Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Het is idd een zeer onrealistisch systeem, maar hoe zou jij het dan willen aanpakken. Bij het hp systeem heeft een lvl1 character vaak kans dat hij in 1 keer gekilld wordt, maar een lvl 20 fighter kan zo'n beetje 20x met een zwaard worden geslasht.Right -- ik weet wel wat dingen die in beide edities voor komen en die ik zeker weg wil hebben - zoals dat brakke en ziekelijk onrealistische hitpoint sysyteem.
Je moet je voorstellen dat je pas geraakt wordt als je op 0 komt. Dat was dan een dodelijke slag. De rest is dan niet raak (Hmm zo kloppen de healing potions wel niet meer).
Okee...hoe zou jij het dan doen? (of hoe wordt het in EW gedaan?)
Ik vind die feats wel mooi, want nu krijg je niet meer van die situaties dat een PC een actioe doet die hij eigenlijk niet kan, maar die de player wel wil uitvoeren.
P.S. Point Blank Shot is een leuke feat op 1st lvl.
Iedereen heeft op ieder van de 7 lichaamsdelen (hoofd, borst, buik, 2 x arm en 2 x been) 5 health levels. Of je nu een onwijs slechte (level 1) of een onwijs goede (level 20) dief/tovenaar/whatever bent, dat boeit niet. Als jij een aambeeld op je hoofd krijgt ben je dood. Als jij een zwaard door je borstkas krijgt ben je dood. (Een zwaard doet iets van 1d6 schade - armour modifiers (behalve bij een critical, dan zijn er geen armour modifiers), dus 5 schade heb je niet meteen hoor.)Okee...hoe zou jij het dan doen? (of hoe wordt het in EW gedaan?)
Hoge level characters krijgen tijdens gevechten natuurlijk wel veel minder snel een zwaard door hun borstkas dan lage level characters. Maar als ze geraakt worden hebben ze net zo'n groot probleem.
Dat is wel eens een discussie bij ons geweest. Dat was bij de "sleep" spell. wij vonden dat als iemand slaapt, je em dood kunt steken (zelfs een lev. 1 wizzard) uiteindelijk hebben we dat zo gelaten, als iemand nu sleep over zich krijgt, en hij kan niet worden verdedigd, is ie dood.Op dinsdag 20 november 2001 19:49 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Iedereen heeft op ieder van de 7 lichaamsdelen (hoofd, borst, buik, 2 x arm en 2 x been) 5 health levels. Of je nu een onwijs slechte (level 1) of een onwijs goede (level 20) dief/tovenaar/whatever bent, dat boeit niet. Als jij een aambeeld op je hoofd krijgt ben je dood. Als jij een zwaard door je borstkas krijgt ben je dood.
Help jij een handje mee? Twee weten meer dan één. Ik verzin wel en jij werkt het uit?Op dinsdag 20 november 2001 17:06 schreef TheJoker het volgende:
Coffeemonster, da's een goed idee. Ik stel voor dat jij dat es effe op je gemakkie gaat doen![]()
![]()
Neuh, voor ons een beetje onbegonnen werk, maar TSR lijkt soms een beetje de extremen te kiezen, als ik het zo hoor.
Vreemd. Geef dan een lagere kans van slagen als je de feat niet hebt, desnoods met een extra penalty. Je kan altijd proberen je zwaard snel te trekken, maar als je dat niet geoefend hebt zal je dat niet makkelijk afgaan, en misschien snij je jezelf er zelfs wel mee.Op dinsdag 20 november 2001 17:07 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Nee, feats als in 'feats'.Speciale acties die je kan ondernemen zoals 'quick draw', 'point blank shot', 'run' en 'silent spell'.
Ik ga toch eens aan een vriend vragen of ik zijn 3rd edition PHB mag lenen, want ik wordt wel erg nieuwsgierig
Btw. Het EW hitpoint-systeem ziet er wel logisch uit. Werkt het ook in de praktijk?
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Ja, tot nu toe wel. Als je echter erg van combat houdt en dus ook veel combat in je campaign hebt kan je denk ik beter het aantal HPs per lichaamsdeel verhogen, naar 7 of 10 of zo.Btw. Het EW hitpoint-systeem ziet er wel logisch uit. Werkt het ook in de praktijk?
O, overigens, wat zijn die 3rd edition boeken lelijk zeg, met name die bizar kitscherige Players Handbook met die sloten, scharnieren en edelstenen in 10 kleuren.
feats als in mmm-damn-het-woord-skills-is-al-bezet.Op dinsdag 20 november 2001 16:01 schreef Coffeemonster het volgende:
Feats als in 'features'? Kan je wat voorbeelden geven? Ik ben dus helemaal niet thuis in D&D 3rd edition, vandaar de vraag. Ben wel nieuwsgierig.
En over dat bouwen van een character: is het niet mogelijk om het karakter al in je achterhoofd te hebben bij het bouwen?
feats zijn bevoorbeeld.
dodge (geeft +1 AC tegen 1 vijand)
iron will (geeft +4 op je will save)
improved initiative (geeft +4 op je initiative bonus)
en de meta magical feats
silent spell (de verbal componant is weg maar je cast de spel op 1 spell slot hoger)
en de item creation feats
craft wand enzo.
voor somige feats moet je ook aan bepaalde voor waarden voldoen. zoals b.v. een int van 13 hebben ofzo of een spellcaster van lvl 5 zijn.
dit zijn idd irri beperkingen maar het zorgt er wel voor dat niet iedereen een greater cleavende half orc barbaar met een greatsword word.
en natuurlijk is dat gedoe in het begin van de PHB bullshit.
wij kwammen er persoonlijk pas achter toen we al een week aan het spelen waren
wij hebben gewoon de regel toegepast dat als je iemand zijn strot door snijd hij dood is. (en dat kan heel goed als hij slaaptOp dinsdag 20 november 2001 21:29 schreef PsyFlash het volgende:
[..]
