Discussies over de toekomst van VanMoof

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:41
Dennisdn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:29:
[...]

Dat ze dit een paar keer benadrukken is opvallend. Ik kan mij voorstellen dat het saleskantoren zijn die alleen inkopen bij VM NL. Maar daarmee suggereren ze daar wél te blijven verkopen? Of gaan ze gewoon dicht zonder schulden omdat altijd alles intern netjes is verrekend?
Wat gaan die buitenlandse entiteiten verkopen?
De nederlandse rechtbank kan enkel over nederlandse bedrijven spreken.
De rest volgt wel, maar moet ter plaatse gebeuren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
xajac schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:28:
[...]

Een boel schulden hoort erbij, elk tech startup zit onder de schulden.
Volgens mij bestaan ze sinds 2009, dat kun je geen startup meer noemen lijkt me

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:23
Mensen als @Vic-Green zorgen er wel voor dat het een gezellig topic blijft hé. Wat zitten de gemoederen hoog.

Als ik het goed begrijp ben je niet eens betrokken in deze zaak want je zag dit al jaaaaren aankomen.

[ Voor 31% gewijzigd door Ypuh op 18-07-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
xajac schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:28:
[...]

Een boel schulden hoort erbij, elk tech startup zit onder de schulden.
Misschien is dat de kern van het probleem. Meer focus op technologie dan op wat het product in de basis is: een fiets. Of is er simpelweg een sexy gadget verkocht in plaats van een vervoermiddel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:41
Steenw schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:24:
[...]

Goed ze gaan op de fles ,de broertjes vinden een nieuwe investeerder ( iemand met teveel geld die vast zit in een tbs kliniek) ze gaan weer verder met VM
Ze geven zichzelf weer een riant salaris en beloven nu dat ze geen 10 miljoen maar 200 miljoen fietsen gaan verkopen
En over 3 jaar is de boel weer op de fles
Denk je nu echt dat er ineens een nieuwe investeerder gaat op staan?

De curator moet nu de boel liquideren, in stukjes of in zijn geheel. Maar vooral zo snel mogelijk de lopende uitgaven stoppen. Sowieso gaat er geen enkele leverancier nog iets willen doen zonder voorafbetaling. Huurcontracten worden gestopt, en panden leeg geruimd.

De inventaris zal klein zijn en wellicht waardeloos. Zelfs als ze nog een partij fietsen vinden, dan zijn die wellicht onverkoopbaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xajac
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-07-2023
Steenw schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:33:
[...]

Volgens mij bestaan ze sinds 2009, dat kun je geen startup meer noemen lijkt me
Als je kijkt hoe hun bedrijf geleid word, hoe ze gefinancierd zijn en waar ze mee bezig zijn dan zou ik ze toch onder de noemer startup willen scharen.

Nooit volwassen geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:32
xajac schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Als je kijkt hoe hun bedrijf geleid word, hoe ze gefinancierd zijn en waar ze mee bezig zijn dan zou ik ze toch onder de noemer startup willen scharen.

Nooit volwassen geworden.
scale up is denk ik het beter woord. Bij Startups denk ik aan zolderkamertjes. Die fase zijn ze echt wel door. in de scaleup is het misgegaan. Misschien zichzelf ook wel te lang scale up blijven noemen om onder die noemer kapitaal aan te trekken, waar kennelijk het kapitaal niet nodig was voor de groei, maar om de bedrijfsvoering te stutten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:19:
[...]

Natuurlijk ben je verwijtbaar, jij en jij alleen hebt de beslissing van aankoop gemaakt ondanks het gene wat je net zelf schreef (je had het kunnen weten).
even voor de goede orde ik heb geen VanMoof.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xajac
  • Registratie: Juni 2023
Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:32:
[...]

je hebt best kans dat beheer van de website gedaan wordt door een leverancier die ook nog geld vanmoof verwacht en dus nu eff niks doet tot er meer duidelijk is..
De curator mag een leverancier direct betalen voor dringende werkzaamheden, zoals het afsluiten of bijwerken van een website. dat is dus geen probleem.

Je ziet gewoon dat curators er weinig mee hebben, hoe vaak ik wel niet zie dat een webshop maanden later nog steeds open is en orders "accepteert" terwijl de hele zaak al geliquideerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:29

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Ypuh schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:35:
Mensen als @Vic-Green zorgen er wel voor dat het een gezellig topic blijft hé. Wat zitten de gemoederen hoog.
Als ik het goed begrijp ben je niet eens betrokken in deze zaak want je zag dit al jaaaaren aankomen.
Tuurlijk, als er ergens iets fout gaat, komen alle slimmerikken onder hun steen vandaan om wijsheden te orakelen. Voegen verder weinig tot niets toe.

Tot nu toe ben ik - misschien als een van de weinigen - tevreden met mijn Hipster S3. Ik fiets ook niet zo heel veel. Dat ze van matige kwaliteit waren, wist ik. Maar ik heb er dan ook pas een gekocht toen ik in Rotterdam ging wonen, waar een Bike Doctor is. Dus ja, makkelijk(er) gokken, want als er iets mankeert, pleurt ik 'm gewoon bij de Doctor. Nu is het een beetje afwachten wat er verder gebeurt met KwikFit. Mijn fiets is inmiddels toch uit garantie, dus dat maakt voor mij niets meer uit. Doortstart lijkt mij niet heel reëel, vanwege de erfenis van veel probleemfietsen.Hopelijk wordt er iets geregeld met KwikFit voor onderdelen,dan blijven de huidige eigenaren verzekerd van onderdelen.

Wel grappig dat 'iedereen' (voornamelijk mensen die niets met Van Moof te maken hebben) doen alsof ALLE fietsen köt zijn en elke eigenaar een domme eikel is. Leuk dat ze dat denken en ze moeten het vooral doen, maar in werkelijkheid is het echt niet zo dramatisch. Leedvermaak is denk ik de driving factor hier. En vooral wijs doen met kennis achteraf. Altijd makkelijk.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 22:17
Misschien valt er een hoop op component niveau te reviseren?
De accu zou je misschien wel kunnen voorzien van nieuwe cellen + chip een reset geven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Ik heb even wat op zitten ruimen omdat sommige users zich blijkbaar niet kunnen gerdragen in een topic. Ik adviseer met klem dat deze users wat aan hun gedrag doen en het ontopic houden, zonder te gaan zitten stoken en emoties op de spits te drijven.

Voor iedereen die zich er aan stoort: reageer er vooral niet op en maak (of blijf aanmaken) TR's aan. Dan kijken de mods er vervolgens naar.

[ Voor 89% gewijzigd door Notna op 18-07-2023 10:03 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ach het is gewoon sneu. Er zullen altijd mensen tussen zitten waarvoor de fiets een behoorlijke aanschaf was. Of het een verstandige keuze is geweest daargelaten.

Kijk, voor bijvoorbeeld mensen uit het Gooi die binnen een dag weer een nieuwe fiets hebben wanneer hij stukgaat is het allemaal niet zo spannend.

Maar er zullen ook mensen tussen zitten die het minder ruim hebben en gespaard hebben voor zo'n aanschaf, en voor die groep vind ik het jammer.

Ik hoop dat er lessen geleerd zijn en dat design en hype ondergeschikt raken aan degelijke service en kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wonkbonko
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 10:14
Als tevreden VanMoof S3 gebruiker ben ik nu wel heel benieuwd wanneer we de eerste gekraakte apps gaan zien. Ik wil >50km/h op dat ding! :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kammika
Wonkbonko schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:18:
Als tevreden VanMoof S3 gebruiker ben ik nu wel heel benieuwd wanneer we de eerste gekraakte apps gaan zien. Ik wil >50km/h op dat ding! :D
het grote knutselen is al begonnen. Heb eens zitten googlen op github op vanmoof, bluetooth en protocol,

en dan kom je dit soort repositories tegen: https://github.com/SvenTiigi/VanMoofKit, waarin de afgelopen tijd ook actief ontwikkeld wordt.

Denk dat het een kwestie van tijd is tot weer anderen dit omzetten naar apps op apple of android om zelf leuke dingen met je VM te kunnen doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:47
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:05:

Maar er zullen ook mensen tussen zitten die het minder ruim hebben en gespaard hebben voor zo'n aanschaf, en voor die groep vind ik het jammer.
En gezien de bedragen waarom het gaat zullen er best wat pensioenen en spaarpotten verdampen van kleine investeerders die in de mooie praatjes zijn gaan geloven...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:11
Ik zal niet specifiek op mensen reageren die "lullige" opmerkingen maken.

Toen ik de S5 bestelde wist ik van de problemen van de S3 maar omdat VM toch zo bekend was en al jaren opereerde had ik niet verwacht dat er een risico was dat het failliet zou gaan. Zoals met banken ook vaak t geval is ging ik er vanuit dat VM "too big to fail" was. Met de S5 zouden ze vast wel geleerd hebben van de fouten van de S3. Ik had me er nog steeds op voorbereid dat we wel eens een reparatie nodig zouden hebben maar ik zag een faillissement totaal niet aankomen. Het is ook onzin dat iedereen wel wist dat VM failliet zou gaan. Het is helemaal niet gek als een bedrijf het financieel lastiger heeft. Soms/vaak moet je eerst met verlies je marktaandeel vergroten zodat je later winst kunt maken. Zo zag ik dat ook bij VM.

