Iedereen die zonnepanelen heeft levert energie terug.Onno ! schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:43:
Het is GEEN heffing op bezit van zonnepanelen. Het is een heffing voor het terugleveren van energie. Als je niets teruglevert betaal je ook geen heffing.
M.i. een goede stap. Hopelijk volgen alle andere energieleveranciers snel. Totdat de salderingsregeling is uitgefaseeerd, is dit een stap om de onbalans deels te vereffenen (onbalans tussen de have's / not-have's van PV bedoel ik dan).
Om op 0 uit te komen zul je toch echt moeten terugleveren.Cyberpope schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:49:
[...]
Voor nu gaat het (als ik de blogpost van v/d bron goed lees) puur om de teruglevering per jaar (zit op de telefoon, linken is wat lastig).
Dus per jaar op 0 uitkomen is nu geen kosten.
Denk dat dit op termijn wel gaat veranderen.
Deze: https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten\
?
[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-08-2023 09:51 ]
Uit het Frontpage artikel:

nieuws: Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneele...

nieuws: Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneele...
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
iedereen met zonnepanelen levert terug. het gaat namelijk om de bruto teruglevering, niet netto.Onno ! schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:43:
Het is GEEN heffing op bezit van zonnepanelen. Het is een heffing voor het terugleveren van energie. Als je niets teruglevert betaal je ook geen heffing.
M.i. een goede stap. Hopelijk volgen alle andere energieleveranciers snel. Totdat de salderingsregeling is uitgefaseeerd, is dit een stap om de onbalans deels te vereffenen (onbalans tussen de have's / not-have's van PV bedoel ik dan).
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Komt bij dat keer op keer het cynisme bevestigd wordt, het waren toch vooral 'wappies' en 'aluhoedjes' die geen slimme meter wilden? We moeten toch vooruit, samen voor het klimaat en een beter voorspelbare energievoorziening?Cyberpope schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:41:
Ik heb een oude draaischijfmeter en nooit mijn zonnepanelen aangemeld (i.t.t wat wordt beweert is daar geen wettelijke plicht voor).
Zal wel binnenkort een melding krijgen dat mijn meter nu echt vervangen moet worden en ik geen keuze meer heb. Al vaak geweigerd. In 2014 deed ze er nog moeilijk over, de keren erna was het met 1 telefoontje geregeld.
Keer op keer blijkt dat sceptici gelijk hebben, je zou er nog opstandige wap van worden. Miljoenen vaak hoogopgeleide, duurzame en welvarende panelen bezitters een interessante electorale doelgroep, verkiezingen in november...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Je leest de bron niet goed.Cyberpope schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:49:
[...]
Voor nu gaat het (als ik de blogpost van v/d bron goed lees) puur om de teruglevering per jaar (zit op de telefoon, linken is wat lastig).
Nou dit kan dus ook een goede reden zijn om nu nog ergens een 3-jarig contract af te sluiten. Dan krijg je waarschijnlijk pas na die 3 jaar met deze heffing te maken.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Volgens de geldende spelregels mag ik wat ik wat ik verbruik verrekenen met wat ik opwek, dat heet salderen.Onno ! schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:43:
Op basis van die spelregels heb ik zonnepanelen laten leggen en dat is niet een investering voor 1 jaar, dat doe je voor >25 jaar.
Dus het is niet zo gek dat mensen hier heel zuur over zijn. Als je er niet zuur over bent, heb je mogelijk geen panelen of wellicht een vorm van lichte zelfhaat.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik ga in schaal 6 vallen..
Begrijp ik het als leek nu goed dat ik er beter aan doe op vanaf oktober zoveel mogelijk energie zelf te verbruiken? Dit voelt best krom namelijk.
Waarschijnlijk wordt het gewoon overstappen dus naar een nieuwe energiepartij.
Begrijp ik het als leek nu goed dat ik er beter aan doe op vanaf oktober zoveel mogelijk energie zelf te verbruiken? Dit voelt best krom namelijk.
Straks ook heffing op bezitters van EV's, want ja, het is oneerlijk dat ze zoveel beslag leggen op het ontoereikende netwerk...
Volgens mij wel
Vet en onderstrepen door mijDe hoogte van het bedrag per dag is afhankelijk van het aantal kWh dat je jaarlijks teruglevert.
zie https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
nee het gaat om bruto teruglevering, niet netto. je kunt dus niet op 0 uit komen.Cyberpope schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:49:
[...]
Sowieso als de saldering aangepast gaat worden. Afkeuring van oude draaischijfmeters staat in het wetsvoorstel. En terecht want dat zou anders discriminerend zijn t.o.v meters (en gebruiker) die wel onderscheid maken tussen teruglevering of niet.Cyberpope schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:41:
Maar als ze dit soort dingen gaan uithalen.. Zal ik wel een keer het bokje zijn.
Uiteindelijk ga je binnen een paar jaar verplicht afscheid nemen van je Ferraris. Nu kan je nog weigeren idd. Straks niet meer.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Klopt, als andere energieleveranciers dit ook invoeren zet ik in de zomer overdag wat meer koeien en m'n airco standaard aan voor Folding@home want qua teruglevering kost het me anders geld.Nielzsche schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:53:
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Sorry heb het inderdaad een beetje ongelukkig neergezet.Krisp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:32:
[...]
Terugleververgoeding impliceert dat je meer terugveert bovenop alles wat je al saldeert. Dat neem je nu voor het gemak niet mee in je berekening.
De post "teruglevering" in de vandebron berekening bedraagt ca €680 / jaar
Hiervan is ca €380 pure "terugleververgoeding", het gesaldeerde verbruik is ca €300.
Hiertegenover staat dus een "teruglevertarief" van €552.
