Volgens mij ben je bij een bodembeslag van de BD wel je eigendom in reparatie kwijt._Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:19:
[...]
begrijp ik. Maar de mensen krijgen sowieso hun fiets terug; eigendom ligt bij hen die de fiets ter reparatie hebben staan. Licht de mensen daarover in. Dat kan nog prima vanuit van Moof zelf.
PayPal was idd mogelijk (iig voor mijn outlet model) en aan je PayPal kan je ook nog je MasterCard koppelen. Ik weet alleen niet of je dan bij beiden aan kan kloppen voor bepaalde verzekeringen? Ik had ooit ICS daarover gemaild en ik begreep destijds van wel.Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:43:
[...]
Op zich is het niet verstandig bedragen vooruit te betalen die je eigenlijk niet kan missen. Vandaar we een Creditcard gebruiken of een platform die de betaling vasthoudt tot akkoord, dit noemen we een escrow service. PayPal is daarvan wellicht de bekendste. Ik kan niet genoeg benadrukken dit gewoon mogelijk was bij VanMoof, en je echt verstandig aandoet deze optie te kiezen. Met een CC aankoop ben je vaak ook nog verzekerd van 180 of 356 tegen diefstal, schades etc... (Gebruikte je een CRO CC had je ook nog een flinke Cashback maar dat is een andere discussie)
Ik hoop dat iedereen toch nog de fiets van zijn dromen kan vinden
Ik begreep niet helemaal eigenlijk waarom een paar weken geleden pas een verkoopstop was en niet bv al toen al die problemen met de S/X3 boven water kwamen. Een product blijven verkopen die steeds opnieuw gerepareerd dient te worden
. Konden de specifieke onderdelen niet een upgrade krijgen zodat ze wel een product konden verkopen die langer mee gaat.
Of veel eerder met de S/X4 komen en de verkoop van de S/X3 stoppen. Ik heb eigenlijk geen idee of de S/X4 echt zo probleem is zoals ze aangekondigd hebben en hoeveel daar van geleverd zijn.
Onze S3 en X3 fietsen beiden nog prima, maar geen idee voor hoe lang. Hoop dat er nog mogelijkheden komen voor reparaties hieraan.

Of veel eerder met de S/X4 komen en de verkoop van de S/X3 stoppen. Ik heb eigenlijk geen idee of de S/X4 echt zo probleem is zoals ze aangekondigd hebben en hoeveel daar van geleverd zijn.
Onze S3 en X3 fietsen beiden nog prima, maar geen idee voor hoe lang. Hoop dat er nog mogelijkheden komen voor reparaties hieraan.
Je bedoelt het dubbel posten: https://gathering.tweaker...message/75967322#75967322renegrunn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:18:
Hoe verzin je het...
Er zijn op zich goede redenen om consumenten geen voorrang te bieden. En er is ook zeker wat te zeggen voor eigen verantwoordelijkheid; weten met wie je zaken doet, en verstandig gedragen zoals betalen bij aflevering.Spotmatic schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:36:
Laat ik het omdraaien: waarom moet een Vanmoof klant die wel heeft betaald, maar geen fiets krijgt de afwikkeling van het faillissement van Vanmoof bekostigen? Of is het gewoon heel normaal onder de noemer "privatize the profits, socialize the losses"?
Maar het lijkt inderdaad ook wel wat uit de pas te lopen: de consument wordt op allerlei gebieden steeds beter beschermd: kijk naar de strikte regels voor verkopers rondom het verkopen via internet, recht op terugsturen, recht op garantie, etcetera.
Maar bij faillissement van de ondernemer is de consument niet beter af dan honderd jaar geleden; terwijl de risico’s steeds groter zijn geworden: we kopen veel meer op afstand, het is normaler om vooruit te betalen en te kopen bij partijen waar je eigenlijk praktisch niets van weet.
In die zin lijkt het een beetje op het IceSave debacle; er zit een verschil tussen het risico dat mensen denken te lopen en daadwerkelijk lopen.
Maar dit probleem voor consumenten verminderen is niet eenvoudig. Consumenten voortrekken op andere schuldeisers zal vaak niet afdoende zijn voor volledige compensatie, het werkt concurrentiebelemmerend en het kan fraude waar de maatschappij slachtoffer van wordt in de hand werken.
Wellicht zou een verbod op vooruitbetaling boven een bepaald bedrag kunnen, of vooruitbetaling alleen op een geblokkeerde rekening (ala een g-rekening), die vrijgeeft na levering.
BronDoor het faillissement staan die schulden eventueel apart, zodat VanMoof interessanter kan worden voor overnemers. Curatoren Jan Padberg en Robin de Wit zullen nu eerst proberen overnamekandidaten voor VanMoof te vinden, het liefst voor het hele bedrijf. Als dat niet lukt, kan VanMoof in onderdelen verkocht worden – tot aan de merknaam toe – of valt het doek definitief.
De vraag is wát er kan worden doorgestart. Opvallend is dat de internationale tak van VanMoof, inclusief de vestiging in Taiwan die verantwoordelijke is voor ontwerp, ontwikkeling en onderdeleninkoop, buiten het faillissement valt.
Mogelijk is daarin ook het intellectueel eigendom van ontwerp en merk ondergebracht. In dat geval zal een doorstarter ook nog eens tot een overeenkomst moeten komen met oprichters Taco en Ties Carlier, die zo een rol blijven spelen
Als ik dit zo lees vraag ik mij af waarom ooit een andere bedrijf zou zorgen voor de doorstart, want het bedrijf dat alle belangrijke dingen verzorgt zit in Taiwan en valt buiten het faillissement. Dus dan moet je bij een doorstart leverancierscontracten gaan afsluiten met Taiwan en als het VanMoof zelf al niet lukte omdat goedkoop genoeg te doen, hoe moet je het dan als nieuw echt losstaand bedrijf het goedkoper of voor dezelfde prijs doen?
Je koopt dus mogelijk alleen de inboedel en wie weet naam.
Als je aan kunt tonen (bv serienummer) dat de fiets van jou is, is hij van jou. Eigenaarsrecht blijft bij jou. De gerepareerde onderdelen zou je nog over kunnen speculeren (al lijkt me niet dat er nog reparaties zijn gedaan na het uitspreken van failliesement.)Wolly schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:06:
[...]
Volgens mij ben je bij een bodembeslag van de BD wel je eigendom in reparatie kwijt.
Haha, en had nog wel gezocht op 'politie' maar dat woord kwam niet in het bericht voor....jeroenkb schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:21:
[...]
Je bedoelt het dubbel posten: https://gathering.tweaker...message/75967322#75967322
Die zaken zijn er natuurlijk allang, immers mag een verkoper wettelijk gezien geen vooruitbetaling eisen groter dan 50%. Zie o.a. https://www.consuwijzer.n...chten-bij-een-aanbetalingeamelink schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:23:
Maar dit probleem voor consumenten verminderen is niet eenvoudig. Consumenten voortrekken op andere schuldeisers zal vaak niet afdoende zijn voor volledige compensatie, het werkt concurrentiebelemmerend en het kan fraude waar de maatschappij slachtoffer van wordt in de hand werken.
Wellicht zou een verbod op vooruitbetaling boven een bepaald bedrag kunnen, of vooruitbetaling alleen op een geblokkeerde rekening (ala een g-rekening), die vrijgeeft na levering.
In de praktijk zal dat vaak, zeker bij webshops, neerkomen op enkele betalingswijzen met 100% vooruitbetaling (ideaal bijv), met daarnaast bijvoorbeeld Klarna (of hoe dat nu ook weer heet, nog nooit gebruikt zelf) of een creditcard betaling.
En dat is dan ook hetgeen over het algemeen wordt aangeraden, doe grote betalingen niet via Ideal, maar gebruik een creditcard of andere achteraf betaal optie. Ideal geeft immers 0 bescherming aan de consument.
Als ik het allemaal zo eens bekijk lijkt het dat de focus op imago en gadget gehalte in plaats van kwaliteit en de mogelijkheid om de fiets te allen tijde te kunnen gebruiken uiteindelijk zijn tol heeft geëist. Zowel bij de onderneming en haar medewerkers als haar klanten.
Als je kwaliteit en no nonsens gebruiksgemak het belangrijkst vindt dan had je als klant waarschijnlijk op andere merken en modellen uitgekomen. Het lijkt mij dat dit merk een specifiek publiek trekt. En dan niet alleen mensen die op de gadgets afkomen (met aanverwante nadelen), maar zeer zeker ook mensen die het hipster (en aanverwante subculturen) imago van de fiets op zichzelf hebben willen projecteren. Degenen die nu hun VanMoof te koop zetten (en zelfs nog te durven verwijzen naar 'peace of mind', voor wat dat nog waard is) zijn zeer opportunistisch. Daar ben ik op zich ook niet vies van trouwens, maar het valt niet te rijmen met het sociaal geëngageerde imago dat om de eigenaren heen hangt.
Voor wie die prijs wil (en kan) betalen voor dat imago is dat uiteraard niet direct een probleem, want die hebben gekregen wat zij wilden in de jaren dat zij de fiets die fiets hebben 'gebruikt'. Mensen die niet tot die subcultuur (willen) behoren zullen eerder met verbazing (en dat is eufemistisch bedoeld) reageren over de keuze deze fiets überhaupt te kopen. En er zullen er vast zijn die daar nu eigenlijk wel om moeten lachen. onder het mom van karma. En dat gun ik de mensen die geld kwijt zijn dan ook weer niet.
Als je kwaliteit en no nonsens gebruiksgemak het belangrijkst vindt dan had je als klant waarschijnlijk op andere merken en modellen uitgekomen. Het lijkt mij dat dit merk een specifiek publiek trekt. En dan niet alleen mensen die op de gadgets afkomen (met aanverwante nadelen), maar zeer zeker ook mensen die het hipster (en aanverwante subculturen) imago van de fiets op zichzelf hebben willen projecteren. Degenen die nu hun VanMoof te koop zetten (en zelfs nog te durven verwijzen naar 'peace of mind', voor wat dat nog waard is) zijn zeer opportunistisch. Daar ben ik op zich ook niet vies van trouwens, maar het valt niet te rijmen met het sociaal geëngageerde imago dat om de eigenaren heen hangt.
Voor wie die prijs wil (en kan) betalen voor dat imago is dat uiteraard niet direct een probleem, want die hebben gekregen wat zij wilden in de jaren dat zij de fiets die fiets hebben 'gebruikt'. Mensen die niet tot die subcultuur (willen) behoren zullen eerder met verbazing (en dat is eufemistisch bedoeld) reageren over de keuze deze fiets überhaupt te kopen. En er zullen er vast zijn die daar nu eigenlijk wel om moeten lachen. onder het mom van karma. En dat gun ik de mensen die geld kwijt zijn dan ook weer niet.