Ik heb nagenoeg altijd vooruitbetaald voor spullen en nog nooit is me zoiets overkomen. Nu heb ik de les wel geleerd en zal ik of met CC betalen of niet het volledige bedrag betalen. Wat dat betreft een dure maar goede levensles. Als je bij de webshop van Coolblue een TV besteld van 2k of bij Megekko een Nvidia 4090 dan moet je toch ook vooruit betalen? Sommige mensen hier doen alsof het zo raar en dom is om vooruit te betalen.

Kennelijk voelen mensen zich er beter door wanneer ze gedupeerden kunnen kleineren. Ik snap dat niet helemaal maar aan de andere kant is het menselijk denk ik om leedvermaak te hebben. Het is enorm zonde van de 3000 euro en ik heb mijn baaldag al gehad maar ik weet dat ik kan fluiten naar het geld en de fiets en dat heb ik geaccepteerd dus zal er niet minder om slapen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennisdn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:33:
[...]

En gezien de bedragen waarom het gaat zullen er best wat pensioenen en spaarpotten verdampen van kleine investeerders die in de mooie praatjes zijn gaan geloven...
Dat vind ik dan persoonlijk weer een ander verhaal, als investeerder/speculant ben je uiteindelijk bezig met groei van vermogen en als je dat verstandig doet heb je een goed risicomanagement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
JohnnyV76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:34:
Ik heb nagenoeg altijd vooruitbetaald voor spullen en nog nooit is me zoiets overkomen. Nu heb ik de les wel geleerd en zal ik of met CC betalen of niet het volledige bedrag betalen. Wat dat betreft een dure maar goede levensles. Als je bij de webshop van Coolblue een TV besteld van 2k of bij Megekko een Nvidia 4090 dan moet je toch ook vooruit betalen?
Ik heb as we speak nog een vooruitbetaalde order van een fiets van €3.000+ uit staan (geen Van Moof). Het is de normaalste zaak van de wereld en credit cards pak ik er alleen bij als ik het niet vertrouw (lees: buitenland). Bij lokale ondernemers beding ik liever een kleine korting i.p.v. de CC fees te betalen.

Het zijn kleine/alledaagse aankopen die je uit voorraad koopt, maar mijn fietsen schaal ik daar niet onder. Daar zijn alternatieven voor, maar zodra je specieke wensen hebt of in een luxer segment komt, is het geen vanzelfsprekendheid dat deze voor je klaarstaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 18-07-2023 10:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 07:46
Ik heb nagenoeg altijd vooruitbetaald voor spullen en nog nooit is me zoiets overkomen. Nu heb ik de les wel geleerd en zal ik of met CC betalen of niet het volledige bedrag betalen. Wat dat betreft een dure maar goede levensles. Als je bij de webshop van Coolblue een TV besteld van 2k of bij Megekko een Nvidia 4090 dan moet je toch ook vooruit betalen? Sommige mensen hier doen alsof het zo raar en dom is om vooruit te betalen.
Het verschil is wel dat je dan levering binnen een dag of enkele dagen hebt, of zelfs de keuze om 'm in een winkel op te halen. Of laat ik het anders stellen; het product bestaat daadwerkelijk en is op korte termijn leverbaar.

Wat VM deed is te idioot voor woorden door 100% van het bedrag vooraf te eisen zonder dat er concreet zicht op levering is.

Als ik een bank bestel met 12 tot 15 weken levertijd betaal ik 10% aan (of regelmatig helemaal niks), en de rest past bij levering. Zo hoort het.

Edit: Wij hebben overigens 2 maanden geleden voor ruim 7,5k 2 fietsen besteld en de levering zelf bewust begin oktober gezet. Ik hoef geen rooie cent aan te betalen en pas bij levering krijgen we de factuur. Zo kan het ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Justin op 18-07-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenimal
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-07 18:54
Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:17:
Merk dat ik er toch wel moeite mee heb dat Bright nu dit soort artikeltjes schrijft. Staat niets nieuws in, is herhaling van wat andere sites al hebben geschreven.

Toen het goed ging met Vanmoof met reviews veel mensen enthousiast zijn geworden. En nu het fout gaat dan over die malaise artikeltjes gaan zitten schrijven zonder nieuwe info, maar feitjes gekopieerd en geplakt uit andere bronnen om traffic naar je site te trekken omdat het nieuwswaardig is....

Zou toch fijn zijn dat ze iets meer zelfreflectie hadden.. en zich wat schuldig voelen over al die vanmoof rijders die na een bright review de aanschaf gedaan hebben.. en nu naar hun centen kunnen fluiten..
Daar gaan ze hier iets verder op in: YouTube: VanMoof bijna dood: wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:05:
Ja, dat zal je altijd hebben. Het is weer vakantietijd, dus je kunt de klok erop gelijk zetten dat er straks weer een reisburo failliet gaat dat achteraf toch geen ANVR lid was. Daar zijn ook mensen de dupe van. Meestal wint niemand van zo'n faillisement.
Ik hoop dat er lessen geleerd zijn en dat design en hype ondergeschikt raken aan degelijke service en kwaliteit.
Ik weet niet welke les ik zou moeten leren. Ik ben geen financiëel expert en kan geen due diligence uitvoeren op zo'n bedrijf. Er zijn meer dan genoeg spullen te koop waarbij de vorm belangrijker is dan de functie of kwaliteit. Maar dat betekent niet automatisch dat het bedrijf failliet gaat. Wat dat betreft had Ferrari al lang failliet moeten zijn. En die mooie McLaren sportwagens zijn ook zo goed niet. Maar de kopers daarvan zijn wat kapitaalkrachtiger en rijden vaak maar 500km per jaar in hun auto van €1.000.000... :+

(ik heb mijn S3 trouwens 2 jaar geleden gekocht) - correctie: 3 jaar geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 18-07-2023 11:42 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:32
MaStar schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Eens. Gewoon einde oefening voor vanMoof
Zie bovenstaand al mijn voorspelling. Komt nu dichterbij - als blijkt dat ze geen doorstart kunnen maken.

Geen enkele andere fietsfabrikant wilt zich hieraan branden - VanMoof heeft kwalitatief onwaardige onderdelen geproduceerd en dat is niet zo te vervangen over te nemen. Gewoon gebouwd op drijfzand en zeer zeer sterkte marketing (hype).

Kwaliteit komt altijd boven en bij vanMoof betekent dat de ondergang. Gewoon slechte fietsen voor veel geld - met zeer sterke marketing. En dat beeld gaat snel veranderen met dit nieuws. Als ik een vanMooff zie denk ik nu al "zielig voor diegene" en "die heeft slechte research gedaan zeg (onkunde)" in plaats van dat het tof is om op zo'n fiets te rijden. :/

De hype is over. Ik zou er niet meer op gezien willen worden zo'n knudde product.

(context: begin dit jaar zelf een elektrische fiets gekocht en bewust geen vanMoof gekocht - om de redenen die ik al voorzag - zeer slechte recensies, fietsen die niet goed zijn etc. Dit had iedereen dus kunnen weten als je je gezonde verstand i.p.v. mee op de hype. Desalniettemin zeer betreurenswaardig)

[ Voor 20% gewijzigd door MaStar op 18-07-2023 11:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
VanMoof moet terug naar de basis en zorgen dat ze eerst Nederland aankunnen (verkoop, kwaliteit, en service) voordat ze hip uit willen breiden naar Tokyo en New York. Ze wilden teveel, te snel.

[ Voor 7% gewijzigd door MaZo op 18-07-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:59:
[...]

Ja, dat zal je altijd hebben. Het is weer vakantietijd, dus je kunt de klok erop gelijk zetten dat er straks weer een reisburo failliet gaat dat achteraf toch geen ANVR lid was. Daar zijn ook mensen de dupe van. Meestal wint niemand van zo'n faillisement.

[...]

Ik weet niet welke les ik zou moeten leren. Ik ben geen financiëel expert en kan geen due diligence uitvoeren op zo'n bedrijf. Er zijn meer dan genoeg spullen te koop waarbij de vorm belangrijker is dan de functie of kwaliteit. Maar dat betekent niet automatisch dat het bedrijf failliet gaat. Wat dat betreft had Ferrari al lang failliet moeten zijn. En die mooie McLaren sportwagens zijn ook zo goed niet. Maar de kopers daarvan zijn wat kapitaalkrachtiger en rijden vaak maar 500km per jaar in hun auto van €1.000.000... :+

(ik heb mijn S3 trouwens 2 jaar geleden gekocht)
Je legt als consument natuurlijk een bepaalde mate van vertrouwen in een bedrijf. Wat je ervan geleerd zou kunnen hebben is dat het verstandig is te kijken naar een product met universele onderdelen (zoals Bosch of Bafang). Bekabeling en remsystemen zijn altijd wel te vervangen of aan te passen, een zelf design motor lastiger.

100% garantie heb je natuurlijk nooit maar met (bijvoorbeeld) een Batavus met Bosch motor is de kans wel groter dat je op meerdere plaatsen terecht kunt voor eventuele reparatie of service.

Voor mij persoonlijk is een keten die alles zelf in beheer heeft een red flag, als het aankomt op grotere uitgaven. En daar schaar ik persoonlijk een e-bike toch wel onder.

Als je innovatie wilt steunen en een gunfactor hebt naar vernieuwing is dat natuurlijk wel lastiger.

Maar hoe universeler de onderdelen, hoe beter. Ook bij een auto houdt ik daar persoonlijk rekening mee, wat voor onderdelen gaan erin en zijn die breed inzetbaar. (Bijvoorbeeld standarisatie op onderdelen van de VAG groep.)