Dat is wel eens een discussie bij ons geweest. Dat was bij de "sleep" spell. wij vonden dat als iemand slaapt, je em dood kunt steken (zelfs een lev. 1 wizzard) uiteindelijk hebben we dat zo gelaten, als iemand nu sleep over zich krijgt, en hij kan niet worden verdedigd, is ie dood.
het coup de grace idee is zo i zo al lijp.
waarom een brute mep geven als je ook gewoon een dolk in zijn strot hoofd kan rammen.
was nog wel eens een keer grapig.
ik had zo'n nobel die ik moest assassinaten ge charmd.
ik>ik heb een verasing voor je, draai je is om. en niet spieken he.
noble>ooooh, een verrassing voor mij *en noble draait zich om*
ik> ok ik pak mijn wurg touw en probeer hem te wurgen.
DM>ok gezien hij het totaal niet verwacht en ook meschien zal denken dat het een ketting is ofzo hoef je alleen nog maar een strength check te maken om te kijken of het je lukt.
ik>roll 15
DM>ok als de nobel zich omdraait doe je het wurg touw rond zijn nek en trekt het strak aan, met een paar nouwlijks hoorbare gilletjes word zijn lichaam slap.
DM>XP dan maar?
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
Ja zeker. Het is gewoon echter. Een DM krijgt zo wel meer invloed en moet elke situatie appart beoordelen. Dit kan soms voor onenigheid zorgen, maar het werkt beter.Op woensdag 21 november 2001 00:24 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
[..]
wij hebben gewoon de regel toegepast dat als je iemand zijn strot door snijd hij dood is. (en dat kan heel goed als hij slaapt)
het coup de grace idee is zo i zo al lijp.
waarom een brute mep geven als je ook gewoon een dolk in zijn strot hoofd kan rammen.
Iemand die het niet verwacht en van achteren een bijl in zijn kop krijgt is meestal dood.
Tenzij die persoon alert en zo is, of veel ervaring is en op zijn hoede. Dan kan hij het met een dice role ontwijken.
Ik zou dit dan met een dex check doen, als ie die haalt moet de aanvaller een attack role maken (met bonus) en raak is dan altijd critical. Het blijft altijd een beetje improviseren.
Wij doen ook achteraf, soms gaan er zelfs meerdere avonden over heen. De DM kan dan rustig nadenken over hoe het allemaal is gegaan en niet alleen xp geven voor kills.Op woensdag 21 november 2001 00:28 schreef Lord Daemon het volgende:
Krijgen jullie meteen XP? Vaag? Hoe kan de GM dan corrigeren voor geod/slecht roleplayen en dergelijke?
En pc's krijgen meer xp in een keer.
Dat is nou leuk aan 3rd edition. Nu heb je een reflex save. Die wordt wel beinvloedt door je dex, maar dit is dus weer een realistische aanpassing aan 3rd.Ik zou dit dan met een dex check doen, als ie die haalt moet de aanvaller een attack role maken (met bonus) en raak is dan altijd critical. Het blijft altijd een beetje improviseren.
want waarom zou je XP moeten krijgen als jouw char heel de dag in de stad was om zijn zaakje op pooten te stellen.
is niet echt iets waardoor je beter magie gebruikt of kan vechten toch?
je kun't zeggen wat je wilt maar
dat vodje papier geeft voornamelijk aan hoe hard je iets
kan dood meppen.
(en ja hier kun je een boel dingen over zeggen (zoals item creation enzo en skills als bluff en diplomacy etc.. maar het gross van het gebeuren HP, base to hit, saves etc.. zijn wel degelijk combat based)
XP betekent dan ook 'experience', niet 'experience in fighting and magicking'.want waarom zou je XP moeten krijgen als jouw char heel de dag in de stad was om zijn zaakje op pooten te stellen.
is niet echt iets waardoor je beter magie gebruikt of kan vechten toch?
Bij jou misschien. Bij mij niet. Alle primary skills zijn ook nuttig in non-combat situations, sommige zelfs veel nuttiger dan in combat. (Waarom moet ik nou nooit een Beauty-check rollen in een gevecht?) Van de secondary skills is ook de overgrote meerderheid vooral nuttig in non-combat situations. Magie is ook vooral zeer goed te gebruiken in non-combat siuations, en hetzelfde geldt voor thief skills. Eigenlijk heeft de overgrote meerderheid van wat op dat vodje papier staat niets te maken met combat - en dat is maar goed ook, want ik ben niet zo'n combat fan.je kun't zeggen wat je wilt maar
dat vodje papier geeft voornamelijk aan hoe hard je iets
kan dood meppen.
ja ok.Op donderdag 22 november 2001 09:21 schreef Lord Daemon het volgende:
[knip]
je hebt in dat opzicht wel gelijk.
maar als je het 3de DM boek leest en dan vooral b.v.
de magische items dan zie je dat het echt op dungeon crawling gebaseert is.
alle items die namelijk handig zijn in een dungeon zijn meestal duurder dan de items die dat niet zijn.
maar om te zeggen dat 3de dan slecht is, nee.
want je kunt nog steeds doen wat je wilt en regels gebruiken die je wilt.
en voor de meeste non-combat heb je IMHO geen regels nodig. (met thief niet inbegrepen uiteraard)
Wat ik over het algemeen gebruik in mijn quests zijn body points, dit zijn het basis aantal hit points wat een character had toen hij level 1 was. Body points gebruik ik in situaties waarin een character bijvoorbeeld paralyzed is (of slaapt), je hoeft dan alleen maar het aantal body points in damage te doen om iemand dood te maken. Of je kan gewoon de keel doorsnijden
Verder ben ik van mening dat D&D 3rd leuk is met al die regeltjes en zo maar dat je toch wel de veelzijdigheid mist van AD&D (al die extra handbooks en zo). Je kan ook nauwelijks meer powerplayen met D&D, maar dat vind ik alleen maar beter, de characters zijn alleen maar meer balanced zo.