Bizar he. Een product dat zo duur is, zoveel defecten heeft (10% zie je her en der voorbij komen) moet blijkbaar ook nog eens onder de kostprijs verkocht worden. Ik ben geen ondernemer maar dit klinkt niet als een rationele bedrijfsvoering.StevenK schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:27:
[...]
*knip*
Het grote probleem bij Vanmoof blijkt uit de cijfers die inmiddels inzichtelijk zijn: voor elke 1000 euro verkoop is de inkoop 1200, ofwel: de bruto marge is negatief. Dat is een lastig op te lossen probleem, zeker met een product dat niet echt de reputatie heeft goed en betrouwbaar te zijn.
Snap ik ook niks van. Dat je het tijdelijk zo wilt doen om klanten ed te lokken, snap ik nog. Alleen om jaren verlies te maken en maar telkens blijven te repareren tegen verlies. Ik vraag mij dan af vanaf wanneer ze dachten winst te gaan maken op zo'n manier.jawaligt schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Bizar he. Een product dat zo duur is, zoveel defecten heeft (10% zie je her en der voorbij komen) moet blijkbaar ook nog eens onder de kostprijs verkocht worden. Ik ben geen ondernemer maar dit klinkt niet als een rationele bedrijfsvoering.
Het is hier eerder dikwijls beschreven, en ik heb het ook gedaan. Toen was ik de pessimist, de zwartdenker.Spotmatic schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:36:
[...]
Laat ik het omdraaien: waarom moet een Vanmoof klant die wel heeft betaald, maar geen fiets krijgt de afwikkeling van het faillissement van Vanmoof bekostigen? Of is het gewoon heel normaal onder de noemer "privatize the profits, socialize the losses"?
Ik zal nooit een product 100% vooraf betalen wat niet binnen enkele dagen geleverd wordt. Dat was met de A5 toch helemaal duidelijk. Ik denk dat het design voor 70-80% klaar was, dus werd de verkoop gestart om zo snel mogelijk veel mensen een pak geld te laten storten.
Ik hoop dat er niet te veel mensen zich daar aan hebben laten vangen.
Ik hoop dat deze manier van werken kan geclasseerd worden als frauduleus failliet, dan kunnen de broertjes ook uit hun persoonlijke vermogens aangesproken worden. Mogelijk is daarvoor een soort van ‘class action’ nodig. Misschien voelt een of ander advokatenburo zich wel geroepen om iets te proberen…
Maar als de put enorm diep is, dan maakt een paar miljoen ook niet veel meer uit.
Sony A7 iv en wat recycled glas
https://www.vanmoof.com/nl-NL/testing-lab
Zit op hun voorpagina te kijken, kom ik dit tegen. Ik geloof niet dat ze dit met de S3 hadden gedaan ;p. Of de S5 minder problemen had/heeft, weet ik eigenlijk niet.
Zit op hun voorpagina te kijken, kom ik dit tegen. Ik geloof niet dat ze dit met de S3 hadden gedaan ;p. Of de S5 minder problemen had/heeft, weet ik eigenlijk niet.
Als de klant het product is en de Venture Capitalist de klant wordt het opeens veel logischerjawaligt schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Bizar he. Een product dat zo duur is, zoveel defecten heeft (10% zie je her en der voorbij komen) moet blijkbaar ook nog eens onder de kostprijs verkocht worden. Ik ben geen ondernemer maar dit klinkt niet als een rationele bedrijfsvoering.
De bedrijfsvoering was gericht op het binnenhalen van investeerders, de koper van de fiets was het groeiend aantal nummertjes waarmee ze de investeerders geil maakten.
Dat is iets dat de curator zal onderzoeken, en als er iets te halen is zal deze dat normaliter zeker niet nalaten. Echter 'onbehoorlijk bestuur' aantonen is een vrij hoge juridische drempel. Dus ik zou er vooraf niet te veel van verwachten.Tommie12 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:19:
Ik hoop dat deze manier van werken kan geclasseerd worden als frauduleus failliet, dan kunnen de broertjes ook uit hun persoonlijke vermogens aangesproken worden. Mogelijk is daarvoor een soort van ‘class action’ nodig. Misschien voelt een of ander advokatenburo zich wel geroepen om iets te proberen…
Maar als de put enorm diep is, dan maakt een paar miljoen ook niet veel meer uit.
Maar dan moet er over het algemeen wel wat meer aan de hand zijn wat fietsen verkopen in een pre-sale. Dan moet je echt denken aan voorbedachte rade waarbij ze nooit van plan zijn geweest die fietsen ooit te leveren. En dan kom je dus vaak weer bij de juridisch vrij hoge drempel.
Geloof je dit echt?xileS schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:24:
Zoals ik in mij bericht zei. Ik geloof niet dat ze dit voor de S3 gedaan hebben, maar ik heb geen idee hoe dat met de S5 is. Als die ook zoveel problemen heeft, dan was het niet goed genoeg getest.
Vind het met name bijzonder dat de site nog de suggestie wekt van een operationeel bedrijf. Zou verwachten dat deze op zwart gaat, met een duidelijke link naar de Q&A omtrent VanMoof's huidige siutatie. Die link is er nu ook wel maar minder prominent in beeld.xileS schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:24:
Marketing till the end, and beyond
Ja, daarvoor ging ik eigenlijk naar de site om te zien wat op de voorpagina staat. Alleen op de voorgrond lijkt niks veranderd. Lijkt alsof je zo een fiets kan bestellen.Delirius schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:48:
[...]
Vind het met name bijzonder dat de site nog de suggestie wekt van een operationeel bedrijf. Zou verwachten dat deze op zwart gaat, met een duidelijke link naar de Q&A omtrent VanMoof's huidige siutatie. Die link is er nu ook wel maar minder prominent in beeld.
Marketing till the end, and beyond
Hoe veel S5 fietsen zouden er al geleverd zijn?xileS schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:43:
[...]
Zoals ik in mij bericht zei. Ik geloof niet dat ze dit voor de S3 gedaan hebben, maar ik heb geen idee hoe dat met de S5 is. Als die ook zoveel problemen heeft, dan was het niet goed genoeg getest.
Geen idee! Hopelijk die wel geleverd zijn, dat die het lang mogen doen voor ze. Dezelfde vraag heb bij de S4.Tommie12 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:53:
[...]
Hoe veel S5 fietsen zouden er al geleverd zijn?
En of de S4 en S5 onderdelen ook niet op de S3 kunnen, mochten deze beter zijn.
Als je het niet gelooft, kijk het filmpje dan!
Echt "ruw" terein dit. Enige wat je ziet schudden is als ik het zo zie de slagen in de wielen, zo kwam 50% van de VM fietsjes immers bij de klant aan.
Als je eigen onderdelen ontwerpt is de strategie duidelijk: volume, volume, volume. Een onderdeeltje dat 30 euro kost als je er honderdduizend nodig hebt kost nog maar 18 euro als je er een half miljoen nodig hebt en 12 euro als je er drie miljoen maakt.jawaligt schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Dus de eerste honderdduizenden fietsen gaan onder de kostprijs weg, puur om het volume te halen om de kostprijs omlaag te krijgen. Dat is op zich niet gek, maar natuurlijk wel risicovol.
Als dan blijkt dat de onderdelen niet voldoen, je reparatiekosten omhoog schieten, je imago achteruit holt waardoor de volumes niet met beoogd tempo groeien, wereldwijde logistieke problemen volumevoordelen teniet doen én het financieringslandschap flink verslechtert, dan wordt het een moeilijk verhaal.
Ik krijg toch wel even pukkeltjes van dit stukje journalistiek broddelwerk. Sjongejonge...echt een typisch Nederlands kleingeestig en naargeestig artikel. 'Heel yup Amsterdam is in paniek'. Zo heerlijk stemmingmakend. Alsof een Van Moof alleen voor yuppen is. Wat een onzin. En hoe noem je iemand die zo'n ding gewoon mooi vindt? Is het de nijd dat ik niet kies voor een oersaaie Batavus of Gazelle en nu maar uitgelachen moet worden voor mijn keuze. Want zo klinkt het wel.
Sowieso is het verhaal dat ze vertellen een beetje prematuur. Het lijkt erop dat Lotje van BoF deze gebeurtenis aangrijpt om op de zeepkist te klimmen. Verbieden moeten ze het... Nouja, voorlopig zegt Van Moof dat ze hun servers in de lucht willen houden. Hoe, is nu nog onduidelijk, maar het is een intentie. En ten tweede kunnen we met de Bikey App van Cowboy onze key downloaden en met onze telefoon de fiets ontgrendelen. De fiets wordt sowieso niet onbruikbaar, want ik kan 'm altijd met de knop ontgrendelen.
Jammer dat een 'journalist' dit aangrijpt om haar eigen agenda te pushen. Heel triest zelfs, want er staan gewoon onwaarheden en aannames in het stuk. En de klanten typeren als yup vind ik gewoon onbehoorlijk.
Sowieso is het verhaal dat ze vertellen een beetje prematuur. Het lijkt erop dat Lotje van BoF deze gebeurtenis aangrijpt om op de zeepkist te klimmen. Verbieden moeten ze het... Nouja, voorlopig zegt Van Moof dat ze hun servers in de lucht willen houden. Hoe, is nu nog onduidelijk, maar het is een intentie. En ten tweede kunnen we met de Bikey App van Cowboy onze key downloaden en met onze telefoon de fiets ontgrendelen. De fiets wordt sowieso niet onbruikbaar, want ik kan 'm altijd met de knop ontgrendelen.
Jammer dat een 'journalist' dit aangrijpt om haar eigen agenda te pushen. Heel triest zelfs, want er staan gewoon onwaarheden en aannames in het stuk. En de klanten typeren als yup vind ik gewoon onbehoorlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 18-07-2023 17:27 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Misschien dat daarom het eerste woord van de titel ook ‘Opinie’ is?
Denk niet dat een bijstandsmoeder een fiets van 3k kan kopen.mphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:27:
Ach, een “yup” is toch helemaal niet negatief. Een stadse carrièremaker die van mooie spullen houdt. Zie het meer als dat al mijn vrienden mij een nerd noemen. Ik draag de geuzennaam met trotsmphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:27:
Ik krijg toch wel even pukkeltjes van dit stukje journalistiek broddelwerk. Sjongejonge...echt een typisch Nederlands kleingeestig en naargeestig artikel. 'Heel yup Amsterdam is in paniek'. Zo heerlijk stemmingmakend. Alsof een Van Moof alleen voor yuppen is. Wat een onzin.
Maar er zullen wel meer van zulke artikelen komen. VM was wel heel héél erg zeker van zichzelf en als het dan mis gaat wordt er graag op geschoten.
