Waarom? Die gassen blijven toch buiten bij een monoblock?Carboy54 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:18:
[...]
Pas wel op dat in propaan R290 installaties binnenshuis geen automatische ontluchters mogen worden toegepast.
Kan zijn dat de gevraagde watertemp te dicht bij de ingestelde waarde ligt. Volgens mij is er zowel aan de boven als onderkant (onder kan ook alleen met koelen zijn, dus dan klopt mijn verhaal niet. Weet niet zeker meer) een offset van 3 graden in de watertemp voordat hij aan en afslaat. Probeer de lijn eens op 25 te zettenAgeOfPanic schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:48:
Ik wil deze week graag met de stooklijn werken. Deze instellingen heb ik nu staan: [Afbeelding]
Nu is het buiten 13 graden, maar hij geeft aan dat de gevraagde watertemperatuur 18 graden is. Dat begrijp ik niet, want zowel het punt van 9 graden als het punt van 15 graden staat hoger ingesteld. Begrijp ik de stooklijn niet goed?
[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-09-2025 11:26 ]
Voor het theoretische scenario dat de warmtewisselaar intern lek raakt, het propaan in het CV water terecht komt en vervolgens via de ontluchter er weer uit.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:01:
[...]
Waarom? Die gassen blijven toch buiten bij een monoblock?
Weet iemand hoe het gaat met de uitrol van Weheat Intelligence? Ik kon dat eerder zien in de app (volgens mij als een 'coming soon'), maar kan het al een tijdje niet meer vinden. Verwarming gaat hier bijna aan en dan zou ik het wel tof vinden om Weheat Intelligence te kunnen gebruiken.
Dank.jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:47:
[...]
Voor het theoretische scenario dat de warmtewisselaar intern lek raakt, het propaan in het CV water terecht komt en vervolgens via de ontluchter er weer uit.
Kijk eens op ali Express naar tuya thermometers.RayDelft schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:22:
THERMOMETER
Ik wil graag in een aantal ruimten de temperatuur monitoren om te zien of mijn Sparrow overal naar behoren werkt . Hebben jullie advies mbt draadloze thermometers die op een app zijn af te lezen of compatibel zijn met Homewizard ? Ik heb al zo’n display maar om die nu overal neer te zetten is wat overdreven . Ik zoek dus iets eenvoudigers.
Ik kan me voorstellen dat hij niet aanslaat als de temperatuur te dicht bij elkaar liggen, maar hij gaf ook de verkeerde gevraagde temperatuur aan. Ik had even de koelfunctie uitgezet en die wijziging doorgestuurd naar de pomp en nu geeft hij wel de juiste gevraagde temperatuur aan en draait de pomp ook. Misschien dat de instellingen niet juist waren opgeslagen?STIMPPYYY schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:25:
[...]
Kan zijn dat de gevraagde watertemp te dicht bij de ingestelde waarde ligt. Volgens mij is er zowel aan de boven als onderkant (onder kan ook alleen met koelen zijn, dus dan klopt mijn verhaal niet. Weet niet zeker meer) een offset van 3 graden in de watertemp voordat hij aan en afslaat. Probeer de lijn eens op 25 te zetten
Ik heb zo'n automatische ontluchter in het systeem zitten. Is het een kwestie van het zwarte knopje dat aan de bovenkant zit helemaal dicht te draaien om te voorkomen dat hij automatisch ontlucht? Dan zet ik hem zelf wel een paar keer per jaar eventjes open om evt lucht er weer uit te halen.jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:47:
[...]
Voor het theoretische scenario dat de warmtewisselaar intern lek raakt, het propaan in het CV water terecht komt en vervolgens via de ontluchter er weer uit.
Heeft iemand BB80 aan energiemeter? Mijn meter geeft 131W voor buitenunit aan, bij standby. Binnenunit 2w. Stroommeter is hagelnieuw.
[ Voor 5% gewijzigd door wbdj op 27-09-2025 15:56 ]
Ik heb vrijdag contsct gehad met onze vertegenwoordiger, de uitrol loopt, maar wel langzaam, kleine groep gebruikers worden steeds toegevoegd!Wooters schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:13:
Weet iemand hoe het gaat met de uitrol van Weheat Intelligence? Ik kon dat eerder zien in de app (volgens mij als een 'coming soon'), maar kan het al een tijdje niet meer vinden. Verwarming gaat hier bijna aan en dan zou ik het wel tof vinden om Weheat Intelligence te kunnen gebruiken.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Sparrow wel, de binnen en buitenunit (compact whc) op 1 HomeWizard meter: 13wwbdj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:55:
Heeft iemand BB80 aan energiemeter? Mijn meter geeft 131W voor buitenunit aan, bij standby. Binnenunit 2w. Stroommeter is hagelnieuw.
[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 27-09-2025 16:27 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Alleen buitenunit BB80: 13 watt in standby.wbdj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:55:
Binnenunit heb ik niet op een meter zitten.
eerder maakte ik een losse case aan voor mijn situatie. obv enkele adviezen daar overweeg ik de volgende situatie"
- Weheat Sparrow naast de schuur, = 6 meter van mijn voordeur
- Ik wil de Sparrow niet op mijn houten garagedak
- dikke Terrendis leidingen, naar de voordeur.
- Direct achter de voordeur rechtstreeks op de verdeler aan te sluiten.
- Buffervat niet nodig
- leidingen die vanuit het ketelhok lopen omgekeerd gebruiken.
- boven in ketelhok doorlussen voor warmte/koude vraag boven
- binnenunit in de schuur (dan hoekje dan beter isoleren, maar hoeveel ?)
- gaat prima werken aldus die twee verschillende installateurs
- en voor 7k (na aftrek subsidie klaar :-))
Vraag aan jullie: ik kan kiezen voor een voor geïnstalleerde binnenunit ( met 3kw element) of zonder. Daar is nog wel een aardig prijsverschil in. Wat is wijsheid hiermee? In welke situaties gebruik je dat extra element? Als de WP er mee zou stoppen of ook als extra boost?
Klopt, ik heb in die situatie geen SWW vanuit de warmtepomp. Een losse warmtepompboiler wil ik niet ivm geluid. vanaf 2027 heb ik met 36 panelen, zoveel zonnestroom over dat ik dat beter in een flinke gewone boiler kan stoppen. Prijsverschil met wel SWW is 4000-4500 euro dat verdien ik zomaar niet terug
Zoals nu te zien wordt die COP 1 boiler te zien de Masterwatt OSO Saga Xpress elektrische rvs boiler 300 liter. Deze kan tot 90 graden met 3+3 = 6 kW ( ik wek op de piek 11 kw op) Daar moet ik wel even mee kunnen doen, als ie vol en warm is. Alleen nog iets bedenken op die slim aan te sturen. Suggesties voor andere COP 1 boilers welkom.
vragen en verdere meer dan suggesties welkom!
- Weheat Sparrow naast de schuur, = 6 meter van mijn voordeur
- Ik wil de Sparrow niet op mijn houten garagedak
- dikke Terrendis leidingen, naar de voordeur.
- Direct achter de voordeur rechtstreeks op de verdeler aan te sluiten.
- Buffervat niet nodig
- leidingen die vanuit het ketelhok lopen omgekeerd gebruiken.
- boven in ketelhok doorlussen voor warmte/koude vraag boven
- binnenunit in de schuur (dan hoekje dan beter isoleren, maar hoeveel ?)
- gaat prima werken aldus die twee verschillende installateurs
- en voor 7k (na aftrek subsidie klaar :-))
Vraag aan jullie: ik kan kiezen voor een voor geïnstalleerde binnenunit ( met 3kw element) of zonder. Daar is nog wel een aardig prijsverschil in. Wat is wijsheid hiermee? In welke situaties gebruik je dat extra element? Als de WP er mee zou stoppen of ook als extra boost?