Als laatste was bij de sessie vorige week nog de grappige situatie dat de ninja, die toch wel echt een ladiesman is, de Girdle of Masculinity/Feminity (waarvan hij dacht dat het een Girdle of Hill Giant Strength was) omdeed, dus die is nu permanent in een vrouw veranderd
Yeah well, that's just, ya know, like, your opinion, man.
Ik wou dat ik niet in die DM-guide gekeken had ... brr, wat een munchkin-game! Iets dat je +2 geeft op een primary stat (echt ontzettend goed dus) is een minor wondrous item. Minor! Wat is dan meer dan minor? Iets dat je +4 geeft op een primary stat - imho een halve artifact. Maar dan ben je er nog niet, want zo ongeveer de goedkoopste 'major wondrous items' zijn dingen die +6 geven op een primary stat --- plus zes!!! Het is toch te ziek voor woorden?Op donderdag 22 november 2001 10:56 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
maar als je het 3de DM boek leest en dan vooral b.v.
de magische items dan zie je dat het echt op dungeon crawling gebaseert is.
Niet dat je ze nodig gaat hebben, want het 3d6 systeem om stats te rollen is vervangen door een '4d6 drop lowest' systeem - waarbij je dan ook nog opnieuw mag rollen als het niet goed genoeg is.

Ok, dus 4d6-drop-lowest en items die je +2/+4/+6 geven alsof het confetti is - ben je er dan? Welnee! Iedere vier levels mag je namelijk nog een van je stats 1 omhoog doen. Dus stel je rolt in het begin een 16, wat niet zo moeilijk is, dan heb je op level 12 al een 19, bovenmenselijk, en met een of ander stom kettinkje maak je er zo een 25 van - hoezo munchkin? En dan heb ik het nog niet gehad over die +2 bonus die je van je ras kan krijgen, de mogelijkheden om boven de 25 uit te komen zijn legio. Mensen, dit gaat toch helemaal nergens meer over? Ik vind een 18 al iets bijzonders, en een 19 heel bijzonder - bovenmenselijk namelijk. Wat een munchkin game is het nu geworden zeg.
Qua +4 ringetjes: je kan ze gewoon zelf maken. En zoveel kost dat niet.
En het blijft een feit dat doordat je +1 op een stat mag gooien iedere 4 levels iedereen na een tijdje aan bovenmenselijke scores kan komen - dat slaat nergens op. 18 is het maximum voor een mens - punt. Daar boven komen moet heel speciaal zijn. Bovendien, hoe ga jij iemand roleplayen met 20 Intelligence? Dat is simpelweg onmogelijk.
bedenk wel dat je nu 3de regels en items in je 2de beeld toe past. zover ik weet is een 25 heel sterk in second.Op donderdag 22 november 2001 13:37 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
maar heb je je dan nooit afgevraagt waarom het mogelijk is om een 18 te rollen voor een mens als een giant dat ook heeft?
nee in 3de hebben draken een strength van ver boven de 25 er is dan ook een groter raster waarop je wezens kun't plaatsen.
en dat je dan een +6 braclet of strength hebt das heel leuk.
maar als je dan in een antimagic field loopt dan heb je wel ff een probleempje.
en het is heel leuk dat je een +5 vorpal longsword of slaying dragons hebt. jammer nou dat de draak de feat sunder heeft en je zwaardje aan gort mept.
en dat je abilities elke 4 levels met 1 groter worden vind ik alleen maar realisties.
of vind jij dat als je een fighter bent en je loopt dag in dag uit met zo'n groot zwaard te meppen je dan geen spierballen kweekt?
of dat een wizard die veel studeert en spells cast niet slimmer word?
Mja je wordt handiger inderdaad, maar dan nog gaat het erg hard. Immers een fighter kan normaal trainen waardoor hij meer raak slaat en sneller slaat, dit sneller slaan gaat niet eens ten koste van de dmg. Goed, maar als je dan ook nog extra kracht opbouwt waardoor je en meer en harder slaat gaat het erg hard op dit tempo.Op donderdag 22 november 2001 18:41 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
[..]
en dat je abilities elke 4 levels met 1 groter worden vind ik alleen maar realisties.
of vind jij dat als je een fighter bent en je loopt dag in dag uit met zo'n groot zwaard te meppen je dan geen spierballen kweekt?
of dat een wizard die veel studeert en spells cast niet slimmer word?
Verder is het ook waar wat over magical items in 3rth edition gezegd wordt. Als je deze items in ad&d zou krijgen zou je bijna onverslaanbaar zijn. Maar in 3rth edition zijn erg veel dingen erg gedevalueerd. Jammer vind ik, want het is op een gegeven moment niet meer speciaal om iets magisch te vinden.
Verwijderd

Neem nou Lord of Darkness. Het lijkt op Villian's Lorebook met updated stats voor de 3e met wat nieuwe evil groepen.

btw bedankt voor de 'reclame'
Op dinsdag 04 september 2001 15:23 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
mmm bij mij was het gewoon een paar mensen die ook magic speelde.
dus was wel EZ. maar je hebt zoŽn site http://www.dndfiles.com en daar heb je ene lijst met nederlandse dnd groepjes. (maar iets van 9 groepen maar toch)
(met nu ik zo ff kijk 2 uit RŽdam)
Nee, intelligentie is een aangeboren eigenschap die je niet kan trainen.of dat een wizard die veel studeert en spells cast niet slimmer word?