Voel je je persoonlijk aangevallen door dat stuk?mphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:27:
Ik krijg toch wel even pukkeltjes van dit stukje journalistiek broddelwerk. Sjongejonge...echt een typisch Nederlands kleingeestig en naargeestig artikel. 'Heel yup Amsterdam is in paniek'. Zo heerlijk stemmingmakend. Alsof een Van Moof alleen voor yuppen is. [snip]
Mijns inziens heeft dat veel te maken met het PR-beeld dat vanMoof zelf neergezet heeft.
Uiteindelijk is het duidelijk dat ze vooral gadget-niveau fietsen verkochten.
Korte termijn > lange termijn. Deed het goed bij mensen die erg gevoelig zijn voor beeldvorming.
Als jij dat ook bent dan snap ik je reactie.
De S3 was geen 3k, maar dan nog...is iedereen boven bijstandsnivo een yup? Een waardeoordeel vellen over iemand die iets duurs koopt ruikt een beetje naar jaloezie. En zo extravagant is een Van Moof nou ook weer niet. Ik kan ook een Gazelle Ultimate kopen van €3700; ben ik dan ook een yup?jeroenkb schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:34:
[...]
Denk niet dat een bijstandsmoeder een fiets van 3k kan kopen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Geeft de Gazelle Ultimate net zo'n status-boost als een vanMoof?mphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:45:
[...]
Ik kan ook een Gazelle Ultimate kopen van €3700; ben ik dan ook een yup?
Nou...aangevallen is een groot woord. Maar een Van Moof rijder/koper op die manier wegzetten is geen journalistiek imho. Het Parool is toch een zogenaamde kwaliteitskrant? Nou, dan moet je niet aan riooljournalistiek doen en inspelen op goedkoop sentiment.Dooxed schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:44:
[...]
Voel je je persoonlijk aangevallen door dat stuk?
Dat lijkt mij duidelijk. De features van die fiets hebben idd een hoog gadget gehalte. Maar het is ook gewoon een fiets die je kunt gebruiken. De features die voor mij persoonlijk belangrijk waren, vond ik vooral erg praktisch en kom ik niet zomaar op elke fiets tegen.Mijns inziens heeft dat veel te maken met het PR-beeld dat vanMoof zelf neergezet heeft.
Uiteindelijk is het duidelijk dat ze vooral gadget-niveau fietsen verkochten.
Nou doe je hetzelfde als die zogenaamde journalist. Wie zegt dat iemand die een Van Moof koopt het doet om op te vallen? Kan het niet zo zijn dat iemand dat ding gewoon mooi vindt? Ik vind het nog steeds een mooi ding en erg handig in het gebruik. Is het die Nederlandse ziekte dat alles dat boven het maaiveld uitsteekt, afgekort moet worden? Het is geen doorsnee, dus weg ermee. Wat is dat voor mentaliteit?Dooxed schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Geeft de Gazelle Ultimate net zo'n status-boost als een vanMoof?
Ik roep ook altijd dat het mijn hipsterfiets is, omdat velen het zo zien. Maar van een krant verwacht je iets meer. En dit is inderdaad zoals opgemerkt is een opiniestuk. Maar dan nog. Ik vind het van een laag nivo. Schrijf het dan wat intelligenter. Het stuk is natuurlijk niet voor Van Moof bezitters geschreven, want die haken na de eerste 'yup amsterdam' opmerking alweer af.Het is voor kleingeestigen geschreven die nu lekker die yuppen uitlachen die een Van Moof hebben gekocht. De dommerikken. Zij worden weer bevestigd in hun veilige keuze voor een Gazelle en kunnen weer rustig slapen; orde is hersteld in het universum. Van Moof is weg...Dennisdn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:43:
[...]
Ach, een “yup” is toch helemaal niet negatief. Een stadse carrièremaker die van mooie spullen houdt. Zie het meer als dat al mijn vrienden mij een nerd noemen. Ik draag de geuzennaam met trots
En bovendien: ik heb er 3, alle 3 vanuit de outletstore… 1500 eur voor een ebike van een week oud is echt een koopjemphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:45:
[...]
De S3 was geen 3k, maar dan nog...is iedereen boven bijstandsnivo een yup? Een waardeoordeel vellen over iemand die iets duurs koopt ruikt een beetje naar jaloezie. En zo extravagant is een Van Moof nou ook weer niet. Ik kan ook een Gazelle Ultimate kopen van €3700; ben ik dan ook een yup?
Zeker als die dan ook nog zo’n mooi design en
Leuke gadgets heeft. Wel relatief vaak wat mee mis, maar mijn werk zit niet ver bij vestiging danzigerbocht in Amsterdam vandaan. En die losten gewoon alles op (duurde soms een weekje). Dus over service ben ik ook echt niet ontevreden. Vroeg me alleen we af hoe het uit kon voor vanmoof voor hoe vaak ze eraan moesten sleutelen. (Maar dat kon het dus ook niet

Ik blijf tegen beter weten in hopen op doorstart. Het blijven de mooiste fietsen die op de markt zijn als je het mij vraagt…
Ik ben het met je eens dat de stelling 'alle vanMoof-klanten zijn yuppen' met grote zekerheid onjuist is. Ik heb wel het gevoel dat van alle e-bike merken vanMoof het populairst was bij 'young urban professionals'. Dit is uiteraard een gevoelskwestie want ik heb niet duidelijk beschreven wat ik precies bedoel met die term, en dat is wel nodig als we het feitelijk gaan bekijken.
Verder is het eerste woord in de titel het woord 'Opinie', dus de inhoud van het opiniestuk heeft geen invloed op mijn inschatting van het Parool als journalistiek medium, puur omdat zij de moeite nemen om expliciet te benoemen dat het een mening is. Dat vind ik netjes en juist. Ik zou bijvoorbeeld bij de Telegraaf hetzelfde stuk zonder het woord 'opinie' verwachten.
De fout in het opiniestuk in het Parool is de generalisatie. En dat is vaak (feitelijk) fout, maar wel simpel.
'Van Moof-oprichter Ties Carlier: ‘We concurreren met BMW en Mercedes, niet met Gazelle of Sparta’'.
Jammer dat ze wel het beeld van een Mercedes creëerden maar niet de kwaliteit hebben geleverd.
Verder is het eerste woord in de titel het woord 'Opinie', dus de inhoud van het opiniestuk heeft geen invloed op mijn inschatting van het Parool als journalistiek medium, puur omdat zij de moeite nemen om expliciet te benoemen dat het een mening is. Dat vind ik netjes en juist. Ik zou bijvoorbeeld bij de Telegraaf hetzelfde stuk zonder het woord 'opinie' verwachten.
Zeker kan dat. Het is zelfs waarschijnlijk dat er ook zo iemand bestaat.Wie zegt dat iemand die een Van Moof koopt het doet om op te vallen? Kan het niet zo zijn dat iemand dat ding gewoon mooi vindt?
De fout in het opiniestuk in het Parool is de generalisatie. En dat is vaak (feitelijk) fout, maar wel simpel.
'Van Moof-oprichter Ties Carlier: ‘We concurreren met BMW en Mercedes, niet met Gazelle of Sparta’'.
Jammer dat ze wel het beeld van een Mercedes creëerden maar niet de kwaliteit hebben geleverd.
Het is geen journalistiek stuk, maar een ingezonden mening. Nogal een verschil.mphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Nou...aangevallen is een groot woord. Maar een Van Moof rijder/koper op die manier wegzetten is geen journalistiek imho. Het Parool is toch een zogenaamde kwaliteitskrant? Nou, dan moet je niet aan riooljournalistiek doen en inspelen op goedkoop sentiment.
En ik denk dat deze persoon zeker een stuk gelijk heeft. De kritiek is minder op de gebruiker, maar meer op het systeem dat er gebruikt wordt.
Maar zeker is het (nee, niet jij die andere natuurlijk) een het bepaalde groep die hiervoor gevoelig en in hierop ingaan. Een groep die uiterlijk belangrijk vind met alles dat erbij hoort. En uiterlijk is primair iets om je rangvolgorde in een groep te bepalen. De betreffende bedrijven weten daar feilloos (met heel veel onderzoek) op in te spelen. Het is een doelgroep die graag daaraan geld uitgeeft en design is redelijk goedkoop (tenzij je technische uitvoering kut is). En het is een doelgroep die zijn status ook niet graag kwijt wil, daarom geven ze grof geld uit voor het nieuwste model, ook al is die geen drol beter. Of in geval van VanMoof, koop je je 2de (of 3de fiets) ook was de 1ste 3x kut en ging deze stuk.
En ja, vele in deze groep (nee, niet jij die andere) lieten ook duidelijk blijken wat zij vinden over mensen die niet over deze uitstraling bezit (O.a. VanMoof, maar ook andere merken). Daar komt ook een deel van de rancune vandaan tegen de slachtoffers van dit faillissement.
Het is dus een groep die specifiek door deze merken getarget wordt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Weet ik niet, maar het is wel een mooi ding, maar boven mijn budget. Ik zou 'm wel willen hebben, maar ik ben denk ik niet yup genoeg. Ben ook al 57...Dooxed schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Geeft de Gazelle Ultimate net zo'n status-boost als een vanMoof?
Dat weet ik nietmphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:45:
[...]
De S3 was geen 3k, maar dan nog...is iedereen boven bijstandsnivo een yup? Een waardeoordeel vellen over iemand die iets duurs koopt ruikt een beetje naar jaloezie. En zo extravagant is een Van Moof nou ook weer niet. Ik kan ook een Gazelle Ultimate kopen van €3700; ben ik dan ook een yup?
Het woordenboek zegt:
hoogopgeleide jongere uit de grote stad met een trendgevoelige levensstandaard
In de kern snap ik het wel. Zoals ik eerder schreef zie ik twee groepen gebruikers: de gadget kopers en de hipsters/yuppen. En daar is de marketing ook op afgestemd. De fietser die een kwalitatief goede fiets wil die makkelijk is in het gebruik komt bij één van de reguliere merken e-bikes uit.mphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:27:
Ik krijg toch wel even pukkeltjes van dit stukje journalistiek broddelwerk. Sjongejonge...echt een typisch Nederlands kleingeestig en naargeestig artikel. 'Heel yup Amsterdam is in paniek'. Zo heerlijk stemmingmakend. Alsof een Van Moof alleen voor yuppen is. Wat een onzin. En hoe noem je iemand die zo'n ding gewoon mooi vindt? Is het de nijd dat ik niet kies voor een oersaaie Batavus of Gazelle en nu maar uitgelachen moet worden voor mijn keuze. Want zo klinkt het wel.