De kans op een maandagmorgen model heb je altijd, net als bij een auto, dat valt bijna niet uit te sluiten en komt de factor geluk of pech om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 21:24
MaZo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:29:
VanMoof moet terug naar de basis en zorgen dat ze eerst Nederland aankunnen (verkoop, kwaliteit, en service) voordat ze hip uit willen breiden naar Tokyo en New York. Ze wilden teveel, te snel.
Gooi eerst die winkels maar dicht of halveer het. Tokyo waarom daar omg ........

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:51

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb een vraag, niet specifiek over Vanmoof. Is er een reden dat particulieren bij een faillissement van een leverancier, die met name particulieren bedient, niet hoger in de rangorde van schuldeisers staan? Dus zelfs hoger dan de Belastingdienst en UWV. Voor de Belastingdienst en het UWV heeft een fallissement van een bedrijf immers nagenoeg geen financiële impact; voor particulieren des te meer.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:35:

Wat ik zuur vind is dat er kennelijk 80 mio verlies en het gezamenlijk vermogen volgens de quote van vorige jaar van de 2 fietsbroertjes 140 mio is. Die verhouding is toch wel erg scheef..
Die 140 Miljoen was vooral gebaseerd op de waarde van hun aandelen in het bedrijf. Van die 140 Miljoen is dus weinig tot niets meer over.
Wordt het prive vermogen van de verantwoordelijke leiding dan ook nog aangepakt?
Dat gebeurt alleen bij ernstig wanbeleid, of bij een bedrijfsvorm met persoonlijke aansprakelijkheid. Van beiden zal hier geen sprake zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Spotmatic schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:35:
Ik heb een vraag, niet specifiek over Vanmoof. Is er een reden dat particulieren bij een faillissement van een leverancier, die met name particulieren bedient, niet hoger in de rangorde van schuldeisers staan? Dus zelfs hoger dan de Belastingdienst en UWV. Voor de Belastingdienst en het UWV heeft een fallissement van een bedrijf immers nagenoeg geen financiële impact; voor particulieren des te meer.
Waarom zou ik als niet VM koper mee moeten betalen aan jouw fiets?

Schuld aan de belastingdienst is schuld aan heel Nederland. Als die niet betaald wordt dan moet de hele bevolking naar rato een heel klein beetje meer belasting betalen. Lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
goosche schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:34:
[...]

Gooi eerst die winkels maar dicht of halveer het. Tokyo waarom daar omg ........
Een mega grote fietsstad met bijna 40 miljoen inwoners en snel beter wordende fietsinfrastructuur, hoog BBP en in de nabijheid van de grootste fietsproducent van de wereld (Taiwan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Justin schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:43:
[...]

Het verschil is wel dat je dan levering binnen een dag of enkele dagen hebt, of zelfs de keuze om 'm in een winkel op te halen. Of laat ik het anders stellen; het product bestaat daadwerkelijk en is op korte termijn leverbaar.

Wat VM deed is te idioot voor woorden door 100% van het bedrag vooraf te eisen zonder dat er concreet zicht op levering is.

Als ik een bank bestel met 12 tot 15 weken levertijd betaal ik 10% aan (of regelmatig helemaal niks), en de rest past bij levering. Zo hoort het.

Edit: Wij hebben overigens 2 maanden geleden voor ruim 7,5k 2 fietsen besteld en de levering zelf bewust begin oktober gezet. Ik hoef geen rooie cent aan te betalen en pas bij levering krijgen we de factuur. Zo kan het ook.
Er zijn in het verleden webshops geweest die bestellingen aannamen en 2 dagen later faillissement aanvroegen, dan ben jij ook gewoon je geld kwijt. Al weet ik niet precies hoe dat zit met de 14 dagen herroepingsrecht tegenwoordig (maar dat gaat in dit geval niet op).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Heel zuur voor de bezitters en kopers. En naar voor het merk.

Mijn advies los van alle discussies is om wel te doen wat je moet doen om de schade te beperken.

De staat wil eerst de inkomsten via de belanstingdienst zeker stellen en zal daarom altijd de eerste schuldeiser zijn. Een failissement moet namelijk geen verkapte vorm van belasting ontduiking zijn, dus vorderingen aan de belastingdienst zijn nummer 1.

Mocht je een vordering hebben op de firma, ook als je nog een fiets te leveren hebt staan, dan moet je je zeker melden bij de Curator. Het zal niet de eerste keer zijn dat er uiteindelijk toch middelen over blijven om je (gedeeltelijk) schadeloos te stellen. Dus laat het niet na om je zsm. aan te melden bij de curator met een bewijs van je vordering.

En voor wie met een creditcard betaald heeft: doorgaans wordt er een reservering op de kaart gemaakt die pas echt afgeschreven wordt, zodra de dienst of de goederen geleverd zijn. Maar ook dan gelden termijnen, waarbinnen je je melding moet doen bij je creditcard maatschappij. Hoe eerder hoe beter.

[ Voor 17% gewijzigd door ucsdcom op 18-07-2023 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Kammika schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:17:
Zou toch fijn zijn dat ze iets meer zelfreflectie hadden.. en zich wat schuldig voelen over al die vanmoof rijders die na een bright review de aanschaf gedaan hebben.. en nu naar hun centen kunnen fluiten..
Ach, ik heb al jaren geleden gemerkt dat reviewers vooral elkaar napraten en alleen maar leuke evenementen met de fabrikanten willen meemaken. Als je kritisch bent, krijg je geen uitnodiging meer, of geen (gratis) producten opgestuurd. Je moet er een soort vaardigheid in opbouwen om een goed beeld te krijgen uit reviews. Vooral nu met YouTube. Vroeger had je alleen de geschreven media. Ik kom nog uit de tijd dat je ook nog geen forums had om je te oriënteren. Zo merkte ik dat alle reviews van de motorfiets die ik graag wilde kopen erg positief waren en het enige dat ze te melden hadden dat een beetje negatief was, was dat de standaard banden een beetje snel slijtten. Van de ontwerpfout waardoor de carburateurs 'smoorden' bij een warme motor als je even stil stond bij een stoplicht oid geen woord natuurlijk. Ik sprak daar later met een Yamaha engineer over en die zei dat er wel een mod was, maar dat zou nooit het probleem 100% oplossen.
Vanaf dat moment wist ik genoeg over reviews...

Ook hoorde ik van een oom die een computerwinkel had dat er reviewers van software/hardware hem wel eens belden met vragen. Zij moesten XYZ reviewen, maar hadden geen tijd om er echt mee te werken. Ik denk niet dat dat een op zich staand incident is.

Daarom moet je altijd verschillende reviews lezen/bekijken en de overeenkomsten en vooral de verschillen zoeken. Die verschillen zijn vaak veelzeggend. Het is toch raar dat bv van de 10 reviews maar 3 klagen over een issue en de anderen alleen maar jubelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
ucsdcom schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:47:

De staat wil eerst de inkomsten via de belanstingdienst zeker stellen en zal daarom altijd de eerste schuldeiser zijn. Een failissement moet namelijk geen verkapte vorm van belasting ontduiking zijn, dus vorderingen aan de belastingdienst zijn nummer 1.
Seperatisten zijn nummer 1 (kunnen zelfs vorderen buiten de curator om)
Boedelvorderingen zijn nummer 2
Preferente schuldeisers als de belastingdienst zijn nummer 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Sneu zeg. Vooral voor degenen die een fiets betaald hebben en niet krijgen.

Ik hoop dat er een oplossing komt voor de onderdelen, het zou toch enorm zonde zijn als er straks vele VanMoofs niet meer te herstellen zijn.

Ik hoop dat een derde partij er nog wel brood in ziet om die te laten fabriceren en de ontwerpen kan overnemen uit de boedel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:30:
[...]
Maar hoe universeler de onderdelen, hoe beter.
Ja, logisch, maar dat werkt niet als je het over een designproduct hebt. De aantrekkingskracht van een Van Moof was juist (voor mij) dat ie er mooi strak uit zag, alles mooi weggewerkt, electronisch slot, diefstalalarm, turboknop, kabels uit het zicht, geïntegreerde verlichting. Gewoon een mooie fiets, geen 13 in een dozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:07
Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Je begrijpt me verkeerd. Dit is het beste wat er op korte termijn kon gebeuren, nu kan de Curator veel krachtiger doorpakken. Vandaar fijn
Doorpakken van de curator is alleen handig bij een doorstart. Maar welke zinnige reden zou je kunnen bedenken voor een doorstart? Degene die dat financiert erft ook een hoop ellende uit het verleden. Je kunt dan ook alle oude Van Moof fietsen gaan repareren, upgraden etc.
Tenzij iemand het plan opvat om ook echt VM2.0 neer te zetten. Zelfde design met standaard accu & voorwiel motor en Alfine versnellingsnaaf. En de oude bubs laten voor wat het is (in de stront laten zakken...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:35

B64

mphilipp schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Ja, logisch, maar dat werkt niet als je het over een designproduct hebt. De aantrekkingskracht van een Van Moof was juist (voor mij) dat ie er mooi strak uit zag, alles mooi weggewerkt, electronisch slot, diefstalalarm, turboknop, kabels uit het zicht, geïntegreerde verlichting. Gewoon een mooie fiets, geen 13 in een dozijn.
Het één sluit het ander niet uit natuurlijk. Dat VM de fietsen met verlies verkocht om de concurrentie buiten de deur te houden, die dat soort dingen ook bood maar er wel een reële prijs voor vroeg, dat vergeet men liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ucsdcom schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:47:
[...]

Heel zuur voor de bezitters en kopers. En naar voor het merk.

