Dungeons & Dragons (the pen and paper game)

Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste
Acties:
  • 4.942 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 05 oktober 2001 11:20 schreef GaiusBertus het volgende:

[..]

Ernst... kwam die uit Cullemborg? :?
Uhm... volgens mij kwam de Ernst die ik bedoelde uit Zeist. Het zal dus wel een ander zijn. :)
Maar goed, om even het voorbeeld van de tanar'ri te pakken, die beesten komen altijd in hordes op je af. Watcher's Keep in ToB was een goed voorbeeld daarvan. Dus als er zo'n tanar'ri door het dak zou komen (laten we zeggen een glabrezu) dan zou die als ik DM was zoiets zeggen van "Ah... tasty mortal... I will hang you by your guts over lakes of boiling acid... minions! Attack!" En vervolgens zou de tanar'ri een zooi lagere tanar'ri binnen gaten (dat gaten kwam niet voor in ToB terwijl dat het gevaarlijkste is van fiends, zowel baatezu als yugoloth al tanar'ri). En als dit de spelers geen angst aanjaagd, of het is nog steeds te makkelijk voor je, dan maak je van die glabrezu toch via High Level Campaigns een paragorn glabrezu? (of te wel, +25 hit dice, 100% magic resistance, meer damage, etc. :) )
Volgens mij was het probleem niet dat het niet moeilijk genoeg was, maar dat het allemaal niet zo heftig meer klinkt omdat je het gewend bent.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm, ik weet hier dus geen D&D dragons winkeltje :{ want ik heb die boeken via i-net besteld, dus woont er 1 van jullie in Lelystad?
Of kennen jullie hier iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

btw, ik heb wat zitten kloten met zwaarden, en nu is dit er uit gekomen:

SharksTooth

Longsword

1d8 dubble damage vs aquatic creatures (speciaal voor dat woord de MM doorgebladerd :P)
cannot rust

verder moet ik nog ff kijken of er nog statistieken bij moeten, ik denk dat ik gewone longsword statistieken gebruik :)

en gelieve deze niet in een campaign doen, deze is van mij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
Op vrijdag 05 oktober 2001 13:45 schreef Caspian het volgende:
hmmm, ik weet hier dus geen D&D dragons winkeltje :{ want ik heb die boeken via i-net besteld, dus woont er 1 van jullie in Lelystad?
Of kennen jullie hier iemand?
Lees je meel even. Ik ben ook een Lelystedeling :). Als ik trouwens een spellenwinkel nodig heb, ga ik meestal naar Amsterdam naar de Gamekeeper (wel praktisch als je in Amsterdam werkt :)).

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 14:45 schreef Coffeemonster het volgende:

[..]

Lees je meel even. Ik ben ook een Lelystedeling :). Als ik trouwens een spellenwinkel nodig heb, ga ik meestal naar Amsterdam naar de Gamekeeper (wel praktisch als je in Amsterdam werkt :)).
doe jij dat dan ok ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
Ik heb ook al mn spullen bij de gamekeeper vandaan, (beetje chaggie vent maar goed)..... iig, vind de miniatuurtjes erg duur daaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm... ik gebruik verschillend gekleurde pionnen als mijn miniaturen als ik ze al gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij in de groep zitten 2 warhammer spelers, dus die hebben genoeg miniatuurtjes, die vrij mooi zijn overigens. :)

Ik ben bezig met mijn orc castle adventure. Mijn doel hierbij: zo weinig opschrijven, alleen het verhaal en de belangrijkste gesprekken (dat zijn er 2). Verder probeer ik de hele adventure te leiden door alleen het gebruik van plattegronden (die ik natuurlijk niet aan de spelers laat zien, omdat ze alle details bevatten: traps, secret doors/rooms, NPC's, locaties van tegenstanders, treasures, etc.) Ik ben erg benieuwd. Ik ga zondag weer spelen, dus misschien kom ik aan mijn adventure toe, als hij dan al af is natuurlijk :P

Oh en btw. Check dit es (komt uit de Elves-handbook)

Combat Modification

Elves are fiercely interested in any art to which they may dedicate themselves for decades or even centuries. This includes the fighting arts. The optional modification described in this section, the bladesong fighting style, reflects that interest.
When an elf has devoted him- or herself to improving prowess in combat, the result can often be a frighteningly efficient individual. The services of elves who have exclusively trained for battle are in high demand in human lands, for the elves' knowledge of tactics, strategy, and swordplay often rivals that of the most accomplished human generals.

Bladesong Fighting Style

Dedicated elf warriors take their craft seriously enough to have created a uniquely elven fighting style. Unlike the martial arts of other races, the elven fighting style, also known as the bladesong, emphasizes beauty and economy of movement over sheer destructive power. However, the elven bladesong is deceptively dangerous, for all its seeming gentleness and apparent grace.
There are two types of bladesingers: those who learn it as an additional skill (described below), and those who have made it their lives. Those in this second category are known as Bladesingers, and they are described in Chapter Ten.
Bladesong is so named for several reasons. The first and most obvious is because of the whistling of the blade as it slices through the air when this style of fighting is used. The second is for the haunting, wordless tune many of its practitioners sing as they fight.
Those who practice the bladesong appear as if they are dancing when they fight. Their movements seem misleadingly slow and elegant, deflecting opponents' blades while lazily drifting back to score hits themselves. The technique requires, above all, misdirection and subtlety. The bladesingers do not believe in smashing blows or strong and crushing offense, but rather in guiding their opponents to anticipate a different attack entirely, thus overbalancing the foe and making him seem clumsy.
Bladesinging can be done with any Small- or Medium-sized melee weapon, although the majority of practitioners practice their art with the sword. Due to the awkwardness of polearms and two-handed weapons, there are no known students of bladesinging proficient in these weapons.
To take advantage of the bladesinging technical benefits, the character (who must be a member of the warrior, priest, rogue, or warrior/mage classes) must devote at least two weapon proficiency slots to the style. Otherwise, the character can gain no benefits from the technique. This cost does not include the initial slot devoted to learning rudimentary use of the weapon, so the total cost is three weapon slots.
Obviously, rogues and priests cannot pick up this technique until they reach the 4th level or higher, since they start out with only two weapon proficiency slots and don't acquire a third until having progressed in levels. (As noted above, mages cannot learn this style at all.) Even if rogues and priests devote all their initial slots to a weapon and the first half of the bladesong proficiency, they must take a significant amount of time away from adventuring to learn the second half. Unless their companions are remarkably understanding and willing to wait some years, this could cause party friction. Thus, the style is usually practiced only by warriors and warrior/mages.
Please note: Elves never teach this style to non-elves, including half-elves and drow (the latter of whom have their own teachers and their own style anyway). Elves make no exceptions to this rule, even for those who have proven themselves eternal friends to the elves or even those who have married into the elven life. Elves have several reasons for not doing so.
The first is that this style could be a terrible weapon against the elves should any non-elf students choose to use it that way. Though they may trust someone with their lives, the teaching of the bladesong is most definitely a racial secreta secret that will not be revealed even under pain of death. The only conceivable way for a non-elf to gain this knowledge is by using powerful magicks to force it from a practitioner. In such a case, elves would swear the blood oath and doggedly hunt the thief until he or she is destroyed. They would not hesitate to use every trick at their command.
The second is that there are so few teachers of bladesinging that they have no desire to devote the time required to any other than elves. Although this is biased against non-elves, bladesinging masters are adamant about not teaching any other than elves. While a few other creatures might have the grace necessary for the intricacies of the bladesong, they certainly do not have the judgment and discernment most elves possess.
Finally, and most compellingly, few other beings have the time necessary to properly learn bladesinging. In the years it takes to master even the rudiments of the bladesong, a human could raise a family, build a successful business, and retire a wealthy man. There are numerous other ways to become a fierce fighter, all of which demand less time than learning the bladesong. Even most elves are not willing to take the time necessary to learn this technique. Only the most fiercely devoted will spend the decades required for this fighting style.

Advantages

Although the cost is rather steep to learn bladesinging, its practitioners swear by it. Its wide versatility often astounds those who are not familiar with its intricacies. The things even an amateur bladesinger can do with one blade echo tricks that accomplished warriors can do with two, or with a weapon and shield.
Those elves willing to devote two slots to learning the rudiments of bladesinging gain the use of the following benefits:
1.They may gain a +1 bonus to their AC or, if they wish to spend an extra slot, may boost this bonus to +2 to their AC. That is the highest bonus those who choose blade-singing as an additional skill can attain. or
2.They may gain a +1 to hit or, if they wish to spend an extra slot, may boost this to a +2 to attack. As with the AC bonus, +2 is the best they can hope for. or
3.They may attack and parry in that same round, without wasting any additional attacks.

Note that these three benefits are not cumulative; that is, practitioners cannot use all three at once. However, they do have the option of varying between these three options during the course of a combat.

EXAMPLE: Amaranth Silversword, a 6th-level fighter fully proficient in the bladesinging weapon style with three slots, encounters a band of 20 orcs while he is walking well ahead of his party. He immediately shifts into a defensive posture, giving himself a +2 bonus to his AC so that he may gauge the orc band's capability.
When they fail to hurt him appreciably in the first exchange of attacks, Amaranth places his back to a tree so that fewer of them can approach. He shifts to a slightly offensive stance, going with one attack and one parry. He dispatches an orc, and the rest still have failed to harm him severely.
Now that he has fully learned their measure, he goes totally on the offensive and whirls through their midst with deadly capability. When the rest of his party finally catches up with him, hurried by the sound of clashing blades, they find Amaranth standing atop several dead orc bodies, calling elaborate and inventive insults after those who have fled.

Disadvantages

The most obvious disadvantage to acquiring the bladesinging weapon style is that a character cannot carry a shield and practice the style at the same time. This technique requires far too much concentration on movement and flow, and the shield gets in the way of the grace and balance necessary to successfully use the style.
A more esoteric disadvantage is that this style is most often used by lonerssolitary individuals who have no desire to be part of a group. Rarely, this technique may be practiced by someone whose companions will part company with the PC for a decade. Since bladesinging is a very demanding style, the training is intense, difficult, and, above all, long. Therefore, a PC would be well advised to study this style in his or her early years before joining up with a group of adventurersor else develop some long-lived and understanding friends.

F*ck met die disadvantages... die boeien me werkelijk 0,000,0 (jah, twee komma's...)
Sweet of niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het gaat niet om de advantages en disadvantages maar om de roleplaying capabilities. :) Ik wil nog een keer iemand gaan spelen die langzaam gek wordt... fuck die advantages. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol, idd, ik ga mijn bard een vette klootzak maken, die niet tegen andere bards kan, bang is voor slangen e.d.

en maar zeiken en maar zeiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 20:17 schreef Lord Daemon het volgende:
Het gaat niet om de advantages en disadvantages maar om de roleplaying capabilities. :) Ik wil nog een keer iemand gaan spelen die langzaam gek wordt... fuck die advantages. :P
ooit eens een acoholistische ranger gespeeld??? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 20:17 schreef Lord Daemon het volgende:
Roleplayen, schmoleplayen... :) Idd, je hebt gelijk, maar ik wil wel een wreed character spelen, die naast een emotionele kant ook sierlijk en dodelijk kan knokken. Ik bedoel, je moet niet het karakteristieke watje hebben, dat eigenlijk liever niet op avontuur gaat, want dan roleplay je eigenlijk verkeerd.

Mijn character, Elgaryan, heeft een grote angst: een gigantisch grote angst te sterven. Daarnaast zou hij helemaal door de grond heen zakken van verdriet en schuldgevoel als hij een van zijn vrienden/geliefden zou verliezen door zijn eigen schuld. Plus, hij is bang dat hij de controle over zijn zelfbeheersing zal verliesen, in die zin, dat zijn lust op wraak naar Aust en de corruptie in zijn thuis-woud, hem overneemt en hem zal overweldigen, en hem zo een persoon maakt die hij juist wil voorkomen te zijn. (lees Elgaryan's achtergrond in een van de vorige pages) Hij zit dus flink in de geestelijke zorgen als je het mij vraagt.

Nu vragen jullie je af: "wat voor invloed heeft dit op het adventuren?"
Nou.. dit:
* Hij zal tot in het extreme vechten voor zijn eigen leven en zijn vrienden
* Hij zal depressief worden als een van zijn kameraden sterft, vooral als het door zijn schuld is. Hij zal gaan zwerven, de party (tijdelijk) verlaten, om het wraakzuchtige deel in hemzelf los te laten op corruptie. Hij zal de persoon worden die hij niet wil worden. Hij is op dat moment continu in tweestrijd en zal het heel moeilijk met zichzelf hebben. Hij zal gaan drinken en zichzelf misschien zelfs tot criminaliteit toelaten. Hij zal worden wathij het meest haat: wraakzucht, machtswellust, kwaadaardig.

* Is hij daarentegen in staat mensen te redden (vrienden/geliefden/anderen), dan zal hij zichzelf steeds beter leren beheersen, en zijn lust naar wraak onderdrukken.

Toch wil ik op den duur wel een quest hebben waarin de corruptie van Elgaryan's thuis wordt aangepakt, en Elgaryan Aust onder ogen kan komen.

Waarom wil Elgaryan niet toegeven aan zijn wraak? Omdat hem dit door zijn leermeester, ouders, familie en geliefde is geleerd. Het is tegen de ere-code van de High-elves in.

Elgaryan is aan de ene kant een chaoot, aan de andere kant een stijder voor het goede. Hij haat corruptie, hij haat degenen die uit zijn op macht en de zwakkeren onderdrukken en zal alles eraan doen wat in zijn macht ligt dit te voorkomen.

:P

EDIT: mijn character is diep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben nu bezig met mijn char, ik heb net voor zijn abilities gerold (en ook eerlijk gedaan):
str. 14
dex. 13
con. 14
int. 15
wis. 9
cha. 17

:)

vind ik toch wel aardig voor en half-elf bard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 12:06 schreef TheJoker het volgende:

[..]

Roleplayen, schmoleplayen... :P

[knip]

EDIT: mijn character is diep :)
chaotic-good?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Chaotic Good? Hij is aan de ene kant heel duidelijk lawful tov de regels die hem geleerd zijn; aan de andere kant is hij tegen de gevestigde orde... dat is dus zowel chaotic als lawful. Conclusie: speel niet met alignment, dat is een grove simplificatie van je character. :)
Ik bedoel, je moet niet het karakteristieke watje hebben, dat eigenlijk liever niet op avontuur gaat, want dan roleplay je eigenlijk verkeerd.
Nou, de dief uit onze vorige party was dus echt heel erg laf. Hij rende bij combat meestal weg, als hij bedreigd werd gaf hij meteen al z'n geld weg en zo. :) Maar hij was wel erg koel! Dus een watje kan nog best gaaf roleplayen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04 14:37
Op zaterdag 06 oktober 2001 12:09 schreef Caspian het volgende:
ik ben nu bezig met mijn char, ik heb net voor zijn abilities gerold (en ook eerlijk gedaan):
str. 14
dex. 13
con. 14
int. 15
wis. 9
cha. 17

vind ik toch wel aardig voor en half-elf bard :)
Half-elf Bard!!! My favourite :)))
Wat voor een ben je? Zo'n heel irritante of eentje die WEL goed kan zingen/muziek spelen/etc.
Wat zijn je thieving skills?