Dus het gesaldeerde deel is meegenomen in de berekening, maar het directe verbruik niet. (zie hieronder)
(heb nu redelijk grote overcapaciteit ivm een verbouwing van een vrijstaande woning waarbij we binnen nu en 2 jaar van CV naar warmptepomp over zullen stappen)
Directe verbruik heb ik inderdaad niet meegenomen in de berekening. Uitgaande van 20ct/kwh (= kale leveringstarief wat ze nu hanteren) zou de terugverdientijd (uitgaande van besparing), in mijn huidige situatie (met overcapaciteit ivm toekomstige warmtepomp), dalen naar zo'n 24 jaar.peterdepeer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:35:
[...]
zit in die €680 opbrengst per jaar ook mee gerekend dat je gemiddeld zo'n 30% van de stroom van je zonnepanelen zelf verbruikt? Want dat maakt wel een aanzienlijk verschil
Wow,topper6 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:03:
Wow,
Dan is het echt einde verhaal sociale huurwoningen waar al extra huur wordt betaald voor zonnepanelen. Hier 34 euro per maand extra voor 7 zonnepanelen voor 2500 kwh per jaar....wocozon..
Dynamisch contract zonder zonnepanelen .voor.die groep stroom altijd goedkoper dan als je 50 euro per maand ( lol ) kan uitsparen....
Einde energietransitie voor die groep bedankt woning coöperatie dat ik alleen ook.voor altijd vast zit aan huur zonnepanelen onmogelijk op te zeggen..
Even beter lezen. (Deed ik in eerste instantie ook niet)
Vanaf 5000kW TERUGLEVEREN per jaar ga je pas betalen.
Dus bij 99,9% van alle huurwoningeigenaren niet van toepassing.
[Edit], excuses, ik las niet goed.

En daarnaast: je krijgt panelen. Voor €408 per jaar krijg je €1000 terug.
Ik zou niet klagen!
[Edit] er gaat nog eens 12x €21 vanaf.
Dus je krijgt minder, maar nog steeds iets bij de huidige tarieven van €0,40 / kWh.
1000-408-252= €340 jaarlijks extra.
Ik brand mijn vingers maar even niet aan de totale kosten/opbrengsten ivm lagere TLV of wellicht nog andere prijs-aanpassingen
[ Voor 16% gewijzigd door GMJansen op 15-08-2023 12:53 ]
natuurlijk is het zuur, maar dit zijn risico's die horen bij het doen van investeringen.BlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Volgens de geldende spelregels mag ik wat ik wat ik verbruik verrekenen met wat ik opwek, dat heet salderen.
Op basis van die spelregels heb ik zonnepanelen laten leggen en dat is niet een investering voor 1 jaar, dat doe je voor >25 jaar.
Dus het is niet zo gek dat mensen hier heel zuur over zijn. Als je er niet zuur over bent, heb je mogelijk geen panelen of wellicht een vorm van lichte zelfhaat.
Hoe kom je daarbij?GMJansen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:55:
[...]
Wow,
Ik zou niet klagen!

Jaarlijks terugleveren is niet hetzelfde als netto teruglevering.Cyberpope schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:54:
[...]
Volgens mij wel
[...]
Vet en onderstrepen door mij
zie https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
Voor jaarlijks terugleveren is er een meterstand op je slimme meter, controleer die maar eens. Je zal zien dat die niet overeenkomt met de netto teruglevering op je factuur.
zo krom is dat toch niet?Nielzsche schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:53:
Aha.. mijn denkfout. Krijg je met een oude meterde Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:54:
[...]
nee het gaat om bruto teruglevering, niet netto. je kunt dus niet op 0 uit komen.
Grappig is dat ik dit dus al vanaf plaatsing van mijn zonnepanelen hoor en het daarom onzinnig was om een digitale meter te weigeren.. Ben toch blij dat ik hem en zal hem zo lang mogelijk proberen te houden. Die termijn wanneer het verplicht is, is nu al jaren opschoven.Gunner schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:54:
[...]
Sowieso als de saldering aangepast gaat worden. Afkeuring van oude draaischijfmeters staat in het wetsvoorstel. En terecht want dat zou anders discriminerend zijn t.o.v meters (en gebruiker) die wel onderscheid maken tussen teruglevering of niet.
Uiteindelijk ga je binnen een paar jaar verplicht afscheid nemen je Ferraris. Nu kan je nog weigeren idd. Straks niet meer.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
EV rijden is inmiddels duurder dan ouderwerse dino-peut, het is niet voor niets dat verkopen zwaar achterblijven en mensen weer massaal voor benzine kiezen.DeDooieVent schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:53:
Straks ook heffing op bezitters van EV's, want ja, het is oneerlijk dat ze zoveel beslag leggen op het ontoereikende netwerk...
Die klimaattransitie wordt een sof als je zelfs welwillenden zo tegen je in het harnas jaagt.
zelf beter lezen. bruto terugleveren, niet netto.GMJansen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:55:
[...]
Wow,
Ik zou niet klagen!
dus juist wel op 99,99% van de woningen van toepassing.
Nooit kunnen vinden op mijn ferrismeterWolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:56:
[...]
Jaarlijks terugleveren is niet hetzelfde als netto teruglevering.
Voor jaarlijks terugleveren is er een meterstand op je slimme meter, controleer die maar eens. Je zal zien dat die niet overeenkomt met de netto teruglevering op je factuur.
Lees zelf even beter ;-)GMJansen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:55:
[...]
Wow,
Ik zou niet klagen!
Quote uit het FP-Artikel:
Anyways, het is nu wachten tot alle andere energiemaatschappijen volgen en de mensen die dus zonnepanelen dit jaar hebben aangeschaft hun terugverdientijd van 7-8 jaar naar 80 jaar zien gaanDe eerste 5kWh die klanten terugleveren, kosten niets, maar klanten die jaarlijks tussen de 5 en 1000kWh terugleveren, beginnen te betalen. Zij betalen 4 euro per maand. Dat bedrag loopt vervolgens per 1000kWh op tot maximaal 46 euro per maand voor mensen die meer dan 5000kWh terugleveren. De kosten worden berekend volgens dat schaalmodel en dan als dagtarief op de energierekening gezet.