Er zijn heel veel subculturen en soms ben je lid daarvan tegen wil en dank. En zoals @Dennisdn zegt kun je dat ook als geuzennaam zien. Alleen is het natuurlijk wel pijnlijk als je net tot een andere groep wordt gerekend dan de groep waar je zelf toe wilt behoren. Of dat je juist nergens bij wil horen en je door dat afzetten (tegen de maatschappij) je juist weer een groep vormt.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de verschillend tussen de foto's op sites van Vanmoof en Gazelle. En zo zijn er nog wel meer te vinden. Een duidelijk andere clientèle. En als je daar dus niet bij wilt horen, dan krijg je wel de eigenschappen van die groep toegedicht.

Help! Mijn jongere vrouw heeft een Gazelle Ultimate C5, ik een Cowboy C4Roenie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:22:
[...]
In de kern snap ik het wel. Zoals ik eerder schreef zie ik twee groepen gebruikers: de gadget kopers en de hipsters/yuppen. En daar is de marketing ook op afgestemd. De fietser die een kwalitatief goede fiets wil die makkelijk is in het gebruik komt bij één van de reguliere merken e-bikes uit.
Er zijn heel veel subculturen en soms ben je lid daarvan tegen wil en dank. En zoals @Dennisdn zegt kun je dat ook als geuzennaam zien. Alleen is het natuurlijk wel pijnlijk als je net tot een andere groep wordt gerekend dan de groep waar je zelf toe wilt behoren. Of dat je juist nergens bij wil horen en je door dat afzetten (tegen de maatschappij) je juist weer een groep vormt.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de verschillend tussen de foto's op sites van Vanmoof en Gazelle. En zo zijn er nog wel meer te vinden. Een duidelijk andere clientèle. En als je daar dus niet bij wilt horen, dan krijg je wel de eigenschappen van die groep toegedicht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat api-platform in de lucht houden is behoorlijk triviaal, het is niks meer dan wat authenticatie en het verzamelen van wat statistieken. Daar heb je echt geen dure serverfarm voor nodig.mphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:27:
Hier zit volgens mij ook wel gewoon een businessmodel achter. Neem het api-platform over, bouw een appje en vraag 1 of 2 euro per maand voor een abonnement om het terug te verdienen.
Grappig... mensen die aangifte van diefstal doen omdat VM de bestelde (en betaalde) fiets nu waarschijnlijk niet meer levert, of omdat hun fiets ter reparatie bij VM staat.
https://twitter.com/POL_Amsterdam/status/1681252598299480064
https://twitter.com/POL_Amsterdam/status/1681252598299480064
Het gaat uiteraard niet over individuele klanten. Het gaat om de 'persona' die de onderneming voor ogen heeft en die zich dus moet herkennen.Miki schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:36:
[...]
Help! Mijn jongere vrouw heeft een Gazelle Ultimate C5, ik een Cowboy C4
[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 18-07-2023 18:44 ]
Het is dan ook een behoorlijk goede typering van het overgrote deel van de berijd(st)ers.mphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:54:
[...]
Ik roep ook altijd dat het mijn hipsterfiets is, omdat velen het zo zien. +
Het eerlijke verhaal is dat dat mijn vrouw een X3 4 maanden heeft gehad en na 4x storing in 8 weken tijd er helemaal klaar mee was en dus teruggebracht heeft en daarvoor een “minder mooie maar degelijke” Gazelle voor terug wilde.Roenie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:44:
[...]
Het gaat uiteraard niet over individuele klanten. Het gaat om de 'persona' die de onderneming voor ogen heeft en die zich dus moet herkennen.
Zie leed: Ervaringen met VanMoof S/X/S2/X2/S3/X3/V
Het zal overigens bij mij wel mid-life crisis zijn dat ik nog niet aan de Gazelle wil
Denk dat er heus wel iemand zijn vm fiets in de gracht mikt en opgeeft als gestolen. Of gewoon ergens neerzetten, niet al te goed afsluiten en als gestolen opgeven. Al wordt dat nu wel ongeloofwaardig, wie wil zo'n fiets nog?B64 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:39:
Grappig... mensen die aangifte van diefstal doen omdat VM de bestelde (en betaalde) fiets nu waarschijnlijk niet meer levert, of omdat hun fiets ter reparatie bij VM staat.
Man man man, wat lees ik een hoop sneue reacties overal op de nieuwsberichten afgelopen week.
Wat een negatief sentiment onder de niet-vanmoof-gebruikers. Echt bizar.
Het is gewoon een product dat een doelgroep aanspreekt en die hebben nu een probleem. Iedereen maakt eigen keuzes om een bedrag aan een gebruiksproduct uit te geven. Heb je er niks mee, dan heb je er niks mee. Niemand die je dwingt om iets te kopen in dit geval.
Mensen met vanmoof ebikes die nu opeens luie yuppen zijn uit de randstad en die er allemaal ingetuind zijn als domme schapen…ok!
Ik heb altijd heel veel plezier van mijn S3 gehad. Ik HAAT fietsen, echt waar, uit de grond van mijn hart. Maar met deze fiets met een glimlach langs de files in de zomer naar het strand. Daar waar ik misschien eerder zelf ook de auto had gepakt. Als de fiets het doet, doet die het goed en is het een product waar ik nu naar een alternatief moet gaan zoeken als deze er nu mee op houdt. Daar baal ik van. Zonde dat ze het verprutst hebben bij vanmoof met de kwaliteit. Maar goed, hopen op een vorm van een doorstart.
Ik pas in ieder geval in de doelgroep van vanmoof: iemand die nu de fiets pakt in plaats van de auto, en die het design en gebruiksgemak van dít product aanspreekt.
Het is gewoon een product dat een doelgroep aanspreekt en die hebben nu een probleem. Iedereen maakt eigen keuzes om een bedrag aan een gebruiksproduct uit te geven. Heb je er niks mee, dan heb je er niks mee. Niemand die je dwingt om iets te kopen in dit geval.
Mensen met vanmoof ebikes die nu opeens luie yuppen zijn uit de randstad en die er allemaal ingetuind zijn als domme schapen…ok!
Ik heb altijd heel veel plezier van mijn S3 gehad. Ik HAAT fietsen, echt waar, uit de grond van mijn hart. Maar met deze fiets met een glimlach langs de files in de zomer naar het strand. Daar waar ik misschien eerder zelf ook de auto had gepakt. Als de fiets het doet, doet die het goed en is het een product waar ik nu naar een alternatief moet gaan zoeken als deze er nu mee op houdt. Daar baal ik van. Zonde dat ze het verprutst hebben bij vanmoof met de kwaliteit. Maar goed, hopen op een vorm van een doorstart.
Ik pas in ieder geval in de doelgroep van vanmoof: iemand die nu de fiets pakt in plaats van de auto, en die het design en gebruiksgemak van dít product aanspreekt.
Er rijden ook auto's van Mercedes rond met een Renault-motor.Dooxed schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:04:
Ik ben het met je eens dat de stelling 'alle vanMoof-klanten zijn yuppen' met grote zekerheid onjuist is. Ik heb wel het gevoel dat van alle e-bike merken vanMoof het populairst was bij 'young urban professionals'. Dit is uiteraard een gevoelskwestie want ik heb niet duidelijk beschreven wat ik precies bedoel met die term, en dat is wel nodig als we het feitelijk gaan bekijken.
[...]
Zeker kan dat. Het is zelfs waarschijnlijk dat er ook zo iemand bestaat.
De reden dat ik de vanmoof kocht was omdat de andere merken voornamelijk bejaardenmodellen verkochten. Zeker in de range van 2000 euro destijds. Ik wist van de historie van de S2 en heb het risico genomen dat het wel los zou lopen met de mankementen. Ik heb inmiddels de welbekende mankementen gehad, maar had zeker niet ingezien dat het zo bergafwaarts zou gaan met het merk. Ik blijf lekker doorfietsen op mijn momenteel goed werkende S3 en zie wel waar het schip strandt ander stap ik lekker weer op m’n oude fiets.
Zeer herkenbaar. Een collega van mij fietste nooit en nu komt ie elke dag naar het werk, omdat het zo lekker fietsen is op een VM. Ikzelf pak ook veel vaker de fiets ipv de auto.Xecuter NL schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:05:
[ Voor 48% gewijzigd door PjotrStroganov op 18-07-2023 19:21 ]
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Ik heb onlangs geld teruggekregen van een aankoop met een Rabo GoldCard bij een webshop die failliet is gegaan.JohnnyV76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:01:
[...]
De aankoopverzekering is jouw redder in nood als je aankoop kapot of gestolen is. Of als je het bent verloren. Uiteraard moet die aankoop dan wel met je creditcard van Rabobank zijn betaald. En de schade, het verlies of de diefstal moet zich hebben voorgedaan:Daar staat niet specifiek dat het niet leveren vanwege een faillissement ook gedekt is.
- Binnen 180 dagen na aankoop (RaboCard)
- Binnen 360 dagen na aankoop (Rabo GoldCard)
[...]
Onderdeel van de Nederlandse cultuur is een mindset die ruwweg neerkomt op “jij moet vooral niet denken dat je beter bent dan ik”. Daar komt onze “directheid” (dat vinden we zelf, in het buitenland vooral opgevat als lomp en onbeleefd) ook vandaan. Iedereen is gelijk dus iedereen moet onze ongezouten mening ook maar aanhoren. Vandaar dat we ook zo houden van volkshelden want die zijn zo lekker gewoon gebleven en daar kunnen we ons mee identificeren.Xecuter NL schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:05:
Man man man, wat lees ik een hoop sneue reacties overal op de nieuwsberichten afgelopen week.
In navolging van die mindset vinden “we” ook weinig mooier dan iemand die eventjes vanuit z’n verheven positie boven de massa op z’n plek wordt gezet. Het is net niet helemaal leedvermaak, maar het scheelt niet veel. Gezien het mede door allerlei door Parool-artikelen opgetuigde karikaturen is het verwonderlijk dat dat sentiment nu wordt gericht op VM-rijders.
[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 18-07-2023 19:44 ]
Vast, maar is het omdat de fiets op zich "zoveel lekker fietst?". Of dat je zo lekker gezien wordt, een image uitdraagt, etc, etc.. Je maakt mij namelijk niet wijs (en ja, ik heb op VanMoofs gefietst) deze zo veel lekker fietst dan een andere fiets dat ik dan wel fiets fietsen en op een andere fiets niet. Zo veel verschil (en ik heb op heel veel fietsen gefietst) zit er ook niet tussen fietsen (mits ze allemaal de juist maat zijn, verschil in maat voel je heel sterk).PjotrStroganov schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:14:
Zeer herkenbaar. Een collega van mij fietste nooit en nu komt ie elke dag naar het werk, omdat het zo lekker fietsen is op een VM. Ikzelf pak ook veel vaker de fiets ipv de auto.