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 12:54 schreef Lord Daemon het volgende:
Chaotic Good? Hij is aan de ene kant heel duidelijk lawful tov de regels die hem geleerd zijn; aan de andere kant is hij tegen de gevestigde orde... dat is dus zowel chaotic als lawful. Conclusie: speel niet met alignment, dat is een grove simplificatie van je character. :)
[..]

Nou, de dief uit onze vorige party was dus echt heel erg laf. Hij rende bij combat meestal weg, als hij bedreigd werd gaf hij meteen al z'n geld weg en zo. :) Maar hij was wel erg koel! Dus een watje kan nog best gaaf roleplayen zijn. :)
Ja je hebt gelijk, maar ik moest wat kiezen, voor de duidelijkheid voor mijn partyleden. Dus koos ik voor chaotic good.

Toch dreigt Elgaryan wat meer naar chaotic te gaan, vind ik. Hij is voor vrijheid, tegen corruptie, tegen macht. En een lawful good character is voor de wet, hoe vrijheidsbedreigend deze ook is en hoe oneerlijk het is tegenover het volk. Hij is een rebel, die staat voor eerlijkheid, vrijheid, gelijkheid, en broederschap :)

Oh, enneh Caspian, wat heb jij goed gegooit, mannetje :)

[Caspian quote]

chaotic-good?

[/Caspian quote]

Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Voor wie het interesseert, ik heb een aantal files op de Eternal Worlds website gezet die leuk en/of handig zijn onafhankelijk van welke RPG je speelt. Zoals een guide for World Creation, Uncle Figgy's Guide to Good GameMastering, the Carnal Netbook, een lijst met random names, en nog wat humor zoals de Canonical List of Famous Last Words. Allemaal te vinden op http://www.avidgamers.com/EternalWorlds

Wie nog goede files heeft die vrij verspreid mogen worden en niet RPG afhankelijk zijn: stuur ze mij op of geef me een link. :)

Misschien kunnen we als GoT-RPGers ook zelf wat dingen schrijven? Ik ben op dit moment bezig met een file die je kan gebruiken om te bepalen wat voor straf een misdadiger krijgt. (Veel PCs komen vroeg of laat toch in aanraking met de wet. :) ) Maar er zijn nog heel veel meer dingen die handig zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt de nieuweling aan en vraagt:
Waar koop je D&D ? ik wil ehm ook VET graag hebben, ik ben ook RPG verslaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 17:21 schreef Bio-Dome het volgende:
Bij de winkels die wel meer van dat soort dingen hebben :P
In enschede zit "Wizard". Die heeft soms de 3e editite D&D boeken, maar hij kan ze niet aanslepen...

Op zich zou je aan de ISBN nummers genoeg moeten hebben om ze bij de gemiddelde boekhandel te kunnen bestellen, toch :?

Anyways, hier de ISBN nummers die achterop de boeken staan:
Players Handbook: 0-7869-1550-1
Dungeon Master Guide: 0-7869-1551-X (X? :?)
Monster Manual: 0-7869-15528

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 17:21 schreef Bio-Dome het volgende:
hmmm je bent RPG verslaafd maar je kan niet aan D&D 3e boeken komen??? :D

/me hoopt niet dat je PCRPG's bedoelt...

maar iig, je hebt alleen de PHB nodig, en misschien is het makkelijker/goedkoper/leuker om gewoon eerst een groep te vinden, zij hebben al die boeken waarschijnlijk al, en als het leuk is gewoon de PHB te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.amazon.com :) hebbik ze van maar er hangt wel een prijsje aan :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 17:13 schreef Lord Daemon het volgende:
Voor wie het interesseert, ik heb een aantal files op de Eternal Worlds website gezet die leuk en/of handig zijn onafhankelijk van welke RPG je speelt. Zoals een guide for World Creation, Uncle Figgy's Guide to Good GameMastering, the Carnal Netbook, een lijst met random names, en nog wat humor zoals de Canonical List of Famous Last Words. Allemaal te vinden op http://www.avidgamers.com/EternalWorlds

Wie nog goede files heeft die vrij verspreid mogen worden en niet RPG afhankelijk zijn: stuur ze mij op of geef me een link. :)

Misschien kunnen we als GoT-RPGers ook zelf wat dingen schrijven? Ik ben op dit moment bezig met een file die je kan gebruiken om te bepalen wat voor straf een misdadiger krijgt. (Veel PCs komen vroeg of laat toch in aanraking met de wet. :) ) Maar er zijn nog heel veel meer dingen die handig zouden zijn.
Jah, is wreed. Of bijvoorbeeld extra features voor je class uitwerken of de cultuur van het ras waar je momenteel mee speelt uitdiepen.

Of een guide voor beginners, waarbij heel gemakkelijk adhv voorbeelden wordt uitgelegd hoe AD&D werkt. (ik vind namelijk dat voorbeelden heel leuk zijn om te lezen + je leert de regels zo een stuk makkelijker.)

Ik zal es gaan kijken op je sijt Lord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zondag 07 oktober 2001 09:44 schreef TheJoker het volgende:

[..]

Jah, is wreed. Of bijvoorbeeld extra features voor je class uitwerken of de cultuur van het ras waar je momenteel mee speelt uitdiepen.

Of een guide voor beginners, waarbij heel gemakkelijk adhv voorbeelden wordt uitgelegd hoe AD&D werkt. (ik vind namelijk dat voorbeelden heel leuk zijn om te lezen + je leert de regels zo een stuk makkelijker.)
Bijvoorbeeld, hoewel ik dingen die nuttig zijn voor alle RPG;s op zich gaver vind. Bijvoorbeeld een guide hoe je een echt role-playing character kan ontwikkelen, bijvoorbeeld met allerlei voorbeelden en eventueel specifieke hints en tips voor verschillende role-playing systemen. Of een tabel waarmee de GM zonder al te veel nadenken kan bepalen wat voor weer het gaat worden de komende weken. (Dat is eigenlijk best een belangrijk detail in je wereld namelijk.) Zo kan je miljoenen nuttige dingen verzinnen. :)
Ik zal es gaan kijken op je sijt Lord :)
Ga je gang. :) En alles wat er op staat is legaal. :P

Overigens heb ik gisteren mijn op de erg slechte file Crime & Punishment gebaseerde file Legal Punishments for RPGs gebouwd; graag commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus
  • Laatst online: 25-07-2022

GaiusBertus

aka Gajes

Op vrijdag 05 oktober 2001 22:00 schreef KloePoek het volgende:

[..]

Ik heb nog wel een eerste level half-elf ranger genaamd Neil die constant joints rookt (en dus ook constant stoned is) en verder altijd pech heeft. Een van de leukste characters die ik ooit heb gemaakt :)
Oh, en als iemand weet waarom ik hem Neil heb genoemd mag hij het zeggen ;)

Yeah well, that's just, ya know, like, your opinion, man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 13:35 schreef GaiusBertus het volgende:
Ik heb nog wel een eerste level half-elf ranger genaamd Neil die constant joints rookt (en dus ook constant stoned is) en verder altijd pech heeft. Een van de leukste characters die ik ooit heb gemaakt :)
Neil? Toch niet Neil van de "Young Ones"? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Neil: hey, you guys oi know this great trick.
(ben vergeten wat zijn naam is maar hij speelt ook in bottoms)
gozer:ow realy, please show.

niel hakt zijn vinger af met een groot mes.

Neil: tada.
gozer:but doesn't that hurt.
Neil:AARGHhh, you ruined my trick.

weet niet meer precies hoe het ging maar was wel supper funny >:)

[ontopic]

mmm polymorph is echt wel een beetje overpowerd trouwens.
als ik met mijn sorcerer polymorph in een large black dragon (en dat kan volgens regels en RP wise (heb al eens zo'n gozer tegengekomen))

dan mep ik gewoon bijna alles dood.
hebben somige van de meer ervaren D&D'ers hier wat aan veranderd of word het gewoon geaccepteerd dat zo'n wiz/sor zo'n beetje alles kan dood beuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Op dinsdag 25 september 2001 23:49 schreef Lord Daemon het volgende:
Dream Theater? Koel. :)

Maar er komen al te veel goede bands naar Nederland en ik heb te weinig geld. :(

Over spells: mijn standpunt mag bekend zijn, ik zal het niet nog eens gaan uiteenzetten. :)
Damn mijn favoriete band en ik heb geen geld ;( . Dan maar wachten tot feb 2002. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

hebben somige van de meer ervaren D&D'ers hier wat aan veranderd of word het gewoon geaccepteerd dat zo'n wiz/sor zo'n beetje alles kan dood beuken.
Als de balance weg dreigt te raken moet de GM ingrijpen, heel simpel. Als je als sorecerer overpowered bent (en in BG ben je dat iig vergeleken met een mage, echt bizar; ik weet niet hoe dat in de pen-and-paper versie zit) dan moet de GM er voor zorgen dat dat niet meer zo is. Bijvoorbeeld jou wisdom checks laten rollen opdat de evil black dragon-nature jou niet tijdelijk overneemt en je niet je halve party uitmoordt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Op vrijdag 05 oktober 2001 22:00 schreef KloePoek het volgende:

[..]

Ben ik mee bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Op zondag 07 oktober 2001 14:56 schreef Jack Frost het volgende:
Neil? Toch niet Neil van de "Young Ones"? :P
Je hebt het geraden! Oh man, this is really bad karma man! ;)
Op zondag 07 oktober 2001 15:05 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
mmm polymorph is echt wel een beetje overpowerd trouwens.
als ik met mijn sorcerer polymorph in een large black dragon (en dat kan volgens regels en RP wise (heb al eens zo'n gozer tegengekomen))

dan mep ik gewoon bijna alles dood.
Hmm... dispel magic? Verder staat er in de spell dat je geen magical abilities van het beest waar je in verandert krijgt, en draken vliegen mijns inziens magical (vleugels zijn veel te klein, en er zijn ook draken die zonder vleugels kunnen vliegen (Crystal dragons en Linnorms, de Norse dragons, alhoewel die in 3rd edition niet meer aanwezig zijn)) dus ik zou zo'n character iig niet laten vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 13:35 schreef GaiusBertus het volgende:

[..]

The Young Ones??? :)

ps. voordat ik dit zei heb ik pagina 18 waar de antwoorden op stonden niet gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, weer een D&D middag gehad :)
Eerst zo'n my first D&D quest. Was wel leuk. Extreem veel xp en gp gekregen :|
Daarna mijn orc kasteel quest gedaan.
Dit was de inleiding:

[inleiding]
THE ORCISCH CASTLE

Taverne in Metropolian
De spelers zitten na hun vorige avontuur in een van de tavernen van Metropolian te drinken, de gebeurtenissen van de afgelopen paar weken te bepraten en hun ervaringen te delen.

Er komt plotseling een oude man in een donker rode mantel, met een grote, puntige hoed op ze afgelopen (Elminster). Hij is vrij lang, maar loopt wat gebogen en leunt op een grote, houten staf. Zijn gezicht is voor het grootste gedeelte bedekt met een machtige, witte baard. Hij doet Lothrien denken aan Gandalf de Grijze, maar hij is het niet!

Hallo Thorin, Lothrien, Blizzard en Lume. (de man kijkt jullie sympathiek aan met zijn pretoogjes Ik zie dat Nicodemuz even is terug geroepen naar de heilige orde Palor speciale diensten die daar op dit moment aan de gang zijn. Nu ja, het maakt niet zoveel uit. Ik heb jullie opgezocht voor ernstige zaken. In een klein stadje, Upper Coldstone, hier een tiental mijlen vandaan zijn momenteel problemen. Althans, toekomstige problemen; de stedelingen weten van niets. Het zit namelijk zo: in de directe omgeving van Upper Coldstone ligt een verlaten kasteel. Tot voorkort. Er is namelijk een groep orcs in getrokken. Nu hebben orcs een niet zo groot organisatievermogen, maar met de tijd zullen ze zich in het kasteel gaan vervelen en de omgeving gaan verkennen om het een en ander te vernielen en verkrachten, heheh Ahummm ik bedoel je weet wel (hij beweegt verontschuldigend zijn met zijn handen). Nu zijn die orcs heel vervelend natuurlijk, maar er speelt zich meer af in het kasteel dan zich op het eerste gezicht voordoet.
(Mensen vermist + drijvende kracht achter de orcs)

Nu is het mijn vraag of jullie misschien willen gaan kijken of jullie een oplossing voor dit probleem hebben. Jullie moeten mijn vriend Mord (met een D) opzoeken in de bossen rondom het kasteel. Nee, wacht hij vindt jullie wel. Ga maar gewoon naar Upper Coldstone toe en dan komt alles goed.

Oh, enneh, kijk daar eens achter jullie (geschrokken kijkt hij naar een punt achter jullie ruggen en wijst ernaar)

Het moment dat jullie je weer omdraaien, zie je het achterste van de oude man, dat zenuwachtig heen en weer hobbelt en krampachtig onder een van de tafeltjes probeert te schuifelen.
Op het moment dat jullie hem roepen staat hij geërgerd en enigszins verward op en zegt: Verdomme, die verrekte verdwijntruc is me nog nooit gelukt!
Hij stoft zijn mantel zenuwachtig af en laat regelmatig zijn staf vallen, die hij vervolgens weer mompelend in zichzelf opraapt.
Ik vind een goede aftocht altijd zo leuk, zegt hij lachend.
Nou ja, dan maar magie. Met een grote glimlach op zijn vrolijke gezicht knipt hij in zijn vingers, en verdwijnt in het niets.

Het bos vlakbij Upper Coldstone.
Jullie lopen door het bos heen en horen wat geritsel in de bomen. Plotseling komt er een dreigend kijkende Half-orc uit de bomen gesprongen en landt voor jullie neus, gehuld in pelzen, met een machtig gekromd zwaard in zijn handen.

Hij heft zijn zwaard en met een schreeuw rent hij jullie richting uit.
FHORGEIR! Niet doen!, klinkt achter jullie. Plotseling stopt de half-orc, die blijkbaar bij de naam Fhorgeir gaat, en laat zijn zwaard teleurgesteld zakken.
Jullie horen geritsel en achter de rug van de Fhorgeir komt een grote half-elf gelopen. Hij is gehuld in donkergroene en bruine stoffen, afgewisseld met lappen leer. Aan de verscheidene riemen die om zijn middel en borst zijn geslagen, zien jullie talloze messen, korte zwaarden en op zijn rug hangt een groot zwaard. Hij heeft een pijl en boog in zijn hand, en vol zelfvertrouwen komt hij op jullie afgelopen.

