Waarom? Die gassen blijven toch buiten bij een monoblock?Carboy54 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:18:
[...]
Pas wel op dat in propaan R290 installaties binnenshuis geen automatische ontluchters mogen worden toegepast.
Kan zijn dat de gevraagde watertemp te dicht bij de ingestelde waarde ligt. Volgens mij is er zowel aan de boven als onderkant (onder kan ook alleen met koelen zijn, dus dan klopt mijn verhaal niet. Weet niet zeker meer) een offset van 3 graden in de watertemp voordat hij aan en afslaat. Probeer de lijn eens op 25 te zettenAgeOfPanic schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:48:
Ik wil deze week graag met de stooklijn werken. Deze instellingen heb ik nu staan: [Afbeelding]
Nu is het buiten 13 graden, maar hij geeft aan dat de gevraagde watertemperatuur 18 graden is. Dat begrijp ik niet, want zowel het punt van 9 graden als het punt van 15 graden staat hoger ingesteld. Begrijp ik de stooklijn niet goed?
[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-09-2025 11:26 ]
Voor het theoretische scenario dat de warmtewisselaar intern lek raakt, het propaan in het CV water terecht komt en vervolgens via de ontluchter er weer uit.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:01:
[...]
Waarom? Die gassen blijven toch buiten bij een monoblock?
Weet iemand hoe het gaat met de uitrol van Weheat Intelligence? Ik kon dat eerder zien in de app (volgens mij als een 'coming soon'), maar kan het al een tijdje niet meer vinden. Verwarming gaat hier bijna aan en dan zou ik het wel tof vinden om Weheat Intelligence te kunnen gebruiken.
Dank.jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:47:
[...]
Voor het theoretische scenario dat de warmtewisselaar intern lek raakt, het propaan in het CV water terecht komt en vervolgens via de ontluchter er weer uit.
Kijk eens op ali Express naar tuya thermometers.RayDelft schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:22:
THERMOMETER
Ik wil graag in een aantal ruimten de temperatuur monitoren om te zien of mijn Sparrow overal naar behoren werkt . Hebben jullie advies mbt draadloze thermometers die op een app zijn af te lezen of compatibel zijn met Homewizard ? Ik heb al zo’n display maar om die nu overal neer te zetten is wat overdreven . Ik zoek dus iets eenvoudigers.
Ik kan me voorstellen dat hij niet aanslaat als de temperatuur te dicht bij elkaar liggen, maar hij gaf ook de verkeerde gevraagde temperatuur aan. Ik had even de koelfunctie uitgezet en die wijziging doorgestuurd naar de pomp en nu geeft hij wel de juiste gevraagde temperatuur aan en draait de pomp ook. Misschien dat de instellingen niet juist waren opgeslagen?STIMPPYYY schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:25:
[...]
Kan zijn dat de gevraagde watertemp te dicht bij de ingestelde waarde ligt. Volgens mij is er zowel aan de boven als onderkant (onder kan ook alleen met koelen zijn, dus dan klopt mijn verhaal niet. Weet niet zeker meer) een offset van 3 graden in de watertemp voordat hij aan en afslaat. Probeer de lijn eens op 25 te zetten
Ik heb zo'n automatische ontluchter in het systeem zitten. Is het een kwestie van het zwarte knopje dat aan de bovenkant zit helemaal dicht te draaien om te voorkomen dat hij automatisch ontlucht? Dan zet ik hem zelf wel een paar keer per jaar eventjes open om evt lucht er weer uit te halen.jj85 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:47:
[...]
Voor het theoretische scenario dat de warmtewisselaar intern lek raakt, het propaan in het CV water terecht komt en vervolgens via de ontluchter er weer uit.
Heeft iemand BB80 aan energiemeter? Mijn meter geeft 131W voor buitenunit aan, bij standby. Binnenunit 2w. Stroommeter is hagelnieuw.
[ Voor 5% gewijzigd door wbdj op 27-09-2025 15:56 ]
Ik heb vrijdag contsct gehad met onze vertegenwoordiger, de uitrol loopt, maar wel langzaam, kleine groep gebruikers worden steeds toegevoegd!Wooters schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:13:
Weet iemand hoe het gaat met de uitrol van Weheat Intelligence? Ik kon dat eerder zien in de app (volgens mij als een 'coming soon'), maar kan het al een tijdje niet meer vinden. Verwarming gaat hier bijna aan en dan zou ik het wel tof vinden om Weheat Intelligence te kunnen gebruiken.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Sparrow wel, de binnen en buitenunit (compact whc) op 1 HomeWizard meter: 13wwbdj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:55:
Heeft iemand BB80 aan energiemeter? Mijn meter geeft 131W voor buitenunit aan, bij standby. Binnenunit 2w. Stroommeter is hagelnieuw.