Dus dit zal zeker niet alleen in de fiets zitten (maar in totaal plaatje).
En daar is niets mis mee, in tegendeel zelfs. Mag en vooral doen.
Maar niet beweren dat VanMoof een wereldklasse was in kwaliteit of in ergonomie om op de fiets te zitten. Mensen die echt dagelijks op de fiets moeten zitten of er wereldreizen mee maken, zitten meestal niet op een VanMoof. Het was een mooie fiets. Hij had leuke gadgets, die andere niet hadden. Maar in kwaliteit en ergonomie was hij niets bijzonders.
(maar hier zie je exact weer het mechanisme waarom er zoveel leedvermaak is. Poster doet net of VanMoof de enige fiets die uberhaupt de moeite waard is anders pak ik wel de auto.... Daarmee zeg je niet alleen iets over jezelf, maar ook (onbedoeld natuurlijk) iets over mensen die een andere fiets van een VanMoof hebben).
Het zit toch een beetje op het niveau van "met die andere kabels hoorde zelfs mijn vrouw het verschil".
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Is ook wij zij denken, maar aan de andere kant deden deze VanMoof bezitters daar ook aan mee, want het WIJ gevoel was bij VanMoof ook heel sterk. Dan krijg je automatisch ook een zij.Daniel schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:27:
[...]
Onderdeel van de Nederlandse cultuur is een mindset die ruwweg neerkomt op “jij moet vooral niet denken dat je beter bent dan ik”. Daar komt onze “directheid” (dat vinden we zelf, in het buitenland vooral opgevat als lomp en onbeleefd) ook vandaan. Iedereen is gelijk dus iedereen moet onze ongezouten mening ook maar aanhoren. Vandaar dat we ook zo houden van volkshelden want die zijn zo lekker gewoon gebleven en daar kunnen we ons mee identificeren.
In navolging van die mindset vinden “we” ook weinig mooier dan iemand die eventjes vanuit z’n verheven positie boven de massa op z’n plek wordt gezet. Het is net niet helemaal leedvermaak, maar het scheelt niet veel. Gezien het mede door allerlei door Parool-artikelen opgetuigde karikaturen is het verwonderlijk dat dat sentiment nu wordt gericht op VM-rijders.
Ach, en VM is nu ook voor een deel uitlaatklep voor algemene frustratie tegen elektrische fietsen (EF). Vooral hier in Amsterdam. Fietspad is levensgevaarlijk geworden door de snelheidsverschillen en een bepaald 'King of the road' gedrag van alle EF-en.Cyberpope schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:48:
[...]
Is ook wij zij denken, maar aan de andere kant deden deze VanMoof bezitters daar ook aan mee, want het WIJ gevoel was bij VanMoof ook heel sterk. Dan krijg je automatisch ook een zij.
En als er dan eentje omvalt...tja.
Lol, wat een aannames.Cyberpope schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:45:
[...]
Vast, maar is het omdat de fiets op zich "zoveel lekker fietst?". Of dat je zo lekker gezien wordt, een image uitdraagt, etc, etc.. Je maakt mij namelijk niet wijs (en ja, ik heb op VanMoofs gefietst) deze zo veel lekker fietst dan een andere fiets dat ik dan wel fiets fietsen en op een andere fiets niet. Zo veel verschil (en ik heb op heel veel fietsen gefietst) zit er ook niet tussen fietsen (mits ze allemaal de juist maat zijn, verschil in maat voel je heel sterk).
Maar niet beweren dat VanMoof een wereldklasse was in kwaliteit of in ergonomie om op de fiets te zitten. Mensen die echt dagelijks op de fiets moeten zitten of er wereldreizen mee maken, zitten meestal niet op een VanMoof. Het was een mooie fiets. Hij had leuke gadgets, die andere niet hadden. Maar in kwaliteit en ergonomie was hij niets bijzonders.
(maar hier zie je exact weer het mechanisme waarom er zoveel leedvermaak is. Poster doet net of VanMoof de enige fiets die uberhaupt de moeite waard is anders pak ik wel de auto.... Daarmee zeg je niet alleen iets over jezelf, maar ook (onbedoeld natuurlijk) iets over mensen die een andere fiets van een VanMoof hebben).
Het zit toch een beetje op het niveau van "met die andere kabels hoorde zelfs mijn vrouw het verschil".
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Moet je wel heel snel bezwaar maken bij de BD anders zijn je spullen van hun.Scheurbuik schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:27:
[...]
Als je aan kunt tonen (bv serienummer) dat de fiets van jou is, is hij van jou. Eigenaarsrecht blijft bij jou. De gerepareerde onderdelen zou je nog over kunnen speculeren (al lijkt me niet dat er nog reparaties zijn gedaan na het uitspreken van failliesement.)
Maar nogmaals, ik weet niet of er een bodembeslag is gelegd door de BD.
Mja ik vind nu dat je het wel makkelijk een doelgroep negatief afschildert.Cyberpope schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:45:
[...]
Vast, maar is het omdat de fiets op zich "zoveel lekker fietst?". Of dat je zo lekker gezien wordt, een image uitdraagt, etc, etc.. Je maakt mij namelijk niet wijs (en ja, ik heb op VanMoofs gefietst) deze zo veel lekker fietst dan een andere fiets dat ik dan wel fiets fietsen en op een andere fiets niet. Zo veel verschil (en ik heb op heel veel fietsen gefietst) zit er ook niet tussen fietsen (mits ze allemaal de juist maat zijn, verschil in maat voel je heel sterk).
Naast het design hebben ze met allerlei handige gadgets het fietsen ook prettiger gemaakt voor de gebruikers even los van wat je er persoonlijk van vindt. Het kick slot, automatische versnelling, boost knop waren echt wel uniek in de markt voor die prijs. Daarnaast deed de hufter proof design met marketing rondom GPS tracking met bike hunters voldoende dat VanMoofjes veelvuldig met rust gelaten werden.
Ik kan me echt wel voorstellen dat het ervoor gezorgd heeft dat een groep aangesproken heeft die normaal niet te porren was voor een “hippe” Gazelle.
Nou leg uit waar de aannames zitten. Ik doe een paar aannames over de reden (vandaar ook etc, ik weet het namelijk echt niet wat voor jou de reden is om op een VanMoof te fietsen).
Wel durf ik de stelling aan dat een VanMoof zowel op ergonomie als kwaliteit niet boven het maaiveld uitsteekt en dat geen doorslag gevende reden kan zijn voor de keuze. Dat is ook nooit een verkoopargument van VanMoof geweest. Design, gadgetniveau, beeldvorming en imago zijn echter wel een altijd een verkoopdriver geweest, waarop VanMoof ook vol in heeft gezet. Tot met de verkoop in Tokio toe.
En waar heb jij al deze wijsheid vandaan? Die turbo knop en Amerikaanse stand maakt voor mij echt we dat deze vooral op langere afstand heel erg lekker fietst tov andere ebikes.Cyberpope schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:45:
[...]
Maar dat is persoonlijk en als jij dat niet vindt ook oké maar gaat niet doen alsof wat anderen hier aan ervaring delen niet waar is. Jouw mening is echt niet verheven boven alle andere hier…
Nu noem je ook wel een huis-aan-huis blad dat normaal ook niet verder komt dan "de beste 12 terrasjes" en "waarom Amsterdam geen plein heeft" . De artikelen van buiten de gracht kopen ze in bij de azijnbode.Daniel schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:27:
[...]
<>Gezien het mede door allerlei door Parool-artikelen opgetuigde karikaturen is het verwonderlijk dat dat sentiment nu wordt gericht op VM-rijders.
Dus nee, dat ligt niet aan het Parool.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Kammika Die US stand is niet legaal, en ik hoop dat je wordt aangehouden voor het rijden op een illegale brommer voordat je iemand invalide rijdt en de rest van je leven mag afbetalen. echt

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is niet de bedoeling. Ik wil het niet negatief stellen. Want ik vind imago als reden net zo geldig als ergonomie of <vul maar wat in>. Het is dus geen waardeoordeel. Je moet doen wat je fijn vind en bij je past.Miki schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:13:
[...]
Mja ik vind nu dat je het wel makkelijk een doelgroep negatief afschildert.
Maar is toch beetje hetzelfde dat ik merk x moet rijden van auto, want er zitten de beste stoelen in....
Dan kan ik ook een auto kopen die 5k goedkoper is en laat ik me een stoel op maat aanmeten. Dat zit zeker beter en lekker. Maar ja, dan heb je de rest van de auto niet. Zeg dan gewoon dat je auto X wil rijden omdat het een geile bak is. Heerlijk! Volslagen legitiem, als is het de meeste groteske patserbak die je kunt verzinnen. Lekker doen waar je zin in hebt. Maar een dikke auto kopen omdat je er zo lekker de stad mee inkunt als argument. Meh...
Zie je wat je in die laatste zin doet? Daarom zeg je dus onbedoeld ook iets over degene die wel voor de hippe gazelle koos. En daarmee krijg je wij-zij denken. En dat was juist het doel van VanMoof want daarmee krijg je trouwe klanten. En de klanten die dan in het zij-kamp komen, waren toch al niet de klanten die door de VanMoof argumenten werden aangesproken.Ik kan me echt wel voorstellen dat het ervoor gezorgd heeft dat een groep aangesproken heeft die normaal niet te porren was voor een “hippe” Gazelle.
Lekker dramatisch alsof iedereen in een auto zich keurig aan de snelheid houdt. In bebouwde kom rij ik altijd op standje 3 in Amerikaanse stand (daardoor nog steeds begrensd op 25). En alleen in buitengebied op lange afstand zet ik naar standje 4 en kan je lekker snel van a naar b.franssie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:22:
@Kammika Die US stand is niet legaal, en ik hoop dat je wordt aangehouden voor het rijden op een illegale brommer voordat je iemand invalide rijdt en de rest van je leven mag afbetalen. echt![]()
Niet iedereen op een ebike gedraagt zich als een malloot in het verkeer.
Is het negatief dan? Iedere groep (dus niet per se individuen) gedraagt zich anders, maar dat is niet beter of slechter. Ik snap heel goed dat mensen die fiets kopen vanwege het imago (dat doe ik ook met auto's). En ook dat het uiterlijk een rol speelt (dat doe ik ook met auto's). En dat het hoge gadget gehalte geil is (dat doe ik wat minder met auto's). En vaak zijn die zaken aan elkaar gelinkt. Het uiterlijk en de gadget hoort bij een soort imago. En de link met Apple producten is natuurlijk ook snel gelegd. Misschien zelfs de zelfde doelgroep. En dat type ik dan weer op een Macbook. Wel de Air, want de gewone is mij dan weer te gortigMiki schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:13:
[...]