Klopt, ik heb in die situatie geen SWW vanuit de warmtepomp. Een losse warmtepompboiler wil ik niet ivm geluid. vanaf 2027 heb ik met 36 panelen, zoveel zonnestroom over dat ik dat beter in een flinke gewone boiler kan stoppen. Prijsverschil met wel SWW is 4000-4500 euro dat verdien ik zomaar niet terug
Zoals nu te zien wordt die COP 1 boiler te zien de Masterwatt OSO Saga Xpress elektrische rvs boiler 300 liter. Deze kan tot 90 graden met 3+3 = 6 kW ( ik wek op de piek 11 kw op) Daar moet ik wel even mee kunnen doen, als ie vol en warm is. Alleen nog iets bedenken op die slim aan te sturen. Suggesties voor andere COP 1 boilers welkom.
vragen en verdere meer dan suggesties welkom!
[ Voor 4% gewijzigd door WPMC op 27-09-2025 20:30 ]
Niet in het onwaarschijnlijke geval dat de warmtewisselaar lek raakt.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:01:
[...]
Waarom? Die gassen blijven toch buiten bij een monoblock?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Doet om de x tijd een oil cycle om de compressor te beschermen bij laag last.Gelderland01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:38:
Ik heb de blackbird in stooklijn en ben deze langzaam aan het instellen. Weet iemand waarop de flint piekjes naar 500/600 watt gaat. Verder draait hij de gehele nacht op 300 watt. Dat is constant en wenselijk volgens mij voor het rendement. [Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Mijn Flint helt een beetje voorover in de beugel. Op de libel valt het net binnen de grenzen. Maar de afstand tot de muur aan de kant van de leidingaansluitingen is bovenaan 0,5 cm groter dan onderaan. Aan de andere kant is het ok.
Kan dit kwaad, bv voor de lagers as op van de ventilator?
[ Voor 5% gewijzigd door Mg4gebruiker op 28-09-2025 12:48 ]
Misschien een domme vraag, maar: klopt het dat het deels dicht draaien van radiatorkranen niet mijn totale systeeminhoud vermindert, maar alleen de flow?
Omdat mijn warmte afgifte boven en beneden niet in balans is (bekend probleem van voor de WP installatie) ben ik toch weer bezig de radiatoren waterzijdig in te regelen, maar nu op een delta T van 5 graden.
Als ik er van uit ga dat als ik een radiatorkraan met een bepaald percentage dicht zet de systeeminhoud afneemt met een evenredig deel van de inhoud van die radiator (geen idee of dit klopt, maar ik ga maar uit van een worst case scenario) kom ik in principe nog steeds ruim boven de minimale 40L uit die de Flint nodig heeft.
Natuurlijk moet de flow ook goed blijven. Ik merk wel dat de circulatiepomp hoorbaar harder moet werken. Wat ik vreemd vindt is dat deze in de app nog steeds 1 m3/uur aangeeft, terwijl als ik chatgpt de flow laat uitrekenen op basis van de delta T en het afgegeven thermisch vermogen dit gemiddeld op 0,84 m3/uur uit komt.
Dat zit dan wel dicht in de buurt van de 0,65 m3/uur die in de installatiehandleiding van de Flint staat. Alleen noemen ze het daar optimal flow, en niet minimal. Ik denk toch eigenlijk wel dat dit het absolute minimum is, gezien wat Weheat zelf aangeeft. Weet iemand hoe dat zit?
Omdat mijn warmte afgifte boven en beneden niet in balans is (bekend probleem van voor de WP installatie) ben ik toch weer bezig de radiatoren waterzijdig in te regelen, maar nu op een delta T van 5 graden.
Als ik er van uit ga dat als ik een radiatorkraan met een bepaald percentage dicht zet de systeeminhoud afneemt met een evenredig deel van de inhoud van die radiator (geen idee of dit klopt, maar ik ga maar uit van een worst case scenario) kom ik in principe nog steeds ruim boven de minimale 40L uit die de Flint nodig heeft.
Natuurlijk moet de flow ook goed blijven. Ik merk wel dat de circulatiepomp hoorbaar harder moet werken. Wat ik vreemd vindt is dat deze in de app nog steeds 1 m3/uur aangeeft, terwijl als ik chatgpt de flow laat uitrekenen op basis van de delta T en het afgegeven thermisch vermogen dit gemiddeld op 0,84 m3/uur uit komt.
Dat zit dan wel dicht in de buurt van de 0,65 m3/uur die in de installatiehandleiding van de Flint staat. Alleen noemen ze het daar optimal flow, en niet minimal. Ik denk toch eigenlijk wel dat dit het absolute minimum is, gezien wat Weheat zelf aangeeft. Weet iemand hoe dat zit?
[ Voor 7% gewijzigd door jawaligt op 28-09-2025 13:39 ]
Even hardop denken. De belasting haaks op de as van de ventilator wordt een fractie minder, de belasting in de lengterichting van de as was nul en wordt nu ietsje groter door de zwaartekracht. Maar als de ventilator stevig staat te draaien is de belasting in de lengterichting van de as juist heel groot en voor mijn gevoel heel veel groter dan het beetje dat de zwaartekracht doet. De hoek is ook maar hooguit een halve graad schat ik. Al met al zou ik me er totaal niet druk om maken.Mg4gebruiker schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:47:
Mijn Flint helt een beetje voorover in de beugel. Op de libel valt het net binnen de grenzen. Maar de afstand tot de muur aan de kant van de leidingaansluitingen is bovenaan 0,5 cm groter dan onderaan. Aan de andere kant is het ok.
Klinkt geruststellend.RFIDguru schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:19:
[...]
Even hardop denken. De belasting haaks op de as van de ventilator wordt een fractie minder, de belasting in de lengterichting van de as was nul en wordt nu ietsje groter door de zwaartekracht. Maar als de ventilator stevig staat te draaien is de belasting in de lengterichting van de as juist heel groot en voor mijn gevoel heel veel groter dan het beetje dat de zwaartekracht doet. De hoek is ook maar hooguit een halve graad schat ik. Al met al zou ik me er totaal niet druk om maken.
.
[ Voor 100% gewijzigd door A.A. Molenaar op 28-09-2025 17:41 ]
Iemand dit eerder gehad? Installatie is er nu een 9tal maanden en nu warmt ie het boilervat niet meer op:/f/image/4F2NBpSvmyKae6wpkFUhClKV.png?f=fotoalbum_large)
Ah, druk was te laag. Bij de CV krijg je daar een error code oid, hier niets behalve geen warm water. >_<
/f/image/4F2NBpSvmyKae6wpkFUhClKV.png?f=fotoalbum_large)
Ah, druk was te laag. Bij de CV krijg je daar een error code oid, hier niets behalve geen warm water. >_<
[ Voor 11% gewijzigd door DRaakje op 29-09-2025 09:44 ]
Vanochtend hier de 1e defrost van het nieuwe stookseizoen gehad bij 5 graden buitentemperatuur. Benieuwd of hier vanuit Weheat deze zomer ook nog aan gewerkt is om te verminderen t.o.v. afgelopen winter.
[ Voor 9% gewijzigd door I.p. op 28-09-2025 19:50 ]
Dat is wel heel erg vroeg. Is dit vanwege SWW? want zo koud is het nog niet. Hier afgelopen nachten, de BB niet meer dan 1.6 kWh per dag/nacht verbruikt.I.p. schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:50:
Vanochtend hier de 1e defrost van het nieuwe stookseizoen gehad bij 5 graden buitentemperatuur. Benieuwd of hier vanuit Weheat deze zomer ook nog aan gewerkt is om te verminderen t.o.v. afgelopen winter.
Nachtstand stond nog uit waardoor hij vanochtend op opentherm van 19,5 naar 20,3 ging warmen op 85% met 35 graden vraagtemperatuur. Maar dan is het inderdaad nog erg snel/vroeg bij +5.RNacoustics schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:17:
[...]
Dat is wel heel erg vroeg. Is dit vanwege SWW? want zo koud is het nog niet. Hier afgelopen nachten, de BB niet meer dan 1.6 kWh per dag/nacht verbruikt.
In de winter stook ik op overigens op stooklijn. In het voor- en najaar is het altijd wat bijsturen in vermogensstand merk ik om dit soort pieken tegen te gaan en de zon te kunnen benutten. Mijn hoop is gevestigd op de Intelligence… Hopelijk biedt dat ook uitkomst om in de winter te voorkomen dat om 07:00 s’ochtends op het koudste moment van de dag incl. defrosts 2 uur SWW draait.