Mijn advies los van alle discussies is om wel te doen wat je moet doen om de schade te beperken.

Mocht je een vordering hebben op de firma, ook als je nog een fiets te leveren hebt staan, dan moet je je zeker melden bij de Curator. Het zal niet de eerste keer zijn dat er uiteindelijk toch middelen over blijven om je (gedeeltelijk) schadeloos te stellen. Dus laat het niet na om je zsm. aan te melden bij de curator met een bewijs van je vordering.

En voor wie met een creditcard betaald heeft: doorgaans wordt er een reservering op de kaart gemaakt die pas echt afgeschreven wordt, zodra de dienst of de goederen geleverd zijn. Maar ook dan gelden termijnen, waarbinnen je je melding moet doen bij je creditcard maatschappij. Hoe eerder hoe beter.
En hoe meld je je bij de curator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
[...]

Snap die haat op “netjes” ook niet. Zou echt graag zo’n nette fiets hebben met de technologie erin verwerkt. En zou gerust die prijs betalen, als het niet VM als naam had (gezien ik veel AMS vrienden heb, ben ik bekend met de ellende van VM, dat heeft me altijd weerhouden).

Ziet er gewoon straks en netjes uit en daar hebben blijkbaar best veel mensen geld voor over. Dus zo gek is het allemaal niet.

Het failliet gaan ligt toch meer aan de bedrijfsvoering, niet perse aan de technische opbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:00:
[...]

Als de rechter het failissement heeft uitgesproken, wordt er een Curator toegewezen. In de uitspraak van het failissement kan je terug lezen wie de Curator is. Deze informatie komt te staan in het ïnsolventieregister".

https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index

Het kan even duren voor je het terug ziet trouwens.

Bij de KVK kan je volgens mij ook bij de bedrijfsinformatie zien/opvragen wat de status van de onderneming is en als deze op failliet staat ook wie de curator is, zodra deze is benoemd.

Over een curator voor wie er niet mee bekend is:

https://ondernemersplein....or-bij-een-faillissement/

[ Voor 37% gewijzigd door ucsdcom op 18-07-2023 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Mensen die hopen op een doorstart...
Expansiedrift
VanMoof had het al langer zwaar. In het jaarverslag over 2021 dat eerder dit jaar gepubliceerd werd, was te lezen dat het bedrijf in dat jaar een verlies leed van 82,2 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. In 2022 waren de verliezen naar verluidt ongeveer net zo groot en liep het negatief eigen vermogen op tot 132 miljoen euro.
Er is geen enkel bedrijf gek genoeg om zo'n boedel over te nemen. Als dat zo is eet ik m'n Batavus fiets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:07
Ypuh schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:43:
[...]

Ik heb as we speak nog een vooruitbetaalde order van een fiets van €3.000+ uit staan (geen Van Moof). Het is de normaalste zaak van de wereld en credit cards pak ik er alleen bij als ik het niet vertrouw (lees: buitenland). Bij lokale ondernemers beding ik liever een kleine korting i.p.v. de CC fees te betalen.
Waarom betaal je zoveel vooruit????

Vorig jaar bestelde ik een racefiets in een fysieke winkel. Maten genomen en gecontroleerd op mijn toenmalige fiets. Frame was op voorraad in de winkel, paar onderdelen moesten besteld worden. Ivm drukte en vakantie 3 maanden levertijd. De offerte kwam uit op € 10995,- en ik heb niks vooruit betaald. De bikefit moest ik wel afzonderlijk afrekenen, maar dat was ook van toepassing op mijn fiets van toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:31
xileS schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:39:
[...]

Veel kapotte fietsen > meer problemen > meer reparaties :')
En dat is dus waarom direct-to-consumer zo lastig is.

Heel veel los je op door een fiets voor de uitlevering nog één keeertje na te lopen waarna de klant na de eerste week nog even terugkomt. Doe je dat niet dan heb je kans datr de klant doorrijdt en er dingen echt onheroeplijk gesloopt worden. Een fiets is geen auto, het is een (relatief) licht voorwerp met beste wel scherpe toleranties (heel veel dingen mogen maar met 5-6nm worden aangedraaid).

Ook is het bedrijfstechnisch lastiger. Daar waar de FM alles opvangt moet je nu opeens zelf die meute te woord gaan staan.

Wegsnijden van de middle man is geen bezuiniging :X

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 18-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is dan ook wel weer waar. Nogmaals, ik vind het gewoon klote voor jou en een boel anderen.

Ik kijk dan wel weer minder naar design en focus meer op andere zaken zoals ik hierboven al beschreef.

Eerlijk is eerlijk, nadeel daarvan is dat ik vaak wel op lelijke producten of goederen uitkom. Dat vind ik zelf helemaal niet erg, maar vindt mijn vrouw ook altijd zo fijn _O-

Maargoed je kunt niet alles hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39
Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:35:
[...]

is wsch de bewindvoerder/curator die dit plan maakt. Die kijkt wat nog de beste optie is tot doorstart.

Wat ik zuur vind is dat er kennelijk 80 mio verlies en het gezamenlijk vermogen volgens de quote van vorige jaar van de 2 fietsbroertjes 140 mio is. Die verhouding is toch wel erg scheef..
Ik vermoed dat dit prive vermogen inclusief hun eventuele aandelen Van Moof / Leningen verstrekt aan Van Moof zijn (wanneer van toepassing), het zou mij dus weinig verbazen hou het vermogen van deze 2 broers ook een knauw krijgen nu.

Of het scheef is, valt ook lastig te beoordelen. Een bedrijf kan makkelijk honderden miljoenen verliezen, terwijl het vermogen van de oprichters inmiddels (grotendeels) ergens anders in is geïnvesteerd. Ik heb bijvoorbeeld geen idee in welke mate deze 'broers' nog in Van Moof zitten en in welke mate ze nog invloed hebben / hadden op het dagelijkse reilen en zeilen de laatste jaren. en dus ook niet hoeveel te exact zullen verliezen met dit faillissement. Maar als ik kijk naar andere faillissementen zie je vaak dat de oprichters het vaak nooit helemaal los kunnen laten, en dus altijd wel op een of andere manier invested blijven en dus geld verliezen bij een faillissement.
Ben benieuwd hoe dat dan werkt bij zo'n faillisement. Wordt het prive vermogen van de verantwoordelijke leiding dan ook nog aangepakt? zou toch wel zuur zijn als klanten met schulden blijven zitten en de baasjes die hun prive vermogen met dat bedrijf hebben opgebouwd in de quote blijven staan..
Als ze de boel goed ingericht hebben zal de curator hun privé vermogen dat buiten Van Moof niet aan kunnen spreken. Wat ze zelf nog geïnvesteerd hebben in Van Moof en niet uit de zaak hebben gehaald de laatste jaren zullen ze waarschijnlijk wel kwijt zijn.

Verder weet ik niet of we dat zo zuur moeten vinden, immers hoeft niet zijn hele hebben en houden in bedrijf te steken of te houden, ook al ben je oprichter. Sterker nog, net zoals het verstandig is voor consumenten om niet al je vermogen te beleggen in een aandeel of investering is het voor ondernemers net zo verstandig dat niet te doen en je vermogen te spreiden zodat je in een situatie als deze niet alles kwijt bent. Ik heb mijn 'appeltje voor de dorst' ook niet op 1 plek staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 18-07-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Er gaan partijen voor de belastingdienst zoals een VVE zodat gebouwen en het straatbeeld niet verloederen. Maar voor particulieren helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
Ramon 73 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Doorpakken van de curator is alleen handig bij een doorstart. Maar welke zinnige reden zou je kunnen bedenken voor een doorstart? Degene die dat financiert erft ook een hoop ellende uit het verleden. Je kunt dan ook alle oude Van Moof fietsen gaan repareren, upgraden etc.
Tenzij iemand het plan opvat om ook echt VM2.0 neer te zetten. Zelfde design met standaard accu & voorwiel motor en Alfine versnellingsnaaf. En de oude bubs laten voor wat het is (in de stront laten zakken...).
Helaas, vrees ik dat het voor een andere partij nu eenvoudiger is een paar Van Moofs 2e hands te kopen en deze compleet uit elkaar te halen. En dan een nieuwe fiets te ontwerpen onder eigen naam zonder de erfenis van Van Moof en de lever en garantieclaims over te hoeven nemen. Wat goed is behoud je, wat niet goed is vervang je door een ander onderdeel.

Alleen als er iets te verkopen is wat heel veel opbrengt lijkt een doorstart de betere weg.

En zo'n partij kan straks natuurlijk ook gewoon de ontwerpen, machines etc. opkopen als de boedel gesplitst en verkocht gaat worden. Of net zo verder gaan, maar het geen van Moof meer noemen om van de verplichtingen af te zijn.

De molensteen is niet dat de fietsen niet mooi zijn, of niet verkoopbaar zijn. Het zijn wat mij betreft echt de meest schitterende en begerenswaardige fietsen van dit moment. Waarvan ik zelf hoop dat ze blijven. Eindelijk eens een innovaitief en ander ontwerp! Maar helaas wel met kindeziekten. (dezelfde kinderziekten die gewone fietsonderdelen in het verleden ook hebben gehad.....dan denk ik bijvoorbeeld aan de eerste versies van schijfremmen/hydraulische remmen etc.)

Nee de molensteen is de garantie verlening op wat al verkocht is en de schuldenlast.

[ Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 18-07-2023 12:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
kunnen we dan nu eindelijk eens stoppen met het telkens herhalen hoe onverstandig (en andere benamingen) het wel niet was om een VM fiets aan te schaffen.
Dat is nu wel uitvoerig besproken lijkt me.

Je schiet er ook niets mee op; een ander constant kenbaar maken (trollen/bashen) hoe onverstandig het wel niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Waarom zou een faillissement voor een belastingdienst of UWV geen impact hebben, dat is gewoon geld van de samenleving en afhankelijk van het faillissement kan dat om veel geld gaan. Ik zie niet direct in waarom mensen die al dan niet bewust niet voor Van Moof kiezen of gekozen hebben indirect meer dan nodig is zouden moeten meebetalen aan een faillissement.

Dat zal vermoedelijk ook de insteek zijn van dat gedeelte van de faillissementswetgeving, de samenleving zo min mogelijk belasten en de rekening zoveel mogelijk bij de direct betrokkenen neerleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 18-07-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:18:
kunnen we dan nu eindelijk eens stoppen met het telkens herhalen hoe onverstandig (en andere benamingen) het wel niet was om een VM fiets aan te schaffen.
Dat is nu wel uitvoerig besproken lijkt me.

Je schiet er ook niets mee op; een ander constant kenbaar maken (trollen/bashen) hoe onverstandig het wel niet is.
Ik rij Alfa Romeo en was er voor gewaarschuwd door meerdere mensen... de eerste was een ramp (kapotte motor, 3 maanden op de zuiger levering; 5500 euro voor de revisie). M'n huidige is wel "okay", maar heeft ook de standaard Alfa dingen, elektra, roest (ja anno 2011 nog steeds), draagarmen... carter ventilatie? 1 jaar backorder bij Fiat O-) heb er overigens geen spijt van, erg fijne auto's om in te rijden.

Het is altijd wel wat :9

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 18-07-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
RTL Nieuws gaat iets dieper in op hoe nu verder:
Eigenaren VanMoof-fiets hoeven nergens op te rekenen: geen reparatie of geld terug
Het hing al even in de lucht: de ondergang van fietsenmaker VanMoof. Het bedrijf uit Amsterdam is failliet verklaard. Wat betekent dit voor eigenaren van de opvallende e-bikes? Ze hoeven voorlopig op niks te rekenen.
Het volledige artikel is voor iedereen toegankelijk en vind je via de bovenstaande link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:00:
[...]

Lijkt nog niet bekend te zijn: https://support.vanmoof.c...nmoof-s-current-situation
I have a claim on VanMoof, where can I submit it?

We invite you as a B2B creditor to submit your claim online via https://www.ClaimsAgent.nl. Please make sure that you submit your claim in the creditor’s list of the correct entity, being the entity you have an agreement with (VanMoof B.V., VanMoof Global Holding B.V. or VanMoof Global Support B.V.). Even if you have already submitted your claim by email or via regular post, it is still needed that you submit the claim in ClaimsAgent.

You register as a creditor through a secure internet connection, then you will receive login information to access your own account. Please also upload supporting documents for your claim in ClaimsAgent (e.g. invoices, order confirmations, correspondence). As a result, the claim is immediately placed on the creditor list. You will receive an official confirmation of this by e-mail.

For customers (B2C): please note that you will separately be informed by the trustees about the procedure to submit a claim in the bankruptcy.
Normaliter stelt een curator z.s.m. een portal, (digitaal) formulier of e-mail adres beschikbaar voor de claims.
Hou er wel rekening mee dat daar soms enige tijd overheen kan gaan (denk in enkele dagen). Dit wordt dan vaak gecommuniceerd via de website van het failliete bedrijf en ook vaak via de website van de curator / curatoren. Het is vaak verstandig de procedures goed te volgen en de curator niet van extra werk te voorzien, dat gaan namelijk direct ten koste van boedel, en verkleint dus nog meer de kans op uitkering.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 18-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
ucsdcom schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:17:
Nee de molensteen is de garantie verlening op wat al verkocht is en de schuldenlast.
Aftercare was maar een deel van het probleem. Bij rond de 80 miljoen omzet werd er rond de 160 Miljoen uitgegeven in het afgelopen jaar. Voor garantie was er rond de 8 Miljoen uitgegeven, dat was dus slechts 5% van de uitgaven. Schuldenlast zou nu rond de 132 Miljoen liggen meende ik dus dat die lasten zijn ook niet dusdanig dat ze zo'n verlies rechtvaardigen. Naar de rest van de problemen kunnen wij alleen maar gissen.

- Structuur van bedrijf dusdanig dat er teveel personeel nodig is om product te verkopen?
- Te hoge lonen?
- Veel te veel uitgegeven aan marketing?
- Product onder de kostprijs verkocht om terrein te winnen?
- Andere entiteiten opgezet?
- Te duur van de andere entiteiten ingekocht om daar geld heen te brengen?
- R&D?
- Transport?
- Assemblage?

Of een combinatie van dat alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Groningerkoek schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:30:
[...]

Aftercare was maar een deel van het probleem. Bij rond de 80 miljoen omzet werd er rond de 160 Miljoen uitgegeven in het afgelopen jaar.
Pfff… dan is het eigenlijk nog best knap dat ze het zo lang volgehouden hebben als je het zo bekijkt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vers uit de mailbox
Dear all,

Over the last weeks we have tried to find a future for VanMoof, however we’re extremely sorry to have to report that yesterday, 17 July 2023, the court of Amsterdam withdrew the suspension of payment proceedings of the Dutch legal entities VanMoof Global Holding B.V., VanMoof B.V. and VanMoof Global Support B.V. and declared these Dutch legal entities bankrupt.

The bankruptcy of the Dutch VanMoof entities was needed as there simply is not enough cash flow to meet the current liabilities. By placing the Dutch companies into bankruptcy, it becomes more likely that a restart of the VanMoof business can be accomplished. In bankruptcy, an investor could buy the assets and the activities without having to take over the current outstanding debt. We are currently setting up a sales process for the assets and activities of VanMoof in order to find a party who is willing to continue selling VanMoof bikes and services.

In parallel we are working on the current operations. This includes keeping the systems and the handling running and returning bikes that are in for repairs to customers.

Lastly, we want to mention that we know this is not an easy message to take in. The past period has been challenging and uncertain, so we deeply appreciate your continuous support throughout this incredible journey, which has unfortunately come to an end.

With the kindest of regards,
Taco and Ties Carlier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
Als je bij de webshop van Coolblue een TV besteld van 2k of bij Megekko een Nvidia 4090 dan moet je toch ook vooruit betalen? Sommige mensen hier doen alsof het zo raar en dom is om vooruit te betalen.

Kennelijk voelen mensen zich er beter door wanneer ze gedupeerden kunnen kleineren. Ik snap dat niet helemaal maar aan de andere kant is het menselijk denk ik om leedvermaak te hebben. Het is enorm zonde van de 3000 euro en ik heb mijn baaldag al gehad maar ik weet dat ik kan fluiten naar het geld en de fiets en dat heb ik geaccepteerd dus zal er niet minder om slapen.
Op zich is het niet verstandig bedragen vooruit te betalen die je eigenlijk niet kan missen. Vandaar we een Creditcard gebruiken of een platform die de betaling vasthoudt tot akkoord, dit noemen we een escrow service. PayPal is daarvan wellicht de bekendste. Ik kan niet genoeg benadrukken dit gewoon mogelijk was bij VanMoof, en je echt verstandig aandoet deze optie te kiezen. Met een CC aankoop ben je vaak ook nog verzekerd van 180 of 356 tegen diefstal, schades etc... (Gebruikte je een CRO CC had je ook nog een flinke Cashback maar dat is een andere discussie)

Ik hoop dat iedereen toch nog de fiets van zijn dromen kan vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Vooral dat inderdaad, vooruit betalen is natuurlijk niet vreemd (zeker niet in Nederland), echter aangezien winkels niet meer dan 50% (uit mijn hoofd) als aanbetaling mogen eisen moet er altijd ook een 'achteraf betalen' mogelijkheid beschikbaar zijn, waarbij iets als een credit card volgens mij gezien wordt als zo'n mogelijkheid.

Het is dan ook vaak verstandig om wanneer je een grote aanbetaling of vooruit betaling doet, dat niet via bijvoorbeeld ideal te doen, maar de credit card erbij te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
StevenK schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Dit is typisch voor het Nederlandse ondernemersklimaat: we vinden het normaal dat ondernemers een risico nemen, maar wanneer het dan een keer fout gaat, ligt het aan de ondernemer, in plaats van dat we nog steeds waarderen dat die ondernemer een risico heeft genomen.
Dat is waar, in Nederland heeft het een smet op een ondernemer en in de USA juist een pre als je het eens hebt doorgemaakt.