Mja ik vind nu dat je het wel makkelijk een doelgroep negatief afschildert.
Naast het design hebben ze met allerlei handige gadgets het fietsen ook prettiger gemaakt voor de gebruikers even los van wat je er persoonlijk van vindt. Het kick slot, automatische versnelling, boost knop waren echt wel uniek in de markt voor die prijs. Daarnaast deed de hufter proof design met marketing rondom GPS tracking met bike hunters voldoende dat VanMoofjes veelvuldig met rust gelaten werden.
Ik kan me echt wel voorstellen dat het ervoor gezorgd heeft dat een groep aangesproken heeft die normaal niet te porren was voor een “hippe” Gazelle.
En na het typen van bovenstaande posting las ik deze van jouCyberpope schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:23:
[...]
Dat is niet de bedoeling. Ik wil het niet negatief stellen. Want ik vind imago als reden net zo geldig als ergonomie of <vul maar wat in>. Het is dus geen waardeoordeel. Je moet doen wat je fijn vind en bij je past.
Maar is toch beetje hetzelfde dat ik merk x moet rijden van auto, want er zitten de beste stoelen in....
Dan kan ik ook een auto kopen die 5k goedkoper is en laat ik me een stoel op maat aanmeten. Dat zit zeker beter en lekker. Maar ja, dan heb je de rest van de auto niet. Zeg dan gewoon dat je auto X wil rijden omdat het een geile bak is. Heerlijk! Volslagen legitiem, als is het de meeste groteske patserbak die je kunt verzinnen. Lekker doen waar je zin in hebt. Maar een dikke auto kopen omdat je er zo lekker de stad mee inkunt als argument. Meh...
[...]
Zie je wat je in die laatste zin doet? Daarom zeg je dus onbedoeld ook iets over degene die wel voor de hippe gazelle koos. En daarmee krijg je wij-zij denken. En dat was juist het doel van VanMoof want daarmee krijg je trouwe klanten. En de klanten die dan in het zij-kamp komen, waren toch al niet de klanten die door de VanMoof argumenten werden aangesproken.
Boomers zijn 10 jaar ouder, geboren voor 1957.
[ Voor 4% gewijzigd door PP_Sound op 18-07-2023 20:29 ]
Mijn mening is niet niet boven die van anderen. En natuurlijk is fietsen erg persoonlijk. En dan kun je vinden dat je VanMoof het lekkerste vindt fietsen. Vast. Maar dan stellen: Alleen VanMoof anders is het allemaal kut (zo kut dat ik liever de auto pak, nooit meer op de fiets naar het werk ga, etc zoals hier gesteld) lijkt me niet aan de ergonomie liggen, maar aan andere factoren.Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:18:
[...]
En waar heb jij al deze wijsheid vandaan? Die turbo knop en Amerikaanse stand maakt voor mij echt we dat deze vooral op langere afstand heel erg lekker fietst tov andere ebikes.
Maar dat is persoonlijk en als jij dat niet vindt ook oké maar gaat niet doen alsof wat anderen hier aan ervaring delen niet waar is. Jouw mening is echt niet verheven boven alle andere hier…
Je slaat nu wel erg door met je analogieën..Cyberpope schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:23:
[...]
Dat is niet de bedoeling. Ik wil het niet negatief stellen. Want ik vind imago als reden net zo geldig als ergonomie of <vul maar wat in>. Het is dus geen waardeoordeel. Je moet doen wat je fijn vind en bij je past.
En hier bedien je je van een mooie stroman. Jij maakt er een kampen discussie van die er niet is anders behalve dat VanMoof een doelgroep heeft weten te vinden die niet te porren was voor een reguliere stadsfiets/ e-bike. Dat je wat van die doelgroep vindt is duidelijk maar doet niet terzake in deze discussie.Zie je wat je in die laatste zin doet? Daarom zeg je dus onbedoeld ook iets over degene die wel voor de hippe gazelle koos. En daarmee krijg je wij-zij denken. En dat was juist het doel van VanMoof want daarmee krijg je trouwe klanten. En de klanten die dan in het zij-kamp komen, waren toch al niet de klanten die door de VanMoof argumenten werden aangesproken.
Dat de US stand zo betrekkelijk eenvoudig om te zetten was, daarover valt inderdaad wel eea te zeggen maar dat je harder kunt fietsen dan 25Km/h is toch niet bijzonder. Er zijn zat lichtgewicht stadsfietsen met goed ingesteld verzet die harder kunnen dat menig E-bike waarbij de meeste tussen de 25-27km/h de bekende muur kennen. Hoe kijk je daar tegenaan?franssie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:22:
@Kammika Die US stand is niet legaal, en ik hoop dat je wordt aangehouden voor het rijden op een illegale brommer voordat je iemand invalide rijdt en de rest van je leven mag afbetalen. echt![]()
Dan leg ik het je nog 1x uit.Cyberpope schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:29:
[...]
Mijn mening is niet niet boven die van anderen. En natuurlijk is fietsen erg persoonlijk. En dan kun je vinden dat je VanMoof het lekkerste vindt fietsen. Vast. Maar dan stellen: Alleen VanMoof anders is het allemaal kut (zo kut dat ik liever de auto pak, nooit meer op de fiets naar het werk ga, etc zoals hier gesteld) lijkt me niet aan de ergonomie liggen, maar aan andere factoren.
1. De mening “alleen vanmoof en anders is het allemaal kut” heeft niemand hier op het forum gedeponeerd, zijn je eigen woorden. Als je daarover wilt discussiëren moet je dat denk ik met jezelf doen
2. Ik spreek niet namens iedereen, maar zie er meer op het forum: de ebike was voor velen een gedrocht tot vanmoof (en ik weet het, inmiddels zijn er meer mooie ebikes) met zijn revolutionaire ontwerp kwam. De combi van dat die lekker fietst, erg mooi design heeft en een hoog gadgetgehalte heeft, heeft velen (iig mijn gezin) over de streep getrokken. Dus ja ook voor mijn gezin geldt dat wij nu 3 ebikes meer en 1 auto minder hebben en dat komt door vanmoof
Simpel. het is een brommer of speedelec. Dus niet verzekerd.
Bij een aanrijding ben je verantwoordelijk voor de (onverzekerde) schade. Bij Invaliditeit kan je de rest van je leven betalen, is niet zo moeilijk.
Dat een fiets zonder ondersteuning harder kan, zoals een ebike stopt bij 25 km/u, doet daar niets aan af. Strafbaar en civielrechtelijk door de verzekeringsmaatschappij van het slachtoffer te achterhalen en te vorderen.
Dat VanMoof daar aan meewerkte is verachtelijk, een gezinslid zou maar eens worden aangereden door zo'n fiets.
Volgens mij iswas de doelgroep van VM overduidelijk: stadsbewoners. En dus niet de recreatieve of toerfietser of langeafstandrijder. Daarvoor is de zithouding veel te rechtop, de aandrijving ongeschikt, het ontbreken van vering een issue en het aantal versnellingen te laag. Dat het er natuurlijk wel mee kan is wat anders. Met een Aygo kun je ook naar Turkije rijden maar dat wil niet zeggen dat dat de intentie is.
Wat er wel op zit: antidiefstalfeatures, weggewerkte kabels (voor makkelijk stallen in krappe rekken) en een lockingsysteem dat een seconde kost om te bedienen (en dus handig als je ritten met veel stops maakt = typisch stadsverkeer)
De hele strategie van VM was vanaf dag 1: de ebike aantrekkelijk maken voor jonge kapitaalkrachtige stadsbewoners. Daar zijn er wereldwijd miljoenen van, en die groep wordt steeds groter. En ze hadden heel goed begrepen dat het bij die groep net zo goed gaat om uitstraling en fashionability als om de kwaliteit als rijwiel - om niet te zeggen dat het belangrijker is. Ik vind dat geen probleem en dat is ze - voordat de kwaliteit onder de basale ondergrens zakte - ook gewoon goed gelukt. Laten we niet vergeten dat anno 2016 de ebike vooral een product voor ouderen was. VM heeft mede de hele productgroep fashionable gemaakt en daarmee de rest van de industrie ook voor een deel gedwongen om ook aantrekkelijker ebikes te gaan maken.
Daarvoor moet je ze imho op z’n minst een compliment geven. De strategische blunder om bijna drie jaar lang een fiets te blijven leveren die kwalitatief zo matig was dat ie het hele bedrijf omver heeft getrokken doet niet af aan het feit dat ze de product-market fit goed hadden ingeschat.
Wat er wel op zit: antidiefstalfeatures, weggewerkte kabels (voor makkelijk stallen in krappe rekken) en een lockingsysteem dat een seconde kost om te bedienen (en dus handig als je ritten met veel stops maakt = typisch stadsverkeer)
De hele strategie van VM was vanaf dag 1: de ebike aantrekkelijk maken voor jonge kapitaalkrachtige stadsbewoners. Daar zijn er wereldwijd miljoenen van, en die groep wordt steeds groter. En ze hadden heel goed begrepen dat het bij die groep net zo goed gaat om uitstraling en fashionability als om de kwaliteit als rijwiel - om niet te zeggen dat het belangrijker is. Ik vind dat geen probleem en dat is ze - voordat de kwaliteit onder de basale ondergrens zakte - ook gewoon goed gelukt. Laten we niet vergeten dat anno 2016 de ebike vooral een product voor ouderen was. VM heeft mede de hele productgroep fashionable gemaakt en daarmee de rest van de industrie ook voor een deel gedwongen om ook aantrekkelijker ebikes te gaan maken.
Daarvoor moet je ze imho op z’n minst een compliment geven. De strategische blunder om bijna drie jaar lang een fiets te blijven leveren die kwalitatief zo matig was dat ie het hele bedrijf omver heeft getrokken doet niet af aan het feit dat ze de product-market fit goed hadden ingeschat.
@franssie
Geen één ebike stopt bij 25km per uur. Beetje wind en flink trappen haal je makkelijk 32km per uur
Geen één ebike stopt bij 25km per uur. Beetje wind en flink trappen haal je makkelijk 32km per uur
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
Volgens mij vergis je je, want ik vind niet zo veel van die doelgroep, behalve dat ze een doelgroep zijn. En wat ik wil stellen dat juist de doelgroep van VanMoof apart zetten als een doelgroep door VanMoof een basisdoel was Van VanMoof. Dat is namelijk hele slimme marketing. En dat loopt dus overal doorheen en zie je dus in de reacties hier terug. Daar zit geen waarde oordeel in maar wel een constatering. Niet voor niets is geloof een geweldig verdien model. Dus als je als merk mensen aan je weet te binden om basis van groepsvorming, symbolen, rituelen en waarden, is goud. Dus natuurlijk streef je daar als merk naar.Miki schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:39:
En hier bedien je je van een mooie stroman. Jij maakt er een kampen discussie van die er niet is anders behalve dat VanMoof een doelgroep heeft weten te vinden die niet te porren was voor een reguliere stadsfiets/ e-bike. Dat je wat van die doelgroep vindt is duidelijk maar doet niet terzake in deze discussie.