Goede, mijn naam is Mord. Ik ben de ranger van deze omgeving. Dit hier is mijn vriend, en compagnon Fhorgeir, zoals jullie reeds hebben gehoord. Hij is een druïde en zag jullie aan voor bos-slachters, zoals hij ze noemt.
De man, Mord, zegt wat tegen Fhorgeir in een laag en brommerig klinkend taaltje. Als hij klaar is, zien jullie de druïde duidelijk ontspannen.
Mord draait zich weer naar jullie toe: Jullie zijn zeker door Elminster gestuurd? () Dat dacht ik al. Luister goed, dit is de situatie. Een tijdje geleden is een wetenschapper uit het plaatsje van Upper Coldstone verdwenen. Dit is niet zo heel bijzonder, want de wetenschapper was een eigenwijze gnome, en hij stond al bekend om zijn vreemde gedrag. Toch denk ik dat zijn verdwijning iets te maken heeft met hetgeen ik jullie nu ga vertellen: Even ten noordwesten van hier staat het kasteel Durlac. Het is overgenomen door een bende orcs. Ik niets van de inwoners, behalve dit: s Avonds komt een groep van de orcs naar buiten, waarschijnlijk om te jagen en vanuit het kasteel komt veel lawaai. Op dit uur van de dag zijn de orcs bijna allemaal wakker, maar jullie zouden voordeel kunnen nemen uit de drukte. Overdag is het vrij rustig rondom het kasteel, wat dus betekent dat alle orcs binnen zitten. Jullie moeten zelf kiezen op welk tijdstip van de dag jullie gaan kijken.
Kan ik jullie nog ergens mee helpen?
Goed, dan wens ik jullie veel succes! Fhorgeir zal jullie bijstaan in de strijd.

Kwaad kijkt Fhorgeir zijn vriend aan, maar gehoorzaamd gedwee. Als Mord wegloopt, draait Fhorgeir zich naar jullie en zegt in moeilijk verstaanbaar common: Ik ga met jullie mee omdat mijn beste vriend dit van mij verwacht, maar ik zal geen moeite doen jullie leven te redden en houd me op de achtergrond, tenzij jullie iets van mij vragen. Ik doe dit en meer niet. Vervolgens slaat hij zijn armen over elkaar heen en kijkt jullie indringend aan

[/inleiding]

Ok, blijkt dat niemand Elminster kent :(
Ok, dus zij dat kasteel in, maar iedereen was al een beetje lam geworden van de vorige quest, dus ik mijn best doen om het allemaal leuk en gaaf te houden... een orc die zit te kakken, volop kans voor de spelers om stealthy te werk te gaan (hadden ze niet door). Gewoon zo met die mentaliteit van: ok, naar binnen stormen en afmaken die handel.
Vond ik wel jammer. 'k Had zelfs speciaal een vervanger voor de cleric gemaakt (die kon vanmiddag niet) --> Fhorgeir de half-orc druid, op zich een wrede NPC. NOu ja, de volgende keer als ze niet zo lam zijn zal het wel leuker worden, want ik heb nog een aantal wrede dingen voor ze in petto :)

Wat zo vervelend is, is het feit dat (bijna) niemand zijn character tot the max gebruikt. Ze kennen de regels niet allemaal (op mijzelf en nog 2 anderen na). Daarom moeten ze gewoon weten wat allemaal mogelijk is met hun character, wanneer ze dat kunnen doen, en hoe. En aldoende leer je. Ik probeerde mijn sneak attack op een paar skeletons uit. Die lullo's zijn daar immuun voor. Nu gooide ik ook wel een keer een 3 en een crit. miss, dus er was niets aan de hand, maar het gaat om het principe dat je je character goed kent. En daar is gewoon tijd voor nodig, tijd naast het spelen in de groep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb net mijn 1e D&D adventure gespeeld, was wel lastig want ik heb alleen nog 6 zeidige dobbelstenen ;(
naja, ik was ff DM omdat ik toch al veel gelezen had enzow, en het was vet lachen.
mijn vriend (Jesse) was alleen maar dat was niet zo erg :)
hij speelde dus een aardig sterke elf wizard, sterk omdat hij zijn 0 level spells oneindig kon doen, maar daar stond tegenover dat hij (omdat hij level 1 was) maar 1 keer een level 1 spel mocht doen per rust :) (nee, ik ken de regels nog lang niet :P)

naja,
hij zit in een bar, en word gevraagd door een vent om een kristal terug te halen dat door een beholder uit het museum gejat is :)
vermoedelijk zit de Beholder onder de ruines van een oud klooster, dus daar ging jesse naar toe.
aangekomen daalt hij een trap af, en komt in een 4kante kamer van 3x3 meter, hij doet een detect magic en ziet dat er naast de gewonen zichtbare muur nog een muur zit.
hij opend die en vind 10 gp in de volgende kamer.
dan gaat hij terug en door de deur, face to face met een goblin!
de goblin begint te zeiken en te zeiken en te zeiken :D
zodanig dat Jesse boos word en met een shortbow de goblin in 1 schot dood >:) bye bye

hij gaat naar beneden door de deur en ziet in de volgende kamer een soort riviertje met en vijver in het midden, hij pakt zijn water zak en vult die met water, doet een detect poisen en raad eens?
het is giftig! :)
dus hij kijkt in het water en ziet ietsliggen, hij deot dom en scheurt een lapje stof van zijn cape, bind die voor zijn mond en gaat onderwater om de bodem te onderzoeken.
ook al is het maar +- 1 meter diep en hij wist het :P
hij vind een magische waterdichte leren koker met 10 pijlen erin.

hij gaat naar de volgende kamer en krijgt gelijk een steen naar zijn kop, terwijl hij rondkijkt wie het gooide vliegt de steen weer naar zijn kop,
na veel moeite
(onder andere de steen in de koker doen en dan realiseren dat die daardoor kapot gaat)
vlugd hij naar de volgende kamer, daar zitten 2 deuren, de ene lijd naar het kristal (die hij dus pakt) en da andere naar een geheime kamer waar 50 gp lag

dan gaat hij terug maar merkt dat er een deur bij is gekomen, hij gaat erdoor en beland in een doolhof (beholders lair :+)
ik laat de beholder heel gevaarlijk overkomen (desintergrate op gesummonde monster) enzo.
Jesse vlug en sluit deuren |:( waar de beholder dus zo door ramt, uiteindelijk geeft hij het op, maar dan begint de boholder te hoesten, kotst 100 gp uit en verdwijnt in het niets :D (moest het gewoon doen :+)

Jesse happy, bijna level up, véél goud gevonden enzo, en toen moestie weg ;(

wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ze kennen de regels niet allemaal (op mijzelf en nog 2 anderen na). Daarom moeten ze gewoon weten wat allemaal mogelijk is met hun character, wanneer ze dat kunnen doen, en hoe.
De regels bepalen niet wat je kan doen en hoe. De regels zeggen wat er gebeurt wanneer je iets doet. Iedereen die weet wat je IRL kan doen weet ook wat je in een RPG kan doen. Het enige verschil is magie, en dat moet het probleem niet zijn bij AD&D, gewoon af en toe in je spell-list kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 06:26
Spelen jullie 3rd of 4th edition????
of AD&D?? zo ja welke versie?
Laatste vraag:
wat heb ik nodig om te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

wat vinden jullie?
Beetje weinig verhaal in en erg onlogische dingen. Je moet het wel een beetje een verhaal houden. Het moet spanning, humor en gevechten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Op zondag 07 oktober 2001 20:12 schreef strontvlieg het volgende:
Spelen jullie 3rd of 4th edition????
of AD&D?? zo ja welke versie?
Laatste vraag:
wat heb ik nodig om te beginnen?
4th edition bestaat naar mijn weten (nog?) niet. Ik zelf speel 2nd edition (AD&D) maar ik heb het er laatst over gehad met enkele party members dat als we nieuwe characters gaan maken we dan misschien 3rd gaan spelen.

Om te beginnen heb je een aantal spelers (2 tot 4 vind ik persoonlijk het leukst) nodig en een DM. Verder heb je een Players Handbook nodig en de DM heeft erg veel aan een Dungeon Master Guide en een Monstrous Manual (Monster Manual in 3rd edition). En verder een zooi dobbelstenen, vierzijdige, zeszijdige, achtzijdige, tienzijdige, twaalfzijdige en misschien wel de belangrijkste, de twintigzijdige. Niet iedereen heeft alle boeken nodig, maar het is wel aan te raden allemaal je eigen setje dobbelstenen te hebben, die zijn ook niet zo duur als de boeken (alhoewel nog wel relatief prijzig, soms ook mooi trouwens, er zij ook nonRPGers die de RPG dobbelstenen gewoon sparen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Op zondag 07 oktober 2001 20:25 schreef GaiusBertus het volgende:

[..]

LAP TEXT
Dankjewel weet je waar ik deze op internet kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 oktober 2001 15:44 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Als de balance weg dreigt te raken moet de GM ingrijpen, heel simpel. Als je als sorecerer overpowered bent (en in BG ben je dat iig vergeleken met een mage, echt bizar; ik weet niet hoe dat in de pen-and-paper versie zit) dan moet de GM er voor zorgen dat dat niet meer zo is. Bijvoorbeeld jou wisdom checks laten rollen opdat de evil black dragon-nature jou niet tijdelijk overneemt en je niet je halve party uitmoordt. >:)
mmm nee zo zien wij polymorph niet.
ik en de GM (DM whatever) lezen alebij Discworld :9
dus wij zien het meer als gewoon aanpassen hoe je lichaam eruit ziet.
en van nature ben ik al Evil >:)
maar mijn karakter ziet het nut van random mensen uitmoorden niet in. maar als ze perongeluk in de weg van zijn fireball gaan staan (die die uiteraard niet eerst aankondigd maar gewoon afschiete)
dan is dat jammer voor hun >:)
[heb er een paladin al 'perongeluk' 6 keer mee geflambeert (teleport scroll is toch handig als er een vrij pissed paladin je kant op komt chargen) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
is er nog een nederlands boeken verkoop ding behalve BOL.COM >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga nu strax ff een quest schrijven, goblins uitmoorden (ook omdat die niet te sterk zijn voor level 1 chars)
lijkt me wel kewl en dan weer vliegende stenen :P
owjah, ik heb mijn 1e (zie hierboven) campaign met Jesse in RPG vorm gedaan, alleen zit er geen battle in (alleen de steen maar die ram je met 1 klap kapot :P)
dus die moet ik strax ff uploaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het volgende van mening:

Plan niets als je GM/DM bent. Dit is wel leuk, maar characters snappen niet wat de bedoeling is van je plotline, ze willen wat anders en gooien zo al je plannen door elkaar, ze spelen niet goed hun rol en doen zo dingen die je niet 'gepland' had of ze vinden het saai worden.
Oh ja, nog iets... speel alleen 's avonds. Ik heb gisteren dus overdag gespeeld en de sfeer was sowieso al 50% minder. 's Avonds is het veel gezelliger, het is schemeriger, waardoor je beter in de sfeer komt om een fantasy game te spelen. Je bent eerder bereid om avontuurlijke dingen te doen, in plaats van meteen op je doel af te gaan.
Daarnaast moet je een groep vinden die net zo enthousiast zijn als jij. Het is irritant om te spelen met een hardcore RPG-er, maar het is helemaal irritant om te spelen met iemand die het wel grappig vind, maar niet echt bereid is om zijn character uit te diepen, waardoor jij je een van de weinigen voelt die echt serieus met het spel bezig is.Daarnaast moet je ook niet spelen met iemand die niet bereid is zijn rol goed te spelen en alleen te handelen zoals hij/zij dat zelf zou doen IRL.

Nu weet ik wel dat je ook moet groeien binnen RPG's, dus het kan nog komen in de toekomst. Bij ons in de groep is een soort 'tweestrijd':
* De fantasy-freaks en degenen die al een tijdje D&D spelen
* Degenen die het wel gaaf vinden, maar niet zoveel hebben met fantasy of met dit soort fantasy.
Daarnaast is er nog een subcatagorie, degene die wel wil, maar weinig tijd heeft door school.

Maar al met al is het heel gezellig en leuk.
Wat ik alleen wel ervaar (tot nu toe), is dat alles wat ik als DM schrijf, ik het liefste zelf zou willen spelen. Jammergenoeg weet ik wat er allemaal gaat gebeuren. Immers, ik heb zelf het plot, de NPC's en de locaties bedacht. Nu kan ik natuurlijk wel het achterste van mijn tong laten zien, door de sterren van de hemel te RolePlayen, maar het is toch een stuk minder leuk. Gelukkig heeft nu 50 a 60 % van de groep zich voorgenomen een grootse quest te gaan schrijven; niet van die crap zoals: 'de plaatselijke priester vraagt je om een doodskleed uit een crypte te halen, waar je vervolgens een necromancer aantreft, die je vervolgens smeekt hem te laten gaan'. (Dit hebben we trouwens uit de My-first-AD&D-adventure doos gespeeld gisteren, was evengoed toch wel leuk. --> ik heb 3 vipersnakes in tweeen gehakt). En een van de spelers wil een adventure schrijven waarbij de party in een of andere grootse oorlog terecht komt, dus dat is wel effetjes een ander stukje koek :)

Wat een betoog!

Ik zou ook nog wel es een keer een grote quest in de stad willen doen, waarbij ik bijvoorbeeld wordt ingehuurd om stealty dingen te doen. Misschien is het leuk om hier in ee duo-team te werken, dus met nog een andere speler erbij, bijvoorbeeld een archer ofzo.
Maargoed, die dingen komen nog wel in de toekomst. Ik ga zelf maar weer es achter de pc zitten om een nieuwe adventure te schrijven. Ik denk dat ik het concept van Elaine (Gajes' character) ga gebruiken: dmv een tijd-ruimte continuum en een of andere magische spiegel de tegenovergestelde karakters van de PCs op aarde laten verschijnen en de PCs op Baator terecht te laten komen, waar ze worden betrokken in de oorlog tussen de Baatezu en Tanar'ri en zij bijvorbeeld door beide partijen worden benaderd om te spioneren of iets dergelijks. Maar WEER een missie die perfect zou zijn voor mij (de thief). Ahh, ik denk gewoon dat ik met de spelers ga praten en ga dual-DMmen, waardoor ik ook mee kan spelen. Ik zeg gewoon dat mijn roleplay kwaliteiten ervoor zorgen dat ik niet weet (mijn character) wat er gaat gebeuren en 'normaal' reageert, niet onder voorkennis handeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Op maandag 08 oktober 2001 12:32 schreef TheJoker het volgende:
Plan niets als je GM/DM bent. Dit is wel leuk, maar characters snappen niet wat de bedoeling is van je plotline, ze willen wat anders en gooien zo al je plannen door elkaar, ze spelen niet goed hun rol en doen zo dingen die je niet 'gepland' had of ze vinden het saai worden.
Helemaal waar. Het is veel leuker voor zowel spelers als DM als er nog niets vast staat. Maak voor een quest een begin en een eind maar laat verder daartussen vrijwel alles open. Verzin wel een zooi (leuke) NPC's die je de party gedurende de quest tegen laat komen. En kaarten van locaties tekenen kan ook geen kwaad. Maar probeer een lineair voorgekauwd verhaal te voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GaiusBertus, wij begrijpen elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Je hebt als GM twee keuzes: weinig plannen, of heel veel plannen. Even een kort betoog over de 4 hoeveelheden plannen: niets, weinig, veel, heel veel.