Een zwaard +5 is imho een artifact waarvan er misschien een per plane bestaat. En dan nog dat ie penalties geeft op iets anders.en het is heel leuk dat je een +5 vorpal longsword of slaying dragons hebt. jammer nou dat de draak de feat sunder heeft en je zwaardje aan gort mept.
Op deze wijze is er toch niets meer aan? Een magic item moet iets speciaals zijn, je moet blij zijn met een sword + 1.
Dat is niet waar, er staat ergens duidelijk dat het gemiddelde voor een normaal mens 10-11 is. De lat is dus alleen voor adventurers veel hoger gelegd. En ik zie daar de zin echt niet van in. Waarom zou je altijd supermensen spelen? Bovendien - wat boeit het of je goed bent? Het is toch een f***ing roleplaying game? Niet een 'vecht en zorg dat je wint'-game?Ja okee dat punt snap ik wel, maar je bent met int 10.5 nu echt dom. De lat is gewoon voor de hele populatie hoger gelegd.
Maar ja.
Ik denk dat we hier weer terugkomen op de high magic/low magic world discussie die we eerder hebben gehouden. Je hebt blijkbaar een voorkeur voor een low-magic wereld. Ik denk dat als je in een wereld speelt waar magical items minder rare zijn, de inwoners van die wereld er zeker rekening mee zullen houden, en er best wel wat op vinden tegen al die magische zwaarden.Op donderdag 22 november 2001 20:15 schreef Lord Daemon het volgende:
Een zwaard +5 is imho een artifact waarvan er misschien een per plane bestaat. En dan nog dat ie penalties geeft op iets anders.
Op deze wijze is er toch niets meer aan? Een magic item moet iets speciaals zijn, je moet blij zijn met een sword + 1.
Maar goed, ik heb hier nu naast me ook een 3rd edition PHB liggen, dat ik van een vriend heb geleend. Ik zal het ook eens de komende dagen doorlezen.
Ok, dat kan ik respecteren, ze hebben gewoon een wat andere visie op role-playen dan ik. Dat maakt bijna hun oipmerking goed dat Strength en Dexterity belangrijker Primary Stats zijn dan Intelligence, Wisdom en Charisma... of nee, toch niet. Dat was onvergeeflijk.In the Dungeons & Dragons game, the classes, spells, magic items, and many other facets of the game have been designed with dungeons in mind.
Agreed. Het spelen van steden en hoven met intriges vind ik het leukste aan roleplayen. Ook je gaven slim gebruiken in non-combat situaties. Voor ilusies zijn hiervoor leuk.Op donderdag 22 november 2001 22:48 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Ok, dat kan ik respecteren, ze hebben gewoon een wat andere visie op role-playen dan ik. Dat maakt bijna hun oipmerking goed dat Strength en Dexterity belangrijker Primary Stats zijn dan Intelligence, Wisdom en Charisma... of nee, toch niet. Dat was onvergeeflijk.
Anyway voor een goede interactie met npc's zijn inderdaad meer int. wis. en Charisma nodig..
Btw, ik vind Int in 3rd edition ook erg belangrijk, want die geeft meer skill points
En ook ben ik van mening dat 2nd edition nog steeds een veel grotere munchkin game was... mits je de juiste boeken hebt (boeken van de Dark Sun of Kara-Tur setting willen het wel doen en met de 'normale' handbooks kom je ook ver (ik denk dan nu aan mijn elven archer die op 1st level een thac0 van 16 had en 3 attacks en bij elke attack vuurde hij 2 pijlen tegelijk) en ook dingen als high mastery en grand mastery kunnen harde dingen veroorzaken (characters met thac0 -10 heb je al snel)).
en ik denk dat niemand echt blij is met een sword +1, daar zit geen inspiratie in, maar eg een silver zwaard welke elke volle maan in het licht van de maan gehouden dient te worden en waarbij dan de 7 heilige namen van Ys gescandeerd moeten worden volgend de arcane volgorde die door de geschiedschrijver staffdyke is genoteerd in zijn zwaarlijvige werkje de Calcitrante werkelijkhdeid. Doet mij meet tot de verbeelding spreken. Wat voor magie er aan het zwaard hangt boeit dan niet zo.
Met een aan WAANZIN grensend optimisme
Dat lijkt me nogal een beperking als je een serieuze roleplay-campaign wil spelen. Echte mensen zijn psychologisch meestal veel dieper dan 'heroes'. Bovendien zet je zo al van te voren een bepaalde toon in je campaign, overtrokken episch, terwijl je dat misschien wel helemaal niet wilt.Volgens mij is 3rd edition veel meer een spel geworden waarbij je een Hero speelt terwijl je in 2nd edition nog meer een normaal figuur was.
Het moet ook statistisch een bijdrage hebben, maar de hoeveelheid is niet echt heel belangrijk, verschil tussen een +2 en +4 zwaard if maar 2 punten En als je toch wat hoger level behaald maakt dat niet zo heel veel uit, er wordt toch wel geraakt.
Ik denk ook dat als je een speciaal doel voor een specifiek magisch voorwerp maakt en de sfeer en geschiedenis uitwerkt je daar al vaak veel meer "macht" mee kan uitstralen. Doordat het flammende Demonenkoninginne zwaard bekend is, zal hij die er mee rondloopt ook sociale status krijgen en dat valt niet in plussen uit te drukken, maar maakt het wel leuker.