Maar dat heeft natuurlijk ook de keerzijde, die je nu ziet als een merk ten onder gaat. De groep die je als merk "uitsloot" zal snoevend zijn gelijk proberen te halen. Wat natuurlijk onzinnig is, want daarmee de keerzijde van het "maar ik ben niet zo stom om erin te trappen", terwijl als je dat doet je er net zo hard in trapt. Je gaat namelijk mee in het narratief van het merk, positief (ik heb er een) of negatief (ik wil er geen).
Die laatste groep "claimt" nu de overwinning maar dat is totaal niet relevant
Kom op zeg. Elke e-bike is bijna op te voeren. De meeste ook heel gemakkelijk.Dat de US stand zo betrekkelijk eenvoudig om te zetten was, daarover valt inderdaad wel eea te zeggen maar dat je harder kunt fietsen dan 25Km/h is toch niet bijzonder. Er zijn zat lichtgewicht stadsfietsen met goed ingesteld verzet die harder kunnen dat menig E-bike waarbij de meeste tussen de 25-27km/h de bekende muur kennen. Hoe kijk je daar tegenaan?
Ik denk niet dat kleine investeerders ooit konden instappen. VM stond niet op de beurs genoteerd.Dennisdn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:33:
[...]
En gezien de bedragen waarom het gaat zullen er best wat pensioenen en spaarpotten verdampen van kleine investeerders die in de mooie praatjes zijn gaan geloven...
Een fatsoenlijke ebike stopt met ondersteuning bij snelheden boven 25 km/u. Er staat nergens dat je niet harder mag, maar dan wel op spier-, wind- of zwaartekracht.r_255 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:51:
@franssie
Plus dat het gros van alle andere ebikes een Bosch motor hebben waar je voor een paar tientjes een ombouwsetje voor kan halen. Ik ken er genoeg die omgebouwd zijn. Vm is echt geen uitzondering.r_255 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:51:
@franssie
Kennelijk hebben veel mensen nu de behoeft om over vanmoof te gaan klagen. Ik hoop daarentegen (tegen beter weten in ben ik bang voor) nog steeds op een doorstart van dit merk wat echt disruptief in de ebike markt was…
Alleen in dit topic al verschillende Tweakers voorbij zien komen die (kleine) bedragen hadden geïnvesteerd in een soort programma.Tommie12 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:54:
[...]
Ik denk niet dat kleine investeerders ooit konden instappen. VM stond niet op de beurs genoteerd.
Maar verder gaat het om tientallen of honderden miljoenen die zijn verdampt. Virtuele getallen die helemaal aan het uiteinde van tussenpartijen wel uit zakken van gewone mensen komen.
Vooralsnog zijn er geen maatregelen om al het fietsverkeer aan de wettelijke snelheid te houden. Ik wil nog wel eens zien wat de wetgever gaat doen voor niet elektrische fietsen die geen snelheidsmeter hebben en harder gaan dan 25Km/h. Als je met regelmaat fietst met groot verzet is het weinig uitdagend om tegen de 30km/h te fietsen.franssie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:45:
[...]
Simpel. het is een brommer of speedelec. Dus niet verzekerd.
Bij een aanrijding ben je verantwoordelijk voor de (onverzekerde) schade. Bij Invaliditeit kan je de rest van je leven betalen, is niet zo moeilijk.
Dat een fiets zonder ondersteuning harder kan, zoals een ebike stopt bij 25 km/u, doet daar niets aan af. Strafbaar en civielrechtelijk door de verzekeringsmaatschappij van het slachtoffer te achterhalen en te vorderen.
Ik volg je dan ook emotioneel maar rationeel moeten er nog wel wat denkslagen gemaakt worden.
Geheel mee eens, gelukkig hebben ze met latere firmwares wel hun verantwoordelijkheid genomen uiteindelijk. Echter waren er wel apps in omloop die de functie weer terugbracht.Dat VanMoof daar aan meewerkte is verachtelijk, een gezinslid zou maar eens worden aangereden door zo'n fiets.
Van elke keer hetzelfde uitleggen, wordt je verhaal niet beter.Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:42:
[...]
Dan leg ik het je nog 1x uit.
1. De mening “alleen vanmoof en anders is het allemaal kut” heeft niemand hier op het forum gedeponeerd, zijn je eigen woorden. Als je daarover wilt discussiëren moet je dat denk ik met jezelf doen
2. Ik spreek niet namens iedereen, maar zie er meer op het forum: de ebike was voor velen een gedrocht tot vanmoof (en ik weet het, inmiddels zijn er meer mooie ebikes) met zijn revolutionaire ontwerp kwam. De combi van dat die lekker fietst, erg mooi design heeft en een hoog gadgetgehalte heeft, heeft velen (iig mijn gezin) over de streep getrokken. Dus ja ook voor mijn gezin geldt dat wij nu 3 ebikes meer en 1 auto minder hebben en dat komt door vanmoof
1. Expliciet niet, impliciet wel. Enige fiets zo lekker fietst dat ik mijn auto ervoor laat staat of dan een collega dan ten minste met de fiets naar zijn werk gaat.
2. Mooi toch. Maar zoals je zelf aangeeft was het het totaal pakket. Puur een fiets die lekker fiets had je niet over de streek getrokken. En dat was het argument dat ik hierboven eerder maakte.
Zonder twijfel, perfect concept, goed uitgevoerd en de juiste doelgroep. Al weet ik niet of de fout puur lag in een fiets die klachten gaf, als ook de veranderde omstandigheden. "geld verbranden" om de toekomst succesvol te zijn, wordt veel minder geaccepteerd met deze rente dan die van 0% of negatief. Je zit het in meer markten (b.v. flitsbezorgers).Daniel schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:45:
Ik vraag me af als de rente nog echt laag geweest was of ze dan niet weer geld hadden kunnen ophalen en verder door hadden gekund. Dan hadden ze wellicht alsnog de massa kunnen halen om deze fietsen echt zo goedkoop te kunnen produceren dat ze er winst op waren gaan maken.
Want las ergens dat ze wel 15 miljoen kwijt waren aan reparaties, maar ja, op een verlies van 80 miljoen is dat niet de doorslaggevende factor. Fietsen bijna tegen kostprijs verkopen is wel redelijk dodelijk op de langere termijn.
Met ondersteunen wel. Is het echt zo moeilijk om begrijpend te lezen in dit topic?r_255 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:51:
@franssie

Niet elektrisch mag je gewoon 150 km/u (het is zelfs onduidelijk of snelheidsbeperkingen alleen voor gemotoriseerd verkeer gelden, ebikes zijn gemotoriseerd, een trapfiets niet). Maar dat is de discussie niet.Miki schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:02:
[...]
Vooralsnog zijn er geen maatregelen om al het fietsverkeer aan de wettelijke snelheid te houden. Ik wil nog wel eens zien wat de wetgever gaat doen voor niet elektrische fietsen die geen snelheidsmeter hebben en harder gaan dan 25Km/h. Als je met regelmaat fietst met groot verzet is het weinig uitdagend om tegen de 30km/h te fietsen.
Ik volg je dan ook emotioneel maar rationeel moeten er nog wel wat denkslagen gemaakt worden.
[...]
Geheel mee eens, gelukkig hebben ze met latere firmwares wel hun verantwoordelijkheid genomen uiteindelijk. Echter waren er wel apps in omloop die de functie weer terugbracht.
Je mag niet harder met ondersteuning dan 25 km/u.
Hun doelgroep was zeer goed bepaald, maar daarna ging het dik mis.Daniel schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:45:
Volgens mij iswas de doelgroep van VM overduidelijk: stadsbewoners. En dus niet de recreatieve of toerfietser of langeafstandrijder. Daarvoor is de zithouding veel te rechtop, de aandrijving ongeschikt, het ontbreken van vering een issue en het aantal versnellingen te laag. Dat het er natuurlijk wel mee kan is wat anders. Met een Aygo kun je ook naar Turkije rijden maar dat wil niet zeggen dat dat de intentie is.
Om kapitaal te krijgen moesten er snel grote aantallen geleverd worden, die druk moet binnen het bedrijf enorm geweest zijn. Snelheid en aantallen kregen een enorme prioriteit boven robuustheid en kwaliteit. Dat de prijs daarbij laag werd gezet: geen probleem, als we maar verkopen, snel snel snel.
Het ontwerp van de S3 was gewoon niet robuust, de fiets was onvoldoende getest en elk ander serieus bedrijf met wat geld in kas had gewacht, maar niet bij VM, dan waren die mooie brand stores leeg gebleven.
Of het ontwerp van de S3 in robuuste en betrouwbare vorm ooit kon verkocht worden onder de 3000€ zullen we nooit weten, ik durf het te betwijfelen. Dat de 5 voor 3500€ op de site stond lijkt dit te bevestigen.
Een aantal marketingacties vind ik laakbaar. Dat je de wet omzeilt met de oogluikend toegestane US stand was een risico en bijna waren ze in Duitsland van de markt gegooid. Ze hebben hier nooit expliciet over gecommuniceerd, dat gebeurde wel op de gekende fora en Sociale media. Maar ze hebben er ook amper iets aan gedaan om het tegen te gaan. Het zou me niet verwonderen dat de Moofer stiekem ondersteund werd.
Dat vond ik oneerlijke concurrentie, naast het verkopen van een slechte fiets aan verliesprijzen. VM mag dan mensen uit een auto gekregen hebben, ze hebben de markt stevig verstoord.
Dan klopt je emotionele betoog ook niet als je het één van het ander scheidt. In beide gevallen is het namelijk een gevaar zoals jezelf beschrijft met een exemplarisch voorbeeld.franssie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:19:
[...]
Niet elektrisch mag je gewoon 150 km/u (het is zelfs onduidelijk of snelheidsbeperkingen alleen voor gemotoriseerd verkeer gelden, ebikes zijn gemotoriseerd, een trapfiets niet). Maar dat is de discussie niet.
Je mag niet harder met ondersteuning dan 25 km/u.
Ik heb een paar correcties aangebracht.Cyberpope schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:07:
[...]
Van elke keer hetzelfde uitleggen, wordt je verhaal niet beter.
Zonder twijfel, perfect concept, goed archislecht uitgevoerd en de juiste doelgroep. Al weet ik niet of de fout puur lag in een fiets die klachten gaf, als ook de veranderde omstandigheden. "geld verbranden" om de toekomst succesvol te zijn, wordt veel minder geaccepteerd met deze rente dan die van 0% of negatief. Je zit het in meer markten (b.v. flitsbezorgers).
