachte zonne-energie in de vroege ochtend.

[Afbeelding]

Dit is het overzicht van zondag, maandag en dinsdag.
Zondag was er geen avond-verkoop omdat de marge met de prijzen de dag daarna (te) klein was.
Veel overeenkomsten. Alleen hier heeft DESS maandagmorgen om 07 uur de accu ontladen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• MJ de Bruijn
John245 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:56:
Veel overeenkomsten. Alleen hier heeft DESS maandagmorgen om 07 uur de accu ontladen.
Verkoop netto 15 cent. Later laden voor netto 8 cent. Marge is dan 7 cent. Volgens mij zit jij bij Tibber, dan is dit net winstgevend .
Ik zit bij ANWB. Dan moet het verschil 8 cent zijn voor zinvolle verkoop.
Interessant om dat verschil waar te nemen.

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-11 21:39
MJ de Bruijn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Verkoop netto 15 cent. Later laden voor netto 8 cent. Marge is dan 7 cent. Volgens mij zit jij bij Tibber, dan is dit net winstgevend .
Ik zit bij ANWB. Dan moet het verschil 8 cent zijn voor zinvolle verkoop.
Interessant om dat verschil waar te nemen.
is daarin de slijtagekosten van je apparatuur/accu ook meegenomen?
ik vraag me wel eens af of als je dat meerekent het wel rendabel kan?

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• MJ de Bruijn
pc_freak1 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:32:
is daarin de slijtagekosten van je apparatuur/accu ook meegenomen?
ik vraag me wel eens af of als je dat meerekent het wel rendabel kan?
Ik reken als verkoopwaarde de netto uurprijs minus 15%.
Als 'inkoop'-waarde de uurprijs plus 15%.
Daarnaast de ANWB-kosten van 4 cent.
Dan neem ik ook nog 1 cent als minimale marge om 'iets' te verdienen.
De 15% is de waarde van conversie-verlies. Dat heb ik proefondervindelijk vastgesteld.
Ik hou geen rekening met de afschrijvingskosten.

Mijn installatie is niet bedoeld om rendabel te zijn.
Het is 1) een backup bij grid-uitval en het is 2) aardig om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.
Het handelen met overschot is een extraatje, geen doel.

• Q

Q

MJ de Bruijn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

De 15% is de waarde van conversie-verlies. Dat heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Het is 1) een backup bij grid-uitval en het is 2) aardig om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn.
Ik denk dat DESS voor vrijwel niemand hier 'rendabel' is, alles bij elkaar opgeteld en weggestreept.
Alleen als je enorme hoeveelheden solar op dure tijdstippen kunt verkopen maak je een kans denk ik.

Het is goed dat mensen beseffen dat DESS misschien de kosten een beetje drukt, maar het is erg belangrijk om de juiste verwachtingen te hebben.

Persoonlijk vind ik het leuker om te prijs-peak-shaven: bijladen als solar onvoldoende is en de prijzen laag zijn, om dan de dure uren te overbruggen met goedkope stroom. Leuk en goed voor iedereen.

• John245
[...]

Verreken je 15% van de ANWB kosten van 4 cent? Want ik neem aan dat je die kosten weer terug krijgt bij verkoop.

• IvoB2
[...]
100% zelfvoorzienigheidsgraad als einddoel en onafhankelijke bevoorradingszekerheid is eveneens mijn einddoel maar dan lijkt me - zeker in Vlaanderen waar er geen saldering meer is en je bovendien extra vaste en variabele kosten betaalt voor een dynamisch contract - dat doel veel eenvoudiger te behalen door het Victron systeem gewoon zijn ding te laten doen via ESS en er verder niet naar te moeten omkijken.

Die paar extra cent die je zou kunnen verdienen* door te handelen wegen voor mij niet op tegen de extra cycli. Ik neem slijtage wel in rekening en het systeem dient zo lang mogelijk te draaien.

*Volgens mijn huidige verbruikersprofiel zou ik er zelfs op verliezen door een dynamisch contract te nemen.

Om je een idee te geven hoe het in Vlaanderen geregeld is een screenshot voor mijn verbruikersprofiel en het verschil indien je op dat verbruikersprofiel (op jaarbasis meer PV produceren dan je zelf verbruikt) en dynamisch contact zou toepassen of een variabel contract.

De blauwe lijn is de vaste prijs voor afname/injectie variabel contract en de groene grafiek de schommelingen voor de uurprijzen van de dynamische energiecomponent.
De groene balken het maandresultaat voor dynamisch en de blauwe idem voor variabel.
Waarbij boven de nullijn betalen is voor de eindconsument aan de leverancier en onder de nullijn betalen voor de energieleverancier aan de consument.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxfZVoN2T_5nP9aLynmBeF6EsqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cZ7qbXV1qZ56rXE5hqQL5jF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbfn347jzSP7uUqdtUBRS5k0S2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKl4de380CcT4U6KLjTCkh8R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCBMqKdEId6NdlOF_lgUT5e1j0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeeI3A2uj3fIn56f6utWnh3A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2024 12:14 ]

• John245
IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

100% zelfvoorzienigheidsgraad als einddoel en onafhankelijke bevoorradingszekerheid is eveneens mijn einddoel maar dan lijkt me - zeker in Vlaanderen waar er geen saldering meer is en je bovendien extra vaste en variabele kosten betaalt voor een dynamisch contract - dat doel veel eenvoudiger te behalen door het Victron systeem gewoon zijn ding te laten doen via ESS en er verder niet naar te moeten omkijken.

Die paar extra cent die je zou kunnen verdienen* door te handelen wegen voor mij niet op tegen de extra cycli. Ik neem slijtage wel in rekening en het systeem dient zo lang mogelijk te draaien.

*Volgens mijn huidige verbruikersprofiel zou ik er zelfs op verliezen door een dynamisch contract te nemen.
De batterijen slijten ook als ze niks doen. In mijn geval dan maar beter gebruiken.

Pagina: 1 ... 29 ... 60 Laatste