[ Voor 11% gewijzigd door Tweakez op 15-08-2023 09:59 ]
Oh, is dat zo? Het is gewoon een onbetrouwbare energiemarkt die de laatste jaren al op diverse slinkse manieren aan het kijken is hoever ze kunnen gaan. Soms worden ze teruggeroepen, soms niet. We gaan het ook nu weer zien.de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:55:
[...]
natuurlijk is het zuur, maar dit zijn risico's die horen bij het doen van investeringen.
Ik kan mensen eigenlijk alleen nog maar afraden om zonnepanelen te nemen, aangezien de energiemarkt totaal onbetrouwbaar is.
Ik heb vorig jaar 20 panelen op m'n 2e woning laten leggen (die ik aan m'n moeder en haar man verhuur) maar met de kennis van nu had ik dat geld beter direct aan haar kunnen schenken.
[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-08-2023 10:00 ]
hier gaan de IR panelen in de maanden oktober/november/december weer vol aan om alles op te maken. dat plan lag er al voordat dit bericht kwamNielzsche schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:53:
A wise man's life is based around fuck you
Ja net zoals dat het einde van de saldering al jaren opgeschoven is. Maar van mij mag je hem houden hoor, want die saldering mag van mij blijven zoals deze is. Maar in dat geval ga je er toch aan geloven. Omdat jouw meter geen onderscheid maakt tussen terugleveren of niet (het wordt niet apart geregistreerd) gaat dat een verschil creeeren met mensen die wel een digitale of slimme meter hebben.Cyberpope schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:57:
Grappig is dat ik dit dus al vanaf plaatsing van mijn zonnepanelen hoor en het daarom onzinnig was om een digitale meter te weigeren.. Ben toch blij dat ik hem en zal hem zo lang mogelijk proberen te houden. Die termijn wanneer het verplicht is, is nu al jaren opschoven.
Als de saldering aangepast gaat worden de oude meters zijn niet verplicht vervangen gaat dat een aantal interessante (rechts(zaken opleveren.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat maakt niets uit voor deze heffingZwelgje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
hier gaan de IR panelen in de maanden oktober/november/december weer vol aan om alles op te maken. dat plan lag er al voordat dit bericht kwam
Mwoh... Zodra de overheid een handje heeft in de totstandkoming van de marktparameters kun je niet zomaar spreken van een simpele investering.de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:55:
[...]
natuurlijk is het zuur, maar dit zijn risico's die horen bij het doen van investeringen.
Tijd voor een nieuwe meter en een brilCyberpope schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:58:
[...]
Nooit kunnen vinden op mijn ferrismeter
Dat kan wel in het FP-artikel staan, in de tabel in het nieuwbericht van Vandebron zelf, staat toch echt dat je al gaat betalen vanaf 5 - 1.000kWh en dat steeds hoger, in schalen.Tweakez schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:58:
[...]
Lees zelf even beter ;-)
Quote uit het FP-Artikel:
[...]
Salderen is in principe niet veel anders dan iedere andere subsidie. Je ontvangt een bedrag en de kosten worden verdeeld en betaald door de rest. Hypotheekrente aftrek is ook zoiets. Waarom doen alsof salderen iets anders is?
Janneman
Dat helpt dus niet, tenzij je nog een oude Ferraris meter hebt zonder extra telwerk voor het terugleveren.Zwelgje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
hier gaan de IR panelen in de maanden oktober/november/december weer vol aan om alles op te maken. dat plan lag er al voordat dit bericht kwam
Dat zeg ik toch ookBlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:02:
[...]
Dat kan wel in het FP-artikel staan, in de tabel in het nieuwbericht van Vandebron zelf, staat toch echt dat je al gaat betalen vanaf 5 - 1.000kWh en dat steeds hoger, in schalen.
Wat helpt wel of kan je er verder niks aan doen? Snap er geen kloot meer van nu..BlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
Dat helpt dus niet, tenzij je nog een oude Ferraris meter hebt zonder extra telwerk voor het terugleveren.
En waar gaan de opbrengsten van salderen naar toe?japdekoning1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:03:
Salderen is in principe niet veel anders dan iedere andere subsidie. Je ontvangt een bedrag en de kosten worden verdeeld en betaald door de rest. Hypotheekrente aftrek is ook zoiets. Waarom doen alsof salderen iets anders is?
Die lagere prijs voor electriciteit?
Die verminderde uitstoot en alle andere positieve milieu effecten?
Gevaarlijke reactie om in je 2de zin te zeggen "even beter lezen".GMJansen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:55:
[...]
Wow,
Ik zou niet klagen!
Zie ook het plaatje wat hier gepost wordt:

Dat is dus bruto teruglevering! wat inhoud voor salderen.
Dus als jij over 2024 2000kwh saldeert en 1kwh extra teruglevert op jaarafrekening dan val je in de categorie 2000-3000kwh.
Het rekenvoorbeeld klinkt mooi omdat ze een mooi trucje erop los laten.
Ook de tips die ze geven is ronduit tenenkrommend:
Zoals van de bron zegt is het Win-win-win!!! Nou, wie wil dat nu niet dan!!! 3x een win en dus meer dan een win-win situatie.Tips om je opgewekte stroom maximaal te benutten
Door stroom te gebruiken op de momenten dat je het opwekt, help je de energietransitie vooruit. Je gebruikt 100% groene energie in huis en levert minder terug aan het net, waardoor het net minder zwaar belast wordt. Bovendien ga je misschien wel een schaal omlaag, waardoor je minder vaste terugleveringskosten betaalt. Win-win-win!
Gebruik energievreters tijdens piekuren: Om je eigen groene stroom maximaal te benutten is gedragsverandering nodig. Gebruik apparaten die veel energie verbruiken vooral wanneer de zon volop schijnt. Denk aan de vaatwasser, wasmachine en airconditioning.
Programmeer je vaatwasser en wasmachine: Gebruik de timerfunctie om deze apparaten tijdens piekmomenten te laten draaien.
Laad je elektrische auto op de juiste momenten op: Laad je elektrische auto op wanneer de zon schijnt. Met een slimme laadpaal wordt dit nog makkelijker: door aan te geven wanneer je de auto weer nodig hebt, houdt het systeem de gunstigste momenten om op te laden aan.