Goedeavond allemaal!
Ik ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp en overweeg de weheat Sparrow. Ik vind de 400 pagina's in dit artikel een beetje teveel van het goede dus hoop dat iemand wat vragen kan beantwoorden.
mijn situatie: zoneverwarming, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Ik ben bekend met de beperkte warmteafgifte van mijn radiatoren. Beneden stook ik in de huidge situatie nog veel met de houtkachel maar ik wil het beide gaan doen.
Ik heb een propaan gestookte cv ketel. Gezien de prijs van propaan probeer ik daar zo min mogelijk op te stoken
Ik behoud de ketel voorlopig nog wel voor mij SWW
Mijn vragen
- Hoe goed is de automatische sturing obv dynamische tarieven
- Hoe goed is de Home Assistant ondersteuning? Ik lees dat er een "read-only" plugin is, is er ook een plugin om hem aan te sturen? Wat is de ervaring in de praktijk hoe slim dat ding zelf is?
- Hoe stil is de unit bij muurmontage tegen een slaapkamer aan? Advies niet doen, of hoor je er binnen niets van?
- Hoe zijn er ervaringen met het inzetten van de warmtepomp voor vloerkoeling?
- advies en installatie via coolblue, yay or nee?
Ik ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp en overweeg de weheat Sparrow. Ik vind de 400 pagina's in dit artikel een beetje teveel van het goede dus hoop dat iemand wat vragen kan beantwoorden.
mijn situatie: zoneverwarming, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Ik ben bekend met de beperkte warmteafgifte van mijn radiatoren. Beneden stook ik in de huidge situatie nog veel met de houtkachel maar ik wil het beide gaan doen.
Ik heb een propaan gestookte cv ketel. Gezien de prijs van propaan probeer ik daar zo min mogelijk op te stoken
Mijn vragen
- Hoe goed is de Home Assistant ondersteuning? Ik lees dat er een "read-only" plugin is, is er ook een plugin om hem aan te sturen? Wat is de ervaring in de praktijk hoe slim dat ding zelf is?
- Hoe stil is de unit bij muurmontage tegen een slaapkamer aan? Advies niet doen, of hoor je er binnen niets van?
- Is nog in ontwikkeling en wordt nu uitgerold. Dus is nog in de early stages.Marc Both schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:39:
Goedeavond allemaal!
Ik heb een propaan gestookte cv ketel. Gezien de prijs van propaan probeer ik daar zo min mogelijk op te stokenIk behoud de ketel voorlopig nog wel voor mij SWW
Mijn vragen
- Geen idee
- Goede vraag. Geluid van de pomp hoor je niet als er niet een open raam in de buurt is. Trilling in de muur mogelijk wel (resonantie). Ik zou dit ter plaatse overleggen met je installateur.
- Hier op het forum afhankelijk van grootte vloer. Grotere vloer werkt beter. Hier worden goede ervaringen gepost, zoek even zelf in het topic.
- CB is niet slecht, lees ik hier in het topic. Of het de beste installateurs zijn: nee. Het zijn geen dozenschuivers/beunhazen.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Niet slecht, maar ook niet echt goed. Maar daar is/was de prijs ook naar. Mijn ervaring is dat de schouw meneer voor niks langs komt want het installatie team krijgt of hele andere dingen door of kijkt er niet naar. Voorbeeld: bij ons staat er water in de kruipruimte. Genoteerd door de schouw meneer, maakt niet uit zei hij maar dan moest het team een pak meenemen. Maar dan komt het team en die weten van niks en zeggen dat eerst het water weg moet.Pr088 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:27:
[...]
- CB is niet slecht, lees ik hier in het topic. Of het de beste installateurs zijn: nee. Het zijn geen dozenschuivers/beunhazen.
Ook werkte de installatie niet toen ze weg gingen. Toen ik daar naar vroeg zeiden ze dat dat vanzelf komt en ze reden hard weg. Bleek lucht in de leidingen te zitten.
Zo nog wel een aantal onnodige dingen die misschien niet gebeurd zouden zijn bij een echte/bekende/lokale installateur.
Dat noem ik toch wel gewoon slecht.reiniero schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:43:
[...]
Ook werkte de installatie niet toen ze weg gingen. Toen ik daar naar vroeg zeiden ze dat dat vanzelf komt en ze reden hard weg. Bleek lucht in de leidingen te zitten.

Slecht ? Knap onbeschoft. Wat zei CB daarvan toen je ze erover belde ? (neem aan dat het het er niet bij gelaten hebt ?)
"Alles voor een glimlach..." was het toch ?
Ja dat bellen was ook nog wat. De heren waren weg en het was inmiddels etenstijd. Na het eten belde ik met coolblue maar ondanks dat de klantenservice bereikbaar zou zijn volgens de website bleek dat niet zo te zijn. Om een weekend in de kou te voorkomen heb ik met weheat zelf gebeld, die namen meteen op en waren uiterst vriendelijk. Die beste man vertelde dus dat dat er waarschijnlijk ergens lucht in de leiding zat en wat ik er aan kon doen. Hij vroeg welk team van CB er was geweest en ging er achteraan zei hij. Of dat gebeurd is weet ik niet, ik vond het wel best toen de boel werkte.Jpiek schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:30:
Slecht ? Knap onbeschoft. Wat zei CB daarvan toen je ze erover belde ? (neem aan dat het het er niet bij gelaten hebt ?)
Die ervaring had ik gemist. Dat is inderdaad gewoon slecht werk.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Zou top zijn! Gedrag van de WP is nu alles behalve 'intelligent'... Ik weet niet of dat gaat veranderen met de update (ik draai stooklijn), maar nu ging hij precies op hoogtepunt van de zon uit om s'avonds weer te gaan draaien (logisch omdat temp omhoog ging, dus allemaal verklaarbaar)...Stoker schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:23:
[...]
Ik heb vrijdag contsct gehad met onze vertegenwoordiger, de uitrol loopt, maar wel langzaam, kleine groep gebruikers worden steeds toegevoegd!
Hoop dat die eigen thermostaat gauw komt!
Zoneverwarming aan de kant zetten als je voor een WP gaat, gewoon constante temperatuur aanhouden binnen je thermische schil. Zonevewarming is alleen maar inefficient en ik vermoed uiteindelijk duurder dan constant.Marc Both schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:39:
Goedeavond allemaal!
Ik heb een propaan gestookte cv ketel. Gezien de prijs van propaan probeer ik daar zo min mogelijk op te stokenIk behoud de ketel voorlopig nog wel voor mij SWW
Mijn vragen
Home assistent is alleen maar 'read-only' zoals je zelf aangeeft. Ze gaan niet/nooit naar een plug-in om aan te sturen, dit hebben ze tijdens een Tweakersdag bevestigd.
Ik heb de Sparrow op een houten dakconstructie staan. Wind/compressor hoor je niets van, alleen resonantie. Het is nu manageable, heb er demping/en wagner matjes onder laten leggen.
Koeling - Zeker! icm vloerverwarming erg aangenaam. Ik zou wel adviseren je radiatoren te vervangen voor LTV. Ik heb op 1 kamer een Jaga Strada hangen (uitgerust met heatboosters, aka fans) en daar was het in de snikhete zomer zeker 4 graden koeler dan in de (zelfde grootte) kamer ernaast (met nog normale radiator). Over 3 weken zijn alle radiatoren in huis Jaga convectoren
Ik had betere ervaring. Het leg meer aan of je (on)gemotiveerde monteurs treft. Ik had ook over bepaalde zaken een matige review geschreven. CB heeft mij toen teruggebeld en e.a.a. geëvalueerd. CB gaf aan, dat de mensen in het werkveld nog een hoop moesten leren en dat ze hun leven zouden beteren. Dit was wel vorig jaar november.reiniero schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:43:
[...]