[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 27-09-2025 16:27 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Alleen buitenunit BB80: 13 watt in standby.wbdj schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:55:
Binnenunit heb ik niet op een meter zitten.
eerder maakte ik een losse case aan voor mijn situatie. obv enkele adviezen daar overweeg ik de volgende situatie"
- Weheat Sparrow naast de schuur, = 6 meter van mijn voordeur
- Ik wil de Sparrow niet op mijn houten garagedak
- dikke Terrendis leidingen, naar de voordeur.
- Direct achter de voordeur rechtstreeks op de verdeler aan te sluiten.
- Buffervat niet nodig
- leidingen die vanuit het ketelhok lopen omgekeerd gebruiken.
- boven in ketelhok doorlussen voor warmte/koude vraag boven
- binnenunit in de schuur (dan hoekje dan beter isoleren, maar hoeveel ?)
- gaat prima werken aldus die twee verschillende installateurs
- en voor 7k (na aftrek subsidie klaar :-))
Vraag aan jullie: ik kan kiezen voor een voor geïnstalleerde binnenunit ( met 3kw element) of zonder. Daar is nog wel een aardig prijsverschil in. Wat is wijsheid hiermee? In welke situaties gebruik je dat extra element? Als de WP er mee zou stoppen of ook als extra boost?
Klopt, ik heb in die situatie geen SWW vanuit de warmtepomp. Een losse warmtepompboiler wil ik niet ivm geluid. vanaf 2027 heb ik met 36 panelen, zoveel zonnestroom over dat ik dat beter in een flinke gewone boiler kan stoppen. Prijsverschil met wel SWW is 4000-4500 euro dat verdien ik zomaar niet terug
Zoals nu te zien wordt die COP 1 boiler te zien de Masterwatt OSO Saga Xpress elektrische rvs boiler 300 liter. Deze kan tot 90 graden met 3+3 = 6 kW ( ik wek op de piek 11 kw op) Daar moet ik wel even mee kunnen doen, als ie vol en warm is. Alleen nog iets bedenken op die slim aan te sturen. Suggesties voor andere COP 1 boilers welkom.
vragen en verdere meer dan suggesties welkom!
- Weheat Sparrow naast de schuur, = 6 meter van mijn voordeur
- Ik wil de Sparrow niet op mijn houten garagedak
- dikke Terrendis leidingen, naar de voordeur.
- Direct achter de voordeur rechtstreeks op de verdeler aan te sluiten.
- Buffervat niet nodig
- leidingen die vanuit het ketelhok lopen omgekeerd gebruiken.
- boven in ketelhok doorlussen voor warmte/koude vraag boven
- binnenunit in de schuur (dan hoekje dan beter isoleren, maar hoeveel ?)
- gaat prima werken aldus die twee verschillende installateurs
- en voor 7k (na aftrek subsidie klaar :-))
Vraag aan jullie: ik kan kiezen voor een voor geïnstalleerde binnenunit ( met 3kw element) of zonder. Daar is nog wel een aardig prijsverschil in. Wat is wijsheid hiermee? In welke situaties gebruik je dat extra element? Als de WP er mee zou stoppen of ook als extra boost?
Klopt, ik heb in die situatie geen SWW vanuit de warmtepomp. Een losse warmtepompboiler wil ik niet ivm geluid. vanaf 2027 heb ik met 36 panelen, zoveel zonnestroom over dat ik dat beter in een flinke gewone boiler kan stoppen. Prijsverschil met wel SWW is 4000-4500 euro dat verdien ik zomaar niet terug
Zoals nu te zien wordt die COP 1 boiler te zien de Masterwatt OSO Saga Xpress elektrische rvs boiler 300 liter. Deze kan tot 90 graden met 3+3 = 6 kW ( ik wek op de piek 11 kw op) Daar moet ik wel even mee kunnen doen, als ie vol en warm is. Alleen nog iets bedenken op die slim aan te sturen. Suggesties voor andere COP 1 boilers welkom.
vragen en verdere meer dan suggesties welkom!
[ Voor 4% gewijzigd door WPMC op 27-09-2025 20:30 ]
Niet in het onwaarschijnlijke geval dat de warmtewisselaar lek raakt.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:01:
[...]