Alles direct verbruiken zodat het niet langs je meter gaat.Nielzsche schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
Wat helpt wel of kan je er verder niks aan doen? Snap er geen kloot meer van nu..
Het is voor iedere zonnepaneelbezitter 100% duidelijk dat salderen een vorm van subsidie is.japdekoning1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:03:
Maar je investeert wel een fors bedrag op basis van nog een gegarandeerd aantal jaren van deze subsidie. Dat het afgebouwd wordt is voor iedere zonnepanelenbezitter inmiddels duidelijk. Maar dat weet je, daar kan je rekening mee houden en een investering op baseren.
Dat je ook ineens moet gaan betalen voor wat je teruglevert, dat is een nieuwe factor die er niet was toen je de panelen kocht.
Ik vraag me ook sterk af of ACM en wetgever hier mee akkoord gaan maar ze testen momenteel wel uit hoe ver ze kunnen gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-08-2023 10:07 ]
Anoniem: 91634
Ik ben heel benieuwd hoe van uit de politiek hier op gereageerd wordt.
Dat een energie maatschappij in de tijd dat we moeten overstappen op groene stroom juist de gebruikers gaat stimuleren om niet meer terug te leveren staat haaks op het transitie beleid van de overheid.
Ook worden zonnepanelen eigenaren gestimuleerd om energie maar voor onzin dingen te gaan gebruiken. Airco vol aan in zomer, een elektrische Hot tube in de tuin, enz.
Dat een energie maatschappij in de tijd dat we moeten overstappen op groene stroom juist de gebruikers gaat stimuleren om niet meer terug te leveren staat haaks op het transitie beleid van de overheid.
Ook worden zonnepanelen eigenaren gestimuleerd om energie maar voor onzin dingen te gaan gebruiken. Airco vol aan in zomer, een elektrische Hot tube in de tuin, enz.
Niet terugleveren, dus in de zomer je keramische kachel, aquarium, strijkijzer gewoon domweg aanknallen om maar te verbruiken, EV leegrijden en weer opladen, we zullen het er druk mee hebbenNielzsche schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
Wat helpt wel of kan je er verder niks aan doen? Snap er geen kloot meer van nu..
zal het net weinig helpen maar ja, dat net hebben ze natuurlijk 20 jaar weg laten kwijnen ivm met de energietransitie
man man
..of realiteitszin. We hebben dit jaar al meer dan 200 uur een negatieve prijs gehad, en stevenen dit jaar af op ongeveer 1000 uur lage prijzen. Je kunt dan wel met een wet in je handen gaan zwaaien, maar een vaste prijs voor stroom, ongeacht de richting en het tijdstip, is domweg niet houdbaar, om twee redenen:BlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Volgens de geldende spelregels mag ik wat ik wat ik verbruik verrekenen met wat ik opwek, dat heet salderen.
Dus het is niet zo gek dat mensen hier heel zuur over zijn. Als je er niet zuur over bent, heb je mogelijk geen panelen of een vorm van zelfhaat.
- binnenkort voeden consumenten meer energie in dan er in Nederland verbruikt en geëxporteerd kan worden. Dan is er nog maar een optie: afschakelen. Iets wat consumenten ook niet willen en waar je totaal geen invloed op hebt.
Het is niet voor niets dat de salderingsregeling op de nominatie staat om afgeschaft te worden. Hij is onhoudbaar. Omdat de politiek dit nalaat, gaan leveranciers andere manieren verzinnen. Zoals mijn moeder al zij: uitstel is ook een keuze, maar dan ben je niet altijd meer in control. Dat blijkt hier. Vandaag is de salderingregeling effectief afgeschaft, en niet in 2030 pas zoals de politiek wilde.
Ik ben heel benieuwd naar het oordeel van de ACM.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Airco is inderdaad wel een heel valide optie nu, laat maar draaien, zon schijnt tochAnoniem: 91634 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:07:
Ik ben heel benieuwd hoe van uit de politiek hier op gereageerd wordt.
Dat een energie maatschappij in de tijd dat we moeten overstappen op groene stroom juist de gebruikers gaat stimuleren om niet meer terug te leveren staat haaks op het tranditie beleid van de overheid.
Ook worden zonnepanelen eigen meer gestimuleerd om energie maar voor onzin dingen te gaan gebruiken. Airco vol aan in zomer, een elektrische Hot tube in de tuin, enz.
Zelfs de garage is straks lekker koel
En natuurlijk een bitcoinminer met lichtsensor
[ Voor 3% gewijzigd door DeDooieVent op 15-08-2023 10:09 ]
Ik zit in een sociaal huur appartement met zonnepanelen. Mijn huur is daardoor hoger dan een vriend in een vergelijkbaar appartement zonder zonnepanelen. Ik kan onmogelijk extra stroom gebruiken want de enigste grootverbruiker in mijn appartement is de wasmachine, en die draait gemiddeld maar 2x per week. Ik ben bang dat ik door de hogere huur straks alleen maar nadelen heb aan de zonnepanelen. Ik kan nog kijken om over te stappen (zit nu nog dynamisch bij VDB) maar of dat voor de lange termijn zin heeft?
Sterker nog: grote kans dat deze heffing blijft als salderen afgebouwd wordt, dan betaal je nog een keer...BlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:06:
Dat je ook ineens moet gaan betalen voor wat je teruglevert, dat is een nieuwe factor die er niet was toen je de panelen kocht.
Dat zeg ik dus. Het is bekend dat de salderingsregeling wordt afgeschaft. Dat weet iedere zonnepaneelbezitter wel inmiddels.Krisp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
..of realiteitszin. We hebben dit jaar al meer dan 200 uur een negatieve prijs gehad, en stevenen dit jaar af op ongeveer 1000 uur lage prijzen. Je kunt dan wel met een wet in je handen gaan zwaaien, maar een vaste prijs voor stroom, ongeacht de richting en het tijdstip, is domweg niet houdbaar, om twee redenen:
- binnenkort voeden consumenten meer energie in dan er in Nederland verbruikt en geëxporteerd kan worden. Dan is er nog maar een optie: afschakelen. Iets wat consumenten ook niet willen en waar je totaal geen invloed op hebt.
Het is niet voor niets dat de salderingsregeling op de nominatie staat om afgeschaft te worden. Hij is onhoudbaar. Omdat de politiek dit nalaat, gaan leveranciers andere manieren verzinnen. Zoals mijn moeder al zij: uitstel is ook een keuze, maar dan ben je niet altijd meer in control. Dat blijkt hier. Vandaag is de salderingregeling effectief afgeschaft, en niet in 2030 pas zoals de politiek wilde.
Daar kan je een investering op baseren.
Je kan niet een investering baseren op energiebedrijven die op eigen houtje nieuwe tarieven gaan bedenken voor het terugleveren van stroom.
Mijn advies zal voortaan zijn: neem geen panelen en wacht ook maar met een warmtepomp en EV want de energiemarkt is gewoon niet betrouwbaar. De overheid ook niet, maar dat is geen verrassing.
Die optie zit in elke omvormer ingebouwd en wordt zelden gebruikt bij consumenten.Krisp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
..of realiteitszin. We hebben dit jaar al meer dan 200 uur een negatieve prijs gehad, en stevenen dit jaar af op ongeveer 1000 uur lage prijzen. Je kunt dan wel met een wet in je handen gaan zwaaien, maar een vaste prijs voor stroom, ongeacht de richting en het tijdstip, is domweg niet houdbaar, om twee redenen:
ik wek op een winterse dag ook nog +10kw op wat ik niet verbruik (CV ketel voor verwarming) als ik die 10kw wa ik op die dagen opwek nu direct gebruik dan kom ik in een lagere schaal terecht en betaal ik minder. en ik bespaar op gas waardoor de rekening weer lager is. in de zomermaanden gaat dat niet op maar dan sluit ik gewoon een paar huizen in de straat aan op "Zwelgje zijn Airco systeem" (tegen betaling
maw: werkt wel wat
A wise man's life is based around fuck you
Ja, bitcoinminer of ga de Dutch Power Cows versterken, zoals ik al doeDeDooieVent schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
Airco is inderdaad wel een heel valide optie nu, laat maar draaien, zon schijnt toch
Zelfs de garage is straks lekker koel
En natuurlijk een bitcoinminer met lichtsensor
Ik moet even kijken hoe ik dat kan aansturen met een lichtsensor. Heb nog wel een aantal PC's uit staan die alleen met de stampede mee doen.
En wordt down under gewoon goed toegepast, waar omvormers automatisch afschalenWolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Die optie zit in elke omvormer ingebouwd en wordt zelden gebruikt bij consumenten.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Misschien beter om je zonnepanelen van je dak te halen en (op Aliexpress) een windturbine te kopen.. :-)
Deze levert het hele jaar door energie, ook 's nachts en als de zon niet schijnt.
En.... geen heffing door je energieleverancier op de zonnepanelen..
Deze levert het hele jaar door energie, ook 's nachts en als de zon niet schijnt.
Heb je ook cijfers met belasting? Dit zegt niet(s) zoveel voor ons consumenten.Krisp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
Nou... Daar loopt een heel topic over, maar als iets letterlijk meer kost dan het oplevert is het wel zo'n miniwindmolen. Dat is nuttelozer dan nutteloos.Cor Rupteling schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:12:
Misschien beter om je zonnepanelen van je dak te halen en (op Aliexpress) een windturbine te kopen.. :-)
[ Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-08-2023 10:13 ]
Als je een dynamisch contract hebt bij Vandebron dan is dit toch helemaal niet van toepassing?Linkje3 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:10:
Ik kan nog kijken om over te stappen (zit nu nog dynamisch bij VDB) maar of dat voor de lange termijn zin heeft?
Heb je een dynamisch contract? Dan is de vergoeding voor teruglevering altijd gelijk aan de inkoopprijs op dat moment. Vaste terugleveringskosten zijn daarom niet van toepassing.
[ Voor 27% gewijzigd door user109731 op 15-08-2023 10:18 ]
Ik vind het belachelijk. Wanneer gaan we de industrie eens belasten?
De consument betaalt vééél teveel energiebelastingen en nu komt dit er ook nog overheen. Bedrijven betalen veel minder. En zijn regelmatig veel beter in het afstemmen van verbruik op vraag.
Ja, salderen zal er logischerwijs af moeten, om consumenten naar gebruik op het juiste moment te pushen. Prima! Maar dit is echt onzin.
De consument betaalt vééél teveel energiebelastingen en nu komt dit er ook nog overheen. Bedrijven betalen veel minder. En zijn regelmatig veel beter in het afstemmen van verbruik op vraag.
Ja, salderen zal er logischerwijs af moeten, om consumenten naar gebruik op het juiste moment te pushen. Prima! Maar dit is echt onzin.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Vul bij vandenbron je jaarverbruik in als je geen zonnepanelen zou hebben.Linkje3 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:10:
Ik zit in een sociaal huur appartement met zonnepanelen. Mijn huur is daardoor hoger dan een vriend in een vergelijkbaar appartement zonder zonnepanelen. Ik kan onmogelijk extra stroom gebruiken want de enigste grootverbruiker in mijn appartement is de wasmachine, en die draait gemiddeld maar 2x per week. Ik ben bang dat ik door de hogere huur straks alleen maar nadelen heb aan de zonnepanelen. Ik kan nog kijken om over te stappen (zit nu nog dynamisch bij VDB) maar of dat voor de lange termijn zin heeft?
Vul bij vandenbron je jaarverbruik in met zonnepanelen
Kijk dan of het nog uit kan.
Dus in de zomer de helft van me panelen uitzetten met een schakelaar zodat ik niet teveel teruglever.
En in de winter alles aan zodat ik zo min mogelijk hoef bij te kopen.
Maar salderen en terugleveren zijn toch twee andere dingen.
Salderen streep je af tot je eigen gebruik 'per jaar', daarna ga je pas terugleveren, dus meeste mensen hebben ongeveer op basis van gebruik, die hebben weinig last.
Misschien aan het eind v/d jaar even veel energie gebruiken zodat het 1 op 1 afstreept? daar gaan ze wel naartoe (?).
Maar salderen word ook minder als het doorgaat, lekker is dat.
Salderen streep je af tot je eigen gebruik 'per jaar', daarna ga je pas terugleveren, dus meeste mensen hebben ongeveer op basis van gebruik, die hebben weinig last.
Misschien aan het eind v/d jaar even veel energie gebruiken zodat het 1 op 1 afstreept? daar gaan ze wel naartoe (?).
Maar salderen word ook minder als het doorgaat, lekker is dat.
[ Voor 8% gewijzigd door ilaurensnl op 15-08-2023 10:18 ]
Dat kan. Maar ik heb hier nog geen kangoeroe gezien in de weilanden.mjjveldt schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:12:
[...]
En wordt down under gewoon goed toegepast, waar omvormers automatisch afschalen
Als zoiets gemeengoed wordt, dan is het niet anders.
Maar dan gaan er wel 43 zonnepanelen van m'n dak.
Het werkt hier in NL ook prima, zodra het net het niet meer aankan dan schakelen de omvormers vanzelf uit bij (ik meen) 253 volt.mjjveldt schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:12:
[...]
En wordt down under gewoon goed toegepast, waar omvormers automatisch afschalen
Kost je wat opbrengst maar stukken minder dan deze algemene heffing over alle maanden.
Zou deze VDB actie niet gewoon een proef ballonnetje van Essent zijn? Nu zullen diverse klanten gaan "vluchten" naar andere partijen. Essent ziet aan de gegevens om hoeveel % het gaat en gaat daar verder mee aan de slag. Als ze dit zelf gaan doen is de poel van potentiele overstap locaties kleiner dan nu (want VDB is geen optie meer) en voila ze hebben een businesscase om nog meer geld te ontvangen.
# Van de bron is onderdeel van Essent == E.On
# Van de bron is onderdeel van Essent == E.On
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Als je hier van een berekening kan laten zien, waarin te zien is dat het daadwerkelijk iets oplevert tov de kosten.. dan lees ik het graagCor Rupteling schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:12:
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Eensch, maar bedrijven salderen niet, dat is wel een relevant verschil.Richh schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:13:
Ik vind het belachelijk. Wanneer gaan we de industrie eens belasten?
Of in de zomer een airco aan, overdag. Kan mooi op de zon draaien dus direct verbruik.LJ80 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:13:
Dus in de zomer de helft van me panelen uitzetten met een schakelaar zodat ik niet teveel teruglever.
Nou dat is toch niet onmogelijk, als een wasmachine er gemiddeld 2 uur over doet kan je die al snel 84x per week laten draaien in de vdb visieLinkje3 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:10:
Ik kan onmogelijk extra stroom gebruiken want de enigste grootverbruiker in mijn appartement is de wasmachine, en die draait gemiddeld maar 2x per week.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Die kleine windturbines werken niet en dat geldt voor allemaal. Leveren ongeveer 20% van het beloofde vermogen en hebben een oneindige terugverdientijd, aangezien ze mechanisch al versleten zijn voor ze ook maar in de buurt komen.Cor Rupteling schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:12:
Die zou ik ook graag zien..Falcon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:14:
[...]
Als je hier van een berekening kan laten zien, waarin te zien is dat het daadwerkelijk iets oplevert tov de kosten.. dan lees ik het graag
Het was zomaar een idee welke ik zelf (nog) geen vorm heb gegeven.
Ik had wel even snel gekeken en ze zijn niet echt duur, dus misschien wel een serieuze optie. :-)
Verwacht dat nu de eerste schaap over de dam is alle andere energie leveranciers hetzelfde gaan doen.
Er zou een collectief moeten komen van zonnepaneel eigenaren die eens een proef rechtzaak moeten gaan starten om te zien of we een mark conforme terug levering vergoeding kunnen eisen.
We hebben allemaal een energie bedrijf bij de belastingdienst (teruggave BTW). Lijkt me dat we de energie die we opwekken ook gewoon voor 40 cent kunnen terug leveren. Helemaal nu ze ons extra gaan belasten voor het terug leveren. Het is niet zo dat de stroom die wij opwekken niet wordt door verkocht naar andere afnemers.
Er zou een collectief moeten komen van zonnepaneel eigenaren die eens een proef rechtzaak moeten gaan starten om te zien of we een mark conforme terug levering vergoeding kunnen eisen.
We hebben allemaal een energie bedrijf bij de belastingdienst (teruggave BTW). Lijkt me dat we de energie die we opwekken ook gewoon voor 40 cent kunnen terug leveren. Helemaal nu ze ons extra gaan belasten voor het terug leveren. Het is niet zo dat de stroom die wij opwekken niet wordt door verkocht naar andere afnemers.
You only live once, so enjoy the ride.
Er is meer duidelijkheid. Snel vaste contracten dus afsluiten bij andere leveranciers
Vaste contracten zijn veilig.
De kosten gaan half augustus omhoog. Klanten met een vast contract merken dat pas bij afloop van hun contracttermijn. Voor klanten met een variabel contract staat de verhoging waarschijnlijk per oktober al op hun energierekening.
https://www.nu.nl/economi...and-extra-geld-kwijt.html
Vaste contracten zijn veilig.
De kosten gaan half augustus omhoog. Klanten met een vast contract merken dat pas bij afloop van hun contracttermijn. Voor klanten met een variabel contract staat de verhoging waarschijnlijk per oktober al op hun energierekening.
https://www.nu.nl/economi...and-extra-geld-kwijt.html
[ Voor 13% gewijzigd door Draconian op 15-08-2023 10:19 ]
Het gaat om teruglevering. Of dat door zonnepanelen of een windmolen gebeurt maakt je energiemeter niet uit.Cor Rupteling schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:12:
Aangezien we voorlopig nog gewoon mogen salderen, gaat dit puur om de netto teruglevering. Salderen moet nog steeds op jaarbasis.
Als je dan gaat rekenen, dan is het eigenlijk niets anders dan een soort staffel op de terugleververgoeding. Dus tot 2000 kWh krijg je 12 ct/kWh, van 2000 tot 3000 krijg je 10 ct, etc. (voorbeeldgetallen, geen berekening)
EDIT: Ze rekenen met bruto teruglevering, dus puur wat er op de meter teruggeleverd is. Ben je mooi spekkoper met een ouder draaimeter.
Als je dan gaat rekenen, dan is het eigenlijk niets anders dan een soort staffel op de terugleververgoeding. Dus tot 2000 kWh krijg je 12 ct/kWh, van 2000 tot 3000 krijg je 10 ct, etc. (voorbeeldgetallen, geen berekening)
EDIT: Ze rekenen met bruto teruglevering, dus puur wat er op de meter teruggeleverd is. Ben je mooi spekkoper met een ouder draaimeter.
[ Voor 22% gewijzigd door Blihi op 15-08-2023 10:38 ]
Grappig iets om mee te spelen, maar totaal niet rendabel; misschien als je op een plek woont waar veel wind elke dag is, maar dat heeft vrij weinig mensen.BlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
Die kleine windturbines werken niet en dat geldt voor allemaal. Leveren ongeveer 20% van het beloofde vermogen en hebben een oneindige terugverdientijd, aangezien ze mechanisch al versleten zijn voor ze ook maar in de buurt komen.
Zelfs dan motor rating != lever rating; potentieel kunnen ze dat maar dat is waarschijnlijk op een snelheid die je toch niet kan halen
Alleen is dat onjuist SJI is niet netto, maar bruto.Blihi schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:19:
Aangezien we voorlopig nog gewoon mogen salderen, gaat dit puur om de netto teruglevering. Salderen moet nog steeds op jaarbasis.
*snip* trollen hoeft ook weer niet
[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 15-08-2023 11:15 ]
Misschien wel, misschien (nog) niet...MikeyMan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:18:
[...]
Het gaat om teruglevering. Of dat door zonnepanelen of een windmolen gebeurt maakt je energiemeter niet uit.
Onderstaande is een quote uit het AD..
Energiebedrijf Vandebron laat bezitters van zonnepanelen voortaan vaste kosten betalen voor het terugleveren van stroom aan het net. Vanwege de forse toename van zonnepanelen raakt het energienet namelijk steeds vaker overbelast en ontstaan er stroomoverschotten op de markt.
Met 3jaar vast en een netto "verbruik" van -3100KWh kom je uit op afgerond 4 euro per maand betalen.
Uitgaande van de laagste teruglevergoeding bij andere 5ct, 3100*0,05 = 155 ontvangen.
Per jaar afgerond 200 euro verschil (50euro betalen of 155 ontvangen)
Uitgaande van de laagste teruglevergoeding bij andere 5ct, 3100*0,05 = 155 ontvangen.
*snip*
[ Voor 149% gewijzigd door Señor Sjon op 15-08-2023 11:16 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Het gaat hier wel om de bruto teruglevering...The-Source schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:23:
Met 3jaar vast en een netto "verbruik" van -3100KWh kom je uit op afgerond 4 euro per maand betalen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Om de kosten van de pieken in het terug leveren te kunnen dekken hebben ze toen laten geloven dat de vergoeding voor het terug leveren omlaag moest (naast salderen). Nu komen daar nog eens kosten bij per maand. Dit is richting je klanten toch een beetje onverkoopbaar als je wel enkelen miljoen per jaar winst maakt voornamelijk door het verschil in tlv en de marktprijs per kWh geleverd.JDillinger schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:02:
Beetje korte reactie/inputs zo - je bent er “niet tevreden mee”, enkel omdat je meer moet betalen? Zou liever de reacties horen op de achterliggende gedachte voor de tariefinvoering, i.p.v. ‘minder betalen is altijd beter’.
Je krijgt bij dynamische leveranciers een marktconforme vergoeding. Daarmee is er geen sprake van kartelvorming en heeft zo'n rechtzaak weinig kans van slagen.worldfastest schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:17:
s020506 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:24:
[...]
Het gaat hier wel om de bruto teruglevering...
:fill(white):strip_exif()/f/image/prhcBuRoGgG9AGpDo6dP0tmY.png?f=user_large)
Dit is wat VDB zelf aangeeft (inclusief de nieuwe kosten)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5jH6v67Rq44GclGHyjfUZvHR.png?f=user_large)
Genoeg reacties op beter lezen reply van andere posters dank daarvoor.
Nog even over plaatje van van de bron en impact op alle huurders...
Als je als huurder dus zo'n 2000 kwh opwek hebt en minimaal 21 euro per maand aan extra Huur betaald kom je al uit op 1 euro totaal opbrengst zonnepanelen. (12x21=252 253 opbrengsten-252 = 1 euro totaal

Dynamisch contract zonder zonnepanelen voor huurder dan al in veel gevallen goedkoper dus.
Dit is nog uitgegaan dat Salderen volledig blijft bestaan zo niet welkom tot de omgekeerde energietransitie voor huurders?
Laat je zonnepanelen verwijderen schroef ze er zelf af. Ze zijn ineens gestolen schakel ze uit... worden rare effecten voor huurders...
*knip* offtopic
[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 15-08-2023 11:17 ]
Het grootste probleem hier is dat je betaalt voor alle teruglevering, dus ook buiten de momenten dat de stroomprijs negatief is, bijv. teruglevering in de winter als de stroomprijs hoog is.
Zet je je omvormer uit wanneer de prijs negatief is en weer aan als het weer rendabel is, wordt je alsnog gestraft door deze regeling.
Zet je je omvormer uit wanneer de prijs negatief is en weer aan als het weer rendabel is, wordt je alsnog gestraft door deze regeling.
*snip*
[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 15-08-2023 11:16 ]
Ik verwacht dat er weinig PV eigenaren bij VDB zullen blijven en daardoor hebben ze alleen maar dure stroom om te leveren aan klanten. Bij inkoop beleid is natuurlijk ook overschot mee gerekend (aalmoes aan pv eigenaar, duur aan klant verkopen). Dat goedkope overschot gaat verdwijnen en als je niet uitkijkt VDB als leverancier.eeeeeee schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:28:
Het grootste probleem hier is dat je betaalt voor alle teruglevering, dus ook buiten de momenten dat de stroomprijs negatief is, bijv. teruglevering in de winter als de stroomprijs hoog is.
De heffing zou niet eens zo'n sl;echt idee zijn als:
- er altijd een eerlijke prijs voor teruglevering betaald wordt
- de heffing ten gunste komt van de netbeheerder om het stroomnet te verbeteren.
Nu is het gewoon aanvullen omzetverlies van de energieleverancier.
- er altijd een eerlijke prijs voor teruglevering betaald wordt
- de heffing ten gunste komt van de netbeheerder om het stroomnet te verbeteren.
Nu is het gewoon aanvullen omzetverlies van de energieleverancier.
*knip* goedbedoelde reactie op offtopic
[ Voor 85% gewijzigd door Proton_ op 15-08-2023 11:17 ]
Lopend vast contract misschien? In de blog hebben ze het over alle stroom die je teruglevert, het gaat echt om bruto, niet netto.The-Source schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
Dit is wat VDB zelf aangeeft (inclusief de nieuwe kosten)
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Ik ben wel benieuwd hoe dit uitpakt voor de mensen zonder zonnepanelen, maar wel met een thuisbatterij die gebruikt wordt voor inkoop en verkoop. Lijkt me dat ze dit ook aan banden willen leggen, door het bruto kwh te gebruiken voor de berekening.Caayn schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:55:
[...]
Correct. In het voorbeeld van VanDeBron wordt met de bruto teruglevering gerekend, dus voor saldering.
Wek jij 2500kWh op en verbruik jij 2000kWh dan val jij alsnog in de 2000-3000kWh groep.
[Afbeelding]
Zo werk je de transitie alleen maar tegen natuurlijk.
Ik heb variabel niet dynamisch, excuses voor het uitelkaar halen van deze termen. Voor mij gaat dit dan vanaf oktober in. Ik ben al het kijken naar een nieuw jaar contract, maar zie door de bomen het bos niet meer. OXXIO lijkt nu het voordeligste, maar lees hier op Tweakers dat zei in het verleden ook voorwaarden zomaar hebben aangepast.user109731 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:12:
[...]
Als je een dynamisch contract hebt bij Vandebron dan is dit toch helemaal niet van toepassing?
[...]
*knip* reactie op offtopic
[ Voor 107% gewijzigd door Proton_ op 15-08-2023 11:16 ]
Dat dus.eeeeeee schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:28:
Deze regeling (inderdaad over bruto teruglevering, in mijn geval bijna 8000 kWh per jaar) zorgt er ook nog eens voor dat investeren in accu's helemaal niet interessant wordt.
Het verhaal van VDB is dat ze iets willen met de negatieve uurprijzen. Prima, maar dan moet je iets bedenken waarbij het interessant wordt om thuis op te slaan. Nu is dat niet zo. Salderen maakt dat accu's niet interessant zijn (behalve voor de paar tweakers die dynamische contracten combineren met optimaal op- en ontladen).
Deze regeling maakt nog steeds dat opslag niet interessant is en dat daarnaast zonnepanelen een hogere terugverdientijd krijgen. Dus dit helpt helemaal niets tegen de negatieve uurprijzen. Het maakt VDB ook niet een meer interessante leverancier voor niet-PV klanten (die krijgen immers geen korting).
Salderen moet (snel) afgebouwd worden en er moet een regeling komen die het interessant maakt om te investeren in opslag.
Nog geen 20 minuten geleden via VDB site gedaan. En je ziet daar ook de Vaste terugleveringskosten (552,00) staan.s020506 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:34:
[...]
Lopend vast contract misschien? In de blog hebben ze het over alle stroom die je teruglevert, het gaat echt om bruto, niet netto.
Zou z'n wijziging zou kostenloos overstappen betekenen voor de mensen die een contract > 1-juli-2023 hebben? (niet voor mij persoonlijk van toepassing)
Het geld alleen voor nieuwe contracten en variabele contracten. Dus kosteloos overstappen is daar niet van toepassing.The-Source schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Nog geen 20 minuten geleden via VDB site gedaan. En je ziet daar ook de Vaste terugleveringskosten (552,00) staan.
Zou z'n wijziging zou kostenloos overstappen betekenen voor de mensen die een contract > 1-juli-2023 hebben? (niet voor mij persoonlijk van toepassing)
....
[ Voor 99% gewijzigd door Anakha op 15-08-2023 10:40 ]
Ik ben wel benieuwd of dit ook voor het modelcontract geldt. Voor zover ik weet staat er in modelcontracten niets over terugleverkosten.
Ik vermoed dan ook dat dit bij modelcontracten helemaal niet kan.
Ik vermoed dan ook dat dit bij modelcontracten helemaal niet kan.
Even rekenen, ik val nu in de categorie 46 / maand met geschat 6.2k teruglevering per jaar.
Ik verbruik geschat 3.1k per jaar. Dat zou 29 / maand kosten.
Na salderen 'verdien' ik 185 euro / jaar (laatste afrekening). Voor dat privilege mag ik dan (46 - 29) = 17, 17 * 12 = 204 euro per jaar betalen.
Het is dan met salderen goedkoper om precies tot je geschatte jaarverbruik terug te leveren (is iets meer want het laat het directe verbruik van apparaten - panelen weg) en dan je panelen helemaal uitzetten tot je volgende contractjaar.
Ik verbruik geschat 3.1k per jaar. Dat zou 29 / maand kosten.
Na salderen 'verdien' ik 185 euro / jaar (laatste afrekening). Voor dat privilege mag ik dan (46 - 29) = 17, 17 * 12 = 204 euro per jaar betalen.
Het is dan met salderen goedkoper om precies tot je geschatte jaarverbruik terug te leveren (is iets meer want het laat het directe verbruik van apparaten - panelen weg) en dan je panelen helemaal uitzetten tot je volgende contractjaar.
Dit topic is gesloten.