Niet slecht, maar ook niet echt goed. Maar daar is/was de prijs ook naar. Mijn ervaring is dat de schouw meneer voor niks langs komt want het installatie team krijgt of hele andere dingen door of kijkt er niet naar. Voorbeeld: bij ons staat er water in de kruipruimte. Genoteerd door de schouw meneer, maakt niet uit zei hij maar dan moest het team een pak meenemen. Maar dan komt het team en die weten van niks en zeggen dat eerst het water weg moet.
Zo nog wel een aantal onnodige dingen die misschien niet gebeurd zouden zijn bij een echte/bekende/lokale installateur.
Ik ben me aan het oriënteren op een hybride warmtepomp. Het ging tussen Quatt en deWarmte.
Echter kwam ik WeHeat tegen. Waarom hebben jullie voor WeHeat gekozen en wat gaf de doorslag? En werkt her qua intelligentie heel anders dan bijv Quatt?
Echter kwam ik WeHeat tegen. Waarom hebben jullie voor WeHeat gekozen en wat gaf de doorslag? En werkt her qua intelligentie heel anders dan bijv Quatt?
Voor mij: Quatt vind ik een beetje vreemd over komen. Ipv meerdere modelen zoals bij weheat word er een extra unit bij op gepleurt als 1 unit te weinig vermogen heeft waardoor je met een lompe toren zit. En ze zetten volledig in op hybride, full Electric was vorig jaar nog niet mogelijk. Nu inmiddels wel begreep ik. Daarnaast werken alle weheat modellen op propaan, quatt vorig jaar nog niet.sjaak81 schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:32:
Ik ben me aan het oriënteren op een hybride warmtepomp. Het ging tussen Quatt en deWarmte.
DeWarmte heb ik nooit serieus naar gekeken en geen ervaring mee verder.
Ik heb dezelfde ervaring, ik had namelijk een offerte van Quatt liggen. Ze maken slim gebruik van subsidie per warmtepomp door er 2 te willen leveren. Daarnaast maak ik mij wat zorgen om de aftersales, bij Weheat kan ik tenminste nog terecht bij een (lokale) installateur.reiniero schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:44:
[...]
Voor mij: Quatt vind ik een beetje vreemd over komen. Ipv meerdere modelen zoals bij weheat word er een extra unit bij op gepleurt als 1 unit te weinig vermogen heeft waardoor je met een lompe toren zit. En ze zetten volledig in op hybride, full Electric was vorig jaar nog niet mogelijk. Nu inmiddels wel begreep ik. Daarnaast werken alle weheat modellen op propaan, quatt vorig jaar nog niet.
DeWarmte heb ik nooit serieus naar gekeken en geen ervaring mee verder.
Ik betaalde bij Weheat wat meer, maar had er een beter gevoel bij. Ook een rondleiding in de fabriek gehad.
En hoe zit het met instelbaarheid of leerbaarheid van WeHeat? Quatt heeft het lang over AI gehad maar ik heb begrepen dat de software ontwikkeling niet echt van de grond komt
Hoi allen,
Ik lees al even mee in dit topic in de aanloop naar onze verhuizing naar een nieuwe woning. In deze woning wil ik graag zsm van het gas af door het plaatsen van een all-electric warmtepomp. Ik heb me er wat in verdiept en denk dat ik de keuze ga maken voor een WeHeat Blackbird.
Even in het kort de woning situatie:
- Bouwjaar 2000
- Energielabel A (voor plaatsing zonnepanelen)
- ±140m2 leefruimte
- 10 zonnepanelen (oost/west)
Nu zit ik alleen met een belangrijke vraag waar ik niet helemaal een duidelijk antwoord op kan vinden. Ik heb namelijk geen 3 fase aansluiting in mijn woning. Deze heb ik aangevraagd bij Liander, maar die geven aan det het net vol zit en dat het tot wel 3 jaar kan duren voordat de aansluiting aangepast kan worden. Ik heb op dit moment wel een vrij zware aansluiting van 1x40A. Verder qua grote stroomverbruikers is het vooral de inductieplaat, geen elektrische auto.
Zelf denk ik dat ik met het slim plannen van de warmtepomp op dynamische / zon uren best goed uit kan komen met het maximale vermogen. Dat uurtje per dag dat de kookplaat aan staat is vast te ontwijken met de warmtepomp. Maar ik wil zou dit toch graag zeker willen weten.
Dus mijn vragen:
- Zijn er meer mensen met deze situatie of weet iemand of dit makkelijk haalbaar is?
- Wat is ongeveer het maximale vermogen wat de BB neemt op koude dagen?
- Is het verbruik makkelijk te plannen via de WeHeat app?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ik lees al even mee in dit topic in de aanloop naar onze verhuizing naar een nieuwe woning. In deze woning wil ik graag zsm van het gas af door het plaatsen van een all-electric warmtepomp. Ik heb me er wat in verdiept en denk dat ik de keuze ga maken voor een WeHeat Blackbird.
- Bouwjaar 2000
- ±140m2 leefruimte
Nu zit ik alleen met een belangrijke vraag waar ik niet helemaal een duidelijk antwoord op kan vinden. Ik heb namelijk geen 3 fase aansluiting in mijn woning. Deze heb ik aangevraagd bij Liander, maar die geven aan det het net vol zit en dat het tot wel 3 jaar kan duren voordat de aansluiting aangepast kan worden. Ik heb op dit moment wel een vrij zware aansluiting van 1x40A. Verder qua grote stroomverbruikers is het vooral de inductieplaat, geen elektrische auto.
Zelf denk ik dat ik met het slim plannen van de warmtepomp op dynamische / zon uren best goed uit kan komen met het maximale vermogen. Dat uurtje per dag dat de kookplaat aan staat is vast te ontwijken met de warmtepomp. Maar ik wil zou dit toch graag zeker willen weten.
Dus mijn vragen:
- Zijn er meer mensen met deze situatie of weet iemand of dit makkelijk haalbaar is?
Is het een optie de SWW boiler van Weheat in een (houten) schuur te zetten? Eventueel met extra isolatie? Volgens mijn instalateur ja, maar mijn gevoel zegt: veel te koud daar in de winter.
Het is meer de vraag:WPMC schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:21:
Is het een optie de SWW boiler van Weheat in een (houten) schuur te zetten? Eventueel met extra isolatie? Volgens mijn instalateur ja, maar mijn gevoel zegt: veel te koud daar in de winter.
Hoe ver zit die van de WP af, en hoe lang zijn de leidingen naar de afgifte punten (douche, keuken, bad).
Maar zou het niet snel doen. Echt geen plek voor een 200L vat ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
WP voor de schuur dus Boiler in de schuur dus 40 cm. Lengte naar huis 5 meter, dan circa 6 meter naar badkamerZeRoC00L schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:30:
[...]
Het is meer de vraag:
Hoe ver zit die van de WP af, en hoe lang zijn de leidingen naar de afgifte punten (douche, keuken, bad).
Maar zou het niet snel doen. Echt geen plek voor een 200L vat ?
Het is vooral de extra leiding die moeilijk is naar het ketelhok. want ik begrijp dat ik wel extra leiding heen en retour nodig heb voor SWW?
Als je de mogelijkheid hebt om in de schuur een soort van 'box' te maken (rechthoekige verticale bak) van 12cm PIR aan alle kanten (dus ook onder en boven) dan zou ik het wel aandurvenWPMC schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:21:
Moet toch kunnen lijkt mij. BB pakt maximaal 3.5kWh (bij 100%, zovaak komt dat niet voor) en de backup heater mogelijk 3kWh. Maar die gebruik je vrijwel niet. Maar zelfs dat moet gewoon lukken.Jeager schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:20:
Hoi allen,
- Bouwjaar 2000
- ±140m2 leefruimte
Dus mijn vragen:
ik zou niet erop gokken dat je in de marge uit komt. Jij gaat ook niet plannen met weheat (zover ik nu ervaar) wanneer de pomp in actie schiet, buiten dat je de stooklijn of via een thermostaat kunt werken. Ik denk dat het niet goed gaat werken als je bv. de thermostaat terug moet gaan draaien omdat je in de keuken wat grootverbruikers aan gaat gooien, dat gaat zeker een keer fout (spreek ik uit eigen ervaring toen we net op het randje van de stroomvoorziening zatenJeager schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:20:
Hoi allen,
- Bouwjaar 2000
- ±140m2 leefruimte
Dus mijn vragen:
Is die blackbird trouwens niet overkill? Ik kom hier met een sparrow toe in een ouder huis of is er nog isolatiewerk te doen?