Waarom? Die gassen blijven toch buiten bij een monoblock?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Doet om de x tijd een oil cycle om de compressor te beschermen bij laag last.Gelderland01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:38:
Ik heb de blackbird in stooklijn en ben deze langzaam aan het instellen. Weet iemand waarop de flint piekjes naar 500/600 watt gaat. Verder draait hij de gehele nacht op 300 watt. Dat is constant en wenselijk volgens mij voor het rendement. [Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Mijn Flint helt een beetje voorover in de beugel. Op de libel valt het net binnen de grenzen. Maar de afstand tot de muur aan de kant van de leidingaansluitingen is bovenaan 0,5 cm groter dan onderaan. Aan de andere kant is het ok.
Kan dit kwaad, bv voor de lagers as op van de ventilator?
[ Voor 5% gewijzigd door Mg4gebruiker op 28-09-2025 12:48 ]
Misschien een domme vraag, maar: klopt het dat het deels dicht draaien van radiatorkranen niet mijn totale systeeminhoud vermindert, maar alleen de flow?
Omdat mijn warmte afgifte boven en beneden niet in balans is (bekend probleem van voor de WP installatie) ben ik toch weer bezig de radiatoren waterzijdig in te regelen, maar nu op een delta T van 5 graden.
Als ik er van uit ga dat als ik een radiatorkraan met een bepaald percentage dicht zet de systeeminhoud afneemt met een evenredig deel van de inhoud van die radiator (geen idee of dit klopt, maar ik ga maar uit van een worst case scenario) kom ik in principe nog steeds ruim boven de minimale 40L uit die de Flint nodig heeft.
Natuurlijk moet de flow ook goed blijven. Ik merk wel dat de circulatiepomp hoorbaar harder moet werken. Wat ik vreemd vindt is dat deze in de app nog steeds 1 m3/uur aangeeft, terwijl als ik chatgpt de flow laat uitrekenen op basis van de delta T en het afgegeven thermisch vermogen dit gemiddeld op 0,84 m3/uur uit komt.
Dat zit dan wel dicht in de buurt van de 0,65 m3/uur die in de installatiehandleiding van de Flint staat. Alleen noemen ze het daar optimal flow, en niet minimal. Ik denk toch eigenlijk wel dat dit het absolute minimum is, gezien wat Weheat zelf aangeeft. Weet iemand hoe dat zit?
Omdat mijn warmte afgifte boven en beneden niet in balans is (bekend probleem van voor de WP installatie) ben ik toch weer bezig de radiatoren waterzijdig in te regelen, maar nu op een delta T van 5 graden.
Als ik er van uit ga dat als ik een radiatorkraan met een bepaald percentage dicht zet de systeeminhoud afneemt met een evenredig deel van de inhoud van die radiator (geen idee of dit klopt, maar ik ga maar uit van een worst case scenario) kom ik in principe nog steeds ruim boven de minimale 40L uit die de Flint nodig heeft.
Natuurlijk moet de flow ook goed blijven. Ik merk wel dat de circulatiepomp hoorbaar harder moet werken. Wat ik vreemd vindt is dat deze in de app nog steeds 1 m3/uur aangeeft, terwijl als ik chatgpt de flow laat uitrekenen op basis van de delta T en het afgegeven thermisch vermogen dit gemiddeld op 0,84 m3/uur uit komt.
Dat zit dan wel dicht in de buurt van de 0,65 m3/uur die in de installatiehandleiding van de Flint staat. Alleen noemen ze het daar optimal flow, en niet minimal. Ik denk toch eigenlijk wel dat dit het absolute minimum is, gezien wat Weheat zelf aangeeft. Weet iemand hoe dat zit?
[ Voor 7% gewijzigd door jawaligt op 28-09-2025 13:39 ]
Even hardop denken. De belasting haaks op de as van de ventilator wordt een fractie minder, de belasting in de lengterichting van de as was nul en wordt nu ietsje groter door de zwaartekracht. Maar als de ventilator stevig staat te draaien is de belasting in de lengterichting van de as juist heel groot en voor mijn gevoel heel veel groter dan het beetje dat de zwaartekracht doet. De hoek is ook maar hooguit een halve graad schat ik. Al met al zou ik me er totaal niet druk om maken.Mg4gebruiker schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:47:
Mijn Flint helt een beetje voorover in de beugel. Op de libel valt het net binnen de grenzen. Maar de afstand tot de muur aan de kant van de leidingaansluitingen is bovenaan 0,5 cm groter dan onderaan. Aan de andere kant is het ok.
Klinkt geruststellend.RFIDguru schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:19:
[...]