Maar er is voor mij wel een verschil in stoerheid of een ondernemer met zijn eigen geld risico loopt of dat de investeerders het risico moeten nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Dennisdn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Dat is waar, in Nederland heeft het een smet op een ondernemer en in de USA juist een pre als je het eens hebt doorgemaakt.
Dat is dan wel in combi met startups in een “fail fast” mentaliteit. Maw: je het niet levensvatbare idee-en dan op tijd failliet laten gaan en gebruikt dan de learnings uit die “faillures” om weer iets nieuws meer levensvatbaar te beginnen

Een faillissement van deze omvang zul je in de usa ook niet goed mee wegkomen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
In het grotere plaatje beschouwd kan het leerzaam zijn om eens dit artikel te lezen:

https://solar.lowtechmaga...cycles-sustainable-again/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnnyV76
Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Op zich is het niet verstandig bedragen vooruit te betalen die je eigenlijk niet kan missen. Vandaar we een Creditcard gebruiken of een platform die de betaling vasthoudt tot akkoord, dit noemen we een escrow service. PayPal is daarvan wellicht de bekendste. Ik kan niet genoeg benadrukken dit gewoon mogelijk was bij VanMoof, en je echt verstandig aandoet deze optie te kiezen. Met een CC aankoop ben je vaak ook nog verzekerd van 180 of 356 tegen diefstal, schades etc... (Gebruikte je een CRO CC had je ook nog een flinke Cashback maar dat is een andere discussie)
Wellicht moet je eerst een slechte ervaring hebben gehad om het zo te doen maar zoals ik hier eerder al zei. Ik heb bijna altijd alles vooruit betaald en dit is de eerste keer dat het mis gaat. Vanaf nu zal ik zeker anders om gaan met dit soort grotere aankopen. Is het overigens wel zeker dat dit soort gevallen ook verzekerd worden door de CC maatschappij? Ik lees bij mijn kaart (rabo gold card):

De aankoopverzekering is jouw redder in nood als je aankoop kapot of gestolen is. Of als je het bent verloren. Uiteraard moet die aankoop dan wel met je creditcard van Rabobank zijn betaald. En de schade, het verlies of de diefstal moet zich hebben voorgedaan:
  • Binnen 180 dagen na aankoop (RaboCard)
  • Binnen 360 dagen na aankoop (Rabo GoldCard)
Daar staat niet specifiek dat het niet leveren vanwege een faillissement ook gedekt is.
Ik hoop dat iedereen toch nog de fiets van zijn dromen kan vinden
Ik verkeer gelukkig in een situatie dat ik die 3k wel kan missen al weet ik veel leukere dingen ermee te doen dan door de wc spoelen. We kijken nu naar een Veloretti Ace two. Die is eigenlijk nog mooier dan een VM (vind ik zelf) en aangezien de familie Pon eigenaar is van Veloretti en ook eigenaar is van Gazelle acht ik de kans klein dat ook Veloretti op de fles gaat. Ik weet wel dat ik het aankoopbedrag niet via een bank betaling zal doen maar met mijn Credit Card.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Dit vind ik wel opmerkelijk, mensen die menen aangifte te willen doen van diefstal omdat hun fiets ter reparatie staat bij van Moof.
Wellicht een goed idee van van Moof om alle eigenaren waarvan de fiets ter reparatie staat bij hen, gerust te stellen dat ze de fiets gewoon terugkrijgen (alleen nog niet duidelijk op welke termijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-Fh9tiq8ICnhpvo6hWcU_HjjoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0lgs1Q8XNnYtQWqvKqDWFM9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 18-07-2023 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vic-Green
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:10:
Dit vind ik wel opmerkelijk, mensen die menen aangifte te willen doen van diefstal omdat hun fiets ter reparatie staat bij van Moof.
Wellicht een goed idee van van Moof om alle eigenaren waarvan de fiets ter reparatie staat bij hen, gerust te stellen dat ze de fiets gewoon terugkrijgen

[Afbeelding]
Dat is de paniek en onwetendheid, het voelt namelijk als bestolen zijn, dus ik begrijp het wel.
Helaas voor die mensen zit er niets anders op zich bij de curator te melden. Helemaal verloren is de zaak dan niet aangezien je aankoop naar een persoon te herleiden is. Geen zin dit helemaal uit te leggen, maar komt er op neer je mogelijk je defecte fiets of gerepareerde fiets terug krijgt (eventueel na betaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Dat is de paniek en onwetendheid,
daarom zei ik ook dat van van Moof die mensen al had moeten aanschrijven. Zo'n mail opstellen kost hen 2 minuten en het verzenden wellicht 1 minuut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steenw
JohnnyV76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:01:
[...]

Wellicht moet je eerst een slechte ervaring hebben gehad om het zo te doen maar zoals ik hier eerder al zei. Ik heb bijna altijd alles vooruit betaald en dit is de eerste keer dat het mis gaat. Vanaf nu zal ik zeker anders om gaan met dit soort grotere aankopen. Is het overigens wel zeker dat dit soort gevallen ook verzekerd worden door de CC maatschappij? Ik lees bij mijn kaart (rabo gold card):

De aankoopverzekering is jouw redder in nood als je aankoop kapot of gestolen is. Of als je het bent verloren. Uiteraard moet die aankoop dan wel met je creditcard van Rabobank zijn betaald. En de schade, het verlies of de diefstal moet zich hebben voorgedaan:
Daar staat niet specifiek dat het niet leveren vanwege een faillissement ook gedekt is.

[...]

Ik verkeer gelukkig in een situatie dat ik die 3k wel kan missen al weet ik veel leukere dingen ermee te doen dan door de wc spoelen. We kijken nu naar een Veloretti Ace two. Die is eigenlijk nog mooier dan een VM (vind ik zelf) en aangezien de familie Pon eigenaar is van Veloretti en ook eigenaar is van Gazelle acht ik de kans klein dat ook Veloretti op de fles gaat. Ik weet wel dat ik het aankoopbedrag niet via een bank betaling zal doen maar met mijn Credit Card.
Van Pon is natuurlijk niet gek
Veloretti is gewoon een aparte bv en heeft natuurlijk niks te maken met Gazelle
En Van Pon zal hier ook gewoon de stekker uit kunnen trekken als het desbetreffende merk geen winst maakt of als ze er gewoon van af willen
Van Pon is een bedrijf wat graag winst wil maken want daar doen ze het voor en zullen nooit niet geld in een bv blijven pompen om te zorgen dat het niet op de fles gaat
Wat ik verder niet begrijp waarom je wederom voor design kiest en niet gewoon kijkt naar een fiets die lekker fietst
Als ik op de fiets zit stap ik niet constant af om naar het design van mijn fiets te kijken

Ik denk dat dit een gevalletje wordt van een ezel stoot zich geen 2x tegen de zelfde steen maar er zijn natuurlijk uitzonderingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:16:
[...]

daarom zei ik ook dat van van Moof die mensen al had moeten aanschrijven. Zo'n mail opstellen kost hen 2 minuten en het verzenden wellicht 1 minuut.
maar vanmoof gaat er niet meer over. Die was in surceance van betaling en nu failliet. De bewindvoerder/curator bepaalt nu wat er gebeurt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steenw
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:10:
Wellicht een goed idee van van Moof om alle eigenaren waarvan de fiets ter reparatie staat bij hen, gerust te stellen dat ze de fiets gewoon terugkrijgen (alleen nog niet duidelijk op welke termijn).

[Afbeelding]
Ik denk dat dit wel genoeg zegt over de gemiddelde VM koper

Hoeveel mensen die nu een VM hebben of willen zullen op deze fiets bieden want de verkoper zegt dat ernog garantie opzit
https://www.marktplaats.n...ind-diefstal-en-onderhoud

[ Voor 14% gewijzigd door Steenw op 18-07-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:17:
[...]

maar vanmoof gaat er niet meer over. Die was in surceance van betaling en nu failliet. De bewindvoerder/curator bepaalt nu wat er gebeurt...
begrijp ik. Maar de mensen krijgen sowieso hun fiets terug; eigendom ligt bij hen die de fiets ter reparatie hebben staan. Licht de mensen daarover in. Dat kan nog prima vanuit van Moof zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
[...]

[...]

RaboCard... :+ Bro er zijn zoveel betere kaarten. Meen ik echt, met cashback alles.

Ook met CreditCards geld even goed onderzoek doen voor je er 1 besteld.
Een echte creditcard van Mastercard en Visa hebben allemaal aflevergarantie. Hieronder vallen ook de creditcards van de meeste banken, al noemen die hun garantie soms een beetje anders.

Ik zat net te denken, wellicht de Curator je een deal aanbied om alsnog je fiets af te nemen, dit gebeurd niet veel maar ook niet nooit. Just saying het in de mogelijkheden behoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:16:
[...]

100% True

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vic-Green
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:19:
[...]

begrijp ik. Maar de mensen krijgen sowieso hun fiets terug; eigendom ligt bij hen die de fiets ter reparatie hebben staan. Licht de mensen daarover in. Dat kan nog prima vanuit van Moof zelf.
Ligt nu bij de Curator, die moet dat nu doen. VanMoof people mogen nu niks meer, hoe jammer dat ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

B64 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:59:
[...]
Het één sluit het ander niet uit natuurlijk. Dat VM de fietsen met verlies verkocht om de concurrentie buiten de deur te houden, die dat soort dingen ook bood maar er wel een reële prijs voor vroeg, dat vergeet men liever.
Ehhh....ik heb geen zicht op de productieprijs van een Van Moof. De prijs leek mij alleszins in orde, gezien wat de overige fabrikanten vragen. Als ie nou voor €1250 bij de Action stond, had je een punt, maar dit slaat nergens op natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:21
Steenw schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:16:
[...]

En Van Pon zal hier ook gewoon de stekker uit kunnen trekken als het desbetreffende merk geen winst maakt of als ze er gewoon van af willen
Van Pon is een bedrijf wat graag winst wil maken want daar doen ze het voor en zullen nooit niet geld in een bv blijven pompen om te zorgen dat het niet op de fles gaat
Wat ik verder niet begrijp waarom je wederom voor design kiest en niet gewoon kijkt naar een fiets die lekker fietst
Als ik op de fiets zit stap ik niet constant af om naar het design van mijn fiets te kijken

Ik denk dat dit een gevalletje wordt van een ezel stoot zich geen 2x tegen de zelfde steen maar er zijn natuurlijk uitzonderingen
Gewoon 'Pon', heet het bedrijf :)

En veel mensen geven wel om design, daar is wmb niets mis mee. Er zijn niet voor niks 100en verschillenden modellen fietsen. Anders reed iedereen nog wel op een omafiets.