Ik vraag me af als de rente nog echt laag geweest was of ze dan niet weer geld hadden kunnen ophalen en verder door hadden gekund. Dan hadden ze wellicht alsnog de massa kunnen halen om deze fietsen echt zo goedkoop te kunnen produceren dat ze er winst op waren gaan maken.
Want las ergens dat ze wel 15 miljoen kwijt waren aan reparaties, maar ja, op een verlies van 80 miljoen is dat niet de doorslaggevende factor. Fietsen bijna tegen kostprijs ongeveer 1000€ onder de kostprijs verkopen is wel redelijk dodelijk op de niet zo al te lange langere termijn.
het is een rationeel betoog... iets met wetten? Of ben jij van mening dat die niet voor jou gelden?Miki schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:27:
[...]
Dan klopt je emotionele betoog ook niet als je het één van het ander scheidt. In beide gevallen is het namelijk een gevaar zoals jezelf beschrijft met een exemplarisch voorbeeld.
In dat geval werkt niets helaas.
edir:
[HR}
ik ga er ook niet meer op in. @Miki je weet dat het off-topic is en ik liet mij verleiden, sorry.
[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 18-07-2023 21:44 ]
Je moet mij geen woorden toekennen die ik niet opgeschreven heb. Je ging helemaal los op een opgevoerde VanMoof die je maar zou aanrijden. Ik stel dat die opgevoerde ebikes niet het enige probleem zijn wat zal moeten worden aangepakt als het je om de snelheid te doen is. Daarbij stellen we ook gezamenlijk vast dat het gedrag van VanMoof teneinde dat de optie wel mogelijk was verre van Okay was.franssie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:41:
[...]
het is een rationeel betoog... iets met wetten? Of ben jij van mening dat die niet voor jou gelden?
In dat geval werkt niets helaas.
Waar waren we ontspoord in deze?
Hier een gelukzoeker op MP
https://link.marktplaats.nl/m2001010471
Max 150 euro wil deze man betalen, denk niet dat iemand daar in gaat trappen.
Elect a clown, expect a circus.
Je hebt ook deze grappenmaker.Slasher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:49:
https://www.marktplaats.n...loteding-voor-teveel-geld
Ondertussen denk ik dat ze van de hand gaan rond 750-1000€.
En er staan er een kleine 100 te koop.
Tja, ik zie dit ook een beetje als de Sparta/Batavus/Koga ION misstap.
Tuurlijk is Sparta/Batavus/Koga van een ander categorie want onder een groot concern maar hun ION modellen waren ook behoorlijk innovatief en gesloten maar ook redelijk gevoelig voor defecten.
Daarom zie je die dus ook niet meer... jammer genoeg.
Want voor mij is de ION nog steeds superieur echter is het er niet meer en als mijne er nu mee kapt heb ik een probleem want EOL.
Dus ik leef mee met de mensen die gewoon genoten van hun VMF en nu ook een EOL probleem hebben.
Tuurlijk is Sparta/Batavus/Koga van een ander categorie want onder een groot concern maar hun ION modellen waren ook behoorlijk innovatief en gesloten maar ook redelijk gevoelig voor defecten.
Want voor mij is de ION nog steeds superieur echter is het er niet meer en als mijne er nu mee kapt heb ik een probleem want EOL.
Dus ik leef mee met de mensen die gewoon genoten van hun VMF en nu ook een EOL probleem hebben.
Hij wil hem van je kopen voor maarliefst €150 en is zelfs nog zo aardig dat je hem niet bij hem hoeft te komen bezorgen! Dat klinkt goed toch!Slasher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:49:

Ik heb toch wel het idee dat heel Amsterdam in paniek is en dan vooral de jup ,maar dat zeg ik als boertje uit het noorden die gewoon Batuvus rijdt en niet om de 100 meter van de fiets afstapt om het design van de fiets te bekijkenmphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:27:
De mensen in Amsterdam zijn zo in paniek dat ze zelfs de politie momenteel overspoelen met aangiftes dat hun VM gestolen is of dat ze zijn opgelicht door VM
Het lijkt wel een aflevering van Jiskefet
Nee hoor, iemand boven het het bijstandsnivo is niet gelijk een yup maar je bent toch wel met me eens dat de VM rijder niet nuchter nadenktmphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:45:
[...]
Je koop toch geen fiets waarvan op het internet gezegd wordt dat de fiets wel heel vaak kapot gaat en je koopt toch geen fiets van een bedrijf waarvan je 2 jaar geleden ook al had kunnen weten dat het financieel niet helemaal lekker ging
Ik denk dat veel VM rijders een VM hebben gekocht met de gedachte ik wil er bij horen ik wil niet lijken op dat boertje met zijn Batavus
Ja en ik ben dat boertje met de Batavus die een VM een mooi design vind maar zich zelf goed heeft geïnformeerd voordat ik een fiets kocht, ik heb geen tijd om telkens bij de fietsenmaker langs te gaan
Het had er trouwens ook niet uitgezien ik met mijn werkkleding en klompen op een VM en me telkens omkleden in een juppen tenue of mijn jogging pak met de te dure gympies is me net teveel werk
Wat betreft iets duur noemen
iets is duur als je eigenlijk vind dat iets de prijs niet waard is bijvoorbeeld ik heb een Denon receiver van 7k dat kun jij natuurlijk duur vinden maar ik niet omdat ik het geluid fantastisch vind dus is het zijn geld waard
Het woord duur is ook nog eens inkomens afhankelijk iemand die in de bijstand zit zal sneller iets duur vinden dan iemand die miljoenen te besteden heeft
Dus eigenlijk koop jij dingen waarvan je vindt dat het zijn geld niet waard is of jij koopt dingen die boven je budget zitten
Dus mocht jij tegen vrienden of familie roepen ik heb iets duurs gekocht komt dat niet heel slim over
[ Voor 40% gewijzigd door Steenw op 19-07-2023 06:20 ]
Kleine investeerders konden vanaf €250 instappen via Oneplanetcrowd op 2 momenten (2017 en 2019):Tommie12 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:54:
[...]
Ik denk niet dat kleine investeerders ooit konden instappen. VM stond niet op de beurs genoteerd.
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/199750/description
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200360/description
Rare humblebrag. Achter andermans keuzes zitten allerlei onzuivere motieven (“je wilde erbij horen”, “je bent gevallen voor een marketingpraatje” etc) maar je eigen keuzes zijn natuurlijk allemaal zuiver, rationeel en onafhankelijk.
Achteraf is het altijd makkelijk oordelen. Laten we niet vergeten dat het pas zeg de laatste 6-9 maanden echt onhoudbaar begon te worden bij VM qua onderdelentekorten, ellenlange reparatietijden en onbereikbaarheid. Daarvoor waren de kwaliteitsproblemen er ook al maar werden die meestal ook wel opgelost.
Achteraf is het altijd makkelijk oordelen. Laten we niet vergeten dat het pas zeg de laatste 6-9 maanden echt onhoudbaar begon te worden bij VM qua onderdelentekorten, ellenlange reparatietijden en onbereikbaarheid. Daarvoor waren de kwaliteitsproblemen er ook al maar werden die meestal ook wel opgelost.
Uhh de ION vergelijken met een Van moofHumma Kavula schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:15:
Tja, ik zie dit ook een beetje als de Sparta/Batavus/Koga ION misstap.

Waarom is het onzuiver om ergens bij te willen horen? Je kunt dat als een zwakte zien, maar de mens is nu eenmaal een sociaal wezen. Het is heel menselijk ergens bij te willen horen: in de klas, op het werk, in de sport, bij de buren, bij een subcultuur. En veel 'vrijbuiters' die zich afzetten vormen op zichzelf ook weer een groep waar mensen dan bij (willen) horen. En om dat te bereiken maak je soms irrationele keuzes.Daniel schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:56:
Rare humblebrag. Achter andermans keuzes zitten allerlei onzuivere motieven (“je wilde erbij horen”, “je bent gevallen voor een marketingpraatje” etc) maar je eigen keuzes zijn natuurlijk allemaal zuiver, rationeel en onafhankelijk....
Ieder heeft zijn-haar eigen overwegingen om een Vanmoof te kopen. En dat is in het geval van dit specifieke merk eerder gebaseerd op hipheid en het gadget gehalte. Als je een kwalitatief goede en degelijke fiets zoekt kom je eerder bij een Gazelle uit. Maar ja, die heeft dan wel weer een minder hip imago. Imago is een eigenschap, net als kwaliteit, prijs, service, et cetera. Het is maar net waar je als consument het meeste belang aan hecht.
Ik begrijp dat denk ik wél een beetje. Niet dat ik geloof dat een VM écht lekker fietst maar het is wel leuker als je iets gewoon mooi vind. Ik heb een MTB erbij voor de gezondheid, maar ik haat fietsen. Maar omdat ik de (in mijn geval) Trek gewoon een mooi ding vind, pak ik hem wel en doe aan mijn gezondheidPjotrStroganov schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:14:
Zeer herkenbaar. Een collega van mij fietste nooit en nu komt ie elke dag naar het werk, omdat het zo lekker fietsen is op een VM. Ikzelf pak ook veel vaker de fiets ipv de auto.
Zelf zo'n fiets nooit fysiek in handen gehad, maar ik gok dat het vooral over de eerste generatie en de banaanaccu's (in frame) gaat. Dat zijn nog nimh accu's, met nimh accus doe je naar mijn ervaring alles behalve 10 jaar (eerder 3).Uhh de ION vergelijken met een Van moof. Die ION is echt wel minder gevoelig. Heb nog zat klanten rond rijden ermee en heb er zelf nog eentje van 10 jaar oud die nog 50km bereik heeft(praktisch zelfde als nieuw).
Ik denk dat de latere generaties (accu onder bagagedrager) wel lithium ion accus hadden wat overeenkomt met de leeftijd, 10 jaar oud is dus van 2013 en toen was lithium ion wel al vrij standaard.
Maar ik zie de vergelijking ergens wel, die eerste generatie ions hadden eigenlijk ook veel/alles mooi weggewerkt in het frame (net zoals VanMoof). Heel fijn tot je de accu een keer wil vervangen en dat een hele klus blijkt te zijn + er beveiliging blijkt op te zitten zodat je enkel originele accu's kan plaatsen (accu communiceert met de rest van de fiets) waardoor je enkel de overpriced originele accu's kan plaatsen die ondertussen wel duurder zijn dan die fietsen nog waard zijn. Gelukkig hebben er wat Tweakers zelf wat hardware + software gemaakt zodat je gelijk welke accu kan gebruiken. Hopelijk gebeurt dat bij VanMoof ook als reparaties met OEM onderdelen te duur of onmogelijk worden.