Niets: Dit werkt voor geen meter. De GM kent de wereld niet, heeft geen verhaal, geen NPC's, geen quests, niets. De spelers voelen zich verloren in een wereld zonder doel of detail, ze vinden het irri dat er geen verhaal is, en de GM moet alles maar zo snel mogelijk verzinnen wat natuurlijk niet soepel loopt. Sterk af te raden.

Weinig: De GM verzint hoe het stuk van de wereld er ongeveer uitziet. Hij verzint een quest of een paar quests op een heel basaal niveau, dus zonder dat er al te veel vast ligt. De spelers kunnen doen wat ze willen in een redelijk beschreven wereld, worden nergens toe gedwongen en kunnen toch een quest krijgen als ze dat graag willen. Goed.

Veel: De GM verzint tot in detail een verhaal en een of meer quests. Hij weet hier alles van, en wil dan ook dat de spelers zijn plan volgen. Dat doen ze toch niet (tenzij hij heel sneaky is) en dit leidt ertoe dat se GM het niet lekker vindt gaan en de spelers vinden dat ze te weinig vrijheid hebben.

Erg veel: De GM verzint tot in detail een wereld. Hij weet precies wat er allemaal gebeurt tussen de verschillende politieke machten, welke steden er zijn, etcetera. Hij verzint, op een redelijk basaal niveau, een heleboel mogelijke dingen die de party kan doen. Daarnaast bereidt hij een stuk of wat quests iets duidelijker voor, maar zo veel dat de spelers altijd iets kunnen kiezen wat ze leuk vinden. Als hij ook nog kan improviseren is het helemaal mooi, want omdat hij zoveel van z'n wereld weet kan hij altijd verzinnen wat de acties van de spelers teweeg brengen.

Ik ben zelf wel een beetje van de laatste soort, moet ik zeggen. Ik heb echt al veel bedacht dat mijn party kan gaan doen, en wat er dan zou kunnen gebeuren; maar of ze het ook echt gaan doen moeten ze maar zelf weten. Ik weet vanallas over mijn wereld, dus ze doen maar waar ze zin in hebben, ik kan mbv wat ik al weet wel on the spot verzinnen wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Oh ja, nog iets... speel alleen 's avonds. Ik heb gisteren dus overdag gespeeld en de sfeer was sowieso al 50% minder. 's Avonds is het veel gezelliger, het is schemeriger, waardoor je beter in de sfeer komt om een fantasy game te spelen. Je bent eerder bereid om avontuurlijke dingen te doen, in plaats van meteen op je doel af te gaan.
Wij spelen meestal van, bijvoorbeeld, 12 uur 's middags tot 2 a 3 uur 's avonds. (Soms wel wat korter, bijvoorbeeld 1 tot 1, maar dat is het idee.) Dat werkt echt wel goed. Ik merk niet dat men er 's middags minder zin in heeft, moet ik zeggen.
Daarnaast moet je een groep vinden die net zo enthousiast zijn als jij. Het is irritant om te spelen met een hardcore RPG-er,
Hoezo? :?
maar het is helemaal irritant om te spelen met iemand die het wel grappig vind, maar niet echt bereid is om zijn character uit te diepen, waardoor jij je een van de weinigen voelt die echt serieus met het spel bezig is. Daarnaast moet je ook niet spelen met iemand die niet bereid is zijn rol goed te spelen en alleen te handelen zoals hij/zij dat zelf zou doen IRL.
Inderdaad, dat is niet leuk. Als bepaalde mensen het RPG-en niet serieus nemen neemt na een tijdje niemand het meer serieus, en dan verzandt je campaign al snel in onzin.
Wat ik alleen wel ervaar (tot nu toe), is dat alles wat ik als DM schrijf, ik het liefste zelf zou willen spelen.
Dat heb ik niet. Ik heb wel dat ik steeds gave characters verzin die ik wil spelen; maar ik speel liever een adventure van iemand anders dan van mij. :) GM-en is best gaaf, zeker als je niet al van te voren verzint wat de party moet gaan doen... en vooral ook als je geen pre-made adventure speelt!
Gelukkig heeft nu 50 a 60 % van de groep zich voorgenomen een grootse quest te gaan schrijven;
Uh, gaan jullie om de beurt GM-en? :? Dat klinkt als een heel slecht idee, want dan krijg je nooit continuiteit in je wereld.
En een van de spelers wil een adventure schrijven waarbij de party in een of andere grootse oorlog terecht komt, dus dat is wel effetjes een ander stukje koek :)
Dan moeten alle andere spelers daar rekening mee houden bij het schrijven van hun adventures; ze moeten er vor zorgen dat die landen bestaan en dat er al aanwijzingen zijn dat die ruzie gaan krijgen. Dat lijkt me nog best pittig om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Of hebben jullie 1 GM die alle quests neemt en ze vervolgens inpast binnen 1 wereld?
Ik zou ook nog wel es een keer een grote quest in de stad willen doen, waarbij ik bijvoorbeeld wordt ingehuurd om stealty dingen te doen. Misschien is het leuk om hier in ee duo-team te werken, dus met nog een andere speler erbij, bijvoorbeeld een archer ofzo.
Als je iets stealthies wil doen... dan ga je dat toch doen? Waarom zou je jezelf laten inhuren? Het is veel leuker om zelf je quests te verzinnen dan om altijd maar te doen wat die GM wil. :)
Maargoed, die dingen komen nog wel in de toekomst. Ik ga zelf maar weer es achter de pc zitten om een nieuwe adventure te schrijven. Ik denk dat ik het concept van Elaine (Gajes' character) ga gebruiken: dmv een tijd-ruimte continuum en een of andere magische spiegel de tegenovergestelde karakters van de PCs op aarde laten verschijnen en de PCs op Baator terecht te laten komen, waar ze worden betrokken in de oorlog tussen de Baatezu en Tanar'ri en zij bijvorbeeld door beide partijen worden benaderd om te spioneren of iets dergelijks. Maar WEER een missie die perfect zou zijn voor mij (de thief). Ahh, ik denk gewoon dat ik met de spelers ga praten en ga dual-DMmen, waardoor ik ook mee kan spelen. Ik zeg gewoon dat mijn roleplay kwaliteiten ervoor zorgen dat ik niet weet (mijn character) wat er gaat gebeuren en 'normaal' reageert, niet onder voorkennis handeld. :)
Dit is echt een puur persoonlijke mening, maar ik wil het wel even kwijt: ik heb zelf een enorme hekel aan wat ik het 'portal-syndroom' zal noemen. Dat je plotseling uit je wereld weg bent en in een heel ander stuk komt. (Zoals van je wereld naar de Abyss of wherever.) Ik houd er veel meer van om steeds in een stuk wereld te blijven; dat leer je kennen, je hebt continuiteit, je ziet de gevolgen van je acties, etcetera. Portals zijn naar mijn mening ondingen, dis de continuteit/samenhangendheid van een campaign ernstig in gevaar kunnen brengen; tenzij het uitstapje naar een andere wereld maar van tijdelijke duur is en je daarna weer veilig terug komt in je vertrouwde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu net de Combat regels gelezen, en het is eik heel simpel nu ik het (ongeveer) snap, komt ook omdat ze het zo ongelovelijk simpel uitleggen.
eerst een voorbeeld, stap voor stap, vertellen ze hoe en waarom dat zoveel damage doet e.d.

ik ben ongeveer er klaar voor, en Coffeemonster, hoe vaak check jij je mail?
vinden jullie het nou erg om 2 14 jarige knullen erbij te hebben?
of knullen? (ik ben 1.90 meter en tamelijk volwassen vind ik zo :P mijn vriend is wat kleiner :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb ff advies nodig,

mijn char zit nu in een stad waar het wizards guild de advizeurs van de koning zijn en er een sorcerers guild is dat een beetje aan het aftakelen is. (wizards don't like sorcers wizards have power etc. etc.)

nu ben ik door het assassins guild naar die stad gestuurd om een paar wizards uit te moorden voor geld,

maar omdat de stad waar ik vandaan kom nu oorlog heeft met die stad moet ik dat vrij sneaky aanpakken en zorgen dat het lijkt ofdat het sorceres guild het gedaan heeft.

mijn idee was gezien ik zelf ook sorcerer was om gewoon een vette oorlog tussen de 2 gildes op te zetten (het assassinaten word dan moeilijker maar het vingertje zal zeker naar het sorcerers guild wijzen)

zelf ben ik ook een sorcerer alleen hoe mijn DM het uitlegt is het daar echt een ongeorden zootje.

er zijn iets van 3 self proclaimed leaders en iedereen doet maar wat.

nou hoopte ik dat iemand hier meschien een ideetje had om het steletje niets nutten achter mij aan te laten lopen.

ik heb al het 1 en ander geprobeert.

zoals inspelen op hun haat naar het wizards guild en beloven dat ik een wizard zal omleggen (waar hun al heeeel lang mee bezig waren)

en ik denk ook wel dat dat me gaat lukken maar ik betwijfel het of de DM me dan meteen controle geeft over het gilde, hij is namelijk meestal vrij secuur met politiek en zulk soort dingen.

iemand een ideetje meschien?

<edit>
ik heb ook maar int 12 dus het moet geen uber plan wezen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Bij ons bepalen praktische zaken wanneer we spelen. Omdat de meesten van ons werken of studeren, en niet allemaal in dezelfde plaats wonen, spelen we meestals 's-avonds, maar als we een weekend plannen, spelen we ook rustig 's-middags, nadat we uitgeslapen hebben en de boodschappen zijn gedaan :P. Tja, we beginnen dus laat in de middag en spelen dan tot diep in de nacht :)
Daarnaast moet je een groep vinden die net zo enthousiast zijn als jij. Het is irritant om te spelen met een hardcore RPG-er,
Wat is hardcore? Ik ken wel iemand die graag uitwijdt in details als hij een verhaal DM't, maar of hij echt hardcore is?
maar het is helemaal irritant om te spelen met iemand die het wel grappig vind, maar niet echt bereid is om zijn character uit te diepen, waardoor jij je een van de weinigen voelt die echt serieus met het spel bezig is.Daarnaast moet je ook niet spelen met iemand die niet bereid is zijn rol goed te spelen en alleen te handelen zoals hij/zij dat zelf zou doen IRL.
True. Die mensen zien er vaak zelf hun heil er niet in en stoppen zelf.
Daarnaast is er nog een subcatagorie, degene die wel wil, maar weinig tijd heeft door school.
Dat hebben we met onze groep ook. We spelen al niet erg regelmatig (1x in 2 a 3 weken een avond is 'normaal', met af en toe een weekend tussendoor), maar rond de zomervakantie en in november/december/januari wordt het helemaal lastig. Dan zit je je echt soms af te vragen: 'wat deden we nou ook alweer de volgende keer' :P. Maar dat is nooit een reden geweest om te stoppen 8-). Onze party is alleen een paar keer gewijzigd van samenstelling.
Wat ik alleen wel ervaar (tot nu toe), is dat alles wat ik als DM schrijf, ik het liefste zelf zou willen spelen. Jammergenoeg weet ik wat er allemaal gaat gebeuren. Immers, ik heb zelf het plot, de NPC's en de locaties bedacht. Nu kan ik natuurlijk wel het achterste van mijn tong laten zien, door de sterren van de hemel te RolePlayen, maar het is toch een stuk minder leuk.
Onze DM klaagt niet, want die speelt zelf in een andere groep. Wel handig opgelost zo :)
En een van de spelers wil een adventure schrijven waarbij de party in een of andere grootse oorlog terecht komt, dus dat is wel effetjes een ander stukje koek :)
Als het bevalt, moet je eens overwegen om Birthright te spelen. Dan speel je dus met een eigen regency. Volgens mij is het best lastig om aan de boeken ervan te komen, maar op Internet is voldoende te downloaden, en als je mazzel hebt, vind je de PC-game voor een tientje in de uitverkoop.
... en de PCs op Baator terecht te laten komen, waar ze worden betrokken in de oorlog tussen de Baatezu en Tanar'ri en zij bijvorbeeld door beide partijen worden benaderd om te spioneren of iets dergelijks.
Welk level spelen jullie? Onze high-levelparty (levels +/- 25) heeft al af en toe moeite om een Balor eronder te krijgen, zeker als die een gate opentrekt, en de demons die gesummoned worden hetzelfde doen. Dan wordt het al snel druk. :P
Ik betwijfel trouwens of demons en devils wel spionnen gebruiken, of niet moeilijk doen en er gewoon lustig op los rammen :Z

Maar goed, RPG's spelen is vooral een kwestie van smaak. Elke party zal wel andere ideeën hebben van hoe te spelen :z. Maar het levert wel leuke discussies op :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
Op maandag 08 oktober 2001 19:18 schreef Caspian het volgende:
ik heb nu net de Combat regels gelezen, en het is eik heel simpel nu ik het (ongeveer) snap, komt ook omdat ze het zo ongelovelijk simpel uitleggen.
eerst een voorbeeld, stap voor stap, vertellen ze hoe en waarom dat zoveel damage doet e.d.
3rd edition I presume? Ik moet als het even kan de grote verschillen tussen 2nd edition en 3rd edition bekijken, dan zal ik er wel uitkomen. Heeft iemand ergens toevallig een 'What's new in 3rd edition?'-site voor me? :)
ik ben ongeveer er klaar voor, en Coffeemonster, hoe vaak check jij je mail?
vinden jullie het nou erg om 2 14 jarige knullen erbij te hebben?
of knullen? (ik ben 1.90 meter en tamelijk volwassen vind ik zo :P mijn vriend is wat kleiner :P)
Had een beetje rommelig weekend, waarbij ook m'n computer niet 100% meewerkte, vandaar m'n wat late reactie :).
Leeftijdsverschil (wij zijn 25, is er dan sprake van een leeftijdsverschil? :? :P) moet wat ons betreft geen probleem zijn. Let's try out 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 16:41 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Wij spelen meestal van, bijvoorbeeld, 12 uur 's middags tot 2 a 3 uur 's avonds. (Soms wel wat korter, bijvoorbeeld 1 tot 1, maar dat is het idee.) Dat werkt echt wel goed. Ik merk niet dat men er 's middags minder zin in heeft, moet ik zeggen.
[..]
Ok, dan wijzig ik het in 's middags of 's avonds. Alleen 's middags is knudde, althans, zo ervoer ik dat. :)
Hoezo? :?
[..]
Ok, dat was dus een typfout, ik bedoelde NIET -hardcore RPG-ers... dat verklaard een hoop :)
Inderdaad, dat is niet leuk. Als bepaalde mensen het RPG-en niet serieus nemen neemt na een tijdje niemand het meer serieus, en dan verzandt je campaign al snel in onzin.
[..]

Dat heb ik niet. Ik heb wel dat ik steeds gave characters verzin die ik wil spelen; maar ik speel liever een adventure van iemand anders dan van mij. :) GM-en is best gaaf, zeker als je niet al van te voren verzint wat de party moet gaan doen... en vooral ook als je geen pre-made adventure speelt!
[..]
Pre-made zuigt van alle kanten. Maar ik kom dus op wrede ideeen die ik zelf wil spelen, in mijn wereld.
Uh, gaan jullie om de beurt GM-en? :? Dat klinkt als een heel slecht idee, want dan krijg je nooit continuiteit in je wereld.
[..]
Waarschijnlijk zullen we in dezelfde wereld blijven. Misschien kunnen we als uitgangspunt steeds de grote hoofdstad Metropolian (heb ik verzonnen) Is dus een metropolis stad, waar alles kan. Lijkt me wel een goede basis :)
Dan moeten alle andere spelers daar rekening mee houden bij het schrijven van hun adventures; ze moeten er vor zorgen dat die landen bestaan en dat er al aanwijzingen zijn dat die ruzie gaan krijgen. Dat lijkt me nog best pittig om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Of hebben jullie 1 GM die alle quests neemt en ze vervolgens inpast binnen 1 wereld?
[..]
Wat ik net zeg, steeds dezelfde basis
Als je iets stealthies wil doen... dan ga je dat toch doen? Waarom zou je jezelf laten inhuren? Het is veel leuker om zelf je quests te verzinnen dan om altijd maar te doen wat die GM wil. :)
[..]
Ik kan een verzoekje indienen bij de GM die op dat moment operationeel is :) Zal hij wel willen.
Dit is echt een puur persoonlijke mening, maar ik wil het wel even kwijt: ik heb zelf een enorme hekel aan wat ik het 'portal-syndroom' zal noemen. Dat je plotseling uit je wereld weg bent en in een heel ander stuk komt. (Zoals van je wereld naar de Abyss of wherever.) Ik houd er veel meer van om steeds in een stuk wereld te blijven; dat leer je kennen, je hebt continuiteit, je ziet de gevolgen van je acties, etcetera. Portals zijn naar mijn mening ondingen, dis de continuteit/samenhangendheid van een campaign ernstig in gevaar kunnen brengen; tenzij het uitstapje naar een andere wereld maar van tijdelijke duur is en je daarna weer veilig terug komt in je vertrouwde wereld.
Ja, het is dus de bedoeling dat dit duidelijk is. Gewoon een grote quest in de abyss van Baator en dat is alles. Lijkt mij heel vet. Beetje gebruik maken van mijn Planescape ervaringen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Op maandag 08 oktober 2001 16:41 schreef Lord Daemon het volgende:
Wij hebben dit eigenlijk al van het begin af aan gedaan omdat elke DM er na 3 quests weer helemaal genoeg van had. Er gaat ook zoveel voorbereidingstijd in DMen zitten, je moet toch voor elke quest een basic verhaaltje verzinnen, een hoop NPC's en monsters maken en eventueel een kaart tekenen. Je hebt echter wel gelijk dat de continuiteit wat weg is, maar daarom heeft elke DM ongeveer zijn eigen wereld. Aan het eind van de quest kunnen we meestal wel weer terugkeren naar ons hoofdkwartier op Anatala (mijn eigen wereld). Je krijgt dan echter wel veel plane traveling en ik lees hier...
...dat je dat dus niet zo leuk vind, maar goed smaken verschillen, ik vind het altijd leuk om naar hele vreemde en vage werelden te gaan, en alhoewel een quest op de homeplane ook wel leuk is zit ik dan als speler steeds met de vrees dat de huidige DM via zijn quest onze homeplane (lees mijn wereld en geesteskindje Anatala) verandert. Dus daarom hebben we maar afgesproken dat elke DM op zijn eigen wereld DMed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

iemand een ideetje meschien?
Je wilt niet opvallen, dus je wilt helemaal geen leider worden van die sorcerersclub. Wat je moet doen is een van de sorcerors dood maken op zo'n manier dat iedereen denkt dat de wizards het gedaan hebben. Dan gaan de sorcerers de wizards neer slaan, die slaan terug, en in de zo ontstane chaos kan jij assassinaten wie je wilt. Machiavelliaans? Misschien, maar who cares? :)
Ok, dat was dus een typfout, ik bedoelde NIET -hardcore RPG-ers... dat verklaard een hoop
Ah, ok. :P
Ik kan een verzoekje indienen bij de GM die op dat moment operationeel is Zal hij wel willen.
Maar dat hoeft op zich niet. Je zegt gewoon dat je character besloten heeft om. iets te gaan doen, en dan ga je het doen. Moet je wel zorgen dat je een GM hebt die kan improviseren, anders wordt het niets. :) Inderdaad kan je misschien het beste je GM van te voren vragen of hij het erg vindt als jij iets anders gaat doen dan zijn quests oplossen.
Wij hebben dit eigenlijk al van het begin af aan gedaan omdat elke DM er na 3 quests weer helemaal genoeg van had.
Ah, ok? Onze vorige GM heeft het bijna een jaar uitgehouden, en ik vind het tot nu toe ook erg koel.
Er gaat ook zoveel voorbereidingstijd in DMen zitten, je moet toch voor elke quest een basic verhaaltje verzinnen, een hoop NPC's en monsters maken en eventueel een kaart tekenen.
Sterker nog: voordat ik ook maar een quest had had ik al tientallen uren in mijn wereld zitten. Maar dan heb je ook een basis waar je verder altijd op kunt bouwen.
Je hebt echter wel gelijk dat de continuiteit wat weg is, maar daarom heeft elke DM ongeveer zijn eigen wereld.
Ok, dat systeem lijkt me dan inderdaad wel handig. Als je iedere keer van GM wisselt kan ik het me wel goed voorstellen dat je dit wil. Ik zou het zelf wel een groot nadeel vinden, moet ik zeggen. Ben je net ergens begonnen met een handelsimperium opbouwen, moet je naar een andere wereld. :)
...dat je dat dus niet zo leuk vind, maar goed smaken verschillen, ik vind het altijd leuk om naar hele vreemde en vage werelden te gaan,
Ja, ik snap het idee ook wel, maar ik vind het erg leuk om een wereld helemaal uit te diepen. Om zeg maar het moment te bereiken dat allerlei details heel vanzelf sprekend lijken; om grote tijdrovende dingen te kunnen doen in een wereld; en om echt de consequenties van je acties door te zien werken. (Als jij de koning van een land vermoordt, dan zal je ook met je neus op de opvolgingsoorlog worden gedrukt, zeg maar. :) ) Maar dat is inderdaad een kwestie van voorkeur, en daar zal ik verder niet over twisten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 22:56 schreef Lord Daemon het volgende:

(Als jij de koning van een land vermoordt, dan zal je ook met je neus op de opvolgingsoorlog worden gedrukt, zeg maar. :) )
hmmmm.... met de nadruk op ALS.... want in een magie-arme wereld zal het bijna onmogelijk zijn om ook maar bij de koning in de buurt te komen... en waarschijnlijk is een van de weinige wizards dan in zijn dienst... in een magierijke wereld zal hij zeker wel zijn eigen magische beschermingen tegen polymorph/teleport/gate/enz hebben... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 22:56 schreef Lord Daemon het volgende:

Maar dat hoeft op zich niet. Je zegt gewoon dat je character besloten heeft om. iets te gaan doen, en dan ga je het doen. Moet je wel zorgen dat je een GM hebt die kan improviseren, anders wordt het niets. :) Inderdaad kan je misschien het beste je GM van te voren vragen of hij het erg vindt als jij iets anders gaat doen dan zijn quests oplossen.
[..]
Ja idd, de DM moet kunnen improviseren ;)
Ah, ok? Onze vorige GM heeft het bijna een jaar uitgehouden, en ik vind het tot nu toe ook erg koel.
[..]
Onze groep is net begonnen, dus ik wil zelf eerst es mijn character uit gaan diepen voordat ik de tijdrovende taak op me neem om alle quests zelf te verzinnen, terwijl de rest alleen maar hoeft te komen opdagen en te luisteren...
Sterker nog: voordat ik ook maar een quest had had ik al tientallen uren in mijn wereld zitten. Maar dan heb je ook een basis waar je verder altijd op kunt bouwen.
[..]
Waar ik nu mee bezig ben is het creeren van de wereld waar we in zullen gaan spelen (eigenlijk al in spelen). Ik ben de situatie in de grootste steden aan het bedenken, de godsdienstige overtuigingen, het regime, de invloed van bepaalde gilden op het bestuur, de handel, de verdeling arm-rijk, de frequentie van VOORkomen van magie (niet voorKOMEN) :) , de relatie tot andere steden, de algemene opvattingen, de cultuur, de belasting, etc
Daarnaast bepaal ik het geografische uiterlijk van het land, en later van de verschillende landen, de relatie tot de rest van de (handels)wereld, de geschiedenis van het land, inclusief oorlogen, legendes, plaatsen waar dwergen en elfen wonen, oude stadjes, ruines, etc...
Het wordt heel freed, als het aan mij ligt (en dat ligt het ook, dus... :) )
Ok, dat systeem lijkt me dan inderdaad wel handig. Als je iedere keer van GM wisselt kan ik het me wel goed voorstellen dat je dit wil. Ik zou het zelf wel een groot nadeel vinden, moet ik zeggen. Ben je net ergens begonnen met een handelsimperium opbouwen, moet je naar een andere wereld. :)
[..]
Lijkt mij ook leuk, met een vereiste dat de trip een uitzondering is op de wereld waar je normaliter verblijft. Zo zou ik ook nog wel es wat met de Zerthimon gaan doen, waar bijvoorbeeld partyleden die geschikt zijn, een bepaalde mentale training krijgt van het Zerth-volk. Ze zullen natuurlijk horen van de legendarische Dak'kon, de Zerth-warrior die, ondanks dat hij zichzelf was vergeten te *kennen*, een grote rol heeft gespeeld in het leven van de man die niet kon sterven. :)
Ja, ik snap het idee ook wel, maar ik vind het erg leuk om een wereld helemaal uit te diepen. Om zeg maar het moment te bereiken dat allerlei details heel vanzelf sprekend lijken; om grote tijdrovende dingen te kunnen doen in een wereld; en om echt de consequenties van je acties door te zien werken. (Als jij de koning van een land vermoordt, dan zal je ook met je neus op de opvolgingsoorlog worden gedrukt, zeg maar. :) ) Maar dat is inderdaad een kwestie van voorkeur, en daar zal ik verder niet over twisten. :)
Ja, hier wijk je (gedeeltelijk) af van de high-fantasy sfeer en begeef je je wat meer in een realistischer, middeleeuws decor. Lijkt mij heel gaaf, omdat de dingen gewoon logisch zijn, en je dus heel slim te werk moet gaan om niet met je hoofd op het blok te komen. Hierop baseer ik mijn wereld ook, de high-fantasy (de draken, de andere creaturen, de ruines, de mysteries van het land) laat ik naar voren komen in oeroude vertellingen. Natuurlijk zullen de buurlanden, of de landen die wat verder weg liggen meer mystiek kennen, dus genoeg reden voor de spelers om te verkennen. Maargoed, eer dat ik dit allemaal klaar heb, ben ik weer een weekie of 2 verder, gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Laatst online: 20:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik ga me ook maar weer eens mengen in dit topic :P
Van de week net een moord opgelost (was een extreem gaaf avontuur :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ja, hier wijk je (gedeeltelijk) af van de high-fantasy sfeer en begeef je je wat meer in een realistischer, middeleeuws decor.
Dat hoeft niet eens per se, maar het is wel wat ik op dit moment doe. Ik speel nu in een low-magic (magic is even sterk als anders maar er is minder), all-human (dus geen elven, dwergen, whatever) wereld. Tot nu toe bevalt dat goed, maar we hebben er nog niet zo lang in gespeeld. Er komen dus ook maar heel weinig 'fantasy'-monsters in voor; je tegenstanders zullen bijna altijd mensen zoals jijzelf zijn. (Maar dat maakt het tegenkomen van een monster natuurlijk wel extra gaaf :) )
Je hebt als GM twee keuzes: weinig plannen, of heel veel plannen. Even een kort betoog over de 4 hoeveelheden plannen: niets, weinig, veel, heel veel.
Ik heb er nog even over zitten nadenken, en ik heb het niet helemaal goed gezegd. Je kan eigenlijk op 2 manieren je voorbereiden: in de diepte en in de breedte. In de diepte, dat houdt in het tot in details opzetten van specifieke quests, of specifieke NPC's of zo. In de breedte houdt in het opzetten van een wereld, inclusief de politieke betrekkingen, handel, etcetera, etcetera. Wat je als GM moet doen is een beetje tijd besteden in de diepte, maar niet te veel. En daarnaast als je genoeg tijd hebt veel tot heel veel tijd besteden aan de breedte. De diepte is namelijk nodig opdat je characters iets te doen hebben; maar de breedte zorgt ervoor dat je een gave wereld hebt.
Waar ik nu mee bezig ben [etc]
Heel mooi, dat wordt vast gaaf. :) Ik ben zelf begonnen met het tekenen van een kaart; daar heb ik landen op gezet en toen ben ik bij ieder land in een paar regels een cultuur gaan verzinnen. Zo heb ik een land dat je min of meer kan omschrijven als "Nederland in de Gouden Eeuw" (maar niet helemaal, want buskruit is er bijvoorbeeld nog niet), een land dat min of meer (maar natuurlijk weer niet helemaal) lijkt op China/Japan uit dezelfde periode, etcetera. Vervolgens ben ik gaan nadenken over de relaties tussen deze landen. Toen ik wist wie wie aardig vond of juist niet ben ik het land waar de spelers zouden beginnen helemaal gaan uitwerken. Ik heb stats van alle steden en van de vijf adelijke Huizen die het land controleren; etcetera. Toen ben ik met iedereen over zijn character gaan praten om hem in de wereld te passen, en met meer of minder hulp van de spelers heb ik voor iedereen een intro-verhaaltje en een begin-quest verzonnen. (Iedere speler begon dus al met een doel.) En ik ben erg blij met het resultaat. Ikzelf ben nu gewoon goed thuis in mijn wereld, mijn spelers beginnen ook al dingen door te krijgen, iedereen heeft meteen houvast voor zijn character (door die beginquest, die ik natuurlijk niet allemaal tegelijk laat oplossen :) ); het enige nadeel is dat ik er nogal wat tijd aan kwijt ben geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu net ff een goeie achtergrond voor mijn Bard, hij werkte aan het hof voor een of andere koning, maar hij was niet grappig genoeg, dus vlugte hij om onthoofding te voorkomen en ooit nog grappig te worden :)

(hij kan dus goed zingen en en vooral de vijanden comfusen enzow, maar zijn grappen zijn slecht :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Hoef je ook geen moeite te doen om goeie grappen te verzinnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 15:10 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Hoef je ook geen moeite te doen om goeie grappen te verzinnen. ;)
idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 13:36 schreef Lord Daemon het volgende:

Heel mooi, dat wordt vast gaaf. :) Ik ben zelf begonnen met het tekenen van een kaart; daar heb ik landen op gezet en toen ben ik bij ieder land in een paar regels een cultuur gaan verzinnen. Zo heb ik een land dat je min of meer kan omschrijven als "Nederland in de Gouden Eeuw" (maar niet helemaal, want buskruit is er bijvoorbeeld nog niet), een land dat min of meer (maar natuurlijk weer niet helemaal) lijkt op China/Japan uit dezelfde periode, etcetera. Vervolgens ben ik gaan nadenken over de relaties tussen deze landen. Toen ik wist wie wie aardig vond of juist niet ben ik het land waar de spelers zouden beginnen helemaal gaan uitwerken. Ik heb stats van alle steden en van de vijf adelijke Huizen die het land controleren; etcetera. Toen ben ik met iedereen over zijn character gaan praten om hem in de wereld te passen, en met meer of minder hulp van de spelers heb ik voor iedereen een intro-verhaaltje en een begin-quest verzonnen. (Iedere speler begon dus al met een doel.) En ik ben erg blij met het resultaat. Ikzelf ben nu gewoon goed thuis in mijn wereld, mijn spelers beginnen ook al dingen door te krijgen, iedereen heeft meteen houvast voor zijn character (door die beginquest, die ik natuurlijk niet allemaal tegelijk laat oplossen :) ); het enige nadeel is dat ik er nogal wat tijd aan kwijt ben geweest. :)
Ik denk dat het ook gaaf wordt. Ik heb nu een algemene beschrijving van het land gemaakt (handel, volkeren, regering, politiek, etc) en ben druk bezig met de eerste grote stad. Dit is ongeveer het gegeven: het land heeft geen algemeen bestuur; iedere stad heeft een eigen bestuurssysteem. Metropolian, de stad waar ik nu mee bezig ben, heeft een pact gesloten met het dievengilde: het bestuur knijpt een oogje dicht voor de illegale activiteiten van het dievengilde, als het gilde ervoor zorgt dat de rebellen, de Alliantie van de stad die erop uit zijn de corrupte en egoistische regering neer te halen, geen acties kunnen ondernemen die een bedreiging vormen voor de macht van de Raad van Vijftien (leden van generaties oude, rijke handelsfamilies). Dit vind ik zowieso al een gaaf gegeven. :) Daarnaast is er slavernij, een gigantisch streng rechtssysteem (geheel onrechtvaardig) en een verbod voor magie (omdat in het verleden een machtig magier heeft getracht het bestuur omver te werpen, omdat het onrechtvaardig was). De stadswacht is heel actief en treed hard op en de invloed van de elite van de stad is ongekend hoog. Daarentegen wordt de arbeiders en werkelozen in sloppenwijken geschopt, waar de criminaliteit uitzonderlijk hoog is. Eens in de zoveel tijd wordt er een willekeurige arme sloeber opgepakt en publiek onthoofd, om te demonstreren dat criminaliteit in het rijke deel van de stad dus geheel onontbeerlijk is, en absoluut niet wordt getolereerd.

Ik ben best trots op de diepte erin. Dit geeft een heleboel opties voor een hoop fette quests :)

De andere stad (moet ik nog uitwerken) heeft een raad van heilige paladins, waar gerechtigheid en vrijheid voor iedereen heerst. Is trouwens een leuke stad voor chaotic characters :P

De andere stad (moet ik ook nog uitwerken) ligt aan zee, en is dus een havenstad. Hier zijn verscheidene dievengilden bezig in een grote oorlog om het alleenrecht van smokkelwaar. Daarnaast wordt de stad geregeerd door een raad van wijze wizards. In deze stad is magie dus bijna een normale zaak. Hier zijn dus ook weer heel veel mogelijkheden voor allerlei soorten adventures en quests.

Daarnaast zorg ik ervoor dat er een soort Egyptische stad is in het zuiden, grootse elvensteden in de wouden en een gigantische, stenen dwergenstad in de bergen. Daarnaast zullen er over het land nomadengroepen trekken, zullen er talloze festivals zijn en zijn er genoeg opties om andere landen te betrekken in quests. Oh ja, nog iets wat wel leuk is: aan de andere kant van de Eastern Bloodsea ( :) ) liggen de Crystal Islands, een groep mystieke eilanden met legenden die ik nog moet schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vandaag net weer sessie gehad (vrij kort maartoch)
heb nu de andere 'leiders 'van het sorcerer guild duidelijk gemaakt dat ik nu de leider was >:) intimidate +13 hielp een beetje

een arsitect ingehuurt om het gilde huis te renoveren (kosten all included 25.000 :( (das alles fixen extra verdieping bouwen etc. )

eenigste wat ik nog moet veranderen is het feit dat ik nu 300 gp per lid per maand moet betalen.
maarja moet nu eerst alles opstellen hoe ik het aan ga pakken.
heb all steun van de tempel of nerull (financeele steun en steun kwa kracht (ze hebben er wel voor gezorcht dat ik hun diensten 3 dubbel terug moet betalen maarja ik zal wel een manier vinden om er onderuit te komen :) of niet als de opdrachten mij aanstaan)

mmm kleine history van mijn karakter.
lid van assassins guild.
vertrouweling van groote merchant familie
magiesch advizeur van de koning (palantus (grote stad) )
leider sorcerers guild (soortje arabiesche stad)
en dienaar van temple van nerull (naja kan niet alles hebben)
cloon in de maak (nog 3 maanden)
vriendin die vrij hoog staat bij de assassins.

toch niet slecht voor een lvl 7 neutral evil sorcerer.:)

(ja ja spelling klopt niet overal maar ben vrij moe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Wtf!? Je bent level 7 en hebt al 25000 gp (en meer neem ik aan)? Ok, op zich mogelijk, maar als je bedenkt dat mijn level 20 character in haar hele tijd sinds ik ermee begon (level 7 of zo) ongeveer 50000 gp bij elkaar gesprokkeld heeft... nu goed, moet gezegd worden dat ikzelf wel vaak net treasure gemist heb doordat ik er niet was of DM was of gewoon iets niet kon doen volgens haar normen en waarden (graverobbery is bijv. out of the question!). Maar toch is het annoying dat er op dit moment een henchman van een partymember is die meer geld dan ik heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het klinkt erg gaaf. :)
Daarnaast is er slavernij, een gigantisch streng rechtssysteem (geheel onrechtvaardig) en een verbod voor magie (omdat in het verleden een machtig magier heeft getracht het bestuur omver te werpen, omdat het onrechtvaardig was). De stadswacht is heel actief en treed hard op en de invloed van de elite van de stad is ongekend hoog. Daarentegen wordt de arbeiders en werkelozen in sloppenwijken geschopt, waar de criminaliteit uitzonderlijk hoog is. Eens in de zoveel tijd wordt er een willekeurige arme sloeber opgepakt en publiek onthoofd, om te demonstreren dat criminaliteit in het rijke deel van de stad dus geheel onontbeerlijk is, en absoluut niet wordt getolereerd.
Woehahaha! LOL! :P

Het land waar mijn characters beginnen wordt bestuurd door 5 adelijke huizen, die allemaal van elkaar verschillen. Zo is er een heel rijk en heeft zeer vaal handel, is er een andere die duidelijk het grootste leger heeft, etcetera. Het is niet zo dat een duidelijk evil/good is; ik ben voor de realistische toer gegaan. Wel hebben ze allemaal andere tacktieken (zo is de een aggresiever en de ander sneakier), en hebben ze allemaal een bepaalde relatie met elkaar.

Nu heeft het land ook een koning. Deze wordt gekozen door de 5 Huizen, en blijft dan 10 jaar aan. Vervolgens wordt er een nieuwe gekozen die per se van een ander Huis moet zijn, en dan mag die weer 10 jaar. Etcetera. Alleen is het probleem dat twee Huizen als bijna 70 jaar om en om de koning leveren. Een keer zat er een andere koning, maar die was al snel verongelukt. Er zit dus veel kwaad bloed, en dat is een goede voedingsbodem voor avontuur. :) Zeker omdat er over 1.5 jaar een nieuwe koning gekozen moet worden en iedereen die wil leveren. (Behalve degenen die nu de koning hebben dan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Je bent level 7 en hebt al 25000 gp
*slik*

Mijn god! Dat is gemakkelijk 250 kilo! Bizar! Heb je een kar nodig om je geld mee te trekken. |:(

En je hebt genoeg geld om een stad te kopen, als je uitgaat van de niet zo vreemde veronderstelling dat een goudstuk ongeveer 1000 gulden waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 oktober 2001 23:36 schreef GaiusBertus het volgende:

Wtf!? Je bent level 7 en hebt al 25000 gp (en meer neem ik aan)? Ok, op zich mogelijk, maar als je bedenkt dat mijn level 20 character in haar hele tijd sinds ik ermee begon (level 7 of zo) ongeveer 50000 gp bij elkaar gesprokkeld heeft... nu goed, moet gezegd worden dat ikzelf wel vaak net treasure gemist heb doordat ik er niet was of DM was of gewoon iets niet kon doen volgens haar normen en waarden (graverobbery is bijv. out of the question!). Maar toch is het annoying dat er op dit moment een henchman van een partymember is die meer geld dan ik heeft...
mijn caracter heeft nogal veel contacten enzo

hij is ook naar die stad gestuurd door het assassins guild om daar een paar wizards dood te maken.

daar zijn zeker hoge bedragen mee geboeit.

die wizards zijn ook minimaal lvl 16/17 dus ik moet zeker uitkijken.

het is gewoon dat ik het meeste wat ik doe zonder party doe (i'm a loner)

en gezien ik leider van het sorcerers guild ben is het niet onlogisch dat ik een verbond met de temple van nerull aan ga. toch?

en is het niet logisch dat de hoge priester van nerull wel wat centjes heeft.

en ik werk voor het assassins guild, daar krijg ik ook vrij wat inkomen van.

ik heb b.v. 10.000 gp gekregen voor het overleveren van een hoogstaande nobel aan een vijandige family.

dat was zeker geen ez klusje. failure was sertain death zeg maar.

de andere leden van de groep hebben ook daarom veel minder goud dan mij maar dat komt ook omdat die minder actief werk aannemen en niet zoveel contacten als mijn ventje hebben.

en meest egeld wat ik krijg gaat meestal in onkosten van missies zitten. (scrolls, items, potions, gereedschap, kleren die ik nodig heb).

ik heb niet voor niets een een stuk of 5 nobels outfits laten maken. totaale kosten zeker iets van 40.000.

waarom omdat het vol zit met hand gemaakt zilver/goud etc. dus ik balance het feit dat ik veel goud krijg met het feit dat ik veel RP (als een rich bastard who you better not mess with)

het gaat bij ons gewoon anders,
er gaat zeker veel goud rond >:)
maar er blijft verdomt weinig in mijn zakken zitten :)
al doe ik wel mijn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 oktober 2001 23:51 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

*slik*

Mijn god! Dat is gemakkelijk 250 kilo! Bizar! Heb je een kar nodig om je geld mee te trekken. |:(
staat veilig op de bank :)
En je hebt genoeg geld om een stad te kopen, als je uitgaat van de niet zo vreemde veronderstelling dat een goudstuk ongeveer 1000 gulden waard is.
bij ons is 1 gp 1 gulden.

en in 3de is een grand house al 25k gp dus een stad zal een pietsje meer kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 oktober 2001 23:46 schreef Lord Daemon het volgende:
Het klinkt erg gaaf. :)
[..]

[...]

Het is niet zo dat een duidelijk evil/good is; ik ben voor de realistische toer gegaan. Wel hebben ze allemaal andere tacktieken (zo is de een aggresiever en de ander sneakier), en hebben ze allemaal een bepaalde relatie met elkaar.

[...]
Ja, daar streef ik ook naar; geen vooroordeel over de alignment van de stad. Jah, natuurlijk zullen ze een bepaald denkbeeld hebben dat volgens de 'hokjestheorie' bij evil of iets dergelijks zal vallen, maargoed, niemand beslist: "zo, vandaag ga ik es effetjes evil wezuh" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

bij ons is 1 gp 1 gulden.
Ah, ok. Niet erg realistisch :) maar dan snap ik het. Ik vond 40 miljoen voor wat kleren al zoveel. :P
maargoed, niemand beslist: "zo, vandaag ga ik es effetjes evil wezuh"
Inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:45

Bene

list incomprehension

Staat in de DMG ergens een tabelletje met wat redelijk is om aan geldelijke waarde bij je te hebben op een bepaald character level (tabel 2-24) - ongelofelijk, wat zijn die 3rd D&D boeken geil :)

Ook een aanrader: Manual of the planes. Paar dagen geleden gekocht en helemaal weg van. Jammer dat al die WotC boeken zo duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Op dinsdag 09 oktober 2001 23:51 schreef Lord Daemon het volgende:
Haha, sure, 1000 piek... dan zou een short sword 15000 gulden kosten! :) Dat denk ik niet, ik zie een gold piece meer als 10 tot 50 gulden of zo, verschilt een beetje per situatie.

En aangezien 'iedereen' hier nu zijn wereld post zal ik dat ook maar ongeveer doen. Tis de eerste keer dat ik het opschrijf, het zit anders gewoon in mijn hoofd :)

Mijn wereld is bestaat eigenlijk een beetje uit 2 subplanes, 2 werelden, Anatala en Treon (Treon is een evil wereld, ik weet niet of mensen Master of Magic gespeeld hebben maar daar zat ook zoiets in). Het was oorspronkelijk door de makers van de werelden, de Ta'Kaina, niet de bedoeling Treon evil te maken, maar door vreemde krachten van buitenaf is dit toch gebeurd en is de helft van het godenras ook meteen evil geworden (waaronder de leider van de Ta'Kaina, Rill). Een grote oorlog vond plaats, uiteindelijk werden de slechte Kaina van de wereld verbannen en de god Rill opgesloten in een prison (a la Watchers Keep... ik was ook zeer boos dat Black Isle mijn idee gejat had ;) ). Helaas voor de goede Ta'Kaina gingen zij in de oorlog vrijwel allemaal dood alhoewel sommige nog als vage schimmen bleven bestaan. Rill was echter niet helemaal powerless in zijn gevangenis en kreeg het in de loop der jaren voor elkaar veel volgelingen te krijgen, evil humans genaamd Sasen.