Toen ik vorig jaar een nieuwe fiets kocht heb ik echt wel op het design gelet, ook op de rest van de specificaties, maar hoe die eruit ziet telt toch zeker wel mee heel erg mee.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Steenw schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:16:
[...]

Pon is een bedrijf met jarenlange ervaring dus ik heb daar vertrouwen in. Alleen t feit al dat ze iets zien in Veloretti dat ze het bedrijf willen inlijven geeft al vertrouwen. Pon weet wat ze doen. Bij VM was het probleem toch ook dat ze het bedrijfsmatig niet goed hebben aangepakt? Ze hadden goud in handen maar hebben t verprutst.
Dat de VM er leuk uit zag was mooi meegenomen maar in het begin van dit topic heb ik ook al gezegd dat mijn zoon proefritjes heeft gemaakt op allerlei fietsen maar uiteindelijk de VM het lekkerst vond fietsen EN er het mooiste uit vond zien.
Tja welke fiets raadt jij aan dan?
Ik kan wel een tenways fiets voor mijn zoon kopen maar dan geef ik alsog best veel geld uit voor iets waar ie dan toch niet helemaal blij mee is want daar heeft ie al op gefietst en dat was m niet. Bij producten waar je verwacht langere tijd gebruik van te maken mag het er ook best wel leuk uit zien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
_Bailey_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:19:
[...]

dus niet, alleen als de curator/bewindvoerder dat belangrijk vindt.. en die hebben kennelijk communicatie niet altijd hoog op hun lijstje staan. Prio zal vooral op boedel in kaart brengen en slimme verkoop strategie verzinnen... als alles op BVA komt heb je niet de beste opbrengst..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:29:
[...]

dus niet, alleen als de curator/bewindvoerder dat belangrijk vindt..
ik het het artikel al eens eerder gedeeld hier; maar een advocate van DAS Rechtsbijstand benadrukte dat mensen waarvan hun fiets ter reparatie bij van Moof hebben staan zich geen zorgen hoeven te maken wat betreft terugkrijgen van hun fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
JohnnyV76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:28:
[...]

Pon is een bedrijf met jarenlange ervaring dus ik heb daar vertrouwen in. Alleen t feit al dat ze iets zien in Veloretti dat ze het bedrijf willen inlijven geeft al vertrouwen. Pon weet wat ze doen. Bij VM was het probleem toch ook dat ze het bedrijfsmatig niet goed hebben aangepakt? Ze hadden goud in handen maar hebben t verprutst.

[...]

Dat de VM er leuk uit zag was mooi meegenomen maar in het begin van dit topic heb ik ook al gezegd dat mijn zoon proefritjes heeft gemaakt op allerlei fietsen maar uiteindelijk de VM het lekkerst vond fietsen EN er het mooiste uit vond zien.

[...]

Tja welke fiets raadt jij aan dan?
Ik kan wel een tenways fiets voor mijn zoon kopen maar dan geef ik alsog best veel geld uit voor iets waar ie dan toch niet helemaal blij mee is want daar heeft ie al op gefietst en dat was m niet. Bij producten waar je verwacht langere tijd gebruik van te maken mag het er ook best wel leuk uit zien toch?
Het verschil is dat ik mijn zoon een fiets geef waar ik vertrouwen in heb dus een oerdegelijk lang bestaand merk
en het is niet zo dat mijn zoon beslist wat er komt, hij mag natuurlijk wel aangeven wat hij graag zou willen
Ik ga mijn zoon op zijn 18 ook geen Ferrari geven omdat dat er best wel leuk uitziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:51

Spotmatic

Ken sent me

jeroenkb schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:45:
[...]
Waarom zou ik als niet VM koper mee moeten betalen aan jouw fiets?

Schuld aan de belastingdienst is schuld aan heel Nederland. Als die niet betaald wordt dan moet de hele bevolking naar rato een heel klein beetje meer belasting betalen. Lijkt me niet de bedoeling.
Het is theoretisch hè, ik ben geen Vanmoof klant. Maar natuurlijk hoeft niemand mee te betalen aan de fiets van een Vanmoof klant. Die wil alleen zijn/haar geld terug, die dat bedrag vervolgens weer in een andere fiets kan steken. Netto verliest de staat (wij dus) daar niets aan.

Laat ik het omdraaien: waarom moet een Vanmoof klant die wel heeft betaald, maar geen fiets krijgt de afwikkeling van het faillissement van Vanmoof bekostigen? Of is het gewoon heel normaal onder de noemer "privatize the profits, socialize the losses"?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

Ik verkeer gelukkig in een situatie dat ik die 3k wel kan missen al weet ik veel leukere dingen ermee te doen dan door de wc spoelen. We kijken nu naar een Veloretti Ace two. Die is eigenlijk nog mooier dan een VM (vind ik zelf)
Knip

[ Voor 51% gewijzigd door Notna op 18-07-2023 13:54 . Reden: Aan je vermogen tot zelfreflectie ligt je postgedrag iig niet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Spotmatic schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:36:
[...]

Laat ik het omdraaien: waarom moet een Vanmoof klant die wel heeft betaald, maar geen fiets krijgt de afwikkeling van het faillissement van Vanmoof bekostigen? Of is het gewoon heel normaal onder de noemer "privatize the profits, socialize the losses"?
Neen, consumenten risico. Die is namelijk ook verondersteld due diligence te doen. Niemand doet dat tegenwoordig nog, omdat het in 99,9999% gevallen gewoon goed gaat, en alle bedrijven tegenwoordig ultra robuust zijn, dat aankoop = levering. Een samsung tv staat er over een week vast ook nog, als je 'm niet uit voorraad koopt.

You win some, you loose some...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Steenw schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:35:
[...]

Het verschil is dat ik mijn zoon een fiets geef waar ik vertrouwen in heb dus een oerdegelijk lang bestaand merk
en het is niet zo dat mijn zoon beslist wat er komt, hij mag natuurlijk wel aangeven wat hij graag zou willen
Ik ga mijn zoon op zijn 18 ook geen Ferrari geven omdat dat er best wel leuk uitziet
Wat een vergelijking.. Een VanMoof S4 is niet eens duurder dan een willekeurige andere e-bike. Mijn e-bike was zelfs een paar honderd euro duurder, en daar is niets bijzonders aan. Een Batavus of Gazelle kost ook 2500+ euro.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amos_x
Ozzie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Wat een vergelijking.. Een VanMoof S4 is niet eens duurder dan een willekeurige andere e-bike. Mijn e-bike was zelfs een paar honderd euro duurder, en daar iets niets bijzonders aan. Een Batavus of Gazelle kost ook 2500+ euro.
Het ging hier over een S5 in aanbetaling. Dat is een fiets van 3500 euro, geen fiets van 2k. Een tenways van 1700 euro was niet goed genoeg volgens de nogal delicate en geopinieerde jongeman die er verder niets voor hoeft te doen (behalve zeggen wat 'ie wil)

Een decathlon e-bike kost 1700, tenways 1800, tenways middenmotor 2300, enz... Genoeg basis materiaal te vinden als je zoekt. Om van tweedehands en overstock nog maar niets te zeggen. radbike? Ook onder 1800 euro dacht ik...

Maar ja, wat ga je op school zeggen als je niet op een VanMoof afgefietst komt, dat kan niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vic-Green
Knip

[ Voor 89% gewijzigd door Notna op 18-07-2023 13:51 . Reden: Je bent al aangesproken op je gedrag, doe daar iets mee ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:52

De aankoopverzekering is jouw redder in nood als je aankoop kapot of gestolen is.
Niet de aankoopgarantie, maar juist de aflevergarantie:
https://www.icscards.nl/a...-werkt-de-aflevergarantie

Aflevergarantie: u kunt het aankoopbedrag van uw bestelling via uw creditcard terugvragen, als een bestelling niet is geleverd.

Ik heb een Black Friday Cowboy gekocht afgelopen jaar, en daar ook heel bewust gekozen om met cc te betalen - de financiële situatie van Cowboy was (is?) nou ook niet echt om over naar huis te schrijven. Ik vond dat zelf wel een fijn gevoel van rust en zekerheid geven. Fiets is keurig geleverd, dus gelukkig de aflevergarantie niet hoeven te gebruiken.