Even hardop denken. De belasting haaks op de as van de ventilator wordt een fractie minder, de belasting in de lengterichting van de as was nul en wordt nu ietsje groter door de zwaartekracht. Maar als de ventilator stevig staat te draaien is de belasting in de lengterichting van de as juist heel groot en voor mijn gevoel heel veel groter dan het beetje dat de zwaartekracht doet. De hoek is ook maar hooguit een halve graad schat ik. Al met al zou ik me er totaal niet druk om maken.
.
[ Voor 100% gewijzigd door A.A. Molenaar op 28-09-2025 17:41 ]
Vanochtend hier de 1e defrost van het nieuwe stookseizoen gehad bij 5 graden buitentemperatuur. Benieuwd of hier vanuit Weheat deze zomer ook nog aan gewerkt is om te verminderen t.o.v. afgelopen winter.
[ Voor 9% gewijzigd door I.p. op 28-09-2025 19:50 ]
Dat is wel heel erg vroeg. Is dit vanwege SWW? want zo koud is het nog niet. Hier afgelopen nachten, de BB niet meer dan 1.6 kWh per dag/nacht verbruikt.I.p. schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:50:
Vanochtend hier de 1e defrost van het nieuwe stookseizoen gehad bij 5 graden buitentemperatuur. Benieuwd of hier vanuit Weheat deze zomer ook nog aan gewerkt is om te verminderen t.o.v. afgelopen winter.
Nachtstand stond nog uit waardoor hij vanochtend op opentherm van 19,5 naar 20,3 ging warmen op 85% met 35 graden vraagtemperatuur. Maar dan is het inderdaad nog erg snel/vroeg bij +5.RNacoustics schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:17:
[...]
Dat is wel heel erg vroeg. Is dit vanwege SWW? want zo koud is het nog niet. Hier afgelopen nachten, de BB niet meer dan 1.6 kWh per dag/nacht verbruikt.
In de winter stook ik op overigens op stooklijn. In het voor- en najaar is het altijd wat bijsturen in vermogensstand merk ik om dit soort pieken tegen te gaan en de zon te kunnen benutten. Mijn hoop is gevestigd op de Intelligence… Hopelijk biedt dat ook uitkomst om in de winter te voorkomen dat om 07:00 s’ochtends op het koudste moment van de dag incl. defrosts 2 uur SWW draait.
Goedeavond allemaal!
Ik ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp en overweeg de weheat Sparrow. Ik vind de 400 pagina's in dit artikel een beetje teveel van het goede dus hoop dat iemand wat vragen kan beantwoorden.
mijn situatie: zoneverwarming, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Ik ben bekend met de beperkte warmteafgifte van mijn radiatoren. Beneden stook ik in de huidge situatie nog veel met de houtkachel maar ik wil het beide gaan doen.
Ik heb een propaan gestookte cv ketel. Gezien de prijs van propaan probeer ik daar zo min mogelijk op te stoken
Ik behoud de ketel voorlopig nog wel voor mij SWW
Mijn vragen
- Hoe goed is de automatische sturing obv dynamische tarieven
- Hoe goed is de Home Assistant ondersteuning? Ik lees dat er een "read-only" plugin is, is er ook een plugin om hem aan te sturen? Wat is de ervaring in de praktijk hoe slim dat ding zelf is?
- Hoe stil is de unit bij muurmontage tegen een slaapkamer aan? Advies niet doen, of hoor je er binnen niets van?
- Hoe zijn er ervaringen met het inzetten van de warmtepomp voor vloerkoeling?
- advies en installatie via coolblue, yay or nee?
Ik ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp en overweeg de weheat Sparrow. Ik vind de 400 pagina's in dit artikel een beetje teveel van het goede dus hoop dat iemand wat vragen kan beantwoorden.
mijn situatie: zoneverwarming, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Ik ben bekend met de beperkte warmteafgifte van mijn radiatoren. Beneden stook ik in de huidge situatie nog veel met de houtkachel maar ik wil het beide gaan doen.
Ik heb een propaan gestookte cv ketel. Gezien de prijs van propaan probeer ik daar zo min mogelijk op te stoken
Mijn vragen
- Hoe goed is de automatische sturing obv dynamische tarieven
- Hoe goed is de Home Assistant ondersteuning? Ik lees dat er een "read-only" plugin is, is er ook een plugin om hem aan te sturen? Wat is de ervaring in de praktijk hoe slim dat ding zelf is?
- Hoe stil is de unit bij muurmontage tegen een slaapkamer aan? Advies niet doen, of hoor je er binnen niets van?
- Hoe zijn er ervaringen met het inzetten van de warmtepomp voor vloerkoeling?
- advies en installatie via coolblue, yay or nee?
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.