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Sorry voor de rant alvast, maar let op je eenheden!STIMPPYYY schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:38:
[...]
Moet toch kunnen lijkt mij. BB pakt maximaal 3.5kWh (bij 100%, zovaak komt dat niet voor) en de backup heater mogelijk 3kWh. Maar die gebruik je vrijwel niet. Maar zelfs dat moet gewoon lukken.
kWh is een maat voor een hoeveelheid energie! Niet van vermogen! Als je vermogen bedoelt, dan geef je dat op/aan in Watt (W) of kiloWatt (kW).
Als je een uur lang een kiloWatt vermogen trekt, heb je na dat uur dus 1 kWh energie verbruikt.
Nogmaals excuses, maar dit is belangrijk (naar mijn eigen persoonlijke mening dan)...
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Zijn er hier mensen met goede ervaringen met een installateur voor een full-electric installatie die installeren in de omgeving van Apeldoorn/stedendriehoek?
[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 30-09-2025 10:48 ]
Ik kan het hier zo nergens terug vinden, maar ik stoor me aan het feit dat de WeHeat regelmatig 's ochtends als er nog niet voldoende opbrengst is van de zonnepanelen het warm water gaat verwarmen, zonder dat dit gebruikt is, is dit iets wat je aan kunt passen, ik kan het in ieder geval niet vinden.
Nope, maar wat je kan doen is s'avonds handmatig te temperatuur terugzetten of de WP helemaal uitzetten met de nachtmodus. Maar dat laatste moet je maar net kunnen i.r.t. de warmtevraag van je woning. Is hier in het stookseizoen geen optie. Intelligence zou hier MOGELIJK een oplossing voor kunnen bieden.gex schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:03:
Ik kan het hier zo nergens terug vinden, maar ik stoor me aan het feit dat de WeHeat regelmatig 's ochtends als er nog niet voldoende opbrengst is van de zonnepanelen het warm water gaat verwarmen, zonder dat dit gebruikt is, is dit iets wat je aan kunt passen, ik kan het in ieder geval niet vinden.
Andere optie is om je boilervat extra te isoleren. Ga ik hier doen gezien het in de garage in de winter redelijk kan afkoelen.
Dat is natuurlijk geen goed advies, om handmatig te gaan zitten klooien. Daarom voldoet de SWW van Weheat nog niet aan mijn wensen.I.p. schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:08:
[...]
Nope, maar wat je kan doen is s'avonds handmatig te temperatuur terugzetten of de WP helemaal uitzetten met de nachtmodus. Maar dat laatste moet je maar net kunnen i.r.t. de warmtevraag van je woning. Is hier in het stookseizoen geen optie. Intelligence zou hier MOGELIJK een oplossing voor kunnen bieden.
Andere optie is om je boilervat extra te isoleren. Ga ik hier doen gezien het in de garage in de winter redelijk kan afkoelen.
In principe is alles-aan in de meeste huizen wel voldoende om over het max van de aansluiting heen te gaan vermoed ik. 40A is best een zware aansluiting..polthemol schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:51:
ik zou niet erop gokken dat je in de marge uit komt. Jij gaat ook niet plannen met weheat (zover ik nu ervaar) wanneer de pomp in actie schiet, buiten dat je de stooklijn of via een thermostaat kunt werken.
maar goed, vorig jaar, de BB net nieuw, aangestuurd op thermostaat (hoge pieken) en op 23 C:
:strip_exif()/f/image/BFml5eURjgCLgVpMIYpPDpRf.png?f=user_large)
22 nov 2067 W en 14 dec 1871 W als hoogste pieken.
Jpiek schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:31:
[...]
In principe is alles-aan in de meeste huizen wel voldoende om over het max van de aansluiting heen te gaan vermoed ik. 40A is best een zware aansluiting..
maar goed, vorig jaar, de BB net nieuw, aangestuurd op thermostaat (hoge pieken) en op 23 C:
[Afbeelding]
22 nov 2067 W en 14 dec 1871 W als hoogste pieken.
/f/image/xpa17jclTnQhcq5XE5H18wpr.png?f=fotoalbum_large)
Met DHW is hij laatste tijd zelfs al over de 3000W gegaan hier. korte pieken, dat wel.
Dat is zeker niet wat je wil, maar áls je er nu iets mee wil doen heb je geen andere keuzes.RNacoustics schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:31:
[...]
Dat is natuurlijk geen goed advies, om handmatig te gaan zitten klooien. Daarom voldoet de SWW van Weheat nog niet aan mijn wensen.
Ik heb een WeHeat BlackBird draaien sinds November vorig jaar. Werkt prima en ben tevreden. Ik heb ook een 1 fase aansluiting (wacht ook op upgrade naar 3 fasen). De BB zit op een aparte groep. Werkt prima. Ik heb 20 zonnepanelen, woning is uit 2002. Beneden ongeveer 75m2 leefruimte. Boven ook zoiets. We hebben beneden alleen vloerverwarming.Jeager schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:20:
Hoi allen,
- Bouwjaar 2000
- ±140m2 leefruimte
Dus mijn vragen:
In januari vorig jaar (toen was het koud en mistig en moest de BB flink werken) zie ik een verbruik met (kortstondige) pieken van 3310 watt als maximum. Toen draaide ik nog op de OT thermostaat, later op de stooklijn was het gedrag van de BB veel rustiger. Tijdens de langere runs tussen de 500 en 1000 watt.
Trouwens een kleine check vraag. Het elektrisch verwarmingselement staat bij mij als status gedeactiveerd. Is dit de normale status? Of zou deze moeten aangeven iets als aanwezig maar niet actief?
Voor mijn airco heb ik nu een Homewizard kWh meter geplaatst, die mooi inzichtelijk geeft hoeveel vermogen de unit vraagt.
Geeft de Weheat app dit zelf ook al goed inzichtelijk weer of kan ik ook beter bij mijn toekomstige BB installatie een aparte kWh meter plaatsen?
Geeft de Weheat app dit zelf ook al goed inzichtelijk weer of kan ik ook beter bij mijn toekomstige BB installatie een aparte kWh meter plaatsen?
Gaf hij aan, dat hebben ze eruit gehaald en is nooit meer teruggekomen.Mausssie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:06:
Voor mijn airco heb ik nu een Homewizard kWh meter geplaatst, die mooi inzichtelijk geeft hoeveel vermogen de unit vraagt.
Goeie vraag, wat ik ook zou willen weten. Ook voor de binnenunit met backup heater.Mausssie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:06:
Morgen wordt gestart met het installeren van mijn Blackbird P60 met voorgemonteerde binnenunit.
Ik heb speciaal 1x HomeWizard 1-fase kWh meter besteld, maar vraag me af of het wel noodzakelijk is.
BP on the move!!!
Dit is voor mij een (niet het enige, maar wel een beoorlijke) punt van kritiek. Het bijhouden van het cumulatieve verbruik over periodes (dagen, weken, maanden etc) is in de app gewoon (nog) niet voor elkaar. Als je de meter al hebt besteld zou ik m zeker plaatsen.Bas Post schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:13:
[...]
Goeie vraag, wat ik ook zou willen weten. Ook voor de binnenunit met backup heater.
Morgen wordt gestart met het installeren van mijn Blackbird P60 met voorgemonteerde binnenunit.
Ik heb speciaal 1x HomeWizard 1-fase kWh meter besteld, maar vraag me af of het wel noodzakelijk is.
Onze Blackbird P80 geeft het behoorlijk accuraat weer. We hebben een kWh-meter op zowel de buitenunit en de binnenunit. De rapportage van de BB is alleen de buitenunit en ligt over het algemeen zo'n 3-5% lager dan wat de kWh-meter registreert. De power grafieken in home assistant liggen vrijwel perfect op elkaar.Mausssie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:06:
De buitenunit verbruikt in standby 13-14W en de binnenunit 0W. De binnenunit verbruikt tijdens verwarmen ongeveer 52W. Deze twee worden dus niet weergegeven door de BB.
Hopelijk helpt dit je een beslissing te maken
Ik heb ruim voor de BB 'in' huis kwam een extra groep aan laten leggen en daar een Modbus kWh meter op laten zetten. Die zit op een Iungo die eigenlijk alles van het hele huis bijhoud.
Ja, had achteraf goedkoper gekund maar toen kende ik Homey nog niet. Voordeel van de Iungo is wel dat die onafhankelijk functioneert, al valt de stroom ut alle gegevens blijven bewaard..
Ja, had achteraf goedkoper gekund maar toen kende ik Homey nog niet. Voordeel van de Iungo is wel dat die onafhankelijk functioneert, al valt de stroom ut alle gegevens blijven bewaard..
Dit klinkt alsof een aparte (Homewizard) kWh meter eigenlijk niet nodig is. Ik vind het juist mooi om in homewizard te kunnen zien of de pomp mooi constant draait en niet al te veel pieken vertoont.AlteKiet schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:29:
[...]
Onze Blackbird P80 geeft het behoorlijk accuraat weer. We hebben een kWh-meter op zowel de buitenunit en de binnenunit. De rapportage van de BB is alleen de buitenunit en ligt over het algemeen zo'n 3-5% lager dan wat de kWh-meter registreert. De power grafieken in home assistant liggen vrijwel perfect op elkaar.
De buitenunit verbruikt in standby 13-14W en de binnenunit 0W. De binnenunit verbruikt tijdens verwarmen ongeveer 52W. Deze twee worden dus niet weergegeven door de BB.
Maar @STIMPPYYY geeft juist aan dat het er niet meer inzit.
Is er dan recentelijk weer een update geweest wat dit heeft teruggebracht?
Achteraf gezien vind ik de kWh-meters ook niet echt nodig, maarja, ik had destijds ervoor gekozen om ze te plaatsen en nu laat ik ze fijn zitten.Mausssie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:46:
[...]
Dit klinkt alsof een aparte (Homewizard) kWh meter eigenlijk niet nodig is. Ik vind het juist mooi om in homewizard te kunnen zien of de pomp mooi constant draait en niet al te veel pieken vertoont.
De app laat alleen realtime waarden zoals 'power in' zien. Er is een tab 'energy insights', maar die doet nu nog niets en is work-in-progress.
Via het web portal kun je wel mooie grafieken en energieverbruik zien, maar produceert geen waarden zoals verbruik per dag/week/maand. Wel grafieken voor elke tijdsperiode die je kiest (uur-dag-week etc.)
De home assistant integratie werkt heel goed en daarmee kun je (o.a.) al je verbruik heel betrouwbaar inzichtelijk maken.
Ik heb voor mijn Sparrow gewoon 2 Homewizard kWh meters geplaatst (1 voor binnenunit 1 voor buiten). Dan heb ik tenminste alle gegevens bij elkaar van de verschillende apparaten (batterij, airco, 2 zonnepanelen sets (Enphase, SolarEdge). De meeste daarvan hebben ook hun eigen app en/of portal, maar op deze manier zie ik netjes de flow/balans tussen zon, accu en warmtepomp. (Voordeel is dat ik de meters zelf kon plaatsen, anders is het misschien niet helemaal in verhouding qua hobby vs prijs)
Het zou terugkomen (zie apart tabje in app), maar het is al meer dan een half jaar leeg. Het zat er voorheen gewoon in.Mausssie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:46:
[...]
Dit klinkt alsof een aparte (Homewizard) kWh meter eigenlijk niet nodig is. Ik vind het juist mooi om in homewizard te kunnen zien of de pomp mooi constant draait en niet al te veel pieken vertoont.
Nu met dit mooie weer de warmtepomp in de middaguren wat extra warmte in het huis laten pompen.
Hij draait nu lekker rustig op 33% .
Is de "thermische batterij" vanavond weer geladen en hoeft de warmtepomp vanavond en vannacht niets of heel weinig te doen.
Hij draait nu lekker rustig op 33% .
Is de "thermische batterij" vanavond weer geladen en hoeft de warmtepomp vanavond en vannacht niets of heel weinig te doen.
Hier idem, met een Homewizard kWh meter der bijAlteKiet schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:29:
[...]
Onze Blackbird P80 geeft het behoorlijk accuraat weer. We hebben een kWh-meter op zowel de buitenunit en de binnenunit. De rapportage van de BB is alleen de buitenunit en ligt over het algemeen zo'n 3-5% lager dan wat de kWh-meter registreert. De power grafieken in home assistant liggen vrijwel perfect op elkaar.
In Homeassistent kan je zijn actuele verbruik monitoren met de plugin van Weheat. Op basis van dit actuele verbruik, heb ik een helper aangemaakt die dit actuele verbruik kan omzetten naar verbruik in kWh counter. Daarmee kan je hem ook opnemen in je energie dashboard. Is misschien niet helemaal precies, maar wel een prima indicatie.Mausssie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:06:
/f/image/CoNPLCZx9q8lgdCmD5Wr2APX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UJXOQgU1KyX7TanGsSIAE13N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/N9CRNWduboHOfNzqhJenDZ9B.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door 0xygen op 30-09-2025 20:09 ]
Nee, OT is altijd aanbevolen.Ronnie27 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:16:
[Afbeelding]
Was me nog niet opgevallen, maar weheat doet een aanbeveling om open therm te gebruiken, ben benieuwd of dat verandert als het kouder wordt, want dan gaat mijn Flint op een stooklijn draaien.
Logisch ook want meest veilige optie voor mensen die niet gaan lopen 'tweaken'.
Sinds een paar dagen ook een Blackbird op het dak staan! Helaas nog geen intelligence en nog niet heel erg onder de indruk van hetgene dat inzichtelijk is/de missende slimmigheid.
Verder vraag ik me af of het verwarmen überhaupt werkt. situatie is als volgt:
- beneden vvw met pomp.
- boven ouderwetse radiatoren.
- tado v3 in de woonkamer die aanstuurt via Opentherm. Stooklijn/optimalisaties zie Ik later wel.
De boel aan home assistant gekoppeld geeft het volgende: de hele dag is de target temperatuur niet aangetikt en ik zie niks van beweging, of ligt t aan mij?
- beneden vvw met pomp.
- tado v3 in de woonkamer die aanstuurt via Opentherm. Stooklijn/optimalisaties zie Ik later wel.
De boel aan home assistant gekoppeld geeft het volgende: de hele dag is de target temperatuur niet aangetikt en ik zie niks van beweging, of ligt t aan mij?
:strip_exif()/f/image/AYj1JUfxJjsz5BPOwzQf6z5o.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het éen en ander gelezen hier over de T6(r) Lyric thermostaten. Ik heb een T6 Smart Thermostat . Is dat hetzelfde als de T6 (Lyric)? Volgens Honeywell zou de T6 Smart thermostaat niet geschikt zijn voor een warmtepomp (teveel schakelmomenten per uur en te korte runtijden). Daarnaast kan je deze thermostaat niet op een warmtepomp instellen (staat op gas).
Heb ik een verkeerde thermostaat gekregen?
Lyric T6Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:40:
Ik heb het éen en ander gelezen hier over de T6(r) Lyric thermostaten. Ik heb een T6 Smart Thermostat . Is dat hetzelfde als de T6 (Lyric)? Volgens Honeywell zou de T6 Smart thermostaat niet geschikt zijn voor een warmtepomp (teveel schakelmomenten per uur en te korte runtijden). Daarnaast kan je deze thermostaat niet op een warmtepomp instellen (staat op gas).
Honeywell Home T6
Allemaal hetzelfde en werkt gewoon.
Ik heb een HW meter geplaatst voor de Sparrow. Achteraf had het niet gehoeven, de waarde van de Sparrow komt exact overeen met de HW.Mausssie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:06:
Voor de accuraatheid hoef je het niet te doen. Maar HW geeft wel hele mooie inzichten in het stroomverbruik van de WP.
Meest veilige in de categorie 'Het wordt altijd warm', maar vor je verbruik en het aantal starts is het best dramatisch.Razer schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:21:
[...]
Nee, OT is altijd aanbevolen.
Logisch ook want meest veilige optie voor mensen die niet gaan lopen 'tweaken'.
Mij OTGW stooklijn deed het ff een paar dagen niet, buitentemp was bij de onderstaande dagen nagenoeg gelijk.
OT/ Thermostaat :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K5Ia663oqR8dWREfcn8nnvOm.jpg?f=user_large)
OT/ Stooklijn :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R8Tq1XV3gg7BDO3N5OiKtxoP.jpg?f=user_large)
En dan valt het nu qua verbruik nog mee. Heb ook wel eens dubbel zo hoge pieken gezien bij OT/Thermostaat...
Mijn ervaring met de Tado V3 is dat deze te langzaam reageert voor lage temperatuur wateraanvoer. Bij mij schoot hij altijd door naar boven en onderen.Mitashi schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:24:
Sinds een paar dagen ook een Blackbird op het dak staan! Helaas nog geen intelligence en nog niet heel erg onder de indruk van hetgene dat inzichtelijk is/de missende slimmigheid.
- beneden vvw met pomp.
...
-Een verdeler met pomp ?Mitashi schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:24:
- beneden vvw met pomp.
[Afbeelding]
Hebben ze de oude verdeler laten zitten?
Mogelijk nog een oude "mengverdeler"
Laat daar maar eens naar kijken.
- de warmtepomp heeft een tijdje nodig om zich aan te passen aan jou woning/situatie.
Ik zou eerst gaan voor een goed werkende installatie en daarna met "cijfertjes"
Goedemorgen,
We hebben onze BB P60 full electric pas sinds april dus nog weinig actieve ervaring met verwarmen maar nu begint het langzamerhand buiten toch koud te worden en het huis ook dus afgelopen dagen heeft de BB enkele keren het huis lichtjes verwarmt en dat leek allemaal prima te verlopen. Tapwater wordt nog verzorgd door de zonneboiler dus geen idee of de SWW runs wel goed zouden gaan, maar ook dat zal niet meer lang duren voordat de BB moet bijspringen.
Nu vandaag opeens erg vreemd gedrag. Vannacht is de temperatuur in huis gedaald tot onder setpoint en is de OT thermostaat gaan vragen om warm water eerst van 25 graden en oplopent tot nu 28 echter de BB lijkt niet te gaan verwarmen, enkel elk uur een kort momentje de pomp aan maar geen enkele verwarmingsactie dus het huis koelt steeds verder af.
/f/image/Gvc4FdODVitQHgrq9S34hc00.png?f=fotoalbum_large)
Enig idee wat dit kan zijn en waarom er geen storingsmelding ofzo te zien is? Misschien van de stroom afhalen en weer opnieuw inschakelen? Kortom alle tips zin welkom om het te begrijpen alvorens ik aan de alarmbellen trek bij de installateur. Mooi spul maar dat blackbox idee valt me toch tegen als eindgebruiker.
We hebben onze BB P60 full electric pas sinds april dus nog weinig actieve ervaring met verwarmen maar nu begint het langzamerhand buiten toch koud te worden en het huis ook dus afgelopen dagen heeft de BB enkele keren het huis lichtjes verwarmt en dat leek allemaal prima te verlopen. Tapwater wordt nog verzorgd door de zonneboiler dus geen idee of de SWW runs wel goed zouden gaan, maar ook dat zal niet meer lang duren voordat de BB moet bijspringen.
Nu vandaag opeens erg vreemd gedrag. Vannacht is de temperatuur in huis gedaald tot onder setpoint en is de OT thermostaat gaan vragen om warm water eerst van 25 graden en oplopent tot nu 28 echter de BB lijkt niet te gaan verwarmen, enkel elk uur een kort momentje de pomp aan maar geen enkele verwarmingsactie dus het huis koelt steeds verder af.
/f/image/Gvc4FdODVitQHgrq9S34hc00.png?f=fotoalbum_large)
Enig idee wat dit kan zijn en waarom er geen storingsmelding ofzo te zien is? Misschien van de stroom afhalen en weer opnieuw inschakelen? Kortom alle tips zin welkom om het te begrijpen alvorens ik aan de alarmbellen trek bij de installateur. Mooi spul maar dat blackbox idee valt me toch tegen als eindgebruiker.
[ Voor 12% gewijzigd door siebke op 01-10-2025 10:01 ]
ik heb de advanced flow aangepast omdat de zandlopers niet opstarten. Nu werkt het wel goed. Zodra de opbrengst van de zonnepanelen > 1000 watt word gaat de tado thermostaat naar 21 graden.frank2908 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:03:
[...]
Ik heb in Homey hiervoor een advanced flow aangemaakt. Ik heb in de wintermaanden nog wel degelijk overschot die ik wil inzetten voor de Flint warmtepomp. Ik ga kijken of deze setup werkt.
[Afbeelding]
Bij mijn werk in het sportcentrum heb ik een monteur van de airco gesproken over isolatie van de leidingen om te koelen. Hij adviseerde mij Kai flex isolatie 13 mm (dampdicht), was volgens hem beter van kwaliteit en goedkoper dan de armaflex. Ik heb nog naar CB gebeld voor de verdeler van de vloerverwarming. Hij adviseerde mij om voorlopig de 'oude HT verdeler' te gebruiken. Temperatuur in de flint WP staat nu ingesteld op 40 graden (35 graden)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rXY2DVN8BKoV2sJcfi0SZ7lL.jpg?f=user_large)
/f/image/sQPCgtsf76Yzr3n6tsMcYvyU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door frank2908 op 01-10-2025 10:11 ]
Over CoolBlue en Atlas Power lees ik wisselende ervaringen maar heeft iemand toevallig ervaringen met Hoppenbrouwers en Weheat (of FE warmtepomp in het algemeen)?Caayn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:40:
Zijn er hier mensen met goede ervaringen met een installateur voor een full-electric installatie die installeren in de omgeving van Apeldoorn/stedendriehoek?
@frank2908 Je weet dat er inmiddels een Weheat App is voor Homey ? Is misschien wel interresant voor je als je zaken uit wilt lezen. Vermogen in/uit, Setpoint van de pomp, Lucht- en water temperaturen in en uit etc..
ja dat weet ik, maar ik kan de Flint WP hiermee niet aansturen.Jpiek schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:08:
@frank2908 Je weet dat er inmiddels een Weheat App is voor Homey ? Is misschien wel interresant voor je als je zaken uit wilt lezen. Vermogen in/uit, Setpoint van de pomp, Lucht- en water temperaturen in en uit etc..
Dat gaat met de API van Weahet nooit lukken, maar je kunt wel heel mooi de status van de warmtepomp bekijken en die gegevens mogelijk in je flow gebruiken..frank2908 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:14:
[...]
ja dat weet ik, maar ik kan de Flint WP hiermee niet aansturen.
Ik kreeg een melding over een update toen ik naar instellingen ging. Op de site even wat zitten lezen.
Als tip krijg je het volgende.
Verwarm alleen de ruimtes die je gebruikt... Dat staat haaks op het alles mee laten lopen en niet met zones werken.
En heeft iemand de updates al gevonden want ik zie niet zo heel veel verschillen.
Als tip krijg je het volgende.
Verwarm alleen de ruimtes die je gebruikt... Dat staat haaks op het alles mee laten lopen en niet met zones werken.

En heeft iemand de updates al gevonden want ik zie niet zo heel veel verschillen.
[ Voor 16% gewijzigd door Kevin1990 op 01-10-2025 11:13 ]
Hier was ik naar opzoek, kan dat ook met terugwerkende kracht?
0xygen schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:05:
[...]