Sterkte aan alle VanMoof'ers, overigens. Mooi ruk deze hele situatie.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Amos_x schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:42:
[...]
Een samsung tv staat er over een week vast ook nog, als je 'm niet uit voorraad koopt.
Is ook geen garantie. Heb al een keer een tv moeten afschrijven omdat de HDMI certificaten veranderd waren en Samsung geen firmware updates meer deed voor dat toestel. Via een rpi als mediaplayer kan ik hem nog wat gebruiken

Net zoals ik voor mijn Philips spotify speakers ook geen app meer kan downloaden omdat die Philips divisie niet meer bestaat. Moederboardje eruit en raspberry pi met audiohat ervoor in de plaats (met Snapcast zodat ik mijn eigen sonos achtig systeem heb)

Mijn 3 vanmoofs zijn nu mogelijk een zelfde lot beschoren. Hoop dat er voldoende tweakers zijn die weer goede oplossingen verzinnen om de fietsen aan de praat te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Amos_x schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Het ging hier over een S5 in aanbetaling. Dat is een fiets van 3500 euro, geen fiets van 2k. Een tenways van 1700 euro was niet goed genoeg volgens de nogal delicate en geopinieerde jongeman die er verder niets voor hoeft te doen (behalve zeggen wat 'ie wil)
Wat een ongelofelijk domme reactie en eigen invulling gebaseerd op geen enkel feit. Hier ga ik verder niet meer op in, maar vooral erg sneu voor jezelf dat je je op zo'n manier moet uiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steenw
Omdat het zo is geregeld
De consument wordt in dit land al genoeg beschermd ,je mag je product binnen 30 dagen terug sturen en wettelijk gezien moet een product zo lang meegaan en zo zijn er tal van regels om de consument te beschermen
en nu wil je er nog 1 dat lijkt me niet, als consument kun je zelf ook info in winnen over een product, dienst of bedrijf
Wat jij nu aangeeft is dat je als consument helemaal niet meer hoeft na te denken of met andere woorden 3 kwart van Nederland moet begeleid gaan wonen, dan loop je immers helemaal geen risico en hoef je ook niet zelfstandig na te denken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Het is theoretisch hè, ik ben geen Vanmoof klant. Maar natuurlijk hoeft niemand mee te betalen aan de fiets van een Vanmoof klant. Die wil alleen zijn/haar geld terug, die dat bedrag vervolgens weer in een andere fiets kan steken. Netto verliest de staat (wij dus) daar niets aan.

Denk dat je die laatste quote verkeerd uitlegt: als je de belastingdienst pas als laatste iets uitkeert (en er vermoedelijk niets meer is) dan ben je de 'losses' aan het 'socializen' (verlies verhalen op de samenleving)

Nu sta je als koper van een VM naast de leverancier die zijn factuur niet meer betaald krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Steenw schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:19:
[...]
Hoeveel mensen die nu een VM hebben of willen zullen op deze fiets bieden want de verkoper zegt dat ernog garantie opzit
Graag bieden naar waarde Epic remark! :+

Ik zou dat bod van €2200 maar heel snel accepteren

[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 18-07-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Kammika schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:29:
[...]

dus niet, alleen als de curator/bewindvoerder dat belangrijk vindt.. en die hebben kennelijk communicatie niet altijd hoog op hun lijstje staan. Prio zal vooral op boedel in kaart brengen en slimme verkoop strategie verzinnen... als alles op BVA komt heb je niet de beste opbrengst..
Hou er rekening mee dat communicatie tijd en dus geld kost, en dus ten koste gaat van de boedel. Het is dus niet vreemd dat een curator zo min mogelijk communiceert, zeker niet over zaken die vooraf al duidelijk behoren te zijn bij de gedupeerden. Als een curator of zijn personeel aan dit soort zaken tijd moet gaan besteden al is het maar een paar uur om alles uit te zoeken. Daarna een passende brief (of brieven) op te stellen, immers zal niet iedere situatie gelijk zijn, kost dat de boedel geld, zonder dat het de boedel iets oplevert, terwijl juist de curator er zit om zoveel mogelijk geld de boedel in te krijgen zoals je zelf ook al aangeeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Wat denk je van alle belastingschulden die momenteel al opgebouwd kunnen / zullen zijn. Dat kan, zeker samen met de kosten die het UWV gaat maken, bij faillissementen van deze grootte regelmatig in de miljoenen lopen. Dat de staat hier netto niets al zal verliezen wanneer de BD / het UWV geen preferente schuldeiser zou zijn vind ik dan ook een gewaagde opmerking. Je zit immers vaak genoeg dat zelfs al is de DB / UWV preferent, dat ze bij faillissementen alsnog (lang) niet alles kunnen recupereren en de staat dus alsnog deels opdraait voor de ellende veroorzaakt door een ander.
Socialise the losses is juist een uitspraak die je normaliter gebruikt wanneer de overheid de knip trekt om bijvoorbeeld een bailout te doen, of wanneer de DB / het UWV inderdaad achteraan zouden staan. Dan betaalt immers de massa de schade voor een kleine club gedupeerden die direct betrokken waren.

Dat een direct betrokkene zijn eigen schade draagt lijkt mij juist heel logisch wanneer een private partij failliet gaat. Daar horen niet klanten van Van Moof niet voor op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Vic-Green schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:21:
[...]

Ligt nu bij de Curator, die moet dat nu doen. VanMoof people mogen nu niks meer, hoe jammer dat ook is.
Ze kúnnen het niet eens meer. Als ze zich aan de wet hebben gehouden hebben ze geen schaduwboekhouding. En de echte boekhouding is nu van de curator. Als het goed is kunnen de exwerknemers en eigenaren van VM zelf niet eens meer zien aan wie ze een fiets hebben verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dennisdn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:24:

Ze kúnnen het niet eens meer. Als ze zich aan de wet hebben gehouden hebben ze geen schaduwboekhouding. En de echte boekhouding is nu van de curator. Als het goed is kunnen de exwerknemers en eigenaren van VM zelf niet eens meer zien aan wie ze een fiets hebben verkocht.
Hoho, bij faillissement eindigt de arbeidsovereenkomst niet per direct. Als en indien de curator opzegt, dan geldt nog de opzegtermijn. Kan dus ziin dat medewerkers nog gewoon moeten werken.

DSB bank heeft medewerkers nog maanden (/jaren?) in dienst gehouden

[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 18-07-2023 14:43 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dennisdn schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:24:
[...]

Ze kúnnen het niet eens meer. Als ze zich aan de wet hebben gehouden hebben ze geen schaduwboekhouding. En de echte boekhouding is nu van de curator. Als het goed is kunnen de ex werknemers en eigenaren van VM zelf niet eens meer zien aan wie ze een fiets hebben verkocht.
Zo zwart wit is het niet, in de faillissementen die ik mee gemaakt hebt (zowel aan de kant van de failliete onderneming, als aan de kant dat ik ergens moest komen om IT zaken veilig te stellen), stelt de curator een kopie van de administratie veilig, maar worden tijdens het afwikkelen faillissement, zeker wanneer er nog gewerkt wordt aan een doorstart, ook medewerkers van het failliete bedrijf (tijdelijk) in dienst gehouden om nog facturen te innen, en bijvoorbeeld het draaiende te houden van de operationele en financiële (IT) systemen. Het is zeker niet altijd zo dat iedereen direct weggestuurd wordt, bij grote faillissementen zal de kans daarop vaak zelfs zeer klein zijn.

Toen in het verleden een oud werkgever van mij failliet ging werd de gehele IT afdeling, bijna iedereen op finance, een aantal sales mensen en zo nog wat mensen op andere afdelingen gewoon in dienst gehouden door de curator voor enkele weken om de bedrijfsvoering door te zetten zolang dat voor de boedel geld op leverde.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 18-07-2023 14:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnnyV76
Amos_x schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Wij hebben de S5 nog voor 3000 kunnen bestellen.
Daarnaast heb je een totaal verkeerd beeld van mijn zoon puur gebaseerd op het feit dat hij graag een VM wilde. Verder is hij juist heel erg bewust van geld en behoorlijk zuinig. Als we een keer uit eten gaan en hij kijkt naar de prijslijst dan zegt ie "geef mij maar water". Je schetst hem nu als een verwend nest dat alleen maar dure spullen wil. Hij kon niet verder van dat zijn. Ik ben blij dat ik mijn kinderen af en toe iets kan geven wat ze heel graag willen. Dat maakt ze nog niet delicaat en geopinieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic-Green
JohnnyV76 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:43:
[...]

Wij hebben de S5 nog voor 3000 kunnen bestellen.
Daarnaast heb je een totaal verkeerd beeld van mijn zoon puur gebaseerd op het feit dat hij graag een VM wilde. Verder is hij juist heel erg bewust van geld en behoorlijk zuinig. Als we een keer uit eten gaan en hij kijkt naar de prijslijst dan zegt ie "geef mij maar water". Je schetst hem nu als een verwend nest dat alleen maar dure spullen wil. Hij kon niet verder van dat zijn. Ik ben blij dat ik mijn kinderen af en toe iets kan geven wat ze heel graag willen. Dat maakt ze nog niet delicaat en geopinieerd.
Knip

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 18-07-2023 14:59 . Reden: Als je alleen maar met afgunst gaat reageren, doe dat dan vooral maar niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Dennism schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Zo zwart wit is het niet, in de faillissementen die ik mee gemaakt hebt (zowel aan de kant van de failliete onderneming, als aan de kant dat ik ergens moest komen om IT zaken veilig te stellen), stelt de curator een kopie van de administratie veilig, maar worden tijdens het afwikkelen faillissement, zeker wanneer er nog gewerkt wordt aan een doorstart, ook medewerkers van het failliete bedrijf (tijdelijk) in dienst gehouden om nog facturen te innen, en bijvoorbeeld het draaiende te houden van de operationele en financiële (IT) systemen. Het is zeker niet altijd zo dat iedereen direct weggestuurd wordt, bij grote faillissementen zal de kans daarop vaak zelfs zeer klein zijn.

Toen in het verleden een oud werkgever van mij failliet ging werd de gehele IT afdeling, bijna iedereen op finance, een aantal sales mensen en zo nog wat mensen op andere afdelingen gewoon in dienst gehouden door de curator voor enkele weken om de bedrijfsvoering door te zetten zolang dat voor de boedel geld op leverde.
Het verschil is dan dat ze voor de curator werken en niet meer voor de faiiliete partij.
Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste