Dungeons & Dragons (the pen and paper game)

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste
Acties:
  • 4.952 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAJA, die link heb ik al lang (2 minuten nadat je hem postte) gevolgt. Maar er staat dus alleen hele generic info in. Ik heb net dus die D&D Rulebook helemaal doorgelezen, en nu begrijp ik tenminste wat de bedoeling is.
Wat ik nu alleen nog steeds niet begrijp is waarom die D&D 3th edition boeken zo ontzettend ingewikeld zijn. Zijn ze bedoeld voor ervaren D&D'ers ofzo ??
Want als ik dat boek had gekocht had ik er geen jota van begrepen, terwijl ik nu ik de originele heb gelezen het eindelijk een beetje begrijp...
Ik ga gewoon eerst een beetje met mijn broertje en zusje de oorspronkelijke D&D checken, dan doe ik later wel de 3th edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Nogmaals, KOOP het boek. Volgens mij heb je een hele zooi onzin gedownload als ik je zo hoor (bovendien: WAAR in godsnaam kun je DnD 3E boeken downloaden? (sorry, warez request)).

En al spelende leert men.

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op donderdag 06 juni 2002 21:41 schreef merijn128 het volgende:
Ik ga gewoon eerst een beetje met mijn broertje en zusje de oorspronkelijke D&D checken, dan doe ik later wel de 3th edition
Eigenlijk moet je natuurlijk dit downen. *D Nee serieus, het is niet erg geschikt voor een beginnende roleplayer, maar er staat wel wat info over wat roleplayen eigenlijk is in de inleiding.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

Op donderdag 06 juni 2002 21:41 schreef merijn128 het volgende:
JAJA, die link heb ik al lang (2 minuten nadat je hem postte) gevolgt. Maar er staat dus alleen hele generic info in.
Als ik je vraag of je die link hebt gevolgd en je antwoord niet, kun je er donder op zeggen dat ik het nog een keer ga vragen, hè?

Wat wil je nou precies weten, want dan kun je gewoon gerichte antwoorden krijgen. Vraag maar raak. :)

Mijn Library Thing catalogus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag het later wel, ben nu nog bezig met het lezen van alle zooi die ik heb gedownd. Als ik daar iets niet snap, dan zeg ik het wel.
Oh wacht, ik heb nog wel 1 vraagjes:
Bij het maken van je character, wat is dan de volgorde ??
Moet je eerst je ras en prime requist kiezen, of moet je eerst dobbelen voor je kwaliteiten ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op vrijdag 07 juni 2002 19:53 schreef merijn128 het volgende:
Ik vraag het later wel, ben nu nog bezig met het lezen van alle zooi die ik heb gedownd. Als ik daar iets niet snap, dan zeg ik het wel.
Oh wacht, ik heb nog wel 1 vraagjes:
Moet je eerst je ras en prime requist kiezen, of moet je eerst dobbelen voor je kwaliteiten ??
Ik ga er even van uit dat je het nu over D&D hebt. Ik neem aan dat je eerst gooit voor je stats en dan pas je class en prime requisite kiest. Volgens mij maakt het eigenlijk niet uit, het is alleen makkelijker om een class bij je scores te zoeken dan andersom.

Geeft D&d zelf niet aan in welke volgorde het moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Meestal weet ik van tevoren wel wat ik wil. Een volgorde is niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 07 juni 2002 19:53 schreef merijn128 het volgende:
Doe vooral wat je zelf wilt. Remember, de eerste wet van de RPG:

Gij zult de regels naar eigen inzicht aanpassen.

En dat bedoel ik niet als grap.

De regels stellen dat je eerst moet rollen, en daar dan een ras + class bij moet kiezen. Persoonlijk vind ik rollen voor primary stats sowieso niet erg leuk, en gebruik ik liever een character creation methode waarbij je je character zelf mag verzinnen. Maar als je wel wilt rollen zou ik aanraden om een methode te nemen waarbij je je 6 rollen naar eigen inzicht mag verdelen over je 6 primary stats, dan heb je wat meer invloed op de soorten characters die je kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op zaterdag 08 juni 2002 10:45 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Doe vooral wat je zelf wilt. Remember, de eerste wet van de RPG:

Gij zult de regels naar eigen inzicht aanpassen.
Ben ik het verder helemaal mee eens, maar ik denk niet dat het een goed idee is om, als hij al in de war is van de regels zoals ze geschreven staan, advies te geven dat neerkomt op: fuck the rules, if you don't like it, change it.

Snappie? Bovendien heb ik het vermoeden dat hij nu met D&D bezig is (dus niet 3E of Ad&d). Niet het meest uitgewerkte systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zaterdag 08 juni 2002 11:14 schreef FerEnZijnHandpop het volgende:
Ben ik het verder helemaal mee eens, maar ik denk niet dat het een goed idee is om, als hij al in de war is van de regels zoals ze geschreven staan, advies te geven dat neerkomt op: fuck the rules, if you don't like it, change it.
Weet ik niet. Misschien is het juist dan handig om even wat regels die je niet zo duidelijk vindt te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 11:14 schreef FerEnZijnHandpop het volgende:

[..]

Snappie? Bovendien heb ik het vermoeden dat hij nu met D&D bezig is (dus niet 3E of Ad&d). Niet het meest uitgewerkte systeem...
Ik ben inderdaad bezig met D&D, gewoon effe aan het lezen, kan ik daarna naar AD&D/3th overstappen, neem aan dat het wel enigzins hetzelfde is.
Overigens, ben voor de gein het spel op de computer aan het maken, en heeft iemand hier een plaatje van iemand/iets wat een Dungeon Master kan voorstellen (IE zo'n poppetje uit te tv serie) ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Laatst online: 22:51

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Een totale off-topic vraag, of iig een heel eind.

Heeft er iemand enig idee waar de letters "TSR" voor staan? Ja, soms vraag je je dingen af tijdens eht spelen van AD&D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op dinsdag 11 juni 2002 18:05 schreef IceStorm het volgende:
Heeft er iemand enig idee waar de letters "TSR" voor staan? Ja, soms vraag je je dingen af tijdens eht spelen van AD&D :+
Tactical Studies Rules

Fer, uw vraagbaak over idiote rpg trivia. *zucht* }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

Op dinsdag 11 juni 2002 19:56 schreef FerEnZijnHandpop het volgende:
Tactical Studies Rules
Fer, uw vraagbaak over idiote rpg trivia. *zucht* }:O
* IceStorm vraagt een bron :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik bevestig het, is dat goed genoeg? TSR staat inderdaad voor Tactical Studies Rules. :)

(Spelfout verbeterd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeetje, dat wist ik zelfs.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

Op dinsdag 11 juni 2002 23:31 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik bevestig het, is dat goed genoeg? TSR staat inderdaad voor Tactical Studies Rules. :)
Hmm ok, mijn nederige excuses dan. Wat een belachelijke naam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op donderdag 13 juni 2002 12:20 schreef IceStorm het volgende:
Hmm ok, mijn nederige excuses dan. Wat een belachelijke naam :+
Ja. :)
Guess why they dropped it and went for TSR Hobbies Inc.? :+

Maar de lameness van de naam is voornamelijk te wijten aan het feit dat D&D voortkwam uit een hele kleine set regels die Gary Gygax schreef om wat meer spanning en sensatie in het toch zeer droge historical miniature wargaming (met 15mm grote miniatuurtjes van kelten, kruisvaarders, ottomanen etc.) te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Even weer iets geheel anders...

Ik wil nu in DnD 3E een Half-Celestial - Half standard race worden (toestemming heb ik van mijn DM) maar ik weet nu dus niet of ik mijn gewone racial traits mag houden, of dat daar iets speciaals mee gebeurt.

Wie kan mij even helpen, aub?

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Je krijgt alles van de Half-Celestial template en daarvanaf bouw je de rest van et character op. Maw, je krijgt ook de racial traits van je niet-celestial kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

TY

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

En mensen, wat vinden jullie het belangrijkste aan een RPG? :) Hier staat een grappige test, hoewel er wel wat op aan te merken valt:

http://members.dandy.net/~mjyoung/gametype.html

Mijn scores:

Style of Play

Narrativist: 20
Gamist: 12
Simulationist: 10

Mechanics

Drama: 13
Fortune: 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de test ook gedaan. Mijn scores:

Style of Play

Narrativist: 15
Gamist: 15
Simulationist: 11

Mechanics

Drama: 11
Fortune: 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Bekende uitslag... :)

Style of Play

Narrativist: 22
Gamist: 11
Simulationist: 9

Mechanics

Drama: 16
Fortune: 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Mijn scores:

Style of Play

Narrativist: 6
Gamist: 11
Simulationist: 18

Mechanics

Drama: 5
Fortune: 12

Aangezien Fortune en Simulationist mijn hoogste uitkomsten zijn kan ik stellen dat ik een zeer uitgebreide character-sheet zou willen waarbij dobbelstenen wendingen aan het verhaal kunnen geven die goed kloppen met relatieve character stats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op woensdag 19 juni 2002 13:42 schreef ProPHeT_Ewok het volgende:
Aangezien Fortune en Simulationist mijn hoogste uitkomsten zijn kan ik stellen dat ik een zeer uitgebreide character-sheet zou willen waarbij dobbelstenen wendingen aan het verhaal kunnen geven die goed kloppen met relatieve character stats.
Nou, er is nogal wat controverse over de geldigheid van deze test. Ik denk niet dat je er meer uit kunt halen dan een algemene tendens. Het enige dat je veilig uit jouw resultaten kunt halen is dat je prijs stelt op een gelijke behandeling van NPCs, PCs en andere onderdelen van de setting (binnen de logische grenzen van die setting), zonder dat er aandacht wordt besteed aan dingen als dramatische acties etc. en dat je erg gesteld bent op de aanwezigheid van een randomizer (bijv. dobbelstenen) binnen het spelsysteem.

De G/N/S verdeling zelf is eigenlijk alleen bedoeld om keuzes te classificeren, waarbij de persoon die de keuze neemt tussen de drie categorieën heen en weer kan slingeren gedurende een sessie. G/N/S is zeker niet bedoeld om personen te classificeren. Dat is ook meteen de grootste misvatting.
Je wilt echt niet weten hoe heet de flames zijn (en zijn geweest) rond dat onderwerp. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Er is ngo wel meer aan te merken op die test. :) Zo is "Simulationist" in deze test eigenlijk opgevat als "Realist" - terwijl altijd proberen om zo goed mogelijk 'in character' te blijven ook een vorm van Simulationism is. (Simulationism toegepast op Character, ipv op Setting.) Als dat wat beter was gedaan in die test was ik daar zeker uit gekomen, want volgens mij ligt mijn preferentie ergens tussen Narrativism en Simulation of Character in.

Ook bij de beslis-methodes kan je wel een korreltje zout nemen, al was het maar omdat bijna elke RPG 2 of 3 van die methodes gebruikt, en juist een combinatie ervan heel handig kan zijn. (Hoewel een RPG met alleen Drama me wel wat lijkt... ik smeed rare plannen terwijl ik me aan het verdiepen ben in de materie.)

En Crayne heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat GNS niet bedoeld is om personen te classificeren, maar daar staat wel tegenover dat je hebt best kan gebruiken om aan te geven wat voor soorten beslissingen iemand meestal neemt.

Last but not least: deze test is vrij doorzichtig als je de GNS en DKF indeling kent, en dus komt er nogal gemakkelijk uit wat je denkt dat er uit gaat komen omdat je je antwoorden daarop aanpast. Eigenlijk zou je een complexer systeem van vragen moeten hanteren, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Ik heb toch geprobeerd om niet meta te denken, dus alsof ik niets wist van de indeling. De uitkomst klopt redelijk, bij naderen dus niet. Al wil ik soms ook een beetje Narrative zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 18:55

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Ok eerst even mijn scores.

Gamism: 14
Narrativism: 22
Simulationism: 4

Drama: 11
Fortune: 5

Het mag dan weliswaar een erg globale test zijn maar het geeft toch een aardig beeld van hoe je tegen roleplaying aankijkt.

Roleplaying heeft naar mijn mening een behoorlijke leercurve. Als ik dit lijstje 16 jaar geleden zou invullen (toen speelde ik Het oog des Meesters) dan zou het rijtje er heel anders uitzien. En dat is goed! Naarmate je langer speelt ga je steeds andere dingen zoeken in roleplaying. Bovendien ontdek je ook dat bepaalde manieren van spelen VOOR JOU niet werken.

Zo heeft onze groep een periode gehad dat we een hoge "realiteit" nastreefde. Realisme kan soms erg hard zijn en je moet sterk in je schoenen staan om dat leuk te vinden. In ieder geval werkte het voor mij heel frustrerend dat mijn PC (waar ik dagen zo niet weken aan besteed had om een mooie achtergrond voor te schrijven) dood ging omdat dat het meest realistisch was.

We hebben ook een periode gehad dat we ons erg strikt aan de regels hielden. Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven. Je hebt drie jaar lang met "Izmir priest of Lathander" gespeelt en plotseling is hij dood omdat de eerste de beste saving throw niet lukte. Er zijn mensen die dat geen probleem vinden,... ik als speler en DM dus wel. Ik hecht me erg aan de personages die ik speel en het voelt voor mij als het verliezen van een goede vriend. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Maar dat is iets wat je gewoon een keer zelf moet meemaken om te weten of dat voor jou wel of niet werkt.

Beginnende spelers doen er naar mijn mening goed aan om zich in het begin gewoon aan de regels te houden. Na een tijdje kan de DM dan op een gegeven moment een keer iets aanpassen qua regels of een worp etc. omdat daarmee het spelplezier voor iedereen dan nog groter is. Maar het moet altijd een functie hebben en de beste is dat de spelers er nog meer plezier aan beleven.

my two cents worth..

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Demongorgon, je hebt ongetwijfeld gelijk als je zegt dat beginnende spelers zich aan de regels moeten houden - maar welke regels? Het maakt nogal wat uit of je je aan de D&D3E regels of aan de 'The Mirror' regels houdt! Het is overduidelijk dat sommige systemen erg handig zijn voor bepaalde manieren van spelen, en juist niet voor andere. D&D3E is goed te gebruiken voor een "Gamism"-campaign, terwijl The Mirror weer een stuk handiger is als je een "Narrativism"-campaign wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op woensdag 19 juni 2002 23:42 schreef Lord Daemon het volgende:
'The Mirror'
Ehhh...The Window, LD. The Window. :)

Wat DemonGorgon schreef (en wat veel posters in deze thread schreven) komt waarschijnlijk voor 99% voort uit het feit dat spelers in Nederland in 9 van de 10 gevallen niet in aanraking komen met iets anders dan D&D of een ander "traditioneel" rpg. Shadowrun, White Wolf rpgs en een heleboel andere spellen bewandelen nog steeds alle traditionele paden die door Gygax en zijn vrienden zijn platgetreden.

Het is pas als je gaat kijken naar spellen als Nephilim, Ghostbusters, Paranoia, Unknown Armies etc., dat je dus ziet dat er nog veel meer buiten die paden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Hier mijn scores (van een beginner dus). Wie kan mij een beetje helpen hier wat inzicht in te krijgen? (ik zie zelf dat mijn Gamism hoger is dan mijn Narrativism, wat ik zelf andersom had gedacht).)

Gamism 20
Narrativism 15
Simulationism 17

Drama 13
Fortune 15
Karma 15

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op donderdag 20 juni 2002 10:37 schreef UDuckling5 het volgende:
Hier mijn scores (van een beginner dus). Wie kan mij een beetje helpen hier wat inzicht in te krijgen?
Okay, pakken we even dat eerste voorbeeld:

1) The characters are pursuing their enemy in a modern-day gritty secret agent RPG (no magic). They have been on his trail for many months (game and real time) and are about to raid his secret headquarters when his car bursts out of an underground garage and hurtles straight at them. They scatter, and one of them pulls his gun and fires a shot at the fleeing car. It explodes. The bad guy dies. End of story.

Wat is je reactie op deze vraag? Niet de antwoorden, maar je eigen reactie. Als je een speler in deze groep zou zijn, wat zou je hier dan van vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Beetje flauw einde, dan heb je je voor een actie van een seconde een paar maanden uit de naad gewerkt. In zo'n geval heb ik liever dat de DM/GM/referee bepaalt dat zijn auto 'ineens' stukgaat een straat verder en dat de party dan combat kan leveren.

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op donderdag 20 juni 2002 12:35 schreef UDuckling5 het volgende:
Beetje flauw einde, dan heb je je voor een actie van een seconde een paar maanden uit de naad gewerkt. In zo'n geval heb ik liever dat de DM/GM/referee bepaalt dat zijn auto 'ineens' stukgaat een straat verder en dat de party dan combat kan leveren.
Okay. Dat is een typische G reactie. :)

Je hebt geïnvesteerd in de campaign, dus je wilt de final showdown ook als beloning terugzien en niet als een sisser (zoals hierboven wordt gesteld).

Een N reactie zou zijn als je zegt dat het een aarsend einde is omdat regels nooit boven de sfeer en de flow van het verhaal mogen uitkomen, ook al IS het mogelijk om een auto met één schot op te blazen volgens de regels.