In Homeassistent kan je zijn actuele verbruik monitoren met de plugin van Weheat. Op basis van dit actuele verbruik, heb ik een helper aangemaakt die dit actuele verbruik kan omzetten naar verbruik in kWh counter. Daarmee kan je hem ook opnemen in je energie dashboard. Is misschien niet helemaal precies, maar wel een prima indicatie.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zou het kunnen dat het elektrisch element zoveel aanschiet omdat ik qua instellingen nog geluidsmodus 4 (standaard) heb aanstaan en dat dat minder zou kunnen worden als ik de WP vrij spel geef (naar 5)?Eriklu schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:18:
Het valt me de laatste 2 weken op dat er tijdens het opwarmen van het boilervat het elektrisch element bijschakelt (soms 1x 15 min in een run, maar soms ook vaker). Het lijkt er ook op dat het element bijschakelt, terwijl er geen warmtevraag meer is. Wat zouden hiervoor de redenen kunnen zijn. Zie bijv. onderstaand verloop van vanochtend. [Afbeelding]
/f/image/0sUa8emJehRL22VRlsywwCa1.png?f=fotoalbum_large)
Dat kan helaas niet.kreekel schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:10:
Hier was ik naar opzoek, kan dat ook met terugwerkende kracht?
[...]
Wat je wel kunt doen is met een script alle historische data downloaden via de API en op basis daarvan je analyzes doen.
Duurt alleen wel even, want je bent gebonden aan de rate limit van 120 seconden, dus de script is wel even bezig met downloaden dan.
De WP schiet aan maar warmte lijkt boilervat onvoldoende te bereiken (sensor bovenin), daarom schakelt element bij en brengt boilervat op doeltemperatuur. Is niet goed, installateur inschakelen
[ Voor 9% gewijzigd door wbdj op 01-10-2025 15:53 ]
Herkennen jullie dit (bij een Flint)?:
Temp. wijziging in Portal komt niet door bij de pomp en is ook niet zichtbaar in de Weheat app.
Wijziging in de app werkt wel met de pomp. Maar zie dat niet terug in de Portal.
Temp. wijziging in Portal komt niet door bij de pomp en is ook niet zichtbaar in de Weheat app.
Wijziging in de app werkt wel met de pomp. Maar zie dat niet terug in de Portal.
[ Voor 12% gewijzigd door Mg4gebruiker op 01-10-2025 20:10 ]
Klinkt goed maar even doorvragend. Iemand die zoiets heeft gedaan in volle winter? Dus: Ik wil mijn houten schuur de SWW boiler van 300 liter van mijn warmte pomp plaatsen. Waarom? Op 30 cm Afstand staat de warmtepomp maar vooral het leidingwerk naar het oude ketelhok is niet te doen ((> 23m) en niet haalbaar. Daarom zegt de installateur : waarom niet in de schuur. Mijn gevoel zegt na. Want te koud. Maar met super isolatie zou dat een optie zijn? En hoe veel dan?jelleeelco schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:53:
[...]
Als je de mogelijkheid hebt om in de schuur een soort van 'box' te maken (rechthoekige verticale bak) van 12cm PIR aan alle kanten (dus ook onder en boven) dan zou ik het wel aandurven
De geluidsmodus zal het niet aan liggen. Ook op 80% kan het sww vat gewarmd worden bij het huidige weer.Eriklu schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Zou het kunnen dat het elektrisch element zoveel aanschiet omdat ik qua instellingen nog geluidsmodus 4 (standaard) heb aanstaan en dat dat minder zou kunnen worden als ik de WP vrij spel geef (naar 5)?
[Afbeelding]
Hoelang heb je het systeem al en heeft het wel goed gewerkt? Zou misschien ook zomaar eens de hier welbekende installatiefout kunnen zijn waarbij de retour van het CV systeem niet juist is aangesloten. Dan duurt het te lang voor SWW gewarmd is. Anders ook eens even een foto van het leidingwerk hier posten. Kan je mogelijk een stuk verder helpen.
Hoe koud wordt het in die schuur in de winter? Is die enigzins geisoleerd en blijft het een graad of 10 of kan het tegen het vriespunt zakken binnen?WPMC schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:12:
[...]
Klinkt goed maar even doorvragend. Iemand die zoiets heeft gedaan in volle winter? Dus: Ik wil mijn houten schuur de SWW boiler van 300 liter van mijn warmte pomp plaatsen. Waarom? Op 30 cm Afstand staat de warmtepomp maar vooral het leidingwerk naar het oude ketelhok is niet te doen ((> 23m) en niet haalbaar. Daarom zegt de installateur : waarom niet in de schuur. Mijn gevoel zegt na. Want te koud. Maar met super isolatie zou dat een optie zijn? En hoe veel dan?
Winddicht maar net zo koud vrees ik. Ruimte zatI.p. schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:16:
[...]
Hoe koud wordt het in die schuur in de winter? Is die enigzins geisoleerd en blijft het een graad of 10 of kan het tegen het vriespunt zakken binnen?
Nogmaals, als je de ruimte hebt zou ik het doen. Heb je betonnen vloer?WPMC schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:32:
[...]
Winddicht maar net zo koud vrees ik. Ruimte zat
x-cm PIR (zoveel als je kwijt kan, bv 16cm), dan 18mm Mulitplex (mss meer afhankelijk van gewicht...). Dan rondom 16cm en aan de binnen/buitenkant met multiplex afwerken. Meest lastige zal zijn om de leidingen door de PIR en multiplex te maken maar ach, da's even priegelen.
PIR isoleert waanzinnig goed.
Hou ook rekening met het feit dat je warm water dan behoorlijk ver weg staat van de gebruikers. Mijn SWW vat staat in de garage (vlakbij de warmtepomp die daar op het dak ligt), en dat zijn best wat meters naar bv douche op de eerste verdieping. Het duurt echt wel even voordat het warm water bij de douche is.WPMC schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:12:
[...]
Klinkt goed maar even doorvragend. Iemand die zoiets heeft gedaan in volle winter? Dus: Ik wil mijn houten schuur de SWW boiler van 300 liter van mijn warmte pomp plaatsen. Waarom? Op 30 cm Afstand staat de warmtepomp maar vooral het leidingwerk naar het oude ketelhok is niet te doen ((> 23m) en niet haalbaar. Daarom zegt de installateur : waarom niet in de schuur. Mijn gevoel zegt na. Want te koud. Maar met super isolatie zou dat een optie zijn? En hoe veel dan?
Dat zijn flink wat liters die je wegspoelt elke keer dat iemand gaat douchen.
Je moet kijken naar de gevraagde watertemperatuur vs de daadwerkelijke temperatuur van het water (in en uit). De delta tussen die gevraagde temperatuur en watertemperatuur in moet groot genoeg zijn om het verwarmen te laten starten ( andersom ook: de delta moet ook hoog genoeg zijn om het verwarmen weer stop te zetten).siebke schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:52:
Dit is om continu in- en uitschakelen te voorkomen.
Bij mij is bv op dit moment de gevraagde temperatuur: 23.2 graden, de watertemperatuur in is 20.7 . Dat verschil is nog niet groot genoeg. Nu de buitentemperatuur langzaam daalt gedurende de avond/nacht zal die gevraagde temperatuur gaan stijgen (op basis van stooklijn). Ergens zal dan de warmtepomp aanslaan. Vannacht was dat tegen 2 uur.
Zit vast nog wel meer slimmigheden en intelligentie achter om onnodig aan-/uitschakelen te voorkomen, maar dit is de basis.
Dus kijk even die temperaturen, of je daar gekke dingen ziet gebeuren die niet te verklaren zijn. Ik zie bv overdag ineens een stijging van de watertemperatuur als de CV pomp gaat lopen. Dat is waarschijnlijk het water in de buizen buiten die door de zon toch wat opgewarmd is en door het huis gepompt wordt en ook wat warmte afgeeft.
Hoe anders is dat nu bij de nieuwe modellen Ecodans.Ronald schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:13:
[...]
Het mooie van de Ecodans is dat ze echt knappe data publiceren. Geen ander komt in de buurt. Ecodan krijg ik echter door de hoge test waarde niet door de rekentool heen zonder sus kast van 2,5k
Weheat publiceert feitelijk niets, Dus kan niemand een geïnformeerde beslissing maken of dit apparaat puur in theorie wat is of niets is.
Het is aan hen om daar wat aan te doen… ik houdt van openheid… zoals Itho met de Amber duidelijk aan het doen is.
De zgn E serie (FTC7) zijn op papier veel stiller maar de praktijk is het verschil helemaal enorm.
Hele mooie units.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.