Je bedoelt zoals een partymember van ons had gedaan, door grand-master te worden in een bepaald type 2-handig zwaard (ben even de naam kwijt, had geloof ik wat weg van een scimitar of zo), die normaal gesproken 1D20 schade doet tegen large creatures. Volgens de regels van grand-mastery zou dat dan 1D100 worden (hoewel ik dat nog steeds vreemd vind, geen 1D30 of zo?). Gelukkig leek onze DM dat een beetje te gortig vinden, en is hij dat zwaard nu kwijt. Maar hoezo munchkin-trekjes?Op vrijdag 23 november 2001 01:18 schreef GaiusBertus het volgende:
... en ook dingen als high mastery en grand mastery kunnen harde dingen veroorzaken (characters met thac0 -10 heb je al snel)).

Zouden er in zo'n wereld echt geen items zijn die bijvoorbeeld de bonussen van zwaarden teniet doen? Dat lijkt me dan het logische gevolg van het veelvuldig voorkomen van swords +3. Daar sta je dan met je sword +0...Op vrijdag 23 november 2001 12:56 schreef Lord Daemon het volgende:
... Als ik nu een wereld heb waar iedereen al met +3 zwaarden rondloopt, dan moet ik dit zwaard haast al wel +5 of zo iets bizars gaan maken, anders is het gewoon niet speciaal.
Overigens nog een paar gare dingen uit 3rd edition:
* Een werkman verdient 1 silver piece per dag. Een karige maaltijd kost 1 silver piece. Conclusie: in 3rd edition gaan alle werklieden dood.
* Om een lich te worden moet je een soul jar-achtig ding bouwen - dit kost je 120.000 gold pieces. Wat ga je in godesnaam doen met 1200 kilo aan puur goud? Dat is echt een groot blok! Opeten terwijl je dat doosje maakt of zo?
* Het kost experience om een item te maken? "Zo, ik heb een item in elkaar gezet, dus nu ben ik minder ervaren."
en dat het economiesche stelsel maar een beetje in elkaar ge flatst is en niet echt overdacht.
maar het systeem wat je gebruikt om te spelen vind ik wel de kleinste vactor van je spel.
ik heb bevoorbeeld ook een wereld gemaakt in de trand van www.armageddon.org en daar zou een +1 sword al zo'n beetje een artifact zijn
en das ook gewoon met de 3de boeken opgezet. ik houd me alleen niet aan de regels.
Maar goed, het speelt leuker als je bijvoorbeeld een lichtgevend zwaard hebt waarvan je weet dat ie magisch is, en er ook mee gaat vechten. De dm rekent de bonussen wel uit.
Zo wield een van onze pc's nu "the sword of the Dales" we weten er niet veel van. Maar toen een mage lightninbold op ons caste kaatste deze op het zwaard af, en keerde terug naar de mage...
Eigenschappen van items zelf ontdekken en soms bij sages laten analyseren is veel leuker denk ik.
Zelf een +1 zwaard is leuker als het gewoon lightly enchanted sword genoemd word, zodat je niet precies de stats weet tot je ze hebt ontdekt of hebt laten onderzoeken.
Verwijderd
Er is niet iets dat magische effecten ongedaan maakt. Wel heb je aan een zwaard dat fire-damage doet niks als je tegen iemand vecht die imuun is voor vuur, zoals Iron Golems.
Wel heb je tegen sommige tegenstanders zoals lichs magische wapens nodig omdat ze imuun zijn voor normal weapons.
Identify is een stuk beter geworden in de 3rd edition. Het nadeel is dat het identifyen 8 uur duurt. Gelukkig, en dat is het mooie van dit spel, staat de DM boven de regels en kan zeggen: Na 1 uur bestuderen ben je er achter wat voor wapen het is etc.
Edit: Flash: Heb je gelijk in, maar bij een adventure bij collega's ging een vrowuelijk elf een magische dagger gebruiken en toen ze de volgende dag wakekr werd had ze een baard van 10 centimeter, elke dag groeide het weer 10 cm aan. Beware of cursed items.
Verwijderd
Nee, natuurlijk doe ik dat dan lekker niet.Op zaterdag 24 november 2001 17:54 schreef Caspian het volgende:
we moeten wel onthouden dat 1/2/3th edition D&D er is om je Campaign op te baseren dus als jij als DM vind dat eenwerkman meer verdient of dat je geen xp kwijtraakt bij het maken van items, dan doe je dat toch gewoon lekker niet
Verwijderd
Ineens weet je hoop nie meer enzo, logisch lijkt me
"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!
Eigenlijk een beetje flauwe discussieOp zondag 25 november 2001 13:11 schreef DarkX het volgende:
Nee joh, wanneer je energie kwijt bent dan verlies je toch alle ervaring die je opgedaan hebt
Ineens weet je hoop nie meer enzo, logisch lijkt me
Door ervaring wordt je sterker, net als met trainen. Wordt je slachtoffer van een energie drain, ben je wat van die kracht kwijt. Dit wordt voor het gemaakt gedaan door middel van levels.
En het is maar tijdelijk, want het is terug te krijgen met een (lesser) restoration spell.
Die indruk krijg ik langzaam ook.Op zondag 25 november 2001 12:18 schreef Caspian het volgende:
moet je zo denken, wat weten die gasten ervan? dat zijn gewoon mensen die geld willen verdienen en D&D willen uitmelken
daarom standpunt:
D&D 3rth edition is voortgekomen, louter uit de vercommercialisering van D&D
Nou ja, ff serieus. Is Icewind Dale ook van de BG-serie of staat die er totaal los van? Met andere woorden kun je BG character exporten naar Icewind Dale?
Ja, en die studeer ik.Zijn daar dan regels van?
Joh, ben je overgestapt op biologie?Op zondag 25 november 2001 22:31 schreef Lord Daemon het volgende:
Ja, en die studeer ik.