Een S reactie is dat je het niks vindt dat één schot een auto op kan blazen. Ook al kan dat volgens de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geachte heren,

De nieuwste issue van CriticalMiss.com is uit. Ik roep u allen op om het eerste artikel - betreffende de Warhammer RPG - te lezen. Het is niet alleen erg grappig, bovendien is het ook een goede beschrijving van de Warhammer RPG en de leuke verschillen met D&D. (Het heeft in de verste verte niets met het Warhammer tafelspel te maken. Hoewel, misschien speelt het zich in dezelfde wereld af, als daar al sprake van is..)

link: www.criticalmiss.com

Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op donderdag 20 juni 2002 13:57 schreef TheJoker het volgende:
link: www.criticalmiss.com
Lees ook de oude issues. Spannende verhalen over Porn: the rpg en Pimp: the collectable cardgame. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op donderdag 20 juni 2002 09:01 schreef Crayne het volgende:
Ehhh...The Window, LD. The Window. :)
Window, Mirror... enige verschil is de waarde van de reflectieco-efficient. :+
Op donderdag 20 juni 2002 14:17 schreef Crayne het volgende:
Lees ook de oude issues. Spannende verhalen over Porn: the rpg en Pimp: the collectable cardgame. :)
Vergeet niet het fantastische LARP-Vampire avontuur, dat stond volgens mij ook op critical miss. Ff zoeken. Ja, hier: http://www.criticalmiss.com/issue5/liveaction1.html :P

[Edit]

Alleen, ik zie dat stuk over Warhammer helemaal niet? Ik ken het trouwens wel al, ik heb het boek met regels wel eens doorgebladerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet het stuk over 'How James Wallis ruined my character's life' hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zaterdag 22 juni 2002 19:25 schreef TheJoker het volgende:
je moet het stuk over 'How James Wallis ruined my character's life' hebben :)
O, ok. :)

Overigens hebben Captain Proton en ik besloten een RPG te gaan maken; ooit horen jullie daar meer over, nu zijn we aan het verzinnen wat voor soort RPG dat gaat worden. Als het aan mij ligt een hele "Narrativist"-RPG. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de afgelopen 7 of 8 sessies DM geweest, waarin ik een onderdeel van een grote campaign heb geleid (party helpt rebellen om corrupte raad en corrupt dievengilde - de twee werken samen - te dwarsbomen en uiteindelijk omver te werpen. Tot nu toe is het enkel tot dwarsbomen gekomen :) ).

Ik merk dat ik geneigd ben om enkel quests te verzinnen, de ene met meer vrijheid dan de andere (gewoon om te testen wat iedereen cool vindt), waarin ik ze allerlei dingen aanbied om onderzoek te doen, vette ontdekkingen te doen, wrede scenario's -- jullie kennen het wel.

Maar waar ik helemaal niet aan dacht, tot voor kort, was dat ze in een periode van maanden nog steeds dezelfde hoeveelheid GP hebben en toch leven van het een of ander...

Ra-ra hoe kan dat?? Tja, dat vroeg ik me dus af. Dus ik heb een leuke invulling voor m'n volgende quest: de party dwingen om werk te zoeken door een significant deel van hun geld af te nemen, want dat hebben ze opgemaakt om in leven te blijven, waar ze ook waren (behalve wanneer ze in de natuur leven van jacht en verzamelen, maar dat deed niemand).

Met dat werk komt natuurlijk ook een verblijfplaats (bijvoorbeeld huis of herberg), belastingen, inkopen doen (voedsel, maar ook grondstoffen voor hun beroep, mocht dat van toepassing zijn), medische kosten, geld op bank zetten en eventueel beleggen, studeren, bij een gilde aansluiten, etc.

Ze kunnen er ook voor kiezen om de wildernis in te trekken, als moordenaar opdrachten uit te voeren, enzovoorts. Bovendien maak ik in bepaalde delen van het land problemen, waar ze kleinere quests kunnen oplossen. Zo wordt het gevoel van 'quest-met-een-titel-MOETEN-we-oplossen-omdat-anders-de-GM-al-zijn-werk-voor-niets-heeft-gedaan' verminderd, zo niet weggenomen. En DAT is de bedoeling. De characters moeten leven, ze moeten echt zijn, ze moeten verliefd, ziek, depressief, verslaafd, etc. kunnen worden. Het moet continu worden, in plaats van opgedeeld in hoofdstukjes...

Maargoed, velen van jullie zullen dit vast al doen, dus ik heb dit waarschijnlijk voor niets zitten opschrijven. Maargoed, met ervaring kom je hier achter en kun je dit soort sessies tot een goed eind brengen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik ben niet zo enthousiast over het idee om characters te laten werken. Ik zelf GM een vrij realistische campaign, waar mijn spelers ook al verschillende malen werk zijn gaan zoeken om aan geld te komen. (Als ze dat niet hadden gedaan had ik er ook wel voor gezorgd dat ze genoeg hadden, maar goed.) Mijn ervaring is dat dit zeer, zeer saai is. Er is gewoon geen bal aan als een character elke dag naar z'n werk gaat. Dit wordt nog een stuk erger als er andere characters zijn die dat niet doen, want dan kan je die tijd ook niet even gemakkelijk skippen. Ik zou je dus willen aanraden om heel goed na te denken voordat je zoiets invoert.

Het hangt er vooral vanaf wat je precies wilt. Imho is het veel belangrijker dat je je characters de mogelijkheid geeft om echte interactie met de wereld aan te gaan, dan om echt realisme inclusief baantjes te maken. Wat bedoel ik met 'echte interactie'? Dat de acties die je doet ook echt invloed hebben op de wereld. Dus niet 'we spelen een dungeon uit, nu hebben we magic items', maar wel 'we helpen Pietje aan de macht, en vervolgens worden we nu en dan geconfronteerd met de gevolgen daarvan'. Dan krijg je al snel veel meer het gevoel dat er geen "quest-met-een-titel" ontstaat. Wat wat dat betreft ook erg goed werkt is het volgende: creeer een situatie. Geen quest, maar alleen een situatie. Kijk dan wat je characters doen, en improviseer daarmee. Werkt voor mij meestal erg goed, maar je moet dan wel kunnen improviseren. (Ik ben meestal te lui om veel voor te bereiden, gelukkig kan ik goed improviseren. ;) )
De characters moeten leven, ze moeten echt zijn, ze moeten verliefd, ziek, depressief, verslaafd, etc. kunnen worden.
Dit heeft imho ook weer alles met het voorgaande te maken: creeer alleen een situatie, geen quest. Dan hebben ze veel vrijheid, en kan er van alles gebeuren. Niet alles wat ze doen hoeft dan iets te maken te hebben met 'het verhaal' - en het is dan veel gemakkelijker om die dingen die jij noemt voor elkaar te krijgen. Hoewel 'verliefd' en 'depressief' en zo toch duidelijk keuzes van je spelers moeten zijn. Vertel hen anders eens dat je het belangrijk vindt dat ze hun characters emotioneel uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 15:23 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik ben niet zo enthousiast over het idee om characters te laten werken. Ik zelf GM een vrij realistische campaign, waar mijn spelers ook al verschillende malen werk zijn gaan zoeken om aan geld te komen. (Als ze dat niet hadden gedaan had ik er ook wel voor gezorgd dat ze genoeg hadden, maar goed.) Mijn ervaring is dat dit zeer, zeer saai is. Er is gewoon geen bal aan als een character elke dag naar z'n werk gaat. Dit wordt nog een stuk erger als er andere characters zijn die dat niet doen, want dan kan je die tijd ook niet even gemakkelijk skippen. Ik zou je dus willen aanraden om heel goed na te denken voordat je zoiets invoert.
Ik ben eerlijk gezegd ook niet van plan om ze iedere dag naar het werk te laten gaan en ook niet iedere dag te spelen. Ik wil er alleen voor zorgen dat ze werk hebben, weten wat ze ervoor moeten doen en enkele connecties regelen, zodat het realistischer wordt. Ook moeten ze iedere week wat goud inleveren aan belastingen (als ze in een stad wonen) en geld kwijt zijn aan grondstoffen en voedsel (dat ze natuurlijk kunnen terugverdienen, afhankelijk van hun skill in hun werk. Is trouwens ook in de D&D regels geimplanteerd -- tenminste als je D&D speelt, 3rd edition)
Het hangt er vooral vanaf wat je precies wilt. Imho is het veel belangrijker dat je je characters de mogelijkheid geeft om echte interactie met de wereld aan te gaan, dan om echt realisme inclusief baantjes te maken. Wat bedoel ik met 'echte interactie'? Dat de acties die je doet ook echt invloed hebben op de wereld. Dus niet 'we spelen een dungeon uit, nu hebben we magic items', maar wel 'we helpen Pietje aan de macht, en vervolgens worden we nu en dan geconfronteerd met de gevolgen daarvan'. Dan krijg je al snel veel meer het gevoel dat er geen "quest-met-een-titel" ontstaat. Wat wat dat betreft ook erg goed werkt is het volgende: creeer een situatie. Geen quest, maar alleen een situatie. Kijk dan wat je characters doen, en improviseer daarmee. Werkt voor mij meestal erg goed, maar je moet dan wel kunnen improviseren. (Ik ben meestal te lui om veel voor te bereiden, gelukkig kan ik goed improviseren. ;) )
[..]
Ja, dat situatie creeren doe ik ook, maar aangezien we nog maar een klein jaartje spelen, heb ik nog de neiging om het geheel af te bakenen. En het improviseren, dat is gewoon een kwestie van ervaring (gepaard met creativiteit).
Dit heeft imho ook weer alles met het voorgaande te maken: creeer alleen een situatie, geen quest. Dan hebben ze veel vrijheid, en kan er van alles gebeuren. Niet alles wat ze doen hoeft dan iets te maken te hebben met 'het verhaal' - en het is dan veel gemakkelijker om die dingen die jij noemt voor elkaar te krijgen. Hoewel 'verliefd' en 'depressief' en zo toch duidelijk keuzes van je spelers moeten zijn. Vertel hen anders eens dat je het belangrijk vindt dat ze hun characters emotioneel uitwerken.
Uiteraard moeten ze dat zelf bepalen, maar het is iig wel leuk als zich zulk soort dingen voordoen. :)
Maar, iig, bedankt voor het advies. Ik was ook al zoiets van plan. Dat is ook het leukst voor de GM; je word bijna altijd verrast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is dit voor spel ik snap er geen ene :LJF:JIOPJDFLSD van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 19:25 schreef -Munkie- het volgende:
Same here...hoewel het wel vergelijkingen vertoond met Warhammer 40k (Eldar roeleren!) en Inquesitor (eigelijk meer Inq.)