De meeste van mijn quests spelen op de andere wereld, Anatala, in het democratische koninkrijk Baaraad (democratisch omdat iedere 5 jaar dmv een stemming een nieuwe koning wordt gekozen :) ). Omdat Baaraad ongeveer in het midden van de wereld ligt komen er handelaars uit alle windstreken bijeen, vooral in de hoofdstad Talos, die daardoor ook een mengelmoes van verschillende mensen en bouwstijlen is. Het is allemaal erg chaotisch en de wetten zijn allemaal nogal vreemd maar doordat het land over het algemeen good is werkt het toch nog wel allemaal :)

Baaraad is al een aantal jaar in oorlog met het andere grote koninkrijk op de wereld, Byatar. Dit komt omdat Byatar in het geheim (alhoewel niet geheim voor de party) bestuurd wordt door fiends die de wereld willen veroveren. Om het nog allemaal erger te maken wordt heel Anatala ook nog eens aangevallen door de eerder genoemde Sasen van Treon en door Kaina die na jaren verbanning eindelijk weer proberen terug te komen. Er zijn ook nog twee andere iets kleiner koninkrijken, een extreem lawful land en een soort Midden Oosten land, maar daar is de party nog nooit geweest... wordt wel eens tijd eigenlijk... :)

De party zelf heeft zijn basis in een dorp genaamd Brenstee, midden in het boeren akkerland, waar iedereen zijn 'hoofdkwartier' (zij het een kasteel, tempel of ondergronds gangenstelsel) heeft neergezet. Het uiteindelijke doel van de party is natuurlijk om de wereld te redden doormiddel van het zoeken van Het Artefact (ja, niet zo origineel, ik weet het :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Op woensdag 10 oktober 2001 10:58 schreef Bene het volgende:
Ook een aanrader: Manual of the planes. Paar dagen geleden gekocht en helemaal weg van. Jammer dat al die WotC boeken zo duur zijn.
Die wil ik ook heel graag hebben... maar 80 gulden... eh, poeh hee...

Het gave van het boek is dat het ook heel goed te gebruiken is voor 2nd edition door de vele beschrijvingen van locaties die erin staan... hmz, misschien moet ik er toch eens voor gaan sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Haha, sure, 1000 piek... dan zou een short sword 15000 gulden kosten!
Uh... huh? Wie zegt dat een short sword 15 goldpieces is? De gewone man in de middeleeuwen liep echt no way met een buidel goudstukken rond. Terwijl je als je zegt dat een GP zo'n 10 a 50 gulden is een keer boodschappen doen op de markt toch al snel een aantal goudstukken zou kosten. Dat is echt niet realtistisch. Ik zal eens even kijken of ik iets kan vinden op het net. [...] Ik zie niets, dus helaas. :)

Maar als je zegt dat een peasant in de middeleeuwen ongeveer het equivalent verdiende van wat nu 20.000 gulden per jaar zou zijn (lijkt me een realistische omzetting), dan zou hij dus met jouw systeem maar liefst 200 gold pieces per jaar moeten krijgen! No way! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Op woensdag 10 oktober 2001 13:05 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Uh... huh? Wie zegt dat een short sword 15 goldpieces is?
Uh.... PHB? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene

Bene

list incomprehension

Is 1 gp = 10 gulden niet realistischer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat 1 GP gemaakt is van GOUD :) Mij lijkt zo'n gulden of 50 dan beter geschikt. Nu bekijk ik het alleen vanaf de kant van de waarde van het geld, dus niet hoe duur producten zijn die je kan kopen. Maargoed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan de andere kant, je kan een maaltijd (gekookte aardappelen, gebakken tulpen, drinken e.d.(gewone maaltijd dus)) voor 1 sp kopen, en 1 gp = 10 sp, dus dan denk ik dat 1 sp +- 5-10 gulden is en 1 gp 50-100 gulden is.
dat lijkt me ook wel realistisch met de shortsword (750-1500 gulden voor een goed swaard) want er moeten onkosten, materiaal en tijd betaald worden, en dan moet zo'n smit ook zijn familie onderhouden en belasting betalen en volgens mij is (wapen)smeder zijn geen makkelijk vak en hoort het goed te betalen...
dat een mes nu goedkoop is komt door de machines, maar die hadden ze toen niet :) toen werd alles met de hand gemaakt,
maar je moet ook rekening houden met belasting, als er 25 % belasting moet worden betaald dan is het niet zo gek dat iets 2 keer zo duur is als ergens waar er maar 5% belasting word gevraagd :P

This is my conclusion :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Het land waar mijn characters beginnen wordt bestuurd door 5 adelijke huizen, die allemaal van elkaar verschillen. Zo is er een heel rijk en heeft zeer vaal handel, is er een andere die duidelijk het grootste leger heeft, etcetera. Het is niet zo dat een duidelijk evil/good is; ik ben voor de realistische toer gegaan. Wel hebben ze allemaal andere tacktieken (zo is de een aggresiever en de ander sneakier), en hebben ze allemaal een bepaalde relatie met elkaar.

Nu heeft het land ook een koning. Deze wordt gekozen door de 5 Huizen, en blijft dan 10 jaar aan. Vervolgens wordt er een nieuwe gekozen die per se van een ander Huis moet zijn, en dan mag die weer 10 jaar. Etcetera. Alleen is het probleem dat twee Huizen als bijna 70 jaar om en om de koning leveren. Een keer zat er een andere koning, maar die was al snel verongelukt. Er zit dus veel kwaad bloed, en dat is een goede voedingsbodem voor avontuur. :) Zeker omdat er over 1.5 jaar een nieuwe koning gekozen moet worden en iedereen die wil leveren. (Behalve degenen die nu de koning hebben dan.)
In een magic-boek wat ik heb gelezen (ik weet de titel niet meer! |:( ) is dit ook zo uitgewerkt. 5 Huizen die elk voor iets anders staan en elk een van de Magic kleuren dragen. Dit was geen officieel serie-boek, maar ik zag het in de bieb liggen. Ik heb het niet uitgelezen, want het bleek erg dom en saai te zijn.

Ik vind de gelijkenis echter opvallend. Volgens mij kun je hierdoor wel elke kant op in de stad.

Ik merk dat veel werelden draaien om grote complotten en stuff. Is het niet veel leuker omde simpele adventurer te spelen? Zien wat je pad kruist en hierop interpreteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Uh.... PHB?
En jij vindt de AD&D manual de meest betrouwbare bron voor historisch kloppende prijzen? :) Ik kan overigens niet zeggen dat ik ooit die tabellen met prijzen gebruikt heb, ook niet topen we AD&D speelden. :)
Ik vind de gelijkenis echter opvallend.
Geloof me, ik heb geen Magic-boeken gelezen. :)
Ik merk dat veel werelden draaien om grote complotten en stuff. Is het niet veel leuker omde simpele adventurer te spelen? Zien wat je pad kruist en hierop interpreteren!
Sommigen vinden dat misschien leuker, maar ik zeker niet. Complotten, politiek, handelsbelangen, oorlogen, spanningen, etcetera zijn koel en leveren leuke role-play situaties op; veel meer dan een random encounter met een of ander monster. (Zijn er hier mensen die aan random encounters doen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Op woensdag 10 oktober 2001 17:50 schreef Lord Daemon het volgende:
En jij vindt de AD&D manual de meest betrouwbare bron voor historisch kloppende prijzen? :) Ik kan overigens niet zeggen dat ik ooit die tabellen met prijzen gebruikt heb, ook niet topen we AD&D speelden. :)
Historisch? Sinds wanneer moet AD&D historisch kloppen... een ork klopt ook zo historisch... :)

Wij gebruiken die prijzen dus wel als maatstaf, en om nog even het voorbeeld van de boer te nemen, die verdient in mijn wereld idd ongeveer 200 gp per jaar... misschien nog wel iets meer. Voor de basic soldaten geldt ongeveer hetzelfde... er moet nog wel ff gezegd worden dat mijn wereld redelijk rijk is. Maar op andere werelden zou ik de boer niet minder dan 50 gp laten verdienen, als je dan die lijst in het PHB er eens bijpakt zie je dat dat niet eens zoveel is...

Btw, een galjoen is 50000 gp :) En een trained falcon 1000 gp! Achtelijk duur!

O ja: en ik zie geldstukken in AD&D niet als van die grote dikke dukaten maar als kleine muntjes niet groter dan een gulden... Dus 15 gp is niet een hele grote buidel geld maar net zoiets als mijn portemonnee en die is niet zo groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wij rpoberen bij D&D wel zo realistiesch mogelijk te houden maar we gaan echt niet kijken wat en hoe hoor.
we kijken in het boek en gebruiken dat en als we het niet vinden klopen veranderen we het (b.v. hoe je zelf magische wapens enzo maakt klopt helemaal nix van als je de regels van het boek neemt zou een smith nooit winst kunnen maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Op woensdag 10 oktober 2001 19:01 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
wij rpoberen bij D&D wel zo realistiesch mogelijk te houden maar we gaan echt niet kijken wat en hoe hoor.
we kijken in het boek en gebruiken dat en als we het niet vinden klopen veranderen we het (b.v. hoe je zelf magische wapens enzo maakt klopt helemaal nix van als je de regels van het boek neemt zou een smith nooit winst kunnen maken)
Maar magische wapens worden toch over het algemeen niet door een smid gemaakt, tenzij die smid dan ook nog eens een hoge level wizard op priest is. Maar die regels idd wel enigszins vaag, maar goed, dan rommel je idd zelf maar wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht met smart op het moment dat onze wizard een hoog genoeg level heeft om magic items te maken. Dan zorg ik dat ik een paar duizend GP op vooraad heb liggen in een of andere kluis, want dan zullen er een aantal gigantisch wrede magic weapons gemaakt worden. (niet eens qua stats, maar qua uiterlijk, gebruikwijze, etc) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Cool! Met welk level kun je dat? Zijn daar ook restricties aan verbonden. Staat hier iets over in een handbook of is dit door jullei DM verzonnen?

I'm full of questions, want wij hebben een wizard en ik zou toch graag een of andere super armor dragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
staat allemaal in de DMG beschreven.
maar bedenk wel dat het maken van een magichs wapen zeker een maand ofzo is.
(uit mijn hoofd het is iets van de totale kosten gedeelt door 2 ofzo in dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaiusBertus

GaiusBertus

aka Gajes

Mijn character heeft 3 items zelf gemaakt, daar is ze een jaar mee bezig geweest:

Amulet of Goodness
Powers:
* grants wearer protection from evil

Athenas Helmet
Powers:
* cast true seeing once a day
* +1 bonus to AC
* +2 bonus to saving throws against enchantment/charm and mind effect spells
* -3 penalty to power checks of psionicists using powers against the wearer
* open faced Greek styled helmet: head becomes AC 4
Weaknesses:
* -1 penalty to surprise checks

Sensates Ring
Powers:
* keen eyesight, detect secret doors as an elf
* keen hearing, 20% detect noise as a rogue (ignore the 10% bonus of the keen hearing trait)
* keen olfactory sense
* keen taste sense
* keen touch sense, +1 to hit when fighting in darkness or against invisible creatures (wearer feel vibrations in the air of moving objects)
Weaknesses:
* works only for a Sensate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt wreed gajes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het altijd zo klote om te checken naar nieuwe posts en die van mijzelf als laatste te zien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Nou, hier een nieuwe van mij dan: :)

Zijn er hier mensen die in een party spelen, waarbij de leden elkaar echt dood battlen...of wordt er toch meer samengewerkt.

Ik heb zo'n idee dat je als je goed RP't je veel conflicten krijgt in je party. Verschillende alignments en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene

Bene

list incomprehension

Absoluut. Mijn vorige campagne heeft een dikke drie jaar gelopen - daarin zaten een CG Ranger (M) en een N Druid (F) die voor elkaar vielen. Ze kregen een kind (geweldig plot-tooltje) maar kregen gaandeweg steeds meer ruzie. De druid stak soms geen vinger uit als het te makkelijk ging, de lichthoofdige ranger wou alleen maar het hele land doortrekken om die en die slechterik achterna te zitten. En toch kochten ze met de groep een huisje, zonder een groveje of een hut in het bos te claimen. Continuu ruzie die twee, ik zweer het je, die twee spelers / karakters bleven daadwerkelijk, voor hun ongemerkt maar voor de rest overduidelijk bijelkaar alleen voor het kind!

Campagne stopte nadat ze richting level 18 gingen - was wel weer mooi geweest. kind heeft het einde niet gered (lang verhaal - gerommel met goden enzo). Heb de laatste sessie besteed met het vertellen hoe het hun karakters in de toekomst zou vergaan. Heb ze verteld hoe hun personages uit elkaar dreven, een eigen plaats in de wereld zochten. Ze zaten zachtjes te knikken met waterige oogjes :)

Ik dwaal af. Ik denk dat conflicten in je party aangeven dat mensen goed in hun rol zitten. Als het op fysieke gevechten uitloopt echter zit je helemaal fout - dodelijk voor moraal en de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Zijn er hier mensen die in een party spelen, waarbij de leden elkaar echt dood battlen...of wordt er toch meer samengewerkt.

Ik heb zo'n idee dat je als je goed RP't je veel conflicten krijgt in je party. Verschillende alignments en dergelijke.
En niet zo'n beetje. :) Ik heb vorig jaar een keer meer dan een halve sessie (in totaal een uur of 5 denk ik) besteed aan vechten met onze wizard. (Ik was zelf een druid.) :)

Ik was namelijk, om een lang verhaal kort te maken, tot de overtuiging gekomen dat die wizard heulde met de assassins die ons wouden vermoorden. :) Tja, wat doe je dan? En die wizard was zo arrogant dat hij niet eens op het idee kwam dat hij zich beter niet kon verzetten en het gewoon uit kon leggen. :P Het eindige in een symfonie van uiteengereten rovers, grizzlyberen en vastgebonden tovenaars. (Als jullie het erg graag willen ik het hele verhaal wel opschrijven. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Lijkt me wel een leuk verhaal...let your stories overwhelm us! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 oktober 2001 21:18 schreef BlueAngelGoT het volgende:

Nou, hier een nieuwe van mij dan: :)

altijd >:)

b.v. nu ik dus sorcerers guild ga gebruiken om wizards guild te mollen.

komen de andere pc's als diplomaten om de ruzie tussen palantus en die vage stad optelossen. (zie een paar posts terug voor het hoe en wat gedoe) (dus zij staan aan de kant van de wizards)

dus ik moet weer eens een paar PC gaan out smarten. met minder geld minder troepen en minder tijd, I like the odds >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een verzoek/vraag voor degenen die hun speelwereld hebben uitgewerkt: Zouden jullie mij dat willen toesturen, om als INSPIRATIE voor mijn wereld te gebruiken??? Dus geen jatterij... Ik ben nu bijna klaar met 1 land in mijn wereld, en ik wil de wereld uitbouwen door de andere landen in de omgeving ook te omschrijven, dus ik moet wat inspiratie opdoen :)

Bij voorbaad thankyouwell :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Spellen, films en boeken kunnen ook goede inspiratei leveren. Wij lopen bijvoorbeeld rond in Nashkel. Niet dat we de hele Baldur's Gate wereld gebruiken, maar de omgeving Nashkel is erin verwerkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op donderdag 11 oktober 2001 23:37 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Lijkt me wel een leuk verhaal...let your stories overwhelm us! :)
Vooruit dan maar. :) Er staat me bij dat ik het al eens aan iemand verteld heb... hopelijk niet in deze topic dan, anders zit ik mezelf wel erg te herhalen. :P De verhaal van de quest die aan het doen waren was als volgt: een bepaalde stad werd geregeerd door 4 kooplieden. Een van hen was, waarschijnlijk door een huurmoordenaar, vermoord. Na veel zoeken en doen hadden wij uiteindelijk de lokale groep huurmoordenaars opgerold; er kwam een rechtszaak, maar alle huurmorrdenaars bleken zo betoverd te zijn dat ze stierven voordat ze konden zeggen wie hun opdrachtgever was. Nu droegen ze allemaal een amulet met het teken van een bepaalde stad, dus naief als wij waren dachten we dat daar hun baas en de rest van assassins zouden zitten. De party bestond uit: een koppige & onafhankelijke female druid (ik), een chaotische altijd-chargende female gnome priest, een laffe en altijd pech hebbende elf thief, een arrogante tovenaar, een bard en een fighter/wizard.

Mijn druid trok de nogal simpele conclusie dat aangezien iedereen wist dat wij die assassins hadden opgerold, en de andere assassins het dus ook wel zouden weten, wij ongetwijfeld binnenkort ge-assassinate zouden worden als we daar niets aan deden. Ik probeerde dus de party ervan te overtuigen dat we naar die stad moesten gaan waar ze waarschijnlijk zaten om het probleem bij de wortel aan te pakken. De tovenaar echter had nog wel het een en ander te doen waar we waren en probeerde de party ervan te overtuigen dat we nog best een week konden blijven. De party liet zich overtuigen; maar ik (vanaf nu gebruik ik 'ik' als 'mijn druid') was niet zo dom om mijn leven te laten bedreigen door hun stommiteit en kondigde aan dat ik nog dezelfde dag dan wel alleen naar die stad van de assassins zou gaan. De thief besloot om met mij mee te gaan, maar de rest bleef. Dus ik en de thief gingen op weg, en de anderen bleven achter.

Nu wou het toeval dat de volgende dag de tovenaar een paard ging kopen op de markt. Het eerste paard dat hij uitprobeerde was 'nog van een oud dametje geweest, nauwelijks kilometers gemaakt', volgens de verkoper. Helaas kon hij ook niet galloperen, dus de tovenaar ging terug en vroeg of hij een vurig paard kon uitproberen. Nou, de verkoper had nog een paard staan dat aan hem was verkocht omdat het te vurig was. Dus de tovenaar gaat op het paard zitten, dat onmiddellijk in een frenzy wegrent. Er zat namelijk een spijkertje onder het zadel, precies de reden dat hij zo vurig was geworden. De tovenaar kreeg het paard niet onder controle, en liep een stuk of tien mensen onder de voet; toen hij uiteindelijk het paard toch wat meer gekalmeerd had, besloot hij liever de stad uit te vluchten dan aan de stadswacht uit te leggen waarom hij al die mensen vertrappeld had.

So far so good. Maar de tovenaar besloot met zijn paard naar dezelfde stad te gaan als waar de thief en ik naar op weg waren. Hij te paard, en wij te voet; dus na een dag of zo haalt hij ons in. Maar wat doet die dwaas: ipv "Hallo!" roepen of zo laat hij zijn paard galloperen, gaat plat voorover liggen en probeert ons voorbij te rennen zonder dat wij hem herkennen. |:(

Maar ik herken hem toch. Tja, wat moet ik ervan denken> De tovenaar probeert ons ervan te overtuigen dat we absoluut niet snel naar de assassins toe hoeven; en later zie ik hem zo snel mogelijk naar de assassins toe gaan, proberend niet herkend te worden door ons. Dan is er maar een conclusie mogelijk, hoe fout die ook is: de tovenaar gaat ons verraden aan de assassins. Dus besluiten ik en de thief de hele nacht door te joggen opdat we de tovenaar kunnen vangen.

En inderdaad, ergens midden in de nacht komen we bij de plaats waar hij ligt te slapen. (Even voor de duidelijkheid trouwens: wij speelden 2nd edition AD&D met aangepaste NWP en magic-systems (wat later EW zou worden).) De thief en ik sluipen naar hem toe, maar de thief failt zijn Move Silently verschrikkelijk, de tovenaar wordt wakker, cast een blindness, en rolt opzij... en krijgt daarbij de hand-axe die de thief gooide met de botte kant op zijn hoofd: KO.

Einde verhaal? Niet echt. Wij binden hem vast aan een boom, en de thief neemt de eerste wacht. Terwijl ik slaap valt de thief langzaam ook in slaap... en de tovenaar heeft de kans om zich los te toveren. Daarbij maakt hij echter wel zoveel geluid dat ik en de thief er wakker van worden. De tovenaar rent naar zijn paard toe en springt erop; de thief rent achter hem aan; ik cast een 'Beast Spite: Horse' op de tovenaar; een spreuk waardoor alle paarden een hekel aan hem krijgen. :) Het paard waar de tovenaar op zit wordt helemaal wild en rent heel hard weg. Ik erachteraan; de thief is hier niet zo goed in en blijft achter.

Het geluid van het paard is vrij gemakkelijk te volgen, dus ik blijf erachteraan rennen. Omdat het sitkdonker is kan de tovenaar niets zien, wat tot gevolg heeft dat hij tegen een laaghangende tak aan kanlt en van het paard valt. Ik merk dat niet en blijf achter het paard aan rennen. Als de tovenaar van de klap bekomen is gaat hij terug naar het kamp waar de dief nog is.

Ik blijf achter het paard aan rennen, dat uiteindelijk langzamer begint te lopen en stopt. De tovenaar en dief raken slaags; ik weet helaas niet meer precies hoe dat gevecht ging, maar op een bepaald moment had de tovenaar de dief zo goed als dood op de grond liggen... dat is natuurlijk het moment dat de sadistische GM een groep rovers met bogen ten tonele laat verschijnen, die op al het lawaai afkwamen. Ze nemen de tovenaar en de dief gevangen. Die worden KO geslagen en aan bomen vastgebonden, en de rovers maken hun kamp waar eerst de tovenaar zijn kamp had gemaakt.

Dan kom ik eindelijk ook terug, na er achter te zijn gekomen dat de tovenaar spoorloos verdwenen is. Tot mijn verbazing brandt er nu een kampvuur dat er eerst niet was. Ik sluip naderbij, en zie vijf rovers; vier liggen te slapen en een houdt de wacht. Verder zie ik de dief en de tovenaar, vastgebonden, en het paard van de tovenaar, dat de rovers hadden gevangen. Ik ben niet dom; 5 tegen 1 is niet al te gaaf. Wat doe je dan als druid? Inderdaad, de local wildlife inspecteren.

En wat vind ik? Een grot met een Grizzlybeer. >:) Met behulp van wat magie sluit ik al snel vriendschap, en ik vraag de beer mij te helpen die rovers te prakken. terwijl ik achter de ene rover aan ga die op wacht stond en nu hout gaat hakken loopt de beer regelrecht het kamp in. I sla mijn rover met mij staff hard op z'n hoofd en hij sterft. Ik loop naar het kamp; en zie daar, een tevreden grizzlybeer temidden van de ingewanden, ledematen en andere stukken rover; en paard... want het paard van de tovenaar was net iets te smakelijk voor de beer om te weerstaan. >:)

Ik maak de thief los, en laat de tovenaar vastgebonden. De volgende ochtend besluit ik, in al mijn goedheid, om hem nog een kans te geven. Ik geef hem deze keuzen: A) Kom met ons mee en help ons die assassins te doden, of B) Ga nu weg, maar als ik je dan ooit nog tegenkom sterf je.

Tja, je bent arrogant en trots of niet, dus de tovenaar kiest B en loopt weg... in de richting van de stad met de assassins. Ik hou me aan mijn woord om hem vrij te laten gaan, maar weet nu wel helemaal zeker dat hij een verrader is.

Het tofste is dat de GM er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat het weer min of meer goed kwam tussen ons. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
/me heef tweer lekker ge D&D vandaag.

vandaag kwammen we erachter dat het wizards guild (waar ik een paar leden van moet assassinaten) heel langzaam de highpriest of palor zat te vergiftigen.
onze grote vriend de paladin, was zo aardig om dit te stopen en het de highpriest te vertellen.

1 miracle later en het wizards guild was een beetje gesmolten >:)

mijn zion gaat naar de prins toe en zegt dat hij wel een nieuw gilde huis weet >:) een paar kilometer uit de stad (hij weet ook dat er een demon zit die zich de sandmage noemt maarja bijzaak (stad denkt dat het legende is maar ik had hem dus ontmoet) )
en stelt voor dat het sorcers guild de plek inneemt van het wizards guild (naja dat ging niet door maar die wizards gaan nu wel lekker opweg naar de demon)

toen vroeg ik geld aan de highpriest of nerull voor geld voor mijn gilde, kon ik wel krijgen als ik de highpriest van palor stil kon krijgen >:)

die zelvde dag nog assassinate ik de highpriest van palor (die dus net weer een beetje beter was >:) )jammer is nu wel dat ze weten dat ik er iets mee te maken heb maarja ik lul me der wel weer uit zoals gewoonlijk :p

eindquate.
wizards guild vernield
highpriest vermoord
25k gp rijker (met 10k voor omkosten (ja ge concentreert black lotus extract is duur)

en nu moet ik thuis ff uitwerken hoe ik het gilde ga re desigenen ( een staff/lijn diagram maken, balans opmaken, dingen verzinnen waar het gilde geld mee kan vangen, etc..)

/me is weer lekker bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Leuk verhaal LD en echt goed geroleplayed door iedereen!

Ik ben dus vandaag begonnen met mijn alcoholistische Ranger! Ik ben de party gejoined in Nashkel. De party had net gehoord van een premie op het hoofd van een oproerkraaier. Vorige keer heeft de party de bossen doorzocht en bij een hut op een bende goblins en een ogre gestuit.

Dat was rennen geblazen, omdat het een low-level (lees: 2 weken spelende party) is. Men was daarna weer terug gegaan naar Nashkel om daar te gaan slapen.

In Nashkel de volgende dag komt de party mij tegen en ik wordt gevraagd of ik meega op queeste. De wijde wereld in. Mijn character is net weggelopen bij zijn ouders (hij is pas 16) en wil de wijde wereld in trekken in tegenstelling tot zijn ouders. Hij wil de aloude levensstijl volgen die in de familie Ricon gebruikelijk is en die als eerste doorbroken wordt door zijn vader: Die van de avonturier en Ranger. Zijn ultieme doel is het om het legendarische bos te vinden waar al zijn voorouders leven. Zijn grootmoeder schijnt alle magie van de bossen te kennen en hij wil graag van haar kennis profiteren.

Hij zegt dus geen nee en ziet het avontuur als zijn roeping, zo lang dit maar moreel verantwoord is (hij is chaotic good). Met mijn hulp besluit de party dus om terug te gaan naar de plek waar ze overvallen werden door goblins. On site zoek ik naar sporen van de goblins. We vinden de sporen en die leiden ons door een bospaadje. Totdat we aan een bosrand komen en de sporen ophouden. We kijken uit het bos en zien een vage schemering. Het blijkt een klein kampje te zijn. Een tentje en een kampvuurtje. Een stuk of 20 goblins worden gespot.

20 Goblins ziet er niet vrolijk uit. We besluiten dus een verkenning op te zetten. Onze wizard-elf Yennet sluipt om het kamp heen en nadert een rotsformatie die vlak achter dat kamp ligt. Boven op die rotsformatie lopen 2 wachters, maar die zien hem niet. Hij loopt langs de rotsen af en achter het kamp door. Totdat hij een wachter ziet aan de andere kant. Hij loopt van de rotsen af richting het bos en van daaruit ziet hij dat bij die ene wachter nog eentje staat en ze bewaken een grot-ingang.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    Bos   <----------------------------         
            ---------------------------
            -               --
           x-               - -
            -====     Rotsen       - -
           x- Ingang             -   -
            - met wachters       -     -
            --------------------------  -
                   Kamp          - <--Yennet

Hij besluit om terug te gaan en de rest van de ingang te melden. Er wordt beloten om de 2 archers. Een halfling Fiend ( >:) ) en ik de 2 wachters te laten uitschakelen. Bij niet genoeg damage zou Yennet een magic missile gebruiken om het karwei af te maken. Dit zou geruisloos genoeg moeten zijn. Het lukt en Yennet sneakt naar binnen.

Als hij in de gang om het hoekje kijkt ziet hij een tafel met 6 Goblins die zich flink liggen te bezatten. Daar valt wel langs te sluipen en idd hij loopt naar een volgend e gang, waar net een goblin tegen de muur wordt geramd en flink afgebek door een figur met een cape. Hij informeert de party en de party besluit om een diplomatieke benadering te gebruiken. De bard en de wizard worden naar binnen gestuurd, maar de gecapete figuur schijnt er helemaal geen aandacht aan te besteden en zegt gewoon dat ze moeten ophoepelen. Zelfs met de bard zijn bluf. Hij zegt dat een heel leger buiten staat te wachten verroert hij zich niet en bladert lekker door in zijn boek.

Dan moeten we maar indruk maken op een andere manier en de party killt die 6 bezopen goblins. Vervolgens lopen ik en de fighter Mishra naar binnen en gooien 4 dode Goblins op het tafeltje waar die tuub aan zit. >:) Metteen cast die gast een mage armor, waarop Yennet hetzelfde doet. Dan cast de wizard een magic missile op onze bard. Bard overleeft het door zijn countersong. Ik schiet een pijl. Ik mis! De rest schiet of slaat en mist. De wizard verandert die afgebekte en inmiddels dode goblin in de hoek in een Undead (aaaaaaaaaah, it's a necromancer!). Mishra komt bij de necro en slaat in een keer een critical hit. 23 damage. In 1x dood. Wow! Splatsj! >:) Die undead gaat ook gemakkelijk eraan.

Nu het leuke. Necro heeft 2 potions bij zich. Een blauw-groen en een donkerbruin. Niemand kan het identificeren en niemand heeft zin om het te proberen, behalve de bard. Okee, hij drinkt gewoon het donkerbruine potion en...Poef! Hij is een muis! :D Nou leuk zeg zegt ie. :P Kan iemand ten minste dan nog iets van dat andere op de grond schudden. En hij drinkt dat andere ook nog: Lang haar! :D

De clue: 'smorgens wordt Mishra wakker en de bard ligt op hem in de gewone vorm, met alnge haren! Reactie: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH. WTF en kickt vol op de bard. :) Avond: we zijn rond aan het wandelen en suddenly verandert die bard weer in een muis. :D

Weermuis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Weermuis? LOL :P

Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.