Of was het sociale wetenschappen
Verwijderd
Volgens mij zijn we aardig op weg met het maken van een RPG die minder dan 10 pagina beslaat in onze RPG campaigns. Hopelijk komt er ook snel weer wat meer leesvoer in Lord Deamons campain. Doordat de groep uit elkaar is,zijn de posts op een of andere manier ook veel korter geworden lijkt wel.Op zondag 25 november 2001 21:45 schreef Lord Daemon het volgende:
Nou, er zijn zeker wel dingen die beter zijn in 3rd edition. Zoals Strength - dat hele gedoe met die 18/45 en zo was natuurlijk vette onzin. Maar over het geheel genomen zie ik toch niet echt een duidelijke stap voorwaarts - dus ik vraag me inderdaad af wat die gasten er nou mee wouden bereiken, behalve dan heel veel boeken opnieuw verkopen? Ik ben ervoor dat we een real-roleplaying RPG gaan bouwen waarvan de regels minder dan 10 pagina's moeten beslaan.
Probleem is dat er enkele beslissingen genomen moeten worden, en daar moet steeds op gewacht worden. Ik kan bijv. met orsuros niet verder lopen zonder dat Dura zegt wat ie doet. Maar meer dan de beslissing die genomen wordt valt er momenteel niet te zeggen. Best irritant.Op zondag 25 november 2001 23:40 schreef -WestPark- het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we aardig op weg met het maken van een RPG die minder dan 10 pagina beslaat in onze RPG campaigns. Hopelijk komt er ook snel weer wat meer leesvoer in Lord Deamons campain. Doordat de groep uit elkaar is,zijn de posts op een of andere manier ook veel korter geworden lijkt wel.
[edit]
Seems like we're back on track... in no time zitten we weer op tempo gok ik
Hmpf.Op zondag 25 november 2001 23:33 schreef DarkX het volgende:
[..]
Joh, ben je overgestapt op biologie?
Of was het sociale wetenschappen
Ik concludeer dat jij niet weet wat je studeert.
Verwijderd
Am I right, or am I right???
Hmm. Uit zijn Nietzsche kennis zou ik eerder Filosofie ofzo concluderen, maar dat daargelaten. Maar feitelijk studeert ie Natuurkunde, wat ook zeker een onderdeel van de regels van het leven bestudeerd, maar dan vooral van het levenloze deel ervan (lekker paradoxaal)Op maandag 26 november 2001 08:34 schreef TheJoker het volgende:
Volgens mij is het psychologie, LD, wat jij studeert. Want anders kom jij niet op Armor Fati (van Nietzsche)
Am I right, or am I right???
Voor alle regels van het leven zal zeker ook bij scheikunde, biologie, filosofie, psychologie en weet ik wat voor vakken moeten gekeken worden. De grenzen tussen de vakken zijn dan opzich ook vrij kunstmatig, want uiteindelijk zijn ze allemaal bezig de wereld om je heen te beschrijven, en zijn de grenzen vaak zeer vaag tussen de verschillende disciplines, het zijn meer specialisaties. Maar what the fuck zit ik nou vaag te zwammen in een DnD topic
Wat ik wou zeggen is: met natuurkunde alleen ben je er nog lang niet qua regels
en ik vind het een beetje kort afgedaan om te zeggen dat 3de een puur voor de commercieele exploitatie is.
ok het is het eenigste wat ik ken dus ik kan nooit objectief zijn maar ik weet wel dat ik het elke zaterdag reuze gezelig vind en dat we goed roleplayen.
het valt me trouwens wel op dat nog niemand de regels van de leadership feat heeft zitten afkraken.
want die zijn pas echt belachelijk.
wij hebben ze daarom ook meteen aangepast nu geeft (Voor ons) de feat alleen een bonus of hoe ver jouw invloed werkt.
b.v.
jij bent lvl 10 fighter en je recruit een stel troepen.
en je hebt geen leadership feat dan zal het moeilijker zijn om het leger geordend te houden meer opstootjes meer insubordinatsie etc..
en met leadership feat luisteren ze sneller en beter.
en ook dat stel je hebt een oorlog en 2 legers beginnen elkaar af te slachten en jij hebt leadership feat en je rijd ff op jouw paard naar voren en stijfert en hakt een paar vijanden in puin dan telt dat als een bless op jouw troepen en een bane op de troepen van de tegenstander.
en mocht de tegenstandaar kapitein/generaal whatever ook leadership feat hebben en het zelvde doen dan cancceld dat elkaar.(en komen ze elkaar meschien ook tegen en dan is het natuurlijk zo dat de gene die wint een best wel groot voordeel heeft om te winnen)
om toch maar ook ff een lul verhaal over mijn nieuwe char te beginnen
ik heb onlangs op orders van mijn DM een darklord moeten maken. (waarom omdat de DM graaag een zelf denkende tegenstander will voor de rest van de groep)
dus ik kies een Yuan Ti wizard.
ze heeft nu al een eiland in haar bezit en heeft met een wish een toren op het eiland ge kregen.
mm ja wish ik hoor jullie al stijgeren
nee niet zelf gecast maar ik kwam een legendarie char tegen. (de dm heeft een paar super npc neer ge flatst die hun eigen ding doen (denk fizban voor de mensen die hem toevalig kennen) )
ik kwam dus de sandmage tegen een magier die een kasteel midden in een zandstorm heeft en ook totaale macht heeft over de woestijn.
die had een leuke test voor me.
ik mocht 3 wishes maken die vervult werden door een heel ongeduldige en schago ifreet.
mm mijn eerste wens. "ik wens voor een staff of power zoals hij in de boeken bescreven word"
-plop-
ok ik heb opeens een staff of power in mijn hand,
min punt alleen is dat er een lich aan vast zat.
nou bleek dit een goed lich te zijn die me niet meteen vermoorde. *phew*
wens 2
"breng mij naar dit en dat eiland" (met dit en dat specefiek aangeven om welk eiland het gaat)
-plop-
en de efreet verteld mij dat we kunnen beginnen met lopen en dat het die richting uit is.
ARGHH!
ik zeg iets van laat maar en het is tijd voor 3de wens.
"ik wens dat er op dit en dat eiland een toren staat"
-plop-
ik kom dus later op dat eiland en wat zie ik. yup een toren, en nog een vrij goede ook.
mmm ik naar binnen.
oeps.
daar staan dus 2 tena`ri demons.
we hadden een medusa mee (heb nu geen zin om het hoe en wat uit te leggen)
en na een paar keer lukte het haar ze 'stoned' te krijgen.
maar we zaten bijna door onze spells heen enzo dus eerst maar ff slapen.
wou nog 1 uur voordat het dag is staat er opeens een huge tena`ri demon naast ons kamp.
gelukig had ik nog 1 greater magical weapon rememberd anders waren we best wel dood geweest.
toch krijgen wij hem uiteindelijk dood en gaan dus de toren in om wat daar ook boven zit of aan te spreken of te vermoorden. (voordat hij meer demonen ging summonen)
want wij gingen uit van een wizard ofzo die best wel pissed was.
wat zien we.
"ja een slang achtige vrouw met 6 armen en de staart van een slang."
"jullie herkennen haar als een marlith"
"jullie weten dat ze een tacticus is in de legers van de demonen"
op dat moment hadden wij zo iets van "oh FUCK"
na een boel gepraat overtuigen we de maralith er van dat ze ons kan helpen (na ok eerder dat wij haar kunnen helpen)
en nu ben ik dus aan het plotten hoe we haar dood moeten krijgen.
want het is natuurlijk wel mijn toren
maar we moeten nu toch eerst naar de underdark om daar yuan ti te vinden en kruiden zodat ik yuan ti siblings kan gaan maken.
Sindsdien zijn onze wishes steeds langer geworden, met veel termen als "onmiddelijk", "onvoorwaardelijk" en "permanent".
En kan de DM ze nog evil-er interpreteren.Sindsdien zijn onze wishes steeds langer geworden, met veel termen als "onmiddelijk", "onvoorwaardelijk" en "permanent".
Jij snapt onze DM!!!Op maandag 26 november 2001 16:45 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
En kan de DM ze nog evil-er interpreteren.
(Of zou het een eigenschap zijn van alle DM's/GM's? Goh...
Maar wij players worden ook steeds gehaaider.
Verwijderd
Wordt wel tof...
onze priester kreeg gisteren ook een wish. (zelvde reden als mij)
"ik will dat je mijn wijsheid vergroot"
-plop-
opeens ligt er eens stapel boeken zo groot als een berg voor zijn neus.
efreet zegt "ok begin maar als je klaar bent ben je een stuk wijzer"
ik denk dat mijn wizard als hij zelf ooit de spell wish heeft maar eerst een week neemt ofzo om een goede zin te formuleren
Meesterlijk voorbeeld. Een wishspel vereist veel improvisatie van de DM. In het PHB wordt hier ook een goed voorbeeld gegeven: als iemand, een ander dood wenst, dat de persoon verder in de tijd gaat, naar een punt waar die persoon ook echt dood is.Op maandag 26 november 2001 22:12 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
onze dm is echt een meester in het breed interpeteren van zinnen.
onze priester kreeg gisteren ook een wish. (zelvde reden als mij)
"ik will dat je mijn wijsheid vergroot"
-plop-
opeens ligt er eens stapel boeken zo groot als een berg voor zijn neus.
efreet zegt "ok begin maar als je klaar bent ben je een stuk wijzer"
ik denk dat mijn wizard als hij zelf ooit de spell wish heeft maar eerst een week neemt ofzo om een goede zin te formuleren
Sure - stuur me maar een beta anders, lijkt me koel.Ik ben bezig met een magic systeem ontwerpen... waarvan ik 50 % afkijk van LD's systeem van EW... (is dat goed?? ik vermeld je naam )
Wordt wel tof...
(het add on boek voor dnd 3de)
het zuigde echt zwaar.
alle spells en zo'n beeetje alle extra feats zijn combat based. (met extreeme uitzondering van mordekains private sanctum (waar je 24 uur beschermd bent voor scryen afluisteren etc.. in een bepaald gebied)
de prestige classes gaan wel. veel evil classes gelukig.
Ik ben bezig met een variatie op D&D 3rd edition. Het gaat Damnation Alley heten en is een setting gecombineerd met een systeem. Het systeem is hetzelfde als D&D. Alle aanpassingen op het originele concept ben ik in deze file aan het uitwerken.
Er zit een HP systeem in gebaseerd op EW (mag toch wel LD). En een Car-damage systeem. Nu ben ik bezig met het effect op AC en to hit-rolls voor "drive-by shooting".
Jullie mogen gerust ff mee brainstormen. Ik denk dat ik een penalty op to hit geef als je vanuit een auto op een voetganger schiet.
bendes enzo, kan iedereen zich een gangsta rapper voelen
(en deze vrij nutteloze post schopt het DnD topic weer ff terug in de active lijst)
En Stratos, niet te veel op de spelfouten letten.
Verwijderd
Waar woon je?Op donderdag 03 januari 2002 23:15 schreef DaRalph het volgende:
ik heb nog een best wel groot probleempje. ik heb geen dobbelstenen en nergens bij mij in de buurt kan ik ze krijgen weet iemand hier iets op ? of waar ik ze kan bestellen. kheb alles afgezocht en kan ze nergens vinden.en om nou z'n dice roll proggie te moeten gebruiken
nee vind ik niks..
Overigens kan je natuurlijk iedere dobbelsteen met d6-en simuleren:
d4 Rol een d6 - bij 5 of 6 rol je opnieuw.
d8 Rol een d6. Als het oneven is ga je naar A, als het even is ga je naar B.
A: Rol een d6. 1 = 1, 2 = 2, 3 = 3, 4 = 4, 5 en 6 opnieuw rollen
B: Rol een d6. 1 = 5, 2 = 6, 3 = 7, 4 = 8
Etcetera.
Verwijderd
Maar ik heb zojuist een meeltje gestuurd aan het bedrijf waarvan ik mijn boeken vandaan heb gehaald: www.simtasia.nl en die zij tegen mij dat ik ze eventueel bij hem kan bestellen ook al staan ze niet op zun site
ow. btw ik woon in Roermond
O, overigens, over het aantal dobbelstenen dat je nodig hebt.
Mijn ervaring is dat je d4, d8 en d12 niet zoveel gebruikt. Daarvan denk ik dat je er met 1 per stuk wel komt. Erg belangrijk is de d20, daar wil je er wel een stuk of wat van hebben. En zorg dat je een d10 met '1, 2, 3, ... , 10' hebt, en eentje met '00, 10, 20, ..., 90' - die vormen samen een d100.
Verwijderd
nog een oproep=>
is er iemand die in roermond woont en mee wil doen !
we zijn namelijk met 3 beginners. is nie zo erg maar. 1 dm en 2 spelers is wel beetje magertjes
Verwijderd
ik heb zojuist iedere winkel uit de ongeving opgebeld en heb er eindelijk een gevonden
Verwijderd
Verwijderd
namelijk:
gebruik NOOIT 2d10 om een d20 te simuleren
want=>
de kansen zijn niet gelijk.
voorbeeld=>
de kans dat je 20 gooit op een d20 is 1 op 20
de kans dat je met 2 dobbel stenen 20 gooit is
1 op 10 per stuk.. breuk maal breuk
hieruitvolgd 100 !!!!
dus de kans dat je met 2d10 20 gooit is 1 op 100 !!!!!!!!!!
ff waarschuwing naar aanleiding van wat daemon zei
dat word dus ff een proggie in me grafisch rekenapparaat gooien
Music Addicted
Maar mijn manieren klopten wel.ff waarschuwing naar aanleiding van wat daemon zei
DohOp zondag 06 januari 2002 22:58 schreef DaRalph het volgende:
ik ben zojuist ergens achtergekomen en wil hier mijn medespelers ff voor waarschuwen !!!
namelijk:
gebruik NOOIT 2d10 om een d20 te simuleren
want=>
de kansen zijn niet gelijk.
Verwijderd
misschien wel een beetje
maar nu heb ik een dice roller op me programmeerbare rekenapparaatje staan niet echt ideaal
Neem een d10 en een d6. Rol ze.
Als de d6 oneven is neem je de score van de d10. Als de d6 even is neem je de d10 + 10. Makkelijk zat.
Roermond... dat is daar toch bij Neer en Rochel e.d.Op maandag 07 januari 2002 20:28 schreef DaRalph het volgende:
hmmm tja..
misschien wel een beetje
maar nu heb ik een dice roller op me programmeerbare rekenapparaatje staan niet echt ideaalkzou liever een normale dobbelsteen hebben ... maarja die hebben ze natuurlijk weer niet in roermond.. evenmin als spelers
Slim, heel slim... kan dus ook gewoon met d10 eerste worp is bepalen of het 10+ volgende worp is of gewoon volgende worp... kan eigenlijk met elke dice. Maar op termijn is het wel makkelijker om dices te hebben. Als je wilt Ralph kan ik je wel het telefoonnummer geven van adnd shop hier, die komen het graag bezorgen (maar dan zou ik wel ook nog een boek of iets erbij kopen)Op maandag 07 januari 2002 20:40 schreef Lord Daemon het volgende:
Welke heb je wel? Als je een d10 hebt is een d20 heel makkelijk.
Neem een d10 en een d6. Rol ze.
Als de d6 oneven is neem je de score van de d10. Als de d6 even is neem je de d10 + 10. Makkelijk zat.
Dat je dices niet mocht optellen is trouwens bekend, daar is heel kolonisten op gebaseerd
Verwijderd
ja ik heb wel alle dices behalve dan de 20
Oke ik zoek het morgen op, btw I luve your signatureOp dinsdag 08 januari 2002 20:28 schreef DaRalph het volgende:
ja kweet ut maar ik had er te snel overheen gelezen..
ja ik heb wel alle dices behalve dan de 20de meest gebruikte ook nog... ja dat telefoon nummer zou wel handig zijn ja
In Baldurs Gate 2 sprak Minsc:
Cities always tease with evil and decay, lets give it a good shake and see what falls out.
Verwijderd
fixedOp dinsdag 08 januari 2002 23:12 schreef PsyFlash het volgende:
[..]
Oke ik zoek het morgen op, btw I luve your signatureminsc quote, jammer dat de beste er niet op past:
[..]
en bedankt voor t helpen
btw Minsc&Boo en viconia waren mu favoriet @ bg2
Yoshimo had ook wel iets:
De enige die ik echt NIET mocht was Jaheira, wat een uitgedroogde bitch is dat zeg...
In Baldurs Gate 2 sprak yoshimo:
Very well: Ha Ya!
*PsyFlash kucht*
Anyway, heb je die campain nog gevonden die ik je zei?
Verwijderd
en btw ik kon zo slecht tegen jaheira dat ik haar gewoon in het begin uit me party heb geflikkerd
en yoshimo s0x die vieze verrader
Dit topic is gesloten.