Voor wie niet weet waar ik het over heb:
www.games-workshop.com

Dit spel lijkt me wel kick-ass, en veel goedkoper dan boevenstaande. Kan je de regels ergens downloaden of moet je een boek kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 23 juni 2002 20:34 schreef Jywansa het volgende:

Dit spel lijkt me wel kick-ass, en veel goedkoper dan boevenstaande. Kan je de regels ergens downloaden of moet je een boek kopen.
Het is te downloaden, maar dan heb je wel 2nd edition.
Het meest toegankelijk is 3rd edition en als je dat wilt dan moet je het kopen (minstens 25 euro per boek -- er zijn er 3 die aan te raden zijn, waarvan je er 1 MOET hebben om te kunnen spelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zondag 23 juni 2002 19:25 schreef -Munkie- het volgende:
Ooit was dit een exclusief Dungeons & Dragons topic, maar ondertussen gaat het meer over pen & paper roleplaying in het algemeen. Wat is pen & paper roleplaying? Tsja... lastig om uit te leggen; met name heel lastig omdat verschillende RPGs heel erg van elkaar kunnen verschillen. Wat ik nu ga vertellen is een _voorbeeld_ van een RPG, er zijn RPGs die hier niet aan voldoen. Ik quote gewoon ff een inleidend stuk uit mijn home-made RPG "Eternal Worlds":
What is an RPG?

This game is meant for experienced players and game masters. If you have never played a pen-and-paper RPG before, it is highly recommended that you first become acquainted with an easier one (Advanced Dungeons and Dragons, for instance) before you start playing Eternal Worlds. However, I wont stop you if you wish to read on, and Ill even give you a brief introduction.

Role-playing games are very different from any other kind of game. In most other games you only have a certain number of possible courses of action, and you must decide which is the best in order to win. Role-playing works differently: you can try to do anything you want, and there are no winners and losers. So what exactly is role-playing?

First of all you create a character. This is a person with a personality, with abilities, strengths and weaknesses, possessions and everything else a person would have. You play this character. This doesnt mean you have to dress up as the character; it means that in every situation you come across you must decide what your character will do. Suppose for instance that you are a thief running away from the local police force; suddenly, you come across a chasm. What will you do? Will you try to jump across? Will you try to climb down into the chasm? Will you run in another direction? Will you turn around and fight the police? Or maybe you think it is more prudent to stop resisting arrest. It is your choice.

However, you should keep in mind that you must not make these decisions as if you were you, but as if you were your character. Maybe you are playing a very cowardly person? In that case, you might well decide that your character decides to give up running away. Maybe you play a very foolhardy guy who tries to jump across without thinking twice. Ensuring that your character behaves in a consistent way, true to his character, is the most important part of role-playing.

So how does your character become involved in situations? You play an RPG with a number of friends, and one of them is the Game Master, or GM. He (or she, I will use the word he from here on since it is shorter than he/she) creates an environment with which your characters can interact, and decides if what you try to do does or does not work.

Furthermore, there are rules. These are meant to make clear what a character can and cannot do. How do you find out who wins in a fight? What can characters do with magic? What are the strengths and weaknesses of characters? Most of the rest of this book consists of rules that give answers to questions like these.

To make this all a little clearer, lets look at an example. A number of player characters, called a party, have entered a small town. They are Sermos, a human soldier wielding a great sword, played by Bill; Melissa, a priestess of the Goddess of Light, played by John; and Aranami, a small gnome who makes a living by stealing, played by Judith. It is late and they are tired, so they decide to enter a tavern, even though it looks a little seedy.

Bill: We enter the tavern. By the way, what is it called?
Game Master: The signpost is unreadable, you dont know the name of the tavern. When you open the door you see a dark and smoky interior. It is pretty crowded, about 30 men are drinking beer and gambling. In the back is a bar with a bartender.
Melissa: What a horrific atmosphere! Lets ask the bartender if he has a room very quickly; I dont want to be in this common room any longer than necessary.
Judith: Yes, I agree. Sermos, you go first.
Bill: Ok, I go to the barkeep.
GM: (to Judith and John) You follow him?
Judith/John: Yes.
GM: When you are halfway through the room, a man suddenly squeezes Melissas bottom.
John: What?! Do I know who did it?
GM: Yes, its the guy who is grinning lecherously at you right now.
John: I tell him Get your hands off me!
Bill: I turn around to find out what is happening.
GM: The man says to Sermos: I want your woman, how much do you ask for her? He seems to be drunk.
Bill: He is insulting Melissa. I dont like that. I grab him by the throat and tell him to bugger off.
Judith: This doesnt look too good, I sneak away quietly towards the door.
GM: Ok. Sermos grabs the man, but his friends dont seem to like it. One to the left takes a dagger from his belt and moves towards Melissa. Another to the right takes hold of a chair and lifts it in the air, aiming at Sermos. Aranami is creeping back unnoticed.
Bill: I throw the drunk towards his friend with the chair and draw my sword.
John: I take hold of my own dagger and defend myself against the other guy.
Judith: Well, since everybody is probably looking in their direction, Ill try to get my hands on some purses.

A bar fight follows, using the rules given in the rest of this book. What happens depends on the actions the players take and the GMs decisions. Maybe Sermos imposing figure will stop anyone else from attacking him, and the fight doesnt escalate. Or maybe he will have to fight a bloody battle against half the bar.

One thing to bear in mind is that a player, when saying I, can mean either himself or his character. Bill might say I grab my sword. In that case he is talking about his character. If he says I dont think Sermos wants a bar fight I tell Melissa to move along quietly, he is talking about himself in the first case, and about his character in the second. It is (almost) always clear what someone means.

What is the goal of an RPG? Basically, there is no way to win or lose. The goal is to have fun. Of course, your characters have goals; they might want to solve a murder, become very rich, see the world, learn about magic, fight evil, fight good, or anything else. And they can die, or be imprisoned, or meet any number of tragic endings. But you have not won if your character achieves a goal, and you have not lost if he dies. It is more important to role-play well sometimes this might even get your character killed. (From the illustrious list of famous last words comes the example of a character who found himself in a high-tech world. He encountered a grenade: pull pin and throw'. So he pulled out the pin, and threw it the pin that is, the grenade in his hand ending his life a few seconds later. He died, but played his role in a grand way. Thats the spirit! :) )
Als je meer info wilt moet je het zeggen.
Same here...hoewel het wel vergelijkingen vertoond met Warhammer 40k (Eldar roeleren!) en Inquesitor (eigelijk meer Inq.)
Dat zijn toch table-top war-games? Sommige RPGs hebben daar wel iets van weg, maar heel veel ook helemaal niets.
Hangt er heel erg vanaf welke je wilt hebben. Dungeons & Dragons moet je kopen, net zoals veel andere bekende RPGs (zoals Vampire: The Masquerade, Werewolf, GURPS, Call of Chtulu). Maar er zijn ook heel veel gratis RPGs, zoals onder andere The Window, GURPS-lite, mijn eigen Eternal Worlds... en nog heel veel meer. :) Het hangt er heel erg vanaf wat je wilt welke het geschiktst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zondag 23 juni 2002 21:04 schreef TheJoker het volgende:
Het is te downloaden, maar dan heb je wel 2nd edition.
Het meest toegankelijk is 3rd edition en als je dat wilt dan moet je het kopen (minstens 25 euro per boek -- er zijn er 3 die aan te raden zijn, waarvan je er 1 MOET hebben om te kunnen spelen.)
Second edition is niet legaal te downen volgens mij. Third edition... tja, als je een RPG bent die er vooral om draait dat je monsters in elkaar hakt, schatten vindt en dungeons en zo explored, dan is het wel een leuke RPG. Als je meer voor verhaal, sociale interactie, realisme, of iets dergelijks gaat is het niet een leuke RPG. (Waar meteen uit volgt dat ik het onwijs bout vind, maar goed. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op zondag 23 juni 2002 21:14 schreef Lord Daemon het volgende:
Second edition is niet legaal te downen volgens mij. Third edition... tja, als je een RPG bent die er vooral om draait dat je monsters in elkaar hakt, schatten vindt en dungeons en zo explored, dan is het wel een leuke RPG. Als je meer voor verhaal, sociale interactie, realisme, of iets dergelijks gaat is het niet een leuke RPG. (Waar meteen uit volgt dat ik het onwijs bout vind, maar goed. :) )
Basically: als het te koop is, is het niet legaal te downen. Gelden dit soort dingen ook als Warez requests e.d.? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Warhammer 40K heeft op zichzelf niets met een p&p rpg te maken, alhoewel Games Workshop van Warhammer Fantasy Battle wel een p&p rpg heeft gelicensed aan Hogshead Publishing.

Het schijnt dat Inquisitor inderdaad een paar rpg elementen bevat, maar het is en blijft een tabletop miniature (skirmish) game. Vergelijk het met hoe Diablo zich verhoudt tot Planescape: Torment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens hebben Captain Proton en ik besloten een RPG te gaan maken; ooit horen jullie daar meer over, nu zijn we aan het verzinnen wat voor soort RPG dat gaat worden. Als het aan mij ligt een hele "Narrativist"-RPG.
Scores:

Gamism:10
Narrativism:21
Simulationism:10
Drama:7
Fortune:4

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik omhels je, o vriend Proton! Dat we de meest narrativistische RPG ooit mogen maken! :D

(En dan gaan we hier mensen ronselen om 'm te play-testen. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Ik heb in de loop van dit topic Lord Deamon al vaker horen 'zeuren' (niemand zeurt imho, iedereen verkondigt gewoon zijn/haar standpunt) over het feit dat DnD 3E zich meer richt op Hack'n Slash dan AD&D.

Ik heb tot nu toe alleen ervaring met 3E dus ik weet geen ene bal van AD&D (behalve dan wat ik hier en daar hoor of lees), maar wat voor elementen zitten er dan in AD&D die het spel minder Hack & Slash maken, maar meer realistisch?

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Nou, ik zal eens een voorbeeldje geven. In de D&D3E DM's Guide staat dat Strength en Dexterity veel belangrijkere stats zijn dan Intelligence, Wisdom en Charisma. Dat had je in AD&D2E nooit zien staan. :) Natuurlijk was ook AD&D2E een game die zich gemakkelijk leende voor dungeon crawling, maar de secondary skills en zo waren toch allemaal een stuk minder combat gericht. Ook waren er nog niet van de 'feats', wat duidelijk tools zijn voor een gamist-type spel.

Als je kijkt naar het soort regels dat er gegeven werd, richtte AD&D2E zich op een combinatie van 'Gamism' en 'Simulationism', terwijl D&D3E een veel puurdere 'Gamism'-game is. Daarmee is 3E misschien wel beter gelukt dan 2E, want met 2E was eigenlijk niemand tevreden (hij is berucht om de hoeveelheden 'huisregels' die er voor verzonnen zijn), terwijl 3E tenminste vrij perfect is voor die hard Gamist-ers.

Het enige probleem is dat ik Gamism onboeiende vind, en AD&D2E was daar wat minder specifiek voor gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op maandag 24 juni 2002 00:36 schreef Captain Proton het volgende:
Narrativism:21
Phew. Ik blijf nog net de grootste Narrativist. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ook jij hebt maar 22 / 24! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op maandag 24 juni 2002 19:54 schreef Lord Daemon het volgende:
Ook jij hebt maar 22 / 24! :)
Ik had het over de posters in deze thread die de test hebben gemaakt, hè? Al had DemonGorgon ook 22. :)

Al is me op The Forge al verteld "that few are as hardcore narrativist as you, Ferry". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Nou, hopelijk zie je dan wat in datgene wat CP en ik gaan bouwen. Het is nog maar de vraag of dat goed wordt natuurlijk, maar we gaan ons best doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

We zijn nu bezig met mechanismes ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je zonder dedicated GM kunt spelen, en toch orde kan houden. (Eigenlijk zijn we een naam voor onszelf aan het verzinnen, waartoe Captain Proton op dit moment een werk van Ovidius aan het uitpluizen schijnt te zijn, maar goed. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn jullie huidige characters?

Ik speel er momenteel 2, elk in verschillende landen in dezelfde wereld:

1) Elgaryan; wantrouwige elven thief
2) Keith Eyewick; gefrustreerde en bittere human assassin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op donderdag 27 juni 2002 14:47 schreef TheJoker het volgende:
Wat zijn jullie huidige characters?
En vermeld even het spel, want zoals al eerder aangegeven, niet iedereen speelt alleen versies van D&D. :)

1. Harlan O'Shea (Call of Cthulhu d20 edition)
Speelt in 1930. Een piloot uit Boston met zijn eigen kleine tweezitter. In New York om een vriend te bezoeken, maar raakt steeds dieper betrokken bij de oplossing van het raadsel rond de dood van deze vriend. Hoofdverdachte: een mysterieuze Afrikaanse sekte (The Cult of the Bloody Tongue).

2. Samuel Seelenstein (Halls of the Arcanum homebrew variant)
Speelt in 1999. Gepensioneerde Joodse antiquair die na een
aantal occulte ervaringen zijn geloof heeft hervonden en zich met vrienden in een aantal rare zaken heeft verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 16:10 schreef Crayne het volgende:

[..]

En vermeld even het spel, want zoals al eerder aangegeven, niet iedereen speelt alleen versies van D&D. :)
Tuurlijk :)
1. Harlan O'Shea (Call of Cthulhu d20 edition)
Speelt in 1930. Een piloot uit Boston met zijn eigen kleine tweezitter. In New York om een vriend te bezoeken, maar raakt steeds dieper betrokken bij de oplossing van het raadsel rond de dood van deze vriend. Hoofdverdachte: een mysterieuze Afrikaanse sekte (The Cult of the Bloody Tongue).

2. Samuel Seelenstein (Halls of the Arcanum homebrew variant)
Speelt in 1999. Gepensioneerde Joodse antiquair die na een
aantal occulte ervaringen zijn geloof heeft hervonden en zich met vrienden in een aantal rare zaken heeft verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op donderdag 27 juni 2002 17:38 schreef TheJoker het volgende:
Tuurlijk :)
Errr...hoe moet ik dat opvatten (beetje vaag dat je na die opmerking mijn chars quote, vandaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Mijn characters? Ik speel 2 Campaigns, maar in de ene ben ik GM. Beide campaigns gebruiken het Eternal Worlds systeem en spelen in een high-fantasy setting. In de campaign waar ik niet GM speel ik Phemonoë, een pacifistische, profeterende mystica. Haar 7-pagina lange character background staat ergens eerder in deze draad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Ik speel momenteel in twee parties. We spelen volgens DnD 3E en in beide ben ik PC.

1) Zook "Glim" Daergel - Gnome Wizard

2) Sir Thorn Silverstrike - Human Cleric, gespecialiseerd in undead-slayen.

Jups, het klinkt als Hack & Slash, maar aangezien 7 van de 8 partyleden (bijna) niet kunnen roleplayen, heb ik me maar overgegeven. (Zoek maar eens een party in deze contreien als je geen eigen vervoer hebt behalve je fietsje.)

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 21:04 schreef Crayne het volgende:

[..]

Errr...hoe moet ik dat opvatten (beetje vaag dat je na die opmerking mijn chars quote, vandaar)?
Ik bedoel: tuurlijk moet ik rekening houden met het systeem waarin je speelt! (d'oh :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

kan niet iemand eens scripje van die test maken, hou niet van domme dingen uitrekenen :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 28 juni 2002 14:14 schreef DarkX het volgende:
kan niet iemand eens scripje van die test maken, hou niet van domme dingen uitrekenen :)
Ga je gang. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 28 juni 2002 17:00 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Ga je gang. *D
Zou hij niet bedoelen: "zou iemand (NIET IK) een scriptje willen schrijven?!" ;) :P

Vanavond ga gaan we een (mini)campaign spelen onder een andere GM dan ik, dat zich afspeelt in een ander land waarin we normaal spelen, maar wat wel een uitbreiding is van de door mij geschreven campaign setting (door die GM uitgebreid), dus ik ben erg benieuwd hoe het wordt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Argh. Ik haat beta gasten die alles TE letterlijk moeten nemen. Lawful bastards.

Kan iemand met scripsel kennis een keer een script schrijven met als doel de eerder in dit topic genoemde test te vergemakkelijken? Met dat rekenen enzo is het net zo'n fancy test :P

Daarbij, nrtjes en formules moet je zoveel mogelijk uit je favoriete RPG weren/schrappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zaterdag 29 juni 2002 16:53 schreef DarkX het volgende:
Daarbij, nrtjes en formules moet je zoveel mogelijk uit je favoriete RPG weren/schrappen :)
Hangt ervanaf wat je wilt. Als je een hele realistische RPG wilt, dan niet. Maar de RPG die ik nu met CP aan het maken ben, gaat waarschijnlijk geen enkel nummer en/of formule herbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op zaterdag 29 juni 2002 17:34 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Hangt ervanaf wat je wilt. Als je een hele realistische RPG wilt, dan niet. Maar de RPG die ik nu met CP aan het maken ben, gaat waarschijnlijk geen enkel nummer en/of formule herbergen.
Uhm. Fact remains dat je zoveel mogelijk moet weren. Imo dan. Als je heel realistisch wilt heb je er idd meer nodig dan wanneer je meer verhalend werkt, maar je moet altijd oppassen dat je geen overdose krijgt, dat je geen nutteloze niets toevoegende rekenonzin hebt die makkelijker op te lossen is. Gebruik het eenvoudigste model dat evengoed genoeg detail beschrijft, net als in irl wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Ik zal kijken of ik vanavond of morgen nog even tijd heb voor een simpel Javascriptje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Hmmz, ik speel op het moment 1 character volgens 3rd Edition.

Hij heet Thariël Naëllion. Een Elven Fighter. Is op zoek naar manieren om macht te verwerven en heeft een ultiem doel voor ogen. De manieren om dat doel te bereiken zijn intensieve training en sluwe plannetjes. (Wat dat doel is zeg ik niet, want ik wil niet dat iemand uit mijn groep erachter komt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zaterdag 29 juni 2002 17:37 schreef DarkX het volgende:
Uhm. Fact remains dat je zoveel mogelijk moet weren. Imo dan.
Nee, jij vindt dat misschien het leukst, maar dat is een kwestie van smaak. Anderen houden er wellicht van om juist heel uitgebreid met allerlei getalletjes in de weer te zijn. Het lijkt me niet dat het een 'beter' is dan het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Ik wil graag alles tot in detail kunnen uitrekenen jah, maar dan wel met zo min mogelijk getallen. Ik wil wel eens EW uitproberen. Is aardig realistisch, maar mijn groep is et daar niet zo mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op maandag 01 juli 2002 16:45 schreef ProPHeT_Ewok het volgende:
Ik wil graag alles tot in detail kunnen uitrekenen jah, maar dan wel met zo min mogelijk getallen. Ik wil wel eens EW uitproberen. Is aardig realistisch, maar mijn groep is et daar niet zo mee eens.
Als ik er nu na een jaar op terug kijk, dan moet ik idd zeggen dat het vrij realistisch is; heel erg 'Simulationism', om die termen maar weer eens te gebruiken. En het gebruikt ook nog eens heel veel Fortune-mechanics, dus eigenlijk zou het gezien jouw uitslag het perfecte systeem voor jou zijn. ;)

Ik ben overigens 'bezig' met een update, die sommige dingen wat simpeler maakt (met name het NWP-gedeelte), maar dat staat nu ff in de ijskast.

Het handige van EW is wel dat je vrij gemakkelijk bepaalde stukken, zoals het magic-gedeelte, kan copy-pasten naar je gewone D&D-game. In veel opzichten lijkt het toch erg op D&D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond EW ook een erg goed systeem. Het geeft je veel vrijheid en het is erg realistisch. Bovendien is het niet beperkt in skills etc. Misschien is de combat iets te moeilijk en moet deze versimpeld worden om het wat sneller te kunnen spelen. Maar ik geloof dat je dat ook al van plan was om te veranderen, nietwaar LD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Zie hier:

Javascript GNS Quiz

De scores worden zichtbaar onder het formulier, dus niet denken dat er niks is gebeurt als je op de knop hebt gedrukt. En alles invullen, anders nep je jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gamism: 16
Narrativism: 24 >:)
Simulationism: 14
Fortune: 7
Drama: 14

Ik had em al eens gedaan, (Excel sheet op de vorige link -hoef je ook niet te rekenen) misschien dat ik daarom vet ;) over de scores van zelfs LD en Crayne heen ga.

Ik ben nu zelf bezig met het creeren van een religie voor mijn dwarven priest 2nd ed. Ik wilde gewoon ff een char bouwen, maar ik ben nog bepaald niet aan de nummertjes toe... eerst een mooi verhaal schrijven.

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

[DnD 3rd)Ik speel nou al een tijdje met een party mee als fighter. Die campaign zal waarschijnlijk binnenkort ten einde komen, maar hoe weet ik nog niet.

Ook ben ik begonnen met DM'men, door middel van die beginners kit. Ik heb meteen de kaart en de tokens aan de kant gegooid (zwaar irritant die dingen) en het roleplay gedeelte iets uitgebreid. Dan kan het een best leuke set zijn om mee te beginnen. Ook wel fijn is dat er een paar leuke adventures uitgewerkt staan, sommigen die volgen op elkaar dmv speciale items en dergelijke, en de spelers moeten best veel tactische beslissingen maken.

Nu ben ik van plan zodra ik weer tijd en zin heb een leuke adventure te maken voor mijn beginnersploegje, een soort kunstmatig doolhof met in elke ruimte een puzzel, beest of iets anders, om de spelers hun roleplay en actie vermogen te verbeteren. Heeft iemand nog tips hiervoor? Leuke puzzels/riddels etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff tjes nieuw topic? deze is namelelijk al aardig lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 04 juli 2002 21:50 schreef MasterOverdrive het volgende:
NEEN, doe niet!! Hier hebben we te maken met een puur geval van emotioneel sentiment. :)
Nu ben ik van plan zodra ik weer tijd en zin heb een leuke adventure te maken voor mijn beginnersploegje, een soort kunstmatig doolhof met in elke ruimte een puzzel, beest of iets anders, om de spelers hun roleplay en actie vermogen te verbeteren. Heeft iemand nog tips hiervoor? Leuke puzzels/riddels etc?
* www.google.com
* typ in: netbook of riddles
en dan moet er waarschijnlijk iets bruikbaars uitkomen. Check ook de volgende link: http://members.aol.com/dwcope/guides.htm
Zeer goede guides!!!

--------------

We (mijn party en ik; ik speel de verbitterde en snel geirriteerde ex-corporaal-huidig-moordenaar) zijn vanavond verder gegaan met een campaign die onderdeel uitmaakt van de door mij geschreven campaign setting. Toevallig hadden we vanavond een kleine discussie over het belang van roleplayen en actie. Bovendien hadden sommigen van ons (waar ik onder val) kritiek op de 'random-heid' van het D&D 3rd edition systeem, met name op het gebied van de primary stats. Het idee van een vast aantal te verdelen punten levert vele leukere (en realistischer) mogelijkheden en situaties op. (zo had een van de spelers een lvl 6 dwarven fighter gemaakt, met een AC van 23, een HP van 79, en stats met een gemiddelde van 17; kortom: belachelijk hoog en NIET leuk om te spelen.)

Bovendien kwam vanavond omhoog dat een van de spelers vond dat je niet kan roleplayen met een fighter, want een fighter vecht en is op goud belust en kan niet afwijken van het standaard recept, omdat de fighter dan nutteloos is. Grote onzin dus! Er is niets saaier dan een standaard fighter spelen, die de ik-zie-orcs-dus-ik-hak-ook-al-heb-ik-nog-maar-1-hp-over-en-ben-ik-sterk-in-de-minderheid-maar-het-boeit-niet-want-als-ze-dood-zijn-krijg-ik-GP's. Ook dit kan op een leuke manier geRP-ed worden, maar jullie begrijpen allemaal wel wat ik bedoel met het 'standaard recept fighter'.

Daarnaast vind die persoon dat high-level en high-fantasy games leuk zijn (dus de mogelijkheid om een celestial en halfgod te spelen), terwijl ik het down-to-earth idee (een wat normaler mens, dat afwijkt van het klootjesvolk (op welke manier dan ook) veel leuker en aantrekkelijker (en bovendien realistischer) vind.

Wat is jullie opinie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Opinie?

Ik zou willen dat mijn party zich druk maakte om roleplayen. Allemaal zijn ze belust op XP/GP/magic- of masterwork items. Het enige wat ze roleplayen zijn de coup-de-graces die ze maken of het verkrachten van de vrouwen, maar het is vanzelfsprekend dat alle NPC's meegaan, dat ze alles voor de normale prijs (of lager) krijgen. Dingen als "Oh jah, gister heb ik mijn feat. scribe scroll maar ingewisseld tegen point-blank-shot." komen regelmatig voor (midden in een adventure aan je char gaan sleutelen, great... :( ). Ook kennen de meesten wel de stats van de standaard monstertjes (Zombies, Skeletons, Orcs, Kobolds en Goblins) uit hun hoofd. En onze DM staat te zwak in zijn schoenen en is veel te toegeeflijk. Bijvoorbeeld, onze elf ranger (lvl ÉÉN) vraagt: "Mag ik een Mighty Magic Composite Longbow +4, want dat maakt mijn character gaver (en beter)." DM: "Ja hoor, maar dan moet je wel wat dingen weglaten." Dus meneer loop keurig rond met zijn ziekelijk goed boog en heeft zijn zwaardjes thuisgelaten. :?

Nu hopen dat mijn party dit leest en zich realiseert waar ze mee bezig zijn, want het 'RP' van RPG is ver te zoeken.

(*zucht* dit lucht op)

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op vrijdag 05 juli 2002 01:14 schreef TheJoker het volgende:
Wat is jullie opinie?
Dat je altijd moet zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Op deze manier zal er altijd een wrijving bestaan tussen speelstijlen en belevingen. Zoek mensen op die er hetzelfde over denken als jij. Nou zit ik zelf ook in een groep waarin 1 neus naar het Noorden staat, terwijl wij allemaal fijn naar het Oosten kijken, maar ja. Het is niet altijd te vermijden, maar als het te erg wordt, neem dan gewoon een stapje terug en zoek nieuwe medespelers. Klinkt lullig, maar je spelplezier kan echt behoorlijk verziekt worden op deze manier.

Geldt overigens ook voor jou, UDuckling. Think about it. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Sorry trouwens dat het wat langer duurde om die Javascript versie te maken. Het heeft met netto ongeveer een half uurtje gekost, maar er zat ergens nog een trouwerij doorheen, waar ik nogal dringend nodig was (iets met de bruidegom zijn of meer van dat soort onzin). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 09:32 schreef Crayne het volgende:

[..]

Dat je altijd moet zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Op deze manier zal er altijd een wrijving bestaan tussen speelstijlen en belevingen. Zoek mensen op die er hetzelfde over denken als jij. Nou zit ik zelf ook in een groep waarin 1 neus naar het Noorden staat, terwijl wij allemaal fijn naar het Oosten kijken, maar ja. Het is niet altijd te vermijden, maar als het te erg wordt, neem dan gewoon een stapje terug en zoek nieuwe medespelers. Klinkt lullig, maar je spelplezier kan echt behoorlijk verziekt worden op deze manier.
Nou, dat zeg je nu wel, maar ik ben binnenkort GM, dus ik laat ze heel geleidelijk van actie naar adventure/RP-en gaan, zodat ze het niet merken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op woensdag 03 juli 2002 16:20 schreef TheJoker het volgende:
Ik vond EW ook een erg goed systeem. Het geeft je veel vrijheid en het is erg realistisch. Bovendien is het niet beperkt in skills etc. Misschien is de combat iets te moeilijk en moet deze versimpeld worden om het wat sneller te kunnen spelen. Maar ik geloof dat je dat ook al van plan was om te veranderen, nietwaar LD?
Klopt, zoals ik een paar posts eerder al zei: ik ben het van plan, ik ben zelfs al begonnen, maar het ligt op dit moment stil. Wellicht dat ik er in de vakantie als ik tijd heb een keer verder mee ga, maar op dit moment ligt mijn prioriteit bij het ontwikkelen van ons nieuwe systeem. (Het heeft nu een naam: Elysium.)
Op donderdag 04 juli 2002 12:31 schreef Crayne het volgende:
Zie hier:

Javascript GNS Quiz
Nog eens een keer gedaan, en de uitkomst is iets anders dan vorige keer. (Ik heb expres niet geprobeerd me te herinneren wat ik vorige keer vond.)

Gamism: 10
Narrativism: 22
Simulationism: 10
Fortune: 5
Drama: 15

Maar och, 'iets' anders is wel de beste omschrijving, want het is nog steeds behoorlijk Narrativism + Drama. ;)
Op donderdag 04 juli 2002 21:49 schreef sebastius het volgende:
Het leuke is dat ik onafhankelijk een paar dagen geleden dacht 'misschien is het leuk om eens een keer een vage adventrue te schrijven waarmee GMs hun characters kunnen dwingen expliciet over morele issues etc. na te denken; handig voor GM's die willen dat hun spelers hun characters wat verder uitwerken op een non-Gamist manier'. :) Misschien ga ik dat nog wel doen, binnenkort.
Op donderdag 04 juli 2002 21:50 schreef MasterOverdrive het volgende:
Nee! Dit is nostalgie! :)
Op vrijdag 05 juli 2002 01:14 schreef TheJoker het volgende:
Bovendien hadden sommigen van ons (waar ik onder val) kritiek op de 'random-heid' van het D&D 3rd edition systeem, met name op het gebied van de primary stats. Het idee van een vast aantal te verdelen punten levert vele leukere (en realistischer) mogelijkheden en situaties op. (zo had een van de spelers een lvl 6 dwarven fighter gemaakt, met een AC van 23, een HP van 79, en stats met een gemiddelde van 17; kortom: belachelijk hoog en NIET leuk om te spelen.)
Mijn mening daarover mag, gezien het EW-systeem, bekend zijn: randomheid in character creation zuigt.
Bovendien kwam vanavond omhoog dat een van de spelers vond dat je niet kan roleplayen met een fighter, want een fighter vecht en is op goud belust en kan niet afwijken van het standaard recept, omdat de fighter dan nutteloos is.
Wat een onzin! Wat een ongelooflijke onzin! Wat een bizarre nonsens! :o Afgezien van het feit dat 'nuttigheid' wellicht niet het enige is waar je een character op uit zoekt (in mijn geval is het zelfs een nauwelijks ter zaken doende factor), is het ook onzin om te zeggen dat alleen een standaard fighter nuttig is. Kijk, hij is goed in vechten - maar hij is ongetwijfeld ook goed in intimideren en zo, dus waarom zou hij per se moeten vechten? (Het is wel logisch dat je af en toe vecht, want hoe ben je anders ooit een fighter geworden?) Dat van dat goud snap ik overigens echt niet?
Er is niets saaier dan een standaard fighter spelen, die de ik-zie-orcs-dus-ik-hak-ook-al-heb-ik-nog-maar-1-hp-over-en-ben-ik-sterk-in-de-minderheid-maar-het-boeit-niet-want-als-ze-dood-zijn-krijg-ik-GP's. Ook dit kan op een leuke manier geRP-ed worden, maar jullie begrijpen allemaal wel wat ik bedoel met het 'standaard recept fighter'.
Het lijkt me wel koel om een keer een 'cliche'-game te spelen, gewoon voor de lol, waar je alleen maar ongelooflijk cliche-character mag maken die cliche-scenarios spelen en cliche-dingen zeggen. :P
Daarnaast vind die persoon dat high-level en high-fantasy games leuk zijn (dus de mogelijkheid om een celestial en halfgod te spelen), terwijl ik het down-to-earth idee (een wat normaler mens, dat afwijkt van het klootjesvolk (op welke manier dan ook) veel leuker en aantrekkelijker (en bovendien realistischer) vind.
Tja - eigenlijk het verschil tussen 'superheroes' en niet-'superheroes'. Is gewoon een hele andere manier van spelen. Superheroes kan denk ik best leuk zijn, maar niet als je drama wil creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 05 juli 2002 09:32 schreef Crayne het volgende:
Dat je altijd moet zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Op deze manier zal er altijd een wrijving bestaan tussen speelstijlen en belevingen. Zoek mensen op die er hetzelfde over denken als jij.
Ik zou daar eerst nog iets aan willen toevoegen: praat er eens over met ze. Wellicht hebben ze zich nog nooit gerealiseerd dat roleplayen niet per se het verzamelen van experience en magic items is. Gooi het eens in de groep (eventueel via mail, dan kan iedereen er wat langer over denken) en kijk wat men vindt. Drastische stappen als een andere groep zoeken kunnen altijd nog.
Op vrijdag 05 juli 2002 09:33 schreef Crayne het volgende:
Sorry trouwens dat het wat langer duurde om die Javascript versie te maken. Het heeft met netto ongeveer een half uurtje gekost, maar er zat ergens nog een trouwerij doorheen, waar ik nogal dringend nodig was (iets met de bruidegom zijn of meer van dat soort onzin). :)
He man, gefeliciteerd!

[Edit] En waarom hebben Crayne en The Joker geen ICQ-nummer in hun profile staan? Nou kan ik ze niet adden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 09:33 schreef Crayne het volgende:
FELI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:25
Op maandag 24 juni 2002 00:46 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik omhels je, o vriend Proton! Dat we de meest narrativistische RPG ooit mogen maken! :D

(En dan gaan we hier mensen ronselen om 'm te play-testen. >:) )
*vinger in lucht steekt* :)

Test ook eindelijk maar eens gedaan, volgende resultaat:
Gamism: 9
Narrativism: 18
Simulationism: 14
Fortune: 9
Drama: 10

Waar ik me overigens mateloos aan kan ergeren, is dat mensen die D&D nog nooit hebben gespeeld, het simpelweg bestempelen als "Elkaar doodgooien met dobbelstenen", en als je dan vraagt of ze een keer een sessie mee willen doen (tja je moet wat als er verder niemand interesse heeft), ze met de meest domme excusen komen. Alsof je een domme idioot bent als je role-played |:(

Sorry, moest even m'n frustaties kwijt :+

There is no magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op vrijdag 05 juli 2002 23:22 schreef Lord Daemon het volgende:
Het leuke is dat ik onafhankelijk een paar dagen geleden dacht 'misschien is het leuk om eens een keer een vage adventrue te schrijven waarmee GMs hun characters kunnen dwingen expliciet over morele issues etc. na te denken; handig voor GM's die willen dat hun spelers hun characters wat verder uitwerken op een non-Gamist manier'. :) Misschien ga ik dat nog wel doen, binnenkort.
Sterker nog, ik ben er net mee begonnen. Alleen geen idee wanneer hij af gaat zijn. *D Dit is de inleiding, de rest post ik niet omdat er hier wellicht mensen zijn die hem als speler gaan spelen. Als 'ie af is mogen mensen 'm per mail bestellen.
Dit scenario is bedoeld om groepen die een high fantasy game (a la Dungeons & Dragons) spelen, en die normaal een echte 'Gamist' game spelen, kennis te laten maken met een andere kijk op roleplayen. Wat bedoel ik met 'Gamist'? Met name veel beginnende groepen spelen alsof het belangrijkste in roleplayen is om veel experience te verdienen, om veel magic items te verzamelen, en in het kort om heel goed te worden en zoveel mogelijk monsters dood te maken, etcetera. Hier is op zich niets mis mee, maar veel mensen realiseren zich niet dat je ook op hele andere manieren kan roleplayen. Dit scenario biedt de GameMaster de mogelijkheid om 1 sessie lang de spelers, en mogelijk zichzelf, kennis te laten maken met andere manieren van roleplayen.

In dit scenario gaat het dus niet om het dood slaan van monsters, het verzamelen van schatten, etcetera. Ze komen er wel in voor, maar het zal duidelijk worden dat het niet het belangrijkste is van het roleplayen. In plaats daarvan zullen de spelers op vrij hardhandige wijze geconfronteerd worden met morele dillema's. Dillema's die heb dwingen om a) na te denken over de wijze waarop hun character handelt, en b) na te denken of de 'standaard' doelen in een RPG (monsters slaan, schatten verzamelen, enzovoort) nu wel het belangrijkste zijn. Dit scenario gaat er niet van uit de spelers of GM ervaring hebben met non-Gamist RPG-en; mensen die dat wel hebben zullen waarschijnlijk van mening zijn dat de morele dillema's en dergelijke te sterk zijn aangezet. Dit is expres gedaan.

In principe is dit scenario te gebruiken in ieder systeem. Er zijn geen concrete stats gegeven voor NPCs, monsters ed, en ook niet voor magic items. Het is aan de GM om deze aan te passen aan zijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Kijk, dat zou nog eens handig zijn voor onze party. Toch eens zeggen dat ik binnenkort ga DM'en :)

(en je sig klopt ook nog)

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 juli 2002 23:32 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Ik zou daar eerst nog iets aan willen toevoegen: praat er eens over met ze. Wellicht hebben ze zich nog nooit gerealiseerd dat roleplayen niet per se het verzamelen van experience en magic items is. Gooi het eens in de groep (eventueel via mail, dan kan iedereen er wat langer over denken) en kijk wat men vindt. Drastische stappen als een andere groep zoeken kunnen altijd nog.
[..]
Oh, ik mag zeker niet klagen. (Bijna) iedereen doet z'n best om te roleplayen en er zitten momenten tussen dat het redelijk goed lukt. Ze spelen dan niet echt hun character (op uitzonderingen na) maar meer een stereotype paladijn o.i.d. maar het wordt steeds beter!!
He man, gefeliciteerd!
Hier sluit ik me volledig bij aan :)
[Edit] En waarom hebben Crayne en The Joker geen ICQ-nummer in hun profile staan? Nou kan ik ze niet adden. :'(
Hmm... geen idee. Ik heb het een keer uitgeprobeerd, maar ik vond het een bagger-programma :)

Ik ben trouwens van plan (en inmiddels bezig) met het verzinnen en schrijven van een grote campaign, waarin ik drastische veranderingen in m'n campaign setting doorvoer. Een van die onderdelen in burgeroorlog in een van de grote steden en een andere is de opkomst van een occulte chaos-beweging, en een daarmee in vervulling komende profetie van de messias der chaos. (Beetje gebaseerd op het artikel dat ik over WFRP heb gelezen op criticalmiss.com)

Ik moet het nog exact uitwerken, maar ik ga het als volgt doen:

* het land verder uitwerken, incl. alles steden
* NPC's uitwerken (alle mogelijke belangrijke)
* enkele belangrijke gebeurtenissen beschrijven, vastgekoppeld aan data
* de invloed van die gebeurtenissen noteren en mogelijke andere invloeden mocht de party ingrijpen.

Voor de rest niets. De rest wordt enkel improviseren. Dat is nieuw voor mij, maar dat moet wel goed komen. Ik moet alleen heel helder voor mezelf krijgen wat er gebeurt en wat er kan/gaat gebeuren. Mij lijkt het erg cool :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zaterdag 06 juli 2002 10:10 schreef UDuckling5 het volgende:
Kijk, dat zou nog eens handig zijn voor onze party. Toch eens zeggen dat ik binnenkort ga DM'en :)
Ik heb geen idee wanneer hij af gaat zijn, dat wil ik even voorop stellen. :)
Op zaterdag 06 juli 2002 11:32 schreef TheJoker het volgende:

Hmm... geen idee. Ik heb het een keer uitgeprobeerd, maar ik vond het een bagger-programma :)
Neem dan Trillian! Trillian roelt. *D
De rest wordt enkel improviseren. Dat is nieuw voor mij, maar dat moet wel goed komen. Ik moet alleen heel helder voor mezelf krijgen wat er gebeurt en wat er kan/gaat gebeuren. Mij lijkt het erg cool :D
Of het werkt hangt ook erg af van je spelers. Zijn ze 'pro-active', of 're-active'? Oftewel: nemen ze zelf allerlei actieve beslissingen, of reageren ze slechts op wat jij hun kant op stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne

Crayne

Have face, will travel

Op vrijdag 05 juli 2002 23:32 schreef Lord Daemon het volgende:
En waarom hebben Crayne en The Joker geen ICQ-nummer in hun profile staan? Nou kan ik ze niet adden. :'(
Omdat Crayne dood werd gespamd met Becky en haar vriendinnen. Dus nu is ICQ verleden tijd. :)

Maar Crayne's email is geheel beschikbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op zaterdag 06 juli 2002 18:55 schreef Crayne het volgende:
Omdat Crayne dood werd gespamd met Becky en haar vriendinnen. Dus nu is ICQ verleden tijd. :)
Simpele remedie: ga altijd op invisible, en zet mensen die je kent in je visible lijst; als je invisble bent krijg je nooit spam. En qua mail: ik wil koele mensen gewoon in mijn ICQ hebben, dat is meer het punt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 23:53 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Simpele remedie: ga altijd op invisible, en zet mensen die je kent in je visible lijst; als je invisble bent krijg je nooit spam. En qua mail: ik wil koele mensen gewoon in mijn ICQ hebben, dat is meer het punt. ;)
:D

Oh en btw, waarschijnlijk is mijn groep meer re-active (ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo

Ivo

Zie mijn sig, vind ik nog beter dan Trillian, vanwege de mega-customizableheid. :P

Lijkt me wel leuk die here's-how-to-roleplay-instant-adventure. Ik vraag me alleen af hoe de characters willen roleplayen als ze niet eens voor zichzelf weten wat de standpunten van hun characters zijn. Meestal spelen ze gewoon enw eten ze niet wat hun beweegredenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 11:00 schreef ProPHeT_Ewok het volgende:

[..]

Lijkt me wel leuk die here's-how-to-roleplay-instant-adventure. Ik vraag me alleen af hoe de characters willen roleplayen als ze niet eens voor zichzelf weten wat de standpunten van hun characters zijn. Meestal spelen ze gewoon enw eten ze niet wat hun beweegredenen zijn.
Daarom moet je, als GM, voordat je aan een nieuwe campaign begint 'eisen' dat de spelers eerst een background & character description maken voordat ze gaan rollen/punten gaan verdelen. Zo moeten ze eerst met een character concept op de proppen komen, waardoor ze wel MOETEN weten hoe hun character in elkaar zit.
Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.